Historia de Colombia

De Wikipedia
Poporo de la Cultura Quimbaya n'exhibición nel Muséu del Oru de Bogotá.

La historia de Colombia fai referencia a los acontecimientos que marcaron l'aportar históricu de l'actual República de Colombia, un país americanu allugáu al noroccidente d'América del Sur, con una superficie de 2 070 408 km² (1 141 748 km² correspuenden al so territoriu continental y los restantes 928 660 km² a la so estensión marítima) y una población de 48 424 483.[1] Colombia confórmase como estáu en 1810 a partir del Virreinatu de la Nueva Granada, colonia del Imperiu español que fuera fundada en 1572. En 1886 toma definitivamente'l so nome actual de República de Colombia. La so hestoria estremar polo xeneral en dómina precolombina, descubrimientu y conquista española, colonia, independencia, afitamientu republicanu y sieglu XX y XXI. Parte de la historia de Colombia tien una estrecha rellación cola hestoria d'España hasta la independencia y les hestories d'Ecuador, Venezuela, Panamá y de l'América Llatina polo xeneral.

El primer sieglu republicanu foi aturbolináu cola tensión ente una concepción federalista del estáu (d'una forma similar a l'adoptada por Estaos Xuníos) y una concepción centralista (similar a la de Francia), lo que condució al país a delles guerres y dio principiu a los partíos conservador y lliberal. La Constitución de 1886 liderada pol presidente Rafael Núñez punxo fin a la hexemonía lliberal y creó un estáu centralista, conservador y puramente católicu.

El sieglu XX foi inauguráu en Colombia cola Guerra de los Mil Díes, que debilitaría de gran manera al Estáu, frenaría'l desenvolvimientu económicu y fadría que'l país perdiera Panamá en 1903. Una primera revolución industrial colombiana dar col regresu de gobiernos lliberales, pero la Masacre de les Bananeras evidenciaría una enorme situación de desventaxa del obreru colombianu que caracterizaría'l restu del sieglu XX y lo que va del presente.

Ensin dulda l'acontecimientu más notable del sieglu XX en Colombia foi l'asesinatu del caudiellu lliberal Jorge Eliecer Gaitán nun magnicidiu qu'entá nun s'esclaria. Dichu eventu, asocedíu'l 9 d'abril de 1948, bastiaría al país a una violencia inusitada que se ensañó especialmente col campesinado y qu'enfrentó a muerte a los militantes de los dos partíos tradicionales. El Frente Nacional, un pactu ente dambos partíos, reconcilió a los xefes, pero dexó per fora a munchos sectores, que seríen la grana de les guerrilles lliberales y comunistes que duraríen tol restu del sieglu. El fortalecimientu de les mafies de la droga a partir de la década del 70 pondría en xaque a la sociedá colombiana y afectaría fondamente a les clases dirixentes. Sicasí, presiones internacionales, especialmente per parte de los Estaos Xuníos y el llabor de ciertos políticos, periodistes, xueces y autoridaes que s'opunxeron ante la meyora de les mafies, causaron una guerra contra l'estáu na década de los 80 y especialmente hasta la muerte de Pablo Escobar, el so principal líder, en 1993. El gobiernu del presidente César Gaviria llevó a cabu un procesu al que llamó "apertura económica" que fizo que Colombia pasara d'una economía proteicionista a una globalizada. Con Gaviria adelantróse la Constituyente na cual roblóse una nueva Carta Política.

El gobiernu del presidente Andrés Pastrana adelantró los diálogos más cercanos que se tuvieron por esi tiempu coles guerrilles y bien especialmente coles FARC al crear zones d'estene. Sicasí, estes fortalecieron el so remanar militar nel país per mediu d'atentaos, secuestros, intimidación y tráficu de drogues. Pela so parte, creáronse los grupos Paramilitares, especialmente sol lideralgu de les AUC, que'l so fin yera combatir a les guerrilles. Dichos grupos tuvieron el respaldu de numberosos miembros de les fuercies militar y policial, lo mesmo que de políticos y hacendados. El remanar de los paramilitares en Colombia y les sos batalles en contra de les guerrilles, creó un drama humanitariu de proporciones mundiales al poner al país como unu de los primeros en númberu de movíos, crímenes de guerra como masacres y terror en numberoses rexones del país.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

El territoriu actual de Colombia constituyó un corredor de poblaciones ente Mesoamérica, el Mar Caribe, los Andes y l'Amazonia. Los afayos arqueolóxicos más antiguos fueron atopaos nos abrigos predresos de Chiribiquete, onde fueron dataes pictografíes rupestres d'hasta 19.510 años antes del presente.[2] Nel valle de L'Abra, Zipaquirá fueron atopaos diversos artefautos líticos, qu'inclúin distintos tipos de raspadores (llaterales, terminales discoidales, convexos y cóncavos), cuchielles ellaboraes sobre lascas, según raederas, que fueron dataos en 12.500 AP.[3] Les feches que refundien estos últimos sitios correspuenden al periodu Paleoindiu. En Puerto Hormiga (Bolívar) topáronse muertes del periodu arcaicu, qu'inclúin los restos cerámicos más antiguos que s'atoparon n'América y daten del sieglu XXX e.C., dómina na cual empieza'l cultivu de maíz nel altiplanu cundiboyacense, resultando tan provechosu que se convirtió nun componente esencial de la dieta de los pobladores. Los primeros cultivos de yuca, paecen efectuase na rexón de la mariña atlántica.

Poblamientu[editar | editar la fonte]

Bochica, una divinidá Muisca.
Cacique Quimbaya, representante de la principal forma políticu-organizativa precolombina.

La etapa temprana del formativu (ca. 7000 a. C - 1000 a. C) ta determinada por sópitu cambeos climáticos mundiales conocíu como'l Holocenu que causaron en primer instancia la migración de la megafauna y darréu la so desapaición. La teoría más aceptada espón que, siguiendo a los grandes animales al traviés del Ismu de Panamá, llegaron los primeros pobladores a América del Sur. Sicasí, el descubrimientu de sitios arqueolóxicos en Suramérica tan antiguos como los de Mesoamérica (por casu el xacimientu de Pedra Furada en Brasil que data de fai 48 mil años), refundia solombres sobre esta primer teoría. Precisamente en Colombia alcuéntrase unu d'estos antiguos xacimientos humanos conocíu como L'Abra y que data de fai 12 mil años, esto ye, una comunidá humana contemporánea de la Cultura Clovis en Nuevu Méxicu.

El periodu posterior al Holocenu ye conocíu como formativu y correspuende a un enllargáu ralu, que toma dende'l fin de la etapa arcaica hasta'l momentu nel cual surdieron los pescadores y cazadores de pequeñes preses que complementaben estes actividaes cola recueya y con incipientes formes d'agricultura, cuando'l clima concluyía'l so procesu de estabilización y empezaba a asemeyase al que tenemos nos nuesos díes. Los estudios paleoclimatológicos indiquen que les actuales sabanes interfluviales, probablemente fueron selves húmedes en dalgún momentu, lo cual daría cuenta d'un progresivu ascensu nel grau de mugor d'estes rexones.

Partiendo de los montículos, conchales, materiales líticos, basureros y demás afayos, créese que na Costa Caribe de Colombia, y especialmente na rexón de la Canal del Dique, al empecipiase la Etapa Formativa antes del 4000 a.C, yá esistíen dellos asentamientos comunales semisedentarios, que subdividíos en grupos de delles families, habitaben les inmenses cases, denominaes malocas y combinaben les sos habituales actividaes de caza y recueya coles primeres formes d'agricultura en pequeña y gran escala. Ye probable que simultáneamente esistieren campamentos semipermanentes a lo llargo de la mariña, p'agospiar a otros grupos humanos que se dedicaben a la pesca y a la recueya de moluscos.[4]

Periodu formativu[editar | editar la fonte]

Ciudá Perdida o Buritaca-200 na zona norte de la Sierra Nevada de Santa Marta, una población del añu 800 y abandonada escontra'l periodu de conquistes españoles.

Nel territoriu colombianu tamién se toparon importantes muertes de cultures que vivieron mientres el periodu formativu, que les sos feches más tempranes correspuenden más o menos al añu 15.000 e.C. Destáquense les cultures San Agustín y Tierradentro. Esti periodu estender dende aproximao l'añu 15000 hasta la llegada de los conquistadores españoles nel sieglu XVI.

Nos procesos de migración y ocupación que se dieron mientres dellos milenios, estableciéronse, espolletaron y sumieron numberosos pueblos (llamaos indíxenes ), lo cual reparar na gran diversidá llingüística. A lo llargo del periodu formativu desenvolvióse una estensa rede de caminos que sirvieron pal intercambiu comercial, rede qu'amás s'articulaba col navegación tanto fluvial como marítima.

Pal sieglu XVI los trés grande y dominante families llingüístiques nel territoriu de l'actual Colombia yeren los arawak, caribes y chibchas en diversos estaos del formativu. Dos grupos chibchas (los taironas y los muiscas) destacar nel formativu superior.

Tres fases estremen el periodu formativu:

  • Fase Temprana: Tamién se-y conoz como'l periodu preclásicu y empecipia cerca del 900 e.C. La fase darréu posterior de primeres del Holocenu qu'empecipia'l procesu de sedentarización de los grupos humanos al afayar la horticultura, lo cual práuticamente reemplazó la cacería y el nomadismu.
  • Fase Media: Tamién se conoz como'l periodu clásicu y caracterizóse por una agricultura más tecnificada y desenvuelta, con cultivos de calabaza, pepinu, ñame, hibia, y cubios, amás de papa, fríjol y cacáu. Con esta variedá de cultivos el sedentarismu impúnxose ante la necesidá d'atender les plantes y asina se conformaron les primeres aldegues de les cualos surdieron los cacicazgos, principal carauterística de la vida política y alministrativa de les primeres comunidaes humanes colombianes.
  • Fase Cimera: Tamién se conoz como'l periodu posclásico y empecípiase escontra'l 900. Desenvolvióse la regación de cultivos y la industria testil ta lo suficientemente avanzada como pa cubrir les necesidaes de vestuariu de la población. Esta última fase foi la previa a la colonización española del territoriu.

Otres cultures precolombines que destaquen nel periodu formativu son la Tumaco, Asoria, Nariño, Tolima, Quimbaya y Urabá..

Dómina hispánica[editar | editar la fonte]

Non tolos pueblos indíxenes sumieron coles conquistes españoles o fueron asimilaos pol procesu de mestizaje. Munchos caltuvieron la so identidá unitaria na historia nacional. Una nueva Wayúu, comunidá indíxena ente Colombia y Venezuela.

Cola llegada de los Conquistadores españoles al territoriu de l'actual Colombia hacia l'añu 1500, entra na rexón un nuevu factor poblacional qu'alterió dafechu l'anterior panorama que s'había veníu desenvolviendo ente los pueblos indíxenes. Cola llegada al territoriu de los Muiscas empecipióse un procesu de conquista y sojuzgamiento. A midida que los españoles fueron avanzando, construyeron dellos asentamientos, dispunxeron un nuevu ordenamientu del territoriu d'alcuerdu a los intereses de cada grupu conquistador. Dichu ordenamientu respondía a los recursos que s'atopaben nos asentamientos, procesu nel cual xeneralmente non tener en cuenta la opinión de los pueblos qu'habitaben ellí. Estos establecimientos siguieron nos siguientes trés sieglos con un procesu d'espansión guerrera y colonizadora, introduciendo amás un gran númberu de población negra africana como mano d'obra esclava, avanzando sobre les poblaciones indíxenes y de palenqueros que se vieron sometíos a periódicos desplazamientos.

Nel añu 1499 el navegante español Alonso de Ojeda llegó a les mariñes del norte de Colombia (Cabu de la Vela) acompañáu d'Américo Vespucio quien nomaría la tierra firme col actual nome n'honor a Cristóbal Colón. En 1501 Rodrigo de Bastidas percorrió la mariña ente La Guajira y Cartagena y afayó el ríu Magdalena. En 1510 Alonso de Ojeda fundó a San Sebastián de Urabá, la primer población española en Tierra Firme, pero esi mesmu añu'l so gobernante provisional, Francisco Pizarro, decidió abandonala y treslladáronse a un sitiu nel golfu de Urabá onde fundaron so la direición de Martín Fernández de Enciso a Santa María la Antigua del Darién. Esta ciudá, que foi capital de la primer gobernación española na zona Castiella del Oru, foi de la mesma abandonada en 1517. Con Santa Marta (1525) y Cartagena de Indias (1533), establecióse'l control español de la mariña. El conquistador Gonzalo Jiménez de Quesada conquistó una vasta área na rexón ganando a la poderosa cultura Chibcha, fundando la ciudá de Santa Fe de Bogotá y nomando la rexón Nuevu Reinu de Granada.

Pa establecer un gobiernu civil na Nueva Granada creóse una Real Audiencia en Santa Fe de Bogotá en 1548-1549. La Real Audiencia yera un cuerpu que combinaba l'autoridá executivo y xudicial hasta que s'estableció una presidencia o gobernación en 1564 asumiendo poderes executivos. Hasta 1550 el territoriu de Colombia taba formáu poles gobernación de Santa Marta y Cartagena, que taben suxetes a l'Audiencia de Santu Domingu, y la de Popayán que taba suxeta al virreinatu de Perú. La xurisdicción de la Real Audiencia de Santafé de Bogotá incluyó estes gobernaciones dende 1550 y foise estendiendo col tiempu sobre les provincies circundantes que se diben constituyendo alredor del territoriu correspondiente a la Nueva Granada.

En 1717 Santa fe constituyir na capital del Virreinatu de Nueva Granada, qu'anque suspendíu en 1724 por problemes financieros, foi reinstaurado en 1740 y siguió hasta la perda del poder español sobre los territorios nos años 1810.

La Conquista[editar | editar la fonte]

Les primeres ciudaes colombianes fueron fundaes en 1509 o 1510 na rexón d'Urabá y el Darién. Estos primeros asentamientos nun espolletaron como ciudad pero entá güei atópense munchos d'estos conceyos. Ye Santa Marta, fundada en 1525 por Rodrigo de Bastidas, la ciudá más antigua de Colombia y del continente americanu.

Afitamientu colonial[editar | editar la fonte]

El conquistador Pedro de Heredia, fundador de Cartagena de Indias. Monumentu nel que fuera'l mercáu de los esclavos na ciudá cercada.

En 1548 créase la Real Audiencia de Santafé de Bogotá, que pertenecía alministrativamente al Virreinatu de Perú. L'actual territoriu de Colombia como parte de Les Indies nun foi consideráu como colonia pola alministración española sinón como reinu (o parte de reinos) gobernáu direutamente pol monarca una y bones la Corona yera la dueña sobre les tierres y mares que s'afayar y conquistaren d'alcuerdu a les Capitulaciones. Por Real Cédula de 1500 prohibióse esclavizar a los nativos. Depués les Lleis de Burgos 1512 establecieron la Encomienda pa incorporar a los nativos a la civilización europea y evitar la estinción de la población. Sicasí, los encomenderos nun acataron los mandatos reales y por ello los funcionarios reales solicitaron l'abolición de la Encomienda. Depués establecióse la Mita qu'obligó al natural a trabayar tantu pal gobernador como pal funcionariu lo que condució a una alta mortalidá indíxena nel sieglu XVI. Arrexuntar pa formar batallones pa enfrentar a los rebeldes que queríen el poder liberalista

La Presidencia del Nuevu Reinu de Granada[editar | editar la fonte]

Mapa del Virreinatu de la Nueva Granada como yera en 1742.[5]

El Virreinatu de la Nueva Granada[editar | editar la fonte]

En mediu del drama silenciosu de la esclavitú de los indíxenes y africanos, dellos personaxes contradixeron la norma de la dómina como Pedro Claver en Cartagena de Indias, el principal mercáu esclavista n'América del Sur.

Col riesgu de que les tierres quedaren despoblaes, la corona vendió propiedaes a los gobernantes, conquistadores y los sos descendientes creándose les grandes faciendes y la posesión de mines. Introduciéronse esclavos negros como mano d'obra. Igualmente pa protexer a l'abrasada población indíxena creóse'l Resguardu. El repoblamientu consiguir al dexar la colonización por llabradores y les sos families que veníen d'España. Con esto, empecipiáronse les bases del periodu colonial. La Nueva Granada tuvo gobernada pola Real Audiencia de Santafé de Bogotá, pero les decisiones importantes pa la Colonia tomar dende España por El Conseyu de Indias.

Una cédula real de 1713 aprobó la llegalidá del Palenque de San Basilio fundáu por negros cimarrones dende'l sieglu XVI que fuxeren de los esclavistes y abellugárense nes selves de la mariña Caribe. Les fuercies españoles nun pudieron someteles y terminaron per tolerar les, pa dar asina llugar a la primer población llibre nes Amériques. Foi'l so principal líder Benkos Biohó, nacíu na rexón de Biohó, Guinea-Bisáu, África Occidental, d'onde foi secuestráu pol traficante portugués Pedro Gómez Reynel, vendíu al comerciante Juan de Palacios y revendíu por esti como esclavu al español Alonso del Campo en 1596, en Cartagena de Indias. Sicasí, Benkos Biohó foi executáu pol gobernador García Girón el 16 de marzu de 1621. El Palenque de San Basilio foi declaráu en 2005 como "Obra Maestra del Patrimoniu Oral ya Inmaterial de la Humanidá" pola Unesco.

Benkos Biohó, unu de los primeros próceres de la llibertá nes Amériques.

En 1717 el rei Felipe V creó'l Virreinatu de Nueva Granada. El virreinatu taría conformáu poles Audiencies de Santafé, Panamá y Quito y delles provincies de lo que darréu sería la Capitanía Xeneral de Venezuela. La capital del virreinatu asítiase na ciudá de Santa Fe. El virreinatu eslleióse temporalmente por razones económiques ente 1724 y 1740, cuando se reinstauró nuevamente. El visitador Juan Francisco Gutiérrez de Piñeres reorganizó les rentes y faciendes públiques, lo qu'anició llevantamientos populares como la Revolución de los Comuñeros en 1781. Darréu'l neogranadino Antonio Nariño sopelexó "Los derechos del Home y del Ciudadanu". D'últimes el virréi Antonio José Amar y Borbón tuvo qu'enfrentar la inconformidad de los criollos y los intentos d'éstos de formar una Xunta de Gobiernu. Finalmente, el virreinatu sumió en 1822 tres les guerres d'independencia.

El XVII foi'l sieglu de Pedro Claver, un santu que nació en Cataluña en 1580 y morrió en Cartagena de Indias el 9 de setiembre de 1654. Foi conocíu como'l esclavu de los esclavos pola so dedicación y compasión para colos africanos traíos a Colombia. El 18 de payares de 1985 el Congresu declarar precursor de los derechos humanos nel país.[6]

Mientres el sieglu XVIII destacó la figura del sacerdote, botánicu y matemáticu José Celestino Mutis (1732 - 1808), delegáu pol virréi Antonio Caballero y Góngora pa realizar un inventariu de la naturaleza de la Nueva Granada, que foi conocíu como la Espedición Botánica, que clasificó plantes, fauna y fundó'l primer observatoriu astronómicu na ciudá de Santa Fe de Bogotá. El 15 d'agostu de 1801 el científicu prusianu Alexander von Humboldt llega a Fontibón onde s'abraza con Mutis y empieza la so espedición pola Nuevu Granada hasta Quitu. L'alcuentru ente dambos estudiosos ye consideráu'l puntu más brillosu de la espedición botánica.

Dómina de la independencia[editar | editar la fonte]

Alcázar na Muralla de Cartagena de Indias, una de les estructures militares europees más importantes del sieglu XVII nes Amériques, construyíes pa defender los asentamientos españoles de los ataques de los corsarios ingleses.

El contestu de la independencia[editar | editar la fonte]

La emancipación colombiana enmarcar na coxuntura de les Revoluciones Burgueses y nun tien d'entender se como un eventu aislláu, yá que cuando se produció, la mayoría de los países llatinoamericanos suxetos a la Corona Española, tamién taben nel procesu de proclamar les sos respeutives independencies, o bien, yá lo cursaren na so totalidá.

Múltiples causes facilitaron éstos procesos, ente elles destácase la situación de la metrópolis española, que per aquellos años apautó colos ingleses y franceses el repartu de Portugal, pero foi traicionada ya invadida por Napoleón, quien en prindando al monarca Fernandu VII, dio a Xosé Bonaparte los títulos de rei d'España y emperador de les Amériques.

El 2 d'abril de 1767 la Compañía de Xesús ye espulsada del Imperiu español por orde real de Carlos III quien los acusa de ser los promotores del Motín de Esquilache y polo tanto tienen d'abandonar tamién el Virreino de la Nueva Granada.

El xefe comuñeru José Antonio Galán.

El 16 de marzu de 1781 Manuela Beltrán ruempe'l edictu referente a les nueves contribuciones y dientro de lo que se conoció como la Insurrección de los comuñeros, un movimientu netamente popular onde participaron llabradores, indíxenes y mestizos polo xeneral. Los comuñeros intentaron tomase'l poder colonial, pero esti llogró roblar con ellos unes capitulaciones aprobaes pola Audiencia nes cualos daba ciertes preferencies a los americanos frente a los españoles. Les capitulaciones fueron desconocíes pol virréi Manuel Antonio Flórez. Un grupu de comuñeros sol mandu de José Antonio Galán volvió sublevase ante l'incumplimientu de les capitulaciones, pero bien llueu fueron prindaos. El 2 de febreru de 1782 Galán foi aforcáu xunto colos otros trés xefes comuñeros. Les sos cabeces, manes y pies fueron espuestes n'estaques nes places públiques de la capital virreinal y nos pueblos más activos de la rebelión. Los sos descendientes fueron declaraos infames, tolos sos bienes confiscados y los sos llares destruyir y regáu con sal. El cacique Ambrosio Pisco foi encarceláu en Cartagena y magar que depués foi indultáu, nunca pudo volver al interior del país. Otros dirixentes fueron sentenciaos a sufrir 200 latigazos, vergüenza pública y prisión n'África. Munchu llabradores ensin tierra fueron unviaos a Panamá, onde tuvieron de perecer por cuenta de les inclemencies del malsanu clima tropical. Les poques penes impuestes a los participantes más ricos fueron muncho menos espantibles; dalgunos a cencielles fueron encarcelaos en Cartagena y dempués fueron indultaos. Muncha xente esvalixar a les zones perifériques por medrana a les represalies.

En 1812, axuntar n'España dellos americanos y peninsulares, pa redactar la Constitución de Cádiz, cola cuál los españoles buscaron faese al sofitu de los americanos, una y bones ésti resultaba indispensable pa sostener la guerra contra Francia. Esti llistáu de lleis, sirvió como modelu pa delles de les cartes magnas, que s'implementaron nos países llatinoamericanos, tres les sos independencies.

Fernandu VII, en siendo lliberáu de los Bonaparte, negar a roblar la Constitución de Cádiz na cual los criollos americanos reconocíen la so autoridá, pero afirmaben la independencia de les colonies americanes. A cambéu unvió a Pablo Morillo pa restablecer el vieyu orde.

La situación n'España xeneró un seriu vacíu d'estáu, pos les persones siguíen fieles a Fernandu VII, non a los constitucionalistas nin a Bonaparte. Finalmente, el monarca Español foi lliberáu y al retomar el tronu, negar a roblar la Constitución de Cádiz y entamó un golpe d'estáu contra la rexencia de los 5 constitucionalistas. Asina foi como se restableció l'absolutismu. Poco tiempu dempués, el rei unvió a Pablo Morillo para “pacificar”, ye dicir acabar colos revolucionarios dende Caraques hasta'l Darién, independientemente del costo en sangre qu'esto tuviera. Tal aición enfureció a los criollos, que-y fueren lleales y nésti contestu sobrevinieron les independencies, pos siguir a los haitianos y estauxunidenses, paecía ser una meyor alternativa que sometese al absolutismu, a Napoleón o inclusive a los constitucionalistas. La pacificación empezó col Sitiu de Cartagena en 1815.

En Colombia, tou empezó con una serie de fechos lideraos por Antonio Nariño, Policarpa Salavarrieta (muyer bien destacada mientres la guerra independentista) y Camilo Torres. Más tarde, Simón Bolívar y Francisco de Paula Santander, encabezaron la llucha, que se desenvolvió nuna serie de batalles, empecipiaes en 1810 y concluyíes en 1819, cola batalla de Boyacá (7 d'agostu de 1819) y el Congresu de Angostura, que conducieron a que'l territoriu ocupáu pol virreinatu de la Nueva Granada, convertir nuna República Federal, conocida como la Gran Colombia n'honor al navegante Cristóbal Colón. El primer Presidente de Colombia foi Simón Bolívar.

El 28 de febreru de 1813 los criollos lideraos por Bolívar enfrentar a los españoles na Batalla de Cúcuta que dio pasu a la Campaña Almirable que lliberó l'occidente de Venezuela.

Berros independentistes (1810)[editar | editar la fonte]

La Patria Boba (1810-1814)[editar | editar la fonte]

Pablo Morillo, "El Pacificador", delegáu por Fernandu VII pa reconquistar les colonies americanes.

Depués de los diversos berros d'independencia, nel periodu entendíu ente 1810 a 1816 hubo grandes conflictos internos que surdieron por opiniones atopaes alrodiu de la forma d'entamar el nuevu gobiernu. Les constantes engarradielles ente los federalistes y centralistes, y estos de la mesma contra realistes, dieron orixe a esti periodu inestable. Mientres cinco años nel Nuevu Reinu de Granada cada provincia proclamó les sos autoridáes, cada aldega tenía la so Xunta independiente y soberana. La pallabra federalismu convertir na sobeyosa doctrina de la impotencia. Les derrotes iniciales de Bolívar, el conservadorismu oligárquicu de Perú virreinal y la política centralista de Buenos Aires nel Sur, que nicia la segregación y el separatismu de les provincies del Río de la Plata, ufierten un mesmu espectáculu de división y caos de nueva granada.

Reconquistar (1815-1816)[editar | editar la fonte]

Eslleíes les xuntes fernandistas, Fernando ordenó la reconquista de la Nueva Granada y Venezuela, aición que quedó al cargu de Pablo Morillo col reestablecimientu del Virreinatu en cabeza de Juan de Sámano.Pablo Morillo recibió les tropes dende los puertos de Sevilla y Barcelona y salió de Cádiz el 17 de febreru de 1815. El 22 d'agostu de 1815 empecipió'l sitiu de Cartagena dende onde s'aventuraron les tropes pa los bloqueos de los puertos de La Dorada, Caldas y Puertu Salar, Cundinamarca llegando a Santafé de Bogotá y tomando la capital coles tropes del exércitu español en plaza pública na Plaza Mayor (anguaño Plaza de Bolívar).

La Independencia (1817-1819)[editar | editar la fonte]

La Batalla de Boyacá llibrada'l 7 d'agostu de 1819 selló la defensa de la causa independentista nes Amériques.

Magar mientres el réxime del terror dellos grupos republicanos caltuviéronse activos exerciendo un poder efectivo nos Llanos, principalmente na guayana venezolana y nel Casanare, nun sería sinón hasta 1819 cuando s'entamó'l procesu final d'espulsión del dominiu español.

En 1819 un exércitu republicanu comandado por Simón Bolívar crució los montes que dixebren Casanare de Tunja y Santa Fe, Tres la Batalla del Banzáu de Vargas y la Batalla de Boyacá tuvo vía llibre pa tomar el control definitivu de Santa Fe, ciudá a la que llegó'l 10 d'agostu de 1819. Esi mesmu mes, el 19, proclamóse la República de Colombia la cual yá fuera roblada nel Congresu de Angostura del 15 de febreru del mesmu añu y que la so Llei Fundamental proclamóse'l 17 d'avientu. La lliberación de Caraques, Popayán y Santa Marta en 1821 abre les puertes a la Constitución de Cúcuta.[7]

La República del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Templu Históricu de Cúcuta: Equí axuntáronse los diputaos de Nueva Granada (Colombia) y Venezuela pa roblar la Constitución de Cúcuta, per mediu de la cual créase la República de la Gran Colombia.

El sieglu XIX en Colombia foi una dómina de grandes confrontaciones y cambeos: pasar de ser una dependencia del Imperiu español nos sos entamos, a les guerres d'independencia y a los esperimentos políticos pa dar forma a una nación independiente. Dende'l so independecia Colombia somorguiar al igual qu'otros países d'América Llatina nun estáu casi crónicu de revoluciones y guerres civiles. La crecedera poblacional foi en realidá lentu nun territoriu bastante grande, lo qu'incidió nel desenvolvimientu económicu del país. Para 1825 Colombia tenía 1.223.589 persones con una crecedera demográfica del 3.2% añal. Para 1870 seríen 2.916.703 y para 1898 calcúlense 5.386.000 habitantes,[8] anque les guerres civiles y la falta de censos metódicos na dómina nun dexen una precisión de númberos. Les guerres civiles evitaron cualquier ésitu en programes que buscaron fomentar la inmigración europea en Colombia mientres esi sieglu y en consecuencia los nucleos poblaciones yeren en realidad islles incomunicaes pol difícil relieve y la falta d'infraestructures del país. En 1870 l'estáu más pobláu de Colombia yera Boyacá con 499.000 habitantes de 2.7 millones del total nacional,[9] pero dichu añu marca una intensa migración interna productu tantu de les guerres civiles como de la necesidá d'ocupar les tierres de cultivu en climes más templaos. Esto esplica'l porqué'l puestu de Boyacá como la rexón más poblada mientres el sieglu XIX baxa nes siguientes décades: en 1898 pasa a ser el segundu del país dempués del Cauca y en 1912 ye'l quintu.

La Nueva Granada dientro de la Gran Colombia (1819-1830)[editar | editar la fonte]

El Llibertador Simón Bolívar y el Xeneral Francisco de Paula Santander con otros padres de la patria nel Congresu de Cúcuta de 1821. Dambos entraríen en contraste nos proyeutos políticos d'afitamientu de les nueves naciones.

El 30 d'agostu de 1821 axúntense delegaos de Nueva Granada (Colombia) y Venezuela en Villa del Rosario, unu de los conceyos del Área metropolitana de Cúcuta. La resultancia d'esti perimportante alcuentru -denomináu Congresu de Cúcuta- foi la Constitución de Cúcuta (tamién llamada Constitución de 1821), cola cual creóse la Gran Colombia, un enorme estáu federal compuestu pelos países enantes mentaos. El 19 de xunetu d'esi añu los padres de la patria aprobaron la Llei de Llibertá de Banduyos, que conciliaba les disputes ente esclavistes y anti-esclavistes y que consistía en que los fíos de los esclavos de la dómina yeren consideraos persones llibres, pero non los sos padres.[10]

Dempués de la independencia dos corrientes polítiques enfrentaríense: per un sitiu la del Llibertador Simón Bolívar que pensaba na lliberación de tola América española y la construcción d'un gran proyeutu rexonal y la del Xeneral Francisco de Paula Santander que quería un afitamientu republicanu. Santander y el so grupu tienen rocees de que la Constitución Bolivariana promulgada en Bolivia seya impuesta en Colombia, que daba un poder casi monárquicu al presidente y un sistema fuertemente centralista que topetaba cola vocación federal de los santanderistas.

El choque de dambos proyeutu da'l 9 d'abril de 1828 na Convención de Ocaña onde los bolivarianos declaren dictador a Bolívar, lo que de la mesma abre l'atentáu contra la so vida en Santafé el 25 de setiembre del mesmu añu. La crisis llevaría bien llueu a un fracasu na unidá de la Gran Colombia y anque el Llibertador intentó salvala cola celebración del Congresu Almirable el 20 de xineru de 1830, nun evitaría la separación definitiva de Venezuela y la consecuente separación d'Ecuador dellos meses dempués, el 30 de mayu.

La República de la Nueva Granada (1830-1862)[editar | editar la fonte]

Mapa de la República de la Nueva Granada en 1851.[5]

Separaos Ecuador y Venezuela, Colombia tamién formaliza dichu actu de disolución el 20 d'ochobre de 1831 na Convención Granadina sol réxime presidencialista encabezáu pol Xeneral Santander. El que se llamara "Departamentu de Cundinamarca" dientro de la Gran Colombia, heredó dichu nome pa entender el territoriu actual xunto al de Panamá y la Mariña de los Mosquitos na actual Nicaragua. La Convención Nacional del 29 de febreru de 1832 ratificó la so creación como "República de la Nueva Granada" que les sos provincies yeren Antioquia, Barbacoes, Bogotá, Cartagena de Indias, Mompós, Neiva, Pamplona, Panamá, Pasto, Popayán, Socorro, Tunja, Vélez y Veraguas y les cualos pasaríen a llamase d'equí p'arriba departamentos.

El presidente José Ignacio de Márquez sancionó una llei que suprimía los conventos católicos qu'allugaren menos d'ocho relixosos, lo que causó una rebelión que causó la primer guerra civil colombiana ente 1839 y 1842 conocida como la Guerra de los Conventos.

Ente 1848 y 1849 acuñar por primer vegada los nomes de los que seríen los dos partíos tradicionales polos siguientes 150 años: el Partíu Conservador y el Partíu Lliberal. En 1853 preséntase un momentu de grandes reformes constitucionales como l'adopción del federalismu y l'abolición de la esclavitú, estendióse'l sufraxu a tolos homes mayores de 21 años, impúnxose'l votu popular direutu pa escoyer congresistes, gobernadores y maxistraos, establecióse la llibertá alministrativa y la llibertá relixosa, hubo una separación ente la Ilesia y el Estáu y terminóse la personalidá xurídica de la Ilesia Católica.

En 1849 la Mariña Atlántica sufre una epidemia de cólera importada dende Asia al traviés de Cartagena de Indias. La epidemia dura tres meses, nos cualos muerre la tercer parte de la población de la ciudá y unes 20 mil persones de la rexón.[11]

El 21 de mayu de 1850 el presidente José Hilario López promulga una llei na cual confirma la espulsión de la Compañía de Xesús d'acordies cola decisión de Carlos III d'España (1767), que el presidente considera entá en vixencia.[12]

El 21 de xunetu de 1851 el Congresu de la República y el gobiernu de José Hilario López, aprobaron la Llei de Manumisión per mediu de la cual dábase por terminada la esclavitú en Colombia. El discutiniu demostró la esmolición de los esclavistes pola propiedá privada y namái aceptaron suscribir la llei cuando'l gobiernu garantizó-yos el pagu de los esclavos. La llei benefició a cerca de 16 mil persones qu'entá yeren esclaves dempués de la independencia.[13]

Los Estaos Xuníos de Colombia (1863-1886)[editar | editar la fonte]

La guerra civil de 1860 a 1863 terminó en favor de los lliberales, que convocaron la Constitución de Rionegro proclamando'l 3 de febreru de 1863 a los "Estaos Xuníos de Colombia". La nueva constitución política foi la más lliberal de tolos tiempos al establecer llibertaes como la d'espresión, llibre empresa, llibre imprenta, llibertá d'enseñanza y de cultu, d'asociación y de tener armes y municiones comerciando con elles. Estableció un sistema federal con un presidente central (presidencia de la unión) que tenía un periodu de gobiernu de tan solo dos años, fechu que lo faía débil en desterciu del creciente poder de cada estáu, que yeren nueve: Panamá, Antioquia, Magdalena, Bolívar, Santander, Boyacá, Cundinamarca, Tolima y Cauca. El 12 de mayu d'esi añu foi escoyíu Tomás Cipriano de Mosquera, célebre pola so posición anticlerical.

El 18 de mayu de 1875 a les 11:15 de la mañana, un fuerte movimientu telúricu tuvo como epicentru la rexón del actual departamentu de Norte de Santander. Ye conocíu na hestoria como Terremotu de Cúcuta o de los Andes y destruyó les ciudaes de Cúcuta, Villa del Rosario, San Antonio de Táchira y Capacho. El seísmu sentir en Bogotá y en Caraques y dexó numberosos muertos y daños materiales.[14]

En 1876 túvose que faer una reforma a la constitución federalista, pos cada estáu realizaba les sos eleiciones pola so cuenta, lo que causó que nel país dieren eleición continues, amás de la proclamación de 42 constituciones estatales.

La Rexeneración (1886-1930)[editar | editar la fonte]

El presidente Rafael Núñez, autor de la lletra del himnu nacional de Colombia, foi'l principal líder de la Constitución de 1886 y del periodu de la Rexeneración.

El choque d'intereses ente los estaos federaos debilitó la nación. Especialmente ente los años 1875 y 1880 el modelu lliberal políticu-económicu entra en crisis: nun había infraestructura vial nacional, lo que causó una separación ente los distintos estaos y la falta d'un comerciu ente ellos, l'agricultura taba en decadencia, la esportación yera lenta namái cola primacía del oru y el café, esti postreru llegó a algamar el 50% de les esportaciones nacionales. Nun había nengún procesu de industrialización. Esti estáu de coses preparó'l camín por que'l lliberal Rafael Núñez propunxera una reforma total del estáu qu'esaniciara'l federalismu y instituyera un estáu central fuerte y llistu pa entamar un proyeutu económicu nacional. Con una fuerte oposición del so propiu partíu, Núñez llegó a la presidencia central en 1880, pero como ésta yera de tan solo dos años, nun tuvo'l tiempu abondu d'adelantrar el so proyeutu de reformes sociales y económiques. Foi escoyíu pa un segundu periodu en 1884, esta vegada col respaldu del partíu conservador, pero al siguiente añu los lliberales declaráron-y la guerra que'l presidente supo responder y que lo fortaleció definitivamente pa convocar una Asamblea Constituyente, que proclamó la Constitución de 1886. La mesma reconoció como relixón d'estáu a la Católica, el poder central qu'abolió'l federalismu, la concepción del estáu como ente alministrador no social y económico, la división del mesmu en tres poderes democráticos (executivu, llexislativu y xudicial) y el periodu presidencial foi aumentáu a cuatro años. D'esta manera abrió una nueva dómina política en Colombia conocida como la rexeneración la cual foi impulsada tamién pol presidente Miguel Antonio Caro nel so periodu presidencial 18941898.

En xunu de 1893 inaugúrase Puerto Colombia, un viaductu de 720 metros de llargu, con una fondura de 40 a 45 pies y un llargor de 180 metros y 15 metros d'anchu. Convertir nel principal puertu marítimu de Colombia. En 1923 sería'l tercer muelle más llargu del mundu dempués del de South End y Southport.[15]

Colombia nel sieglu XIX[editar | editar la fonte]

El café colombianu empieza la so crecedera como primer productu nacional a mediaos del sieglu XIX.

Colombia mientres el sieglu XIX tuvo en realidá una crecedera poblacional y económicu lentu causáu por numberosos factores como les numberoses guerres civiles, la falta d'infraestructures nun país con un relieve difícil, l'heriedu d'una estructura económica natural de la colonia y la poca inmigración. Mientres la colonia la Nueva Granada dependía especialmente de les mines, lo que da como resultáu que para 1800 Colombia como colonia tenía un PIB de 27% per cápita, inferior al de Perú (33%), Brasil (29%), Méxicu (40%) y Arxentina (82%) para esi mesmu añu.[16] Escontra finales del sieglu la so economía sigue arrezagada en comparanza con esos países, pa dexar l'arranque industrial de la so economía solo nel sieglu XX.[17]

En 1845 el presidente Tomás Cipriano de Mosquera convida al cartógrafu italianu Agustín Codazzi por qu'oriente un proyeutu nacional de xeografía que dio llugar a la Comisión Corográfica. Mientres esa mesma década llega la fotografía a Colombia que s'entretien col retratismo de les clases altes, anque escontra finales del sieglu surden dellos artistes que s'esmolecen polos conflictos sociales y políticos del país. Coles mesmes empieza'l desenvolvimientu del periodismu cola fundación de dellos medios impresos qu'evidencia una proliferación de la imprenta y un bon númberu d'artistes y escritores. Unu de los medios que subsiste na actualidá d'esa dómina ye'l periódicu El Espectador fundáu por Fidel Cano el 22 de marzu de 1887.

En lliteratura el costumismu y el romanticismu fueron la nota predominante con escritores y poetes como José María Cordovez Moure, Jorge Isaacs, Julio Arbolea, Gregorio Gutiérrez González, Rafael Pombo, Soledad Acosta, Josefa Acevedo de Gómez, Candelario Gruesu, Eustaquio Palacios y José Asunción Silva, ente munchos otros.

Ente 1869 y 1916 Colombia enfrentar a una epidemia de llepra que punxo al país ente los primeres del mundu con dicha enfermedá y que fomentó la creación de lazaretos onde los arimaos yeren aisllaos. Pa munchos estudiosos de la tema ello foi productu de les guerres civiles, un gran nivel de probeza y fame, so nivel de salobridá pública y los discutinios ente medicina, estáu ya Ilesia. Esti factor afectó descomanadamente la esportación nacional, porque se llegó a afirmar inclusive que Colombia yera un "inmensu lazareto", situación superada namái en 1916.[18]

Acuarela de la Comisión Corográfica, una representación d'una familia antioqueña de 1852. La migración interna de los antioqueños escontra'l Exa Cafetera a partir de la década de los 40 del sieglu XIX foi'l principal eventu económicu del país nesi sieglu.

Escontra finales del sieglu presentóse tamién la única más importante inmigración escontra'l territoriu nacional: los árabes. Magar hai testimonios del ingresu de ciudadanos de países europeos y americanos, lo cierto ye que foi un númberu insignificante. Sicasí los árabes tendríen una gran influencia económica pal país. Un bon númberu de mozos procedentes d'El Líbanu y Siria y que llegaben con pasaporte turcu por tar dichos territorios sol Imperiu otomanu, razón pola cual los colombianos empezar a llamar "los turcos", empezaron a entrar mientres la década de los 80 pa integrase a la sociedá colombiana, primero de la Mariña Atlántica y mientres el sieglu siguiente en tol país. Envalórase qu'ente 1880 y 1930 ingresaron ente 5.000 y 10.000 inmigrantes.[19]

La industria en Colombia mientres el sieglu XIX foi práuticamente nula, centrándose especialmente en Bogotá, capital del país y el so procesu de industrialización acompañáu cola puxanza del café qu'empieza na década de los 50 nel Exa Cafetera, que más palantre tendría importantes repercusiones pal desenvolvimientu económicu nacional nel siguiente sieglu y foi la más importante migración interna del país na dómina. Amás de Bogotá y Exa Cafetera, les otres rexones qu'empezaron a centrar una actividá económica importante fueron Barranquilla que creó una decadencia del antiguu puertu colonial de Cartagena de Indias, Cali en desterciu de la que fuera una de les potencies de la colonia y Popayán como centru relixosu de la dómina.[20]

Sieglu XX en Colombia[editar | editar la fonte]

El sieglu XX en Colombia representó l'afitamientu como república al estilu de la Constitución de 1886. Ente esi añu y 1930 tolos presidentes representaron al partíu conservador. En 1914 foi escoyíu'l conservador José Vicente Concha, siguíu depués por Marco Fidel Suárez (1918), Pedro Nel Ospina (1922) y Miguel Abadía Méndez (1926). Esta socesión de presidentes conservadores, incluyendo tamién a Rafael Núñez (1886 y 1892), Manuel Antonio Sanclemente (1898), José Manuel Marroquín y el mesmu Rafael Reyes, foi denomada depués como la "Hexemonía Conservadora", principalmente polos gobiernos lliberales subsiguientes. El términu puede nun ser del tou correutu una y bones el gobiernu de Reyes nun foi particularmente partidista y Carlos Eugenio Restrepo gobernó col sofitu del partíu Lliberal. Adicionalmente, a mediaos de los años 1920 el partíu lliberal asumió la mayoría parllamentaria, calteniéndola hasta 2002.

La población colombiana creció significativamente, anque se centró especialmente na zona andina y en segundu llugar na Mariña Atlántica con una baxa densidá en más del 50% del territoriu nacional. Les tases de natalidá fueron altes mientres los trés primeres décades (42 per mil), pero tamién yeren altes les de mortalidá (23 per mil). Escontra los años 40 baxa la tasa de mortalidá y aumenta la población, especialmente col entamu de la crecedera urbana en desterciu del rural. Escontra finales del sieglu baxa l'índiz de fecundidá pa entrar nel sieglu XXI con un númberu del 2% añal, el más baxu de la historia nacional.[21]

Tamién menguaron les tases d'analfabetismu de manera substancial y aceleróse la crecedera económica. Magar el café ocupó'l primera renglón de la economía nacional, desenvolviéronse otres producciones agrícoles ya industriales como la textilería y nacen les más importantes industries nacionales especialmente nos trés primeres décades. Escontra la década de los 50 empieza una crecedera industrial sosteníu especialmente n'a l'área d'Antioquia, pero entra en crisis escontra la década de los 70.[22] Mientres la primer metá del sieglu y amás de la separación de Panamá, el país pierde parte del so territoriu con Perú y Brasil y siéntase la base de diferendos estremeres con Venezuela y Nicaragua.

Foi amás un sieglu de gran intensidá académica col desenvolvimientu de grandes centros d'educación universitaria, distintes escueles de lliteratura y el desenvolvimientu del periodismu colombianu.

Guerra de los Mil Díes[editar | editar la fonte]

La Guerra de los Mil Díes en Colombia foi'l primer eventu bélicu del sieglu XX nel mundu.

La Guerra de los Mil Díes (18981902) significó una nueva derrota pal partíu lliberal. Los lliberales enfrentar al gobiernu conservador de Manuel Antonio Sanclemente a quien acusaben d'autoritariu, escluyente y pocu conciliador. Polo xeneral foi tamién una reaición a la inconformidad lliberal pola Constitución de 1886 que derogó'l federalismu y la consecuente hexemonía conservadora. Los lliberales empecipiaron la rebelión col asaltu a la ciudá de Bucaramanga, lo que causó una puesta reaición del gobiernu que cuntaba con un exércitu meyor preparáu y cimeru. Los lliberales namái cuntaron con fuercies regulares nos departamentos de Santander y Panamá. Polo xeneral los lliberales nun llograron llograr dominiu sobre la situación, pero'l gobiernu recibió duros golpes. Los mesmos conservadores, nel so afan de poner l'orde nel país, estremar ente "Históricos" y "Nacionales". Los primeres derrocaron al presidente Sanclemente y posesionaron a José Manuel Marroquín. En dichu conflictu intervieno tamién el gobiernu del presidente Cipriano Castro de Venezuela, quien sofitó los grupos lliberales de Rafael Uribe Uribe y hubo la constante amenaza de la Marina de los Estaos Xuníos unviaos pol presidente Theodore Roosevelt pa protexer los futuros intereses na construcción de la Canal de Panamá. El 21 de payares de 1902 roblóse'l tratáu definitivu de paz nel barcu estauxunidense USS Wisconsin. Nun se tien un númberu definitivu de cuántes persones morrieron nesta confrontación armada, pero'l historiadores coinciden na so ferocidá y nes nefastes consecuencies nacionales.

Separación de Panamá de Colombia[editar | editar la fonte]

La construcción de la Canal de Panamá representó una de les causes principales por que los Estaos Xuníos sofitaren a los separatistes panameños.

En 1888 el gobiernu colombianu concedió'l contratu pa la construcción de la canal de Panamá al inxenieru francés Fernando de Lesseps quién fuera'l constructor de la canal de Suez, n'Exiptu.[23] Les obres empecipiar en 1881, sicasí al cabu de seis años la empresa constructora foi declarada en quiebra dexando inconclusa la obra. Los estauxunidenses empecipiaron nel intre negociaciones col gobiernu colombianu p'axudicase'l contratu de terminación de la construcción de la canal. Pero Colombia, de la cual Panamá yera una provincia, nun aceptó les esixencies que los Estaos Xuníos faíen de vencer a perpetuidad una franxa de tierra a llau y llau de la canal.[24]

El políticu panamiegu José Agustín Arango foi unu de los primeros promotores d'un movimientu separatista y quien lideró una xunta revolucionaria que dempués entraría en negociaciones colos Estaos Xuníos ente les cualos cuntábase la construcción de la Canal Interoceánicu. Amador Guerrero viaxó a los Estaos Xuníos pa llograr sofitu nel plan conspirativo, mientres xefes lliberales en Panamá, los mesmos que fueren derrocaos na anterior guerra, sofitaron el movimientu.

Ante esta situación, los Estaos Xuníos mientres el gobiernu de Theodore Roosevelt aprovechando la inestabilidá política de la rexón decidieron fomentar una rebelión na rexón de Panamá, que proclamó la so independencia de Colombia'l 3 de payares de 1903. Coles mesmes, la intervención militar de l'armada estauxunidense detuvo per mar la meyora de la infantería de marina colombiana que se movía escontra la rexón pa encalorar la rebelión.

El 13 de payares los Estaos Xuníos entainar a reconocer la independencia del nuevu país y a roblar un tratáu col nuevu gobiernu sobre la construcción de la Canal que foi dau a perpetuidad al país norteamericanu, que indemnizó a Colombia en 1921 pola perda de Panamá por un monto total de 25 millones de dólares de la dómina dempués de la muerte de Roosvelt.[25]

Gobiernu de Rafael Reyes[editar | editar la fonte]

En 1904 el Xeneral Rafael Reyes ganó les eleiciones y empezó a introducir una serie de reformes progresistes que se tomaron con entusiasmu pola población, al puntu que se propunxo estender el so mandatu de seis a diez años. Felicidad propuesta foi vista con malos güeyos por munchos dirixentes tanto conservadores como lliberales quien se xunieron nel so contra y obligaron a qu'esti abandonara la presidencia en 1909. Sicasí, Reyes favoreció la primer reforma a la Constitución de 1886 por cuenta de la crisis institucional.

La oposición llevar a tornase autoritariu como la orde de confinamientos y destierros, la clausura del Congresu pa reemplazalo por una Asamblea, la eliminación de la figura del Vicepresidente, fechu esti que fortaleció a los sos opositores. Per otra parte, nel so ánimu d'habilitar el desenvolvimientu del país, intentó llevar a cabu trataos colos Estaos Xuníos, pero la rensía nacional pola perda de Panamá y el consecuente sentimientu antiestauxunidense de la dómina, ganáron-y antipatíes en tal sentíu.

Con Reyes enllantóse la política de monopolios fiscales al llicor, el tabacu y el degüello, impulsóse'l financiamento estatal pa la inversión pública, la construcción de víes, ferrocarriles, restableciéronse rellaciones con Venezuela, creóse'l Bancu Central qu'estabilizaría la moneda, robló'l Tratáu Averbury-Holguín que dexó saniar la delda esterna y desenvolver la industria testil y azucrero, les refineríes, les fábriques d'alimentos, de vidriu y de papel, el cultivu del banano, el café y l'algodón y la promoción de creitos agrarios con fines d'esportación. Llevó a cabu una reforma nel ordenamientu territorial pa lo cual estremó al país en 34 departamentos y escoyó a Bogotá como distritu especial. Desarmó a la población civil pa establecer el monopoliu de les armes solo del Estáu, consagró'l códigu de reconocencia a los derechos de les minoríes y entamó l'Exércitu Nacional cola profesionalización de les fuercies armaes al traviés de la fundación d'escueles militares.[26][27]

De resultes de l'alministración del presidente Rafael Reyes, Colombia vio la nacencia de les que seríen les sos grandes compañíes nel sector testil como la Compañía Colombiana de Texíos, Fabricato, Cementos Argos, el desenvolvimientu de les hidroeléctriques, Bavaria, y Cervecería Unión.[28]

En 1909, un añu primero que se venciera'l so periodu constitucional, y cinco años antes del vencimientu de la prórroga a 10 años dada al so mandatu, Reyes abandona'l cargu. N'agostu'l congresu designó como presidente a Ramón González Valencia.

De la Unión Republicana a la fin de la hexemonía conservadora[editar | editar la fonte]

El líder indíxena Quintín Llambe arrestáu xunto a otros líderes del so movimientu en 1915.
Líderes de la fuelga de los trabayadores nos plantíos bananeras.

Tres l'aprobación de la reforma constitucional de 1910, que amenorgó de 6 a 4 años el periodu presidencial (dende 1886, nengún presidente gobernara los seis años completos) y esanició la participación en política de los militares, asumió'l poder el conservador Carlos Eugenio Restrepo so la figura de la Unión Republicana, col sofitu de lliberales, anque'l so gobiernu foi eminentemente conservador.

En 1914 foi escoyíu'l conservador José Vicente Concha, siguíu depués por Marco Fidel Suárez (1918), Pedro Nel Ospina (1922) y Miguel Abadía Méndez (1926).

Ente 1914 y 1917 el políticu y estadista indíxena del pueblo Nasa, Quintín Llambe, lidera un movimientu de reivindicación de los derechos de los pueblos indíxenes en Colombia. Acusóse-y de querer construyir una república indíxena y foi arrestáu'l 9 de mayu de 1915 pa permanecer en prisión con dellos de los sos siguidores por cuatro años. Dempués dedicóse a escribir y les sos lluches tuvieron frutu en 1938 col decretu que restituyó los resguardos d'Ortega y Chaparral.[29]

El 5 d'avientu de 1919 los alemanes Werner Kaemerer, Stuart Hosie, Alberto Tietjen y los colombianos Ernesto Cortissoz (el primer presidente de l'aereollinia), Rafael Palaciu, Cristóbal Restrepo, Jacobo Correa y Arístides Noguera, fundaron en Barranquilla la Sociedá Colombo Alemana de Tresporte Aereu - SCADTA, lo que dio entamu a l'aviación en Colombia.[30][31]

Na nueche del 5 d'avientu de 1928 una fuelga de diez mil trabayadores de la United Fruit Company, una multinacional estauxunidense que se destacar na producción y comercialización de frutes tropicales n'América Llatina, termina sangrientamente cuando l'exércitu dispara contra una manifestación pacífica na estación del tren de Barraquera nel departamentu del Magdalena cola muerte d'a lo menos mil obreros.[32][33] El casu conozse como la Masacre de les Bananeras y foi llargamente denunciáu pol abogáu y representante a la Cámara Jorge Eliecer Gaitán.

Mientres la década de 1920 Colombia robló la mayoría de los trataos estremeros colos países vecinos, tantu d'árees marines como de fronteres terrestres, siendo'l más destacáu'l Tratáu Esguerra-Bárcenas de 1929 nel cual Colombia reconoció la soberanía de Nicaragua sobre la Mariña de Mosquitos y Nicaragua reconoció la soberanía de Colombia sobre'l Archipiélagu de San Andrés y Providencia.

El 5 de setiembre de 1929 naz en Barranquilla la radio de Colombia en señal HJN y en HKD el 8 d'avientu. La primer tresmisión radial emitida nel país (que nun llegaría a más d'una decena de persones, pos se calcula qu'había unos 200 o 250 receptores), foi un partíu de fútbol.[34]

La República Lliberal (1930-1946)[editar | editar la fonte]

El Exércitu de Colombia en maniobres pa compensar l'agresión peruana en 1930.

Una división nel Partíu Conservador Colombianu que llevó dos candidatos del mesmu partíu a les eleiciones de 1930 dexó'l trunfu del partíu lliberal en cabeza d'Enrique Olaya Herrera.

La cuarta década del sieglu vio la única confrontación internacional de Colombia, la guerra contra Perú (1932 - 1934). En 1932 un grupu de peruanos tomáronse la ciudá colombiana de Leticia nel Departamentu del Amazones, lo qu'espertó los sentimientos nacionalistes que recordaben la perda de Panamá y teníen en cuenta'l Tratado Salomón-Lozano robláu con Perú en 1922.

El 18 de febreru de 1933 la embaxada de Colombia en Lima foi atacada y l'embaxador foi obligáu a retirar les insinies nacionales ante los berros anticolombianistas nes cais. L'asaltu a la llegación foi la respuesta peruana a l'anterior recuperación colombiana de Chaclacayo de manes peruanes. El 14 de febreru del mesmu añu, aviones peruanos atacaron la flotilla naval entamada pol xeneral Alfredo Vázquez Cobo arriendes de tomar de Leticia el 1 de setiembre de 1932. El mesmu día 14, Vázquez Cobo intimó rindición a los peruanos qu'ocupaben esti puertu sobre'l Putumayo. Los peruanos fuxeron ensin oponer resistencia y les fuercies colombianes recuperaron Tarapacá el 15 de febreru. En Bogotá, por cuenta del ataque de l'aviación, el presidente Olaya rompió rellaciones diplomátiques col Perú esi mesmu día.

El 30 d'abril el presidente de Perú Luis Miguel Sánchez Cerro, foi asesináu en Lima, lo que fizo posible que'l so socesor Óscar Benavides axuntar en plan de diálogu col xefe del partíu lliberal de Colombia Alfonso López Pumarejo y abriera la vía a un tratáu de paz robláu en Rio de Janeiro esi mesmu añu onde se repitió'l Tratáu de 1921 y recuperáronse les rellaciones d'hermandá ente dambes naciones.

Paradóxicamente la Gran Depresión qu'afectó a Estaos Xuníos benefició a Colombia por cuenta de que la fuerte presencia que'l país norteamericanu tuvo na década de los 20 viose menguada nos 30 pa dar un mayor espaciu de desenvolvimientu a la industria colombiano de manera autóctona. Pero la Gran Depresión afectó de toes formes les esportaciones qu'amenorgó la producción industrial y causó la fusión d'empreses p'amontar la concentración de capital.[ensin referencies]

El presidente Alfonso López Pumarejo[35] (gobernó por dos periodos: ente 1934 y 1938 y ente 1942 y 1945) adelantró una nueva reforma a la Constitución en 1936.

Nel interim de los mandatos de López Pumarejo, gobernó'l lliberal Eduardo Santos, en que'l so periodu presentar la Masacre de Gachetá.

López Pumarejo entamó'l sindicalismu nel país y consagró el derechu a la fuelga, promovió'l desenvolvimientu de la Universidá Nacional y per primer vegada la muyer colombiana foi considerada ciudadana, pero nun tenía derechu a votar. El presidente lideró unu de los más destacaos censos del sieglu que dio como resultáu que pa 1936 Colombia tenía 8.700.000 habitantes.[36]

El presidente Olaya Herrera intentara adelantrar polítiques de reforma agraria nun proyeutu ellaboráu por Francisco José Chaux y Jorge Eliecer Gaitán, pero nun pasó. Correspondió entós a López la espedición d'una llei qu'ensin ser distributiva, tenía la intención d'un tresformamientu capitalista de la tierra, lo qu'espertó una ferrial oposición del partíu conservador lideráu por Laureano Gómez, según pola Ilesia Católica, terratenientes y militares.[37] Tamién mientres la presidencia de López, se instituyó la llibertá de cultu y conciencia y la proteición de la maternidá. El presidente sufrió un intentu de golpe d'estáu'l 10 de xunetu de 1944 en Pasto, pero'l sofitu de les clases obreres, de los altos mandos militares y de la sociedá polo xeneral evitó que l'eventu pasara a mayores. Sicasí dellos escándalos, como'l "Casu Mamatoco", sumaos a problemes personales, provoquen una crisis institucional que condujó al arrenunciu de López Pumarejo en 1945.

El partíu lliberal, nel poder, busca tamién revancha de la hexemonía conservadora previa, semando delles bases de la posterior dómina de La Violencia.

La Violencia[editar | editar la fonte]

Presidente Mariano Ospina Pérez.
Tranvía en llapaes frente al Capitoliu Nacional onde se desenvolvía la IX Conferencia Panamericana nel Salón Elípticu del Capitoliu Nacional, mientres la revuelta conocida como El Bogotazo.

La popularidá de Jorge Eliécer Gaitán proyeutar como candidatu del partíu lliberal y gran opcionado pa ganar les eleiciones presidenciales de 1946, pero la medrana de la clase política lleva a Gabriel Turbay a llanzar la so propia candidatura. La división nel Partíu Lliberal Colombianu dexa'l trunfu del conservador Mariano Ospina Pérez a la presidencia de la república. Sicasí, la proyeición de Gaitán, quien se consolida como xefe únicu del partíu lliberal, sumada a la mayoría lliberal nel congresu, nun dexa al conservadorismu desenvolver cabalmente les sos polítiques.

N'abril de 1948 Bogotá foi sede de la IX Conferencia Internacional Americana que suscribió'l Tratáu Americanu de Soluciones Pacífiques, conocíu tamién como Pactu de Bogotá y la cual creó la Organización d'Estaos Americanos que reemplazó la Unión Panamericana. En dichu tratáu los países americanos comprometer a resolver los sos conflictos por formes pacífiques[38] y los Estaos Xuníos per mediu del so principal delegáu, George Catlett Marshall, promovían un alcuerdu que xuniera a los países americanos en contra del comunismu.[39]

Per otra parte, Gaitán ganara por mayoría les eleiciones al Congresu'l 16 de marzu de 1947 y foi proclamáu xefe únicu del Partíu Lliberal el 24 d'ochobre. Sicasí, el 9 d'abril de 1948, Gaitán ye asesináu, y l'autor material del crime foi acoradáu pol ensame llevándose asina'l principal testimoniu de la planeación del magnicidiu y los rápidos eventos de caos dieron llugar a lo que se conoz n'hestoria como El Bogotazo. Otra reaición inmediata del ensame que clamaba vengación foi la de tomase la Casa de Nariño y acoradar al presidente, lo qu'evitó l'Exércitu que tomó bien llueu les riendes de la situación en redol a la Casa de Gobiernu y disparó contra l'ensame.

Les especulaciones sobre'l autores intelectuales del asesinatu de Gaitán nun fueron esclariaos na actualidá. Pa munchos los responsables de la so muerte fueron los oligarques y los conservadores cola complicidá de la CIA. Pa otros tratóse d'un plan de los comunistes lideráu pola Xunión Soviética.[40] Nun s'atoparon pruebes contundentes qu'afirmen o nieguen asemeyaes acusaciones y la so muerte sigue envolubrada nel misteriu.

Tres el magnicidiu, el presidente Ospina convocó un gobiernu d'Unidá Nacional que nun espolletó por cuenta de la ferrial oposición de los lliberales qu'entós intentaron adelantra-y un xuiciu políticu nel Congresu en 1949. Metanes esa situación, el partíu lliberal nun participa de les eleiciones de 1949 dexando vía llibre por que'l conservador Laureano Gómez gane la presidencia. Ensin una oposición política llegal, Gómez impulsa una serie de polítiques represives.

Entós, una parte de la dirigencia lliberal ordena a los sos militantes a alzase n'armes contra la presidencia de Gómez, utilizando pa ello les guerrilles lliberales, comandadas por subversivos como Guadalupe Salcedo y Saúl Fajardo.

Gobiernu de Gustavo Rojas Pinilla[editar | editar la fonte]

Laureno Gómez reemplazara'l Congresu por una Asamblea Constitucional y exercía el poder de manera dictatorial, sicasí, la so salú tornó, mientres Mariano Ospina Pérez empezó a face-y una gran oposición que condució en gran midida al golpe d'estáu.

El 13 de xunu de 1953 el Xeneral del Exércitu Gustavo Rojas Pinilla fixo golpe d'estáu al presidente Laureano Gómez nun eventu ensin derramamiento de sangre. L'Asamblea que reemplazaba'l Congresu respuende por el golpe y dexa el títulu presidencial a Rojas. Nos trés meses siguientes a tomar del poder, los lliberales roblen un armisticiu. El 3 d'agostu de 1954 llogra que l'Asamblea Constituyente, compuesta na so mayoría de conservadores lideraos por Ospina Pérez, reelixir presidente hasta 1958, mientres da per primer vegada la posibilidá de que les muyeres puedan votar, derechu qu'exercieron esi mesmu añu.

Antes del golpe d'estáu de Rojas les eleiciones pa les corporaciones públiques (congresu, asamblees y conseyos) realizábense cada dos años nos años impares, usualmente a mediaos de marzu. Mientres el gobiernu de Rojas Pinilla dexar de realizar les eleiciones.

Rojas desenvolvió una serie de reformes económiques y polítiques, incluyendo la creación de la televisión en Colombia y el sufraxu de la muyer. Sicasí la so presidencia de facto escorría la llibertá d'espresión y foi bien laxo colos restos de violencia política, particularmente la exercida polos conservadores contra los lliberales. La crítica d'estos casos llevó al zarru de dellos periódicos y a una radicalización de la clase política en contra de Rojas.

El 9 de xineru de 1955 Rojas anuncia la formación d'un nuevu partíu al que llamó "Movimientu d'Aición Popular", lo que recibió la oposición de los partíos tradicionales y abrió el camín a una alianza na so contra (Pactu de Sitges y Alcuerdu de Benidorm). Los conservadores, lideraos por Laureano Gómez y dempués por Mariano Ospina Pérez, y los lliberales lideraos por Alberto Lleras Camargo, empecipiaron los diálogos que prepararíen el Frente Nacional. El 10 de mayu de 1957 una gran manifestación en contra de la reeleición, fizo que Rojas decidiera retirase y se exilió n'España.

El Frente Nacional[editar | editar la fonte]

Cayíu Rojas, una xunta militar asume'l poder mientres un periodu de transición. El réxime eleutoral se reinstauró en 1958 formando'l Frente Nacional nel que lliberales y conservadores alternar nel poder y partiríense por metá los cargos públicos escluyendo a otros partíos polos siguientes 16 años.

D'esti pactu, el primer presidente electu pal periodu 19581962 foi Alberto Lleras Camargo, del Partíu Lliberal, siguíu por Guillermo León Valencia del Partíu Conservador (19621966), Carlos Lleras Restrepo (19661970) del Partíu Lliberal, y rematando con Misael Pastrana Borrero (19701974) del Partíu Conservador.

Magar la violencia bipartidista ente lliberales y conservadores del periodu 19481958 esconxurar col Frente Nacional, ésti cerró la puerta a terceres alternatives, principalmente d'esquierda. Esto, xunto colos apartaces de la violencia de los años 1950, los movimientos sociales de los años 1960 y l'exemplu de la revolución cubana, dio orixe a dellos grupos guerrilleros como les Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC) en 1964, l'Exércitu de Lliberación Nacional (ELN) en 1965 y el Movimientu 19 d'abril (M-19) en 1973.

La última eleición del frente nacional enfrentaría al candidatu del frente, el conservador Misael Pastrana col ex presidente (dictador) Gustavo Rojas Pinilla en 1970. La victoria del candidatu del Frente viose avafada por acusaciones de fraude eleutoral, y la prueba, pa munchos, de que nun había otra forma que la vía armada pa faer oposición en Colombia.

Puxanza de les mafies y recrudecimiento del conflictu armáu[editar | editar la fonte]

Fernando Botero, escultor y pintor, aportó a unu de los artistes más famosos del mundu. Nes sos obres retrató la realidá nacional de la segunda parte del sieglu.
Gabriel García Márquez recibió'l Premiu Nobel de Lliteratura en 1982.

Mientres los años 70 amontóse'l fenómenu del narcotráficu y por cuenta de esto empezó una entrada inusitada de dólares al país, a lo cual llamóse-y la “Bonanza Marimbera”. Estos capitales ilícitos llegalizáronse gracies a la “Ventanu Siniestru” del Bancu de la República mientres el gobiernu d'Alfonso López Michelsen. Estos capitales xuntábense al empar con otros ingresos derivaos d'otra bonanza, la de los altos precios de la llibra de café, y fixeron que Colombia viviera una puxanza inusitado na so economía. Sicasí, metanes esta falsa prosperidá aumentó'l descontentu de la clase trabayadora que se vio enfrentada a los problemes inflacionarios que se derivaron d'esta espansión, a tal puntu qu'en setiembre de 1977 les centrales obreres realizaron un gran Paru Nacional.

Metanes esti escenariu de descontentu llaboral y problemes d'orde públicu, ye electu'l Lliberal Julio César Turbay Ayala (19781982), y en setiembre de 1978 decretóse una serie de midíes antiterroristes, compiladas nel Estatutu de Seguridá, pero esti decretu nun tuvo la efectividá esperada; una y bones el grupu M-19 realizó operaciones sofisticaes como'l robu d'armes del Cantón Norte de Bogotá metanes la celebración del añu nuevu de 1979 y depués en 1980 cola toma de la Embaxada de la República Dominicana en febreru de dichu añu. Per otru llau, en marcu d'esti Estatutu, producióse un aumentu esponencial de los casos d'abusu contra los derechos humanos y les desapaiciones per parte d'axentes del Estáu; los secuestros aumentaron de 44 casos en 1979 a 1126 en 1980.[ensin referencies]

Los cartelos de la droga de Medellín y Cali, basáronse nun principiu nel negociu de la mariguana, pero darréu diversificáronse entrando a la producción de cocaína. Nesti marcu, surdió en 1981 el grupu MAS (Muerte a Secuestradores), de xusticia privada pero conformáu por elementos del Cartelu de Medellín debíu al secuestru de Martha Nieves Ochoa (fía de Fabio Ochoa) per parte de guerrilleros del M-19.

A partir de 1982, mientres el gobiernu Belisario Betancur Cuartes, del Partíu Conservador, llográronse faer dellos alcuerdos de paz coles FARC y el M-19. El primeru creó'l partíu Unión Patriótica pero los sos miembros fueron asesinaos en circunstancies qu'entá nun s'esclarien y qu'endurecieron más los procesos de paz.[41] les víctimes del estermín a la Unión Patriótica fueron más de 4.000, ente les cualos cúntense 9 congresistes y 2 candidatos presidenciales.[42]

La prueba de la manera cómo les mafies del narcotráficu empezaron a influyir na vida política nacional constituyir el trunfu de Pablo Escobar con un escañu nel Senáu nes eleiciones de 1982 sol padrinazgo políticu d'Alberto Santofimio. La campaña del periódicu El Espectador y del Ministru de Xusticia Rodrigo Lara Bonilla que denunciaron los sos nexos col crime entamáu, fixéron-y perder l'escañu y detuvieron el so ascensu políticu. El 30 d'abril de 1984 foi asesináu por sicarios nuna cai de Bogotá el Ministru Lara, lo que llevó a que'l presidente Betancourt aprobara la llei d'estradición y diera entamu a la guerra contra les mafies qu'ocuparía los siguientes diez años. Pero'l capo de les mafies empezó una guerra de terrorismu y magnicidios que tuvo como exemplos el atentáu al edificiu del DAS y la esplosión d'un avión de Avianca que traxo con sigo la muerte de tolos sos ocupantes.

Pela so parte el 6 de payares de 1985 el M-19, dempués de que s'atayaron los alcuerdos col gobiernu de Betancur, tomóse l'Edificiu del Palaciu de Xusticia en Bogotá. L'aición concluyó violentamente cola muerte tantu de los insurxentes como de los maxistraos de la Corte cuando'l gobiernu dio la orde de tomase'l llugar pola fuercia.[43] Los fechos que llevaron a la tráxica conclusión d'esti episodiu tampoco fueron esclariaos y nenguna persona foi judicialmente responsabilizada pola muerte y desapaición de les persones que taben nel Palaciu de Xusticia.

El siguiente periodu de gobiernu, a la cabeza de Virgilio Barco Vargas, tendría qu'enfrentar el fracasu de les negociaciones coles FARC y l'aumentu de la violencia causáu pola guerra declarada pol Cartelu de Medellín. Sicasí, para 1989, les crítiques al sistema políticu zarráu proveníen non yá de los grupos guerrilleros o de partíos como'l comunista o la Unión Patriótica, sinón qu'había permeado a les nueves propuestes polítiques y a los grupos universitarios (tantu d'universidaes públiques como privaes). Esti nuevu lideralgu taba representáu nel senador y precandidato presidencial Luis Carlos Galán, quien se perfilaba como'l más probable ganador de les eleiciones presidenciales de 1990.

El poder de les mafies manifestar ente 1989 y 1990, y pa cutir a la democracia en plena campaña eleutoral fueron asesinaos los dirixentes políticos Luis Carlos Galán del lliberalismu, Bernardo Jaramillo Ossa de la Unión Patriótica y Carlos Pizarro Leongómez quien dirixó la desmovilización del M-19 mientres esi gobiernu pa darréu convertise en partíu políticu.

Final de sieglu[editar | editar la fonte]

César Gaviria.

César Gaviria, quien tomara les banderes Luis Carlos Galán (asesináu en 1989) foi escoyíu presidente en 1990, convocando una Asamblea Constituyente el 9 d'avientu d'esi añu, el mesmu día nel qu'ordenó tomar militar de Casa Verde, bastión de les FARC en La Uribe (Meta). La Constituyente llevar a cabu en 1991 y promulgó la nueva Constitución Nacional que reemplazó a la de 1886. En dicha Constitución reemplazóse la figura d'Estáu unitariu pol Estáu Social de Derechu, descentralizáu, con cierta autonomía de les sos entidaes territoriales, caltiénse'l periodu presidencial por cuatro años, establezse la Fiscalía como órganu acusatorio dientro del poder xudicial, créase la Corte Constitucional de Colombia, independiente de la Corte Suprema de Xusticia de Colombia, se instituye l'aición de tutela por que los ciudadanos puedan faer valir los sos derechos fundamentales basada nel artículu VIII de la Declaración Universal de Derechos Humanos de 1948, prohíbese la estradición de colombianos, prohíbese la reeleición presidencial inmediata y siéntanse bases polítiques que debiliten el bipartidismu y dean una mayor participación democrática a otres opciones. El presidente Gaviria empecipió tamién una reforma económica conocida como l'Apertura Económica baxu principios neolliberales como la privatización d'empreses públiques.

Magar antes y mientres el procesu de la Constituyente de 1991 dellos grupos guerrilleros habíense desmovilizado, ente ellos el M-19 (1989) y l'EPL (1991); otros grupos como les FARC siguieron la so llucha insurxente y, ante la cayida de la Xunión Soviética, buscaron como fonte de financiamiento el secuestru extorsivo y el control de les zones de cultivu de coca. Asina mesmu, Pablo Escobar foi ablayáu en 1993, y con él acaba la etapa na cual los narcotraficantes declaraben la guerra al estáu colombianu.

En 1994 llegó al poder Ernesto Samper Pizano, tamién del Partíu Lliberal como'l so antecesor, que'l so gobiernu foi chiscáu pol escándalu de los dineros calientes” provenientes del Cartelu de Cali na so campaña presidencial. Tou arrexuntar nel famosu Procesu 8000 lo que causó la cancelación de l'ayuda militar y antinarcóticos per parte d'Estaos Xuníos y quebró l'enfotu na economía dando empiezu a la recesión económica en 1996.

Les FARC solmenáren-y los peores golpes al Exércitu Colombianu, amás de realizar nueves modalidaes de secuestru como los de tipu masivu nes carreteres. En 1995 cayó asesináu Álvaro Gómez tres les sos crítiques al gobiernu de Samper y la so rellación col narcotráficu.

Andrés Pastrana, el postreru presidente del sieglu XX y el que lideró'l más cercanu diálogu coles guerrilles.

A esti gobiernu -y siguó el d'Andrés Pastrana en 1998, que tomó la bandera de llograr la paz coles FARC por aciu una serie d'alcuerdos. El mandatariu dio a esta guerrilla una "Zona de distensión" que nun sirvió p'axustar la tan naguada paz sinón como abellugu de los sos ataques a la población civil, escondite de los secuestraos y de vehículos robaos. A pesar de que la guerrilla de la FARC fortalecíase, l'ELN realizaba secuestros masivos espectaculares y los paramilitares axuntaos nes Autodefenses Xuníes de Colombia (AUC) masacraron a munches por ser supuestamente auxiliadores de la guerrilla. La paciencia del gobiernu Pastrana con al respeutive de los abusos de les FARC llevaron a qu'esti procesu rompiérase definitivamente'l 20 de febreru de 2002.

El exércitu colombianu llogró modernizase y aumentar el so pie de fuercia, recibió equipu militar per parte d'Estaos Xuníos como componente del Plan Colombia (que'l so fin ye combatir los cultivos ilícitos y per ende el narcotráficu).

Per otru llau, dellos narcotraficantes aliar con grupos de autodefensa, financiando'l paramilitarismo, o se presentaríen a sigo mesmos como paramilitares. Esta rellación ente paramilitarismo y narcotráficu databa de los tiempos de Gonzalo Rodríguez Farrapa. Los grupos de paramilitares, bien financiaos pol narcotráficu, o bien por ganaderos, empresarios, políticos o les fuercies armaes, xunir a finales de los años 1990 nes Autodefenses Xuníes de Colombia (AUC), formando llueu una guerra de trés frentes ente l'Estáu colombianu, les guerrilles (FARC, ELN) y les AUC.

Sieglu XXI en Colombia[editar | editar la fonte]

Según 1900 nun ye l'añu nel cual asocedieron los cambeos significativos pa dixebrar la historia de Colombia ente los sieglos XIX y XX, tampoco sería'l 2000 el que marque la transición ente la Colombia histórica del sieglu XX y la del sieglu XXI. La reversión del procesu inflacionario que caracterizó'l final de los años 1990 foi dau a lo llargo de la presidencia d'Andrés Pastrana Arango (1998-2002) xenerando mayor enfotu na inversión, que, per otru llau, viose afeutada polos topes de violencia causaos poles FARC en mediu del procesu de negociación. En 2002, el fin del procesu de paz de Pastrana y la subsiguiente eleición d'Álvaro Uribe Vélez, con un nuevu estilu de gobiernu y el so modelu de seguridá democrática sofitáu col Plan Colombia y el nuevu clima d'inversión del gobiernu anterior, marquen una principal diferencia.

Estes diferencies viéronse afitaes col procesu eleutoral de 2006 col cual Álvaro Uribe estrenó la figura de la reeleición y el partíu d'esquierda Polu Democráticu Alternativu convertir na principal oposición al superar en votos al lliberalismu. Magar los partíos lliberal y conservador siguen siendo partíos fuertes, paecería que'l bipartidismu empieza'l so cayente, sicasí los movimientos que formen la coalición de gobiernu tán integraos casi na so totalidá por políticos provenientes de los dos partíos tradicionales. El Partíu de la O convertir nel partíu con más representación llexislativa dempués de que'l Partíu Lliberal llograra esta ventaya por más d'ochenta años siguíos. Tamién apaez un importante movimientu nel uribismo llamáu Partíu Cambéu Radical. Un fenómenu nuevu paez detectase y ye la presencia importante mientres los últimos años de los paramilitares d'estrema derecha na alta política.

Entamos del sieglu XXI en Colombia[editar | editar la fonte]

El 9 d'abril de 2000 el Papa Xuan Pablu II beatifica al presbíteru Mariano de Jesús Euse, conocíu en Colombia como "Padre Marianito" y siendo el primer colombianu que, ensin morrer mártir, recibe dichu honor per parte de la Ilesia Católica. Ante ello dixo'l Pontífiz:

"Si'l 9 d'abril de va cincuenta y dos años marcó l'entamu de violencies y conflictos, que por desgracia duren entá, qu'esti día del añu del gran xubiléu señale l'empiezu d'una etapa na que tolos colombianos construyan xuntos la nueva Colombia, encontada na paz, la xusticia social, el respetu de tolos derechos humanos y l'amor fraterno ente los fíos d'una mesma patria.[44]

El fracasu del procesu de paz mientres el gobiernu de Pastrana fortaleció les guerrilles, especialmente a les FARC que sitiaron práuticamente al país y aumentaron el númberu de secuestraos. En 1998 el presidente creó la Zona de Distensión qu'entendía un territoriu de 40.000 km² ente los conceyos de Pandos, La Uribe, La Macarena, Villahermosa y San Vicente del Caguán, col fin de llevar a cabu un procesu de paz con esti grupu armáu.[45] El "procesu de paz" desenvolver ente 1998 y 2002 ensin mayores progresos. El 20 de febreru de 2002, la columna móvil de les FARC-EP Teófilo Forero, secuestró un avión de l'aereollinia Aires nel que viaxaba'l senador Jorge Gechem. La guerrilla lliberó esi mesmu día a tolos pasaxeros sacante al senador.[46] Esti episodiu y los fondos desalcuerdos ente'l Gobiernu Colombianu y la guerrilla en rellación a los controles aéreos, terrestres y fluviales na zona desmilitarizada, llevaron al gobiernu de Pastrana a dar per terminaes les negociaciones coles FARC-EP.

El 23 de febreru de 2002 el presidente Pastrana viaxa a San Vicente del Caguán pa garantizar la presencia d'estáu na ex-zona de distensión. Na so campaña, la candidata presidencial del Partíu Verde Osíxenu, Ingrid Betancourt, decide ingresar na mesma rexón col fin de solidarizase col pueblu de San Vicente del Caguán, pero les autoridaes civil y militar desaconséyenlu dichu actu por ser una zona d'enfrentamientos ente la fuercia público y la guerrilla. El mesmu día en que'l presidente tuvo na rexón, la candidata foi secuestrada poles Farc.

Vicente Castaño Gil, unu de los fundadores de les AUC.

Pela so parte, les Autodefenses Xuníes de Colombia (AUC), un movimientu qu'axuntaba grupos paramilitares pa combatir a les guerrilles, tamién se fortaleció pa empiorar el drama humanitariu nel país. Les AUC crear n'abril de 1997 y bien llueu fueron clasificaes como organización terrorista.[47] Les AUC son acusaes de crímenes contra la humanidá como'l desplazamientu forzáu de la población, la desapaición de cerca de 15 mil persones, l'autoría intelectual y material de campos d'estermín, la muerte de líderes indíxenes, sindicalistes y militantes de movimientos d'esquierda, la perpetuación de más de 3.500 masacres y el robu de más de 6 millones d'hectárees de tierra.[48][49]

Esti estáu de coses llevaron a que'l pueblu colombianu optara poles propuestes de Seguridá democrática presentaes por Álvaro Uribe Vélez el cual ganó a Horacio Serpa col 53.047% de votos nun 46.471% de participación d'eleutores pa ser el primer candidatu presidencial que gana na primer vuelta.[50] El so primer periodu presidencial (2002 - 2006) significó un duru revés pa les guerrilles, especialmente les FARC, por casu cola captura d'unu de los xefes de dicha organización. Per otru llau adelantra alcuerdos de paz coles Autodefenses Xuníes de Colombia que dexaron la reinserción de munchos de los sos miembros.

Álvaro Uribe Vélez, el primer presidente del sieglu XXI en Colombia.

Uribe adelantró tamién un programa de reformes económiques como la celebración de múltiples trataos de llibre comerciu y aliances económiques con países de la Comunidá Europea y América Llatina, lo qu'aceleró la crecedera económica.[51] Ente 2004 y 2005 lideró la primer reforma a la Constitución de 1991 que dexó la reeleición consecutiva del presidente de la república. Ello dexó-y presentase para les eleiciones de 2006 nes cualos ganó con una amplia mayoría por cuenta de los altos índices de popularidá. Sicasí, en diches eleiciones y per primer vegada na historia nacional, un partíu distintu a los dos tradicionales y por demás d'esquierda, llogra una gran ventaya: el Polu Democráticu. Munchu opositores al presidente Uribe intentaron rellacionalo colos grupos paramilitares, especialmente porque como gobernador d'Antioquia (1995 - 1997) defendió y promovió unes cooperatives de seguridá privada (convivir) que fueron creaes pol gobiernu nacional d'entós en 1994. La Corte Constitucional recibió una demanda d'inconstitucional de les mesmes en 1997, pero decretó nel so favor poniéndo-y restricciones. Magar nun esisten pruebes de la implicación direuta de les convivir con grupos paramilitares, la Comisión Interamericana de Derechos Humanos señaló que la so figura xurídica yera riesgosa y podía ser utilizada polos paramilitares.[52] A pesar de que los más dedicaos opositores de Uribe esploraron nel pasáu xudicial del presidente, nun esisten hasta'l momentu pruebes que dexaren abrir un procesu nel so contra.

Raúl Reyes, unu de los principales líderes de les FARC, morrió nel bombardéu que les fuercies armaes llevaron a cabu contra'l so campamentu en territoriu ecuatorianu, en marzu de 2008.

El 25 d'abril de 2004 la Ilesia Católica beatifica a un segundu colombianu, esta vegada una muyer, la Madre Laura Montoya, una relixosa que trabayó intensamente mientres la primer parte del sieglu XX coles comunidaes indíxenes del occidente del país. El 12 de mayu de 2013 foi canonizada pol Papa Francisco pa convertise na primer santa colombiana.[53]

En 2006 abrir en Colombia un nuevu escándalu políticu que reveló venceyos de notables personaxes del gobiernu y del Congresu colos paramilitares. Ello abrió un procesu xudicial ensin precedentes al que se-y denomina parapolítica.

Per otru llau, les FARC caltienen secuestraos por más d'una década a un gran númberu de persones ente policías, soldaos, políticos y estranxeros. Munchos sectores sociales ya internacionales primieron al gobiernu del presidente Uribe por que lleve a cabu lo que se denomina alcuerdu humanitariu ente l'estáu colombianu y la guerrilla que dexe la entrega de los secuestraos en cuenta de los guerrilleros en prisión.

El 5 d'avientu de 2007 la NASA concedió un premiu de reconocencia[54] al científicu colombianu Raúl Cueru pol desenvolvimientu creativu y l'innovación teunolóxica na remoción de contaminación radioactiva, especialmente producida pol uraniu, utilizando material volcánico y sintético creáu dempués de les sos observaciones de suelu marcianu.[55]

El 13 d'avientu de 2007 la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya ratificó la validez del Tratáu Esguerra-Bárcenas de 1928 nel cual Nicaragua reconoz la soberanía de Colombia sobre'l Archipiélagu de San Andrés, Providencia y Santa Catalina y que fuera declaráu nulu pol gobiernu nicaragüense el 6 d'avientu de 2001 pa denuncialo ante la Corte de L'Haya, con pretensiones sobre les islles. Sicasí, la Corte dexó abierta la cuestión relativa a la soberanía sobre los Cayos Roncador, Serrana y Quitasueños, que nun tán incluyíos dientro del Tratáu de 1928, por tar entós en disputa ente Colombia y Estaos Xuníos y, coles mesmes, dexó abiertu la tema sobre la delimitación d'árees marines y submarines ente los dos países.

El 4 de febreru realizó una monumental marcha en tol territoriu colombianu y el mundu en contra de les FARC convocada por aciu Facebook por un grupu de mozos colombianos. El eslogan de la marcha yera "Non más mentires, Non más Secuestros, Non más muertes, non más FARC". Esta marcha foi catalogada como unu de los meyores exemplos de llucha civil contra'l terrorismu, yá que nun se presentó nin un solu disturbiu.

El 1 de marzu de 2008 un contingente de fuercies armaes y policiales de Colombia llevó a cabu un intensu ataque aereu en contra de campamentu de les FARC allugáu en territoriu ecuatorianu. En dicha operación morrió'l voceru de dichu grupu guerrilleru, Raúl Reyes, otros 17 guerrilleros, 4 estudiantes mexicanos y un ciudadanu ecuatorianu.[56][57] El fechu desencadenó una aguda crisis ente Colombia, Ecuador y Venezuela, que dempués incluyó a Nicaragua, no que delles fontes denominen "Crisis andina"[58] ya inclusive "Crisis Neogranadina".[59] El 26 de marzu de 2008 muerre d'un infartu'l fundador y máximu dirixente de les FARC, Manuel Marulanda Vélez.[60][61]

El 2 de xunetu de 2008, nun operativu militar del Exércitu de Colombia, fueron rescataos 15 rehenes de les FARC, ente ellos la excandidata presidencial Íngrid Betancourt, trés ciudadanos estauxunidenses y 11 militares y policías. El rescate foi esitosu por cuenta de que les unidaes d'intelixencia militar del Exércitu enfusaron los cuadros de mandu de la guerrilla y nel mesmu nun hubo derramamiento de sangre. El 10 de xunetu de 2010 Betancourt y la so familia empecipiaron el procesu d'una millonaria demanda contra l'Estáu colombianu pola responsabilidá del so secuestru. Sicasí, dempués d'una gran polémica, Betancourt arrenunció de les sos intenciones, alegando que la suma que pidía (la cual superaba los 15 mil millones de pesos colombianos) yera solo una cifra simbólica.

Ye un premiu mundial al desagradecimientu y a la desfachatez. Toi indignáu, murniu y desilusionáu. Na mio condición de víctima del secuestru duelme inmensamente esi, qu'ensin dulda ye unu de los actos de desagradecimientu que van quedar na historia de Colombia y tamién d'oportunismu y de cobicia, tantu de Ingrid como de la so ma, Yolanda Pulecio

Juan Manuel Santos, presidente de Colombia[editar | editar la fonte]

Juan Manuel Santos, presidente de Colombia na década de 2010s.

El bogotanu Juan Manuel Santos, quien foi Ministru de Facienda nel gobiernu d'Andrés Pastrana y Ministru de Defensa nel de Uribe, ye escoyíu presidente de la república cola más alta votación na hestoria eleutoral del país -más de 9 millones de votos-.[63] El gobiernu de Santos promete auxiliu a los llabradores, proteición a los indíxenes y la creación de más de dos millones d'empleos.[63] Malapenes unos díes dempués de la posesión presidencial, que cuntó con 35 líderes mundiales, paecía que la seguridá democrática enllantada por Álvaro Uribe veníase embaxo: un coche bomba con 50 quilos d'anfo esplotó frente a les instalaciones de Caracol Radio allugáu nel corazón financieru de Bogotá, dexando por saldu 7 persones mancaes y millonaries perdíes.[64]

Nun-y faigamos el xuegu a estos terroristes, esto nun nos va amedranar
Juan Manuel Santos[65]

El 3 de setiembre de 2012 foi asesinada en Medellín por dos sicarios en moto Griselda Blanco, alies la reina de la coca. Blanco tenía 69 años y foi una de les más conocíes líderes del narcotráficu escontra Estaos Xuníos y promotora del Cartelu de Medellín.[66]

El 12 de setiembre de 2012 el presidente Juan Manuel Santos anunció a la opinión pública que s'empecipiaríen diálogos de paz coles Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia y l'Exércitu de Lliberación Nacional en Cuba.[67]

El 20 de payares de 2012 la Corte Internacional de Xusticia dio a conocer la so fallu nel diferendo estremeru marítimu ente Colombia y Nicaragua, pol cual ratifica la soberanía colombiana sobre tolos cayos y castros del Archipiélagu de San Andrés, Providencia y Santa Catalina, pero reconoz a Nicaragua más de 7 mil milles náutiques al oriente del Meridianu 82, arrodiando les islles del archipiélagu.[68] L'eventu produció un descontentu nacional y fizo que Colombia denunciara'l Pactu de Bogotá subscrito el 30 d'abril de 1948 y nel cual el país reconocía a la Corte Internacional de Xusticia como'l máximu tribunal pal resolución pacíficu de conflictos.[69] El gobiernu del presidente Santos promete amás buscar tolos recursos posibles pa devolver la soberanía del país sobre la zona en disputa ya inclusive el desconocimientu del fallu por considerar que nun respeta los trataos billaterales que Colombia reconoz.[ensin referencies]

El 26 d'agostu de 2012 el gobiernu de Santos y les Farc suscriben un alcuerdu en L'Habana pa la "terminación del conflictu y la reconstrucción d'una paz estable y duradero", pero nun inclúi l'altu al fueu previo.[70]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Censu DANE 2015.
  2. Castaño Uribe, Carlos (2008) Tradición Cultural Chiribiquete. Rupestreweb. Consultada'l 2 d'agostu de 2016.
  3. Correal Urrego, Gonzalo (1990): "Evidencies culturales mientres el Pleistoeno y Holocenu de Colombia"; Revista d'Arqueoloxía Americana 1: 69-89. Méxicu: Institutu Panamericanu de Xeografía y Hestoria, 1990.
  4. Reichel –Dolmatoff, Gerardo. “La Etapa Formativa" En: Arqueoloxía de Colombia- Un testu Introductoriu. Publicación dixital de la Biblioteca Luis Ángel Arango del Bancu de la República, Bogotá. Enllaz revisáu'l 18 de mayu de 2008.
  5. 5,0 5,1 Agustín Codazzi; Manuel María Paz; Felipe Pérez (1889). Atles xeográficu y históricu de la República de Colombia. Imprenta A. Lahure.
  6. Tuliu Aristizabal: San Pedro Claver y los derechos humanos, Xesuites. Publicáu n'El Tiempu'l 12 de setiembre de 1999. Enllaz revisáu'l 23 de mayu de 2008.
  7. Constitución de Cúcuta.
  8. Según los estudios de Carmen Elizabeth Bautista y Olga Lucía Romero en "La demografía de Colombia nel sieglu XIX", Universidá de los Andes y l'estudiu del SENA, "De la independencia al Estáu Nacional" publicáu pola Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, mayu de 2007, Capítulu III: Aspeutos sociales y políticos, B. La población. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  9. Martínez, Abel Fernando: Cómo Colombia llogró ser la primer potencia malata del mundu (1869 - 1916), Colombia Médica, Corporación Editora Médica del Valle, Universidá del Valle, Cali, páxs.244-256, ISSN 1657-9534, publicación virtual en Monografíes.com, enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  10. Andrés G. Martínez: Fin de la esclavitú en Colombia, Toa Colombia, Bogotá. Enllaz revisáu'l 25 de mayu de 2008.
  11. Jorge Alejandro Medellín Becerra y Diana Fajardo Rivera: Diccionariu de Colombia, Ed. Norma, Bogotá, 2005. ISBN 978-958-04-8561-5, p.235, entrada: Cólera asiáticu.
  12. Camilo Gutiérrez Jaramillo: José Hilario López y l'espulsión de los xesuites en 1850. Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, 1997. Enllaz revisáu'l 25 de mayu de 2008.
  13. Andrés G. Martínez: Abolición de la esclavitú en Colombia. Toa Colombia. Enllaz revisáu'l 25 de mayu de 2008.
  14. El gran terremotu de los Andes o Terremotu de Cúcuta. Consultáu'l 8 de xunu de 2008.
  15. Biblioteca Luis Ángel Arango: Puerto Colombia, Barranquilla, Atlánticu. Enllaz revisáu'l 26 de mayu de 2008.
  16. Salomón Kalmanovitz: "El PIB de la Nueva Granada en 1800: puxanza colonial, estancamientu republicanu", Revista d'Economía Institucional, Bogotá, avientu de 2006, ISSN 0124-5996. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  17. La dómina dorada: economía ya inversiones españoles n'América Llatina 1990 - 2002. La evolución socedida. eumed.net. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  18. Abel Fernando Martínez: ¿Cómo Colombia llogró ser la primer potencia malata del mundu? Colombia Médica, Universidá del Valle, Cali, avientu del 2005, ISSN 1657-9534. Versión dixital en Monografíes.com. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  19. Na tierra de les oportunidaes: Los siriu libaneses en Colombia, Boletín Cultural y Bibliográficu, Non. 29, Vol. XXIX, Bogotá, 1992, Biblioteca Luis Ángel Arango. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  20. Comportamientu del sector industrial en Colombia, Universidá Autónoma d'Occidente, División de Ciencies Económiques ya Industriales, mayu de 1999. Publicación dixital de rincondelvago.com. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  21. Encuesta Nacional de Demografía y Salú, encolombia.com, Capítulu X: Carauterístiques de la población en Colombia. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  22. SAVAGE, CHARLES H. AND LOMBARD, GEORGE F. F., Sons Of The Machine. Cambridge, MIT Press, 1986. F Primer Edición, H Hard Cover, J Very Good, Fine in Very Good Jacket. Ver tamién: JSTOR: Trusted Archived for Scholarship, Sons of the Machine: Case Studies of Social Change in the Workplace por Charles H. Savage, Jr.; George F. F. Lombard. Technology and Culture, Vol. 29, Non. 1 (xineru de 1988), páxs. 177-179 (documentu en 3 páxines) Publicáu por: Johns Hopkins University Press, Sociedá pa la Historia de la Teunoloxía, enllaz revisáu'l 6 de mayu de 2008.
  23. Arosemena, Xusto, L'Estáu Federal de Panamá, 1855, Edición Canal de Panamá 199. Páx.279-280
  24. «Xeneral Rafael Reyes Prieto 1904-1909». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de marzu de 2014. Consultáu'l 13 de marzu de 2013.
  25. Creación del Estáu de Panamá. DrVT, mgar.net. Documentu - Historia: Estaos Xuníos, creador d'estaos. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  26. Biografía de Rafael Reyes, Boletín Biografíes y Vides. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  27. Presidencia de la República de Colombia: Xeneral Rafael Reyes Prieto. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  28. Alberto Mayor Mora: La nacencia de la industria colombiano, Credencial Historia, edición 151, xunetu de 2002. Biblioteca Luis Ángel Arango. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  29. Biblioteca Luis Ángel Arango: Llambe, Manuel Quintín. Edición orixinal: 2004-12-12, Edición na biblioteca virtual: 2004-12-12, Publicáu: Biblioteca Virtual del Bancu de la República Creador: HERRERA ÁNGEL, Marta. Enllaz revisáu'l 23 de mayu de 2008.
  30. Historia de l'aviación en Colombia, CLAC, Lima. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  31. El vuelu desacobardáu: Pioneros de l'aviación. 21 de setiembre de 2006. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  32. Fundación Manuel Cepeda Vargas: La Masacre de les Bananeras. 29 de mayu de 2004. Enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  33. Mauricio Archila Neira: fechos_historicos/0180_masacre_bananeras.html Masacre de les Bananeras, Colombialink.com, enllaz revisáu'l 21 de mayu de 2008.
  34. Eduardo Arias: fechos_historicos/0190_empieza_emitir_hjn.html Empieza a emitir la HJN, La llegada de la radio tresformó a Colombia pa siempres. Pocos países fueron tan influyíos per esi mediu de comunicación nel mundu. Colombialink.com Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  35. Presidencia de la República de Colombia: Presidencia d'Alfonso López Pumarejo. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  36. Jorge Alejandro Medellín Becerra y Diana Fajardo Rivera: Diccionariu de Colombia 2005 - 2006, Ed. Norma, ISBN 978-958-04-8561-5, p.582, Entrada: López Pumarejo, Alfonso
  37. Apolinar Díaz Callejas: Guerra contra la reforma agraria. Voltairenet.org. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  38. IX Conferencia Internacional Americana: Tratáu Americanu de Soluciones Pacífiques, Bogotá, 30 d'abril de 1948. Documentu en llinia. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  39. Niko Schvarz: asesinatu-de-gaitan A 60 años del asesinatu de Gaitán. LR21, 9 d'abril de 2008. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  40. Eduardo Galeano: Muerre asesináu en Bogotá Jorge Eliecer Gaitán (1948), la haine. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  41. Fundación Manuel Cepeda Vargas: Víctimes del xenocidiu políticu contra la Unión Patriotica. sumíos.org. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  42. Ex-presidente colombianu ye llamáu a declarar por toma del Palaciu de Xusticia. Wikinoticies, 25 de payares de 2005. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  43. Maureén Maya: Informe del Palaciu de Xusticia, nin comisión nin verdá. Fundación Cese al Fueu. 23 de payares de 2006. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  44. Vaticanu: Homilía del Santu Padre Xuan Pablu II mientres la beatificación de cinco siervos de Dios. 9 d'abril de 2000. Enllaz revisáu'l 23 de mayu de 2008.
  45. «Cronoloxía del procesu de paz», en BBC Mundo: 21 de febreru de 2002. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  46. Hernández-Mora, Salú: «Les FARC secuestren un avión pa raptar a un senador», nEL Mundu: 21 de febreru de 2002. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  47. Llistáu de persones y grupos terroristes aprobáu pola Unión Europea”, El Mundo, 18 de xunu de 2002. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  48. ONG documenta casi 14.500 crímenes de paramilitares en 16 años. 18 de mayu de 2005. Na prensa. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  49. Informe especial: la barbarie que nun vimos. Revista Selmana, 12 d'agostu de 2007. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  50. Registraduría Nacional de Colombia: Informe de votos, eleiciones de 2002. Fecha d'escrutiniu: 6 de xunetu de 2002. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  51. The Economist Newspaper Limited: Economic Data of Colombia. London. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  52. Comisión Internacional de Derechos Humanos: L'impautu de la esistencia de les CONVIVIR nel conflictu armáu y na violencia. Enllaz revisáu'l 22 de mayu de 2008.
  53. «papa-proclama-santa-madre-laura El papa proclama santa a la madre Laura». El Espectador (12 de mayu de 2013).
  54. Raul G. Cueru, PH.D: Nasa Award. Enllaz revisáu'l 223 de mayu de 2008.
  55. Everett Hayne: Microbiologist sees Earth benefits in Mars soil, Crhon.com. 19 de mayu y 2004. Enllaz revisáu'l 23 de mayu de 2008.
  56. La Nación: Operativu anti-FARC desamarra grave crisis diplomática. 3 de marzu de 2008. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  57. El País: La muerte de 'Raúl Reyes' desencadena una crisis diplomática ente Colombia, Venezuela y Ecuador. Caraques, 2 de marzu de 2008. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  58. L'Universal: Crisis andina. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  59. Helium: Ortega and the New Granada Crisis. Enllaz revisáu'l 20 de mayu de 2008.
  60. Cascoxu: Les FARC confirmen muerte de Tirofijo, Bogotá, 25 de mayu de 2008. Enllaz revisáu'l 25 de mayu de 2008.
  61. El Espectador: gobiernu Confirmen que 'Tirofijo' ta muertu, Bogotá, 24 de mayu de 2008. Enllaz revisáu'l 25 de mayu de 2008.
  62. El Espectador. «"Demanda de Ingrid: premiu mundial a la cobicia, desagradecimientu y desfachatez"» (inglés). Consultáu'l 23 d'agostu de 2010.
  63. 63,0 63,1 El Tiempu. «"La diplomacia y el respetu van ser la exa de les nueses rellaciones internacionales", dixo Santos» (inglés). Consultáu'l 23 d'agostu de 2010.
  64. El Tiempu. «Cámara de seguridá captó'l carru bomba antes d'españar, al mandu de Caracol Radio» (inglés). Consultáu'l 23 d'agostu de 2010.
  65. El Tiempu. «"Nun-y faigamos el xuegu a estos terroristes, esto nun nos va amedranar": Juan Manuel Santos (La W)» (inglés). Consultáu'l 23 d'agostu de 2010.
  66. Andréa Peña. [Asesinada de dos balazos en Colombia ‘La reina de la coca', una lleenda del crime http://internacional.elpais.com/internacional/2012/09/04/actualidad/1346725561_038702.html]. El País, Madrid, 4 de setiembre de 2012. Enllaz revisáu'l 12 d'avientu de 2012.
  67. [Los diálogos de paz tienen plazu: xunetu de 2013 http://www.elespectador.com/noticias/paz/articulo-374256-los-dialogos-de-paz-tienen-plazu-xunetu-de-2013]. El Espectador, 12 de setiembre de 2012. Enllaz rescatáu'l 12 d'avientu de 2012.
  68. [Nicaragua, Colombia y el fallu de la Corte de L'Haya: ¿quién gana y quién pierde? https://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2012/11/121119_colombia_nicaragua_fallu_haya_en.shtml] BBC Mundo, 20 de payares de 2012. Enllaz rescatáu'l 12 d'avientu de 2012.
  69. Pablo Kumetz. [Colombia denuncia'l Pactu de Bogotá http://www.dw.de/colombia-denuncia-pactu-de-bogot%C3%A1-tres-fallu-de-la-cij/a-16414772]. Deutsche Welle, 28 de payares de 2012. Enllaz rescatáu'l 12 d'avientu de 2012.
  70. Caracol Noticias: Cronoloxía del procesu de paz. 18 d'ochobre de 2013. Enllaz rescatáu'l 14 d'agostu de 2014.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Academia Colombiana de Historia (1986), Historia extensa de Colombia (41 volúmenes). Bogotá: Ediciones Lerner, 1965-1986. ISBN 978-958-95013-3-8 (Obra completa)
  • Barrios, Luis (1984), Historia de Colombia. Quinta edición, Bogotà: Editorial Cultural
  • Bedoya F., Víctor A. (1944), Historia de Colombia: independencia y república con bases fundamentales en la colonia. Colección La Salle, Bogotá: Librería Stella
  • Forero, Manuel José (1946), Historia analítica de Colombia desde los orígenes de la independencia nacional. Segunda edición, Bogotá: Librería Voluntad.
  • Gómez Hoyos, Rafael (1992), La independencia de Colombia. Madrid: Editorial Mapfre, Colecciones Mapfre 1492. ISBN 84-7100-596-4
  • Granados, Rafael María (1978), Historia general de Colombia: prehistoria, conquista, colonia, independencia y República. Octava edición, Bogotá: Imprenta Departamental Antonio Nariño.
  • Hernández de Alba, Guillermo (2004), Como nació la República de Colombia. Colección Bolsilibros. Bogotá: Academia Colombiana de Historia. ISBN 978-958-8040-35-3
  • Hernández Rodríguez, Guillermo (1949), De los Chibchas a la colonia y a la república. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Sección de Extensión Cultural.
  • Ocampo López, Javier (1999), El proceso ideológico de la emancipación en Colombia. Colección La Línea de Horizonte, Bogotá: Editorial Planeta. ISBN 978-958-614-792-4
  • Restrepo, José Manuel (1974), Historia de la revolución de la República de Colombia. Medellín: Editorial Bedout.
  • Rivadeneira Vargas, Antonio José (2002), Historia constitucional de Colombia 1510-2000. Tunja: Editorial Bolivariana Internacional. Tercer edición.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]