Historia d'Exiptu

De Wikipedia
El valle y el delta del Nilu, les fértiles paraxes onde se va desenvolver la cultura del Antiguu Exiptu.

Los primeros pobladores d'Exiptu algamaron les riberes del ríu Nilu, daquella un conglomeráu de marismes focu de paludismu, escapando de la desertización del Sahara. Les comunidaes orixinales fixeron habitable el país y se estructuraron en rexones llamaes nomos. Pasáu'l tiempu y tres dómines d'alcuerdos y disputes los nomos arrexuntar en dos protos-naciones, el Alto Exiptu y el Baxu Exiptu, pa quedar finalmente unificaos por Menes hacia l'añu 3100 e.C. , consideráu polos antiguos exipciu'l primera faraón.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Tres la progresiva retirada de les glaciaciones, amontáronse los pacionales y les diverses poblaciones indíxenes fueron concentrándose emburriaes pol procesu de desertización del Sahara. Esistíen diverses cultures indíxenes identificables polos sos distintos instrumentos, oxetos cerámicos y ritos funerarios.

El periodu neolíticu qu'empezó en Canaán escontra'l 9000 e.C. , llegó a Exiptu sobre l'añu 5000 e.C. Les crecíes del ríu Nilu de resultes de les agües nes sos fontes y les agüeries de magre procedentes d'Etiopía dieron llugar a riques y fértiles tierres de llimu.

Conviense qu'escontra'l 4000-3500 e.C. esistió una unificación del territoriu al traviés de les previes comunidaes llocales, los nomos: el Baxu Exiptu, que les sos principales ciudaes yeren Buto y Sais, y l'Altu Exiptu, con capital en Hieracómpolis, adoptando como principal divinidá a Horus. Conquistáu'l delta del Nilu, escontra'l 3000 e.C. , Menes, procedente de Tinis, va ser consideráu polos epígonos de Manetón el fundador de la primer dinastía faraónica.

Historia Antigua: l'Imperiu faraónicu[editar | editar la fonte]

Nel denomináu Imperiu Antiguu, mientres la tercer dinastía, con Dyeser (Zoser), atopamos un dominiu del arte y l'arquiteutura monumental en piedra. D'esta dómina dátense les trés colosales pirámides de Seneferu, la Gran Pirámide de Guiza atribuyida a Keops (Jufu) por Heródoto, cola inestimable ayuda de la so fía, según la de Quefrén (Jafra) y Micerino (Menkaura) na cuarta dinastía. La capital establecer en Menfis y el periodu de mayor rellumanza económica desenvolver a partir del 2400 e.C. cola quinta dinastía. El comerciu ye fundamental: el trigu camudar por madera d'ébanu, oru y especies. L'artesanía goció d'una gran puxanza.

Estensión del imperiu[editar | editar la fonte]

Darréu vívese un periodu de descentralización, nel que se lleguen a formar pequeñes dinastíes territoriales hasta l'apaición de los príncipes de Tebas que vuelven unificar el país y crean el llamáu Imperiu Mediu que va durar hasta 1700 e.C. Nesti momentu'l país estender dende los primeros tabayones del Nilu (Kush) al mar Mediterraneu, con una gran influencia en tou oriente y norte d'África.

Gran Pirámide de Guiza nuna tarxeta postal del sieglu XIX.

Aumenta la producción agrícola y hacia 1990 e.C. , sol faraón Amenemhat I algámase'l máximu desenvolvimientu territorial y económicu. Nel 1830 e.C. restablezse'l primer plan de regadíus nel Baxu Exiptu que va garantizar nel futuru reserves d'agua que dexen los cultivos na estación seca.

A la fin d'esta etapa produz la penetración de los hicsos dende Palestina que s'instalen nel Delta y apodérense del gobiernu coles sos propies dinastíes, anque Kush y Tebas permanecen independientes, nun siendo espulsaos hasta'l 1550 e.C. por Amosis I, con quien empieza'l Imperiu Nuevu. Col faraón Amenhotep I escontra'l 1500 e.C. l'imperiu repon la so importancia, a pesar de los graves costos que supunxera l'enfrentamientu coles tribus palestines. Ye'l momentu nel que se produz una estensión del imperiu, onde gran parte de Kush queda sol poder autocráticu del faraón según bona parte de Siria y la ribera occidental del Éufrates pel norte. Sicasí la fuercia de los hitites va faer perder bona parte de los dominios nortizos y va caltener en xaque al imperiu, al igual que los libios amenaciaben pel este y Sur. Con Ramsés II produzse la última dómina de poder absolutu de los faraones. Dempués asocéde-y un periodu carauterizáu pola gran influencia y poder de los sumos sacerdotes de Amón, hasta tal puntu qu'alredor del 1000 e.C. dos dinastíes parten el control del imperiu, cola presencia en Tebas de los sacerdotes d'Amón como herederos y gobernadores independientes, col sofitu ocasional de los libios.

El procesu de descentralización ye imparable, llegándose a contabilizar hasta venti reinos distintos, gobernaos polos nomarcas, absolutamente independientes a les puertes del 800 e.C. Los enfrentamientos ente los mesmos yeren constantes hasta que nel 715 e.C. , Sabacon, procedente de Kush, volvió unificar sol so mandu bona parte de los nomos y reincorporó a Kush que llevaba 500 años d'independencia.

Periodu tardíu[editar | editar la fonte]

Esto nun acabó colos procesos desestabilizadores procedentes de los asirios nel Norte y los etíopes nel Sur. La meyora del imperiu Persa escontra'l 520 e.C. de la mano del rei Cambises II dio al traste definitivamente col imperiu faraónicu y la dependencia d'Exiptu per vegada primera de reis estranxeros. Pero sería Alexandru Magnu quien, nel 332 e.C. terminaría per conquistar el país.

La dominación griega y romana[editar | editar la fonte]

Los Ptolomeos[editar | editar la fonte]

Exiptu cayó so la influencia de la cultura griega cola mera presencia mientres menos d'un añu d'Alexandru Magnu que modificó dafechu la organización persa y fíxose nomar faraón. Muertu Alejandro, el xeneral macedoniu Ptolomeo I Sóter, que yá yera gobernador según una repartida realizada polos mesmos xenerales alexandrinos, proclámase rei nel 305 e.C.

El Faru d'Alexandría en dos monedes acuñaes na dómina d'Antonino Pío y Commodo

Ptolomeo y los sos herederos instauren un modelu paecíu al faraónicu, la dinastía Ptolemaica, con clara división en castes que se distribúin los trabayos en función del so orixe: griegos, xudíos y exipcios. El reinu sigue estremáu en nomos y va exercese una verdadera autocracia con un ferrial control sobre toles materies, especialmente la producción agrícola y con sistemes d'arrendamientos pa la esplotación pos la tierra yera del faraón. Establecióse'l cupu d'esportaciones necesaries per añu y centralizóse l'actividá creiticia nuna sola entidá financiera propiedá de la corona. Nel terrén militar van enfrentar cola espansión en Siria, pero la creación d'Alexandría va convertir a Exiptu nun país con claros intereses nel Mediterraneu. Asina, colos primeros Ptolomeos conquístase Xipre y otres islles griegues, estableciendo puertos en orellar norte del mar.

Sicasí, la manera d'esplotación territorial y personal nun va faer estender ente los millones d'exipcios que pueblen el país un sentimientu de pertenencia al mundu helenísticu. Les sulevaciones van ser constantes y los enfrentamientos evidencian una manifiesta rotura ente los dirixentes y la ciudá d'Alexandría per una parte (qu'alluga namái a un 4% del total de la población del país), y el restu por otra. La figura de Cleopatra VII, engarrada dinásticamente a Ptolomeo VIII Evergetes II, a pesar de lo lliterario y románticu de la so historia personal colos xenerales romanos Xuliu César y Marcu Antoniu, nun pudo evitar el fin de la dinastía, que ye derrotada decisivamente n'Accio nel añu 31.

Roma[editar | editar la fonte]

Sol dominiu romanu'l prefeutu convertir na máxima autoridá, dependiente namái del Emperador. Les castes establecíes pola dinastía Ptolemaica caltiénense y entá se refuercen, cola división del trabayu que prima a griegos y xudíos y, agora, los ciudadanos romanos. Los tributos n'especie, sobremanera el trigu, van ser fonte importante pa Roma. La cristianización de la metrópolis va estender na so conquista d'Exiptu y el nuevu territoriu del Imperiu va ver xubir al cleru cristianu –especialmente al Patriarca d'Alexandría– a los puestos más altos dientro de la nueva sociedá.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Bizancio[editar | editar la fonte]

A la muerte de Teodosio l'Imperiu queda estremáu hasta que nel añu 476 Odoacro depon al últimu emperador del Imperiu romanu d'Occidente, Rómulo Augústulo. L'Imperiu romanu d'Oriente Oriental, con capital en Constantinopla, consiguió caltenese coles provincies de Grecia, Balcanes, Palestina, Siria y Exiptu, estos trés últimes les más riques qu'abastecíen al restu.

Antioquía y Alexandría yeren les ciudaes más importantes, con un floreciente comerciu y con artesanos dedicaos a la creación d'oxetos de luxu pa una aristocracia dueña de les tierres y les sos rentes, la creación de llatifundios de resultes de la crisis productora del sieglu III acentuar nesti periodu con grandes concentraciones de tierres a les que nun ye ayena la Ilesia católica. N'Alexandría abondaben les escueles, y na so biblioteca aldericaben filósofos cristianos y paganos.

Xustinianu intentó poner orde, pero les provincies yeren afaraes por milicies privaes que desafiaben l'autoridá y escalaben a los llabradores. Con tou, el problema principal yera de tipu relixosu, sobremanera n'Exiptu: Cuando'l concilio de Calcedonia condergó'l monofisismu mayoritariu n'Exiptu, provocó una gran dixebra: la ortodoxa yera defendida por mercaderes y funcionarios rellacionaos con Constantinopla, ente que'l pueblu defendía a los monofisistas xuniendo'l refugu a l'autoridá (y al fiscu) cola defensa de la llingua y cultura propia, fundándose entós la Ilesia copta. A la muerte Xustinianu nel añu 565 l'aristocracia local dexa de sofitar el poder imperial, y la desunión facilita les invasiones. Bizancio caltenía una fuerte presencia militar con una flota n'Alexandría, pero eso nun foi torga por qu'en el 618 l'imperiu persa fixera una incursión en territoriu exipciu hasta que Umar ibn al-Jattab conquistara nel 638 el país.

L'Islam[editar | editar la fonte]

Nel añu 634 foi escoyíu segundu califa Umar ibn al-Jattab, suegru de Mahoma, qu'empieza a espandir l'Islam. En 639 conquistó Exiptu, imponiendo un gobiernu tolerante. Dexó a xudíos y cristianos caltener les sos práutiques relixoses y los eximió de sirvir nel exércitu en cuenta de impuestos especiales, la yizya y el jaray, y dexó los particularismos rexonales. Esta política comprensiva esplica la falta de resistencia a la penetración árabe. Per otra parte, la posición estratéxica d'Exiptu enfrentó-y colos cruzaos cristianos y l'Imperiu mongol.

La guerra ente chiitas y sunitas dexó a Exiptu del llau d'estos postreros, y, tres la muerte d'Alí, dependiente del califatu de Damascu gobernáu polos omeyes dende l'añu 661, 39 de la Hégira.

La llegada de los árabes supunxo cambeos nel sistema impositivu, gravándose meyor les rentes y les actividaes comerciales; na alministración y el gobiernu, muncho más saniaos, y na agricultura onde s'incorporaron nueves téuniques de regadíu que multiplicaron por dos el terrén cultivable.

Alexandría caltuvo la so importancia estratéxico y comercial y El Cairo creció espectacularmente, pasando de ser un simple fortín a una gran ciudá. Sicasí, bona parte de los beneficios derivaos de la bona xestión terminaron en manes de los sultanes, tantu de Damascu como de Bagdag.

Mientres los primeres 300 años d'incursión del Islam, caltúvose un equilibriu coles relixones yá presentes nel territoriu: cristianismu, xudaísmu y coptos. Pero la nueva relixón islámica foi ganando adeptos ente los exipcios hasta convertise claramente na relixón oficiosa, trescalando la manera de vida de tola sociedá y quedando el restu en minoría.

Dinastía omeya[editar | editar la fonte]

La familia Omeya yera árabe de pura raza, y consideraba a los non árabes como musulmanes de segunda clase. Sicasí, los más fieles fueron nomaos delegaos del gobiernu, ya inclusive se recurría a xudíos y cristianos, que collaboraron nel desenvolvimientu de les artes y na traducción al árabe de los llibros de filósofos, médicos y científicos griegos y llatinos.

Damascu impulsó una nueva forma d'artesanía, y entamó l'alministración pública: Refugóse'l denariu d'oru bizantín pa sustituyilo pol dinar y el dirham ya impunxo la llingua árabe pasu ente pasu. La so influencia tamién se notó na arquiteutura, col so máximu esponente nel minarete, como'l de la mezquita d'El Cairu, ciudá a la que treslladaron la capital d'Exiptu.

Los abasíes[editar | editar la fonte]

Nel añu 750, el 128 dende la Hégira, los abasíes acusaron a los omeyes de ser musulmanes indignos, hipócrites y corruptos, ya invocando el rigor doctrinal derrocar. El so primer califa, Al-Mansur treslladó la capital a Bagdag. Protexeron la cultura, les artes, les ciencies y el comerciu. La tolerancia relixosa consiguió la conversión de munchos non árabes al Islam, daqué que nun s'aguiyó mientres el califatu omeya (o qu'inclusive s'enzancó). Colos abbasíes la espansión del Islam foi muncho más rápida que nel pasáu.

Los fatimíes[editar | editar la fonte]

Cayida de Xerusalén mientres la Primer Cruzada en 1099

Los fatimíes, chiitas provenientes del Magreb, entraron n'Exiptu en 972, treslladando la capital del Imperiu a El Cairo (Al-Qáhira, la Victoriosa) que aportó a considerada nel 969 como una de les ciudaes más importantes del mundu.

L'ascensu fatimí a los cargos d'Estáu dependía más del méritu que del llinaxe o otres causes, los sunníes teníen tantes probabilidaes de ser nomaos a puestos de gobiernu como los xiinos y la tolerancia estender hasta a los non musulmanes: cristianos y xudíos podíen ocupar niveles encoteraos del gobiernu gracies a la so capacidá.

L'imperiu siguió creciendo y floriando sol califa Al-Hakim, que'l so reináu empezó cola construcción d'una gran mezquita n'El Cairo (la Mezquita d'Al-Hakim). Desgraciadamente allorió, promulgando lleis arbitraries y acabando cola tolerancia escontra cristianos y xudíos pa quien dictó lleis especiales.

Hacia l'añu 1010, El Cairo superara a Bagdag n'importancia, y el califatu fatimí estender dende Siria y la península arábiga hasta'l Magreb oriental (col reinu de los Ziries como vasallu). Exiptu controlaba la puerta escontra'l comerciu n'Asia y los puertos orientales del Mediterraneu, non yá Alexandría, sinón tamién los sirios. Dende equí caltenía'l comerciu cola zona occidental en Barcelona y Valencia hasta'l sieglu XVI.

Dempués de 1060 el territoriu fatimí foi amenorgándose hasta qu'apenes lo componía Exiptu. Cola enfermedá y muerte del últimu califa fatimí, en 1171, Saladín sumó Exiptu al califatu abasí.

Los Mamelucos[editar | editar la fonte]

Nos momentos finales del califatu fatimí el país taba en crisis, per una parte amenaciáu polos cruzaos, qu'ocuparen Ascalón y amenaciaben la frontera aliaos colos bizantinos, y por otra en guerra civil ente los diversos aspirantes al cargu de visir.

Unu d'ellos allegó a la corte de Damascu a pidir ayuda a Nur al-Din. Este unvió un exércitu al mandu de Shirkuh, qu'en 1169 controlaba'l país, actuando en parte como primer ministru del califa fatimita d'Exiptu, en parte como gobernador y representante del Sultán siriu. Esi mesmu añu morría'l xeneral, siendo sustituyíu nel puestu pol so sobrín, Saladín.

Saladino reformó l'alministración del país, aboliendo impuestos y amenorgando l'escomanáu funcionariado, reorganizó l'exércitu, compuestu hasta entós por mercenarios del Magreb que fueron sustituyíos por tropes curdes y turcomanes, ya impunxo la so autoridá sobre'l país. La enfermedá d'Al-Adid, l'últimu califa fatimí, torgó a ésti siguir controlando les mezquites exipcies, nes que s'empezar a orar pol califa abbasí. La so muerte en 1171 supunxo la reintegración definitiva del cultu n'Exiptu a la corriente sunní, mayoritaria nel islam.

Amplió tamién les fronteres, conquistando la mariña libia, el norte de Sudán y Yeme cola escusa de restaurar la ortodoxa relixosa (estos territorios taben fuera del lideralgu espiritual del califatu abasí, siendo para la so doctrina herexes), y tomó los puertos y posiciones cruciaes nel mar Roxu, asegurando la so posición contra los estaos cristianos.

Tres la muerte d'Al-Adid, Exiptu yera en teoría vasallu de Nur al-Din pero na práutica Saladino yera'l gobernador de facto: reconocía l'autoridá del sultán de Siria, pero gociaba de total independencia nel so gobiernu d'Exiptu, por cuenta de la alloñanza ente Damascu y El Cairo, dixebraes por estaos gobernaos polos cruzaos europeos.

Cola instalación de los mamelucos en El Cairu, empieza otra etapa na historia d'Exiptu. Nun escorrieron a les ilesies coptes nin a les comunidaes xudíes, anque fueron guardianes del islam nel conxuntu social. El final de la dinastía llegó cola derrota en 1517 ante Selim I, sultán del Imperiu otomanu, pero yá con anterioridá la perda del control del tráficu comercial con Asia de resultes de les nueves rutes establecíes por Portugal y España tres el descubrimientu del pasu de Cabu de Bona Esperanza y el Nuevu Mundu, provocara una paulatina decadencia d'Exiptu. Asina en 1517, les fuercies otomanes son imparables y conquisten el país.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Dominación otomana[editar | editar la fonte]

Mapa d'El Cairu según dibuxu de 1736

Nel 1516, el sultán otomanu Selim I ganó a los mamelucos en Alepo y en El Cairo en 1517. Exiptu foi consideráu Estáu vasallu, non provincia, y va ser gobernáu nesti tiempu polos bajás y los beyes. L'autoridá del Imperiu otomanu yera escasa, y los mamelucos volvieron rápido a posiciones de gran influencia: Los emires mamelucos caltuviéronse como xefes de los dolce sanjaks, nos cualos foi estremáu Exiptu; los bajás tomaben munches vegaes les sos decisiones al marxe de los deseos d'Istambul, que se conformaba con recibir el tributu en forma de dineru (600 000 piastras añales) y los contingentes de tropes que se solicitaben. A cambéu apenes esixía que les fronteres fueren guardaes de cualquier incursión. La incuria turca condució a la decadencia de la economía, perdiéndose'l comerciu de les especies.

La sublime Puerta nomaba nuevos gobernadores cada pocu tiempu pa evitar rebeliones, pero los cambeos constantes provocaron la perda de control del exércitu, y de primeres del sieglu XVII los motinos aportaron a constantes; en 1013 dH (1604 d. C.) el gobernador Ibrahim Pachá foi asesináu polos soldaos, y la so cabeza fita nel Bab Zuwaylah. La razón d'estos motinos yera la tentativa de los socesivos pachás de poner fin a la estorsión llamada tulbah, un pagu forzáu esixíu poles tropes a los habitantes del país por unes falses deldes.

En 1609 daqué españó la guerra civil ente l'exércitu otomanu y el Pachá, a quien sofitaben dellos reximientos lleales y los beduinos. Los soldaos intentaron escoyer un sultán y estremar les rexones ente ellos. El gobernador Mohamed Pachá ganar en 1610, entrando triunfalmente n'El Cairo y executando a los cabezaleros. Historiadores contemporáneos falen d'esi acontecimientu como la segunda conquista d'Exiptu polos otomanos. Mohamed efeutuó una gran reforma financiera y reaxustó les cargues impuestes ente les diverses comunidaes d'Exiptu, acordies colos sos medios.

Autogobiernu[editar | editar la fonte]

Tal yera la situación que los gobernadores designaos yeren trataos polos exipciu con menor respeto cada vez. En 1623 Istambul nomó gobernador a Ali Pachá: los oficiales unviaron cartes esixendo tener a Mustafá Pachá, y la guarnición d'Alexandría atacó y obligó a Alí a embarcar de nuevu. Poco dempués llegó'l nomamientu de Mustafá Pachá pal cargu de gobernador.

Nel sieglu XVIII l'autoridá del pachá foi reemplazada pola de beyes mamelucos llamaos Shaikh al-Balad, xefes de la ciudá, que calteníen el lideralgu de la comunidá.

Una tentativa d'un pachá d'esaniciar l'autoridá d'estos beyes falló por cuenta de la llealtá de los sos partidarios armaos, que-y obligaron a fuxir a Istambul. Tres una dómina de disturbios, Ali Bey facer col poder en 1766.

Consiguió poner los asuntos exipcios n'orde, y reprimió el bandolerismu de los beduinos nel Baxu Exiptu. Intentó constituyir una monarquía independiente, y con esi envís esforcióse pa eslleir toles tropes sacante les que taben sol so propiu control. En 1769 llegó una demanda del emperador otomanu por qu'unviara 12 000 homes pa emplegalos na guerra rusa, orde que se negó a cumplir. La sublime Puerta nun podía tomar midíes actives contra él, polo que se dedicó a consolidar los sos dominios, reformar les finances, y ameyorar l'alministración de xusticia. Unvió al so xenru, Abu-'l-Dhahab, a defender la tierra ente Asuán y Asyut, unvió una fuercia de 20 000 homes pa conquistar Yeme, a Ismail Bey con 8000 pa consiguir la vera este del mar Roxu, y a Ilasan Bey pa ocupar Jidda. En seis meses la mayor parte de la península árabe taba sol so mandu, y designó como xérif de la Meca al so primu, que proclamó sultán a Alí. Én virtú d'esti nomamientu, emitió moneda y ordenó que'l so nome va mentar na oración pública.

El so movimientu siguiente resultó fatal. Unvió en 1771 a Abu-'l-Dhahab a conquistar Siria, pero ésti entró en negociaciones con Istambul pa restaurar la soberanía otomana y coló contra Exiptu, entrando nel Cairo el 8 d'abril de 1772. El 19 d'abril de 1773, prindó a Alí Bey, que foi treslladáu al Cairo ónde morrió.

El gobiernu antes y dempués de Bey foi despóticu, y desdexó el comerciu y la regación de los campos hasta estremos bien graves pal futuru de los habitantes. Mientres los últimos trenta años del sieglu, Exiptu foi afaráu por epidemia qu'abrasaron la población.

Nun ye d'estrañar que nesta situación, Francia y Gran Bretaña punxeren los sos güeyos nun territoriu sele defendíu y probe, pero fundamental na ruta a Oriente. Los británicos consiguieron concesiones pa faer escala nel territoriu nel so camín escontra la India, tres l'apertura del mar Roxu en 1775. En 1798, Napoleón Bonaparte conquistó Exiptu ante la sumisión del bajá y los beyes, cola aceptación otomana.

Exiptu colonial[editar | editar la fonte]

Gobiernu de Mehmet Alí[editar | editar la fonte]

Imaxe de Napoleón Bonaparte en El Cairu.

Tres la ocupación francesa d'Exiptu en 1798 por Napoleón, reconocer pol Imperiu otomanu na persona de Mehmet Alí como la dinastía heredera del tronu del país en 1805. Hasta 1811, Mehmet Alí desfacer de los partidarios de los Mamelucos y asitió l'Altu Exiptu –la zona más rica y próspera– sol so total control. A partir d'esi momentu pudo dexase una llarga campaña d'espansión que cuntó col consentimientu, cuando non el presto, del Imperiu otomanu. Combatió y venció a los wahabíes y, en 1818, dos años dempués de que Napoleón fuera ganáu n'Europa, conquistó les ciudaes santes de La Meca y Medina. Hasta 1827, en socesives campañes, conquistó Sudán, fundó Ḥartum y combatió, siendo derrotáu, contra les potencies europees pol control de Grecia col sofitu del Imperiu otomanu. Sicasí, la debilidá otomana terminaría con distintes aiciones de Mehmet tendentes a espandir Exiptu pel norte, conquistando bona parte de Siria, poniendo sitiu a Acre y amenaciando a la mesma Istambul. Nesi momentu (1839), ye cuando Reinu Xuníu, Rusia, Austria y Prusia prefieren un Imperiu otomanu debilitáu a un poderosu Exiptu, polo que formen una alianza qu'esixe a Mehmet l'abandonu de les sos pretensiones al norte (Siria y El Líbanu). El refugu de Mehmet lleva a les fuercies combinaes aliaes a atacar y destruyir la flota exipcia, según a poner fin a la ocupación de Siria y El Líbanu. Mehmet capituló y caltuvo a partir d'esi momentu un exércitu amenorgáu y la promesa de nun volver espandir el so territoriu.

Mehmet Alí

Nel desenvolvimientu económicu, sofitáu per Francia, introdució nuevos cultivos, nos que taben más interesaos los ocupantes que'l mesmu país, como'l algodón, el arroz y la caña d'azucre. Construyéronse sistemes de regación, banzaos y canales, creando adulces un sistema absolutu de control del Estáu sobre la economía agrícola, incluyendo'l comerciu de los productos, que los sos beneficios diben parar, a partes iguales, a nueves polítiques de desenvolvimientu y a la dotación militar. Ameyoráronse les infraestructures hidráuliques, claramente abandonaes dende'l sieglu XVI, y realizóse una nueva distribución de la tierra, qu'aseguró al monarca y a los sos descendientes una parte importante de suelu fértil a veres del Nilu.

Los primeros pasos d'industrialización n'Exiptu dar mientres esti periodu históricu. La mayoría de les producciones teníen un venceyu colos procesos de tresformamientu de los productos agrícoles. El testil y la industria del azucre y l'algodón fueron les más beneficiaes poles nuevu condiciones, llegando a emplegar a unos 40 000 exipcios de la zona del Altu Exiptu. Al igual que l'agricultura, les nueves actividaes industriales gociaben de proteición especial, siendo controlaos hasta l'estremu los intercambios comerciales col esterior, afitando los precios de les materies primes y del productu final, según los mercaos colos que nun se caltenía rellación dalguna, ente los cualos destacaba'l del Imperiu británicu. Esta actitú escontra'l Reinu Xuníu, forzada primero pol ocupante francés, foi desenvuelta más tarde por el mesmu Mehmet pa evitar que los testiles británicos, de meyor calidá y que proveníen d'industries meyor forníes, ocuparen el mercáu Exipciu. Este foi unu de los desencadenantes, ente otros, del interés británicu pola ocupación d'Exiptu, yá que el comerciu del Imperiu víase afeutáu.

L'alianza con británicos y franceses[editar | editar la fonte]

En 1848, Mehmet Alí arrenunció al tronu en favor del so fíu Ibrahim Pachá por causa de la so avanzada edá. Diez años antes, en 1838, Mehmet roblara un alcuerdu de llibre comerciu col Imperiu británicu, en virtú del tratáu anglu-otomanu, que punxera fin a les pretensiones exipcies tres la derrota n'El Líbanu y Siria. Esto supunxo un seriu golpe pal monopoliu exipciu de la industria y l'agricultura y l'afianzamientu de la posición estratéxica de Gran Bretaña na zona.

Ibrahim morrió a los dos meses del arrenunciu del so padre y ocupó el tronu'l so sobrín, Abbas I, poco dadu a la política d'espansión del so güelu Mehmet y despreocupado del gobiernu internu. Esto dexó a los británicos afitar el so acabante llograr inflúi sobre Exiptu. En 1854 Abbas fina y asocéde-y el so hermanu Mehmet Said, habiendo consiguíu Gran Bretaña establecer una llinia de ferrocarril ente El Cairo y Alexandría que-y dexaba amenorgar en más de dos meses les comunicaciones comerciales coles sos posesiones n'Asia, sobromanera n'India. Sicasí, produciéronse cambeos sustanciales na política gubernamental y d'aliances. Said retomó la política d'obres públiques del so padre y desfíxose de bona parte del monopoliu de l'agricultura, liberalizando la economía y favoreciendo les inversiones. Coles mesmes, la so amistá personal con Ferdinand de Lesseps dexó que'l sultán otorgara a Francia en 1854 la esplotación de la canal de Suez, que les sos obres empecipiar en 1859, siendo abiertu en 1869 al traviés d'una Compañía específica sol gobiernu d'Ismail Pasha.

Ismail llevó a cabu un gobiernu enérxicu continuador de les reformes del so güelu Mehmet. Destacó pol nuevu impulsu a la economía emerxente de desenvolvimientu industrial, ensin escarecer d'escentricidaes como les que lu llevaron a construyir más metros de víes ferriales por habitante que nengún otru país del mundu, a ampliar El Cairo siguiendo'l modelu urbanu y artísticu de París o a construyir grandes palacios.

Tamién trató d'asonsañar a Mehmet ampliando los territorios d'Exiptu pel sur, conquistando Darfur y tratando d'ocupar Etiopía, nun intentu por controlar tol calce del Nilu. En 1875, ocupó Hamasien (zona na actual Eritrea). Empecipióse entós una guerra abierta na que l'exércitu exipciu terminó per ser derrotáu y, anque de fechu dende 1877 Exiptu nun caltuvo'l control de la zona, nun foi hasta 1884 que se robló la paz.

Les tensiones con Gran Bretaña, que vía de nuevu una amenaza na ruta comercial sobre les sos colonies, amontar cola concesión de la esplotación de la canal de Suez a una compañía francesa. Sicasí, la crisis con Etiopía fixo precisu al gobiernu de Ismail pidir l'ayuda británica y, con ello, en 1874 el Reinu Xuníu facer cola mayoría del accionariado de la compañía de la canal tres un alcuerdu a tres bandes.

La decadencia de la influencia francesa foi compensada cola británica. Gran Bretaña llegó a controlar la metá del productu interior brutu, el gobiernu, l'exércitu y l'alministración de facto, anque nominalmente la monarquía exipcia caltenía l'autoridá nel país.

En 1876 Exiptu declarar en suspensión de pagos y el Reinu Xuníu comprometer a ayudar en cuenta de cumplimientu de severes midíes económiques establecíes por una comisión conxunta de los países europeos acreedores. Establecer pola mesma la cuantía de la delda pública y atribuyéronse determinaos ingresos o los bienes producíos en determinaos sectores y/o zones al pagu de la delda. So l'apariencia d'arreglar los problemes financieros, la comisión empobinada pol Reinu Xuníu terminó per intervenir nel conxuntu de la política económica exipcia, col consentimientu de Ismail y creando un gobiernu de composición mistu d'exipcios y europeos, la mayoría británicos.

Esta posición de dominiu provocó les primeres reaiciones ente los nacionalistes exipcios que, al amparu de l'Asamblea Nacional creada en 1866 primieron a Ismail que terminó per eslleir el gobiernu mistu. Esto supunxo qu'en 1879 Ismail tuviera d'abdicar nel so fíu, Tewfik Pasha, por presiones de los gobiernos británico y francés sobre l'Imperiu otomanu.

Tewfik trató en tou momentu de contentar los intereses estranxeros y restituyó de momentu'l gobiernu mistu. Establecióse'l 50 por 100 de los ingresos del país pa pagar la delda esterna. Munchu oficiales del exércitu xunir a los nacionalistes y llevantáronse contra'l gobiernu en 1881 empobinaos pol coronel Ahmed Orabi. Mientres la sulevación Tewfik trató por tolos medios qu'Istambul interviniera nel so favor, o les fuercies europees, pero dambes partes amosáronse roceanes por non amontar les tensiones colos miembros del exércitu. En 1882 el grau de deterioru del derviche foi de tal magnitú que'l Reinu Xuníu, en solitariu, alcordó intervenir. Bombardearon Alexandría y ganaron a los nacionalistes exipcios en Tel al Kebir el 13 de setiembre de 1882. Un exércitu compuestu por 20 000 soldaos británicos ocupó la canal de Suez. Un mes más tarde tou Exiptu foi ocupáu poles tropes. Esi mesmu añu Exiptu pasó a ser, oficialmente, un protectoráu británicu.

So protectoráu británicu[editar | editar la fonte]

A la de la finalización de la Primer Guerra Mundial, el nacionalismu emerxente dende principios del sieglu XX llogró la reconocencia de la independencia, magar los británicu acutáronse'l control de la política internacional, la defensa y bases militares, hasta qu'en 1936 namái se van encargar del control de la canal de Suez.

Mientres esta dómina, cabo destacar l'actuación a nivel gubernamental del secretariu del gabinete Ahmad Zaki Pasha ente 1911 y 1921, consideráu'l Decanu del Arabismu.

Exiptu independiente[editar | editar la fonte]

En 1919 el partíu nacionalista Wafd intenta la independencia d'Exiptu, ensin ésitu. Exiptu adquirió estatus independiente l'añu 1922, nomándose rei a Fuad I, hasta esi momentu sultán, como resultáu de la desmembración del Imperiu otomanu, anque la presencia militar y el control de les comunicaciones per parte del Reinu Xuníu duró hasta la invasión d'Etiopía polos italianos. El tratáu que concedió a Exiptu la total independencia roblóse'l 26 d'agostu de 1936 y los británicu acutáronse'l control de la canal de Suez.

En realidá, el distanciamientu d'Exiptu con al respective de los otomanos empezara cuando les potencies d'Occidente aprovecharon el debilitamientu del Imperiu otomanu pa intentar la ocupación del territoriu, y abrir d'esa manera una ruta más curtia escontra la India Británica, que la utilizada hasta'l momentu alredor d'África.

La monarquía[editar | editar la fonte]

Al independizase, Exiptu tresformar nuna monarquía abiertamente prooccidental y aprobóse una constitución en 1923, anque mientres el gobiernu de Fuad hubo de ser suspendida pa controlar l'incipiente nacionalismu. La constitución de 1923 declara a Exiptu como Estáu soberanu, llibre, independiente y monárquicu. El llexislativu recái nun Congresu de los Diputaos y nun Senáu y l'executivu en diez ministros nomaos pol rei.

Zagul del Wafd, ye escoyíu primer ministru por aciu eleiciones en 1923. Dende un primer momentu hubo problemes ente Fuad y el Wafd (el partíu nacionalista) de cuenta que'l primeru aprueba una nueva constitución más monárquica. El Wafd boicotia les eleiciones de 1931, ganaes pol Partíu Lliberal Constitucional (favorable a Fuad), que gobernó hasta 1935, aplicando un réxime d'esceición. En 1936 se reimplantó la constitución de 1923. En 1936 roblóse un nuevu alcuerdu ente Exiptu y el Reinu Xuníu que nun apurre nada nuevo a lo yá esistente a les rellaciones ente estos dos países.

Farouk I (1936-1952) realizó la mesma política antiparlamentaria que'l so padre. Destituyó'l gobiernu del Wafd, eslleió'l Parllamentu y convocó eleiciones que ganó'l Partíu Lliberal Constitucional (promonárquico).

Mientres la Segunda Guerra Mundial, el so territoriu sirvió como campu de batalla, con Exiptu sofitando a los británicos contra'l Afrika Korps, anque munchos de los sos habitantes yeren consideraos germanófilos y hubo duldar sobre'l papel xugáu pol so rei, Farouk I. A la fin del conflictu, Exiptu reclamó insistentemente l'abandonu de Suez polos británicu y la devolución de Sudán. La fracasada guerra contra Israel en 1948-1949 acentuó'l descontentu de la población colos sos gobernantes.

República Árabe d'Exiptu[editar | editar la fonte]

La república so Nasser y el conflictu con Israel[editar | editar la fonte]

Presa d'Asuán construyida en 1956 pol gobiernu de Nasser.

El 26 de xunetu de 1952, una sulevación armada encabezada pol Movimientu d'Oficiales Llibres y empobinada pol xeneral Muhammad Naguib, na que Gamal Abdel Nasser asítiase en segundu planu, derrocó la monarquía ya instauró una república el 18 de xunu de 1953, aboliendo los partíos políticos. Esi añu redactóse una constitución provisional con vixencia de trés años. Nomáu Naguib Presidente, en payares de 1954 el mesmu Nasser derrocar proclamándose Xefe d'Estáu. Nel mesmu añu 1954 Sudán algamó la independencia y roblóse el tratáu col Reinu Xuníu pa la evacuación de la canal. Sofitáu primeramente por Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu, Nasser ganóse la so creciente hostilidá por cuenta del so sofitu a la descolonización, manifestáu na Conferencia de Bandung. Por cuenta de esi progresivu distanciamientu de les democracies occidentales, Nasser entornar escontra la Xunión Soviética, quien-y aprovía de material militar.

Exiptu decide construyir la Presa d'Asuán y pallo pide un préstamu al Bancu Mundial. Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu oponer al mesmu so la escusa de les rellaciones d'Exiptu colos países comunistes. Nasser nacionalizó en 1956 el canal de Suez como una midida de presión por que-y dean el préstamu. La midida espertó enérxiques protestes del Reinu Xuníu y Francia, por cuenta de que dambos países yeren accionistes mayoritarios de la canal. Reinu Xuníu, Francia ya Israel ataquen Exiptu n'ochobre y payares de 1956 pero EEUU y la URSS ordenen l'altu'l fueu. El retrasu en concretar una invasión armada n'Exiptu fizo que Nasser demostrara les sos dotes como alministrador d'esa nueva fonte de recursos pal so país, ganándose asina la simpatía mundial. Cuando Francia y Reinu Xuníu empecipiaron la invasión el 31 d'ochobre, col sofitu d'Israel qu'atacó dos díes antes, inclusive la ONX llamó a los agresores a retirase so l'amenaza d'intervención de la XRSS.

Para Francia y el Reinu Xuníu la guerra del 56 foi un fracasu. Dambos países afayaron que la era de los imperios coloniales yá acabara ante la nueva realidá de la Guerra Fría protagonizada por EEXX y la URSS. Pa Exiptu la curtia guerra supunxo una victoria, pos recuperó'l control de la canal; pa Israel l'adquisición del Sinaí y de la franxa de Gaza; para EEXX foi una oportunidá d'intervenir n'Oriente Mediu; la URSS apaeció como la defensora de les naciones afrellaes pol neocolonialismu occidental.

Esti fechu, sumáu a otros ésitos llograos na política esterior, consolidaron a Nasser como líder indiscutible nel interior y diéron-y la llexitimidá abonda pa institucionalizar el so modelu políticu. Los principios ideolóxicos del Nasserismu, concretar nesta etapa cola aprobación d'una nueva Constitución en 1956. Nel aspeutu institucional, la Constitución de 1956 convertía a Exiptu nuna República de marcáu calter presidencialista, na que la voluntá de l'Asamblea quedaba subordinada a la del propiu Nasser. Tamién establecía la esistencia d'un partíu únicu, la Unión Nacional y, en definitiva trataba de dar un marcu llegal al procesu revolucionariu. El testu, que contemplaba tol ideariu políticu del propiu Nasser, señalaba la necesidá de que l'Estáu tuviera la posesión de tolos medios de producción, medios de comunicación, el control del comerciu esterior, etc. Esto ye, supónía la base llegal una revolución social que dexara que los medios de producción pasaren a manes del Estáu por que ésti distribuyera la riqueza; d'esta forma Nasser tamién pretendía ganase'l sofitu de les clases más desfavorecidas y asina aumentar el sofitu social de la revolución.

Ente 1958 y 1961 Exiptu formó parte, xunto con Siria, de la República Árabe Xunida, de la que Nasser yera Presidente. Igualmente formó una alianza con Yeme nel mesmu periodu que se denominó Estaos Árabes Xuníos.

La secesión de Siria de la República Árabe Xunida supón un fracasu na política esterior exipcia y fai necesaria una reorientación del proyeutu arabista, abriendo en pallabres del propiu Nasser, una nueva fase na revolución. Nesti contestu ye nel que se convoca n'ochobre de 1961 el Congresu Nacional de les Fuercies Populares, integráu por miembros pertenecientes a tolos estratos sociales y onde s'ellabora una Carta Nacional na que quedaben establecíes les bases polítiques ya ideolóxiques d'esta nueva etapa de la política nasserista. Esta Carta Nacional establecía, ente otres coses, la nueva composición del Congresu, que pasaba a tar integráu por representantes de distintos sectores de la sociedá exipcia (obreros, estudiantes, intelectuales, asociaciones feminsitas...).

El Congresu, yá cola so nueva conformanza, aprueba en 1962 una serie de cuestiones que supóníen na práutica un pasu más na profundización del modelu nasserista: establezse oficialmente la denominación de socialismu pa definir al sistema exipciu y el partíu únicu yá esistente, la Unión Nacional, pasa a denominase entós Unión Socialista Árabe. Tamién se realiza una segunda reforma agraria, qu'anque tien efeutos importantes, nun algamar la resultancia esperada y sigue ensin tresformar verdaderamente les estructures agraries. Coles Lleis de Nacionalización, tolos sectores claves (industria, banca y comerciu esterior) quedaben so control del Estáu, qu'exerció una ferrial planificación económica per mediu de planes quinquenales. Podemos falar d'economía mista yá que anque en teoría dirixen l'Estáu y les fuercies populares”, el sistema sigue en munchos sentíos funcionando como capitalismu. A finales de los años 60, empiecen a notase síntomes de crisis nesti modelu.

Mientres esti periodu darréu posterior a la promulgación de la Carta Nacional tamién crez notablemente l'usu per parte de Nasser d'un llinguaxe revolucionariu, n'ocasiones seudo marxista. En política esterior, magar ye ciertu que na práutica l'acercamientu a la XRSS ye bien importante, Nasser sigue siendo unu de los líderes destacaos del Movimientu de Países Ensin Alliniar.

En 1967, Exiptu movilizó tropes a la península del Sinaí, y ordenó a la ONX la retirada de la Fuercia d'Emerxencia, aparcada na zona dende la guerra del 1956. Poco tiempu dempués, Exiptu cerró l'estrechu de Tirán (na entrada al golfu d'Eilat-Aqaba) a toa la navegación israelina y a tolos barcos que se dirixíen a Eilat. Esti bloquéu quitó a Israel de la so única ruta de suministru con Asia y detuvo el fluxu de petroleu del so principal provisor, Irán. Estos elementos, sumaos a aiciones similares per parte de Siria y movimientos de tropes xordanos, que calteníen un alcuerdu de defensa recíproca con Exiptu, motivaron la decisión israelina de llanzar una ofensiva militar sobre la península del Sinaí, mientres la cual les sos tropes algamaron la canal. La ofensiva foi parte de la Guerra de los Seis Díes. Anque la guerra cesó en menos d'una selmana, los israelinos negar a retirase de la canal hasta 1975, lo que motivó'l so bloquéu y Exiptu perdió la península del Sinaí. Anque Nasser trató de dimitir nun primer momentu, llogró de l'Asamblea Nacional plenos poderes llexislativos y executivos. Esanició a los elementos contrarios del exércitu y reforzó los alcuerdos militares y políticos cola URSS en dos trataos de 1967 y 1969. Amás, el 90 % de l'actividá económica quedó en manes del Estáu.

La segunda presa de Assuan, la Presa Alta (El saad al Aali), empezó a construyise en 1960. En 1964 empezaba a enllenase'l banzáu, llamáu llagu Nasser, terminando la presa en 1970 y algamando la capacidá total en 1976.

L'Exiptu modernu qu'empecipió Sadat[editar | editar la fonte]

D'esquierda a derecha, Menachem Begin, Jimmy Carter y Anwar el-Sadat en Camp David

En 1970, el presidente Nasser finó inesperadamente, víctima d'un ataque al corazón. El poder foi asumíu por Anwar el-Sadat quien hasta entós yera Vicepresidente, y qu'empecipió una política de conciliación escontra Israel. En 1971 aprobóse una nueva Constitución y camudóse el nome del país a la so actual denominación como República Árabe d'Exiptu.

A partir de 1973 alloñar de la XRSS y avérase a EE. XX. El partíu Unión Socialista Árabe convertir en socialdemócrata.

Sadat empecipió reformes económiques que liberalizaron una parte importante de les industries. La situación foi estable hasta que na guerra del Yom Kippur la ofensiva contra Israel volvió fracasar y en 1974 asocediéronse graves fregaos con estudiantes y trabayadores. La comparanza popular con Nasser debilitaba al nuevu líder que nun tenía'l carisma del so predecesor y acusábase-y de los males del país.

Tres años de negociaciones yá col aproximamientu a les tesis d'Estaos Xuníos y la Comunidá Europea, Sadat y el primer ministru israelín Menahem Begin roblaron los Alcuerdos de paz de Camp David, so los auspicios del Presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter, lo qu'abrió la esperanza d'una paz duradera n'Oriente Mediu. Esto valió-y a Sadat y Menachem Begin el Premiu Nobel de la Paz. Sicasí les demás naciones árabes y el pueblu d'Exiptu sintiéronse traicionaos con estos alcuerdos. Grupos ultranacionalistes opositores a la política conciliadora de Sadat llevaron a cabu un atentáu nel so contra, y asesinar xunto a otros miembros del réxime mientres un desfile militar en 1981.

Hosni Mubarak[editar | editar la fonte]

Hosni Mubarak xunto a George W. Bush. El sofitu del mandatariu exipciu a la guerra d'Iraq foi duramente criticáu polos sos vecinos árabes.

De magar, Exiptu tuvo en manes de Hosni Mubarak como presidente. En 1982 recupérase'l Sinaí y Mubarak va ser reelixíu en 1987. Establez de nuevu rellaciones diplomátiques colos países árabes y reingresa na OPEP, pero la Guerra d'Iraq volverá alloñar a Exiptu –pol so sofitu a la coalición liderada por Estaos Xuníos– de bona parte de los sos vecinos, y a la denuncia de la so política pola Organización pa la Lliberación de Palestina. Mubarak supera en 1995 un atentáu preparáu por Islamistes sudaneses y amonta entá más la so política de represión del terrorismu de corte islámicu que costara la vida del Presidente Sadat.

Tres el atentáu de Luxor de 17 de payares de 1997, la política penitenciaria exipcia camuda con una estensión de les execuciones que fai intervenir a la comunidá internacional y Amnistía Internacional ensin ésitu. Los atentaos islamistes repitir dempués en Sharm el-Sheij en 2005.

Los atentaos, xuníos al efeuto de los del 11 de setiembre de 2001 n'Estaos Xuníos, llevó al país a una crisis nos ingresos por turismu especialmente grave.

El gobiernu de Mubarak acometió la creación d'un valle paralelu al del Nilu pa crear una gran zona agrícola nel desiertu occidental, per mediu de la construcción de la canal de Toshka. Esti proyeutu va dexar la creación de puestos de trabayu y la desconxestión de les descomanadamente poblaes ciudaes riberanes del Nilu.

La revolución de 2011[editar | editar la fonte]

A finales de 2010 el pueblu exipciu llanzar a la cai en contra del sistema políticu esistente. La resultancia ye'l cambéu de gobiernu y la salida de Mubarak.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Chrétien, Maxime (1958) Historia del Exiptu Modernu. Editorial Vergara. Barcelona.
  • Hourani, Albert (1992) Historia de los pueblos árabes. Ariel. Barcelona.
  • López García, Bernabé (1997) El mundu árabo-islámicu contemporaneu. Una historia política. Editorial síntesis. Madrid.
  • Nasser, G.A. y VV.AA. (1965) Nasserismu y Marxismu. Jorge Álvarez Editor. Buenos Aires.
  • VV.AA. L'Estáu del Mundu. Editorial Akal. Ediciones utilizaes: 1995, 1996, 1997, 1998, 1999.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]