Historia d'Ecuador

De Wikipedia

La Historia del Ecuador ye un conxuntu de sucesos nel tiempu de los cualos apenes esisten datos válidos y oxetivos. Según Jhonn Mc. Karthy, Universidá de Boston "Ecuador ye en sí mesmu, l'auténticu corazón del norte de l'América del Sur , en contra de los enclinos centrípetos venezolanes", nel cual los territorios qu'anguaño pertenecen a la República del Ecuador camuden nel so aspeutu físicu y forma de gobiernu. La historia de la República foi bien pequeña puede estremase en cuatro etapes: etapa Prehispánica, etapa Hispánica (Conquista, Colonización y Colonia), Independencia y República.

La historia d'Ecuador empecipia coles etnies prehispániques hasta la invasión Inca, depués na Conquista Española pa depués coles fundaciones de San Francisco de Quito, San Gregorio de Portoviejo, Santiago de Guayaquil y Inmaculada Concepción de Loja, empieza la era político-alministrativa española que duraría hasta la dómina de la independencia, cuando surde la nación colombiana de Simón Bolívar y depués al estremase formaría lo que güei se llama República del Ecuador.

Etapa Prehistórica[editar | editar la fonte]

Los primeros pobladores de lo que güei ye Ecuador fueron tribus nómades de cazadores pañadores llegaos dende'l norte. Les poblaciones del periodu preincaico vivíen en cles, que formaben coleutividaes exógamas. La cultura Valdivia estender dende Manabí hasta la provincia de Santa Elena convirtiéndose na primera d'América. Dalgunos d'estes cles constituyeron grandes tribus, y delles tribus inclusive s'aliaron ente sigo formando poderoses confederaciones y estes son:

  • Periodu Precerámico.
  • Periodu Formativu.
  • Periodu de Desenvolvimientu Rexonal.
  • Periodu d'Integración

Periodu Precerámico[editar | editar la fonte]

Na Fase Precerámica, Las Vegas, Chobshi, El Punin, Cubilán y El Inga constitúin la xénesis d'esti periodu, que s'empecipió a la fin de la última glaciación y estendióse hasta l'añu 4200 e.C. , y que la so presencia reflexar nos restos óseos y nuna gran cantidá de puntes de flecha fabricaes xeneralmente d'obsidiana y basaltu; y en variaos preseos cortadores y raspadores ellaboraos colos mesmos materiales. Nel Oriente, delles evidencies demuestren una presencia bien antigua del home. En Palanda (Zamora Chinchipe), arqueólogos afayaron muertes d'una de les más antigua cultura de la rexón (3000 e.C. ).[1]

Las Vegas ye la estación pre-cerámica de la mariña ecuatoriana que foi más estudiada polos investigadores. L'home de Las Vegas utilizó la madera pa la ellaboración de implementos de caza como xavalines y llances; con afilaes tires de caña fabricó cuchiellos, y ellaboró implementos de llabranza utilizando grandes caracolas marines. Les muestres más importantes d'esta cultura determinar l'entierru llamáu "Los Amantes de Sumpa".

Periodu Formativu o Agroalfarero[editar | editar la fonte]

La Cultura Valdivia ocupó estensos territorios de les provincies de Manabí, Esmeraldas y la provincia de Santa Elena.es una de les candidates a tener l'alfarería más antiguo d'América.

La Cultura Machalilla ocupó territorios de l'actual provincia ecuatoriana de Manabí, y parte de les provincies vecines de Santa Elena con importantes contactos cola rexón interandina. Tuvo vinculaciones bien cercanes coles cultures de Valdivia y Chorrera.

La Cultura Chorrera tuvo'l so nucleu nel sitiu La Chorrera, allugáu na ribera occidental del ríu Babahoyo; pero estendió la so presencia escontra casi toles rexones costaneras y inclusive a delles de la sierra.

Periodos del formativu: Formativu tempranu, formativu

mediu, formativu 
tardíu.

Periodu de Desenvolvimientu Rexonal o Agrominero[editar | editar la fonte]

Muestra de la balsa común nes mariñes del Correximientu de Guayaquil; siendo'l mediu de tresporte avezáu que sobrevivió dende los nicios de la Cultura huancavilca hasta'l sieglu XIX. Na ilustración la realizada por Jorge Juan y Antonio de Ulloa na Misión xeodésica francesa.

El periodu de Desenvolvimientu Rexonal determinó per primer vegada les diferencies rexonales o territoriales na organización político y social de los pueblos que lu conformaron. Ente los principales pueblos d'esti periodu tuvieron les cultures: Jambelí, Guangala, Badea, Tejar-Daule, La Tolita, Jama-Coaque na mariña ecuatoriana, mientres na serranía apaecíen Cuetu Narrío y Alausí; asina tamién na selva amazónica ecuatoriana entamáronse Los Tayos y Mayu-Chinchipe.

Figurilla de la Cultura Badea (300e.C.- 500 d. C.).

La Chimba ye'l sitiu cerámicu más tempranu de los Andes septentrionales, al norte de Quito, y ye representativa del Periodu Formativu na so última etapa. Los sos habitantes establecieron contautu con dellos pueblos de la mariña y de la sierra, calteniendo íntima cercanía cola cultura Cotocollao, alcontrada nel pandu de Quito y los sos valles redoma.

La Cultura Badea ocupó los territorios que s'estienden dende les estribaciones del cordal de los Andes hasta l'Océanu Pacíficu; y dende Badea de Caraquez, hasta'l sur de Manabí.

La Cultura Jama-Coaque habitó les zones entendíes ente cabu de San Francisco, n'Esmeraldas; hasta Badea de Caráquez, en Manabí, nuna zona de llombes montiegues y estenses sableres que facilitaron a los sos inmigrantes la recueya de recursos tantu de la selva como del mar.

Periodu d'Integración o Señoríos étnicos[editar | editar la fonte]

Llingües preincaiques nel sieglu XVI.

Mientres esti periodu surden importantes señoríos, confederaciones, estaos y ciudaes, siendo les árees más importantes les de la mariña y sierra.

Los Manteños constitúin la última cultura precolombina na rexón mariniega del Ecuador, y fueron quien, dende los sos poblaos, contemplaron les naves españoles per primer vegada derrompiendo les agües ecuatoriales del Mar del Sur. D'alcuerdu a la evidencia arqueolóxica y les cróniques de los españoles, estender dende l'actual Badea de Caraquez na provincia de Manabí, pasando pol Cuetu de Fueyes y estendiéndose hasta'l sur de la provincia.

Los cobertores desenvolvieron delicaes téuniques pal trabayu n'oru y plata, y dedicaron gran parte de les sos actividaes a los aspeutos relixosos. Unos de los sos artefautos más conocíos son les sos sielles o tronos, que s'atopaben nel Cuetu de Fueyes de Manabí, que teníen fines relixosos y políticos. Acostumaben a faer sacrificios humanos, y adoraben a la culiebra, el xaguar o puma, y a la diosa Umiña, representada por una gran esmeralda. El centru d'esta cultura, l'actual Manta, llámase asina n'honor a esta cultura.

La cronoloxía determinada pa la cultura estender dende l'añu 600 de nuesa yera hasta 1534, añu en que Francisco Pacheco fundó la villa de Puerto Viejo.

Esta civilización llevantó ciudaes tales como Tacames, Qanque, Jocay, etc., sicasí la ciudá más importante d'esta civilización foi Cancebí, ciudá qu'allugó a más de 50.000 habitantes.

Los Huancavilcas constitúin la cultura preocolombina más importante del Guayas. Fueron conocíos nes cróniques sobremanera poles sos carauterístiques físiques, qu'impresionaron a los primeros españoles. Rellátase que yeren una raza guerrera, y se deformaban el craniu y se trasquilaban dexándose una corona a "manera de flaire". Amás teníen el costume d'estrayese los dientes incisos a temprana edá, como un ritual en señal de sacrificiu a los sos dioses.

De la cultura huancavilca vien la lleenda de Guayas y Quil, que da-y el nome a la ciudá de Guayaquil.

Na sierra ecuatoriana pueden estremase siete grandes cultures, estes son: los Caranquis, Yumbos, Kitus, Panzaleos, Puruhaes, Cañaris y Paltas.

Los Caranquis-Cayambes fueron una de les cultures más interesantes del Ecuador, fueron un Estáu diárquico, con capitales en Caranqui y Cayambe. Esta diarquía correspuende a una dualidá bien típica nel mundu andín.

Fixeron ciudaes y centros alministrativos que taben conformaos por pirámides gradiaes y truncaes; la función d'estes sería ceremonial, astronómica y vivencial, amás de les pirámides fixeron tolas o montículos de tierra artificiales, que tuvieron funciones ceremoniales, vivenciales y funeraries. Finalmente cabo destacar qu'esta cultura tenía la tradición de deformarse el craniu d'una manera bien paecida a los exipcios. Unos exemplos d'estos sitios son: Zuleta, Cochasquí, Socapamba, Perugachi y Pinsaqui.

Los Yumbos al igual que los Caranquis teníen el costume de faer tolas, anque estos munches vegaes soler faer con doble rampla en llaos opuestos y de formes xeométriques distintes. La importancia d'esta cultura destaca nel sitiu de Tulipe, nesti gran centru ceremonial esisten un conxuntu de 7 piscines feches con piedra de les cualos dizse que sirviríen pa la observación astronómica.

Los Quitos o Kitus, fueron una cultura que se desenvolvió na actual provincia de Pichincha, a diferencia de los sos vecinos del norte (Caranquis y Yumbos) estos solíen entrerrar a los sos muertos na tierra cabando fondos pozos circulares. Tocantes a l'arquiteutura esta cultura utilizó la téunica del bahareque pa les sos construcciones, amás sitios arqueolóxicos como Rumipamba amuesen qu'utilizaben la piedra pa edificar complexos ceremoniales, anque sicasí estos nun yeren bien complexos.

Los Panzaleos nun dexaron grandes muertes arqueolóxiques, pero sicasí dexaron una fonda buelga cultural na cerámica, el so trabayu na alfarería foi famosu nel mundu andín ecuatorianu.

Los Puruhaes o Puruwaes fueron un conxuntu de cacicazgos, fueron grandes ceramistes y por desgracia anguaño les muertes arqueolóxiques d'esta cultura nun esisten por cuenta de que ellos faíen les sos construcciones n'adobe. Les muertes arquiteutóniques nesta cultura corresponderíen a los Inques sicasí la ciudá de Riobamba (la primera) foi destruyida nun terremotu en 1797, ente que'l pobláu de Nalga sufrió'l mesmu destino tiempo antes, por eso na actualidá nun esiste dalgún otru complexu arquiteutónicu en territoriu de Puruhá.

Los Cañaris, estos fueron otra de les grandes cultures del Ecuador, fueron grandes alfareros y orfebres, siendo que'l so trabayu foi atopáu hasta en Bolivia, tamién fueron grandes comerciantes, llegando a comerciar con cultures na mariña del Ecuador y la Mochica na mariña central de Perú.

Los Cañaris tendríen un gobiernu diárquico, al igual que los Caranquis-Cayambes, con capitales en Hatun Cañar y Shabalula (Sígsig). Fixeron grandes poblaciones y centros alministrativos no que güei son les provincies de Azuay y Cañar, unu de los más importantes qu'esisten anguaño ye Shabalula.

En Shabalula, a mediaos del sieglu XIX atopó una gran necrópolis de caciques cañaris, estes tumbes tuvieron afataes con muncho oru, plata y cerámica. Lamentablemente la falta d'interés del estáu ecuatorianu y la falta d'arqueólogos provocó que los huaqueros llevárense tou esi patrimoniu ensin dexar nada. Munches de les pieces fueron a dar en museos d'Estaos Xuníos, Europa y en Coleiciones Privaes. Marshall Saville, esplorador estauxunidense, arrexuntó dellos de los oxetos que pudo mercar y llevar al muséu del Indiu Americanu n'USA y amás publicó un llibru llamáu "The Gold Treasure of Sigsig, Ecuador."

Shabalula foi un gran complexu que tenía funciones polítiques, alministratives y relixoses, asina pos nesti sitiu atopamos grandes complexos como'l Castiellu de Duma, el adoratorio, les ruines d'un templu cercanos a un llagu de totora, un observatoriu, y cerca de 100 cases de piedra destinaes a ser viviendes de l'aristocracia Cañari.

La influencia Inca nesta cultura foi más fuerte qu'en cualesquier otra del Ecuador, asina pos casi tolos sitios arqueolóxicos Cañaris tienen fuerte presencia Inca, la razón deber a que los Inques fundaron Tomebamba (Tumipampa), la capital nortiza del imperiu, y otros centros alministrativos como Molleturo, Cañaribamba y Ingapirca nesti territoriu, amás dende territoriu Cañari reforzar pa conquistar a los grupos étnicos de la mariña y sierra centro-norte del Ecuador.

Los Paltas, fueron un gran conxuntu de tribus que tomaron lo que güei ye la provincia de Loja y parte de la provincia de Morona Santiago y Zamora-Chinchipe. Foi la primer cultura del Ecuador en ser conquistada polos Inques. De la mesma etnia, los Bracamoros nunca fueron apoderaos polos inques y ocupaben un territoriu que s'estendió ente Loja, Zamora-Chinchipe, Pastaza y Morona-Santiao. Son conocíos güei como Shuar. Tamién foi afayáu apocayá les muertes d'una batalla ente Bracamoros ya Inques nun pobláu del cantón Palanda (Zamora-Ch.).

La conquista Inca[editar | editar la fonte]

Ruines del castiellu inca de Ingapirca.

Depués d'invadir y conquistar a los Paltas, los Inques empezaron a avanzar sobre los Cañaris. Foi entá más difícil pa exércitos incaicos, pos los refugaron lluchando con bravura, obligándolos a replegase escontra tierres de lo que güei ye Saraguro, onde tuvieron d'esperar la llegada de refuerzos pa poder reiniciar la campaña. Esta vegada, considerando la inmensa superioridá numbérica de los inques, los Cañaris prefirieron apautar y sometese a les condiciones impuestes. Dempués d'esto Túpac Yupanqui fundó la ciudá de Tomebamba, actual ciudá de Cuenca, onde nacería Huayna Cápac quien, de la mesma, tuvo dellos fíos, de los cualos dos destacaron, sobremanera pol so protagonismu nos socesivos acontecimientos: Huáscar y Atahualpa. Dempués de la muerte del so proxenitor dambos atroparon poder políticu y militar al empar qu'articularon pueblos y nacionalidaes en redol a los sos respeutivos proyeutos políticos pal llamáu Tahuantinsuyo. Tou desaguó nuna serie continua d'acontecimientos bélicos (dos mil quilómetros a cuerpu, trece batalles, mediu millón d'homes de guerra de pies) que'l so increíble final foi'l de la derrota de les huestes oficiales inques de Huáscar, quien foi fechu prisioneru y executáu. Al par, intervenía un axente inesperáu pa terciar pol poder y quien finalmente s'impunxo por un periodu que duraría trescientos años: los españoles. Tanto les rellaciones béliques, como la intervención española nel escenariu históricu fueron estudiaes pol historiador ecuatorianu Luis Andrade Reimers, quien llogró apurrir un puntu de vista oxetivu sobre tales acontecimientos.

La conquista Española[editar | editar la fonte]

Paisaxe que recrea la fauna y la flora doméstica del Correximientu de Quito; publicáu na Obra Rellación Histórica del Viaxe a l'América Meridional, de Jorge Juan y Antonio de Ulloa mientres la realización de la Misión Xeodésica Francesa na Real Audiencia de Quito en 1735.
Ciudá la Villa de Puertu Viexo de Perú, según Felipe Guamán Poma de Ayala
Dibuxu del Camín Real dende la Ciudá de Guayaquil hasta la de Quito, llamada tamién Ruta Colonial de Caminos Vecinales onde s'articulaba la mariña y la sierra de l'Audiencia de Quito. Nel iviernu (mediaos avientu- mediaos de mayu) yera casi imposible allegalo polo que se buscaben caminos alternos y nel branu (abril - término de payares) aprovechábase la estabilidá de la tierra pal trajín de toa clase de abastos y el procesu de les dilixencies burócráticas.

Cuando llegaron los españoles l'imperiu taba somorguiáu nuna guerra civil ente dos fíos del fináu Huayna Cápac yá que el so socesor Ninan Cuyochi tamién finara. Ensin haber un socesor pal tronu, Huáscar y Atahualpa engarraron pol control del imperiu. La guerra ganar Atahualpa y mientres baxaba dende Quito hasta'l Cuzco pa proclamase Inca, decidió entrevistase en Cajamarca con unos homes de rares ropes que llegaren dende un llugar desconocíu. En Cajamarca Francisco Pizarro atraxo a Atahualpa a una emboscada y facer prisioneru; a pesar de que'l monarca indíxena pagó un crecíu rescate en plata y oru, foi llanamente asesináu-tal como ta na Páx.59 de "Gran Historia de Perú" de El Comercio de Lima-.

Bartolomé Ruiz echó ancles na desaguada d'un "ríu grande" y foi recibíu amistosamente. Según l'historiador González Suárez, Ruiz atopó nes veres del río tres pueblos que los sos habitantes taben engalanaos con oru. El pilotu siguió'l so viaxe pola mariña, y tornó con Pizarro, Almagro y los sos homes. Desembarcaron nuna badea na que fundaron la "DOCTRINARIA" a la que pola fecha de la so apuerto llamar de San Mateo de les esmeraldes, entós en 21 de setiembre de 1526. La receición polos orixinarios yá nun foi amistosa, polo que reembarcaron y Pizarro quedóse aguardando refuerzos na isla del Gallu. L'añu 1531 volvería Pizarro pa la definitiva conquista.

La conquista de los Andes septentrionales foi motivada principalmente pol rumor de qu'en Quito atopábase l'ayalga de Atahualpa.[2] Formáronse dos expedición, la de Pedro de Alvarado, dende Guatemala, y la de Sebastián de Belalcázar procedente del sur. En febreru de 1534 llegó al puertu de Manta la espedición comandada por Pedro de Alvarado. El grupu taba integráu por 11 barcos, 450 homes y delles muyeres, ente ellos el sacerdote Frai Jadoco Ricki, aboríxenes centroamericanos y dizse qu'unos 200 caballos. Alvarado amburó, escaló'l pobláu y tomó como prisioneru al xefe de la tribu, Lligua Tohalli y a otros indios, porque nun atopó la Umiña y les ayalgues que se dicíen esistíen nesti llugar. El xefe Lligua Tohalli foi aforcáu camín a Paján. Dizse que Manta foi fundada'l 2 de marzu de 1534 por Alvarado.

El sector correspondiente al Ecuador foi ocupáu en forma efeutiva por Sebastián de Benalcázar, en 1534 foi fundada por Diego de Almagro la ciudá de San Pedro de Riobamba la primer ciudá fundada nel actual Ecuador. A Sebastián de Benalcázar débese-y la fundación de San Francisco de Quito tamién en 1534. El conquistador Francisco Pacheco so les órdenes de Diego de Almagro, pela so parte, fundó San Gregorio de Puerto Viejo en 1535 convirtiéndola a ésta na primer ciudá asitiada na actual mariña ecuatoriana.

Autorizáu por Pizarro remontó'l Guayas, y asitiar nun llugar cercanu a la boca del ríu Yaguachi sobre'l ríu Amay (Babahoyo), y conocer como Santiago de Amay (1535). Asaltada y amburada polos bravíos Chonos camudar a la culata del ríu col nome de Santiago de la Culata (1536). Nuevamente afarada, esta vegada pola alianza de Chonos y Punaes, escapó a otru llugar y foi reconocida como Santiago de la Nueva Castilla (1537). En recurrencia tráxica abellugar ente los huancavilcas “que yeren xente de paz” (1542), pero nuevamente tuvieron de fuxir, esta vegada a la vera d'un pueblu indíxena llamáu “Guayaquile” (1543). Tarreciendo retaliaciones construyeron grandes balses, y, encabezaos polos capitanes Olmos, Rodrigo Vargas de Guzmán y Toribio de Castro, 140 persones col so menaxe cruciaron el ríu Amay. Y, el 25 de xunetu de 1547, día del apóstol Santiago, patronu de la ciudá, atracaron en Les Peñes y asitiaron la ciudá na unión cimera de los cuetos que güei se conocen como Santa Ana y del Carmen. Dende entós ye Santiago de Guayaquil.

La ciudá de Cuenca foi fundada en 1557 sobre les ruines de la ciudá Inca de Tomebamba, esto foi lleváu a cabu per Don Gil Ramírez Dávalos, so órdenes del Virréi de Perú.

Una espedición, al mandu de Francisco de Orellana, afayó en 1542 el ríu Amazones. Dellos años dempués tuvo llugar la fundación de la Presidencia y Real Audiencia de Quito (1563), que tuvo subordinada al Virreinatu de Perú (sacante mientres el curtiu periodu de 1717 a 1723) hasta 1740, fecha en que foi puesta sol Virreinatu de Nueva Granada. L'antiguu Gobiernu de Quito de Gonzalo Pizarro, enanchara yá'l so territoriu, hasta Cali y Popayán pel norte; pel sur hasta los desiertos de Piura; y pola cuenca del ríu Amazones, la esploración de Gonzalo Pizarro, el descubrimientu y esploración del ríu Amazones hasta l'Atlánticu por Francisco de Orellana, y les fundaciones en Yaguarzongo y Bracamoros, como los descubrimientos del altu ríu Marañón y al ríu Ucayali por Juan de Salinas y Loyola, dieron al antiguu Gobiernu de Quito una estensión nueva na cuenca del ríu Amazones. Por estes razones, el 4 de xunetu de 1560 los quiteños pidieron al rei d'España la creación d'una Audiencia na Gobernación de Quito.

El rei Felipe II, na ciudá de Guadalaxara el 29 d'agostu de 1563, dictó una Real Cédula pol cual la Gobernación de Quito de Gonzalo Pizarro ye alzada a una Audiencia Real y señálase-y llendes. Foi inaugurada'l 18 de setiembre de 1564.

La Escoyeta de Lleis d'Indies de 1680, en Llei X (Audiencia y Chancilleria Real de San Francisco del Quito) del Títulu XV (De les Audiencies y Chancillerias Reales de les Indies)del Llibru II, recueye les llendes y los funcionarios d'esta Audiencia, provenientes de la Real Cédula de 1563:[3]

Na Ciudá de San Francisco del Quito, nel Perú, more otra nuesa Audiencia y Chancilleria Real, con un Presidente: quatro Oidores, que tamién sían Alcaldes del Crime: vn Fiscal: vn Alguazil mayor: vn Teniente de Gran Chanciller, y los demás Ministros y Oficiales necesarios: y tenga por distritu la Provincia de Quito, y pola Mariña ázia la parte de la Ciudá de los Reis, hasta'l Puertu de Payta, exclusivé: y per la tierra adientro, hasta Piura, Caxamarca, Chachapoyas, Moyobamba y Motilones, exclusivé, incluyendo ázia la parte susodicha los Pueblos de Jaen, Valladolid, Loja, Zamora, Cuenca, la Zarça y Guayaquil, con tolos demás Pueblos, que tuvieren nes sos contornes, y poblar: y ázia la parte de los Pueblos de la Canela y Quixos, tenga los dichos Pueblos, colos demás, que s'afayar: y pola Mariña, ázia Panamá, hasta'l Puertu de la Bonaventura, inclusivé: y la tierra adientro á Campera, Popayan, Cali, Buga, Chapanchica y Guarchicona: porque los demás llugares de la Governacion de Popayan, son de l'Audiencia del Nuevu Reyno de Granada, cola qual, y cola Tierrafirme parte terminos pol Septentrion: y cola de los Reis pol Mediodia, teniendo al Poniente la Mar del Sur, y al Llevante Provincies entá non pacificas, nin descubiertes.

El Virréi Pedro Mesía de la Cerda dio'l títulu de Presidente interín de Quito con fecha de 17 de mayu de 1766 a Juan Antonio Zelaya y Vergara, que mientres esti periodu exerció les sos responsabilidaes en calidá de Duque de Quito como comandante xeneral militar y políticu de dicha provincia

Arriquecida pola esplotación minera y la producción testil, pudo construyir templos barrocos y neomudéjares afechos con orixinalidá al ambiente local y afatar con gran mapa de pintures y talles, d'innegable valor didácticu relixosu. Foi la dómina de l'afamada Escuela Quiteña, obra del mestizaje indiu y español.

Los xeodésicos franceses del sistema decimal introducieron en Quito l'espíritu racionalista modernu y usaron la magnífica biblioteca de la Universidá Xesuita de San Gregorio. Quito alimentó la estraordinaria empresa de les misiones de Jaén y Mainas.

El sistema colonial impuestu pol rei d'España anició tensiones que se traducieron en disturbios contra los impuestos, o contra ciertes torgues comerciales (alcabalas: 1592-93; estancos: 1765).

Independencia y Gran Colombia[editar | editar la fonte]

Mapa de la Gran Colombia y los sos departamentos.

A empiezos del sieglu XIX les insurrecciones acoyeron les prédiques de Eugenio Espejo de la década anterior. Dalgunos de los sucesos internacionales como la Declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos en 1776 de Gran Bretaña y la Revolución francesa de 1789, sirvieron d'exemplu a los criollos al amosa-yos qu'un sistema de gobiernu autónomu o inclusive independiente yera posible. Les influencies de dellos acontecimientos locales tales como la visita de los xeodésicos franceses quien impulsaron les idees de la ilustración na urbe,[4] l'altu índiz de empobrecimiento de l'Audiencia[5] y los crecientes sentimientos nacionalistes, aguiyaos pol interés de los criollos de tol continente por llograr el poder,[6] fueron tamién dalgunes de les causes principales, que motivaron l'entamu del procesu revolucionariu que dio fin al colonialismu español na ciudá.

El 25 d'avientu de 1808 na facienda Glayo Compañía, propiedá de Juan Pío Montúfar y Larrea II Marqués de Selva Allegre, celebróse una xunta conocida como «La combalechadura de Glayo» o «La Conxura Navidiega» qu'aldericó l'establecimientu d'una Xunta Autónoma que s'encargaría de gobernar la Presidencia de Quito.[7] A ella asistieron Juan de Dios Morales, José Riofrío, Juan Pablo Arenas, Manuel Quiroga, Nicolás de La Peña, Francisco Javier de Ascázubi y el capitán Juan de Salinas y Zenitagoya.

Meses dempués l'intriga foi afayáu pol entós presidente de la Real Audiencia de Quito Manuel Ruiz Urriés de Castilla, I conde de Ruiz de Castilla, por cuenta de que Salinas comentó a Andrés Torresano, sacerdote del conventu de La Mercéd, la tema de la xunta. Foi prindáu'l primeru de marzu al igual que los sos compañeros Juan Pío Montufar, el día cinco y Juan de Dios Morales el seis. Pocos díes dempués toos fueron lliberaos por cuenta de que les pruebes indagatorias fueron sustraíes.[8]

El 8 d'agostu axuntar nel llar del Dr. Francisco Javier de Ascázubi, onde se tomó la decisión d'integrar la xunta'l día 10. El 9 d'agostu, esti grupu d'ilustraos criollos, axuntóse nuevamente na residencia de Manuela Cañizares. El 10 d'agostu de 1809, roblóse l'acta que cesó nes sos funciones al entós presidente de la Real Audiencia de Quito, conde Ruiz de Castilla, ya instauraron na ciudá la Primer Xunta Autónoma de Gobiernu,[8] con autoridaes que respetaben l'autoridá del rei español.

El refugu d'adhesión a la xunta de Guayaquil, Cuenca, Popayán, Campera, Barbacoa y Panamá[9] según el débil interés que teníen dalgunos de los sos miembros, ente ellos el presidente, Juan Pío Montufar, causó que'l 5 d'ochobre declarárase una contrarrevolución y que'l 24 del mesmu mes roblárase la capitulación.[8] Dempués d'estos fechos, cientos de persones ente criollos y rebeldes fueron encarcelaes nel Cuartel de Quito, llugar nel qu'ente'l 2 y el 10 d'agostu de 1810 fueron asesinaos alredor de 300 d'ellos, lo que significó naquél momentu la muerte del 1 per cientu de la población de la urbe. Una masacre d'iguales carauterístiques güei, representaría cerca de 17 mil víctimes. El poder vuelve a manes del Conde Ruiz de Castilla. Los virréis de Lima y Bogotá unvien tropes pa sitiar la ciudá. En 1812 llega como Comisionado Regio d'España Carlos Montúfar, fíu del Marqués de Selva Allegre pa pacificar a los sublevaos, pero lo qu'asocedió foi qu'ésti se xunió a la llucha que se taba apostando, esto causó qu'en 1815 pierda la vida.

Una segunda Xunta empecipiada cola llegada de Carlos de Montúfar, designáu Comisionado de Rexencia poles Cortes de Cádiz, instalóse'l 22 de setiembre de 1810 nel Palacio Real de Quito.[10] Dellos eventos desencadenaron la declaración de desobediencia al Virreinatu de Nueva Granada el 9 d'ochobre de 1811, y el 11 del mesmu mes produz la primer declaración d'independencia d'un territoriu nos territorios del actual Ecuador, el Estáu de Quito.[10] Esta fugaz nación cuntó cola so propia Constitución, aprobada'l 15 de febreru de 1812,[11][12] na que más qu'una Monarquía Constitucional, la forma de gobiernu qu'enllanta'l documentu ye la d'un Estáu Soberanu que reconoz al Rei d'España como'l so Señor simbólicu, nun modelu en gran midida similar al enllantáu na Commonwealth británica, integrada per Estaos independientes, que reconocen al Monarca como representación puramente simbólica de Xefe del Estáu, pero ensin nenguna competencia política real.[13] El Quito independiente tuvo curtia vida, pos duró pocu más d'un añu al ser repelido de cutio por fuercies de Guayaquil, Lima y Bogotá, que-y solmenaron dos talos fracasos militares que terminaron desintegrando l'Estáu tres la Batalla de Ibarra, el 1 d'avientu de 1812.[10][14]

Batalla de camín Real. Dempués de la so independencia, el gobiernu de la provincia de Guayaquil formó un exércitu de 1.500 homes pa lliberar al restu de la Real Audiencia, llamóse División Proteutora de Quito.

Un segundu movimientu independentista empecipió'l 9 d'ochobre de 1820, cuando los criollos ya individuos de la guarnición de Guayaquil empobinaos por José Joaquín de Olmedo remontáronse y espulsaron a les autoridaes fieles al rei, creando una nueva nación llamada Provincia Llibre de Guayaquil. Dempués de la revolución del 9 d'ochobre de 1820, la ciudá de Guayaquil quedó llibre del dominiu español, pero non la so provincia. Rápido llogróse la independencia de dellos pueblos, según el 10 d'ochobre llograr el pueblu de Samborondón, ente que Daule el 11 d'ochobre xunir a la causa emancipadora, al igual que Naranxal el 15 d'ochobre.[15]

El 8 de payares de 1820, 57 representantes de tolos pueblos que conformaben la provincia de Guayaquil fueron convocaos al Conceyu de la ciudá onde se proclamó la nacencia d'un nuevu estáu conocíu como la Provincia Llibre de Guayaquil y escoyeron como presidente de la mesma al Dr. José Joaquín de Olmedo.[16][17] Siguíu d'esto dictó'l Reglamentu Provisional de Gobiernu la cual sirvió como constitución pal naciente estáu.[15]

Sicasí, los pueblos de Quitu y Cuenca siguíen so dominiu español y esto podía significar peligru pa la independencia recién algamada por Guayaquil. Ye según Olmedo crea un exércitu denomináu como la División Proteutora de Quito, que taría encargada de velar pola seguridá de la Provincia Llibre de Guayaquil y d'independizar a los demás pueblos que conformaben la Real Audiencia de Quito.[18]

La División Proteutora de Quito empecipió una campaña coles mires d'independizar na so totalidá la Provincia Llibre de Guayaquil, llogrando asina una victoria na Batalla de camín Real, pero llueu s'atopó nuna delicada situación militar depués de ser ganaos los de Guayaquil na Primer Batalla de Huachi y la Batalla de Tanizagua. José Joaquín Olmedo solicitó ayuda militar a la Gran Colombia pa poder defender la ciudá y pa lliberar la Real Audiencia de Quito. Bolívar unvió al so meyor xeneral, Antonio José de Sucre a principios de 1821 a Guayaquil en remplazo del xeneral José Mires.[19] Sucre llegó'l 6 de mayu de 1821 con unos 650 soldaos colombianos a los que sumo unos 1400 de Guayaquil. Les instrucciones de Sucre yeren: tomar el mandu de les tropes que s'atopaben en Guayaquil, asegurar la incorporación de la provincia a Colombia y preparar en conxunción col Llibertador les operaciones qu'habríen de lliberar a Quitu.

Sucre robló un conveniu ente'l gobiernu de Guayaquil y asitió a les sos tropes en Samborondón y Babahoyo pa bloquiar la entrada a la provincia a los realistes. El 17 de xunetu de 1821 asocedió una rebelión anticolombiana y pro-realista que foi reprimida con ésitu. Los realistes al conocer la rebelión disponer a sofitala, el gobernador Aymerich coló al sur con 2000 homes, ente que'l coronel González dirixir dende Cuenca escontra Guayaquil amenaciando les comunicaciones de Sucre quien se dirixía a combatir a Aymerich. Enteráu Sucre del movimientu reculó pa enfrentar a González y bater el 19 d'agostu na Batalla de Yaguachi.[20]

La victoria llograda na batalla de Yaguachi significó la completa independencia de la provincia de Guayaquil. Sucre volvió al norte a enfrentar a Aymerich pero esti retirar al norte. L'exércitu escorrió a los realistes un llargu trechu pero la situación política en Guayaquil obligó a Sucre a tornar. Les campañes independentistes siguieron na rexón interandina y remataron el 24 de mayu de 1822 na Batalla de Pichincha.[21] Poco dempués l'antigua Audiencia xunir a la Gran Colombia, dirixida por Bolívar, al cabu d'un tiempu tamién Guayaquil.

Depués de rematada la llucha independentista de Perú y pasada l'amenaza española que llevó a los peruanos a solicitar la intervención de Colombia, les rellaciones ente Colombia y Perú fuéronse faciendo pasu ente pasu más tirantes poles disputa territoriales, el deséu peruanu d'amestar Guayaquil, l'ofiendo de los peruanos a la intervención de Bolívar nos asuntos internos de Perú y el so reclamu de Baltes, Jaén y Maynas, territorios peruanos.[22][23] Los oríxenes y primeres manifestaciones de la guerra dieron seis años antes col problema d'a quién-y correspondía la soberanía de la rica provincia de Guayaquil, la tema foi un escayu ente les rellaciones de dambes repúbliques, Colombia y Perú, yá que foi amestada a la Gran Colombia'l 31 de xunetu de 1822.

El Perú interviniera en Bolivia a principios de 1828 y negábase a dexar la intervención de Colombia nos asuntos de la república altoperuana (daqué paecíu a lo que pasó nel mesmu Perú so la dictadura de Bolívar). El 3 de xunu de 1828, la Gran Colombia, por entemediu de Bolívar, declaró-y la guerra a la República Peruana. Nel intre d'esti conflictu, el Perú avanzó al interior del "Departamentu del Sur" de Colombia, hasta cerca de la ciudá de Cuenca llogrando decisives victories navales[24] ente qu'en Nueva Granada vivíase un estáu de guerra civil col alzamientu de los xenerales José María Obando y José Hilario López. En siendo pacificados por Bolívar y reorganizaos les fuercies, l'exércitu colombianu empecipió una ofensiva terrestre que remató na Batalla del Portete de Tarqui el 27 de febreru de 1829, cola victoria de les tropes colombianes del mariscal Antonio José de Sucre sobre la vanguardia peruana.[25] El 28 de febreru roblóse'l Conveniu de Girón[26] y el 22 de setiembre, el Tratáu de Guayaquil, n'ares d'una salida diplomática, calteniéndose'l statu anterior a la guerra.[27]

Sicasí, la posterior separación de la unión colombiana dexó pendiente la suscripción d'un tratáu de llendes que formalizara la frontera heredada de la colonia, lo que mientres los años vinientes desaguaría nel llargu conflictu ente'l Perú y Ecuador (sieglos XIX y XX).

República[editar | editar la fonte]

Establecimiento de Gobiernu y dominación floreana[editar | editar la fonte]

Territoriu del Estáu del Ecuador en 1830, integráu por 4 departamentos y 11 provincies.

El 12 de mayu de 1830, el procurador xeneral Ramón Miño dirixó un oficiu al prefeutu y comandante xeneral Juan José Flores na cual dexaba constancia la separación del Distritu del Sur. Flores aprobó la convocatoria a una asamblea popular a otru día nos salones de la Universidá Santu Tomás en Quitu, na cual redáctase l'acta de creación del Estáu del Ecuador y confier el rangu de mandatariu provisional al xeneral Juan José Flores, orixinariu de Venezuela, como Xefe Supremu del Gobiernu.[28]

L'Asamblea quiteña dispunxo que Flores xestionara la integración de los otros departamentos sureños en considerancia a que los gobernadores son militares sol so mandu; ye según el 19 y 20 de mayu, los Departamentos de Guayaquil y Azuay dixebrar de Colombia y resolvieron conformar la nueva República. Pal 14 d'agostu, Flores convocó una Asamblea Constituyente na ciudá de Riobamba pa expedir la Constitución Política del Ecuador; dicha asamblea taba integrada polos sos partidarios quien lo nomaron Presidente Provisional.[28]

El 22 de setiembre de 1830 promulgóse la primer constitución ecuatoriana, que declaró, ente otros artículos, que los departamentos del Azuay, Guayaquil y Quito quedaben axuntaos ente sigo formando un solu cuerpu independiente col nome d'Estáu del Ecuador. Juan José Flores asumió'l poder como Presidente del nuevu Estáu y José Joaquín de Olmedo como Vicepresidente.[28] A Flores confirmóse-y como presidente constitucional, pero la so errada política económica, los privilexos qu'dio a los militares (munchos d'ellos nacíos fora del Ecuador) y la virtual supresión de les llibertaes públiques ayenáron-y simpatíes, entamándose la oposición alredor de la sociedá El Quiteño Llibre, que yera un periódicu famosu nesa dómina.

El gobiernu de Juan José Flores tuvo falencias nel aspeutu económicu, por cuenta de les asignaciones de pagos de sueldos a funcionarios públicos, favoreciéndose con ello la cúpula de gobiernu y perxudicando a los funcionarios de baxu nivel. Tamién nun teníen pagos les tropes del exércitu, polo cual dellos batallones subleváronse. El productu de la mala alministración económica viose reflexáu na falta d'obres públiques y nes deldes internacionales contraíes. El so poder taba sofitáu pola poderosa aristocracia de los terratenientes de la serranía (especialmente en Quitu).

El periodu de gobiernu de Flores terminó en 1834, dando con ello pasu a l'alministración del de Guayaquil Vicente Rocafuerte de pensamientu lliberal y sofitáu pola creciente fuercia de los comerciantes y banqueros del Rexón Mariniega del Ecuador mariniegu. Les polítiques aplicaes por Rocafuerte basar na defensa de la llibre empresa, la espansión del comerciu, y en ciertos casos el anticlericalismu. Verdaderamente estes aiciones favorecíen a les idees progresistes de Guayaquil, mientres entraben en conflictu cola élite serrana. Rocafuerte decidió convocar un congresu constituyente y collo redactóse la II Constitución. Depués del mandatu de Rocafuerte, el xeneral Juan José Flores volvió ocupar la presidencia de la república, esti periodu empezó en 1839 y envalorábase el so culminación para 1845.[Nota 1]

La Constitución de 1843 foi refugada totalmente pola ciudadanía, que vía na carta magna un argumentu por que Juan José Flores perpetuar nel poder. A la constitución denominóse-y "Carta de la Esclavitú" y llueu empezaron a dase dellos movimientos y enfrentamientos menores en contra de les decisiones del gobiernu. La represión del gobiernu yá cobrara víctimes mortales pa tratar de sostener la estabilidá.

Revolución y periodu marcista[editar | editar la fonte]

Los promotores del movimientu yeren José Joaquín de Olmedo, Vicente Ramón Roca, y Diego Noboa y Arteta. Tamién dende'l Perú, el ex-presidente Vicente Rocafuerte acometía nos sos escritos en contra de Flores, lo cual xeneró conciencia nel pueblu. La parte armada del movimientu tuvo a cargu del xeneral Antonio Elizalde. Y tamién se recibía ayuda económica per parte de la cúpula de comerciantes y banqueros de Guayaquil.

Bandera nacional d'Ecuador adoptada tres la Revolución marcista en 1845. Esta bandera sustituyó al tricolor colombianu que s'adoptara en 1830.[Nota 2]

La revolución españó finalmente en Guayaquil el 6 de marzu de 1845. Pal amanecer d'aquel día, el teniente coronel Fernando Ayarza y el xeneral Antonio Elizalde dirixir al cuartel d'artillería de la ciudá col enfotu de tomalo, y taben acompañaos por otros militares colos mesmos ideales y dellos civiles partidarios del derrocamientu del floreanismo. L'oficial de guardia del cuartel yá se comprometiera anticipadamente colos revolucionarios, polo cual dichu cuartel foi tomáu fácilmente en manes de los marcistas, anque s'amosó cierta resistencia y represión polos pocos soldaos floreanistas. La bulla de la rebelión atraxo a munchos mozos notables y la xente del pueblu, quien, conociendo de lo que se trataba, fueron pidir les armes pa xunise a la causa. En curtiu'l fueu revolucionario tomó proporciones considerables, y trabóse, poro, una llucha encarnizada ente los marcistas y los partidarios del gobiernu, llucha que duró cerca d'una hora y que concluyó cola más completa victoria de los insurrectos marcistas.

Peracabada la revolución, roblóse una acta per mediu de la cual declarábase, ente otres coses, que se desconocía l'autoridá del presidente Juan José Flores y considerábense como de nengún valor tolos actos, lleis y decretos del Gobiernu de Quito (el de Flores), posteriores al día en que tuvo de cesar el so mandu, por concluyir el so segundu periodu presidencial. El Gobernador de Guayaquil arrenunció ante la xunta y coles mesmes formóse un gobiernu provisional dirixíos por Vicente Ramón Roca, que representaba a Guayaquil; José Joaquín de Olmedo, que representaba a Quitu; y Diego Noboa, que representaba al Azuay.[Nota 3]

Los "Trataos de la Virginia" robláronse'l 17 y el 18 de xunu. El primer conveniu manifestaba que nenguna persona podía ser fadiada poles sos opiniones pasaes, nin polos servicios qu'emprestaren a los batallosos; y amás indemnizaríase-y a particulares les exaiciones feches polos batallosos. El segundu conveniu espresaba que se-y siguiría calteniendo'l grau de "Xeneral en Xefe" a Flores, amás de los sos honores y rentes; y otorgaríase-y la cantidá de 20.000 pesos por que pueda subsistir n'Europa nun periodu de dos años. La firma d'estos convenios marcó'l fin de la revolución, del floreanismo, y l'empiezu d'una nueva etapa política pal Ecuador.

El Gobiernu Provisional convocó una Asamblea Constituyente que tenía de redactar una cuarta Constitución y escoyer a un nuevu mandatariu. Depués de 76 escrutinios válidos, l'Asamblea escoyó a Roca como presidente por 27 votos contra 13 a favor de Olmedo. Nel periodu marcista, a la presidencia de Roca siguiéronlu: el gobiernu interín de Manuel de Ascázubi y del de Guayaquil Diego Noboa. Noboa gobernó menos d'un añu, por cuenta de que foi prindáu y espulsáu del país, provocáu pola intromisión de floreanistas y l'entrada dexada a sacerdotes xesuites. El poder foi tomáu a partir de 1852 por José María Urbina quién dicta, ente otres coses, la manumisión de los esclavos.

Na nueche del 7 de xunetu de 1852, magar ser desterráu y d'apautase dellos beneficios nel so favor, el xeneral Juan José Flores pretendió tomar la ciudá Guayaquil a manera de corsariu remontando la corriente del ríu Guayas, comandando una pequeña escuadra, dende la qu'empezó a disparar los sos cañones. La defensa improvisada de la ciudá tuvo so la direición de los xenerales José de Villamil y Juan Illingworth, llogrando refugar -con ayuda de voluntarios del pueblu- los intentos d'invasión floreana.

Crisis interna y guerra col Perú (1858-1860)[editar | editar la fonte]

La Constitución de 1852 determinaba qu'una asamblea compuesta de 300 eleutores per caúnu unu de los departamentos de Cuenca, Guayaquil y Quito escoyera presidente y non el Congresu como s'había veníu faciendo. Foi electu nes eleiciones presidenciales de 1856, Francisco Robles. Nel so gobiernu, presentáronse dellos problemes, tanto internos como esternos, pal Ecuador. Ente los fechos qu'aniciaron la inestabilidá de Robles atopa la firma del Tratáu Icaza-Princhett nel cual gobiernu ecuatorianu axustó con Inglaterra el pagu de la llamada "delda inglesa". El diplomáticu peruanu Juan Celestino Cavero aducía que dellos territorios axustaos en dichu tratáu, al tar na amazonia ecuatoriana, pertenecíen al Perú por cuenta de qu'asina lo axustaba la Real Cédula de 1802.[29] Cavero foi espulsáu del país, lo que causó que'l gobiernu peruanu, presidíu pol mariscal Ramón Castilla, xestione una espedición militar contra l'Ecuador.[30]

Territoriu de la República del Ecuador en 1860, integráu por 11 provincies.

Tres el bloquéu naval que realizó la Marina de Guerra de Perú nel Golfu de Guayaquil y en dellos otros puntos de la mariña ecuatoriana, Robles intentó treslladar el gobiernu a Guayaquil de manera provisional, lo cual nun foi bien vistu dende Quitu, nel cual el so pueblu y el so cabildru negóse rotundamente ante la tentativa del presidente y empezaron a crease movimientos opositores al réxime.[31] Sicasí, Robles tomó'l so doble papel como Presidente y Xeneral de la República, ya intentó preparar al exércitu ecuatorianu ante cualquier invasión peruana. El periodu de gobiernu de Robles tuvo de durar cuatro años (1856-1860), sicasí, les presiones d'una eventual guerra col Perú y los grandes conflictos internos, conducieron al mandatariu a arrenunciar al cargu en Riobamba el 1 de mayu de 1859.

Tres l'arrenunciu, formáronse delles Xefatures Supremes nel Ecuador. Na ciudá de Guayaquil, el xeneral Guillermo Franco Herrera proclamárase Xefe Supremu del Guayas; ente que Gabriel García Moreno, quién liderara la oposición escontra'l gobiernu de Robles, creara un gobiernu provisional dende Quitu. Tamién dende la ciudá de Cuenca proclamárase Jerónimo Carrión como Xefe Supremu, y de la mesma actuó Manuel Carrión Pinzano en Loja.

Para ochobre de 1859, cerca de 5.000 tropes peruanes taben preparaes pa invadir dellos sectores del Rexón Mariniega del Ecuador mariniegu ecuatorianu, y ente los sos puntos principales atopábense Guayaquil, Babahoyo, Ventanes, ente otros.[32][33] García Moreno conferenció col presidente Castilla alrodiu de la tensión ente dambos países y atendió a los pidíos de Perú, anque García Moreno nunca aceptó los términos que proponía'l so contraparte peruana, yá que el so proyeutu consistía en que l'Ecuador apurra casi na so totalidá la so rexón amazónica basándose na Real Cédula de 1802.

Ramón Castilla, al ver que nun esistiríen meyores nes negociaciones con García Moreno, empecipió diálogos con Franco, entrevistándose dambos en primer instancia nel vapor peruanu Baltes. Dempués de dellos alcuerdos, un exércitu peruanu conformáu por 5.000 homes desembarcó en territoriu ecuatorianu y emprestóse a tomar les faciendes de Mapasingue, Torneru y Buijo el 8 de payares de 1859. Darréu, el 7 de xineru de 1860, les tropes peruanes ocupen Guayaquil.[34] Finalmente, dambos mandatarios roblaron el Tratáu de Mapasingue, tamién llamáu "Tratado Franco-Castilla", el 25 de xineru de 1860.[35]

Al enterase de lo apautao ente Franco y Castilla, dende Quitu, Gabriel García Moreno empecipió los diálogos con Francia, proponiendo que Ecuador pase a ser proteutoráu d'aquella nación, por aciu les Cartes a Trinité. Sicasí, a pesar de les varies ocasiones en que s'intentó dar cabida a aquel proyeutu, el gobiernu francés negóse ante los pidimientos de García Moreno. Acusando de traidor a Franco, García Moreno preparó al exércitu y llogró ayuda del so anterior enemigu, el xeneral Juan José Flores, y españó una guerra interna nel Ecuador. Tres dellos enfrentamientos bélicos, les fuercies de García Moreno llogren agordonar a les tropes de Franco en Guayaquil, dándose la batalla final en dicha ciudá.

Na Batalla de Guayaquil, foi llograda la victoria final pol exércitu de García Moreno, colo cual la nación ecuatoriana volvió a la paz y na posteridá'l Tratáu de Mapasingue quedaría anuláu pol Congresu Nacional del Ecuador en 1861 y pol Congresu de la República de Perú más tarde nel añu de 1863 sol gobiernu del presidente Miguel de San Román.[36]

Dómina Garciana[editar | editar la fonte]

Gabriel García Moreno.

García Moreno, una vegada que llogró tomar de Guayaquil el 24 de setiembre de 1860, al vencer a Franco, camudó la bandera bicolor celeste y blanca (impuesta na Revolución marcista), pol tricolor mariellu, azul y colloráu de la bandera grancolombiana, siendo dende aquel añu'l símbolu nacional que representa a la República del Ecuador.[37] Al poco tiempu del trunfu de García Moreno y Flores sobre les tropes franquistes en Guayaquil, y l'adhesión del restu del país al Gobiernu Provisional, convocar a una Asamblea Constituyente.[38]

Esti mandatariu trató d'entamar el país sobre bases católiques; desamarrando una dura represión en contra de los sos adversarios, executando coles mesmes básiques obres viales y d'educación y ameyorando la facienda pública. Nel añu de 1861 expedióse la séptima constitución de la República, mesma qu'esanició'l sufraxu censitario. El primer gobiernu de García Moreno (1861-1865) trescurrió nun ambiente de constante baturiciu políticu, provocáu principalmente pola revuelta popular urvinista que se caltuvo latente hasta 1865, añu nel que los Xenerales José María Urbina y Viteri y Francisco Robles (llevantaos n'armes nel Puertu de Guayaquil, y yá electu Jerónimo Carrión presidente) fueron ganaos na batalla naval de Jambelí.

Argumentáu'l principiu de la "insuficiencia de les lleis", García Moreno infringió sistemáticamente la Carta Fundamental, y en nome de la relixón, la moral y l'orde implementó una política represivo y autoritario. Llargamente conocíos son los casos del fusilamiento del xeneral Manuel Tomás Maldonado, la flagelación del xeneral Ayarza y la tortura a la que sometió al lliberal Juan Borja y Lizarzaburu.[39] Coles mesmes, sicasí, García Moreno esplegó una enorme actividá organizativa poniendo en marcha un ambiciosu programa de reformes alministratives y económiques, que se cristalizó, definitivamente, na so segunda alministración, con un ésitu ensin procedentes na historia del país.

Cumplíos los sos 4 años de gobiernu, Jerónimo Carrión, col so sofitu y el de los sos partidarios, trunfó nes eleiciones de 1865. Carrión duró menos de dos años nel poder. Abandonáu por García Moreno, qu'esperó atopar nél un socesor, con una oposición antigarciana fortalecida y tres un conflictu col Congresu, foi obligáu a dimitir en payares de 1867. Por aciu nueves eleiciones en 1868, Javier Espinosa reemplazar na presidencia. Como Carrión, Espinosa tampoco terminaría'l so periodu presidencial. A pocu de resueltos los graves problemes amenaos pol terremotu de Ibarra de 1868, el gobiernu d'Espinosa empezó a encarar otros de diversa índole, pero tamién graves, como'l de la socesión presidencial pal nuevu periodu; perfiláronse dos tendencies: conservadora con Gabriel García Moreno y lliberal con Francisco Javier Aguirre (Urbinista).

García Moreno dio un golpe d'estáu en Quito en 1869, que-y dexó tomar el poder per segunda ocasión y convocó a una Asamblea Constituyente, la octava no que va del sieglu, que s'axuntó en Quito en mayu d'esi añu. Los asambleístas, na mayoría correlixonarios de García Moreno, escoyer Presidente Constitucional y, inspiraos nel so pensamientu políticu, redactaron una nueva Constitución (1869). García Moreno sometió a referendu la Constitución creada pola Asamblea Constituyente (conformada por representantes electos de cada provincia) pal 18 de xunetu de 1869. Llogró una votación favorable con una amplia ventaya de 13.640 votos pol Sí contra 514 votos pol Non.[40]

A diferencia de la de 1861, esta Constitución o "Carta Negra", como foi llamada polos sos oponentes, foi unitaria y centralista: sometió a les provincies y a los conceyos a l'autoridá del poder central y fixo de la primera "la unidá fundamental de la división territorial del país". Pero a más d'estes disposiciones, que yá daben un enorme poder al presidente, reimplantó la pena de muerte por delitos políticos, amplió a seis años'l periodu presidencial, contempló la reelección inmediata ya impunxo la relixón católica como condición pa ser ciudadanu ecuatorianu.

Mientres el so alministración construyó'l Ferrocarril de Yaguachi, construyíu ente Yaguachi (actual provincia del Guayas) y Sibambe (provincia de Chimborazo), García Moreno inauguró en persona'l serviciu de dellos llocomotores. Esti tramu conectábase direutamente cola Carretera García Moreno, y dende ellí dexaba les comunicaciones coles ciudaes de la Sierra central y norte. Empezar a asitiar tamién los primeros postes del serviciu de telégrafu. N'homenaxe póstumu al presidente, camudóse'l nome del mesmu por Ferrocarril García Moreno.[41] Coles mires de centralizar el serviciu penitenciariu rexonal nun solu llugar, en 1868 empecipióse la construcción de la Penitenciaria de Quito, llamada tamién Panóptico por cuenta del so modelu radial que dexa una visión absoluta de les celdes dende una torre central.

Fundadores de la Escuela Politéunica Nacional en 1869.

El 30 d'agostu de 1869, y col sofitu de la Compañía de Xesús, fundóse la Escuela Politéunica como'l primer centru especializáu pa la formación d'inxenieros civiles, arquiteutos, maquinistes, inxenieros de mines y profesores de teunoloxía y ciencies.[42] La Escuela taba fornida colo más avanzao n'equipos y preseos pal momentu de la so inauguración; les asignatures yeren dictaes por profesoráu européu capacitáu en dictar les cátedres científiques.[43]

En 1872 empecipióse la construcción del Observatoriu Astronómicu de Quito, que constituyía'l primeru de la so clase nel país y unu de los meyores del so tiempu en Suramérica, y taba forníu al mesmu nivel que los observatorios más avanzaos d'Europa.[44] Foi llevantáu nel centru del parque L'Alamea polos xesuites alemanes Juan B. Menten y Luis Dressel, sobre planos atribuyíos a los arquiteutos europeos Thomas Reed y Francisco Schmidt. L'edificiu, que se basó nel Observatoriu de la Universidá de Bonn, sirvía como complementu de la Escuela Politéunica que se fundara apenes dos años antes. Anque pa 1876 l'observatoriu yá entrara en parcial funcionamientu, por cuenta de la so continua implementación científica y decoración con elementos importaos, foi inauguráu oficialmente en 1892, por cuenta de la Esposición Nacional celebrada esi añu.[45][46]

Fundóse l'Academia de Belles Artes, onde s'enseñaba escultura, pintura y música. La música, cuantimás, foi cultivada con daqué más de preferencia; polo que se construyó un establecimientu estreme pa esta enseñanza, fundándose asina'l Conservatoriu Nacional de Música.[47] Elo que respecta a la educación primario y secundario, fundó y construyó escueles y colexos en tol país.[48] Restableció'l Colexu Militar que fundara na so primer presidencia, consiguiendo l'impulsu moral ya intelectual de los mozos que se dedicaben al arte castrense.[49]

Foi reelixíu nes eleiciones realizaes en mayu de 1875. Ganó un tercer periodu que nun pudo exercer al ser asesináu'l 6 d'agostu de 1875

Fines del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

A García Moreno asocedió-y Antonio Borrero, quien foi derrocáu'l 8 de setiembre de 1876 pol xeneral Ignacio de Veintimilla, quien s'estremó pol so autoritarismu personalista. En 1878, pacificada la república, axuntóse la Convención Nacional en Ambato y foi electu Presidente Constitucional por cuatro años, dictándose una nueva Carta Fundamental.

A principios del 1882 Veintemilla viaxó a Guayaquil a preparar la so dictadura. La so sobrina Marieta de Veintimilla, quedó nel Palacio De Carondelet. Na madrugada del 26 de marzu'l Xeneral Cornelio Y. Vernaza axuntó a los batallones na Plaza Mayor con cuenta de que proclamar la dictadura de Veintemilla. Marietta diose cuenta, baxó y destituyir en presencia de la tropa, que la aclamó con frenesí al berru de "Viva la Generalita”[ensin referencies], y "Viva la Mayasquerita"[ensin referencies], esti últimu llamatu per un monte d'esi nome allugada na provincia del Carchi, d'onde yera natural la mayoría de los soldaos.

Dende entós Marieta asumió'l mandu del exércitu en Quito y los miembros del Conceyu Cantonal y emplegaos públicos proclamaron la dictadura del so tíu, que llogró dalgún respaldu nos pueblos, pero en xunu se insurreccionó Esmeraldas con Eloy Alfaro que llegó de Panamá y empezaron les guerrilles a semar la intranquilidá na mariña. En xunetu pronunció Manuel Serrano en Machala y pocu dempués Víctor Proaño en Ambato, xeneralizándose'l desorde nel restu de la República. Ezequiel Landázuri amenació Quito pel norte pero foi derrotáu. La provincia del Tungurahua volvió alzase con José María Sarasti y dende Lima llegó Francisco X. Salazar, que se sumó a los alzaos en Macará, Zaruma, Loja, Cuenca, Azogues, Riobamba y Ambato. Luis Vargas Torres avanzó sobre Esmeraldas, Eloy Alfaro sobre Manabí, José Plácido Caamaño sobre Machala. Les fuercies combinaes de Sarasti, Salazar y Pedro Ignacio Lizarzaburu qu'apoderó'l Chímborazo, punxeron cercu a Quito y tres dura resistencia armada tomar el 14 de xineru de 1883. Los Restauradores formaron un Pentavírato y unviaron tropes a la mariña mientres Alfaro, que comandaba a los Rexeneradores, sitiaba Guayaquil. Los combates xeneralizar mientres los meses d'iviernu ensin llegar a situaciones mayores, pero'l 9 de xunetu un movimientu envolvente de dambos exércitos fizo que cayera Guayaquil.

La Restauración, que xunió a conservadores, lliberales y progresistes. Fueron estos postreros quien se fixeron en definitiva col mandu. La Convención de 1883 tuvo integrada "polos meyores homes de la República". José María Plácido Caamaño foi escoyíu presidente constitucional por 43 votos. Mientres el so xestión instalóse'l telégrafu nacional, aumentáronse cuatro faro na mariña del Pacíficu y curióse con muncho ahínco del progresu de la república. Reabrióse y estructuró la Escuela Militar Náutica; el reestablecimientu de la Universidá de Quito, fundóse l'Institutu de Ciencies; ameyoráronse la Biblioteca Nacional, el Xardín Botánicu, la Escuela d'Agronomía y l'Observatoriu Astronómicu.

Asocedió-y en 1888, Antonio Flores Jijón, fíu del Xeneral Juan José Flores y a ésti siguiólu Luis Cordero Crespo. L'añu de 1894 marcó un nuevu repique pa les fuercies insurxentes del lliberalismu, con escándalu de la "Venta de la Bandera", turbiu episodiu internacional protagonizáu pol gobiernu de Cordero y particularmente pol so gobernadordel Guayas, el ex-presidente Caamaño. La opinión pública ecuatoriana engafar de coraxe polo que consideraba una humildación al honor nacional, que venía sumase a los múltiples negociaos anteriores del gobiernu de "L'Argolla". Foi asina que, so la convocatoria lliberal, xentes de les más diversos enclinos empezaron a formar asamblees y xuntes cíviques en delles ciudaes del país, pa xulgar la conducta oficial y condergar al gobiernu. Na Provincia de Los Ríos surdieron nuevamente les montoneras lliberales, polo que l'executivu declaró al exércitu en "estáu de campaña" y dio facultaes estraordinaries al gobernador d'esa provincia. Para 1895, la protesta popular volvióse irrefrenable.

Alfarismo, Velasquismo y Dictadures[editar | editar la fonte]

Cordero, buscando la paz, arrenunció la Presidencia'l 16 d'abril de 1895, asocediéndo-y el vicepresidente Vicente Lucio Salazar; pero foi derrocáu polos lliberales qu'asaltaron los cuarteles de Guayaquil y proclamaron a Eloy Alfaro como'l nuevu Xefe Supremu del Ecuador, yera'l 5 de xunu de 1895 y empezara la Revolución Lliberal“.

Personal que trabayó na construcción y que participó nel primer viaxe del Ferrocarril Transandino. Semeya tomada'l 24 de xunu de 1908, un día antes de la llegada del tren a Quito.

El progresismu» nun goció enxamás d'un caudalosu respaldu popular, y l'escándalu llamáu de «la venta de la bandera» bastó pa baltalo. Sustituyó-y nel gobiernu'l lliberalismu, so la direición d'Eloy Alfaro. Con esti caudiellu, qu'encabezaba fundamentalmente a sectores llabradores de la mariña, procuróse establecer el llaicismu. Alfaro terminó la construcción del ferrocarril Guayaquil-Quito, que nel so tiempu foi una obra de dimensiones faraóniques pal país. Lamentablemente Alfaro tamién tendió a l'anulación de les llibertaes polítiques y enfrentóse con un enclín disidente dientro del so propiu partíu, dirixida pol so xeneral Leonidas Plaza y constituyida pola alta burguesía de Guayaquil. L'enfrentamientu acabó cola muerte de Alfaro y una etapa d'acusáu lliberalismu económicu (1912-25), que dexó a los bancos adquirir el dominiu casi completu del país. El descontentu popular ante la inflación facilitó'l golpe d'Estáu de los militares nuevos (xunetu de 1925), que se proponíen acometer reformes sustanciales, executaes depués parcialmente mientres la presidencia d'Isidro Ayora (1926-31), al reordenar la economía, establecer el Bancu Central como l'únicu autorizáu pa emitir moneda y crear un nuevu sistema de presupuestu y d'aduanes.

A partir de los años trenta la vida política del Ecuador tuvo apoderada pola figura caudillista de José María Velasco Ibarra, quien empecipió'l so primer mandatu presidencial en 1934, y darréu ocupó la presidencia otres cuatro veces, anque namái pudo completar el periodu na segunda ocasión (1952-56). En 1941 el Perú invadió coles sos tropes territoriu ecuatorianu no que desencadenaría Guerra peruanu-ecuatoriana. Nesi tiempu l'Ecuador taba somorguiáu en lluches polítiques internes, polo cual nun se preparar bien la defensa del so territoriu. L'Ecuador tuvo que roblar práuticamente a encomalo el Protocolu de Rio de Janeiro, llamáu "Tratáu de Paz, Amistá y Llendes", que declararía nulu, hasta la firma de paz definitiva en 1998 en Itamaraty, Brasil (Ver Conflicto Perú-Ecuador). Magar los sos defectos como alministrador y la so vinculación a los grupos d'oligarquía, impulsó ambicioses obres viales y educativos y caltuvo una política esterior d'independencia. Depués de la cayida de Velasco en 1961, reemplazó-y el so vicepresidente Carlos Julio Arosemena Monroy, quien de la mesma foi derrocáu en xunetu de 1963 por una Xunta Militar presidida por Ramón Castro Jijón. El fracasu económicu y l'españíu d'una revuelta popular determinaron el nomamientu, asocedíu en marzu de 1966, d'un mandatariu provisional, Clemente Yerovi. Ocho meses más tarde la nueva Asamblea Constituyente encargó la direición del país a Otto Arosemena. Daquella afayáronse ricos xacimientos de petroleu en zones del nororiente. Los comicios de 1968 devolvieron una vegada más al poder a Velasco Ibarra, que se declaró dictador en 1970 y eslleió el congresu. Velasco Ibarra foi una vegada más destituyíu por un golpe militar en febreru de 1972. Asumió entós la xefatura suprema'l xeneral Guillermo Rodríguez Lara, depuestu de la mesma en 1976 por un triunviratu militar encabezáu pol vicealmirante Alfredo Poveda Burbano.[50]

Torna al sistema constitucional[editar | editar la fonte]

El triunviratu militar, primíu pol consensu públicu internu y esternu, implementó un procesu de torna al sistema constitucional. El momentu yera vistu poles clases y sectores dominantes como l'aparente pa llexitimar el so égida asegurándose los tradicionales procedimientos de control del poder. Sicasí, ciertu sector de les Fuercies Armaes, nun quería ver que temes relatives a les nacionalizaciones (petroleres y mineres, comercialización de productos de la canasta familiar, electrificación, comunicaciones, etcétera), corrieren los peligros de les privatizaciones pa recayer nes manes de les clases hasta agora dominantes. Asina que esi sector, que la so cabeza política visible yera l'entós coronel Richelieu Levoyer (al pie de René Vargas y otros), llogró entusiasmar a la población ecuatoriana a qu'aceptara un procesu de torna a la Constitución qu'incluyera a sectores tradicionalmente escluyíos nel xuegu pol poder: indíxenes, centrales sindicales, partíos políticos d'izquierdes, etcétera. D'esa manera y por aciu un referendu foi aprobada una nueva Constitución en xineru de (1978). Nes eleiciones de 1978-79 trunfó'l candidatu del partíu Concentración de Fuercies Populares, Ab. Jaime Roldós Aguilera, frente al conservador y socialcristiano Arq. Sixto Durán Ballén, que cuntaba col sofitu oficialista.

El 11 d'ochobre de 1979 Roldós pon l'execútese al decretu qu'amenorga a 40 hores la xornada del trabayu na selmana. El 1 de payares de 1979 apruébase'l decretu que dobló'l salariu mínimu vital de los trabayadores, a 4.000 sucres mensuales (US$ 160 al tipu de cambéu vixente a la fecha). El presidente combatió al Congresu dende'l primer día, denominando "Patriarques del Componedoriu",a los líderes de la oposición nel llexislativu: León Febres-Cordero Ribadeneyra, Carlos Julio Arosemena Monroy, Otto Arosemena, Jaime Hurtado y Assad Bucaram.El 8 de marzu de 1980 pon en vixencia'l Plan Nacional de Desenvolvimientu. El 15 d'abril de 1980 conformóse una xunta de notables del país pa buscar la solución a un bracéu de poderes col Congresu Nacional. Roldós fundó'l partíu Pueblu, Cambéu y Democracia pa compensar la oposición del CFP. L'añu 1981 anunciar como "l'añu de la meyora". A fines de xineru y principios de febreru de 1981, hubo una confrontación bélica con Perú, nel Cordal del Cóndor. Los enfrentamientos dar na zona de Paquisha, Mayaycu y Machinaza. Roldós con habilidá y diplomacia metanes la tirante crisis, llevó a la OEA el problema territorial, quedando ellí la evidencia que'l problema esistía, a pesar de les negatives de Perú. Destacóse la intervención del so canciller Alfonso Barrera Valverde. L'apurra más significativu de Jaime Roldós foi la so política internacional en materia de Derechos Humanos nuna dómina en que la mayoría de países llatinoamericanos yeren gobernaos por dictadures militares como la de Pinochet en Chile y antecedidamente nel Ecuador.

Tres la muerte de Roldós nun accidente d'aviación el 24 de mayu de 1981, asocedió-y el vicepresidente democratacristiano Osvaldo Hurtado Larrea. Poco dempués, el congresu nomó vicepresidente al hermanu de Jaime Roldós Aguilera, León Roldós Aguilera. Mientres el so gobiernu convirtió les deldes de dólares de dellos axentes económicos privaos contrataes fora del país, a deldes en sucres col Bancu Central del Ecuador, polo que'l Bancu asumió'l compromisu de pagu en dólares frente a los acreedores internacionales, d'esta manera les deldes esternes privaes pasaron a engrosar la delda pública esterna. Foi un procesu d'especialización de deldes privaes más conocida como sucretización de la delda ecuatoriana, que xeneró elevaos perxuicios al Estáu ecuatorianu, por un monto acumuláu de US.$ 4.462 millones. Cola devaluación aumentara'l valor nominal de los sucres de la delda esterna del sector priváu, lo que podía causar quiebres y zarros masivos de plantes manufactureras y otros negocios. El sector priváu alegó que les devaluaciones fueron causaes poles males polítiques del gobiernu. Ésti convirtió a sucres la delda esterna privada dolarizada, la denominada "sucretización", y anque el Bancu Central cobró comisiones pa cubrir el riesgu de la tasa de cambéu, una proporción grande d'esti riesgu tresferir al Estáu, que, amás, estendió la so garantía a la delda esterna privada.

Nes presidenciales de 1984 venció León Febres-Cordero, al candidatu de la Izquierda Democrática Rodrigo Borja Cevallos. Mientres el so mandatu, Febres-Cordero sufrió dellos intentos de golpe d'Estáu ya inclusive un curtiu secuestru. Mientres el so gobiernu produciéronse graves violaciones a los derechos humanos, especialmente casos de sumíos, fechos que provocaron la condena de la Corte Interamericana de Derechos Humanos al Estáu Ecuatorianu, imponiéndo-y la obligación de reparar a la víctimes y d'investigar y sancionar a quien cometieron dichos actos.[51] Sicasí los sos siguidores sostienen que dalgunes d'estes acusaciones nun tuvieron sofitaes con pruebes documentaes ya imparciales. Tamién escorrió aprofiantemente a los so opositores políticos y atentó contra la independencia de les otres funciones del Estáu. Arrodió con tanques de guerra la Corte Suprema de Xusticia, p'asina evitar tomar de posesión del so nuevu presidente, que según el gobiernu de Febres-Cordero yera illegal.[52] Ente los casos d'atropellu a los derechos humanos mientres la so presidencia, unu de los más conocíos ye'l casu de la desapaición de los hermanos Carlos y Pedro Restrepo Arismendi,[53] y el de la tortura, violación y execución estraxudicial de la profesora Consuelo Benavides,[54] detenida por miembros de la Fuercia Naval d'Ecuador. Mientres trés años, hasta avientu de 1988, les families nun conocieron cuál yera'l paradoriu de los desparecidos, a pesar de solicitar información repetidamente a les autoridaes ecuatorianes.

Nes presidenciales de 1988 venció'l socialdemócrata Rodrigo Borja Cevallos frente al candidatu populista del Partíu Roldosista Ecuatorianu Abdalá Bucaram. Punxo fin al autoritarismu y respetó irrestrictamente a les otres funciones del Estáu, coles cualos evitó enfrentamientos y superó cualquier intentu de bracéu de poderes [ensin referencies]. Respetó y fixo respetar les normes de los Derechos Humanos, esanició'l Serviciu d'Investigación Criminal (SIC), denunciáu como centru de tortures y creó la Oficina d'Investigación del Delitu, organismu téunicamente dotáu pa combatir práutiques antisociales y garantizar la seguridá del pueblu ecuatorianu. Enfrentó a multitudinaries protestes indíxenes de la naciente CONAIE, quien reclamaben pol estáu plurinacional, territorios autónomos y mayores derechos pa les sos comunidaes.[55]

En 1992 Sixto Durán Ballén, d'Unidá Republicana trunfó sobre'l candidatu del PSC (derecha) Jaime Nebot Saadi. Renegoció la delda esterna nel marcu del Plan Brady, que fracasó a los 5 años. Reformáronse delles lleis, ente elles la d'Hidrocarburos, qu'afectó al financiamiento del sector públicu y que dexaron que la participación del Estáu nos ingresos petroleros baxara alredor del 90% al 33% nel meyor de los casos, pos había contratos onde s'apurría'l 100% de los beneficios a les compañíes privaes.[56] Otra midida que xeneró discutinios por incidir nel abusu y sometimientu al endeldamientu públicu, foi la eliminación del Comité de Creitu Esternu en 1995.[56] Per otra parte, el cumplimientu a los condicionamientos impuestos pol Bancu Mundial, a más de la insistente privatización de los servicios públicos, aportó nel amenorgamientu de los puestos de trabayu, la eliminación de supuestos subsidios y la rentabilidá na xestión del Estáu, lo que llevó ente otres coses, a esaniciar la gratuidá de los servicios d'educación básica y l'inversión en salú pública.[56] Munchos analistes concuerden en que toes estes aiciones executaes so plan económicu de Durán Ballén, significaron l'antoxana a la insolvencia casi absoluta a la que llegaría'l país en 1998 con una delda esterna de 16 400 millones de dólares. Unu de los momentos más revesosos foi l'arrenunciu del vicepresidente Dahik, quien diba ser destituyíu por aciu xuiciu políticu del Congresu, ordenóse la so detención, pero Dahik presentó'l so arrenunciu y fuxó del país antes de poder ser efeutuada'l so orde de prisión. Foi electu pol Congresu'l ministru d'educación, Eduardo Peña Triviño como nuevu vicepresidente. Otru casu de corrupción del gobiernu foi'l denomináu "Flores y Miel", nel cual una nieta de Durán Ballén y el so nietu políticu recibiríen creitos de casi 1 millón de dólares per parte de la CFN pa una empresa llamada "Flores y Miel", que estafó a cientos de consumidores.

En xineru de 1995, empecipióse un enfrentamientu ente los exércitos d'Ecuador y Perú pola disputa del territoriu non delimitado na zona del altu Cenepa y el destacamentu denomináu Tiwintza, no que significo l'últimu enfrentamientu ente Ecuador y Perú, llógrase un alcuerdu del cese de fueu alcordáu pal 13 de febreru de 1995 en Itimarati, Brasil. El 22 de febreru, volvieron les hostilidaes. Dempués de perdíes en dambos llaos, llogróse llegar a discutinios col sofitu de los garantes del Protocolu de Rio de Janeiro (Arxentina, Brasil, Chile, y Estaos Xuníos). Col sofitu de los garantes, Perú y Ecuador alcordaron axuntase en Brasilia pa dir aldericando los impases que los dos países presentaríense mutuamente.

Inestabilidá política y económica[editar | editar la fonte]

Abdalá Bucaram, del Partíu Roldosista Ecuatorianu (populista) venció nes eleiciones presidenciales de 1996. Trunfó sobre'l candidatu del Partíu Social Cristianu (derecha) Jaime Nebot Saadi, pero la so desastrosa xestión económica y los sos frecuentes escándalos provocó protestes populares masives y una fuelga xeneral. Llegó a la presidencia de la república en 1996 ensin un plan de gobiernu ellaboráu. Dempués de manifestaciones populares nel país especialmente na ciudá de Quito, el 5 de febreru de 1997 una serie d'organizaciones sociales convoquen a una marcha en toles ciudaes del país, pa espresar el so refugo a l'alministración Bucaram. El Congresu Nacional, aprovechando un vacíu llegal na Constitución de la República, destitúi a Bucaram so la figura de incapacidá mental, con 45 votos de 82 posibles lo que representaben una mayoría simple.

Esto provocó la "nueche de los trés presidentes". Antes de la medianueche del 6 de febreru, Rosalía Arteaga roblaba un decretu por aciu el cual asumía la Presidencia, apelando a la Constitución vixente. Sicasí'l Congresu aportunó nel nomamientu de Fabián Alarcón y el depuestu Bucaram reclamaba la inconstitucionalidá del so cese. Ecuador amaneció'l 7 de febreru de 1997 con trés persones reclamando pa ser el xefe del Estáu. La intervención de les Fuercies Armaes favoreció dos díes más tarde un alcuerdu ente Arteaga y Alarcón por aciu el cual la presidenta aportaba a asumir el poder de manera temporal mientres el Congresu solucionaría'l "vacíu constitucional" que torgaba la invistidura. Sicasí'l Parllamentu se autoconvocó pal 11 de febreru col enfotu de votar la invistidura de Alarcón como Presidente Constitucional Interín, una figura non esistente na Carta Magna de 1978.[57] Esta situación perduraría hasta que se celebraren les nueves presidenciales antemanaes de 1998.

Tres una Asamblea Nacional Constituyente en 1998, que tuvo'l mandatu de revisar y modificar la Constitución de 1978, realizáronse eleiciones xenerales nes que foi escoyíu presidente Jamil Mahuad Witt, del Partíu Democracia Popular (güei Unión Demócrata Cristiana). Esi añu tamién se llogró un alcuerdu fronterizu con Perú'l 26 d'ochobre. Estableciéronse polítiques de “salvataje bancariu” que dexaron la entrega de creitos a la banca privada, al traviés d'instituciones públiques. Nel Congresu Nacional, que la so conformanza tuvo formada pol PSC y el oficialista DP, creó lleis ya instituciones (como l'AGD) por que el Estáu faiga cargu de les deldes de la banca privada. El 8 de marzu de 1999, declaróse un <<feriáu bancariu>> de 24 hores cola cuenta d'evitar la hiperinflación, la midida finalmente duró un añu. Toles operaciones financieres taben suspendíes. Mentanto, el presidente Mahuad decretó un <<conxelamientu de depósitos>> por 1 añu, de les cuentes de más de 2 millones de sucres. Mientres esi mesmu añu, el Bancu Central del Ecuador col fin de salvar el déficit presupuestariu del Estáu que-y torgaba cubrir col gastu públicu, implementó una serie de midíes devaluatorias del sucre. L'efeutu de decretar la inflación, foi la depreciación de los aforros de la población. En respuesta a les midíes del bancu central la población ecuatoriana empezó a camudar masivamente la moneda nacional, sucre, pol dólar americanu que brindaba más enfotu. La Crisis financiera n'Ecuador de 1999 produció aproximao un 70% del zarru de les instituciones financieres del país. En 1999 l'actividá económica foi -7 o -8% y el sucre perdía'l so valor por 195%. Les perdes económiques xubieron a 8.000 millones de dólares. L'ingresu per cápita del dólar americanu cayera por 32% mientres aquel añu. El desemplegu aumentó de 9% al 17% y el subempleo aumentó de 49% al 55%. Fueron utilizaos 1.6 mil millones dólares de los fondos del Estáu d'Ecuador a los bancos que quebraron. El mediu circulante aumentó a una proporción añal de 170% pa pagar a los depositantes de los bancos quebraos.

D'últimes, seis mil millones de dólares foi'l costu del salvataje bancariu pa los ecuatorianos yá como inflación, devaluación, creitos del Central a los bancos, recesión, aumentu del desemplegu y compresión del consumu polos dineros conxelaos. Les families volviéronse más probes, les finances públiques deterioráronse y el gastu d'educación, salú y desenvolvimientu agropecuariu foi dos veces y un terciu menor que'l pagu del serviciu de les deldes interna y esterna. Esta crisis ente otros efeutos provocó una fuerte emigración d'ecuatorianos a otros países, sobremanera España ya Italia. Fernando Aspiazu, cabeza del Bancu del Progresu, reveló dende la prisión que financiara la campaña de Mahuad y de la Democracia Popular con una suma de tres millones cuatrocientos mil dólares, él y Mahuad fueron multaos pol Tribunal Supremu Eleutoral d'Ecuador por contribuyir illegalmente na campaña pa la so presidencia.[58] Nun intentu pa controlar la economía'l presidente Mahuad adoptó la dolarización el 9 de xineru de 2000, na cual el país arrenunciaba a la so política económica, y adoptaba el dólar d'Estaos Xuníos como moneda oficial pa tou tipu de transaiciones. Pero aun así produciéronse nuevos llevantamientos de la CONAIE (Confederación de Nacionalidaes Indíxenes del Ecuador) y sofitaos por un grupu de coroneles lideraos por Lucio Gutiérrez.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Dolarización y nuevos golpes d'estáu[editar | editar la fonte]

Nel 2000, adoptóse'l dólar d'Estaos Xuníos como moneda nacional.

El 21 de xineru del 2000 diose un nuevu golpe d'Estáu, en respuesta a les polítiques económiques de Mahuad y la crisis financiara del 99, los ensames indíxenes axuntar en Quito, dempués de colar dende l'Amazonia y el norte del país, esixendo l'arrenunciu de Mahuad, marcha a la cual xuntóse Gutiérrez xunto a otros militares, con intenciones golpistes. Pal mediu día, la marcha ocupó'l Congresu y el Tribunal Supremu al retirase la policía. Lucio Gutiérrez, Carlos Solórzano, ex-presidente de la Corte Suprema de Xusticia y el Presidente de la CONAIE Antonio Vargas formaron un triunviratu llamáu gobiernu de salvación nacional, posesionándose dientro del ocupáu Congresu. Al atapecer, el triunviratu, dirixir a Carondelet, polo que l'Altu Mandu de les Fuercies Armaes retiraron el sofitu a Mahuad, que fuxó a la Embaxada d'Estaos Xuníos. Na nueche, el triunviratu tomara'l palaciu, siendo reemplazáu Gutiérrez pol Comandante del Comandu Conjuto de les Fuercies Armaes, Xeneral Carlos Mendoza por disposición de les Fuercies Armaes. Finalmente na madrugada del día 22, l'alta cúpula militar, ante'l refugu y fracasu en llograr reconocencia internacional, obligó a Mendoza a arrenunciar y a sofitar al Vicepresidente Gustavo Noboa y al orde constitucional, polo que foi posesionado Noboa como Presidente a otru día pol Congresu, aduciendo l'abandonu del poder per parte de Mahuad y dando llugar al arrestu de los líderes del golpe, quien fueron amnistiaos pol Congresu mientres l'alministración de Noboa. Mahuad depués de la so destitución retirar a Estaos Xuníos como exiliáu políticu.[57]

En xineru de 2001, produciéronse manifestaciones de los estudiantes en Quito, Guayaquil y Cuenca, n'oposición al aumentu de tarifes nel tresporte públicu, precios de gas pa usu domésticu y combustibles pa vehículos; proponíen que l'Estáu siga col subsidiu d'estos combustibles. En febreru, Noboa decretaba l'Estáu d'Emerxencia, entós que dirixentes del llevantamientu indíxena rompíen el diálogu y cerraben les carreteres de la sierra. Los llevantamientos dexaron trés llabradores muertos y más d'ochenta mancaos incluyíos los militares. Finalmente llegóse a un alcuerdu, en cuenta de una rectificación parcial del Gobiernu nes recién xubíes de les tarifes de los combustibles, el gas doméstico y el tresporte públicu, y la conxelación d'otres alces anunciaes pero entá non aplicaes, como la medría del IVA del 12% al 15%.

En payares de 2002, Lucio Gutiérrez foi electu presidente d'Ecuador, venciendo a Álvaro Noboa. Gutiérrez ganó les eleiciones pa la Presidencia d'Ecuador nel añu 2002, so una plataforma política anti-sistema y d'izquierdes, como una alternativa a los desacreditados partíos tradicionales. Dicha plataforma política tuvo soporte nel movimientu indíxena (representáu pol Movimientu d'Unidá Plurinacional Pachakutik) y d'otros sectores populares. Sicasí, a Gutiérrez acusóse-y de traicionar a les sos bases y socios políticos, camudando radicalmente la so axenda, pa dar pasu a una política d'acercamientu de los gobiernos d'Estaos Xuníos y Colombia y estableciendo una alianza política cola derecha ecuatoriana representada pol PSC

Col trescurrir del so mandatu, les denuncies de nepotismu y corrupción fuéronse faciendo cada vez más frecuentes. L'alianza política colos partíos tradicionales quebróse y ante l'aislamientu políticu, Gutiérrez formó una nueva mayoría parllamentaria col Partíu Roldosista Ecuatorianu del ex-presidente Abdalá Bucaram, el Partíu Renovador Institucional d'Aición Nacional, del empresariu Álvaro Noboa y el Movimientu Popular Democráticu. Como parte del alcuerdu, Gutiérrez dio en defenestrar la Corte Suprema de Xusticia, el Tribunal Constitucional y el Tribunal Supremu Eleutoral, organismos nos qu'hasta esi momentu tenía representación mayoritaria'l PSC, y reemplazar les sos autoridaes con persones allegaes a los partíos que conformaben la nueva alianza. D'esta manera, el nuevu Presidente de la Corte Suprema de Xusticia, Guillermo Castro, acusáu de tener venceyos col Partíu Roldosista Ecuatorianu y de ser amigu del ex-presidente Bucaram, declaró nulos los xuicios contra esti postreru y contra otros políticos acusaos de malversación de fondos. El regresu del ex-presidente Bucaram al país causó conmoción en dellos sectores del país, siendo vistu por munchos como un casu d'impunidá.

Rebelión de los foraxíos[editar | editar la fonte]

Amplios sectores sociales encabezaron marches pa manifestar la so refugo al fallu y esixir la destitución de Gutiérrez. Sicasí, les protestes fueron negaes pola mayoría de medios de comunicación que se dedicaron a desinformar con al respeutive de lo qu'asocedía en Quito. Namái la radio capitalina La Lluna, conducida por Paco Velasco convertir nel mediu al traviés del cual enrióse'l reclamu ciudadanu. Les protestes realizar nes nueches, empezando'l miércoles 13 d'abril, utilizando símbolos como los cacerolazos. Darréu, y namái so la presión ciudadana y ante la magnitú que les protestes diben tomando, los demás medios privaos empezaron a tresmitir los fechos. Amás, el berru cada vez más fuerte de “Que se vaigan toos”, producía medrana nos dueños de los medios y nos partíos políticos hexemónicos.

Pela so parte Gutiérrez declaró, el vienres 15 d'abril, l'estáu d'emerxencia (Estáu d'Esceición) en Quito y nesi mesmu decretu executivu cesó a la Corte Suprema de Xusticia, la mesma Corte qu'él impulsó. Esta foi una midida calificada por munchos críticos como una interferencia n'otros poderes del Estáu y de ser anticonstitucional y autoritaria. Les manifestaciones siguieron diariamente, algamando'l so puntu más álgido la nueche del 19 d'abril. Miles de ciudadanos axuntar nel parque de La Carolina y avanzaron escontra'l Palacio de Gobiernu esixendo l'arrenunciu de Gutiérrez.

Na mañana del 20 d'abril, ante les protestes ciudadanes, el Ministru d'Educación, en forma inesplicable ya irresponsable determinó que los alumnos de primaria, secundaria y universidá que na so gran mayoría asistieren a clases, salgan de los sos planteles na ciudá de Quito y tornen a les sos cases. Polo qu'ensin deseyar atopáronse metanes una protesta ciudadana que los acoyó en forma bien rápida, Les fuercies del orde viéronse llargamente enchíes, produciéndose dellos disparos dende un edificiu gubernamental, el del Ministeriu de Bienestar Social, en contra de los marchantes. Ante la posibilidá de que se produza un derramamiento de sangre, l'exércitu decidió retirar el so sofitu a Gutiérrez.

Ante'l caos políticu y pol aumentu de les movilizaciones ciudadanes, el Congresu Nacional declaró vacante'l cargu de presidente Constitucional, cola figura d'abandonu de cargu. El Congresu tomo la midida amparáu nuna mayoría simple, a pesar de que constitucionalmente riquíase una mayoría de 1/2 partes p'actuar en tal sentíu.

Nuna forma bastante estraña, el Congresu posesionó al vicepresidente Alfredo Palacio como nuevu Presidente de la República, ante'l refugu de los foraxíos que ciscaben que se vaigan toos. La indignación popular sicasí nun se llindaba al destituyíu Lucío Gutiérrez, sinón a la clase política polo xeneral. Depués de la cayida de Gutiérrez, la sede de CIESPAL, onde s'axuntara'l Congresu foi atacada por manifestantes, siendo afrellaos dellos diputaos y permaneciendo sitiáu'l nuevu presidente Alfredo Palacio mientres delles hores primero que l'exércitu decidir a intervenir.

Actualidá[editar | editar la fonte]

Rafael Correa mientres el so discursu de posesión en 2009.

La crisis política que vivía l'Ecuador, llegara al so puntu máximu mientres la Rebelión de los Foraxíos entós el reclamu de la ciudadanía foi la salida del entós Presidente Lucio Gutiérrez y la disolución del Congresu Nacional y de les autoridaes del poder Xudicial, la presión social sicasí, solo sirvió pa provocar la cayida de Gutiérrez y la reestructuración de la Corte Suprema de Xusticia, el Congresu d'entós declaró l'abandonu del poder de Gutiérrez y posesionó al Vicepresidente Alfredo Palacio como nuevu Presidente. Palacio prometió buscar un mecanismu pa reformar la Constitución sicasí tolos sos esfuercios por faelo fueron bloquiaos pol Congresu.

Mientres la campaña pa les eleiciones presidenciales de 2006 la principal propuesta del candidatu d'esquierda Rafael Correa foi que'l primer día del so gobiernu llamaría a consulta popular pa instalar una Asamblea Constituyente qu'ellabore una nueva constitución y reforme la estructura del estáu incluyendo la disolución del Congresu, esto valió-y la victoria en payares d'esi añu. El día de la posesión de Correa'l 15 de xineru de 2007 el so decretu executivu 002 foi llamar a la consulta prometida. Dellos conflictos col Congresu provocaron una crisis llexislativa marcada pola destitución de 57 diputaos que s'oponíen a la Constituyente per parte de Tribunal Supremu Eleutoral. Esti organismu eleutoral finalmente llamó a la consulta.

La creación de l'asamblea foi ordenada pol 81,72% de los votantes na consulta popular del 15 d'abril de 2007, depués d'alcuerdu al Estatutu d'Instalación y Funcionamientu de l'Asamblea Constituyente (que s'aprobó como anexu na consulta) desenvolvióse la eleición de los 130 asambleístas, el 30 de setiembre del mesmu añu, llogrando'l partíu de Rafael Correa Alianza PAIS más del 70% de los escaños.[59] . Mientres el periodu que l'asamblea exerció en funciones, el Congresu Nacional foi disueltu y la Poder llexislativu pasó a manes d'esti organismu. El 27 de xunu de 2008, el presidente de l'Asamblea Alberto Acosta Espinosa, arrenunció por diverxencies col presidente de la república Rafael Correa.[60] L'Asamblea nomó a Fernando Cordero como presidente de la mesma.

L'Asamblea Constituyente remató la redaición de la nueva Constitución el xueves 24 de xunetu, la mesma foi aprobar por 94 asambleístas.[61] El 25 de xunetu realizó la presentación de la nueva Constitución al Tribunal Supremu Eleutoral por que convoque al referendu constitucional. El 28 de setiembre de 2008 la nueva Constitución foi aprobada col 63.93% de los votos y el 20 d'ochobre del mesmu añu foi publicada nel Rexistro Oficial.

En 2008, diose una crisis diplomática de Colombia con Ecuador y Venezuela,[62] que se desenvolvió depués de que fuercies militares y policiales de Colombia executaren la Operación Fénix, una incursión en territoriu ecuatorianu nuna misión contra la guerrilla,[63] realizando un bombardéu onde morrieron Raúl Reyes, otros 17 guerrilleros miembros de les Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC),[64] 4 estudiantes mexicanos y un ciudadanu ecuatorianu,[65] quien s'atopaben pernoctando nun campamentu fronterizu dientro d'esti país na madrugada del 1 de marzu de 2008.[66][67][68]

Los gobiernos ecuatorianu y venezolanu reclamaron al gobiernu colombianu por violar la soberanía del Ecuador al executar ellí una operación militar contrainsurgente ensin autorización, y frayar la Convención de Viena de 1961;[69] de la mesma el gobiernu colombianu dixo haber atopáu, na incursión, ordenadores que pertenecíen al fináu Raúl Reyes y que comprometen a dichos gobiernos col sofitu a les FARC.[70] Los gobiernos d'Ecuador y Venezuela esplicaron que calteníen contactos coles FARC como parte de les negociaciones, xunto con Francia, pa lliberar rehenes y avanzar escontra la paz nel conflictu armáu colombianu. Pa los gobiernos de dambes naciones, estes negociaciones seríen atayaes pola muerte de Reyes.

Pal 2009 fueron convocaes a eleición toles dignidaes, según lo previsto nel Réxime de Transición de la nueva constitución, que foi aprobada nel referendu constitucional del 28 de setiembre de 2008. Rafael Correa trunfó en primer vuelta con una votación de casi'l 52 per cientu de los votos, Lucio Gutiérrez llogró'l 28,24 per cientu de la votación, ente qu'Álvaro Noboa Pontón, llogró'l 11,44% de los votos.[71] Correa tomó posesión del cargu'l 10 d'agostu de 2009, día del Bicentenariu d'Ecuador Bicentenariu del Primer Berru d'Independencia de Quito.

El 30 de setiembre de 2010 diose un intentu de golpe d'estáu, conocíu como 30S o 30-S,[72] ye calificada pol gobiernu de Rafael Correa como un planiáu intento de golpe d'Estáu nel so contra. Dellos periodistes, analistes políticos, otros gobiernos de la rexón y dellos organismos internacionales utilicen la mesma calificación o identifiquen matizadamente la revuelta como un "intentu de desestabilización", al empar qu'esiste una importante discrepancia a estes versiones dende la oposición al gobiernu y de dellos periodistes y analistes políticos, quien tienden a describilo como un motín casual qu'amontó la so conflictividá pola aición del mesmu presidente ecuatorianu y que de siguío el rellatu oficialista d'una supuesta combalechadura golpista foi usáu mediáticamente pa xustificar la persecución política a críticos del gobiernu ecuatorianu. Darréu, el 30S tendría repercusiones llegales direutes o indireutes, la más destacada a nivel nacional ya internacional foi'l "caso Correa contra Palacio y El Universu".

En 2013 diéronse nueves eleiciones presidenciales. Na primer etapa, tamién llamada "primer vuelta", que se llevó a cabu'l 17 de febreru de 2013; el presidente Rafael Correa resultó electu pa un nuevu periodu. Debíu al porcentaxe de votos alcanzáu por Correa (57.17%), fíxose innecesariu una segunda vuelta, que axústase en casu de que nengún binomiu llogre más del 40% de votos y una diferencia de siquier 10% sobre'l segundu binomiu, que tuviera llugar el 7 d'abril de 2013.[73] Celebráronse tamién les eleiciones llexislatives pa escoyer a 137 miembros de l'Asamblea Nacional del Ecuador onde'l partíu oficialista algamó la mayoría absoluta.

Misa campal del papa Francisco nel Parque Bicentenariu de Quito.

En 2015 diose la visita del papa Francisco a Ecuador, ente'l 5 y el 8 de xunetu, foi'l primer viaxe del papa Francisco a Ecuador, y la segunda vegada qu'un papa viaxa a esi país suramericanu, tres la visita del pontífiz Xuan Pablo II en 1985. Esta formó parte de la so xira llatinoamericana de 2015, na cual visitó tamién Bolivia[74] y Paraguái.[75]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. El descubrimientu d'una cultura arqueolóxica na ceya de selva ecuatorianu-peruana, que la so antigüedá allugar ente 3000-2000 años e.C., obliga a repensar los oríxenes y el remanar de la civilización Andina. Proyeuto Zamora - Chinchipe
  2. Francisco López de Gómara. «conquista+de+quito&source=bl&ots=O418Fp4o8V&sig=vC8VLdWPHIKyTM-uBNhuXMUTn38&hl=es&ei=AYhWSqXnL5GSsgPSpKn0AQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7 Historia Xeneral de les Indies». Consultáu'l 9 de xunetu de 2009.
  3. Escoyeta de les Lleis d'Indies (1680). Titulo Quince. De les Audiencies y Chancillerias Reales de les Indies. [1].
  4. Explored: Archivos dixital de noticies. «Plenitud Barroca ya Ilustración». Archiváu dende l'orixinal, el 8 d'agostu de 2011. Consultáu'l 5 de payares de 2009.
  5. Christiana Renate Borchart de Moreno. «Sociedá+Patri%C3%B3tica+de+Amigos+del+Pa%C3%ADs+de+Quito&source=bl&ots=87RTjLA9uO&sig=Z6LavVXhcxmNurU-EDBzEdMNXc4&hl=es&ei=9EHzSqzQAtP-kAWF2J2yAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CBMQ6AEwBA#v=onepage&q=La%20Sociedá%20Patri%C3%B3tica%20de%20Amigos%20d'el%20Pa%C3%ADs%20de%20Quito&f=false La pastoral Quiteña». Consultáu'l 5 de payares de 2009.
  6. Víctor Nieto Bonilla. «Pretensión del poder políticu de criollos ya indíxenes». Consultáu'l 5 de payares de 2009. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  7. Diariu Güei. «bicentenariu-empecipiar en-facienda-glayo-323949.html Festexo del Bicentenariu empecipia en Facienda Glayo». Archiváu dende l'bicentenariu-empecipiar en-facienda-glayo-323949.html orixinal, el 20 de mayu de 2009. Consultáu'l 2 de payares de 2009.
  8. 8,0 8,1 8,2 Rodolfo Pérez Pimentel. «Juan de Salinas y Zenitagoya». Consultáu'l 2 de payares de 2009.
  9. Juan J. Paz y Miño Cepeda. «La revolución del 10 d'agostu de 1809». Consultáu'l 5 de payares de 2009.
  10. 10,0 10,1 10,2 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Mena Villamar, Claudio
  11. Asamblea Nacional del Ecuador (15 de febreru de 1812). «Constitución Quiteña de 1812» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xunu de 2015. Consultáu'l 26 de febreru de 2013.
  12. Corrolada B., Fabián (9 d'agostu de 2012). «La Constitución quiteña de 1812». Diariu El Comercio (Ecuador). Columnes d'Opinión. http://www.elcomercio.com/fabian_corrolada/Constitucion-quitena_0_751725013.html. Consultáu'l 18 de febreru de 2013. 
  13. Ponce Leiva, Pilar (10 d'agostu de 2009). «La Revolución de Quito, 1809-1812: lluces y solombres nel so Bicentenariu» (castellanu). Revista AFESE. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'avientu de 2013. Consultáu'l 19 de febreru de 2013.
  14. Soasti, Guadalupe; Noboa, Elena (2009). «La torna al proyeutu de la corona» (castellanu). Propuesta d'innovación de la esposición permanente “De Quito al Ecuador”.
  15. 15,0 15,1 Correa Bustamante, p. 12
  16. «Blogue Nicolás-storia - Historia: Independencia de Guayaquil». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunetu de 2012.
  17. «FMMeducación.com.ar - 1820: Acta de la Independencia de Guayaquil (Ecuador)». Archiváu dende l'orixinal, el 26 d'abril de 2017. Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  18. Muñoz, p.21
  19. Briceño Perozo, p. 111
  20. Oña Villarreal, p.91
  21. «Archivo Históricu del Guayas - Independencia de Guayaquil». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'abril de 2015.
  22. Basadre 2005, tomu 2, p. 23.
  23. Basadre 2005, tomu 1, p. 281.
  24. Basadre 2005, tomu 1, p. 286.
  25. Basadre 2005, tomu 1, p. 289-290. L'historiador peruanu, pa sofitar l'afirmación de que solo la vanguardia peruana actuó en Tarqui, cita'l Diariu político y militar (21 de marzu de 1829) de José Manuel Restrepo.
  26. Basadre 2005, tomu 1, p. 290.
  27. Basadre 2005, tomu 2, páxs. 13-14.
  28. 28,0 28,1 28,2 «ecuador&catid=43:feches-historicas&Itemid=137 13 de mayu de 1830; Nacencia de la República del Ecuador.». Biblioteca Municipal de Guayaquil. Consultáu'l 2 de marzu de 2013.
  29. Holguín Arias, p.50
  30. Holguín Arias, p.51; L'autor afirma «Debíu al mal comportamientu de Cavero contra'l gobiernu hubo de ser espulsáu,...»
  31. Avilés Pino; Hoyos Galarza, p. 60
  32. Academia Colombiana d'Historia: Luis Duque Gómez, Sergio Elías Ortiz, Juan Friede, Manuel Lucena Salmoral, Manuel José Foreru, Oswaldo Díaz Díaz, Luis Galvis Maderu, Carlos Restrepo Canal, Luis Martínez Delgado, Julio Londoño, Francisco Andrade S., Juan Manuel Pacheco, Miguel Aguilera, Roberto María Tisnés Jiménez, Abel Cruz Santos, Camilo Riañu, Guillermo Places Olarte, Javier Arango Ferrer, Luis Alberto Acuña, Abel Naranxal Villegas, Carlos Arbeláez Camacho, Luis Guillermo Durán, Andrés Pardo TovarHistoria estensa de Colombia. Volume XII. Ediciones Lerner, Bogotá, 1965, páxs. 301
    Una escuadra peruana con 5.000 homes bloquió a Guayaquil y el dos de xineru de 1859 desembarcaben na isla de Puna unos 150 homes. El gobiernu del Ecuador treslladóse entós a Guayaquil (...)
  33. Ugo Stornaiolo (1999) [1989]. Ecuador: anatomía d'un país en transición. Editorial Abya Yala, Quito, páxs. 165, ISBN 9978-04-554-6.
    Mentanto les tropes peruanes, que cuntaben con 5.000 homes, desembarcaron de quince naves na isla Puná.
  34. Campos, p.81. Campos nel so tomu V afirma que «N'efeutu los xenerales Castilla y Franco celebraron una entrevista sobre la cuestión internacional, a bordu del vapor peruanu Baltes, y como resultáu d'aquella, el 8 de payares de 1859, desembarcó l'exércitu peruanu compuestu de 5.000 homes y tomó posiciones nes faciendes Mapasingue, Torneru y Buijo, inmediates a Guayaquil. Guayaquil ye ocupáu'l 7 de xineru de 1860, ensin necesidá de disparar un tiru. Tal ocupación foi esplicada como una garantía de que l'Ecuador atendería les reclamaciones de Perú»
  35. «Rellación Billateral ente Ecuador y Perú».
  36. Basadre, páx. 992
  37. Gomezjurado S. J., Severo (1957) VIDA DE GARCÍA MORENO tomo III. Quito: La Prensa Católica, páx. 229-231.
  38. Efren Reyes, Oscar (1970) PERBREVE HISTORIA DEL ECUADOR. Quito: Talleres Gráficos Nacionales, páx. 353.
  39. «Ortega Almeida, Germán: Les rellaciones diplomátiques ente Ecuador y Perú na Dómina Garciana. Afese. Revista N° 15. Ecuador, sep./dic. 1988 páxs. 84-109, ppp. 106». Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  40. «http://www.puntoporpuntointernacional.com/portal/node/1476». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015.
  41. Gomezjurado S. J, Severo (1967) VIDA DE GARCÍA MORENO tomo VIII. Quito: DON BOSCO, páx. 342-395.
  42. «Quién somos - Síntesis histórica» (castellanu).
  43. Berthe, Augusto (1892) García Moreno: presidente de la República del Ecuador, vengador y mártir del derechu cristianu, tomu II, sesta, París: Víctor Retaux é fíu, Llibreros-editores, páx. 218-221.
  44. López, Ericcson (2005) 132 años d'historia del Observatoriu Astronómicu de Quito. Quito: Escuela Politéunica Nacional, páx. 13.
  45. Gomezjurado S. J, Severo (1967) VIDA DE GARCÍA MORENO tomo VIII. Quito: DON BOSCO, páx. 140-153.
  46. Peralta, Evelia; Moya Tasquer, Rolando (Agostu de 2007). Guía Arquitectónica de Quito. Quito: Entama Ediciones, páx. 201. ISBN 978-9978-300-77-0.
  47. Berthe, Augusto (1892) García Moreno: presidente de la República del Ecuador, vengador y mártir del derechu cristianu, 6ª tomo II, París: Victor Retaux y fíu, llibreros-editores, páx. 222.
  48. Pattee, Ricardo (1944) GABRIEL GARCÍA MORENO Y EL ECUADOR DEL SO TIEMPU, segunda, Méxicu: JUS, páx. 500-502.
  49. Tobar Donoso, Xunetu (1940) García Moreno y l'Instrucción Pública, segunda, Quito: Editorial Ecuatorianu, páx. 413-417.
  50. Santander, María del Carmen. educar.ec (ed.): «Historia d'Ecuador» (castellanu). Educar pal Bon Vivir Democráticu.
  51. Febres Cordero, un conservador influyente y criticao pola so mano dura», Axencia EFE, 15 d'avientu de 2008
  52. El bracéu constante (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)., Publicáu por Revista Güeyada, 5 d'abril de 2007.
  53. Venti años de la desapaición de los hermanos Restrepo; ¡Nunca más!, Publicáu por Rede de prensa ensin alliniar, Voltairenet, el 22 de xineru del 2008.
  54. Baltasar Garzón podría empecipiar procesu contra León Febres-Cordero, Publicáu por Diariu El Mercurio.
  55. Simon Espinosa (2001) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  56. 56,0 56,1 56,2 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes ref_duplicada_1
  57. 57,0 57,1 Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  58. «Multen a Mahuad por financiamiento de campaña». Archiváu dende l'orixinal, el 31 de marzu de 2004.
  59. «Llistáu de asambleistas electos». (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  60. «El Comercio».
  61. Ecuador draft constitution passed. BBC. Consultáu'l 15/09/2008.
  62. Carlos Chirinos (4 de marzu de 2008). BBC Mundu. http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/newsid_7276000/7276249.stm. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008. 
  63. «Comunicáu del Ministeriu de Defensa» (castellanu). Secretaría de Prensa de la Presidencia de la República de Colombia (1° de marzu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunu de 2009. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  64. Adriana Garcia (5 de marzu de 2008). «Siguen negociaciones na OEA por crisis en rexón andina» (castellanu). Terra Méxicu. Consultáu'l 6 de payares de 2008.
  65. Alexandra Valencia (12 de marzu de 2008). «Mexicanos reclamen por muerte de fíos n'operación contra FARC» (castellanu) páxs. 2. Reuters. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  66. «Operativu anti-Farc desamarra grave crisis diplomática» (castellanu). La Nación (3 de marzu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'avientu de 2008. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  67. «La muerte de 'Raúl Reyes' desencadena una crisis diplomática ente Colombia, Venezuela y Ecuador» (castellanu). El País (2 de marzu de 2008). Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  68. EFE (3 de marzu de 2008). «La muerte del 'número dos' de les FARC abre una crisis na frontera colombiana» (castellanu). El Mundo. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  69. «Ecuador ruempe rellaciones diplomátiques con Colombia» (castellanu). El Sol (4 de marzu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de setiembre de 2008. Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  70. «L'ordenador de Reyes» (castellanu). Revista Selmana (4 de marzu de 2008). Consultáu'l 6 d'avientu de 2008.
  71. «http://www.vidadelacer.org/index.php?option=com_content&view=article&id=95:analisis-de-coyuntura-mayo-2009-de-pablo-ospina-peralta&catid=125:ecuador&Itemid=137». Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  72. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes 30SR
  73. «http://www.eluniverso.com/2012/02/24/1/1355/nueva-fecha-comicio-ecuador-dexa-aplicacion-limitación-cobertura.html». Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  74. «papa-francisco-llego-a-bolivia-y-foi-recibíu-por-evo-morales El papa Francisco llegó a Bolivia y foi recibíu por Evo Morales» (castellanu). Diariu La Nación (8 de xunetu de 2015). Consultáu'l 1 de setiembre de 2015.
  75. «lo vio Francisco en Paraguay, emocionáu como nunca lo vio» (castellanu). InfoBae (13 de xunetu de 2015). Consultáu'l 1 de setiembre de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pease G. Franklin Y., (direutor): "Gran historia de Perú". 1998. Edición Libris S.A. Impresión: Empresa Editora El Comercio S.A. Lima, auspicio del Grupu Carsa.


Error de cita: Esisten etiquetes <ref> pa un grupu llamáu "Nota", pero nun s'alcontró la etiqueta <references group="Nota"/> correspondiente