Historia del Real Sporting de Xixón

De Wikipedia

El Real Sporting de Xixón ye un club de fútbol profesional español de la ciudá de Xixón, qu'apuesta los sos partíos como llocal nel estadiu El Molinón. Los sos mayores ésitos deportivos son el subcampeonatu de Lliga consiguíu na temporada 1978-79, dos finales de la Copa del Rei nes ediciones 1980-81 y 1981-82, y seis participaciones na Lliga de la UEFA. L'equipu ocupa'l puestu 15º na clasificación histórica de primer División y el 2º na de la categoría de plata.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes y fundación[editar | editar la fonte]

La historia del Real Sporting de Xixón empezó'l 1 de xunetu de 1905, cuando Anselmo López fundó un equipu cola denominación de Sporting Club Xixonés. La historia del fútbol en Xixón, sicasí, empezó daqué antes, siendo bien probablemente marineros de buques estranxeros recalaos nel puertu d'El Musel los primeres en practicar el nuevu deporte na ciudá. D'esta prehistoria del fútbol sábese pocu pero, lo que ye seguro, ye qu'hai un nome íntimamente venceyáu a la introducción del deporte na ciudá asturiana: Luis Adaro Porcel. Adaro, que conociera y practicara l'entós llamáu foot-ball en Suiza y Alemaña, onde allegara a completar los sos estudios, foi'l principal impulsor, col sofitu económicu y humanu de José Suárez Sánchez, Paco Marrodán y Pedro Sánchez Gómez, del que foi'l primer equipu de fútbol xixonés con cierta entidá: el Xixón Sport Club, fundáu en 1903. El primer partíu del que se tien referencia data del 17 de setiembre de 1903 y tuvo per terrén de xuegu la escampada d'El Bibio; enfrentó al nuevu equipu contra l'Uvieín, con resultancia d'empate a cero goles. Conozse l'alliniación de la escuadra xixonesa, que tuvo formada por: De la Riva, Stenn, Vicente Sánchez, Gilledo, Malet, Moret, Adaro, Isaac, Ismael, J. I. R. Alvargonzález y Pion. A esti postreru encargóse-y el llabor arbitral, compartida con Iriarte.

Sía que non, como yá se dixo, la historia del Real Sporting como tal empieza en 1905, cuando «un home constante y aportunante», como foi definíu Anselmo López por unu de los firmantes de l'acta fundacional del club, Florentino García Sordu, crear col nome de Sporting Club Xixonés. De los primeros tiempos del nuevu equipu apenes se sabe nada, pos la prensa llocal de la dómina apurre poques referencies. El primer partíu del que se tien constancia apostóse'l 18 d'agostu de 1907 n'Uviéu, y enfrentó al equipu xixonés col Sport Uvieín. L'alliniación qu'apaez reseñada na prensa formar Anselmo López, porteru; Óscar Muñiz y Manuel Muñiz, defenses; Constantino Palacio, Conrado Pineda y Félix Alonso, centrocampistes; y Loyola Pineda, José Morilla, Laureano Antuña, Ramón Muñiz y Eduardo García, delanteros.

Sporting Club Xixonés (1905-1912)[editar | editar la fonte]

Primeramente, l'acabante fundar equipu apostaba los sos partíos contra clubes de la rexón. La prensa llocal recueye nel añu 1908, por casu, los resultaos de dos alcuentros apostaos contra'l Club Llangreanu, al que'l Sporting vence a casa por un gol a dos, y contra un combináu uvieín al que gana por trés a cero. Siempres cola prensa de la dómina como referencia, sábese que l'equipu tenía la so casa social na Plaza de la Constitución y que disponía d'una seición d'adultos, otra d'infantiles y otra mista. Dellos nomes venceyaos a estos tiempos son los de Cadavieco, Estrada, González, Menchaca, Orbón, Pardo, Prendes, Quirós o Sordo.

El derbi más antiguu contra equipos de Xixón que sobrevivieron hasta los nuesos díes ye documentáu pol diariu local El Noroeste, al informar d'un alcuentru ente'l Colexu de la Inmaculada y el Sporting Xixonés apostáu'l 20 de febreru de 1910. La década de 1910 empezó pal Sporting con un acontecimientu clave: el Xixón Sport Club y la Sportiva Xixonesa alcordaron la so fusión, dixebrándose bien pocu tiempu dempués, lo que fizo tornar a diches sociedaes, venciendo pasu ente pasu al Sporting la hexemonía futbolística de la ciudá. En 1912, el rei Alfonso XIII d'España aceptó la presidencia d'honor del club, que llogró entós el títulu de Real.

Real Sporting Club Xixonés (1912-1916)[editar | editar la fonte]

En 1912, celebróse un enfrentamientu triangular ente los equipos de la ciudá yá mentaos: el Real Sporting, el Xixón Sport y la Sportiva Xixonesa. El 3 d'agostu, l'equipu de Anselmo López venció por seis goles a dos a la Sportiva Xixonesa, pero foi ganáu por siete a unu ante'l Xixón Sport. La Sportiva y el Xixón Sport enfrentáronse'l 19 de setiembre, gananando los primeres por seis tantos a unu, cuntando nes sos files, eso sí, con dellos xugadores del Sporting, como reclamó'l Xixón Sport pa escusar la so abuitada derrota.

Adulces, la entidá foi consolidándose y ampliando fronteres: en 1913, el Madrid Foot-ball Club y el Athletic Club midir al Sporting n'El Molinón, y tamién s'apostó un partíu de confraternidad contra la tripulación del barcu inglés Greenwech. En 1914, añu en que nació la primera federación de fútbol, resultó vencedor nel Campeonatu Rexonal d'Asturies, tornéu entós oficiosu que se consolidó definitivamente en 1916. Anguaño marcó un importante finxu na historia del club: empecipiáronse les xestiones pa la compra del campu d'El Molinón, onde yá apostaba los sos partíos como llocal dende tiempu tras. Amás, el 2 d'abril, modificóse'l nome de la entidá, que pasó a llamase, como güei, Real Sporting de Xixón.

Real Sporting de Xixón (1916-1941)[editar | editar la fonte]

El Real Sporting resultó vencedor, en 1916, del Campeonatu Rexonal d'Asturies, yá definitivamente reguláu y consolidáu. Siguió facer de manera ininterrumpida hasta 1924, cuando un Sporting bien perxudicáu poles mancadures foi ganáu polos uvieínos. Otru acontecimientu dignu de reseñar nel mesmu añu ye la visita a El Molinón del Arenas Club, unu de los equipos más fuertes de la España d'entós, que venció a los xixoneses en dos partíos, por un gol a cuatro y cuatro tantos a siete. Gociaron de meyor suerte ante'l Club Santanderín, al que goliaron once a cero, y ante el Stadium Avilesín, al que ganaron por cinco goles a unu.

Los xugadores de la Sportiva habíen alloriáu dexáu pasu ente pasu la entidá pa integrase nel Sporting, que se consolidó definitivamente como líder indiscutible del fútbol llocal. Como interés, destacar que, d'aquella dómina, sábese qu'una entrada costaba 60 céntimos de peseta, que los menores de catorce años y les muyeres pagaben la metá, y que'l preciu de tribuna xubía a 12,5 pesetes.

1917 foi l'añu del debú del Sporting nel Campeonatu d'España. Nel primer partíu del Sporting na competición, l'Arenas Club ganó a los asturianos por cero a unu n'El Molinón el día 22 d'abril, rematando la resultancia na vuelta por siete a cero. La histórica alliniación del Sporting nesi primer alcuentru foi la siguiente: Sotu, Ituarte, Campu, Conrado, Morán, Riera, Senén, Villaverde, Trapote, Moré, Argüelles y Fernando Villaverde. Puede considerase a esti postreru como la primera gran estrella raxona, anque se vio obligáu a poner prematuru fin a la so carrera deportiva en 1920, cuando se mancó de gravedá nun partíu ante'l Real Vigo. La capitanía vacante del Real Sporting tomar entós quien foi'l líder indiscutible del equipu mientres los años venti y que se convirtió nel primer internacional sportinguista: Manuel Meana. El so debú cola seleición española producióse'l 9 d'ochobre de 1921, nun partíu amistosu apostáu contra la seleición de Bélxica. Corsino recibió tamién la llamada del conxuntu español, pero nunca llega a debutar; Argüelles, pela so parte, foi convocáu en 1922 por un combináu nacional ellaboráu pa participar na celebración de les bodes de plata del Athletic Club. Meana, Corsino y Argüelles formaron parte, amás, de la seleición asturiana, integrada na so mayoría por futbolistes del Sporting y que resultó vencedora, en 1923, del Campeonatu nacional por rexones, venciendo a Galicia na final por un gol a trés.

Un nome importante na historia del Sporting de los años 20 ye'l de José Monegal, uruguayu que fuera internacional col so país y que se convirtió nel primer entrenador específicu del Sporting, al que llegó trespasáu por un club brasilanu. La so trayeutoria na entidá xixonesa, seya que non, duró pocu, siendo fulminantemente destituyíu en faciendo unes desafortunaes declaraciones a un diariu centroamericanu. Sustituyir nel cargu Edmundo Morán, ex-xugador y exdirectivo, y ésti, de la mesma, foi releváu en 1926 por Manuel Meana, bien perxudicáu por mancar pero qu'inda actuaba como futbolista. Estos años finales de la década son los del complicáu pasu del amateurismo al profesionalismo. El Sporting, entá con refuerzos de la cantera, perdió potencial de resultes de la marcha de munches de les sos estrelles a la busca de meyores remuneraciones: Ramón Herrera al Athletic Club de Madrid; Morilla al Real Club Celta; Lloreo al Real Santander; y Alfredón y Argüelles al R. C. Deportivo de La Coruña.

En 1928 inauguróse la Lliga de fútbol. El Sporting atopábase entós nuna situación crítica: a la yá mentada marcha de xugadores y a una mala rellación coles federaciones rexonal y Real Federación Española de Fútbol nacional, que prohibieron al equipu tomar parte nos campeonatos d'Asturies y España, colo que namái podía apostar partíos amistosos, sumóse una complicada situación económica resultante de reformes realizaes n'El Molinón, qu'acoyó'l so primer partíu internacional y, por estensión, el primeru apostáu n'Asturies, enfrentando a les seleiciones d'España y Italia. Pin, del Sporting, foi llamáu p'apostar dichu atopo pero, finalmente, movióse-y del once titular nel que, sicasí, incluyir a Adolfo, quien se convirtió asina nel segundu internacional absolutu de la historia del equipu xixonés. El club empezó la temporada 1928-29, primer de la Lliga, en Segunda División. Nel so primer partíu, apostáu'l 10 de febreru de 1929, resultó derrotáu ante'l Deportivo de La Coruña por un gol a cero. La plantía d'aquel equipu formar Morán, Armandón, Picú, Prida, Menéndez, Quirós, Candasu, Castro, Luisón, Chus, Domingo, Campanal, Arcadio, Morós, Pachón, Campumanes, Amadeo Meana, Antuña y Valeriano; reforzaos cola llegada de Sion, Elicio, Cayetano, Noreña, Moru, Canteli, Vicente, Palacio, Focaya, Leiva y Fernández. Aquella primer temporada, el Sporting remató en cuarta posición. 1929 foi tamién l'añu de la llegada al club, procedente del Tottenham Hotspur F. C., del entrenador Randolph Galloway, qu'hubo de riquir los servicios d'un intérprete pa comunicase colos xugadores, pos nun sabía castellán.

El xixoneses llucharon por consiguir el debú d'un equipu asturianu en Primer División, bracéu na que primaba la entós yá esistente rivalidá col Real Uviéu sobre los intereses rexonales; pero, a pesar de rematar les sos campañes siempres ente los primeros puestos de la tabla, nun foi hasta la temporada 1943-44 cuando'l Sporting llogró'l tan allampáu ascensu. Aquel día, el Sporting yá camudara de nome, de resultes de la prohibición de estranxerismos decretada pol nuevu réxime dictatorial surdíu de la Guerra Civil. A partir d'esi momentu, y mientres casi cuarenta años, el nome del equipu foi Real Xixón, anque siguió siendo conocíu popularmente como Sporting.

Real Xixón (1941-1977)[editar | editar la fonte]

L'equipu agora denomináu Real Xixón saborguió na campaña 1942-43 los mieles del ascensu. Aquel añu remató campeón del so grupu lligueru y cuartu de la fase final, lo que dexó al club apostar la promoción d'ascensu ante'l R. C. D. Español, resultando derrotáu nun partíu en que l'equipu raxón quedar ensin porteru al mancase Leicea, teniendo que ser sustituyíu ésti improvisadamente por Tamayo. Asina, l'ascensu tuvo que retardase otru añu más: la campaña 1944-45 foi la primera del Real Xixón en Primer División. L'estrenu na categoría tuvo llugar ante, otra vegada, l'Español. Aquella histórica plantía tuvo integrada por: Lerín, Ceballos, Sion, Tamayo, Tamargo, Cervigón, Dindurra, Gundemaro, Adolfo, Domingo y Liz. El partíu remató ensin goles. Foi necesariu esperar, pos, al segundu partíu p'asistir al primer gol del equipu na máxima categoría: anotar Gundemaro al R. C. Deportivo de La Coruña. Aquel añu foi tamién el del primer derbi asturianu na élite. El Real Uviéu ganó por dos a unu nun partíu apostáu nel campu de Buenavista y arbitráu por Gojenuri. A la vuelta, el Xixón tomó la revancha nel so propiu campu venciendo por seis goles a cero al equipu carbayón. Aquella primer temporada concluyir el Real Xixón en séptima posición. L'equipu caltener na máxima categoría otres cuatro campañes, baxando de nuevu a Segunda na temporada 1947-48, añu en que, como anéudota, haber de destacar que s'amplió'l derechu a voz y votu a los socios femeninos ya infantiles.

Na temporada 1950-51 l'equipu volvió llograr un ascensu nel que consiguió la cifra de cien goles (Prendes marcó trenta y Campos, ventisiete) y remató como equipu menos goliáu, con Amadeo Sánchez como entrenador y la siguiente plantía: Sion, Munárriz, Cristóbal, Tamayo, Cástulo, Ladreda, Bustu, Tejero, Germán, Cabal, Dindurra, José Luis, Garro, Iglesias, Cervigón, Carlinos, Prendes, Ortiz, Guerrita, Emilín, Campos, Molinucu, Sánchez y Herrerita. El Molinón empezó a quedase pequeñu ante l'ábanu d'aficionaos qu'allegaben al campu, especialmente nos partíos ante'l Real Uviéu. Encaróse, poro, una nueva remodelación del estadiu. Aquel día, l'equipu cuntaba yá con 7500 socios.

En 1953, los equipos "B" d'España y Alemaña enfrentar en Düsseldorf. Nel equipu español alliniar a los sportinguistes Sion y Prendes. Aquel añu, el Xixón realizó una xira por Cuba y Méxicu, bien positiva pol hermanamiento con colonies asturianes n'América pero negativa para lo deportivo: el Xixón finalizaó la temporada 1953-54 en decimosestu puestu y baxó nuevamente a Segunda, col equipu nuna caótica crisis alministrativa y les reformes del campu inconclusas. En 1955 concedióse la medaya d'oru del club a Carlos Tartiere, históricu presidente del Real Uviéu. Al so fallecimientu, depositóse una corona colos colores raxonos ante'l bustu que-y foi alzáu na capital asturiana.

El Real Xixón, convertíu yá nun equipu ascensor, caltener hasta la campaña 1956-57 en Segunda División. Aquel añu superó'l récor de la temporada 1950-51 y marcáronse cientu siete goles, con goliaes como un once a cero al U. D Lérida el 13 de xineru de 1957. A falta de tres xornaes pa rematar la competición, el Real Xixón yá yera campeón de Segunda. El roxiblancu Ricardo Alós foi'l máximu goliador de la categoría con cuarenta y seis tantos. Consiguióse, asina, el tercer ascensu na historia de la entidá.

En 1958 concedióse la insinia d'oru y brillantes, pola so desinteresada aportación al club ensin percibir nenguna remuneración, a un xugador qu'años más tarde algamó la presidencia del equipu na so etapa de mayores ésitos: Manuel Vega-Arango. Na campaña 1958-59 l'equipu volvió baxar a la categoría de plata, onde permaneció mientres once temporaes. L'añu siguiente, 1960, foi'l de la fundación de la Peña Sportinguista Luengo, decana de cuantes caltiénense actives a día de güei. Aquel día, el Real Xixón pasaba por una grave crisis alministrativa, llegando a tarrecese la so desapaición. La temporada lliguera foi mala: rematóse la Lliga en 13ᵘ puestu y l'equipu viose empuestu a tratar de refugar el descensu nuna promoción ante'l Burgos C. F. na que los castellanos resultaron vencedores: per primer vegada, el Real Xixón baxaba a Tercer División. Producióse, entós, un providencial acontecimientu que dexó a los xixoneses caltenese na categoría de plata: el C. D. Condal de Barcelona renunciaó a xugar en Segunda y el Real Xixón reclamó'l so puestu. La Federación Española nun-y dio la razón y obligó al equipu a ganase la permanencia na categoría nun tornéu entamáu en Palma de Mallorca. Al añu siguiente, volvió repitise la mesma historia: el Real Xixón remató 13º, pero esta vegada nun foi necesariu xugar la promoción al arrenunciar el San Sebastián a la plaza que-y correspondía de resultes del descensu del so primer equipu, la Real Sociedad.

En 1962, nel contestu del boom del turismu, qu'ayudó a promover la creación de los torneos veraniegos de fútbol, nació'l Troféu Costa Verde patrocináu pol Conceyu de Xixón. La so primer edición enfrentó al Real Xixón contra'l C. A. Osasuna, y remató n'empate a dos goles.

La campaña 1963-64 rematar el Xixón en segundu puestu, lo que-y dexó promocionar contra'l R. C. D. Español. Na ida ganaron el xixoneses por un tanto a cero pero, na vuelta en Sarriá, los catalanes vencieron por trés a cero. Na temporada 1966-67 el xugador Solabarrieta remató a lo más goliador, con venticuatro tantos, de los cualos marcó dos al Real Uviéu n'El Molinón nun partíu que ganaron el xixoneses por cinco a cuatro. En 1966, llegó al equipu un porteru llamáu Jesús Castro; en 1967, un esterior vascu llamáu Churruca, procedente del C. D. Ensidesa; y, en 1968, otru delanteru del Ensidesa protagonizó una exhibición goliadora que llamó l'atención del gallegu Carriega, entós entrenador del Real Xixón: tratar de Quini. Empezó asina a xestase l'equipu que diba protagonizar la dómina dorada del Sporting. Aquel mesmu añu la Sociedad Deportiva La Camocha convertir en filial del Real Xixón, camudándose'l nome al añu siguiente pa pasar a denominase Atléticu Xixón.

El cuartu ascensu del Real Xixón llograr na temporada 1969-70. Quini acabó aquel añu a lo más goliador de Segunda División, con venticuatro goles, y nun tardó enforma n'acompañar a Churruca, que se convirtió nel tercer internacional absolutu na historia del equipu. Mentanto, el Real Xixón saniaba la so economía y acabó les dos siguientes campañes en 12ᵘ puestu. En 1973, algamáronse les semifinales de la Lliga del Xeneralísimu, mientres el F. C. Barcelona repitía'l so interés en Quini; amás, dos nuevos valores llegaron al equipu procedentes, una vegada más, del Ensidesa: Morán y Cundi. Mientres aquellos años en Primer l'equipu esplegaba un bon xuegu, evidente polos trofeos al máximu goliador llograos por Quini nes campañes 1973-74 y 1975-76, que nun se vio reflexáu na tabla, na que nun salió de los postreros puestos, viéndose empuestu a esperar hasta les últimes xornaes pa certificar la permanencia. En 1975, empezaron les xestiones pa la construcción de la Escuela de fútbol de Mareo y llegó al equipu, procedente del C. D. Acero, un nuevu xugador que, colos años, diba algamar gran sonadía: Antonio Maceda. Fichóse tamién a Mesa, de la Real Balompédica Linense, y a Ferrero, que llegaba dende'l C. A. Boca Juniors.

Na temporada 1975-76 l'equipu remató 18º y baxó a la categoría de plata. Esta vegada, sicasí, namái se caltuvo un añu, col club saniáu económicamente y prometedores xugadores nuevos. En mayu llegar a un alcuerdu con Vicente Miera por que se fixera cargu del equipu, con José Manuel Díaz Novoa como téunicu del filial. El Barcelona siguía interesáu en Quini, ente que el Athletic Club buscaba'l trespasu de Churruca. Les negociaciones en dambos casos avanzaron y, finalmente, trespasar al xugador vascu, lo qu'apurrió cuantiosos ingresos que dexaron al equipu acometer les obres pa la construcción de la Escuela de Mareo. La campaña 1976-77 empezó ganándose por cuatro tantos a cero al Levante U. D, no que foi un bon presaxu de lo que diba acabar siendo una magnífica temporada na que l'equipu volvió xubir a Primer División. Quini foi, de nuevu, máximu goliador del equipu. La plantía d'aquel añu tuvo formada por Castro, Rivero, Claudio, Redondo, José Manuel, Doria, González, Núñez, Maceda, Cundi, Javi, Killer, Joaquín, Abel, Ciriaco, Valdés, Mesa, Andrés, Uría, Urbano, Juan, Quini, Morán, Fanjul, Sergio, Ferrero, Toni y Colás.

La dómina dorada (1977-1982)[editar | editar la fonte]

La temporada 1977-78 volvió apostar, asina, el Real Xixón en Primer División; ocho xornaes imbatíos namás empezar dexaron claro, yá dende'l principiu, que l'equipu xixonés convirtiérase nun seriu aspirante al títulu. Finalmente, llogróse un 5ᵘ puestu, colo que se consiguió la primer clasificación europea del equipu, que al añu siguiente apostó l'Lliga de la UEFA. Llegamos asina a la temporada 1978-79, que va pasar a los añales como la meyor de tola historia del Sporting, na que se proclamó campeón d'iviernu. Un bracéu mientres tola campaña col Real Madrid C. F. decantóse finalmente del llau madrilanu, que se convirtió en campeón con cuatro puntos más que'l Real Xixón, xustamente los qu'ésti dexó escapar n'El Molinón y el Santiago Bernabéu. L'estrenu européu del Real Xixón, el 13 de setiembre de 1978, nun foi menos esitosu: los asturianos vencieron al Torino F. C. por trés goles a cero n'El Molinón. Aquel añu, amás, España foi nomada de manera oficial organizadora de la Copa Mundial de Fútbol de 1982, y decidióse que Xixón compartiera see con Uviéu; per otru llau, el Real Xixón recibió de manes del Rei la Copa Stadium «a la meyor organización y entidá deportiva». La siguiente temporada, Quini volvió ser el mayor anotador de primera y el Real Xixón remató 3º na tabla. Na Copa de la UEFA, el sortéu volvió deparar un rival difícil pal equipu: el PSV Eindhoven; y, na Copa del Rei, algamáronse les semifinales, nun pudiéndose torar al Castilla C. F., entós líder de Segunda, n'habiendo derrotáu al Club Deportivo Turón, C. D. Colonia Moscardó, Real Zaragoza, Valencia C. F. y Rayo Vallecano. Tamién foi esa la temporada de la despidida de Quini, quien, tres una bona actuación na Eurocopa 1980, recaló finalmente nel F. C. Barcelona.

La década de los ochenta empezó pal Sporting baxando'l so rendimientu na Lliga, anque se golió al Real Madrid por cuatro tantos a cero n'El Molinón, pero con otru importante finxu: la primer final de Copa del Rei, apostada contra un Barcelona en que les sos files militaba Quini, y que gana a los xixoneses por trés a unu. La Real Sociedad proclamóse campeona de Lliga n'El Molinón, acabando'l Sporting 7º; na Copa de la UEFA, el F. C. Bohemians esanició a los xixoneses na primer ronda. Per otra parte, volvió concedese a la entidá asturiana la Copa Stadium.

La temporada 1981-82 resultó contradictoria: ente qu'en Lliga refugóse'l descensu a dures penes gracies a un trunfu del Real Valladolid C. F. en Les Palmes, na Copa del Rei volvió algamar la final, na que, esta vegada, foi'l Real Madrid quien arrampuñó'l títulu a los roxiblancos nel estadiu José Zorrilla de Valladolid. 1982 foi tamién l'añu del mundial de fútbol, nel que'l Sporting tuvo representáu na seleición española con Joaquín, Maceda y Jiménez. De cara a la campaña 1982-83 algamóse cifrar récor de socios del club hasta entós: 22 766.[1]

Real Sporting de Xixón (1982-1992)[editar | editar la fonte]

L'añu 1983, amás d'asistir al trunfu del filial raxón empobináu por José Manuel Díaz Novoa na Lliga de la Lliga de Segunda División B, supunxo'l debú d'unu de los xugadores históricos del Sporting: el mierense Xuan Carlos Ablanedo. El 2 de xineru d'aquel añu, una mancadura de José Aurelio Rivero dexó al nuevu porteru, qu'empezaba a ser conocíu como El Gatu (El Gatu, n'asturianu), debutar col primer equipu nun partíu oficial. Otru xugador qu'empezó a ser habitual nes convocatories foi Eloy Olaya. Dambos aportaron a internacionales cola seleición española y Ablanedo llogró'l Troféu Zamora al porteru menos goliáu en trés causes. Al equipu llegó Laurie Cunningham, internacional inglés que fracasara nel Real Madrid C. F. n'algamando fama de crack mundial, y que tampoco llogró encauzar la so carrera deportiva en Xixón. Entós daquella, el verdaderu líder del equipu yera Antonio Maceda, unu de los héroes del famosu alcuentru ente España y Malta que remató 12-1, llegando a convertise en máximu goliador sportinguista a pesar de xugar como defensa.

En 1984, el Sporting consiguió'l que, hasta la fecha, ye'l más prestixosu troféu de cuantos hai nes sos vitrines: el Ramón de Carranza. En venciendo al F. C. Barcelona nel primer partíu gracies a un gol de Mesa, l'equipu xixonés llegó a la final, na que superó al Athletic Club. L'alliniación d'aquel partíu foi: Ablanedo II, Redondo, Maceda, Mino, Pereda, Jiménez, Joaquín, David (sustituyíu por Tocornal), Mesa, Eloy y Nacho (sustituyíu por Zurdi). Aquel añu foi tamién el del regresu de Quini, yá con trenta y cinco años.

En 1985, volvió apostase l'Lliga de la UEFA en rematando la temporada en cuarta posición por detrás de Barcelona, Club Atlético de Madrid y Athletic Club. El rival na competición europea foi'l F. C. Colonia, al que nun se consiguió superar; dos años más tarde tampoco se consiguió vencer, anque se-y ganó n'El Molinón por un gol a cero, a un equipu que, entós daquella, taba xestándose y que, tres non muncho tiempu, diba marcar con Arrigo Sacchi una dómina na historia del fútbol: l'A. C. Milan. En 1986, despidir de la presidencia Manuel Vega-Arango, que protagonizara'l mandatu más llargu de la historia del club, asocediéndolo nel cargu Ramón Muñoz Fernández. Aquel mesmu añu, el Sporting apostó'l títulu nuna nueva modalidá de Lliga, que namái s'aplicó aquella temporada, y na que s'estremó a los dieciocho equipos de la élite en tres grupos, integrando l'equipu xixonés el de los seis primeros al rematar la campaña en cuarta posición. Na 1986-87 tamién se dieron dos acontecimientos históricos pal club: vencer al Barcelona nel Camp Nou por cero a cuatro, lo que supunxo la mayor victoria a casa del Sporting en Lliga, con un equipu que formó cola siguiente alliniación: Ablanedo II, Tati, Ablanedo I, Jiménez, Cundi, Marcelino, Joaquín, Mesa (Jaime), Esteban, Flores (Luismi) y Eloy. Marcaron los goles Eloy (dos), Flores y Luismi. Amás, Jaime llogró anotar el gol nᵘ 1000 del Sporting en Primer División, el 21 de setiembre, ante'l Real Murcia C. F. Antes d'acabar l'añu, el club raxón realizó una xira por Estaos Xuníos col enfotu de recaldar dineru.

La década de los ochenta acabó cola xestación d'una nueva fornada de xugadores de la cantera que nos noventa algamaron gran sonadía nacional ya internacional, como Pitu Abelardo (que tuvo a puntu d'abandonar la disciplina raxona pa recalar nel Caudal Deportivo de nun ser pola intervención personal del entrenador García Cuervo), Luis Enrique, Manjarín o Juanele, el pichón de Roces, arriendes d'otros como Arturo, Óscar, Alcázar, Tati o Luis Sierra, sobre los que Joaquín, unu de los pocos sobrevivientes de la dómina dorada, exerció ciertu papel paternal. A finales de 1989, amás, fichar al internacional checoslovacu Luhový.

La década de los noventa empezó col equipu clasificáu en quinta posición, lo que-y dexó apostar por sesta y, hasta la fecha, última vegada la Copa de la UEFA. Sicasí, les mancadures afararon l'equipu, qu'hubo de llograr la cesión del guardamenta del Atlético de Madrid, Diego, pa suplir la baxa de Ablanedo, y que vio cómo Manjarín sufría un grave frayatu de lligamentos nel derbi ante'l Real Uviéu; amás, foi necesariu esperar hasta'l postreru partíu de Lliga pa certificar la clasificación europea ante'l Valencia C. F., al que se venció con una alliniación formada por Isidro, Arturo, Abelardo, Jiménez, Emilio, Alcázar, Joaquín, Óscar, Iordanov (David), Luhový (Nilsson) y Luis Enrique. Esti postreru foi l'autor del únicu gol del partíu y, al añu siguiente, foi trespasáu al Real Madrid. Na Copa del Rei, el R. C. D. Mallorca esanició a los roxiblancos nes semifinales.

En 1992, despidir del fútbol activo un históricu del club, Joaquín, quien, hasta la fecha, ostenta'l récor de partíos apostaos col Sporting en Primer División. Deportivamente, la decadencia del equipu empezaba a ser cada vez más evidente. Bert Jacobs, llegáu de los Países Baxos pa sustituyir a Ciriaco Cano al frente del equipu, nun consiguió pasar del 12ᵘ puestu de la clasificación na temporada 1992-93. Amás, producióse otru acontecimientu de gran importancia, non yá pal Sporting, sinón pa tol fútbol español: el Conseyu Cimeru de Deportes, nun intentu de frenar el caóticu desorde económicu de la gran mayoría de clubes profesionales, obligó a tolos equipos con deldes reconocíes a reconvertise en sociedaes anónimes deportives, pa lo qu'afitó en cada casu un capital a suscribir n'aiciones que dexara capitalizar cada entidá y estableció que'l club que nun cubrir la cantidá correspondiente tenía de baxar automáticamente a Segunda División B, designándose nel casu del Sporting 588 millones de pesetes. Asina, el nome oficial del equipu pasó a ser Real Sporting de Xixón, S. A. D..

Decadencia y descensu a Segunda División (1992-2008)[editar | editar la fonte]

El Sporting de los primeros años noventa, entá en decadencia, yera un equipu cuayáu d'internacionales: Ablanedo, Christiansen, Abelardo y Manjarín volvieron de Barcelona cola medaya d'oru de los Xuegos Olímpicos. Amás, xugadores como Pablo, Iván, Emilio Gutiérrez, Juanele, Avelino, Dani Díaz, Tomás o Castañal yeren convocaos coles seleiciones inferiores; y Iordanov, Nilsson y Scotto yeren tamién internacionales colos sos respeutivos países. El restu de xugadores (Rodri, Alcázar, Muñiz, Óscar, Ablanedo I, Luis Sierra, Arturo, Cela, Guti, Raúl y Tati) yeren tamién nuevos, hasta'l puntu de constituyir la plantía con edá media más baxa de tola Primer División. Aquel equipu amosó, en 1993, dotes de matagigantes ganando n'El Molinón al F. C. Barcelona y al Real Madrid C. F. so la direición de Mariano García Remón, nuna temporada na que destacó especialmente Juanele, que al añu siguiente foi trespasáu al C. D. Tenerife nuna operación na qu'entró Pier, que tamién llegó a vistir la camiseta de la seleición española como raxón. Coles mesmes, recalaron nel equipu Ígor Lediakhov, procedente del F. C. Spartak de Moscú, y Marcos Vales. Del Real Madrid llegaron los internacionales sub-21 Velasco y Morales y, avanzada la temporada, fichar al arxentín Hugo Pérez. Abelardo foi trespasáu al Barcelona. En 1994, amás, llegó a la presidencia José Fernández quien, de magar, pasó a ser el máximu accionista de la sociedá.

El Sporting, seya que non, siguía en cayente. En 1995, apostóse la promoción contra la U. E. Lleida n'acabando la Lliga en 18ª posición. Pa tratar de desaniciar la crisis deportiva, llegaron al equipu Fernando Giner, once veces internacional; Eloy Olaya, que tornaba al club; Bango, que vistiera la camiseta de la seleición en dos causes; el veteranu delanteru nixerianu Yekini; y Julio Salinas, que se convirtió en tou un ídolu de l'afición raxona. Como sportinguista volvió ser internacional absolutu y tomó parte na Eurocopa 1996, convirtiéndose nel postreru raxón en vistir la camiseta d'España hasta la fecha. En 1996, llegó del Spartak de Moscú'l rusu Nikíforov, consideráu'l meyor defensa llibre o central d'Europa, pero que nun consiguió trunfar nel equipu. Otros xugadores que recalaron n'El Molinón fueron Villarroya y el costarricense Rónald Gómez. A finales de 1996, llegaron Chéryshev, del F. C. Dinamo Moscú, y el brasilanu Souza. Del filial apaeció una nueva revelación: Sergio Fernández. Toes estes incorporaciones, y los socesivos cambeos d'entrenador que se producieron (Ricardo Rezza, José Manuel Díaz Novoa, Benito Floro, etc.) nun consiguieron, sicasí, sacar al Sporting de la parte baxa de la tabla de la que llevaba yá unos años siendo equipu habitual. El descensu a Segunda División empezó a trate como daqué inminente y terminó per producir se na temprada 1997-98, tres una campaña desastrosa na que se baten dellos récores negativos de la historia de la Lliga: l'equipu foi apostráu con namái trece puntos, nun habiendo consiguíu más que dos victories y siete empates nuna temporada na que s'asocedieron nel banquín xixonés tres entrenadores: Antonio Maceda, José Manuel Díaz Novoa y José Antonio Redondo. Nel mes de marzu, el descensu peracabar de manera matemática metanes una alarmante crisis económica namái parcialmente desaniciada cola venta de Nikíforov al PSV Eindhoven, lo que supunxo'l trespasu más caru na historia del club.

La primer temporada del equipu asturianu na categoría de plata, tres ventiún años ininterrumpíos na élite, empezó de manera desastrosa: la cayida llibre del equipu paecía nun tener fin. Finalmente, consiguióse encauzar la temporada y concluyir en novena posición. Los años que siguieron supunxeron pal Sporting los d'una crisis económica que llegó a amenaciar de desapaición al club y de la que namái se consiguió salir a dures penes cola ayuda económica del Conceyu de Xixón, que decidió patrocinar al equipu en 1999 con una partida de 50 millones de pesetes añales mientres cinco años. El 30 de xunu d'aquel añu retirós'Ablanedo. Mientres les campañes del Sporting en Segunda División, fuéronse asocediendo dellos entrenadores que nun consiguieron algamar l'oxetivu de la torna a Primer: preparadores como Aad de Mos, Pedro Braojos, Vicente Cantatore o Marcelino García Toral. Con esti postreru llegar a raspiar l'ascensu na campaña 2003-04, nuna temporada na que'l Sporting llegó a asitiase como líder de la clasificación con doce puntos de ventaya sobre'l segundu pero que, tres una mala racha na segunda vuelta, concluyó en 5ª posición. En 2005, dientro de la modestia que marcaba la delicada situación económica del Sporting, celebróse'l centenariu de la entidá.

El procesu concursal de 2005[editar | editar la fonte]

Nel añu 2005, por cuenta del so maltrecha economía y dificultaes pa encarar el pagu de les deldes a un eleváu númberu d'acreedores, el club entró nun procesu concursal[2] encamentáu pola empresa Coral Golf, que s'encargaba del cuidu del verde d'El Molinón. Ente los defectos económicos y el procesu, el Sporting tuvo a puntu de baxar de categoría, daqué que podría supondría la so desapaición.

En 2007, una vegada concluyida la intervención de los alministradores nomaos pol xuez pa llevar a cabu dichu procesu, concluyóse que la situación económica nun podía ser achacada a naide en concretu y que fuera daqué casual, polo que'l conseyu d'alministración pudo siguir a cargu del club. Con dichu procesu, la delda del Sporting, que nel añu 2005 el alministradores tasaben en 51 millones d'euros, pasó a ser de 35,8 millones, según los presupuestos presentaos pola directivu pa la campaña 2007-08.

La torna a la élite (2008-2012)[editar | editar la fonte]

Partíu apostáu ente'l F. C. Barcelona y el Real Sporting de Xixón na xornada 26 de la temporada 2011-12.

L'ascensu a Primer División peracabar na temporada 2007-08 so la batuta de Manolo Preciado. Dempués d'un entamu ensin conocer la derrota nos nueve primeres xornaes, el Sporting terminó l'añu en tercer posición en venciendo por dos goles a cero nel postreru partíu, el 15 de xunu de 2008, a la S. D. Eibar n'El Molinón.

La campaña 2008-09 supunxo'l regresu del equipu en Primer tres diez años. Foi un cursu marcáu pola irregularidá, con delles derrotes abuitaes y namái un empate en tola temporada, anque'l Sporting llogró la permanencia na categoría nel postreru partíu, apostáu n'El Molinón contra'l R. C. Recreativo de Huelva, al que venció por dos goles a unu. Curiosamente, batióse'l récor de permanencia en Primer División con más derrotes y más goles en contra, amás de con menos empates. Na Copa del Rei algamóse la meyor cota dende la temporada 1994-95, los cuartos de final, onde los roxiblancos cayeron esaniciaos ante'l Athletic Club.

Tres la sobrosaltada temporada del regresu a la máxima categoría, el club llegaba coles aspiraciones de caltenese na élite del fútbol español ensin pasar tantos apuros; pa ello, reforzóse la principal debilidá del equipu, la defensa, fichando al nuevu Botía, procedente del F. C. Barcelona "B", amás d'a Grégory, del Vitória de Guimarães portugués. Otres incorporaciones fueron De las Cuevas, llegáu del Club Atlético de Madrid; Juan Pablo, del C. D. Numancia; o Rivera, del Real Betis. La campaña escurrió con relativu aselu: l'equipu mover por posiciones de metá de tabla mientres casi tol cursu llegando, inclusive, a tar a un puestu de clasificase pa la Lliga Europa anque, finalmente, aseguróse la permanencia al empatar contra l'Atlético de Madrid na penúltima xornada, tres una mala segunda vuelta.

La campaña 2010-11 concluyó como la meyor del Sporting dende la so torna a Primer División, rematando la competición en décimu puestu. Tres una primer vuelta na que s'acabó en cantu de los puestos de descensu, con once xornaes consecutives ensin conocer la victoria, l'equipu protagonizó una remontada na segunda parte del campeonatu llogrando un trunfu ante'l Real Madrid C. F. nel estadiu Santiago Bernabéu y un empate en casa ante'l F. C. Barcelona, amás d'otres resultaos favorables contra los equipos más poderosos del campeonatu. Una sólida defensa, la tercera menos goliada tres Barcelona y Real Madrid, oldeó, de la mesma, con una escasa capacidá anotadora: el Sporting foi'l segundu equipu menos goliador del campeonatu, por detrás del baxáu R. C. Deportivo de La Coruña.

L'entamu del cursu 2011-12 resultó, de nuevu, complicáu pa los intereses del Sporting. La primer victoria de la temporada nun llegó hasta'l novenu alcuentru y l'equipu permaneció en posiciones de descensu mientres tola competición, a excepeción de cinco xornaes. El 31 de xineru de 2012 prescindir de los servicios de Manolo Apreciáu nel banquín y ocuparon el so puestu Iñaki Tejada, primero, y Javier Clemente, de siguío, pero nun se consiguió endrechar la situación del equipu. Anque se llegó con posibilidaes de salvación a la última xornada, ganar ante'l Málaga C. F. en La Rosaleda provocó'l descensu del Sporting a la Segunda División tres cuatro temporaes consecutives en Primer.[3]

En primer trés años dempués (2015-2017)[editar | editar la fonte]

Dempués de tres temporaes na categoría de plata, el club consiguió'l regresu a la Primer División na campaña 2014-15 con Abelardo Fernández como entrenador.[4] Una sanción impuesta pola LFP por cuenta de les deldes contraíes, quitó al equipu de poder realizar incorporaciones de xugadores que nun pertenecieren al filial.[5][6] Aun así, consiguió sumar ochenta y dos puntos a la fin del campeonatu, lo que-yos dexó clasificar se na segunda posición, en llogrando ventiún victories, diecienueve empates y dos ganes.[7] Amás, el porteru Iván Cuéllar foi gallardoniáu col Troféu Zamora al porteru menos goliáu de la categoría con ventiún tantos encaxaos en trenta y seis partíos —un permediu de 0,58—.[8]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «El Sporting bate'l récor históricu d'abonaos: 22.906» (30 de setiembre de 2015). Consultáu'l 30 de setiembre de 2015.
  2. «Boletín Oficial del Estáu núm. 154» (29 de xunu de 2005). Consultáu'l 28 de xunu de 2012.
  3. Antón, Sara (14 de mayu de 2012). «Adiós a cuatro campañes na élite». Consultáu'l 14 de mayu de 2012.
  4. Rosety, Manuel (8 de xunu de 2015). «Un sensacional Sporting xube a Primer». Consultáu'l 9 de xunu de 2015.
  5. Rodríguez, P. (3 de setiembre de 2014). «Mareo nutre al únicu equipu de Segunda que nun fixo fichaxes». Consultáu'l 9 de xunu de 2015.
  6. Rivera, Víctor (29 de payares de 2014). «Tebas diz qu'Abelardo pidió ocho fichaxes». Consultáu'l 9 de xunu de 2015.
  7. «Clasificación de la Segunda División 2014/15». Consultáu'l 9 de xunu de 2015.
  8. «Troféu Zamora de la Segunda División 2014/15». Consultáu'l 9 de xunu de 2015.