Historia de Brasil

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria del Brasil)
Historia de Brasil
historia de un país o Estado (es) Traducir
historia de América Latina (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La periodización tradicional estrema al Brasil en cuatro periodos xenerales: la Precolombia (hasta 1500), el Brasil Colonial (ente 1500 y 1822), l'Imperiu (de 1822 a 1889) y la República (dende 1889 hasta los díes presentes).

Evolución de la división alministrativa de Brasil

Periodu precolonial[editar | editar la fonte]

Esploración europea[editar | editar la fonte]

Hai delles teoríes alrodiu de quién foi'l primer européu en llegar a les tierres qu'agora formen el Brasil. Ente ellos, resalta la teoría qu'afirma que foi Duarte Pacheco Pereira ente payares y avientu 1498[1][2] y la que sostién que foi'l español Vicente Yáñez Pinzón en 26 de xineru de 1500.[3] Pero según la gran mayoría de los historiadores, el descubridor de Brasil foi Pedro Álvares Cabral que foi quien tomó "oficialmente" el territoriu en nome del so país.

Ente los sieglos XVI y XIX, Brasil foi parte del imperiu colonial portugués utilizando'l nome de Reinu de Brasil y teniendo como capital a Salvador de Bahia. El 7 de setiembre de 1822, el país declaró la so independencia y convirtióse nuna monarquía constitucional, l'Imperiu de Brasil y teniendo como capital a Rio de Janeiro. Un golpe militar estableció en 1889 un sistema republicanu. De magar, Brasil foi nominalmente una república democrática, salvu por trés periodos de dictadura espresa: 1930-1934, 1937-1945 y 1964-1985.

Según la mayoría de los historiadores, el descubridor de Brasil foi l'español Vicente Yáñez Pinzón,[3] quien columbró tierra'l día 26 de xineru del añu 1500 y llegó a l'actual rexón de Cabu de San Agustín (Pernambuco), pa realizar depués una primer esploración pola desaguada del Amazones.[4] Esti viaxe vese reflexáu nos Pleitos Colombinos.[5] Sicasí, pa la historiografía portuguesa'l descubridor va ser Pedro Álvares Cabral (23 d'abril de 1500), quien va tomar "oficialmente" el territoriu en nome del so país.

Brasil ye dende los 1970 hasta l'actualidá (2017), la mayor economía de Suramérica, la sesta del mundu y el quintu país más pobláu. Tamién forma parte de los llamaos BRIC.

Pueblos indíxenes[editar | editar la fonte]

Árees d'espansión de les llingües tupís.
Cañes de les llingües macro-yê.

El territoriu de Brasil foi habitáu dende hai a lo menos 8000 años. Los oríxenes de los primeros brasilanos, llamaos "indios" polos portugueses, inda son una materia de discutiniu ente los arqueólogos, anque les pruebes xenétiques suxuren que Brasil al igual que'l restu d'América foi poblada dende'l NE d'Asia. La visión tradicional ye que fueron parte de la primer fola d'inmigrantes cazadores que llegaron a América dende Siberia, al traviés del estrechu de Bering.

Los Andes y los altos montes del norte de Suramérica crearon una llende cultural ente les civilizaciones agraries de la mariña oeste (d'onde surdieron les ciudaes estáu urbanizaes y l'Imperiu Inca) y les tribus semi-nómades del este, que nunca desenvolvieron rexistros escritos o arquiteutura monumental permanente. Por esta razón, bien pocu saber de la hestoria de Brasil antes de 1500. Los restos arqueolóxicos (principalmente cerámica) revelen vagamente un complexu patrón de desarrollos culturales rexonales, migraciones internes y grandes federaciones similares a estaos ocasionales.

Ye bien conocíu que'l Brasil precolonial, non yá pol so gran estensión, yera un territoriu cultural, étnica y lingüísticamente bien diversu (nel actual territoriu de Brasil hanse documentáu más de 240 llingües distintes, munches de les cuales na actualidá tán estinguíes). Estes llingües pertenecen a más de 20 families llingüístiques distintes. Los dos families principales yeren les llingües tupíes qu'ocupaben gran parte de la mariña y tamién del interior de l'Amazonia, y les llingües macro-ye qu'ocupaben principalmente la pandu brasilanu. La mayor parte de llingües de la mariña y el macizu central sumieron y na actualidá los grupos indíxenes habiten fundamentalmente l'Amazonia brasilana.

Escontra'l sieglu XV, cuando llegaron los primeros esploradores europeos, toles partes del territoriu taben habitaes por tribus indies seminómades que subsistíen d'una combinación de caza, pesca, recueya y agricultura. La densidá de población yera más o menos baxa; los númberos totales fueron envaloraos nun millón de persones (pero recién descubrimientos arqueolóxicos, tal como los mentaos enriba, paecen indicar un númberu muncho más alto). Anque munchos indios brasilanos vencieron a les masacres, enfermedaes y les dures consecuencies de la esclavitú y el desplazamientu forzosu, munchos otros fueron absorbíos dientro de la población brasilana, destacando nesto los bandeirantes paulistas que esclavizaron mientres tres siglos a cerca de mediu millón d'indios.[6] Unes cuantes tribus subsisten nel so estilu de vida nos remotos rincones de la selva tropical del Amazones.

L'actual cultura brasilana débe-y enforma a esos pueblos, incluyíu'l desenvolvimientu de colleches como la cassava y la complexa conocencia necesaria pa la sobrevivencia na selva tropical.

Los colonos portugueses tuvieron que ganar a los intentos de colonización españoles (guerra de Iguape), ingleses, franceses[7][8]y holandeses. A parte d'eso tendrán d'enfrentar les rebeliones de los esclavos negros ya indíxenes y los ataques de los quilombos.[9]

Amás de tener que someter a los pueblos indíxenes: ente 1556 y 1558 a los caetés d'Alagoas,[10] 1558-1559 a los tupiniquim d'Espírito Santo (guerra de Ilhéus) y de Minas Gerais (guerra de Paraguaçu),[11] en 1575 a los tamoios de Rio de Janeiro y a los indios de les misiones xesuites de Sergipe (guerra de Aperipe),[12] en 1584-1587 a los potiguares de Paraíba[13] y en 1597 a los de Rio Grande do Norte,[14][15] en 1603-1604 a los nativos de Ceará,[16] 1663-1664 a los amazónicos del ríu Urubu,[17] en 1665 a los tapajós,[18][19] en 1671 a los anicuns de Goiás,[20] en 1683-1715 a los carirí de Bahia y Piauí,[21] en 1709-1710 a los cambebas del ríu Amazones,[22] 1723-1728 a los esquitáivos del ríu Negru,[23] 1737-1738 a los mures del Madeira-Purus[24] y la Guerra Guaranítica.

Brasil colonial[editar | editar la fonte]

1534: El Brasil de les capitaníes llindaes al oeste pola Llinia de Tordesillas.

Les llendes ente España y Portugal fueron establecíos a pocu de qu'en 1492 España fixera'l "descubrimientu" oficial del territoriu anguaño conocíu como América, tal primer llende foi establecíu pola Bulda papal Alexandrina llamada Inter Caetera, sicasí los portugueses refugar argumentando que l'árbitru yera un papa d'orixe español, de cuenta que'l meridianu foi corríu más escontra l'oeste (ye dicir con más territorios anexaos a España) pol Tratáu de Tordesillas que, si foi acatáu na lletra polos portugueses nunca foi cumplíu nos fechos por estos.

Pedro Álvares Cabral, navegante portugués, ye acreditáu como'l primer européu n'algamar Brasil el 22 d'abril de 1500, anque, tres meses antes, el 26 de xineru de 1500, el marín español Vicente Yáñez Pinzón yá llegara al Cabu de San Agustín y esploráu tola mariña hasta la desaguada del ríu Amazones, onde-y adelantró'l so primu Diego de Lepe, que la so espedición siguía'l so cercu, tou ello primero que Cabral.[3] El país taba gradualmente pobláu por portugueses que buscaben escapar de la probeza, y por nobles quien se-yos concedió privilexos coloniales pola Corona. L'alministración colonial nos próximos dos sieglos taba basada nun sistema feudal nel cual los individuos favorecíos recibíen títulos d'enormes cortes de tierra llamaes capitaníes; munchos d'estos dominios finalmente convirtiéronse nos actuales estaos brasilanos.

1573: El Brasil de los "Do Estaos".

Nel primer sieglu dempués del so descubrimientu européu, el mayor productu d'esportación del país —que dio'l so nome a Brasil —foi'l "palu brasil", un gran árbol (Caesalpinia echinata) que'l so tueru contién una preciada tintura colorada, y que foi casi estermináu como resultáu de la sobresplotación. Empezando nel sieglu XVII, la caña d'azucre, crecida en plantíos llamaos "inxenios" a lo llargo de la mariña nordés, aportó a la base de la economía brasilana, por cuenta de la alta demanda d'azucre n'Europa. De primeres, los colonos trataron de esclavizar a los indíxenes pa trabayar los campos (la esploración inicial del interior de Brasil foi debíu descomanadamente a aventureros paramilitares, los bandeirantes, quien entraron a la selva en busca d'oru y esclavos "indios"). Sicasí, los indíxenes atopábense non aptos como esclavos, y asina los dueños de tierres portugueses miraron escontra África, dende la cual importaron millones d'esclavos.

1709: La provincia de São Paulo na so máxima estensión.

Dellos esclavos escaparon de los plantíos y trataron d'establecer colonies independientes (quilombos) nes árees remotes. Sicasí, estes colonies fueron finalmente toes destruyíes pol gobiernu y les tropes privaes, qu'en dellos casos riquió de llargos asedios y l'usu d'artillería. Asina, los africanos aportaron a una seición substancial de la población brasilana; y cuando antes del fin de la esclavitú (1850) empezaron a xunise colos portugueses, como colos indios enantes.

Mientres los primeros dos sieglos de periodu colonial, atraíes polos vastos recursos naturales y tierra inhabitada, otres potencies europees intentaron establecer colonies en delles partes del territoriu brasilanu, en desafíu a la bulda papal y el Tratáu de Tordesillas, que estremara al Nuevu Mundu en dos partes, para Portugal y para España. Los colonos franceses trataron d'establecese na actual Rio de Janeiro, de 1555 a 1567 (la llamada France Antarctique o Francia Antárctica), y l'actual São Luís, de 1612 a 1614 (la llamada France Équinoxiale o Francia Equinoccial). Poca influencia étnica o de cultura francesa y holandesa quedaron d'estos intentos de colonización.

1789: reorganización territorial mientres la "Inconfidencia Mineira".

La finalmente atayada intrusión holandesa en Brasil foi de más llarga duración y más problemática pa Portugal. Los corsarios holandeses empezaron per escalar la mariña: escalaron Bahia en 1604, ya inclusive prindaron temporalmente la capital, San Salvador. De 1630 a 1654, el holandeses estableciéronse más permanentemente nel nordeste y controlaron una llarga faxa de la mariña más accesible a Europa, sicasí, ensin enfusar nel interior. Pero los colonos de la Compañía holandesa de les Indies Occidentales en Brasil taben en constante estáu de sitiu, a pesar de la presencia en Recife del gran Juan Mauricio de Nassau-Siegen como gobernador. Tres dellos años de guerra abierta, el holandeses retiráronse formalmente en 1661.

Mientres el sieglu XVIII asocedieron delles rebeliones contra'l poder colonial que fueron duramente reprimíes, la primera de les cualos foi la Revuelta de Filipe do Santos en 1720. La Inconfidência Mineira en 1789, mientres la que se destacar Tiradentes, foi siguida pola Conxura bahiana diez años más tarde. Estos dos grandes movimientos tuvieron marcaos yá por tener la intención de proclamar la independencia en cuantes que'l segundu llegó a a reivindicar l'abolición de la esclavitú.

Brasil Independiente[editar | editar la fonte]

L'Imperiu de Brasil (1822-1889)[editar | editar la fonte]

L'Imperiu de Brasil en 1823 nótense les llendes nes Misiones Orientales, les llendes en con Paraguái antes de la Guerra de la Triple Alianza nos ríos Mbotetey y Igurey; l'Acre y la Banda Oriental, esta postrera ocupada col nome de Provincia Cisplatina.

En 1808, el rei Xuan VI de Portugal (nesi tiempu entá príncipe rexente), fuxendo del exércitu de Napoleón I, treslladó l'asientu del gobiernu a Brasil, ante esto Brasil dexó de tener estatus colonial y nesi mesmu añu de 1808 pasó a ser el Reinu de Brasil como, de facto, principal constituyente del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve siendo la capital efectiva de tal Reinu Xuníu la ciudá de Rio de Janeiro. Parte de la familia real tornó a Portugal en 1821, l'interludiu condució a un creciente deséu pola independencia ente los brasilanos. El 7 de setiembre de 1822, l'entós príncipe-rexente proclamó la independencia de Brasil, y foi coronáu emperador.

Pedru I de Brasil, en gran midida desprestixáu polos reveses bélicos asocedíos mientres la guerra arxentín-brasilana cola consiguiente lliberación de la llamada "Provincia Cisplatina" y l'entamu de movimientos republicanos separatistes en delles provincies, abdicó en 1831 y, tres gobiernos interinos por rexentes nomaos, el so fíu Pedru II foi coronáu emperador a los catorce años d'edá. Tenía gustu pola xente común, pero disgustó a les élites, quien lo creíen demasiao lliberal, y los intelectuales, que sentíen que nun yera lo suficientemente lliberal. El principal acontecimientu del so reináu foi l'abolición de la esclavitú en 1888.

La Vieya República (1889-1930)[editar | editar la fonte]

La transición del Imperiu de Brasil a los Estaos Xuníos de Brasil, nótense les llendes nes Misiones Orientales (apostaes a l'Arxentina hasta 1895 y depués partíes ente Rio Grande do Sul y Santa Catarina) y nel Acre bolivianu en parte hasta 1903, reparar los territorios adquiríos al Paraguái tres la Guerra de la Triple Alianza, en cuanto al territoriu d'Oiapoque litigado per Francia yá apaez incorporáu al Brasil anque entá non col nome d'Amapá sinón como parte de Pará.

Pedru II foi depuestu'l 15 de payares de 1889 por un golpe militar republicanu lideráu pol xeneral Deodoro da Fonseca, que se convirtió nel primer presidente del país. El nome del país convertir nos Estaos Xuníos de Brasil (qu'en 1967 foi camudáu a República Federativa de Brasil). Dende 1889 hasta 1930, el gobiernu yera una democracia constitucional, cola presidencia alternándose ente los dominantes estaos de São Paulo y Minas Gerais.

1943: Territorios de Frontera (notar Iguaçu y Ponta Pora con territorios llograos d'Arxentina y Paraguái, Acre y Guaporé (actual Rondônia) con territorios llograos de Bolivia y Perú).

En 1895 el Reinu Xuníu dexó la estratéxica islla de Trinidá al estáu brasilanu y casi coetánemente un territoriu, el de Pirara que taba litigado ente la Guayana Británica, Venezuela y Brasil; los ésitos na política internacional tamién se dieron nel pleitu poles Misiones Orientales Mesopotámiques reclamaes por Arxentina y el sector del Oyapoque (aproximao l'actual Amapá) reclamáu por Francia. En 1903 Brasil amestóse'l Acre en venciendo a Bolivia na «Guerra del Cauchu». De la mesma fueron favorables a Brasil tolos otros pleitos colos demás estaos llatinoamericanos estremeros (por casu Perú y Colombia). Nos últimos años del sieglu XIX, el café empezó a reemplazar al azucre como'l principal recursu d'esportación del país. El negociu del café causó que Brasil creciera económicamente, atrayendo a munchos inmigrantes europeos, particularmente d'Italia y Alemaña. Esti influxu de llabor tamién dexó al país desenvolver una economía industrial que s'espandió lloñe de la mariña.

Esti periodu, conocíu como la "Vieya República," remató en 1930 con un golpe militar que punxo a Getúlio Vargas, un civil, na presidencia.

Yera Vargas (1930-1945)[editar | editar la fonte]

Una xunta militar tomó'l control del país en 1930 y Getúlio Dorneles Vargas algamó'l poder como presidente provisional. El cambéu de réxime implicó la decadencia de la oligarquía cafetera y l'ascensu de les clases medies y les oligarquíes perifériques. Vargas gobernó nuna forma o otra de manera siguida, salvo un curtiu periodu, hasta'l so suicidiu en 1954. Dende 1930, los socesivos gobiernos consiguieron la crecedera de la industria y l'agricultura y el desenvolvimientu del estensu interior brasilanu.

Getúlio Vargas gobernó como Presidente provisional ente 1930 y 1934. El golpe militar suspendiera la vixencia de la Constitución de 1891, magar Vargas prometiera la promulgación d'una nueva Carta Magna. En xunetu de 1932 españó en São Paulo la llamada Revolución Constitucionalista, qu'esixía la instauración d'un réxime constitucional y foi encalorada n'ochobre. En 1934 proclamóse una nueva Constitución y Getúlio Vargas foi escoyíu presidente pol Congresu.

Los trés años siguientes fueron de progresiva polarización política. Ganaron fuercia organizaciones izquierdistes como Alianza Nacional Llibertadora o'l Partíu Comunista Brasilanu; tamién surdió un movimientu d'inspiración fascista llamáu Integralismo. En 1935 fracasó una intentona revolucionaria d'esquierda encabezada por ciertos sectores del exércitu y dellos individuos amestaos a la XRSS; poco dempués los integralistas intenten un putsch. Aprovechando'l clima de llerza reinante, el 10 de payares de 1937, un añu antes de les eleiciones presidenciales, Getúlio Vargas da un golpe d'Estáu y conviértese en dictador. El réxime instauráu, de calter populista, denominóse Estado Novo. El 29 d'ochobre de 1945, los militares obliguen a Vargas a dexar el poder.

República Nova (1945-1964)[editar | editar la fonte]

Col arrenunciu de Vargas en 1945, y en redactándose una nueva Constitución en 1946, que restauraba derechos individuales al respective de l'anterior, empecípiase'l periodu conocíu como República Nova. Trátase d'un réxime democráticu, mientres el cual la capital mover de Rio de Janeiro a Brasilia y que se caracterizó pol comunismu, el nacionalismu y el desarrollismo.

Los principales presidentes d'esti periodu fueron Getúlio Vargas, escoyíu democráticamente en 1950 y que gobernó hasta'l so suicidiu en 1954, y Juscelino Kubitschek (1956-1961). En 1961 foi escoyíu Jânio Quadros, qu'arrenunció n'agostu d'esi mesmu añu. Pasó entós a gobernar el so vicepresidente João Goulart, quien acometió una política de reformes sociales. Les oligarquíes tradicionales y la CIA maniobraron pa provocar la so cayida. El golpe d'Estáu de 1964 deponer y estableció una dictadura militar represiva.

Dictadura militar (1964-1985)[editar | editar la fonte]

El golpe militar depon a João Goulart, esfrez les ambiciones personal y partidariu de cualquier ideoloxía ya instaura un réxime d'esceición que va perdurar oficialmente hasta 1985. El réxime tuvo cinco presidentes, que magar yeren civiles al exercer la presidencia, yeren oficiales xenerales en reserva. Son, n'orde cronolóxicu: el mariscales Castelo Branco y Artur da Costa e Silva, y los xenerales Emílio Garrastazu Médici, Ernesto Geisel y João Baptista Figueiredo. So la influencia de téunicos como Eugênio Gudin, Roberto Campos y Antonio Delfim Netto, el réxime militar llevó a cabu reformes económiques, fiscales y estructurales, adoptando inclusive dalgunes de les propuestes de João Goulart, como la reforma agraria y la nacionalización d'empreses d'infraestructures.

La sociedá presentóse primeramente entusiasta col réxime por consecuencia del progresu económicu, pero pola manipulación de los medios al traviés de la censura y la propaganda oficial, adulces foise oponiendo al réxime autoritariu. Les desaxeraciones del sistema de represión política, como la muerte del periodista y militante del Partíu Comunista Brasilanu (PCB) Vladimir Herzog, llevaron al propiu presidente Geisel a adoptar posiciones enérxiques contra la "llinia dura".

Nes eleiciones de 1976 la oposición tuvo un númberu creciente de votos, lo que llevó a una "lenta, segura y gradual" apertura política, coles vuelta de dellos exiliaos políticos, el fin de la censura previa a la prensa, l'amnistía y el movimientu de Diretas Já, de gran carga simbólica, qu'esixía les celebraciones d'eleiciones presidenciales direutes, en cuenta de la eleición indireuta que se realizó mientres la mayor parte de la dictadura.[25]

Nueva República (1985-presente)[editar | editar la fonte]

El primer presidente civil escoyíu dende'l Golpe d'Estáu de 1964 foi Tancredo Nieves. Sicasí, nun llegó a asumir el cargu al sufrir unos entueyos postoperatorias que lu llevaríen a la muerte'l 21 d'abril de 1985. Antes, el 15 de marzu, asumiera interinamente la presidencia José Sarney y yá de forma definitiva al morrer Nieves. La democracia foi oficialmente restablecida en 1988 al promulgase l'actual Constitución Federal.[26]

Fernando Collor de Mello, del pequeñu Partíu da Renovação Nacional, foi escoyíu Presidente en 1989 nes primeres eleiciones direutes dende 1964.[25] El so gobiernu duró hasta 1992, cuando arrenunció por cuenta de un procesu d'impugnación contra él arriendes de una serie de denuncies qu'envolubraron a Collor en casos de corrupción. La corrupción foi dirixida pol so tesoreru na campaña eleutoral, Paulo César Farias.[25][27] El vice presidente, Itamar Franco, asume nel so llugar.[25]

Nel gobiernu de Franco nació'l Plan Real, articuláu pol so ministru de Facienda, Fernando Henrique Cardoso.[28] Pol ésitu del plan, Cardoso sería escoyíu presidente en 1994 siendo depués reelixíu en 1998. Nes eleiciones de 2002, el candidatu opositor Luis Inácio Lula da Silva, del Partíu de los Trabayadores venció al socesor de Cardoso nel PSDB, José Serra. De nuevu volvería vencer en 2006, esta vegada a Geraldo Alckmin, tamién del PSDB.[29]

El 31 d'ochobre de 2010, na segunda ronda de les eleiciones, Dilma Rousseff, socesora de Lula da Silva al frente del Partíu de los Trabayadores, foi escoyida pa convertise na primer muyer presidenta de Brasil, imponiéndose al socialdemócrata José Serra.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. [1] Quem descobriu o Brasil?
  2. COUTO, Jorge: A Construção do Brasil, Ediçõye Cosmos, 2ª Ed., Lisboa, 1997.primeiro
  3. 3,0 3,1 3,2 Izquierdo Labrado, Julio, "El descubrimientu del Brasil por Vicente Yáñez Pinzón: el Cabu de Santu Agostinho", en Huelva na so Historia X, Universidá d'Huelva, 2005.
  4. *Llaviana Cuetos, Maria Luisa. L'América española, 1492-1898. De les indies a la nuesa América. Temes de Güei (1996) p. 21
  5. MURIU OREYÓN, Antonio, Pleitos Colombinos, Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, Madrid, 1967
  6. Hernâni Donato (1996) [1986]. Dicionário das batalhas brasileiras. São Paulo: IBRASA, páxs. 66. ISBN 8534800340.
  7. Ibíd., 1996: 76; 81; 88. Espulsaos definitivamente en 1697 tres un fallíu intentu de colonizar Amapá.
  8. René Dugay-Trouin, almirante francés tomó Rio de Janeiro el 12 de febreru de 1711 con 5.000 marineros aprovechando que la mayoría de les fuercies lusitanes taben ocupaes tres la Guerra de los Emboabas en Minas Gerais -Divaldo Gaspar de Freitas (1975). As repercussõye do descobrimento do Brasil, analisadas através do estudo da formação, carauterístiques y, sobretudo, das potencialidaes y projeção futura da comunidade lusu-brasileira. São Paulo: Fundo de Pesquises do Museu Paulista da Universidade de São Paulo, páxs. 129- amenaciando la ciudá hasta'l 13 de payares cuando Antônio de Albuquerque Coelho de Carvalho, gobernador de l'acabante crear Capitanía de San Pablo y Mines d'Oru partió a enfrentalo con 1.000 soldaos, 2.000 marineros, 4.000 milicianos y 7.000 a 8.000 esclavos negros armaos -Joel Serrão & António Henrique R. de Oliveira Marques (1991). Nova história da expansão portuguesa: O império lusu-brasileiro, 1620-1750. Tomu VII. Lisboa: Editorial Estampa, páxs. 44. ISBN 978-9-72330-775-7-.
  9. Donato, 1996: 83 y 385. En partícular en de Palmares destruyíu por Domingos Jorge Velho en 1694 con 3.000 soldaos (incluyendo 800 bandeirantes paulistas). El pueblu tenía 10.000 habitantes y dos mil cases.
  10. Ibíd., 1996: 73
  11. Ibíd., 1996: 74 y 388-389. Les campañes fueron dirixíes por Mem de Sá con 300 lusitanos y 3.700 yanacones quien destruyó 160 aldegues.
  12. Ibíd., 1995: 74-75 y 360. El gobernador Luiz de Brito de Almeida ganó a los caciques Aperipe, Tipita y Surubi que se rindieron con 1.200 de los sos guerreros que terminaron siendo esclavizados. En 1586 remontóse'l cacique Mbaopeba quien aguantó por trés años hasta que la so principal aldega, que llevaba'l so nome, foi asaltada por sorpresa por 60 lusitanos empobinaos por Cristóvão de Barros y Sebastião de Farras el 1 de xineru de 1589, 300 de los 20.000 guerreros indios (cifres de la dómina) morrieron, a otru día diose una batalla en campu abierto onde s'impunxeron nuevamente los europeos, el cacique fuxó en perdiendo otros 1.000 guerreros más 400 prindaos.
  13. Ibíd., 1996: 75 y 389-390. Los potiguares aliaos colos franceses vencieron a Frutuoso Barbosa en 1579 pero en 1584 el gobernador Manoel Teles Barreto atacar con un exércitu de cientos de portugueses y españoles, 10 navíos y 3.000 yanaconas y nun paró hasta espulsar a los franceses. En 1590 los potiguares remontáronse pero fueron derrotaos.
  14. Ibíd, páxs. 76. Los franceses espulsaos de Sergipe, Alagoas y Paraíba abellugar nun fuerte xunto al ríu Potengi pero una espedición de 178 lusitanos y 800 indios al mandu de Feliciano Coelho y una flota liderada por Francisco de Barros Rego ganar.
  15. Leslie Bethell (1990). Historia d'América Llatina. Barcelona: Crítica, páxs. 111. Los potiguares yeren capaces de movilizar 20.000 guerreros y fueron mientres gran parte del sieglu XVI detuvieron la meyora lusitana escontra l'Amazonia.
  16. Ibíd., páxs. 81 y 308. Los locales yeren sofitaos polos franceses, Diogo de Campos Moreno y Pedro Coelho de Souza con 65 portugueses, 2 barcos y 200 indios potiguares y tabajaras ganar en Ibiapaba (20 de xineru de 1604). Aliandosé col cacique Jacaúna con quien ganaríen en Batalla de Guaxenduba a una nueva espedición francesa.
  17. Ibíd., páxs. 84, indios caboqueras, buruburus y guanavenas. Espedición d'Antonio Arnau de Vilela.
  18. John Hemming (1978). Rede gold: the conquest of the Brazilian Indians. Cambridge: Harvard University Press, páxs. 638. Los tapajós axuntaron un exércitu de 60.000 guerreros pa enfrentar a los lusitanos.
  19. Anna C. Roosevelt. "Maritime, Highland, Forest Dynamic". (1999). The Cambridge History of the Native Peoples of the Americas: South America Part I. Tomu III. Edición de Frank Salomon & Stuart B. Schwartz. Cambridge: Cambridge University Press, páxs. 336. ISBN 978-0-52163-075-7. La sociedá de los Tapajós taba entamada nun señoríu, siendo considerada la más poderosa y avanzada tribu amazónica. El so principal centru de poder taba na actual Santarém. Esta sociedá surdió hacia l'añu 1000 y dende la so capital espandir por una área de 25.000 km² sometiendo a otres tribus. Dicíase que podía movilizar un exércitu de 60.000 guerreros y tenía una población total de 250.000 persones.
  20. Ibíd., páxs. 86. Castanho de Almeida lideró la campaña.
  21. Ibíd., páxs. 87
  22. Ibíd., páxs. 89. Estos indios fueren convertíos por misioneros xesuites españoles y cuando los lusitanos atacaron unvióse una tropa dende Quitu qu'espulso a los bandeirantes.
  23. Norton Shaw, Hume Greenfield & Henry Walter Bates (1845). The Journal of the Royal Geographical Society. Tomu XV. Londres: John Murray, páxs. 96. Los esquitáivos enfrentar mientres años contra los portugueses y los sos aliaos indios al mandu del Ajuricaba hasta qu'una espedición encabezada pol gobernador del Gran-Pará João da Maia da Gama consiguió cercalu y forzalu a rindise con 2.000 de los sos guerreros. Ajuricaba foi prindada pero termino per suicidar se.
  24. A rebelião dos Mura Mientres tol sieglu XVIII murar llanzaron ataques contra pueblos, fuertes y espediciones portugueses nel centru de l'Amazonia hasta qu'en 1737-1738 llanzaron una espedición contra ellos y entartallar, morriendo 20.000 según el jesuíta João Daniel. Debilitaos, murar pidieron la paz en 1786 pero fueron vencíos y espulsaos de les sos tierres polos mundrucus del ríu Tapajós en 1788. En 1835 xunto a los tapuios aliar a los rebeldes cabanos mientres la Cabanagem siendo estrapaos, en 1863 fueron finalmente sometíos.
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 (en portugués) Historia. Sieglu XX.. Gobiernu brasilanu.. http://www.brasil.gov.br/espanhol/el_pais/historia/sec_xx/. Consultáu'l 3 de febreru de 2009. 
  26. Manuel Álvarez-Rivera (30 d'ochobre de 2006). Recurso Eleutorales na Internet: Eleiciones Federales en Brasil. http://electionresources.org/br/index_en.html. Consultáu'l 3 de febreru de 2009. 
  27. Kurt Weyland (en portugués). The Rise and Fall of President Collor and Its Impact on Brazilian Democracy. Gobiernu brasilanu.. http://www.jstor.org/pss/166101. Consultáu'l 3 de febreru de 2009. 
  28. ROCHA, Sonia, Revista Brasileira de Estudos Populacionais - TESTU PA DISCUSSÃO Nᵘ439 RENDA Y PROBEZA: VOS IMPACTO DO PLANU REAL, Rio de Janeiro, dezembro de 1996, páx. 1. Disponible equí
  29. Max Seitz (30 d'ochobre de 2006). Lula trunfa en segunda vuelta. BBC. http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/newsid_6097000/6097582.stm. Consultáu'l 3 de febreru de 2009. 

Ver tamién[editar | editar la fonte]