Historia de los Países Baxos

De Wikipedia
Los Países Baxos el 5550 e. C.[lleenda 1]
Los Países Baxos el 3850 e. C.[lleenda 1]
Los Países Baxos el 2750 e. C.[lleenda 1]
Los Países Baxos el 500 e. C.[lleenda 1]
Los Países Baxos el 50 d. C.[lleenda 1]
Leo Belgicus, un mapa de los Países Baxos dibuxáu sobre la forma d'un lleón, por Claes Jansz.

La historia de los Países Baxos empieza como la d'un pueblu marineru qu'espolletó nuna llanura nel mar del Norte, nel noroeste d'Europa. Cuando llegaron los romanos, y collos la hestoria escrita nel 59 e.C., la rexón taba escasamente poblada por diversu grupos tribales na periferia del imperiu. Más de cuatro siglos de dominación romana dexaron efeutos demográficos bien fondos, resultando finalmente na creación de trés pueblos xermánicos mayoritarios nel área: los frisones, los saxones neerlandeses, y los francos. Dellos misioneros envierno-escoceses y anglosaxones intentaron arrobinar el cristianismu nos Países Baxos nel sieglu VIII. Los descendientes de los francos salios llegaron a apoderar la zona col pasu del tiempu y, d'esta miente surdió'l neerlandés.

El dominiu carolignio, l'abandonu del Sacru Imperiu Romanu y la depredación viquinga siguieron; polo que los nobles locales dexaron a los ducaos y condaos altamente independientes. Mientres dellos sieglos, les árees de Brabante, Holanda, Zelanda, Friesland, Gelre llucharon intermitentemente ente ellos, pero coles mesmes, el comerciu siguió y creció; les tierres fueron reclamaes y les ciudaes espolletaron. Forzaos pola naturaleza pa trabayar xuntos, col pasu de los sieglos construyeron y caltuvieron una rede de pólders, y diques que caltuvieron lloñe los hinchentes y el mar nel procesu de tresformamientu del so paisaxe afarao nun xardín tao con una productividá bien alta, apoderando'l mar del Norte y los mares más allá d'ésti, y remaneciendo como una de les naciones más urbanes y entamadores d'Europa.

Nel añu 1433, el Duque de Borgoña asumiera'l control sobre la mayoría de los territorios neerlandeses, y surdió el conceutu d'una nación de falantes neerlandés. Sicasí, sol control de Carlos V y Felipe II, los Países Baxos Borgoñonos convertir nuna parte del Imperiu d'España. La reforma protestante fixo'l calvinismu la relixón dominante nel norte. El contraataque español foi dirixíu pol Duque d'Alba, y Alejandro Farnesio. En 1566, Guillermo d'Orange, un calvinista, llanzó la guerra de los Ochenta Años pa lluchar contra la monarquía católica española. La revuelta neerlandesa foi un enfrentamientu épicu contra los españoles; finalmente vencer el norte cola Paz de Westfalia en 1648, pero España caltuvo'l control nel sur.

Asina nació la República Neerlandesa, una nación de falantes neerlandeses con una mayoría protestante, munchos católicos, y miles de xudíos y una por aquél tiempu estraña política de tolerancia. Los Países Baxos beneficiar del cayente d'Amberes y la llegada masiva de los refuxaos protestantes.

Mientres la Revuelta'l comerciu florió y les Provincies Xuníes espolletaron. Ámsterdam convertir nel mayor centru de comerciu del norte d'Europa. Nel Sieglu d'oru neerlandés, que tuvo'l so cenit alredor de 1667, hubo un notable florecimientu nel comerciu, la industria (especialmente la marinera), les artes (especialmente la pintura y les ciencies). Usando'l so poder naval y la so estensa flota comercial, la provincia de Holanda, creó un Imperiu neerlandés universal, una potencia marítima con un algame comercial, imperial, y colonial que s'estendió hasta Asia, África, y América. El comerciu d'esclavos yera especialmente rentable.

A mediaos del sieglu XIX empezó'l so cayente por cuenta de dellos factores económicos. La población yera pequeña –menos de dos millones d'habitantes–. El sistema políticu del país yera apoderáu por rexentes ricos y (delles vegaes) por estatúderes estrayíos de la Casa d'Orange. Finalmente, Ámsterdam perdió'l so lideralgu como ciudá más importante del norte d'Europa frente a Londres. En 1784 una guerra contra Gran Bretaña terminó desastrosamente pa la nación. Hubo un creciente descontentu y un conflictu ente los orangistas y los patriotes inspiráu na Revolución francesa, y depués un conflictu contra la mesma Francia. Una República de Batavia profrancesa establecióse, y col afitamientu del poder francés sol mandatu de Napoleón, los Países Baxos convirtiéronse gradualmente nun estáu satélite de Francia, que remató nel Reinu d'Holanda, pa pasar a ser a cencielles una provincia imperial.

Tres la batalla de Leipzig y el posterior colapsu del Imperiu francés en 1813, los Países Baxos fueron restauraos como un "principáu soberanu", apurriendo la Casa d'Orange un monarca. La Conferencia de Viena en 1815 confirmó esta autoridá por aciu la creación del Reinu Xuníu de los Países Baxos. El rei Guillermu I tamién llogró dominiu sobre Bélxica. Pero l'abilsu cultural ente'l norte y el sur del país yera demasiáu grande. Bélxica remontar en 1830, y les potencies europees reconocieron la so independencia. Dempués d'un periodu conservador de primeres, surdieron fuertes sentimientos lliberales, convirtiendo al País nuna democracia parllamentaria por aciu la Constitución neerlandesa de 1848, con un monarca constitucional. La industrialización y l'urbanización fixeron de los Países Baxos una pequeña nación próspera, con un gran imperiu.

Los Países Baxos fueron neutrales mientres la Primer Guerra Mundial, y los años 1920 y los 1930 fueron años seles. El 10 de mayu de 1940 l'Alemaña nazi invadió'l país, y en destruyendo Rotterdam, ocupar. Alredor de 100 000 xudíos neerlandeses fueron asesinaos nel Holocaustu y otros grupos étnicos sufrieron tamién grandes perdes demográfiques. El 5 de mayu de 1945, la guerra terminó tres la lliberación, na so mayor parte, poles fuercies candienses. Los años de la posguerra fueron dómina de penuries por cuenta de los desastres naturales, la emigración masiva, que foi siguida por una reconstrucción con programes d'obres públiques a gran escala (especialmente'l Plan Delta), la recuperación económica, la integración europea, y l'introducción gradual d'un estáu de bienestar. Tamién hubo un conflictu con Indonesia, que terminó cola retirada neerlandesa por completu de les sos antigües colonies en 1961. Surinam declaró la so independencia en 1975. Muncha xente d'Indonesia y Surinam, y más palantre d'otres naciones, treslladar a los Países Baxos, lo que dio llugar al tresformamientu del país nuna sociedá multicultural.

La segunda metá del sieglu XX foi marcada por una paz y prosperidá relatives. Nel sieglu XXI, los Países Baxos convirtiéronse nun país moderno y dinámico con una economía esitosa (la 16º más grande en 2010) y empobinada escontra'l mercáu internacional, y con una alta calidá de vida.

Prehistoria (antes del 800 e.C.)[editar | editar la fonte]

Grupos tempranos de cazadores y pañadores (antes del 5000 e. C.)[editar | editar la fonte]

Una estatua de madera de carbayu en Willemstead, Países Baxos, que data d'alredor del añu 4500 e.C. nuna exhibición nel Rijksmuseum van Oudheden en Leiden.

L'área que güei correspuende a los Países Baxos foi habitada per primer vegada hai siquier 370 000 años, tal que lo demuestren les ferramientes de piedra descubiertes en Woerden en 2010.[1] Nel 2009 atopóse un fragmentu de la calavera d'un neandertal nel sable dragáu del fondu del mar del Norte, frente la cosa de Zelanda.[2]

Más tarde, los primeros restos notables de la prehistoria holandesa fueron alzaos: los dólmenes, grandes tumbes monumentales de piedra. Fueron atopaos na provincia de Drenthe, y fueron probablemente construyíos por xente de la cultura granxera de Funnelbeaker ente 4100 y 3200 e.C.

Al oeste, les primeres tribus tuvieron d'haber construyíu campamentos cazadores pa cazar el gamo ivernizu, como abellugos. Hai inclusive más evidencia de pequeños asentamientos nel oeste.

La primer evidencia del usu de ruedes provién d'alredor del 2400 e.C. Esto probablemente sería fechu por daquién rellacionáu cola cultura Bellbeaker (Klokbeker cultuur). Esta cultura tamién esperimentu con cobre, de lo que dalguna evidencia (incles de piedra, cuchiellos de cobre, diademes de cobre) foi atopada nel parque de Veluwe. Cada afayu de cobre amuésanos el comerciu con otros "países", por cuenta de que'l mineral de cobre nun s'atopa nel suelu holandés.

La edá del bronce probablemente empezó en dalgún llugar alredor del 2000 e.C. Les ferramientes de bronce na tumba de "El ferreru de Wageningen" ilustren la so busca de conocencia. Dempués d'esti descubrimientu, mas oxetos de la edá del bronce apaecieron, como Epe, Drouwen, etc. Los munchos afayos de raros (y por ello pervalibles) oxetos como cuentes d'estañu nun collar en Drenthe suxuren Drenthe como un centru de comerciu de los Países Baxos na Edá del Bronce.

La cantidá d'oxetos de bronce rotu, dispuestos pa reciclar (Voorschoten) diznos daqué sobre'l valor d'esti metal na Edá del Bronce, que duró hasta cerca del 800 e. C. La tipoloxía de los oxetos típicos de la Edá del Bronce holandés ye: cuchiellos, espaes, hachos, bracaletes, etc. La mayoría de los oxetos de la Edá del Bronce fueron atopaos en Drenthe. Un oxetu amuesa que los mercaderes viaxaben lloñe: grandes situalae (cubos) de bronce fueron manufacturadas en dalgún llugar nel este de Francia o en Suiza, pa entemecer vinu con agua (un costume grecorromana).

La Edá del Fierro traxo riqueces a los Países Baxos, porque'l mineral de fierro se econtraba tantu nel Norte (moeras ijzererts) como nel Centru ("boles" naturales con fierro nelles, en Veluwe) según nel Sur (fierro coloráu cerca de los ríos en Brabant). Los ferreros podíen viaxar de pequeñu asentamientu en pequeñu asentamientu con bronce y fierro, fabricando ferramientes d'encargu, como hachos, cuchiellos, clavos, puntes de flecha, espaes... Hai inclusive evidencia del usu de forxáu "damast"; una evolucionada téunica pa forxar el metal (espaes) cola ventaya del fierro flexible cola fuercia d'aceru. La riqueza de los Países Baxos na Edá del Fierro pue ser vista na "Tumba del rei en Oss" (sobre'l 500 e.C. ). Ellí, un verdaderu rei foi soterráu con dellos oxetos estraordinarios: una espada de fierro con un grabáu d'oru y coral. Foi soterráu nel mayor monte funerariu d'Europa Occidental, que tenía 52 m d'anchu.

Na dómina de la llegada de los romanos, los Países Baxos topábense habitaos por delles tribus xermániques, quien s'asitiaren equí alredor del 600 e.C. , como los Tubanti, los Canninefates, los Frisios. Tribus celtes asitiar nel Sur, ente elles los eburones, menapios y texuandri. Diversos xermanos asitiáronse'l delta del Rin al empiezu de la ocupación romana, y formaron la tribu de los bátavos. Los bátavos fueron honraos como bonos soldaos y llucharon en munches batalles importantes, como la conquista de Dacia (Rumanía) pol emperador Traxanu. En posteriores llectures nacionalistes, los batavios fueron nomaos los "verdaderos" ascendientes de los holandeses, como darréu nel nome de la República Bátava.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Nel sieglu I e.C. , los romanos conquistaron la parte sur de los Países Baxos, onde crearon la provincia romana de Germania Inferior. Pa la mayor parte de la zona ocupada polos romanos, el cantu fronterizu taba nel Rin. Los romanos fueron los primeres en construyir ciudaes nos Países Baxos. Les más importante fueron Utrecht, Nijmegen y Mastrique. La parte norte de los Países Baxos, que taba fuera del Imperiu romanu y que yera'l llugar onde los frisios vivíen (ya inda lo faen), foi fuertemente influyida pol so poderosu vecín del sur. Los romanos tamién introducieron la escritura.

La rellación colos habitantes orixinales foi bona polo xeneral; munchos batavos sirvieron na caballería romana. La cultura bátava foi influyida pola romana, resultando, ente otres coses, en templos de tipu romanu como'l d'Elst, dedicáu a los dioses locales. Sicasí esto nun torgar la rebelión bátava nel 69 d. C., una revuelta bien esitosa sol lideralgu del líder bátavo Cayo Julio Civilis. Cuarenta castellae fueron quemaos porque los romanos violaron los derechos de los líderes bátavos al tomar a mozos bátavos como esclavos. Otros soldaos romanos (como los de Xanten y les tropes auxiliares bátavas y caninefatas procedentes de les lexones de Vitelio) xunir a la revuelta, qu'inclusive estremó la parte norte del exércitu romanu. N'abril del añu 70, Vespasiano unvió unes cuantes lexones pa frenar la revuelta. El so comandante, Petilio Cerialis, foi ganáu polos batavos y empezó negociaciones con Julio Civilis nel so terrén, en dalgún llugar ente Waal y Maas cerca de Noviomagus (Nijmegen) o, como los batavos probablemente llamar, Batavodurum. (Fonte: Historiae, Tácito).

La civilización romana foi esaniciada del área poles migraciones masives de pueblos xermánicos, lo que dempués sería conocíu como Völkerwanderung.

El Sacru Imperiu Romanu[editar | editar la fonte]

Los recién llegaos xunir a los habitantes orixinales pa crear tres pueblos nos Países Baxos: los frisios a lo llargo de la mariña, los saxones nel este y los francos nel sur. Los francos convertir al cristianismu dempués de que'l so rei Clodoveo I facer nel añu 496. Asina, el cristianismu foi introducíu nel norte gracies a la conquista de Frisia polos francos. Misioneros anglosaxones como Vilibrordo y Bonifacio implicáronse viviegamente na conversión d'estes tribus a la fe cristiana. Ello ye que Bonifacio foi martirizado en Dokkum en 754. Per otra parte, los saxones del este convirtiéronse antes de la conquista de Saxonia y aliáronse colos francos.

Los Países Baxos pertenecíen al imperiu francu de Carlomagno, que'l so nucleu atopar no que güei ye Bélxica y el norte de Francia, y que s'estendía amás pol restu de Francia, Alemaña, norte d'Italia y otros territorios d'Europa occidental. En 843, col Tratáu de Verdún, l'Imperiu quedó estremáu en trés partes: Francia nel oeste, Alemaña nel este y un imperiu ente los dos, que tomaba los Países Baxos, l'este de Francia y el norte d'Italia. Darréu, esti imperiu central estremóse; la mayor parte de los territorios de fala neerlandesa integrar n'Alemaña y Flandes incorporar a Francia.

Ente los años 800 y 1000, los Países Baxos carecieron los saqueos de los viquingos. Los sos ataques yeren bien bederres (una d'estes incursiones destruyó la rica ciudá de Dorestad). De 850 a 920, la mayor parte del país foi ocupáu por esti pueblu belicosu. Francia y Alemaña lluchaben pol dominiu del imperiu central, de la que los viquingos queríen restaurar el reinu frisio que fuera sometíu 150 años antes polos francos. La resistencia al poder viquingu centróse, si acasu, na nobleza local, que ganó prestíu de resultes. Finalmente, la supremacía viquinga terminó en 920, cuando'l rei Enrique I d'Alemaña lliberó Utrecht.

Los reis y emperadores alemanes apoderaron los Países Baxos mientres los sieglos X y XI. Alemaña recibió la denominación de Sacru Imperiu Romanu tres la coronación d'Otón I el Grande como emperador. La ciudá neerlandesa de Nijmegen foi un llugar significativu pa los emperadores xermanos; dellos d'ellos nacieron y morrieron ellí. Utrecht, per otru llau, yera tamién una ciudá importante con un destacable puertu comercial.

Bona parte del oeste de los Países Baxos (lo que ye güei la rexón d'Holanda) apenes tuvo habitada dende'l final de la era romana hasta empiezos del sieglu XII. Hacia l'añu 1000, granxeros de Flades y Utrecht empezaron a mercar terrenes pantanosos, pa drenarlos y cultivalos. Esti procesu desenvolver con rapidez y en poques xeneraciones llogróse colonizar les tierres antes despoblaes. Estableciéronse granxes independientes que nun formaben parte de les aldegues, lo que constituyía una peculiaridá na Europa d'aquella dómina. Primero que esto asocedieren, la llingua y cultura de les xentes d'Holanda yeren predominantemente frisias. Esta área yera conocida como Frisia Occidental (Westfriesland). Sicasí, según foi avanzando'l procesu de colonización, la cultura de los francos foi imponiéndose. Nel sieglu XII, la zona yá yera conocida col nome d'Holanda.

Alredor del añu 1000, surdieron delles innovaciones nes téuniques de cultivu (descrites n'ocasiones como "revolución agrícola") que supunxeron un aumentu na producción, especialmente na d'alimentos. La economía empezó a crecer a un ritmu rápidu, y la mayor productividá dexó a los trabayadores cultivar más tierres o dedicase al comerciu. Llueu se crearon los gremios y desenvolviéronse los mercaos de resultes de que la producción entepasara les necesidaes locales. Amás, la introducción de la divisa facilitó enforma l'actividá comercial. Los nucleos urbanos yá esistentes crecieron y nuevos asentamientos surdieron en redol a monesterios y castiellos, de la que una nueva clase media de mercaderes empezó a tomar forma neses zones urbanes. Como resultancia de la crecedera económica, tamién aumentó la población.

Les Cruzaes fueron populares nos Países Baxos y munchos xuniéronse pa dir lluchar en Tierra Santa. Mentanto, había una relativa paz n'Europa, pos los saqueos viquingos, húngaros y musulmanes cesaren. Tanto les Cruzaes como esta paz relativa contribuyeron a la espansión del comerciu.

Les ciudaes floriaron, especialmente aquélles de Flandes y Brabante. De la que les ciudaes crecíen en riqueza y poder, empezaron a mercar ciertos privilexos al soberanu, incluyendo'l derechu al autogobiernu y a aprobar les sos propies lleis. Na práutica, esto supunxo que les ciudaes más riques convertir en repúbliques casi independientes. Dos de les ciudaes más importantes fueron Bruxes y Amberes, qu'algamaríen gran relevancia a nivel européu.

El Sacru Imperiu Romanu amosóse incapaz de caltener la unidá política. Amás de la creciente independencia de les ciudaes, los gobernantes locales tresformaron los sos ducaos y condaos en reinos privaos y sentíense poco obligaos a obedecer al emperador, que'l so poder yera tan solo nominal en bona parte del Imperiu. Una gran parte de lo qu'anguaño son los Países Baxos taba gobernada pol conde d'Holanda, el duque de Gelderland, el duque de Brabante y l'obispu d'Utrecht. Nel norte, Frisia y Groningen caltuvieron la so independencia y yeren gobernaes pola pequeñu nobleza.

Los varios estaos feudales atopar nuna condición de casi guerra continua. Gelderland y Holanda lluchaben pol control d'Utrecht. Pela so parte, Utrecht - que'l so obispu, nel añu 1000, llegara a gobernar sobre más de la metá de lo que güei son los Países Baxos - viose marxinada por cuenta de les continues dificultaes qu'esperimentaba pa escoyer nuevos obispos, ente que les dinastíes de los estaos vecinos yeren más estables. Groningen, Drenthe y la mayor parte de Gelderland, que formara parte d'Utrecht, independizáronse. Brabante trató de someter a los sos vecinos, anque los sos intentos fracasaron. Holanda tamién intentó asegurar la so supremacía en Zelanda y Frisia, pero tampoco tuvo ésitu.

Nel norte, Frisia caltuvo la so independencia mientres esti periodu. Tenía les sos propies instituciones (que'l so conxuntu recibía'l nome de "Llibertá Frisia") y oponíase a la imposición del sistema feudal que podía atopase n'otres llocalidaes europees. El berru de guerra frisio yera "meyor muertu qu'esclavu". Con too y con eso ello, los frisios perdieron la so independencia cuando fueron ganaos en 1498 polos mercenarios lansquenetes alemanes del duque Alberto de Saxonia-Meißen.

Periodu borgoñón[editar | editar la fonte]

Bona parte del territoriu que güei conformen los Países Baxos y Bélxica foi unificada pol duque de Borgoña en 1433. Antes de la unión borgoñona, el neerlandeses identificar cola so ciudá, el so condáu o ducáu local o como súbditos del Sacru Imperiu Romanu. Foi mientres esta etapa borgoñona cuando empezó a surdir ente los neerlandeses una conciencia de nación.

La conquista del condáu d'Holanda pol duque Felipe'l Bonu de Borgoña foi un tanto inusual. Los principales nobles d'Holanda convidaron al duque a conquistar esti país, a pesar de qu'él nun tenía nenguna pretensión histórica sobre Holanda. Dellos historiadores afirmen que la clase dirixente holandesa deseyaba que'l país integrar nel sistema económicu flamencu y qu'adoptara les instituciones llegales flamenques. Europa habíase vistu solmenada por munches guerres mientres los sieglos XIV y XV, ente que Flandes esfrutara de paz y prosperidá.

Tres unos años de conflictu, la condesa d'Holanda foi depuesta en favor de los duques borgoñonos. El comerciu holandés desenvolvióse rápido, especialmente na navegación y el tresporte. Los nuevos gobernantes defendieron los intereses comerciales neerlandeses con eficacia. Ello ye que la flota holandesa ganó a la Lliga Hanseática en delles ocasiones. Ámsterdam creció y nel sieglu XV convertir nel principal puertu comercial européu pal granu procedente de la rexón báltica. Ámsterdam distribuyía granu a les ciudaes importantes de Bélxica, norte de Francia ya Inglaterra. Esti comerciu yera vital pal pueblu holandés, una y bones los Países Baxos yá nun producíen abondu granu como p'abastecese a sigo mesmos.

Gelderland oponer al dominiu borgoñón y trató de crear el so propiu estáu nel nordeste de los Países Baxos y noroeste d'Alemaña. Por cuenta de la falta de dineru, Gelderland fizo que los sos soldaos aprovir de lo que precisaren por aciu el saquéu de los territorios enemigos. Estos soldaos supunxeron una gran amenaza pa los Países Baxos borgoñonos. Un acontecimientu bultable foi'l saquéu de L'Haya. Gelderland taba aliada con Francia, Inglaterra y Dinamarca, que queríen poner fin a la prosperidá de Flandes y al dominiu borgoñón sobre los Países Baxos.

La Llucha pola Independencia y la Edá d'Oru[editar | editar la fonte]

Los Países Baxos son el primer exemplu persistente d'economía moderna. Esta tema desenvuélvese más llargamente nel artículu Historia económica de los Países Baxos.

La Guerra de los Ochenta Años[editar | editar la fonte]

Bandera de la revuelta de los Países Baxos — naranxa, blancu, azul.

Nel sieglu XVI, por heriedu y conquista, tolos Países Baxos llegaron a tar sol mandatu de la dinastía de los Habsburgu col emperador Carlos V, quien los unificó nun solu estáu. L'este d'Holanda solo foi ocupáu unes décades antes de la llucha de los holandeses pola so independencia. Sicasí, en 1548, ocho años antes de la so abdicación del tronu, l'Emperador Carlos V garantizó'l estatus de les Diecisiete Provincies d'Holanda como una entidá separada tantu del Imperiu como de Francia. Esta Pragmática Sanción de 1549 nun foi d'independencia plena, pero dexó una autonomía significativa.

Al Emperador Carlos asocedió-y el so fíu Felipe II d'España. A diferencia del so padre, que creciera en Gante (Bélxica), Felipe tuvo poco apegu personal colos Países Baxos (onde solo tuvo mientres cuatro años), y asina la nobleza local considerar indiferente escontra'l so estáu. Como católicu devotu Felipe taba ablayáu pol ésitu de la Reforma protestante nos Países Baxos, que llevó a un aumentu nel númberu de Calvinistes. Los sos intentos de reforzar la persecución relixosa de los Protestantes y los sos esfuercios por centralizar el gobiernu, la xusticia y los impuestos fixéron-y impopular y conduciéronlu a una revuelta. El holandeses llucharon pola so independencia d'España, lo qu'anició la guerra de los Ochenta Años (1568-1648). Siete provincies rebalbos xunir na Unión d'Utrecht en 1579 y formaron la República de los Siete Países Baxos Xuníos (tamién conocida como les "Provincies Xuníes").

Guillermo d'Orange (Slot Dillenburg, 24 d'abril de 1533 — Delft, 10 de xunetu de 1584), el fundador de la familia real holandesa, lideró a los holandeses mientres la primer parte de la guerra. Los primeros años fueron un ésitu pa les tropes españoles. Sicasí, los asedios siguientes n'Holanda fueron compensaos polos holandeses. El rei d'España perdió'l control de los Países Baxos dempués de que soldaos españoles remontaos escalaren Amberes y mataren a 10 000 habitantes. Los católicos conservadores del sur y l'este sofitaron a los españoles. Los españoles recuperaron Amberes y otres ciudaes flamenques y holandeses. Recuperaron la mayor parte del territoriu nos Países Baxos (pero non en Flandes, teniendo como resultáu la separación histórica ente los Países Baxos y Flandes). Flandes yera'l territoriu antiespañol más radical. Munchos flamencos fuxeron a Holanda, ente ellos, la metá de la población d'Amberes, 3/4 de Bruxes y Gante y tola población de Nieuwpoort, Dunkerque y el campu. La guerra siguió interminablemente mientres otros 60 años, pero l'enfrentamientu principal terminara. La Paz de Westfalia, roblada'l 30 de xineru de 1648, confirmó la independencia de les Provincies Xuníes d'España y Alemaña. El holandeses yá nun se consideraben a sigo mesmos como alemanes dende'l sieglu XV. La identidá nacional formóse principalmente pola provincia de la que procedía la mayoría de la población. Puesto que Holanda yera con diferencia la provincia más importante, la República de los Siete Provincies aportó a conocida como Holanda nos países estranxeros.

Estos sucesos formaron parte d'una llucha más amplia. Vease l'Armada Española p'ampliar información.

La Edá d'Oru[editar | editar la fonte]

Mientres la Guerra de los Ochenta Años les provincies holandeses convertir nel centru comercial más importante del norte d'Europa, moviendo a Flandes; los barcos holandeses cazaben ballenes na mariña de Svalbard, comerciaban con especies na India ya Indonesia (al traviés de la Compañía Holandesa de les Indies Occidentales) y fundaron colonies en Nueva Ámsterdam (güei Nueva York), Sudáfrica y les Indies Orientales. Amás, delles colonies portugueses fueron conquistaes, principalmente en nordeste de Brasil, Angola, Indonesia y Ceilán. Esta nueva nación florió cultural y económicamente, creando lo que l'historiador Simon Schama llamó "an embarrassment of riches" (tener tantes coses bones que ye difícil escoyer). La especulación del comerciu de tulipanes condució a una quiebra del mercáu en 1637, la crisis económica foi superada llueu. Por cuenta de esti desenvolvimientu, el sieglu XVII lleva'l nomatu de la Edá d'Oru de los Países Baxos. Como los Países Baxos yeren una república taben gobernaos más por una aristocracia de comerciantes urbanos, llamaos los rexentes, que por un rei. Cada ciudá y provincia tenía'l so propiu gobiernu y lleis y un grau altu d'autonomía. Dempués de dellos intentos infructuosos d'atopar un soberanu competente, decidióse que la soberanía sería conferida a dellos estaos provinciales, los cuerpos de gobiernu de les provincies. Los Estaos Xenerales, colos sos representantes de toles provincies, decidiría aquelles cuestiones importantes pa tola República. Sicasí, a la cabeza de cada provincia taba'l estatúder d'esa provincia, un puestu ocupáu por un descendiente de la Casa d'Orange. De normal el puestu de estatúder de delles provincies yera ocupáu por un únicu home.

En 1650 el estatúder Guillermu II, Príncipe d'Orange morrió de secute de viruela; el so fíu, el postreru estatúder y rei d'Inglaterra, Guillermu III, nació solo 8 díes dempués, por tanto, dexó a la nación ensin un socesor obviu. Dende la concepción de la República, hubiera una llucha constante pol poder ente los 'rexentes', una elite informal de ciudadanos acomodaos, per un sitiu, y la Casa d'Orange, pol otru, que los sos partidarios, Orangistas, atopábense principalmente ente'l pueblu llanu. Enagora, los rexentes aprovecharon la oportunidá: nun habría nuevu estatúder (n'Holanda) mientres los próximos 22 años. Johan de Witt, un políticu y diplomáticu brillosu, surdió como la figura dominante. Los Príncipes d'Orange convertir en estatúder y en gobernantes casi hereditarios en 1672 y 1748. La República Holandesa de les Provincies Xuníes foi una auténtica república solamente dende 1650 a 1672 y dende 1702 a 1748. A estos periodos llámase-yos la Primera y Segunda Yera ensin estatúder.

La revolución bátava[editar | editar la fonte]

A la fin del sieglu XVIII, crecía la molición nos Países Baxos. Había un conflictu ente los Orangistas, que queríen que'l estatúder Guillermu V d'Orange tuviera más poder, y los Patriotes, que taben influyíos poles revoluciones francesa y de los Estaos Xuníos, queríen una forma de gobiernu mas democrática. El "disparu inicial" d'ésta ... Revolución Bátava pue ser considerada'l manifiestu publicáu en 1781 por Joan van der Capellen tot dean Pol, fundador de los 'Patriotes': Aan het Volk van Nederland ( Al pueblu de los Países Baxos).

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Dempués de ser incorporáu al Imperiu francés sol mandu de Napoleón I, foi formáu, en 1815, un Reinu Holandés qu'incluyía a les actuales Bélxica y Luxemburgu. Los belgues ganaron la so independencia en 1830 y Luxemburgu fixo lo mesmu años dempués. Mientres el sieglu XIX el país tardó n'industrializase en comparanza con Alemaña o Francia.

Cuando los Países Baxos fueron la segunda nación en reconocer la independencia de los Estaos Xuníos, los británicos declaráron-y la guerra. Ésta guerra foi un desastre pa los Países Baxos, particularmente no económico. Col tratáu de paz, según Fernand Braudel, "se arrodilló el grandor holandés".[3]

La República Bátava y el dominiu francés[editar | editar la fonte]

La monarquía[editar | editar la fonte]

El Congresu de Viena causó dos importantes cambeos: el control colonial sobre Indonesia foi perdíu y el Norte y Sur de los Países Baxos unificáronse. En 1815 el país convertir nuna monarquía cuando'l fíu del postreru estatúder, Guillermu V d'Orange-Nassau príncipe d'Orange, xubió al tronu como'l Rei Guillermu I y adicionalmente convertir en gran Duque de Luxemburgu. Sol reináu de Guillermu I los Países Baxos entendíen el territoriu actual y Bélxica con dos capitales Ámsterdam y Bruxeles, pero rápido la minoría francófona empezó a sentise apostrada. Les principales diferencies ente'l norte y el sur fueron les relixoses (el norte yera mayoritariamente protestante mientres el sur yera católicu), les económiques y les llingüístiques. Finalmente estes tensiones provocaron qu'en 1830 los Belgues declarárense independientes de los Países Baxos y anque el rei Guillermu I unviada un añu más tarde les tropes, la movilización de les tropes franceses en favor de la causa belga, facer arrenunciar de cualquier enfrentamientu. Solo ocho años más tarde, en 1839, los Países Baxos reconocieron oficialmente la independencia de Bélxica.

Anque nos Países Baxos nun hubo eventos importantes rellacionaos col agitamiento vivíu en toa Europa nel añu de 1848 demandando la lliberalización de los estaos, el rei Guillermu II promovió reformes lliberales y democrátiques qu'incluyeron una nueva constitución escrita por Johan Rudolf Thorbecke qu'entró a valir el 3 de payares d'esi añu y na que'l monarca perdió bona parte de les sos atribuciones y emprestóse particular interés en protexer les llibertaes civiles.

L'ascensión de la reina Guillermina al tronu de los Países Baxos en 1890 significó la separación d'estos y Luxemburgu, por cuenta de que'l títulu de Gran Duque nun puede ser heredáu por una muyer.

Sieglu XX y empiezos del XXI[editar | editar la fonte]

Hasta 1939[editar | editar la fonte]

A pesar de que los Países Baxos movilizaron les sos tropes n'agostu de 1914, permanecieron neutrales mientres la Primer Guerra Mundial. La invasión alemana de Bélxica aquel mesmu añu condució a munchos refuxaos belgues (en redol a un millón) a buscar abellu nel país. Puesto que el neerlandeses atopábense arrodiaos per países en guerra y el mar del Norte nun yera seguru pa la navegación civil, los alimentos arralecieron y fíxose necesariu recurrir al racionamientu. Col final del conflictu en 1918, la situación tornó a la normalidá.

Dambes cámares del Parllamentu yeren escoyíes pol pueblu, pero a empiezos del sieglu XX solo podíen votar los varones mayores d'edá con ciertu nivel d'ingresos. En 1917 establecióse'l sufraxu universal masculín (esaniciándose asina la barrera de los ingresos) y en 1922 concedióse'l votu a la muyer. La introducción de sufraxu universal favoreció más a los partidios cristianos y a los llaboristes, que seríen parte de cada gobiernu antes los años 1970.

La Gran Depresión de 1929 tuvo efeutos bien negativos pa la economía neerlandesa. Como'l gobiernu de Henrik Colijn negar a camudar la so política económica y a salir del patrón oro, los Países Baxos tardaron más tiempu en recuperase de la crisis qu'otros países europeos. La depresión provocó enforma desemplegu y probeza, amás d'un creciente descontentu social. La puxanza del nacionalsocialismu n'Alemaña nun pasó inalvertíu nos Países Baxos, nos que surdió la medrana a un nuevu conflictu armáu. A pesar d'ello, la opinión mayoritaria ente los neerlandeses yera qu'Alemaña respetaría la neutralidá de los Países Baxos.

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Al españar la Segunda Guerra Mundial en 1939, los Países Baxos declararon la so neutralidá una vegada más. Sicasí, el 10 de mayu de 1940 los alemanes llanzaron un ataque contra los Países Baxos y Bélxica y conquistaron, en poco tiempu, la mayor parte del país. Les mal forníes tropes neerlandeses pudieron faer bien pocu; el 14 de mayu yá namái quedaben unes poques bolses de resistencia. Sicasí, aquel día la Luftwaffe (fuercia aérea alemana) bombardeó Rotterdam, la segunda ciudá más importante del país, matando a 800 persones y destruyendo bona parte de la ciudá, lo que dexó ensin llar a 78 000 persones. Tres esti bombardéu y les amenaces alemanes de realizar unu similar n'Utrecht, los Países Baxos capitularon el 15 de mayu (sacante la provincia de Zelanda). La familia real y delles tropes fuxeron al Reinu Xuníu. Dellos miembros de la familia real vivieron en Ottawa (Canadá) hasta la lliberación aliada.

La persecución de los xudíos nos Países Baxos (unos 140 000 al empiezu de la guerra) empezó pocu dempués de la invasión. Tan solo sobrevivieron unos 40 000 hasta'l final de la guerra. Ye bien conocíu'l casu de la xudía Anne Frank, que más tarde algamaría fama mundial cuando'l so diariu, escritu mientres permanecia escondida de los alemanes, foi publicáu. Anne Frank foi afayada ya internada nun campu de concentración, nel que morrió poco primero de que fora lliberáu.

Fuercies xaponeses invadieron les Indies Orientales Holandeses el 11 de xineru de 1942; ellí, los neerlandeses rindieron el 8 de marzu, dempués de que los xaponeses desembarcaren en Xava. Sicasí, munchos navíos y militares holandeses llograron algamar Australia, dende onde llucharon contra los xaponeses.

N'Europa, dempués del so desembarcu en Normandía en xunu de 1944, los Aliaos avanzaron rápido escontra la frontera neerlandesa. La Operación Market Garden en setiembre llogró prindar delles pontes de los ríos más importantes, y la rexón al sur d'estos ríos pudo ser lliberada ente setiembre y payares. Sicasí, el restu del país, nel que se topaba la mayor parte de la población, nun foi lliberáu hasta'l final de la guerra. L'iviernu 1944-1945 foi especialmente duru, provocando fame y pasando a la hestoria neerlandesa col nome de Hongerwinter ("iviernu de la fame"). En mayu de 1945, l'Alemaña nazi finalmente rindióse, y robló la so rindición ante'l holandeses en Wageningen.

1945 - Actualidá[editar | editar la fonte]

Tres de la guerra, la economía holandesa espolletó gracies al conocíu como "plan Marshall", l'ayuda que los Estaos Xuníos ufiertaron a dellos países d'Europa occidental afeutaos pola guerra, pero la receición de felicidá ayuda, obligó a que los Países Baxos arrenunciaren a la so colonia n'Indonesia y tres delles negociaciones la reina Guillermina robló l'acta d'independencia de dicha colonia en 1949. Otres colonies llograron la independencia en 1963 Nueva Guinea Neerlandesa y en 1975 Surinam.

En política interna un añu antes 1948, formóse la primera "coalición colorada-romana" (Rooms-rode coalitie), compuestu por socialistes y católicos con Willem Drees como presidente de gobiernu. Esti gabinete empezó a introducir el sistema de seguridá social.

La creación del Benelux, unión económica xunto a Bélxica y Luxemburgu, y la so posterior unión a otros organismos panaeuropeos dio pasu a la creación de la Comunidá Económica Europea tres la firma del tratáu de Roma en 1957, polo que se considera a los Países Baxos como a unu de los países fundadores de dicha organización.

Mientres los años 70 la crisis del petroleu fizo que los distintos gobiernos crearen un frente con cambeos na política económica, creando un exemplu de crecedera, lo que dalgunos denominaron "polder-economie" o economía de pólder.

En 1980 la reina Xuliana abdica na so fía Beatriz, el sestu monarca dende la creación del Reinu de los Países Baxos y tercer muyer, tres la so madre y la so güela, que reina'l territoriu de forma consecutiva.

Los gabinetes de Ruud Lubbers (1982-1994) empezaron con una política d'economizar y privatizar.

En 1992 roblar na ciudá de Maastricht el Tratáu de la Unión Europea.

El gabinete de Wim Kok (1994-2002) foi compuestu por lliberales y socialdemócrates, y foi'l primer gabinete ensin partíos cristianos. Nesta dómina tamién se introducieron les reformes lliberales como'l matrimoniu ente persones del mesmu sexu y la llegalización de la eutanasia.

En 2002 l'herederu al tronu Guillermo Alejandro d'Orange-Nassau, contrái na Nieuwe Kerk d'Ámsterdam matrimoniu cola arxentina Máxima Zorreguieta, fía del que foi ministru d'agricultura mientres la dictadura arxentina nos 70, esi fechu provocó alderiques nel parllamentu, pos dellos partíos nun podíen tolerar que la futura reina del país tuviera, indireutamente, un pasáu tan escabroso, finalmente alcordóse prohibir la entrada del padre de Máxima al país p'asistir a la boda, a pesar del discutiniu amenáu, l'agora princesa Máxima ta considerada como unu de los personaxes más populares de la casa Orange-Nassau.

La gran molición política d'esi añu 2002 amontóse cuando apaeció'l populista Pim Fortuyn, con un programa nacionalista de corte derechiega radical. Fortuyn foi asesináu nueve díes antes de les eleiciones, fechu que conmocionó a la opinión pública, pos nunca antes pasara daqué paecíu nel país. Nes eleiciones, el Partíu de Trabayu (PvdA), Partíu Popular de la Llibertá y la Democracia (VVD) y los Demócrates 66 (D66), los partíos que formaron l'anterior gabinete, perdieron casi la metá de los votos, saliendo beneficiaos la Demócrata Cristiana (CDA) y el Partíu de Pim Fortuyn (LPF) que fueron los partíos que formaron el primer gabinete Balkenende, anque tres meses dempués este foi eslleíu por cuenta de les lluches internes nel LPF.

En menos d'un añu'l país vese envueltu nunes nueves eleiciones 2003, esta vegada la resultancia foi beneficiosu para nel PvdA, que recuperó casi tolos votos perdíos l'añu anterior anque'l partíu más votáu foi'l del Jan Pieter Balkenende que forma un nuevu gabinete Balkenende II, pero esta vegada col VVD y D66 como socios de coalición, esti gabinete fai un relanzacimiento de la economía a base de retayos sociales.

En 2004 el país foi trescaláu otra vegada cuando'l cineasta Theo van Gogh foi asesináu por un islamista radical.

El 30 de xunu de 2006 produzse la segunda cayida d'un gabinete, pos unu de los partíos de la coalición, el D66, retira'l so sofitu por cuenta de la denuncia per parte de la entós ministra d'inmigración ya integración Rita Verdonk faía la diputada Ayaan Hirsi Ali, d'orixe somalín pol llogru de manera illexítima de la so nacionalidá neerlandesa. Esti fechu cuesta'l puestu a Verdonk y provoca una convocatoria de nueves eleiciones pa 22 de payares de 2006. La perda de votos per parte del CDA nun torgar que vuelva ser el partíu mayoritariu y que seya l'encargáu de dirixir los alcuerdos de coalición pa la formación d'un nuevu gabinete formáu pol CDA, cristianos demócrates, PvDA socialista, y CU católicos y como primer ministru J.P. Balkenende.

Como datu interesáu, mientres la so hestoria democrática, nengún partíu llogró mayoría absoluta pa poder gobernar en solitariu, d'ende que tres unes eleiciones nun se forme'l gobiernu darréu, pos tien que ser aldericáu y axustáu polos partíos mayoritariamente votaos, esti últimu gobiernu de J.P. Balkenende foi consideráu como unu de los de más rápida creación dende la segunda guerra mundial, pos tan solo tardó en formara 90 díes.

El 28 de xineru de 2013 la reina Beatriz anunció per televisión la so abdicación a favor del so fíu'l príncipe Guillermo, que va reinar col nome de Guillermu IV a partir del 30 d'abril de dichu añu.[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Neanderthal may not be the oldest Dutchman» (inglés). Radio Netherlands Worldwide. Consultáu'l 25 de marzu de 2012.
  2. «Neanderthal fossil discovered in Zeeland province | Radio Netherlands Worldwide» (inglés). Radio Netherlands Worldwide (16 de xunu de 2009). Consultáu'l 25 de marzu de 2012.
  3. Braudel, Fernand, The Perspective of the World vol. III of Civilization and Capitalism 1984. p. 273.
  4. «La reina Beatriz d'Holanda abdica en favor del so fíu». Consultáu'l 28 de xineru de 2013.
  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4      beach ridges and dunes     tidal sand flats, tidal mudflats, salt marshes     peat marshes and floodplain silt areas (including old river courses and riverbank breaches which have filled up with silt or peat)     Valles de los ríos principales (ensin alteria) Valleys of the major rivers (not covered with peat)     Dunes fluviales     Agua llibre (mar, llagunes, río     Paisaxe pleistocenu (> - 6 m)     Paisaxe pleistocenu (- 6 m – 0 m)     Paisaxe pleistocenu (0 m – 10 m)     Paisaxe pleistocenu (10 m – 20 m)     Paisaxe pleistocenu (20 m – 50 m)     Paisaxe pleistocenu (50 m – 100 m)     Paisaxe pleistocenu (100 m – 200 m)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]