Historia de la xeografía

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de la xeografía)
Retrato d'Eratóstenes, quién foi'l primeru n'acuñar el términu "xeografía".

La xeografía ye una de les disciplines más antigües, pero tamién hai que señalar qu'esperimentó un desenvolvimientu bien complexu a lo llargo de toa'l so historia. Básicamente, esta evolución puede estremase en dos grandes periodos: un periodu premoderno qu'empezaría en Grecia, y un periodu modernu a partir del sieglu XIX onde se produz el so institucionalización universitaria, lo que tuvo una influencia enorme nel so desenvolvimientu.

La xeografía primitiva: Babilonia y Exiptu[editar | editar la fonte]

El primer restu humanu que nos indica un interés pola conocencia terrestre ye un mapa d'escala media conocíu como mapa Acadiu, atopáu en Nuzi y fecháu cerca del sieglu XXIII a. C. El mapa ta empobináu escontra l'este y pueden identificase nél carauterístiques xeográfiques como cursos d'agua, asentamientos humanos y montes.[1]

Los mapes más antiguos conocíos que describen la Tierra (mapa mundi) tán dataos en Babilonia cerca del sieglu IX e.C..[2] Pero'l mapa más conocíu d'ente estos afayos, ye'l Imago Mundi[3] datáu sobre'l 400 e.C. hasta'l 600 e.C. y descubiertu n'Iraq en 1899. El mapa, tal que foi reconstruyíu por Eckhard Unger, amuesa la ciudá de Babilonia xunto al ríu Éufrates arrodiada d'una masa de tierra circular presentando Asiria, Urartu[4] y otres ciudaes circundantes arrodiaes por un "ríu amargosu" (océanu), amás de siete islles dispuestes al so alredor formando una estrella de siete puntes. El testu que lu acompaña menta siete rexones esteriores más allá del océanu circular, les descripciones de cinco de les cualos sobrevivieron hasta los nuesos díes.[5] En contraste col anterior mapa más antiguu del sieglu IX e.C. representar a Babilonia como'l centru del mundu, nel anterior ta asitiada más al norte, anque nun se sabe esautamente qué se supón que representa esi centru nel mapa.

Otru mapa, esta vegada de gran escala, representa un pequeñu territoriu del distritu de Nippur, amosando canales, un foso, les cases y un parque. El planu ta datáu nel sieglu XV e.C.. Tamién se toparon mapes n'Exiptu de gran escala (planu de xardín del sieglu XV e.C.) y cosmolóxicos (cerca del añu 350 e.C.). El mapa de Bedolina (norte d'Italia) ta consideráu'l más antiguu d'un asentamientu humanu y data ente'l sieglu XX e.C. y el sieglu XV a. C.[6]

La xeografía de Grecia y Roma[editar | editar la fonte]

Estrabón.
Ptolomeo.

La cultura griega ye la primera en desenvolver una conocencia ordenada sobre un conxuntu de fenómenos qu'atañen, en sentíu ampliu, a la Tierra. Esta descripción de la Tierra, dende l'antigüedá, pudo entendese de dos formes: bien como descripción y estudiu de tola Tierra en cuanto cuerpu físicu y celeste, o bien como descripción y estudiu de dalgún de los sos territorio, incluyendo néstos tantu les sos carauterístiques físiques (ríos, montes…) como los pueblos que los habitaben. Esiste asina dende la Grecia clásica una perspeutiva xeneral y otra particular o rexonal, la primera más próxima a la matemática, a l'astronomía y a la cartografía y la segunda a la historia, a la política y a lo que güei s'entiende por etnografía.

Ye en Mileto onde les conocencies que podríen calificase de xeográficos empiecen a sistematizarse y a tratase d'una manera más metódica y racional. Los periplos o descripciones de les mariñes realizaes polos marinos convertir nuna fonte de conocencia fundamental. Anaximandro de Mileto (610-547 e.C. ) ellaboró, de xuru, unu de los primeros mapes del mundu conocíu polos griegos, amás de dellos cálculos sobre los equinoccios y solsticios. Hecateo de Mileto (ente los sieglos VI y V antes de nuesa Yera) ameyoró'l mapa de Anaximandro y escribió sobre les mariñes y pueblos que bordiaben el Mediterraneu. Heródoto d'Halicarnasu (484-425 e.C. ) realizó dellos viaxes que lu averaron a les llendes del mundu conocíu polos griegos. Nel so Historia describe con gran detalle territorios como Exiptu, Persia o Asia menor.

Eratóstenes de Cirene (275-194 e.C. ) ye consideráu puramente como'l padre de la xeografía”, pos foi'l primeru n'acuñar el términu, aplicándolo a una de les sos obres (Hympomnemata geographica). Pa Eratóstenes esti términu identificaba l'oxetivu esencial del so trabayu, la ellaboración d'una representación gráfica del mundu conocíu, esto ye, lo que güei s'entiende por cartografía. Partía pa ello de la busca de les dimensiones de la Tierra, xera que llevó a cabu con sorprendente aproximamientu. Estrabón (60 e.C. - 21 d. C.) realizó sicasí una xeografía dafechu corográfica o rexonal. Estrabón recueye de forma sistemática un gran númberu d'informaciones acumulaes sobre los diversos territorios de la ecúmene. Les sos obres teníen un claru fin práuticu pos interesaba sobremanera, “pa los fines de gobiernu”. Estrabón identificaba los distintos territorios y carauterizar d'alcuerdu a les sos traces físiques, étnicos y económicos. Nesta mesma llinia, Pomponio Mela (sieglu I a. Y.) realizó la so obra Chorographia onde rellata diversos viaxes poles mariñes conocíes de la dómina describiendo les carauterístiques físiques y humanes de los diversos territorios. Claudio Ptolomeo (90-168 d. Y.), astrónomu y matemáticu realizó tamién una obra xeográfica, Geographike hyphegesis. Esta obra asítiase na tradición de la xeografía matemática y cartográfica. Apurría tables de posiciones que dexaben realizar un mapa de la Tierra basáu na llargor y llatitú de los llugares. Tamién realizó cálculos sobre la dimensión de la Tierra.

La xeografía antes de 1492[editar | editar la fonte]

Mapamundi perteneciente al Llibru de Rogelio empobináu al sur, que perteneció a Al-Idrìsì.

Mientres la Edá Media la conocencia xeográfica, siquier nes sociedaes europees, viose práuticamente atayáu cola decadencia y desapaición del Imperiu romanu. Apoderó una cosmografía relixosa na que la Tierra representábase como un discu circular y los continentes (África, Europa y Asia) disponer en forma de centru en Xerusalén. Nes sociedaes árabes sicasí, caltuviéronse en gran midida les conocencies clásiques. Les necesidaes de gobiernu y l'activu comerciu dientro de los territorios árabes facilitaron la escoyeta de nuevos datos xeográficos. Estos datos fueron sintetizaos por grandes viaxeros como Ibn Batuta, Ibn Jaldùn o sobremanera Al-Idrìsì (1099-1180) que realizó El llibru de Rogerio onde axuntó gran númberu d'informaciones sobre les tierres conocíes y sobre diversos llugares, capitales y ciudaes.

La xeografía de los sieglos XVI al XIX[editar | editar la fonte]

El sieglu XV representa un cambéu radical nes condiciones de desenvolvimientu de les conocencies xeográfiques. Recuperáronse les conocencies clásiques y amás conociéronse nuevos territorios y pueblos. Autores bien distintos intervienen nel llabor descriptivu d'estos nuevos territorios. El modelu que se sigue ye'l proporcionáu por Estrabón, que la so obra Geographiká redescúbrese y reedítase. Coles mesmes foi necesariu modificar tamién la imaxe cartográfica del mundu. Juan de la Cosa ye'l primeru que recueye n'el so mapa les tierres americanes conocíes del área del Caribe (1500). Amás la obra de Ptolomeo ye correxida y ampliada y darréu superada pol Atles de Mercator (1595) qu'atopó tamién nueves soluciones al problema de proyeutar la superficie esférica de la Tierra nuna superficie plana.

Nel sieglu XVII, la xeografía tuvo un llugar destacáu na revolución científica que sentó les bases de la ciencia moderna. La xeografía como ciencia que s'ocupaba de la descripción y de la representación cartográfica de la Tierra, formaba parte de les matemátiques. Yera una ciencia matemática mista al igual que l'astronomía o la óptica. La Xeografía Xeneral na que s'espliquen les propiedaes de la Tierra de B. Varenio publicada en 1650 representa perbién esta concepción. Según Varenio la xeografía ye “la ciencia matemática mista qu'esplica les propiedaes de la Tierra y de los sos partes”. Varenio estremaba la Xeografía polo xeneral y Especial, estudiando la primera la Tierra como cuerpu físicu y celeste y la segunda “la constitución de caúna de les rexones”. En cada rexón Varenio consideraba tres tipos de propiedaes: les celestes (la distancia del llugar dende l'Ecuador y dende el polu, l'enclín del movimientu de les estrelles sobre l'horizonte nel llugar, la duración del día más llargu y más curtiu…), les terrestres (llendes, montes, agües, selves y desiertos, animales…) y les humanes (trabayos y téuniques de la rexón, costumes, formes d'espresase, ciudaes…).

A lo llargo del sieglu XVIII produzse'l desenvolvimientu de les ciencies especializaes de la Tierra, lo que supunxo una perda de conteníu pa la xeografía como ciencia xeneral. La xeoloxía, la botánica y la química pasen a estudiar problemes qu'antes yeren oxetu de la xeografía xeneral. Coles mesmes, l'aumentu na complexidá de les xeres cartográfiques dio llugar a l'apaición de corporaciones profesionales especializaes, colo que la xeodesia y la cartografía configúrense tamién como disciplines independientes. La xeografía, a última hora, divórciase progresivamente de les disciplines matemátiques y el xeógrafu identificar coles xeres corográficas o de descripción de países y región.

Antecedentes de la xeografía moderna[editar | editar la fonte]

Alejandro de Humboldt.

La primer metá del sieglu XIX va ser fundamental pal desenvolvimientu de la xeografía moderna y pa la so institucionalización universitaria. Dellos autores señalaron diverses condiciones de posibilidá nel so desenvolvimientu:

  • Los viaxes d'esploración qu'apurrieron tou un caudal de nuevos datos y esperiencies.
  • La expansión colonial europea, bien venceyada coles sociedaes xeográfiques que popularizaron les conocencies xeográfiques y crearon un estáu social d'opinión favorable escontra la xeografía.
  • El desenvolvimientu del nacionalismu, que va dar a la disciplina una función social y política venceyada al afitamientu del sentimientu nacional.
  • La ellaboración de los proyeutos conceptuales pa la xeografía desenvueltos por Humboldt y Ritter.
  • La reconocencia de la xeografía como una disciplina escolar que va traer la creación de cátedres de xeografía pa formar profesores.

Pa dellos autores (como H. Capel) ye esta última condición el factor principal nel desenvolvimientu de la xeografía a finales del sieglu XIX.

Carl Ritter, catedráticu de Xeografía na universidá de Berlín.

Alejandro de Humboldt (1769-1859) va ser reivindicáu darréu como unu de los fundadores de la moderna xeografía, anque ye dudosu qu'él se considerara a sigo mesmu como xeógrafu. Humboldt pretendía fundar lo qu'él mesmu denomina como “Descripción física de la Tierra”, esto ye, lo que güei s'entiende como una xeografía física integrada. Una disciplina capaz d'integrar los distintos elementos del mundu natural. Esti proyeutu va afigurar na so gran obra Cosmos.

Carl Ritter (1779-1859) pela so parte va esbozar un proyeutu bien distintu. Ritter ocupó un puestu de catedráticu de xeografía na Universidá de Berlín dende 1820 hasta la so muerte. La so obra principal la Xeografía Xeneral Comparada constaba de 21 volumes con una ingente masa d'informaciones. Pa Ritter l'oxetivu de la xeografía científica ye “la organización del espaciu na superficie terrestre y el so papel nel aportar históricu (del home)”, un proyeutu que s'asitiaba nel marcu de la tradición intelectual alemana de la filosofía de la historia desenvuelta por Herder y Hegel.

La obra de dambos autores entá teniendo gran importancia y exerciendo una fuerte influencia posterior en munchos xeógrafos, nun tuvo continuidá nel tiempu. Autores como Paul Claval señalaron el fuerte retrocesu qu'esperimento la investigación xeográfica ente la muerte en 1859 d'estos dos grandes intelectuales y la década de 1870 cuando empiecen a crease múltiples cátedres de xeografía n'Alemaña.

La institucionalización de la xeografía[editar | editar la fonte]

N'Alemaña ye onde la xeografía va esperimentar un fuerte impulsu, principalmente acomuñáu a la enseñanza primaria y secundaria. En 1870 namái esistíen nesti país tres cátedres de xeografía. Sicasí para 1890 práuticamente toles universidaes alemanes teníen enseñanza especializada en xeografía gracies a la decisión del Ministeriu d'Educación de Prusia. Alemaña va configurar nesti aspeutu un verdaderu modelu pa Europa, especialmente para Francia. Les cátedres van ser ocupaes por estudiosos de diversa formación. Por casu F. von Richthofen yera un prestixosu xeólogu, al igual qu'O. Peschel. Friedrich Ratzel yera farmacéuticu por formación y zoólogu pol so trabayu posterior. A. Kirchoff yera historiador y filólogu.

En Francia la institucionalización de la xeografía va siguir los pasos d'Alemaña. Sicasí, la xeografía en Francia va ser desenvuelta principalmente por historiadores como Paul Vidal de La Blache, Bertrand Auerbach o Émile Berlioux.

En Gran Bretaña, la institucionalización universitaria va ser más tardida con fuerte oposición de xeólogos ya historiadores. Nesti procesu desempeñó un papel fundamental la Royal Geographical Society qu'ufiertó a les universidaes d'Oxford y Cambridge una ayuda económica pa la creación de places de profesor. Halford Mackinder, historiador de formación, va ocupar el puestu na universidá d'Oxford llogrando una gran popularidá. F.H Guillemard, médicu y zoólogu facer pola de Cambridge.

El proyeutu d'una xeografía científica: Xeografía física y Antropogeografía[editar | editar la fonte]

La xeografía moderna nun surde polo tanto como una disciplina formao y definío. Les diverses propuestes qu'apaecen pa delimitar el campu de la xeografía nun son coincidentes nin compartíes, fechu que s'enllarga hasta l'actualidá. Nun primer momentu, la xeografía científica que se desenvuelve nes universidaes alemanes empieza a definise sobremanera como xeografía física y más concretamente como fisiografía o xeomorfoloxía. El trabayu de los xeólogos y xeógrafos alemanes, Richthofen, Peschel y Penck va ser fundamental nesta llinia. De fechu va ser F. von Richthofen el primeru en definir la xeografía como la ciencia de la superficie terrestre colo qu'esaniciaba de la xeografía moderna les temes preinstitucionales de la xeografía astronómica, de la xeografía matemática y de la cartografía. Coles mesmes la xeografía dexaba de ser la ciencia qu'estudia'l planeta enteru, pa centrase na so superficie.

Ferdinand von Richthofen.

Sicasí va ser el proyeutu de F.Ratzel (1844-1904) el que va algamar un mayor caláu y espardimientu. Ratzel nel marcu del positivismu de finales del sieglu XIX y bien influyíu pola obra de Darwin, d'Haeckel y de Ritter, va realizar la propuesta d'una disciplina centrada nes influencies del mediu físicu sobre l'home, a la que va denominar como Antropogeografía (1882). Va Ser una disciplina ponte ente les ciencies naturales y les ciencies sociales, una esplicación naturalista de los fechos sociales centrada n'estudiar la naturaleza de les sociedaes y les sos diferencies y en describir l'espardimientu de les traces culturales y los movimientos migratorios de los grupos humanos. En definitiva la Antropogeografía de Ratzel intentaba atopar les causes naturales de los fechos humanos.

L'ésitu d'esta propuesta pa la xeografía va ser bastante grande siquier nun primer momentu. Influyo tantu na xeografía francesa al traviés de J. Brunhes y Vidal de la Blache como na xeografía inglesa al traviés de H. Mackinder y sobremanera na naciente xeografía estauxunidense, hasta entós fundamentalmente física y desenvuelta por científicos de formación naturalista como William Morris Davis o R.Salisbury, al traviés d'una discípula direuta de Ratzel, Ellen Churchill Semple.

En Francia Élisée Reclus (1830-1905), discípulu de Ritter, va realizar una obra fondamente personal y popular, pero que paradóxicamente nun va llograr reconocencia per parte de les instituciones oficiales franceses nin va tener continuidá hasta'l so redescubrimientu per parte de los xeógrafos radicales na década de los 70. Dende una ética anarquista, Reclus va centrar nes rellaciones ente los grupos humanos y el mediu natural, en “reconocer el llazu íntimu qu'axunta la socesión de los fechos humanos y l'aición de les fuercies telúriques”.

La xeografía clásica: rexones y paisaxes[editar | editar la fonte]

Nos últimos decenios del sieglu XIX, empieza a surdir una reaición contra'l positivismu y el naturalismu. En xeografía esto coincide con una fuerte crítica de les, hasta entós, esitoses idees ambientalistas provenientes d'autores como F. Ratzel. La separación conceptual ente naturaleza y espíritu y, correlativamente, ente ciencies naturales y ciencies sociales acentúase. Esto qu'afectó al nucleu de la formulación xeográfica como una ciencia ponte centrada en rellacionar home – mediu.

Como alternativa, empieza a configurase una nueva xeografía que va tener como conceutos centrales rexón y paisaxe. Afírmase'l calter concretu (idiográfico) de la xeografía frente a les pretensiones generalizadoras (nomotéticas) del ambientalismo y cobren mayor fuercia les esplicaciones de tipu historicista y el inductivismo como métodu de conocencia. Los protagonistes d'esti verdaderu tresformamientu conceptual van ser Alfred Hettner n'Alemaña, Paul Vidal de la Blache y Lucien Febvre en Francia y, más tardíamente, Carl Sauer y Richard Hartshorne n'Estaos Xuníos, onde la tradición ambientalista tuvo un mayor enraigono.

Sicasí, la xeografía rexonal y la xeografía del paisaxe configurar de forma independiente y, en parte, engarrada. Puede dicise que mientres la xeografía ambientalista configuraba una ciencia – rellación centrada na interaición ente los grupos humanos y el mediu físicu; la xeografía rexonal configuraba una ciencia – métodu (la xeografía como puntu de vista). La xeografía del paisaxe desenvolveríase sicasí d'una forma más ortodoxa, como una ciencia – oxeto (el paisaxe como productu material o reflexu d'un grupu humanu).

Alfred Hettner (1859-1941) ye quien da forma d'una manera más sistemática a la xeografía rexonal. Pa Hettner, l'estudiu de la historia de la xeografía amosaba la esistencia de dos conceutos d'esta ciencia. La de Erdkunde, esto ye, la xeografía como xeografía xeneral, y el de la Landerkunde o enfoque rexonal o corológico. Si enantes fuera posible aceptar a la xeografía como una ciencia xeneral de la Tierra, la nacencia de disciplines como la xeoloxía, la xeofísica o la xeodesia, faíen imposible esta formulación, colo que l'enfoque rexonal yera l'únicu posible. Coles mesmes, Hettner criticó la definición de Richthofen de la xeografía como ciencia de la superficie terrestre, una y bones los "estudios de la superficie terrestre como tal, esto ye, ensin tener en cuenta les diferencies locales, nun son inda xeográficos". Tamién refugó otres posibles visiones de la xeografía como la propuesta d'una ciencia del paisaxe yá que “la homoxeneidá de la xeografía […] nun puede, poro, basase na unidá de paisaxe, sinón que namái puede ser establecida a partir de la naturaleza interna de rexones, paisaxes y llocalidaes”. Tampoco yera partidariu d'entender la xeografía como una ciencia de les distribuciones espaciales yá que “l'ónde de les coses ye –al igual que'l so cuando, que la distribución y espardimientu local […]-, una carauterística, una cualidá de les coses o fenómenos […] y tien que ser por fuercia tomada poles ciencies sistemátiques”. Con éses pa Hettner: “namái cuando concibamos los fenómenos como propiedaes de los espacios terrestres, vamos tar faciendo xeografía” y la xeografía nun yera, por tanto, nin una ciencia natural nin una ciencia social, sinón dambes coses al empar una y bones “la naturaleza y l'home formen parte indixebrable de la carauterización de les rexones”. N'Estaos Xuníos, R. Hartshorne (1899-1992) va introducir, anque tardíamente, les idees hettnerianas na so influyente obra The Nature of Geography (1939).

Va Ser, sicasí, en Francia con Vidal de la Blache (1845-1918) y los sos múltiples discípulos (A. Demangeon, E. de Martonne, J.Sion, M.Sorre...) onde se va popularizar en mayor midida esta nueva visión de la xeografía. La xeografía tresformar en disciplina de los espacios únicos o rexones; nuna ciencia de síntesis o nuna ciencia que nun se definía por oxetu sinón pol so puntu de vista. La xeografía xeneral integrábase como un simple preséu preparatorio pa realizar la síntesis rexonal como carauterización de los elementos inorgánicos (morfoloxía, hidrografía, clima…), orgánicos (fauna y flora) y humanos (poblamientu, población, organización política y económica…) de les distintes rexones. Amás, esta xeografía rexonalista va ser bastante crítica cola xeografía ambiental de fonduxe ratzeliana anque Vidal nun va dexar de reconocer y apreciar la obra de Ratzel por “reconstruyir la unidá de la ciencia xeográfica, sobre la base de la naturaleza y la vida”. Poro, la xeografía vidaliana nun arrenunció n'absolutu a la tradición ecolóxica; esto ye, a ver al home enserto nel mediu natural, yá que según Vidal “la xeografía humana nun s'opón en sí mesma a una xeografía de la que s'escluyó l'elementu humanu; tal cosa nun esistió sinón nes mentes d'unos pocos especialistes esclusivos”. Esti fechu concretar na propuesta de L. Gallois de conceptualizar les rexones como "rexones naturales" sobre les que los grupos humanos desenvolveríen los sos xéneros de vida.

Émile Durkheim, creador de la morfoloxía social.

Un importante historiador L. Febvre (1878-1956) va ser el que se va encargar de “esmagayar” finalmente'l ambientalismo na so obra La tierra y l'evolución humana (1922). Febvre amás va ser el introductor de la doctrina posibilista, esto ye, va encargase de remarcar la llibertá relativa de los grupos humanos frente al mediu físicu y va realizar tamién una importante defensa de la xeografía frente a la naciente socioloxía francesa liderada por Y. Durkheim que pretendía sustituyir a la xeografía por una subdisciplina sociolóxica denomada morfoloxía social.

Paralelamente a la configuración de la xeografía rexonal, propónse la formulación de la xeografía paisaxística. Inclusive pa munchos xeógrafos producirá una identificación ente los conceutos de paisaxe y rexón. La propuesta del paisaxe como oxetu d'estudiu de la xeografía ta bien venceyáu con una fonda corriente cultural del ámbitu alemán con precedentes en Hegel, por casu. La so incorporación a la xeografía empecipiar n'Alemaña, con autores como S. Passarge y O. Schlüter. La xeografía del paisaxe esmolezse, sobremanera, de la resultancia material de los tresformamientos humanos na superficie terrestre. En Francia, foi un discípulu de Vidal, Jean Brunhes (1869-1930) el que primero incorporó a la so obra l'estudiu del paisaxe. Brunhes foi l'autor del primer manual sistemáticu de xeografía humana publicáu en llingua francesa en 1910. Nésti, Brunhes centra l'atención n'el productores material y visible de la interaición ente fechos físicos y humanos: la casa, el camín, el campu de cultivu y la devastación animal y vexetal como resultaos del trabayu seríen l'oxetu de la xeografía humana. N'Estaos Xuníos, les idees alemanes fueron introducíes en 1925 por Carl O. Sauer. Ésti vía a la xeografía como una ciencia qu'estudiaba la morfoloxía del paisaxe y, especialmente, el tresformamientu de los paisaxes naturales en paisaxes culturales pola aición de les diverses cultures.

La institucionalización de la xeografía n'España[editar | editar la fonte]

N'España, la institucionalización de la xeografía foi considerablemente tardida con al respective de los países europeos más avanzaos. Realmente esta institucionalización nun empezó hasta dempués de la guerra civil (1936-1939) anque ye ciertu qu'enantes hubo importantes estudiosos de la xeografía como Pablo Vila o Gonzalo de Reparaz que vieron atayada'l so llabor pol exiliu o por otres causes. La institucionalización de la xeografía na universidá encontóse básicamente nel cumplimientu de dos funciones: la formación de profesores pa la enseñanza y el papel de soporte ideolóxicu del réxime.

Los profesores que van tener un papel más destacáu nesti procesu van ser, José Manuel Cases Torres, catedráticu de xeografía na Universidá de Zaragoza dende 1944 hasta 1966 y darréu caderalgu na Universidá Complutense de Madrid y Manuel de Terán Álvarez (1904-1984) caderalgu de xeografía na universidá de Madrid dende 1951. Tamién hai que destacar l'importante llabor del institutu Elcano del CSIC (Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques) creáu en 1940 y onde se publicar (y se continua publicando) la que sería la revista xeográfica más importante d'España, Estudios Xeográficos.

La xeografía española va tar fuertemente influyida poles idees de la xeografía francesa y en menor midida poles de la xeografía alemana. Esta influencia dexárase notar tantu nes concepciones de la xeografía española sobre la mesma disciplina como nos métodos de trabayu. Pa Manuel de Terán: “la rexón, los medios xeográficos, el complexu o combinación de fechos de superficie, según la espresión de Allix, el paisaxe, he equí lo qu'asegura a la xeografía la so autonomía y el criteriu de certidume pa tou esllinde de campos y competencies con otres ciencies de la Tierra”. Los xeógrafos españoles van aceptar na so mayoría, poro, les idees de que la xeografía ye sobremanera una ciencia rexonal – paisaxística. Les monografíes rexonales van ser, asina mesmu, el métodu por excelencia de la primer xeografía española.

La xeografía teorético — cuantitativa[editar | editar la fonte]

A partir de la década de 1950, la xeografía conoció una fonda crisis nel Reinu Xuníu y n'Estaos Xuníos que desaguo na creación de la denomada xeografía teorético – cuantitativa o a cencielles “nueva xeografía”. L'apaición d'esta nueva xeografía coincide con enclinos asemeyaos de crisis y cambéu n'otres disciplines, especialmente dientro del campu de les ciencies sociales. La base común de toos esos cambeos ye la torna a un neopositivismo filosóficu, esto ye, reivindícase un únicu métodu científicu válidu pa toles ciencies con independencia del so oxetu d'estudiu, refúguense los procedimientos cualitativos frente a los cuantitativos, ponse la énfasis na construcción de modelos y la busca de lleis y abógase por cierto reduccionismu naturalista y más concretamente fisicalista.

Dientro de la xeografía un finxu significativu va ser la publicación en 1953 del artículu de F. K. Schaefer Excepcionalismo en Xeografía. Schaefer atacaba duramente a la concepción rexonal, especialmente tal que la espunxo R. Hartshorne. Frente a esta concepción a la que denominaba como excepcionalista por centrase no único (la rexón, el paisaxe), Schaefer abogaba por una xeografía estandarizada, tocantes a los métodos, col restu de les ciencies, que tuviera por oxetivu fundamental “la formulación de lleis que rixen la distribución espacial de ciertes carauterístiques na superficie de la tierra”.

Modelu de Johann von Thünen d'usos del suelu agrícola. El puntu negru representa una ciudá.
1) Agricultura intensiva (en blancu).
2) Montes pa lleña.
3) Agricultura estensiva, campos de cultivu.
4) Ganadería estensiva.

Otros finxos importantes na revolución cuantitativa van ser la publicación en 1962 de la obra Theoretical Geography de William Bunge. Pa esta fecha la nueva xeografía desenvolviérase abondo nos Estaos Xuníos a partir de les universidaes de Wisconsin (Madison) y de Washington (Seattle), onde se formaron importantes xeógrafos cuantitativos como Brian J.L. Berry y Richard L. Morrill. Dende Estaos Xuníos el movimientu tresmitióse llueu a Gran Bretaña y a Suecia. N'otros países como Francia o España, onde la concepción rexonalista y paisaxístico tenía una fuerte influencia, la receición d'esta nueva visión de la xeografía y de los sos métodos foi muncho más tardida, yá que s'enllargo hasta finales de los años 60 principios de los 70 y amás la so influencia foi considerablemente inferior. La xeografía cuantitativa va recuperar autores y obres más o menos escaecíes o non teníes en cuenta antes pola xeografía como la Teoría de los llugares centrales de Walter Christaller (Los llugares centrales na Alemaña meridional, 1933) o J. von Thünen (1783-1850) sobre la distribución de los usos agrícoles del suelu.

Pero la xeografía cuantitativa non yá incorporó nuevos métodos y un nuevu oxetu d'estudiu (la esplicación de la distribución de fenómenos sobre la superficie terrestre) sinón qu'influyo tamién na reformulación de la tradición ecolóxica y de la tradición rexonal que siguieron, poro, tando presentes nel trabayu xeográficu dende estes nueves posiciones y dende les concepciones tradicionales. Edward Ackerman en 1963 afirmaba que'l problema fundamental de la xeografía yera “nada menos que la comprensión del enorme sistema d'interaición qu'entiende tola humanidá y el so mediu ambiente natural sobre la superficie terrestre”, colo que reafitaba, de forma anovada, un campu d'estudiu tradicional. Coles mesmes dientro de la xeografía física esquízase la utilidá de nueves concepciones como la d'ecosistema, geosistema o ecoloxía del paisaxe. L'estudiu de la rexón tamién se replantega. Apaez, n'estrecha rellación col desenvolvimientu d'una subdisciplina económica, la ciencia rexonal, el conceutu de rexón polarizada o funcional. La rexón dexa de considerase un paisaxe homoxéneo de mano a caracterizase como un sistema de rellaciones funcionales, onde los sos distintos elementos y bien especialmente la metrópolis rexonal, apaecen cohesionados por fluxos de too tipu (de xentes, bienes, capitales, información…). Nel campu de la xeografía urbana va dexase notar l'influxu de la escuela d'ecoloxía humana de Chicago liderada por Robert E. Park, especialmente pola so atención a la organización espacial intraurbana (modelu de los aniellos concéntricos de Ernest Burgess).

La xeografía del comportamientu, la xeografía radical y la xeografía humanista[editar | editar la fonte]

Mientres la década de 1960, coles mesmes que s'imponía la visión neopositivista de la xeografía, empiecen a surdir les primeres crítiques escontra esta visión de la xeografía y van empezar a esbozase propuestes alternatives. La exa común de toles crítiques va ser l'aceptación, munches vegaes pocu reflexiva, de la filosofía neopositivista. va criticase'l so escesivu formalismu, el so reduccionismu fisicalista y la so obsesión por buscar lleis y construyir teoríes generalizadoras. Les crítiques van empezar a converxer en redol a trés corrientes alternatives: la xeografía del comportamientu, la xeografía radical y la xeografía humanista.

Dende dientro del propiu paradigma de la xeografía cuantitativa afayar la dimensión psicolóxica de los axentes humanos y ponse de manifiestu la insuficiencia de los modelos teóricos ellaboraos pa esplicar la llocalización d'actividaes y usos del suelu. Plantégase'l problema de les esviaciones ente los comportamientos esperaos, acordies colos modelos esistentes de corte economicista (home económicu racional) y los comportamientos reales que necesariamente respuenden a otres variables. Tou esti movimientu teóricu condució a una esmolición pola perceición humana, los mapes mentales, les imáxenes públiques, etc.

Milton Santos, conocíu xeógrafu radical brasilanu.

En gran midida influyíos polos movimientos sociales de finales de los 60 y principios de los 70, los xeógrafos van sentise fondamente descontentos col estáu de la xeografía y el so desdexamientu por temes de relevancia social. Un importante teóricu como David Harvey autor del manual de la "nueva xeografía" Explanation in Geography (1969) va dicir en 1972 que “la revolución cuantitativa siguió'l so cursu y aparentemente los resultaos son cada vez menos interesantes” y que “el nuesu paradigma nun ta al altor. Ta maduru pa un derrocamientu”. Surde asina la que se va denominar xeografía radical. Esta xeografía alternativa pretendi ser comprometida y contribuyir a los cambeos revolucionarios que la sociedá precisa. Critica la pretendida neutralidá y el cientificismo de la xeografía cuantitativa y busca nueves temes d'estudiu como la probeza y los probes, los ghetos, les condiciones de vida urbana (servicios públicos, crisis de la vivienda…), el bienestar social (al traviés de la xeografía del bienestar), el imperialismu y neocolonialismu, etc. Una revista como Antipode: A radical Journal of Geography editada por Richard Peet va ser fundamental en tou esti movimientu renovador.

Dende un planu más teóricu, la xeografía radical va empezar a introducir el marxismu dientro de la xeografía. Configúrase progresivamente, una xeografía marxista bien cercana a les ciencies sociales. Con grandes influencies del estructuralismu marxista francés (Lefebvre, Althusser, Castells) l'espaciu y les configuraciones espaciales de la vida social van definise como un productu social, esto ye, como un fechu social que tien d'entendese nel marcu de les estructures sociales correspondientes y polo tanto nel contestu d'una xeografía entendida como ciencia social. En Francia'l movimientu radical tamién va tener les sos repercusiones y va rematar na creación, por iniciativa personal de Yves Lacoste, de la revista de xeopolítica Herodote (1976).

A lo último, la reaición antipositivista tamién inspiró otra corriente dientro de la xeografía, la denomada como xeografía humanista. La xeografía humanista va poder la énfasis nos aspeutos humanos de la xeografía, esto ye, nos significaos, valores y propósitos de les aiciones humanes. Corresponder coles visiones centraes nel suxetu y más hermenéutiques de les ciencies sociales, frente a les visiones más estructurales de la xeografía radical. La xeografía humanista recibe fuertes influencies de filosofíes como'l esistencialismu o la fenomenoloxía d'Husserl. Frente al espaciu astractu de la xeografía cuantitativa o l'espaciu productu social de la radical, la xeografía humanista va concentrar nel espaciu vivíu, nel llugar como ámbitu afeutivu de la esperiencia humana. Amás los xeógrafos humanistes como Anne Buttimer recuperen la tradición teórica de la xeografía clásica, espacialmente francesa, valorando bien positivamente les figures de xeógrafos como P. Vidal de la Blache, Jules Sion o Max Sorre.

Nueva Xeografía Rexonal y otres llinies d'investigación emerxentes[editar | editar la fonte]

Dende mediaos del deceniu de 1980 produciéronse diverses propuestes p'anovar la xeografía rexonal, antiguu epicentru de la xeografía. Yá dende finales de los setenta, D. Gregory calificaba de xera vital el revitalizar los estudios rexonales y la reformulación del conceutu de rexón. En pallabres del propiu Gregory: “Precisamos saber daqué sobre la constitución de les formaciones sociales rexonales, de les articulaciones rexonales y de los tresformamientos rexonales”. Pero estes propuestes de recuperación de la xeografía rexonal son diverses. Dende los que plantegen una vuelta ensin más a la síntesis xeográfica clásica, hasta los que busquen una nueva xeografía rexonal encontada nel marcu de les ciencies sociales y de la teoría social. Nesta última perspeutiva, sorráyase'l calter de construcción social de les rexones. Les rexones yá nun van ser entes permanentes que'l xeógrafu encargar d'identificar y describir, sinón auténtiques formaciones socioespaciales que se constrúin, camuden y pueden sumir. La influencia de la teoría de la estructuración d'A.Giddens nestes nueves formulaciones va ser bastante marcada.

Tamién mientres la década de los 80 y la de los 90 produzse'l surdimientu de nuevos campos d'investigación xeográfica. Destaquen especialmente, l'apaición de la xeografía de xéneru o feminista, los estudios poscoloniales, la nueva xeografía cultural y la revitalización d'una disciplina xeográfica antigua pero llargu tiempu marxinada, la xeografía política.

La xeografía a empiezos del sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XXI la xeografía preséntase como un campu amplio y variao con potencialidaes y tamién con problemes. Tres más de cien años de desenvolvimientu institucional, los xeógrafos nun consiguieron consensuar un marcu teóricu común nin unos oxetivos xenerales d'investigación qu'integre'l desenvolvimientu de les distintes subdisciplines xeográfiques. Polo que munchos teóricos reconocen que más qu'haber xeografía hai de fechu un conxuntu de ciencies xeográfiques caúna colos sos propios oxetos y métodos. Persisten los dualismos y la separación tradicional ente una xeografía xeneral y una xeografía rexonal según ente la xeografía física y la xeografía humana. Les diverses concepciones de la xeografía conviven na investigación nuna actitú de ciertu eclecticismu. Pero, per otru llau, la xeografía esperimentó cambeos importantes na so historia moderna. Producióse un gran desenvolvimientu de les xeografíes sistemátiques, afondóse en temes d'investigación totalmente nuevos como l'imperialismu, la desigualdá socioterritorial, la urbanización de los espacios rurales, los riesgos y impautos ambientales, etc y incorporáronse nueves téuniques y métodos de gran valor (teledetección, SIG, estadística, GPS.

Ente los xeógrafos destacaos del sieglu XX y d'empiezos del sieglu XXI atópense David Harvey, Milton Santos, Yves Lacoste, Paul Vidal de la Blache, Ellsworth Huntington, Walter Christaller, Halford John Mackinder, Karl Haushofer, Carl Sauer, Yi-Fu Tuan, Horacio Capel, Eduardo Martínez de Pisón, Mike Goodchild, Brian Berry, Peter Haggett, Anne Buttimer, Edward Soya, Ellen Churchill Semple, Paul Claval, Neil Smith y Doreen Massey.

Síntesis[editar | editar la fonte]

Xeografía Premoderna

Xeografía Antigua: Grecia y Roma

Heródoto d'Halicarnasu, realizó dellos viaxes, onde fixo una descripción.

  • Eratóstenes, acuñó'l términu "xeografía" y realizó les primeres midíes de la tierra *

Estrabón, centrar nos aspeutos humanos, la historia y los mitos.

  • Ptolomeo, fixo una descripción del mundu de la so dómina, utilizó un sistema de llatitú y llargor polo que sirvió d'exemplu a los cartógrafos.

Xeografía de la Edá media * Ibn Battuta

  • Ibn Jaldún
  • Al-Idrisi, axuntó gran númberu d'informaciones sobre les tierres conocíes y sobre diversos llugares, capitales y ciudaes. Escribió "El llibru de Rogerio"

Xeografía de los Sieglos XV a XVIII * Mercator, atopó nueves soluciones al problema de proyeutar la superficie de la Tierra nuna superficie plana. Foi constructor y comerciante de globos terráqueos.

  • Varenius, estudió la conexón causal de los fechos xeográficos nel so "Xeografía Xeneral"

Amerigo Vespucci

Los antecedentes de la xeografía moderna * Humboldt, fixo grandes apurras a la xeografía física qu'afiguró na so obra "Cosmos"

  • Carl Ritter, esplicó les rellaciones ente'l mediu físicu y humanu nel so "Xeografía Xeneral Comparada"

Xeografía Moderna

La institucionalización de la xeografía

Alemaña * F. von Richothofen pal que Xeoloxía, Clima y Paleoclima son determinantes na Naturaleza. Dexó la so obra "Viaxe a China".

Francia * Paul Vidal de la Blache. Fundó Annales de Geographie.

Gran Bretaña * Royal Geographical Society

El proyeutu d'una xeografía científica: Xeografía física y Antropogeografía

  • F. von Richothofen, definió a la xeografía como la ciencia de la superficie terrestre colo qu'esaniciaba les temes de la xeografía astronómica, de la xeografía matemática y de la cartografía. Coles mesmes la xeografía dexaba d'estudiar el planeta enteru, pa centrase na so superficie
  • Friedrich Ratzel, va realizar la propuesta d'una disciplina centrada nes influencies del mediu físicu sobre l'home, a la que va denominar como antropogeografía.
  • Élisée Reclus, va centrar nes rellaciones ente los grupos humanos y el mediu natural, en “reconocer el llazu íntimu qu'axunta la socesión de los fechos humanos y l'aición de les fuercies telúriques”. Abrazó l'anarquismu y escribió "Geographie Universelle"

La xeografía clásica: rexones y paisaxes

  • Alfred Hettner, la xeografía tien d'encetar les diferencies alcontraes na superficie terrestre, afayando unidaes espaciales, definiéndoles y comparándoles ente sigo, como espresó nos "Fundamentos de la Xeografía Rexonal"
  • Paul Vidal de La Blache, l'oxetu de la xeografía yera la rellación hombre-naturaleza, dende la perspeutiva del paisaxe, del estudiu de la rexón. Al home considerar un ser activu, que sufre la influencia del mediu, actuando sobre esti y tresformándolo, la naturaleza considérase como un conxuntu de posibilidaes pa l'aición del home.
  • Lucien Febvre, va ser el introductor de la doctrina posibilista, esto ye, va encargase de remarcar la llibertá relativa de los grupos humanos frente al mediu físicu. Escribió "Felipe II y el francocondado"
  • Jean Brunhes, el que primero incorporó a la so obra l'estudiu del paisaxe y l'autor del primer manual sistemáticu de xeografía humana. Foi espertu en regadíos
  • Carl O. Sauer, representante de la escuela californiana, vía a la xeografía como una ciencia qu'estudiaba la morfoloxía del paisaxe y especialmente el tresformamientu de los paisaxes naturales en paisaxes culturales pola aición de les diverses cultures.

La xeografía teorético — cuantitativa * F. K. Schaefer, abogaba por una xeografía que tuviera por oxetivu fundamental “la formulación de lleis que rixen la distribución espacial de ciertes carauterístiques na superficie de la tierra”. Na obra "Excepcionalismo en Xeografía" (1953) defende la innovación metodolóxica basada nel usu de datos

  • William Bunge publicó "Theoretical Geography" (1962), el primer llibru que sistematizó metodoloxíes del analís espacial cuantiativo y tres una etapa cuantitativista afayó la utilidá social de la Xeografía.
  • Brian Berry propón la matriz de datos xeográfica (1964) la cual fai posible l'aplicación de métodos d'analises multivariado cola cuenta de rexonalización.
  • Walter Christaller, la so contribución principal a la disciplina foi la Teoría de los llugares centrales.es un precursor de la Ordenación del Territoriu *

J.von Thünen. Modelizó la llocalización de los cultivos

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. THROWER, N. J. W.: Mapes y civilización. Barcelona: Alcafresnu, 2002. páxs. 23-24. ISBN 84-7628-384-9
  2. Kurt A. Raaflaub & Richard J. A. Talbert, Geography and Ethnography: Perceptions of the World in Pre-Modern Societies, John Wiley & Sons, p. 147, ISBN 1-4051-9146-5 
  3. Siebold, Jim Slide 103 via henry-davis.com - accessed 2008-02-04
  4. http://www.jstor.org/pss/1151277 IMAGO MVNDI, Vol.48 páxs.209
  5. Finel, Irving (1995), A join to the map of the world: A notable discover, páxs. 26–27
  6. THROWER, N. J. W.: Mapes y civilización. Barcelona: Alcafresnu, 2002. páxs. 13-14 y 21-23. ISBN 84-7628-384-9
  • CAPEL, H.: Filosofía y Ciencia na Xeografía contemporánea. Barcelona: Alcafresnu, 2012 (1984). ISBN 978-84-7628-689-0
  • GÓMEZ MENDOZA, J., MUÑOZ JIMÉNEZ, J. y ORTEGA CANTERU, N.: El pensamientu xeográficu. Estudiu interpretativu y antoloxía de testos (De Humboldt a los enclinos radicales). Madrid: Alianza Editorial, 1988.
  • GONZÁLEZ FLORES, Y.: L'universu de la xeografía. Madrid: Akal, 1991.
  • ORTEGA VALCÁRCEL, J.: Los horizontes de la xeografía. Barcelona: Ariel Xeografía, 2000.
  • UNWIN, T.: El llugar de la Xeografía. Madrid: Cátedra, 1995.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]