Historia de Venezuela

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de Venezuela)
Nel golfu que s'aprecia na imaxe satelital, foi'l llugar onde Venezuela adquirió'l so nome actual hai más de quinientos años.

La historia de Venezuela remontar al poblamientu del territoriu poles migraciones amerindies va años.[1] La historia escrita de Venezuela empieza cola llegada de los primeros españoles a finales del sieglu XV[2][3][4][5][6][7] Venezuela confórmase como estáu en 1777 a partir de la Capitanía Xeneral de Venezuela, colonia del Imperiu español que fuera fundada en 1527.

Dómina precolombina[editar | editar la fonte]

Créese que'l ser humanu apaeció nel territoriu que güei se conoz como Venezuela hai unos 30.000 años aproximao,[ensin referencies] proveniente de l'Amazonia, los Andes y el Caribe. La dómina precolombina en Venezuela a partir d'esi intre puede estremase en cuatro periodos: Paleoindiu (30.000 a. C-5000 e.C.), mesoindio (5000 e.C.-1000 e.C.), neoindio (1000 e.C.-1500 d. C.) y indohispano (1500 hasta'l presente). Los periodos paleoindiu y mesoindio carauterizar pola ellaboración de preseos pa cazar grandes animales como'l megateriu, el mastodonte y el gliptodonte; según el posterior desenvolvimientu d'artes de pesca y la navegación escontra a les islles del Caribe.

Pueblu de los arawakos, circa 1860. Lo equí dibuxao ye una muestra de los asentamientos indíxenes antes, mientres y dempués de la ocupación española.
Churuata, antiguu estilu de vivienda na dómina precolombina.

Primeres poblaciones y periodu meso indiu[editar | editar la fonte]

Grupos de persones que lleguen mientres el Pleistocenu Tardíu, posiblemente dende'l Norte, empiecen a ocupar la mariña septentrional del territoriu. Taima-Taima, Muaco y El Jobo son dalgunos de los llugares que presenten restos d'esta población.[8] La presencia d'estos grupos remóntase siquier al añu 13000 A.C. Los humanos que vivíen no que ye Falcón compartíen el so hábitat con una mega fauna como los megaterios, los gliptodontes y los toxodontes. La fauna de los años prehistóricu y precolombín taba formada en parte por dantes, tigres dientes de sable, armadillos xigantes, ente otros.[9]

Los arqueólogos identifiquen un periodu Mesoindio ente'l 7000-5000 A.C. y el 1000 A.C.. Nesti periodu los grupos de cazadores de mega animales pasen a formar estructures tribales más entamaes.

Periodu indíxena[editar | editar la fonte]

El desenvolvimientu que se produz aproximao a partir del 1000 A.C, pero bien distintu según les rexones, conozse como'l periodu Indíxena. Produzse un desenvolvimientu de l'agricultura ente diversos grupos.

La población indíxena al momentu del primer contautu colos europeos aproximao mediu millón de persones habitando lo que güei ye territoriu venezolanu, llegaría, pel norte, dende la rexón del Cuartón; pel oeste, de los Andes, y pel norte, del Caribe. Los principales pueblos indíxenes yeren los chibchas en Los Andes, los caribes, asitiaos en casi toles mariñes, y los arawakos, asitiaos en parte de les mariñes y más al sur, y los wayúu, o guajiros. Sicasí, el territoriu de l'actual Venezuela yera bien diversu llingüística y culturalmente mientres el periodu precolombín, esiste base p'afirmar que los distintos grupos indíxenes pertenecíen siquier a 16 grupos llingüísticos distintos ente estes families lingüísitas taríen presentes:

Y amás esiste un númberu de pueblos indíxenes que falaben llingües aisllaes o non clasificaes, que la so filiación non conocer con precisión (maku, pumé, sapé, uruak, warao, guamo y otomaco).

Dientro d'estos grupos esistía tamién una notable diversidá, asina les families caribe y arahuaca ocupen un territoriu bien estensu ya incluyíen a pueblos que falaben llingües distintes anque emparentaes ente sigo (dientro de cada familia). Les rexones d'oriente, Guayana y centru del país según tamién partes de Zulia y los llanos fueron habitaos por tribus caribes que migraron de la cuenca del Amazones en Brasil, anque dempués por causa de guerres territoriales ocuparon la mariña norte de Suramérica. Los arawakos provenientes de l'Amazonia occidental poblaron rexones del que ye güei el estáu Amazones, nes planicies y bona parte del occidente y centro occidente del país, los waraos atopar nos caños de la desaguada del ríu Orinoco, los Timoto-cuicas nos montes de los Andes y tamién los yanomamis nes selves del Amazones.[10] [1]</ref>

Grupos chibchas provenientes de la zona güei conocida como Colombia empiecen a entrar en territoriu de los Andes venezolannos. Apaecen grupos Caquetíos de Paraguaná. Tamién se producen pequeñes migraciones de grupos independientes que pueblen la cuenca del Orinoco y otres amenorgaes zones del país. Al llegar los españoles esistíen en Venezuela numberoses etnies que falaben idiomes caribes, arawakos, chibchas, tupí-guaraníes y d'otres families llingüístiques. Los aboríxenes usaben teunoloxíes rudimentaries pa construyir viviendes, terraces, diques, canales de riego, etc. Habitaben comunidaes nómades, llabradores sedentarios, como'l semadores de maíz, cultivu que precisaba de complexos sistemes de riego y banzaos pa controlar ríos, había cazadores de dantas y manatís, pañadores de conches marines y pescadores, que utilizaben embarcaciones fabricaes con base nun tueru d'un árbol cayíu pa tresportase, nun baltaben una palma si nun había necesidá d'ello. Unos afaíen el terrén montascosu pa l'agricultura construyendo terraces, otros construyíen murios de piedra nos valles pa ordenar los sembradíos. Nos Llanos, pueblos orixinarios construyeron una estensa rede de calzaes, que comunicaben a les aldegues, crearon los campos elevaos qu'amontaben la producción agrícola nes zones anegadizas, colo cual llograben apoderar los hinchentes nes dómines d'agües.[10]

Nun solíen traer materiales de rexones alloñaes pa construyir les sos viviendes o los sos preseos. Cases de piedra unifamiliares nes rexones más fríes, churuatas coleutives de madera y palmes arrexuntaben al grupu familiar estendíu, palafitos de wayúos y waraos yeren viviendes comunes sofitaes sobre pilotes nes llagunes y manglares.

El trueque solía constituyir nel intercambiu de tubérculos del monte por frutes de tierres baxes, maíz por güevos de tortúa, pexe salao por yuca, y asina socesivamente. Los kariña llograron desenvolver amplies árees de trueque, cultivaben algodón, yuca, árboles frutales y tabacu, que camudaben por canoes y hamaques. Tamién producíen cestería, cerámica, adornos corporales de plata, perlles, oru y carey de conches de tortúa qu'atopaben en zones distantes del so hábitat. La vistimienta variaba según la rexón, yá que se fabricaba coles fibres naturales qu'atopaben na so redolada, asina, atabeos de llana pal fríu de los Andes y guayucos pal calor.[10]

Sancionábase fuertemente l'acumuladura de distintes riqueces en delles comunidaes, una y bones la propiedá yera coleutiva, la producción yera social y non individual, na mayoría d'eses comunidaes la comida solía preparar pa tola población. Sicasí, pretensiones territoriales de delles poblaciones agresives desaguaben en grandes guerres, exércitos d'hasta 40 mil homes combatieron na guerra ente catuches y teques.

N'otres rexones, los warao, fuxendo de los caribe dexaron el so territoriu ancestral, y atoparon un nuevu llar dientro de los caños del delta del ríu Orinoco. La organización social variaba según la rexón, había dellos pueblos que se constituyíen en comunidaes tribales, xerarquizaes, con caciques y autoridaes de paz, y otres con una organización comuñal onde namái'l xamán, mestrón y guía espiritual tenía un rangu cimeru, usaben les plantes con fines melecinales.

Dómina Colonial[editar | editar la fonte]

Primeros viaxes y la Gobernación de Coquivacoa 1502[editar | editar la fonte]

Lo que sería col tiempu Venezuela foi columbrada y percorrida primeramente n'agostu de 1498 por Cristóbal Colón quien s'avera a les boques del ríu Orinoco diendo dende les islles Canaries, y percuerre la mariña dende la islla Trinidá hasta quiciabes l'actual cabu de la Vela, na península de la Guajira, al este de Colombia. Siendo ésta la primer vegada que los europeos columbraben el continente, l'almirante, al reparar la variedá de flora y fauna, llamó a la zona "Tierra de Gracia", en clara alusión al Edén bíblicu[11][12][13][14][15][16]

Viaxes subsiguientes como'l d'Alonso de Ojeda, Diego de Lepe, Cristóbal Guerra y Alonso Neñu. Ente 1499 y 1502 delimitan rápido dos porciones de territoriu pa faer d'ellos gobernaciones, y exercer xurisdicción: la una dende les boques del Orinoco hasta'l "morru de Maracapana", anguaño na ciudá de Lechería, na mariña oriental de Venezuela, área que apuerta a conocida como la Gobernación de Cumaná, y dellí d'equí p'arriba costeando hasta'l cabu de la Vela sería depués escontra 1528 la Gobernación de Venezuela o Gobernación de Coquivacoa.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Escontra 1523 una ciudá castellana nel oriente de Venezuela, col nome de Nueva Cádiz floria na islla de Cubagua a base de la enorme estraición de perlles de les sos agües y depués col comerciu esclavista d'indios de tola mariña firme cercana.

Esta efímera ciudá ye, sicasí, la más sólida de cuantes construyir nesi sieglu en Venezuela, pos ta toa ella fecha de calicanto, texas y piedra, pola riqueza que xenera la esplotación perlífera. Dura pocu como establecimientu pobláu castellán, hasta 1542, en que la abandona en favor de la cercana Islla de Margarita, pola estinción final de los ostrales de les sos agües, y calamidaes naturales como un posible temblón y un siguíu furacán nesos años. Sicasí la so influencia como ente irradiador de presencia castellana nel territoriu y de base pa espediciones al interior del mesmu foi notable.

Gobernación Alemana en Venezuela: Tiempu de los Welser[editar | editar la fonte]

Carlos I otorgar l'alministración de Venezuela a la sociedá de los Welser d'Augsburgu en cuenta de fondos financieros. El rei prescribe que los Welser teníen de fundar una cierta cantidá de ciudaes y promover la inmigración, pero estos dedíquense primero de too a la busca d'El Dorado y la esclavización de los indios.

Philipp von Hutten

Ambrosio Alfinger (Ambrosius Ehinger) ye'l primer gobernador de la provincia. Llega a coru en 1529 y dende ellí cola escontra l'Occidente. Na entrada d'un llagu ataca a les tribus de la zona y funda la ciudá de Maracaibo.

Dende 1529 hasta 1538 los Welser rexistren la esportación d'unos 1005 indíxenes, anque'l rei yá prohibiera la esclavitú d'indios en 1528.[17] Les espediciones realizaes polos Welser y los sos subalternos signifiquen la destrucción de les sociedaes indíxenes en grandes zones n'especial alredor del Valle de Barquisimeto y El Tocuyo.

En 1530 Alfinger vénce-y por unos meses l'alministración a Nicolas Federmann y parte a la Hispaniola col fin de recuperase de la malaria. Torna'l mesmu añu y empieza esploraciones ente lo que sería territoriu venezolanu y colombianu. Muerre en 1533 nun ataque d'indios.

Georg von Speyer toma la gobernación de la provincia en 1535 y hasta 1538 entama espediciones pol Occidente de Venezuela y el Cordal Andín de Colombia en busca d'El Dorado. Afaya diversos ríos que desagüen na vera occidental del Altu Orinoco.

L'asesinatu de Phlipp von Hutten pol conquistador Juan de Carvajal en 1546 lleva al colapsu de l'alministración de los Welser en Venezuela.

Segunda metá del sieglu XVI[editar | editar la fonte]

L'abdicación de Carlos V en 1556 trai consigo la perda definitiva de los derechos de comerciu pa los alemanes.

En 1561 Venezuela ve la llegada de Lope de Aguirre y les sos marañones provenientes de Perú. Este toma primero la islla de Margarita en 1561. D'ellí parte escontra Borburata, onde desembarca y sigue el so camín al traviés de Valencia escontra Barquisimeto. Nesi tiempu causa terror ente les poblaciones a les que llega colos sos siguidores. El 27 d'ochobre de 1561 llega a Barquisimeto, onde ye asesináu polos sos propios espedicionarios.

El sieglu XVI ve la nacencia darréu, de forma más o menos espasmódica y con munches vicisitúes de ciudaes castellanes definitives y estables, tales como Coro (1527), Maracaibo (1578), Barquisimeto (1552), Mérida (1558), Trujillo (1558), El Tocuyo (1545), Valencia (1553), Barinas (1597), Caraques (1568), Cumaná (1569), Carora, L'Asunción y San Tomé, na Guayana.

Los pirates y contrabandistes, primero de too grupos británicos y franceses, pero tamién holandeses, azoten les zones costeres de Venezuela por más de dos sieglos. Ente los ataques más importantes figuren los de John Hawkins y Francis Drake. John Hawkins desembarca en dos causes nel pueblu costeru de Borburata y viende ellí esclavos que prindara en Guinea.

A fines del sieglu XVI yá l'orde colonial ta bien establecíu y funcionen na forma debida les instituciones coloniales castellanes, como'l Cabildru, la Ilesia, la Real Facienda y el réxime d'encomienda indíxena. En 1576 el gobernador establecer en Caraques, pol so bon clima y tar defendida de pirates pola serranía costera que la dixebra de la mariña, ciudá onde va morar, faciendo a ella d'equí p'arriba la capital del país. En 1584 camudar a Caraques contadores de la Real Facienda y pa esa dómina yá mora ellí l'obispu.

El comerciu del trigu floria, según la ganadería, la minería d'estraición aurífera y la curtimbre de los cueros pa la esportación. Impórtense esclavos pa los plantíos y el serviciu domésticu.

Provincia de Venezuela 1527[editar | editar la fonte]

Mientres la conquista y colonización del territoriu venezolanu entámense delles gobernaciones o provincies, ensin continuidá nel tiempu, como les de Nueva Andalucía o Cumaná, Coro, Venezuela (o Caraques), Trinidá, Gobernación de Glayar, Nueva Estremadura o Mérida, Guayana y l'efímera de Barcelona, en 1636. Cabo señalar que les mesmes funcionaben independientemente.

Les provincies de Caraques, Cumaná, Guayana y Maracaibo dependen primeramente de la Real Audiencia de Santu Domingu y depués de la Real Audiencia de Santafé de Bogotá o del Virreinatu de la Nueva Granada, en diverses ocasiones, alternándose nesta función, sobremanera nel ámbitu xudicial, cola Real Audiencia de Santu Domingu, dependiente del Virreinatu de la Nueva España.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Venezuela nel sieglu XVII

El sieglu XVII ve'l surdimientu del cacáu (1615) como un gran productu d'esportación, según la caña d'azucre, el tabacu, la sal y los cueros. El trigu aparra escontra'l consumu internu, por aumentu poblacional.

Ordenar la fundación escontra 1618 de pueblos de doctrina pa recoyer a los indios y nacen asina pueblos como Turmero, Guarenas, Choroní, Petare, Baruta, La Victoria, Cagua, San Mateo, Santa Lucía, El Valle, Antímano, etc., impulsaos por orde real y llocalmente por aición del obispu y el gobernador, acatando dicha orde.

Les ciudaes costeres fortifíquense ante la puxanza pirata. Constrúyense fortaleces como la de Araya nel oriente (1622-1646), Pampatar y Santa Rosa en Margarita, San Antonio en Cumaná o San Carlos de la Barra, na entrada del Llagu de Maracaibo, del Estáu Zulia. Maracaibo ye asaltada por pirates en 1642, y depués repetidamente n'otres ocasiones, según Xibraltar, n'el mesmu llagu, Trujillo, Cumaná y Margarita.

La Catedral del Obispáu camudar en 1637 de Coro, onde moraba dende 1530, a Caraques y les misiones como institución de delles órdenes como la de los franciscanos y xesuites empiecen a exercer el so llabor poblador, ordenadora y evanxelizadora en tol territoriu, a partir de la segunda metá del sieglu XVII.

L'asina llamáu terremotu de San Bernabé asocedíu en xunu de 1641 destrúi la mayor parte de les edificaciones de Caraques y poblaciones cercanes. Enfermedaes contaxoses tales como'l cólera, el sarampión, la Peste Negro y el gripe, ataquen en delles ocasiones les poblaciones castellanes, produciendo estragos ente los indios, esclavos y españoles. Una de les más graves asocedida en 1657, que produz munchos finaos en Guarenas y otres ciudaes.

Escontra 1780 escastar per etapes la institución de la Encomienda d'Indios.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

En 1728 l'escritor neogranadino José d'Uviéu y Baños escribe Historia de la Conquista y Población de la Provincia de Venezuela, qu'hasta güei ye un clásicu de les lletres y la historia nacional. José d'Uviéu y Baños nació en Santa Fé de Bogotá en 1671 y morrió en Caraques en 1738.

El sieglu XVIII ve la llegada de la Real Compañía Guipuzcoana, o Compañía de Caraques, que s'establez en 1728 y apuerta nun ente monopolizador del comerciu del cacáu y de la venta de productos importaos direutamente d'España, tales como vinos, trigu, teles y fierro, esaniciando tantu pa los productores como pa los consumidores locales la posibilidá d'aportar a otru mercáu, lo cual xenera enormes resfregones sociales y perceguera de productores y comerciantes criollos en contra de dicha compañía, les sos midíes y sobremanera, les sos práutiques con al respeutive de la fixación de precios de les mercancíes.

Sicasí, l'establecimientu de la Compañía trai tamién beneficios, impulsando -pol so propiu interés- el desenvolvimientu o meyora de la infraestructura de puertos locales, tales como Puerto Cabello, Maracaibo, Coro y La Guaira, según el resguardu de tola mariña dende'l ríu Esequibo hasta la Goajira, al occidente, y el so defensa en contra de contrabandistes que saboteaban el so monopoliu. Se requisan barcos, revísense paquetes y caletas marines y créanse alcabalas d'aduana y control. Les sos práutiques monopólicas y escluyentes producieron delles revueltes, siendo una d'elles la liderada pol zambo Andresote, en San Felipe, en 1735. Sicasí, la más relevante asocedió en Barloventu, estendiéndose dempués escontra Caraques, ente 1748 y 1752, que tuvo liderada pol cosechero local d'orixe canariu Juan Francisco de León y a la cual plegáronse tolos sectores marxinaos poles práutica de la Compañía Guipuzcoana, incluyendo esclavos, pardos y canarios, polo cual adquirió tintes de revolución social. Dambes fracasen por falta de sofitu de la élite criolla local, que decide plegase a la Corona.

A mediaos del sieglu XVIII fundan ciudaes como Angostura (1764), nel Orinoco, y San Fernando de Apure (1788), y crecen otres como San Carlos, Cuartón y San Cristóbal, en Los Andes.

Castiellu de San Diego de Alcalá, construyíu ente 1734 y 1747.

Los xesuites son espulsaos escontra 1766, al igual que nel restu d'América por orde real.

En 1777 produzse la integración de les varies provincies na asina llamada Gobernación de Venezuela y depués na Capitanía Xeneral de Venezuela, que constitúi esencialmente dende entós l'actual territoriu de la nación. El llibre comerciu instáurase y escastar nesa década la Compañía Guipuzcoana.

A fines de sieglu créase la Real Audiencia de Caraques, con xurisdicción xudicial pa conocer de los pleitos en segunda instancia, que sustitúi nesa función a l'antigua Audiencia de Santu Domingu.

Capitanía Xeneral de Venezuela 1777[editar | editar la fonte]

Les provincies esistentes pal momentu de la creación y organización de la Capitanía Xeneral de Venezuela yeren, amás de la Provincia de Venezuela seríen:

Provincia de Trinidá, creada en 1532, pol conquistador Antonio Sedeño, y orixinalmente so la xurisdicción de Santu Domingu, darréu a la so incorporación a la Capitanía Xeneral, foi atacada por una flota inglesa, que llogró la rindición de la plaza, del gobernador de la islla, nel añu 1797, y foi reconocida la so ocupación por Tratáu de Amiens nel añu 1802.

Provincia de Nueva Andalucía, ta axuntó a les anteriores provincies o gobernaciones de Nueva Andalucía y Paria, nuna única entidá, la mesma foi orixinalmente dependiente de la Real Audiencia de Santu Domingu a partir del añu 1569, hasta que foi suxeta a la xurisdicción del Virreinatu de la Nueva Granada, de 1749 a 1777.

Provincia de Margarita, la islla foi una provincia hasta l'añu 1600, cuando pasa a depender direutamente de la Corona Española hasta 1777.

Provincia de Guayana, tamién conocida como Provincia de Angostura, y fundada nel añu 1591.

Provincia de Maracaibo, formada en 1740, cola unión de les anteriores provincies de Glayar y Mérida.

La Provincia de Venezuela o Caraques, depende siempres de la Real Audiencia de Santu Domingu, na islla La Española, hasta 1718, cuando'l nuevu réxime borbónicu n'España, por Real Cédula facer depender d'equí p'arriba del acabante crear Virreinatu de Nueva Granada. Independizar de nuevu d'esti Virreinatu de la Nueva Granada nel añu 1742. Trenta años dempués amiéstense-y los territorios de les provincies de Maracaibo, Guayana, Cumaná, dependientes del Virreinatu de la Nueva Granada, la provincia de Trinidá, dependiente de Santu Domingu y Margarita, dependiente de la Corona Española, pa formar la Capitanía Xeneral de Venezuela, con capital na ciudá de Santiago de León de Caraques, por Real Cédula emitida pol Rei Carlos III d'España, el 8 de setiembre de 1777.

L'autoridá de la Capitanía Xeneral toma los asuntos de índole política, militar y económica, de toles enantes señalaes provincies; sicasí, les mesmes siguen dependiendo judicialmente de la Real Audiencia de Santu Domingu, y los sos gobernadores yeren nomaos direutamente pola Corona Española.

La influencia de Caraques como ciudá central de gobiernu oficial, y residencia del Gobernador nun área que tomaba económicamente delles otres gobernaciones como la de Nueva Andalucía, Mérida o Guayana, inflúi finalmente pa integrar tol conxuntu de provincies y gobernaciones del área de Venezuela alredor de la Gobernación de Caraques.

La economía colonial de Venezuela xira alredor de la esportación de cueros, trigu, tabacu y cacáu, con puxances en distintes dómines, siendo esti productu, el cacáu tan apreciáu nel esterior pola so finura, arume y calidá qu'impulsa mientres los dos sieglos finales de la etapa colonial el desenvolvimientu económicu, y xenera una casta ilustrada de descendientes de los conquistadores, conocida como los mantuanos, que basa la so riqueza y poder nesti productu mientres esos 2 sieglos.

Evolución educativa en tiempos de la Colonia[editar | editar la fonte]

L'Imperiu Español desdexa y llinda la promoción de la educación nes sos colonies. Venezuela, al ser una provincia particularmente probe dempués del colapsu de la esplotación de les perlles nel sieglu XVII, ye particularmente escaecida. Los grupos de mulatos y otros nun tienen accesu a la educación siquier básica.[18]

En 1727 créase la primer universidá en Venezuela, sieglos dempués de que se fixera en Méxicu o'l Perú.[19]

En 1760 el gobernador de la provincia de Caraques otorgar un permisu al coronel d'inxenieros Nicolás de Castru pa introducir los estudios de matemátiques con una Academia de Xeometría y Fortificación puramente pa los sos oficiales. Manuel Centurión crea en 1761 una Academia Militar de Matemátiques. En 1763 el maestru Lorenzo Campins y Ballester introduz una Cátedra de Medicina.[20]

Evolución política y económica a finales del sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

La fuercia militar hispana ye bastante amenorgada pa la población. Pa 1777 hai en teoría unos 12000 militares pa una población d'unes 800 mil persones. Ye según en 1797 les tropes ingleses del xeneral Abercromby conquisten con facilidá les islles de Trinidá y Tobagu: el gobernador José María Chacón y Sánchez de Sotu apenes consiguiera movilizar unos quinientos soldaos mal armaos en contra d'una armada con 59 buques y 6750 soldaos d'infantería.[21]

Delles cobardes intentonas d'emancipación prodúcense, una d'elles liderada pol ex esclavu José Leonardo Chirino en Coro, y otra polos criollos Manuel Gual y José María España y l'español Juan Bautista Picornell influyíos poles idees de la Revolución francesa, establecíos en La Guaira, denomada la Combalechadura de Gual y España. Los sos cabezaleros son presos y dellos aforcaos na Plaza Mayor de Caraques en 1799.

Alexander von Humboldt informa que pal empiezu del sieglu XIX Venezuela importaba productos por más de 35 millones de francos de la dómina y que cuatro quintes partes d'esta mercancía vien d'Europa.[22] Diz que los cueros de Carora, les hamaques de Margarita y los cobertores d'algodón del Tocuyo son productos bien pocu importantes "inclusive pal mercáu internu".

Independencia[editar | editar la fonte]

Causes de la independencia[editar | editar la fonte]

Causes internes[editar | editar la fonte]

Dientro de les causes internes destacábase la conocencia de les idees de la ilustración polos "criollos". Constituyíen un grupu social carauterizáu por tener un altu nivel educativu polo que la so preparación intelectual y contactos col estranxeru dexáron-yos conocer les idees revolucionaries.[ensin referencies]

Causes esternes[editar | editar la fonte]

En referente a les causes esternes que dieron llugar a les causes de la independencia de Venezuela destacamos les siguientes: Les idees d'igualdá, llibertá, seguridá y fraternidá van xugar una influencia decisiva nel ánimu de los blancos criollos, amás de les diverses independencies surdíes (independencia d'Estaos Xuníos, independencia d'Haití) y la Revolución Francesa.[ensin referencies]

  1. La revolución francesa surde en 1789, asina los ideales que promulgaba esta revolución de llibertá, igualdá y fraternidá lleguen a les colonies. Según la idea de, por qué non, llevar a cabu tamién una revolución.
  2. El motivu más importante de toos foi la crisis política de la Corona Española. Francia invadiera España, obligando al rei Carlos IV y al so fíu Fernandu VII a arrenunciar al tronu a favor de Napoleón, quien punxo al so hermanu, Xosé Bonaparte, como rei d'España. Esto lleva a que se cree un gobiernu propiu en Venezuela, hasta que Fernandu VII volviera al tronu d'España.

Primeros pasos pa la independencia de la Venezuela[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XVIII tienen llugar los primeres conatos independentistes en Venezuela. La primera d'elles ye una rebelión armada en 1795 con José Leonardo Chirinos a la cabeza. La otra tratar d'una combalechadura per parte de Manuel Gual y José María España, en 1797, y ye la primera de raigaños populares. Dambes intentonas resulten fallíes, colos sos respeutivos líderes executaos. Francisco de Miranda, pela so parte, intenta dos veces en 1806 invadir el territoriu venezolanu por La Vela de Coro con una espedición armada proveniente d'Haití. Les sos incursiones terminen en fracasos pola prédica relixosa na so contra y l'indiferencia de la población.

Independencia de Venezuela[editar | editar la fonte]

La independencia de Venezuela desenvolver ente 1810 y 1823. Foi marcada por dos importantes acontecimientos:

• La independencia d'Estaos Xuníos d'Inglaterra en 1776, abriendo camín a otres colonies como Venezuela. • La revolución francesa (1789)

En 1806, el criollu Francisco de Miranda, precursor de la independencia, entamó una espedición lliberadora de Venezuela con una armada proveniente d'Haití y sofitada polos británicu. Nuna primer ocasión l'intentu foi fallíu. Miranda abellugar en Tobago, y pocos meses dempués volvió intentalo, llogrando l'ésitu.

La fecha del 19 d'abril de 1810 marcó l'entamu de la revolución venezolana y da entamu a la independencia de Venezuela. Vicente Emparan, pa esi entós yera'l Capitán Xeneral de Venezuela, foi destituyíu del so cargu pol Cabildru de Caraques. Ello dio pasu a la formación de la Xunta Suprema de Caraques, la primer forma de gobiernu autónoma. La Xunta gobernó hasta'l 2 de marzu de 1811, día en que s'instaló'l Primer Congresu Nacional, ente que noma un triunviratu compuestu por Cristóbal Mendoza, Juan Gradia y Baltasar Padrón. Meses dempués, el 5 de xunetu d'esi añu, dar# en declarar la independencia y el 7 de xunetu del mesmu añu, finalmente róblase'l Acta de la Declaración d'Independencia de Venezuela.

Aun así, los ánimos taben caldiaos y munchos realistes entamaben una combalechadura pa tornar al estáu anterior al 19 d'abril de 1810, alzándose delles poblaciones con tal propósitu, ente elles Valencia, Caraques y Los Teques, col sofitu de la guarnición de Puerto Cabello y delles tropes españoles procedentes de Maracaibo qu'entá permanecía en manes realistes. La ciudá de Valencia ye declarada capital de la República pol Congresu Nacional el 9 de xineru de 1812 depués de ser encalorada la rebelión, coles mires d'asegurar l'apegu de la ciudá (al igual que'l d'otres importantes poblaciones dependientes, como Puerto Cabello) a los intereses independentistes. A pesar d'ello, esta Primer República colapsa cola llegada de Domingo de Monteverde, quien recupera'l control de la Provincia. El 25 de xunetu de 1812 Miranda, Comandante en Xefe del acabante crear exércitu, capituló en San Mateo; Simón Bolívar y otros militares apurrieron a Miranda a los españoles lideraos por Monteverde, quien-yos dio carta de salida del país. La rexón occidental, xunto con Atanasio Girardot y José Félix Ribas. Depués de faer públicu'l polémicu Decretu de Guerra a muerte, enfrentó a los realistes en cuatro batalles a lo llargo de la ruta escontra la capital. Al terminar la campaña, el 6 d'agostu entró triunfalmente en Caraques, onde se-y tituló como Llibertador. Asina se dio entamu a la Segunda República, anque siguieron los combates n'otros puntos del país. Sicasí, al añu siguiente españó una rebelión lleal a la Corona al cargu de José Tomás Boves. El violentu emburrie de les sos tropes forzó a los siguidores de Bolívar a fuxir a oriente y a la espulsión de los patriotes de tierra firme, colo que cayó la Segunda República.

Bolívar intentó una reedición de la Campaña Almirable pa rescatar la república, pero per falta de sofitu treslladar a Xamaica pa consiguir sofitu británicu, y depués a Haití. Ellí abellugóse'l restu de los líderes patriotes. Estos planiaron una espedición a tierra firme, que zarpó en marzu de 1816. Depués de tomar la Islla de Margarita, los republicanos prosiguieron la so xesta atacando Carúpano y Maracay. Bolívar fuxó al poco tiempu. Fízose una segunda espedición. Piar consiguiera lliberar Guayana. Bolívar aprovechó esto pa treslladase ellí xunto coles tropes de mercenarios europeos - primero de too británicos - que llegaben a Venezuela al traviés d'Oriente. Bolívar tomó'l mandu de les tropes republicanes acantonaes en Guayana y estableció la Tercer República. La rivalidá con Piar creció rápido y a la fin Bolívar mandó a aprehender a este. Al poco tiempu, Piar foi executáu. Pela so parte, José Antonio Páez realizó perimportantes operaciones militares pa lliberar la rexón central del país al mandu de los sos llaneros.

La guerra nel llanu sigue hasta 1819. En febreru d'esi añu, Bolívar intentó la reorganización del Estáu cola instalación del Congresu de Angostura, que'l so resultáu ye la creación de la Gran Colombia. En 1820, roblóse'l Tratáu d'Armisticiu y Regularización de la Guerra, poniendo fin a la guerra a muerte y cesando hostilidaes hasta'l 28 d'abril de 1821. El 24 de xunu d'esi mesmu añu, Bolívar enfrentar a Miguel de la Torre na Batalla de Carabobo, que se salda cola victoria republicana. Esta victoria significó la lliquidación de les tropes realistes en Venezuela, dexando remanentes que seríen vencíos na Batalla naval del Llagu de Maracaibo en 1823.

Gran Colombia[editar | editar la fonte]

Mapa de la otrora Gran Colombia.

La República de la Gran Colombia, según la llei fundamental que la crea, integra a Venezuela col Virreinatu de Nueva Granada y la Provincia Llibre de Guayaquil, a la que depués se xune l'Audiencia de Quito. El congresu escoyíu en Angostura mover a Cúcuta, onde se sanciona la Constitución de Cúcuta n'agostu de 1821, y na que se define la organización política d'esti Estáu. Bolívar ye escoyíu presidente por mayoría, y Francisco de Paula Santander ye fechu vicepresidente. Bolívar sigue los sos campañes de lliberación pel sur, na que favorez la lliberación de Perú y la creación de Bolivia.

El nuevu Estáu reguló sobre'l comerciu y les instituciones públiques, y tamién decretó l'abolición de la esclavitú.[23] Pero la discrepancia ente bolivarianos (centralistes) y santanderistas (federalistes) tensionó l'orde internu. Auníu a la crisis económica, la carente infraestructura, les diferencies idiosincrátiques y d'intereses, y el deséu d'autonomía per parte de los venezolanos para col so territoriu, granó la secesión. La Cosiata de 1826, liderada por Páez, cuayó felicidá inconformidad del departamentu de Venezuela col gobiernu de Bogotá. Pa aquietar la convulsión, Bolívar gobernó por decretu dende 1828, pero ello nun torgar la separación de Venezuela, que se manifestó finalmente en payares de 1829. En mayu de 1830 instalóse'l Congresu de Valencia en Valencia (capital provisional del país con motivu del congresu) pa tomar decisiones con al respeutive de los pasos a siguir pol Departamentu de Venezuela en vista'l creciente y continuu distanciamientu col Gobiernu Central, lo cual terminó na separación definitiva de Venezuela de la Gran Colombia y la nacencia del Estáu de Venezuela, adoptándose una nueva constitución.

Caudillismo y Guerra Federal[editar | editar la fonte]

José María Vargas, Presidente de la República de 1835 a 1836.
Ezequiel Zamora, líder de los federalistes na Guerra Federal hasta la so muerte en 1860.

El principal xefe políticu y home fuerte de Venezuela nos sos alboreceres como nación independiente ye José Antonio Páez, quien se juramenta como Presidente el 11 d'abril de 1831, y el so Vicepresidente ye Diego Bautista Urbaneja. N'el so persona constitúyese'l Partíu Conservador, integráu na so mayoría por militares d'altu rangu que participaron na Guerra d'Independencia. Nel so mandatu hai relativa paz y l'economía amuesa una recuperación aguiyada pola Llei de Llibertá de Contratos de 1834 y la masiva esportación de café.[24] En 1835 delega el poder en José María Vargas, el primer civil en dirixir el país. Esto postreru nun ye de gustu pa los militares de pensamientu lliberal, encabezaos por Santiago Mariño y Pedro Carujo que se llevanten pa esixir la reconstitución de la Gran Colombia y el fin del poderíu d'una minoría de comerciantes. Ente tales oficiales hai bolivarianos sobresalientes, como'l edecán del Llibertador, Luis Perú de Lacroix o'l granadín José María Melo, según tamién un enemigu de Bolívar, Pedro Carujo. Llogren un efímeru trunfu y designen como presidente provisional a Mariño, pero llamen al xeneral Páez con cuenta de los sofitara; sicasí ésti restaura a Vargas nel gobiernu y decreta amnistíes a los oficiales de la revolución, munchos de los cualos sicasí resulten desterraos.

Páez, en ganando una rebelión lliberal, vuelve resultar electu en 1838. Encaró la crisis económica mundial d'esi añu, que cutió duramente a Venezuela, y a la creciente oposición lliberal representada por Antonio Leocadio Guzmán, al empar qu'empecipiaba les disputes territoriales contra los británicos pola cuestión del Esequibo. Soublette foi nuevamente presidente en 1843, y en 1847 ye escoyíu'l xeneral José Tadeo Monagas con gran sofitu, pero rompió depués colos conservadores. L'intentu d'éstos en deponelo desaguó nel atentáu al Congresu de 1848. El Xeneral asegurar de que'l so hermanu José Gregorio Monagas fuera fechu presidente en 1851, quien proclamó la definitiva abolición de la esclavitú en 1854. José Tadeo volvió al poder en 1855, pero'l so réxime autoritariu vio'l so fin na Revolución de Marzu de 1858, comandada por Julián Castro; siendo esti postreru nomáu como Presidente Provisional de la República na Convención de Valencia y darréu en Presidente Interín, faciendo de la ciudá de Valencia nuevamente la capital provisional del país.

Los decretos del nuevu gobiernu crearon descontentu en lliberales, y l'inestabilidá fixo inminente l'españíu d'un conflictu armáu conocíu como la Guerra Federal.

El Glayo de la Federación marca'l so entamu, y desenvuélvese como una guerra de guerrilles. Nes batalles iniciales, los federalistes lliberales llograron importantes trunfos, a pesar de la muerte en combate del so líder Ezequiel Zamora en 1860. El so mandu ye ocupáu por Juan Crisóstomo Falcón. Los refuerzos y el sofitu consiguíu por Falcón fortalecen a los lliberales. Los enfrentamientos posteriores dan-yos ventaya y amenorguen les fuercies del gobiernu centralista. Finalmente, n'abril de 1863 róblase'l Tratáu de Coche, que significa la victoria de los lliberales y el so accesu al poder. Sicasí esta resultancia, confórmense nuevos caudillismos rexonales con exércitu propiu que caltién el control de grandes porciones de tierra, cosa que contraria'l anti-llatifundismu lliberal. Esi añu, Falcón asume la presidencia y promulga la so Decretu de Garantíes qu'esanicia la pena de muerte,[25] cosa que ye ratificada na nueva constitución,[26] y convirtiendo a Venezuela nel primer Estáu modernu del mundu en llevalo a práutica.[27]

Guzmancismo[editar | editar la fonte]

Xeneral Antonio Guzmán Blanco, el Pernomáu Americanu, presidente nos periodos 1870–1877, 1879–1884 y 1886–1888.
El Xeneral Joaquín Crespo y los xefes de la Revolución Llegalista, d'Arturo Michelena. Crespo foi Presidente de la República nos periodos 1884–1886 y 1892-1898.

Les midíes de Falcón causaron rensía tanto ente los conservadores como nos disidentes de la faición lliberal. Dambos bandos xunir pa derrocar al gobiernu en 1867 na llamada Revolución Azul. Un exércitu empobináu por Miguel Antonio Rojas alzar na rexón central del país, ente que l'ex presidente José Tadeo Monagas alzar na rexón oriental. Pola difícil situación, Falcón delegó el poder en Manuel Ezequiel Bruzual. A mediaos de 1868 Rojas arrodió la capital, y robló el Tratáu de Antímano, reconociendo al gobiernu y asumiendo el mandu militar del país. Los orientales, considerando'l tratáu como una traición, prosiguieron la so campaña escontra Caraques, a la que prindaron en xunu d'esi añu, instaurando'l gobiernu de los azules, Guillermo Tell Villegas y José Ruperto Monagas.

Antonio Guzmán Blanco, fíu d'Antonio Leocadio Guzmán, lluchara nes files del bandu lliberal mientres la Guerra Federal y depués formó parte del gobiernu de Falcón. Depués d'empecipiáu'l réxime de los azules, entamó xunto col so padre la torna al poder de los lliberales. Al fuxir pol refugu d'alteries enguizaes pol gobiernu, entamó una invasión que llogró'l sofitu de caudiellos rexonales federalistes, tales como Joaquín Crespo y Francisco Linares Alcántara. En febreru de 1870 desembarcó en Curamichate y tomó posiciones pel centru-occidente del país mientres engrosaba les sos fuercies. Tomó Caraques n'abril d'esi añu, polo que'l so accesu al poder conozse como la Revolución d'Abril.

Por vivir dellos años n'Europa, una vegada fechu presidente implementó una serie de midíes tendientes a modernizar el país ya instaurar l'orde definitivu. Nos decretos d'esi añu, creó'l Conservatoriu de Belles Artes, reestructuró l'Alta Corte Federal, dictó'l Decretu d'Instrucción Pública y Obligatoria promoviendo la educación, reorganizó la Universidá Central fixo del pesu venezolanu la moneda nacional, fomentó l'agricultura, ameyoró la infraestructura, y empecipió un ambiciosu tresformamientu urbanísticu de Caraques, ciudá a la que según los historiadores empeñar en da-y cualidaes parisines,[28] ensin abandonar un enclín centralista y autoritario. Tamién combatió los alzamientos en Apure, Guayana y Coro, llogrando someter a los caudiellos. Empecipió una promoción del cultu a los héroes del pasáu, especialmente a Simón Bolívar, como una estratexa pa xunir el país. Igualmente, debilitó'l poder de la Ilesia Católica en Venezuela, al pasar al Estáu funciones que tradicionalmente yeren realizaes por ésta.

En 1877 viaxó a Europa en pasando'l mandu a Francisco Linares Alcántara, quien pocu dempués empezó un movimientu contra Guzmán Blanco. Ello, y la descontinuación de la llinia progresista caltenida pol so antecesor, provocó la Revolución Reivindicadora que-y derrocó en 1879. En tornando al país, Guzmán Blanco empecipió un segundu gobiernu nel que designó al bolívar como moneda nacional, y decretó el cantar Gloria al Bravu Pueblu como himnu nacional, amás de siguir les midíes que tuvieren ésitu nel so anterior periodu, cola ganadería y l'agru recuperándose de la cayida nel pasáu. Depués de cinco años pasó'l mandu a Joaquín Crespo. La introducción del positivismu y la creciente oposición del sector estudiantil conducieron al zarru de la universidá per parte del gobiernu. Como resultancia, el Congresu escoyó a Guzmán Blanco pa presidir ente 1886 y 1888, quien se retiró en 1887, dexando a Hermógenes López como presidente interín pa la transición.

Siguiólu Juan Pablo Rojas Paúl, quien s'alloñar de la llinia centralista caltenida hasta'l momentu, creó l'Academia Nacional de la Historia, y enfrentó disturbios y alzamientos anti-guzmancistas. En 1890 foi escoyíu Raimundo Andueza Palacio pal periodu constitucional de dos años, pero'l so intentu por estender el so mandatu provocó la Revolución Llegalista de 1892 encabezada por Joaquín Crespo, que-y derrocó del poder. Crespo asumió la dirigencia como productu del movimientu n'ochobre d'esi añu, y aprobó una nueva constitución estableciendo la duración de la presidencia a cuatro años, y el votu direutu. Mientres yera xefe del país los recursos públicos fueron mal invertíos y creáronse nueves deldes pal país, pero permaneció popular ente los sos soldaos. El so candidatu a socesor, Ignacio Andrade, venció nes eleiciones de 1897, pero'l so contrincante José Manuel Hernández, desconoció los resultaos acusando fraude, y remontar en Queipa, Valencia en 1898. Crespo, al mandu de les tropes del gobiernu, pereció na Batalla del Matu Carmelera, pero l'alzamientu foi derrotáu. El saldu a la fin del sieglu XIX foi de recesión económica, pero de meyores na cultura, la teunoloxía y l'urbanismu.[29]

Hexemonía Andina[editar | editar la fonte]

Cipriano Castro, Presidente ente 1899 y 1908, axuntáu col so gabinete ministerial.
Grabáu de Willy Stöwer representando'l bloquéu de los puertos venezolanos en 1902.
El Xeneral Eleazar López Contreras empresta xuramentu nel so toma de posesión, 1936.

La Revolución Lliberal Restauradora de 1899 entamada por Cipriano Castro y Juan Vicente Gómez fixo fuxir del país a Andrade, llevando al poder a Castro, quien sicasí, ratificó nos sos cargos a dellos ministros del derrotáu gobiernu, desvirtuando el lema principal de la so campaña: «Nuevos homes, nuevos ideales, nuevos procedimientos». En 1901, l'Asamblea Nacional Constituyente escoyer Presidente y como segundu vicepresidente a Gómez. Al igual que los sos predecesores, pol so autoritarismu combatió sediciones internes. La más sobresaliente d'éstes foi la Revolución Llibertadora, liderada pol banqueru Manuel Antonio Matos, que remató col trunfu de Castru en 1903 tres les batalles de La Victoria y de Ciudad Bolívar, y cerrando el capítulu de les grandes rebeliones caudillistas. Amás, la so xestión siguió una fuerte llinia anti-imperialista contra les grandes potencies estranxeres, negándose a atayar la delda nacional col Reinu Xuníu y Alemaña. Por cuenta de esto, tuvo d'encarar el bloquéu naval qu'impunxeron estos países.

Por cuenta de una enfermedá, en payares de 1908 Castru dirixir a París col propósitu de sometese a tratamientos pertinentes. Díes dempués, el so vicepresidente y amigu Gómez perpetó un golpe d'estáu n'avientu d'esi añu, traicionando a Castro y prohibiendo el so regresu a Venezuela. Gómez foi oficialmente presidente dende 1910, cuando'l Congresu escoyer pa un términu de cuatro años, pero decidió permanecer el poder, y p'arreglar la crisis posterior suspendió les eleiciones. Gómez sería designáu como Presidente Constitucional por periodos de siete años establecíos por una nueva constitución, con gobernantes títere presidiendo por poco tiempu y actuando de fachada a Gómez. Foi inmisericordioso tantu con opositores como con tou aquel que-y cuestionara. Munchos prisioneros políticos cumplieron la so condena realizando trabayos forzaos pa construyir diverses carreteres por tol país. P'aguantar protestes del estudiantáu, cerró la Universidá Central de Venezuela mientres diez años, colo cual sumió al país nun francu atrasu educativu. Tamién promulgó la primer Llei del Trabayu, creó bancos pa obreros y llabradores, empecipió la esplotación petrolera y llogró la cancelación de la delda esterna en 1930. El movimientu opositor más recordáu de la so dómina foi protagonizada por los estudiantes universitarios en 1928, d'onde surdiríen nuevos líderes políticos. En 1929 tamién tuvo llugar un intentu de golpe d'estáu nos cuarteles de Caraques tres los fallíos alzamientos de los xenerales, Emilio Arévalo Cedeño y Jose Rafael Gabaldón, según tomar de Curaçao por Rafael Simón Urbina y la invasión del Falke liderada por Román Delgado Chalbaud. La mayor contribución del xeneral Gómez foi la pacificación definitiva del país, al esterminar a los caudiellos importantes y crear l'Academia Militar de Venezuela, como base d'un Exércitu Nacional consolidáu. El so réxime ye consideráu como la dictadura más ferrial que tuvo Venezuela y Llatinoamérica.

Gómez morrió en 1935, y el Xeneral Eleazar López Contreras foi designáu Encargáu de la Presidencia hasta 1936, y depués Presidente Constitucional por siete años. Con él empecipia la transición a la democracia: decreta amnistía pa los prisioneros políticos y restablez la llibertá de prensa. Nos Antroxos d'anguaño una gran manifestación pública frente al Palacio de Miraflores demandando por mayores llibertaes civiles, a les que López aportó en parte col so Programa de febreru. En xunetu reformó la constitución, amenorgando'l periodu presidencial de 7 a 5 años, y focalizó les sos polítiques gubernamentales na creación de programes asistenciales de salú pública.[30] Amás, concretó obres de suma importancia pa la nación como la creación de la Guardia Nacional de Venezuela en 1937, l'apertura del Muséu de Belles Artes y del Muséu de Ciencies en 1938, y la creación del Bancu Central de Venezuela en 1940.

Al términu del so mandatu n'abril de 1941, el Congresu designó como Presidente a Isaías Medina Angarita, militar que promulgó una Llei d'Hidrocarburos en 1943 que traería más dividendos monetarios al país y acutaría la participación de les empreses multinacionales. N'el so xestión decretó la eleición direuta de los diputaos, el sufraxu femenín y la llegalización de tolos partíos, dexóse'l regresu de tolos exiliaos políticos y la lliberación de la totalidá de los presos políticos. Tamién creó'l primer plan de cedulación venezolana en 1944, activó una reforma agraria, y empecipió la modernización de les ciudaes. Sofitó a los aliaos na Segunda Guerra Mundial ya intentó l'anexón de les Antilles Neerlandeses. L'aspeutu más negativu foi la firma del Tratáu de Llendes de 1941 ente Colombia y Venezuela. Anque siguió con mayor rapidez el camín a la democracia, esistíen munchos adversarios políticos, como Rómulo Betancourt y el so partíu Aición Democrática. Dende'l so senu cuayar en 1945 un golpe d'estáu con ayuda d'un grupu de mozos militares dirixíos polos Tenientes Coroneles Marcos Pérez Jiménez, Luis Llovera Páez y Carlos Delgado Chalbaud, quien disentían col tipu d'eleición presidencial emplegada y con munches midíes de Medina.

Instauróse entós una Xunta Revolucionaria de Gobiernu presidida por Betancourt. En curtiu tiempu la Xunta llamó a comicios llibres y direutos. El famosu escritor Rómulo Gallegos resultó ser el primer presidente venezolanu electu d'esta forma, asumiendo en febreru de 1948. A pesar d'eso, Gallegos nun completó'l so periodu debíu al golpe d'estáu del 24 de payares d'esi añu, nel que se fixo col control del país una Xunta Militar integrada polos mesmos remontaos de va trés años, y que derogó la constitución de 1947. De los triunviros, Carlos Delgado Chalbaud yera candidatu a presidir el país depués de que la Xunta Militar convocara a eleiciones, pero ye secuestráu y asesináu por un grupu lideráu por Rafael Simón Urbina y el so sobrín Domingo Urbina el 13 de payares de 1950. Tres l'incidente, Germán Suárez Flamerich foi designáu presidente provisional. Anque nun se pudo confirmar, ye creencia popular que l'autor intelectual del magnicidiu foi Marcos Pérez Jiménez, el segundu triunviru qu'exercía como Ministru de Defensa.

Pérez Jiménez permaneció en tal cartera hasta avientu de 1952, fecha de les votaciones pa una Asamblea Constituyente. Al reparar que'l partíu opositor URD taba llevándose el mayor porcentaxe de votos, el oficialista Frente Eleutoral Independiente desconoció los resultaos y suspendió les eleiciones. Dos díes más tarde, los poderes de la Xunta fueron tresferíos na so totalidá a Pérez Jiménez, quien n'abril de 1953 ye proclamáu Presidente Constitucional por cinco años. El so gobiernu, que nesi añu impulsó una constitución, tuvo'l formatu d'una dictadura personalista que nun bazcuyó en proscribir a la oposición, coartar llibertaes civiles y censurar sistemáticamente a los medios de comunicación. El so principal organismu policial, la Direición de Seguridá Nacional na so Seición Políticu-Social (f. 1949), tuvo la xera d'arrestar a opositores, recluyilos nel Campu de Concentración de Guasina, y tamién executalos. Tuvo especial sofitu del gobiernu de los Estaos Xuníos por ser parte de la rede de distribución petrolera y pola so llucha contra'l comunismu. Sicasí, el so réxime tamién se caracterizó por un progresu n'infraestructura ensin igual pal país, lo que darréu se conocería como la dictadura desarrollista» de Venezuela. La esplosión de la infraestructura visionaria y tecnológicamente piquera, el fomentu especial a la inmigración europea que camudó a la sociedá venezolana, y la completación d'ambiciosos y emblemáticos proyeutos d'obres públiques, enmarcáronse como la práutica d'una corriente de pensamientu nacionalista denomada'l Nuevu Ideal Nacional.[31] A pesar d'esto, l'antipatía xenerada polos sos actos represivos y les sos intenciones de perpetuase nel poder, amontó'l descontentu nel so contra.

N'avientu de 1957 entamóse un plebiscitu pa definir la so permanencia pa otru periodu nel poder. Los boletinos oficiales diéron-y la victoria, anque yera de sobre entendimientu na población polo xeneral que se trató d'un fraude orquestado. Esto produció un fraccionamiento nes Fuercies Armar que lo habíen sofitáu hasta entós, y que protagonizó una rebelión fallida nel día d'Añu Nuevu de 1958. La crisis política que s'anició entós desestabilizó les bases del réxime, concluyendo col so deposición por un movimientu cívicu-militar na madrugada del 23 de xineru, lo que-y obligó a fuxir escontra República Dominicana para darréu treslladase a los Estaos Xuníos xunto a la so familia. A otru día entamóse una Xunta de Gobiernu presidida pol contralmirante Wolfgang Larrazábal. Anque se llamó a eleiciones pa esi añu, la Xunta refugó dellos conatos de golpe per parte de militares perezjimenistas. N'ochobre dar# en la firma del Pactu de Puntu Fixu, que disponía de l'alternanza nel poder de los partíos Aición Democrática, COPEI y URD, pa encauzar la futura vida política del país[32] y escluyendo a los partíos d'esquierda. Larrazábal arrenunció a la xunta en payares pa participar nos comicios, siendo sustituyíu por Edgar Sanabria. La eleición a Presidente decantóse finalmente por Rómulo Betancourt, quien asumió'l cargu en febreru del añu siguiente.

Les obres más perdurables de Pérez Jiménez manifestar na construcción de gran parte de la infraestructura vial nel Distritu Federal. L'Autopista Caraques-La Guaira, Autopista Texeríes-Valencia, Autopista Francisco Fajardo, el Paséu de los Próceres y otres munches fueron obres del Gobiernu Militar. Una Xunta cívicu - militar de Gobiernu, presidida pol Contralmirante Wolfgang Larrazábal Ugueto encargar del gobiernu de transición hasta les nueves eleiciones presidenciales. Una midida populista d'esta Xunta de Gobiernu, denomada Plan d'Emerxencia, pola cual dábase-y una especie de salariu mientres consiguía trabayu a tolos llabradores y obreros que lu solicitaren, dio orixe a un masivu éxodu rural que se dirixó a les ciudaes, especialmente, a Caraques, lo cual dio orixe, de la mesma, a una macrocefalia de la capital con respectu al restu del país, y al rápidu y desafranada medría de les árees de poblamientu marxinal nes barriaes de les principales ciudaes.

Democracia[editar | editar la fonte]

Rómulo Betancourt
La Fuercia Aérea bombardea el Fortín Solano mientres El Porteñazo, en 1962.

La nueva era democrática traxo consigo cambeos a nivel políticu y económicu. Nel so gobiernu nun s'otorgó más concesiones petroleres a les empreses qu'operaben nel país, constituyóse la Corporación Venezolana del Petroleu, y creóse la OPEP en 1960, por iniciativa de Juan Pablo Pérez Alfonzo. Paralelamente adelantróse una llei de Reforma Agraria que redistribuiría los terrenes improductivos col fin de detener el cayente de la producción agrícola, debíu al boom petroleru. Igualmente, sancionóse una nueva constitución en 1961. El nuevu orde tuvo los sos antagonistes. Mientres un desfile militar, el Presidente sufrió un atentáu entamáu pol dictador dominicanu Rafael Leónidas Trujillo col fin de reiniciar la dictadura en Venezuela. Los grupos izquierdistes escluyíos del Pactu empecipiaron una insurxencia armada, entamaos nos focos guerrilleros de les Fuercies Armaes de Lliberación Nacional, auspiciadas pol Partíu Comunista. En 1962, intentaron la desestabilización vía los cuerpos militares, protagonizando dos fallíes revueltes, una en Carúpano y otra en Puerto Cabello. Paralelu a esto, Betancourt promovió una doctrina internacional, na que namái reconocía a los gobiernos electos por votación popular y rompía colos rexímenes dictatoriales.

Nes siguientes eleiciones de 1963 resultó electu Raúl Leoni. El so gobiernu empezó con una coalición de partíos a la que se denominó la Amplia Base, integrando a AD, URD y el FND. Anque'l so gobiernu foi de concordia xeneral y entendimientu ente los sectores de la población, tuvo que trepar con numberosos ataques de la guerrilla. D'ente éstos destaca la invasión a les sableres de Machurucuto en mayu de 1967. Viendo que rindía pocos frutos, la mayor parte de los guerrilleros abandonaron la llucha armada pola política eleutoral nesi añu. El gobiernu de Leoni tamién se destacar pola conclusión d'obres públiques y el desenvolvimientu cultural.

Rafael Caldera resultó vencedor en los siguientes comicios. Antes de tomar posesión, en 1969, españó la insurrección de Rupununi en Guyana, que representó una oportunidá p'amestar parte del Esequibo que reclamaba Venezuela. Nesti contestu, robló'l Protocolu de Puertu España en 1970, conxelando les reclamaciones por 12 años. Apautó la tregua definitiva cola guerrilla y garantizó la so integración a la vida política, llegalizando'l PCV. En 1974 asumió la presidencia Carlos Andrés Pérez. Nel so gobiernu fíxose notable'l profuso ingresu de divises per conceutu del petroleu y los altos estándares de vida qu'adquirió la población, llegándose a l'acepción de la Venezuela Saudita, na que creció aceleradamente el Productu Internu Brutu. En 1975 nacionalizó la industria del fierro, y al añu siguiente, la del petroleu, creando la empresa estatal PDVSA. Tanta Caldera como Pérez rompieron parcialmente cola Doctrina Betancourt.

En 1979, Luis Herrera Campins ye investido como Presidente. Inauguró múltiples instalaciones culturales y deportives, según el Metro de Caraques. Anque los ingresos petroleros siguieron amontándose, ello nun torgar que'l país empeñar nes finances internacionales, forzando l'apegu a los dictames del Fondu Monetariu Internacional.

En 1983 producióse la devaluación del bolívar nel llamáu Vienres Negru, desamarrando una fuerte crisis económica. Nel gobiernu del próximu presidente, Jaime Lusinchi, fadríase pocu pa compensala. Los índices de corrupción viéronse amontaos, y la política económica siguió calteniendo la llinia rentista. Per otra parte, en 1987 vivióse'l mayor momentu de tensión militar internacional nos últimos años, cuando la corbeta colombiana A.R.C. Caldas ingresó clandestinamente n'agües del Golfu de Venezuela. Foi una crisis que s'anició na disputa pola soberanía en dichu golfu ente dambes naciones, y sobre la que nun s'había alcanzáu alcuerdu. Los medios falaben d'una posible guerra, pero'l conflictu resolver por mediu del diálogu y el retiru de la corbeta.

Carlos Andrés Pérez ye nuevamente escoyíu en 1988. Buscando arreglar la crisis, adoptó midíes qu'aniciaron grandes protestes como'l Caracazo de 1989. Produciéronse dos intentos de golpe d'Estáu lideraos el teniente coronel Hugo Chavez en febreru y en payares de 1992. Pérez foi finalmente destituyíu pol Congresu en 1993. Octavio Lepage foi Presidente provisional per pocos díes, hasta que l'historiador y parllamentariu Ramón José Velázquez foi designáu como interín pol Congresu Nacional.

Caldera llega al poder per segunda vegada en 1994. Tuvo que remanar una fuerte crisis bancaria en 1994. El derrumbe ya intervención d'una decena de bancos remató cola fuga de capitales, provocando tamién el quebre d'empreses. Pa frenar la crisis, empecipió una política de privatizaciones, pero la grave situación económica siguiría. La situación catalizó la escayencia de los partíos políticos qu'habíen estáu activos dende mediaos del sieglu XX.

Hugo Chávez.

Cola eleición de Hugo Chávez como presidente de Venezuela en 1999, dando entamu a un proyeutu ideolóxico y social que denominaron Revolución bolivariana.[33]

Tres el fallecimientu de Hugo Chávez en 2013, el CNE convoca a eleiciones presidenciales y ye electu presidente Nicolás Maduro.[34] Tres el mandatu de Maduro, apínase la escasez en Venezuela, esta situación dar en productos con precios regulaos, como la lleche, diversos tipos de carne, pollu, café, arroz, aceite, farina pre-cocida, mantega; según tamién, productos de primera necesidá como papel hixénicu, productos d'aséu personal, medicines pa tratar el cáncer, ente otros.[35] Son frecuentes les files de persones que quieren mercar productos básicos en supermercaos y otros negocios. Esta situación llevó al gobiernu venezolanu a impulsar midíes como'l "Sistema Biométrico de Suministru".[36]

Pa les eleiciones parllamentaries del 2015 la oposición llogra 112 de los 167 diputaos de l'Asamblea Nacional (56,2% de los votos), y la primer victoria eleutoral de pesu pa la oposición en 17 años.[37]

En febreru de 2016, el presidente Nicolás Maduro, anunció l'aumentu de la gasolina, quedando en 1 Bs. pa la de 91 octanos y en 6 Bs. pa la de 95 octanos.[38] Representando un 1328,57% y 6085,56% de medría nel preciu que se remanaba dende 1996.[38] Otramiente, el salariu mínimu aumentar a 11.578 Bs.[39]y el CestaTicket amontar a 13.275 Bs.[40] Pela so parte, el sistema marxinal d'estremaes (SIMADI) pasa a ser sistema complementariu flotante, pasando d'un dólar a 6,13 Bs., a 10 Bs.[41] A finales d'abril, ye re-inauguráu'l Teleféricu Mukumbarí del estáu Mérida.[42] Otramiente, la Cervecería Polar paralizó la producción de malta y cerveza nel país, por non importar materia primo pa la so fabricación por cuenta de la falta de divises axudicaes pol gobiernu venezolanu.[43] Nicolás Maduro, anuncia l'aumentu del salariu mínimu nun 30% quedando en 15.051 bolívares y la cesta ticket a 3.5 UT allugándose en 18.585 bolívares.[44] El 1 de mayu del mesmu añu entra en vixencia'l nuevu fusu horariu del sistema UTC -4:30 hores a UTC -4:00 hores en toa Venezuela.[45]

Cola d'oposición en marzu de 2017.

Realícense fuertes protestes y marches en contra del gobiernu de Nicolás Maduro ente abril y xunetu de 2017, esixendo eleiciones.[46] Pela so parte, Nicolas Madura anunció llamar a una Asamblea Nacional Constituyente (ANC).[47] Sectores opositores al gobiernu refugaron l'anunciu y espresaron inconstitucional la midida.[48] Pal 16 de xunetu, la oposición al gobiernu de Maduro realizó una consulta popular onde 7.535.529 venezolanos refuguen la ANC y da posteas a l'Asamblea Nacional (AN) de tomar decisiones.[49] El gobiernu desconoció esta consulta. Otramiente, la comunidá internacional manifiesten el so descontentu y desconocimientu de la ANC,[50] ente los países que s'espresaron, tán Arxentina, Brasil, Colombia, Estaos Xuníos, ente otros; según organismos internacionales como la OEA nos cualos plantegaron la suspensión de la ANC,[51] pela so parte Mercosur, anunció la posibilidá d'espulsar a Venezuela del so organismu.[52] Les eleiciones de l'Asamblea Nacional Constituyente realizóse'l 30 de xunetu, onde'l Conseyu Nacional Eleutoral dio a conocer que 8.089.320 persones sufragaron.[53] El mesmu día, reportáronse siquier 15 muertos nes protestes que surdieron a raiz del refugu a la ANC.[54]

Na madrugada del 6 d'agostu de 2017, un grupu de militares tomen por asalto'l Fuerte Paramacay, Conceyu Naguanagua del Tao Carabobo, presuntamente comandados pol Capitán Juan Caguaripano.[55]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sanoja Obediente, Mario y Iraida Vargas arenes. 1992: La buelga asiática nel poblamientu de Venezuela. Cuadiernos Lagoven. Lagoven, S.A Caraques. 104p. ISBN 980-259-497-0
  2. Gil Fortoul. José. 1954: Historia Constitucional de Venezuela. Ministeriu de Educación Caraques 3 volumes.
  3. Siso Martínez, J. M. 1956. Historia de Venezuela. Editorial Yokoima. Venezuela – Méxicu. 660p.
  4. Pineda, Rafael. 1980. Semeya falada de Venezuela. Cuadiernos Lagoven Lagoven, S.A. Caraques. 2 volumes.
  5. Cases, Frai Bartolomé de les. 1981: Historia de les Indies. Fondu de Cultura Económica. Méxicu. 3 volúmnes. ISBN 969-16-0997-2
  6. Aguado, Pedro. 1987: Recopilación Historial de Venezuela. Biblioteca de l'Academia Nacional d'Historia. Caraques. 2 volumes.
  7. Hernández Caballero, Serafín (Editor). 1998: Gran Enciclopedia de Venezuela. Editorial Globe, C.A. Caraques. 10 volumes. ISBN 980-6427-00-9 ISBN 980-6427-10-6
  8. Silverman, Helaine; Isbell, William (Eds.) (2008): Handbook of South American Archaeology 1st ed. 2008. Corr. 2nd printing, XXVI, 1192 p. 430.ISBN 978-0-387-74906-8. Páxina 433-434
  9. Montaño Fuentes,Tereinés (2008). «IVIC collaboró cola identificación de fósiles de Tigres Dientes de Sable». IVIC en casa (68). http://www.ivic.ve/bitacora/Imagenes/file/N%2068.pdf. 
  10. 10,0 10,1 10,2 La nuesa llucha pola independencia
  11. Velásquez, Xusto Simón. 1956. Petroleu y perlles en Cubagua. Revista Shell, 5(18):44-52.
  12. Rosa Acosta, Rosauro. 1984: Diccionariu xeográficu –históricu del Estáu Nueva Esparta. Tipografía Rodara, S.A. Pampatar.
  13. Armes Alfonzo, Alfredo. 1989: Macuro: la buelga perdida del descubridor. Venezuela Tierra Máxica Ediciones Corpoven, S.A. Caraques. 16p. ISBN 980-259-244-7
  14. Jurado Toro, Bernardo. 1992: Cristóbal Colón y Venezuela, Macuro primer llugar de tierra firme Comandancia Xeneral d'Armada. Caraques. 216p. ISBN 980-07-0768-9
  15. Muños Puelles, Vicente. 1991: Yo Colón. Editorial Anaya, S.A. Madríd. ISBN 84-207-4315-1
  16. Crespo, Luis Alberto.1993: Parque Nacional Península de Paria. Venezuela Tierra Máxica Ediciones Corpoven, S.A. Caraques. 16p. ISBN 980-259-597-7
  17. Häberlein, Mark; Burkhardt, Johannes (2002): Die Welser: Neue Forschungen zur Geschichte und Kultur des oberdeutschen Handelshauses. Akademie-Verlag. ISBN 978-3-05-003412-6
  18. Salcedo-Bastardu (2004): Historia Fundamental de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca. Caraques. 11 edición. pg 171
  19. Salcedo-Bastardu (2004): Historia Fundamental de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca. Caraques. 11 edición. pg. 171
  20. Salcedo-Bastardu (2004): Historia Fundamental de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca. Caraques. 11 edición. pg. 172
  21. Salcedo-Bastardu (2004): Historia Fundamental de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca. Caraques. 11 edición. pg. 112
  22. Humboldt, Alexander: Reise in die Äquinoktial-Gegenden des Neuen Kontinents. Editorial: ttmar Ette. 2 tomos. Insel, Frankfurt am Main y Leipzig 1991, ISBN 3-458-16947-4. Tomu II, páxines 1479-1480
  23. Briceño Perozo, Manuel y Pérez Vila, Manuel. (2000). Gran Colombia. En Diccionariu d'Historia de Venezuela. Disponible en [CD-ROM]. Caraques. Videodacta.
  24. Giménez Landínez, Víctor. (2000). Llei de Llibertá de Contratos. En Diccionariu d'Historia de Venezuela. Disponible en CD-ROM. Caraques. Videodacta.
  25. «Decreto de Garantíes de 1863».
  26. Constitución Federal de Venezuela de 1864
  27. La pena de muerte: Llista de países abolicionistes y retencionistas ― Sitio Web d'Amnistía Internacional.
  28. «Falcón y Guzmán, l'exerciciu federal». Historia de Venezuela n'imáxenes editorial = Fundación Polar. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015. Consultáu'l 15 de setiembre de 2008.
  29. «El cuadru de fin de sieglu». Historia de Venezuela n'imáxenes editorial = Fundación Polar. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015. Consultáu'l 16 de payares de 2008.
  30. Peña, Luis. (2000). Programa de Febreru. En Diccionariu d'Historia de Venezuela. Caraques. Videodacta.
  31. El Nuevu Ideal Nacional, por: Jorge Mier Hoffman
  32. Carrero, Ysrrael. «El puntofijismo». Analítica.com. Consultáu'l 18 de payares de 2008.
  33. http://www.academia.edu/14636218/_Venezuela_real_so_ataque_de_EE.UU_y_Unión_Europea_en_el Sieglu_XXI
  34. fíu-de-chavez-nicolas-maduro-ye-el presidente electu-de-venezuela-7215.html Ganó'l fíu de Chávez: Nicolás Maduro ye'l Presidente Electu de Venezuela. http://www.vtv.gob.ve/articulos/2013/04/14/gano-el fíu-de-chavez-nicolas-maduro-ye-el presidente electu-de-venezuela-7215.html. Consultáu'l 21 d'avientu de 2015. 
  35. Escasez de productos básicos impera en Venezuela. 10 de marzu de 2014. http://www.excelsior.com.mx/global/2014/03/10/947829. Consultáu'l 21 d'avientu de 2015. 
  36. . http://archivo.globovision.com/como-funciona-el sistema-biometrico-de-suministru/. Consultáu'l 21 d'avientu de 2015. 
  37. primer vegada-en-17-anos-la-oposicion-apodera-el-poder-de-venezuela-videu Per primer vegada en 17 años, la oposición apodera'l poder de Venezuela. http://www.univision.com/shows/noticieru-univision/per primer vegada-en-17-anos-la-oposicion-apodera-el-poder-de-venezuela-videu. Consultáu'l 21 d'avientu de 2015. 
  38. 38,0 38,1 Maduro anunció que gasolina de 91 octanos va costar Bs. 1 y de 95 Bs. 6. 17 de febreru de 2016. http://www.noticias24.com/venezuela/noticia/310379/maduro-anunciu-que-gasolina-de-91-octanos-costara-bs-1-y-de-95-bs-6/. Consultáu'l 17 de febreru de 2016. 
  39. salariu-minimo-y-pensiones-de-bs-9-649-pasa-a-bs-11-578/ Anuncien aumentu de 20% del salariu mínimu y pensiones: de Bs. 9.649 pasa a Bs. 11.578. 17 de febreru de 2016. http://www.noticias24.com/venezuela/noticia/310393/anuncien-aumentu-de-20-del salariu-minimo-y-pensiones-de-bs-9-649-pasa-a-bs-11-578/. Consultáu'l 17 de febreru de 2016. 
  40. Salariu integral aumenta a Bs 24.853. 17 de febreru de 2016. http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/economia/salariu-integral-aumenta-a-bs-24-853.aspx. Consultáu'l 17 de febreru de 2016. 
  41. Cencoex dende mañana va costar Bs 10. 17 de febreru de 2016. http://www.ultimasnoticias.com.ve/noticias/actualidad/economia/cencoex-dende-manana-costara-bs-10.aspx. Consultáu'l 17 de febreru de 2016. 
  42. Inauguren teleféricu Mukumbarí de Mérida. 29 d'abril de 2016. http://www.el-nacional.com/sociedad/Inauguren-teleferico-Mukumbari-Merida_0_838716229.html. Consultáu'l 1 de mayu de 2016. 
  43. so-peracaba-planta-esti-vi.aspx Cervecería Polar paraliza la so última planta esti vienres. 29 d'abril de 2016. http://www.elmundo.com.ve/noticias/economia/empreses/cerveceria-polar-paraliza-la so-peracaba-planta-esti-vi.aspx. Consultáu'l 1 de mayu de 2016. 
  44. allúgase-en-bs--15-05.aspx Salariu mínimu aumenta 30% y allúgase en Bs. 15.051. 30 d'abril de 2016. http://www.elmundo.com.ve/noticias/economia/politicas-publiques/salariu-minimo-aumenta-30--y allúgase-en-bs--15-05.aspx. Consultáu'l 1 de mayu de 2016. 
  45. mayu_305611 Gaceta Oficial: Cambéu de fusu horariu en Venezuela a partir del 1 de mayu. http://www.eluniversal.com/noticias/politica/gaceta-oficial-camudo-fusu-horariu-venezuela-partir-del mayu_305611. Consultáu'l 1 de mayu de 2016. 
  46. Manifestantes sosprienden con nueva estratexa de resistencia esti 8M. 8 de mayu de 2017. http://www.el-nacional.com/noticias/oposicion/manifestantes-sosprienden-con-nueva-estratexa-resistencia-esti_181175. Consultáu'l 11 de mayu de 2017. 
  47. Maduro convocó una Constituyente “comunal”. 1 de mayu de 2017. http://www.el-nacional.com/noticias/gobierno/maduro-convoco-una-constituyente-comunal_179943. Consultáu'l 11 de mayu de 2017. 
  48. «Diputaos declaren inconstitucionalidá de la AN Constituyente “comunal” convocada por Maduro» (inglés). Consultáu'l 11 de mayu de 2017.
  49. Web, El Nacional (18 de xunetu de 2017) (en castellanu). AN recibió informe de los resultaos de plebiscitu realizáu'l domingu. El Nacional. http://www.el-nacional.com/noticias/asamblea-nacional/aprobo-alcuerdo-sobre-resultaos-plebiscitu-realizáu-domingu_193848. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  50. WEB, EL NACIONAL (30 de xunetu de 2017) (en castellanu). resultaos constituyente_196159 Arxentina va desconocer resultaos de la constituyente. El Nacional. http://www.el-nacional.com/noticias/latinoamerica/argentina-desconocera-los resultaos constituyente_196159. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  51. caicedo, EFE,loreibys (26 de xunetu de 2017) (en castellanu). 13 países de la OEA esixeron a Maduro suspender la Constituyente. L'Universal. http://www.eluniversal.com/noticias/politica/paises-oea-esixeron-maduro-suspender-constituyente_663028. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  52. ARXENTINA, LA Nación | GDA | (30 de xunetu de 2017) (en castellanu). El Mercosur analiza la espulsión de Venezuela tres eleiciones a la ANC. El Nacional. http://www.el-nacional.com/noticias/latinoamerica/mercosur-analiza-expulsion-venezuela-tres-eleiciones-anc_196201. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  53. (en castellanu) CNE: 8.089.320 persones votaron n'eleición d'Asamblea Nacional Constitúi. L'Universal. 31 de xunetu de 2017. http://www.eluniversal.com/noticias/politica/cne-8089320-persones-votaron-eleccion-asamblea-nacional-constitúi_663642. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  54. Web, El Nacional (30 de xunetu de 2017) (en castellanu). Aumentó a 15 la cifra de muertos en protestes nes postreres 24 hores. El Nacional. http://www.el-nacional.com/noticias/oposicion/aumentu-cifra-muertos-protestes-peracabar-hores_196092. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017. 
  55. (en castellanu) Quién ye Juan Caguaripano, el capitán que se remontó contra Maduro. El Nacional. 7 d'agostu de 2017. http://www.el-nacional.com/noticias/bbc-mundo/quien-juan-caguaripano-capitan-que-remonto-contra-maduro_197494. Consultáu'l 7 d'agostu de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.