Historia de Siria

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de Siria)

La historia de Siria entiende los acontecimientos que tuvieron llugar nesti país dende la prehistoria hasta l'actualidá, marcaos pola situación xeográfica.

La rexón de Siria foi'l centru d'una civilización semita de gran importancia en redol a les ciudaes d'Ebla y Ugarit. Ellí tuvo llugar el descubrimientu del bronce.

Tierra de camín, el país tuvo apoderáu por exipciu, cananeos, hitites, hebreos, asirios, perses, griegos, imperiu seléucida, romanos, árabes, mongoles, otomanos y franceses, hasta la so independencia en 1946.

Mientres los años 1950 y 1960 asocediéronse dellos golpes d'estáu y les rellaciones esteriores taben marcaes pola oposición al estáu d'Israel.

Historia antigua[editar | editar la fonte]

Civilización ebla[editar | editar la fonte]

Los arqueólogos demostraron que la civilización en Siria yera una de les más grandes antigües sobre la Tierra. Alredor de la ciudá escavada de Ebla nel norte de Siria, afayada en 1975, un gran imperiu semita tremar dende'l Mar Roxu norte hasta Turquía y al este hasta Mesopotamia dende'l 2500 hasta'l 2400 A.C. Ebla paez ser fundada alredor del 3000 A.C y construyó gradualmente'l so imperiu al traviés del comerciu coles ciudaes de Sumeria y Akkad, según tamién con pueblos al noroeste. La ciudá de Ebla mientres esi tiempu tenía una población envalorada en 260,000. Los eruditos creen que la llingua de Ebla yera la llingua semita más antigua. La civilización ebla yera probablemente conquistada por Sargón de Acad alredor del añu 2260 A.C.; la ciudá foi restaurada como la nación de los amoritas unos sieglos dempués y florió a principios del segundu mileniu AC hasta que foi conquistada polos hitites.

Antigüedá[editar | editar la fonte]

Mientres el segundu mileniu e.C. , Siria tuvo ocupada socesivamente por cananeos, fenicios, y arameos como parte de les desorganizaciones xenerales acomuñaes colos Pueblos del Mar. Los hebreos finalmente estableciéronse al sur de Damascu, na rexón conocida como Canaán; los fenicios establecer a lo llargo de la mariña d'estes árees, según tamién nel oeste, na zona (El Líbanu) yá conocida poles sos cedros.

Exipcios, sumerios, asirios, babilonios y hitites ocuparon socesivamente l'estratéxicu suelu de Siria mientres esti periodu, mientres fuera una tierra de camín ente los sos imperios.

Los perses tomaron el control de Siria como parte del so control xeneral del suroeste d'Asia. Esti control tresferir a los griegos tres les conquistes d'Alexandru Magnu. Tres la so muerte la hexemonía de Siria pasó a l Dinastía Antigónida , y subsecuentemente a los Seléucidas y posteriomente los romanos. Nel añu 83 e.C. , cayó baxó'l rei d'Armenia, Tigranes el Grande. Los armenios gobernar mientres trece años, hasta que finalmente foi incluyida na provincia romana de Siria nel añu 64 e.C.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Siria foi una provincia romana dende'l 64 e.C. hasta 636..

Nel periodu de gobiernu romanu, la gran ciudá d'Antioquía, (llamada la «Atenes del este» yera la capital provincial. Yera una de les más grandes ciudaes del mundu antiguu, con una población envalorada de 500.000 habitantes, siendo un boyante centru de comerciu ya industria. Al ser una de les ciudaes más riques y populoses de les provincies del Imperiu romanu, envaloróse que la población de la Siria romana a empiezos del Imperiu, solo foi devasada a metaes del sieglu XX, con un censu de 8 millones o más, incluyendo a Palestina y al territoriu del ríu Xordán, escluyida la parte oriental de l'actual rexón allende el Éufrates.

Na dómina romana, Siria yera'l llar de Heliogábalo, un emperador romanu de la dinastía Severa que reinó dende 218 hasta 222. La so familia tenía derechos hereditarios sobre'l sacerdociu del dios del sol El-Gabal, de quien Heliogábalo yera'l sumu sacerdote en Emesa (actual Homs), en siriu.

Paleocristianismo[editar | editar la fonte]

Siria foi importante na historia del cristianismu: Pablo de Tarsu convertir a esta relixón na Pablo de Tarsu#La conversión carretera a Damascu y remaneció como una significante figura del primer nucleu de la Ilesia cristiana de Antioquía, primer ciudá non xudía que se convirtió al cristianismu. Ciudá a la que pelegrinó de cutiu nes sos viaxes misionales.

Dómina islámica[editar | editar la fonte]

Nel sieglu VII, Siria foi conquistada polos árabes, y la cultura actual data d'aquella conquista musulmana. Seiciones de la llinia costera de Siria fueron tomaes por señores francos mientres les Cruzaes nel sieglu XII. Nel sieglu XIII, llegaron los primeres mongoles, destruyendo ciudaes y canales de regación. A finales del sieglu XV, el descubrimientu d'una ruta marítima dende Europa hasta l'Alloñáu Oriente terminó cola necesidá d'una ruta comercial al traviés de Siria. Destruyida polos mongoles, Siria foi parte del Imperiu otomanu dende'l sieglu XVI hasta'l sieglu XX, y atopóse a sigo mesma descomanadamente apartada ya inorada polos asuntos mundiales.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Tres la Primer Guerra Mundial, l'Imperiu otomanu eslleióse, y en 1922 la Lliga de les Naciones partió'l dominiu de l'antigua Siria ente dos países: el Reinu Xuníu recibió Trexordania y Palestina, y Francia recibió a les que se convertiríen nes actuales Siria y El Líbanu.

Inestabilidá y crecedera: dende la independencia hasta 1970[editar | editar la fonte]

Bashar al-Asad, presidente de Siria.

Anque'l rápidu desenvolvimientu económicu siguió a la declaración d'independencia, la política siria dende la independencia hasta los últimos años de la década del 60 tuvo marcada pol cataclismu. Ente 1946 y 1956, Siria tuvo 20 gabinetes distintos y redactó cuatro constituciones separaes. En 1948, Siria tuvo arreyada na guerra árabe-israelina. L'exércitu siriu foi sacáu del área d'Israel, pero fortificó les sos fortaleces nos Altos del Golán y llogró caltener les sos antigües llendes. Una serie de golpes militares, empecipiada en 1949, minó al gobiernu civil y condució a tomar del poder al coronel d'exércitu Adib Shishakli en 1951. Tres el derrocamientu del presidente Shishakli nun golpe de 1954, les continues maniobres polítiques sofitaes por facciones competidores nel exércitu llevó finalmente elementos nacionalistes y socialistes árabes al poder.

Mientres la crisis de Suez de 1956, tres la invasión de la península del Sinaí por tropes israelines, y l'intervención de tropes britániques y franceses, declaróse llei marcial en Siria. Más tarde, tropes siries ya iraquines fueron treslladaes a Xordania pa prevenir una posible invasión israelita. Los ataques de payares de 1956 sobre oleoductos iraquinos fueron en vengación pola aceptación d'Iraq dientro del Pactu de Baghdad. A principios de 1957, Iraq asesoró a Exiptu y Siria contra una concebible toma de posesión de Xordania.

En payares de 1956 Siria robló un pactu cola Xunión Soviética, apurriendo un asidero pa la influencia comunista dientro del gobiernu en cuenta de aviones, tanques, y otros equipos militares que yeren unviaos a Siria. Con esti aumentu na fortaleza de la teunoloxía militar siria esmolecía a Turquía, ente que paecía facedera que Siria pudiera intentar retomar Alejandreta, una antigua ciudá siria que ta agora en Turquía. Per otru llau, Siria y la X.R.S.S. acusaron a Turquía de masificar les sos tropes na frontera siria. Mientres esta reserva, los comunistes ganaron más control sobre'l gobiernu y exércitu sirios. Namái los encaloraos alderiques nes Naciones Xuníes (de la cual Siria yera miembru orixinal) amenorgaron l'amenaza de guerra.

La inestabilidá política de Siria mientres los años dempués del golpe de 1954, el paralelismu de les polítiques siriu y exipciu, y l'atracción del lideralgu del presidente exipciu Gamal Abdel Nasser nel amanecer de la crisis de Suez crearon el sofitu en Siria pa la unión con Exiptu. El 1 de febreru de 1958, el presidente siriu Shukri al-Kuwatli y Nasser anunciaron la fusión de los dos países, creando la República Árabe Xunida, y tolos partíos políticos sirios, según los comunistes nesi respectu, cesaron les sos actividaes abiertes.

La unión nun foi un ésitu, sicasí. Siguíu d'un golpe militar el 28 de setiembre de 1961, Siria dixebróse, restableciéndose a sigo mesma como la República Árabe Siria. La inestabilidá caracterizó los siguientes 18 meses, con dellos golpes rematando'l 8 de marzu de 1963, na instalación per parte de los oficiales izquierdistes del exércitu siriu del Conseyu Nacional del Comandu Revolucionariu (CNCR), un grupu de funcionarios militares y civiles qu'asumieron el control de toa autoridá executiva y llexislativa. Tomar de posesión foi ingeniada por miembros del Partíu de Resurrección Socialista Árabe (Partíu Ba'ath), que había estáu activu en Siria y otros países árabes dende los últimos años de la década del 40. El nuevu gabinete tuvo apoderáu polos miembros del Ba'ath.

Tomar del Ba'ath en Siria siguió a un golpe d'estáu del Ba'ath n'Iraq el mes anterior. El nuevu gobiernu siriu esploró la posibilidá de federación con Exiptu ya Iraq controláu pol Ba'ath. L'alcuerdu materializar n'El Cairo el 17 d'abril de 1963, afigurándose nun referendu sobre la unidá que se sostendría en setiembre de 1963. Sicasí, llueu apaecieron desalcuerdos ente les partes y la materialización de la federación tripartita fracasó. Dempués d'eso, los rexímenes del Ba'ath en Siria ya Iraq empezaron a trabayar pola unidá billateral. Estos planes fracasaron en payares de 1963, cuando'l réxime Ba'ath n'Iraq foi derrocáu. En mayu de 1964, el presidente Amin Hafiz de la CNCR promulgó una constitución provisional qu'aseguraba al Conseyu Nacional de la Revolución (CNR), una llexislatura compuesta de representantes de sindicatos d'organizaciones masives—llaborales, llabradores y profesionales—un conseyu presidencial, na que'l poder executivo yera conferíu, y un gabinete. El 23 de febreru de 1966, un grupu d'oficiales del exércitu llevó a cabu un esitosu golpe intrapartidario y punxeron en prisión al presidente Hafiz, eslleieron el gabinete y la CNR, abrogaban a la constitución provisional, y diseñaron un gobiernu rexonalista y civil del Ba'ath el 1 de marzu. Los líderes del golpe describir como una "rectificación" de los principios del partíu Ba'ath. Israel invadió Siria na guerra de xunu de 1967 y prindó y ocupó los Altos del Golán. Esta invasión debilitó al réxime socialista radical establecíu pol golpe de 1966.

El conflictu desenvolver ente una ala militar moderada y una ala civil más estremista del partíu Ba'ath. La retirada en 1970 de les fuercies siries unviaes p'ayudar a la OLP mientres les hostilidaes del "Setiembre Negru" con Xordania reflexaron esti desalcuerdu políticu dientro de la xefatura del partíu Ba'ath. El 13 de payares de 1970, el ministru de Defensa Hafez al-Asad efectuó un pacíficu golpe militar, espulsando a la xefatura civil y asumiendo el rol de primer ministru.

Dende 1970 hasta los nuesos díes[editar | editar la fonte]

Hafez al-Asad gobernó Siria mientres 30 años. Nos mesmos hai que destacar la intervención de Siria na guerra contra Israel en 1973, conocida como Guerra del Yom Kippur.

A la so muerte nel añu 2000 asocedió-y el fíu, Bashar al-Asad.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Fedden, Robin (1955). Syria: an historical appreciation. London: Readers Union — Robert Hale.
  • Hinnebusch, Raymond (2002). Syria: Revolution from Above. Routledge. ISBN 0-415-28568-2.
  • Michael Provence. The Great Syrian Revolt and the Rise of Arab Nationalism. University of Texas, Austin: University of Texas Press, 2005.
  • Robert Fisk (2007). The Great War for Civilisation: The Conquest of the Middle East (Paperback ed.). Vintage. p. 335. ISBN 1-4000-7517-3.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]