Historia de Portugal

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de Portugal)
Historia de Portugal
historia de un país o Estado (es) Traducir y disciplina académica
Historia d'Europa
Cambiar los datos en Wikidata

La Historia de Portugal ye la mesma d'una nación europea que los sos orixe remontar a la Baxa Edá Media, ampliando los sos territorios mientres la Era de los Descubrimientos hasta crear un vastu imperiu y convirtiéndose nuna potencia mundial ente los sieglos XV y XVI. Portugal entró en decadencia perdiendo gran parte de la so riqueza y estatus, lo qu'empezó pola perda de la so fuercia militar y naval nel desastre Alcazarquivir, y de la so flota, que foi incorporada a l'Armada Española. Volvió ser arruináu en 1755 cola destrucción casi total de la so capital por un terremotu, a empiezos del sieglu XIX coles Guerres Napoleóniques y en 1822 cola independencia de la so mayor colonia, Brasil. Una revolución en 1910 depunxo la monarquía, pero la República foi incapaz d'arreglar los problemes d'un país somorguiáu na conflictividá social, la corrupción y los enfrentamientos cola Ilesia. En 1926 un golpe d'Estáu dio pasu a una dictadura que se caltuvo nel poder hasta 1974, cuando una revolución de militares llevó al establecimientu de la democracia. Al añu siguiente, Portugal declaró la independencia de toles sos posesiones n'África. Ye sociu fundador de la OTAN, OECD y la EFTA. En 1986 ingresó na CEE actual Xunión Europea.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome de Portugal deriva del nome romanu Portus Cale. Cale yera'l nome d'un asentamientu primitivu alcontráu na desaguada del Duero, que flúi escontra l'Océanu Atlánticu nel norte del actual país. Mientres la segunda guerra púnica (final del sieglu III e.C. ) los Romanos intervienen na Península Ibérica en contra de los cartaxineses. Nesi conflictu conquistaron la llocalidá de Cale (puertu d'orixe celta cercanu al actual Porto) pasando a denominala Portus Cale. Mientres la Edá Media, la rexón circundante a Cale pasó a ser denomada polos Visigodos Portucale. Esi nome derivaría en Portugale mientres los sieglos VII y VIII. El términu foi usáu pa referise a la rexón ente'l Duero y el Miño, que se convirtió na frontera ente Portugal y España.

Dellos historiadores creen que la pallabra Cale deriva del griegu Kalles ("guapu"), refiriéndose a la guapura del valle del Duero, onde los griegos decidieron establecese. La pallabra sería tresformada polos fenicios en Cale, pasando asina a los Romanos. Otros autores piensen que Cale deriva de los pueblos Galaicos qu'habitaben na zona.

Portu vien de la pallabra Puertu, nome que tamién recibe la ciudá que s'atopa anguaño nel llugar, Porto. L'allugamientu de l'antigua Cale ye l'actual Gaia (Vila Nova de Gaia), una ciudá al otru llau del ríu. Munchos piensen que dambes ciudaes tienen de xunise, por cuenta de la so cercanía y a los sos enllaces históricos.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

La rexón na que s'atopa l'actual Portugal tuvo habitada siquier fai quinientos mil años, primero polos Neanderthales y más tarde polos homes modernos.

Espansión de los íberos.

Los primeros contactos con griegos y fenicios (finales del II mileniu e.C. ) significaron el surdimientu de pequeños puestos comerciales costeros semipermanentes. La parte atlántica de la península tuvo menos contactos polo que ta menos documentada que la parte mediterránea. Esa dómina coincidió cola formación de la primer entidá política conocida, el míticu reinu de Tartessos, nel suroeste peninsular. Nel I mileniu e.C. la Península Ibérica taba habitada polos denominaos historiográficamente pueblos prerromanos. Recibieron el nome coleutivu d'Íberos los de la franxa mediterránea y valles del Ebro y Guadalquivir, ente que los del interior acomuñar a la influencia cultural celta. Tien De evitase considerar tales denominaciones como reflexu d'una unidá étnica o cultural que tuvo bien lloñe de producise. Na zona del actual Portugal les fontes romanes alcuentren a pueblos que denominen Lusitanos, Galaicos o Gallaeci y los Conios. Otres tribus menos significatives fueron los Brácaros, Célticos, Coelernos, Equesos, Grovios, Interamici, Leunos, Luancos, Límicos, Narbasos, Nemetatos, Pésures, Quaquernos, Seurbos, Tamagani, Taporos, Zoelas o Túrdulos.

Periodu romanu[editar | editar la fonte]

Imperiu Romanu, Sieglu III.
La provincia romana de la Lusitania, al suroeste de la Península Ibérica.

La península ibérica foi, xunto col norte d'Italia l'escenariu principal de la segunda guerra púnica ente Cartago y l'Imperiu romanu. Foi mientres esta guerra cuando aportaron a les mariñes peninsulares tropes romanes per primer vegada. Tres la conquista de Cartago per parte de Roma, los cartaxineses tuvieron qu'arrenunciar a la península a favor de los romanos (nel 206 antes de Cristu). Esta resultancia, tres el final de la segunda guerra púnica, desenvolver a partir del 202 e.C. Nel 197 e.C. los romanos crearon dos provincies so les cualos quedaba estremada la península: la Hispania Citerior (Norte de Hispania) y la Hispania Ulterior (Sur de Hispania).

Los pueblos celtes qu'habitaben la zona nun taben dispuestos a sometese a los romanos ensin lluchar. Esta resistencia empezó práuticamente desque los romanos triaron el territoriu. D'esta forma, nel 197 e.C. empezaron les guerres celtíberes ente los pueblos naturales d'Iberia y les tropes romanes. Tres un alcuerdu de paz, en 179 e.C. , escurríu por Tiberio Sempronio Graco, los pueblos lusos someter a la qu'entós yera la República Romana.

Con esta victoria romana nun se traxo paz a les provincies, sinón que los Lusitanos, otru pueblu celtíberu, terminaríen per llevantar se contra los romanos. El conflictu foise engrandando cada vez más.

En 154 e.C. dio empiezu lo que se conoz como Guerra Hispánica, un llevantamientu de los pueblos celtíberos. Cuatro años más tarde, los romanos consiguieron vencer al xefe lusitanu y terminar cola revuelta. Viriato, unu de los pocos sobrevivientes, convertir en xefe de los Lusitanos, siguiendo coles lluches contra los romanos y convirtiéndose nel héroe del so pueblu. Cuando foi asesináu en manes romanes, mientres s'atopaba xunto col so pueblu na llocalidá de Viseu en 139 e.C. , empezó de nuevu una revuelta. A partir del 138 e.C. los romanos empezaron a fortificar la zona na que s'atopa l'actual Lisboa. Xuliu César aportó a Lisboa nel 60 e.C. , y terminó col últimu focu de resistencia lusitanu. Roma caltuvo'l poder nel territoriu mientres casi cuatro siglos. En 27 e.C. tien llugar una reforma alministrativa sol gobiernu de César Augusto, na cual estrémase la Península Ibérica en tres provincies: Bética, Hispania Citerior o Tarraconense y Lusitania (con capital n'Emérita Augusta, l'actual Mérida). La provincia de la Lusitania estremar en tres conventos xurídicos: Pacensis (con capital en Pax Iulia, l'actual Beja), Scallabitanus (con capital en Scallabis, l'actual Santarém) y Emeritensis (con capital n'Emérita Augusta, l'actual Mérida). Lusitania componer de la mayor parte del territoriu portugués actual (lo qu'atopamos al sur del Duero) según les provincies españoles de Salamanca , Cáceres , gran parte d'Ávila, zones de Zamora , l'oriente de Toledo , según una bona parte de Badayoz . Mientres l'Antigüedá tardida, Diocleciano estremaría la Tarraconense en 3 provincies surdiendo la Hispania Cartaginense y Callaecia o Gallaecia. La Gallaecia componer de los territorios del actual Portugal que s'atopaben al norte del Duero.

Los celtíberos yeren paganos, practicando'l Sacrificiu humanu, lo que foi certificáu por Apiano mientres les exequias de Viriato. Nel sieglu IV empezó la cristianización de tolos territorios, creándose cuatro diócesis ( Braga, Ossónoba, Évora y Lisboa), de les cualos Braga yera la más antigua.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Invasores bárbaros[editar | editar la fonte]

Espansión de los visigodos en Península Ibérica.

En 409 los llamaos pueblos bárbaros, Suevos, Alanos y Vándalos (Asdingos y Silingos) Toos d'orixe xermánicu, salvo los Alanos que yeren pueblos iranios, asentir en Hispania. En 411 estos pueblos estremar ente sí'l territoriu: los Vándalos Asdingos ocuparon la Gallecia, los Suevos la rexón del norte del Duero, los Alanos les provincies de Lusitania y Cartaginense y los Vándalos silingos la Bética.

Coles mesmes tien llugar la entrada de los Visigodos na Península Ibérica al serviciu del Imperiu romanu coles mires d'apoderar a los invasores.

De toos estos pueblos, los Suevos y los Visigodos seríen los que tuvieron una presencia más duradera nel territoriu nel qu'anguaño s'asitia Portugal. Estableciendo la capital del so reinu en Braga, los Suevos espanden el so territoriu escontra Galicia y Lusitania. Los suevos yeren orixinariamente paganos, siendo evanxelizaos por Martín de Braga, anque la variante del cristianismu a la que pertenecieron foi alternativamente católica (la de la población autóctona) o arriana (la de los visigodos). A partir de 470 crecen los problemes del Reinu Suevu col vecín Reinu Visigodu de Toledo. En 585 el rei visigodu Leovigildo toma Braga y se anexona el Reinu Suevu. A partir d'esti momentu, tola península va permanecer sol reináu godu (cola esceición de dellos puntos na mariña sur del mediterraneu, que taben controlaes polos Bizantinos), hasta la invasión musulmana de 711.

Los pueblos bárbaros yeren numbéricamente inferiores a la población hispanorromana, polo que la so estratexa foi en primer llugar caltenese como minoría dirixente puramente dixebrada de la mayoría autóctona. A ello ayudó'l caltenimientu de les diferencies idiomático y relixoso, y la prohibición llegal de los matrimonios mistos. Sicasí, l'afitamientu del reinu visigodu (y en menor midida del suevu) consiguióse xustamente por polítiques d'integración cola población llocal, incluyendo la conversión relixosa, la unificación llexislativa y l'autorización de matrimonios mistos, lo que produció una progresiva identificación y amiestu étnico y cultural.

Les ciudaes sufrieron una fuerte decadencia, como en toa Europa Occidental, y tantu les formes de vida urbanes como la economía sufrieron una fuerte ruralización.

Ocupación musulmana[editar | editar la fonte]

Estatua de Ibn Qasi, señor de Mértola (1144-1147).

En 711 la Península Ibérica foi ocupada poles tropes del Califatu de Damascu (básicamente bereberes norteafricanos con dellos elementos Árabes). Mientres los primeros dos sieglos el Califatu de Damascu lluchó por caltener el control de tola Península. Tres les primeres victories cristianes l'antigua provincia del imperiu Omeya independizóse y pasó a ser l'emiratu d'Al-Ándalus, y más tarde pasó a tar controlada pol Califatu de Córdoba. Nel 712 cayó Toledo, la capital Visigoda. Dende entós fueron avanzando escontra'l norte, y toles ciudaes fueron capitulando. Nel 716 controlaben tola península, anque'l control nel norte yera más nominal que militar. A partir d'entós dirixeron los sos esfuercios escontra los Pirineos pa tomar el reinu Carolinxu. Nel añu 718 n'Asturies produzse la primera revuelta, al mandu d'un noble visigodu llamáu Don Pelayo. En 722 tien llugar la Batalla de Cuadonga, onde Pelayo vence y funda el reinu d'Asturies.

Los sieglos VIII y IX significaríen un creciente poderíu musulmán, a pesar de los nucleos cristianos del norte de la península. Nel sieglu X, Abderramán III convierte Al-Andalus en califatu independiente.

La Reconquista terminó cola Conquista de Granada per parte de los Reis Católicos en 1492. Nesa dómina, el reinu portugués yá esistía como nación independiente, dedicándose a los descubrimientos ultramarinos cola escusa de siguir coles cruzaes pa espublizar el Cristianismu. Los musulmanes que nun fueron espulsaos o asesinaos mientres reconquistar tuvieron qu'adquirir les costumes locales incluyíu'l credo cristianu. Nun hai datos ciertos sobre la presencia de componentes bereberes na población portuguesa actual pero dalgunos científicos apunten a que la hai.

Nacencia de Portugal[editar | editar la fonte]

Bandera del Condáu de Portucale

Si rápida foi la Invasión musulmana, la Reconquista de los apartaces de cristianos del norte foi francamente más lenta. Esti procesu gradual anició la nacencia de pequeños reinos que se diríen engrandando a midida que Reconquistar diba dando los sos frutos. El primeru, el Reinu d'Asturies, convertir en Reinu de Lleón con Alfonsu III el Magno de Lleón nel añu 901.

Más tarde, Alfonsu VI de Lleón (autodenominado emperador) apurrió, por méritu, al so xenru Enrique de Borgoña, el Condáu Portucalense. D'esti condáu, que pertenecía al Reinu de Lleón, pero que tenía gran autonomía surdiría'l Reinu de Portugal. Enrique gobernó pa consiguir una autonomía completa nel so condáu y dexó una tierra portucalense muncho más llibre de la que recibió. Tres la so muerte (1112), asocéde-y la vilba d'ésti, Teresa de Lleón, como rexente del condáu mientres la minoría d'edá d'Afonso Henriques. El pensamientu de Teresa foi idénticu al del so home: fortalecer la vida portucalense y consiguir la independencia del condáu. Teresa empezó en 1121 a autodenominarse reina, pero los grandes conflictos diplomáticos y la influyencia de los nobles gallegos (principalmente Fernando Pérez de Traba) na rexencia de los asuntos públicos perxudicó'l so esfuerciu, y ye ganada por Alfonsu VII Rei de Lleón en 1128. A los catorce años d'edá (1125), el mozu Afonso Henriques ye alzáu a la condición de caballeru, siguiendo'l costumes de los reis, y convirtiéndose asina en guerreru independiente. La posición de favoritismu de la reina en rellación a los nobles gallegos y l'indiferencia a los fidalgos y eclesiásticos portucalenses anició una revuelta d'estos, so la direición del so fíu.

La llucha ente Alfonso Henriques y la so madre desenvolver hasta qu'en 1128 tien llugar la Batalla de San Mamede (pocu dempués de la derrota de Teresa ante Alfonsu VII y la so reconocencia d'esti como rei) (Guimarães) na que Teresa ye ganada y espulsada del territoriu que gobernara mientres quince años. Afonso Henriques aprovechó la ocasión pa declarar al condáu como principáu independiente.

Sicasí, siguió lluchando contra les tropes d'Alfonsu VII de Lleón y Castiella (non conforme cola perda del condáu), ente que paralelamente lluchaba contra l'Imperiu Almorávide. En 1139, Alfonso Henriques consiguió una importante victoria na Batalla de Ourique, declarando la independencia col sofitu de los xefes portugueses, que lu aclamaron como rei.

Nesta fecha, 1139, nacía oficialmente'l Reinu de Portugal y el so primer dinastía, con Alfonsu I de Portugal como rei.

Reclamando proteición pontificia pa la nueva monarquía, Alfonso Henriques dirixir al papa Inocencio II, que declaró Portugal como tributariu de la Santa Sede. En 1143 ye reconocida la Independencia de Portugal pol rei de Lleón nel Tratáu de Zamora, roblándose definitivamente la paz. Mientres el periodu que sigue, siguió atendiéndose, siempres que yera posible, a asegurar la soberanía (que nun tuvo asegurada mientres la Crisis dinástica), según a ampliar el territoriu escontra'l sur.

Portugal so la Casa de Borgoña y de Avís[editar | editar la fonte]

Enrique de Borgoña, conde de Portugal.

Enrique de Borgoña foi'l fundador de la primer casa real portuguesa, la Casa de Borgoña, que gobernó'l país hasta 1383. Fernandu I foi l'últimu miembru d'esta familia en gobernar Portugal. Los motivos de la cayida d'esta dinastía fueron les lluches contra los reinos vecinos de Lleón y Castiella y les revueltes en tiempos de Dionisio I.

Terminada la parte portuguesa de la Reconquista en 1249, la independencia tuvo en peligru pola presencia castellana, como resultáu de la crisis de 1383-1385 pola socesión del rei Fernandu I. La independencia queda garantizada na batalla de Aljubarrota cola aniquilación total del exércitu castellanu y l'aclamación popular de Xuan I, hermanu de Fernandu I pero fíu illexítimu de Pedru I, que representaba l'entamu de la segunda dinastía, la d'Avis, casa real que gobernaría Portugal hasta la llegada de Felipe I y l'independencia cola Dinastía de Braganza. So la dinastía Avís, Portugal realizó grandes meyores na téunica de navegación, y empezó los descubrimientos en ultramar según foi creando un Imperiu comercial por África, Asia y América.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Los Descubrimientos[editar | editar la fonte]

Enrique'l Navegante.
Torre de Belém, construyida en 1510, ye un símbolu históricu de Portugal y Lisboa.
La Salida de Vasco da Gama escontra la India (1497).

A principios del sieglu XV llevar a cabu delles campañes fora del territoriu portugués, que llevaron a la conquista de places n'África, como Ceuta y Tánxer. Por cuenta de la riqueza que supunxeron estes nueves alquisiciones territoriales, los portugueses decidieron siguir coles espediciones d'ultramar p'afayar más territorios colos que comerciar. La sida inicial foi la Evanxelización, qu'aína camudaría pol interés de los descubrimientos y la voluntá aventurera de los portugueses. Portugal decide unviar delles espediciones a lo llargo de la Costa Africana, afayando Madeira, São Tomé y Príncipe, Cabu Verde, Angola y la Guinea, hasta que Xuan II basáu en datos que quixo esclariar, empecipia un proyeutu destináu a convertir Portugal nuna de les potencies internacionales, el descubrimientu de la ruta marítima a la India. El proyeutu sale a bon puertu y foi Vasco da Gama, yá en tiempos de Manuel I el qu'afaya'l Océanu Índicu y espande la presencia portuguesa por tola mariña africana oriental hasta la India. Mentanto, dende España llegaben noticies de que Cristóbal Colón afayara tierres escontra l'oeste, lo que más tarde sería denomináu les Indies Occidentales. N'avientu de 1498[ensin referencies], una flota d'ocho buques, sol mandu de Duarte Pacheco Pereira[ensin referencies], llegó a la mariña brasilana[ensin referencies] y llegó a esplotar, l'altor de los actuales estaos de Pará y Maranhão. La primer llegada de los portugueses al continente suramericanu caltener n'estrictu secretu[ensin referencies], una y bones los portugueses trataron de torgar que los españoles tuvieren conocencia de los sos proyeutos. Duarte Pacheco Pereira (portugués), llegó a Brasil en 1498[ensin referencies], dos años antes[ensin referencies] de Cabral, en Cabu de Santu Antão nel Nordeste. Vicente Yáñez Pinzón, llegó en xineru de 1500[ensin referencies] a Marajó. El viaxe de Pinzón y Lepe (el so primu) y la llegada de dambos a Brasil, nun apaez[ensin referencies] na mayoría de los trabayos de la historia oficial de Brasil, yá que, pol Tratáu de Tordesillas (1494), la tierra esplorada pertenecía de facto a Portugal. Con colonies establecíes por dellos puntos del mundu, Portugal convirtióse rápido nun importante centru comercial, y xunto con España, convertiríen a la Península Ibérica na mayor potencia mundial de la dómina.

L'Imperiu portugués[editar | editar la fonte]

Mapa diacrónicu qu'amuesa les árees que pertenecíen al Imperiu portugués en dalgún momentu mientres 1415 - 1999.

L'Imperiu portugués foi'l primeru y más duraderu de los imperios coloniales (1415-1999) dende la Era de los Descubrimientos. Tres el descubrimientu de la mariña Africana, mientres s'avanzaba per tierra escontra'l centru del continente, esplorábense rutes alternatives pal comerciu de les especies. La intensidá d'esta busca, por delles naciones, dexaría establecer colonies per tol mundu, siendo Portugal una d'eses naciones. Dende Brasil a Asia, Portugal espandía'l so llingua y costumes, trayendo grandes riqueces a la metrópolis, en munches ocasiones en perxuiciu de les mesmes colonies. Salvu Brasil, onde emigraron munchos portugueses, la mayor parte de les colonies portugueses nun fueron más que factoríes costeres fortificaes que centralizaben el comerciu llocal y venceyar col tresoceánicu.

Tres el sieglu XVI, Portugal vio perder gradualmente les sos riqueces, una y bones el formar parte de la Monarquía española de la Casa d'Austria dende 1580 hasta 1640, provocó que munches de les colonies portugueses fueren atacaes por enemigos d'España como Holanda ya Inglaterra.

Na metrópolis, la vida yera aselada y serena colos dos primeros reis españoles, yá que caltuvieron el status de Portugal, dando a nobles portugueses bonos puestos na corte española, y calteniendo la independencia, lleis, moneda y gobiernu portugués. Propúnxose treslladar la capital del Imperiu español a Lisboa. Más tarde, Felipe IV d'España intentó amenorgar esa autonomía, y los nobles portugueses tarrecieron perder poder. Aprovechando la circunstancia de la sulevación de Cataluña, el 1 d'avientu de 1640 proclamar a Xuan IV como nuevu rei, desamarrándose una guerra con España. La guarnición de Ceuta nun aceptó al nuevu rei y caltúvose fiel a Felipe.

Nel sieglu XVII los portugueses emigraron en gran númberu a Brasil. En 1709, Xuan V prohibió la emigración, una y bones el país perdiera una gran porción de la so población. Brasil foi convertíu nun virreinatu y los Amerindios llograron la llibertá. En 1807 la corona portuguesa fuxó de Napoleón ya instalóse en Brasil, que dexó de ser una colonia pa convertise en reinu y cabeza del imperiu. Tres la revolución portuguesa de 1820, que reclamaba'l regresu del rei a Lisboa, Brasil independizóse. Mientres la segunda metá del sieglu XIX Portugal ocupó'l territoriu africanu qu'arrodiaba les fortaleces costeres establecíes dende'l sieglu XVI, y constituyéronse los gobiernos coloniales d'Angola, Mozambique y Guinea-Bisáu. Tres la Segunda Guerra Mundial, cuando empezó la descolonización, Portugal aguantar a conceder la independencia a les sos colonies. En 1961, tres la perda de Goa, invadida pola India, apaecieron guerrilles independentistes n'Angola y Mozambique, dando entamu a una llarga guerra colonial que poco dempués s'estendió a Guinea-Bisáu. La gastadura pola guerra en trés frentes llevó a qu'una parte del exércitu diera un golpe d'Estáu en 1974 y prometiera la descolonización. Les colonies africanes, xunto a Timor Oriental, Santu Tomé y Príncipe y Cabu Verde independizar en 1975. La última colonia portuguesa, Macáu, dexó de tar so los dominios lusos en 1999, cuando s'incorporó a China.

Dinastía Filipina[editar | editar la fonte]

La muerte del rei Sebastián I de Portugal ensin herederos, asocedida na batalla de Alcazarquivir, daría pie a una gran crisis socesoria, na que descendientes de la dinastía de Avis llucharíen por llegar al tronu.

Darréu dempués d'asocedida la muerte del rei Sebastián, les Cortes portugueses reconocieron como rei a Enrique'l Cardenal, quien fuera rexente del rei ente 1557 y 1568. A la muerte d'ésti, asocedida en 1580, la rexencia del reinu foi asumida pol Conseyu de gobernadores del Reinu de Portugal, constituyida por cinco gobernadores.

A partir d'aquel momentu, la corona portuguesa foi apostada por dellos descendientes de la Dinastía de Avis. Asina-y la apostaron Catalina –fía del infante Eduardo–, el so sobrín Ranuccio I Farnesio (Duque de Parma), Felipe II d'España y Antonio, prior de Crato. Ranuccio yera l'herederu más apropiáu al tratase d'un varón y baxar per llinia masculina, al igual que Catalina. Felipe II yera'l pretendiente menos aventayáu tocantes a la xenealoxía, yá que yera nietu de Manuel I per llinia femenina, y amás yera estranxeru. Tocantes a Antonio, tamién yera nietu de Manuel I, pero naciera fora del matrimoniu del so padre, polo que yera consideráu illexítimu.

Antonio, en ficies de la hostilidá popular escontra un rei castellanu, presentóse como candidatu alternativu a Felipe II. Esforciar por probar el casoriu de los sos padres, pero nun pudo amosar nenguna evidencia. Antonio recibió'l sofitu popular y el del cleru inferior, ente que Felipe II soborna a les clases altes con oru procedente de les Indies Occidentales; estes clases víen la unión de Portugal colos Reinos españoles, como altamente beneficiosa pa los sos intereses.

El 24 de xunetu de 1580, Antonio se autocoronó rei de Portugal en Santarem, cola aclamación popular. Un mes dempués, el 25 d'agostu, les tropes castellanes del duque d'Alba ganar na batalla de Alcántara, convirtiéndose Felipe II nel nuevu rei de Portugal (col nome de Felipe I) el 15 d'abril de 1581, según la reconocencia de les Cortes de Tomar. Antonio fuxó a les Azores, dende onde intentó siguir exerciendo soberanía sobre Portugal hasta 1583, añu en que foi espulsáu d'elles poles huestes castellanes.

D'esta forma, Portugal pasó a formar parte de la Monarquía Hispánica (1580 - 1640) nuna unión dinástica aeque principaliter]].[1] Esta unión nun supunxo nengún cambéu significativu, pos los reinos de Felipe II, teníen el mesmu monarca, y siguíen calteniendo los sos ordenamientos xurídicos ya instituciones propies. Con esta unión, so la figura de Felipe II caltendría'l mayor imperiu colonial de la historia, pos a les yá vastes posesiones españoles habría que xunir les importantes places portugueses en Brasil, África y Asia.

Los reinaos de Felipe I y Felipe II de Portugal fueron relativamente pacíficos principalmente porque hubo poca interferencia castellana nos asuntos de Portugal, que siguía so l'alministración de gobiernos portugueses. A partir de 1630, yá nel reináu de Felipe III de Portugal, la situación tendió a una mayor intervención castellana y a un descontentu creciente. Les numberoses guerres nes qu'España se vio envolubrada, por casu contra les Provincies Xuníes (Guerra de los Ochenta Años) y contra Inglaterra, costaren vides portugueses y oportunidaes comerciales. Dos revueltes portugueses habíes en 1634 y 1637 nun llegaron a tener proporciones peligroses, pero en 1640 el poder militar español viose amenorgáu por cuenta de la guerra con Francia y la sulevación de Cataluña.

La gota qu'apinó'l vasu foi la intención del Conde-Duque d'Olivares en 1640 d'usar tropes portugueses contra'l catalanes que se declararen súbditos del rei de Francia. El cardenal Richelieu, por aciu los sos axentes en Lisboa, topó un líder en Xuan II, Duque de Braganza, nietu de Catalina de Portugal. Aprovechándose de la falta de popularidá de la gobernadora Margarita de Saboya, Duquesa de Mantua, y del so secretariu d'estáu Miguel de Vasconcelos, los líderes separatistes portugueses dirixeron una combalechadura nacionalista'l 1 d'avientu de 1640. Vasconcelos, que sería desaposiáu, foi práuticamente la única víctima. El 15 d'avientu de 1640 el Duque de Braganza foi aclamáu rei como Xuan IV, pero negar a ser coronáu, consagrando la corona portuguesa a la Virxe María. Por cuenta de estos sucesos, españa a Guerra de Restauración, pa llograr la Independencia, conflictu que se caltendría hasta la firma del Tratáu de Lisboa en 1668, pol cual España reconoz la soberanía de Portugal y Portugal dexa, a pidimientu de los habitantes, la plaza de Ceuta a España.

Tres 1640, la corona portuguesa creó un Conseyu d'Ultramar, encargáu de la nueva política colonial. Coles mires de superar la situación económica a la que s'enfrentaba la metrópolis. Nesti contestu, Brasil, como la mayor y más rica colonia, viose desapaecíu nuna serie de reformes alministratives y económiques, buscándose'l descubrimientu d'oru y piedres precioses. Amás intentóse amenorgar el poder de les Cámares Municipales (Conceyos) pa dar mayor poder al Estáu.

Independencia[editar | editar la fonte]

El Conde-duque d'Olivares a caballu, semeya de Diego Velázquez, 1634, Muséu del Prado, Madrid.
L'Imperiu Portugués mientres el reináu de Xuan III.
Estensión máxima del Imperiu Portugués nel sieglu XVII.

Ente 1634 y 1637 prodúcense llevantamientos en Évora. En 1640 hubo una revuelta en Cataluña y el Conde-duque d'Olivares, el toupoderosu primer ministru de Felipe III (Felipe IV d'España), entamó unviar tropes portugueses pa terminar col llevantamientu. Francia, el gran enemigu de los Austrias, vio una oportunidá pa debilitar a España. El Cardenal Richelieu sofitó a los portugueses y al Duque de Braganza por que se llevantaren contra los españoles. Les debilitaes fuercies españoles fueron entartallaes nun golpe de mano poles fuercies portugueses sulevaes y la Condesa Gobernadora y Virreina Margarita de Saboya, la representante del Rei d'España en Lisboa foi derrocada, proclamándose a Xuan IV como rei.

Hubo un llevantamientu del arzobispu de Braga y de dellos nobles que solicitaben que'l nuevu rei arrenunciara y devolviera la corona al rei d'España. Estos nobles y eclesiásticos fueron sometíos a tormentu y xulgaos ensin nengún tipu de piedá pol nuevu monarca. Con Xuan IV, la Dinastía de Braganza aportó al tronu portugués siendo la penúltima dinastía en reinar nel país.

España reaccionó años más tarde a los sucesos de Portugal. La razón foi qu'España s'atopaba somorguiada na Guerra de los trenta años n'Alemaña y simultáneamente na guerra con Francia, amás de la sulevación de Cataluña, Nápoles y Sicilia, y una combalechadura n'Andalucía, polo que los sos exércitos nun s'atopaben disponibles; foi un delicadísimo momentu conocíu como crisis de 1640. En 1644 hai una pequeña llucha en Montijo. Portugal anovara la so alianza con Inglaterra, siendo figurar clave del nuevu pactu Carlos I, Oliver Cromwell y Carlos II l'home de Catalina de Braganza. Portugal apurrió Tánxer y Bombay a Inglaterra. Xuan IV intentó con ésitu reconquistar territorios pertenecientes al Imperiu portugués. Magar que Ceilán y Malaca fueren conquistaos polos Países Baxos, llogró echar a los holandeses de Luanda y Santu Tomé y Príncipe y llograr espulsar de Brasil. Por cuenta de la perda de les colonies orientales, l'oru, azucre y diamantes del Brasil convertir na principal fonte d'ingresos del país. Por cuenta de la confrontación con España, el rei de Portugal reforzó l'alministración del Estáu. D'esta forma habría un conseyu de guerra permanente según un conseyu de vixilancia de les fronteres. Con ayuda de la Compañía Xeneral de Comerciu de Brasil, en 1649 aseguróse'l pasu marítimu dende la metrópolis a la so principal colonia. Sol reináu de Xuan IV, Portugal volvió ser una potencia mundial y un país respetáu n'Europa.

En 1656 morrió Xuan IV. El so fíu mayor, Alfonsu VI xubió al tronu. Cuando morrió'l so padre, el príncipe cuntaba con solu 13 años d'edá, asina que la so madre Luisa de Guzmán tuvo qu'exercer la rexencia. En 1662 empezó a gobernar formalmente'l nuevu monarca. En 1659 terminando la guerra con Francia, España decide atacar a Portugal pa devolver el tronu a los Austrias (Guerra de Restauración portuguesa). Los españoles ocuparon Evora. Tropes portugueses atacaron a les tropes españoles. En 1665 morrió Felipe IV d'España, l'últimu monarca de la Casa d'Austria que tuviera'l títulu de rei de Portugal. Los españoles, coles fuercies militares debilitaes, viéronse obligaos a roblar la Paz de Lisboa, pola cual reconocíase la independencia de Portugal. Ceuta caltúvose del llau español. Esta victoria sobre España dio-y al rei'l nomatu de el Victoriosu.

Alfonsu VI perdió cada vez más influyencia sobre'l so hermanu menor, l'infante Pedru II. Esto provocó que Pedro se llevantara contra'l so hermanu. Nel pueblu y les cortes tamién compartíen la opinión de que'l rei, por cuenta de los sos minusvalías, nun podía siguir gobernando'l país.

En 1667 Pedro obligó al rei, col Conseyu de la corona, a roblar un documentu nel que s'aseguraba'l gobiernu. Les cortes abjuraron del rei en 1668 y aclamaron a Pedro como rexente. La honra del rei taba perdida y la reina casóse col príncipe Rexente. Alfonsu VI vivió hasta la so muerte en 1683 como presu en Sintra y nes Azores. Tres la so muerte, el príncipe rexente, adquirió'l Títulu de Pedru II de Portugal.

Absolutismu[editar | editar la fonte]

Mapa de 1710 qu'amuesa les divisiones alministratives internes de los reinos de Portugal, Algarve y Brasil, dependientes de la monarquía portuguesa
Marqués de Pombal.

El final del sieglu XVII y la primer metá del sieglu XVIII va tar marcáu pol florecimientu de la esplotación minera de Brasil, onde se va afayar oru y piedres precioses. El rei Don João V va aportar# a unu de los monarques más opulentos d'Europa.

Mientres el reináu del so socesor Don Xosé I, produzse'l Terremotu de Lisboa, el 1 de payares de 1755, que destruyó la práutica totalidá de la ciudá y que supunxo un golpe na esencia del imperiu. La so rápida reconstrucción so la direición del marqués de Pombal abrió un periodu de modernización y europeización con fondes reformes na alministración, la economía y l'educación, en víes d'una monarquía absoluta frente a la importancia de los nobles.

L'intentu d'asesinatu del rei foi aprovecháu pol Marqués de Pombal pa empecipiar una campaña de castigu contra les families reticentes a les sos propuestes de cambéu y contra la Compañía de Xesús que sería espulsada de Portugal cola aquiescencia de la Santa Sede.

En 1779 muerre'l rei, llegando al tronu María I de Portugal y el so home Pedru III quien destitúin y obliguen al marqués de Pombal a abellugase nes sos propiedaes fora de la capital.

L'imperiu aparra adulces a pesar de que Portugal entra a formar parte del Bloquéu Continental xunto a Inglaterra. El cayente va siguir mientres les guerres Napoleóniques, la ocupación de la Península Ibérica, la fuxida de la familia real a Rio de Janeiro, y la perda de la so colonia brasilana en 1822.

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

Crisis del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

En 1807 Portugal refugó la demanda de Napoleón Bonaparte p'aportar al Bloquéu Continental un embargu al Reinu Xuníu. Esto provocó que les tropes franceses invadieren el país comandadas por Junot y la capital foi tomada'l 1 d'avientu de 1807. La intervención de les tropes britániques na Guerra de la Independencia devolvió la independencia al país. Les últimes tropes franceses fueron espulsaes en 1812. La guerra costó-y a Portugal la perda de la provincia d'Olivenza que, tres la Guerra de les Naranxes, pasara a pertenecer a España. La fuxida de la familia real mientres la guerra produció que Rio de Janeiro pasara a ser la capital de Portugal ente 1808 y 1821. En 1820 vio la lluz una constitución por cuenta de les insurrecciones de Porto (el 24 d'agostu) y Lisboa (el 15 de setiembre). Cuando Brasil aportó a la independencia en 1822, Lisboa recuperó la so status de capital.

La muerte de Xuan VI en 1826 llevó a una crisis socesoria. El so fíu mayor, Pedru I de Brasil convertir en Pedru IV de Portugal pero nin los portugueses nin los brasilanos queríen una monarquía unificada; consecuentemente, Pedro abdicó la so corona portuguesa na so fía María da Glória, cola condición de que cuando tuviera edá abonda casóse col so hermanu Miguel. El descontentu poles reformes constitucionales de Pedro, llevó a que la nobleza territorial y la Ilesia a proclamar a Miguel como rei en 1828. Esto provocó les Guerres Lliberales nes cualos Pedro, con ayuda inglesa, forzó a Miguel a abdicar y colar al exiliu en 1834, asitiando a la so fía nel tronu como María II.

Guerra Peninsular[editar | editar la fonte]

Col ascensu del autocoronado emperador Napoleón Bonaparte empieza una estratexa militar francesa por toa Europa pa garantizar la hexemonía francesa y terminar con Gran Bretaña como principal potencia económica y militar de la dómina. Napoleón riquió a los Estaos europeos que se xunieren al Bloquéu Continental. Aquellos que se negaron a formar parte d'él seríen invadíos polos exércitos imperiales franceses. Portugal, por cuenta de l'alianza que caltenía con Inglaterra dende la Edá Media negar a formar parte. D'esta forma, Napoleón, que primeramente apautara l'ayuda militar d'España al traviés del tratáu de Madrid de 1801, invadió Portugal mientres na Guerra de les Naranxes; en 1807, per mediu del tratáu de Fontainebleau les tropes franco-españoles ocuparon nuevamente territoriu portugués, obligando a la casa real portuguesa a fuxir a Brasil. L'ayuda de los ingleses foi crucial pa llograr espulsar a los invasores. Les lluches non yá desenvolviéronse n'Europa sinón tamién n'América del Sur, onde Portugal conquistó la Guayana Francesa.

Revolución Lliberal de 1820[editar | editar la fonte]

A principios del sieglu XIX Portugal vivía una crisis motivada pola fuxida de la familia real a Brasil, poles consecuencies desastroses de les invasiones napoleóniques, pol dominiu de los ingleses y pola apertura de los puertos brasilanos al comerciu mundial, lo que provocara la ruina de munchos comerciantes portugueses. Coles mesmes, la ideoloxía lliberal diba enllantándose en pequeños grupos de burgueses.

El 24 d'agostu de 1820 españó en Porto una revolución que'l so oxetivu inmediatu yera convocar cortes que dotaren al país d'una Constitución.

Esta revolución nun atopó oposición. La ciudá de Lisboa tamién se sumó al movimientu, creándose una Xunta Provisional que'l so oxetivu yera entamar unes eleiciones pa escoyer a les cortes. Los diputaos electos, naturales de tolos territorios controlaos per Portugal (Brasil, Madeira, Azores y les posesiones n'África y Asia) formaron les primeres cortes constituyentes del país.

El rei Xuan VI foi riquíu por que tornara a Portugal. Antes de volver, nomaría al so fíu, Pedro, rexente de Brasil, lo qu'ofendió a les cortes, qu'entendíen que la soberanía namái podía morar nel Portugal continental. Les cortes ordenaron tamién que Pedro abandonara Brasil y tornara a Europa pa recibir formación. Estes actitúes xeneraron el descontentu de 65 diputaos brasilanos, qu'abandonaríen les cortes pa tornar a Brasil. El 7 de setiembre de 1822, Pedro recibe otru mensaxe de les cortes que ruempe delantre de los sos compañeros esclamando: "¡Independência o muerte!". Esti actu, conocíu como'l Berru de Ipiranga marcaría la fecha de la Independencia de Brasil.

Nel mesmu añu, les cortes aprobaron la Constitución. Inspirada na Constitución Francesa de 1791, consagraba la división de poderes (llexislativu, executivu y xudicial), llindaba'l poder del rei a una mera función simbólica, dando al gobiernu tol poder según a les cortes, un parllamentu unicameral escoyíu por sufraxu direutu, la potestá llexislativa.

Guerres lliberales[editar | editar la fonte]

Cola muerte de Xuan VI xeneróse un problema de socesión. A Pedru IV forzóse-y a abdicar el tronu portugués pa caltener el tronu brasilanu, na so fía María II, qu'aportaba a él por llexitimidá. Mentanto, l'hermanu de Pedru IV, Miguel I que s'atopaba nel exiliu n'Austria por llevantase contra'l so padre por dos causes, foi nomáu rexente del reinu y preparóse una boda cola so sobrina María II. Nel intentu d'imponer el so réxime absolutista frente al réxime constitucional de María II, empecipiáronse seis años de conflictos armaos cola intervención d'otres potencies europees. Pa resolver la situación, Pedro abdica'l tronu brasilanu nel so fíu Pedru II de Brasil ya imponse pola fuercia. Les derrotes socesives de don Miguel forzaríen-y a arrenunciar nel so enfotu, roblando'l Compromisu de Évora-monte. y dexó la restauración de la Constitución portuguesa de 1826 y la vuelta al tronu de María II.

Lliberalismu[editar | editar la fonte]

Tres la derrota de los absolutistes, la política portuguesa del sieglu XIX tuvo marcada poles idees lliberales, anque tampoco se llogró la tranquilidá deseyada. Los lliberales yeren un grupu heteroxéneu que se xuniera pa lluchar contra los absolutistes pero que de mancomún teníen munches discrepancies. Por esti motivu estremar en primer llugar ente los moderaos y los progresistes. El primer puntu de desencuentro foi la nueva constitución política del país. Ente que los progresistes, denominaos Septembristas, queríen volver enllantar la Constitución de 1821, los moderaos, denominaos Cartistas, queríen imponer la Constitución de 1826. La reina María II, que yera favorable a los Cartistas, apurrió'l poder a Costa Cabral, nomándolo ministru de xusticia. Costa Cabral gobernó'l país de forma dictatorial, provocando'l descontentu de la población, polo que se desenvolvió una guerra civil. La reina tuvo que destituyilo y llamar al gobiernu al partíu progresista.

Casa Saxonia-Coburgu-Gotha, los últimos reis portugueses[editar | editar la fonte]

Fernandu II, de la familia noble alemana Saxonia-Coburgu-Gotha.

En 1853 morrió María II dando a lluz al so oncenu fíu con 34 años. Col reináu de María II terminó en Portugal la Casa de Braganza. La reina casárase en 1836 con Fernandu II de la Casa Saxonia-Coburgu-Gotha. Al traviés d'esi matrimoniu, la casa alemana pasó a reinar en Portugal.

El socesor de María II sería'l so fíu Pedru V, que cuando morrió la so madre entá yera menor d'edá, asina que'l so padre Fernandu II tuvo qu'asumir la rexencia. En 1855 llegó a la mayoría d'edá y tomó les riendes del reinu. Empecipióse un llargu periodu d'estabilidá, nel que Portugal yera un modelu de monarquía constitucional, na que se respetaben los derechos individuales y había una amplia llibertá de prensa.

Los partíos lliberales llegaren un consensu sobre la bondá del fomentu material, el desenvolvimientu de los ferrocarriles, el comerciu y la industria, y dexaron de llau los disensos constitucionales de les décades de 1830 y 1840. Sicasí, magar la paz social, la industrialización y la modernización de l'agricultura, según l'alfabetización de la población, fueron más lentos en Portugal qu'en cualesquier otru país de la Europa occidental.

Tres una crisis política ente 1868 y 1872, coincidiendo col sexeniu democráticu español, el sistema políticu recuperó la estabilidá. Y esbozóse el modelu políticu del turnismo de partíos, llamáu rotativismo, nel cual, los dos principales partíos políticos, el Partíu Rexenerador (conservador) y el Partíu Históricu (progresista) alternar nel poder. Na década de 1880 producióse una ampliación del sufraxu a toles cabeces de familia, averándolo enforma al sufraxu universal. Sicasí, la mayor parte de la población, rural y analfabeta, vivía ayena la política y eso dexaba un control caciquil del sistema políticu.

En 1890 producióse crisis colonial n'África, a la que siguió una serie de campañes militares pa la ocupación efectiva del territoriu que Portugal reclamaba colonies sos. Eses campañes crearon un nuevu cuerpu d'oficiales africanistes y anti-lliberales que darréu seríen bien importantes na historia portuguesa. Mentanto, los movimientos republicanos diben ganando adeptos nel país. En 1908 el rei Carlos I y el so príncipe herederu fueron asesinaos a tiros por revolucionarios na Praça do Comércio de Lisboa. El nuevu rei, Manuel II culpó de los sucesos a João Franco primer ministru del so padre que gobernara de forma dictatorial mientres los últimos años. João Franco foi destituyíu pero yera tarde, los caldos revolucionarios tomaren la sociedá portuguesa y el nuevu rei nun pudo ameyorar la imaxe de la monarquía nin frenar l'emburrie del movimientu republicanu dando entamu a la definitiva revolución. En 1910 proclamóse la república, colando'l monarca al exiliu en Reinu Xuníu.

Primer República[editar | editar la fonte]

Tres una revolución en Lisboa, a la Monarquía asoceder una República parllamentaria, que duró de 1910 a 1926. Los republicanos yeren una minoría urbana nun país rural, y acutaron el derechu de votu a los varones alfabetizados. Foi un periodu de gran inestabilidá política. Nos dieciséis años de duración, asocediéronse nueve presidentes y 45 gobiernos. El parllamentu yera'l centru del sistema políticu y escoyía al presidente de la república, que tenía pocu poder p'arbitrar ente les distintes facciones. El sistema de partíos taba estazáu y asocedíense gobiernos ensin mayoría parllamentaria abonda. Una facción del Partíu Republicanu Portugués, los "Democráticos" de Afonso Costa, convertir nel centru del sistema políticu y controlaba l'alministración y, per mediu del caciquismu, les eleiciones. El restu de facciones republicanes recurrieron la insurrección pa llegar al poder, al igual que los monárquicos. Hubo numberoses combalechadures y golpes d'estáu. El réxime yera débil y les polítiques llaiques y de control de la Ilesia Católica enfrentar a ésta y a la población rural.

Portugal participó na Primer Guerra Mundial (1914-1918) y la movilización militar y el colapsu del comerciu marítimu causaron numberosos problemes sociales, como la inflación y el desabastecimiento. El movimientu obreru, nel que primaba la organización de los anarco-sindicalistes, tampoco se sentía representáu pola República y foi bien combativu, con numberoses fuelgues contra la carestía nes que s'usaba la violencia política. El golpe d'estáu de Sidónio Pais en 1917 quixo crear una república presidencialista ya integrar nel réxime a monárquicos y católicos, pero tres el so asesinatu un añu más tarde y una pequeña guerra civil en xineru-febreru de 1919, ente Monarquía y República, restauróse la constitución de 1911. El sistema pervivió mientres ocho años más, pero engarráu a numberosos problemes sociales, golpes ya insurrecciones, hasta que venció'l golpe militar de 1926 qu'impunxo una dictadura.

Estado Novo[editar | editar la fonte]

El golpe d'Estáu militar de 1926 punxo fin a la Primer República Portuguesa y dio entamu a una dictadura militar presidida pol Xeneral Carmona. A mediaos de 1928, la situación financiera del país convertir na principal esmolición del gobiernu. Esi añu Carmona nomó ministru de finances a António de Oliveira Salazar, un prestigiado profesor d'economía que militaba nun partíu católicu. Salazar foi ganando pesu nel senu del gobiernu y foi nomáu primer ministru en 1932. A partir d'entós lideró la institucionalización civil de réxime, l'Estado Novo, que tamién sería conocíu como salazarismo.

El so pensamientu políticu taba en contra del Comunismu y de les tradiciones de lliberalismo políticu y económicu. Yera fondamente conservador y nacionalista, siendo'l so principal oxetivu'l mediu rural, que yera'l que consideraba ideal.

En 1932 Salazar abandona'l cargu de ministru de Finances y conviértese en presidente del Conseyu de Ministros. A partir d'esti momentu empezar a formar les estructures del nuevu réxime políticu, carauterizáu pola esistencia d'un únicu partíu (la Unión Nacional), por un sistema económicu intervencionista y pol antiparlamentarismo. La calificación del réxime salazarista como fascista nun ye unánime na historiografía, utilizándose más frecuentemente'l términu de réxime autoritariu o'l de fascismu clerical, pero ye clara la so semeyanza con otros exemplos contemporáneos, la Italia de Mussolini y les dictadures españoles de Miguel Primo de Rivera y de Francisco Franco, al que sofitó na Guerra Civil Española (1936-1939) y col que caltuvo una rellación especial, non exenta de rocees (el Pactu Ibéricu). Sicasí, el so caltenimientu de l'alianza tradicional con Inglaterra fizo que Portugal caltuviera una neutralidá de signu opuestu a la española mientres la Segunda Guerra Mundial.

En 1933 entró a valir una nueva Constitución. De carís presidencialista, almitía la esistencia d'una Asamblea Nacional y de una Cámara Corporativa compuesta por elementos amestaos a los oficios. Na práutica, el Presidente de la República foi una figura apagada, l'Asamblea Nacional foi ocupada por lleales al réxime y el poder concentrar na figura de Salazar.

Los antiguos partíos políticos portugueses sumieron, cola esceición del clandestín Partíu Comunista Portugués (fundáu en 1921, que los sos dirixentes fueron duramente escorríos pola policía política. La censura, establecida en 1926 foi consolidada y prohibiéronse toles fuelgues. En 1936 el réxime crea la Lexón Portuguesa, una milicia d'inspiración fascista, y la Mocidade Portuguesa destinada a ecuadrar a la mocedá y tresmiti-y les idees del réxime.

Mientres la Segunda Guerra Mundial Portugal caltúvose neutral, beneficiándose de la venta del tungsteniu pa la fabricación de material bélico. En 1949 el país ingresa na Organización del Tratáu del Atlánticu Norte y en 1955 nes Naciones Xuníes.

Nos años sesenta Portugal rexistró una fuerte tasa d'emigración. Los destinos principales de los emigrantes portugueses, que buscaben unes condiciones de vida más favorables fueron Francia y Alemaña occidental.

El 19 d'avientu de 1961 les tropes de la India invaden les colonies portugueses de Goa, Damán y Diu. Esi mesmu añu españa la guerra d'independencia d'Angola.

Guerra colonial[editar | editar la fonte]

Nel contestu político y social de la posguerra, nel que subsistíen los principios d'autodeterminación ya independencia, les colonies de tol mundu poner en contra de les metrópolis esixendo la so independencia o una forma de gobiernu equiparable al gobiernu metropolitanu. Les Posesiones portugueses, na dómina designaes provincies ultramarines, nun fueron una esceición y ente 1961 y 1964 tuvieron llugar una serie de protestes violentes contra les fuercies portugueses esixendo la lliberación de los pueblos. Primero asocedió n'Angola, depués en Guinea-Bisáu, Cabu Verde y en 1964 en Mozambique. Con esto dio entamu a delles guerres, a les cualos los historiadores portugueses refiérense como guerres ultramarines y los historiadores locales como guerres de lliberación. La insostenibilidad d'una guerra con trés frentes distintes (ensin tener en cuenta Timor que pola so alloñanza non pudo intervenise nél) y el contestu político y social de la dictadura, provocaríen que'l pueblu llevantar contra'l gobiernu y nun alzamientu militar denomináu Revolución de los Claveles lliberar al país del réxime opresor ya instauróse la democracia.

Revolución de los Claveles[editar | editar la fonte]

Torre Vasco da Gama y el teleféricu axacente (Lisboa).

Nuna combalechadura militar, una coalición de capitanes del exércitu portugués consigue dar un golpe d'Estáu, que por non ser violentu denominóse Revolución de los Claveles. Asocedió'l 25 d'abril de 1974. Los dirixentes del movimientu, denominaos Capitanes d'Abril, asumieron como prioridaes el fin de la policía política (PIDI), el reestablecimientu de la llibertá d'espresión y pensamientu, la reconocencia de los partíos políticos esistentes y la negociación colos movimientos independentistes de les colonies.

El poder sería asumíu pola Xunta de Salvación Nacional, constituyida por militares. Esti órganu sería substituido pol Conseyu de la Revolución, que tuvo vixente ente 1975 y 1982. António de Spínola foi designáu Presidente de la República, nomándose tamién el primer gobiernu provisional, presidíu por Adelino da Palma Carlos. Empecipiábase un periodu bien solmenáu que pasó ser conocíu como'l Procesu Revolucionariu en Cursu.

El 11 de marzu de 1975 el país vivió l'amenaza d'un golpe d'estáu derechiegu encabezáu por militares próximos a Spínola, que pela so parte, descontentu por aquello qu'él consideraba una deriva izquierdista de la política nacional, colara a España. Nel mesmu día, el gobiernu provisional impulsó midíes socialistes na economía, decretando la estatización de la banca de seguros.

El 25 d'abril de 1975, un añu dempués de la revolución, celébrense les primeres eleiciones democrátiques, que'l so oxetivu foi escoyer una Asamblea Constituyente pa dotar al país d'una Constitución democrática. La nueva constitución sería promulgada'l 2 d'abril de 1976 atopándose vixente hasta l'actualidá, magar que foi revisada en delles ocasiones.

III República[editar | editar la fonte]

La primer fase tres la revolución foi la unión d'una corriente conservadora de los militares alredor d'António de Spínola y una aguada socialista alredor del primer ministru Vascu Gonçalves, según el xeneral Francisco da Costa Gomes y Otelo Saraiva de Carvalho y Salgueiro Maia, que yeren miembros del MFA (Movimientu de les Fuercies Armaes). Una vegada establecida la corriente socialista, empezaron les nacionalizaciones y la reforma agraria. La Constitución de 1976 definía'l pasu al socialismu col destín del Estáu. El xeneral Spínola foi obligáu a colar al exiliu a Brasil.

Cuando nes primeres eleiciones presidenciales tres la Constitución de 1976 el xeneral António Ramalho Eanes impúnxose claramente a Otelo, estableciéronse les semientes pa crear un modelu d'Estáu parllamentariu al usu de la Europa occidental. Eanes y el representante del Partíu Socialista, Mário Soares (primer ministru dende 1976 hasta 1978 y dende 1983 hasta 1985, presidente de la República ente 1986 y 1996) averaron el país a la Comunidá Europea, siendo l'ingresu en 1986, xunto al d'España, que les sos negociaciones fueren más problemátiques.

En 1979 ganó les eleiciones parllamentaries, per primer vegada tres la Revolución de los Claveles, un grupu políticu asitiáu nel centru derecha, (gobiernu de Francisco de Sá Carneiro y Francisco Pinto Balsemão). El gobiernu púnxose acordies cola oposición socialista pa llevar a cabu una reforma constitucional. La nueva Constitución, qu'entró a valir en 1982 esanició delles instituciones que surdieren tres la Revolución, ente elles el Conseyu Revolucionariu, y creó un Tribunal Constitucional al estilu de los países democráticos. En 1985, Aníbal Cavaco Silva convertir en primer ministru pol Partíu Social Demócrata de corte conservador. Dos años más tarde el partíu llogró la mayoría absoluta. Cavaco Silva caltener nel poder hasta 1995, impulsando una política económica neolliberal y privatizando aquelles empreses que s'habíen nacionalizáu tres la revolución. Dende 1995 hasta 2002, el gobiernu tuvo en manes del socialista António Guterres. Macáu, la última colonia n'Asia, foi devuelta a la soberanía china el 20 d'avientu de 1999.

Nes eleiciones parllamentaries del 17 de marzu de 2002 la derecha portuguesa volvió consiguir la mayoría de los votos. Con un 62,3% de los votos escrutados, el PSD so la direición de José Manuel Durão Barroso llograría un 40,1% de los votos siguíu pol Partíu Socialista y los conservadores del Partíu Popular con un 37,9% y 8,8% respeutivamente. Barroso formó una coalición na que'l líder del Partíu Popular, Paulo Portes recibió la cartera de Xusticia, Trabayu y Asuntos Sociales. Los socialistes caltuvieron nes sos manes la Presidencia de la República por cuenta de que'l socesor de Soares foi Jorge Sampaio.

En 2004 Barroso foi nomáu socesor de Romano Prodi como presidente de la Comisión Europea. El so socesor nel cargu de primer ministru, Pedro Santana Lopes namái gobernó mientres un curtiu periodu yá qu'en payares d'esi añu l'Asamblea Nacional eslleir pa escoyer un nuevu primer ministru. En febreru de 2005 tuvieron llugar les eleiciones y nelles el Partíu Socialista llogró per primer vegada na so historia una mayoría absoluta. José Sócrates foi nomáu primer ministru.

El 22 de xineru de 2006 los votantes portugueses escoyeron a Aníbal Cavaco Silva como nuevu Presidente de la República. Llogró mayoría absoluta na primer vuelta, polo que nun se tuvo qu'enfrentar nuna segunda vuelta col so principal rival, el candidatu socialista renegáu Manuel Allegre que quedó delantre del canditato oficial del partíu socialista Mário Soares.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Gómez Fortes, Braulio y Diego Palacio (2006). Una Historia Política de Portugal. Madrid, Sieglu XXI d'España Editores, S.A.. ISBN 8432312428.
  • Fernández Rodríguez, Manuel (2004). Toronium: Aproximamientu a la Historia d'una Tierra Medieval: Galicia y Portugal na Edá Media. Madrid, Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. ISBN 8400082613.
  • Herculano, Alexandre (2004). Historia de Portugal (VV.VV.). Lisboa, Ulmeiro. ISBN 9727060102.
  • Hermano Saraiva, José (2001). Historia Concisa de Portugal. Mem Martins: Publicações Europa-América. ISBN 9721028290.
  • García, José Manuel (2003). Curtiu Historia dos Descobrimentos y Expansão de Portugal. Lisboa: Presença. ISBN 9722325248.
  • López-Davalillo Larrea, Julio (2002). Atles d'Historia Contemporánea d'España y Portugal. Madrid: Síntesis S.A.. ISBN 8477388253.
  • Quesada Marcu, Sebastián (2001). Portugal: Historia y Civilización. Madrid: Acentu. ISBN 8448306236.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]