Historia de Marruecos

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria de Marruecos)

La Historia de Marruecos remontar a la dómina de la cultura capsiense, ente'l 10000 e.C. y el 6000 e.C. , nun momentu en que'l Magreb yera menos grebu que güei. La llingua bereber llegó probablemente coles mesmes que l'agricultura, y foi adoptada pola población yá asitiada ellí. L'analís del ADN da como resultáu que delles poblaciones contribuyeron al amiestu de xenes de los marroquinos, incluyendo, amás de los grupo étnicos principales, bereberes y árabes, a fenicios, xudíos sefardinos, y africanos subsaḥarianos.

Típicu pueblu del sur del Atles.

Neolíticu[editar | editar la fonte]

Representación d'una inhumación procedente de la Cultura Capsiense, del Magreb neolíticu.

Les rexones costeres del actual Marruecos compartieron una cultura neolítica común al restu de la mariña mediterraneu: la capsiense. Los restos arqueolóxicos recueyen la doma del ganáu y el cultivo de diverses plantes mientres esi periodu. Fai ocho mil años, al sur del Atles estendíase una sabana na qu'espolletó una cultura de cazadores y pastores hasta que la rexón empezó a desecarse como resultáu de los cambeos climáticos a partir del 4000 e.C.

Fenicios[editar | editar la fonte]

Los fenicios, nos sos percorríos pol Mediterraneu, fundaron los primeros asentamientos na mariña de Marruecos escontra'l sieglu XII e.C. instalando depósitos pa sal y minerales a lo llargo de la mariña y nes riberes de los ríos del territoriu. Fenicios y cartaxineses establecieron rellaciones comerciales coles tribus del interior, pagándo-yos un canon p'asegurase la so cooperación na estracción del mineral.

Nel sieglu V e.C. , Cartago estendiera la so hexemonía pel norte d'África. Escontra'l sieglu II e.C. , remanecieron dellos reinos bereberes, que crecieron y desenvolviéronse con una cierta autonomía. Dempués de la cayida de Cartago, l'área fuera anexonada al imperiu romanu nel añu 40 e.C.

Dominación romana[editar | editar la fonte]

Roma dio en estremar el reinu mauritanu en dos provincies: Mauritania Tinxitana y Mauritania Cesariense, correspondiéndose la primera col norte del territoriu del actual Marruecos. Sicasí, la influencia romana se circuscribió fundamentalmente a la mariña y a les colonies romanes (como Tingis, la capital (actual Tánxer), Zilis (Assilah), Lixus (Larache), Valentia Banasa a veres del ríu Sebú (cerca de l'actual Kenitra), Sala Colonia y Volubilis), yá que la soberanía sobre la mayor parte del interior de les provincies exercer por aciu xefes mauritanos locales. Los indíxenes mauritanos fueron frecuentemente reclutados na caballería, como auxiliares de les lexones romanes.

El cristianismu foi introducíu nel sieglu II, ganando adeptos nes ciudaes y ente los esclavos y granxeros bereberes. Nel sieglu IV, les zones romanizadas yeren cristianes, según delles tribus del interior. Tamién llegaron movimientos cismáticos y heréticos, xeneralmente como forma de protesta política. Tamién s'estableció una numberosa colonia xudía.

Nel añu 429 la zona foi invadida polos vándalos, quien saltaron de la península Ibérica. Sicasí, nenguna dominación estranxera consiguió enfusar muncho más allá de la mariña y llindáronse principalmente a tener asentamientos comerciales pa les sos rutes pol Mediterraneu, una y bones les tribus bereberes de la zona nunca se dexaron apoderar: los romanos consideraben a los bereberes como una raza ingobernable, que causaba "problemes" constantemente a les lexones cuando fundaben asentamientos romanos permanentes.

Edá Media: conquista árabe, isllamización y arabización[editar | editar la fonte]

534-682[editar | editar la fonte]

L'Imperiu bizantín propúnxose reconquistar, pero solo consiguieron apoderar unes poques ciudaes, ente elles Tánxer.

El rei Wamba hispanu-godu conquistó ciudaes de la Tingitania[1]

Califatu Omeya[editar | editar la fonte]

Nel añu 682 el califatu Omeya invade toles rexones del norte de Marruecos, anque tardaron casi un sieglu en completar la so conquista (sieglos VII y VIII). Uqba ibn Nafi, conquistador del Magreb nel sieglu VII, algamó les mariñes atlántiques no que na actualidá ye'l Parque nacional de Souss-Massa, introducir nel océanu col so caballu y punxo a Allah como testigu de que nun quedaben más tierres por conquistar.. Mientres los sieglos VIII al X, a pesar de caltenese fieles a la so tradición tribal, los bereberes xunir sol dominiu d'una dinastía local llamada de los Dinastía idrísida, fundada por Idrís I de Fez, quién se remontó contra'l califa Abasida en 788, y en 789 fundó Fez.

Mientres los sieglos IX y X había diversos reinos independientes; ente ellos dos berebéres Barghawata y Sijilmassa nel centru y oeste respeutivamente y nel norte los Idrisíes. El sur yera tierra de naide.

Tres de la muerte d'Idrís II nel 828, el Magreb quedó de nuevu estremáu en pequeños reinos, hasta qu'en 920 los bereberes reconocieron la soberanía de los fatimíes de Kairuán. La rexón taba estremada ente les aspiraciones del Califatu de Córdoba y les del califatu fatimí. Mientres el reináu d'Abderramán III (912-961), les places de Tánxer, Ceuta y Melilla fueron apoderaes pol califatu de Córdoba, y nel reináu de Hisam II (976-1009), Almanzor llogró imponer la so autoridá nel norte de Marruecos y nel Magreb central.

Nel 1031, tres la desintegración del califatu cordobés, la zona de Tánger quedó so dominiu de la Taifa de Málaga, y el restu del norte de Marruecos pasó por un llargu periodu d'anarquía onde la tribu de Ghomara (orixinaria del Rif) y otres tribus del norte apostáronse'l control hasta la invasión almorávide en 1077.

Imperiu almorávide.

Imperios almorávide[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu XI Marruecos foi la base del imperiu almorávide, siendo unificáu por Yusuf ben Tasfin, fundador de la ciudá de Marraquech.

Imperiu almohade[editar | editar la fonte]

Los almohades formaron una nueva dinastía qu'en pocos años acabaron col Imperiu almorávide (1146-47). Les victories sobre los árabes d'oriente y sobre los cristianos hispánicos (batalla de Alarcos, 1195) consolidaron l'efímeru poder del imperiu almohade sobremanera l'isllam occidental. Sicasí, dempués de ser ganáu na batalla de las Navas de Tolosa en 1212, entró en plena decadencia, y colla empezó de nuevu'l caos políticu na rexón.

En 1260 Alfonsu X el Sabiu ocupó Rabat y amburar. Nesta dómina los reinos más poderosos yeren el de los benimerines en Fez, y el de ziyanidas en Tlemecén.

Imperiu de los benimerines[editar | editar la fonte]

En 1260, ye la Batalla de Salé, los benimerines, vencen a los castellanos.

La dinastía bereber de los benimerines facer col poder en 1268 y gobernó dende Fez bona parte del Magreb. Trataron d'estender el so control al tráficu comercial del estrechu de Xibraltar declarando la guerra santa a los cristianos y ocupando les ciudaes peninsulares de Rota, Alxecires y Xibraltar. Influyeron na política del Reinu de Granada, onde a partir de 1275 destacaron importantes contingentes de tropes.

Tres una serie de choques cola Corona de Castiella, fueron ganaos na batalla del Salado (1340), retirándose al Magreb. En 1358 morrió l'últimu sultán importante de la dinastía, estazar de nuevu'l territoriu n'ensame de reinos y los reis castellanos y portugueses unviaron exércitos a la conquista de la rexón. Asina, Portugal ocupó Ceuta en 1415.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Les dinastíes bereberes (almorávides, almohades, y benimerines) dieron a la población una cierta midida d'identidá coleutiva y d'unidá política so un réxime nativu per primer vegada na so historia, y crearon la idea d'un "Magreb imperial" baxu tutelar de los bereberes, idea que sobrevivió en cierta forma al traviés de les distintes dinastíes. Pero n'última instancia, toles families reinantes demostraron falta de visión política, nenguna supo crear una sociedá integrada que superara la idea de tribu.

Watásidas[editar | editar la fonte]

Los watásidas –o watasíes– pertenecíen a una tribu de bereberes Zenatas, como los sultanes benimerines. Los dos families taben emparentaes, y los reis benimerines reclutaron a munchos de los sos visires ente los watásidas. Los visires tomaron adulces el poder, hasta que l'últimu sultán perder dafechu en 1465. Siguió un periodu caóticu que duró hasta 1472: Marruecos atopóse estremáu en dos, con una dinastía que surdía al sur, los saadíes, y al norte'l sultanatu watasí.

En 1469 los musulmanes acababen de perder la casi totalidá de los sos territorios andalusíes y yá nun calteníen más que Reinu nazarí de Granada Granada y la so contorna (hasta 1492) y los reinos hispánicos empezaben a ocupar les mariñes: los portugueses tomaron Tánxer (1471) y Mazagán (1514). Esti periodu conoció una gran arribación de musulmanes y xudíos andalusíes escontra Marruecos, obligaos pola orde de conversión forzosa al cristianismu.

Cronoloxía:

Nel sieglu XVI, la rexón tuvo estremada: al norte'l Sultanatu wattásida, nel centru'l Sultanatu saadí, al este la ciudá llibre de Figuig y nel sur el Imanato de Los sos:

  • 1505, Los hispanu-portugueses fundaron Agadir.
  • 1506, Portugal tomó El Jadida.
  • En 1509 apaecieron los saaditas nel sur.

Dinastíes de jerifes[editar | editar la fonte]

La rexón sufrió socesives invasiones de tribus árabes qu'aseguraben ser descendientes del profeta Mahoma. Estes tribus fundaron nueves dinastíes: primero surdió la saadí, y dempués la de los alauitas, que se caltuvo'l poder dende'l sieglu XVII.

Dinastía saadita[editar | editar la fonte]

Imperiu saadita.

Los saadíes fueron una dinastía árabe jerifiana orixinaria del valle del Draâ, que tuvieron nel poder dende 1511 col sultán Abou Abdallah Mohammed.

Cronoloxía:

  • 3 setiembre 1513. Portugal tomó Azemmour.
  • 1527. Na batalla de Vau de Bacuna muerre Boabdil defendiendo a los watásidas contra los saaditas.
  • 12 de marzu de 1541, los saaditas prindaron Agadir a Portugal.
  • Ochobre 1541, los saaditas tomaron Safí a Portugal.
  • 30 d'ochobre de 1541, los saaditas arrampuñaron Azemmour a Portugal.
  • 1548, los saaditas anexonáronse totalmente el Reinu Watásida (con base en Fez).
  • Agostu 1550, los saaditas tomaron Arcila a Portugal.
  • Reunificaron Marruecos en 1554 y combatieron al exércitu portugués, la gran potencia marítima de la dómina.
  • En 1578 en Ksar el-Kebir (batalla de los trés reis o d'Alcazarquivir) destruyeron dafechu al exércitu portugués. De siguío concentráronse en partir nordeste de Marruecos, col fin de protexer el reinu contra los ataques otomanos.
  • A partir de 1554 controlaben dafechu Marruecos, ente que'l Magreb oriental taba sol control otomanu. La dinastía remató en 1659 a la muerte del sultán Ahmed II.
  • En 1577 Portugal reconquista Arcila, recuperada en 1589.
  • En 1610 los saaditas vencen a España la ciudá de Larache, que pasa a llamase San Antonio de Alarache.
  • En 1614 España ocupa La Mamora.

Coles mesmes, calteníense:

  • Nel norte, el Reinu de Fez.
  • La República de los Dos Orielles (1627–1666), que foi de curtia duración y taba aniciada en Rabat y Salé.
  • El Tafilalet, sultanatu segregáu del reinu saadita, asitiáu al sureste de Marruecos. Ye un conxuntu d'oasis, puntos d'entrada al Magreb de les caravanes transaharianas. (Güei el Tafilalet correspuende a la provincia de Errachidia, antiguu Ksar ye-Souk). Yera per tantu un centru comercial bien importante. Llave principal d'El Sáḥara, el Tafilalet sirvió de llugar d'alcuentru ente'l norte y el sur, y por esta rexón efectuábase'l tránsitu del oru, especies y esclavos escontra Sudán y Guinea. Tafilalet vio nacer en 1640 la dinastía alauita.
  • El sur siguía siendo parte del Imanato de Los sos.

Dinastía alauita[editar | editar la fonte]

Los alauites o alauíes llegaren a Marruecos a finales del sieglu XIII, consolidando'l so dominiu alredor del oasis de Tafilalet mientres l'anarquía que siguió a la muerte del sultán saadí Ahmed al-Mansur en 1603. Adulces, esta dinastía foi imponiendo'l so control sobre la rexón invadiendo reinos menores. A lo último, en 1659 ocupó Marrakech y depunxo al últimu sultán saadí.

Cronoloxía:

El sieglu XVIII destacar por querelles socesories. Na segunda metá d'esti sieglu y principios del XIX, el Gobiernu marroquín suscribió trataos de comerciu coles potencies europees y concedió-yos privilexos.

Partición de Marruecos[editar | editar la fonte]

Ente 1912-1956 impúnxose'l protectoráu francés, y alcordóse otorgar a España, pa nivelar el balance de fuercies ente Francia ya Inglaterra na zona, el llamáu Protectoráu de Tetuán o Marruecos Español. La ciudá de Tánger convertir en ciudá internacional.

Guerra del Rif[editar | editar la fonte]

Dempués del establecimientu del protectoráu conxuntu, el Rif caltuvo la so resistencia al dominiu estranxeru. El Rif ye la cadena montascosa que confina la mariña mediterránea de la República del Rif. Habitáu por tribus berberiscas, siempres aguantó a les tentatives d'invasión veníes de los reinos cristianos del norte, España y Portugal.

Los españoles, a los cualos tocaba l'alministración d'esa rexón, sufrieron una serie d'incursiones contra les sos intereses industriales en Marruecos, lo que provocó la declaración de guerra.

En 1921, la tribu de Beni Ouriaghel, instalada na rexón d'Al-Huceima, entró en rebelión abierta empobinada por un antiguu funcionariu de l'alministración española, Mohamed Ben Abdelkrim El-Khattabi. Mozu, carismáticu ya intelixente, dirixía un pequeñu exércitu y infligió delles derrotes a los españoles.

El xeneral Montés encabezó un exércitu pa terminar colos Beni Ouriaghel, pero sufrió una derrota n'Añal en xunu de 1921: la casi totalidá de les sos tropes, quince mil soldaos, atopó la muerte en batalla, y el xeneral suicidóse.

En Madrid, les derrotes del Ribayu del Llobu y el Desastre de Annual provocaron graves crisis de gobiernu, ya inclusive disturbios en Barcelona pos s'obligaba a combatir por protexer estos recursos industriales a tola población que nun pudiera pagar la exención. Los socesivos fracasos del Gobierno frente a Abdelkrim fueron la causa d'un golpe d'Estáu'l 13 de setiembre de 1923 dau pol xeneral Miguel Primo de Rivera, que suspendió la Constitución ya instauró la dictadura.

Famosu pola so victoria y ricu pola gran cantidá d'armes llixeres y pesaes consiguíes nel campu de batalla, Abdelkrim estendió la so autoridá al conxuntu del Rif. En febreru de 1922, declaró la República rifeña y nomóse presidente. Non contentu coles sos victories sobre'l españoles, Abdelkrim unvió emisarios a les tribus de la zona del protectoráu francés pa convida-yos a incorporase a la rebelión.

Hubert Lyautey, residente xeneral de Francia, reforzó los puestos de vanguardia pa protexer les ciudaes de Meknes, Taza y Fez, pero'l llamáu «mariscal monárquicu» yera pocu apreciáu pol Gobiernu republicanu francés, y nun llogró los refuerzos solicitaos.

Cuando Abdelkrim llanzó n'abril de 1925 la so ofensiva escontra'l sur, emburrió ensin problemes a les tropes franceses escontra Fez y Taza. Lyautey dimitió y el Gobiernu francés confió les operaciones al mariscal Philippe Pétain, aureolado pola so victoria en Verdún y bien vistu pelos medios republicanos, que consiguió de París los medios que se negaren a Lyautey. Entamó una contraofensiva masiva basándose na aviación, y beneficióse de l'ayuda de los españoles. España llanza entós el Desembarcu d'Alhucemas (8 de setiembre de 1925) so la direición del xeneral Primo de Rivera poniendo fin a la guerra col mayor desembarcu aeronaval que se realizara hasta entós.

Abdelkrim rindióse y foi exiliáu a la islla de La Xunta. Consiguió escapar y abellugase en El Cairu, onde morrió en 1963.

La guerra del Rif considérase una de les grandes epopeyes nacionales de la República del Rif. A los güeyos de los nacionalistes árabes, sigue siendo un gran símbolu de la llucha anticolonial.

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Protectoráu de Marruecos y Sáḥara Español (1925-1975).

Tres la marcha del xeneral Lyautey en 1925, menguaron les prerrogativas que Francia-y caltenía a los alauitas, allegando cada vez más a la xestión direuta. La resistencia entamar a partir de moces de les élites urbanes; la Segunda Guerra Mundial señaló una tregua ente la oposición nacionalista y Francia. Mientres la guerra, Mohammed Ben Youssef (Mohammed V), que se convirtiera en Sultán del Reinu Jerifiano en 1927, decidió protexer toos a los xudíos marroquinos ante'l réxime de Vichy.

En 1942 tuvo llugar el desembarcu de los aliaos en Casablanca pa refugar les ofensives del xeneral Rommel en Tunicia y Libia. El sultán, tres la victoria sobre les tropes nazis, dio'l sofitu de les sos tropes a la Francia ocupada, y decidió axuntar un exércitu de les fuercies armaes reales marroquinos de cien mil homes, los llamaos indíxenes», por ser homes de les colonies franceses (África negra, Indochina y Magreb), que desembarcaron n'Italia, ayudaron a lliberar esti país y siguieron la so meyora escontra Alemaña, lliberando toles ciudaes del sur y l'este de Franciesobremanera, Lyon, Marsella y Estrasburgu, pagando un altu preciu: venticinco mil homes morrieron pa lliberar Francia. A la so vuelta, fueron aclamaos por un gran ensame qu'entendió que nun tenía necesidá de los franceses pa defendese.

La presión sobre los colonos franceses, saquéu de comercios, sabotaxe de les víes ferriales, fuelgues, aumenta: en 1944 publicábase un manifiestu de la independencia; trés años dempués, el sultán Mohamed V va pronunciar en Tánger (ciudá internacional) al so favor. Ente 1940 y 1945, nel contestu de la Segunda Guerra Mundial, España ocupó temporalmente Tánger, anexón que nun foi reconocida internacionalmente.

El 20 d'agostu de 1953 los franceses obliguen a exilarse al sultán alauita Mohammed V pol so sofitu al movimientu nacionalista que, tres la Segunda Guerra Mundial, taba xestándose en Marruecos, asitiando nel tronu al so pariente Mohammed Ben Arafa. Volvió del exiliu'l 16 de payares de 1955; en febreru de 1956 axustó con ésitu con Francia la independencia de Marruecos, y en 1957 tomó'l títulu de Rei.

Marruecos modernu[editar | editar la fonte]

Reináu de Mohamed V[editar | editar la fonte]

En 1956 Marruecos consigue la independencia, y empezó a reclamar dellos territorios, pasando al empar de sultanatu a reinu.

  • Guerra d'Ifni, ente avientu de 1957 y xunetu de 1958: fuercies irregulares marroquines atacaron el territoriu español y asedian la ciudá d'Ifni.
  • En 1958, robláronse los alcuerdos de Angra de Cintra (2 d'abril), y España dexó Cabu Juby a Marruecos.
  • En 1961 finó Mohamed V, xubiendo al tronu'l so fíu Hasan.

Hasan II[editar | editar la fonte]

Hasan II punxo en marcha un sistema parllamentariu nél, que sicasí, tenía munches prerrogativas, y onde el Majzen funcionaba como un Estáu paralelu. Na práutica, el sistema políticu paecíase más a una monarquía absoluta qu'a una monarquía constitucional de tipu européu, con una ferrial represión política so la que sumieron dellos centenares de persones y cola familia real como propietaria direuta de bona parte de les tierres, industries y recursos del país.

Sufrió dellos intentos d'asesinatu de los que salió ilesu de forma casi milagrosa, lo qu'utilizó pa crease un aura de personaxe santu escoyíu por Dios (amás de rei yera príncipe de los creyentes, títulu qu'históricamente correspuende a los califes y qu'anguaño solo esiste en Marruecos)

  • En 1963 Marruecos entra en guerra con Arxelia.
  • El 29 d'ochobre de 1965, los servicios secretos marroquinos secuestraron en París a Mehdi Ben Barka, líder demócrata marroquín.
  • En 1969, por cuenta de la presión internacional, España dexa finalmente Ifni a Marruecos.
  • Hassan II, reinvidicó ante Francia, Mauritania y la metá occidental d'Arxelia, pero Francia nun reconoció tales derechos y concedió-yos la independencia.
  • En 1975, cola "Marcha Verde" Marruecos invadió'l Sáḥara Occidental, y se lo anexonó en contra del dictame de la ONX. Aun así nengún país reconoció la soberanía marroquín sobre dichos territorios, y la cuestión ta en manes de la ONX.
  • En 1976 españó la segunda guerra ente Arxelia y Marruecos. El 28 de payares, Marruecos apoderar de Smara. El 10 d'avientu, la ONX decide la organización d'un referendu nel Sahara. Soldaos marroquinos entraron en L'Aaiún. Pela so parte, Mauritania, el 19 d'avientu, apoderar de Lagouira, na so frontera col Sáḥara español. El 9 de xineru de 1976, l'exércitu marroquín fai la so entrada en Dakhla (Villa Cisneros). El 12, los últimos miembros de la Lexón española abandonen el Sahara. Arxelia, dexada fora de los Alcuerdos de Madrid, decidió invadir el territoriu d'El Sáḥara occidental. El 27 de xineru la guerra españa ente los dos países na llocalidá de Amgala. El 29, l'exércitu arxelín ye obligáu a retirase de la rexón de Amgala, dexando 100 muertos y a 200 presos en manes de les Fuercies armaes marroquines, darréu lliberaos por Hassan II.
En 1979 Mauritania retirar del conflictu, y Marruecos nun tardó en anexonase la mayor parte del territoriu asitiáu nel sur, antes reivindicáu per Mauritania. Mientres los años ochenta, la estratexa de Marruecos consistió en consolidar progresivamente el so control nel territoriu, y la construcción d'un muro de defensa que supera los 2500 km, con unidaes de vixilancia coneutaes a les d'intervención, forníes de radares y protexíu con alambres d'espinos. Una zona de dellos centenares de metros con campos de minas prohibe l'accesu.
  • A empiezos de la década de 1990, Hassan empezó a reformar l'estáu, cola convocatoria d'eleiciones, la introducción d'un sistema parllamentariu bicameral y la puesta en marcha en 1998 del llamáu gobiernu d'alternanza, ayudáu pol dirixente socialista Abderramán Yusufi.

El rei Hassan II incorporó a los isllamistes al Gobiernu, llegalizando un partíu isllamista, Xusticia y Desenvolvimientu, que consiguió dellos escaños nes eleiciones pero que cunta con poca autonomía.

Mohamed VI[editar | editar la fonte]

Fíu de Hasan II, xubió al tronu'l 23 de xunetu de 1999, tres la muerte del so padre. Declaró que la Xusticia, la educación y los derechos humanos van formar la cadarma de la so política.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. España, Estratéxica, Guerra y Diplomacia na Historia d'España, de Juan Batista González, Xil ediciones S.L., Madrid 2007, ISBN 978-84-7737-183-0, páxina 95

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Antonio Cánovas del Castillo (1913). Apuntes pa la historia de Marruecos. Madrid: Llibrería Xeneral de Victoriano Suárez.
  • D. Rubella, Environmentalism and Pi Paleolithic economies in the Maghreb (ca. 20,000 to 5000 B.P.), in, J.D. Clark & S.A. Brandt (eds.), From Hunters to Farmers: The of Food Production in Africa, Berkeley: University of California Press, páxs. 41–56
  • "C. Michael Hogan, Mogador: Promontory Fort, The Megalithic Portal, ed. Andy Burnham". Megalithic.co.uk. http://www.megalithic.co.uk/article.php?sid=17926. Retrieved 2010-01-31.
  • Sabatino Moscati, The Phoenicians, Tauris, ISBN 1-85043-533-2
  • Henri Terrasse, Histoire du Maroc des origines à l'établissement du Protectorat français, Éditions Atlantides, Casablanca, 1949 ; réédition Éditions Frontispice, Casablanca, 2005
  • Abdelkhaleq Berramdane, Le Maroc et l'Occident : 1800-1974, Éditions Khartala, 1990 (ISBN 2865371719)
  • Jean Brignon, Guy Martinet, Bernard Rosenberg, Histoire du Maroc, Hatier, 1967 (ASIN: B000EFNOV8)
  • Jacques Benoist-Méchin, Histoire des Alaouites (1268-1971), Perrin, 1994.
  • Bernard Lugan, Histoire du Maroc, Perrin, 2000 (ISBN 2-262-01644-5)
  • Bernard Rosenberger, Le Maroc au XVIe siècle. Au seuil de la modernité., Fondation des Trois Cultures, 2008, (ISBN 9954-0-1368-7)
  • Michel Abitbol, Histoire du Maroc, Paris, Perrin, 2009
  • Charles Saint-Prot, Jean-Yves de cara, Frédéric Rouvillois, dir., Le Maroc en cole, Paris, CNRS éditions, 2009.
  • David Bensoussan, Il était une fois le Maroc : témoignages du passé judéo-marocain, www.iuniverse.com , (ISBN 978-1-4759-2608-8), 620p. ebook (ISBN 978-1-4759-2609-5).
  • Charles Saint-Prot, Mohammed V ou la monarchie populaire, Paris, Le Rocher, 2012

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.