Historia d'Escandinavia

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria d'Escandinavia)
Mapa d'Escandinavia en 1730.

La historia d'Escandinavia ye la historia de la rexón d'Europa del Norte conocida como Escandinaviesobremanera de Dinamarca, Noruega, y Suecia.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Hai pocos restos n'Escandinavia de la Edá de Piedra, de la de Bronce o de la de Fierro con esceición de delles ferramientes d'esos materiales, de delles xoyes, ornamientos, cairns y sobremanera de piedres con dibuxos conocíos como petroglifos.

Paleolíticu cimeru[editar | editar la fonte]

Cuando los xelos retiráronse, los renos pastiaron nos terrenes planos de Dinamarca y de la zona meridional de Suecia. Este foi'l territoriu de los ahrensburgienses, una serie de tribus que cazaben en vastos territorios y que vivíen en lavvos na tundra. Había pocos árboles na rexón con esceición d'abedurios papíferos y la taiga apaeció amodo.

Mesolíticu[editar | editar la fonte]

Nel VII mileniu e.C., cuando los renos y los cazadores mover escontra'l norte d'Escandinavia, desenvolviéronse montes. La cultura maglemoisense prevaleció en Dinamarca y nel sur de Suecia. Nel norte, en Noruega y na mayor parte de la zona septentrional de Suecia, vivió la cultura Fosna-Hensbacka, principalmente nel cantu del monte. Los cazadores-pañadores del norte siguieron les menaes y los movimientos de los salmones, moviéndose al sur mientres los iviernos y escontra el norte nos branos. Estos primeros pueblos teníen tradiciones culturales similares a les practicaes n'otres rexones del norte, n'árees qu'inclúin los actuales territorios de Finlandia, Rusia y al traviés del estrechu de Bering nel estremu septentrional d'América del Norte.

Nel VI mileniu e.C., la zona sur d'Escandinavia taba cubierta pol monte templáu de frondosas. La fauna incluyía uros asiáticos, bisontes europeos, alces y venados. La cultura dominante nesti periodu foi la Kongemose, dedicada a la caza de foques y a la pesca. Al norte de los kongemose vivieron otros cazadores pañadores na mayor parte del sur de Noruega y Suecia llamaes les cultures Nøstvet y Lihult, descendientes de los fosna y de los hensbacka. A finales del VI mileniu e.C., los kongemose foi reemplazada al sur pola Ertebölliense.

Neolíticu[editar | editar la fonte]

Mientres el V mileniu e.C., el pueblu ertebølle aprendió cerámica de les tribus vecines del sur, qu'empezaron a cultivar la tierra y a criar animales. Aquellos tamién empecipiaron les actividaes agrícoles, y escontra el III mileniu e.C. volviéronse parte de la cultura de los vasos d'embudu, que marca l'apaición de tumbes megalítiques nes mariñes del Bálticu. Mientres el IV mileniu e.C., eses tribus espandir por Suecia hasta Uppland. Los nøstvet y los lihult aprendieron nueves teunoloxíes de los llabradores qu'avanzaben (pero non l'agricultura), deteniéndolos y faciendo que camudaren la so direición escontra'l suroccidente de Suecia, pero dalgunos dicen que los cultivadores nun fueron muertos nin espulsaos, sinón que voluntariamente entemecer coles poblaciones locales. Hai a lo menos un sitiu que paez ser mistu, el Alvastra pile-dwelling.

Nun se sabe qué llingua falaben estos primeres escandinavos, pero a finales del III mileniu e.C., fueron superaos pola cultura de la cerámica cordada, que según munchos especialistes falaba protoindoeuropéu. Esti nuevu pueblu avanzó escontra Uppland y el fiordu d'Oslu, y probablemente dio la llingua que ye l'el ancestru de les actuales llingües escandinaves. Yeren pregueros, y collos la mayor parte d'Escandinavia meridional entró al Neolíticu.

Edá del Bronce nórdico[editar | editar la fonte]

Imaxe compuesta de petroglifos d'Escandinavia (en Häljesta, Västmanland en Suecia). Edá del Bronce nórdico. Los glifos tán pintaos por que sían más visibles. Nun se sabe si taben asina dende un principiu.

Anque los escandinavos entraron tardíamente a la Edá del Bronce europea al traviés del comerciu, los sos sitios presenten oxetos ricos y bien calteníos fechos de llana, madera y d'oru y bronce importaos d'Europa central. Mientres esti periodu n'Escandinavia surdió la primer civilización avanzada dempués de la Edá de Piedra nórdica. Los escandinavos adoptaron munchos símbolos europeos y mediterránees de la que crearon nuevos estilos y oxetos. La civilización micénica, la cultura de Villanova, la fenicia y l'Antiguu Exiptu fueron identificaes como posibles fontes del trabayu artísticu escandinavu d'esti periodu. La influencia estranxera atribuyir al comerciu d'ámbare, pos l'ámbare atopao nes tumbes micéniques d'esti periodu ye del mar Bálticu. Dellos petroglifos amuesen barcos, y grandes formaciones de piedres conocíes como barco de piedra indiquen que'l comerciu per esti mediu xugó un papel protagonista na so cultura. Dellos petroglifos amuesen barcos que'l so orixe podría ser mediterraneu.

Anque hai munchos montículos y campos de petroglifos d'esti periodu, hai tiempu que se dexó de conocer el so significáu. Hai munchos artefautos de bronce y oru. L'apariencia bastante cruda de los petroglifos comparada colos trabayos de bronce dio pie a la teoría según la cual fueron producíos por cultures o grupos sociales distintos. Mientres la Edá del Bronce nun hubo llingua escrita nos países nórdicos.

La Edá del Bronce nórdico carauterizar por un clima templáu (comparable col del Mediterraneu), lo que dexó una población relativamente trupa, pero terminó con un cambéu climáticu col que'l clima deterioróse, fíxose más húmedu y fríu (piénsase que pudo aniciar la lleenda de Fimbulwinter) y ye bien probable que ye a situación llevara a les tribus xermániques escontra'l sur n'Europa continental. Nesti periodu n'Europa oriental hubo una influencia escandinava. Un mileniu dempués, los varios pueblos xermanos orientales con oríxenes escandinavos (burgundios, godos y hérulos), como los lombardos, rendered Escandinavia (Scandza) el nome de "úteru de naciones" en Getica del historiador romanu Jordanes.

Edá del Fierro prerromana[editar | editar la fonte]

La carreta de Dejbjerg, en Xutlandia.

La Edá del Bronce nórdico terminó con un clima más fríu y húmedu. Nesti periodu hai menos afayos arqueolóxicos. Tamién ye'l momentu en que los pueblos xermánicos empiecen a ser conocíos nel mediterraneu y polos romanos.

Nun principiu el fierro yera pervalible y usábase con fines decorativos. Les aguyes son los oxetos más antiguos, pero tamién s'atoparon espaes y focetes. Mientres tol periodu siguió usándose el bronce, sobremanera como decoración. Anque se siguió coles tradiciones de la Edá del Bronce nórdico, hubo fuertes influencies de la cultura de Hallstatt n'Europa Central. Siguieron cola tradición cultural Urnfield de soterrar los cadabres y poner los restos n'urnes. Mientres los últimos sieglos, les influencies de la cultura de La Tène d'Europea Central estender a Escandinavia dende'l noroeste d'Alemaña, y ellí hai afayos d'esti periodu de toles provincies de la zona sur d'Escandinavia.

Los arqueólogos atoparon d'esti periodu oxetos como espaes, escudos, llances, tisories, focetes, tiñaces, cuchiellos, aguyes, febielles, fervedores, etc. El bronce siguió usándose para torques y fervedores, que'l so estilu yera una continuación del de la Edá del Bronce. Unu de los afayos más importantes ye la carreta de Dejbjerg, en Xutlandia, de cuatro ruedes y con partes de bronce.

Edá del Fierro romana[editar | editar la fonte]

Momia del Home de Grauballe, espuestu nel Muséu Moesgård, asitiáu en Aarhus, Dinamarca.

Mientres munches tribus xermániques tuvieron un contautu sosteníu y la presencia militar del Imperiu romanu, la mayor parte d'Escandinavia desenvolver na periferia estrema del mundu llatín. Con esceición de les referencies a los suecos (suiones) y a los gautas (gautoi), gran parte de la rexón quedar ensin ser rexistrada polos autores romanos.

N'Escandinavia importó una gran cantidá de bienes, como monedes (más de 7.000), vasíes, imáxenes de bronce, vasos de vidriu, febielles con esmalte, armes, etc. Amás, l'estilu de los oxetos de metal y les vasíes de cerámica yeren marcadamente romanes. Per primer vegada apaecieron oxetos como tisories de podar. Nel sieglu III y nel sieglu IV, importáronse dellos elementos de los pueblos xermánicos que s'instalaron al norte del mar Negru, unu de los cualos piénsase que son nordicos runes.

Hai coles mesmes munches momies de los banzaos d'esti periodu en Dinamarca, Schleswig y el sur de Suecia. Xunto los sos cuerpos hai armes, instrumentos domésticos y vistíos de llana. Atopáronse grandes barcos de remos del sieglu IV en Nydam mosse en Schleswig. Munchos fueron soterraos ensin quemar, anque esa tradición recuperó depués la so popularidá.

Nel sieglu V y el sieglu VI, l'oru y plata fixéronse más comunes. Esto puédese atribuyir al saquéu del Imperiu romanu efectuáu poles tribus xermániques, del cual munchos escandinavos tornaron con oru y plata.

Edá del Fierro xermánica[editar | editar la fonte]

El periodu que siguió la cayida del Imperiu romanu conozse como Edá del Fierro xermánica, y estrémase nes edaes de Fierro xermánica temprana y tardida, qu'en Suecia se conoz como la yera de Vendel, con ricos sitios funerarios nel calce del llagu Mälar. La temprana Edá del Fierro xermánica ye'l periodu nel cual apaecen na historia los danos, y según Jordanes, yeren descendientes de los suecos (suehans, suetidi) que reemplazaren a los hérulos.

Mientres la cayida, hubo una gran arribación d'oru escontra Escandinavia, y hai escelentes trabayos d'esi material, que foi utilizáu pa faer vaines de montar y bracteatos. Notable exemplos d'esi trabayu son los cuernos d'oru de Gallehus.

Cuando l'Imperiu romanu sumió, l'oru fíxose escasu y los escandinavos empezaron a faer oxetos de bronce enchapados n'oru, con elementos decorativos d'animales enxareyaos d'estilu escandinavu. Les decoraciones de la Edá del Fierro xermánica amuesen animales con poques correspondencies anatómiques, pero na tardida evolucionen escontra formes con estremidaes entretejidas y enxareyaes, que son bien conocíes na dómina viquinga.

Dómina viquinga[editar | editar la fonte]

Reconstrucción d'un barcu viquingu.

Mientres la dómina viquinga, los viquingos escalaron, colonizaron y esplotaron grandes zones d'Europa, del Oriente Mediu, d'África del Norte y de Norteamérica, más específicamente de les árees de l'actual Islla de Terranova.

L'empiezu de la dómina viquinga polo xeneral asítiase en 793, cuando los viquingos escalaron l'importante monesteriu de la islla inglesa de Lindisfarne,[1][2] y la so final na fracasada invasión d'Inglaterra entamada por Harald Hårdråde en 1066 y la conquista normanda d'Inglaterra.

Dómina de los asentamientos[editar | editar la fonte]

La dómina de los asentamientos empezó en 800. Los viquingos invadieron y más tarde asitiáronse n'Escocia, Inglaterra, Groenlandia, les Islles Feroe, Islandia, Irlanda, Livonia, Normandía, islles Shetland, Sicilia, nos territorios de los rus' y Vinland (Islla de Terranova).

1100–1600[editar | editar la fonte]

Unión de Kalmar[editar | editar la fonte]

La Unión de Kalmar en 1397.

La Unión de Kalmar (en danés noruegu y suecu: Kalmarunionen) foi una serie d'uniones personales (1397–1513/1520) que xunió los reinos de Dinamarca, Noruega y Suecia sol mesmu monarca. Los países arrenunciaron a la so soberanía pero non a la so independencia, ya intereses diverxentes (n'especial el descontentu suecu colos daneses sobre'l so dominiu en Holstein) aniciaron un conflictu qu'enzancaría les rellaciones dende los años 1430 hasta la so disolución final en 1523.

La guerra de Kalmar ente 1611-1613 foi un esfuerciu del rei danés Cristián IV por reimponer pola fuercia la Unión.[3] Sicasí, el conflictu terminó con una pequeña victoria danesa, pero non cola derrota de los suecos.[3] Foi l'últimu intentu por recrear la Unión de Kalmar.

Reforma[editar | editar la fonte]

La Reforma protestante llegó a Escandinavia nos años 1530. La rexón llueu se convirtió n'unu de los nucleos del luteranismu.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Guerra de los Trenta Años[editar | editar la fonte]

La Guerra de los Trenta Años desenvolver ente 1618 y 1648, principalmente nel territoriu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, n'Europa central, pero implicando de la mesma a la mayor parte de les potencies continentales. Anque dende'l principiu foi un conflictu relixosu ente protestantes y católicos, la autoconservación de la Casa d'Habsburgu tamién foi un motivu central. Los daneses y depués los suecos intervinieron en dellos momentos pa protexer los sos intereses.

Retrato de Cristián IV.

La intervención danesa empezó cuando Cristián IV, el rei del reinu de Dinamarca y Noruega, quien yera luteranu, ayudó a los alemanes protestantes liderando un exércitu en contra del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, tarreciendo pola soberanía de Dinamarca como nación protestante. Esi periodu empezó en 1625 y terminó en 1629. El rei danés sacara un gran provechu de les sos polítiques nel norte d'Alemaña (Hamburgu tuvo qu'aceptar la soberanía danesa en 1621, y en 1623 tamién Verden tuvo baxu control danés, lo mesmo que Bremen en 1653.) Como administrator, Cristián IV foi bastante esitosu, llogrando un nivel de progresu y d'estabilidá únicu n'Europa, que se pagó col impuestu d'Oresund y grandes arreglos pa Suecia. Tamién ayudó que'l rexente de Francia, el cardenal Richelieu, tuviera deseosu de pagar por una incursión danesa n'Alemaña. Cristián facer con venti mil mercenarios, pero les sos fuercies fueron ganaes y el rei y el so reinu sufrieron una severa derrota.

La muerte del rei Gustavo Adolfo el 16 de payares de 1632 na batalla de Lützen.

La intervención sueca empezó en 1630 y duró hasta 1635. Dalgunos na corte de Fernandu II d'Habsburgu creíen que Wallenstein quería controlar a los príncipes alemanes pa ganar inflúi ante l'emperador. Fernandu II retiró del cargu a Wallenstein en 1630. Depués volver a llamar xunto a Gustavo Adolfo atacó l'imperiu y venció en delles batalles importantes.

Gustavo Adolfo, como Cristian IV primero que él, ayudó a los alemanes luteranos a antemanar l'agresión católica contra la so patria y llograr influencia económica nos estaos alemanes del mar Bálticu. Tamién como Cristian IV, Gustavo Adolfo foi subsidiado por Richelieu, mientres el reináu de Lluis XIII de Francia, y polos holandeses. De 1630 a 1634, volvieron atacar coles fuercies católiques y recuperó gran parte de les tierres protestantes que fueren ocupaes.

Ascensu de Suecia ya Imperiu suecu[editar | editar la fonte]

Suecia nel momentu de la so máxima espansión, tres el tratáu de Roskilde en 1658. Les árees en verde escuru amuesen la estensión máxima de la nación sueca nel sieglu XVII.

El poder sueco empezó sol reináu de Carlos IX. Mientres la guerra de Ingria Suecia espandió los sos territorios escontra l'oriente. Munches otres guerres con territorios de Polonia, Dinamarca-Noruega y Alemaña dexaron una mayor espansión, anque hubo dellos reveses como la guerra de Kalmar. Suecia empezó a consolidar el so imperiu por aciu munchos otros enfrentamientos bélicos, como les guerres del Norte y la guerra Escanesa. Dinamarca sufrió munches derrotes mientres esi periodu. Finalmente, sol reinu Carlos XI de Suecia l'imperiu consolidóse como una monarquía semiabsoluta.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Gran Guerra del Norte[editar | editar la fonte]

Victoria sueca en Narva, 1700 por Gustaf Cederström, pintáu en 1910

La Gran Guerra del Norte enfrentó a una coalición formada per Rusia, el Reinu de Dinamarca y Noruega y Saxonia-Polonia (dende 1715 tamién Prusia y Hanover) nun bandu y Suecia nel otru dende 1700 hasta 1721. Empezó con un ataque coordináu a Suecia en 1700 y terminó en 1721 col Tratáu de Nystad y el Tratáu d'Estocolmu. Como resultáu de la guerra, Rusia suplantó a Suecia como'l poder dominante nel mar Bálticu y convirtióse n'unu de los protagonista de la política europea.

Colonialismu[editar | editar la fonte]

Tanto Suecia como Noruega-Dinamarca caltuvieron colonies fora d'Escandinavia dende'l sieglu XVII hasta'l XX. Nel Atlánticu norte, Groenlandia, Islandia y les Islles Faroe formaron parte del reinu Dinamarca-Noruega. Nel Caribe, Dinamarca empezó a colonizar St Thomas en 1671, St John en 1718 y mercó Saint Croix a Francia en 1733. Dinamarca tamién caltuvo colonies na India: Tranquebar y Frederiksnagore. La Compañía Danesa de les Indies Orientales operaba dende Tranquebar. Suecia tamién tenía una Compañía Sueca de les Indies Orientales. Nel so momentu d'apoxéu, les compañíes sueco y danés importaben más té que la British East India Company, comerciando el 90% del productu en Gran Bretaña y consiguiendo un gran beneficiu. Dambes compañíes decayeron mientres el cursu de les Guerres Napoleóniques. Suecia tuvo una colonia de curtia vida llamada Nueva Suecia en Delaware (EE.XX.) mientres la década de 1630s y dempués adquirió les islles de Saint-Barthélemy (1785–1878) y Guadalupe nel Caribe.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Oxenstierna, Eric Graf (1959) Los Viquingos, Ed. W. Kohlhammer GmbH, Stuttgart, ISBN 84-217-4224-8 p. 49
  2. Graham-Campbell, James; David M. Wilson (2001). «Salt-water bandits», The Viking World (Google Books), 3, Londres: Frances Lincoln Ltd., páx. 10 and 22. ISBN 0711218005, 9780711218000. Consultáu'l 1 d'avientu de 2008.
  3. 3,0 3,1 Eriksson, Bo (2007). Lützen 1632 (en suecu). Stockholm: Norstedts Pocket, páx. 67–73. ISBN 978-91-7263-790-0.