Hellblazer

De Wikipedia
Hellblazer
John Constantine: Hellblazer
Publicación
Editorial DC Comics
Vertigo Comics
Distribuidora DC Comics
Ediciones Zinco
Norma Editorial
Planeta de Agostini
ECC Ediciones
Imprenta DC Comics
Direición artística
Creador(es) Alan Moore
Stephen R. Bissette
John Totleben
Guionista(es) Jamie Delano
Garth Ennis
Paul Jenkins
Warren Ellis
Darko Macan
Brian Azzarello
John Smith
Mike Carey
Denise Mina
Andy Diggle
Peter Milligan
Grant Morrison
Neil Gaiman
Dick Foreman
Eddie Campbell
John Ney Rieber
Dave Gibbons
Mat Johnson
Jason Aaron
Simon Oliver
China Miéville
Ian Rankin
Si Spencer
Dibuxante(s) John Ridgway
Brett Ewins
Mark Buckingham
Tim Bradstreet
Steve Dillon
Marcelo Frusin
Leonardo Mancu
Sean Phillips
Giuseppe Camuncoli
Richard Piers Rayner
Mike Hoffman
Ron Tiner
David Lloyd
Dave McKean
Steve Pugh
Bryan Talbot
Dean Motter
Will Simpson
Peter Snejbjerg
Pat Mc Eown
Al Davison
Charlie Adlard
Warren Pleece
Paul Pope
Glyn Dillon
John Higgins
Dave Gibbons
Frank Terán
Rafael Grampa
Javier Pulido
James Romberger
Gary Erskine
Richard Corben
Guy Davies
Jock
Lee Bermejo
Doug Alexander Gregory
Chris Brunner
Frazer Irving
Cristianu Cucina
John Paul Leon
Daniel Zezelj
Sean Murphy
Eddie Campbell
Goran Sudzuka
Simon Bisley
Gael Bertrand
Philip Bond
Paul Lee
Phil Jiménez
Dave Taylor
Tony Akins
Werther Dell'Edera
Entintador(es) John Ridgway
Jim McCarthy
Alfredo Alcalá
Mark Buckingham
Mike Hoffman
Bryan Talbot
Dean Motter
Ron Tiner
David Lloyd
Dave McKean
Kevin Walker
Sean Phillips
Steve Pugh
Mark Pennington
Tom Sutton
Stan Woch
Steve Dillon
Mike Barreiro
Kim DeMulder
Will Simpson
Peter Snejbjerg
Al Davison
Charlie Adlard
Warren Pleece
Paul Pope
John Higgins
Frank Terán
Andy Lanning
Javier Pulido
James Romberger
Marcelo Frusin
Gary Erskine
Richard Corben
Guy Davies
Cameron Stewart
Giuseppe Camuncoli
Jimmy Palmiotti
Jock
Lee Bermejo
Doug Alexander Gregory
Leonardo Mancu
Chris Brunner
Lorenzo Ruggiero
Frazer Irving
Cristianu Cucina
John Paul Leon
Daniel Zezelj
Stefano Landini
Sean Murphy
Rafael Grampa
Eddie Campbell
Rodney Ramos
Simon Bisley
Shawn Martinborough
Gael Bertrand
Carli Idhe
Philip Bond
Dave Taylor
Glyn Dillon
Dave Gibbons
Paul Pope
Paul Lee
Goran Sudzuka
Dan Greene
Werther Dell'Edera
Colorista(es) Lovern Kindzierski
Tom Ziuko
Dave McKean
Danny Vozzo
David Lloyd
Stuart Chaifetz
Matt Hollingsworth
Pamela Rambo
James Sinclair
Digital Chameleon
Jamison
Grant Goelesh
Llei Loughridge
Zylonol
Mark Chiarello
Val Staples
Marcus Penna
Dominic Regan
Jamie Grant
Dave McCaig
Trish Mulhivill
Brian Buccellato
Jock
Dave Gibbons
Alex Sinclair
Brian Miller
Dave Stewart
Rotulador(es) Todd Klein
Elitta Fell
Tom Frame
Gaspar
Clem Robbins
Ellie De Ville
Jared K. Fletcher
Phil Balsman
Sean Phillips
Sal Cipriano
Dave Taylor
Robert Solonovic
Serie
Númberu 346 (300 númberos de la serie regular + 2 añales + Spin-offs)
Volume anterior La Cosa del Banzáu
Volume siguiente Constantine
[editar datos en Wikidata]

Hellblazer (tamién conocíu como John Constantine, Hellblazer) ye un cómic d'horror contemporáneo estauxunidense, publicáu orixinalmente por DC Comics, y darréu pela llinia Vertigo a partir de marzu de 1993, momentu de creación de la mesma. El so personaxe principal ye'l magu caleyeru John Constantine, creáu por Alan Moore y Stephen R. Bissette, qu'apaeció per primer vegada nel númberu 37 de The Saga of the Swamp Thing (xunu de 1985).[1] Hellblazer publicar de forma siguida n'Estaos Xuníos dende xineru de 1988, y aportó a el títulu más llonxevu de Vertigo. En 2013, la serie concluyó col so númberu 300,[2] reemplazada por una coleición perteneciente al Universu DC, Constantine.[3] Conocida polos sos comentarios políticos y sociales, la serie anició una adautación cinematográfica, una serie de televisión y ensame de spin-offs y crossovers.

La coleición foi una de les más famoses de la llinia Vertigo, y caracterizóse pol trabayu realizáu por dellos escritores británicos a lo llargo de les décades, ente ellos: Jamie Delano, Garth Ennis, Paul Jenkins, Warren Ellis, Grant Morrison, Neil Gaiman, Mike Carey, Denise Mina, Andy Diggle, y Peter Milligan. Hellblazer foi una de les primeres creaciones de ficción moderna asitiaes nel xéneru fantásticu de detectives ya influyó notablemente nes obres posteriores enmarcaes en dichu xéneru.

Trayeutoria editorial[editar | editar la fonte]

Polo xeneral[editar | editar la fonte]

Tres la reaición favorable a les apaiciones de John Constantine na serie protagonizada por La Cosa del Banzáu, na que foi introducíu por Alan Moore mientres la so estancia nel títulu, el personaxe recibió la so propia coleición en 1988. En principiu, la serie diba llamase Hellraiser, pero'l títulu revisóse antes de la so publicación debíu al estrenu de la película del mesmu títulu dirixida por Clive Barker. El guionista inicial, Jamie Delano, foi, nes sos propies pallabres, “abondo ambivalente” ante'l cambéu de títulu.[4]

L'escritor Jamie Delano y l'artista John Ridgway conformaron l'equipu creativu orixinal de la serie, y Dave McKean collaboró como portadista. Delano introdució un aspeutu políticu nel personaxe, sobre'l cual dixo: “… polo xeneral, taba interesáu en comentar cómo yera la Gran Bretaña de los años 80. Ende yera onde yo vivía, yera una mierda y quería díci-ylo a tol mundu”.[5] El cómic, publicáu orixinalmente como un títulu de DC Comics, convertir nuna serie de Vertigo col llanzamientu de la llinia, en marzu de 1993 (a partir del númberu 63[6]).

Dellos guionistes tuvieron llargues etapes na coleición, como Garth Ennis y el mesmu Delano, quien tuvieron la segunda y la tercer etapes más llonxeves na serie, incluyendo especiales, miniseries, noveles gráfiques y rellatos curtios (con 51 y 47 númberos, respeutivamente), namái detrás de Peter Milligan (con 54 númberos). Los otros escritores con etapes siguíes na coleición (d'un mínimu de 10 númberos), por orde de llonxevidá, son Mike Carey (44 númberos), Paul Jenkins (43 númberos), Brian Azzarello (31 númberos), Andy Diggle (22 númberos), Denise Mina (13 númberos) y Warren Ellis (11 númberos).

Na serie trabayaron numberosos dibuxantes, ente ellos John Ridgway (el so artista orixinal), Dave McKean, Sean Murphy, Simon Bisley, Mark Buckingham, Richard Corben, Jock y David Lloyd. Con tou, los dibuxantes con más númberos na serie (incluyendo spin-offs) fueron Giuseppe Camuncoli (con 48 númberos), Leonardo Mancu (43 númberos), Sean Phillips (39 númberos), Marcelo Frusin (34 númberos) y Steve Dillon (31 númberos).

Mientres los años, Hellblazer carauterizar poles sos magnífiques y suxerentes portaes, realizaes por dalgunos de los meyores artistes del mediu. Los portadistas más prolíficos incluyeron a Dave McKean (que diseñó la primer etapa de les portaes de la coleición - en total, 24 númberos-), Tim Bradstreet (que realizó la mayoría d'elles -81 en total-), Glenn Fabry (que consiguió pol so llabor el Premiu Eisner de 1995 al meyor portadista, y que realizó 54 portaes), Sean Phillips (49 portaes), Simon Bisley (que realizó la última etapa de les portaes de la coleición -46 númberos-), y Lee Bermejo (33 portaes). Otros portadistas destacaos son Kent Williams, Tom Canty y David Lloyd.

Escenariu y protagonista[editar | editar la fonte]

Ver tamién: John Constantine

Hellblazer desenvolver nun mundu contemporaneu, anque llaráu pola maxa y por conflictos sobrenaturales qu'acesmaben nun segundu planu. Anque nel númberu 14[7] de la serie orixinal faíase una referencia de pasada a los superhéroes, dende entós la serie desenvolvió'l so propiu “universu de bolsu”, nel que lo sobrenatural y paranormal nun xugaben un gran papel nes vides de la mayoría de la xente común, y nel que les amenaces contra la humanidá nun traíen la intervención de superhéroes, suxuriendo por tanto qu'éstos nun esistíen. Sicasí, dellos personaxes de DC Comics (en particular, los pertenecientes a la caña máxica” del Universu DC, como Zatanna, La Pantasma Errante, Muerte de los Eternos, y La Cosa del Banzáu) fixeron delles apaiciones.

John Constantine (nacíu, según la ficción, en Liverpool, Inglaterra, en 1953) ye un bruxu y exorcista con enclinos amorales y posesor de valores cuestionables, amás de métodos pocu ortodoxos. Físicamente reconocible pol so gabardina y por tar siempres fumando pitos, Constantine ye un antihéroe cola estética del detective clásicu: narrando los sos pensamientos nuna voz en off, apaez como un perdedor consciente de la so suerte, alcohólicu y adicción al tabacu adictu a la nicotina, con una personalidá que bazcuya ente lo individualista y lo amoral, cínicu y solitariu.

Na so carrera escontra l'ésitu como nigromante, Constantine sacrificó a humanos y criatures mítiques, que los sos espíritus acoráden-y de cutio. El so únicu oxetivu ye la so propia sobrevivencia, pa la cual practica tou tipu de trucos y engaños contra los seres sobrenaturales a los que s'enfrenta y los seres humanos que lu arrodien na so vida cotidiana. Constantine consigue davezu ganar a los sos enemigos utilizando les sos dotes como timador, pero como resultáu de cutiu suel ganar más enemigos que victories. Ello ye que ye incapaz de consiguir nengún cambéu duraderu o esfrutar de victories inequívoques. Siempres remanador, dacuando busca'l bien de la humanidá, pero resulta ser una persona peligrosa pa tener como amigu, una y bones les vides y les almes de los que s'atopen al so alredor ineludiblemente pasen a correr peligru como parte de les sos desventures.

Antes de y mientres la publicación de Hellblazer, John Constantine fixo apaiciones n'otros comics (la mayoría de la llinia Vertigo), como Crisis en Tierres Infinites, The Sandman, Lucifer y Shade, L'Home Cambiante. Foi un secundariu habitual en La Cosa del Banzáu y Los Llibros de la Maxa. A partir de la publicación de Hellblazer, y dau el calter adultu de la serie, los intentos d'utilizar al personaxe n'otros comics de superheroes o empobinaos a un públicu xuvenil fueron alteriaos por cuenta de un mandatu editorial, de manera que Constantine convertir nel personaxe Gregori Eilovotich Rasputin en Firestorm y Capitán Átomu. Grant Morrison creó a Willoughby Kipling pa Patrullar Condergada dempués de que DC Comics refugara l'usu de Constantine, camudando'l so semblante por que se paeciera a Richard Y Grant en Withnail y yo, dempués de lo que Phil Foglio tuvo que crear el personaxe Ambroise Bierce pa la miniserie Stanley y la so bisarma,[8] yá que se-y refugó l'usu de Constantine y de Willoughby Kipling.[4]

John Constantine foi reintroducíu nel Universu DC en 2011, primeramente nel crossover El día más brillosu: la busca de la Cosa del Banzáu,[9] pa formar parte de la llinia Los nuevos 52 na so serie propia, Constantine, y como integrante de la Lliga de la Xusticia Escura. A partir de dichu momentu, les apaiciones de Constantine nel Universu DC convencional volviéronse más habituales (incluyendo, inclusive, películes d'animación empobinaes a un públicu xuvenil[10]), y el personaxe compartió protagonismu con Batman y Superman en delles hestories.

1988–1991, 1994, 2000, 2009, 2010: Jamie Delano (númberos 1–24, 28-31, 33-40, 84, 250; Annual 1; El horrorista; Hellblazer especial: Mala sangre; El gángster, la puta y el magu; Hellblazer: Pandemónium)[editar | editar la fonte]

En trabayando en D.R. & Quinch pa la revista británica 2000 AD, un títulu que'l creador de John Constantine, Alan Moore, creara y popularizara, Delano foi escoyíu de mano Hellblazer en 1987 a iniciativa de Moore pola editora Karen Berger ente dellos pretendientes, ente ellos un jovencísimo Neil Gaiman.[11] Berger quedóse impresionada pola esplosión d'idees que-y presentó Delano: “Básicamente, diome (y ye una de les poques coses que guardé mientres los años) la so propuesta orixinal pa la serie, y tenía de too: la historia personal de John, los sos antepasaos… y tou ello ensin recibir directriz dalguna en términos d'un mandatu pela mio parte”.[11] Sobre'l cambéu del nome de la serie (de Hellraiser a Hellblazer), Delano diría: “Alcordanza que presenté una llista d'alternatives al azar. La que más me gustaba yera Hell-bent”. Nin él nin Berger recuerden a quién se-y asocedió Hellblazer, pero a Berger encantólu. A Delano, en principiu, non muncho: “Siguía imaxinándome demonios llevando chaquetes deportives, pero una vegada fíxose, acostuméme rápido”.[11]

La etapa de Delano (la tercera más llonxeva de la coleición con 47 númberos, incluyendo spin-offs), carauterizar pol so tonu puerco y caleyero (que se convertiría en seña d'identidá de la serie mientres casi tola so estensión), y pola so sátira política, por aciu la cual tocó delles temes d'actualidá nos últimos años 80 y primeros 90, como la especulación financiera polos brokers de la City (a los que convirtió, lliteralmente, en demonios[12]), y les corruptelas de los masones aristócrates (que nel cómic controlen les Cases del Parllamentu[13]). Tamién utilizó'l cómic pa espresar les sos idees ecoloxistes, especialmente en “La máquina del mieu”,[13] arcu argumental nel que John se xunía a una comunidá itinerante d'activistes medioambientales. Ello ye que Karen Berger aprofió, nuna carta publicada por cuenta de la salida de Delano de la coleición,[14] la ironía de que'l so últimu númberu apurriérase-y na mesma selmana na que Margaret Thatcher dimitió como primer ministra británica.

La etapa de Delano nun se caracterizó por tener un dibuxante regular. Mientres ésta, fueron frecuentes los cambeos d'equipos artísticos. John Ridgway abandonó la serie nel númberu 9,[15] y dibuxantes como Mark Buckingham, Steve Pugh, Sean Philips y Richard Piers Rayner realizaríen dellos númberos pa Hellblazer, ensin llegar a asitiase na serie. Los portadistas habituales mientres esta etapa fueron Dave McKean y Kent Williams, que los sos estilos escuros ya hiperrealistes ayudaron a definir la estética de la coleición.

La etapa de Delano entendió cinco sagues argumentales:

  • La primera, llamada “Pecaos orixinales” y realizada xunto a John Ridgway,[16] rellata, nos sos primeros dos capítulos, el viaxe de John a Estaos Xuníos pa exorcizar al demoniu sudanés de la fame, Mnemoth. Con esi oxetivu, causa la muerte del so amigu, el bruxu heroinómanu Gary Lester, que pasa a engrosar la cada vez más numberosa llista de pantasmes d'amigos muertos que-y acoraden de cutio.[17] Darréu, John enfrentar a un exércitu de demonios dedicaos a la compra d'almes na City de Londres, aprovechando la especulación financiera típica de los años de Margaret Thatcher como primer ministra británica,[18] ya investigaría l'enfrentamientu ente una secta relixosa ascendente, llamada la "Cruciada de la resurrección", y un estrañu cultu satánicu denomináu'l “Exércitu de la Condena”. Nel procesu, Constantine rescata a la so sobrina Gemma d'un asesín en serie;[19] visita un pueblu norteamericanu acoradáu poles alcordances de los sos habitantes muertos na Guerra de Vietnam;[20] enfrentar con un gólem formáu por skin-heads, creáu pol demoniu Nergal;[21] causa la muerte d'otru amigu, el bruxu informáticu Ritchie Simpson (lo que lu lleva a tener una crisis nerviosa);[22] consigue sangre de demoniu de Nergal, faciendo un pactu con él;[23] y traiciona a la so propia amiga (y reencarnación de la Virxe María), la moza Zed, causando la destrucción de la "Cruciada de la Resurrección".[15]
  • Los siguientes cuatro númberos, llamaos “El diañu conocíu[24] espliquen finalmente'l llamáu incidente de Newcastle”,[25] causáu pol fracasu de John nel so intentu de salvar a una neña pequeña, Astra, d'un demoniu, un acontecimientu que-y dexó casi llocu y encarceláu nun psiquiátricu llamáu Ravenscar, y que'l so alcordanza siguiría-y acoradando mientres tola serie. Finalmente, John afaya que'l demoniu responsable de la muerte de Astra ye Nergal, y por aciu un esquiciáu plan teunolóxicu consigue atrapa-y y lleva-y de vuelta al infiernu.[26] La saga tamién inclúi un crossover con La Cosa del Banzáu, nel que la criatura utiliza'l cuerpu de Constantine pa procrear cola so esposa, Abby.[27]
  • De siguío, y tres una historia autu conclusiva na que Constantine suaña con una llocura post-nuclear mientres duerme nuna sablera,[28] Delano publicó (acompañáu principalmente pol dibuxante Richard Piers Rayner) un llargu arcu argumental de nueve número llamáu “La máquina del mieu”,[13] nel qu'una combalechadura masónica pretende prindar los mieos de la xente coles mires de resucitar un dios (con semeyances con Cthulhu) conocíu como Juntakillokian. Constantine consigue albortala cola ayuda d'unos ecoloxistes, qu'inclúin a Zed, Mercury, una neña con poderes telepáticos, y Marj, la so madre, con quien empieza una rellación sentimental.
  • La penúltima saga de Delano titúlase “L'home de familia”,[29] y supunxo un gran cambéu en rellación col cuerpu principal de la serie hasta entós, una y bones l'antagonista de Constantine nun ye un ente sobrenatural (magar un alcuentru metaficcional del villanu con una valla ficticia de primeres de la saga), sinón un ex policía convertíu n'asesín en serie. Delano aprovechó esta premisa argumental pa plantegar un alderique sobre la procedencia del asesinatu en casos estremos. Mientres esti arcu, John enfrentaríase de frente colos sentimientos contradictorios causaos pola muerte del so borrachu y tiránicu padre, Thomas. Dempués del númberu 24 de la coleición[30] y col arcu a mediu desenvolvimientu, Delano, que nun taba acostumáu a la presión de tener feches d'entrega mensuales, tomóse un pequeñu descansu, mientres el cual Grant Morrison[31] y Neil Gaiman,[32] escribiríen tres númberos de rellenu. La historia de Morrison (dibuxada por David Lloyd) trataba sobre'l terror nuclear nun pequeñu pueblu del campu inglés, ente que la de Gaiman (dibuxada por Dave McKean) yera una historia romántica de pantasmes protagonizada por indixentes londinenses.
  • La etapa de Delano concluyó con “El neñu doráu”,[33] historia na que John s'axunta con Marj y Mercury, que lu ayudar a recordar la muerte del so hermanu ximielgu, asesináu por Constantine nel úteru de la so madre. Delano amosó un futuru alternativu nel que l'hermanu de Constantine sobrevivió nel so llugar, convirtiéndose nun patriarca y nel magu más grande qu'enxamás esistió[.[14] Mientres esta saga, tamién se publicar un númberu especial, Hellblazer Annual 1,[34] qu'esploraba a los antepasaos de Constantine, y qu'incluyía el videu clip de la banda “punk” de John, “Mucous Membrane”, pal cantar “La venus de la venta agresiva”. Ente'l final de "L'home de familia" (númberu 31 de Hellblazer,[35] nuna historia que supondría la primer collaboración pa la serie del dibuxante Sean Phillips) y el principiu d'esti últimu arcu argumental (númberu 33[36]), Delano tuvo, una vegada más, problemes p'atender les feches d'entrega, colo que'l númberu 32 de la serie sería un númberu de rellenu, esta vegada realizáu pol dúu conformáu por Dick Foreman (guionista) y Steve Pugh (llapiceros). Nesta historia, John enfrentar a un perru asesín.[37]

Jamie Delano tornó a la serie en delles ocasiones. Ente les etapes de Garth Ennis y Paul Jenkins en Hellblazer, esplico'l motivu pol que'l meyor amigu de John, Chas, ta en delda con él.[38] Darréu, escribió una de los cinco histories de Navidá rellataes nel númberu 250.[39] Tamién escribió les miniseries El horrorista en 1995,[40] y Hellblazer especial: Mala sangre en 2000.[41] Tamién en 2000, escribiría'l rellatu en prosa "El gángster, la puta y el magu" pal especial Vertigo secret files: Hellblazer[42]. En 2010, publicó la novela gráfica Hellblazer: Pandemónium xunto al artista Jock,[43] pa conmemorar el 25 aniversariu de la primer apaición de John Constantine en La Cosa del Banzáu.[44]

1991–1994, 1997, 1998, 1999: Garth Ennis (númberos 41–50, 52-83, 129–133; Hellblazer: Confesión; Heartland: Tierra del Corazón; Vertigo jam; Vertigo: Al filu del iviernu 2)[editar | editar la fonte]

L'escritor d'Irlanda del Norte Garth Ennis tomó les riendes de la serie en 1991. Al igual que Delano, la mayor parte de la obra del jovencísimo autor (de 21 años entós daquella) publicárase na revista 2000 AD, pa la qu'escribiera delles hestories del Xuez Dredd. La etapa de Ennis, d'un total de 51 númberos (cuntando especiales y rellatos curtios), sería la más llarga de la serie hasta la llegada de Peter Milligan en 2009. La so visión del personaxe y de la serie ye más intimista que la de Delano, ensin abandonar la crítica política: les rellaciones de John tomen el primer planu y conviértense nel motor de la serie, inclusive más que l'aspeutu sobrenatural. Ennis tamién imprimiría un fuerte componente relixosu: La némesis de John nesta etapa foi'l Primero de los Cayíos, y delles llinies argumentales, como la rellación ente un ánxel, Tali, y un demoniu súcubo, Ellie, seríen reutilizaes por el mesmu Ennis como un elementu esencial en Predicador, unu de los sos trabayos más populares (cola que la so Hellblazer comparte'l so nihilista sentíu del humor, la so violencia descarnada, el so descreyimientu relixosu y el so componente fundamentalmente humanista). Ello ye qu'en munchos sentíos, el Hellblazer de Garth Ennis puede considerase como un "campu de pruebes" de Predicador, yá que, ente otros aspeutos, significaría la so primer collaboración americana col dibuxante d'ésta, Steve Dillon. Ennis aprovechó la so estancia en Hellblazer pa realizar una oda al so país natal, Irlanda, con dellos componentes autobiográficos (ente otros aspeutos, la inclusión de referencies a la música de The Pogues y la poesía de Brendan Behan, dambos exemplos representativos del heriedu irlandés de Ennis).

Los dos dibuxantes habituales de la etapa de Ennis fueron Will Simpson y Steve Dillon. Les portaes fueron realizaes, nun principiu, por Tom Canty, que sería sustituyíu nel númberu 52[45] por Glenn Fabry. Fabry, carauterizáu por un estilu tan curiosu como grotescu, permanecería na serie mientres tola etapa de Ennis y foi gallardoniáu pol so llabor col Premiu Eisner al meyor portadista de 1995.

El Hellblazer de Garth Ennis puede estremase nos siguientes arcos argumentales:

  • La so etapa empezó con “Vezos peligrosos”,[46] que se convertiría na base de la película de 2005 Constantine. Nesta historia, John Constantine contrái cáncer de pulmón, lo que lu lleva a faer un tratu desesperáu col Primeru de los Cayíos, según colos sos dos hermanos, príncipes del infiernu, pa salvase de la condena eterna. Constantine visita Irlanda p'atopase col so vieyu amigu, Brendan Finn, que tamién se muerre de cáncer y ta condergáu al Infiernu. Pa salva-y, John engaña al Primeru de los Cayíos faciéndo-y beber agua bendito, lo que causa l'odiu eternu d'esti postreru. De vuelta a Inglaterra, John atopar con Kit Ryan, l'antigua novia de Brendan, cola qu'empieza una rellación. Nos siguientes númberos, esploraríense los primeros pasos de la mesma, mientres John: (i) faía frente a los espíritus d'un matrimoniu de mediana edá, antiguos propietarios d'un “pub”, qu'empecipiaben una cruenta vengación contra los mafiosos responsables de la destrucción del llocal y de la muerte de la muyer;[47] (ii) atopar col Señor de la Danza, un espíritu paganu convertíu n'alma en pena ante'l trunfu de la Navidá cristiana, entablando una estrecha amistá con él (na que sería la primer collaboración ente Ennis y Dillon);[48] y (iii) enfrentar al Rei de los Vampiros, el primer y más poderosu vampiru de la Historia, refugando la so ufierta pa convertise nel so aliáu y espía.[49] Como interludio antes del entamu del siguiente gran arcu argumental, el guionista John Smith y el dibuxante Sean Philips realizaron un númberu de rellenu, nel que John tien d'enfrentase al terror cotidiano de Londres, representáu nuna llavandería de velea.[50] Esti númberu ye consideráu, anguaño, como unu de los puntos álgidos de la coleición.[51]
  • El siguiente arcu argumental importante, “Sangre real”,[52] ye una perdura crítica contra la Casa Real británica con toques “pulp”, que rellata la posesión, per parte del demoniu Calibraxis, del Príncipe de Gales (que paez ser el Príncipe Carlos, anque nunca se-y menta direutamente), de resultes d'una orxía mística nel Palaciu de Buckingham. El Príncipe acaba amnésicu, analayando peles cais de Londres con curtios intervalos de lucidez, y entama una serie d'horribles asesinatos caníbales contra los transeúntes (fundamentalmente indixentes y prostitutes). John Constantine ye llamáu a palaciu pol esmolecedor Sir Peter Marston, al que desprecia, por qu'igüe el trafullu. En refugando una ufierta del cocainómanu hermano del príncipe, que pretende faese col poder, y afayar los verdaderos planes de Sir Peter (un francmasón qu'entama asitiar al demoniu como xefe d'estáu), John exorciza al demoniu cola ayuda del so amigu, el psíquicu, anarquista y periodista radical Nigel Archer, unviando a Sir Peter al Infiernu. Nun claru homenaxe a From Hell, la trama desvela que'l masones que controlen l'alta sociedá inglesa fueron los responsables de los crímenes de Jack l'Estripador, yá que el so perpetrador, el Doctor William Gull, foi teníu por Calibraxis.
  • Tres una historia sobre pactos demoniacos, asesinatos de neños non-natos y deldes mal pagues realizada xunto a David Lloyd[53] y la segunda collaboración con Steve Dillon, una historia sobre una intriga de la industria armamentística qu'implica'l robu de cadabres,[54] Ennis rellató, na so última collaboración con Will Simpson como artista regular, la historia “Ellos y elles”,[55] na que se desvela'l pasáu de Ellie, el demoniu súcubo, aliada de Constantine, que la so primer apaición remontar a “Vezos peligrosos”.[56] El Primeru de los Cayíos pescuda que Ellie traicionó-y, yá que revela información a John como espía, ante lo cual ella tien d'abandonar l'Infiernu. Ellie píde-y a Constantine que lu ayudar a escondese. Esta circunstancia aprovechar pa revelar l'orixe de la estraña rellación ente dambos: en 1984, Ellie namorar d'un ánxel, Tali, quedándose embarazada. La unión ente dambos taba prohibida pol Cielu y l'Infiernu, polo que s'abellugaron en casa de John, que pretendía escondelos mientres atendía'l partu. Sicasí, Dios y los sos arcánxeles (comandados por Gabriel) atopáronlos, asesinaron a Tali y lleváronse al so fíu naciellu. Ellie consiguió salvase, una y bones les huestes del Infiernu nun s'enteraron del so sacrilexu. Nel presente, John consigue salvar a Ellie marcando la so alma, lo que la convierte en permanentemente invisible a la detección del Infiernu. A cambéu, John píde-y ayuda pa causar la cayida del arcánxel Gabriel, al que dambos se refieren como "el esnob” (y que, analayando pola Tierra como un aristócrata, negárase a ayudar a Constantine cuando ésti tenía cáncer de pulmón[56]).
  • El siguiente arcu argumental, “Mieu y odiu[57] (que significó la entrada de Steve Dillon como dibuxante regular de la serie), empieza nun puntu álgido na vida personal de John, yá que la so rellación con Kit va bien ( ello ye qu'acompáñalu nuna visita a la familia de la so hermana en Liverpool[58]), y la fiesta del so cuarenta aniversariu resulta ser memorable, cola asistencia de los sos amigos Ellie, Zatanna ya inclusive La Cosa del Banzáu, qu'usen les sos varies habilidaes pa crear grandes cantidaes de whiskey Bushmills y mariguana.[6] Darréu, John cai al so puntu más baxu, gracies al so enfrentamientu col Frente Nacional y les amenaces d'estos postreros a Kit, que causen qu'ésta-y abandone pa volver a Irlanda. Tres esto, John entra nuna fonda depresión, y vive como un ensin techu nes cais de Londres, alcoholizándose pa escaecer. L'arcánxel Gabriel ye seducíu por Ellie, quien-y arrinca'l so corazón, lo que causa la so espulsión del Cielu y que se convierta nun esclavu de Constantine (curio de dichu órganu). Aprovechándose de la mala situación de John, el Rei de los Vampiros da-y caza , pero al intentar morde-y ye envelenáu pola so sangre de demoniu.[59] Ello déxalu desvalíu ante'l sol de la mañana, que causa la so muerte. Mentanto, Kit enfrentar a la so nueva / vieya vida en Belfast, arrodiada de los sos hermanos y antiguos conocíos, ensin poder escaecer del tou a John.[60] Constantine consigue recuperar la so autoestima y salir de les cais, n'esperimentando un contautu místicu col espíritu morrebundu d'un aviador de la Segunda Guerra Mundial.[61] En paralelu a esta trama argumental, Ennis y Dillon publicaron una historia curtia (que trescurre mientres la etapa de John como indixente) pal especial Vertigo Jam.[62] Coles mesmes, dambos autores publicaron nesta dómina'l primeru de los dos especiales sobre'l mundu de Hellblazer que realizaron al marxe de la coleición: Hellblazer: Confesión,[63] nel que se narraba un horrible secretu del pasáu de John.
  • Tres la so recuperación, la historia “Llapaes de condena[64] siguiría a John nel so viaxe (en principiu vacacional) a Nueva York, onde Constantine ye treslladáu gracies al vudú a una América alternativa pol so vieyu adversariu Pá Medianueche. Ennis realizó nesti rellatu una crítica surrealista y terrorífica del Suañu Americanu. Nel trabancosu viaxe de vuelta de John a la realidá, acompáña-y l'espíritu de JFK, que tien que sostener el so celebru nel so sitiu cola so manzorga, por cuenta de la so famosa firida. Finalmente John pescuda cómo escapar, en atopándose col Primeru de los Cayíos, quien gobierna'l llugar amarutáu d'Abraham Lincoln. Tres esta historia, Ennis rellataría en formatu "flash-back" el primer alcuentru ente Kit y John.[65] Nel presente, John vuelve a Inglaterra, y nel trayeutu realcontrar cola pantasma del so vieyu amigu Brendan en Dublín (nuna murnia historia que forma parte del particular homenaxe de Ennis a Irlanda).[66] Nun rellatu autoconclusivo dibuxáu por Peter Snejbjerg, Chas rellata a los sos compañeros de "pub" la estraña historia de cómo John, dempués de ser arrastráu al infiernu por un espíritu, remaneció cuando se-y creía muertu, xusto metanes el so propiu funeral.[67]
  • La primer etapa de Ennis remató con “Un cínicu a les puertes del Infiernu”,[68] una historia na que topeten la trama sobre'l racismu y el Frente Nacional qu'empezó en “Mieu y odiu” (con unos disturbios en Mile End que recuerden a los que tuvieron llugar na vida real en Brixton y Broadwater Farm como telón de fondu), l'intentu de vengación del Primeru de los Cayíos, qu'empezó en “Vezos peligrosos”, y el final de la rellación de John con Kit Ryan. La pírrica victoria de John (quien, cola ayuda de Ellie, consigue vencer al Primeru de los Cayíos, anque a cuenta de les vides de munchos de los sos amigos) conclúi la saga narrada por Ennis, dexando una situación óptima pal guionista que-y asocediera.

Ennis volvió al mundu de Hellblazer en trés causes:

  • En 1997, col especial Heartland: Tierra del Corazón (nun confundir col númberu 70 de la coleición regular,[60] d'igual títulu y temática similar), xunto a Steve Dillon, nel que narraba una emotiva historia sobre l'adautación de Kit a la vida en Belfast, y faía un murniu frescu sobre la situación de la ciudá nos años previos al Alcuerdu de Vienres Santu de 1998.[69]
  • En 1998, col arcu argumental “Fíu del home” (xunto a John Higgins), que se publicar ente les etapes de Paul Jenkins y Warren Ellis en Hellblazer.[70] Esta historia, de tonu más irreverente que la so primer etapa nel títulu, trata sobre les consecuencies de la resurrección, per parte de Constantine, del fíu muertu d'un gángster del East End de Londres, usando l'espíritu d'un demoniu.
  • A lo último, en 1999, Garth Ennis collaboraría con Glyn Dillon pa cuntar la historia curtia “Toos esos mozos y chiques”, que se publicar na mini serie antolóxica Vértigu: Al filu del Iviernu.[71] Na historia, un John borrachu imaxínase cómo sería la vida de los sos amigos muertos cuando yeren neños, mientres bebe güisqui ensin parar na barra d'un “pub”.

1995-1998: Paul Jenkins (númberos 89-128; Hellblazer/ Los llibros de la maxa; Vertigo: Al filu del iviernu 1)[editar | editar la fonte]

Tres el curtiu regresu de Delano a la serie[38] y un pequeñu interludiu escritu pol dibuxante de From Hell, Eddie Campbell,[72] Paul Jenkins tomó les riendes de la serie en 1995. Antiguu editor de Les Tortúes Ninja y otros títulos de Mirage Studios, Jenkins taba interesáu n'entamar una carrera como guionista, cansáu de la edición, y, en pidiendo trabayu en delles editoriales, consiguió escribir Hellblazer, convirtiéndose nel únicu guionista ensin esperiencia profesional qu'escribiera pal títulu hasta entós.[73] Jenkins abandonó en parte'l tonu caleyeru de Ennis y enfusóse abiertamente na sienda de lo fantástico, utilizando pa ello dellos clásicos de la mitoloxía y historia británica (na so etapa, abonden les referencies a Albion, al ciclu artúrico y a antigües batalles ingleses, y apaez Samuel Taylor Coleridge nuna historia na que s'especula sobre la creación del poema Kubla Khan, y lo que podría ser la famosa interrupción al poeta del “home de Porlock[74]). Tamién volvió a la recreación, típica de la dómina de Delano, del estilu de vida anarquista, y retomó el tonu social de la serie, al narrar, ente otros aspeutos d'actualidá na Inglaterra de los años 90, los efeutos de la Llei británica de Xusticia Criminal de 1994, una llei revesosa qu'acutaba la capacidá de los ciudadanos de faer grandes manifestaciones.[75]

Formalmente, el trabayu de Jenkins destacó pol so gran dominiu de la narración autu conclusiva, que se convirtió nel formatu narrativu más habitual de la so etapa, na que'l dibuxante regular foi Sean Philips, que sicasí abandonaría la serie nel númberu 120,[76] siendo sustituyíu pa los últimos arcos argumentales por Warren Pleece. La totalidá de les portaes fueron realizaes por Phillips.

Los arcos argumentales de la etapa de Jenkins fueron los siguientes:

  • Tres una trama de dos númberos llamada “Tiempu de Suañu[77] (na que Jenkins cerró dellos arcos argumentales abiertos por Campbell na so curtia etapa), y una pequeña historia na que John s'atopa col espíritu atrapáu nel tiempu d'un amigu de la so etapa "punk",[75] el primer arcu argumental importante realizáu por Jenkins sería “Masa crítico”.[78] Nesta historia, Constantine vese forzáu a utilizar la so maxa pa purgar el so llau escuru nun doble, coles mires d'evitar ser unviáu al Infiernu como parte d'un tratu con un demoniu pa salvar l'alma tenida del fíu d'un amigu. Constantine crea asina al so antagonista, el “Constantine Demoniaco”, cola ayuda d'Aleister Crowley. Tres esta trama, Jenkins escribió una serie d'histories auto conclusivas nes que John (i) atopar nun monte con un estrañu pastor, que-y agora'l futuru;[79] (ii) enfrentar al espíritu d'un perru asesináu, atrapáu nuna casa;[80] (iii) visita la ciudá mítica d'Abaton colos sos amigos, con tráxiques consecuencies;[81] y (iv) nel númberu 100 de Hellblazer, realcontrar col espíritu del so padre, atrapáu nel Infiernu. Nesta historia, esplorar en más detalle la rellación abusiva ente ellos, anque nun queda claru si dichu alcuentru ye real o a cencielles un suañu sufiertu por John mientres ta en coma.[82] Darréu, John va ver un partíu de fútbol, lo que ye aprovecháu por Jenkins pa describir de manera descarnada la vida cotidiana de los hooligans ingleses.[83]
  • Nel arcu argumental "Empiezos difíciles"[84] Jenkins conduz a John por un viaxe iniciático, en busca del so llau escuru (perdíu en "Masa Crítico"), en dándose cuenta de que lo precisa pa prauticar la so maxa. La busca remata con John copulando con Ellie nel Infiernu (la única manera que-y queda a John pa cumplir la so meta). La súcubo, atayada y engañada, xúra-y odiu eternu. Tres esta historia, Jenkins volvería escribir entames autu conclusivas, nes que John (i) revisita el mitu del poema Kubla Khan, de Coleridge;[74] (ii) nun arcu de dos númberos tituláu "Na llinia de fueu", intenta salvar l'espíritu d'un veteranu de la Segunda Guerra Mundial, atrapáu nuna casa;[85] (iii) tima a unos aristócrates nuna orxía mística, con desastroses consecuencies pa una neña anoréxica y el so padre;[86] y (iv) investiga un estrañu casu d'homes-llobu en Yorkshire.[87]
  • En "L'últimu home",[88] Jenkins reveló que l'anarquista “punk” amigu de John, Rich, ye en realidá descendiente del Rei Arturu, y narró l'intentu de Merlín d'afayar el secretu de Dios, un actu que, de consiguise, destruyiría Inglaterra. El nuevu amor de John, la periodista afroamericana Danita Wright, sería la protagonista de la siguiente historia (que trata sobre la so rellación col so abusador ex-noviu y el plan de John pa escarmar a esti postreru).[89] Tres esta trama, John enfrentar a les almes de los muertos d'un campusantu, sacaes del so suañu poles irresponsables aiciones de los vivos;[90] contempló, coles mesmes, la muerte de la madre del so amigu Straff y la nacencia del segundu fíu de Rich;[91] y, nun día bien malu, foi testigu de primera mano de tolos desastres humanos qu'asocedieron nel tiempu y l'espaciu, focalizados nun accidente aereu (faciendo referencia a la teoría de la sincronicidad).[92]
  • Nel númberu que marcaba'l décimu aniversariu de la coleición,[76] Jenkins camudó radicalmente'l formatu habitual de la serie al romper la Cuarta Paré, y dirixise al llector direutamente, como si ésti tuviera nun “pub” con Constantine, nuna xunta alcordada especialmente pa oyer les sos hestories. Mientres la trama, apaecen munchos personaxes enmarcaos na trayeutoria de Constantine, incluyendo los sos amigos finaos, que s'atopen n'otru “pub” fantasmagórico xunto a Muerte de los Eternos (de Sandman). Tamién apaecen dellos guionistes, dibuxantes y editores: el creador de la serie Alan Moore, Garth Ennis, William Simpson, Lou Stathis y Stuart Moore (dambos antiguos editores de Hellblazer), Jamie Delano, Sean Philips (el dibuxante del númberu), el mesmu Paul Jenkins y Axel Alonso (editor de la serie entós daquella).
  • La etapa de Jenkins terminó con dos arcos argumentales, “Contracorriente[93] y “Cómo xugar con fueu”,[94] que rellaten el nuevu plan del Primeru de los Cayíos, consistente en dexar que la Humanidá estrozar a sigo mesma al traviés del consumismu y la televisión, según les maquinaciones de Ellie, quien, llevada pola vengación, pretende dexar a John na más fonda soledá. John consigue salvase, ente que Ellie ye condergada al martiriu pol Primeru de los Cayíos. La etapa de Jenkins acabó nun lliteral deus ex machina, nel que John tien una conversación nun monte, a la lluz d'una foguera, con Dios (que resulta ser el pastor qu'apaecía nel númberu 97 de la coleición[79]). A la fin, la relativa victoria de John sobre Ellie tien un preciu: casi tolos sos amigos (incluyendo a Rich y la so familia, según el so amante, Danita), corten toa rellación con él. Por tanto, una vegada más, John vuelve acabar dafechu solo.

En paralelu a la so estancia na serie regular de Hellblazer, Paul Jenkins escribiría, amás: (i) Hellblazer / Los llibros de la maxa, una miniserie de dos episodios na que John se ve forzáu a baxar al Infiernu xunto a Tim Hunter, coles mires de recuperar la so alma infantil, que despintara nuna caxa de neñu, secuestrada por un demoniu;[95] y (ii) una historia curtia pal númberu 1 de Vértigu: Al filu del iviernu, na que John s'atopa cola pantasma d'un críticu musical, muertu de cáncer, nun chigre de Nueva York.[96]

1999: Warren Ellis (númberos 134–143; Vertigo resurrected: Shoot)[editar | editar la fonte]

Warren Ellis tomó les riendes de la coleición en 1999, gracies al ésitu d'otru títulu de Vertigo: Transmetropolitan. Pretendíase que siguiera'l cercu de Delano, Ennis y Jenkins, convirtiéndose nel guionista principal del títulu mientres dellos años. Ellis compartía delles traces biográfiques con Constantine (dambos nacieron nel norte d'Inglaterra pa movese a Londres yá na so vida adulta; dambos yeren fondamente progresistes ideológicamente; y Ellis especializárase en crear personaxes solitarios con una habilidá innata pa alienar a tou aquél que s'atopaba al so alredor). Según el mesmu Ellis. "Siempres concebí a John como un arquetipu de la ficción británica y de la cultura británica de lo estraño”, na tradición de los investigadores de lo oculto” británicos como Thomas Carnacki (creáu por William Hope Hodgson). "Los nuesos dioses tramposos son siempres más siniestros, más murnios, y malditos”.[11]

Na so curtia etapa, Ellis volvió a los raigaños de crítica social del títulu (que fueren dexaes de llau por Ennis y, hasta ciertu puntu, por Jenkins). Tamién-y dio tiempu pa tratar delles de les sos obsesiones personales, como la visión descarnada del periodismu como arma remanadora, la interaición física de lo fantástico y de lo terrenal y la so concepción propia de la metafísica. Coles mesmes, per primer vegada na serie y en llinia con plantegar por Hodgson nos sos cuentos de Carnacki, desveló dalgunos de los misterios aparentemente sobrenaturales a los que s'enfrentaba Constantine como ilusiones provocaes, n'ocasiones, pol caóticu estáu mental de los sos antagonistes, y, n'otres, poles sos propies maquinaciones como timador.

Ellis empezó la so etapa con un arcu argumental de seis número llamáu “Acoradada”,[97] nel qu'un horrible asesinatu lleva a John a reconocer la misoxinia inherente na manera nel que pon en peligru a les sos pareyes sentimentales. Na saga, Ellis aprovechó pa cargar contra'l “Nuevu llaborismu” de Tony Blair, al que vía como'l thatcherismo con una nueva cara, envolubráu en memorabilia de la Princesa Diana. Tamién aprovechó la historia pa faer una lloa al Londres ocultu, según pa otorgar un aire murnio y revisionista a John Constantine, que sería aprovecháu (al pie de dellos personaxes secundarios creaos por Ellis, como Mapa, Clarice, Albert o Watford) por Mike Carey na so etapa posterior.

Tres la conclusión de "Acoradada", Ellis realizó una serie d'histories auto conclusivas, nes que (i) llevó a Constantine al terrén del terror descarnao, propiu de la etapa de Delano;[98] (ii) cuntó una esmolecedora historia sobre un periodista esquizofrénicu, convencíu d'atopar el fetu albortáu del Anticristu;[99] (iii) realizó una denuncia de la invasión xaponesa de Manchuria, na figura de la pantasma d'un sádicu médicu xaponés en busca de redención;[100] (iv) revisitó les rellaciones de John coles sos pareyes finaes, yá trataes en "Acoradada";[101] y (v) fixo una crítica despiadada de los "paparazzis" y de los tabloides británicos.[102]

L'enfotu de crítica social de Ellis llevólu a escribir la revesosa “Dispara”, una narración marcadamente escura sobre los tiroteos nes escueles d'Estaos Xuníos, escrita xustu antes de la masacre de Columbine, pero que la so publicación taba prevista pa unos meses dempués de la mesma. Nel númberu, John ye testigu de dellos tiroteos n'institutos y llega a la conclusión de que los asesinos y los asesinaos son dambes víctimes de les fuercies sociales, polítiques y culturales que -yos alienan.

Pese al entusiasmu inicial del equipu editorial de Vertigo, Paul Levitz, redactor xefe de DC Comics, refugó publicar la historia. Según Ellis, Karen Berger (redactora xefe de Vertigo entós daquella) quería que la historia publicárase, ya intentó primir pa ello. “Pasaron un par de selmanes d'engarradielles y berros, a la fin de les cualos díxi-yos que podíen publicar como taba o publicar colos cambeos que riquíen, y quitar el mio nome”.[11] Sía que non, Ellis perdiera tou interés en siguir na coleición so eses circunstancies, lo que lu llevó a presentar la so dimisión. Una copia de “Dispara” penerar n'internet. La historia sería publicada por Vertigo más d'una década más tarde.[103]

El dibuxante habitual mientres la curtia etapa de Ellis foi John Higgins, que realizó l'arcu argumental "Acoradada". Con tou, una de les carauterístiques fundamentales d'esta etapa foi que mientres la mesma produció'l debú na serie de Tim Bradstreet (nel númberu 134),[104] que la so estancia en Hellblazer allargar hasta'l final de la etapa de Mike Carey,[105] y que se convertiría nel portadista más llonxevu y definitivu de la serie.

2000- 2002, 2009: Brian Azzarello (númberos 146–174, 250; La primer vegada)[editar | editar la fonte]

Tres un curtiu interludiu del guionista croata Darko Macan,[106] Brian Azzarello empezó a escribir la serie nel númberu 146, una vegada más gracies al ésitu de la so propia coleición pa Vertigo, 100 Bales. Per primer vegada, un guionista americanu faíase cargu de la serie. Azzarello realizó dellos cambeos radicales na concepción del personaxe y de les sos aventures: per un sitiu, esanició casi dafechu los monólogos interiores de Constantine (una constante dende los tiempos de Delano), dexando al llector tan asoráu sobre'l comportamientu y los planes de John como les persones que lu arrodiaben. Pol otru, imprimió a les hestories un altu grau de sexu y violencia (bien en llinia cola obra del autor hasta'l momentu). Azzarello treslladó a Constantine a Estaos Xuníos, onde pasaría la totalidá de la so etapa na coleición. El guionista narró una gran meta historia na que John dexó de ser el protagonista absolutu de la narración, que pasó a ser dafechu coral; los elementos más sobrenaturales del títulu reemplazar por otros d'evidente calter “neo-noir”; y sustituyéronse los neogóticos escenarios británicos qu'habíen preponderado na serie hasta entós por otros más propios de la “América fonda” (introduciendo a la serie nel territoriu, hasta entós inexplorado en Hellblazer salvo esceiciones bien puntuales,[20] del "southern gothic"). Los novedosos elementos utilizaos por Azzarello resultaron ser revesosos, tantu ente los llectores como a nivel editorial.

Sicasí, Alan Moore amosó'l so entusiasmu sobre la etapa (n'especial sobre l'arcu argumental "Tiempos difíciles"):[107] "Xulgaos pol so fuerte y convincente semeya en Tiempos difíciles”, Brian Azzarello y Richard Corben fixeron un John Constantine real, fríu y vital. El toque de Azzarello en cuanto al ritmu, los personaxes y les situaciones resona al traviés de cada escena con claridá de cristal escuru cercana a lo maxistral, y Corben contribúi cola que ye, quiciabes, una de les más oscuramente espresives narraciones nuna carrera llarga y yá llexendaria”[108].

Tres un primer arcu argumental dibuxáu pol prestixosu artista Richard Corben, el dibuxante habitual na etapa de Azzarello foi Marcelo Frusin, quien tamién siguiría siéndolo mientres el gruesu de la posterior etapa escrita por Mike Carey (xunto a Leonardo Mancu).

La etapa de Azzarello puede estremase nos siguientes arcos argumentales:

  • La so etapa empezó col arcu argumental “Tiempos difíciles”,[107] nel que John s'atopa nuna prisión americana cumpliendo una condena de 35 años pol asesinatu del so antiguu amigu Lucky Fermin, que nun cometió. Utilizando la so maxa, Constantine consigue salir ilesu d'una guerra racial na prisión y abandonar la cárcel gracies a un pactu col axente Turrio, del FBI.
  • En “Bones intenciones",[109] John viaxa a un pueblu de l'América fonda en busca de la esposa de Lucky, Marjorie. Ellí atópase colos dos hermanos del muertu, l'intelixente Dickie y el sanguinario Ritchie, según cola esposa del primeru, Rose, antigua amante de Constantine. John pescuda que los miembros d'esta comunidá filman películes porno bestialistas pa sobrevivir, y ye obligáu a participar nuna d'elles. Na so vengación, causa la muerte de Dickie. En paralelu, Azzarello publicaría'l rellatu curtiu "La primer vegada" pal especial Vertigo secret files: Hellblazer.[110]
  • Tres una historia autu conclusiva na que John caltién una tirante conversación con Turrio na barra d'un chigre mientres un grupu de gamberros adolescentes encara'l so aciagu destín,[111] Azzarello publicó l'arcu argumental “Xelu nel infiernu”,[112] nel que, nel so periplu en busca de Marjorie, John atópase atrapáu nun chigre de carretera metanes una ventisca, arrodiáu d'estraños, y vese forzáu a resolver un estrañu asesinatu.
  • Tres una historia de dos númberos sobre la mocedá de John, narrada en "flash back," de gran importancia pa los acontecimientos qu'asocederíen más palantre,[113] nel arcu argumental “Highwater”,[114] John visita'l pueblu de dichu nome, siguiendo la so busca de Marjorie, p'atopar a esta postrera absorbida por una comunidá de supremacistas blancos d'ideoloxía neonazi. Esti arcu argumental foi especialmente revesosu, yá que, según el mesmu Azzarello, “la editorial ufiertó resistencia. Non sobre la descripción de la ideoloxía de los grupos supremacistas blancos, sinón sobre los sos comentarios sobre Dios."[11] De siguío, Azzarello realizó dos histories autu conclusivas: na primera d'elles, cargada de tensión sexual, John tenta al axente Turrio a realizar un tríu con una prostituta (no que supondría un anticipu de la revelación de la bisexualidá de John, que se confirmó más palantre);[115] na segunda, afondar na figura de S.W. Manor (personaxe presentáu en "Highwater"), según na rellación d'esti postreru con un sacerdote católicu.[116]
  • Azzarello terminó la so etapa en Hellblazer col arcu argumental “Polvu y cenices”,[117] nel que les distintes trames escurríes pol guionista atoparon la so conclusión. En felicidá historia, Azzarello convirtió a Constantine en explícitamente bisexual (condición que yá fuera antemanada implícitamente nel númberu 51 de la coleición[50]). Azzarello amosaríalu teniendo rellaciones sexuales col mentáu S.W. Manor, un personaxe escuro y acoradao, casi un émulo de Bruce Wayne.

Azzarello volvió a la coleición en 2009, pa una de les hestories de Navidá narraes nel númberu 250 de Hellblazer.[118]

2002-2006, 2007: Mike Carey (númberos 175-215, 229; Hellblazer: Toles sos máquines; 9/11 vol. 2)[editar | editar la fonte]

Tres la etapa de Azzarello, el guionista Mike Carey tomó les riendes del títulu, gracies al ésitu de la so serie pa Vertigo, ganadora del Premiu Eisner, Lucifer, un spin-off de The Sandman. El principal propósitu de Carey foi devolver a John Constantine a los sos raigaños, treslladando l'aición de nuevu a Londres. Narrativamente, les traces propies de la coleición hasta Azzarello (monólogos interiores, inclusión de lo fantástico, ciertos componentes de melodrama...) volvieron ser predominantes, magar la crítica social pasó a ser práuticamente inesistente.

Alan Moore foi una influencia capital nel trabayu de Carey (entá ye más qu'otru autores): a títulu d'exemplu, la estructura del arcu argumental “Cara a la paré"[119] guarda clares semeyances con “American Gothic”, la saga de La Cosa del Banzáu que supunxo la primer apaición de John Constantine;[120] y la historia “La tierra a onde van los muertos[121] aseméyase, hasta ciertu puntu, na so revisión del mitu d'Orfeo, a “Ente los muertos”, publicada orixinalmente nel Annual 2 de The saga of the Swamp Thing (1985).[122] Otra influencia bultable ye Neil Gaiman, que la so concepción de la fantasía gótica puede percibise n'hestories como “Llevar nos güesos”.[123]

Munchos personaxes de les etapes de Delano, Ennis, Jenkins y Ellis volvieron apaecer na serie, ente ellos el Primeru de los Cayíos, la súcubo Ellie, el "Constantine demoniaco", la hermana de John, Cheryl, y la so sobrina, Gemma. Esta postrera convertiríase, xunto a la nueva amante de John, Angie Spatchcock, nun personaxe esencial, de manera que, con tou, la etapa de Carey caltuvo, hasta ciertu puntu, el calter coral establecíu por Azzarello (ello ye qu'en determinaos númberos,[123] Constantine nun fai actu de presencia, cosa insólita n'etapes anteriores). Carey tamién realizó un intentu siguíu de treslladar el xéneru negru a Hellblazer dende una perspeutiva novedoso y radical, de cutiu críptica, y dacuando brillosa, yá utilizada pol autor nel so Lucifer: por aciu la superposición d'escenes inconexas que, a la fin del arcu argumental, revelábense como integrantes de la mesma historia (lo cual forzaba al llector a volver lleer tol cómic correspondiente, a efeutos de poder asimilar tola información). Como resultancia, la etapa de Carey ye épica y complexa, una gran meta historia apinada de profecíes y cortines de fumu (al igual que Lucifer) que, magar resulta daqué derivativa d'etapes anteriores, ye bien dinámica y, nos sos meyores momentos, apasionante, magar dalgún fallu de continuidá. En particular, na saga "Motivos pa tar contentu", el forcexudu amigu de John, Straff, y la so madre son asesinaos,[124] cuando esta postrera finó nel arrogante númberu 118 de la coleición, perteneciente a la etapa de Paul Jenkins.[91] Per otra parte, el demoniu Nergal remanez na saga "Motivos pa tar contentu", y darréu, en "La tierra a onde van los muertos", esplica que foi asesináu por El Primeru de los Cayíos por fracasar nel so enfrentamientu contra John Constantine nos empiezos de la serie;[26] sicasí, Ennis amosó na so etapa que'l destín final de Nergal fuera llixeramente distintu: El Primeru de los Cayíos decidió acorada-y mientres milenios, revirtiéndo-y a la so forma humana orixinal, un débil adolescente.[55]

En pallabres del propiu Carey, “Nun afixi la escala de la hestories de Hellblazer conscientemente. Quería que volviera'l misticismu y lo sobrenatural; lo cual pienso que dexara de ser l'elementu central de la coleición mientres los años anteriores a la mio llegada. Pienso que John funciona meyor contra adversarios demoníacos”. Falando d'un posible final de la serie, tamién dixo: “Creo que cuando esto asoceda, si ye qu'asocede, va ser a consecuencia más por causes económiques que porque un autor decidiera que s'hai de terminar. Naide tien el derechu de matar a Constantine, o a la so historia; non si yo puedo evitalo. De dalguna forma, John paez que nun pertenez a naide. Cuando escribes sobre él, siempres te vuelves mirar percima del costazu”[125].

Carey foi'l primer paisanu de John Constantine qu'escribió pa Hellblazer (dambos nacieron en Liverpool). La etapa de Carey convertir na cuarta más llarga de la serie (con 44 númberos cuntando spin-offs), namái por detrás de Milligan, Ennis y Delano. Los dibuxantes regulares nesta etapa fueron Marcelo Frusin (hasta'l númberu 200[126]), y Leonardo Mancu, que tamién lo sería nes posteriores etapes de Denise Mina y Andy Diggle. L'autor de toles portaes foi Tim Bradstreet.

La etapa de Carey estremar nos siguientes arcos argumentales:

  • Tres una historia de dos númberos titulada “Agabitáu a la vida”, na que John vuelve a Inglaterra de incógnito pa conocer a la moza bruxa Angie Spatchcock, realcontrase cola so hermana Cheryl y ganar a una bruxa asesina en serie,[127] na primera gran saga escrita por Carey, “El sepulcru coloráu”, Constantine viaxa a Londres en busca de la so sobrina, Gemma, prisionera d'un grupu d'ocultistes lideraos pol Señor Fredericks. Ésti, un terrateniente mozambiqués, ta encegoláu con consiguir “El sepulcru coloráu”, una antigua arma utilizada nos sacrificios de la secta “thugee” n'honor de la diosa de la muerte, Kali. Cola ayuda de los bruxos Mapa y Clarice, y l'ayudante d'ésta, Albert, John consigue ganar a Fredericks, pero una estraña profecía proferida por ésti (qu'utilizaría'l Sepulcru pa faer un sacrificiu de sangre p'abrir tres puertes, siendo la primera la qu'esiste ente los vivos y los muertos), xenéra-y molición.[128]
  • Nel siguiente arcu argumental, “Terceros mundos”, John consigue escapar de tres demonio, convocaos por unos siguidores de Fredericks, tres una azogosa persecución. Una de les criatures afonda na profecía de Fredericks, diciéndo-y que “el perru emburria la primer puerta”.[129] Dempués, Constantine viaxa al pequeñu pueblu de Stone Cross, onde, inexplicablemente, los muertos de la zona consiguieron entrar nel mundu de los vivos, teniendo les almes de los vecinos locales. Ellí atópase con Angie, que viaxó al llugar en busca del so hermanu desequilibráu, Jason, y consigue salvar a esti postreru de la muerte, anque, involuntariamente, realiza'l sacrificiu humanu” al que se refería la profecía de Fredericks.[130] Esmolecíu, John viaxa xunto a Angie a la selva amazónica pa consiguir l'ayuda de La Cosa del Banzáu y del so amigu vidente Paho Bokhari,[131] quien-y unvia de la mesma al Edén, un asentamientu a la entrada del Paraísu, asitiáu na frontera ente Irán ya Iraq. Ellí, Constantine sufre tortura, pero apriende que, cuando Dios espulsó a Adán y Eva, una bestia siguiólos.[132] Nel so camín de vuelta, John recibe la visita de La Cosa del Banzáu, quien-y confirma qu'apocayá percibió una presencia grande, siguida d'otra más pequeña, que s'avera al nuesu mundu, tal que pasó en Tasmania 200 años antes. Angie y John diríxense ellí, onde una pantasma aborixe cúnta-yos la historia de Kua I'ipa, el Perru Solombra.[133]
  • Tres una historia de dos númberos, titulada “Llevar nos güesos”, protagonizada por Gemma, quien se ve abasnada pol bruxu Ghant a una isla del Norte d'Inglaterra, poblada por súcubos neños,[123] les trames plantegaes por Carey en redol a l'amenaza del Perru Solombra llegaríen a la so clímax nel arcu argumental “Cara a la paré”. Nesta historia, Constantine axunta a un grupu de bruxos pa enfrentase al Perru Solombra, al que se xunen Angie y Jason, esti postreru aparentemente recuperáu de la so llocura. En paralelu, el mal estender pol mundu, convirtiendo a les persones en maniáticos homicides. Los bruxos consiguen atrapar al Perru Solombra. Sicasí, nun xiru inesperáu revélase qu'ésti ye, en realidá, el guardián qu'evita que'l verdaderu mal, un demoniu llamáu “la Bestia”, llegue al mundu. Jason, teníu pol demoniu, consigue en cuenta de la so vida esaniciar al Perru Solombra, dexando asina que la Bestia tenga l'inconsciente humanu, y entame una voráxine de destrucción. Abandonáu polos sos compañeru y consumíu pola culpa, Constantine consigue finalmente ganar a la Bestia gracies a l'ayuda de Gemma, Angie, Chas y La cosa del banzáu, pero a un altu preciu: el demoniu, antes de ser destruyíu, consigue arrampuña-y l'alma, convirtiendo'l so cuerpu nun pulgu vacíu, ensin memoria.[119]
  • Nel siguiente arcu argumental, tituláu “Vía Crucis”, un amnésicu John Constantine ye acusáu falsamente d'asesinatu gracies a les manipulaciones del demoniu Rosacarnis, fía de Nergal, qu'ufierta a John devolve-y la so alma en cuenta de pasar un día a la so mercé.[134] Un sicópata asesín llamáu Peter Gill, la única persona nel mundu capaz de recordar les brutales esperiencies causaes pola Bestia, ta encegoláu con John, y escuérrelu hasta un pueblu costeru, onde secuestra a Chas y la so familia. Sicasí, John, magar les sos llimitaciones, consigue gana-y.[135] John analaya como un ensin techu peles cais de Londres, onde ye recoyíu por una pareya de formoses moces que lu conducen a una ilesia, sede d'una estraña secta. El maestru d'ésta, Ghant, utiliza a los feligreses p'alimentar les almes de los muertos qu'habiten nel interior del so cuerpu, torturándo-y, dende los acontecimientos de “Llevar nos güesos”. Ghant pretende puyar l'alma de Constantine ente los demonios del Avernu. El meyor postor resulta ser El primeru de los Cayíos, quien, al comprobar que John escarez d'alma, siéntese víctima d'un engañu, y abasna a Ghant al Infiernu. Los siguidores d'ésti acorrexen a John y entamen quemar nuna foguera, por herexe. Nel últimu momentu, pa salvar la so vida, John apuerta a la ufierta de Rosacarnis.[136]
  • El siguiente arcu argumental, “Motivos pa tar contentu”, empieza nel númberu 200 de la serie. Na historia (bien debedora del rellatu protagonizáu por Superman “L'home que lu tenía tou”, de Alan Moore y Dave Gibbons[137]), Rosacarnis aprovecha'l día de posesión de John para, amarutada de Kit Ryan, Zed y Angie, provocar qu'ésti-y nicie trés fíos: Adam (un neñu de cuatro años), Saul (un brillante nuevu universitariu) y Maria (una adolescente rebalba). Estos trés demonios, conocedores de tolos defectos de Constantine, son utilizaos pola fía de Nergal pa llevar a cabu una cuidadosa vengación contra John pola muerte del so padre .[126] Ensin conocencia d'estos siniestros planes, un recuperáu John, de vuelta a la normalidá, investiga'l robu per parte d'un mafiosu londinense y los sos drogadictos secuaces d'una xoya mística, posesora d'almes.[138] Sicasí, esta torna a lo normal ye namái aparente, yá que Rosacarnis y los sos fíos llueu empiecen la so vengación, asesinando a los conocíos de Constantine. John, qu'inda nun superó'l trauma pasáu pola posesión de Rosacarnis, vese incapaz de detenelos, hasta qu'un estrañu ser en forma d'aguarón, que tien el cuerpu de Chas, ayúdalu, Dambos consiguen salvar la vida de Angie y de Gemma, pero nun pueden evitar que Cheryl seya asesinada pol so maríu, alloriáu poles maquinaciones de Saul. John decide viaxar al Infiernu pa recuperar l'alma de la so hermana, acompañáu pol so estrañu benefactor, que resulta ser Nergal, quien pretende recuperar el so antiguu tronu, usurpáu por Rosacarnis.[139]
  • Tres una historia autu conclusiva na que se rellaten los efeutos de la posesión de Nergal en Chas,[140] el clímax de la etapa de Carey llegaría na saga "La tierra a onde van los muertos", que rellata la odisea de John y Nergal nel Infiernu. Nel so periplu, esta estraña pareya atopar con antiguos conocíos (como'l "Constantine demoniaco", Gary Lester y la súcubo Ellie), p'acabar enfrentándose a Rosacarnis y los sos fíos nel palaciu d'esta postrera. John apauta con Rosacarnis la salvación de l'alma de la so hermana en cuenta de la so ayuda na llucha contra Nergal, pero xustu primero que'l demoniu pueda actuar, ye asesinada, xunto a Nergal y los sos fíos Adam y Saul, pol Primeru de los Cayíos (quien, sicasí, perdona la vida a Maria). El Primeru de los Cayíos propón a John un xuegu perversu: namái va retener l'alma de Cheryl si ésta decide quedase nel Infiernu. Desgraciadamente, el demoniu guarda un as na manga, desconocida pa John: l'home de Cheryl suicidóse, en asesinándola. Al amosar a Cheryl l'alma del so home, condergada al sufrimientu eternu, ésta decide quedase nel Infiernu, en cuenta de compartir el martiriu del so maríu. Un afaráu John vuelve a la Tierra. Al contemplar el cadabre de la so hermana y a les estrozaes Angie y Gemma, sale fuxendo.[121]
  • Dempués d'una historia autu conclusiva na que John rellata a Angie el so primer timu rellacionáu cola maxa, d'horribles resultaos, que realizó siendo neñu,[141] la etapa de Carey concluyó col arcu argumental "Ruégase respuesta", nel que John acepta a remolera la invitación del "Club Tate", una asociación de magos aficionaos londinense, pa dar un discursu. John aprovecha la ocasión pa confesar a los presentes la resultancia del so propiu procesu de autoconocimiento, al que llegó tres la muerte de la so hermana: consciente per primer vegada del so propiu avieyamientu y mortalidá, asegura que la maxa ye un meru divertimento adictivu pa evitar la entropía, y que siempres tien un preciu, consistente na vida de los seres queríos. Solo y despreciáu polos sos compañeru d'oficiu, pero, quiciabes per primer vegada, en paz consigo mesmu, un avieyáu y descreyíu John abandona Londres.[142]

Carey volvería a Hellblazer ente les etapes de Denise Mina y Andy Diggle na coleición, pa realizar el númberu 229, una historia autu conclusiva, más llixera que la so primer etapa na serie, na que se potenciaben los aspeutos más detectivescos del personaxe.[143]

Mientres escribía la serie regular, Carey realizó dos spin-offs de Hellblazer:

En 2005, una novela gráfica, aclamada pola crítica,[145] titulada Hellblazer: Toles sos máquines, que narraba'l viaxe de John a Los Angeles pa rescatar l'alma de la nieta de Chas, Trish, prindada por un esmolecedor demoniu.[146]

2006-2007: Denise Mina (númberos 216-228)[editar | editar la fonte]

Tres la salida de Carey de la serie, la escritora británica Denise Mina fíxose cargu de Hellblazer en 2006. L'autora escocesa, qu'escribiera una serie de noveles negres, la llamada "triloxía de Garnethill", de considerable ésitu comercial y críticu, pero que nun gociaba d'esperiencia previa nel mundu de los cómics, llevó a Constantine a la so ciudá natal, Glasgow, nuna etapa que dende bon principiu súpose que sería curtiu (13 númberos). Nuna entrevista pal periódicu británicu The Guardian en 2007, Mina aseveraría: "Dixi que me comería les tripes pa escribir Hellblazer. Dixeron qu'esperaben que nun llegara a eso. La serie trata de tolo que m'interesa: la teoloxía, la ficción policial, el góticu. El tipu que lu dibuxa vive n'Arxentina, asina que dediqué a xubir poles parés, tando bien embarazada, pa graba-y los sitios que taba usando y que tenía de dibuxar".[147]

Mina llamentaría darréu la brevedá de la so etapa: "Por desgracia, namái pudi faer esto mientres un añu o asina porque tenía munchos otros compromisos de trabayu, ¡pero qué xubidón! La serie foi dibuxada por Leonardo Mancu, home de xeniu, caballeru y un bon tipu. La serie inspirar n'esperiencies cercanes a la muerte. Siempres me preguntar sobre'l túnel de lluz templao y los amigos de bienvenida: ¿Qué pasaría si fuera una trampa? Naide vuelve nunca de la lluz, naide llega nunca y depués vuelve a la vida, siempres ye un viaxe d'ida. ¿Y si daqué siniestru xacía detrás del panel de lluz blanco? ¿Y si el Cielu y l'Infiernu nun fuera tou? "[148]

Mina demostró conocer en fondura al personaxe de John Constantine, recuperando'l tonu caleyeru de Delano y el gustu pola fantasía míticu-histórica de Jenkins. Coles mesmes, llevó al personaxe a territorios conocíos pa ella (Escocia), de manera similar a lo realizao por Ennis na so etapa con Irlanda, y, siguiendo'l cercu de Ellis, convirtió a Glasgow y a Londres en personaxes de la so historia. Tamién asitió la so trama en perfecta continuidá cola etapa de Carey, utilizando a dellos personaxes predominantes na mesma, como Angie Spatchcock o la sobrina de John, Gemma. Sicasí, la macrohistoria de Mina viose lastrada por una duración escesiva, convirtiéndose nun mal exemplu de narración descomprimida. Per otra parte (y sorprendentemente teniendo en cuenta'l trabayu previu de l'autora) la so trama detectivesca resultó ser confusa y, hasta ciertu puntu, inverosímil y banal, más allá de determinaos afayos felices, como l'irónicu usu del schadenfreude.

La etapa de Mina foi dibuxada casi na so totalidá por Leonardo Mancu. Les portaes fueron realizaes por Greg Lauren, Lee Bermejo y el mesmu Mancu.

La obra de Mina estremar en dos arcos argumentales:

  • Nel primeru d'ellos, tituláu "La empatía ye l'enemigu",[149] Constantine viaxa a Escocia pa investigar una epidemia máxica pola que la xente alloria al esperimentar los sentimientos de los demás, mientres él mesmu empieza a sentir los efeutos d'esi estrañu esconxuru. Nuna trama de claru conteníu "noir", John enfrentar a una secta relixosa, llamada'l "Contingente d'Oronsay", liderada pol enigmáticu magu Steven Evans, quien cree na esistencia d'un "tercer llugar" dempués de la muerte, distintu del Cielu y del Infiernu, a onde van les almes faltes d'empatía. Evans pretende vencer al gobernante del "tercer llugar" amontando la empatía ente los vivos. Como parte del so plan, asesina a Constantine, soterrándolo vivu, por qu'entretenga al amu del "tercer llugar" mientres acaba de rematar el so proyeutu. John consigue escapar del "tercer llugar" utilizando les sos habilidaes como timador, pero al volver a la Tierra atopar con un afaráu Evans, quien-y confiesa haber causáu involuntariamente una epidemia de suicidios coleutivos en Glasgow. Tou remóntase, pos, como un ellaboráu plan del amu del "tercer llugar", quien, manipoliando a Evans, pretende consiguir la llegada en masa d'almes muertes al so reinu. Evans píde-y ayuda a Constantine, a lo qu'ésti, nel so clásicu estilu cínicu, contesta: "¿Y qué recibo yo a cambéu?".
  • Tres una críptica alegoría autoconclusiva sobre los atentaos de Londres del 7 de xunetu de 2005, titulada "La sesión del fanáticu",[150] la conclusión de les premises establecíes nel arcu anterior tuvo llugar en "La mano derecha colorada".[151] Nesta historia, Constantine apuerta a ayudar a Evans a poner fin a la epidemia de suicidios en Glasgow dempués de que Angie, Chas y Gemma lleguen a la ciudá, saltándose un gordón del exércitu británicu, y pongan les sos vides en peligru. En llegando a la conclusión de que la única manera de revertir l'esconxuru ye consiguir el máximu grau d'empatía ente los sobrevivientes, Evans convoca a la ciudá a representantes de distintes relixones, na esperanza de qu'una plegaria conxunta de toos ellos consiga anular los planes del maestru del "tercer llugar". Sicasí, los sentimientos negativos que puede causar ente los miembros del exércitu un partíu del Mundial de Fútbol ente Inglaterra y Portugal amenaza con causar el desastre. Tou paez perdíu cuando Inglaterra pierde'l partíu nos penaltis, pero, afortunadamente, los militares resulten ser toos escoceses que deseyen la derrota d'Inglaterra. La felicidá pola derrota inglesa acaba salvando a la Humanidá.

2003, 2007-2009: Andy Diggle (númberos 230-244, 247-249; Hellblazer especial: Lady Constantine)[editar | editar la fonte]

Andy Diggle, guionista británicu qu'adquirió notoriedá como editor de 2000 AD, aterrizó en Hellblazer en 2007, sustituyendo a Mina, dempués de publicar pa Vertigo una esitosa serie propia, El perdedores, y una etapa en Swamp thing, como parte del contratu de exclusividad que celebrara con DC Comics. Diggle escribiera con anterioridá (2003) un spin-off de Hellblazer, Hellblazer especial: Lady Constantine,[152] protagonizáu pola antepasada de John, Lady Johanna Constantine, creada por Neil Gaiman pa The Sandman. Diggle abandonó'l títulu en 2009, en realizando 18 númberos de la serie regular (a los que se deben sumar los cuatro de los que consta Hellblazer especial: Lady Constantine), por cuenta de la so aceptación d'un contratu n'esclusiva pa Marvel Comics.[153]

Diggle realizó un cambéu radical del "statu quo" de la serie. al esaniciar por aciu un singular "deus ex machina" tolos traumas personales y crisis nervioses qu'acoradaren a Constantine dende la etapa de Delano, convirtiendo a John nun personaxe remocicáu y acorde cola so primer apaición nes páxines de Swamp Thing: un individuu enigmáticu y esmolecedor, cínicu y remanador, sarcásticu ya individualista, pero dotáu d'una cierta conciencia social proletaria. Les sos hestories, enmarcaes de llenu na serie negra "hardboiled", con munches pincelaes de violencia "gore" y humor negro, beben direutamente de diverses fontes de la historia del cine británicu: dende películes de gánsteres como Asesín implacable o les primeres obres de Guy Ritchie, hasta clásicos del terror como les producciones de la Hammer o The Stepford Wives, ensin escaecer los drames sociales de Ken Loach y Trainspotting. Tamién son evidentes les influencies del "giallo".

La etapa de Diggle resultó ser, amás, la más activista dende'l puntu de vista políticu dende la dómina de Ellis, yá que convirtió a Constantine nun campeón de la clase trabayadora, y el villanu de les sos hestories foi un clasista y racista lord, coles mesmes ministru de vivienda británicu. Diggle realizó amás un ataque despiadáu contra la Ilesia católica, particularmente na historia "La mortificación de la carne".[154] Formalmente, Diggle optó por arcos argumentales curtios (de dos o tres númberos na so mayoría), lo que favoreció que la so etapa fuera muncho más amacera que la obra de Mina. Sicasí, el trabayu de Diggle foi revesosu ente los aficionaos, principalmente pol so discutible usu de la continuidá, tantu pol "deus ex machina" antes mentáu como pola cuestionable remanecimientu de dellos personaxes clásicos (la súcubo Ellie, que'l so papel paez resalvar los acontecimientos acaecíos mientres les etapes de Jenkins y Carey, y el "mozu doráu", l'hermanu fináu de Constantine, protagonista del magníficu númberu 40 de la serie[14]).

Diggle reconocería'l planteamientu políticu del so trabayu nuna entrevista de primeres de la so etapa: "El corazón de Hellblazer foi siempres l'horror sobrenatural con una conciencia social [...]. ¿Qué ye eso, dices? ¿Conciencia? ¿Pensabes que John Constantine yera namái un bastardu amoral? D'alcuerdu, asina ye, seique dexó un rastru d'amigos muertos qu'avergoñaría a los Borgia. Pero siempres foi pol bien mayor, ¿non? Sol so callosu esterior, la ironía calculada y l'actitú de mierda, ¿nun quier Constantine faer del mundu un llugar meyor? Porque, síamos realistes, ye bastante xingáu tal que ye. Dicen que dientro de cada cínicu hai un idealista decepcionáu. Constantine nun cree nes autoridaes cimeres autoproclamadas. Él cree na xente. Persones pequeñes, débiles, defectuoses, que lluchen. Pero'l problema de ser un humanista ye ... bonu, los humanos [...]. Seique foi'l sexu, les drogues y el rock'n'roll lo que llevó a Constantine a la maxa, pero eso nun ye lo que lu caltién ellí. Él nun ye adictu a la maxa realmente, él ye adictu a los xubidones. Ye un adictu a l'adrenalina, incapaz de dexar una piedra ensin da-y la vuelta pa ver lo que s'abasnar per debaxo. Un caciplador inveterado con una compulsión apolmonante por tratar d'iguar cualquier mierda desagradable qu'afaye mientres echa una güeyada na matinada sobrenatural de la Gran Bretaña moderna ...y la maxa ye la solución más rápida y fácil. De xacíu, ye tamién la más peligrosa".[155]

Diggle collaboró na mayoría de los sos númberos col dibuxante Leonardo Mancu, qu'abandonaría'l clasicismu del so trabayu pa la etapa de Carey y el naturalismu de la etapa de Mina p'adoptar un estilu iconoclasta, lindante col espresionismu. Los portadistas de la so etapa fueron Lee Bermejo y Glenn Fabry.

La etapa de Diggle estremar nos siguientes arcos argumentales:

  • Dempués de dos histories de dos partes, "No más fondo"[156] (na que John s'enfrenta a una llucha de poder na mafia del East End por aciu l'usu de muertos vivientes) y "Probabilidaes y sistemes de control"[157] (na que Constantine adquier la propiedá del antiguu manicomiu de Ravenscar, convertíu nun casino, pa exorcizar los sos demonios personales, atrapaos nel suétanu del edificiu), el primer gran arcu argumental de Diggle foi "Paséu en coche":[158] Un recuperáu y remocicáu John, de vuelta en Londres, investiga la muerte del magu Hainley en Hunger Hill, un ruinosu edificiu asitiáu nuna zona ablayada del Sur de la ciudá. Constantine enfrentar con una tarrecible combalechadura máxica, de raigaños celtes, que los sos miembros tienen los cuerpos de los habitantes del llugar, incluyíu'l suyu propiu. John pescuda la esistencia de la secta y a dures penes consigue salvar la vida. Nun consigue, sicasí, conocer la identidá del so líder, l'enigmáticu Lord Burnham, ministru de vivienda británicu, quien provoca l'asesinatu en masa de tolos habitantes de Hunger Hill, lo que de la mesma causa la baltadera del edificiu y que Burnham fáigase ricu con un nuevu proyeutu urbanísticu, n'esaniciando a tolos miembros de la secta.
  • Tres una historia autu conclusiva, "Borrina"[159] (na que Mapa, convertíu nel omnipotente "espíritu guardián" de Londres,[150] encamienta a John a torgar qu'unos seres d'otra dimensión, creaos a partir de les "lleendes urbanes" terrestres, entren na nuesa realidá), el siguiente arcu argumental sería "El magu sonriente". Antes, nun prólogu tituláu "El pasaxe"[160], un médicu escapa a Inglaterra a indicación del vieyu patriarca d'una tribu sudanesa, quien-y encamienta la misión d'apurrir una estraña vara máxica al "magu sonriente". El vieyu muerre, xunto a tola so aldega, asesináu pol magu de sangre y señor de la guerra caníbal Mako, encegoláu con atopar al "magu sonriente" p'arrampuña-y el so poder. El médicu consigue cumplir la so misión a cuenta de la so propia vida, y el destinatario de varar resulta ser John Constantine. Na historia principal,[161] John apuerta a los conocencies ocultes en varar máxica, por aciu la cual el vieyu (el shamán que despintara al demoniu Mnemoth pa ser lliberáu darréu por Gary Lester nos primeros númberos de la serie[17]) revela a Constantine qu'él ye'l "magu sonriente", quien, baxu distintos cares (incluyendo a los distintos antepasaos de John[34][58][152]), garrasti a los acontecimientos más importantes de la Humanidá dende'l principiu a la fin de los tiempos. John amuésase escépticu ante esta revelación, pero, sabiendo que Mako va detrás d'él, tiénde-y una trampa por aciu la so maxa, enfrentándo-y a Lord Burnham. Ésti, sicasí, consigue convencer a Mako de que John nun ye'l verdaderu "magu sonriente", sinón el so fináu hermanu.[33] Burnham y Mako entablan una siniestra alianza: el Lord va dar accesu al señor de la guerra a les almes del Infiernu, de les que va poder alimentase. A cambéu, Mako va ayudar a Burnham na so busca de la inmortalidá.
  • Una historia en dos partes, "La mortificación de la carne"[154] (na que John tima a un sacerdote del Vaticanu cola ayuda de Ellie -inexplicablemente salida del Infiernu y en bonos términos con Constantine[94][121]- pa consiguir el "Evanxeliu de Constantino", un llibru prohibíu) llevaría, tres un hiatu de dos númberos realizaos por Jason Aaron y Sean Murphy[162] nel que s'arreyar los últimos cabos sueltos dexaos pol "incidente de Newcastle",[25] a la conclusión de la etapa de Diggle na saga "Los raigaños de la coincidencia":[163] Constantine consigue esaniciar a Mako y Burnham gracies al "Evanxeliu de Constantino", pero, inquietu ante la estraña causalidá de la cadena d'acontecimientos que-y asocedieron dende "Probabilidaes y sistemes de control",[157] afaya que, mientres tola so vida, la consciencia del so hermanu ximielgu habitó un rincón de la so alma, lluchando por salir a la lluz.[14] Al pescudar que'l so hermanu ye'l causante de tolos traumas y daños físicos y psicolóxicos que-y asocedieron mientres la so vida, esanícia-y, espulsándo-y del so interior.

2009-2013: Peter Milligan (númberos 250-300; Annual 1 -2011-; Carta d'un suicida; La nueche de la foguera)[editar | editar la fonte]

Tres la salida de Diggle, el veteranu guionista británicu Peter Milligan foi l'encargáu d'asocede-y al mandu de Hellblazer, dempués del númberu 250, un especial antolóxicu que cuntaba con hestories escrites por Dave Gibbons,[164] Jaime Delano,[39] Brian Azzarello,[118] China Mieville[165] y el mesmu Milligan.[166] L'escritor londinense, unu de los máximos representantes de la llamada "Invasión británica" de finales de los años 80 nel cómic americanu y autor de títulos pioneros de la llinia Vertigo como Skreemer y Shade, l'Home Cambiante, llevaba dellos años semirretirado del mundu de los cómics. Magar ello, la so etapa en Hellblazer convertir na más llarga de la historia de la coleición (con 54 númberos, incluyendo spin-offs), foi positivamente valorada, polo xeneral, pola crítica, y portaría dellos cambeos radicales y pasos alantre pal personaxe de John Constantine. Milligan sería l'encargáu de rematar Hellblazer nel so númberu 300[2], una conclusión que resultó discutiniu ente los aficionaos.

L'aproximamientu de Milligan a Hellblazer supunxo un xiru de 180 graos en rellación coles etapes anteriores: optando por un enfoque revisionista que n'ocasiones averó a la serie a la farsa, el guionista inglés resalvó dafechu la "vuelta a los oríxenes" establecida por Diggle na so etapa pa convertir a John Constantine nun cincuentón cansáu, neuróticu y diletante. Falible y desilusionáu, John dexa de buscar aventures pa convertise nun home avieyao y desesperao por llevar una vida normal. Los desencadenantes de les trames débense más a factores esternos (davezu pola participación d'amigos o enemigos, nuevos o antiguos, como Gemma Masters, el demoniu Nergal o'l "Constantine Demoniaco", utilizaos en dellos casos con flagrantes vulneraciones de la continuidá de la serie) qu'a la mesma voluntá del personaxe. Ello ye que unu de los elementos más interesantes de la etapa de Milligan ye la introducción de sólidos personaxes secundarios creaos pol guionista, como los dos nuevos intereses amorosos de John Constantine, Phoebe Clifton-Avery y Epiphany Greaves, o'l demoniu Julian.

Milligan dio a la serie un ciertu estilu autu paródicu, con influencies surrealistes y componentes metallingüísticos, lo que nun evitó que tratara temes esmolecedores, como la muerte, la violencia de xéneru, les rellaciones incestuoses o la violación. Esti revisionismu estendióse tamién a la crítica política, que permaneció na serie (con ataques despiadaos al conservadorismu capitalista y a les especulaciones bursátiles ya inmobiliaries, por casu), pero con un enfoque pesimista sobre l'estilu de vida "punk" qu'alloñó a la so obra d'etapes anteriores. A midida que foi avanzando la so etapa, Milligan incluyó nes sos hestories un marcáu tonu crepuscular que remató nel últimu arcu argumental de la serie,[167] nel que Constantine tuvo de faer frente a tolos apulmonamientos causaos a terceros mientres la so vida, personificaos na so sobrina Gemma. Nesta trama, Milligan utilizó un conceutu determinista del destín pa cerrar la historia de John Constantine, que recuerda al clímax de The Sandman.[168]

Milligan, nuna entrevista en 2012, espresó'l so puntu de vista distintivu sobre'l personaxe, que marcaría la so etapa: "Hellblazer tuvo na cama con munchos escritores. Creo que pasa un pocu de tiempo antes de sentir a esti personaxe como mesmu [...]. Cuando tomé la serie, sentí qu'había qu'emburrialo escontra árees inusuales, árees que fadiaríen a una o dos persones. [...] Siempres piensu, ¿qué fai que los personaxes sían reales? ¿Qué fai real a John Constantine, na ficción? Yá se trate de películes o noveles ... ye cuando se-y da esi toque de verosimilitud. Ye cuando nós, cuando Constantine, faemos coses que nun son obviamente coherentes col nuesu supuestu calter. Creo que la xente real fai coses que tán fora de la so personalidá. Y cuando faes esto colos tos personaxes convertir en reales, alendar."[169]

Formalmente, Milligan optó por alternar histories autu conclusivas con arcos argumentales de cinco número a lo más, llevemente coneutaes ente sigo , con una estructura narrativa llixeramente caótica (na qu'abonden les contradicciones y l'apaición de sub trames inconclusas o terminaes abruptamente), aprovechando los estilos contrapuestos de los sos dos dibuxantes habituales: Giuseppe Camuncoli (artista italianu posesor d'un estilu de "llinia clara", que dibuxó la mayoría de les trames multi arcu) y Simon Bisley, qu'apurrió'l so carauterísticu estilu feísta y con toques "underground", y que llindó la so collaboración a la historia autu conclusivas y "flash backs", destacando especialmente nes hestories rellacionaes cola cultura "punk". Bisley realizó la mayoría de les portaes. Lee Bermejo realizó tamién una serie de portaes de primeres de la etapa.

La etapa de Milligan estremar nos siguientes arcos argumentales:

  • La primer saga empezó nel númberu 251, y llamábase "Tiez".[170] Nella, John intenta esfrutar d'una vida normal, entablando un conato de rellación cola curiosa y mundana enfermera Phoebe. Sicasí, el so novialgu con ésta nun tarda n'entrar en crisis por cuenta de una estraña tiez qu'empieza a crecer del pechu de John. Ésti, en pidiendo ayuda infructuosamente al demoniu babilónicu Julian, consigue detener la infeición (que s'alimenta del sentimientu de culpa de los sos güéspedes y ta rellacionada con un conxuru que Constantine realizó una década tras pa un líder sindicalista), pero a cuenta de rematar la so rellación con Phoebe. Tres esta historia, John enfrentar cola pantasma d'un londinense del sieglu XVII, víctima de la peste, espertáu poles obres de preparación de los Xuegos Olímpicos de Londres 2012.[171]
  • Nel siguiente arcu argumental, "Agabitáu",[172] John pide a la moza alquimista Epiphany un mestranzu d'amor pa reemprender la so rellación con Phoebe. Sicasí, John tien otros problemes: Julian, so la sida d'ayudar nos acontecimientos de "Tiez"; convirtió-y nun drogadictu. Constantine utiliza'l mestranzu col demoniu, creyendo que si ésti se namora d'él va poder controla-y p'acabar cola so adicción, pero Julian, celosu, acaba asesinando a Phoebe. Un estrozáu John encegolar cola idea de devolver a Phoebe a la vida. Ayudáu por Epiphany, que ta namorada d'él, desentierra'l cuerpu de la enfermera pa torgar el so podrizu, pero un ataque de muertos vivientes, espertaos pol conxuru de John, causen que Epiphany ente en coma. Escorríu pola policía, que-y considera'l principal sospechosu de la muerte de Phoebe, y pola mafia, yá que el padre de Epiphany (un capo del crime del East End) crée-y responsable de la coma de la so fía, John tien d'abandonar Londres. John abellugar na abandonada casa de campu de la suegra de Chas, onde intenta contautar col espíritu de Phoebe, a cuenta de estrozar la residencia, namái p'afayar que l'alma del so amante ta condergada al Infiernu.[173] De vuelta a la gran ciudá y prindáu pola mafia, John intenta curar a Epiphany, y acaba afayando qu'ella se llindó a asonsañar pa provocar qu'él tea en delda con ella.[174] Constantine, inda escorríu pola policía, abandona Inglaterra p'atopar la manera de resucitar a Phoebe. Nesta dómina, Milligan escribiría'l rellatu curtiu "Carta d'un suicida" pa House of Mystery Halloween Annual 1.[175]
  • Na saga "India",[176] John viaxa al país asiáticu del mesmu nome p'axuntase col so antiguu colega Charles, que trabaya en Calcuta como "asesor espiritual", pa consiguir pureza d'espíritu, requisitu necesariu pa resucitar a Phoebe. Sicasí, acaba aliándose con un sadhu (una vegada más cola ayuda de Epiphany) p'acabar cola pantasma d'un antiguu militar colonialista inglés, convertíu nun demoniu. En consiguiendo'l so oxetivu, el sadhu facilita que Constantine pueda falar con Phoebe, que-y diz a John que nun intente resucitala. Atristuráu y en enterándose de que Julian confesó l'asesinatu de Phoebe, John vuelve a Londres. Esta historia daría pasu al dípticu "Nun hai futuru",[177] nel que John ayuda al so antiguu amigu, el veteranu "punk" Fieces McCartney (líder d'un grupu de mozos "punk" qu'adoren a un maniquín vistíu con ropes que pertenecieron a Sid Vicious), pa evitar qu'un grupu venceyáu al Partíu Conservador británicu utilice a los sos pupilos pa faer actos terroristes.
  • De siguío, Milligan escribiría l'arcu argumental "Ingresáu",[178] nel que reintrodució a Shade, l'home cambiante. Nesta trama, un alloriáu Constantine, dempués d'afrellar a Epiphany, ingresa nun manicomiu, presa d'allucinaciones. En pescudando que'l so trastornado estáu mental deber a les maquinaciones de Carew, un celosu alquimista namoráu de Epiphany, John consigue ganar a esti postreru cola ayuda de Shade, magar pa consiguila tien de toyese un deu de la mano. Sicasí, Epiphany acaba desfigurada, por cuenta de la agresión de John y a les males artes de Carew, polo qu'apuerta a viaxar con Shade al so planeta natal, Meta, pa recuperar la so cara.
  • En "Claveles de sangre",[179] Epiphany atópase presa d'un alloriáu Shade, que reconstruyó la cara de la moza por que se paeza al so amor fináu, Kathy George, nel so día namorada de Constantine.[180] Epiphany negar a actuar como Kathy, lo que causa que Shade devolver a la Tierra, pero non al presente, sinón al Londres de los años 70, onde s'atopa con un mozu John, col qu'empecipia una rellación mientres intenta volver a l'actualidá. El Constantine del presente, mentanto, decide casase con Epiphany tres la so vuelta, lo que causa que Nergal, que nun puede soportar la idea de que John seya feliz, conspire pa sabotear la boda. Epiphany consigue volver a 2011, y acepta la propuesta de matrimoniu de John. Sicasí, el "Constantine demoniaco" sustitúi a John na boda, y viola a la sobrina de John, Gemma. Constantine gana finalmente a Nergal y al so doble infernal y cásase con Epiphany, pero una traumatizada Gemma, que piensa que'l verdaderu John ye'l so agresor, xura vengación. Mientres esti arcu argumental, Milligan publicó la historia curtia "La nueche de la foguera" pa House of Mystery Halloween Annual 2.[181]
  • Tres esta saga, Milligan escribiría la historia autu conclusiva "Home d'alta frecuencia",[182] na que John s'enfrenta a un broker de la City que pretende utilizar la maxa pa controlar el mercáu bursátil. De siguío, nel arcu argumental "Dolores pantasma",[183] un Constantine atayáu pola so mala vida sexual con Epiphany tien de recurrir a la maxa pa recuperar el so deu perdíu. Nel procesu, enfrentar a un antiguu demoniu que controla a la so muyer, llamada Lady Lazaro; recupera'l so pulgar d'unos estafafadores con ínfulas artístiques; y cai nuna trampa tendida por Gemma, que recurrió a l'ayuda d'unes bruxes pa convocar a un demoniu asesín. John gana a esti postreru, y fai (relativamente) les paces con Gemma, en revelándo-y la identidá del so verdaderu violador. Tres esta historia, Milligan publicó entamar autu conclusiva "Dientro",[184] na que John tien d'ingresar nuna cárcel p'acabar con Julian, que tuvo a los presos.
  • La etapa de Milligan siguió cola saga "La gabardina del diañu",[185] na que John tien de recuperar la so perdida gabardina, robada por Gemma. La prenda, tenida por ensame d'entidaes malines por cuenta de les esperiencies vivíes por Constantine, entama un demencial regueru de muertes ente los habitantes de Londres, mientres Gemma, enllena de despecho, empieza una malsana rellación sexual col padre de Epiphany, Terry Greaves. En paralelu cola conclusión d'esti arcu argumental, Milligan publicó la historia "La ponte de los suicides" nel Annual 1 de Hellblazer[186], publicáu n'avientu de 2011 (nun confundir col Annual de 1990[34] escritu por Jamie Delano, tamién numberáu col númberu 1, correspondiente a la dómina na que Hellblazer publicar sol sellu de DC Comics). Nesti especial, John viaxa a Liverpool pa investigar la desapaición d'un antiguu amigu de la infancia, asocedida más de cuarenta años tras.
  • A esti arcu argumental siguiríalu la saga en cinco partes "Otra temporada nel infiernu",[187] na que John, a solicitú de Gemma, vuelve al Avernu pa rescatar l'alma de la so hermana Cheryl,[121] lo que ye aprovecháu por El Primeru de los Cayíos pa robar l'alma de Terry Greaves. Nel so periplu, John consigue que la so hermana vaya al Cielu, y afaya que Cheryl tuvo un fíu siendo adolescente al qu'abandonó, lo que-y acoradó mientres tola so vida. Esmolecíu por reparar les firíes de Gemma, inda traumatizada pola so violación, John l'ayuda nel so obsesivu intentu d'acabar d'una vegada por toes col "Constantine demoniaco", pa lo qu'utiliza unes estrañes bales máxiques preparaes por Angie Spatchcock. Magar ello, Gemma sigue enoxada con él, hasta'l puntu de guardase una d'estes bales máxiques pa utilizala contra él. A esta trama siguiríalu la historia autu conclusiva "La casa de los llobos", na que John y Epiphany recuerden la conversión del primeru n'home llobu por cuenta de les maquinaciones del padre d'ella.[188]
  • Milligan escribió darréu l'arcu argumental "La maldición de los Constantine",[189] nel que John atopa al so sobrín perdíu, Finn Brady, convertíu nun médicu d'ésitu, felizmente casáu y residente n'Irlanda, y enfréntase al so maldadosu mediohermanu.
  • La etapa de Milligan concluyó cola saga "Muerte y pitos",[167] que supunxo'l final de la trayeutoria de John Constantine dientro del universu Vertigo. Gracies a les sos habilidaes sobrenaturales, Constantine presiente que va morrer en 5 díes, al atalantar que les Roxures escuérrenlu p'acabar cola so vida. Magar los intentos de Epiphany por evitalo, John ye asesináu por unu de los matones de Terry Greaves, deseosu de complacer al so xefe. Una afarada Epiphany vengar del asesín del so maríu, entama'l funeral de John y entama una rellación con Finn Brady. John resucita d'ente los muertos al fumase les sos propies cenices, ayudáu por Epiphany. Pretende escapar con ella a Irlanda, pa engañar a les Roxures, pero la sensación de culpa que lu causa lo que-y fixo a Gemma torgar. Nel so llugar, despidir de la so esposa y, n'unviando a Terry Greaves al Infiernu, visita a la so sobrina, y propón-y qu'acabe cola so vida cola última "bala máxica" preparada por Angie, non utilizada p'acabar col "Constantine Demoniaco". Esa bala esaniciaría a John de la esistencia, llibrando de cualesquier trauma a Gemma. Gemma cierra los güeyos y dispara. Al abrir, el so tíu sumió. El puntu de vista del llector allóñase, dexando sola a una ablayada Gemma, pa viaxar a Liverpool, entrar nun "pub" llamáu "El final del camín" y atopase a un macilento y avieyáu John, vistíu de manera informal y ensin la so famosa gabardina, que lu contempla con una mirada ayenada, arrodiáu de dalgunos de los artistes que realizaron Hellblazer a lo llargo de los años,[2] nun chisgo al númberu 120 de la serie.[76]

Reaiciones a Hellblazer 300[editar | editar la fonte]

La naturaleza críptica, alegórica y metallingüística del númberu 300 de Hellblazer dio llugar a reaiciones antagóniques per parte de la prensa especializada. Hannah Means-Shannon, escribiendo pa Comics Beat, concluyó que'l final dexó que "la serie forme una especie de llazu eternu de la so narrativa, un adiós apropiáu a un universu del bolsu dientro de DC".[190] Jesse Schedeen, nuna reseña publicada en IGN, allabó la calidá xeneral del númberu, pero xulgó la so final "innecesariamente vagu ya inclusive frustrante".[191] Walt Richardson, de Multiversity Comics, magar reconocer la so falta de familiaridá cola serie, consideró'l númberu "rutinariu" y lleváu namái por razones comerciales.[192] John R. Parker, de Comics Alliance, xulgó que yera "una poderosa conclusión pa una historia estelante".[193] Scott Cederlund, de Newsarama, consideró entusiasmáu que Milligan y Camuncoli "tomen emprestáu un trucu del so personaxe principal y seique engañen un pocu, apurriendo un final al personaxe que nun ye tan definitivu como la muerte o'l destierru al infiernu de superhéroes".

Milligan, pela so parte, nun ufiertó nenguna esplicación adicional sobre'l destín de John Constantine tres la publicación del númberu.

Obres d'otros autores[editar | editar la fonte]

Amás de los autores enriba mentaos, a lo llargo de la vida editorial de la serie otros guionistes publicaron hestories protagonizaes por John Constantine o otros personaxes del so universu sol calquier de Hellblazer, tantu na mesma serie como n'hestories curties publicaes n'otros títulos de Vertigo, miniseries y noveles gráfiques independientes. Dichos autores son los siguientes:

  • Grant Morrison escribió l'arcu argumental compuestu pol dípticu "Alarma preventiva" y "Cómo aprendí a amar la bomba" pa los númberos 25 y 26 de Hellblazer (1990), dibuxáu por David Lloyd.[31]
  • Neil Gaiman escribió la historia "Abrazar", dibuxada por Dave McKean, que se publicar nel númberu 27 de Hellblazer (1990).[32]
  • Dick Foreman (guión) y Steve Pugh (dibuxos) realizaron la historia "Perru vieyu", publicada nel númberu 32 de Hellblazer (1990).[37]
  • John Smith, aclamáu guionista británicu gracies a los sos comics pa 2000 AD y Judge Dredd Magacín, escribió'l númberu 51 de Hellblazer, compuestu pola historia "Cuntar hasta diez", con dibuxos del so collaborador habitual Sean Phillips (1992).[50]
  • Eddie Campbell escribió l'arcu argumental "Nociones perverses" (númberos 85 a 88 de Hellblazer, 1995), tamién con dibuxos de Phillips.[72]
  • John Ney Rieber escribió en 1999 la miniserie La brigada de la gabardina, con dibuxos del primer dibuxante de Hellblazer, John Ridgway.[194] Na historia, Constantine compartía protagonismu colos restantes miembros del grupu de bruxos que llevaron a Tim Hunter al traviés del so viaxe iniciático en Los llibros de la maxa: el Doctor Occult, Mister Y y el Pantasma Errante.
  • Dave Gibbons publicó en 2000 el rellatu en prosa "Otres putes Navidaes" pal númberu 3 de Vértigu: Al filu del iviernu.[195] L'artista inglés volvería narrar una historia protagonizada por John Constantine pal númberu 250 de Hellblazer (2009), nel rellatu curtiu "Feliz putu añu nuevu", con dibuxos de Sean Phillips.[164]
  • Darko Macan escribió, tamién en 2000, l'arcu argumental "Cenices y miel", publicáu nos númberos 144 y 145 de Hellblazer, con dibuxos de Gary Erskine.[106]
  • Mat Johnson publicó en 2005 la miniserie Papa Midnite (con dibuxos de Tony Akins),[196] protagonizada pol enemigu de Constantine Papá Medianoche, que la so primer apaición remontar a Hellblazer 1,[197] y que se pretendía muertu dende'l final de la saga de Garth Ennis "Llapaes de condena".[198]
  • Jason Aaron, unu de los guionistes más famosos del mediu, realizó la historia en dos partes "Newcastle calling" en 2008, con dibuxos de Sean Murphy, pa los númberos 245 y 246 de Hellblazer.[162]
  • Simon Oliver escribió ente 2008 y 2009 la miniserie Hellblazer presenta Chas: La conocencia,[199] protagonizada pol más antiguu (y casi únicu) amigu de Constantine, Francis "Chas" Chandler, que les sos incamentables habilidaes como taxista resulten fundamentales pa ganar a un ser demoniaco que pretende destruyir Londres. Dibuxos de Goran Sudzuka.
  • China Miéville, gallardoniáu escritor inglés de novela fantástica, escribió en 2009, con dibuxos de Giuseppe Camuncoli, "La nieve cayía", una de los cinco histories de Navidá publicaes nel númberu 250 de Hellblazer.[165]
  • Ian Rankin, famosu escritor escocés de novela negra, publicó tamién en 2009 la novela gráfica en blancu y negru Estragales escuros: una novela de John Constantine, perteneciente a l'apocayá creada llinia Vertigo Crime, con dibuxos de Werther Dell'Edera.[200]
  • Si Spencer, con dibuxos de Sean Murphy, publicó ente 2010 y 2011 la miniserie Hellblazer: Ciudá de demonios,[201] una historia que s'escribió en 2008 col enfotu de ser publicada na serie regular de Hellblazer.[202]

Temática y estilu[editar | editar la fonte]

Warren Ellis, na so introducción pal hardcover de la edición americana del arcu argumental "Mieu y odiu",[57] espunxo los que, al so xuiciu, son los elementos clave de Hellblazer, que la estremen d'otres obres del xéneru:

[Hellblazer] retién les conexones ocultes, pero lo que la diferencia de les murnies y escoses “fantasíes escures” que vas atopar na estantería al so llau ye la so clara conocencia de que'l terror real nun se perpeta por bisarmes de pantomima d'un solu güeyu, o coses pálides vistíes de negru con nomes estúpidos. El terror real vien de la xente. Namái de la xente. Son la cosa más terrorífica del mundu.

Hellblazer empezó la so andadura mientres los primeros díes de la Edá Moderna de los Cómics (1984-1990), y, al igual qu'otros cómics de la dómina (como Watchmen, Batman: El regresu del Caballero Escuru, Daredevil: Born again y otros), la so temática ye escura, violenta, y política y moralmente complexa. Hellblazer entemeció l'horror sobrenatural col terror cotidiano (en llinia cola ficción gótica del momentu), y con elementos procedentes del noir, el surrealismu y la ficción fantástica de detectives. La serie formó parte del surdimientu del interés polos "cómics d'autor" en DC Comics de resultes del ésitu comercial de la "Invasión británica" del cómic americanu de finales de los años 80, lo que traxo un tonu más personal, adultu y escuru que la mayoría de les publicaciones de la editorial, y foi una influencia decisiva na creación de la llinia Vertigo en 1993.

L'enfotu calidable de Hellblazer llevó a los sos editores a contratar autores oldeaos o d'aspiraciones autorales, lo que traxo que la publicación atopar mientres la so llarga esistencia nel difícil equilibriu de conjuntar la visión personal del mundu de John Constantine per parte de los sos distintos guionistes col respetu a la continuidá de la serie. De resultes, cada unu de los sos autores narró les hestories de Constantine dende un puntu de vista propiu: Jamie Delano introdució'l tonu caleyeru de la serie, y sentó los patrones que siguiríen mientres casi tola so estensión; Garth Ennis imbuyó a la serie de la so sarcástica visión del mundu; Paul Jenkins afondó nos xuegos col metallinguaxe y la historia británica; Warren Ellis llevó la crítica política más allá de les llendes de la bien pensante llinia editorial del momentu, ya introdució un elementu de murria nel personaxe principal; Azzarello llevó a John a una redolada cercana a la serie negra "hard boiled" y el "southern gothic"; Mike Carey optó por un enfoque clasicista, pero incluyó una serie de disquisiciones sobre l'avieyamientu y el pasu del tiempu que marcaríen el restu de la serie; Denise Mina aprovechó pa criticar la realidá social y política de la sociedá escocesa del momentu, según p'afigurar les sos propies esmoliciones esistenciales; Andy Diggle optó pola versión más irrespetuosa del personaxe, pero incluyó xabaces crítiques relixoses y polítiques; y Peter Milligan afiguró les sos propies esmoliciones sobre la llegada de la tercer edá, y retomó formalmente'l patrones de la so obra más surrealistasobremanera Shade: L'home cambiante.

Pel otru llau, a diferencia d'otros comics con décades de duración, Hellblazer consiguió cuntar una gran historia, con un principiu y un final. De gran importancia nel ésitu de lo anterior ye que la serie siguiera l'avieyamientu paulatín del so personaxe principal mientres 25 años. El so protagonista, John Constantine, empezó la serie con 34 años y terminar con casi 60, lo que favoreció un gran bagaxe de continuidá, nel que destaquen los constantes remanecimientos de personaxes secundarios (los más llonxevos, Chas Chandler (que la so apaición remontar al númberu 1 de la serie[197]), y la sobrina de John, Gemma Masters (qu'apaeció per primer vegada nel númberu 4[19])) y que les consecuencies de los desenllaces de determinaes hestories siguieren teniendo un impautu inequívocu en trames acaecíes cientos de númberos más palantre, ya inclusive n'el mesmu final de la serie.

De resultes de la so llarga duración, los guionistes de la serie reflexaron de cutiu la situación cultural y social de la dómina na qu'escribieron pa Hellblazer. Jamie Delano, pa escribir la so primer etapa na coleición (1988-1991), inspirar n'asuntos reales d'actualidá naquellos años, como'l punk rock, la defensa del mediu ambiente dende un puntu de vista anarquista y la puxanza de la especulación na economía británica. Delano sería'l primer guionista de la coleición en poner en primer planu la so ideoloxía política, un elementu nunca vistu en cómics mainstream hasta entós,[11] afigurando la so visión negativa del thatcherismo y (na so novela gráfica de 2010, Hellblazer Pandemonium[43]) de la Guerra contra'l Terror.[203] Esto convirtió a John Constantine nun personaxe distintu d'otros protagonistes de cómics de la dómina, una y bones un elementu fundamental na so personalidá foi, dende'l principiu, la so llucha contra lo qu'él consideraba como la inxusticia social y política en Gran Bretaña.

Esti enclín foi siguida, en mayor o menor midida, por munchos de los guionistes que-y asocedieron na serie: Garth Ennis, na so etapa en Hellblazer (1991-1994), magar menguó hasta ciertu puntu la carga política de Delano, basó arcos argumentales enteros en cuestiones ideolóxiques que más tarde tamién amosaría en Predicador, como'l racismu y el fanatismu relixosu. Ennis tamién afiguró les sos impresiones sobre la Guerra de les Malvines y la situación política n'Irlanda del Norte, el so país natal (hasta'l puntu de basar tou un spin-off, el magníficu especial Heartland. Tierra del corazón,[69] nesta tema). Paul Jenkins (1994-1996), magar qu'en principiu enfocóse, más que los sos predecesores, nel xéneru fantásticu, criticó nuna serie d'histories auto conclusivas memorables el hooliganismo, la represión policial contra manifestantes pacíficos, el maltratu animal, la violencia machista, la pederastia y el consumismu. Warren Ellis (1999) volvió incluyir la crítica social como un elementu fundamental nes sos hestories (acometiendo contra'l Nuevu llaborismu de Tony Blair), y analizó la polémica tema de los tiroteos n'institutos na historia “Dispara”.[103] Esta historia xeneró un gran discutiniu, al coincidir la so pretendida publicación cola Masacre de la Escuela Secundaria de Columbine, y provocó la so salida de la serie. L'escritor más polémicu, Brian Azzarello (2000-2002) tocó temes como'l neonazismu, la violación masculina nes cárceles y la homosexualidá. Andy Diggle (2007-2009) convirtió a Constantine nun campeón de la clase trabayadora, enfrentándolo direutamente contra'l ministru de vivienda británicu, un aristócrata clasista. Na última etapa de la coleición, Peter Milligan (2009-2013) consiguió inxertar la ideoloxía punk na serie, yá que, nes sos hestories, el neolliberalismu ye una infeición demoniaca, y la cultura punk, l'últimu bastión de resistencia frente a aquélla. El terror de Hellblazer vien de cutiu de les crisis y discutinios del so tiempu. Al desenvolvese nel Reinu Xuníu, munches personalidaes britániques apaecieron na serie, como Sid Vicious, Margaret Thatcher, Aleister Crowley y (convenientemente amarutaes pa evitar la censura) la familia real británica.

Les temes esenciales de Hellblazer fueron el cinismu, el nihilismu y la estilización de la violencia. Foi habitual mientres casi tola serie que John Constantine narrara la historia nun monólogu interior, de prosa escura y alambicada, y dacuando rompiendo la Cuarta Paré. En munchos arcos narrativos, cada victoria de Constantine tenía un efeutu negativu que llevaba a la traxedia. Los sos amigos y la so familia de cutiu yeren sacrificaos o quedaben atrapaos nes trifulques del personaxe, y munchos acabaron muertos o abandonándo-y. Magar que John intentaba faer lo meyor posible, daes les sos llimitaciones inherentes, pa sacar daqué bonu de la so vida, los sos intentos casi siempres acabaron en fracasu.

Sía que non, Hellblazer ye un cómic esencialmente británicu, non yá porque'l so creador y l'inmensa mayoría de los equipos creativos que trabayaron na serie son d'esa procedencia, sinón porque'l Reinu Xuníu supunxo un elementu fundamental na so concepción. Esta carauterística esplica, en parte, la mala receición per parte de los aficionaos de los intentos de treslladar al personaxe a Estaos Xuníos (dende la etapa de Brian Azzarello na serie hasta les sos adautaciones cinematográfica y televisiva). En pallabres de Peter Milligan, "Creo que Hellblazer ye única. Nuna industria del cómic apoderada por personaxes americanos (lo cual nun tien nada de malu en sí mesmu), Constantine yera desvergonzadamente británicu. Una clase específica de miserabilista británicu".

Receición[editar | editar la fonte]

Mientres les sos más de dos décades de publicación, Hellblazer tuvo una aceptable acoyida comercial, un fechu insólitu nun títulu de tanta duración y con tanta rotación d'equipos creativos. Magar nunca tuvo'l nivel de ventes d'otros comics mainstream, siempres consiguió beneficios, y caltúvose consistentemente como unu de los títulos más vendíos de Vertigo, sofitáu poles bones ventes de les sos tomos recopilatorios.

Tocantes a la so acoyida crítica, Hillary Goldstein, d'IGN, dixo “dacuando surreal, de cutiu provocadora y casi siempres entretenida, les aventures de Hellblazer atopar ente lo meyor que Vertigo puede ufiertar”.[204] El conocíu escritor de cómics Warren Ellis consideraba a la serie la so favorita, ya incluyir ente les meyores obres de terror de los 90. Andre Borges de DNA India incluyir ente'l so llistáu de “15 noveles gráfiques que tienes de lleer”, describiéndola como “una de los meyores de la so clase”, y diciendo que “el so guión y dibuxu fueron allabaos mientres tola so trayeutoria”.[205] Robert Tutton de Pastie Magacín incluyir nel númberu 4 de los sos “13 comics d'horror moderno terroríficos”, diciendo que “los alcuentros más terroríficos de Constantine llegaron mui cerca d'esi adico de verdá que recuerda a los llectores que la vida real pue ser tan terrorífica como cualesquier súcubo o fonduxe demoniaca”.[206]

La etapa orixinal de Delano na serie ye bien valorada. Al respeutu, la periodista Helen Braithwaite dixo: "La so visión del personaxe de John Constantine nunca foi igualada. L'arcu argumental “Pecaos orixinales”[16] tendría de tar na coleición de cualesquier fan de los cómics”. Añadió que “la so escritura remembra un increíble sentíu de lo ominoso y del terror nel llector”.[207] IGN incluyó a la serie como unu de los meyores 25 títulos de Vertigo, y consideró a John Constantine como unu de los meyores personaxes de Vertigo.[208]

La etapa de Garth Ennis tamién ye casi unánimemente allabadasobremanera “Vezos peligrosos”,[46] que foi votada la meyor historia escrita pol so autor por Comic Book Resources, per delantre del so trabayu en Predicador, The boys y Punisher. Nel mesmu artículu, Brian Cronin calificó al verdaderu amor de John, Kit Ryan, como unu de los personaxes más memorables de la serie.[209] La popularidá de la etapa de Ennis y Dillon en Hellblazer foi clave por que Vertigo aceptara publicar Predicador.[210] Empire Magazine consideró “Vezos peligrosos” “por derechu propiu, una de les hestories más celebraes na historia de los cómics”.[211] Glenn Fabry, que foi'l portadista habitual de la etapa de Ennis, ganó un Premiu Eisner como Meyor Portadista de 1995.

El creador del protagonista, Alan Moore, allabó la visión que Jamie Delano tenía del personaxe, al comentar que “[Delano] demuestra brillantemente que l'horror inglés nun sumió cola borrina y los quixarros allumaos por lluz de gas a la fin de la era victoriana”.[197] A Moore tamién-y gustó la etapa de Brian Azzarello na serie.[108]

Meyores histories[editar | editar la fonte]

Pastie Magacín[212] Comic Book Resources[213] IGN[214] Flavorwire[215] Comicbook.com[216] Zona Zhero[217]
10 "Abrazar"[32] "Tiempos difíciles" "Acoradada"
9 "Newcastle: Un adico de lo que va venir"[25] "Acoradada" "Newcastle calling"[162]
8 "Nel regueru / Perversión"[59] "Pecaos orixinales" "Hambre / Festín d'amigos"[17] "La empatía ye l'enemigu"[149]
7 "Motivos pa tar contentu"[139] "Un cínicu a les puertes del Infiernu" "American Gothic"[120] "El magu sonriente"[161]
6 "Polvu y cenices"[117] "Home de familia"[29] "Sangre real"[52] "Via crucis"[136]
5 "Un cínicu a les puertes del Infiernu"[68] "Mieu y odiu"[57] "Abrazar" "Toles sos máquines" "Acoradada" "Masa crítico"[78]
4 "Pecaos orixinales"[16] "Toles sos máquines"[146] "Pecaos orixinales" "Xelu nel infiernu"[112] "Home de familia" "Home de familia"
3 "Tiempos difíciles"[107] "Abrazar" "Acoradada" "Vezos peligrosos" "Mieu y odiu" "Tiempos difíciles"
2 "Acoradada"[97] "Newcastle: Un adico de lo que va venir" "Polvu y cenices" "Abrazar" "Newcastle: Un adico de lo que va venir" "Claveles sangrientos"[179]
1 "Vezos peligrosos"[46] "Vezos peligrosos" "Vezos peligrosos" "Pecaos orixinales" "Vezos peligrosos" "Vezos peligrosos"

Ediciones n'español[editar | editar la fonte]

Ediciones d'Ediciones Zinco (1990-1994)[editar | editar la fonte]

La editorial Ediciones Zinco, posesora de los derechos de distribución de DC Comics n'España mientres los años 80 y primeros 90, publicó los primeros númberos de Hellblazer como una miniserie de cinco número en 1990, al alborecer del ésitu de la maxiserie de 12 númberos de La Cosa del banzáu, apocayá publicada, que contenía la saga "American Gothic" na so integridá[120] (y qu'incluyía la primer apaición de John Constantine[1]). Dicha miniserie, en formatu grapa, incluyía los cuatro primeros númberos de la edición americana[197][218][12][19] y el númberu 27 de la coleición (integráu pola historia "Abrazar", de Neil Gaiman y Dave McKean).[32]

Zinco publicó dos obres más de la etapa de Jamie Delano: (i) en 1991, un especial de 68 páxines col Annual 1 de la coleición,[34] en grapa; y (ii) en 1992, un especial en rústica qu'incluyía los dos númberos realizaos por Grant Morrison y David Lloyd pa la coleición[31] (y tituláu equivocadamente "Hellblazer: Newcastle" - yá que dichu títulu y la portada correspondiente referir al númberu 11 de la edición americana,[25] y non a los númberos incluyíos en dichu especial-).

Darréu, en 1994, Zinco publicó, nuna miniserie de tres númberos en rústica, la saga "Vezos peligrosos", primer incursión de Garth Ennis nel personaxe.[46]

Ediciones en grapa[editar | editar la fonte]

  • John Constantine: Hellblazer 1 a 5 (1990, contién los númberos 1 a 4 y 27 de Hellblazer).
  • John Constantine: Hellblazer especial 1 (1991, Contién el Annual 1 de Hellblazer).

Ediciones en rústica[editar | editar la fonte]

  • John Constantine: Hellblazer especial: Newcastle (1992, contién los númberos 25 y 26 de Hellblazer).
  • John Constantine: Hellblazer: Vezos peligrosos 1 a 3 (1994, contién los númberos 41 a 46 de Hellblazer).

Ediciones de Norma Editorial (1997-2005)[editar | editar la fonte]

Norma Editorial adquirió los derechos de distribución de Vertigo n'España en 1997. Como parte de la so llinia "Coleición Vértigo", aprovechando la bona receición de la so edición de Predicador, la editorial empezó a publicar Hellblazer a partir del númberu 62[58], precisamente'l primer númberu dibuxáu por Steve Dillon como artista regular. Como resultáu de lo anterior, el gruesu de la etapa de Delano (en concretu, los númberos 5[20] a 24[30] y 28[219] a 40[14]) y la primer metá de la etapa de Ennis, salvu "Vezos peligrosos"[46] (dende'l númberu 47[220] hasta'l 61[221]) caltuviéronse inédites n'España hasta la so publicación per parte de Planeta DeAgostini.

Norma publicó ininterrumpidamente Hellblazer dende'l númberu 62 al 119[92] de la coleición americana. Sicasí, intentando aprovechar l'ésitu de la so edición de 100 Bales, pasó de siguío a publicar la serie a partir del entamu de la etapa de Brian Azzarello (númberu 146[222]), colo que los númberos 120[76] a 145[223] permaneceríen inéditos n'España mientres llargu tiempu (en dellos casos hasta la so publicación por ECC Ediciones en 2015 y 2016). Norma publicó Hellblazer dientro de "Coleición Vértigo" hasta 2005, añu de la perda de los derechos de DC/Vertigo a favor de Planeta DeAgostini. L'últimu númberu americanu de Hellblazer publicáu por Norma foi'l 180.[224]

Adicionalmente a les escoyetes de la serie, Norma publicó dientro de "Coleición Vértigo" la miniserie The Sandman presenta: La cai del amor.[225] Anque John Constantine ye unu de los protagonistes de la historia y dellos estudios consideraron qu'esti cómic forma parte de les publicaciones de Hellblazer n'España,[125] la miniserie integrar nos títulos publicaos sol calquier de The Sandman, y nun ta rellacionada direutamente con Hellblazer.

La "Coleición Vértigo" yera una escoyeta de los númberos orixinales en rústica y d'estensión variable (podríen arrexuntar dende 2 hasta 7 númberos de la coleición americana). Norma Editorial publicó los siguientes recopilatorios de Hellblazer dientro de dicha coleición:

  • Hellblazer: Mieu y odiu 1 a 3, Coleición Vértigo 22, 25 y 29, 1997 (entiende los númberos 62 a 67 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Nel regueru. Perversión. Amor puerco, Coleición Vértigo 49, 1998 (entiende los númberos 68 y 69 de Hellblazer, y la historia curtia "Tainted love", publicada nel especial Vertigo Jam).
  • Hellblazer: Confesión, Coleición Vértigo 57, 1998 (entiende Hellblazer: Special 1).
  • Hellblazer: Tierra del corazón. Momentu de gloria, Coleición Vértigo 60, 1998 (entiende los númberos 70 y 71 de Hellblazer).
  • Vértigu: Al filu del iviernu 1, Coleición Vértigo 69, 1998 (inclúi la historia curtia "Tell me", publicada en Vertigo: Winter's edge 1).
  • Hellblazer: Llapaes de condena 1 y 2, Coleición Vértigo 70 y 72, 1998 (entiende los númberos 72 a 75 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Un cínicu a les puertes del Infiernu 1 a 4, Coleición Vértigo 85, 87, 90 y 95, 1999 (entiende los númberos 76 a 83 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Nociones perverses 1 y 2, Coleición Vértigo 104 y 106, 1999 (entiende los númberos 84 a 88 de Hellblazer).
  • Vértigu: Al filu del iviernu 2, Coleición Vértigo 113, 1999 (inclúi la historia curtia "All those little girls and boys", publicada en Vertigo: Winter's edge 2).
  • Hellblazer: Tiempu de suañu, Coleición Vértigo 122, 2000 (entiende los númberos 89 y 90 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Masa crítico 1 a 3, Coleición Vértigo 125, 128 y 131, 2000 (entiende los númberos 91 a 96 de Hellblazer).
  • Heartland. Tierra del corazón, Coleición Vértigo 135, 2000 (entiende l'especial Heartland).
  • Hellblazer: La naturaleza de la bestia 1 y 2, Coleición Vértigo 142 y 144, 2000 (entiende los númberos 97 a 100 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Empiezos difíciles 1 y 2, Coleición Vértigo 152 y 155, 2000 (entiende los númberos 101 a 104 de Hellblazer).
  • Vértigu: Al filu del iviernu 3, Coleición Vértigo 154, 2000 (inclúi la historia curtia "Another bloody Christmas", publicada en Vertigo: Winter's edge 3).
  • Neil Gaiman: Díes de medianueche, Coleición Vértigo 166, 2001 (inclúi'l númberu 27 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Na llinia de fueu 1 y 2, Coleición Vértigo 169 y 172, 2001 (entiende los númberos 105 a 108 de Hellblazer).
  • Hellblazer: L'últimu home 1 a 3, Coleición Vértigo 184, 185 y 187, 2001 (entiende los númberos 109 a 114 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Contra'l reló, Coleición Vértigo 203, 2002 (entiende los númberos 115 a 119 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Tiempos difíciles, Coleición Vértigo 220, 2003 (entiende los númberos 146 a 150 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Bones intenciones, Coleición Vértigo 233, 2003 (entiende los númberos 151 a 156 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Xelu nel infiernu, Coleición Vértigo 242, 2004 (entiende los númberos 157 a 163 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Highwater, Coleición Vértigo 260, 2004 (entiende los númberos 164 a 169 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Polvu y cenices, Coleición Vértigo 273, 2004 (entiende los númberos 170 a 174 de Hellblazer).
  • Hellblazer: El sepulcru coloráu, Coleición Vértigo 282, 2005 (entiende los númberos 175 a 180 de Hellblazer).

Ediciones de Planeta DeAgostini (2005-2011)[editar | editar la fonte]

Planeta DeAgostini adquirió los derechos de distribución de DC/Vertigo en 2005, y empezó a arrexuntar Hellblazer, primeramente, nuna serie regular (publicada en rústica), llamada John Constantine: Hellblazer, qu'incluyía dos númberos de la edición americana por exemplar, empezando pol númberu 1.[197] La serie atayar nel númberu 32 (2008), qu'incluyía los númberos 63[6] y 64[226] de Hellblazer. Planeta tamién publicó nesti formatu'l Annual 1 de Hellblazer.[34]

En paralelu, Planeta siguiría publicando tomos recopilatorios en rústica que siguíen la serie onde la abandonó Norma (a partir del númberu 181 de la coleición americana[129]). En completando la primer etapa de Mike Carey en Hellblazer dende dichu númberu hasta'l so finalización (númberu 215[105]), Planeta caltendría la mesma estructura pa publicar una serie de tomos recopilatorios, clasificaos por autor, por aciu la cual publicáronse la totalidá de les etapes na serie regular de Delano (salvo'l númberu 84 de Hellblazer[38] y el Annual 1[34]), Ennis (salvo la saga "Fíu del home", que se publicar nun recopilatorio independiente d'igual títulu[70]), Ellis (salvo la historia "Dispara",[103] que se publicar nel númberu 1 de la revista en rústica, de curtia vida, Vértigu Magacín), Azzarello, Mina, Diggle y Milligan (nesti últimu casu hasta'l númberu 275 de Hellblazer[227]). Con tou, Planeta dexaría ensin publicar partes importantes de Hellblazer, tales como l'arcu argumental "Nociones perverses", de Eddie Campbell,[72] tola etapa de Paul Jenkins, el regresu de Mike Carey a la serie nel númberu 229,[143] el númberu 250 de Hellblazer[164][39][118][165] (cola esceición de la historia escrita por Peter Milligan[166]), o los númberos escritos por Jason Aaron[162] y Darko Marquen.[106]

Planeta tamién publicó tomos en rústica arrexuntando delles miniseries y noveles gráfiques de les realizaes sobre'l personaxe y el so mundu, hasta la perda de la llicencia de distribución de DC/ Vertigo a favor d'ECC Ediciones (2012). Aun así, Planeta nun publicar los spin-offs El horrorista,[40] Heartland: Tierra del corazón,[69] Hellblazer / Los llibros de la maxa,[95] Vertigo Secret Files: Hellblazer,[42][110] Hellblazer presenta Chas: La conocencia[199] y Hellblazer especial: Lady Constantine.[152] Tampoco publicó los rellatos escritos por Paul Jenkins, Garth Ennis y Dave Gibbons pa Vertigo: Al filu del iviernu,[71][96][195] la historia curtia "Espuestu", escrita por Mike Carey pal volume 2 del especial 9/11,[144] nin los rellatos curtios "Carta d'un suicida" y "La nueche de la foguera", escritos por Peter Milligan pa House of Mistery Halloween Annual 1 y 2, respeutivamente.[175][181]

Adicionalmente, y magar que los títulos nun tán rellacionaos con Hellblazer, Planeta publicó l'adautación oficial al cómic de la película Constantine,[228] en 2005, y la miniserie de 1991 Mister Y, sol títulu Hellblazer presenta: La brigada de la gabardina: Mister Y, en 2008.[229]

Serie regular (rústica)[editar | editar la fonte]

Nome Númberu USA Arcos narrativos Guión Dibuxu Tinta Color Fecha de publicación Formatu
John Constantine: Hellblazer Nº1 1-2 "Fame" - "Llacuada d'amigos" Jamie Delano John Ridgway John Ridgway Lovern Kindzierski Ochobre de 2005 Rústica, 64 páxs.
John Constantine: Hellblazer Nº2 3-4 "Dir a por toes" - "Esperando al home" Payares de 2005 Rústica, 48 páxs.
John Constantine: Hellblazer Nº3 5-6 "Cuando Johnny torna desfilando a casa" - "Prexuiciu estremu" Avientu de 2005 Rústica, 48 páxs.
John Constantine: Hellblazer Nº4 7 "Pantasmes dientro de la máquina" John Ridgway, Brett Ewins John Ridgway, Jim McCarthy Xineru de 2006 Rústica, 48 páxs.
8 "Cuidos intensivos" John Ridgway Alfredo Alcalá
John Constantine: Hellblazer Nº5 9 "Fechu polvu" Febreru de 2006 Rústica, 48 páxs.
10 "Sexu y muerte" Richard Piers Rayner Mark Buckingham
John Constantine: Hellblazer Nº6 11 "Newcastle: Un adico de lo que va venir" Marzu de 2006 Rústica, 48 páxs.
12 "Diañu conocíu..."
John Constantine: Hellblazer Nº7 13 "Na sablera" Richard Piers Rayner, Mike Hoffman Mark Buckingham, Mike Hoffman Mayu de 2006 Rústica, 48 páxs.
14 La máquina del mieu "Tocar la tierra" Richard Piers Rayner Mark Buckingham
John Constantine: Hellblazer Nº8 15 "El pastor busca abellu" Xunu de 2006 Rústica, 48 páxs.
16 "Dura xusticia"
John Constantine: Hellblazer Nº9 17 "Compañeros de viaxe" Mike Hoffman Julio de 2006 Rústica, 48 páxs.
18 "Cartes d'amor y odiu" Mark Buckingham Alfredo Alcalá
John Constantine: Hellblazer Nº10 19 "L'home rotu" Agostu de 2006 Rústica, 48 páxs.
20 "Traición"
John Constantine: Hellblazer Nº11 21 "Dios de dioses" Setiembre de 2006 Rústica, 64 páxs.
22 "Equilibriu"
John Constantine: Hellblazer Nº12 23 "Percima de lo normal" Ron Tiner Tom Ziuko Ochobre de 2006 Rústica, 48 páxs.
24 "El familiar"
John Constantine: Hellblazer Nº13 25 "Alarma preventiva" Grant Morrison David Lloyd Avientu de 2006 Rústica, 48 páxs.
26 "Cómo aprendí a armar la bomba"
John Constantine: Hellblazer Nº14 27 "Abrazar" Neil Gaiman Dave McKean Dave McKean

Danny Vozzo

Xineru de 2007 Rústica, 48 páxs.
28 "El tirón del sangre" Jamie Delano Ron Tiner Kevin Walker Tom Ziuko
John Constantine: Hellblazer Nº15 29 "Enfermu del corazón" Febreru de 2007 Rústica, 48 páxs.
30 "Víctima mortal" Lovern Kindzierski
John Constantine: Hellblazer Nº16 31 "El duelu del magu" Sean Phillips Tom Ziuko Marzu de 2007 Rústica, 48 páxs.
32 "Perru vieyu" Dick Foreman Steve Pugh
Hellblazer Añal 1 "El santu sangrientu" "La venus de la venta agresiva" Jamie Delano Bryan Talbot, Dean Motter Bryan Talbot, Dean Motter Lovern Kindzierski Abril de 2007 Rústica, 48 páxines
John Constantine: Hellblazer Nº17 33 "Los domingos son distintos" Dean Motter Mark Pennington Tom Ziuko Abril de 2007 Rústica, 48 páxs.
34 "L'home del sacu" Sean Phillips
John Constantine: Hellblazer Nº18 35 "Corazón de neñu muertu" Mayu de 2007 Rústica, 64 páxs.
36 "El país inexplorado"
John Constantine: Hellblazer Nº19 37 "El trabayu d'un home" Steve Pugh Xunu de 2007 Rústica, 48 páxs.
38 "Xuegu de neños"
John Constantine: Hellblazer Nº20 39 "L'aforcáu" Julio de 2007 Rústica, 64 páxs.
40 "El magu" Dave McKean
John Constantine: Hellblazer Nº 21 41 "Vezos peligrosos, Primer parte: El principiu del fin" Garth Ennis Will Simpson Mark Pennington Tom Ziuko Agostu de 2007 Rústica, 48 páxines
42 "Vezos peligrosos, Segunda parte: Un tragu de lo más fuerte"
John Constantine: Hellblazer Nº 22 43 "Vezos peligrosos, Tercer parte: Amigos n'altes esferes" Setiembre de 2007 Rústica, 48 páxines
44 "Vezos peligrosos, Cuarta parte: A la mio manera"
John Constantine: Hellblazer Nº 23 45 "Vezos peligrosos, Quinta parte: La artimaña" Tom Sutton Ochobre de 2007 Rústica, 48 páxines
46 "Vezos peligrosos, Sesta parte: Descensu a los infiernos"
John Constantine: Hellblazer Nº 24 47 "El pub onde nací" Stan Woch Payares de 2007 Rústica, 48 páxines
48 "L'amor mata" Mike Hoffman
John Constantine: Hellblazer Nº 25 49 "El señor de la danza" Steve Dillon Avientu de 2007 Rústica, 64 páxines
50 "Vides notables" Will Simpson
John Constantine: Hellblazer Nº 26 51 "Cuntar hasta diez" John Smith Sean Phillips Xineru de 2008 Rústica, 48 páxines
52 "Sangre real, Primer parte: Los implicaos" Garth Ennis Will Simpson
John Constantine: Hellblazer Nº 27 53 "Sangre real, Segunda parte: Revelaciones" Febreru de 2008 Rústica, 48 páxines
54 "Sangre real, Tercer parte: Los vieyos tiempos"
John Constantine, Hellblazer Nº 28 55 "Sangre real, Cuarta parte: Un mundu despiadáu" Marzu de 2008 Rústica, 48 páxines
56 "Ésti ye'l diariu de Danny Drake" David Lloyd
John Constantine, Hellblazer Nº 29 57 "Magre mortal" Steve Dillon Tom Ziuko Abril de 2008 Rústica, 48 páxines
58 "Cuerpu y mente" Danny Vozzo
John Constantine: Hellblazer Nº 30 59 "Ellos y elles, Primer parte: Muyeres cayíes" Will Simpson Mike Barreiro, Kim DeMulder Tom Ziuko Mayu de 2008 Rústica, 48 páxines
60 "Ellos y elles, Segunda parte: Belén infernal"
John Constantine: Hellblazer Nº 31 61 "Ellos y elles, Tercer parte: Quier una escalera escontra'l Cielu" Mike Barreiro Xunu de 2008 Rústica, 48 páxines
62 "El final de la dinastía" Steve Dillon
John Constantine: Hellblazer Nº 32 63 "Cuarenta" Julio de 2008 Rústica, 48 páxines
64 "Mieu y odiu, Primer parte: Por Dios y la patria"

Tomos recopilatorios de la serie regular (rústica)[editar | editar la fonte]

  • Hellblazer: Terceros mundos (2005, contién los númberos 181 a 186 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Cara a la paré (2005, contién los númberos 187 a 193 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Vía crucis (2005, contién los númberos 194 a 199 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Motivos pa tar contentu (2006, contién los númberos 200 a 205 de Hellblazer).
  • Hellblazer: La tierra a onde van los muertos (2006, contién los númberos 206 a 212 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Ruégase respuesta (2008. contién los númberos 213 a 215 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Fíu del home (2008, contién los númberos 129 a 133 de Hellblazer).
  • Hellblazer de Warren Ellis (2009, contién los númberos 134 a 143 de Hellblazer).
  • Hellblazer de Brian Azzarello 1 y 2 (2009, contién los númberos 146 a 174 de Hellblazer).
  • Hellblazer de Denise Mina (2009, contién los númberos 216 a 228 de Hellblazer).
  • Hellblazer d'Andy Diggle 1 a 3 (2009-2010, contién los númberos 230 a 244 y 247 a 249 de Hellblazer).
  • Hellblazer de Peter Milligan 1 a 5 (2010-2011, contién la historia "The Curse of Christmas", publicada nel númberu 250 de Hellblazer, y los númberos 251 a 275 de Hellblazer).
  • Hellblazer de Garth Ennis 1 a 4 (2010-2011, contién los númberos 41 a 83 de Hellblazer, la historia curtia "Tainted love", publicada nel especial Vertigo Jam, y Hellblazer: Special 1).
  • Hellblazer de Jamie Delano 1 a 4 (2011, contién los númberos 1 a 40 de Hellblazer).

Spin-offs (rústica y cartoné)[editar | editar la fonte]

Nome !Númberu USA

Guión

Dibuxu Tinta Color Fecha de publicación Formatu
Hellblazer: Toles sos máquines Hellblazer: All his engines Mike Carey Leonardo Mancu Sí |marzu de 2007


Rústica, 192 páxs.
Hellblazer especial: Mala sangre Hellblazer special: Bad blood 1-4 Jamie Delano Philip Bond Philip Bond xunu de 2007 Rústica, 96 páxs.
Hellblazer: Pá Midnite Hellblazer special: Papa Midnite 1-5 Mat Johnson Tony Akins Dan Green ochobre de 2007 Rústica, 128 páxs.
Hellblazer especial: La brigada de la gabardina The trenchcoat brigade 1-4 John Ney Rieber John Ridgway John Ridgway mayu de 2008 Rústica, 96 páxs.
Estragales Escuros: Una novela de John Constantine Dark entries: a John Constantine novel Ian Rankin Werther Dell'Edera Werther Dell'Edera b/n xunetu de 2010 Cartoné, 216 páxs.
Vértigu Magacín, Nº 1 Vertigo Resurrected: Shoot Warren Ellis Phil Jiménez Andy Lanning setiembre de 2010 Rústica, 104 páxs.
Hellblazer: Pandemónium Hellblazer: Pandemonium Jamie Delano Jock Jock

payares de 2010

Cartoné, 128 páxs.

Ediciones d'ECC Ediciones (2012-2017)[editar | editar la fonte]

ECC Ediciones adquirió los derechos de distribución de DC / Vertigo en 2012. Nun primer momentu, siguió la llinia editorial instaurada por Planeta DeAgostini, publicando, en tomos de tapa rústica, la etapa de Peter Milligan en Hellblazer hasta'l númberu 300,[2] que supunxo'l final de la dómina del escritor inglés, lo mesmo que de la mesma serie.[230] Sol mesmu formatu de publicación, ECC tamién arrexuntaría la miniserie Hellblazer: Ciudá de demonios.[201][231]

En 2015, ECC entamó un ambiciosu proyeutu editorial consistente en publicar sistemáticamente tou Hellblazer, incluyendo les sos miniseries, especiales y noveles gráfiques acomuñaos, nuna llarga coleición de tomos en formatu cartoné, clasificaos por autor, más un númberu adicional con diversos spin-offs, según The Sandman presenta: La cai del amor[225] y l'adautación al cómic de la película Constantine[228] (anque estos dos obres nun pueden considerase puramente como spin-offs de Hellblazer). La publicación d'esta coleición concluyó en 2017.[232] Como parte de la promoción d'esta serie, ECC publicó un númberu especial en formato grapa, a preciu amenorgáu, col númberu 201 de la coleición.[138] Esta coleición en cartoné ye la única edición integral de Hellblazer y los sos spin-offs publicada n'España.

Independientemente de la so escoyeta de Hellblazer, ECC publicó, dientro de la so llinia Grandes autores de Vértigu (tomos recopilatorios en cartoné), un especial dedicáu a Dave McKean, qu'incluyía los númberos 27[32] y 40[14] de Hellblazer.[233]

Especiales (grapa)[editar | editar la fonte]

  • Hellblazer: Horizonte de sucesos (2015, inclúi'l númberu 201 de Hellblazer).

Tomos recopilatorios (rústica)[editar | editar la fonte]

  • Hellblazer de Peter Milligan 6 a 10 (2012-2013, contién los númberos 276 a 300 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Ciudá de demonios (2012, contién la miniserie Hellblazer: City of demons).

Tomos recopilatorios (cartoné)[editar | editar la fonte]

  • Hellblazer: Garth Ennis 1 a 3 (2015, contién los númberos 41 a 83 y 129 a 133 de Hellblazer; la historia curtia "Tainted love", incluyida nel especial Vertigo jam; los especiales Hellblazer Special 1, y Heartland; y la historia curtia "All those little girls and boys", publicada en Vertigo: Winter's edge 2).
  • Hellblazer: Warren Ellis (2015, contién los númberos 134 a 145 de Hellblazer; la historia "Shoot" (publicada orixinalmente nel especial Vertigo Resurrected: Shoot); y el rellatu en prosa "Another bloody Christmas", incluyíu en Vertigo: Winter's edge 3).
  • Hellblazer: Brian Azzarello (2015, contién los númberos 145 a 174 de Hellblazer; y les hestories curties "The first time", incluyida en Vertigo Secret Files: Hellblazer; y "All I goat for Christmas", publicada nel númberu 250 de Hellblazer).
  • Grandes autores de Vértigu: Dave McKean (2015, inclúi los númberos 27 y 40 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Jamie Delanon 1 a 3 (2016, contién los númberos 1 a 40 y 84 a 88 de Hellblazer; Hellblazer Annual 1; les miniseries El horrorista y Hellblazer especial: Mala sangre; los númberos 76 y 77 de Swamp thing (vol.2); la novela gráfica Hellblazer: Pandemónium; el rellatu en prosa "The gangster, the whore and the magician", incluyíu en Vertigo Secret Files: Hellblazer; y la historia curtia "Christmas Cards", publicada nel númberu 250 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Paul Jenkins 1 y 2 (2016, contién los númberos 89 a 128 de Hellblazer; la miniserie Hellblazer / Los llibros de la maxa; y el rellatu curtiu "Tell me", includo en Vertigo: Winter's edge 1).
  • Hellblazer: Mike Carey 1 y 2 (2016, contién los númberos 175 a 215 y 229 de Hellblazer; la historia curtia "Exposed", publicada nel volume 2 de 9/11; y la novela gráfica Hellblazer: Toles sos máquines).
  • Hellblazer: Peter Milligan 1 a 3 (2017, contién la historia curtia "The Curse of Christmas", publicada nel númberu 250 de Hellblazer, los númberos 251 a 300 de Hellblazer, Hellblazer Annual 1 -2011-, la novela gráfica Hellblazer: Estragales escuros, la miniserie Hellblazer: Ciudá de demonios y los rellatos curtios "Letter from a suicide", publicáu en House of Mistery Halloween Annual 1, y "Bonfire night", publicáu en House of Mistery Halloween Annual 2).
  • Hellblazer: Denise Mina (2017, contién los númberos 216 a 228 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Andy Diggle (2017, contién los númberos 230 a 249 de Hellblazer y les hestories curties "Happy new fucking year" y "Snow was falling", publicaes nel númberu 250 de Hellblazer).
  • Hellblazer: Otros conxuros (2017, contién les miniseries La brigada de la gabardina, The Sandman presenta: La cai del amor, Hellblazer especial: Lady Constantine, Hellblazer especial: Papa Midnite, Hellblazer especial: Chas: La conocencia y l'adautación oficial al cómic de la película Constantine).

Cancelación y mandáu[editar | editar la fonte]

La cancelación de Hellblazer y l'introducción de John Constantine nel Universu DC provocaron una reaición xeneralmente negativa per parte de profesionales y aficionaos. El guionista Joshua Hale Fialkov espresó la so murnia por non tener la posibilidá nel futuru d'escribir sobre'l John Constantine “real”. Ian Riankin, qu'escribió la novela gráfica Estragales escuros,[200] dixo que John Constantine yera l'únicu personaxe de cómic sobre'l que quixera escribir, y la fía de Alan Moore, Leah Moore, espresó duldes sobre la capacidá de la serie Constantine de sustituyir a Hellblazer, ente otros.[234] De resultes, el coeditor de DC Comics Dan Didio emitió un comunicáu nel que defendía la decisión editorial, diciendo que “Hellblazer tuvo una vida llarga y increíblemente esitosa y eso ye un aponderamientu pa tolos grandes creadores que trabayaron nel cómic al traviés de los años. La nueva serie Constantine devolverá-y a los sos raigaños nel Universu DC y esperamos que sía'l principiu d'otra etapa increíble”.[235] Comic Alliance describió la cancelación de Hellblazer como “el fin d'una era pa Vertigo”, añadiendo que Hellblazer foi “unu de los cómics de los últimos años 80 qu'ayudó a crecer al mediu y a los sos llectores”.[236]

Hellblazer impulsó la popularidá y l'imaxe moderna del xéneru de ficción fantástica de detectives, al que moldió na so forma actual. Munchos exemplos modernos del xéneru como Hellboy, Supernatural, Grimm, The Originals, y The Dresden Files fueron influyíes por ella. La serie y el personaxe provocaron l'apaición de numberosos asonsañadores, como Criminal Macabre, Gravel, Planetary, y otros.

Continuidá dende New 52[editar | editar la fonte]

Arriendes de un mandatu editorial, en 2011 dellos personaxes de Vertigo, ente ellos y predominantemente John Constantine, volvieron dempués d'enforma tiempu a la casa matriz del Universu DC pa empezar nueves hestories na continuidá llamada New 52, tres l'eventu conocíu como Flashpoint, nel cual integráronse dientro del Universu llamáu "Nueva Tierra" dellos personaxes pertenecientes a los universos WildStorm, Vértigu, y el Universu DC convencional.

Esta circunstancia implicó cambeos importantes nel personaxe, bien contestaos polos aficionaos, que resultaron nun Constantine claramente dirixíu a un públicu más xuvenil. De resultes, Hellblazer foi atayada y un John Constantine más nuevu y banalizado convertir en protagonista de dos nuevos títulos: Constantine y Lliga de la Xusticia Escura. Dambes series fueron atayaes en poco tiempu.[237]

Tres dicha cancelación, Constantine pasó a ser protagonista d'una nueva serie: John Constantine: The Hellblazer. Esta coleición tamién resultaría de curtia vida,[238] yá que foi atayada con motivu del eventu DC Rebirth, que pretendió devolver a los personaxes de la editorial a un estatus similar al que gociaben antes de New 52. Como parte del eventu, John Constantine ye protagonista d'una nueva serie: The Hellblazer, escrita por Simon Oliver (guionista de Chas: La conocencia[199]), que'l so oxetivu ye recuperar la esencia perdida de Hellblazer. La serie empezó a publicar en xunetu de 2016.[239]

N'otros medios[editar | editar la fonte]

Adautación cinematográfica[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Constantine (película)

En 2005 vio la lluz l'adautación cinematográfica de Hellblazer: la película Constantine, del direutor Francis Lawrence, qu'afaía bien llibremente'l primer arcu argumental escritu por Garth Ennis, "Vezos peligrosos".[46] Na película, John Constantine foi encarnáu pol actor Keanu Reeves.

La película tuvo una mala acoyida crítica (na actualidá ostenta un 46% en Rotten Tomatoes[240]) y foi revesosa ente dellos fans del cómic, qu'entendieron que'l filme nun reflexaba afechiscamente l'atmósfera de Hellblazer. Con tou, dende entós convirtióse nuna película de cultu.

L'escritor John Shirley publicó una serie de noveles dende 2005 nes qu'integra la película nel universu de Hellblazer, nun intentu de faer más pequeñu'l saltu dende la película al cómic y viceversa.

Dende 2009 produciéronse dellos intentos de desenvolver una secuela de la película, ensin que llegaren a fructificar.

Proyeutu Dark Universe[editar | editar la fonte]

Mientres años, embaraxóse la posibilidá de que se realice una película de la Lliga de la Xusticia Escura, na que participa John Constantine, titulada Dark Universe. Guillermo del Toro tuvo mientres llargu tiempu venceyáu al proyeutu, que se va integrar nel Universu cinematográficu DC. Sicasí, problemes d'axenda col rodaxe de Pacific Rim: Uprising (que finalmente tamién acabaría abandonando pa realizar la multipremiada The Shape of Water) llevaron a Del Toro a abandonar la película,[241] siendo sustituyíu por Doug Llimen.[242] El direutor de Edge of Tomorrow, de la mesma, abandonó'l proyeutu en mayu de 2017.[243] La película atopar en fase de preproducción a fecha de xunetu de 2017, escrita por Michael Gilio y producida por Scott Rudin,[244] y nun tien asignáu un direutor, anque los cineastes arxentinos Andrés Muschietti, responsable de Mama y la nueva versión de It,[245] y Damián Szifron, direutor de Rellatos salvajes,[246] atopar na llista de candidatos.

Serie de Televisión[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Constantine (serie de televisión)

En 2014, la canal NBC llanzó una serie de televisión del personaxe, protagonizada por Matt Ryan, Lucy Griffiths, Harold Perrineau, Charles Halford, Angélica Celaya, Sir Maejor, Miles Anderson y Julia Lehman.[247] La serie foi atayada tres la so primer temporada.[248]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Alan Moore, RIck Veitch: "Growth patterns" (The Saga of the Swamp Thing 37, 1985), publicáu n'España por Ediciones Zinco (La Cosa del Banzáu (3ª serie) 2-3, 1989), Norma Editorial (La Cosa del Banzáu: La maldición, Coleición Vértigo 205, 2002), Planeta DeAgostini (La Cosa del Banzáu 10, 2007; La Cosa del Banzáu de Alan Moore 2, 2011) y ECC Ediciones (La Cosa del Banzáu de Alan Moore 3, 2014).
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Death and cigarettes, part 3" (Hellblazer 300, 2013), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 10, 2013; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017),
  3. Gerding, Stephen. «DC Comics cancels Hellblazer». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.
  4. 4,0 4,1 Cronin, Brian. «Comic Book Legends Revealed #390». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.
  5. Carroll, David. «"Trail Blazers: Interviews with Jamie Delano and Garth Ennis"». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.
  6. 6,0 6,1 6,2 Garth Ennis, Steve Dillon: "Forty" (Hellblazer 63, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Mieu y odiu 1, Coleición Vértigo 22, 1997), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 32, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 3, 2010) y ECC Edic<meta />iones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015)
  7. Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "The fear machine: Part I: Touching the Earth" (Hellblazer 14, 1989), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 7, 2007, Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y por ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  8. Phil Foglio: Stanley and his monster 1-4, 1993
  9. Jonathan Vankin, Marco Castiellu, Renato Arlem: "The search for Swamp Thing" (Brightest day aftermath: The search for Swamp Thing 1-3, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (El día más brillosu: En busca de la Cosa del Banzáu, 2012).
  10. Lliga de la Xusticia Escura (Jay Oliva, 2017).
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 11,6 Riesman, Abraham. «The secret history and uncertain future of comics character John Constantine». Consultáu'l 25 de xunetu de 2016.
  12. 12,0 12,1 Jamie Delano, John Ridgway: "Going for it" (Hellblazer 3, 1988), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 3, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 2, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  13. 13,0 13,1 13,2 Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "The fear machine" (Hellblazer 14-22, 1989), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 7-11, 2006-2007; Hellblazer de Jamie Delano 2 y 3, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 14,4 14,5 Jamie Delano, Dave McKean: "The magus" (Hellblazer 40, 1991), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 20, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 4, 2011) y ECC Ediciones (Grandes autores de Vértigu: Dave McKean, 2015; Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016)
  15. 15,0 15,1 Jamie Delano, John Ridgway: "Shot to hell" (Hellblazer 9, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 5, 2006, Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  16. 16,0 16,1 16,2 Jaime Delano, John Ridgway: "Orixinal sins" (Hellblazer 1-9, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 1-5, 2005-2006; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016)
  17. 17,0 17,1 17,2 Jamie Delano, John Ridgway: "Hunger" y "A feast of Friends" (Hellblazer 1 y 2, 1988), editáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 1 y 2, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 1, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  18. Jamie Delano, John Ridgway: "Going for it" (Hellblazer 3, 1988), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 3, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 2, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  19. 19,0 19,1 19,2 Jamie Delano, John Ridgway: "Waiting for the man" (Hellblazer 4, 1988), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 4, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 2, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016)
  20. 20,0 20,1 20,2 Jamie Delano, John Ridgway: "When Johnny comes marching home" (Hellblazer 5, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 3, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  21. Jamie Delano, John Ridgway: "Estreme prejudice" (Hellblazer 6, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 3, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  22. Jamie Delano, John Ridgway, Brett Ewins: "Ghosts in the machine" (Hellblazer 7, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 4, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  23. Jamie Delano, John Ridgway: "Intensive care" (Hellblazer 8, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 4, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  24. Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "The devil you know" (Hellblazer 10-13, 1988-89), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 5-7, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 1 y 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "Newcastle: a taste of things to come" (Hellblazer 11, payares 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 6, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016)
  26. 26,0 26,1 Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "The devil you know" (Hellblazer 12, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 6, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  27. Jamie Delano, Richard Piers Rayner: "Sex and death" (Hellblazer 10, 1988), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 5, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016); Rick Veitch: "L'adoration De La Terre" (Swamp thing (vol. 2) 76, 1988); Jamie Delano, Tom Mandrake: "Infernal triangles" (Swamp thing (Vol.2) 77, 1988), dambos publicaos n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  28. Jamie Delano, Richard Piers Rayner, Mike Hoffman: "On the beach" (Hellblazer 13, 1989), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 7, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  29. 29,0 29,1 Jamie Delano, Ron Tiner, Dean Motter, Sean Philips: "Family man" (Hellblazer 23, 24 y 28-31, 1989-1990), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 12 y 14-17, 2006-2007; Hellblazer de Jamie Delano 2 y 3, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  30. 30,0 30,1 Jamie Delano, Ron Tiner: "Family man" (Hellblazer 24, 1989), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 12, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  31. 31,0 31,1 31,2 Grant Morrison, David Lloyd: "Early warning" y "How I learned to love the bomb" (Hellblazer 25 y 26, 1990), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer especial: Newcastle, 1992), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 13, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  32. 32,0 32,1 32,2 32,3 32,4 Neil Gaiman, Dave McKean: "Hold me" (Hellblazer 27, 1990), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 5, 1990), Norma Editorial (Neil Gaiman: Díes de medianueche, Coleición Vértigo 166, 2001), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 14, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Grandes autores de Vértigu: Dave McKean, 2015; Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  33. 33,0 33,1 Jamie Delano, Sean Philips, Steve Pugh, Dave McKean: "The Golden boy" (Hellblazer 33-40, 1990-1991), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 17-20, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 4, 2011) y ECC Ediciones (Grandes autores de Vértigu: Dave McKean, 2015; Hellblazer: Jamie Delano 2 y 3, 2016).
  34. 34,0 34,1 34,2 34,3 34,4 34,5 Jamie Delano, Bryan Talbot, Dean Motter: "The bloody saint / Venus of the Hardshell" (Hellblazer annual 1, 1990), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine Hellblazer especial 1, 1991), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer añal 1, 2007) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016)
  35. Jamie Delano, Sean Phillips: "The mourning of the magician" (Hellblazer 31, 1990), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 16, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 4, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  36. Jamie Delano, Dean Motter: "Sundays are different" (Hellblazer 33, 1990), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 17, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 4, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 4, 2016).
  37. 37,0 37,1 Dick Foreman, Steve Pugh: "New Tricks" (Hellblazer 32, 1990), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 16, 2007; Hellblazer de Jamie Delano 4, 2011) y ECC Comics (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016)
  38. 38,0 38,1 38,2 Jamie Delano, Sean Philips: "In another part of Hell" (Hellblazer 84, 1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Nociones perverses 1, Coleición Vértigo 104, 1999) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  39. 39,0 39,1 39,2 Jamie Delano, David Lloyd: "Christmas cards" (Hellblazer 250, 2009), publicáu n'España por ECC Ediciones ("Hellblazer: Jamie Delano" 3, 2016)
  40. 40,0 40,1 Jamie Delano, David Lloyd: "Antarctica" (The horrorist 1 y 2, 1994-1995), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  41. Jamie Delano, Philip Bond: Hellblazer special: Bad blood 1-4 (2000), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer especial: Mala sangre, 2007) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  42. 42,0 42,1 Jamie Delano, Tim Bradstreet: "The gangster, the whore and the magician" (Vertigo secret files: Hellblazer, 2000), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  43. 43,0 43,1 Jamie Delano, Jock: Hellblazer: Pandenonium (2010), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Pandemónium, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  44. Furey, Emmet. «Back into Hell: Jamie Delano returns to John Constantine's world». Consultáu'l 25 de xunetu de 2016.
  45. Garth Ennis, Will Simpson: "Royal blood, Part 1: The players" (Hellblazer 52, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 26, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015)
  46. 46,0 46,1 46,2 46,3 46,4 46,5 Garth Ennis, Will Simpson: "Dangerous habits" (Hellblazer 41-46, 1991), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer: Vezos peligrosos 1-3, 1994), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 21-23, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  47. Garth Ennis, Will Simpson, Mike Hoffman: "The pub where I was born" y "Love kills" (Hellblazer 47 y 48, 1991), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 24, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  48. Garth Ennis, Steve Dillon: "Lord of the dance" (Hellblazer 49, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 25, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  49. Garth Ennis, Will Simpson: "Remarkable lives" (Hellblazer 50, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 25, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  50. 50,0 50,1 50,2 John Smith, Sean Philips: "Counting to ten" (Hellblazer 51, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 26, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  51. «Dee do dough don't dee dough? or why Hellblazer Non. 51 is the title's best issue». Consultáu'l 26 de xunetu de 2016.
  52. 52,0 52,1 Garth Ennis, William Simpson: "Royal Blood" (Hellblazer 52-55, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 26-28, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  53. Garth Ennis, David Lloyd: "This is the diary of Danny Drake" (Hellblazer 56, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 28, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  54. Garth Ennis, Steve Dillon: "Mortal clay" y "Body and soul" (Hellblazer 57 y 58, 1992), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 29, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  55. 55,0 55,1 Garth Ennis, Will Simpson: "Guys and dolls" (Hellblazer 59-61, 1992-1993), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 30 y 31, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  56. 56,0 56,1 Garth Ennis, Will Simpson: "Dangerous habits, part 3: Friends in high places" (Hellblazer 43, 1991), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer: Vezos peligrosos 2, 1995); Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 22, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  57. 57,0 57,1 57,2 Garth Ennis, Steve Dillon: "Fear and Loathing" (Hellblazer 62-67, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Mieu y odiu 1-3, Coleición Vértigo 22, 25 y 29, 1997), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  58. 58,0 58,1 58,2 Garth Ennis, Steve Dillon: "End of the line" (Hellblazer 62, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Mieu y odiu 1, Coleición Vértigo 22, 1997), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 32, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  59. 59,0 59,1 Garth Ennis, Steve Dillon: "Down all the days" y "Rough trade" (Hellblazer 68 y 69, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Nel regueru. Perversión. Amor puerco, Coleición Vértigo 49, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  60. 60,0 60,1 Garth Ennis, Steve Dillon: "Heartland" (Hellblazer 70, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Tierra del corazón. Momentu de gloria, Coleición Vértigo 60, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  61. Garth Ennis, Steve Dillon: "Finest hour" (Hellblazer 71, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Tierra del corazón. Momentu de gloria, Coleición Vértigo 60, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  62. Garth Ennis, Steve Dillon: "Tainted love" (Vertigo jam, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Nel regueru. Perversión. Amor puerco, Coleición Vértigo 49, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 3, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  63. Garth Ennis, Steve Dillon: "Confessional" (Hellblazer special 1, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Confesión, Coleición Vértigo 57, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 3, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  64. Garth Ennis, Steve Dillon: "Damnation's flame" (Hellblazer 72-75, 1993-1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Llapaes de condena 1 y 2, Coleición Vértigo 70 y 72, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  65. Garth Ennis, Will Simpson: "Act of union" (Hellblazer 75, 1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Llapaes de condena 2, Coleición Vértigo 72, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  66. Garth Ennis, Steve Dillon: "Confessions of an Irish rebel" (Hellblazer 76, 1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Un cínicu a les puertes del Infiernu 1, Coleición Vértigo 85, 1999), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  67. Garth Ennis, Peter Snejbjerg: "And the crowd goes wild" (Hellblazer 77, 1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Un cínicu a les puertes del infiernu 1, Coleición Vértigo 85, 1999), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  68. 68,0 68,1 Garth Ennis, Steve Dillon: "Rake at the gates of Hell" (Hellblazer 78-83, 1994), publicáu por Norma Editorial (Hellblazer: Un cínicu a les puertes del Infiernu 1-4, Coleición Vértigo 85, 87, 90 y 95, 1999), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  69. 69,0 69,1 69,2 Garth Ennis, Steve Dillon: Heartland (1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Heartland. Tierra del corazón, Coleición Vértigo 135, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  70. 70,0 70,1 Garth Ennis, John Higgins: "Son of man" (Hellblazer 129-133, 1998), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Fíu del home, 2008) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  71. 71,0 71,1 Garth Ennis, Glyn Dillon: "All those little girls and boys" (Vertigo: Winter's Edge 2, 1999), publicáu n'España por Norma Editorial (Vertigo: Al filu del iviernu 2, Coleición Vértigo 113, 1999) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  72. 72,0 72,1 72,2 Eddie Campbell, Sean Philips: "Warped notions" (Hellblazer 85-88, 1995), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Nociones perverses 1 y 2, Coleición Vértigo 104 y 106, 1999) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 3, 2016).
  73. «Paul Jenkins profile». Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  74. 74,0 74,1 Paul Jenkins, Sean Philips: "A taste of Heaven" (Hellblazer 105, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Na llinia de fueu 1, Coleición Vértigo 169, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  75. 75,0 75,1 Paul Jenkins, Sean Phillips: "Riding the green lanes" (Hellblazer 91, 1995), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Masa crítico 1, Coleición Vértigo númberu 125, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  76. 76,0 76,1 76,2 76,3 Paul Jenkins, Sean Philips: "Desperately seeking something" (Hellblazer 120, 1998), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  77. Paul Jenkins, Sean Phillips: "Dreamtine" y "Dangerous ground" (Hellblazer 89 y 90, 1995), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Tiempu de suañu, Coleición Vértigo númberu 122, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  78. 78,0 78,1 Paul Jenkins, Sean Phillips: "Critical mass" (Hellblazer 92-96, 1995), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Masa crítico 1-3, Coleición Vértigo númberos 125, 128 y 131, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  79. 79,0 79,1 Paul Jenkins, Sean Philips: "Nature of the beast" (Hellblazer 97, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: La naturaleza de la bestia 1, Coleición Vértigo 142, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  80. Paul Jenkins, Sean Philips: "Walking the dog" (Hellblazer 98, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: La naturaleza de la bestia 1, Coleición Vértigo 142, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  81. Paul Jenkins, Sean Philips: "Punkin' up the great outdoors" (Hellblazer 99, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: La naturaleza de la bestia 2, Coleición Vértigo 144, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  82. Paul Jenkins, Sean Philips: "Sins of the father" (Hellblazer 100, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: La naturaleza de la bestia 2, Coleición Vértigo 144, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  83. Paul Jenkins, Al Davison: "Football: It's a funny old game" (Hellblazer 101, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Empiezos difíciles 1, Coleición Vértigo 152, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  84. Paul Jenkins, Sean Philips: "Difficult beginnings" (Hellblazer 102-104, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Empiezos difíciles 1 y 2, Coleición Vértigo 152 y 155, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  85. Paul Jenkins, Sean Philips: "In the line of fire" (Hellblazer 106 y 107, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Na llinia de fueu 1 y 2, Coleición Vértigo 169 y 172, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 1, 2016).
  86. Paul Jenkins, Charlie Adlard: "The days of wine and roses" (Hellblazer 108, 1996), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Na llinia de fueu 2, Coleición Vértigo 172, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  87. Paul Jenkins, Sean Philips: "The wild hunt" (Hellblazer 109, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: L'últimu home 1, Coleición Vértigo 184, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  88. Paul Jenkins, Sean Philips: "Last man standing" (Hellblazer 110-114, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: L'últimu home 1-3, Coleición Vértigo 184, 185 y 187, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  89. Paul Jenkins, Sean Philips: "In the red corner" (Hellblazer 115, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Contra'l reló, Coleición Vértigo 203, 2002) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  90. Paul Jenkins, Sean Philips: "Widdershins" (Hellblazer 116-117, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Contra'l reló, Coleición Vértigo 203, 2002) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  91. 91,0 91,1 Paul Jenkins, Sean Philips: "Life and death and taxis" (Hellblazer 118, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Contra'l reló, Coleición Vértigo 203, 2002) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  92. 92,0 92,1 Paul Jenkins, Sean Philips: "Undertow" (Hellblazer 119, 1997), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Contra'l reló, Coleición Vértigo 203, 2002) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  93. Paul Jenkins, Warren Pleece: "Up the down staircase" (Hellblazer 121-124, 1998), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  94. 94,0 94,1 Paul Jenkins, Warren Pleece: "How to play with fire" (Hellblazer 125-128, 1998), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  95. 95,0 95,1 Paul Jenkins, Paul Lee: "Ascent" y "Descent" (Hellblazer / the Books of Magic 1 y 2, 1997-1998), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  96. 96,0 96,1 Paul Jenkins, Paul Pope: "Tell me" (Vertigo: Winter's Edge 1, 1998), publicáu n'España por Norma Editorial (Vértigu: Al filu del iviernu 1, Coleición Vértigo 69, 1998) y ECC Ediciones (Hellblazer: Paul Jenkins 2, 2016).
  97. 97,0 97,1 Warren Ellis, John Higgins: "Haunted" (Hellblazer 134-139, 1999) publicada n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  98. Warren Ellis, Frank Teran: "Locked" (Hellblazer 140, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  99. Warren Ellis, Tim Bradstreet: "The crib" (Hellblazer 141, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  100. Warren Ellis, Javier Pulido: "Setting sun" (Hellblazer 142, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  101. Warren Ellis, James Romberger: "One last love song" (Hellblazer 142, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  102. Warren Ellis, Marcelo Frusin: "Telling tales" (Hellblazer 143, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  103. 103,0 103,1 103,2 Warren Ellis, Phil Jiménez: "Shoot" (Vertigo resurrected: Shoot, 2010), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Vértigu Magacín 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  104. Warren Ellis, John Higgins: "Haunted, part 1" (Hellblazer 134, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Warren Ellis, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  105. 105,0 105,1 Mike Carey, Leonardo Mancu: "R.S.V.P. part 2" (Hellblazer 215, 2006), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Ruégase respuesta, 2008) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  106. 106,0 106,1 106,2 Darko Macan, Gary Erskine: "Ashes and honey" (Hellblazer 144 y 145, 2000), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Warren Ellis, 2015).
  107. 107,0 107,1 107,2 Brian Azzarello, Richard Corben: "Hard times" (Hellblazer 146-150, 2000), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Tiempos difíciles, Coleición Vértigo 220, 2003), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015)
  108. 108,0 108,1 Introducción a "Hellblazer: Hard time" HC, 2000
  109. Brian Azzarello, Marcelo Frusin: "Good intentions" (Hellblazer 151-156, 2000-2001), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Bones intenciones, Coleición Vértigo 233, 2003), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  110. 110,0 110,1 Brian Azzarello, Dave Taylor: "The first time" (Vertigo secret files: Hellblazer, 2000), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  111. Brian Azzarello, Steve Dillon: "... And buried" (Hellblazer 157, 2001), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Xelu nel infiernu, Coleición Vértigo 242, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  112. 112,0 112,1 Brian Azzarello, Marcelo Frusin: "Freezes over" (Hellblazer 158-161, 2001), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Xelu nel infiernu, Coleición Vértigo 242, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  113. Brian Azzarello, Guy Davies: "Lapdogs and Englishmen" (Hellblazer 162 y 163, 2001), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Xelu nel infiernu, Coleición Vértigo 242, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  114. Brian Azzarello, Marcelo Frusin: "Highwater" (Hellblazer 164-167, 2001), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Highwater, Coleición Vértigo 260, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  115. Brian Azzarello, Giusseppe Camuncoli: "A fresh coat of red paint" (Hellblazer 168, 2002), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Highwater, Coleición Vértigo 260, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  116. Brian Azzarello, Giusseppe Camuncoli: "Chasing demons" (Hellblazer 169, 2002), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Highwater, Coleición Vértigo 260, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  117. 117,0 117,1 Brian Azzarello, Marcelo Frusin: "Ashes and dust in the city of angels" (Hellblazer 170-174, 2002), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Polvu y cenices, Coleición Vértigo 273, 2004), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015)
  118. 118,0 118,1 118,2 Brian Azzarello, Rafael Grampa: "All I goat for Christmas" (Hellblazer 250, 2009), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  119. 119,0 119,1 Mike Carey, Marcelo Frusin: "Staring at the wall" (Hellblazer 189-193, 2003-2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Cara a la paré, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  120. 120,0 120,1 120,2 Alan Moore, Stephen Bissette, John Totleben, RIck Veitch, Stan Woch: "American Gothic" (The Saga of the Swamp Thing 35-38, 1985; Swamp Thing (Vol. 2) 39-50, 1985-1986), publicáu n'España por Ediciones Zinco (La Cosa del Banzáu (3ª serie) 1-12, 1989-1990), Norma Editorial (La Cosa del Banzáu: La maldición, Coleición Vértigo 205, 2002, y La Cosa del Banzáu: Una banda de cuervos, Coleición Vértigo 219, 2003), Planeta DeAgostini (La Cosa del Banzáu 10-14, 2007-2008; La Cosa del Banzáu de Alan Moore 2, 2011) y ECC Ediciones (La Cosa del Banzáu de Alan Moore 3 y 4, 2014).
  121. 121,0 121,1 121,2 121,3 Mike Carey, Leonardo Mancu: "Down in the ground where the dead men go" (Hellblazer 207-212, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: La tierra a onde van los muertos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  122. Alan Moore, Stephen Bissette: "Down amongst the dead men" (The Saga of the Swamp thing annual 2, 1985), publicáu n'España por Ediciones Zinco (La Cosa del Banzáu (2ª serie) 4, 1988), Norma Editorial (La Cosa del Banzáu: Amor y muerte, Coleición Vértigo 186, 2001), Planeta DeAgostini (La Cosa del Banzáu 8, 2007; La Cosa del Banzáu de Alan Moore 1, 2011) y ECC Ediciones (La Cosa del Banzáu de Alan Moore 2, 2013).
  123. 123,0 123,1 123,2 Mike Carey, Doug Alexander Gregory: "Bred in the bone" (Hellblazer 187 y 188, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Cara a la paré, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  124. Mike Carey, Leonardo Mancu: "Reasons to be cheerful, part 2" (Hellblazer 203, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Motivos pa tar contentu, 2006) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  125. 125,0 125,1 Raúl Martín (25 d'avientu de 2009). «Hellblazer: Walk on the wild side». Consultáu'l 27 de setiembre de 2016.
  126. 126,0 126,1 Mike Carey, Steve Dillon, Marcelo Frusin, Leonardo Mancu: "Happy families" (Hellblazer 200, 2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Motivos pa tar contentu, 2006) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  127. Mike Carey, Steve Dillon: "High on life" (Hellblazer 175 y 176, 2002), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: El sepulcru coloráu, Coleición Vértigo 282, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  128. Mike Carey, Marcelo Frusin: "Rede Sepulchre" (Hellblazer 177-180, 2002-2003), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: El sepulcru coloráu, Coleición Vértigo 282, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  129. 129,0 129,1 Mike Carey, Jock: "The game of cat and mouse" (Hellblazer 181, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Terceros mundos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  130. Mike Carey, Lee Bermejo: "Black flowers" (Hellblazer 182 y 183, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Terceros mundos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  131. Mike Carey, Marcelo Frusin: "Third worlds, part 1: The Wild Card" (Hellblazer 184, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Terceros mundos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  132. Mike Carey, Marcelo Frusin: "Third worlds, part 2: Ordeal" (Hellblazer 185, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Terceros mundos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  133. Mike Carey, Marcelo Frusin: "Third worlds, part 3: The Pit" (Hellblazer 186, 2003), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Terceros mundos, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  134. Mike Carey, Leonardo Mancu: "Ward 24" (Hellblazer 194, 2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Vía Crucis 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  135. Mike Carey, Leonardo Mancu, Chris Brunner: "Out of season" (Hellblazer 195 y 196, 2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Vía Crucis, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  136. 136,0 136,1 Mike Carey, Marcelo Frusin: "Stations of the Cross" (Hellblazer 197-199, 2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Vía Crucis, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  137. Alan Moore, Dave Gibbons: "For the man who has everything" (Superman Annual 11, 1985), publicáu n'España por Ediciones Zinco (Superman: Especial branu, 1987), Planeta DeAgostini (Superman: Les hestories de Alan Moore, 2008) y ECC Ediciones (L'Universu DC de Alan Moore, 2012; Grandes autores de Superman: Alan Moore - ¿Qué foi del Home de la Mañana? y otres hestories, 2014).
  138. 138,0 138,1 Mike Carey, Leonardo Mancu: "Event horizon" (Hellblazer 201, 2004), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Motivos pa tar contentu, 2006) y ECC Ediciones (Hellblazer: Horizonte de sucesos, 2015; Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  139. 139,0 139,1 Mike Carey, Leonardo Mancu: "Reasons to be cheerful" (Hellblazer 202-205, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Motivos pa tar contentu, 2006) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  140. Mike Carey, Giuseppe Camuncoli: "Cross purpose" (Hellblazer 206, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: La tierra a onde van los muertos, 2006) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  141. Mike Carey, Frazer Irving: "The gift" (Hellblazer 213, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Ruégase respuesta, 2008) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  142. Mike Carey, Leonardo Mancu: "N.S.V.P." (Hellblazer 214 y 215, 2006), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Ruégase respuesta, 2008) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  143. 143,0 143,1 Mike Carey, John Paul Leon: "With a little help from my friends" (Hellblazer 229, 2007), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  144. 144,0 144,1 Mike Carey, Marcelo Frusin: "Exposed" (9-11 Volume 2, 2002), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016
  145. «Hellblazer: All his engines - Review». Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  146. 146,0 146,1 Mike Carey, Leonardo Mancu: Helllblazer: All his engines (2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Toles sos máquines, 2007) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 2, 2016).
  147. Guttridge, Peter (29 de xunetu de 2007). «Murder she wrote - and plenty of it: Denise Mina on her career». Consultáu'l 10 de xunetu de 2017.
  148. «John Constantine Hellblazer series». Consultáu'l 10 de xunetu de 2017.
  149. 149,0 149,1 Denise Mina, Leonardo Mancu: "Empathy is the enemy" (Hellblazer 216-222, 2006), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Denise Mina, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Denise Mina, 2017).
  150. 150,0 150,1 Denise Mina, Leonardo Mancu: "Season of the zealot" (Hellblazer 223, 2006), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Denise Mina, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Denise Mina, 2017).
  151. Denise Mina, Leonardo Mancu: "The red right hand" (Hellblazer 224-228, 2006-2007), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Denise Mina, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Denise Mina, 2017).
  152. 152,0 152,1 152,2 Andy Diggle, Goran Sudzuka: "Hell hath non fury" (Hellblazer special: Lady Constantine 1-4, 2003), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  153. Kiel Phagley (26 de marzu de 2009). «Exclusive: Diggle on Daredevil». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2013. Consultáu'l 12 de xunetu de 2017.
  154. 154,0 154,1 Andy Diggle, Giusseppe Camuncoli: "The mortification of the flesh" (Hellblazer 243-244, 2008), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  155. Andy Diggle (7 de febreru de 2007). «Vertigo On the Ledge: with Andy Diggle». Consultáu'l 12 de xunetu de 2017.
  156. Andy Diggle, Leonardo Mancu: "In the Deep end" (Hellblazer 230-231, 2007), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  157. 157,0 157,1 Andy Diggle, Leonardo Mancu: "Wheels of Chance, Systems of Control" (Hellblazer 232-233, 2007), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  158. Andy Diggle, Leonardo Mancu: "Joyride" (Hellblazer 234-237, 2007), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  159. Andy Diggle, Danijel Zezelj: "Smoke" (Hellblazer 238, 2008), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  160. Andy Diggle, Leonardo Mancu: "The passage" (Hellblazer 239, 2008), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  161. 161,0 161,1 Andy Diggle, Leonardo Mancu: "The laughing magician" (Hellblazer 240-242, 2008), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 2, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  162. 162,0 162,1 162,2 162,3 Jason Aaron, Sean Murphy: "Newcastle Calling" (Hellblazer 245 y 246, 2008), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  163. Andy Diggle, Leonardo Mancu: "The roots of coincidence" (Hellblazer 247-249, 2008), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Andy Diggle 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  164. 164,0 164,1 164,2 Dave Gibbons, Sean Phillips: "Happy new fucking year" (Hellblazer 250, 2009), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  165. 165,0 165,1 165,2 China Mieville, Giuseppe Camuncoli: "Snow was falling" (Hellblazer 250, 2009), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Andy Diggle, 2017).
  166. 166,0 166,1 Peter Milligan, Eddie Campbell: "The curse of Christmas" (Hellblazer 250, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 1, 2010).
  167. 167,0 167,1 Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Death and cigarrettes" (Hellblazer 298-300, 2012-2013), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 10, 2013; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017).
  168. Neil Gaiman, Marc Hempel, Glyn Dillon, Charles Vess, Teddy Kristiansen, Richard Case: The kindly ones (The Sandman 57-69, 1994-1995), publicáu n'España por Norma Editorial (The Sandman: Les benévoles 1-6, Coleición Vértigo 4, 6, 9, 12, 15 y 19, 1997; The Sandman: Les benévoles, Coleición Biblioteca The Sandman Tomo IX, 2004; The Sandman, Les benévoles, Coleición Vértigo 290, 2005), Planeta DeAgostini (The Sandman 6: Destín, 2011) y ECC Ediciones (The Sandman 9: Les Benévoles, 2016).
  169. Shatley Q (29 de febreru de 2012). «Another Season Darkens the Soul's Hue: the Peter Milligan Exclusive». Consultáu'l 13 de xunetu de 2017.
  170. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Scrab" (Hellblazer 251-253, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  171. Peter Milligan, Goran Sudzuka: "Regeneration" (Hellblazer 254-255, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  172. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Hooked" (Hellblazer 256-258, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  173. Peter Milligan, Simon Bisley: "The cottage" (Hellblazer 259, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  174. Peter Milligan, Simon Bisley: "The long crap Friday" (Hellblazer 260, 2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  175. 175,0 175,1 Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Letter from a suicide" (House of Mistery Halloween Annual 1, 2009), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017).
  176. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "India" (Hellblazer 261-264, 2010), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  177. Peter Milligan, Simon Bisley: "No future" (Hellblazer 265-266, 2010), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 3, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  178. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Sectioned" (Hellblazer 267-270, 2010), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 4, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  179. 179,0 179,1 Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli, Simon Bisley: "Bloody Carnations" (Hellblazer 271-275, 2010-2011), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 5, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  180. Peter Milligan, Chris Bachalo: "History lesson" (Shade, the Changing Man 42-44, 1993), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Shade: L'Home Cambiante 11, 2007).
  181. 181,0 181,1 Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Bonfire night" (House of Mystery Halloween Annual 2, 2010), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  182. Peter Milligan, Simon Bisley: "High frequency man" (Hellblazer 276, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 6, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  183. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Phantom pains" (Hellblazer 277-281, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 6, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  184. Peter Milligan, Simon Bisley: "Inside" (Hellblazer 282, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 7, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 2, 2017).
  185. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "The Devil's trenchcoat" (Hellblazer 283-286, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 7, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017)
  186. Peter Milligan, Simon Bisley: "Suicide bridge" (Hellblazer Annual 1, 2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017).
  187. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "Another season in Hell" (Hellblazer 287-291, 2012), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 8, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017).
  188. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "The house of wolves" (Hellblazer 292, 2012), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 8, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017)
  189. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "The curse of the Constantines" (Hellblazer 293-297, 2012), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer de Peter Milligan 9, 2013; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017)
  190. Hannah Means-Shannon (21 de febreru de 2013). «Review: Down at the Pub with HELLBLAZER #300». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  191. Jesse Schedeen (20 de febreru de 2013). «Hellblazer #300 review». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  192. Walt Richardson (21 de febreru de 2013). «Review: Hellblazer #300». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  193. John R. Parker (21 de febreru de 2013). «'Hellblazer' #300 Marks The End Of An Era For Constantine And Vertigo». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  194. John Rei Nieber, John Ridgway: "Misery" (The trenchcoat brigade 1-4, 1999), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer especial: La brigada de la gabardina, 2008) y ECC Ediciones (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  195. 195,0 195,1 Dave Gibbons: "Another bloody Christmas" (Vertigo: Winter's edge 3, 2000).publicáu n'España por Norma Editorial (Vértigu: Al filu del iviernu 3, Coleición Vértigo 154, 2000) y ECC Ediciones (Hellblazer: Ciudá de demonios, 2012; Hellblazer: Warren Ellis, 2016)
  196. Mat Johnson, Tony Akins: "Papa Midnite" (Hellblazer special: Papa Midnite 1-5, 2005), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer: Papa Midnite, 2007) y ECC Ediciones (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  197. 197,0 197,1 197,2 197,3 197,4 Jamie Delano, John Ridgway: "Hunger" (Hellblazer 1, 1988), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 1, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 1, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  198. Garth Ennis, Steve Dillon: "Damnation's flame, part 4: Hail to the Chief" (Hellblazer 75, 1994), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Llapaes de condena 2, Coleición Vértigo 72, 1998), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Garth Ennis 4, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 3, 2015).
  199. 199,0 199,1 199,2 Simon Oliver, Goran Sudzuka: "The knowledge" (Hellblazer presents Chas: The knowledge 1-5, 2008-2009). Publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  200. 200,0 200,1 Ian Rankin, Werther Dell'Edera: Dark entries: a John Constantine novel (2009), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Estragales escuros: una novela de John Constantine, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Peter Milligan 1, 2017)..
  201. 201,0 201,1 Si Spencer, Sean Murphy: "City of demons" (Hellblazer: City of demons 1-5, 2010-2011), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Ciudá de demonios, 2012; Hellblazer: Peter Milligan 3, 2017).
  202. Alex Dueben (29 de xineru de 2009). «Talking with "Hellblazer" artist Sean Murphy». Consultáu'l 27 de setiembre de 2016.
  203. Draško Roganović. «Jamie Delano interview». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  204. Hillary Goldstain. «Horrifying reads». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  205. Andre Borges (23 d'ochobre de 2013). «15 must read graphic novels». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  206. Robert Tutton (27 d'ochobre de 2014). «Terrifying modern comics». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  207. Helen Braithwaite (avientu de 1999). «Tales that witness madness: a brief talk with Jamie Delano». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  208. Hillary Goldstein (19 d'avientu de 2005). «The best 25 Vertigo books». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  209. Brian Cronin (30 de payares de 2011). «The greatest Garth Ennis stories ever told». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  210. «WWPhilly: Garth Ennis & Steve Dillon» (22 de xunu de 2009). Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  211. «50 greatest comic characters» (16 de setiembre de 2016). Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  212. Sean Edgar (19 de marzu de 2013). «The Top Ten John Constantine: Hellblazer Stories». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  213. Brian Cronin (9 de xunetu de 2016). «The Greatest John Constantine Hellblazer Stories». Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  214. «5 Constantine Comics to Prep You for the TV Show» (20 de mayu de 2014). Consultáu'l 18 de setiembre de 2017.
  215. Abhimanyu Das (21 d'ochobre de 2014). «'Constantine' Primer: The Five 'Hellblazer' Stories To Read Before The Show Premieres». Consultáu'l 19 de setiembre de 2017.
  216. Mark Ginocchio (25 d'ochobre de 2014). «Occult of Personality: 8 Memorable Constantine Cases». Consultáu'l 19 de setiembre de 2017.
  217. Joe Drummer (26 d'ochobre de 2014). «JOHN CONSTANTINE: HELLBLAZER Top 10 de Meyores Hestories». Consultáu'l 19 de setiembre de 2017.
  218. Jamie Delano, John Ridgway: "A feast of friends" (Hellblazer 2, 1988), publicáu n'España por Ediciones Zinco (John Constantine: Hellblazer 2, 1990), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 1, 2005; Hellblazer de Jamie Delano 1, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 1, 2016).
  219. Jamie Delano, Ron Tiner: "Thicker than water" (Hellblazer 28, 1990), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 14, 2006; Hellblazer de Jamie Delano 2, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Jamie Delano 2, 2016).
  220. Garth Ennis, Will Simpson: "The pub where I was born" (Hellblazer 47, 1991), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 24, 2007; Hellblazer de Garth Ennis 1, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 1, 2015).
  221. Garth Ennis, Will Simpson: "Guys and dolls, part Three: She's buying a stairway to Heaven" (Hellblazer 61, 1993), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 31, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 2, 2010) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  222. Brian Azzarello, Richard Corben: "Hard time, part 1" (Hellblazer 146, 2000), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Tiempos difíciles, Coleición Vértigo 220, 2003), Planeta DeAgostini (Hellblazer de Brian Azzarello 1, 2009) y ECC Ediciones (Hellblazer: Brian Azzarello, 2015).
  223. Darko Macan, Gary Erskine: "Ashes and honey, part Two" (Hellblazer 145), publicáu n'España por ECC Ediciones (Hellblazer: Warren Ellis, 2015).
  224. Mike Carey, Marcelo Frusin: "Rede sepulchre, part 4" (Hellblazer 180, 2003), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: el sepulcru coloráu, Coleición Vértigo 282, 2005) y ECC Ediciones (Hellblazer: Mike Carey 1, 2016).
  225. 225,0 225,1 Peter Hogan, Michael Zulli: "Love Street" (The Sandman presents Love Street 1-3, 1999). Publicáu n'España por Norma Editorial (The Sandman presenta: La cai del amor, Coleición Vértigo 162, 2001) y ECC Ediciones (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  226. Garth Ennis, Steve Dillon: "Fear and Loathing, Part 1: For God and Country" (Hellblazer 64, 1993), publicáu n'España por Norma Editorial (Hellblazer: Mieu y odiu 1, Coleición Vértigo 22, 1997), Planeta DeAgostini (John Constantine: Hellblazer 32, 2008; Hellblazer de Garth Ennis 3, 2011) y ECC Ediciones (Hellblazer: Garth Ennis 2, 2015).
  227. Peter Milligan, Giuseppe Camuncoli: "'Bloody Carnations, part 5: Confeti and Brimstone" (Hellblazer 275, 2011), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer de Peter Milligan 5, 2011).
  228. 228,0 228,1 Steven T. Seagle, Ron Randall: Constantine: The official movie adaptation, publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Constantine: L'adautación oficial de la película, 2005) y ECC Comics (Hellblazer: Otros conxuros, 2017).
  229. Kevin Wayne Jeter, John K. Snyder III: "At the end of time", "Master!", "Maze" y "The power" (Mister Y 1-4, 1991), publicáu n'España por Planeta DeAgostini (Hellblazer presenta: La brigada de la gabardina: Mister Y, 2008).
  230. «Coleición Hellblazer. Rústica.». ECC Ediciones. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016..
  231. «Especiales Hellblazer (Rústica)». ECC Ediciones. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  232. «Coleición cartoné Hellblazer». ECC Ediciones. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  233. «Catálogu Grandes Autores Vértigu ECC - Dave McKean». ECC Ediciones. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  234. Lucas Siegel (8 de payares de 2012). «Hellblazer canceled at Vertigo. Industry reacts strongly». Consultáu'l 3 d'ochobre de 2016.
  235. Mark Langshaw (9 de payares de 2012). «Hellblazer cancellation defendéi by DC Comics chief». Consultáu'l 3 d'ochobre de 2016.
  236. John R. Parker (21 de febreru de 2013). «Hellblazer 300 marks the end of an era for Constantine and Vertigo». Consultáu'l 3 d'ochobre de 2016.
  237. Rick Johnston (6 de febreru de 2015). «DC Comics cancels seven comics». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  238. Rick Johnston (18 de febreru de 2016). «DC Comics Rebirth: What got cancelled, what got merged, what got saved». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  239. «Simon Oliver fala de Hellblazer» (8 de xunetu de 2016). Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  240. «Constantine (2005)». Consultáu'l 28 de setiembre de 2016.
  241. Eric Eisenberg. «Toro-Dropped-Justice-League-Dark-72664.html Why Guillermo del Toro dropped Justice League Dark». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  242. Justin Kroll (24 d'agostu de 2016). «Doug Llimen to direct "Dark Universe" for DC, Warner Bros». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  243. Justin Kroll (23 de mayu de 2017). «Doug Llimen Parts Ways With Justice League Dark Movie (EXCLUSIVE)». Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.
  244. Walter Da Rocha (17 de xunetu de 2017). «The DC Extended Universe: A Guide To Every Upcoming Film And What We Know So Far». Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.
  245. Matt Goldberg (24 de mayu de 2017). «Doug Llimen Drops out of 'Justice League Dark'; Warner Bros. Eyeing 'It' Helmer Andres Muschietti». Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.
  246. Kaitlyn Booth (27 de mayu de 2017). «RUMOR: Damián Szifron Is Being Eyed For 'Justice League Dark'». Consultáu'l 24 de xunetu de 2017.
  247. «Primer tráiler de la serie Constantine en cinemascomics.com».
  248. Nellie Andreeva (8 de xunu de 2015). «Cancelled "Constantine" abandons rescue efforts». Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]