Guinea Española

Coordenaes: 1°35′N 10°21′E / 1.58°N 10.35°E / 1.58; 10.35
De Wikipedia

Guinea Española
(de 11 agostu 1926 a 12 ochobre 1968)
Guinea Ecuatorial
Guinea Ecuatorial
colonia alministrativa
Bandera d'España
Alministración
Capital Malabo
Forma de gobiernu colonia alministrativa
Llingües oficiales castellanu
Xeografía
Coordenaes 1°35′N 10°21′E / 1.58°N 10.35°E / 1.58; 10.35
Economía
Moneda peseta de Guinea Española (es) Traducir y peseta
Cambiar los datos en Wikidata

Guinea Española —de manera oficial, Territorios Españoles del Golfu de Guinea—, tamién conocida como Guinea Ecuatorial, foi una colonia africana d'España xunto col Protectoráu Español de Marruecos, Ifni y el Sáḥara Español. Alcontrada nel golfu de Guinea y nel que se convirtió na nación independiente de Guinea Ecuatorial. Esta colonia formar a partir de la Colonia de Ríu Muni (formada en 1900), la islla de Fernando Po, la Colonia de Elobey, Annobón y Corisco y otres islles axacentes. La colonia duró ente 1885 y 1968. Foi reunificada en 1926 convirtiéndose na Guinea Española.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

L'esplorador portugués Fernão do Pó ye consideráu'l primer européu en triar la islla de Bioko en 1472 y, anque la llamó Formosa, acabó siendo conocida pol so nome. Les islles de Fernando Póo y Annobón fueron puestes so soberanía portuguesa en 1474, país que yá controlaba na zona les islles de Santu Tomé y Príncipe.

En 1641 la holandesa Compañía de les Indies estableció puestos comerciales na islla de Fernando Póo, centralizando dende ellí temporalmente'l comerciu d'esclavos del golfu de Guinea, magar los portugueses en 1648 sustituyeron la Compañía neerlandesa por una propia dedicada al mesmu comerciu y establecida en Corisco.

Portugal caltuvo'l so control hasta 1777 cuando les islles y los derechos de comerciu sobre la mariña continental ente los ríos Níxer y Ogooué fueron vencíos a España pol tratáu de San Ildefonso (1777), y pol tratáu d'El Pardo de 1778 ente la reina María I de Portugal y el rei Carlos III d'España.

Primer presencia española[editar | editar la fonte]

El 17 d'abril de 1778 salen de Montevidéu dos fragates y un paquebote con tropes españoles y artillería pa tomar posesión de Fernando Póo y Annobón. Tres dellos retrasos, el 17 d'ochobre formalízase la toma de posesión de Fernando Póo na mesma isla, ante les autoridaes portugueses; el 19 de payares fíxose lo propio en Annobón. El 9 d'avientu de 1779 desembarca la espedición española, fundando Concepción en Fernando Póo, pa establecese definitivamente.

El 24 de setiembre de 1780, ante la falta de sofitos de la metrópolis, les enfermedaes y l'hostilidá de los nativos, produzse un motín na colonia. Los rebeldes prinden a la máxima autoridá (el Teniente Coronel Primo de Rivera), pasando'l mandu al segundu, Sargento Martín. El nuevu xefe sacupó la colonia, dirixendo a los sobrevivientes a Santu Tomé, onde foi prindáu polos portugueses que restituyeron al Ten. Cor. Primo de Rivera nel so cargu. Dempués de conocer que Concepción fuera afarada polos nativos, y tres un ataque inglés en Santu Tomé, los españoles decidieron tornar a Montevidéu, abandonando les islles. Gracies a esto, y magar la soberanía formal española sobre les islles, de 1827 a 1843, el Reinu Xuníu estableció la so presencia na islla de Fernando Po pa combatir la trata d'esclavos fundando Port Clarence (güei Malabu) y San Carlos; sicasí'l tráficu d'esclavos siguió cola presencia británica.

Colonia de la Guinea Española[editar | editar la fonte]

Sellu español (1924).

En 1843 Juan José Lerena volvió establecer la presencia española en Malabo; p'afitar los derechos d'España, en 1858 llegó'l primer gobernador español, Carlos de Chacón y Michelena. La porción continental, güei Ríu Muni, convertir en protectoráu en 1885 y en colonia en 1900, añu nel qu'un tratáu robláu en París determinó les llendes del territoriu reconocíu a España. Dambos territorios (insular y continental) fueron xuníos en 1926 como la colonia de Guinea Española con capital en Santa Isabel (güei Malabu), na islla de Bioko.

Rei Malabo (1837-1937).

Sicasí, España escarecía de la riqueza y l'interés necesarios pa desenvolver una infraestructura económica importante mientres la primer metá del sieglu XX. Sicasí, España desenvolvió grandes plantíos de cacáu na islla de Bioko con miles de trabayadores nixerianos importaos como braceros. Al proclamase la independencia en 1968, fundamentalmente como resultáu d'esti sistema, Guinea Ecuatorial tenía unu de los mayores ingresos per cápita d'África. España tamién ayudó a que Guinea Ecuatorial consiguiera una de les mayores tases d'alfabetización del continente según una notable rede d'instalaciones sanitaries. Con motivu del golpe d'Estáu del 18 de xunetu de 1936, la colonia permanez fiel al gobiernu republicanu. Nun va ser hasta'l 18-19 de setiembre que la Guardia Colonial remóntese y tome'l control de la islla de Fernando Po; sicasí, la parte continental (Bata) va permanecer fiel al gobiernu hasta qu'un desembarco'l 14 d'ochobre pon el territoriu en manes de los sublevaos.

En 1956 los territorios entamáronse como Provincia del Golfu de Guinea y en 1959, los territorios españoles del golfu de Guinea adquirieron l'estatus de provincies españoles, sumándose al restu de provincies metropolitanes. El territoriu estremar en dos provincies: Fernando Po y Ríu Muni; y denominóse Rexón ecuatorial española. Como tal rexón, foi rexida por un gobernador xeneral exerciendo tolos poderes civil y militar. Les primeres eleiciones llocales celebrar en 1960, y escoyéronse los primeros procuradores en cortes ecuatoguineanos. En setiembre de 1960 quedaron constituyíes la Diputación Provincial de Fernando Po y la Diputación Provincial de Ríu Muni.[1]

Autonomía ya independencia[editar | editar la fonte]

So la Llei Básica d'avientu de 1963, les dos provincies fueron reunificadas como Guinea Ecuatorial y dotaes d'una llindada autonomía, con órganos comunes a tol territoriu (ente ellos un cuerpu llexislativu) y organismos propios de cada provincia. Anque'l comisionado xeneral nomáu pol gobiernu español tenía amplios poderes, l'Asamblea Xeneral de Guinea Ecuatorial tenía considerable iniciativa pa formular lleis y regulaciones. Constituyóse un Conseyu de Gobiernu Autónomu presidíu por Bonifacio Ondó Edu.

Con posterioridá formó una convención constituyente que produció una llei eleutoral y un borrador de constitución. El referendu constitucional de Guinea Ecuatorial producióse'l 11 d'agostu de 1968, so la supervisión d'un equipu d'observadores de la Organización de Naciones Xuníes. Un 63 % del eleutoráu votó a favor de la Constitución, que prevía un gobiernu con una Asamblea Xeneral y un Tribunal Supremu con xueces nomaos pol presidente. Les primeres eleiciones de l'acabante crear Guinea Ecuatorial dieron la victoria a Francisco Macías Nguema, tres los que se produció la independencia de Guinea Ecuatorial. Macías gobernó de manera dictatorial hasta que foi depuestu, xulgáu y mandáu fusilar pol so sobrín Teodoro Obiang el 29 de setiembre de 1979.

Población[editar | editar la fonte]

Mientres el periodu colonial la población taba estratificada[2] en:

  1. Peninsulares, blancos españoles que la so inmigración taba regulada pol gobiernu.
  2. Desafiaos, población negra asimilada a los blancos. Con educación cristiana española.[3] Dellos descendientes d'esclavos lliberaos unviaos de Cuba, deportaos o llibres, nel sieglu XIX.[3] Incluyíense los mulatos reconocíos pol so padre blancu.[3] Constituyíen una pequeña minoría, y podíen mercar aceite d'oliva, pan de trigu y bébores alcohóliques.[4] Amás teníen derechu a beber en públicu nos mesmos chigres que los blancos y a tener propiedaes.[4] Los requisitos p'aportar a esti grupu social incluyíen ser monógamu,[5] ser bien vistu pola Ilesia o les autoridaes llocales[5] (siendo necesariu presentar un Certificáu de bona conducta relixosa),[6] tener una bona situación económica[4] y tener un títulu académicu o educación formal (saber lleer y escribir).[5] L'órganu encargáu de conceder o revocar l'estatus de desafiáu yera'l Patronatu d'Indíxenes.[5]
  3. Individuos de color baxu patronatu, la mayoría de la población indíxena, xeneralmente bantús. Nun teníen propiedaes y podíen ser obligaos a trabayar. Incluyíense los mulatos non reconocíos.
  4. Trabayadores africanos procedentes de Nixeria o Camerún, y persones de diversos oríxenes.

Esti sistema d'estratificación social foi establecíu en 1944 y sumió en 1964 cola entrada a valir de l'autonomía.[4]

Deportes[editar | editar la fonte]

Fútbol[editar | editar la fonte]

La Federación de Guinea Española de Fútbol creóse'l 26 de payares de 1948, empezando a entamar el campeonatu rexonal la temporada 1948-1949. Dichu campeonatu subsistió mientres venti temporaes, hasta la so desapaición cola independencia del país tres la campaña 1967-1968. La Federación formar dos zones, Insular (see en Santa Isabel) y Continental (see en Bata).

De primeres los campeonatos entamar por separáu nos dos zones de la colonia, con un campeonatu de lliga de tres categoríes (Primer, Segunda y Tercer) na zona Insular, y otru de dos categoríes (Primer y Segunda) na zona Continental. Asina la temporada 1951-1952 militen en primer Cultural, Rebola, Mocedá, Racing, Laka, Español, Isleño y Ibós (zona insular) y Continental, Ekuku, Racing, Royal, Africanu, Hércules, Atléticu y Les Palmes (zona continental).

Darréu entamáronse campeonatos separaos pa europeos y indíxenes; la temporada 1956-1957 tán afiliaos a la federación los «europeos» CD Xuvenil, Barcelona Junior, CD Santa Isabel, CD Los Polos y CD Canaries (toos de Santa Isabel) y los indíxenes» CD Cultural, CD Hércules, CD Escolar, CD Español de Santiago de Baney, CD Isleño, CD Oriental y CD San Fernando (tamién toos de Santa Isabel).

La Federación de Guinea Española de Fútbol tamién entamó un tornéu de Copa nel territoriu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fueron constituyíes les Diputaciones de Fernando Po y Ríu Muni, diariu ABC, Madrid, 2 de setiembre de 1960.
  2. Bolekia Boleká, Xusto. «Introducción histórica». Panorama de la lliteratura n'español en Guinea Ecuatorial, nel Anuariu del Institutu Cervantes (2005).
  3. 3,0 3,1 3,2 Belmonte Medina, Pedro María. «Penología ya indixenismu na antigua Guinea española». Espaciu, Tiempu y Forma, Serie V, Hª Contemporánea, t. 11, 1998, páxs. 113–138.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 «Nesti país - Guinea Ecuatorial, la nacencia d'una nación» (10 de setiembre de 1982). Consultáu'l 7 d'agostu de 2017.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 «propiedá-indigena-en_25.html LLEIS SOBRE LA PROPIEDÁ INDÍXENA EN GUINEA ESPAÑOLA» (25 d'ochobre de 2012). Consultáu'l 7 d'agostu de 2017.
  6. Aranzadi, Juan (2014) PERSPECTIVES ANTROPOLÓXIQUES SOBRE GUINEA ECUATORIAL. Editorial UNED. ISBN 8436268091, 9788436268096. Consultáu'l 7 d'agostu de 2017.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Mariano L. de Castro y María Luisa de la Cai, La colonización española en Guinea ecuatorial (1858–1900), CEIBA Ediciones, Vic, 2007, 363 pp.
  • Anuarios de la Real Federación Española de Fútbol (1952, 1954, 1956 y 1962).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]