Guillermo León Valencia

De Wikipedia
Guillermo León Valencia
21. Presidente de Colombia

7 agostu 1962 - 7 agostu 1966
Alberto Lleras Camargo - Carlos Lleras Restrepo
Canciller de Colombia (es) Traducir


embaxador

Vida
Nacimientu Popayán27 d'abril de 1909[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Nueva York4 de payares de 1971[1] (62 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Guillermo Valencia
Casáu con Susana López Navia [2]
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidad del Cauca (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomáticu, políticu, abogáuperiodista
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Guillermo León Valencia Muñoz (27 d'abril de 1909Popayán – 4 de payares de 1971Nueva York) foi un abogáu, políticu y diplomáticu colombianu, presidente de Colombia ente 1962 y 1966.

Como miembru del Partíu Conservador, ocupó dellos cargos públicos dende Conceyal de Popayán hasta Presidente de la República. Representó a Colombia ante la Organización de les Naciones Xuníes mientres la IV Sesión de l'Asamblea Xeneral celebrada en 1949. Foi designáu Embaxador Estraordinariu y Plenipotenciario n'España en dos oportunidad una d'elles al rematar el so mandatu presidencial.

Sofitó les polítiques d'entendimientu y reconciliación ente partíos mientres el Frente Nacional (1958 - 1974). En sofitu a felicidaes polítiques, el so gobiernu presidencial, tuvo marcáu pol diálogu y la busca de la paz, según tamién, el fortalecimientu de les polítiques sociales tocantes a la salú, la vivienda, la educación, la seguridá y el fomentu de la economía.

Biografía[editar | editar la fonte]

Guillermo León Valencia nació'l 27 d'abril de 1909 en Popayán, los sos padres fueron Guillermo Valencia, poeta, políticu y diplomáticu caucano, dos veces candidatu a la Presidencia de la República, y unu de los académicos más destacaos de principios del sieglu XX, y Josefina Muñoz Muñoz (fía d'Ignacio Muñoz, comerciante, ganaderu, cafeteru y mineru caucano, quien ayudó al desenvolvimientu económicu nel ámbitu rexonal y nacional).

Tuvo cuatro hermanos, Lluz, Guiomar, Josefina y Álvaro Pío. Josefina Valencia de Hubach, foi la primer muyer n'América Llatina n'ocupar un cargu públicu (Ministra d'Educación), la primer muyer gobernadora en Colombia, la segunda en tener cédula de ciudadanía nel país. Gracies a ella y a un grupu de muyeres, llogróse establecer la cédula de ciudadanía pa les muyeres y el votu femenín. Pela so parte, Álvaro Pío Valencia, destacar nel ámbitu académicu, egresado como abogáu de la Universidá del Cauca, rector y profesor d'esta institución, foi profesor del Llicéu, rector de la Universidá Santiago de Cali y rector de la Universidá Autónoma d'Occidente en Cali. Alcalde de Popayán y Conceyal, en 1944, según tamién diplomáticu en Brasil al llau del so padre.

Guillermo León Valencia realizó los sos primeros estudios nel colexu de la Universidá del Cauca que s'atopaba nel claustru de Santu Domingu. Dende temprana edá amosó interés poles ciencies humanes, en materies tales como filosofía, castellán, hestoria, gramática castellana ente otres. Graduóse como bachiller en Filosofía y Lletres en 1926. Darréu, ingresó a la carrera de Derechu y Ciencies Polítiques na Universidá del Cauca. En 1956, la so alma máter confirió-y el títulu Doctor Honoris Causa en Derechu, Ciencies Polítiques y Sociales.[5]

Vida pública antes de la presidencia[editar | editar la fonte]

Siendo miembru del Partíu Conservador Colombianu, ocupó diversos cargos públicos, a nivel rexonal, nacional ya internacional. Foi Conceyal de Popayán, Diputáu pola Asamblea de Cundinamarca, Senador pol departamentu del Cauca, Vicepresidente del Senáu, fixo parte del Direutoriu Departamental Conservador, y del Direutoriu Nacional. Destacóse como gran orador na Convención Nacional Conservadora de 1946, per mediu del cual el conservatimo volvió al poder con Mariano Ospina Pérez.

En 1949, el gobiernu de Ospina Pérez designar Delegáu de Colombia a la IV Xunta Ordinaria de l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes celebrada n'ochobre d'esi añu. En mayu de 1949 Ministru de Rellaciones Esteriores. Participó na Asamblea Nacional Constituyente entamada pol presidente Laureano Gómez, pa suplir el Congresu clausuráu pol gobiernu anterior en 1949.

Nel ámbitu internacional, Guillermo León Valencia cumplió un papel importante, siendo Embaxador n'España ente 1950 y 1953. So esti cargu, celebró un Conveniu d'Alcuerdos Especiales de calter cultural ente Colombia y España, robláu en Madrid el día 4 de payares de 1952. Al traviés d'esti conveniu, el gobiernu español comprometer a dexar un terrén na Ciudá Universitaria de Madrid, pa construyir el Colexu Mayor Miguel Antonio Caro, de la mesma, el gobiernu colombianu apurrió un llote en Bogotá pa la construcción del Colexu Reis Católicos.[6]

Valencia foi unu de los principales opositores del gobiernu del xeneral Gustavo Rojas Pinilla (1953 - 1957). En 1956 nel actu nel que la Universidá del Cauca confirió-y el grau Honoris Causa en Derechu y Ciencies Polítiques y Sociales, entonó un discursu sobre la necesidá del Estáu de Derechu y pronunció la defensa de la llibertá, la democracia y de los partíos políticos reclamando'l derechu del pueblu a escoyer llibremente al Presidente de la República, nun alderique eleutoral llibre de fraude y de violencia. Este foi'l primer actu d'unión nacional ente los partíos en defensa de les instituciones, que la so fuercia política derrocó la dictadura y dio llugar a la conformanza del Frente Nacional, “usando solo la pallabra, la voluntá, el coraxe; pero, nunca, la violencia”. La figura de Valencia consagróse como la cabeza conservadora d'esi gran movimientu.[7]

Presidencia[editar | editar la fonte]

Guillermo León Valencia foi escoyíu Presidente de Colombia pal periodu 1962 – 1966, siendo'l segundu mandatu del Frente Nacional. Les eleición realizaron el 6 de mayu de 1962, coles siguientes resultaos: Valencia, 1.633.873 votos; Jorge Leiva Urdaneta, 308.814 votos; Alfonso López Michelsen, 624.863 votos; Gustavo Rojas Pinilla, 54.557 votos, pa un total de 2.622.601 votos en tol territoriu nacional.

El gobiernu de Valencia carauterizar poles polítiques d'entendimientu, diálogu, reconciliación y paz ente los pueblos. Asina mesmu, buscó'l fortalecimientu de la seguridá en tol territoriu nacional, la medría presupuestal a la salú pública, el meyoramientu de la educación, la vivienda, la economía, los medios de comunicación; sofitó'l sector agrariu n'especial a los llabradores, indíxenes y afrocolombianos, foi un gran diplomáticu llogrando establecer venceyos comerciales, políticos y culturales con dellos países llatinoamericanos como Venezuela, Ecuador, Perú y Chile.

Atendiendo les polítiques de reconciliación nacional ente partíos, Valencia aplicó'l conceutu de Milimetría, que consistió n'escoyer un gabinete ministerial compuestu acorde cola distribución de curules nel Congresu, ente los distintos grupos de los partíos Conservador y Lliberal.

El principal oxetivu del Presidente Valencia foi buscar la paz pal país por aciu la seguridá nacional, nesti sentíu, modernizó y profesionalizó les Fuercies Armaes, capacitando a los oficiales y suboficiales en cursos a nivel nacional, rexonal ya internacional. Entamó la Policía Nacional, pal control nes zones urbanu y departamental, d'igual manera sofitó les aiciones cívicu-militares, sol decretu 1381 de 1963.[8] Diches aiciones, tuvieron empuestes a fortalecer los servicios sociales a les poblaciones más apartaes, amontando l'atención en salú, vivienda, educación y seguridá. Asina, propúnxose lluchar por tolos medios llegales al algame na erradicación total de la violencia.[9]

Nel contestu de la Guerra Fría y el sofitu de les polítiques norteamericanes,[10] Valencia sofitó la Operación Soberanía (Colombia) escurríu pol Ministeriu de la Defensa, que tuvo como principales oxetivos crear grupos d'intelixencia, organización de localizadores y de rastrexu, unidaes de combate pequeñes y acercamientos cola población civil. So esti contestu, empecipiáronse los ataques a les llamaes "repúbliques independientes": Marquetalia, Ríu Chiquito, El Coríu, Tierradentro y Guayabero alcontraes ente los departamentos de Cauca, Huila y Tolima, onde s'abelugaben grupos guerrilleros.[11] Estes aiciones militares, dexaron dar de baxa a dellos bandoleros de la dómina, como Sangrenegra, Efraín González, Vengación, Chispes, Esquite, ente otros. Otres resultaos importantes mientres el gobiernu del presidente Valencia fueron:

Llogróse una mayor participación de la industria del petroleu, nel desendolque de la economía nacional, por aciu un aumentu de la producción y esportación de petroleu crudo. Amontóse, l'actividá minera. Amontóse la cobertoria llétrica. En 1963, se instituyó l'Institutu Nacional de Radio y Televisión. Creóse la Defensa Civil. Avanzar na comunicación telefónica, cola instalación de los primeros teléfonos automáticos de llarga distancia. Creóse'l Fondu de Fomentu Agropecuariu, empobináu al serviciu de les comunidaes indíxenes. Dispúnxose la celebración, el primer domingu de xunu de cada añu (día del llabrador), por que la nación dedicára-y un día a la reconocencia y al trabayu del llabrador. Impulsóse'l significáu del cooperativismu, nel ámbitu económicu, llaboral, artesanal y comunal. Fortalecimientu de les Xuntes d'Aición Comunal, per mediu de les cualos construyéronse carreteres, pontes, víes y caminos vecinales; acueductos, puestos de salú, escueles, ente otros. Desenvolvióse una amplia política de vivienda popular, ensin cuota inicial. Xubióse'l presupuestu de la educación nacional d'un 10% al 20%. Sofitóse la educación téunica al traviés del SENA (Serviciu Nacional d'Aprendizaxe). Impulsáronse los yá establecíos colexos INEM, en tol país (Instituciones Nacionales d'Educación Media). Promulgóse la Llei 50 de 31 d'avientu de 1964, que dispunxo l'estudiu de factibilidad téunicu alministrativa, la ruta y el costu de la canal del Atrato. Por aciu Actu Llexislativu 1 de 1964, con vixencia a partir del 1. ° de xunetu de 1965, la Intendencia de la Guajira foi convertida en Departamentu. Por aciu Llei 2 de 1966 creóse'l departamentu del Quindío, segregándolo del departamentu de Caldas. Creó la Xunta Monetaria, pa evitar una inflación dientro del país. Antemanó la necesidá d'incorporar a Colombia a la economía internacional. Concibió'l Plan Vallejo, dándo-y asina un estímulu a les esportaciones. Promovió la Reforma Llaboral de 1963, dando un pasu importante nel entendimientu ente empresarios y trabayadores. La retroactividá de les cesantías, constituyir en 1963 na mayor reivindicación de los trabayadores. Nel campu de la seguridá social, el presidente Valencia aprobó y subsidió les melecines xenériques, pa tola población, cuantimás los sectores populares. Ameyoró les víes de comunicación, ente elles BugaTuluá (Valle del Cauca) y la carretera BogotáMedellín. Apurrió recursos considerables pa les obres nel puertu de Buenaventura, Valle del Cauca. Afixo y apurrió l'aeropuertu Guillermo León Valencia en Popayán. Pavimentó la vía panamericana PopayánCali. Amplió la señal televisiva en Popayán. Ratificó la nacionalización de la Universidá del Cauca, en 1964. Inauguró la ponte sobre'l ríu Ariari, nel departamentu de la Meta. Empecipióse la construcción del puente José Antonio Páez sobre'l ríu Arauca na frontera con Venezuela. Pal desenvolvimientu del comerciu y del tresporte de los productos derivaos del petroleu.[12]

Política esterior

Mientres el so mandatu, llogró establecer dellos venceyos con nel esterior qu'ayudaron nes polítiques social y económicu de la nación. Una d'elles foi la ratificación de l'Alianza pal Progresu, que significó les ayudes del gobiernu de los Estaos Xuníos pa los países llatinoamericanos. Valencia visitó en Washington D.C., al presidente John F. Kennedy en xunu de 1962. Con al respective de l'Alianza, Valencia argumentó:

L'Alianza pal Progresu vien ocupándose primero de too d'aquellos propósitos capaces de modificar esencialmente la vida del pueblu pa da-y unes condiciones meyores d'esistencia, anque les inversiones nun sían de momentu rendimientu económicu. Los dineros de l'Alianza tán invirtiéndose especialmente en salú, n'educación, en vivienda y naquelles obres de desenvolvimientu que se refieren direutamente al cambéu de condiciones esenciales na vida del pueblu.[13] En 1964, recibió la visita del xeneral Charles De Gaulle a Colombia; yera la primer vegada qu'un mandatariu francés visitaba a Colombia. Esta visita dexó fortalecer los venceyos culturales, políticos, educativos y económicos con Francia. Ente ellos: la creación de los institutos colombo – francés, intercambiu d'estudiantes, docentes ya investigadores ente universidaes de dambos países.

Nel ámbitu llatinoamericanu, estableció bones rellaciones económiques, polítiques y culturales. Visitó al presidente de Venezuela Rómulo Betancourt el 7 d'agostu de 1963, con ello llogróse establecer l'intercambiu de productos ente dambes naciones. Tamién se construyó ente dambos países el puente José Antonio Páez na frontera nel departamentu de Arauca. Valencia entrevistar col presidente de Venezuela Raúl Leoni el 18 de febreru de 1966, ratificando los venceyos diplomáticos.

El 12 de marzu de 1966 entrevistar cola Xunta Militar del Gobiernu d'Ecuador na frontera na ponte de Rumichaca. Nesta xunta roblóse l'Acta de Rumichaca, na que s'estableció un plan quinquenal de desenvolvimientu impulsáu pol Bancu Interamericano de Desenvolvimientu (BID). Dambos gobiernos comprometer a llograr alcuerdos billaterales pal meyoramientu de les rellaciones económicu y social.

Na so presidencia'l fechu más destacable foi la creación de la Xunta monetaria[14]

Ministros

Últimos años[editar | editar la fonte]

En 1970, terminó la so embaxada n'España, el so últimu cargu públicu. De regresu en Colombia, sofitó al candidatu conservador Belisario Betancourt pa les eleiciones presidenciales del 19 d'abril de 1970. En 1971, presentó entueyos de salú, agravándose a finales d'anguaño, polo que decide viaxar a realizase dellos chequeos médicos na Clínica Mayo en Minnesota, Estaos Xuníos.

Dempués de los chequeos médicos, viaxó a Nueva York, onde finalmente morrió por causa de un infartu'l 4 de payares de 1971. El so cuerpu foi repatriáu a Colombia; en Bogotá realizáron-y los funerales de Xefe d'Estáu, darréu foi treslladáu al so natal Popayán, siendo soterráu primeru na so casa natal, güei Muséu Nacional Guillermo Valencia. Nel añu 2008, los sos restos y los de la so esposa Susana López de Valencia, fueron treslladaos a la Casa Museo Guillermo León Valencia allugada en Popayán, onde se-y rinde tributu a la so memoria.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

El 27 de mayu de 2009, con ocasión del centenariu de la so nacencia, tuvo llugar una serie d'actos conmemorativos en Bogotá y Popayán. La ceremonia principal, celebrada nel Teatru Municipal de Popayán, cuntó cola presencia del entós Presidente de la República, Álvaro Uribe Vélez, y cola de les autoridaes civiles, militares y eclesiástiques, amás de los descendientes del ex-presidente Valencia. Nel marcu de la ceremonia, la Ministra de Comunicaciones María del Rosario Guerra protocolizó la emisión del primer día d'una estampilla[15] conmemorativa cola efixe de Valencia. Na mesma fecha, el presidente Álvaro Uribe inauguró'l Muséu Guillermo Léon Valencia na capital del Cauca.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Munzinger Personen. Identificador Munzinger: 00000009913. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Apaez como: Guillermo Leon Valencia. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. URL de la referencia: https://www.senalmemoria.co/la-voz-del-poder/guillermo-leon-valencia-munoz.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1969-51189.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1970-30922.
  5. Rodríguez Pládanu, Ricardo León (1972) Guillermo León Valencia. Popayán - Cauca: Revista Popayán - Universidá del Cauca, páx. 13.
  6. Ley 34 de 1969 Avientu 291. Pola cual apruébase'l Conveniu ente los Gobiernos de Colombia y España, teníu nel Truecu de Notes suscritu en Bogotá el día 7 de payares de 1968.. 1969. 
  7. «La primer candidatura de Valencia: llucha y grandor» (castellanu) (2009). Consultáu'l 5 de marzu de 2018.
  8. «Decreto 1381 de 1963. (xunu 24). Pol cual créase'l Comité Nacional d'Aición Cívicu-Militar.» (castellanu). Diariu Oficial (Julio de 1963). Consultáu'l 5 de mayu de 2018.
  9. «Les Fuercies Militares en Colombia: de los sos oríxenes al frente Nacional.». Revista Historia y Espaciu (17):  p. 154 páxs. 34. 2001. http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/7401/1/Les%20fuerces%20militares%20en%20Colombia%20-%20Atehortua%20Adolfo.pdf. Consultáu'l 10 de mayu de 2018. 
  10. Hobsbawm, Eric (2006) Historia del Sieglu XX. Barcelona España: Crítica.
  11. Fontana, Josep (2011) Pol Bien del Imperiu una hestoria del mundu dende 1945. Barcelona España: Pasáu y Presente, páx. 522.
  12. Pinilla Pinilla, Lluis (2009) Guillermo León Valencia Muñóz el Presidente de la Paz. Bogotá: ESAP, páx. 185.
  13. Pinilla Pinilla, Lluis (2009) Respuesta del señor Presidente de la República al mensaxe de los gremios recibíos n'audiencia especial; 11 de mayu de 1965. Citáu en: Guillermo León Valencia Muñóz el Presidente de la Paz Tomo II. Bogotá: ESAP, páx. 47.
  14. «Reforma de 1963 Bancu de la República».
  15. Gobierno de Colombia. «Sancionen Llei que rinde honores al Presidente Guillermo León Valencia na so natalicio». Casa de Nariño. Consultáu'l 23 d'agostu de 2014.


Predecesor:
Alberto Lleras Camargo
Presidente de Colombia

1962 - 1966
Socesor:
Carlos Lleras Restrepo