Guetu de Sosnowiec

De Wikipedia

El guetu de Sosnowiec (n'alemán, Ghetto von Sosnowitz) foi un guetu de la Segunda Guerra Mundial creáu poles autoridaes nazis alemanes para los xudíos polacos nel distritu de Środula, Sosnowiec na provincia d'Alta Silesia. Mientres l'Holocaustu en Polonia, la mayoría de los recluyíos, envaloraos en más de 35,000 homes, muyeres y neños xudíos, fueron deportaos al campu d'estermín de Auschwitz a bordu de trenes del Holocaustu siguiendo redaes que duraron dende xunu hasta agostu de 1943.[1] El Ghetto foi liquidáu mientres un llevantamientu, un actu final de desafíu de la so Organización Żydowska Organizacja Bojowa (ŻOB) compuesta por mozos. La mayoría de los combatientes xudíos perecieron.

El guetu de Sosnowiec formó una sola unidá alministrativa col guetu de Będzin, porque dambes ciudaes son parte de la mesma área metropolitana de Zagłębie Dąbrowskie.[2] Antes de les deportaciones, los xudíos de los dos guetos compartíen el güertu "Farma" asignáu a la mocedá sionista pol Judenrat.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Antes de la guerra, había alredor de 30 000 xudíos en Sosnowiec, que representaben aproximao'l 20% de la población de la ciudá.[4] Nel momentu de la ocupación de l'Alta Silesia pol exércitu alemán en setiembre de 1939, aproximao 80.000 xudíos vivíen nel distritu de Sosnowiec y Bendzin[5]. Darréu dempués de la entrada del exércitu alemán en Bendzin, la sinagoga local y un bloque cercanu de 15 cases onde vivíen xudíos fueron amburaos y más de 100 xudíos morrieron nes llapaes. Aquellos qu'intentaben escapar de les cases en llapaes fueron fusilaos nel actu. Estos procesos fueron llevaos a cabu por Jensen y Imhoff, alemanes armaos que llegaron a Bendzin vistíos de civil dellos díes antes de la entrada del exércitu alemán, y por habitantes locales afalaos por ellos. El 9 de setiembre de 1939, la Gran Sinagoga de Sosnowiec foi amburada.. Los primeros meses de la ocupación trescurrieron relativamente seles. A tolos xudíos ordenóse-yos usar una insinia especial col Escudu de David. Les fábriques, talleres y tiendes xudíos fueron requisados ​​y alministraos por una institución fiduciaria acabante formar, “Treuhandstelle Ost –Oberschlesien”, dirixida pol Dr. Braune.[6]

Mientres los siguientes dos años, los alemanes reasentaron a miles de xudíos de les ciudaes más pequeñes en Sosnowiec, aumentando temporalmente'l tamañu de la comunidá xudía local a 45 000. A finales de 1942, Będzin y la cercana Sosnowiec (que partía con Będzin) convirtiéronse nes dos úniques ciudaes de la rexón de Zagłębie Dąbrowskie qu'inda taben habitaes por xudíos.

En Bendzin y Sosnowiec, les autoridaes alemanes nomaron Conseyos Xudíos (Judenrat) que yeren responsables de la estricta execución de les ordes alemanes. Abrióse una Oficina de Trabayu alemana y tolos xudíos d'ente 14 y 60 años fueron reclutados pa realizar trabayos forzaos. Fueron emplegaos na construcción de pontes fluviales cerca de Bendzin y na construcción de carreteres. Les condiciones de trabayu yeren difíciles y los trabayadores de cutiu yeren maltrataos.

El xefe del Judenrat de Sosnowiec yera Mojżesz Merin.[7] [8]Introducióse'l racionamientu d'alimentos. A los xudíos prohibióse-yos mercar cualquier cosa fora de la so propia comunidá. Nos primeros meses de 1940 creóse en Sosnowiec, la Zentrale der Jüdischen Ältestenräte en Oberschlesien (Oficina Central de los Conseyos Xudíos de Vieyos na Alta Silesia), dirixida por Merin, que representa a unes 45 comunidaes. El 20 de marzu de 1940, 6.000 xudíos fueron deportaos de Oswiecim, Bendzin y Sosnowiec. Na primavera de 1940 estableciéronse grandes campamentos en Oswiecim y la so contorna ya instaláronse delles fábriques ellí. La población local viose obligada a sacupar delles aldegues. Nesi mesmu periodu de 1940 empezó'l treslláu de trabayadores xudíos a los campos de trabayu de Silesia. Esta tresferencia foi entamada por un departamentu alemán especial comandado por SS-Obergruppenfuhrer Schmelt (“Sonderbeauftragter des Reichsfuhrers fuer Fremdvoelkischen Arbeitseinsatz”). El so adxuntu foi SS-Sturmbannführer Lindner. Esta organización que yera una caña de les SS cooperó cola Gestapo nel estermín de xudíos en Silesia. El so personal supervisó los campos de trabayu de les SS pa xudíos na Alta Silesia, incluyíos los campos de Oswiecim y Brezinka.

 Establecióse un campu de trabayu pa los xudíos deportaos a Sosnowiec de Checoslovaquia pa trabayar na fábrica de los hermanos Shine. En Bendzin y Sosnowiec estableciéronse talleres xudíos qu'entendíen la fabricación de calzáu y testiles y munches otres cañes (uniformes, ropa interior, corsés, bolsos, bolsos de cueru y botes militares). Los trabayadores xudíos taben asina a salvo de ser deportaos a campos de trabayos forzaos.[9] En 1940 llegaron a la ciudá unos 2592 alemanes qu'aprovecharon la guerra. En 1942, el so númberu aumentó a 10 749 colonos, constituyendo'l 10% de la población xeneral.

Nel branu de 1940 alzóse'l célebre campu d'estermín de Oswiecim y realizóse la primer prueba de quema de cadabres humanos nos crematorios.

Los xudíos de Bendzin y Sosnowiec que cometieren dalgún delitu fueron unviaos al campu d'estermín de Oswiecim. El primeru llegó ellí n'agostu de 1940. Los familiares d'estos deportaos suelen ser informaos de la so muerte unes selmanes más tarde. A principios de 1941, ordenóse a los xudíos de Sosnowiec que se treslladaren a Szrodula, un suburbio de Sosnowiec. En Sosnowiec, establecióse un campu de tránsitu (Dulag) dende onde s'unviaba a tolos xudíos ensin trabayu permanente a los distintos campos de trabayos forzaos. Los xudíos de les aldegues más pequeñes del distritu tuvieron que dexar los sos llares y treslladase a Bendzin y Sosnowiec.

En marzu de 1942, les autoridaes alemanes empezaron a deportar a grupos más grandes de xudíos de Bendzin y Sosnowiec al campu d'estermín de Oswiecim. N'abril, unviáronse semanalmente grupos d'ente 60 y 70 xudíos, na so mayoría persones qu'habíen infringido les ordes de la policía, como hores de toque de queda, nun llevar la placa, etc.

El Departamentu Políticu de la Gestapo arrestó a xudíos sospechosos d'actividaes polítiques y unviar tamién a Oswiecim. La mayor parte d'eses detenciones fueron realizaes por Hauptscharfuhrer Angerer.

Les primeres deportaciones a gran escala de Bendzin y Sosnowiec tuvieron llugar en mayu de 1942. El Dr. Dreyer SS –Untersturmführer, xefe del Departamentu Políticu de la Gestapo de Kattowitz, esixó a los Conseyos Xudíos qu'apurrieren para la deportación a 7.000 xudíos vieyos y enfermos prometiendo qu'a cencielles un el reasentamiento taba destináu a que nun sufrieren nengún dañu.

Dempués de dellos discutinios, el númberu orixinal amenorgar a 1.500. El día de la deportación, les tropes de les SS y Schutzpolizei entraron nos barrios xudíos de Bendzin y Sosnowiec y recoyeron a los xudíos destinaos a la deportación. A tol mundu dexóse-y llevar 30 kg d'equipaxe y pocu dineru. Fueron llevaos a la estación de tren y empaquetados en camiones de ganáu, 120 por camión. Los pisos de los camiones cubriéronse con una capa de cal y los camiones selláronse antes de la salida. Munchos xudíos afogáronse camín a Oswiecim. Los meses de xunu y xunetu trescurrieron ensin deportaciones a gran escala, pero cada selmana deportábense pequeños grupos de xudíos a Oswiecim oa campos de trabayu en Silesia.

El 12 d'agostu de 1942 ordenóse a tolos xudíos restantes de Sosnowiec, Bendzin y Dabrowa que s'axuntaren en dos llugares en Bendzin y Sosnowiec.

Cuando toos tuvieron aconceyaos, les tropes de les SS y Schutzpolizei armaos con ametralladores y granaes de mano arrodiaron les places. El Schutzpolizei, que venía de les escueles de formación policial de Macki y Szrodula, taba al mandu de von Woettke, inspector de policía del distritu de Sosnowiec. L'acción" de deportación foi dirixida pol Dr. Dreyer, Lindner, Hauptscharfuhrer Freytag y trés funcionarios del Sonderbeauftragter: Roelle, Messner y Kuszinsky. Los xudíos viéronse obligaos a pasar frente a la comisión de deportación en grupos familiares, estremáos en cuatro categoríes:

1.- Los emplegaos en fábriques esenciales para l'esfuerzu bélicu alemán, a quien se-yos dexó quedase.

2.- Aquellos destinaos a ser treslladaos a campos de trabayos forzaos n'Alemaña.

3.- Los destinaos a la deportación al campu d'estermín de Oswiecim.

4.- Aquellos que'l so destino entá nun s'había decidíu.

Aquellos qu'intentaben pasar d'un grupu a otru fueron asesinaos nel actu. Mientres tol procesu, los xudíos fueron maltrataos poles SS y Schutzpolizei.

La selección enllargóse hasta la medianueche, cuando tolos pertenecientes a la categoría A pudieron tornar a los sos llares. Tolos demás tuvieron que permanecer nes places hasta la mañana siguiente, cuando los grupos B y C, por un total d'aproximao 12.000, concentráronse n'edificios especiales nes ciudaes. El mesmu día partió'l primer tresporte de 2.000 escontra'l campu d'estermín de Oswiecim. Mientres los diez díes siguientes, el restu caltúvose nes cases. Finalmente, aproximao 6.000 xudíos fueron deportaos a Oswiecim y 2.000 -3.000 pertenecientes a la categoría B a dellos campos de trabayos forzaos n'Alemaña. En febreru de 1943, dellos miles de trabayadores xudíos fueron treslladaos a campos de trabayu n'Alemaña.

En marzu de 1943, establecióse un guetu pa los xudíos de Bendzin en Kamionka y otru para los xudíos de Sosnowiec en Szrodula. La población cristiana viose obligada a abandonar la zona del guetu. Los xudíos de Dabrowa y la so contorna fueron llevaos a Sosnowiec y dende ellí distribuyíos a los dos guetos, qu'allugaben a unos 40.000 xudíos. Les puertes del guetu taben cerraes y curiaes por policías alemanes. A los xudíos solo dexábase-yos salir del guetu solu con un permisu especial. Los trabayadores xudíos que trabayaben nes fábriques fora del guetu fueron escoltaos a los sos llugares de trabayu. La disciplina nel guetu yera bien estricta y cualquier xudíu que sintiera disgustu por un alemán podía ser deportáu al campu d'estermín de Oswiecim.

El 19 de xunu de 1943, el Dr. Dreyer ordenó a los miembros del Bendzin Judenrat que visitaren la so oficina en Kattowitz. Nunca tornaron d'ellí.

El 22 de xunu de 1943 ordenóse a tolos xudíos de Bendzin que s'axuntaren. Los non trabayadores, na so mayoría vieyos, muyeres y neños, escondiéronse en búnkeres, habiendo aprendíu de la esperiencia, polo que principalmente solo los nuevos presentáronse pa rexistrase, creyendo que nun seríen perxudicaos, yá que trabayaben nes fábriques de guerra alemanes. Cuando s'axuntaron, fueron darréu arrodiaos por SS y Schutzpolizei. L'acción" foi dirixida pol xefe de la Gestapo Kattowitz, SS-Sturmbannfuhrer Mildner y el Dr. Dreyer. Aproximao ente 6.000 y 7.000 xudíos fueron deportaos a Oswiecim. Mientres el procesu, rexistróse'l guetu y fusilóse nel actu a los que s'atopaben escondíos. En total, 175 xudíos morrieron mientres esta acción.

Dellos díes dempués tuvo llugar una "aición" similar en Sosnowiec. La mayoría de los xudíos llograron escondese y, poro, solo aproximao 1.000 fueron deportaos.

La vida nos guetos mientres el mes de xunetu de 1943 foi relativamente sele. Los xudíos yá nun diben trabayar, yá que aprendieren que'l so trabayu nun ufiertaba nenguna salvaguardia. Hubo una considerable actividá clandestina ente los xudíos del guetu de Sosnowiec y Będzin, entamada poles organizaciones xuveniles Hai-Non'ar hai-Ziyyoni, Gordonia y Hai-Shomer hai-Za'dir.

Los centineles xudíos tomaron posiciones nel guetu para alvertir a los habitantes en casu de qu'empezara una nueva "acción". Les autoridaes alemanes publicaron avisos pidiendo a tolos xudíos aptos pa trabayar que s'ufierten como voluntarios para'l trabayu forzosu n'Alemaña, pero solu unos pocos respondieron al llamáu.

El domingu 1 d'agostu de 1943 empecipióse l'últimu procesu d'estermín en Bendzin y Sosnowiec. Nunca antes los alemanes escoyeren el domingu poles sos acciones" y por eso sorprendieron a los xudíos.

A les 2 a.m. los guetos taben arrodiaos por SS y Schutzpolizei. L'acción" foi comandada por Hauptsturmfuhrer Peikart, comandante del campu d'estermín de Birkenau. Participaron casi tolos miembros de la Gestapo Sosnowiec y Bendzin y el Departamentu Xudíu de la Gestapo de Kattowitz encabezadura pol Dr. Dreyer. Tamién asistió'l personal del “Sonderbeauftragter”. L'acción" duró cuatro díes. La clandestinidá xudía ufiertó resistencia, pero foi vencida dempués d'una llucha curtio y valiente.

Los alemanes rexistraron toles cases del guetu. Mientres el procesu, más de 1.000 homes, muyeres y neños xudíos fueron asesinaos nel guetu.

Los alemanes nun se fadiaron en sacar a los xudíos de los búnkeres, sinón que los dispararon con ametralladores y finalmente llanzaron granaes de mano p'asegurase de que naide quedara con vida. Podía vese a munchos neños corriendo al debalu fixu nos guetos dempués de perder a los sos padres. Fueron prindaos polos alemanes que los metieron en sacos y refundiáronlos en camiones o los mataron nel actu cutiéndo-yos la cabeza contra'l pavimentu.

30.000 - 35.000 xudíos fueron deportaos al campu d'estermín de Oswiecim. Fueron empaquetados en camiones de ganáu de ferrocarril, 120-150 por camión. Munchos afogáronse nel camín. Dexóse que 150 xudíos permanecieren na ciudá para recoyer les propiedaes de los deportaos.

El 3 d'agostu de 1943, una comisión compuesta pol Dr. Dreyer, el Dr. Schenwaelder - alcalde de Sosnowiec, el Dr. Braune y Barcsr estableció'l llamáu campu de lliquidación en Sosnowiec. Anunciaron que tolos xudíos que s'escondieren mientres la última "acción" podríen abandonar los sos escondites y entrar nel campu onde se-yos dexaría permanecer. Casi 2.000 xudíos axuntáronse. Dellos díes dempués, la mesma comisión ordenó la deportación a Oswiecim de dellos cientos d'ellos. Amás de los xudíos nel campu, unos 300 xudíos permanecieren nos guetos, que taben emplegaos en dellos talleres de xastrería. Tamién tuvieron que desenterrar los cadabres de los xudíos muertos mientres l'acción" que depués fueron cargaos en camiones y llevaos a los crematorios de Oswiecim. Casi a diariu, los guardias asesinaben a deteníos, especialmente los tenientes Richter y Teubel, el Zugwachtmeister Dallenberg y el Hauptwachtmeister Graupner.[10]

Mientres esta gran deportación n'agostu de 1943, la Organización de combate xudía (en polacu: Żydowska Organizacja Bojowa, ,ŻOB) en Będzin y Sosnowiec entamó un llevantamientu contra los alemanes. El llevantamientu, qu'empezó'l 3 d'agostu de 1943, foi dirixíu por Cwi (Tzvi) Brandes, Frumka Płotnicka y los hermanos Kożuch. Foi l'actu final de desafíu a la población local ensin posibilidaes d'ésitu. La mayoría de los mozos combatientes xudíos perecieron (400 muertos en combate), lluchando contra les apolmonantes fuerces alemanes.[11][12]

En setiembre y ochobre, los xudíos emplegaos nos talleres de xastrería fueron treslladaos a campos de trabayu na Alta Silesia. De xemes en cuando, la Gestapo unviaba grupos de xudíos dende'l campu de lliquidación a Oswiecim. L'últimu tresporte del Holocaustu a Auschwitz-Birkenau con xudíos obligaos a soterrar a los muertos, dexó Sosnowiec el 15 de xineru de 1944.

La resistencia de los habitantes del guetu ye conmemorada por una de les cais de Sosnowiec, que lleva'l nome de "Cai de los Héroes del Guetu" (Ul. Bohaterów Getta).

Frumka Płotnicka, de 29 años, dirixió'l llevantamientu nel guetu de Będzin axacente a Sosnowiec

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Konrad Charmatz (2003), Velees: memories de los años d'horror so los Nazis n'Europa, 1939-1945. Syracuse Prensa universitaria; ISBN  , vía Google Books. N'inglés.
  • Israel Gutman (1990), Enciclopedia del Holocaustu. Macmillan, ISBN  
  • Mieczysław Łyszczarz, Martyrologia Żydów m. Sosnowca w okresie okupacji hitlerowskiej (szkic monograficzny), Sosnowiec 1970.
  • Henry Schwab, El repiti aquello que queda, Cardenal Spellman Philatelic Muséu, 1992, p. 55.
  • Jarosław Sobaszk, Łukasz Podlejski, Żydzi w Sosnowcu-historia niepełna., ADORA Dąbrowa Górnicza 2005
  • N.Y.Sternfinkiel, Zagłada Żydów Sosnowca, Katowice 1946.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. H.E.A.R.T (2007). «Fourth Deportation: Sunday 1 August 1943». The Extermination of the Jews of Sosnowiec, Bendzin and Vicinity: 2nd June 1945. Holocaust Education & Archive Research Team. Consultáu'l 14 de marzu de 2015.
  2. Dawid Fischer. «The Ghetto of Sosnowiec (Srodula)». Holocaust Testimonies. PolishJews.org. Consultáu'l 28 de marzu de 2016.
  3. «Jewish youth at the "Farma" collective». Washington, DC: United States Holocaust Memorial Museum. Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'avientu de 2012. Consultáu'l 28 de marzu de 2016. «The "Farma" was a plot of land between Bedzin and Sosnowiec that was allocated to the local Zionist youth movements by the Jewish Council for the growing of vegetables.»CS1 maint: Unfit url (link)
  4. Charmatz 2003, Google Print, p.28.
  5. Nightmares: Memoirs of the Years of Horror under Nazi Rule in Europe, 1939-1945 Escrito por Konrad Charmatz
  6. The United States Holocaust Memorial Museum Encyclopedia of Camps and Ghettos, 1933-1945, Volume II: Ghettos in German-Occupied Eastern Europe Volume Editor Martin Dean Contributing Editor Mel Hecker Geoffrey P. Megargee General Editor Introduction by Christopher R. Browning Copyright Date: 2012 Published by: Indiana University Press https://doi.org/10.2307/j.ctt2050wk1
  7. Charmatz 2003, Google Print, p.20.
  8. Mojżesz Merin creía que la cooperación col ocupante yera la única posibilidá de supervivencia para los xudíos polo qu'en  1942, refugó la ufierta de cooperación cola Organización Xudía de Combate, cola que vieno Mordechaj Anielewicz del guetu de Varsovia. Los frutos de la so cooperación tuvieron llugar el 19 de xunu de 1943 cuando foi citáu a la sede del Presidium de la Policía en Sosnowiec, deteníu y deportáu al campu de concentración nazi de Auschwitz-Birkenau, onde foi asesináu.
  9. Charmatz 2003, Google Print, pp.28-30.
  10. https://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/rescue-by-jews/nasza-grupa.asp
  11. «Jewish history of Sosnowiec». Virtual Shtetl (21 de xineru de 2011).
  12. «Jewish history of Będzin». Virtual Shtetl. Consultáu'l 18 de xineru de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]