Guerres siries

De Wikipedia
Guerres siries
Fecha 274 edC → 168 edC
Llugar Asia Menor, Celesiria, Exiptu, Mesopotamia
mar Exéu, mar Mediterraneu
Resultáu Victoria seléucida
Belixerantes
Imperiu seléucida
Reinu del Ponto[a]
Reinu de Macedonia[b]
Imperiu ptolemaicu

  1. El Reinu de Ponto, sol reináu d'Ariobarzanes, tuvo aliáu colos seléucidas mientres la Primer Guerra Siria.
  2. El Reinu de Macedonia lluchó xunto al Imperiu seléucida nos reinaos d'Antígono II y Filipo V.
[editar datos en Wikidata]

Les Guerres Siries fueron una serie de seis conflicto armaos ente los imperios seléucida y ptolemaicu mientres los sieglos III y II e.C. sobre la rexón de Celesiria (que'l so significáu ye «Siria fundida»),[1] una de les poques salíes naturales d'Exiptu. Estos conflictos amenorgaron la fuercia de dambes partes y conducieron a la so eventual destrucción a manes de Roma y Partia.

Primer Guerra Siria (274-271 e.C. )[editar | editar la fonte]

Moneda coles efixes de Ptolomeo II y Arsínoe II.

A la década del so reináu, y aprovechando una sulevación en Seleucia Pieria, Ptolomeo II enfrentar al rei seléucida Antíoco I Sóter, que taba tratando d'ampliar el so imperiu a base de conquistes en Siria y Asia Menor. Ptolomeo demostró ser un gobernante enérxicu y un cualificáu xeneral. Amás, el so recién matrimoniu cola so hermana Arsínoe estabilizara la inestable corte exipcia (probablemente porque esanició a los posibles miembros de la familia lágida que podíen reclamar el tronu), lo que dexó a Ptolomeo llevar a cabu con ésitu la campaña. Delles interpretaciones de la hestoria lleguen inclusive a afirmar que foi'l celebru y el talentu de Arsínoe lo que ganó la guerra.[2]

La Primer Guerra Siria foi una gran victoria pa los Ptolomeos. Nos choques iniciales, Antíoco ganó a los gálates[3] y, aliáu con Ariobarzanes del Ponto (que venció a les tropes ptolemaiques con ayuda de los cambiadizos gálates),[4] ocupó los territorios exipcios na Siria costera y el sur d'Anatolia. Ptolomeo reconquistó estos territorios nel añu 271 e.C. , y amás estendió los dominios exipcios a Caria y la mayor parte de Cilicia.[5] Col güeyu de Ptolomeo enfocáu escontra l'este, el so mediohermanu Mages declaró independiente la provincia de Cirenaica, que lo siguiría siendo hasta 250 e.C. , cuando foi reabsorbido nel Imperiu exipciu. Esti conflictu, o siquier la so primer fase, ye tamién conocíu como la Guerra de Caria.[6]

Segunda Guerra Siria (260-253 e.C. )[editar | editar la fonte]

Antíoco II Theos asocedió al so padre en 261 e.C. , y poro, españó una nueva guerra pola posesión de Celesiria. Antíoco llegó a un alcuerdu col actual rei antigónida en Macedonia,[5] Antígono Gónatas, que tamién s'interesó por espulsar a Ptolomeo II fuera del Exéu.[7] Col sofitu de Macedonia, Antíoco II llanzó un ataque contra los enclaves exipcios n'Asia.

La mayor parte de la información sobre la Segunda Guerra Siria perdióse. Rescampla que Antígono ganó a la flota de Ptolomeo na batalla de Cos nel 256 e.C. , faciendo menguar el poderíu naval exipciu. Paez que Ptolomeo había perdíu terrén en Cilicia, Panfilia y Xonia, ente que Antíoco recuperó Mileto y Éfesu. La participación macedonia na guerra cesó cuando Antígono tuvo que faer frente a la rebelión de Corinto y Calcis en 253 e.C. , posiblemente socatrada por Ptolomeo, según un aumentu de l'actividá enemiga a lo llargo de la frontera norte de Macedonia.

La guerra concluyó en redol a 253 e.C. , col matrimoniu de Antíoco cola fía de Ptolomeo, Berenice Sira. Antíoco refugó a la so anterior esposa, Laodice, y apurrió una sustancial porción de los sos dominios como dote. Morrió n'Éfesu en 246 e.C. , envelenáu por Laodice según delles fontes. Ptolomeo II morrió nel mesmu añu.

Tercer Guerra Siria (246-241 e.C. )[editar | editar la fonte]

Tamién conocida como la Guerra de Laodice,[5] la Tercer Guerra Siria empezó con una de les munches crísis de socesión que plagaron los Estaos helenísticos. Antíoco II dexó dos madres con grandes ambiciones, yá que tres la so muerte abrió una competición ente la so refugada esposa Laodice y Berenice Sira, la fía de Ptolomeo II, por poner a los sos respeutivos fíos nel tronu. Laodice alegaba que Antíoco nomara herederu al so fíu nel so llechu de muerte, ente que Berenice sostenía que'l so fíu naciellu yera l'herederu llexítimu. Berenice pidió ayuda al so hermanu Ptolomeo III, el nuevu rei ptolemaicu, por que colara a Antioquía y asitiara al so fíu nel tronu. Cuando Ptolomeo llegó, Berenice y el so fíu fueren asesinaos por partidarios de Laodice.[8]

Ptolomeo entós declaró la guerra al acabante coronar fíu de Laodice, Seleuco II, y movilizóse con gran ésitu. Ganó importantes victories sobre Seleuco en Siria y Anatolia, ocupó de volao Antioquía y, según un recién descubrimientu de muestres cuneiformes,[9] llegó inclusive a Babilonia. Estes victories avafar pola perda de les Cícladas a manes de Antígono Gónatas tres la batalla de Andros.[8] Aquel día, Seleuco tenía la so propies dificultaes. La so dominante madre pidiólu que concediera la correxencia al so hermanu menor, Antíoco Hierax, según el dominiu de los territorios seléucidas n'Anatolia.[5] Antíoco rápido declaró la so independencia, socavando los esfuercios de Seleuco por defendese de Ptolomeo.

En cuenta de una paz en 241 e.C. , a Ptolomeo fuéron-y daos nuevos territorios na mariña norte de Siria, incluyida Seleucia Pieria,[5] nel puertu de Antioquía. L'Exiptu ptolemaicu algamaba l'apoxéu del so poder.

Cuarta Guerra Siria (219-217 e.C. )[editar | editar la fonte]

Bustu de Antíoco III (Muséu del Louvre).

Al tomar el tronu seléucida en 223 e.C. , Antíoco III (241-187 e.C. ),[10] encamentar a sigo mesmu la xera de restaurar les perdes de les posesiones imperiales de Seleuco I Nicátor, que s'estendíen dende'l Reinu grecobactriano ya India nel este, l'Helesponto nel norte, y Siria nel sur. En 221 e.C. volviera establecer el control seléucida sobre les provincies oriental y tomao de nuevu Asia Menor al so tíu rebalbu Aqueo. L'ambiciosu rei dirixó entós la so mirada escontra Siria y Exiptu.

Exiptu debilitárase considerablemente por cuenta de les intrigues palaciegues y el malestar público. L'imperiu del acabante coronar Ptolomeo IV (el so reináu duró dende 221 a 204 e.C. ) empezó col asesinatu de reinar madre, Berenice II.[10] El nuevu rei rápido cayó so l'absoluta influencia de cortesanos imperiales. Los sos ministros utilizaron el so poder absolutu nel so propiu interés, lo que disgustó al so pueblu.

Antíoco trató de sacar provechu d'esa caótica situación. Dempués d'una fracasada invasión en 221 e.C. , finalmente empezó la Cuarta Guerra Siria en 219. Reconquistóse Seleucia Pieria, según les ciudaes de Siria, ente elles Tiru.[10] En llugar d'invadir Exiptu con celeridad, Antíoco esperó en Palestina mientres más d'un añu, consolidó los sos nuevos territorios y escuchó les propuestes diplomátiques del Imperiu exipciu.

Mentanto, el ministru de Ptolomeo, Sosibio, empezó'l reclutamiento y la formación d'un exércitu. El criteriu de contratación non yá reclutaba griegos de la población llocal, como solíen faer los exércitos helenísticos polo xeneral, sinón que tamién apuntó nativos exipcios,[10] llegando a enrolar hasta trenta mil nativos nes sos tropes como falangitas (los conocíos como machimoi-epilektoi). Esta novedosa seleición dio los sos frutos, pero finalmente tuvo consecuencies pa la estabilidá ptolemaica. Nel branu de 217 e.C. , Ptolomeo ganó al largamente retrasáu Antíoco na batalla de Rafia, la mayor batalla dende la batalla de Ipsos.

La victoria de Ptolomeo fíxo-y caltener el so control sobre Celesiria,[5] pero'l débil rei negar a siguir avanzando sobre l'imperiu de Antíoco, inclusive a volver tomar Seleucia Pieria. L'Imperiu exipciu va siguir debilitándose mientres los siguientes años, nos que sufrió problemes económicos y rebeliones. Los sentimientos nacionalistes desenvolviérense ente los nativos exipcios que llucharen en Rafia. Confiaos y bien formaos, rompieron con Ptolomeo no que se conoz como la revuelta d'Anjunnefer,[5] na cual establecieron el so propiu reinu nel Alto Exiptu y que los Ptolomeos reconquistaron finalmente alredor de 185 e.C.

Quinta Guerra Siria (202-195 e.C. )[editar | editar la fonte]

Perdes territoriales exipcies a manes de los seleúcidas.

La muerte de Ptolomeo IV en 204 e.C. foi siguida por un sangrientu conflictu en redol a la rexencia como'l so herederu de la que remaneció Ptolomeo V, que yera namái un neñu. El conflictu empecipiar col asesinatu de la esposa y hermana del rei muertu, Arsínoe, polos ministros Agatocles y Sosibio. El destín de Sosibio taba claru, pero paez Agatocles llevó a cabu la rexencia mientres dalgún tiempu hasta que foi acoradáu por una volátil alteria alexandrina. La rexencia pasó d'un asesor a otru, y el reinu atopar nun estáu cercanu a l'anarquía.[11]

Tratando d'aprovechar les ventayes d'esti baturiciu, Antíoco III preparó una segunda invasión de Celesiria. Llegó a un alcuerdu con Filipo V de Macedonia pa conquistar y compartir los territorios de los Ptolomeos d'ultramar,[11] a pesar de lo cual, aquella cobiciosa alianza nun duraría enforma. Antíoco rápido afaró la rexón al so pasu. Dempués d'un curtiu retrocesu en Gaza, dio un aplastante golpe a los Ptolomeos cerca de la cabeza del ríu Xordán que-y valió l'importante puertu de Sidón.

En 200 e.C. , emisarios romanos llegaron a Filipo y Antíoco esixendo que s'abstuvieren d'invadir Exiptu. Los romanos asina nun sufriríen alteración dalguna na importación de granos d'Exiptu, clave pa la manuntención de la masa de la población d'Italia. Como los monarques nun entamaren invadir Exiptu en sí, cumplieron voluntariamente les demandes de Roma. En 198 e.C. , y gracies a la so victoria en Panio, Antíoco completó la subyugación de Celesiria y llanzó una incursión sobre'l restu de fortaleces de Ptolomeo na mariña de Caria y Cilicia.[11]

Problemes internos llevaron a Ptolomeo buscar una rápida y desfavorable paz. El movimientu nacionalista, qu'empezara antes de la guerra cola revuelta de Anjunnefer y ampliárase col sofitu de los sacerdotes exipcios, creó baturiciu y sedición en tol reinu. Los problemes económicos llevaron al gobiernu ptolemaicu a aumentar los impuestos, lo que de la mesma alimentó entá más el fueu nacionalista. Col fin de centrase nel frente internu, Ptolomeo robló un tratáu de conciliación con Antíoco en 195 e.C. , dexando al rei seléucida la posesión de Celesiria[5] y alcordando la boda de Ptolomeo cola fía de Antíoco, Cleopatra.[11]

Sesta Guerra Siria (170-168 e.C. )[editar | editar la fonte]

Ptolomeo VI Filometor.

Les causes d'esti últimu conflictu son escures. En 170 e.C. , Eulao y Leneo, los dos rexentes del nuevu rei ptolemaicu Ptolomeo VI, declararon la guerra al rei seléucida Antíoco IV Epífanes. Nesi mesmu añu, los hermanos menores de Ptolomeo, Ptolomeo VIII y Cleopatra II, fueron declaraos co-gobernantes col fin de reforzar la unidá d'Exiptu. Les operaciones militares nun s'empecipiaron hasta 169 e.C. , cuando Antíoco ganó rápido la iniciativa aprovechando la importante ciudá estratéxica de Pelusio, en territoriu tradicionalmente exipciu.[12]

Cuando los exipciu dieron cuenta de la so llocura al empecipiar la guerra, Eulao y Leneo fueron derrocaos y sustituyíos por dos nuevos rexentes, Comano y Cineas,[12] y fueron unviaos emisarios a axustar un tratáu de paz con Antíoco. Antíoco tomó a Ptolomeo VI (que yera'l so sobrín) sol so tutela, dándo-y un control efectivu d'Exiptu. Sicasí, esto foi inaceptable pal pueblu d'Alexandría, que respondió proclamando a Ptolomeo VIII como únicu rei. En respuesta a esta atrevencia, Antíoco asedió Alexandría, pero foi incapaz de cortar les comunicaciones de la ciudá y tamién precisaba faer frente a una revuelta en Xudea a finales de 169, polo que retiró'l so exércitu.

N'ausencia de Antíoco, Ptolomeo VI y el so hermanu reconciliáronse. Antíoco, enraxonáu pola perda del control sobre'l rei, invadió de nuevu'l país. Los exipcios pidieron ayuda a Roma y el Senáu espachó Cayo Popilio Lenas a Alexandría. Mentanto, Antíoco enferronárase a Xipre y Menfis, y empecipió de nuevu la marcha a Alexandría.[12] En Eleusis, nes contornes de la capital, axuntóse Antíoco con Popilio Lenas, de quien fuera amigu mientres la so estancia en Roma. Pero en llugar d'una templada bienvenida, Popilio dio al rei un ultimátum de parte del Senáu: tenía de sacupar Exiptu y Xipre de momentu.

Antíoco clamió al romanu tiempu pa estudiar la orde de repliegue, pero Popilio coyó una caña d'azucre, empezó a trazar un círculu alredor del seléucida nel sable y ordenólu nun salir d'él hasta que se decidiera. Antíoco optó por obedecer l'ultimátum romanu. El "día de Eleusis" punxo fin a La Sexta Guerra Siria y a les esperances de Antíoco de conquistar territoriu exipciu.[12][13]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]