Guerres revolucionaries franceses

De Wikipedia
Guerres revolucionaries franceses
Fecha 20 abril 1792 → 20 payares 1815
Llugar Europa
[editar datos en Wikidata]

Les Guerres revolucionaries franceses o Guerres de Coalición asoceder tres l'entamu d'hostilidaes ente'l gobiernu revolucionariu francés y Austria en 1792 y hasta la firma del Tratáu de Amiens de 1802. De normal estrémense ente la Primer Coalición (1792-1797) y la Segunda Coalición (1798-1801), anque Francia tuvo constantemente en guerra con Gran Bretaña dende 1793 hasta 1802. Tuvieron marcaes pol fervor revolucionariu francés y poles innovaciones nel ámbitu militar.

Estos eventos representaron una serie de campañes caracterizaes pol enfrentamientu ente Francia y les diverses coaliciones que se-y opunxeron, espandiendo en cada casu la primera'l so territoriu. Les hostilidaes cesaron col Tratáu de Amiens (1802). Pa los eventos militares posteriores veanse les Guerres Napoleóniques. Dambos conflictos constitúin la Gran Guerra Francesa.

El navío Oriente esplota mientres la Batalla de Aboukir, 1 d'agostu de 1798.

Contestu históricu[editar | editar la fonte]

Dende'l Tratáu d'Utrecht, Austria, Inglaterra y Francia quedaren como los trés grandes potencies hexemóniques d'Europa, anque los intereses de los dos primeres xunir pa enfrentase cola tercera. Austria quería terminar cola influencia francesa nos Países Baxos ya Inglaterra tarrecía'l poderíu naval francés. España foi aliada de Francia contra Inglaterra mientres gobernaba la monarquía borbónica. A pesar d'ello, yera una potencia en decadencia: confinada nun estremu del continente, retenía namái parte de la so superioridá nel mar. Francia cuntaba a pesar d'ello con otros aliaos nes fronteres d'Austria: Suecia nel norte, Polonia nel este, Baviera nel sur d'Alemaña, Prusia nel este y el Reinu de Nápoles n'Italia. Estes naciones, que teníen razones de sobra pa tar resentíes con Austria, fueron los aliaos naturales de Francia contra'l so enemigu. El Piamonte, enclaváu ente los dos aliances, aliar según los sos intereses puntuales con unos o otros. Los Países Baxos xunir a Inglaterra o a Francia según fora'l partíu gobernante na república. Suiza yera neutral.

A la fin de la segunda metá del sieglu XVIII, dos potencies surdieren nel norte: Rusia y Prusia. Estos postreros pasaren a ser d'un simple electoráu a convertise nun importante reinu con Federico-Guillermo, qu'apurriera l'ayalga y l'exércitu, y col so fíu, Federico'l Grande, que fixera usu d'ellos pa espandir el territoriu. Rusia, largamente desconectada del restu de los países, introduxérase na política europea de la mano de Pedru I y Catalina II. L'ascensión d'estos dos potencies desequilibró l'anterior balanza de poderes. Acordies con el Congresu de Viena, Rusia y Prusia executaren la primer partición de Polonia en 1772, y tres la muerte de Federico'l Grande, la emperatriz Catalina y l'emperador José xunir en 1785 pa faer lo propio cola Turquía Europea.

El [Reinu de Francia], debilitáu tres la imprudente y desafortunada Guerra de los Siete Años, asistiera a la partición de Polonia ensin oponese, y nun punxera torgues a la cayida del Imperiu otomanu y dexó que los sos aliaos republicanos de los Países Baxos fueren barríos por Prusia ya Inglaterra ensin empresta-yos ayuda. Estos postreros restablecieren en 1787 el gobiernu hereditariu de les Provincies Xuníes de los Países Baxos. L'únicu actu qu'honró a la política francesa foi'l sofitu dau a la independencia de los Estaos Xuníos. La revolución de 1789, anque estendió la influencia moral de Francia, menguó entá más la so influencia diplomática.

Inglaterra sollertar en 1788 polos ambiciosos proyeutu de Rusia, y n'unión coles Provincies Xuníes de los Países Baxos y Prusia, trató de pone-yos frenu. A puntu d'empecipiar les hostilidaes, l'emperador José morrió en febreru de 1790, y asocedió-y Leopoldu, quien aceptó en xunetu la Convención de Reichenbach. Esta convención, cola participación d'Inglaterra, Rusia y los Países Baxos, sentó les bases de la paz ente Austria y Turquía, quien la robló'l 4 d'agostu de 1791 en Sistova, lo que coles mesmes dexó la pacificación de los Países Baxos. Primida per Inglaterra y Prusia, Catalina II robló tamién la paz col Sultán otomanu en Jassy el 29 d'avientu de 1791. Estes negociaciones y los trataos a los que dio llugar acabaron coles intrigues polítiques del sieglu XVIII, y dexaron llibres a les potencies pa volver la so atención escontra la Revolución francesa.

Los príncipes d'Europa, quien hasta agora nun tuvieren otru enemigu sinón ellos mesmos, atopar con un enemigu común. Les antigües rellaciones de guerres y aliances, que pasaren por altu mientres la guerra de los Siete Años, habíen agora cesáu por completu. Yera l'entamu de la Primer Coalición.

Guerres de la Primer Coalición[editar | editar la fonte]

1791-1792[editar | editar la fonte]

María Antonieta (1783).
Charles Guilleaume Ferdinand, Duque de Brunswick.
François Christophe Kellermann.

Yá en 1791, el restu de les monarquíes europees repararon con esmolición el desenvolvimientu de los acontecimientos en Francia, y consideraron la conveniencia d'intervenir, yá fora en sofitu de Lluis XVI o bien pa sacar provechu del caos nel país. El principal protagonista foi Leopoldu II, hermanu de María Antonieta, que primeramente vio la Revolución con ecuanimidad, pero que se vio cada vez más alteriáu pola progresiva radicalización d'ésta, anque a pesar d'ello esperaba evitar la guerra. El 27 d'agostu, el rei Leopoldu y Federico Guillermu II de Prusia, asesoraos por nobles franceses exiliaos, publicaron la Declaración de Pillnitz, qu'espresaba l'interés de les monarquíes europees pol bienestar de Luis y la so familia, y amenaciaben vagamente con severes consecuencies si daqué asocediéra-yos. Anque Leopoldu vio la Declaración de Pillnitz como una vía d'aición que-y evitaría tomar aiciones contra Francia, siquier enagora, ésta foi tomada en Francia como una seria amenaza polos líderes revolucionarios.

Amás de les diferencies ideolóxiques ente Francia y les potencies monárquiques d'Europa, había continues disputes sobre los estaos Imperiales n'Alsacia, y los franceses fuéronse esmoleciendo pol baturiciu producida polos nobles exiliaos, especialmente nos Países Baxos austriacos y los pequeños estaos d'Alemaña.

A la fin, foi Francia quien declaró la guerra a Austria, col votu na Asamblea a favor de la guerra'l 20 d'abril de 1792, tres una llarga llista d'agravios pasaos presentada pol ministru d'esteriores Charles François Dumouriez. Dumouriez preparó una invasión inmediata de los Países Baxos austriacos, onde esperaba llograr el sofitu popular contra'l dominiu austriacu.

Sicasí, la Revolución había desorganizado l'exércitu, y les fuercies movilizaes yeren insuficientes pa una invasión. Los soldaos flaqueaban al primer signu de batalla, desertando en masa y en dellos casos, asesinando a los sos xenerales.

Mientres el gobiernu revolucionariu movilizaba tropes de refrescu y reorganizaba los sos exércitos, un exércitu aliáu prusianu sol mandu del Duque de Brunswick axuntar en Koblenz, nel Rin. En xunetu empezaba la invasión, colos exércitos de Brunswick tomando con facilidá les fortaleces de Longwy y Verdún.

Brunswick decretó la proclamación escrita pol exiliáu Louis Joseph, príncipe de Condé, declarando'l so intentu de restaurar al rei tolos sos poderes y amenaciando a toa persona qu'osara oponese a ser declarada como rebelde y condergada a muerte pola llei marcial. Esto tuvo l'efectu inmediatu de motivar a los exércitos revolucionarios y el gobiernu a oponese con tolos medios al so algame, y provocó el derrocamientu del rei nun asaltu al Palaciu de les Tullerías.

La invasión siguió, pero na Batalla de Valmy, el 20 de setiembre llegar a una situación d'estancamientu ente Dumouriez y Kellermann, na cual estremóse l'actuación profesional de l'artillería francés. Anque la batalla supunxo un empate tácticu, alzó la moral francesa. Entá más, los prusianos, que vieron cómo la campaña enllargábase más de lo entamao, y debíu al altu costu de la mesma, decidieron retirase de Francia pa caltener el so exércitu.

Mentanto, los franceses tuvieren ésitu en munchos otros frentes, ocupando Saboya y Niza, n'Italia, mientres el xeneral Adam Philippe, Conde de Custine, invadía Alemaña, munches ciudaes a lo llargo del Rin, y llegaba hasta Frankfurt. Dumouriez llanzar a una ofensiva sobre Bélxica de nuevu, llogrando una gran victoria sobre los austriacos na Batalla de Jemappes, el 6 de payares, y ocupando per completu'l país de primeres del iviernu.

1793[editar | editar la fonte]

El 21 de xineru, el gobiernu revolucionariu executó a Lluis XVI. Esto xunió a toa Europa, incluyendo a España, Nápoles y Holanda contra la Revolución. Anque Gran Bretaña simpatizaba primeramente cola Asamblea, xuniérase agora a la Primer Coalición contra Francia, y preparábense exércitos pa lluchar contra Francia en toles sos fronteres.

Francia respondió declarando una nueva lleva de cientos de miles d'homes, empezando la política francesa de reclutamientos en masa pa disponer de más fuercies que los estaos aristocráticos, y de tomar la iniciativa na ofensiva por que estos exércitos masivos pudieren requisar el material de guerra prindáu a los enemigos.

Francia sufrió severos reveses de primeres, siendo espulsada de Bélxica, sufriendo derrotes nel Rosellón ante les tropes españoles (Guerra del Rosellón), y con revueltes nel oeste y sur. A la fin del añu, los nuevos grandes exércitos y la feroz política de represión interna, incluyendo les execuciones en masa, habíen repelido les invasiones y entartalláu les revueltes. L'añu terminó coles fuercies franceses en claru ascensu, pero inda mui cerca de les fronteres previes a la guerra.

1794[editar | editar la fonte]

Anque la invasión d'El Piamonte foi un fracasu, la invasión d'España al traviés de los Pirineos tomó San Sebastián y otros territorios catalanes, guipuzcoanos y navarros, y los franceses consiguieron la victories na Batalla de Tourcoing y sobremanera na batalla de Fleurus, ocupando toa Bélxica y la ribera del Rin.

1795[editar | editar la fonte]

Dempués de tomar los Países Baxos nun ataque sorpresa mientres l'iviernu, Francia estableció la República Bátava como estáu satélite. Prusia y España decidir a roblar la paz xebradamente, dexando la primer la ribera izquierda del Rin a Francia, y llibrándose la segunda de los exércitos franceses qu'enfusaren n'España (Paz de Basilea). Esto terminó cola mayor crisis de la Revolución, y Francia viose llibre d'invasiones mientres munchos años.

Inglaterra intentó reforzar a los rebeldes na Vandea, pero fracasó, y el so intentu de derrocar al gobiernu de París pola fuercia foi atayáu poles guarniciones franceses lideraes por Napoleón Bonaparte, llevando al establecimientu del Direutoriu.

Na frontera del Rin, el xeneral Pichegru, axustando colos exiliaos monárquicos, traicionó al so exércitu y forzó la evacuación de Manheim y el fracasu del asediu de Mainz por Jourdan.

1796[editar | editar la fonte]

Francia preparó una gran ofensiva en trés frentes, con Jourdan y Moreau sobre'l Rin y Bonaparte n'Italia. Los trés exércitos diríen xunise nel Tirol y colar sobre Viena.

Jourdan y Moreau avanzaron rápido n'Alemaña, y Moreau había alcanzáu Baviera y el cantu del Tirol en setiembre, pero Jourdan foi ganáu pol Archiduque Carlos, y dambos exércitos viéronse forzaos a retirase a lo llargo del Rin.

Napoleón, per otra parte, tuvo un ésitu completu na so atrevida invasión d'Italia. Dixebró los exércitos de Cerdeña y Austria, ganándo-yos por separáu y forzando la paz a Cerdeña mientres conquistaba Milán y ponía sitiu a Mantua. Ganó socesivamente a los exércitos austriacos, unviaos contra él, al mandu de Wurmser y Alvintzy, mientres siguía l'asediu.

La rebelión na Vandea tamién foi entartallada en 1796 por Hoche, pero l'intentu d'ésti de desembarcar una fuercia invasor n'Irlanda foi infructuosa.

1797[editar | editar la fonte]

Finalmente, Napoleón prindó Mantua, rindiendo a 18.000 austriacos. L'Archiduque Carlos nun pudo detener la invasión del Tirol, y el gobiernu austriacu pidió la paz n'abril, de forma simultánea a la invasión francesa d'Alemaña por Moreau y Hoche.

Austria robló'l Tratáu de Campo Formio n'ochobre, venciendo Bélxica a Francia y reconociendo el control francés sobre'l valle del Rin y gran parte d'Italia. L'antigua República de Venecia foi estremada ente Austria y Francia. Esto terminó cola guerra de la Primer Coalición, anque Gran Bretaña siguió en guerra con Francia.

Napoleón n'Exiptu[editar | editar la fonte]

1798[editar | editar la fonte]

Batalla de Aboukir, 1 al 2 d'agostu de 1798.

Con namái los ingleses entá en guerra con Francia, y nun disponiendo éstos d'una flota abonda pa una guerra direuta, Napoleón concibió la invasión d'Exiptu en 1798, que satisfadría'l so deséu personal de gloria y el deséu del Direutoriu de tene-y lloñe de París. L'oxetivu militar de la espedición nun taba claru, pero ésti podría amenaciar la dominación inglesa de la India.

Napoleón saleó dende Toulon a Alexandría, desembarcando en xunu. Coló escontra El Cairu, y llogró una gran victoria na Batalla de les Pirámides. Sicasí, la so flota foi destruyida por Nelson na Batalla del Nilo, dexándo-y atrapáu n'Exiptu. Napoleón precisó'l restu del añu pa consolidar la so posición n'Exiptu.

El gobiernu francés tamién llogró ventaya de la relaxación interna en Suiza pa invadila, estableciendo la República Helvética y anexonándose Xénova. Les tropes franceses tamién depunxeron al Papa, estableciendo una república en Roma.

Una espedición n'Irlanda, liderada pol xeneral Hoche, facer a la mar en 1796. Acompañada polos Irlandeses Xuníos de Wolfe Tone, intentó desembarcar na Badea de Bantry, Condáu de Cork, pero la fuerte resistencia galesa torgó un desembarcu esitosu. Unvióse otra fuercia espedicionario al Condáu de Mayo p'ayudar la rebelión contra Inglaterra nel branu de 1798. Tuvo ciertu ésitu contra les tropes britániques, de forma más notable en Castlebar, pero fueron finalmente refugaos mientres trataben d'algamar Dublín. Los buques franceses unviaos p'ayudar fueron prindaos pola Armada Real Inglesa cerca del Condáu de Donegal.

Guerres de la Segunda Coalición[editar | editar la fonte]

Inglaterra y Austria entamaron una nueva coalición contra Francia en 1798, qu'incluyía per primer vegada a Rusia, anque nun entraron n'aición hasta 1799 sacante en Nápoles.

1799[editar | editar la fonte]

Los aliaos punxeron en marcha numberoses invasiones n'Europa, incluyendo campañes n'Italia y Suiza, y una invasión anglu-rusa de los Países Baxos. El xeneral rusu Aleksandr Suvórov infligió una serie de desastres a los franceses n'Italia, llevándolos en retrocesu hasta los Alpes. Sicasí, los aliaos tuvieron menos suerte nos Países Baxos, onde los ingleses retirar tres enllancase (a pesar de que llograron prindar a la flota Alemana), y en Suiza, onde tres una serie de victories iniciales, l'exércitu rusu foi dafechu ganáu na Segunda Batalla de Zurich.

El mesmu Napoleón invadió Siria dende Exiptu, pero tres el fracasáu asediu d'Acre volvió retirase a Exiptu, repeliendo una invasión anglu-turca. En teniendo noticies de la crisis político y militar en Francia, volvió dexando tres él al so exércitu, y usó la so popularidá y el sofitu del exércitu pa dar un golpe d'estáu (18 de Brumario) que-y convirtió en Primer Cónsul, y cabeza del gobiernu francés.

1800[editar | editar la fonte]

Esquema tácticu de la Batalla de Marengo.

Napoleón unvió a Moreau a la campaña d'Alemaña, y foi él mesmu a crear un nuevu exércitu en Dijon, colando al traviés de Suiza p'atacar a los exércitos austriacos n'Italia dende tras. Evitando la so derrota per escasu marxe, ganó a los austriacos en Marengo y volvió ocupar el norte d'Italia.

Moreau mentanto invadía Baviera y ganaba una gran batalla contra Austria n'Hohenlinden. Depués siguió escontra Viena y fixo qu'Austria pidiera la paz.

1801[editar | editar la fonte]

Austria axusta'l Tratáu de Lunéville, aceptando básicamente los términos del anterior Tratáu de Campo Formio. N'Exiptu, otomanos ya ingleses invadieron y finalmente obligaron a rindise a los franceses tres tomar d'El Cairu y Alexandría.

Inglaterra siguió la so guerra nel mar. Una coalición de países non combatientes, qu'incluyía a Prusia, Rusia, Dinamarca y Suecia, xunir pa protexer a la marina mercante neutral del bloquéu inglés, lo que dio pie a Nelson p'atacar por sorpresa a la flota danesa na Batalla de Copenhague.

1802[editar | editar la fonte]

En 1802 Inglaterra robla'l Tratáu de Amiens, rematando la guerra y reconociendo les conquistes franceses. Esto empecipió'l mayor paréntesis de paz nel periodu 17921814, y la entronización de Napoleón como Emperador ye un puntu apropiáu que señala la transición ente les Guerres Revolucionaries Franceses y les Guerres Napoleóniques.

La Primer República Francesa, qu'empezara nuna posición bien precaria y cercana al colapsu, ganara a tolos sos enemigos nel continente y producíu un exércitu revolucionariu que llevaría al restu de potencies dellos años emular. Cola conquista de la marxe izquierda del Rin y la dominación de los Países Baxos, Suiza ya Italia, consiguieren práuticamente tolos oxetivos territoriales que los monarques de les cases de Valois y Borbón intentaren conquistar mientres sieglos.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]