Guerres búlgaro-bizantines

De Wikipedia
(Redirixío dende Guerres búlgaru-bizantines)
Guerres búlgaru-bizantines
Fecha 680 → 1355 (Gregorianu)
Llugar Península balcánica
Consecuencies Finalmente, l'Imperiu otomanu facer col control de la zona.
Belixerantes
Primer Imperiu búlgaru
Segundu Imperiu búlgaru
Imperiu bizantín
Comandantes
Asparukh
Tervel
Kormisosh
Vinekh
Telets
Telerig
Krum
Omurtag
Malamir
Presian I
Boris I
Simeón I
Pedru I
Boris II
Samuel
Gabriel Radomir
Iván Vladislav
Presian II
Pedru II
Pedru III
Pedru IV
Iván Rustan I
Ivanko
Kaloyan
Iván Rustan II
Miguel Rustan I
Mitso Rustan
Constantín I
Ivailo
Smilets
Teodoro Svetoslav
Xurde II
Miguel Rustan III
Iván Esteban
Iván Alejandro
Constantino IV
Xustinianu II
Filípico Bardanes
Constantino V
Nicéforo I Logothetes Megas
Miguel I Rangabé
Lleón V l'Armeniu
Teófilo
Miguel III
Lleón VI el Sabiu
Alejandro III
Romanu I
Nicéforo II Foques
Xuan I Tzimisces
Basilio II
Miguel IV el Paflagonio
Miguel VII Ducas
Isaac II Ángelo
Alejo III Ángelo
Xuan III Ducas Vatatzés
Teodoro II Láscaris
Miguel VIII Paleólogu
Andrónico II Paleólogu
Miguel IX Paleólogu
Andrónico III Paleólogu
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerres Búlgaru-Bizantines

Les guerres búlgaru-bizantines fueron una serie de conflictos armaos ente bizantinos y búlgaros. Los enfrentamientos empezaron cuando un grupu de protobúlgaros procedente d'Asia menor asítiase na península balcánica nel sieglu V y empezó a espandise escontra'l sureste dempués de 680, dirixíos pol kan Asparukh. A lo llargo del sieglu siguiente, búlgaros y bizantinos siguieron engarrando hasta que los búlgaros, dirixíos por Krum consiguieron ganar a los bizantinos. Tres la muerte de Krum en 814, el so fíu Omurtag, robló una paz con Bizanciu que duró trenta años. En 893, mientres otra fase de guerra intensa, Simeón I, emperador Búlgaru, ganó de nuevu a los bizantinos nel so intentu de formar un gran imperiu n'Europa Oriental, anque fracasó n'última instancia.

En 971, Xuan I Tzimisces, emperador bizantín, consiguió apoderar la mayor parte del Imperiu búlgaru en ganando a Boris II y conquistar la capital Preslav. Basilio II completó la conquista de Bulgaria en 1018, tres la so victoria na batalla de Kleidion. Mientres les décades siguientes produciéronse numberoses revueltes contra'l poder bizantino, pero nun foi hasta 1185 cuando Teodoro Pedro y Ivan Rustan consiguieron solmenase'l xugu de Constantinopla, aprovechando les disputes dinástiques nel Imperiu bizantín.

Dempués de la conquista de Constantinopla polos cruciaos en 1204, Kaloyan, l'emperador búlgaru, trató de entablar rellaciones amistoses col acabante crear Imperiu llatín, pero los cruzaos refugaron cualquier acercamientu. Ante'l refugu sufiertu, Kaloyan aliar col Imperiu de Nicea, unu de los estaos bizantinos creaos tres la cayida de Constantinopla, contra'l poderíu cruzáu. Tres el colapsu del imperiu llatín, los bizantinos, aprovechando la guerra civil que travesaben los búlgaros, conquistaron partes de Tracia, anque fueron recuperaes pocu dempués pol emperador Teodoro Svetoslav. Les rellaciones búlgaru-bizantines siguieron siendo inestables hasta que'l nuevu poder de los otomanos destruyó l'Imperiu búlgaru en 1422 y el Bizantín en 1453.

La guerra de Asparukh[editar | editar la fonte]

El primer alcontrón ente protobúlgaros y bizantinos producióse cuando Asparukh de Bulgaria, fíu del kan Kubrat emigró escontra l'oeste, ocupando'l sur de l'actual Besarabia. Asparukh ganó a los bizantinos de Constantino IV, qu'atacara a los invasores simultáneamente per tierra y per mar, consiguiendo sitialos nel campamentu fortificáu d'Ongala. Sicasí, la retirada de Constantino IV por problemes de salú, fixo suplir la llerza nes sos tropes, momentu qu'aprovecharon los protobúlgaros de Asparukh pa ganalos na batalla de Ongala. En 681, Constantino tuvo que reconocer al estáu búlgaru de Moesia y aceptar el pagu de tributos como mediu pa evitar les incursiones búlgares na Tracia bizantina.[1] Ocho años dempués, Asparukh encabezó nueves campañes contra la Tracia Bizantina.

Les guerres de Tervel[editar | editar la fonte]

Tervel apaez mentáu nos testos bizantinos en 704, cuando'l depuestu emperador Xustinianu II solicitó la so ayuda pa recuperar el tronu de Bizanciu en cuenta de collaboración, regalos y la mano de la so fía. Con un exércitu de caballería de quince mil homes que-y facilitó Tervel, Xustinianu avanzó sobre Constantinopla y consiguió entrar na ciudá en 705. El restauráu emperador executó a los sos usurpadores Leoncio y Tiberiu III xunto con munchos de los sos siguidores. Dempués, concedió a Tervel el títulu de Kaisar (César), lo que-y asitiaba darréu per debaxo del emperador y territorios nel nordeste de Tracia, na rexón de Zagore. Desconozse si Tervel llegó efeutivamente a casase con Anastasia, la fía de Xustinianu.

Sicasí, apenes tres meses dempués, Xustinianu infringió l'alcuerdu, empecipiando operaciones militares nel área vencida a Tervel. Esti lo ganó na batalla de Anchialus en 708. En 711, Xustinianu II solicitó nuevamente'l sofitu de Tervel pa encalorar una importante revuelta n'Asia Menor, pero solo llogró una tibia respuesta per parte del búlgaru, que punxo a la so disposición un exércitu de trés mil homes. En siendo ganáu por Filípico, Xustinianu II foi prindáu y executáu, dexándose a les fuercies búlgares retirase a los sos territorios. Tervel aprovechó'l desorde internu de los bizantinos pa escalar Tracia en 712, llegando a les puertes de Constantinopla.

Según la información cronolóxica del Imennik, Tervel morrería en 715. Sicasí, el cronista bizantín Teófanes el Confesor amuésanos a Tervel interviniendo na restauración del depuestu emperador Anastasio II en 718 o 719. Si Tervel tuviera vivu entós, taríamos falando del gobernante búlgaru que robló un nuevu tratáu col emperador Teodosio III en 716 (confirmando'l pagu añal de tributos a Bulgaria, les concesiones territoriales en Tracia y regulando el comerciu y la situación de los refuxaos políticos) y qu'ayudó llevantar el segundu asediu árabe de Constantinopla per tierra nos años 717-718. Según Teófanes, los búlgaros masacraron a ventidós mil árabes na batalla.

Les guerres de Constantino V[editar | editar la fonte]

Búlgaros y bizantinos en llucha.

Tres la muerte de Sevar, Bulgaria sumir nun llargu periodu de crisis ya inestabilidá, mientres los bizantinos consolidaben les sos posiciones. Ente 756 y 775, el nuevu emperador de Bizanciu, Constantino V realizó nueve campañes militares contra'l so vecín del norte pa establecer la frontera bizantina nel ríu Danubiu.[2] Los frecuentes cambeos de gobernante (ocho kanes en venti años) y la continua crisis política punxeron a Bulgaria en cantu de la destrucción

Na so primer campaña, en 756, Constantino V ganó a los búlgaros en dos causes, anque en 759, el kan Vinekh consiguió una brillosa victoria nel batalla del pasu de Rishki.[3] Vinekh trató entós de roblar la paz colos bizantinos, pero foi asesináu polos sos propios nobles. El nuevu gobernante, Telets, foi ganáu na batalla de Aqueloo en 763.[4] Mientres les sos siguientes campañes, nengunu de los bandos consiguió ventayes significatives, una y bones los bizantinos nun podíen travesar los montes de los Balcanes y la so flota resultó destruyida por violentes nubes (dos mil seiscientos afogaos nuna d'elles, en 765,[5][6]). En 774 consiguieron ganar a los búlgaros en Berzitia, pero equí terminaríen los sos ésitos: por cuenta de la derrota, los búlgaros reforzaron la so seguridá pa llibrase de los espíes bizantinos. El kan Telerig unvió una nota secreta a Constantino, informándo-y de les sos intenciones de fuxir de Bulgaria y buscar la so proteición, y solicitando garantíes d'hospitalidá. Telerig consiguió que l'emperador desvelara la identidá de los sos axentes en Bulgaria, que fueron prindaos y executaos. La represalia bizantina quedó paralizada tres la muerte de Constantino V en 775.

Les represalies fallíes de Constantino VI[editar | editar la fonte]

En 791, el nuevu emperador Constantino VI embarcar nuna espedición contra Bulgaria en represalia polos asaltos búlgaros al valle de Struma. Kardam antemanó la invasión bizantina y foi al alcuentru del enemigu en Adrianópolis, Tracia, onde ganó y punxo en fuga a los bizantinos.

En 792, Constantino encabezó otru exércitu contra Bulgaria. Nesta ocasión, acampó en Marcellae, cerca de Karnobat, y fortificóse. Kardam llegó a la zona'l 20 de xunetu y ocupó les llombes cercanes. Dempués de dalgún tiempu reparándose y midiéndose, Constantino VI atacó, pero les fuercies bizantines perdieron l'orde y fueron ganaes nuevamente (batalla de Marcellae). Kardam prindó la tienda imperial y a los sirvientes del emperador. Tres el so regresu a Constantinopla, l'emperador bizantín robló un tratáu de paz y comprometióse a pagar tributu añal a Bulgaria.

Para 796, el Gobiernu imperial negar a pagar l'impuestu y Kardam reclamó'l so tributu, amenaciando con afarar Tracia si nun cobraba. Según Teófanes el Confesor, Constantino VI burllar de los búlgaros, unviando cuchu en llugar d'oru como «pagu apropiáu», y prometiendo realizar una espedición contra'l vieyu Kardam. Nuevamente, los dos exércitos atópase nes cercaníes d'Adrianópolis, y mientres diecisiete díes permanecieron a la mira, mientres los sos xefes, probablemente, axustaben. Finalmente, dambos exércitos retiráronse y caltuviéronse los alcuerdos de 792.

Les guerres del kan Krum[editar | editar la fonte]

El kan Krum desenvolvió una agresiva política esterior nos Balcanes, asaltando'l valle de Struma en 807, Ganó a un exércitu bizantín y llogró un enorme botín d'oru destináu a pagar los sueldos de too l'exércitu bizantín.[7] En 809, Krum sitió y rindió la ciudá de Serdica (Sofía); pasó poles armes a los miembros de la guarnición bizantina, magar la so promesa de respeta-yos la vida. Esto provocó la reacción del emperador Nicéforo I, que dio en asitiar a les poblaciones Anatolies a lo llargo de la frontera pa protexela. Intentó tamién recuperar Serdica, anque ensin ésitu.

Conflictu con Niceforo I[editar | editar la fonte]

A empiezos de 811, l'emperador Nicéforo I entamó una masiva espedición contra Bulgaria y avanzó hasta llegar a Marcellae (cerca de Karnobat). Krum intentó axustar el día 11 de xunetu, pero Nicéforo taba decidíu a siguir la so meyora. Llogró evitar les emboscaes búlgares na cordal de los Balcanes y ganó a un exércitu de dolce mil homes que trató de detener la so meyora escontra Moesia. Otru exércitu de cincuenta mil homes foi derrotáu ante los murios de Pliska,[8] que foi conquistada pol emperador el 20 de xunetu. Nicéforo, que fuera ministru de facienda, aprovechó entós pa llevase l'ayalga de Krum. Una nueva tentativa diplomática de Krum foi refugada, tres los que'l bizantín ordenó al so exércitu matar a la población.[9]

Cada vez más esmolecíu ante la creciente indisciplina de les sos tropes, Nicéforo empecipió la retirada escontra Tracia. Mentanto, Krum movilizó a tola población búlgara, incluyendo a les muyeres, y empezó a preparar trampes y emboscaes contra los imperiales nos pasos de monte. A l'amanecida del 26 de xunetu, los bizantinos atopáronse atrapaos contra ente un foso y un barganal nel pasu de Vărbica.[10] Nicéforo resultó muertu na batalla al igual que munchos de los sos homes; el so fíu Staurakios foi puestu a salvo pola guardia imperial en recibiendo una firida nel pescuezu que-y paralizó. Según la tradición, Krum anubrió de plata'l craniu de Nicéforo y utilizar como copa. Esto reforzó la so reputación de brutalidá y confirió-y l'apellativu de "nuevu Senaquerib".

Miguel I Rangabé[editar | editar la fonte]

Krum axunta al so exércitu pa ganar a los bizantinos

Staurakios abdicó tres un curtiu reináu (morrió en 812 por causa de les firíes infligidas polos búlgaros) y foi asocedíu pol so cuñáu Miguel I Rangabé. En 812, Krum invadió la Tracia bizantina, prindando Develt y apavorando a la población llocal, que fuxó escontra Constantinopla. Dende esta posición, Krum ufiertó volver a les condiciones apautaes en 716. El nuevu emperador Miguel I refugó la propuesta, especialmente a la clausa d'intercambiu de desertores. Pa primir entá más al emperador, Krum sitió y tomó Mesembria (Nesebar) na seronda de 812

En febreru de 813, los búlgaros asaltaron nuevamente Tracia, pero fueron refugaos polos exércitos imperiales. Animáu por esti ésitu, Miguel I axuntó tropes de tol imperiu y coló escontra'l norte en busca d'una victoria decisiva. Krum dirixó al so exércitu escontra Adrianópolis, y acampó cerca de Versinikia. Miguel I dispunxo al so exércitu contra los búlgaros, pero nengún bandu mover en dos selmanes. Finalmente, el 22 de xunu de 813, los bizantinos atacaron, pero fueron puestos en fuga darréu.[11] Tres la derrota, los búlgaros escorrieron a los bizantinos hasta Constantinopla, a la que punxeron sitiu. L'emperador Miguel I abdicó y fíxose monxu, siendo'l tercer emperador bizantín esaniciáu por Krum.

Lleón V l'Armeniu[editar | editar la fonte]

El nuevu emperador, Lleón V empecipió negociaciones y alcordó una entrevista con Krum. Cuando'l búlgaru llegó, foi emboscado polos arqueros bizantinos y resultó mancáu mientres la fuxida. Furiosos, Krum escaló la contorna de Constantinopla y partió de vuelta, tomando Adrianópolis[12] y asitiando a los sos habitantes (incluyendo a los padres del futuru Basilio I) al otru llau del Danubiu. Magar la cercanía del iviernu, Krum aprovechó'l bon tiempu pa unviar una fuercia de trenta mil homes a Tracia, que conquistó Arkadioupolis (Lüleburgaz) y fixo cincuenta mil cautivos. Esto contribuyó a enllenar les arques de Krum y de la nobleza búlgara y dexó reconstruyir Pliska, gracies al trabayu d'artesanos bizantinos presos.

Krum pasó l'iviernu preparando l'asaltu a Constantinopla, onde circulaben rumores alrodiu de la esistencia de material d'asediu qu'enllenaba cinco mil carros. Sicasí, Krum finó antes del entamu de la campaña, el 13 d'abril de 814, asocediéndo-y el so fíu Omurtag.

El tratáu de Omurtag[editar | editar la fonte]

Omurtag unviando una delegación a Bizanciu.

El reináu de Omurtag empecipiar cola invasión del Imperiu bizantín, en refugando les ufiertes de paz de los imperiales. Los búlgaros llegaron hasta Bulgarophygon, actual Babaeski, onde fueron ganaos per Lleón V y Omurtag tuvo que dase a la fuga. Anque nun foi una batalla realmente importante, sí afectó a la moral de les tropes.

La posible alianza antibúlgara de los imperios bizantín y francu, la necesidá de consolidar l'autoridá búlgara nos nuevos territorios conquistaos y la nueva amenaza de les tribus de les estepes llevó a Omurtag a roblar un tratáu de paz con Bizanciu de trenta años de duración en 815, que foi esculpíu nuna columna cerca de l'aldega de Seltsi, na provincia de Shumen. Según esta inscripción, el tratáu delimitaba la frontera de Tracia, trataba de la cuestión de los eslavos que permanecíen en Bizanciu y l'intercambiu de prisioneros de guerra. El tratáu foi ratificáu por dambos bandos y anováu en 820 cuando Miguel II xubió al tronu. En 823, Tomás l'Eslavu remontar contra l'autoridá imperial y punxo sitiu a Constantinopla. Omurtag unvió un exércitu p'ayudar al emperador Miguel II, que consiguió vencer a los rebeldes y encalorar la rebelión.

Guerra con Teófilo[editar | editar la fonte]

Una vegada expirado el tratáu de paz de venti años ente l'Imperiu bizantín y los búlgaros, el nuevu emperador Teófilo escaló l'interior de Bulgaria en 836. Los búlgaros respondieron, dirixíos por Isbul, ministru del kan Malamir, llegando hasta Adrianópolis. Por esta dómina producióse l'anexón de Filipópolis (Plovdiv) y les sos contornes al Imperiu búlgaru. Mientres esti periodu alzáronse numberoses inscripciones conmemorativas de les victories búlgares y de les actividaes constructives na redolada de la capital, Pliska. La guerra concluyó cuando los eslavos que vivíen nes proximidaes de Tesalónica remontar contra l'Imperiu bizantín en 837.

Teófilo buscó entós el sofitu búlgaru pa encalorar la rebelión, pero, paralelamente dio órdenes a la so flota de remontar el Danubiu y sacupar clandestinamente a los prisioneros bizantinos de guerra que fueren establecíos na Bulgaria transdanubiana por Krum y Omurtag. En represalia, Isbul llanzó una campaña a lo llargo de les mariñes del mar Exéu en Tracia y Macedonia y tomó la ciudá de Philippi, onde llevantó una inscripción conmemorativa. La resultancia final foi l'establecimientu de la soberanía búlgara sobre la tribu eslava de los Smoljani.

Guerres de Boris I[editar | editar la fonte]

Magar ser un arteru diplomáticu y home d'estáu, y al papel xugáu na conversión de Bulgaria al Cristianismu, Boris I de Bulgaria nun foi un xefe militar particularmente esitosu, siendo derrotáu en delles ocasiones por francos, croates, serbios y bizantinos.

Les guerres de la década de 850[editar | editar la fonte]

Pocu dempués del so ascensu al poder, Boris llanzó una curtia campaña contra Bizanciu en 852. Nun tenemos demasiaos detalles de los acontecimientos, anque ye probable que consiguiera ganar dellos territorios en Macedonia.[13]

En 855 españaron nuevamente los conflictos ente bizantinos y búlgaros. L'Imperiu taba deseosu de recuperar les tierres interiores de Tracia y los puertos en redol al golfu de Burgas nel mar Negru. Les fuercies bizantines, encabezaes pol emperador Miguel III y el césar Bardes consiguieron recuperar les ciudaes de Filipópolis, Develtus, Anchialus y Mesembria ente otres, según la zona fronteriza ente Sider y Develtus, conocida como Zagora nel nordeste de Tracia.[14][15] Los búlgaros, mentanto, taben distrayíos pola guerra ente'l Imperio Franco de Luis el Xermánicu y los croates.

Bautismu de Boris y consecuencies[editar | editar la fonte]

En 863, Boris I tomó la decisión d'abrazar el Cristianismu, solicitando a los francos la unviada d'una misión. Los bizantinos, pela so parte, nun taben dispuestos a tolerar qu'un vecín tan próximu como Bulgaria cayera so la influencia relixosa del Imperiu carolinxu. Bizanciu consiguiera apocayá una gran victoria contra los árabes, lo que-y dexaba disponer d'un eleváu contingente de tropes pa llanzales contra los búlgaros. Ente que el gruesu del exércitu de Boris atopar nel norte, lluchando na Gran Moravia, Miguel III crució'l mar Negru con un gran exércitu pa invadir el país, y Boris nun tuvo otru remediu que vencer. Rompió los sos trataos colos francos, dexó al cleru griegu entrar en Bulgaria, y recibió el bautismu nuna ceremonia na que Miguel III exerció como padrín, tomando'l so nome. En cuenta de la so conversión, los búlgaros recuperaron Zagora.[16]

Les ambiciones imperiales de Simeón I[editar | editar la fonte]

Los búlgaros ganen a les fuercies bizantines en Bulgarófigo en 896.

Cola ascensión al tronu de Simeón I en 893, la llarga paz colos bizantinos taba a puntu d'acabar. El primer enfrentamientu surdió cuando'l emperador bizantín Lleón VI el Sabiu, actuando pola presión de la so esposa Zoe Karbonopsina y del padre d'esta, treslladó'l llugar de comerciu de bienes búlgaros de Constantinopla a Tesalónica, onde los mercaderes búlgaros taben suxetos a gravosos impuestos. Obligáu a actuar, Simeón invadió'l Imperiu bizantín dende'l norte na seronda de 894 ensin apenes oposición, una y bones les fuercies bizantines topábense concentraes nel este d'Anatolia pa detener les invasiones árabes. Informáu de la ofensiva búlgara, el sorprendíu Lleón unvió un exércitu compuestu por guardias y otres unidaes militares de la capital pa detener a Simeón, pero les sos tropes fueron derrotes na thema de Macedonia. Los húngaros al serviciu del imperiu consiguieron vencer a Simeón en dos causes, pero en 896 fueron ganaos na batalla del Buh meridional. La guerra concluyó en 896 con una gran victoria búlgaru cerca de Bulgarophygon na Tracia Oriental. El mercáu búlgaru tornó a Constantinopla y l'emperador bizantín viose obligáu a pagar tributu añal a Bulgaria. Y lo que ye más, cola ayuda de los pechenegos, Simeón consiguió esbaratar una invasión húngara entamada en cooperación con Bizanciu.

Mapa del progresu de la batalla de Aqueloo o Anquialo.

Tres la muerte de Lleón V el 11 de mayu de 912, el so fíu, el neñu Constantino VII, foi proclamáu coemperador xunto al hermanu de Lleón, Alejandro III. Simeón I reclamó pa sí'l títulu d'emperador, cola idea de construyir un nuevu Estáu Imperial que reemplazara a Bizanciu como la gran potencia d'Europa Oriental. La muerte d'Alejandro'l 6 de xunu de 913 sumió a Constantinopla na anarquía, y apurrió a Simeón la oportunidá d'algamar los sos oxetivos. Ente xunetu y agostu de 913, el búlgaru empecipió un contundente ataque, que-y dexó llegar a les puertes de la capital ensin apenes oposición. Naquel momentu, el poder taba en manes d'un conseyu presidíu pol patriarca de Constantinopla Nicolás I el Místicu, que s'emprestó rápido a axustar con Simeón. La resultancia de les conversaciones foi'l pagu bizantín de los tributos atrasaos, el matrimoniu alcordáu de Constantino VII con una de les fíes de Simeón y, lo más importante de too, la reconocencia oficial de Simeón I como emperador (zar) de los búlgaros pol Patriarca Nicolás nel Palaciu de Blanquerna. Hasta'l final del so reináu, Simeón utilizaría'l títulu de «emperador de los búlgaros y de los Romanos».

Poco dempués de la estancia de Simeón en Constantinopla, Zoe, la madre de Constantino VII retornó a la capital. Zoe fuera espulsada pol so cuñáu, el fináu emperador Alejandro III, pero tornó a instancies del so fíu y esanició darréu a tolos rexentes. En febreru de 914 alzar de nuevu col poder por aciu combalechadura, espulsáu al Patriarca Nicolás, anulando tolos pactos con Simeón y negándose a reconocer el so títulu imperial. Simeón I respondió invadiendo Tracia nel branu de 914 y prindando Adrianópolis. En 917, un gran exércitu bizantín mandáu por Lleón Foques, fíu de Nicéforo Foques, invadió Bulgaria, ente que una flota bizantina al mandu de Romanu Lekapenos dirixir a los puertos búlgaros del mar Negru. Mientres la so marcha escontra Mesembria (Nesebǎr), onde se-yos xuniríen los refuerzos que traía l'armada, los homes de Foques detener pa folgar a veres del ríu Aqueloo, nes cercaníes de Anchialos (Pomorie). Conocíu esto por Simeón, atacó a los soldaos bizantinos cuando taben folgando, estrozando dafechu a los Exércitos Imperiales na batalla de Aqueloo el 20 d'agostu de 917, una de les mayores batalles de la Edá Media.

Como resultancia, Simeón pudo cuntar col sofitu de los caudiellos pechenegos y empecipió una gran ofensiva contra les posesiones bizantines n'Europa. Mentanto, los búlgaros llanzar en persecución de lo que quedaba del exércitu bizantín, que s'arrexuntara so Lleón Foques na población de Katasyrtai, xunto a Constantinopla. Ellí, los búlgaros ganaron nuevamente a los bizantinos na batalla de Katasyrtai, dexando llibre'l camín a Constantinopla. Sicasí, una serie d'ataques serbios dende l'oeste, obligó a les fuercies de Simeón a replegase, lo que dexó a los bizantinos ganar un tiempu preciosu pa entamar los sos defenses.

Simeón desenvolviera una agresiva política contra los principaos Serbios del oeste, tradicionales aliaos de Bizanciu. Les tropes búlgares empobinaes por Teodoro Sigritsa y Marmais invadieron repetidamente'l territoriu serbiu, deponiendo a gobernantes como Petar Gojniković y Pavle Branović. Mentanto, Romanos Lekapenos reemplazara en 919 a reinar madre Zoe como rexente del nuevu Constantino VII y algamó el rangu de coemperador n'avientu de 920 col nome de Romanu I. Incapaz d'algamar el tronu bizantín per medios diplomáticos, Simeón empecipió una nueva guerra con Bizanciu pa llograr los sos fines. Ente 920 y 922, Bulgaria aumentó la so presión sobre l'Imperiu bizantín, llanzando campañes nel oeste contra Tesalia, algamando'l Ismu de Corinto y nel este contra Tracia, llegando a cruciar los Dardanelos y sitiando Lámpsaco. Los exércitos búlgaros llegaron ante les puertes de Constantinopla en 921, esixendo la deposición de Romanu I y tomando Adrianópolis y en 922 cuando, tres la so victoria na batalla de Pegai, afararon el Cuernu d'Oru y tomaron l'antigua ciudá de Bizye.

Simeón unvia delegaos a los fatimíes, miniatura del Madrid Skylitzes.

Desesperáu por conquistar Constantinopla, Simeón preparó una gran campaña pa 924 y unvió delegaos al califa fatimí Ubayd Allah al-Mahdi Billah, posesor d'una gran armada que'l zar búlgaru precisaba. El califa aportó y unvió a los sos propios representantes de vuelta cola delegación búlgara pa establecer los términos del alcuerdu. Sicasí, la misión foi prindada polos bizantinos en Calabria. Romanu I ufiertó entós la paz a los árabes, arredondiando la so ufierta con gran cantidá de regalos, y consiguió anular l'alianza d'estos con Bulgaria.

En 924, Simeón mandó un exércitu empobináu por Časlav Klonimirović contra'l so antiguu aliáu Zaharije Pribisavljević, que tuvo que fuxir a Croacia. Nel branu d'esi mesmu añu, Simeón llegó a Constantinopla y demandó ver al Patriarca y al emperador. Parlamentó con Romanu nel Cuernu d'Oru'l 9 de setiembre de 924 y alcordó una tregua, pola cual Bizanciu pagaría un impuestu añal a Bulgaria en cuenta de la devolución de delles ciudaes de la mariña del mar Negru. En 926 les tropes de Simeón invadieron Croacia, entós daquella aliáu de los bizantín, pero fueron deteníes poles tropes del rei Tomislav, que los ganó na batalla de Bosnia. Sicasí, ante la posibilidá de que los búlgaros tomaren represalies, Tomislav anuló la so alianza colos bizantinos y aceptó un tratáu de paz según les condiciones negociaes pol legáu papa Madalbert.

El 27 de mayu de 927, Simeón I de Bulgaria finaba d'un ataque al corazón nel so palaciu de Preslav tres catorce años de guerra contra l'Imperiu bizantín.

Pedru I de Bulgaria y les sos rellaciones colos bizantinos[editar | editar la fonte]

Victoria búlgara en Anchialos

Pocu dempués de la so ascensión al tronu, Pedru I, fíu de Simeón I, reinició les hostilidaes y atacó la Tracia Bizantina. Tres esta demostración de fuercia, Pedro unvió una misión diplomática a Constantinopla p'axustar la paz, que foi roblada confirmando les fronteres definíes nos Trataos de 897 y 904. Los territorios conquistáu por Simeón en Tracia fueron reincorporaos al Imperiu bizantín que, a cambéu, reconoció'l control búlgaru sobre l'interior de Macedonia. Amás, alcordóse'l matrimoniu ente Pedro y María Lecapena, nieta de Romanu I, establecióse un tributu añal en favor de Bulgaria y reconocióse el títulu de zar pa los dirixentes búlgaros y l'autocefalía de la Ilesia ortodoxa búlgara. Esta paz duraría hasta 966.[17]

Tres la muerte de la emperatriz a mediaos de la década de los 60, l'emperador bizantín Nicéforo II Foques negar a pagar tributu a Bulgaria, cola escusa d'una alianza ente búlgaros y maxares y esplegó les sos fuercies na frontera. Refugáu l'ataque direutu, Nicéforo II espachó un unviáu al príncipe Sviatoslav Igorevich del Principáu de Kiev p'alcordar un ataque kievano contra Bulgaria dende'l norte. Sviatoslav preparó rápido un gran exércitu y ganó a los búlgaros sobre'l Danubiu, faciéndose con ochenta fotalezas búlgares en 968. Sorprendíos pol ésitu del so aliáu y musgos alrodiu de les sos verdaderes intenciones, l'emperador Nicéforo II decidió roblar la paz con Bulgaria, alcordando'l matrimoniu de los sos pupilos, los neños emperadores Basilio II y Constantino VIII con dos princeses búlgares. Dos de los fíos de Pedru I fueron unviaos a Constantinopla como negociadores y rehenes honorarios. Mentanto, Pedro llogró poner neutralizar l'amenaza de los kievanos gracies a l'ayuda de los sos aliaos tradicionales, los pechenegos, qu'atacaron Rus de Kiev.

Conquista bizantina de Bulgaria[editar | editar la fonte]

Los bizantinos escalen Preslav, capital búlgara

En 968, Boris II dirixir a Constantinopla col fin d'axustar una nueva paz ente Bulgaria y Bizanciu con Nicéfofo II Foques y en calidá de rehén honoríficu. El propósitu principal d'esti nuevu tratáu yera'l d'aunir fuercies contra'l Príncipe Sviatoslav I de Kiev. En 969, los kievanos ganaron nuevamente a los búlgaros y Pedru I abdicó pa ingresar nun monesteriu. En circunstancies qu'entá nun tán clares, autorizar a Boris II a tornar a Bulgaria pa sustituyir al so rei nel tronu.

Boris II nun pudo aguantar la meyora kievano y viose obligáu a aceptar a Sviatoslav I como aliáu y convertise na so marioneta, enfrentándose a los bizantinos. Un ataque kievano contra la Tracia bizantina foi detnido en 970 en Arkadioupolis, tres los que'l nuevu emperador bizantín Xuan I Tzimisces avanzó escontra'l norte. Al haber dexáu indefensos los pasos de los Balcanes, los bizantinos enfusaron en Moesia y sitiaron Preslav. Los bizantinos consiguieron amburar los techos de los edificios de la ciudá y prindaron la fortaleza. Boris II convertir en rehén del emperador bizantín, que se llanzó en persecución de los rusos, poniendo sitiu a Sviastoslav en Drăstăr (Silistra), mientres afirmaba actuar como aliáu y proteutor del monarca búlgaru, al que trató col preceptivu respetu. En roblando la paz con Sviatoslav y la vuelta d'este a Kiev, l'emperador entró triunfante en Constantinopla. Sicasí, lloñe de lliberar Bulgaria, como prometiera, Tsimisces llevar a tola familia real búlgara y la so ayalga imperial a la capital en 971. Nuna ceremonia oficial, Boris II foi ritualmente quitáu de los sos atributos imperial y nomao magistros, un títulu oficial bizantín, en compensación. Les tierres búlgares de Tracia y Moesia inferior pasaron al Imperiu bizantín y fueron asitiaes sol control de gobernadores impuestos por Constantinopla.

Victoria bizantina sobre los búlgaros, nel Madrid Skylitzes, finales del sieglu XI.
L'exércitu búlgaru conquista Edesa y asesina al gobernador.

Anque la ceremonia de 971 pretendía ser un simbólicu puntu y final del Imperiu búlgaru, los bizantinos fueron incapaces d'asegurar el so dominiu nes provincies occidentales de Bulgaria, que permanecieron sol control de los sos propios gobernadores. Ente ellos remaneció la poderosa familia de los Kometopouloi ("los fíos del Conde"), formada por cuatro hermanos: David, Moses, Aron y Samuel. El movimientu foi consideráu una "revuelta" pol emperador bizantín, pero los rebeldes considerar a sí mesmos rexentes del cautivu Boris II. Cuando empezaron los ataques búlgaros, el gobiernu bizantín recurrió a una estratexa basada en socavar el lideralgu de la «revuelta». Esta consistía en dexar llibres a Boris II y al so hermanu Roman cola esperanza de que la so llegada a Bulgaria creara enfrentamientos ente los notables búlgaros. En cuanto Boris y Roman enfusaron na zona controlada polos búlgaros en 977, Boris II foi atacáu por una patrulla de vixilancia, al ser confundíu poles sos ropes con un noble bizantín. El so hermanu Roman consiguió identificase y foi debidamente aceptáu como emperador. Sicasí, la so condición d'eunucu (fuera capáu polos bizantinos), torgába-y apurrir herederos al tronu, polo qu'acomuñó a Samuel al tronu como eventual herederu, finando en 997.

Mientres dellos años, Samuel aguantó los ataques bizantinos, que llegaron a controlar práuticamente a tol país. Foi l'únicu home capaz de ganar en batalla al emperador bizantín Basilio II, cuando punxo en fuga al exércitu imperial na batalla de les Puertes de Traxanu. Basilio II salvó la so vida por bien pocu y, a partir d'entós, centrar nes sos campañes orientales. La victoria de Samuel fixo que'l papa Gregorio V reconociéralu nuevamente como zar (emperador), siendo coronáu en Roma en 997.

En 1002 españó de nuevu la guerra con Bizanciu, esta vegada a gran escala. Los exércitos de Basilio fueren reforzaos y l'emperador taba decidíu a conquistar Bulgaria d'una vegada por toes. Pa ello movió gran parte de los efeutivos concentraos n'oriente na so campaña contra los árabes al frente búlgaru. Samuel viose obligáu a recular escontra l'interior del so territoriu. Empezó entós a acosar a los bizantinos, esperando forzar a Basilio a axustar un alcuerdu. Mientres doce años, les sos táctiques consiguieron caltener una Bulgaria independiente, y caltener alloñáu a Basilio de les principales ciudaes como Ohrid.

Sicasí, el 29 de xunetu de 1014, Basilio II consiguió arrequexar al gruesu del exércitu búlgaru en Kleidion (o Belasitsa na actual provincia de Blagoevgrad) y forzalo a entrar en combate ensin Samuel, ausente naquel momentu. La victoria bizantina foi aplastante, y según la lleenda,[18] Basilio II ordenó cegar a los 14.000 prisioneros búlgaros, dexando tuertos a unu de cada cien pa emponer a los sos collacios. Cuando Samuel vio llegar al so exércitu culpar de la derrota y morrió al cabu de tres meses, el 6 d'ochobre. Esta hestoria ye una invención posterior que dio llugar al llamatu col que Basilio II sería conocíu a partir del sieglu XII: el 'Matabúlgaros'.[18]

Ivan Vladislav[editar | editar la fonte]

El nuevu emperador búlgaru Ivan Vladislav reconstruyó les fortificaciones de Bitola en 1015 y sobrevivió a un intentu d'asesinatu perpatrado por axentes bizantinos. Anque les fuercies de Basilio II escalaron Ohrid, nun consiguieron conquistar Pernik y recibieron informaciones equivocaes de que Ivan Vladislav taba buscando ayuda de los pechenegos al igual que fixeren los sos predecesores.

Mientres los exércitos griegos enfusaren hasta'l corazón de Bulgaria en 1016, Ivan Vladislav consiguió axuntar les sos fuercies y punxo sitiu a Durazzo nel iviernu de 1018, finando nuna batalla a les puertes de la ciudá. Tres la so muerte, gran parte de la nobleza búlgara, incluyendo a la so viuda Marija, someter a Basilio II, en cuenta de qu'esti-yos garantizara les sos vides y propiedaes. Una parte de la nobleza y l'exércitu concentráronse en redol a los fíos mayores de Ivan Vladislav y empecipiaron una resistencia que duraría dellos meses hasta que fueron finalmente forzaos a sometese.

Pedru II[editar | editar la fonte]

Proclamación de Pedro Delyan como emperador.

En 1040, los búlgaros, encabezaos por Pedro Delyan empecipiaron una rebelión contra'l dominiu bizantín por cuenta de la sustitución del obispu foi proclamáu emperador col nome de Pedru II polos caudiellos del alzamientu. El nuevu emperador consiguió tomar Niš y Skopie collaborando con Tihomir, qu'encabezara otra revuelta en Durazzo y al que depués esanició. Tres esta fase, Pedru II coló sobre Tesalónica en busca del emperador Miguel IV, que s'atopaba entós ellí. Miguel fuxó, dexando la so ayalga a un tal Miguel Ivac. Esti postreru, posiblemente fíu de Ivac, xeneral de Samuel de Bulgaria, apurrió'l gruesu de l'ayalga a Pedro. Tesalónica permaneció en manes bizantines, pero Macedonia, Durazzo y parte del norte de Grecia fueron prindaes polos exércitos de Pedru II. Esto inspiró nueves revueltes eslaves contra'l dominiu bizantín en Epiru y Albania

Sicasí, los ésitos de Pedro Delyan llegaron al so fin cola apaición n'escena del so primu Alusian. Alusian yera fíu de Ivan Vladislav, qu'asesinara a Gabriel Radomir, padre de Pedro en 1015 y xunióse a les files de Pedro procedente de la corte bizantina, de la que desertara. Alusian foi bien recibíu por Pedru II que-y venció un exércitu p'atacar Tesalónica. El sitiu, sicasí, foi llevantáu polos bizantinos y l'exércitu búlgaru derrotáu y puestu en fuga. Alusian escapó por pocu y tornó a Ostrovo. Una nueche, aprovechando l'estáu d'enfile nel gue atopábase Pedru II, Alusian toyó-y la ñariz y cególu con un cuchiellu de cocina. Teniendo en cuenta que yera l'únicu descendiente vivu de Samuel, foi proclamáu emperador en llugar de Pedru II polos soldaos búlgaros, pero cola idea de pasase nuevamente al bandu bizantín. Mientres búlgaros y bizantinos preparar pa la batalla, Alusian desertó y partió escontra Constantinopla, onde se-y restituyeron los sos honores y posesiones, y onde, en pagu polos sos servicios, foi-y concedíu'l grau de Magistros.

Mentanto, anque ciegu, Pedru II púnxose nuevamente al mandu de les tropes búlgares ente que Miguel IV, decidíu a sacar tayái de la situación avanzaba contra él. Dambos exércitos atópase nes cercaníes d'Ostrovo, nuna batalla na que los bizantinos ganaron a los búlgaros y Pedru II foi fechu prisioneru y lleváu a Constantinopla, onde foi posiblemente executáu.

Les sagues nórdiques falen de la participación del futuru rei de Noruega Harald Hardråda, que supuestamente baltó a Pedru II nel campu de batalla como miembru de la Guardia Varega. Esta tradición vese respondida por por una lacónica referencia na denomada "Crónica Apócrifa Búlgara". Sía que non, Pedru II finaría en 1041.

Pedru III[editar | editar la fonte]

Les tropes del acabante coronar Pedru III de Bulgaria conquistaron Niš y Ohrid, pero sufrieron una aplastante derrota nel frente de Kastoriá. El contraataque bizantín conquistó Skopje cola ayuda de George Voitekh, que traicionó en primer llugar a Pedru III y depués intentó traicionar a los bizantinos, pero fracasó. N'otra batalla, Pedru III foi prindáu polos bizantinos y unviáu, xunto con George Voitekh, a Constantinopla. Voitekh finó nel viaxe, ente que Pedru III languidecía en prisión, primero en Constantinopla y más tarde en Antioquía.

Teodoro y el Segundu Imperiu búlgaru[editar | editar la fonte]

En 1185, Teodoro Rustan y el so hermanu Ivan presentáronse ante l'emperador bizantín Isaac II Ángelo en Kypsela solicitando una Pronoia, pero la so solicitú foi desdeñosamente refugada y Ivan Rustan abofeteado nel discutiniu que siguió. Los ofendíos hermanos retornaron a Moesia y, aprovechándose del descontentu causáu polos elevaos impuestos establecíos pol emperador pa financiar la so campaña contra Guillermu II de Sicilia y celebrar el so matrimoniu con Margarita d'Hungría empecipiaron un llevantamientu contra los bizantinos.

Nun primer momentu, los rebeldes nun fueron capaces de conquistar Preslav, la capital histórica de Bulgaria, pero establecieron la so propia capital en Tărnovo, presumiblemente el centru de la revuelta. En 1186, los rebeldes fueron derrotaos, pero Isaac II nun supo aprovechar la victoria y tornó a Constantinopla. Cola ayuda de la población cumana qu'habitaba al norte del Danubiu, Teodoro (yá proclamáu emperador col nome de Pedru IV de Bulgaria) y Ivan Rustan repunxeron les sos posiciones iniciales y enfusáronse en Tracia. Cuando Isaac II Ángelo volvió a Moesia en 1187 nun consiguió tomar nin Tărnovo nin Loveč, y robló un tratáu reconociendo al Segundu Imperiu búlgaru que nenguna de les partes tenía cuenta de cumplir. Cuando la Tercer Cruzada, dirixida pol emperador Federico I Barbarroja crució tierres búlgares de camín a Constantinopla, los representantes de Teodoro ya Iván Rustan dirixir a los cruzaos ufiertándo-yos ayuda militar contra Isaac II en Niš y nuevamente en Adrianópolis.

Represalies de Isaac II[editar | editar la fonte]

Tres el pasu de la Tercer Cruzada, Isaac II decidió atayar definitivamente'l problema búlgaru. Plantegóse una espedición a gran escala qu'algamó y sitió Tărnovo. A estes altures, Pedru IV coronara al so hermanu Iván como coemperador en 1189 y, ensin abdicar, retirárase a Preslav. Ivan fixo correr el rumor ente los bizantinos de la inminente llegada d'una gran exércitu cumano pa solliviar el sitiu. Cuando los bizantinos retirábense fueron emboscados nos pasos de los Balcanes y Isaac II escapó con vida por bien pocu en 1190.

La victoria correspondió finalmente a los búlgaros, que prindaron les árees de Sredec (Sofía) y Niš en 1191, Belgráu en 1195, y Melnik y Prosek en 1196, ente que les sos incursiones de saquéu llegaron algamar Serres pel sur. Cuando'l yá emperador búlgaru Ivan Rustan I de Bulgaria foi asesináu, el so socesor Kaloyan caltuvo la so agresiva política contra l'Imperiu bizantín, aliándose con Ivanko, l'asesín de Ivan Rustan I y qu'entrara al serviciu de Bizanciu en 1196, llegando a gobernador de Filipópolis (Plovdiv). Otru aliáu de Kaloyan foi Dobromir Hriz (Chrysos), que gobernaba l'área de Strumica. La coalición eslleióse rápido, en cuanto los bizantinos ganaron a Ivanko y a Dobromir. Per otra parte, Kaloyan conquistó Konstanteia (Simeonovgrad) en Tracia y Varna a los bizantinos en 1201, según gran parte de la Macedonia Eslava en 1202.

Ascensión del Imperiu Llatín[editar | editar la fonte]

La guerra ente búlgaros y bizantos foi detenida en 1204 cuando los integrantes de la Cuarta Cruzada tomaron Constantinopla y crearon l'Imperiu Llatín, escoyendo emperador a Balduino de Flandes. Anque Kaloyan ufiertara la so ayuda a los cruzaos, la so ufierta foi despreciada y los nuevos gobernantes de Constantinopla proclamaron les sos intenciones de conquistar toles tierres pertenecientes al antiguu Imperiu bizantín, incluyendo territorios controlaos por Kaloyan. L'inevitable conflictu españó cuando l'aristocracia bizantina de Tracia remontar contra'l dominiu llatín en 1205, solicitando l'ayuda de Kaloyan y ufiertándo-y la so sumisión.

Guerres llatines[editar | editar la fonte]

Anque búlgaros y bizantinos dedicáronse principalmente a combatir a los Llatinos ente 1204 y 1261, dambos bandos entá teníen cuentes pendientes ente sigo. Magar l'inicial prestu polos ésitos búlgaros contra los llatinos, l'aristocracia bizantina empezó llueu a conspirar contra los sos nuevos gobernantes. Kaloyan tamién modificó la so actitú, amosándose implacable contra los sos antiguos aliaos, adoptando'l nomatu de Rōmaioktonos ("matarromanos"), como lo fixera años tras l'emperador bizantín Basilio II Boulgaroktonos ("matabúlgaros"). Pero, polo xeneral, les rellaciones ente Bulgaria y l'Imperiu de Nicea, el más poderosu estáu bizantín, caltuviéronse sólides. L'alianza ente dambos estaos remató col matrimoniu d'Elena, fía del emperador búlgaru Ivan Rustan II col futuru Teodoro II Láscaris, fíu del emperador bizantín Xuan III Ducas Vatatzés de Nicea. Esta unión dinástica producir en 1235, coincidiendo cola restauración del Patriarcáu de Bulgaria consentíu polos patriarques orientales. Darréu, los búlgaros retiraron el so sofitu tanto al Imperiu de Nicea como al Llatín, una y bones dambos taben demasiáu ocupaos lluchando ente sigo como pa pensar n'atacar Bulgaria.

Les guerres civiles búlgares[editar | editar la fonte]

Constantino Tikh, emperador de Bulgaria (1257-1277).

Pocu dempués de que l'Imperiu bizantín fuera restauráu sol mandu de Miguel VIII Paleólogu, españó una guerra civil en Bulgaria. Los bizantinos sofitaben a Ivan Rustan III, y con esi envís unviaron dellos exércitos pa intentar consolidar l'accesu de Miguel Rustan al tronu búlgaru per delantre de Ivailo, el vixente monarca búlgaru. Anque Ivailo refugó dellos d'estos intentos, viose bloquiáu mientres tres meses en Drăstăr (Silistra) polos aliaos mongoles de Miguel VIII. Mentanto, un exércitu bizantín punxo sitiu a Tărnovo, la capital búlgara, y, ante'l rumor de la muerte de Ivailo en batalla, la nobleza local rindióse y aceptó a Iván Rustan III como emperador en 1279.

Poco dempués, entá en 1279, Ivailo apaeció de secute ante Tărnovo col so exércitu, pero nun llogró tomar la ciudá. Consiguió ganar a un exércitu bizantín cerca de Varna y a otru nos pasos de los Balcanes. Desprovistu de sofitu, Ivan Rustan III fuxó, ente que'l so cuñáu Jorge I ocupaba'l tronu. El nuevu soberanu xunió temporalmente a l'aristocracia y Ivailo foi perdiendo sofitos gradualmente.

Guerra bizantina de Teodoro Svetoslav[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu XIII tantu l'Imperiu búlgaru como'l Bizantín taben empezando a tornar, y buscaben con frecuencia'l sofitu del otru pa protexese d'enemigos comunes más poderosos, como la Horda d'Oru y los turcos. Sicasí, en 1301, el nuevu emperador búlgaru Teodoro Svetoslav caltuvo delles guerres colos bizantinos. La primera, en 1302 tuvo'l so orixe nel intentu del anterior emperador Miguel Rustan II de reconquistar el tronu búlgaru con sofitu bizantín. Teodoro repelió esta amenaza y, col enfotu de los sos ésitos, empecipió un contraataque en 1303 que lu llevaría a conquistar les fortaleces del nordeste de Tracia, incluyendo Mesembria (Nesebar), Ankhialos (Pomorie), Sozopolis (Sozopol), y Agathopolis (Ahtopol) en 1304. El contraataque bizantín foi neutralizáu na batalla de Skafida, cerca de Sozopolis, onde'l coemperador Miguel IX Paleólogu foi puestu en fuga. La guerra siguió, con Miguel IX y Teodoro Svetoslav escalando los territorios del otru. En 1305, Aldimir, tíu de Teodoro, entró empecipió negociaciones con Bizanciu y el so sobrín se anexonó los sos territorios. En 1306, Teodoro consiguió contratar los servicios de mercenarios alanos bizantinos y asítiase en Bulgaria; axustó igualmente colos almogávares de la Compañía Catalana, que se remontaren contra les sos emplegadores bizantinos. Finalmente, en 1307 púnxose fin a la guerra, sellando'l tratáu col compromisu del emperador búlgaru con Teodora, fía del coemperador Miguel IX Paleólogu.

Jorge Terter II[editar | editar la fonte]

Dempués del fallecimientu del so padre en 1322, Jorge Terter II implicar nes guerres civiles bizantines, onde Andrónico II Paleólogu apostábase'l tronu col so nietu Andrónico III Paleólogu. Aprovechándose de la situación, el monarca búlgaru invadió la Tracia bizantina ensin atopar resistencia y prindó la ciudá de Filipópolis (Plovdiv) y la so contorna en 1322 o 1323. Un contingente búlgaru foi instaláu ellí sol mandu del xeneral Ivan el Rusu, ente que una escriba de la corte, menta a Jorge Terter II como'l "dueñu de los cetros búlgaro y griego". Una nueva campaña nesi mesmu añu consiguió rindir delles de les fortaleces qu'arrodiaben Adrianópolis, pero los búlgaros fueron ganaos finalmente por Andrónico III, que se disponía a invadir Bulgaria cuando se produció'l fallecimientu de Jorge Terter II.

Miguel Rustan III[editar | editar la fonte]

A la muerte de Jorge Terter II siguió-y un curtiu periodu de tracamundiu ya incertidume, que foi aprovecháu pol emperador bizantín Andrónico III Paleólogu. Los bizantinos asaltaron el noroeste de Tracia y prindaron delles ciudaes importantes. Pola mesma dómina, el candidatu bizantín al tronu búlgaru, Voisil, hermanu del anterior emperador búlgaru Smilets remontar en Krăn, faciéndose col control del valle asitiáu ente los montes Balcanes y los Sredna Gora. Nesti puntu, l'acabante escoyer emperador búlgaru, Miguel III Rustan colaba al sur p'atopase con Andrónico III, ente qu'otru exércitu bizantín ponía sitiu a Filipópolis (Plovdiv).

Anque Miguel Rustan III llogró forzar la retirada de Andrónico III, los bizantinos conquistaron Filipópolis mientres los búlgaros efeutuaben el relevu de les tropes. Magar esta derrota, Miguel Rustan III consiguió espulsar a Voisil y reponer el control sobre Tracia septentrional y nordés en 1324. Esto foi confirmáu por un tratáu de paz con Bizanciu, selláu col matrimoniu ente Miguel III Rustan y Teodora Palailogina, hermana del emperador, que fuera esposa de Teodoro Svetoslav de Bulgaria.

Guerra civil bizantina[editar | editar la fonte]

En 1327 Miguel III Rustan implicar na nueva guerra civil que se vivía nel Imperiu bizantín, tomando'l partíu del so cuñáu Andrónico III Paleólogu, ente que'l so güelu y rival Andrónico II Paleólogu consiguía'l sofitu de Serbia. Andrónico III y Miguel Rustan III entrevistáronse y alcordaron una alianza agresiva contra esti últimu estáu.

Sicasí, Miguel Rustan III empecipió igualmente negociaciones con Andrónicos II, ufiertando sofitu militar en cuenta de dineru y de la cesión de tierres fronterices. El búlgaru unvió un destacamentu en sofitu de Andrónico II, pero cola misión real de prindar al emperador bizantín. Alvertíu pol so nietu, Andrónico II caltuvo prudentemente alloñaos a los búlgaros de la capital y de la so persona.

Una vegada afayáu'l so plan, Miguel Rustan III trató de recuperar delles tierres pola fuercia, pero tuvo que retirase ante la meyora de Andrónico III. Otru esplegue frente a Adrianópolis en 1328 concluyó ensin batalla y cola renovación del tratáu de paz, tres los que l'emperador búlgaru tornó al so país, non ensin asegurase una bona paga.

Ivan Alejandro y la defensa de Bulgaria[editar | editar la fonte]

Iván Alejandro de Bulgaria

A principios de la década de 1340 les rellaciones col Imperiu bizantín esperimentaron un deterioru temporal. Iván Alejandro esixía la estradición del so primu Shishman, unu de los fíos de Miguel Rustan III, amenaciando a los bizantinos cola guerra. Esta demostración de fuercia fracasó en cuanto los bizantinos unviaron contra él la flota del so aliáu Umur Beg, emir turcu d'Esmirna. En desembarcando nel Delta del Danubiu, les tropes turques llanzar al pillaje y atacaron les ciudaes búlgares vecines. Forzáu a amenorgar los sos pidimientos, el zar búlgaru invadió nuevamente territorios del Imperiu bizantín a finales de 1341 cola escusa de ser llamáu polos habitantes d'Adrianópolis. Sicasí, foi ganáu en dos causes poles tropes turques aliaes de Bizanciu.

Ente 1341 y 1347, l'Imperiu bizantín viose solmenáu por una segunda guerra civil ente los rexentes de Xuan V Paleólogu y el so supuestu guardián Xuan VI Cantacuceno. Los vecinos de Bizanciu trataron de sacar provechu d'esta situación, y mientres Esteban Uroš IV Dušan de Serbia aliar con Cantacucenos, Iván Alejandro sofitaba a los rexentes de Xuan V Paleólogu. Anque los dos dirixentes balcánicos asítiase en bandos contrarios, caltuvieron les sos propies aliances. Como preciu pol sofitu del búlgaru, la rexencia de Xuan V dexó-y Filipópolis y otros nueve importantes fortaleces nos montes de Ródope en 1344.

Cayida de Bulgaria y Bizanciu[editar | editar la fonte]

En 1422, Bulgaria foi conquistada polos turcos otomanos, y Constantinopla cayó en poder de los mesmu en 1453. A partir d'entós, dambos estaos pasaron a formar parte del Imperiu otomanu, lo que punxo fin a la llarga serie d'enfrentamientos ente Bulgaria y l'Imperiu bizantín.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Theophanes Confessor. Chronographia, p.357-360
  2. Theophanes Confessor. Chronographia, p.429
  3. Theophanes Confessor. Chronographia, p.431
  4. Nicephorus. Opuscula historica, p.69-70
  5. Nicephorus. Opuscula historica, p.73
  6. Theophanes Confessor. Chronographia, p.437
  7. Theophanes Confessor. Chronographia, p.484-486
  8. Anonymus Vaticanus, p.148-149
  9. Chronique de Michel de Syrien, p.17
  10. Theophanes Confessor. Chronographia, p.489-492
  11. Scriptor Incertus. Hestoria. p.337-339
  12. Georgius Monachus. Chronicon, col.981
  13. Fine 1983, p. 112.
  14. Gjuzelev 1988, p. 130.
  15. Bulgarian historical review, v.33:non.1-4, p.9.
  16. Fine 1983, pp. 118–119.
  17. Fine, pp. 160–161.
  18. 18,0 18,1 Catherine Holmes, the Governance of Basil II

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Fine, John V. A., Jr., The Early Medieval Balkans, Ann Arbor 
  • Balkans : A history of Bulgaria, Serbia, Greece, Rumanía, Turkey / by Nevill Forbes ... [et al.]. 1915.
  • Bulgarian historical review (2005), United Center for Research and Training in History, Published by Pub. House of the Bulgarian Academy of Sciences, v.33:non.1-4.
  • Gjuzelev, V., Medieval Bulgaria, Byzantine Empire, Black Sea, Venice, Genoa (Centre culturel du monde byzantin), Verlag Baier 
  • History of Bulgaria / Hristo Hristov ; [translated from the Bulgarian, Stefan Kostov ; editor, Dimiter Markovski]. Khristov, Khristo Angelov,. c1985.
  • History of Bulgaria, 1393-1885 / [by] Mercia MacDermott. MacDermott, Mercia, 1927- [1962].
  • Concise history of Bulgaria / R.J. Crampton. Crampton, R. J. 1997.
  • Short history of Bulgaria / [by] D. Kossev, H. Hristov [and] D. Angelov ; [Translated by Marguerite Alexieva and Nicolai Koledarov ; illustrated by Ivan Bogdanov [and] Vladislav Paskalev]. Kossev, D. 1963.
  • Short history of Bulgaria / Nikolai Todorov ; [L. Dimitrova, translator]. Todorov, Nikolai, 1921- 1975.
  • 12 Myths in Bulgarian History/ [by] Bozhidar Dimitrov; Published by "KOM Foundation," Sofia, 2005.
  • The 7th Ancient Civilizations in Bulgaria [The Golden Prehistoric Civilization, Civilization of Thracians and Macedonians, Hellenistic Civilization, Roman [Empire] Civilization, Byzantine [Empire] Civilization, Bulgarian Civilization, Islamic Civilization] [by] Bozhidar Dimitrov; Published by "KOM Foundation," Sofia, 2005 (108 p.)
  • Jordan Andreev, Ivan Lazarov, Plamen Pavlov, Koj koj y v srednovekovna Bălgarija, Sofia 1999.
  • John Skylitzes II, 455, 13
  • Helene Ahrweiler, Les Europeens, pp.150, Herman (Paris), 2000.
  • Woodhouse 1986, 109; Sp. Lambros, Argyropouleia, Athens 1910, 7,29
  • Edward Gibbon, Torne and Fall of the Roman Empire, chapter 53.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]