Guerra polaco-soviética

De Wikipedia
(Redirixío dende Guerra polacu-soviética)
Guerra polaco-soviética
Parte de Guerra civil rusa
Fecha febreru 1919 → marzu 1921
Llugar Centru y Este d'Europa
Resultáu Paz de Riga
Belixerantes
Segunda República Polaca
República Popular Ucraína (dende 21 d'abril de 1920)
República Socialista Federativa Soviética de Rusia
República Socialista Soviética d'Ucraína
Comandantes
Józef Piłsudski
Edward Rydz-Śmigły
Władysław Sikorski
Simon Petliura
Mijaíl Tujachevsky
Semión Budionni
Josif Stalin
Aleksandr Yegórov
León Trotsky
Fuercies en combate
Exércitu de Polonia:
50 000 (empiezos de 1919)[1][2]
738 000 (agostu de 1920)[3][4]
Exércitu Coloráu:
50 000 (empiezos de 1919)[5]
800 000 (branu de 1920)[6]
Baxes
Más de 48 000 muertos[7] 60 000 muertos[8]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerra Polaco-Soviética

La guerra polaco-soviética foi un conflicto armáu qu'enfrentó a la Rusia Soviética y la Segunda República Polaca dende'l 14 de febreru de 1919 al 18 de marzu de 1921 cuando remató col Tratáu de Riga. La guerra foi la resultancia de les tentatives expansionistas per parte de dambos bandos: Polonia pretendía recuperar los territorios perdíos a finales del sieglu XVIII, y los soviéticos, aquéllos que pertenecieren al Imperiu rusu antes de la Primer Guerra Mundial. Les fronteres ente Polonia y la Rusia soviética nun fueren definíes nel Tratáu de Versalles, y darréu tornáronse más caótiques tres la retirada de les Potencies Centrales nel frente oriental, la Revolución rusa de 1917, la Guerra Civil Rusa, la desintegraciones del Imperiu rusu, del Imperiu alemán y del Imperiu austrohúngaru, y les ambiciones d'Ucraína y de Bielorrusia pa establecer la so independencia.

El líder polacu, Józef Piłsudski, creyó conveniente ampliar les fronteres de Polonia escontra l'este, al empar que consideraba facederu crear una Federación Polaca» (La mioędzymorze)[9] que englobase el restu de los Estaos de la Europa centro-oriental, como un baluarte contra l'apaición potencial del imperialismu soviéticu.

Escontra 1919, les fuercies polaques controlaben la mayor parte d'Ucraína occidental, ganando'l conflictu cola República Popular d'Ucraína Occidental qu'intentó crear un Estáu ucranianu nos territorios que reclamaben tanto polacos como ucraínos. Mentanto, los soviéticos empezaben a ganar la Guerra Civil Rusa y avanzaben escontra l'oeste, escontra los territorios apostaos, y pa finales de 1919 formárase un claru frente bélicu. Los enfrentamientos fronterizos desaguaron entós nuna guerra abierta tres el meyora escontra l'este d'Ucraína de Piłsudski (abril de 1920), que foi deteníu por un contraataque del Exércitu Coloráu, primeramente esitosu. La operación soviética emburrió a los polacos de regresu escontra l'oeste, escontra la capital polaca, Varsovia. Mentanto, Occidente tarrecía que les tropes soviétiques llegaren a les fronteres alemanes, y Misión interaliada a Polonia amontóse l'interés de les Potencies Occidentales na guerra. A mediaos del branu, la cayida de Varsovia paecía cercana, pero a mediaos d'agostu la situación camudó de nuevu cuando les fuercies polaques algamaron una inesperada y decisiva victoria na batalla de Varsovia. Ante la medrana d'una meyora polaca escontra l'este, los soviéticos pidieron la paz y la guerra terminó con un alto'l fueu n'ochobre de 1920. Un tratáu de paz, el Tratáu de Riga, foi robláu'l 18 de marzu de 1921, partiendo los territorios en disputa ente Polonia y la Rusia Soviética. Asina, esta guerra de 1919-1920 delimitó la frontera polaco-soviética pal periodu d'enteguerres.

Nomes y feches de la guerra[editar | editar la fonte]

La guerra ye conocida con dellos nomes. "Guerra polaco-soviética" ye posiblemente'l más común, pero puede ser confusu, yá que "Soviética" lleva a pensar na Xunión Soviética, que (por contraste con "Rusia Soviética") nun foi fundada oficialmente hasta 1922. Nomes alternativos son "Guerra ruso-polaca (o guerra polaco-rusa) de 1919 a 1921"[10] (pa estremala d'anteriores guerres polaco-ruses) y "Guerra Polaco-Bolxevique".[11] Esta segunda denominación (o a cencielles "Guerra Bolxevique" (en polacu: Wojna bolszewicka) ye más común nes fontes polaques. En delles fontes polaques tamién vien como la "Guerra de 1920" (en polacu: Wojna 1920 roku[12]) ente que los historiadores soviéticos de cutiu refiérense a ella como la "Guerra contra la Polonia Blanca" o la consideren parte de la Intervención Aliada na Guerra Civil Rusa o de la Guerra Civil Rusa en sí mesma.

Un segundu discutiniu centrar na fecha d'empiezu de la guerra. Por casu, la Enciclopedia Británica considera la intrusión polaca n'Ucraína de 1920 como'l puntu d'empiezu de la guerra,[10] ente que la enciclopedia polaca Internetowa encyklopedia PWN[11] y dellos historiadores —como Norman Davies[13]— dan l'añu 1919 como l'añu d'empiezu. Finalmente, suélense dar como feches de finalización indistintamente 1920 o 1921; esti tracamundiu vien del fechu de que mientres el alto al fueu entró a valir na seronda de 1920, el Tratáu de Riga, que ponía fin de forma oficial a la guerra, foi robláu meses dempués, en 1921.

Magar los sucesos de 1919 pueden ser descritos como un conflictu fronterizu, y namái a principios de 1920 dambos llaos dieron cuenta de que de fechu taben nuna guerra total,[13] les escaramuzas que tuvieron llugar en 1919 tán íntimamente rellacionaes cola guerra qu'empezó al añu siguiente.[13] Finalmente los sucesos de 1920 fueron namái una consecuencia lóxica, anque non buscada, del preludiu de 1919.[13]

Causes del conflictu[editar | editar la fonte]

Los trés Particiones de Polonia. Los territorios coloriaos representen a la República de les Dos Naciones.
En color azul: soberanía del Reinu de Prusia.
En color mariellu: dominiu del Imperiu austrohúngaru.
En color verde: tomáu pol Imperiu rusu.

En 1919, col final de la Primer Guerra Mundial, el mapa de la mayor parte del mundu, y en particular el d'Europa Central y Occidental, camudara drásticamente.[14] La derrota d'Alemaña atayó los sos proyeutos pa la creación d'un gobiernu títere nos Estaos orientales d'Europa (Mitteleuropa[15]), y como la Rusia soviética taba en plena guerra civil, munches naciones d'aquella rexón vieron una oportunidá única pa llograr la independencia que nun podíen desperdiciar.

Coles mesmes, los soviéticos vieron estos territorios como provincies ruses rebalbes, vitales pa la seguridá rusa, pero fueron incapaces de reaccionar rápido, yá que entá siguía presente l'escosamientu producíu pola Primer Guerra Mundial, la revolución y la guerra civil.

Mentanto, col ésitu de la sulevación de Polonia empecipiada en 1918, Polonia restableciera'l so Estáu per primer vegada dende la última partición de 1795, que causó los 123 años nos que Polonia foi gobernada polos sos trés vecinos imperiales. El país resurdió sol nome de Segunda República Polaca y dio en recuperar y restablecer les fronteres que tenía nel pasáu.

Sicasí, Polonia nun taba sola nes sos oportunidaes y apuros, yá que práuticamente tolos países vecinos que llograren apocayá la so independencia empezaron lluches sobre les sos fronteres: Rumanía lluchó contra Hungría en Transilvania, Yugoslavia con Italia en Rijeka, Polonia con Checoslovaquia en Cieszyn/Těšín, con Alemaña en Poznań y con Ucraína en Galitzia. Los ucraínos, bielorrusos, lituanos, estonios y letones llucharon ente sigo y contra los rusos, que taben estremaos por causa de la guerra civil.[13] La influencia del comunismu tamién s'amestó a esti amiestu, dando per resultáu revoluciones de los comunistes en Múnich, Berlín, Budapest y Prešov. Winston Churchill comentó al respeutive de esta situación:

La guerra de xigantes terminó, la guerra de los nanos empieza..[16]

Churchill taba no correcto si tenemos en cuenta que tolos demás conflictos, cola única esceición de la guerra polaco-soviética, seríen conflictos de curtia duración ya insignificantes na mayoría de los casos.

La guerra polaco-soviética, como la mayoría d'otros conflictos na Europa Oriental d'aquel tiempu, foi más un accidente qu'un conflictu planiáu. Mientres el caos que prevaleció nos primeros meses de 1919, yera improbable que dalgún comunista o dalgún ciudadanu de la Segunda República Polaca planiara una guerra de tal importancia. Polonia foi un importante frente na Primer Guerra Mundial, yá que n'el so territorios llibraron delles batalles.

Motivos de Piłsudski[editar | editar la fonte]

Józef Piłsudski.
Vladímir Lenin.

La política polaca taba so la fuerte influencia del estadista Józef Piłsudski, quien prevía formar una federación (la "Federación de La mioędzymorze"), una confederación que tomaba Polonia, Lituania, Ucraína y otros países de la Europa central y oriental, que veníen remaneciendo alloñaos de los imperios de la Primer Guerra Mundial. La nueva unión tendría fronteres similares a les de la República de les Dos Naciones sieglu XV-XVII y tenía de ser un contrapesu que contuviera les intenciones imperialistes de Rusia o Alemaña. Con esti fin, les fuercies polaques aseguraron los estensos territorios nel este. Sicasí, al plan de la federación de Piłsudski opúnxose otru influyente políticu polacu, Roman Dmowski, que favoreció la idea de crear un "Estáu Polacu" más grande.

Por cuenta de la negativa de los rusos blancos a reconocer la independencia de Polonia, les fuercies polaques so les órdenes de Piłsudski retrasaron o pararon les sos propies ofensives delles vegaes, solliviando la presión contra les fuercies del Exércitu Coloráu rusu y contribuyendo asina a la derrota del Ejército Blanco rusu.

Motivos de Lenin[editar | editar la fonte]

A finales de 1919, el líder del Conseyu de Comisarios del Pueblu nuevu gobiernu bolxevique de la Rusia soviética, Vladímir Lenin, inspiráu poles victories de la guerra civil del Exércitu Coloráu sobre les fuercies Blanques ruses anticomunistes y los sos aliaos occidentales, empezó a ver futuru na Revolución. Los bolxeviques actuaron sol convencimientu de que los procesos históricos llueu conduciríen a la dictadura del proletariáu en toles naciones, y que esto traería los final de los Estaos nacionales, llevando a la instauración d'una comunidá comunista mundial. Lenin sentíase cada vez más confiáu en que la revolución sobreviviría y llueu barrería triunfante Europa y el restu del mundu. El motivu principal pa la guerra con Polonia subyace nel intentu de los comunistes d'enllazar la so revolución en Rusia con una revolución prevista n'Alemaña. Amás vio a Polonia como la ponte que l'Exércitu Colloráu tendría que cruciar pa xunir los dos revoluciones y ayudar a otros movimientos comunistes na Europa Occidental. Esti cursu yera esplícitu na ideoloxía comunista, y yera necesariu si los soviéticos intentaben llevar a Rusia a la llinia del marxismu. Esto nun asocedió sinón hasta los ésitos soviéticos a mediaos de 1920, momentu en qu'esta idea fíxose dominante na política comunista.

Alemaña ente los años 1918 y 1920 fervía col descontentu social y el caos políticu. Nos dieciocho meses dende l'abdicación del Káiser, viviérase una revolución comunista, dos repúbliques soviétiques (de sóviet) llocales (por casu, la República Soviética de Baviera), tres golpes d'Estáu reaccionarios, siquier cuatro fuelgues xenerales y cinco cancilleres. En xunetu de 1920, la Constitución de Weimar (constitución del Estáu Alemán) había estáu vixente mientres namái doce meses, y l'humillante Paz de Versalles por namái seis. El gobiernu central foi acosáu pol separatismu, pola vixilancia cercana de los poderes de los Aliaos y polos constantes combates nes cais ente la Lliga Espartaquista y el Partíu Comunista d'Alemaña. La meyora dende l'oeste del Exércitu Colloráu amenació con anular el Tratáu de Versalles y asina, independientemente d'otres consecuencies, lliberar a Alemaña de les humillantes condiciones puestes nella. Munchu alemanes pensaron qu'otra revolución sería los preludiu necesariu pa escapar del apertón de los Aliaos.

N'abril de 1920 Lenin terminaría d'escribir El "izquierdismo", la enfermedá infantil del comunismu, que significó dirixir la Revolución mientres los pocos meses restantes antes de les sos etapes finales, y yera cada vez menos probable oponese a una guerra más grave con Polonia. Según una teoría frecuente ente los partidarios de Lenin, la revolución en Rusia finaría nun siendo que tuviera xunida a les revoluciones en Lituania, Polonia y, la más esencial, Alemaña. L'alderique en Rusia nun yera, por tanto, si la ponte polaca (Polonia) tendría de ser cruciáu, sinón cómo y cuándo. Lenin formuló la nueva doctrina de la "revolución del esterior". La ofensiva soviética en Polonia sería una oportunidá "de sondiar Europa coles bayonetes del Exércitu Coloráu". Esta sería la primer penetración de la Rusia Soviética n'Europa, la primer tentativa d'esportar la revolución bolxevique pola fuercia. Nun telegrama, Lenin esclamó:

“Tenemos De dirixir toa nuesa atención a preparar y a consolidar el frente occidental. Un nuevu lema ten de ser anunciáu: preparar pa la guerra contra Polonia. ”[17]

Desenvolvimientu de la guerra[editar | editar la fonte]

1919[editar | editar la fonte]

Póster de propaganda soviética. El testu traducíu diz: "Asina ye como acaben les idees de los terratenientes."
Póster de propaganda polaca amosando la caballería polaca y un soldáu bolxevique con una gorra cola estrella colorada. El testu diz: "Combate al bolxevique".

En 1918 l'exércitu alemán nel este empezó a retirase escontra l'oeste. Les zones abandonaes poles Potencies Centrales convertir en llugar de conflictu ente los gobiernos llocales creaos per Alemaña, otros gobiernos llocales que surdieron tres la retirada alemana y los bolxeviques, qu'esperaben incorporar eses zones a la Rusia Soviética.

El 18 de payares de 1918, el Comandu Supremu Soviéticu unvió órdenes al Exércitu del Oeste del Exércitu Colloráu p'asegurar tol territoriu posible colos pocos recursos disponibles nesi frente; sicasí, como la operación foi denomada 'Oxetivu Vístula' esto causó muncha esmolición ente los polacos.

A empiezos de 1919, la llucha empezó casi por accidente y ensin nenguna orde de los respeutivos gobiernos, cuando improvisaes unidaes militares polaques entamaes en Vilnius (Wilno) topetaron con fuercies de la República Socialista Soviética Lituanu-Bielorrusa, caúna intentando asegurar los territorios pa los sos propios gobiernos. Finalmente, les fuercies soviétiques (meyor entamaes) acabaron cola mayoría de la resistencia y emburriaron a les restantes fuercies polaques escontra l'oeste. Coles mesmes, más y más unidaes polaques de autodefensa esvalixábense al traviés de Bielorrusia occidental y Lituania, y una serie de escaramuzas a nivel llocal españaron ente éstes y grupo pro-comunistes operantes na zona. L'acabante entamar Exércitu Polacu empezó a unviar les primeres de les sos unidaes al este p'asistir a les fuercies de autodefensa, mientres los rusos treslladaben les sos propies unidaes al oeste.

Na primavera de 1919, l'Exércitu Colloráu taba metíu de llenu na guerra civil, de manera que pocos efectivos fueron unviaos al oeste. En febreru de 1919, l'exércitu polacu sumaba 110 000 homes y en setiembre llegaba a 540 000 homes n'armes, 230 000 d'ellos nel frente soviéticu.

Coles mesmes les fuercies polaques avanzaren escontra l'este. Pal 14 de febreru les primeres unidaes entamaes polaques establecieron contautu coles unidaes avanzaes del Exércitu Coloráu; les unidaes soviétiques retirar ensin disparar un solu tiru. Una llinia fronteriza empezó a formase amodo dende Lituania al traviés de Bielorrusia hasta Ucrania.

El primer enfrentamientu armáu seriu de la guerra tuvo llugar ente'l 14 y el 16 de febreru en Bielorrusia. A finales de febreru'l meyora soviética detuviérase. Dambos bandos taben tamién combatiendo contra los ucraínos, y les revueltes taben creciendo nos territorios de los Países Bálticos.

A principios de marzu de 1919, unidaes polaques llanzaron una ofensiva cruciando'l ríu Niemen, tomaron Pinsk y algamaron les contornes de Lida. Dambos contendentes empezaron a avanzar coles mesmes n'abril, desaguando nun aumentu del númberu de tropes na zona. L'Exércitu Coloráu, incapaz d'algamar los sos oxetivos y encarando poderoses ofensives de les fuercies Blanques, retirar de les sos posiciones y foi reorganizáu.

Les fuercies polaques espulsaron al gobiernu de la República Socialista Soviética Lituanu-Bielorrusa de la so capital, Vilnius (Wilno), el 19 d'abril. El 8 d'agostu ocuparon Minsk. Pal 2 d'ochobre, algamaren el ríu Daugava y aseguráu la rexón dende'l Desná hasta Daugavpils (Dyneburg).

Hasta empiezos de 1920, la ofensiva polaca foi bastante esitosa y, coles mesmes, la guerra civil rusa endurecíase, lo que daba mayor ventaya inda a los polacos. A principios del branu de 1919, el Movimiento Blanco tomó la iniciativa, y les sos fuercies avanzaron escontra Moscú. Piłsudski vio a los soviéticos menos peligrosos pa Polonia qu'a los sos contrincantes y refugó xunise al ataque contra'l gobiernu de Lenin, inorando les fuertes presiones de la Triple Entente. Coles mesmes Lenin ufiertó a los polacos los territorios de Minsk, Zhytómyr, Jmelnitsky, no que foi descritu como un "miniBrest", y el líder militar polacu Kazimierz Sosnkowski escribió que les ufiertes territoriales ruses yeren enforma meyores de lo que los polacos deseyaben.

Delles tentatives de negociaciones de paz fueron feches por diversu facción polaco-ruses, pero toos resultaron inútiles: les rellaciones polaco-lituanes empioraren y los negociadores polacos fixeron progresos col Gobiernu provisional letón.

El principal ésitu diplomáticu polacu foi l'alcuerdu col exiliáu líder nacionalista ucranianu Symon Petlyura, un Tratáu de Varsovia que foi robláu'l 21 d'abril de 1920. Petlyura, quien formalmente representaba al gobiernu de la República Popular Ucraína, qu'aquel día yá fuera ganada de facto polos soviéticos, fuxó a Polonia xunto con delles fuercies ucraínes, onde atopó asilu. Pa Piłsudski, esta alianza foi un importante pasu na so campaña pa la llexitimación de la federación La mioędzymorze como un esfuerciu conxuntu internacional, asegurando parte de la frontera oriental polaca y allanando el camín pa un Estáu ucranianu, ente Rusia y Polonia. Pa Petlyura, esto constituyó otra oportunidá de caltener l'Estáu y, siquier, la independencia formal del territoriu nacional ucranianu, inclusive aceptando la perda de territorios d'Ucraína Occidental en favor de Polonia.

L'alianza con Petlyura apurrió 15 000 soldaos aliaos ucraínos al empiezu de la campaña, que sumaos al reclutamiento y la deserción del llau soviéticu, aumentaron a 35 000 el númberu de soldaos ucraínos aliaos.

1920[editar | editar la fonte]

A empiezos de 1920, les fuercies soviétiques habíen consiguíu bastantes trunfos contra los exércitos Blancos.[18] El frente polacu convertir nel so teatru d'operaciones más importante y la mayoría de los recursos y fuercies soviétiques fueron esviaos escontra él. Los comandantes soviéticos de la inminente ofensiva del Exércitu Colloráu incluyíen a Mijaíl Tujachevski (nuevu comandante del frente Occidental), a León Trotsky, al futuru líder soviéticu Josif Stalin y al futuru fundador de la policía secreta Cheka, Félix Dzerzhinski. L'Exércitu polacu taba compuestu de soldaos que d'antiguo sirvieren en dellos imperios sumíos, sofitaos por dellos voluntarios internacionales. El 20 d'agostu de 1920, l'exércitu polacu algamara un total de 737 000 homes, contra 950 000 del llau soviéticu, colo qu'había más o menos igualdá numbérica ente dambos exércitos.

L'altu mandu soviéticu entamó una nueva ofensiva para finales d'abril o mayu. Dende marzu de 1919, la intelixencia militar polaca taba alvertida de que los soviéticos taben preparándose pa una nueva ofensiva, y l'Altu Mandu polacu decidir a llanzar la suya mesma primero que lo fixeren los sos oponentes.[19][20] El plan pa la Ofensiva de Kiev yera estrozar al Exércitu Colloráu nel lladral sur polacu ya instalar un gobiernu de Petlura amistosu para colos polacos n'Ucraína.[19]

La ofensiva polaca de Kiev na so máxima meyora. Xunu de 1920.

Hasta abril, les fuercies polaques tuvieren avanzando lenta pero constantemente escontra l'este. Pa marzu, les fuercies polaques establecieren una cuña ente les fuercies soviétiques del norte (Bielorrusia) y el sur (Ucrania). El 24 d'abril Polonia empezó'l so principal ofensiva, la Ofensiva de Kiev. El so oxetivu yera la creación d'una Ucraína independiente[19] que pudiera llegar a formar parte del proyeutu de Piłsudski d'una federación La mioędzymorze. Los 65 000 soldaos polacos fueron sofitaos por 15 000 ucraínos sol mandu de Simon Petliura, representando la República Popular Ucraína. Sicasí, munchos ucraínos yeren tan antipolacos como antirrusos,[21] y atrabancaron la meyora polaca,[19]que munchos vieron como una nueva forma d'ocupación. Aun así los ucraínos tamién llucharon viviegamente contra la invasión polaca en formaciones ucraínes del Exércitu Coloráu.[22] Les fuercies combinaes polaco-ucraínes entraron nuna Kiev sacupada'l 7 de mayu, atopando namái una resistencia aisllada.[19]

L'emburrie militar polacu foi cortáu por contraataques del Exércitu Coloráu'l 29 de mayu.[11] Nel norte, el 1ᵉʳ Exércitu polacu foi derrotáu y obligáu a retirase, escorríu pol 15º Exércitu rusu. Les fuercies polaques intentaron tomar ventaya de los espuestos lladrales de los atacantes, pero les arrodiaes fuercies nun pudieron detener la meyora soviética. A finales de mayu, el frente estableciérase cerca del pequeñu ríu Auta, y les fuercies soviétiques empezaron a preparar pal siguiente emburrie.

El 24 de mayu de 1920, les fuercies polaques nel sur entablaron combate per primer vegada col famosu Primer Exércitu de Caballería rusu (Konarmia) de Semión Budionni, que rompió'l frente polaco-ucranianu'l 5 de xunu.[11][23] Pal 10 de xunu, los exércitos polacos atópase en retirada a lo llargo de tol frente. El 13 de xunu, l'exércitu polacu, xunto coles tropes ucraínes de Petlyura, abandonaben Kiev al Exércitu Coloráu.

La ofensiva soviética tien ésitu. Principios d'agostu de 1920.

El comandante del 3ᵉʳ Exércitu Polacu n'Ucraína decidió travesar la llinia soviética escontra'l noroeste. Les fuercies polaques n'Ucraína consiguieron retirase relativamente indemnes, pero fueron incapaces de sofitar al frente norte y reforzar les defenses nel ríu Auta pa la decisiva batalla que llueu tendría llugar ellí.[24]

Soldaos polacos entren en Kiev el 7-5-1920.

Por cuenta de los insuficientes efectivos, el frente polacu de 322 km de llargu yera defendíu per una delgada llinia de cientu venti mil homes sofitaos por unes cuatrocientes sesenta pieces d'artillería, ensin reserves estratéxiques. El frente oriental polacu taba sele establecíu, protexíu por artillería desaparente y casi ensin fortificaciones.[24]

L'Exércitu Colloráu arrexuntó'l so Frente Noroeste, lideráu pol mozu xeneral Tujachevski, contra la llinia polaca. Disponía de más de 108 000 soldaos d'infantería y 11 000 de caballería, sofitaos por 722 pieces d'artillería y 2913 ametralladores. Los rusos aventayaben a los polacos en dellos puntos cruciales en proporciones d'hasta cuatro contra unu.[24]

Mijaíl Tujachevski llanzó'l so ofensiva el 4 de xunetu, a lo llargo de la exa Smolensk-Brest-Litovsk, cruciando los ríos Auta y Berézina.[11] El 3ᵉʳ Cuerpu de Caballería asitiáu al norte y al mandu de Gayk Bzhishkyán (Gaya Dmítrievich Gay, Gaj-Chan) abarganó a les fuercies polaques dende'l norte, moviéndose cerca de la frontera lituano y prusiano. Los Exércitos 4º, 15º y 3º avanzaron decididamente escontra l'oeste, sofitaos dende'l sur pol 16º exércitu y el Grupu Mozyrska. Por trés díes la resultancia de la batalla escolgó d'una balanza, pero la superioridá numbérica rusa probó ser decisiva y pal 7 de xunetu les fuercies polaques taben en completa retirada a lo llargo de tol frente. Sicasí, el plan de Tujachevski de romper el frente y emburriar a los defensores hasta los banzaos de Pinsk fracasó.[24]

La resistencia polaca formar de nuevu sobre la base d'una llinia de "trincheres alemanes", una sólida llinia de fortificaciones de campaña de la Primer Guerra Mundial, que presentaba una oportunidá de frenar la ofensiva rusa. Sicasí, les tropes polaques yeren numbéricamente insuficientes. Les fuercies soviétiques escoyeron una parte sele defendida del frente y enfusaron por ella. A principios de xunetu, resultába-yos evidente a los polacos que los oxetivos rusos nun se llindaben a emburriar la frontera al oeste. La independencia de Polonia taba en xuegu.[25]

Les fuercies ruses avanzaron a la destacable velocidá de trenta quilómetros al día. En cruciando'l ríu Narew el 2 d'agostu, el Frente Noroeste rusu taba namái a unos cien quilómetros de Varsovia.[11] La fortaleza de Brest-Litovsk, que diba ser el cuartel xeneral de la entamada contraofensiva polaca, cayó en manes del XVI Exércitu al primer ataque. El Frente Suroeste rusu desallugara a les fuercies polaques d'Ucraína y averábase a Zamość y Lviv, la mayor ciudá del sureste de Polonia y un importante centru industrial, defendida pol VI Exércitu polacu. El camín a la capital polaca paecía abiertu. Lviv foi puestu asediada, y cinco ejércitos rusos averar a Varsovia. Mentanto, los políticos polacos clamaben por asegurar una paz con Moscú so cualquier condición, pero los soviéticos refugaron.[26]

Per otru llau, les fuercies polaques en Galicia cerca de Lviv llanzaron con ésitu una contraofensiva pa retrasar a los soviéticos, que dexó detener la retirada de les fuercies polaques del frente sur. Sicasí, la esmolecedora situación cerca de Varsovia evitó que los polacos siguieren la so contraofensiva nel sur y avanzaren al este. Tres la captura soviética de Brest, la ofensiva polaca nel sur foi detenida, y toles fuercies disponibles fueron movíes al norte pa tomar parte na inminente batalla por Varsovia.

Cola situación volviéndose contra Polonia, el poder político de Piłsudski debilitóse, ente que crecía los de los sos oponentes, incluyendo'l de Roman Dmowski. Na escena política polaca empezara a suplir la llerza: el Gobiernu de Leopold Skulski dimitió a principios de xunu.

Mientres, l'enfotu de los líderes soviéticos aumentaba.[27] Por orde del Partíu Comunista Soviéticu, un gobiernu títere polacu, el Comité Revolucionariu Polacu Provisional (en polacu: Tymczasowy Komitet Rewolucyjny Polski, TKRP), formárase'l 28 de xunetu en Białystok pa entamar l'alministración de los territorios polacos prindaos pol Exércitu Coloráu.[19] El TKRPP tenía bien pocu sofitu de la población polaca y reclutaba los sos sofitos mayormente ente los xudíos.[21] Adicionalmente, les intrigues polítiques ente los comandantes soviéticos crecieron de cara a la so inminente victoria. Finalmente la falta de cooperación ente los comandantes d'altu mandu saldría-yos caru na decisiva batalla de Varsovia.

El xeneral Józef Haller (tocando la bandera) y el so Exércitu Azul.

La opinión pública occidental yera fuertemente prosoviética. El primer ministru británicu primió a Polonia pa roblar la paz nos términos soviéticos y refugó dar nenguna ayuda a Polonia que pudiera favorecer a los Blancos na guerra civil rusa. El 11 de xunetu de 1920, el gobiernu del Reinu Xuníu unvió un ultimátum de facto a los soviéticos.[28] Encamentábase-yos al cese d'hostilidaes con Polonia y l'Exércitu Blancu Rusu (l'Exércitu Blanco en Rusia Meridional lideráu pol barón Wrangel) y a aceptar lo que más tarde sería llamada la llinia Curzon como frontera temporal con Polonia, hasta qu'una frontera permanente pudiera ser establecida por aciu negociaciones.[19] En casu de refuga soviéticu, los británicos amenaciaben con ayudar a Polonia de toles formes posibles, que, en realidá, taben llindaes pola situación política interna del Reinu Xuníu. El 17 de xunetu, los soviéticos refugaron[19] y fixeron una contraoferta p'axustar un tratáu de paz direutamente con Polonia. Los británicos respondieron amenaciando con cortar les negociaciones comerciales si los soviéticos llanzaben más ofensives contra Polonia, pero les sos amenaces fueron inoraes. El 6 d'agostu de 1920, el Partíu Llaborista británicu publicó un panfletu afirmando que los trabayadores británicos nunca tomaríen parte na guerra como aliaos de Polonia, y los sindicatos bloquiaron los suministros a encomalo espedicionaria británica qu'ayudaba a los Rusos Blancos n'Arkángel.

La postura de Lituania yera mayormente antipolaca, y el país xuniérase al bandu soviéticu en xunetu de 1919. La decisión foi dictada pol deséu d'incorporar la ciudá de Vilnius y les árees cercanes en Lituania y, en menor grau, pola presión diplomática soviética, soportada pola amenaza del Exércitu Colloráu aparcáu nes fronteres lituanes.[24]

Defenses polaques en La miołosna, cerca de Varsovia, 1920.

Los aliaos de Polonia yeren escasos. Francia unvió cuatrocientos conseyeros militares pa sofitar a Polonia en 1919, mayormente oficiales franceses, anque tamién incluyía unos pocos conseyeros británicos al mandu del teniente xeneral Sir Adrian Carton De Wiart. L'esfuerciu francés yera vital p'ameyorar la organización y loxística del Exércitu Polacu, que, hasta 1919, usara diversos manuales, estructures organizativas y equipamientu tomáu sobremanera de los exércitos de los antiguos particionistas de Polonia. Adicionalmente a los conseyeros, Francia tamién facilitó'l tránsitu a Polonia dende Francia del "Exércitu Azul" en 1919: tropes mayoritariamente d'orixe polacu, xunto a dellos voluntarios internacionales, d'antiguo so mandu francés na Primer Guerra Mundial. Hungría ufiertar a unviar un cuerpu de caballería de 30 000 homes como ayuda a Polonia, pero'l gobiernu checoeslovaco negar a dexa-yos el pasu; dellos trenes con suministros militares d'Hungría llegaron, sicasí, a Polonia.

A mediaos de 1920, la misión aliada aumentó con dellos conseyeros (convirtiéndose na Misión Interaliada a Polonia). Los nuevos miembros de la misión sirvieron de pocu; ello ye que la crucial Batalla de Varsovia lluchóse y ganó pela parte polaca primero que la misión pudiera retornar y faer el so informe. Sicasí, mientres munchos años persistió'l mitu de que foi la oportuna llegada de les fuercies aliaes les que salvaron a Polonia, un mitu nel que Weygand ocupaba'l papel central.[19][29] Sicasí, la cooperación polaco-francesa siguió. Finalmente, el 21 de febreru de 1921, Francia y Polonia formaron una alianza militar formal,[30] que aportaría a un factor importante mientres les subsiguientes negociaciones soviéticu-polaques.

Soldaos polacos amosando banderes de guerra soviétiques prindaes tres la batalla de Varsovia.

El 10 d'agostu de 1920, les unidaes cosaques ruses cruciaron el ríu Vístula, entamando tomar Varsovia dende l'oeste, mientres l'ataque principal venía del este. El 13 d'agostu, un primer ataque rusu foi refugáu. El I Exércitu polacu aguantó un asalto sobre Varsovia al empar que detenía los asaltu a Radzymin.[11]

El comandante en xefe soviéticu, Mijaíl Tujachevski, taba seguru de que tou taba diendo d'alcuerdu al so plan. Sicasí, la intelixencia militar polaca descifrara los mensaxes de radio del Exércitu Coloráu,[31][32][33] y Tujachevski taba diendo direutamente escontra una trampa tendida por Piłsudski y el so xefe d'Estáu Mayor Tadeusz Rozwadowski.[19] La meyora rusa al traviés del Vístula nel norte taba moviéndose ente un vacíu operacional, al nun haber fuercies polaques de considerancia nel área, ente que, per otra parte, al sur de Varsovia, onde'l destín de la guerra taba decidiéndose, Tujachevski dexara namái fuercies simbóliques pa guarnir el venceyu vital ente los frentes rusos noroeste y suroeste. Otru factor qu'influyó na resultancia de la guerra foi la neutralización efectiva del 1ᵉʳ Exércitu de caballería de Budionni, en les batalles alredor de Lviv. L'altu mandu soviéticu, ante la insistencia de Tujachevski, ordenara al 1ᵉʳ Exércitu de caballería avanzar al norte escontra Varsovia y Lublin, pero Budionny desobedeció la orde por cuenta de diferencies ente Tujachevski y Yegórov, comandante del frente suroeste. Amás, los xuegos políticos de Josif Stalin, comisariu políticu xefe del frente suroeste, influyeron na desobediencia de Yegórov y Budionni.[34] Stalin, buscando un trunfu personal, concentrar en prindar Lviv —lloñe al sureste de Varsovia— que taba siendo sitiada por fuercies soviétiques, pero qu'entá aguantaba los sos asaltos.[24]

El 5º Exércitu polacu contraatacó'l 14 d'agostu dende l'área de la fortaleza de Modlin, cruciando'l ríu Wkra. Enfrentar a les fuercies combinaes de los numbérica y materialmente cimeres 3ᵉʳ y 15º exércitos soviéticos. Nun día, la meyora soviética escontra Varsovia y Modlin fuera frenáu y llueu se convirtió nuna retirada. El 5º Exércitu polacu emburrió a les exhaustas formaciones soviétiques lloñe de Varsovia nuna operación rescamplu. Les fuercies polaques avanzaron a una velocidá de 30 km diarios, destruyendo cualquier esperanza soviética de completar la so maniobra envolvente nel norte. Pal 16 d'agostu, la contraofensiva polaca completárase cola unión del "Exércitu de Reserva" del mariscal Piłsudski. Executando'l so plan, la fuercia polaco qu'avanzaba dende'l sur, atopó un buecu nel frente rusu y esplotó la debilidá del "Grupu Mozyr" soviéticu, que se suponía tenía de protexer el fráxil venceyu ente los frentes soviéticos. Los polacos siguieron la so ofensiva escontra'l norte con dos exércitos escorriendo y destruyendo al sorprendíu enemigu. Algamaron la retaguardia de les fuercies de Tujachevski, la mayoría de les cualos taben abarganaes pal 18 d'agostu. Namái esi mesmu día Tujachevski, nel so cuartel xeneral en Minsk 480 km al este de Varsovia, diose cuenta de les proporciones de la derrota soviética y ordenó a los restos de les sos fuercies retirase y reagrupase. Esperaba reforzar la so llinia de frente, frenando l'ataque polacu y recuperando la iniciativa, pero los sos órdenes llegaben demasiada tarde o a cencielles nun llegaben.[24]

Los exércitos soviéticos nel centru del frente bastiar nel caos. Tujachevski ordenó una retirada xeneral escontra'l ríu Bug, pero aquel día había perdíu contautu cola mayor parte de les sos fuercies cerca de Varsovia, y tolos planes soviéticos fuérense a pique por cuenta de fallos de comunicación.[24]

Los exércitos soviéticos retirar nuna completa desorganización; divisiones enteres preses de la llerza y desintegrándose. La derrota del Exércitu Colloráu foi tan grande ya inesperada que, a instigación de los detractores de Piłsudski, la batalla de Varsovia ye de cutiu referida como'l Milagru nel Vístula». Per otra parte, investigaciones actuales en Polonia concluyeron que'l "Milagru nel Vístula" foi causáu por una gran rede d'espíes polacos nel Exércitu Coloráu, que dexaron a Piłsudski saber de tolos movimientos del Exércitu Coloráu, ente que los soviéticos quedaben nuna fonda escuridá informativa.

La meyora del 1ᵉʳ Exércitu de Caballería de Budionni escontra Lviv foi deteníu, primero na batalla de Brody (29 de xunetu-2 d'agostu),[11] y darréu el 17 d'agostu na batalla de Zadwórze. Moviéndose al traviés de zones sele defendíes, la caballería de Budyonni algamó la ciudá de Zamość el 29 d'agostu ya intentó tomala na batalla de Zamość;[11] sicasí, llueu se vio frente a un incesante númberu d'unidaes polaques esviaes de la esitosa contraofensiva de Varsovia. El 31 d'agostu, la caballería de Budionni finalmente llevantó'l so sitiu a Lviv ya intentó allegar n'ayuda de les fuercies ruses en retirada de Varsovia. Los soviéticos fueron interceptaos y aniquilaos pola caballería polaca na Batalla de Komarów cerca de Zamość. Anque l'exércitu de Budionni consiguió evitar el cercu, sufrió fuertes baxes y la so moral fundióse.[11] Los restos del 1ᵉʳ Exércitu de Caballería de Budionni retirar escontra Volodímir-Volinski el 6 de setiembre[11] y fueron derrotaos pocu dempués na batalla de Hrubieszów.

Tujachevski consiguió reorganizar les sos fuercies en retirada escontra l'este y en setiembre estableció una nueva llinia defensiva dende la frontera polaco-lituana nel norte al área de Polesie, col so puntu central na ciudá de Grodno en Bielorrusia. Pa romper el so frente, l'exércitu polacu tuvo que llibrar la Batalla del Río Niemen. Fuercies polaques cruciaron el Niemen y flanquearon a les fuercies soviétiques, que fueron forzaes a retirase de nuevu.[11] Les tropes polaques siguieron avanzando escontra l'este en tolos frentes,[11] repitiendo los sos ésitos del añu anterior. Dempués de la Batalla del Río Szczara de principios d'ochobre, l'exércitu polacu algamó la llinia Ternópil-Dubno-Minsk-Drisa.

Trinchera de la batalla del Río Niemen.

Nel sur, les fuercies ucraínes de Petlyura ganaron al XIV Exércitu soviéticu y el 18 de setiembre tomaron posesión de la vera izquierda del ríu Zbruch. Mientres el siguiente mes mover escontra l'este a la llinia Yaruha nel Dniéster-Sharharod-Chigre-Lityn.[35]

Darréu dempués de la batalla de Varsovia, los soviéticos solicitaron una paz y los polacos, exhaustos, taben favorables a axustar. Los soviéticos fixeron dos ufiertes: una'l 21 y otra el 28 de setiembre. La delegación polaca fixo una contraoferta el 2 d'ochobre. El día 5, los soviéticos propunxeron correiciones a la ufierta polaca, que Polonia aceptó. El armisticiu ente Polonia, per una parte, y l'Ucraína soviética y la Rusia soviética, por otra, foi robláu'l 12 d'ochobre y fíxose efectivu'l 18 del mesmu mes.[11] De siguío siguieron unes llargues negociaciones pa un tratáu de paz.

Mentanto, les fuercies ucraínes de Petlyura entamaben una ofensiva dientro d'Ucraína pal 11 de payares, pero fueron atacaes polos soviéticos el día anterior. El 21 de payares, dempués de dellos combates, fueron espulsaos a territoriu controláu polos polacos.[35]

Resultáu[editar | editar la fonte]

Según l'historiador británicu A.J.P. Taylor, la guerra polaco-soviética «determinó en gran midida'l cursu de la historia europea mientres los próximos venti años o más. […] Indeclarada y casi inconscientemente, los líderes soviéticos abandonaron la causa de la revolución internacional.» Pasaríen venti años primero que los rusos unviaren los sos exércitos al estranxeru pa «faer la revolución».[21][36] Según el sociólogu estauxunidense Alexander Gella «la victoria polaca ganara venti años d'independencia non yá pa Polonia, sinón tamién pa una gran parte de la Europa central».[37]

Dempués de les negociaciones de paz, Polonia nun caltuvo tolos territorios que llegara a controlar al rematar les hostilidaes. Por causa de les sos perdes mientres y dempués de la batalla de Varsovia, los soviéticos ufiertaron a los polacos la concesión pacífica de grandes territorios nes árees fronterices apostaes, quedando la frontera ente la Rusia Imperial y la Mancomunidá de Polonia-Lituania bien similar a como yera antes de la primera partición de 1772.[38] Los polacos escosaren los sos recursos, y l'opinión pública oponer al allongamientu de la guerra.[19] Pela so parte, el gobiernu tamién taba primíu pola Sociedá de Naciones, y les negociaciones yeren controlaes polos Demócrates Nacionales de Dmowski. Piłsudski pudo controlar l'ámbitu militar, pero'l Parllamentu (Sejm) taba controláu por Dmowski, y les negociaciones de paz fueron de naturaleza política. A los Demócrates Nacionales, como Stanisław Grabski,[38] quien enantes arrenunciara al so trabayu en protesta pola alianza polaco-ucraniana,[39] y agora tenía muncha influencia sobre'l negociadores polacos, importábalos pocu l'El mioędzymorze de Piłsudski. Esta situación de posguerra dio un golpe mortal al suañu de Piłsudski d'alicar la multicultural Mancomunidá de Polonia-Lituania en forma de la La mioędzymorze.[19]

Los Demócrates Nacionales a cargu del Estáu[40] tamién teníen ciertes esmoliciones sobre'l destín de los ucraínos, y pocu importábalos que'l so oponente políticu, Piłsudski, sintiérase obligáu a los alcuerdos referentes al tratáu.[41] Los Demócrates Nacionales namái deseyaben aquellos territorios que consideraben «étnica o históricamente polacos» o posibles de polonizar.[42] Por ello, y a pesar de la aplastante derrota del Exércitu Colloráu en Varsovia y la bona voluntá del principal negociador rusu Adolf Joffe pa conceder casi tol territoriu en disputa,[38] la ideoloxía de los Demócrates Nacionales dexó-yos a los soviéticos recuperar ciertos territorios.[38] La Paz de Riga foi roblada'l 18 de marzu de 1921,[11] estremando los territorios apostaos en Bielorrusia y Ucraína ente Polonia y Rusia.[43] El tratáu, que Piłsudski llamó un actu de cobardía,[41] y pol cual esculpóse colos ucraínos,[19] violaba los términos de l'alianza militar ente Polonia y Ucrania, que explícitamente prohibía una paz por separáu.[44] Los aliaos ucraínos de Polonia viéronse sópitamente Campu de concentración internaos poles autoridaes polaques.[43] L'internamientu empioró les rellaciones ente Polonia y la so minoría ucraniana: aquellos que sofitaben a Petlyura sintieron qu'Ucraína fuera traicionada pol so aliáu polacu, un sentimientu que se fixo más fuerte por causa de les polítiques d'asimilación de la Polonia nacionalista d'enteguerres frente a les sos minoríes. En gran parte, esto inspiró les tensiones cada vez mayores y la violencia (Masacre de polacos en Volinia) contra polacos nes décades de 1930 y 1940.[45]

Tumbes de soldaos polacos cayíos na batalla de Varsovia, campusantu de Powązki, Varsovia.

La guerra y les sos consecuencies dieron orixe a otros discutinios sobre temes como la situación de los prisioneros de guerra,[46][47] el tratamientu de la población civil[48][49][50] y el comportamientu de dellos comandantes, como Stanisław Bułak-Bałachowicz[51] o Vadim Yákovlev.[52] La victoria militar polaca na seronda de 1920 dexó a Polonia apoderase de la rexón de Vilnius, onde se formó un comité de gobiernu de Lituania Central apoderáu por polacos (Komisja Rządząca Litwy Środkowej). Conducióse un plebiscitu, y el Sejm de Vilnius votó, el 20 de febreru de 1922, a favor de la incorporación a Polonia. Esto empioró les rellaciones polaco-lituanes nes décades siguientes.[53]

La estratexa militar na guerra polaco-soviética influyó a Charles de Gaulle, quien nesi entós yera un instructor del exércitu polacu, que lluchara en delles de les batalles. Él y Władysław Sikorski fueron los únicos oficiales militares que, basándose na esperiencia adquirida nesta guerra, pudieron predicir correutamente cómo se llucharía na próxima. Anque fallaron nel periodu d'enteguerres en convencer a los sos respeutivos exércitos d'aprender eses lleiciones, na Segunda Guerra Mundial llevantáronse tempranamente para comandar les sos fuercies armaes nel exiliu. La guerra polaco-soviética tamién influyó la doctrina militar polaca, que polos siguientes 20 años pondría énfasis na movilidá d'unidaes élite de caballería.[19]

Hasta 1989, mientres los comunistes caltuvieron el poder na República Popular de Polonia, la guerra polaco-soviética foi omitida o embrivida nos llibros d'historia polacos y d'otros países del bloque soviéticu, o foi presentada como intervención estranxera mientres la Guerra Civil Rusa pa encaxar cola ideoloxía comunista.[54]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Davies, 2003: 41
  2. Kotkin, Stephen (2014). Stalin: Paradoxes of Power, 1878-1928. Tomu I. Penguin, n'inglés. ISBN 9780698170100. Los nacionalistes polacos yeren enemigos tarrecibles. La mayoría de los sos soldaos yeren veteranos de la Primer Guerra Mundial, dos millones de polacos étnicos llucharen nes files del Exércitu Imperial Rusu y quiciabes cuatro veces más pa los Imperios Centrales.
  3. Davies, 2003: 162, 202 (edición polaca)
  4. Mawdsley, Evan (2011). The Russian Civil War. Birlinn, n'inglés. ISBN 9780857901231. Numbéricamente falando, los exércitos polacos yeren enemigos muncho más tarrecibles pa los bolxeviques que los blancos, pudiendo movilizar siete veces más homes que Antón Denikin nel so meyor momentu.
    La guerra dexó como consecuencies la división de grupos étnicos a entrambos llaos de les fronteres. Trenta millones d'ucraínos na URSS y cuatro a cinco en Polonia, cuatro millones de bielorrusos baxu tutelar soviética y otru millón so la de Varsovia.
  5. Davies, Norman Richard (2003) [1972]. White Eagle, Red Star: the Polish-Soviet War, 1919–20. Nueva York: Pimlico/Random House Inc., páxs. 39. N'inglés. ISBN 978-0-7126-0694-3.
  6. Davies, 2003: 142
  7. Norman Davies (1972). White eagle, red star: the Polish-Soviet war, 1919–20. Macdonald and Co., páxs. 247. N'inglés.
  8. Rummel, Rudolph J. (1990). Lethal politics: Soviet genocide and mass murder since 1917. Transaction Publishers, páxs. 55. N'inglés. ISBN 978-1-56000-887-3.
  9. Nome propuestu por Józef Piłsudski, pa la federación formada pelos países de Polonia, Lituania, Bielorrusia y Ucrania
  10. 10,0 10,1 Ver por casu Russo-Polish War na Enciclopedia Británica
    …military conflict between Soviet Russia and Poland, which sought to seize Ukraine… Although there had been hostilities between the two countries during 1919, the conflict began when the Polish head of state Józef Pilsudski formed an alliance with the Ukrainian nationalist leader Symon Petlura (April 21, 1920) and their combined forces began to overrun Ukraine, occupying Kiev on May 7.
  11. 11,00 11,01 11,02 11,03 11,04 11,05 11,06 11,07 11,08 11,09 11,10 11,11 11,12 11,13 11,14 (en polacu) Wojna polsko-bolszewicka. Entrada na Internetowa encyklopedia PWN. Últimu accesu'l 27 d'ochobre de 2006.
  12. Por casu:
    1) Cisek, Janusz (1990). Sąsiedzi wobec wojny 1920 roku. Wybór dokumentów. (Neighbours Attitude Towards the War of 1920. A collection of documents. - English summary). London: Polish Cultural Foundation Ltd. 0-85065-212-X.
    2) Szczepanski, Janusz (1995). Wojna 1920 roku na Mazowszu i Podlasiu (War of 1920 in Mazowsze and Podlasie). Desconocíu: Wyższa Szkoła Humanistyczna. 8386643307.
    3) Sikorski, Władysław (1991). Nad Wisłą i Wkrą. Studium do polsko - radzieckiej wojny 1920 roku, (At the Vistula and the Wkra [Rivers]: a Contribution to the Study of the Polish-Soviet War of 1920). Warsaw: Agencja Omnipress. 83-85028-15-3.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 Davies, Norman (1972). White Eagle, Red Star: the Polish-Soviet War, 1919–20. New York: St. Martin's Press, inc.. 0-7126-0694-7.
  14. Thomas Grant Fraser, Seamus Dunn, Otto von Habsburg, Europe and Ethnicity: the First World War and contemporary ethnic conflict, Routledge, 1996, ISBN 0-415-11995-2, Google Print, p.2
  15. Mittel - europa; Metá o centru d'Europa, inclúi los países d'Alemaña, Austria, Suiza, Liechtenstein, Polonia, República Checa, Eslovaquia y Eslovenia
  16. Hyde-Price, Adrian (2001). Manchester University Press: , páx. 75. ISBN 0-7190-5428-1.
  17. Lincoln, Rede Victory: a History of the Russian Civil War.
  18. Parker, David. W. W. Norton & Company: , páx. 194. ISBN 0-393-02025-8.
  19. 19,00 19,01 19,02 19,03 19,04 19,05 19,06 19,07 19,08 19,09 19,10 19,11 19,12 19,13 THE REBIRTH OF POLAND. University of Kansas, lecture notes by professor Anna M. Cienciala, 2004. Last accessed on 2 June 2006.
  20. Davies, Norman (2005). Columbia University Press: , páx. 292. ISBN 0-231-12819-3.
  21. 21,0 21,1 21,2 Suny, Ronald Grigor (1997). Oxford University Press: , páx. 106. ISBN 0-19-508105-6.
  22. Abbot, Peter (2004). «Ukrainian Soviet Socialist Republic, 1917-21», Ukrainian Armies 1914-55. : Osprey. 1-84176-668-2.
  23. Isaak Bábel describe la so participación nestes batalles nel llibru Caballería Colorada.
  24. 24,0 24,1 24,2 24,3 24,4 24,5 24,6 24,7 Lawrynowicz, Witold. «Battle Of Warsaw 1920». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de xineru de 2012. Consultáu'l 5 de payares de 2006.
  25. Jerzy Lukowski, Hubert Zawadzki, A Concise History of Poland, Cambridge University Press, ISBN 0-521-55917-0, Google Print, p.203
  26. Oleksa Pidlutskyi, Postati XX stolittia, (Figures of the 20th century), Kiev, 2004, ISBN 966-8290-01-1, Chapter "Józef Piłsudski: The Chief who Created Himself a State" reprinted in Zerkalo Nedeli (the Mirror Weekly), Kiev, February 3–9, 2001, in Russian and in Ukrainian.
  27. Nuna xunta a puerta zarrada del Novenu Congresu del Partíu Comunista Rusu'l 22 de setiembre de 1920 Lenin dixo:
    Encaremos la cuestión: si [...] aprovechamos la ventaya del entusiasmu nel nuesu exércitu y la ventaya de que gociamos al sovietizar Polonia... la guerra defensiva contra l'imperialismu acabaría, ganar... Podríamos y tendríamos de tomar ventaya de la situación militar pa empezar una guerra ofensiva... tendríamos de primir coles bayonetes pa ver si la revolución socialista del proletariáu nun maureció en Polonia... qu'en dalgún llugar cerca de Varsovia xaz non [solo] el centru del gobiernu burgués polacu y la república del capital, sinón tamién el centru de tol sistema contemporaneu del imperialismu internacional, y que les circunstancies déxennos ximelgar esi sistema, y conducir polítiques non yá en Polonia, sinón n'Alemaña ya Inglaterra. D'esta miente, n'Alemaña ya Inglaterra creamos una zona dafechu nueva de revolución proletaria contra l'imperialismu global... Cola destrucción del exércitu polacu tamos destruyendo'l Tratáu de Versalles nel que ta basáu anguaño tol sistema de rellaciones internacionales... Si Polonia convertir en soviética... el Tratáu de Versalles... y con él tol sistema internacional emerxente de les victories sobre Alemaña, podría ser destruyíu.

    Traducción al español de la cita inglesa de Richard Pipes, RUSSIA UNDER THE BOLSHEVIK REGIME, Nueva york, 1993, páxines 181-182, con dellos cambeos d'estilu nel párrafu 3, llinia 3, por A. M. Cienciala. Esti documentu foi primeramente publicáu nun periódicu históricu rusu, Istoricheskii Arkhiv, vol. I, non. 1., Moscú, 1992 y ye citáu al traviés de THE REBIRTH OF POLAND. University of Kansas, lecture notes by professor Anna M. Cienciala, 2004. Last accessed on 2 June 2006.
  28. The Military History of the Soviet Union, Palgrave, 2002, ISBN 0-312-29398-4, Google Print, p.41
  29. (en polacu)Janusz Szczepański, KONTROWERSJE WOKÓŁ BITWY WARSZAWSKIEJ 1920 ROKU (Discutinios alredor de la Batalla de Varsovia en 1920). Mówią Wieki, versión online.
  30. Grosek, Edward (2004). XLIBRIS CORP: , páx. 170. ISBN 1-4134-6745-8.
  31. (en polacu) Ścieżyński, Mieczysław (1928). Radjotelegrafja jako źrodło wiadomości o nieprzyjacielu (La radiotelegrafía como una fonte d'Intelixencia sobre l'enemigu). Przemyśl: Printing and Binding Establishment of (Military) Corps District Non. X HQ.
  32. (en polacu) Paweł Wroński, "Sensacyjne odkrycie: Nie było cudu nad Wisłą" ("Un remarcable descubrimientu: Nun hubo milagru nel Vístula), Gazeta Wyborcza, online.
  33. Jan Bury, POLISH CODEBREAKING DURING THE RUSSO-POLISH WAR OF 1919-1920, online
  34. Ulam, Adam Bruno (1987). Beacon Press: , páx. 189. ISBN 0-8070-7005-X.
  35. 35,0 35,1 Kubijovic, V. (1963). Ukraine: A Consice Encyclopedia. Toronto: University of Toronto Press.
  36. Davies, Norman, White Eagle, Red Star: the Polish-Soviet War, 1919–20, Pimlico, 2003, ISBN 0-7126-0694-7. (First edition: New York, St. Martin's Press, inc., 1972.)Page ix.
  37. Aleksander Gella, Development of Class Structure in Eastern Europe: Poland and Her Southern Neighbors, SUNY Press, 1988, ISBN 0-88706-833-2, Google Print, p. 23
  38. 38,0 38,1 38,2 38,3 Norman Davies, God's Playground. Vol. 2: 1795 to the Present. Columbia University Press, 1982. ISBN 0-231-05352-5. Google Print, p.504
  39. Timothy Snyder, The Reconstruction of Nations: Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569-1999, Yale University Press, ISBN 0-300-10586-XGoogle Books, p.139
  40. "The newly found Polish state cared much more about the expansion of its borders to the east and south-east ("between the seas") that about helping the agonizing [Ukrainian] state of which Petlura was a de-facto dictator. ("A Belated Idealist." Zerkalo Nedeli (Mirror Weekly), May 22-28, 2004. Available online in Russian and in Ukrainian.)
    Piłsudski is quoted to have said: "After the Polish independence we will see about Poland's size". (ibid)
  41. 41,0 41,1 Norman Davies, God's Playground. Vol. 2: 1795 to the Present. Columbia University Press, 1982. ISBN 0-231-05352-5. Google Print, p. 399)
  42. Manfred F. Boemeke, Gerald D. Feldman, Elisabeth Glaser, The Treaty of Versailles: A Reassessment After 75 Years, Cambridge University Press, 1998, ISBN 0-521-62132-1, Google Print, p.314
  43. 43,0 43,1 Snyder, op cit, Google Print, p. 140
  44. "Although the [UNR] was unable to contribute real strength to the Polish offensive, it could offer a certain camouflage for the naked aggression involved. Warsaw had no difficulty in convincing the powerless Petlura to sign a treaty of alliance. In it he abandoned his claim of all territories [...] demanded by Pilsudki. In exchange the Poles recognized the sovereignty of the UNR on all territories which it claimed, including those within the Polish frontiers of 1772 - in other words, much of the area Poland demanded from Soviet Russia. Petlura also pledged not to conclude any international agreements against Poland and guaranteed full cultural rights to the Polish residents in Ukraine. Supplementary military and economic agreements subordinated the Ukrainian army and economy to the control of Warsaw."
    Richard K Debo, Survival and Consolidation: The Foreign Policy of Soviet Russia, 1918-1921, páxs. 210-211, McGill-Queen's Press, 1992, ISBN 0-7735-0828-7.
  45. Snyder, op cit, Google Books, p.144
  46. (en polacu) Karpus, Zbigniew, Jeńcy i internowani rosyjscy i ukraińscy na terenie Polski w latach 1918-1924 (Russian and Ukrainian Prisoners of War and Internees in Poland, 1918-1924), Toruń 1997, ISBN 83-7174-020-4. Polish table of contents online. English translation available: Russian and Ukrainian Prisoners of War and Internees in Poland, 1918-1924, Wydawn. Adam Marszałek, 2001, ISBN 83-7174-956-2;
  47. (en polacu) Karpus, Zbigniew, Alexandrowicz Stanisław, Waldemar Rezmer, Zwycięzcy za drutami. Jeńcy polscy w niewoli (1919-1922). Dokumenty i materiały (Victors Behind Barbed Wire: Polish Prisoners of War, 1919-1922: Documents and materials), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołfolia Kopernika w Toruniu, 1995, ISBN 83-231-0627-4.
  48. Мельтюхов, Михаил Иванович (Mikhail Meltyukhov) (2001). Советско-польские войны. Военно-политическое противостояние 1918—1939 гг. (Soviet-Polish Wars. Political and Military standoff of 1918-1939). Moscow: Вече (Veche). ISBN 5-699-07637-9. (in Russian).
  49. ‘Having burst through the front, Budyonny's cavalry would devastate the enemy's rear - burning, killing and looting as they went. These Rede cavalrymen inspired an almost numbing sense of fear in their opponents [...] the very names Budyonny and Cossack terrified the Ukrainian population, and they moved into a state of neutrality or even hostility toward Petliura and the Poles..."'
    from Richard Watt, 1979. Bitter Glory: Poland and its fate 1918-1939. New York: Simon & Shuster. ISBN 0-671-22625-8
  50. Courtois, Stephane; Werth, Nicolas; Panne, Jean-Louis; Paczkowki, Andrzej; Bartosek, Karel; Margolin, Jean-Louis (1999). The Black Book of Communism. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. ISBN 0-674-07608-7
  51. (en rusu) Станислав Никодимович Булак-Балахович at modern Russian pro-White movement All-Russian military Union site.
  52. Rumor of atrocities. I walk into town. Indescribable terror and despair. They tell me all about it. Privately, indoors, they're afraid the Poles may come back. Captain Yakovev's Cossacks were here yesterday. A pogrom. The family of David Zyz, in people's homes, a naked, barely breathing prophet of an old man, and old woman butchered, a child with fingers chopped off, many people still breathing, stench of blood, everything turned upside down, chaos, a mother sitting over her sobered son, an old woman lying twisted up like a pretzel, four people in one hovel, filth, blood under a black beard, just lying there in their blood.
    Isaac Babel, 1920 Diary, p. 84, Yale, 2002, ISBN 0-300-09313-6
  53. Erik Goldstein, Wars and Peace Treaties, Routledge, 1992, ISBN 0-415-07822-9, Google Print, p.51
  54. Marc Ferro, The Use and Abuse of History: Or How the Past Is Taught to Children, Routledge, 2004, ISBN 0-415-28592-5, Google Print, p.262

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]