Guerra polaco-lituano-teutónica

De Wikipedia
Guerra polaco-lituano-teutónica
Parte de cruzada lituana (es) Traducir
Fecha 14 agostu 1409 (Gregorianu) → 1r febreru 1411 (Gregorianu)
Llugar Actuales Estonia, Letonia y Lituania
Resultáu Victoria polacu-lituana
Primer Paz de Toruń
Belixerantes
Orde Teutónica Polonia
Lituania
Comandantes
Ulrich von Jungingen 
Heinrich von Plauen
Michael von Sternberg
Vladislao II de Polonia
Vitautas de Lituania
Fuercies en combate
Desconocíes Desconocíes
[editar datos en Wikidata]

La guerra polacu-lituana-teutónica o Gran Guerra (en polacu: Wielka Wojna) foi un conflicto bélicu asocedíu ente los años 1409 y 1411, y nel que Polonia y Lituania enfrentar a la Orde Teutónica. Los cruzaos fueron entartallaos na batalla de Grunwald, tres los que nunca recuperaron la fuercia y el prestíu que teníen antes de la guerra. La Primer Paz de Toruń punxo fin a la guerra.

Causes[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XIII, los Caballeros Teutónicos fueren convidaos a Culmerland p'ayudar na defensa de Mazovia y na conversión de los paganos prusianos bálticos. En virtú d'un decretu pontificiu nel que se-yos dio carta blanca p'actuar como deseyaren, establecieron una base de poder na rexón, ocupando darréu les rexones costeres del Bálticu (lo qu'anguaño son Letonia, Lituania y Estonia), y amosaron signos de deseyar una mayor espansión. Les sos incursiones en Polonia nel sieglu XIV dio-yos el control de les principales ciudaes en Pomerania y Cuyavia. Col fin de promover los sos esfuercios bélicos contra l'estáu paganu de Lituania, los reis teutonos instituyeron una serie de cruzaes col fin de llograr el sofitu d'otros países europeos.

En 1385, la Unión de Krewo incorporó Lituania a la corona de Polonia, y el posterior matrimoniu de Gran Duque Jogaila de Lituania y la reina Eduviges I de Polonia fueron a modificar l'equilibriu de poder; dambes naciones fueron más que conscientes de que namái por aciu l'acción conxunta podríen atayar los planes d'espansión de la Orde Teutónica. Jogaila aceptó'l cristianismu y convirtióse nel rei Vladislao II de Polonia. Lituania, cola so conversión al cristianismu esanició gran parte de la razón de ser de les cruzaes de los caballeros teutonos.

En 1398, sicasí, los Caballeros invadieron los estaos cristianos de Polonia y Lituania. Nesti momentu, los polacos y los lituanos nun tuvieron más opción que sufrir en silenciu, pos inda nun taben preparaos militarmente pa enfrentase'l poder de los Caballeros.

Descripción[editar | editar la fonte]

Estallíu de la guerra[editar | editar la fonte]

En 1409, empezó un llevantamientu contra'l teutones en Samogitia. El rei anunció que daría pie a les sos promeses nel casu de los Caballeros invadieren Lituania. Esto utilizóse como una sida, y el 14 d'agostu de 1409, el Gran Maestre Ulrich von Jungingen declaró la guerra a la unión de Polonia y Lituania. Les fuercies de la Orde Teutónica primeramente invadieron la Gran Polonia y Cuyavia, pero los polacos repelieron la invasión y reconquistaron Bromberg (Bydgoszcz), lo que llevó a un posterior alcuerdu d'armisticiu que tenía de durar hasta'l 24 de xunu de 1410. Los lituanos y polacos utilizaron esti tiempu nos preparativos de la campaña pa esaniciar l'amenaza d'una vegada por toes.

Los Caballeros Teutónicos yeren conscientes de l'acumuladura de fuercies polaques y lituanes y esperaben un doble ataque, de los polacos escontra Danzig (Gdansk), y polos lituanos escontra Samogitia. Pa compensar esta amenaza, Ulrich von Jungingen concentró parte de les sos fuercies en Schwetz (Świecie), dexando a la gran parte del so exércitu na zona oriental de castiellos de Ragnit (Neman), Rhein (Ryn), cerca de Lötzen (Giżycko), y de Memel (Klaipėda). Polacos y lituanos siguieron coles sos intenciones por aciu la organización de delles incursiones fondes en territoriu alemán. Ulrich Von Jungingen pidió l'armisticiu, que s'estendió al 4 de xunetu col fin de dexar que llegaren mercenarios d'Europa Occidental. Y a diérase abondu tiempu a polacos y lituanos p'axuntar fuercies.

El 30 de xunu, les fuercies de la Gran Polonia y Pequeña Polonia cruciaron el Vístula a lo llargo d'una ponte y xuniéronse coles fuercies de Mazovia y el Gran Ducáu de Lituania. Los polacos de Ladislao y les fuercies lituanes del so primu Vitautas el Grande (a quien Ladislao venciera'l poder en Lituania arriendes del so matrimoniu cola reina de Polonia) axuntáronse'l 2 de xunetu de 1410. Una selmana dempués de que cruciaron la frontera nel territoriu de los Caballeros Teutónicos, en direición a la capital enemiga, el castiellu de Marienburg (Malbork). Los Caballeros Teutónicos fueron prindaos por sorpresa.

Ulrich Von Jungingen retiró les sos fuercies de la zona de Schwetz y decidió entamar una llinia de defensa nel ríu Drewenz (Drwęca). El vau del ríu foi preparáu con estaques y los castiellos cercanos reforzaos. Dempués d'axuntase col so conseyu de guerra, Vladislao decidió flanquear a les fuercies enemigues del Este y siguir la marcha escontra Marienburg por Soldau (Działdowo) y Gilgenburg (Dąbrówno). El 13 de xunetu, estos dos castiellos fueron prindaos y el camín escontra Marienburg abrióse.

Batalla de Grunwald[editar | editar la fonte]

La batalla de Grunwald tuvo llugar el 15 de xunetu de 1410 ente les fuercies combinaes del exércitu polacu y lituanu, dirixíu por Vitautas, Gran Duque de Lituania, y la Orde Teutónica.

L'exércitu polacu y lituanu yera una axuntadura de nacionalidaes y relixones. Les tropes de la Polonia católica y Lituania llucharon al llau de cristianos ortodoxos orientales, tártaros musulmanes, y husitas bohemios. Los bohemios fueron ellí porque Ladislao y el rei Wenceslao IV de Bohemia roblaren un tratáu de defensa anterior por cuenta de les invasiones polos caballeros teutónicos. El mercenariu de Bohemia, Jan Žižka, más tarde convirtióse nel xeneral de los taboritas nes guerres husitas.

Nesta batalla decisiva de la guerra, la Orde Teutónica foi ganada y nunca recuperó la so antigua influencia. Ulrich von Jungingen y gran parte de los dirixentes de la Orde Teutónica fueron muertos en combate.

Tres la batalla de Grunwald[editar | editar la fonte]

Los Caballeros Teutónicos resultaron con series baxes de resultes de la batalla de Grunwald, perdiendo gran cantidá de guerreros esperimentaos (yá seya muertos o prisioneros) y munches de les sos fortaleces tuvieron de ser apurríes a Ladislao. Les fuercies de Michael Küchmeister von Sternberg fueron ganaes na batalla de Koronowo en setiembre de 1410.

Ladislao retrasar n'atacar la ciudá de Mariemburgu, see principal de la Orde Teutónica, colo cual el nuevu gran maestre Heinrich von Plauen tuvo tiempu pa preparar con ésitu la resistencia teutónica al sitiu de Mariemburgu (1410).

La Primer Paz de Toruń de 1411 punxo fin a la guerra en términos sorprendentemente favorables a la Orde Teutónica considerando la so derrota en Grunwald. De fechu comprometía a la Orde solamente a arrenunciar a Samogitia mientres vivieren los reis Ladislao y Vitautas, ente que los caballeros teutónicos devolvíen Dobrzyń a los polacos, pero ensin sufrir perdes territoriales, lo cual foi interpretáu como un fracasu diplomáticu pa Polonia y Lituania.

A pesar d'esta situación adversa, los polacos y lituanos llograron afitar costoses indemnizaciones a manera d'arreglos de guerra que teníen de ser pagaes pola Orde Teutónica: los prisioneros de la Orde seríen lliberaos en cuenta de seis millones de groschen de plata pagaderos en cuatro partes mientres los próximos diez años, les lliberaciones realizaríense d'alcuerdu a los pagos que fixera la Orde Teutónica a los polacu lituanos. Esta yera una suma elevadísima p'aquella dómina, equivalente a casi 20 tonelaes de plata, y significó pa la Orde un golpe tan duru como les posibles perdes territoriales.

Ante la imposibilidá de cuntar con una fuercia militar que pudiera oponese a los polacu lituanos, Heinrich von Plauen aceptó los términos de paz. Pa cumplir col rescate de los prisioneros, la Orde Teutónica impunxo nuevos tributos a los sos feudos, se confiscó oru y plata de los sos templos, y inclusive contraxo emprestos con comerciantes alemanes y estranxeros, situación que terminó per estropiar gravemente les sos finances pos pa cuelmu la Orde tenía de contratar mercenarios estranxeros pa tener a raya a los polacu lituanos mientres nun fueren lliberaos tolos sos caballeros prisioneros.

Anque la Orde Teutónica llogró pagar tola so delda a Polonia-Lituania en 1413, el costo de les indemnizaciones y rescates balerara les arques de la Orde, amás de xenera-y gravosas deldes con emprestadores estranxeros, lo cual pasu ente pasu causó revueltes intestinas a lo llargo del sieglu XV y una aguda decadencia económica mientres delles décades más.

Fuentes[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]