Guerra naval

De Wikipedia
Battle of the Nile de Luny Thomas.

La guerra naval ye'l combati nos mares, océanos, o cualesquier otru cuerpu grande d'agua, como grandes llagos y anchos ríos.

Táctiques navales modernes[editar | editar la fonte]

Como asocede con toles otres formes de guerra na actualidá, les táctiques navales modernes fuelguen sobre'l principiu de «disparar y movese». L'ésitu real de la potencia de fueu depende d'una bon reconocencia y na adopción de bones posiciones de disparu. El movimientu ye un componente bien importante del combate modernu; una flota naval actual hai de poder movese, arriendes d'ello, dellos cientos de quilómetros nun solu día.

Na guerra naval la clave consiste en detectar al enemigu, de la que se trata d'evitar el ser detectáu pol enemigu. Gástase enforma tiempu y esfuerciu en negar al enemigu la oportunidá de que pueda detectar les mesmes fuercies.

Tamién ye fundamental el conceutu d'espaciu de batalla: una zona alredor d'una fuercia naval, dientro de la cual un comandante confía en detectar, escorrer, combatir y destruyir les amenaces, primero que éstes puedan llegar a convertise en peligroses. Esta ye la razón de qu'una armada prefiera'l mar abiertu. La presencia de tierra (llinies de mariña) y la topografía del fondu estrúin l'espaciu de batalla, llindando les oportunidaes pa maniobrar. Estos factores faen que seya más fácil pal enemigu'l predicir la llocalización de la mesma flota, y faen más difícil la detección de les fuercies enemigues. N'agües pocu fondes, la detección de submarinos y mines ye especialmente problemática.

L'escenariu que foi'l focu d'atención de los planificadores navales norteamericanos mientres la Guerra Fría foi l'enfrentamientu ente dos flotes modernes y bien forníes n'alta mar, nun eventual choque de los Estaos Xuníos cola Xunión Soviética. La máxima considerancia foi dada a los CVBG (grupu de batalla de portaviones).

Nel combate naval modernu esiste la posibilidá de llanzar o recibir un golpe mortal, dende una distancia d'hasta 600 milles náutiques (1100 quilómetros). Esta ye una área enorme pa ser esplorada pelos medios de reconocencia disponibles. La respuesta a esti problema, de doble filu, ye la guerra electrónica.

Los submarinos son la mayor amenaza pa les operaciones ofensives de los CVBG, por cuenta de la gran capacidá que tienen los modelos modernos pa pasar inalvertíos, gracies a medios téunicos tales como les capes anti-ecu o los motores a esquita d'agua, totalmente silenciosos. Esta habilidá pal tapecimientu ye la principal ventaya del submarín. La estensión de les operaciones navales escontra agües pocu fondes amontó enforma l'amenaza submarina. El solu barruntu de que pueda haber un submarín nun área determinada, puede obligar a una flota a gastar grandes recursos pa esaniciala, una y bones los efeutos de destrucción que produciría un submarín ensin detectar podríen ser catastróficos.

L'arma clave nel combate naval modernu ye'l misil. Ésti puede llanzase dende la superficie, sol mar o dende unidaes aérees. Coles velocidaes de los misiles actuales, que pueden algamar hasta Mach 4, el tiempu del choque puede ser namái cuestión de segundos. La clave pa una defensa esitosa consiste en destruyir les plataformes de llanzamientu primero que consigan disparar, esaniciando d'un solu golpe una o más amenaces de misil. Esto non siempres ye posible, polo que los recursos de guerra antiaérea precisen ser permediaos ente les batalles aérees interiores y esteriores.

Historia[editar | editar la fonte]

La humanidá prauticó la guerra nel mar dende hai, a lo menos, 3000 años hasta'l momentu presente (dende'l I mileniu e.C. ). Aparentemente, la guerra terrestre nun depende del dominiu del mar, pero nada sería más alloñáu de la verdá. Los tresportes terrestres, hasta la llegada de los sistemes ferroviarios nel sieglu XIX, yeren desaxeradamente dependientes de los sistemes fluviales y del tresporte marítimu. Los ferrocarriles determinaron el fin d'esta dependencia, y fueron cruciales nel desenvolvimientu económicu del mundu modernu (industrialización) nel Reinu Xuníu, los Países Baxos y el norte d'Alemaña. Los ferrocarriles fixeron posible el movimientu masivu de mercancíes y persones en tierra firme, ensin el cual la Revolución industrial nun podría algamar el so plenu desenvolvimientu. Antes de 1750, persones y bienes viaxaben per mar (o en tierra por víes d'agua interior), pos los viaxes per tierra (con vehículos hipomóviles) yeren lentos, fatigosos y bien caros. Asina que los exércitos, colos sos exorbitantes necesidaes de provisiones, munición y forraxe (pos dependíen de los caballos pa movese) tuvieron arreyaos a los valles fluviales y a les zones cercanes a les mariñes mientres gran parte de la historia. La razón ye obvia, pos el mediu de caltener suministraos a los exércitos yeren los barcos, que traíen tou lo necesario pal so funcionamientu y sobrevivencia (gran cantidá de mercancíes) per mar o pelos ríos.

De la Prehistoria y les primeres dómines de la Historia Antigua llegar numberoses referencies sobre la guerra nel mar. Destaquen especialmente nes lleendes homériques: la Ilíada, sobre la Guerra de Troya, y la so continuación, la Odisea. L'Imperiu persa —fuerte y xuníu, pero ensin un poder marítimo propiu— nun pudo vencer a los débiles y desunidos griegos, debíu al poder de la flota ateniense. Reforzada poles flotes d'otres polis (ciudaes) más pequeñes, siempres consiguió atayar los intentos perses d'apoderar a les polei (ciudaes-estáu griegues). El poder y la influyencia de les civilizaciones fenicia y exipcia, los de la púnica (basada en Cartago), ya inclusive los de Roma, dependieron en gran midida de la so respeutiva capacidá de controlar los mares (talasocracia). Tamién la República de Venecia consiguió destacar sobre los sos rivales ente les ciudaes-estáu d'Italia, pol so desenvolvimientu naval. Pero'l so pujanza comercial clisar pol cayente del Mediterraneu na Edá Moderna (les grandes rutes del comerciu internacional desenvolviéronse lloñe de Venecia, nel océanu Atlánticu).

Daqué similar asocedió-y al poderíu del Imperiu otomanu, amestáu a la decadencia de la Ruta de la Seda y del Mediterraneu polo xeneral, mientres los sieglos XVII y XVIII. N'otres dómines, el dominiu del mar dio una gran relevancia a pueblos pequeños y comparativamente atrasaos: mientres tres siglos (del VI al IX), los homes del norte, llamaos comúnmente viquingos, asaltaron, escalaron ya infestaron les mariñes europees, llegando inclusive a la Rusia central, a Ucraína y a Constantinopla. Remontaron los grandes ríos tributarios del Mar Negru, el Danubiu, el Don y el Volga, y cruciaron innumberables vegaes l'estrechu de Xibraltar, consideráu ente los grandes reinos europeos del momentu, centraos nel Mediterraneu y menos avezados nos viaxes oceánicos pol Atlánticu, como les Columnes de Hércules, la puerta escontra un mar cerbunu, desconocíu y llenu de peligros.

La mayor parte de les batalles navales famoses de la hestoria mandáronnos testimonios materiales direutos, como pecios (restos d'una embarcación) procedentes de naufraxos, que son oxetu d'estudiu per parte d'una disciplina científica específica, l'arqueoloxía submarina. Un exemplu importante de proyeutu d'investigación arqueolóxica submarina recién, anque non bien conocíu, ye l'estudiu de los naufraxos de diversos barcos nel océanu Pacíficu, los barcos de guerra xaponeses fundíos mientres la batalla de Midway.

Remeros del Mar Mediterraneu[editar | editar la fonte]

Un antiguu trirreme griegu.

La primer batalla naval rexistrada en documentos escritos ta datada hacia l'añu 1210 e.C. aproximao: Suppiluliuma II, rei de los hitites, enfrentar coles sos naves a una flota procedente de Xipre, ganar y amburó los barcos xipriotes nel mar.

Relieves asirios de cerca del 700 e.C. amuesen barcos fenicios nuna batalla, con dos niveles de remos. Los soldaos combaten sobre una especie de ponte o cubierta percima de los remeros, y los barcos amuesen una especie d'espolón que sale dende la proa. Nun hai nenguna mención escrita alrodiu de táctica o estratexa correspondiente a esta dómina, que se caltuviera hasta los nuesos díes.

Los reis y héroes griegos qu'apaecen nes lleendes de Homero (sieglu VIII e.C. aproximao), usaben los sos barcos pa tresportar los sos exércitos, pero faíen la guerra en tierra firme. Pero nel añu 664 e.C. saber d'una batalla naval qu'hubo ente Corinto y una de les sos colonies, la ciudá de Corcira.

Les Guerres Médiques, nel sieglu V e.C. , fueron los primeros conflictos históricos de los que se conocen operaciones navales a gran escala. Polo que cunten los testos históricos, non yá hubo nestes guerres sofisticaos choques ente flotes y escuadres, con docenes de trirremes en cada bandu, sinón tamién operaciones anfibies y combinaes de fuercies de tierra y mar. Paez improbable qu'estes meyores béliques fueren el productu d'una sola mente, o inclusive d'una xeneración; lo más probable ye que'l periodu d'evolución y esperimentación de tales medios y sistemes de combate a cencielles pasó inalvertíu pa la hestoria escrita.

Les Guerres Médiques formaron un llargu episodiu de la Historia Antigua, qu'empezó cola apaición de los exércitos de los perses o medos (d'onde vien el nome de Guerres Médiques) n'Asia Menor (actual Turquía). Dempués de delles batalles iniciales, los perses ganaron a los griegos de les ciudaes costeres d'Asia Menor, rexón conocida como Xonia. Sometida la Xonia, los perses decidir a invadir la Grecia continental. Temístocles d'Atenes, líder políticu y militar de la ciudá, envaloró que los griegos seríen superaos en númberu polos perses en tierra, pero qu'Atenes podría protexese a sigo mesma construyendo una flota de galeres (que nes cróniques griegues clásiques apaecen como los "murios de madera" de la ciudá), emplegando los recursos llograos de la esplotación de les mines de plata de Laurión, propiedá d'Atenes, pa financiala.

La primer campaña de los medos, nel 492 e.C. , foi albortada porque la llexa persa (compuesta de barcos xonios, sirios y fenicios principalmente) esvalixóse y fundió nuna nube. La segunda, empecipiada nel 490 e.C. , prindó delles islles nel Mar Exéu, asitiáu ente Xonia y Grecia, antes de desembarcar na península griega, cerca de Maratón. Los griegos, conscientes de la so inferioridá en tierra, atacaron a los perses realizando una Batalla de Maratón apuestu bien venturera, pero refugaron el desembarcu. La victoria, anunciada por unu de los soldaos atenienses que participó na batalla, foi celebrada n'Atenes como un trunfu históricu, y dio orixe darréu a la prueba atlética de la maratón (que percuerre una distancia equivalente a la que media ente Maratón y Atenes, daqué más de 42 km).

La segunda campaña de los medos, sol rei Xerxes I de Persia, empezó diez años más tarde (480 e.C. ), y repitió el modelu que siguiera la primera campaña. L'exércitu persa siguió'l camín del Helesponto, ente que la flota de barcos xonios, fenicios y sirios siguir bordiando la mariña. Cerca d'Artemisio, nuna estrecha canal ente la Grecia peninsular y la islla d'Eubea, la flota griega cerró-y el pasu, y aguantó los múltiples ataques de la escuadra de Xerxes. Los barcos al serviciu de los perses pasaron al traviés de la primer llinia de barcos griegos, pero dempués fueron flanqueados pela segunda llinia griega. La derrota del exércitu griegu en tierra, nel escobiu de les Termópilas, forzó la retirada de los griegos, y Atenes sacupó a la so población a la cercana islla de Salamina, en previsión de que los perses asediasen y conquistaren la ciudá.

La subsiguiente Batalla de Salamina foi una de les aiciones más decisives de la Segunda Guerra Médica. Temístocles atrapó a los perses nuna canal, ente la península griega y la mesma Salamina, demasiao estrechu por que la llexa persa pudiera faer que prevaleciera la so superioridá numbérica, y llanzó un ataque con toles sos fuercies. La so turniada tuvo ésitu: 200 barcos de los perses fueron frenaos por namái 40 barcos griegos. Magar la derrota, Xerxes caltenía inda una flota más numberosa que la de los griegos, pero retirar por motivos ayenos al enfrentamientu, y Atenes salvóse. A partir d'esi momentu, la guerra camudó de signu, los perses fueron ganaos en tierra, en Platea nel añu siguiente, y tornaron a Asia Menor, dexando que los griegos siguieren llibres. Escontra'l final de la guerra, soldaos atenienses y espartanos atacaron y quemaron la flota al serviciu de los perses, varada en tierra, en Mícala, y lliberaron munches de les ciudaes xonies primeramente sometíes por Xerxes.

Mientres los siguientes cincuenta años, los griegos apoderaron l'Exéu, pero volvieron a los sos tradicionales enfrentamientos internos. Ello ye que les Guerres Médiques supunxeren una curtia etapa d'unión ente les diverses polis heléniques (=griegues), que solíen faese la guerra mutuamente. Dempués de múltiples guerres menores de les que poco conocemos, nel 431 e.C. , les tensiones acumulaes dieron llugar a la Guerra del Peloponeso, llibrada ente la Confederación de Delos, liderada por Atenes, y la Lliga del Peloponeso, dirixida por Esparta. La estratexa naval tuvo una importancia crítica; Atenes, colos fondos de la Confederación de Delos, construyóse una nueva cortil defensiva, con un corredor cercáu (los Murios Llargos) que xunía la ciudá col so puertu, El Pireo. Al abellugu de estes defenses, plantegó la guerra col enfotu de la so flota de guerra pa caltener un fluxu constante de suministros, mientres l'exércitu espartanu asediaba la ciudá cercada. Esta estratexa funcionó, anque l'enllargáu hacinamiento de los atenienses asediados contribuyó a estender una gran epidemia que causó la muerte a munchos d'ellos nel 429 e.C.

Hubo un bon númberu de batalles navales ente galeres, como les de Patras, Naupacto, Pilos, Siracusa, Cinosema, Cícico, o Notio. El final de la guerra, enllargada y aciaga pa dambos contendentes, llegó cola derrota los atenienses n'Egospótamos (405 e.C. ) nel Helesponto. Los atenienses, que vararen la so flota na sablera, fueron sorprendíos pola flota peloponesia, que desembarcó al exércitu espartanu y amburó los barcos enemigos. La derrota foi de tal magnitú qu'Atenes, escosada polos munchos años de guerra trescurríos, rindir a Esparta al añu siguiente (404 e.C. )

Les flotes de guerra xugaron un papel importante nes complexes guerres de la dómina helenística, en que fueron protagonistes los reis griegos socesores d'Alexandru Magnu.

Roma nunca foi una potencia con vocación marítima, pero tuvo qu'aprender a lluchar nel mar, y rápido, nos trés guerres púniques que llibró contra Cartago. Por aciu la invención del corvus, Roma desenvolvió la téunica d'agarre y abordaxe de los barcos enemigos polos soldaos de les sos propies naves. La flota de guerra romana creció gradualmente cuando Roma foise arreyando cada vez más nes rivalidaes polítiques del Mediterraneu. Mientres les guerres civiles romanes destacó la batalla d'Accio (nel 31 e.C. ), na que participaron cientos de barcos, munchos d'ellos quinquerremes, dotaos de catapultes y torres d'asediu. Sicasí, na dómina del Imperiu romanu nun hubo enfrentamientos navales de relieve, sinón namái ocasionales campañes de supresión de la piratería.

L'Antigua China[editar | editar la fonte]

Na Historia de China Antigua China, les primeres batalles navales conocíes tuvieron llugar mientres el periodu de los Reinos Combatientes (481 e.C. -221 e.C. ), un periodu nel que diversos señores de la guerra, con poder d'ámbitu rexonal, combatíense unos a otros, mientres proclamaben la so llealtá al soberanu teóricu, perteneciente a la Dinastía Zhou. La guerra naval na China d'esti antiguu periodu carauterizar polo que se describía como "engabitar y grapar". Les táctiques de choque yeren realizaes con barcos que se llamaben "los que cuten l'estómagu" y los "que topeten".[1] Documentos de la posterior Dinastía Han atestigüen que na Era de los Reinos Combatientes usárense barcos gue chuan (barco daga-hachu, o barcos alabarda). Piénsase qu'esto ye una descripción simple de barcos que llevaben soldaos con alabardas, con forma de daga-hachu, como armes personales. Sicasí, l'escritor chinu Zhang Yan, de la posterior Era de los Trés Reinos (sieglu III d. C.), afirmaba nos sos escritos que los Reinos Combatientes chinos llamaben a los barcos d'esta miente porque les fueyes de les alabardas afitábense y asitiaben realmente nel cascu del barcu. La so finalidá yera esgañar el cascu d'otru barcu cuando truñaba, pa corar a los enemigos que cayeren pela borda y taben nadando, o a cencielles pa poder llimpiar el camín de cualesquier animal peligrosu que'l barcu pudiera atopar mientres la navegación (los antiguos chinos realmente creíen nes bisarmes marines, ver los escritos de Xu Fu para más información).

Qin Shi Huang, el primer emperador de la Dinastía Qin (221 e.C. -207 e.C. ), debió gran parte del so ésitu na xera d'unificar China (específicamente'l sur de China) al poder naval. Sicasí, nunca llegó a establecer una armada imperial (vease, más palantre, la Seición d'Asia Medieval). La era de la Dinastía Zhou foi conocida pol usu de pontes de pontones, pero foi mientres la Dinastía Qin, y más tarde mientres la dinastía Han, cuando fueron ensamblados grandes pontes de pontones permanentes y usaos pa propósitos bélicos (el primer rexistru escritu d'una ponte de pontones n'Occidente constituyir les rellaciones sobre los trabayos de supervisión del griegu Mandrocles de Samos sobre una ponte d'esti xéneru, mientres la campaña militar del emperador persa Darío I sobre'l Bósforu).

Mientres la dinastía Han (202 e.C. -220 d. C.), los chinos afayaron l'usu del timón popel, montáu na popa de los barcos pa faer virajes. Na Dómina Han diseñaron un nuevu tipu de barcu, el xuncu. Mientres la última fase de la dinastía Han, nel periodu de los Tres Reinos, hubo grandes batalles navales, como la Batalla de los Cantiles Coloraos, qu'atestiguaron el progresu de la guerra naval nel Alloñáu Oriente. L'estratega militar chinu Zhuge Liang, del Reinu de Shu, debió la so fama a un ataque de proyeutiles de fueu que llanzó na citada batalla contra la enorme flota naval del Primer Ministru Cao Cao.

Tocantes a les esploraciones oceániques, el primer marín chinu qu'esploró'l océanu Índicu (algamó Sri Lanka y la India per mar) foi'l monxu budista Fa Xian, de principios del sieglu V d. C. (anque enantes estableciérense llazos diplomáticos y comerciales per tierra con Persia y la India, a empiezos de la Dómina Han). Sicasí, la influencia marítimo y naval china nun se dexaría sentir dafechu nel Oceáno Índicu hasta la Edá Media.

La Edá Media[editar | editar la fonte]

Les invasiones bárbares del sieglu IV y posteriores, asocedieron mayormente per tierra, pero hai menciones d'una flota vándala lluchando colos romanos, y una derrota d'una flota ostrogoda en Senigallia nel Mar Adriáticu.

Nel sieglu VII, les flotes árabes empiecen a faer la so apaición, afarando Sicilia nel 652, y ganando a l'Armada bizantina nel 655. Constantinopla salvar na Batalla de Syllaeum nel 678 pola invención del fueu griego, una forma temprana de lanzallamas qu'afaró los barcos de la flota que asediaba la ciudá. Este foi solo'l primeru de munchos alcuentros.

Nel sieglu VIII los viquingos empiecen a faer la so apaición, anque'l so estilu normal ye apaecer rápido, escalar, y sumir, preferiblemente en llugares ensin defender. El rei Alfredo'l Grande d'Inglaterra construyó una flota y foi capaz de ganar a los daneses.

Los nórdicos tamién llucharon munches batalles navales ente ellos mesmos. Esto faía de normal arreyando los barcos de dambos bandos unu contra l'otru, lluchando asina esencialmente una batalla terrestre sobre'l mar. Sicasí, el fechu de que'l llau perdedor nun podía escapar fácilmente, significaba que les batalles tendíen a ser bien dures y sangrientes. La batalla de Svolder ye quiciabes la más famosa d'estes batalles.

Cuando'l poder árabe nel mar Mediterraneu empezó a tornar, les ciudaes comerciales italianes de Xénova, Pisa, y Venecia entainar a aprovechar la oportunidá, fundando redes comerciales y construyendo armaes pa protexeles. De primeres les armaes llucharon contra los árabes (en Bari nel 1004, en Messina nel 1005), pero dempués atopáronse engarrando contra los normandos que se treslladaren a Sicilia, y finalmente l'unu contra l'otru. El xenoveses y los venecianos llucharon cuatro guerres navales, nel 12531284, 12931299, 13501355, y nel 13711378. La última guerra remató con una victoria decisiva pa Venecia, lo que-y dexó esfrutar mientres casi un sieglu del dominiu comercial del Mediterraneu primero qu'otros países europeos empezaren a esplorar escontra'l sur y l'oeste.

Nel norte d'Europa, el casi continuu conflictu ente Inglaterra y Francia raramente trai una actividá naval más sofisticada que'l tresporte de los caballeros al traviés de la canal de la Mancha, y quiciabes el tratar d'atacar esos tresportes. La Batalla de Dover nel 1217, ente una flota francesa de 80 barcos sol mandu d'Eustace el Monxu y una flota inglesa de 40 sol mandu d'Hubert de Burgh, ye notable por ser la primer batalla rexistrada usando les táctiques de los barcos de vela.

Asia Medieval (China, India, Xapón y Corea)[editar | editar la fonte]

Xuncu chinu de la dinastía Qing (sieglu XVIII).

La dinastía Sui (581-618) y la dinastía Tang (618-907) de China tuvieron envolubraes en munchos asuntos navales alrodiu de les polítiques triples de gobernar la Corea medieval (Tres Reinos de Corea), según los combates de bombardéu naval sobre la península dende'l periodu Asuka, pol reíno de Xapón. Un factor prominente nel repentín cayente y colapsu de la dinastía Sui foi'l so financiamientu con fondos del estáu de les Guerres Goguryeo-Sui, onde los chinos axuntaron una flota naval enorme qu'a la fin nun tuvo ésitu. La subsiguiente dinastía Tang de China fixo una política esterior distinta, ayudando a la dinastía Silla (vease tamién Silla unificada) n'espulsar los exércitos y fuercies navales de los xaponeses (vease Batalla de Baekgang), y en conquistar a los otros rivales de los coreanos, Baekje y Goguryeo nel añu 668. Amás, la dinastía Tang china tenía rellaciones comerciales marítimes, tributaries, y llazos diplomáticos coles rexones qu'anguaño son, Sri Lanka, India, Irán islámicu y Arabia, según con Somalia nel África Oriental. Dende'l Reinu d'Aksum na moderna Etiopía, el viaxeru árabe Sa'd ibn Abi-Waqqas saleó dende ellí hasta la china Tang mientres el reináu del Emperador Gaozong de Tang. Dos décades más tarde, volvió con una copia del Corán, estableciendo la primera mezquita islámica en China, la Mezquita de l'Alcordanza en Cantón. Lo que siguió foi una rivalidá creciente ente chinos y árabes pol control de les rutes marítimes comerciales del océanu Índicu. Nel so llibru Fluxu Cultural ente China y el Mundu Esterior, Shen Fuwei escribe que los mercaderes marítimos chinos nel sieglu IX, taben desembarcando regularmente en Sufala n'África Oriental pa contratar comerciantes de clase media árabes.[2]

La dinastía Chola de la India medieval, foi un poder marítimo dominante nel océanu Índicu, un comerciante marítimu vidueñu y una entidá diplomática cola china Song. Rajaraja Chola I (reinó dende'l 985 al 1014) y el so fíu Rajendra Chola I (reinó ente'l 1014 y el 1042), que formaron parte del reinu drávida nel sur de la India, unviaron una gran espedición naval qu'ocupó partes de Birmania Malaya, y Sumatra. Ente que munchos creen que los Cholas fueron los primeros gobernantes rexistraos en tener una flota naval nel subcontinente indiu, hai siquier dos evidencies que citen l'usu d'armaes. Narasinja Varman Pallava I tresportó a les sos tropes a Sri Lanka p'ayudar a Manavarman a reclamar el so tronu. Shatavahanahas foi conocíu por tener una armada que foi llargamente esplegada pa influyir el Sureste d'Asia. Lo que nun ye conocíu ye la estensión del so usu. Dalgunos argumenten que nun hai evidencia pa sofitar la guerra naval nun sentíu contemporaneu. Otros dicen que los barcos llevaben de manera rutinaria grupos d'arqueros pa caltener alloñaos a los pirates. Sicasí, desque se conoz que los árabes usaben catapultes, nafta, ya inventos instalaos nos sos barcos pa prevenir grupos d'abordaxe, unu puede concluyir razonablemente que les armaes Chola, nun tresportaben solamente tropes sinón que tamién aprovíen sofitu, proteición, y capacidaes d'ataque contra oxetivos enemigos.

Nel sieglu XII, foi creada la primer armada permanente china, pola dinastía del sur Song, el cuartel xeneral del almirantazgo aparcáu en Ding-hai. Esto asocedió dempués de la conquista del norte de China pol pueblu Yurchen (vease Dinastía Jin) nel 1127, ente que la corte china fuxó escontra'l sur dende Kaifeng a Hangzhou. Forníos cola brúxula magnética y la conocencia del famosu tratáu de Shen Kuo (sobre'l conceutu del norte verdaderu), los chinos convertir nos espertos de la navegación del so tiempu. Nel plazu de tiempu d'un sieglu convirtieron una flota de 11 escuadrones de 3.000 marinos nuna armada de 20 escuadrones y 52.000 marinos. Emplegando embarcaciones de rueda de paletes y llanzando bombes de pólvora dende fundíbulos sobre les cubiertes de los sos barcos, los chinos convertir nun terrible enemigu pa la dinastía Jin mientres los sieglos XII y XIII (vease tamién la Batalla de Caishi y la Batalla de Tangdao). Con una armada poderosa, China apoderó'l comerciu marítimu al traviés del Sureste Asiáticu tamién.

Hasta l'añu 1279, los chinos fueron capaces d'usar el so poder naval pa defendese contra los Jin del norte, hasta que finalmente los mongoles conquistaron toa China. Dempués de la dinastía Song, la dinastía Yuan d'orixe mongol de China foi una poderosa fuercia marítimo nel Océanu Índicu. L'emperador Yuan Kublaikan intentó invadir Xapón dos veces con flotes enormes (compuestes de dambos, mongoles y chinos), nel 1274 y otra vegada nel 1281, dambos intentos nun tuvieron ésitu (vease Invasiones de los mongoles a Xapón). Encimentándose nos llogros teunolóxicos de l'anterior dinastía china Song, los mongoles tamién usaron cañones tempranos sobre les cubiertes de los sos barcos.

Nel sieglu XV, foi-y asignáu al almirante de la dinastía china Ming, Zheng He la formación d'una flota masiva pa delles misiones tributaries nel estranxeru, saleando peles agües del Pacíficu sureste y del océanu Índicu. Mientres les sos misiones marítimes, la flota de Zheng atopóse engarrando n'ensame d'ocasiones contra los pirates. La flota de Zheng tamién se vio envolubrada nun conflictu en Sri Lanka, de lo cual el Rei de Ceilán viaxó darréu a la China Ming pa realizar una sida formal ante l'Emperador.

A postreros del sieglu XVI, Toyotomi Hideyoshi del Xapón del periodu Azuchi-Momoyama axuntó una flota enorme p'asaltar a la dinastía Joseon de Corea, cuando esti últimu monarca refugó'l dexar que los exércitos xaponeses invadieren a la China de la dinastía Ming vía la península de Corea, como plataforma de llanzamientu. Mientres les invasiones xaponeses de Corea (1592-1598), los xaponeses emplegaron intelixentes táctiques a curtia distancia en tierra colos arcabuzes (vease Oda Nobunaga), pero tamién confíaron nel fueu de mosquetes a curtia distancia nos enfrentamientos navales d'estilu "agarre y abordaxe". Los xaponeses tuvieron ésitu cuando prindaron primero'l puertu coreanu de Busán, la capital nel anguaño Seúl cayó ante les sos fuercies, y dempués dieron en movese escontra'l norte, escontra l'interior de la península de Corea. L'ayuda militar unviada pol Emperador chinu Wanli de la dinastía Ming, sofitó a los coreanos, pero l'algame cimeru de los cañones coreanos, según les brilloses estratexes navales del almirante coreanu Yi Sun Ensin, fueron los principales factores que s'aunieron na derrota final de los xaponeses. L'Almirante Yi cortó de manera efeutiva les posibles llinies de suministru xaponeses, que diríen dende'l Mar Mariellu hasta China, y debilitando de manera importante la fuercia xaponés según debilitando la so moral en dellos choques importantes (de los cualos munchos consideren la derrota más crítica de los xaponeses a la Batalla de Hansando).

Veles ya imperios[editar | editar la fonte]

Diagrames de navíos de llinia de primera y tercer clase, Gran Bretaña, de 1728. Fonte: Cyclopaedia

La Baxa Edá Media foi importante, yá que nesi tiempu desenvolviéronse los cogs y les carabeles, barcos capaces de sobrevivir nes dures condiciones del océanu abiertu, con sistemes de seguridá y una tripulación esperta capaz de faer una rutina de los llargos viaxes. Amás, los barcos aumentaron dende 100 tonelaes hasta 300 tonelaes de desplazamientu, suficiente pa llevar cañones como armamentu ya inda ser capaces de tresportar una carga que dexara beneficios. Unu de los barcos más grandes del so tiempu, el "Gran Harry" movía unes 1.500 tonelaes.

Los viaxes de descubrimientu yeren de naturaleza fundamentalmente comercial más que militar, anque delles vegaes esta llinia se difuminaba, una y bones el gobernante d'un país nun taba percima de financiar la esploración buscando un beneficiu personal, nin yera nengún problema'l recurrir al poder militar p'asegurar esi beneficiu. Más palantre, les llinies fuéronse dixebrando gradualmente, una y bones la motivación del gobernante xacía na proteición de la empresa privada por qu'asina pudieren pagar más impuestos.

Como exipcios xiíntas-Fatimidas y Mamelucos, l'Imperiu otomanu islámicu-sunita centráu na Turquía moderna, apoderó l'este del Mar Mediterraneu. Los turcos otomanos construyeron una armada poderosa, andando a la tema cola ciudá estáu de Venecia mientres les Guerres otomanu-venecianes (1499-1503). Anque fueron derrotaos dolorosamente na Batalla de Lepanto (1571) pola Lliga Santa (1571), los otomanos reconstruyeron rápido la so fuercia naval, y darréu defendieron con ésitu la islla de Xipre, por que se caltuviera en manes otomanes. Sicasí, cola consiguiente Era de los Descubrimientos, Europa llegó a pasar de lloñe al Imperiu otomanu, y puenteó con ésitu la so dependencia nel comerciu terrestre por aciu el descubrimientu de les rutes marítimes alredor d'África y escontra les Américas.

La primer aición naval en defensa de les nueves colonies foi solu diez años dempués del llexendariu desembarcu de Vasco da Gama na India. En marzu de 1508, una fuercia combinao Guyaratí/Exipcia sorprendió a un escuadrón portugués en Dabul, y solo consiguieron escapar dos barcos portugueses. Al febreru siguiente, el Vizrey portugués destruyó a la flota aliada en Diu, confirmando asina la dominación portuguesa del océanu Índicu.

En 1582, la Batalla de la Isla Terceira nes Azores, na cual una flota española ganó a una fuercia francesa enforma mayor, suprimiendo asina una revuelta nes islles, lo que la convierte na primer batalla que se lluchó en mediu del Océanu Atlánticu.

En 1588, Felipe II d'España unvió'l so Armada Invencible p'apoderar a Sabela I d'Inglaterra, pero l'Almirante pero'l mal tiempu obligó a l'Armada Invencible a tornar a Cádiz y Sevilla.

Nel sieglu XVII, la competición ente les flotes comerciales ingleses y holandeses llegó a la so culmen nes Guerres Anglo-Holandeses, les primeres guerres realizaes dafechu sobre'l mar. La más memorable d'estes batalles foi la Batalla de Medway, na que l'Almirante Holandés Michiel de Ruyter saleó pel ríu Támesis, y destruyó gran parte de la flota británica.

El sieglu XVIII convertir nun incesante y continuu cúmulu de guerres mundiales, caúna más grande que l'anterior. Nel mar los británicos y franceses fueron rivales amargosos; los franceses ayudaron a los duldosos Estaos Xuníos na Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos, pero'l so propósitu estratéxicu yera'l prindar territoriu na India y nes Indies Occidentales. Nel Mar Bálticu, l'últimu intentu p'alicar al Imperiu Suecu condució a Gustavo III a la Guerra Rusu-Sueca (1788-1790), cola so gran final na Batalla de Svensksund (1790). La batalla nun tuvo rival tocantes a tamañu hasta'l sieglu XX, foi una victoria decisiva táctica Sueca, pero la so resultancia estratéxica foi probe (por cuenta de la probe actuación del exércitu y a la previa falta d'iniciativa de los suecos) y la guerra acabó ensin nengún cambéu territorial.

Col cambéu de gobiernu por cuenta de la Revolución francesa la llucha paeció intensificar la rivalidá más que menguala, y les Guerres Napoleóniques incluyeron una serie de batalles navales llexendaries, rematando na Batalla de Trafalgar en 1805, na que l'Almirante Horatio Nelson rompió'l poder de les flotes francés y español, pero perdió la so propia vida nel intentu.

La Batalla de Trafalgar (1805), pintada equí na so fase inicial, foi la batalla culmen de la Edá de la Vela.

De la madera y el vientu al aceru y el vapor[editar | editar la fonte]

Trafalgar marcó l'empiezu de la Pax Britannica del sieglu XIX, carauterizáu por una paz xeneral nos océanus del mundu, so los pabellones de l'Armada Real. Pero foi un periodu d'intensa esperimentación teunolóxica; la máquina de vapor nos barcos apaeció nos años 1810, una metalurxa ameyorada y una téunica nueva na máquines producieron cañones más grandes y mortales, y el desenvolvimientu de los obuses esplosivos, capaces de baltar un barcu de madera d'un solu disparu, riquieron nel so momentu la adición de la coraza de fierro.

Anque'l poder naval chinu mientres les dinastíes Song, Yuan, y Ming convirtió a China nun poder marítimo mundial d'importancia nel este, la dinastía Qing escareció d'una armada oficial permanente como teníen dinastíes anteriores. Taben más comenenciudos n'invertir fondos n'aventures militares más cercanes a la so casa (la mesma China), según en Mongolia, el Tibet, y Asia Central (la moderna Xinjiang). Sicasí, hubo considerables conflictos navales mientres la dinastía Qing, antes de les Guerres del Opiu (como la Batalla de Penghu, o'l conflictu contra Koxinga). L'insignificante esfuerciu naval que los Manchúes chinos realizaron contra los barcos británicos más avanzaos y propulsados con vapor mientres la primera de les Guerres del Opiu nos años 1840 foi dolorosamente derrotáu. Esto dexó a China abierta a la virtual dominación estranxera (per parte de les potencies europees y dempués de Xapón) por aciu esferes d'influencia sobre rexones chines pa llograr una ganancia económica.

La famosa batalla ente'l CSS Virginia y el USS Monitor mientres la Guerra de Secesión foi'l primer duelu ente naves acorazaes, lo que significó'l advenimiento d'un cambéu d'era na teunoloxía naval. La primer aición de flotes ente naves acorazaes lluchar en 1866, na Batalla de Lissa (1866) ente les armaes d'Austria ya Italia. Por cuenta de que el momentu decisivu na batalla asocedió cuanto'l buque insinia austriacu, el Erzherzog Ferdinand Max fundió con ésitu al buque insinia italianu Re d'Italia por aciu un choque intencional, nes décades subsiguientes cada armada nel mundu concentróse principalmente nel choque intencional como la so táctica principal.

Cuando s'averaba'l final del sieglu, el familiar y modernu acorazáu empezó a remanecer; un barcu acorazáu d'aceru, dafechu dependiente del vapor, y que llevaba un gran númberu d'obuses montaos en torretas asitiaes a lo llargo de la llinia central de la cubierta principal. El diseñu definitivu algamar en 1906 col HMS Dreadnought (1906), qu'evitaba totalmente los cañones pequeños, porque los sos cañones principales yeren abondos pa poder fundir cualquier barcu esistente nel so tiempu.

La Guerra Ruso-Xaponesa y particularmente la Batalla de Tsushima en 1905, foi'l primer test de los conceutos nuevos, cola resultancia d'una estelante victoria xaponesa, y cola destrucción de docenes de barcos rusos.

Cola llegada del barcu de vapor, fíxose posible crear grandes plataformes de cañones, y aproviles d'una gran proteición acorazada. Los acorazaos tipu Dreadnought y los sos socesores fueron los primeros barcos capitales pesaos que combinaben teunoloxía y poder de fueu nuna plataforma móvil d'armes. Sicasí, na primer metá del sieglu XX, los estrategues y planificadores navales, fallaron en tener en cuenta l'efeutu del poder aereu sobre la efeutividá y usu de los grandes buques capitales, como los acorazaos.

La Primer Guerra Mundial enfrentó a la vieya Armada Real contra la nueva armada de l'Alemaña Imperial, rematando en 1916 cola Batalla de Xutlandia (El futuru nun pudo trate cuando'l portahidroaviones HMS Campania perdióse la batalla.)

Ente guerres, apaeció'l primera portaviones, el HMS Argus. Munches naciones roblaron el Tratáu Naval de Washington y desguazaron munchos de los acorazaos y cruceros que taben construyendo nos sos estelleros, pero les tensiones crecientes de los años 1930, recomenzaron los programes de construcción, con barcos inclusive más grandes qu'antes; el Yamato, l'acorazáu más grande enxamás construyíu, movía 72.000 tonelaes, y montaba cañones de 18.1 pulgaes (460 mm).

Sobre y so la superficie[editar | editar la fonte]

La victoria de la Marina Real Británica na Batalla de Tarento foi un momentu clave, yá que foi la primer muestra real del poder naval aereu. Dempués del 7 d'avientu de 1941, cuando los Estaos Xuníos d'América entraron na Segunda Guerra Mundial, el fundimientu del HMS Prince of Wales y del HMS Repulse marcaron el final de la era del acorazáu, y la nueva importancia del avión y del so tresporte, el portaviones. Mientres la Guerra del Pacíficu, los acorazaos y cruceros tuvieron gran parte del so serviciu bombardeando posiciones costeres, ente que los portaviones fueron les estrelles nes batalles claves del Mar del Coral, Batalla de Midway, Batalla del Mar de Filipines, y na fundamental Batalla del Golfu de Leyte, que foi la batalla naval más grande de la hestoria.

El poder aéreo permaneció clave en toles flotes mientres tol sieglu XX, pasando a los aviones propulsados a esquita dende portaviones cada vez más grandes, y armaos con misiles teledirigidos y con misiles de cruceru.

Tan importante como lo anterior foi'l desenvolvimientu de los submarinos pa viaxar per debaxo del mar, de primeres con inmersiones curties, pero más tarde fueron capaces de pasar selmanes y meses so l'agua propulsados por un reactor nuclear. En dambes Guerres Mundiales, los submarinos (O-Boots n'Alemaña) exercieron principalmente'l so poder fundiendo barcos mercantes por aciu torpedos, según otros buques de guerra. Nos años 1950 la Guerra Fría inspiró'l desenvolvimientu de los misiles balísticos, cada unu cargáu con docenes de misiles armaos con cabeces nucleares y con órdenes de llanzalos dende'l mar en casu del ataque d'otra nación.

Tres conflicto navales importantes tuvieron llugar na segunda metá del sieglu XX, de los cualos dos fueron de flota contra flota.

Unu tuvo llugar en 1971, la tercera y postrera de les Guerres Indo-Pakistaníes, na que Bangladex llogró la so independencia de Paquistán con ayuda india.

Once años dempués, la Guerra de les Malvines en (1982) en particular, amosó la terrible vulnerabilidá de los buques modernos ante los misiles a ras de l'agua modernu, como'l Exocet. Un impautu d'un Exocet fundió al HMS Sheffield, un modernu destructor antiaéreo. Demostró al empar la utilidá de los submarinos modernos, que pueden atacar ensin ser detectaos, a diferencia de los buques de superficie. Aprendiéronse importantes lleiciones avera del diseñu de los buques, control de daños y los materiales de construcción de barcos nesti conflictu. Cabo aprofiar qu'esti conflictu foi l'únicu posterior a la Segunda Guerra Mundial n'enfrentar a dos Armaes compuestes caúna con portaviones y submarinos.

La tercer guerra naval importante tuvo llugar ente Irán ya Iraq dende 1980 a 1988. Nun guardó nenguna gran batalla ente flotes, pero sí una serie d'ataques a barcos mercantes de manera rutinaria, per primer vegada dende 1945. Tamién se vio l'aición de superficie más grande dende la Segunda Guerra Mundial, cuando buques de l'Armada de los Estaos Xuníos atacaron los muelles de petroleu iranín pa castigalos poles sos aiciones na guerra. Buques navales iraninos intervinieron, lo que resultó na Operación Mantis Relixosa.

Nel momentu actual, les grandes guerres navales paecen ser asuntos bien infrecuentes, siendo la función principal de les armaes modernes, l'esplotar el so control de les rutes marítimes pa proyeutar el so poder sobre la mariña. La proyeición de poder foi la principal carauterística naval de los conflictos como la Guerra de Corea, la Guerra de Suez, la Guerra de Vietnam, la Confrontación Indonesia-Malasia, la Guerra del Golfu, la Guerra de Kosovo y dambes campañes na Guerra contra'l terrorismu en Afghanistán ya Iraq. Inténtase evitar el choque de grandes flotes por cuenta de la modernización de los sistemes d'armes, qu'anguaño fadríen de cualquier combate naval una batalla pírrica pal vencedor (más allá de la teunoloxía, hai que tener en cuenta que cualquier buque nel mar ye un oxetivu desaxeradamente espuestu). Ye, a día de güei, casi impensable que dos naciones con Armaes poderoses topeten en combate, debíu al enorme riesgu que dambes asumiríen y a la enorme cantidá de recursos que caúna perdería.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Needham, Volume 4, Part 3, 678.
  2. Shen, 155.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Shen, Fuwei (1996). Cultural Flow Between China and the Outside World. China Books & Periodicals. ISBN 978-7-119-00431-0 (n'inglés).
  • Needham, Joseph (1986). Science and Civilization in China: Volume 4, Part 3. Taipei: Caves Books, Ltd (n'inglés).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]