Guerra de los Nueve Años

De Wikipedia
Guerra de los Nueve Años
Fecha setiembre 1688 → setiembre 1697
Llugar Europa y colonies americanes
Belixerantes
cantu Francia
Ingleses Jacobitas
cantu Monarquía Hispánica
Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Baviera
cantu Margraviato de Brandeburgu
Saxonia
Ficheru:Flag of The Eleutoral Palatinate (1604).svg Palatináu
cantu Inglaterra
cantu Portugal
Suecia
Provincies Xuníes
Comandantes
cantu Lluis XIV de Francia
cantu François-Henri de Montmorency
cantu François de Neufville de Villeroy
cantu Nicolas Catinat
cantu Luis José de Vendôme
Xacobu II d'Inglaterra
Patrick Sarsfield
Guillermu III d'Orange
Jorge Federico de Waldeck
Luis Guillermo de Baden-Baden
Carlos V de Lorena
Eugenio de Saboya
Maximiliano II Manuel de Baviera
cantu Federico III de Brandenburgu
George Rooke
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerra de los Nueve Años

La guerra de los Nueve Años, tamién llamada guerra de la Lliga de Augsburgu, guerra de la Gran Alianza o guerra del Palatináu, foi una guerra llibrada n'Europa y nes colonies americanes ente 1688 y 1697, qu'enfrentó a Francia contra la Lliga de Augsburgu, que sería conocida en 1689, col ingresu d'Inglaterra, col nome de Gran Alianza. El conflictu remató cola firma del Tratáu de Ryswick.

La guerra llibrar pa intentar frenar la espansión francesa nel Rin. Per otru llau, la Inglaterra de Guillermu III participó pa evitar el sofitu francés a una posible restauración de Xacobu II nel tronu inglés, del que fuera derrocáu na Revolución Gloriosa.

El teatru d'operaciones americanu, qu'enfrentó a Inglaterra y Francia pol dominiu de les colonies de dichu continente, conozse como guerra del rei Guillermo.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Tres la guerra de los Trenta Años, que afarara gran parte del sur de l'actual Alemaña, formóse la Lliga de Augsburgu, en 1686, pol emperador Leopoldu I y dellos príncipes alemanes (incluyendo a los del Palatináu, Baviera y Brandeburgu) pa poner frenu al belicismu francés en zones alemanes. L'alianza ampliar cola incorporación de Portugal, la Monarquía Hispánica, Suecia y les Provincies Xuníes. Anque l'orixe de la Lliga yera protexer la rexón del Rin d'una espansión francesa, el so fin últimu yera formar una coalición ofensiva contra Francia, que yera la mayor potencia europea del momentu, y contra les reclamaciones territoriales que faía los monarca francés Lluis XIV en nome de la so cuñada Isabel, duquesa d'Orleans.

Francia esperaba que la Inglaterra de Xacobu II caltuviérase neutral en virtú de los trataos que xuníen dambos países, como'l de Dover. Pero tres la deposición nel tronu inglés de Jacobo y la xubida como monarca del cuñáu d'ésti Guillermo d'Orange, enemigu acérrimo de Lluis XIV (al cual enfrentóse na guerra francu-holandesa), Inglaterra declaró la guerra a Francia en mayu de 1689, xuniéndose asina a la Lliga, que pasó a llamase Gran Alianza.

Primeres campañes[editar | editar la fonte]

La guerra empezó cola invasión per parte de los franceses del Palatináu en 1688. Dicha invasión yera la resultancia de les reclamaciones territoriales feches por Lluis XIV nel nome de la duquesa d'Orleans, la so cuñada. L'ataque produció la unión de los príncipes alemanes col emperador, que, sicasí, inda taba envolubráu nuna guerra col Imperiu otomanu.

Siguiendo la so política agresiva contra los territorios xermanos, Lluis XIV mandó los sos exércitos a aquel país en 1688. Dalgunos de los sos destacamentos d'incursión escalaron el país, llegando bien al sur hasta Augsburgu. L'Alianza reaccionó al completu, quedando conformada finalmente tres el Tratáu de Viena de mayu de 1689.

Nel exércitu francés concluyérase la reforma de Louvois, quien reestructuró tola fuercia militar francesa, faciendo d'ella non solo la meyor y más preparada, sinón tamién la más numberosa. Ello ye qu'en 1688 Lluis XIV tenía disponible —pa ver realizaos los sos deseos expansionistas— non menos de 375 000 soldaos y 60 000 marineros. La infantería taba uniformada ya instruyida, y usaben bayonetes, que yá empezaben a usase. La única pieza d'armamentu antiguu yera la pica, que fuera yá refugada poles tropes del Imperiu na so guerra contra los turcos otomanos.

En 1689, Lluis XIV disponía de seis ejércitos de tierra. El d'Alemaña, que llevara a cabu la incursión de la seronda anterior, nun taba en posición d'enfrentase al gruesu del exércitu de la coalición oponente. Por ello, Louvois ordenó que se dirixieren al Palatináu, onde la devastación causada nel país ente Heidelberg, Mannheim, Espira, Oppenheim y Worms foi executada metódicamente y ensin piedá nos meses de xineru y febreru de 1689. Esta midida, puramente militar, tomada por Louvois tenía l'únicu propósitu d'acuartar la meyora del exércitu enemigu.

L'acción militar foi pocu provechosa pa los franceses; el mariscal Dures, comandante francés, viose obligáu a aguantar na vera oriental del mediu Rin, y lo único que se-y asocedió foi dir afarar Baden y Brisgovia, d'una importancia militar nula. L'exércitu principal de los aliaos llegó muncho más al norte, polo que nun atoparon nenguna oposición a la so meyora. Carlos V de Lorena y Maximiliano II Emanuel sitiaron Maguncia, ente que l'eleutor de Brandeburgu asediaba Bonn. Esti postreru, siguiendo l'exemplu de los sos enemigos franceses, bombardeó la ciudá, en cuenta de faer una fienda nes sos muralles. Maguncia rindióse'l 8 de setiembre de 1688. El gobernador de Bonn, lloñe de tar amedranáu pol bombardéu, aguantó hasta que llegaron refuerzos a la ciudá provenientes de l'acabante prindar Maguncia. Una vegada hubieron llegáu, refugó los términos de rindición que-yos fueron presentaos, aguantando un últimu asaltu'l 12 d'ochobre de 1688. Tan solo 850 de los 6000 homes que guardaben Bonn pudieron rindise'l día 16. Boufflers, que comandaba otru exércitu francés, operaba dende Luxemburgu (que foi prindáu polos franceses en 1684). A pesar d'una pequeña victoria en Cochem, nun consiguió recuperar nin Maguncia nin Bonn.

Campaña n'Irlanda (1690-1691)[editar | editar la fonte]

Nun intentu de restaurar a Xacobu II nel tronu inglés y sacar asina a Inglaterra de la Gran Alianza, Lluis XIV suministró tropes y ayuda militar y económica a los promotores jacobites n'Irlanda. Guillermo d'Orange viose obligáu a dir a Irlanda a presentar batalla frente a los jacobitas. Na subsecuente guerra, Guillermo venció a Jacobo na batalla del Boyne en xunetu de 1690, acabando asina coles aspiraciones de Jacobo de recuperar el so tronu perdíu. La guerra siguió hasta xunetu de 1691, cuando Ginkel, xeneral de Guillermo, llogró una victoria decisiva sobre les tropes franceses ya irlandeses na batalla de Aughrim.

Campaña nos Países Baxos[editar | editar la fonte]

Nel teatru d'operaciones principal de la guerra, la zona continental europea, les primeres campañes militares, la mayoría de les cualos desenvolviéronse nos Países Baxos Españoles, fueron favorables a Francia. Tres un revés na batalla de Walcourt n'agostu de 1689, na que l'exércitu francés foi ganáu pol exércitu aliáu al mandu del Príncipe Jorge Federico de Waldeck, los franceses vencieron, lideraos pol Mariscal de Luxemburgu, na batalla de Fleurus en 1690. Los franceses tamién salieron victoriosos de los Alpes en 1690, cuando'l Mariscal Nicolas Catinat ganó al duque de Saboya na batalla de Staffarda, ocupando Saboya. La recaptura de Belgráu polos turcos n'ochobre d'esi mesmu añu foi una bendición pa los franceses, yá que torgaba una posible paz ente l'emperador y los turcos y forzaba a ésti a unviar parte de les sos tropes al este pa combatir al enemigu otomanu. Los franceses tamién consiguieron la victoria nel mar, venciendo a la flota anglo-holandesa na batalla de Beachy Head, anque esti dominiu nun se vio siguíu debíu a la unviada de refuerzos pa sofitar a los jacobitas y a que nun se marcó como oxetivu'l caltener el control de la canal de la Mancha.

Francia siguió victoriosa en 1691, cuando Luxemburgu conquistó Mons y Halle, ganando amás a Waldeck na batalla de Leuze, ente que Catinat prosiguía la so meyora escontra Italia y otru contingente francés escontra lo mesmo escontra España. En 1692, Namur foi prindada por un exércitu francés sol mandu direutu del rei, refugando un ataque de Guillermo d'Orange na batalla de Steinkerque.

Batalles navales[editar | editar la fonte]

Sir George Rooke, almirante británicu na guerra de los Nueve Años.

La guerra nel mar nun destacar por ser una sobresaliente amuesa d'enerxía o capacidá, anque sí foi sobromanera decisiva nes sos resultaos. Al empiezu de la llucha, la flota francesa saleaba al completu en busca de la flota xunida anglo-holandesa. Yá en 1690 demostrara una amplia superioridá sobre elles, venciéndoles en Beachy Head. Pero la situación evolucionó a midida que avanzaba la guerra, hasta camudar dafechu. Los británicos vencieron en 1692 na batalla de Barfleur y llograron una importante victoria naval en La Hogue. Antes del fin de la guerra, la mayoría de la flota francesa atópase en puertu. El fallu de la flota debióse, principalmente, a la falta de fondos na tesorería francesa, anque la incapacidá de los almirantes franceses pa remanar correutamente los sos barcos y l'incapacidá de los ministros reales pa redirixir los sos esfuercios a la marina tamién contribuyeron enforma al resultáu naval.

Continuación de la campaña de los Países Baxos[editar | editar la fonte]

Independientemente del apartáu naval, la guerra siguió, según les victories franceses en tierra. 1693 guardó otra victoria de Luxemburgu sobre Guillermo na batalla de Landen y la captura de Charleroi. Francia llogró una victoria decisiva na batalla de Marsaglia. En 1694 los franceses avanzaron por Cataluña hasta sitiar Barcelona, pero'l sitiu tuvo que ser llevantáu pol asaltu d'una flota inglesa.

La causa francesa sufrió un seriu revés cola muerte de François-Henri de Montmorency en 1695. Na campaña del branu d'esi añu, Guillermo consiguió tomar Namur. El tratáu de Turín de 1696 dio fin a la participación de Saboya na guerra, lo que dexó a Francia reforzar el frente norte, onde taben repeliendo los repitíos ataques de les fuercies de Guillermo.

Esti periodu de la guerra tuvo marcáu pola fame y la recesión.

Paz[editar | editar la fonte]

La guerra remató con una paz non concluyente, que tomó forma nel Tratáu de Rijswijk el 20 de setiembre de 1697, que restauraba mayormente el statu quo ante bellum. Lluis XIV aportó a devolver les fortificaciones de Mons, Luxemburgu y Kortrijk a los españoles y solo caltuvo Estrasburgu. Esta decisión foi tomada, probablemente, p'ameyorar les sos posibilidaes d'asitiar a un Borbón nel tronu español cuando morriera ensin descendencia Carlos II.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]