Guerra de Gastadura

De Wikipedia
Guerra de Gastadura
Parte de Conflictu árabe-israelín, Guerra fría y Guerra de gastadura
Fecha 1r xunetu 1967 → 7 agostu 1970
Llugar Península del Sinaí (control israelín, territoriu apostáu)
Causes Intentu exipciu de recuperar el Sinaí
Resultáu

Frente exipciu:

  • Inconcluso, dambos llaos axudíquense la victoria.
  • Israel caltién el control sobre'l Sinaí.
  • Exiptu realiza un esplegue estratéxicu de misiles.

Frente xordanu:

Belixerantes
Bandera de Israel Israel Bandera de Siria Exiptu
Bandera de la Xunión Soviética XRSS
Bandera de Cuba Cuba

Bandera de Xordania Xordania
Bandera de Palestina OLP


Bandera de Siria Siria
Comandantes
Bandera de Israel Levi Eshkol
Bandera de Israel Yigal Allon
Bandera de Israel Zalman Shazar
Bandera de Israel Haim Bar-Lev
Bandera de Israel Mordechai Hod
Bandera de Israel Uzi Narkiss
Bandera de Siria Gamal Abdel Nasser
Bandera de Siria Ahmad Ismail Ali
Bandera de Siria Anwar El Sadat
Bandera de Siria Saad El Shazly
Bandera de Siria Abdul Munim Riad 
Bandera de la Xunión Soviética Nikolai Yurchenko 
Fuercies en combate
Bandera de Israel 275 000 (incluyendo reservistas) Bandera de Siria 200 000
Bandera de la Xunión Soviética 10 700-12 300
Bandera de Xordania 15 000
Bandera de Palestina 900-1000
Baxes
1424 muertos
2000 soldaos y 700 civiles mancaos[1][2]
14-30 aviones
Bandera de Siria Exiptu:
  • 2882–10 000 muertos (incluyendo civiles)[3][1]
    5.500 prisioneros[4]
  • Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética:
    58 muertos
    4–5 aviones baltaos[5]
  • Bandera de Cuba Cuba:
    180 muertos
    250 mancaos[6]

  • Bandera de Xordania Xordania:
    84 muertos
    250 mancaos
    4 prindaos
    30 tanques destruyíos
    2 aviones baltaos
  • Bandera de Palestina OLP:
  • 1828 muertos
    2000 prisioneros[7]

  • Bandera de Siria Siria:
    «Cientos» de muertos
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Conflicto árabe-israelina

Plantía:Guerra de Gastadura La Guerra de Gastadura (n'árabe: حرب الاستنزاف Ḥarb al-Istinzāf; n'hebréu: מלחמת ההתשה Milhemet haHatashah) foi una guerra llindada ente Exiptu ya Israel que tuvo llugar ente los años 1967 y 1970. Foi continuación de la guerra de los Seis Díes, empecipiada por aciu intercambios d'artillería y pequeñes incursiones ente dambos contendentes a lo llargo de la llinia d'armisticiu, magar en 1969 les fuercies exipcies amontaron la presión contra les posiciones israelines. La guerra terminó con un alto'l fueu robláu ente dambos países n'agostu de 1970, que caltuvieron les mesmes posiciones que cuando la guerra empezó.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El razonamientu del presidente exipciu Gamal Abdel Nasser foi esplicáu pol periodista Mohamed Hassanein Heikal:[ensin referencies]

«Si l'enemigu tien ésitu en infligir 50 000 muertes nesta campaña, vamos poder dir lluchar, porque tenemos reservistas abondes. Si tenemos ésitu en infligir 10 000 muertes, inevitablemente van atopase obligaos a parar de lluchar, porque ellos nun tienen reservistas.»

Les Fuercies de Defensa d'Israel (FDI) llograron una victoria ensin precedente ganando al exércitu exipciu en 1967 na guerra de los Seis Díes, prindando la península del Sinaí, hasta la canal de Suez, quedando en manes d'Israel. L'exércitu d'Exiptu, el más poderosu del mundu árabe, fuera derrotáu, pero tamién fuera humildáu. Una fuerte sensación d'humildación y de pruyimientu de vengación taba presente. Los choques esporádicos asocedíen a lo llargo de la llinia d'alto'l fueu y el destructor israelín "Eilat" foi fundíu polos barcos exipcios con un misil, n'ochobre de 1967. La ONX y dambos países intentaron atopar una solución diplomática cola Jarring Mission y el Plan Rogers al conflictu en devanéu. La Resolvimientu 242 del Conseyu de Seguridá de la ONX foi creada'l 22 de payares de 1967 solicitando'l retiru israelín en cuenta de paz. Sicasí, los esfuercios diplomáticos nun pudieron producir nenguna resultancia. El presidente Nasser, tenía claro que "lo que foi tomáu pola fuercia tien de restaurase pola fuercia."

Gracies al significativu sofitu d'armamentu del so aliáu, la Xunión Soviética, Exiptu pudo recuperase de les sos perdes materiales de la guerra de los Seis Díes más rápido de lo qu'Israel esperaba. Tamién, centenares de conseyeros militares soviéticos ingresaron nel país. La so presencia, xunto con pilotos y naves soviétiques, amenació estender el conflictu nuna confrontación Este Oeste.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

La guerra empezó'l 1 de xunetu de 1967, cuando un comandu exipciu partió de Puertu Fuad escontra'l sur y tomó una posición en Ras el'Ish, a 16 km de Port Said, na ribera oriental de la Canal de Suez, una área que se encotraba en manes israelines dende'l alto al fueu del 9 de xunu. Una compañía israelina espulsó a los exipcios, pero sufriendo 1 muertu y 13 mancaos. Sicasí, otres fontes señalen que l'ataque de la compañía hebrea foi repelido.[8]

Sicasí, suelse afirmar que la guerra empezó oficialmente en xunu de 1968, col bombardéu esporádicu per parte de l'artillería exipcia a les llinies del frente israelín. Otros bombardeos d'artillería nos meses siguientes mataron a dellos soldaos israelinos. La vengación de la FDI llegó na nueche del 30 d'ochobre, día en que los comandos helitransportados (Sayeret Matkal) destruyeron la fonte principal d'eletricidá d'Exiptu. L'apagón obligó a Nasser a cesar les hostilidaes mientres dellos meses, pa fortificar centenares de blancos importantes. Israel reforzó simultáneamente la so posición na marxe esti de la Canal de Suez construyendo la llinia Bar Lev, un sistema de trenta y cinco pequeñes fortaleces corriendo de norte a sur a lo llargo de la canal protexida pola infantería.

En febreru de 1969, Exiptu taba llistu pal siguiente round. El Presidente Nasser declaró'l alto'l fueu a partir de payares l'añu anterior p'anulalo y dexalo ensin efeutu. El 8 de marzu, l'artillería exipcio empezó a atacar masivamente la Llinia Bar Lev, causando munches baxes israelines. Los MiG-21 soviéticos tamién fueron emplegaos nel ataque. La FDI tomó represalies con incursiones fondes en territoriu exipciu que causaron severos daños. En mayu, xunu y xunetu de 1969 fueron muertos 47 soldaos de la FDI y otros 157 resultaron mancaos. Anque Exiptu sufrió munches más baxes que Israel, siguió cola so postura agresiva. Israel intentó sostener l'altu preciu de les muertes pero yera necesariu atopar una solución definitiva al conflictu.

En xunetu, Israel respondió col so poder aereu. El 20 y el 24 de xunetu, casi la totalidá de l'aviación israelina participó nel bombardéu y destrucción de les posiciones antiaéreas, los tanques y l'artillería del sector nortizu de la canal. La ofensiva aérea siguió hasta avientu y amenorgó descomanadamente la defensa antiaérea d'Exiptu.

Ensin un sistema de defensa aérea que-y fixera frente, la Fuercia Aérea Israelina podía funcionar nel territoriu del exipciu a voluntá. El 17 d'ochobre de 1969, les negociaciones ente les superpotencies empezaron. El Plan Rogers foi dau a conocer el 9 d'avientu. Llamó a los exipcios pa la comisión pola paz» en cuenta de retiru israelín del Sinaí. Dambes partes refugaron fuertemente'l plan. El Presidente Nasser optó abogar por armamentu más sofisticáu de la Xunión Soviética pa soportar los bombardeos de la FAI. Los soviéticos refugaron primeramente apurrir les armes solicitaes.

El 22 de xineru de 1970, Nasser voló secretamente a Moscú p'aldericar la situación. Solicitó misiles SAM, tierra-aire, bateríes nueves (incluyendo 3M9 Kub y Strela-2), lo que foi aprobáu. El so esplegue riquiría a personal cualificáu xunto a les escuadrillas aérees pa protexeles contra ataques israelinos. N'efeutu, solicitó un gran númberu de tropes soviétiques, daqué que Moscú nun podía dexase. Entós amenació con dimitir, argumentando qu'Exiptu diría a Washington pa solicitar ayuda nel futuru. Los soviéticos invirtieren enforma nel gobiernu del presidente Nasser, asina que'l líder soviéticu Leonid Brézhnev finalmente venció. El 30 de xunu, el númberu de personal soviético aumentara de 2500 a 4000 y en xineru a 10 600 a 12 150, más ente 100 y 150 pilotos. Los soviéticos dirixeron la intervención, conocida como Operación Kavkaz, demostrando ser cafiantes pa Israel. Washington tarreció una esguilada y desaprobó la campaña de bombardeos per parte d'Israel.

El 8 d'abril, mientres un bombardéu israelín, morrieron 47 alumnos exipcios d'una escuela primaria dientro d'un campamentu militar, poniendo fin a los ataques.

Esto dio un respiru a los exipcios pa reorganizar les sos fuercies y reconstruyir les sos bateríes SAM más cerca de la canal. Los bombarderos MiG pilotaos polos soviéticos apurrieron la cobertoria aérea necesaria. Los pilotos soviéticos tamién empezaron a averase a los aviones de la FAI mientres abril de 1970, pero los pilotos israelinos teníen órdenes de nun responder a les prevocaciones.

La política inicial israelina yera evitar la confrontación direuta colos soviéticos. El 25 de xunu un avión israelín A-4 Skyhawk, nun ataque contra fuercies exipcies na Canal, foi escorríu por un par de MiG-21 pilotaos por soviéticos nel Sinaí. El Skyhawk foi estropiáu y forzáu a aterrizar nuna base aérea próxima. En respuesta, Israel baltó un MiG pilotáu por un soviéticu. El 30 de xunetu, un combate a gran escala ente 20 MiG-21, ocho Mirage III y cuatro F-4 Phantom II asocedió al oeste de la Canal de Suez. Los israelinos baltaron cuatro MiG pilotaos por soviéticos, y un quintu foi estropiáu y estrellóse nel camín de regresu a la so base. Morrieron tres piloto soviéticos, ente que la FAI nun sufrió nenguna baxa.

A pesar d'estes baxes los soviéticos y los exipcios remanaron los recursos de defensa aérea cada vez más cerca de la canal. Los SAM soviéticos funcionaron baltando aviones israelinos. Israel nun podía responder con eficacia. Les bateríes SAM dexaríen qu'Exiptu moviera l'artillería que alternadamente podría amenaciar la Llinia Bar Lev. N'abril de 1970, les negociaciones volver# a entamar, esta vegada colos EE. UU. como negociador principal. Un alcuerdu d'altu al fueu foi algamáu'l 7 d'agostu. Ésti duró tres meses y a nengún de los dos llaos foi-y dexáu camudar «el statu quo militar dientro de les zones que s'estiendan 50 quilómetros al este y al oeste de la llinia del altu'l fueu.»

Minutos dempués de que l'altu el fueu entrara a valir, Exiptu empezó a treslladar bateríes SAM a la zona entá cuando nel alcuerdu prohibiérense explícitamente nueves instalaciones militares. Pa ochobre esistíen cerca de 100 allugamientos SAM na zona.

El presidente exipciu Nasser, que se punxo en mente crear una guerra de lliberación» de la canal, morrió d'un ataque del corazón el 28 de setiembre, siendo reemplazáu l'hasta entós vicepresidente Anwar Sadat.

Mientres la guerra morrieron 1424 soldaos israelinos y otros 3000 fueron mancaos. La Fuercia Aérea Israelina perdió 14 aviones. Extraoficialmente les baxes publicaes del llau exipciu, pero l'historiador israelín Benny Morris sostién que morrieron cerca de 10 000 soldaos y civiles exipcios, y que 98 aviones fueren destruyíos, según estadístiques de les FDI.

Dambos llaos consideraben el final de la Guerra de Gastadura como una victoria. N'Exiptu ver asina porque en tres guerres anteriores —en 1948, 1956 y 1967— fuera derrotáu frente a Israel. Esta vegada'l so exércitu quedara onde taba. Del llau israelín considerábase que sostuvieren la ofensiva exipcia y pensaron qu'Exiptu demostrara la so incapacidá de bater Israel nuna guerra convencional.

Anwar El Sadat empezó casi darréu a entamar la guerra de Yom Kippur, que tendría llugar trés años dempués.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Mitchell Gard. «Myths & Facts Online: The War of Attrition, 1967-1970» (inglés). Jewish Virtual Library. Consultáu'l 1 d'avientu de 2007.
  2. Netanel Lorch (2 de setiembre de 2003). «The Arab-Israeli Wars» (inglés). Israeli Ministry of Foreign Affairs. Consultáu'l 1 d'avientu de 2007.
  3. El Shazly,, p. 195.
  4. Global security - War of Attrition
  5. «СОВЕТСКИЕ ВОЕННОСЛУЖАЩИЕ, ПОГИБШИЕ В ЕГИПТЕ» (rusu). Hubara.
  6. Karsh, 1985.
  7. Schiff, 1974, p. 246.
  8. Herzog, 1982, p. 196.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Benny Morris (1999). Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881-1999. Knopf.
  • Chigre-Simon Tov, Yaacov (1980). The Israeli-Egyptian War of Attrition, 1969-70. Nueva York: Columbia University Press.
  • El Shazly, Saad (1980). The Crossing of Suez (n'inglés). ISBN 978-0-9604562-2-2.
  • Zeev Schiff (1974). History of the Israeli Army 1870–1974 (n'inglés). Straight Arrow Books. ISBN 0-87932-077-X.
  • Karsh, Efraim (1985). The cautious bear: Soviet military engagement in Middle East wars in the post-1967 yera (n'inglés).
  • Herzog, Chaim (1982). The Arab-Israeli Wars (n'inglés). Nueva York: Random House.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]