Gueorgui Plejánov

De Wikipedia
Gueorgui Plejánov
Vida
Nacimientu Gudalovka (es) Traducir29 de payares de 1856 (xul.)[1]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Muerte Zelenogorsk (es) Traducir30 de mayu de 1918[1] (61 años)
Sepultura Literátorskie mostkí (es) Traducir
Causa de la muerte tuberculosis
Estudios
Llingües falaes rusu[2]
Oficiu filósofu, políticu, periodista, escritor, historiador, sociólogu, economistahistoriador del arte
Trabayos destacaos Anarchism and Socialism (en) Traducir
Seudónimos Н. Бельтов[3], А. Волгин[3], С. Ушаков[3], Н. Андреевич[3], Н. Каменский[3], А. Кирсанов[3], Н. Валентинов[3], Утис[3], Симплициссимус[3], Д. Кузнецов[3], Г. Б.[3], П. Бочаров[3] y A. Volgin[4]
Creencies
Relixón ateísmu
Partíu políticu Tierra y Libertad (es) Traducir
Repartición Negra (es) Traducir
Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia
Grupu pa la Emancipación del Trabayu
Cambiar los datos en Wikidata

rusu: Гео́ргий Валенти́нович Плеха́нов Tambov, Rusia; 29 de payaresxul/ 11 de avientu de 1856greg[5]-Terijoki, Finlandia; 30 de mayu de 1918) foi un revolucionariu rusu, teóricu y propagandista del marxismu, del cual considérase'l fundador en Rusia.

Nacíu nuna familia de la baxa nobleza con tradición militar na provincia de Tambov, Plejánov abandonó en 1875 los sos estudios militares y d'inxeniería pa dedicase a la xera revolucionaria.

Participó na manifestación frente a la Catedral de Kazán en San Petersburgu en 1876, y dempués xunióse a la nueva organización revolucionaria bakuninista Tierra y Llibertá (Zemliá i Volia). Mientres los años siguientes, participó viviegamente en diverses actividaes de baturiciu pa la organización y empezó a escribir pequeñes obres revolucionaries pa la publicación d'aquella. La falta de resultaos nel baturiciu del campesinado, sicasí, llevó a parte de la organización a defender la concentración nel terrorismu como métodu p'acabar cola autocracia. Plejánov oponer a esta postura con ahínco y, al nun llograr que s'abandonara l'enclín, en 1879 consiguió estremar la formación. Formáronse dos nueves organizaciones, una favorable al terrorismu y otra al baturiciu, a la que Plejánov xunióse como miembru destacáu. Esta organización resultó un fracasu frente a la primera, y, a empiezos de 1880, Plejánov foi unviáu al estranxeru xunto con otros compañeros pa evitar ser arrestáu.

Nel so llargu exiliu, que duraría trenta y siete años, Plejánov foi abandonando pasu ente pasu el so bakuninismu inicial y convirtiéndose al marxismu. Aprovechó'l so alloñamientu de Rusia pa completar la so formación teórica y lleer les obres marxistes que, xunto col fracasu del baturiciu y los nuevos analises sobre la decadencia de la comuña rusa, fuéron-y conduciendo adulces a la socialdemocracia. Hasta 1896, la familia pasó gran penuria pola falta d'ingresos y Plejánov hubo de camudar de residencia en delles ocasiones por problemes políticos; vivió en Suiza, Francia y Gran Bretaña. Les privaciones llevar a carecer de tuberculosis, enfermedá que décades más tarde acabó cola so vida. En 1882 empezó la publicación d'obres marxistes, en defensa de l'actividá política y socioeconómica. Fracasaos los intentos de reunificarse colos terroristes rusos, fundó xunto con otros exiliaos el Grupu pa la Emancipación del Trabayu, una organización pa redactar publicaciones marxistes, la primer organización marxista rusa. Nes obres pal Grupu, Plejánov sentó los fundamentos del marxismu rusu, col so convencimientu sobre la paecencia de la evolución en Rusia y la d'Europa occidental, les dos etapes p'algamar el socialismu, la importancia de la conciencia de clase, la del proletariáu urbanu, según la relevancia de la intelectualidá radical. Les sos tesis influyeron a toa una xeneración de revolucionarios.

Eruditu polifacéticu, apurrió munches idees al marxismu nel ámbitu de la filosofía y sobre el papel del arte y la relixón na sociedá. Escribió llargamente sobre'l materialismu históricu, sobre la historia de la filosofía materialista, sobre'l papel de les mases y los individuos na historia, sobre la rellación ente la base y la superestructura, sobre la importancia de les ideoloxíes, sobre demócrates revolucionarios como Visarión Belinski, Nikolái Chernyshevski, Aleksandr Herzen o Nikolái Dobroliúbov, sobre l'orixe del arte, etc.

Na década de 1890, la so influencia ente'l creciente movimientu revolucionariu rusu aumentó; a finales de la década, sicasí, esta crecedera viose amenaciáu pol surdimientu de nueves corrientes crítiques, l'economicismu rusu y el revisionismu alemán, que lo llevaron a dedicase intensamente a la so crítica. Intolerante coles nueves corrientes que consideraba dafechu errónees, tresmitió esta actitú a Vladímir Lenin, parte de la organización cola que'l Grupu aliárase a final del sieglu contra los economicistas. Na nueva publicación conxunta, Iskra, Plejánov llogró privilexos como editor pero la principal influencia foi la de Lenin, col que compartió la defensa de lo que consideraben marxismu ortodoxu. Mientres l'II Congresu del nuevu partíu socialdemócrata Plejánov alliniar con Lenin, medrosu entá de que l'economicismu estremara a la formación y deseosu de caltener la unidá y l'ortodoxa. Les lluches coles nueves corrientes acentuaron el so xacobinismu y averar a los bolxeviques. De pluma acerada, Plejánov apostó mientres la so vida colos revolucionarios terroristes de Naródnaya Volia, el populismu naródnik, l'anarquismu y el lliberalismu, amás de coles corrientes marxistes que consideraba equivocaes contribuyendo al espardimientu del marxismu ente los obreros ya intelectuales de Rusia.

Poco dempués del congresu, sicasí, Plejánov rompió con Lenin y averóse relativamente a los mencheviques. Los sos intentos de reunificar a les fraiciones fracasaron y la so influencia nel partíu foi decayendo. Na Revolución rusa de 1905 promovió, con escasu ésitu, la cooperación cola burguesía contra l'autocracia. Favorable a la inclusión de los trabayadores nes organizaciones llaborales llegales pa fomentar el desenvolvimientu de la so conciencia de clase, opúnxose, sicasí, a los liquidacionistas, que deseyaben acabar coles organizaciones clandestines del partíu y llindase a les primeres.

Mientres la Primer Guerra mundial abandonó'l so primer internacionalismu pa defender una postura nacionalista ya intensamente defensista, favorable a la Entente na guerra, que nun goció de popularidá en Rusia. Tres la Revolución de Febreru de 1917, tornó a Rusia, onde la so actitú favorable a la cooperación colos partíos burgueses y la continuación del conflictu bélicu aisllar del gruesu de los socialistes. Opuestu a reformes radicales, refugó de planu les posiciones radicales de los bolxeviques. Contrariu al so toma del poder, agoró'l advenimiento de la guerra civil antes de exiliase en Finlandia, onde morrió na primavera de 1918.

Mocedá[editar | editar la fonte]

Familia[editar | editar la fonte]

Plejánov nació en Gudálovka, un pueblu de la gubérniya rusa de Tambov el 29 de payaresxul/ 11 de avientu de 1856greg.[5] El so padre, Valentín Petróvich Plejánov, d'ascendencia tártara, pertenecía a la baxa nobleza y siguiera la carrera militar y participao tantu na Guerra de Crimea como nel achaplamientu del alzamientu polacu de 1863.[5] La familia tenía tradición militar: dellos tíos de Plejánov y dalgunos de los sos hermanos mayores yeren militares.[5] El padre heredara 270 acres y unos cincuenta siervos, propiedaes que se doblar en casándose cola so segunda esposa, la madre de Plejánov.[5] La emancipación de los siervos en 1861 fizo que la familia perdiera la metá de les sos tierres y entrara en dificultaes pa caltener la facienda; en 1871 el padre abandonó la esplotación de la propiedá y llogró un emplegu nos acabante crear zemstvos.[5] Tres la muerte del so padre en 1873, la so madre decidió vender les tierres qu'entá tenía la familia.[5]

El padre de Plejánov, conservador y tradicionalista, apegáu al so rangu aristocráticu y la so carrera militar, oponer a les reformes impulsaes por Alexandru II de Rusia.[6] Foi un padre severu y irascible colos sos dolce fíos, y n'ocasiones un home violentu.[6] Inculcó nel mozu Plejánov un sentíu de la homía y la valentía qu'endureció'l so calter.[6] Deseyaba que los sos fíos fueren autónomos, valir por sigo mesmos y fueren activos.[6] Valentín Petróvich imbuyó en Plejánov el so arguyu,[7] franqueza y la so reserva: los sos siguidores describir más tarde de cutiu como pimpanu, austeru y reserváu y cuntó con pocos amigos íntimos a lo llargo de la so vida.[6]

La so madre, María Fiódorovna Belýnskaya, yera ventitrés años menor que Valentín Petróvich, col que se casó cuando esti cuntaba con 45 años y siete fíos —Plejánov tuvo once hermanos y yera el mayor de los fíos del segundu matrimoniu del so padre—.[8] Modesta, atenta ya intelixente, fuera institutriz y recibíu estudios nel Institutu Smolny y tres la muerte del so maríu trabayó como maestra pa caltener a la familia.[8] La madre de Plejánov tuvo bien bona rellación col so primoxénitu y reforzó les sos dotes intelectuales, amás de inculcarle el so altruísmu y sentíu de la xusticia.[8] A encomalo de calter paterna, Plejánov xunió los valores maternos.[8]

Educación[editar | editar la fonte]

El mozu Plejánov en fecha desconocida. La so conversión a l'actividá revolucionaria y abandonu de los sos estudios universitarios tuvo llugar en 1875-1876.

Plejánov nun recibió educación formal hasta los diez años, cuando en 1866 ingresó nel segundu añu de l'Academia Militar de Vorónezh.[8] Intelixente, nun destacar, sicasí, nos sos estudios na academia militar por falta d'interés, anque yá daquella yera un llector voraz.[9] Graduóse en 1873 y coló a la capital, San Petersburgu, onde ingresó na Escuela Militar Konstantínovskoe, yá atéu pero non entá revolucionariu.[9] Influyíu cada vez más poles sos llectures, sufrió una crisis de conciencia al sopesar la posibilidá de qu'una carrera militar obligar a sirvir al zar en contra del pueblu; tres un semestre abandonó la escuela militar, solicitó retardar el so serviciu militar y empezó a preparar pa ingresar nel Institutu de Minería[10] de la capital,[9] por espíritu utilitarista, como otros contemporáneos.[11]

El so acercamientu a los revolucionarios foi faciéndose mayor nos años siguientes: asistió a xuntes clandestines de revolucionarios,[12] les sos llectures de calter social y políticu ocupábenlu cada vez más tiempu y nel iviernu de 1875-1876 dio abellu na so residencia de la capital a Pável Axelrod,[12] daquella bakuninista[13][14] buscáu pola policía.[15] A empiezos de 1876, yá dexaba l'usu de la so habitación pa xuntes polítiques y unos meses más tarde acoyó a Lev Deutsch, desacobardáu revolucionariu que más tarde se convertiría nel so collaborador.[15]

El so creciente involucramiento n'actividaes revolucionaries fizo que se resintieren los sos estudios y, al rematar el so segundu añu nel Institutu de Minería,[12] foi espulsáu por nun asistir a les clases.[16] Nel branu de 1876, visitó a la so madre nel campu pa comunica-y la so decisión de dedicase a la xera revolucionaria, decisión mal recibida pola familia.[17] Foi la última vegada que vio a la so madre.[17] Tornó a la capital na seronda.[17]

D'esta dómina data una descripción de Plejánov que se considera fiel a la realidá:[17]

Nel so aspeutu esternu y nel so indumentaria, Plejánov –al contrariu que toos nós, los revolucionarios d'entós– nun se paecía a los nihilistes: vistía con pulcritud y elegancia, pero ensin pretensiones, peñábase escontra tras y llevaba la barba, d'un color pelirroxu escuru, recortada, ente que munchos de nós escasamente tocábamos una cuchiella o un peñe de forma que'l nuesu pelo llucía un desorde pintorescu».

En modales, formes y costumes, Plejánov tamién s'estremaba intensamente de nós: yera educáu, correutu y daba la impresión de ser un mozu bien educáu, ente que nós, colos nuesos «modales nihilistes», ganáramos fama d'alborotadores.
Al recordar agora al nuevu de venti años que describí y comparalo col Plejánov maduru, nun atopo diferencies apreciables nos sos modales, formes o calter: la forma xeneral permaneció casi ensin cambeos. Hasta edá avanzada, caltuvo la so tez morica, el so porte militar y el so pelo buro.
Les muyeres atopar curiosu pero nes faiciones regulares de la so cara había daqué de mongol, qu'él mesmu esplicaba pola so alloñáu ascendencia tártara que se reflexaba, según les sos propies pallabres, nel so apellíu: Ple-jan-ov.

Tenía una cara intelixente y bien espresivu qu'atraía darréu l'atención. Especialmente notables yeren los sos güeyos de color avellana escuru que paecíen enfusar al so interlocutor y que miraben severamente dende unes ceyes extraordinariamente poblaes y unes llargues pestañes con una sorrisa irónica.
Lev Deutsch

Bakuninista[editar | editar la fonte]

En Zemliá i Volia[editar | editar la fonte]

El 6 de avientuxul/ 18 de avientu de 1876greg, participó na manifestación frente a la Catedral de Kazán de la capital del nuevu grupu Zemliá i Volia («Tierra y Llibertá»),[18] que trataba con ella de protestar pol tratu a los populistes arrestaos nes provincies polos sos inútiles intentos de ximelgar al campesinado y, al empar, provocar mayores protestes.[19] Na manifestación, de tamañu menor de lo esperao,[19] el mozu Plejánov dio un curtiu pero apasionáu discursu en favor de Nikolái Chernishevski y del restu d'arrestaos poles autoridaes.[19] La policía eslleió la concentración y arrestó a dellos manifestantes, pero Plejánov, yá comprometíu cola causa revolucionaria[20] y convertíu en fuxitivu, foi de los que llogró escapar nel tracamundiu.[21][18]

Buscáu pola policía, fuxó al estranxeru[18] y namái tornó a Rusia a mediaos de 1877.[21] N'ochobre de 1876, casárase con Natalia Smirnova, estudiante de medicina d'Oriol, radical y divorciada con fíos de la que Plejánov dixebróse dos años más tarde y divorcióse formalmente en 1908.[21] Mientres el so primer exiliu, Plejánov pasó fugazmente por París pa instalase más tarde en Berlín, onde entró en contautu colos socialdemócrates alemanes, que despreció dende la so postura bakuninista polo que consideraba escesu de moderación y falta d'espíritu revolucionariu.[21] Mientres el so ausencia entamó la centrista Zemliá i Volia, y Plejánov nun pudo participar nos alderiques sobre'l so programa y organización pero, al so regresu a Rusia, xunir a ella con entrega y participó n'actividaes de baturiciu[18] ente llabradores, obreros, estudiantes y cosacos.[22] Mientres esti periodu de agitador revolucionariu, el mozu Plejánov viaxaba con puñu de fierro, daga y pistola.[22]

La fuelga, de Robert Koehler. Plejánov participó na organización y el sofitu a diverses fuelgues de la capital mientres el so periodu de pertenencia a Zemlia i Volia na década de 1870.

La so primer misión tres la so vuelta del exiliu foi'l baturiciu nel baxu Volga onde tuvo a puntu de ser prindáu pola policía.[23] A mediaos de 1878, los cosacos empezaron a protestar por ciertes midíes del Gobiernu que consideraben infringían los sos derechos tradicionales[24] y Plejánov trató de tizar les protestes.[25] Nos discutinios d'entós colos partidarios de Piotr Lavrov, opuestos a les revueltes por considerales contraproducentes, yá-y lo moteyaba «l'orador» y demostró les sos cualidaes como dialécticu que más tarde lo fadríen famosu.[25] Dialécticu con seguridá en sí mesmu, capaz de poner n'evidencia les posiciones del so adversariu por aciu la esposición de les sos consecuencies, d'enguapecer los sos propios argumentos con cites históriques y lliteraries, emplegaba un inxeniu sogón y la caricatura pa faer risión al so adversariu, acusándolo de sumisión a la ideoloxía burguesa y finalmente negando la so autoridá nel asuntu del discutiniu.[26] Estes habilidaes convertíen a Plejánov nun adversariu terrible nos alderiques, pero torgábenlu ganase a los rivales y convertilos al so puntu de vista, lo que más tarde llindó'l so poder como políticu.[26]

N'avientu de 1877, ximelgó a los estudiantes pol xuiciu a 193 populistes y allegó al funeral del poeta Nikolái Nekrásov,[26] nel que, xunto col escritor Fiódor Dostoyevski, 45 años mayor, emponderó al fináu pola conciencia social de los sos versos.[27]

Pocos díes dempués, yá en 1878, ximelgó a los trabayadores[28] d'una fábrica de cartuchos na que finaren dellos obreros col primer folletu que se caltién de Plejánov.[27] El mesmu tonu rebalbu reflexar nos sos opúsculos d'esi añu nel qu'acometió contra'l xuiciu de Vera Zasúlich, el fin de los xuicios con xuráu pa los acusaos de delitos políticos, el maltratu a los estudiantes que se manifestaben, el tratu a los arrestaos nes protestes o l'actuación de los basi-bozuk otomanos en Bulgaria.[29] Na primavera d'esi añu, encargóse-y la revisión de los estatutos de Zemliá i Volia.[29] Esi mesmu añu arreyóse intensamente na fuelga de la Nueva Compañía Testil de la capital, na qu'impresionó a los obreros en fuelga pola so intelixencia, valentía y dinamismu.[29] La fuelga sirvió a Plejánov pa comprobar la inxenuidá de los obreros, que deseyaben solucionar les sos penuries por aciu una apelación al príncipe herederu.[29] Mientres la fuelga, foi deteníu por azar pero, al nun ser reconocíu, quedó en llibertá.[30] Dellos meses más tarde nuevamente evitó ser deteníu cuando, de regresu de la región del Don onde tuviera sofitando les nueves protestes de los cosacos, atopar con que gran parte de la organización revolucionaria fuera detenida pola policía.[30] Gracies a los esfuercios de Plejánov y Mijáilov, pocos meses dempués Zemliá i Volia volvía tar activa y cuntaba con una nueva publicación col nome del grupu.[30] Nesti periodu, compaxinó la so actividá d'editor[18] de Zemliá i Volia col baturiciu ente los obreros industriales.[30]

En Chorni Peredel[editar | editar la fonte]

La división d'opiniones en Zemliá i Volia ente aquellos como Plejánov que favorecíen el baturiciu[31][32] ente la población pa oponese a l'autocracia zarista y los que defendíen la estensión del terrorismu ante l'aparente falta de respuesta al baturiciu, especialmente nel campu, llevó a la disolución de la organización.[33]

A pesar de que'l sector que defendía la intensificación del terrorismu yera minoritariu, nel congresu qu'axuntó a venticuatro delegaos el 25 de mayuxul/ 6 de xunu de 1879greg nuna islla cerca de Vorónezh llogró'l respaldu de la mayoría pa concentrar los esfuercios de la organización nos ataques terroristes contra'l Gobiernu;[34] Plejánov, dafechu contrariu,[14] abandonó la xunta y dar por escluyíu de la mesma dende esi momentu.[35] Los posteriores intentos de los sos partidarios de desfaer les conclusiones del congresu y devolver l'acentu de la organización al baturiciu llevaron a la disolución de Zemliá i Volia y a la formación de dos nueves organizaciones, una qu'axuntó a los que defendíen el terrorismu y otra qu'arrexuntó a los partidarios del baturiciu políticu tradicional.[36] La división producir n'ochobre y los antiguos compañeros decidieron partir los fondos y nun utilizar l'antiguu nome de la formación estinguida: los terroristes tomaron el nome de Naródnaya Volia («La voluntá popular») y los agitadores el de Chorni Peredel («Repartición negra», pol tradicional nome de la reforma agraria deseyada polos populistes).[36] La separación foi amistosa y los dos organizaciones prometieron ayudar mutuamente.[36] Plejánov convertir na alma y cabezaleru intelectual de la nueva formación,[36] amás de ser el que más contribuyera a la so creación.[37]

Llueu la formación terrorista amosóse como la más curiosa[37][36] p'aquellos que deseyaben remontase contra l'autocracia y l'organización de Plejánov y los sos correlixonarios foi incapaz[32] d'atraer abondos miembros dispuestos a colar al campu a ximelgar ente'l campesinado, de la que dalgunos de los veteranos populistes tornaben del agru, desencantaos cola vida nes provincies.[38] En xineru de 1880, una redada de la policía desmanteló práuticamente tola organización, que quedó amenorgada a un puñáu de exiliaos y unos pocos grupos en Rusia.[38] Ente los exiliaos atopábase'l mesmu Plejánov, Vera Zasúlich y Lev Deutsch (o Deich) que, ante los persistentes rumores d'una aición policial na capital a onde tornaren a finales de 1879, fueron unviaos al exiliu[32] pola organización en xineru de 1880,[39][40] pocos díes antes de la redada.[41]

El llargu exiliu[editar | editar la fonte]

Primeros años d'exiliu y conversión al marxismu[editar | editar la fonte]

Inflúis de Plejánov
Piotr Lavrov, populista rusu cercanu a los marxistes, ayudó y collaboró con Plejánov nos sos primeros años d'exiliu.
Jules Guesde, socialista francés, inspiró a Plejánov cola so dedicación a la revolución a pesar de la so miseria.

Nel momentu del so exiliu, Plejánov siguía siendo un populista anarco-socialista, convencíu de que la sobrevivencia de la comuña rusa dexaría al país pasar al socialismu ensin antes travesar una fase capitalista.[42][43][44] La so conocencia de los estudios de Marx y Engels yera entá llindáu.[42] Como populista, l'oxetivu de la revolución pa él yera la destrucción del Estáu,[35] consideráu intrínsecamente opresor, a diferencia de los socialdemócrates, que proclamaben la necesidá d'un Estáu centralizáu fuerte[45] p'algamar la fase socialista.[42] La so actitú escontra la política yera negativa, como la de los demás siguidores de Bakunin,[42] y prefería concentrase na aición socioeconómica, crucial pa la revolución.[46] Una vegada convencíu de la inutilidá del baturiciu nel campu y de la necesidá de exiliase, trató d'aprovechar el so pasu a Europa occidental p'ampliar la so formación,[38] tantu en materies xenerales como nes específicamente revolucionaries.[47] La salida al estranxeru supunxo amás el so abandonu de l'actividá agitadora revolucionaria y l'empiezu de la so dedicación a la teoría política y l'estudiu;[13] la so erudición, yá alvertida enantes, acentuar nel periodu d'exiliu.[48]

La falta de resultaos nel baturiciu del campesinado, la improbabilidá d'un llevantamientu llabrador y l'estudiu de Orlov sobre la crisis de la comuña en Rusia[36] y la crecedera del capitalismu nel país, xunto cola so creciente familiaridá colos escritos socialistes occidentales, fizo que Plejánov fuera replantegándose la so posición política.[47]

En 1880 nació la so primer fía, Vera, tenida cola so compañera –y futura esposa a partir de 1908–, Rosalía, que nun acompañó a Plejánov pa curiar de la neña y acabar los sos estudios de medicina, que podríen sostener a la familia en casu necesariu, yá que Plejánov escarecía d'ingresos nel exiliu.[47] La neña morrería dos años más tarde, la primera de les dos fíes del matrimoniu que finaron na infancia de los cuatro que nacieron de la rellación.[47]

Plejánov instalar en Xinebra creyendo que'l so exiliu duraría unes poques selmanes, a lo sumo dellos meses, pero solo tornó a Rusia 37 años dempués de la so salida a empiezos de 1880.[49] Los sos dos primeros años d'exiliu, de 1880 a 1882, fueron los más trascendentales de la carrera de Plejánov nel aspeutu intelectual pos foi nesti periodu cuando abandonó'l so anterior populismu p'abrazar el marxismu que yá nun abandonaría.[49] A Plejánov considerar el postreru occidentalizador rusu de la tradición de Belinski, Herzen o Chernyshevski, un intelectual[50] polifacéticu nel so interés pola filosofía occidental, la economía, la historia y, sobremanera, les obres socialistes; estos estudios conducir a adoptar el marxismu.[51] Les sos aportaciones en socioloxía y filosofía considérense notables, el so talentu como escritor, grande, y ye la principal figura del marxismu rusu.[51]

Una de les sos primeres influencies nel estranxeru foi la de Piotr Lavrov, a pesar de les anteriores disputes de Plejánov colos sos partidarios en Rusia; Lavrov, populista, sentía simpatía pola socialdemocracia de Marx y Engels y compartía con Plejánov el so respetu pol saber y l'importancia que concedía a la teoría del movimientu revolucionariu.[52] Cola llegada de Plejánov a Europa occidental dio empiezu un periodu de trés años de collaboración ente esti[52] y Plejánov nel que Lavrov ayudó-y col so conocencia del socialismu, los sos contactos y financieramente, dada la probeza de Plejánov.[53] Plejánov pasó un añu en París[38] tres la llegada de Rosalía pa collaborar con Lavrov.[53] La situación económica de la familia yera delicada pola necesidá de caltener a una amiga indixente de Rosalía que vivía cola pareya y finó en 1882 y la nacencia de dos fíos más en 1881 y 1883.[53] Les autoridaes ruses refugaren la diplomatura médica a Rosalía cuando tuvieron conocencia de la so rellación con Plejánov, torgar asina prauticar la medicina y sostener económicamente a la familia.[53] La penuria económica persistió mientres gran parte del periodu del exiliu, y viose solliviada principalmente polos artículos eruditos que Plejánov llograba vender a diverses revistes, al empiezu gracies a la mediación de Lavrov.[54]

En 1880 Plejánov aprendió alemán pa poder lleer les obres de los marxistes alemanes nel orixinal[38] y quedó bien impresionáu pola crítica de Friedrich Engels a Piotr Tkachov,[55] qu'atacaba durísimamente les bases del populismu rusu (naródnik).[56] Engels negaba la vixencia de la comuña rusa, que consideraba en decadencia ante'l creciente capitalismu, el calter revolucionariu del campesinado, y afirmaba que la siguiente revolución en Rusia sería burguesa y non socialista.[56] Na so descripción de la situación en Rusia en 1882, Plejánov realizó un analís bien similar al plantegáu por Engels na so crítica a Tkachov y a los populistes en 1875.[56] La crítica de Marx y Engels a los populistes, aquel día más moderada,[57] influyó, sicasí, nel procesu d'alloñamientu del populismu y acercamientu al marxismu de Plejánov.[56] Nel so tercer y últimu artículu pa Chiorny Peredel, de xineru de 1881, Plejánov yá amosaba'l so acercamientu al marxismu pero entá nun abandonara'l so anterior populismu, y trataba de reconciliar dambos.[58] La so principal torga p'abandonar el populismu yera'l so mieu a que l'aceptación de que namái un capitalismu avanzáu pudiera preceder a la revolución socialista convirtiera n'inútiles los esfuercios de los revolucionarios rusos: si la comuña topar en crisis y nun podía garantizar una transición especial al socialismu y el capitalismu rusu tardaría décades o sieglos en desenvolvese, les actividaes de los revolucionarios escarecíen de sentíu.[58][59] La solución de Plejánov foi postular que los socialistes teníen de participar na primer revolución burguesa qu'acabara cola autocracia n'alianza cola burguesía, pero preparar en tou momentu pa enfrentase a esta y avanzar escontra'l socialismu una vegada que l'autocracia fora vencida y la burguesía tomara'l poder.[60] Los socialistes debíen non yá concentrase en tomar el poder político, como faíen los terroristes, nin ignorar la política y centrase nel baturiciu social y económico, como faíen los populistes,[61] sinón combinar[62][61] los dos actividaes pa enllantar el socialismu.[60][63] Esta actitú, surdida del so estudiu del Manifiestu Comunista, resultó un finxu na vida de Plejánov.[64]

En 1882 realizó una nueva traducción al rusu del Manifiestu Comunista[61][55] pa la que'l mesmu Marx redactó un prólogu –la primera fuera la de Bakunin en 1869–.[65] Aquel día Plejánov defendía fundamentalmente les posiciones de Marx y Engels, pero consideraba erróneu'l so xuiciu sobre la situación en Rusia,[44] cada vez más favorable a terroristes y populistes.[64][55] Engels nun recibió bien la creación del marxista Grupu pa la Emancipación del Trabayu y l'analís marxista de la situación rusa de Plejánov na so Les nueses diferencies[41] de 1885.[64] Plejánov basara'l so exame de la situación en Rusia nos escritos de Marx y Engels de la década de 1840, cola que la Rusia de la década 1880 tenía grandes semeyances (atrasu políticu, semifeudalismu, economía primordialmente agraria, incipiente capitalismu) na so opinión.[55] Na década de 1880, tanto Marx como Engels adoptaren una actitú muncho más favorable a los populistes rusos,[66] cercana al blanquismu, y nun vieron con bonos güeyos les crítiques de Plejánov a estos.[67]

La so primer obra puramente marxista foi la so Socialismu y llucha política de 1883,[68][59][69] culminación de la so transición a la socialdemocracia.[64] Plejánov pensaba yá que nun había diferencia ente la evolución histórica rusa y de la Europa occidental[62] y que'l pasu al socialismu siguiría los mesmu camín en dambes.[70][71] Los sos estudios sobre la historia de Rusia, a la que consideraba una sociedá entemedia ente la occidental y l'oriental, influyeron en delles de les sos posiciones polítiques.[72]

Grupu pa la Emancipación del Trabayo[editar | editar la fonte]

Rotura colos populistes[editar | editar la fonte]

La conversión de Plejánov nun produció una nueva organización hasta pasáu dalgún tiempu: el nuevu Grupu pa la Emancipación del Trabayu, fundáu xunto con Vera Zasúlich y Lleón Deutsch, nun surdió hasta finales de 1883.[73][57] Mientres, asocediéronse los intentos d'axuntar a los antiguos miembros de Chiorny Peredel y Naródnaya Volia, finalmente fracasaos.[73][74] A pesar del entusiasmu poles aiciones de los terroristes de dalgunos de los exiliaos, incluyíu l'asesinatu del zar Alexandru II en marzu de 1881, Plejánov siguió convencíu de qu'aquellos se topaben equivocaos y que les sos aiciones nun llevaríen a la implantación del socialismu.[75] El so treslláu de París a Xinebra na seronda de 1881 punxo en relieve les diferencies surdíes con dalgunos de los emigraos, que deseyaben la unión con Naródnaya Volia de toes toes.[75] Plejánov deseyaba la unión, pero con un cambéu ideolóxicu na formación escontra'l marxismu.[75] Finalmente, tres un alloñamientu progresivu en 1883, dambes partes rompieron les negociaciones y el 12 de setiembre anunció la formación del Grupu,[76][74] la primer organización marxista rusa de la historia.[76]

Aportaciones ideolóxiques[editar | editar la fonte]

Los dos primeros años de la organización, al traviés de la so «biblioteca de socialismu contemporáneo», punxo los cimientos ideolóxicos del marxismu rusu.[77] Los dos principales contribuciones de Plejánov fueron la so Socialismu y llucha política (1883) y Les nueses diferencies (1885).[77][62][44] La segunda obra considérase que contenía «la práutica totalidá de les idees básiques que conformaben el bagaxe del marxismu rusu hasta finales del sieglu».[77] Les mesmes idees conteníes nesta obra siguieron más palantre influyendo notablemente na fraición menchevique y, en menor midida, na bolxevique, tres la rotura del partíu socialdemócrata en 1903.[77] Plejánov, pela so parte, caltuvo mientres el restu de la so vida la defensa de los principios reflexaos nes sos obres de la primer metá de la década de 1880.[77] Si la primer obra contenía entá elementos de conciliación colos populistes, estos taben totalmente ausentes de la segunda.[78] Nel so analís de la situación en Rusia, Plejánov negaba la base del populismu: la vitalidá de la comuña[62][79] que tenía de dexar algamar el socialismu evitando la fase capitalista[59] entemedia.[80] Plejánov afirmaba que'l capitalismu yá s'instalara en Rusia,[62][81][69] crecía y taba acabando cola comuña,[82] faciendo imposible basar el tresformamientu socialista nesta institución en decadencia.[80][62][83] Otra manera, Plejánov defendía la necesidá de basar l'actividá revolucionaria na progresiva socialización de la producción y del trabayu, tantu na ciudá como nel campu y el creciente proletariáu urbanu, na so opinión la clase revolucionaria por excelencia de la fase capitalista.[80]

Pa Plejánov, el socialismu sería los final d'una llarga evolución económica y últimu acontecimientu d'una llucha de clases que tenía de llibrase na política.[80] Na so opinión, yera imposible tratar de saltase una de les etapes, la capitalista, esencial pa la creación de les condiciones que dexaríen la implantación del socialismu,[84] como pretendíen los populistes rusos.[80] Pa Plejánov, el pasu al socialismu precisaba d'una sociedá altamente industrializada nun sistema capitalista.[80] El capitalismu tenía d'acabar cola mayoría de la pequeña burguesía de los llabradores propietarios y emburriar a la mayoría al proletariáu,[85] urbanu y agrariu, que tenía d'esaniciar de la mesma el capitalismu que los creara.[86] Pa Plejánov, el proletariáu por excelencia formar los obreros industriales,[87][88] anque'l proletariáu rural[89] (los xornaleros) y llabradores propietarios probes, tamién collaboraríen na xera.[86] Plejánov consideraba que, nel momentu fayadizu pa la implantación del socialismu, el proletariáu englobaría yá a la mayoría de la población, y aquella produciríase gracies a tomar de conciencia de los sos intereses de clase producida mientres l'anterior periodu[62][90] capitalista.[86] La xera de llograr esa toma de conciencia, sicasí, nun recayía n'el mesmu proletariáu, sinón nos intelectuales socialistes.[91][92][93][94] Estos teníen d'emponer los instintos revolucionarios de los trabayadores, fomentaos pola so esperiencia del capitalismu, escontra'l socialismu.[91] Esa toma de conciencia tenía de producise amodo mientres el periodu burgués,[92] una vegada esaniciada l'autocracia y ganaes les llibertaes que dexaríen al proletariáu entamase, defender los sos derechos y arrobinar la so ideoloxía ente los sos miembros.[95] A diferencia de Lenin, Plejánov nun consideraba al proletariáu incapaz de llograr por sigo mesmu desenvolver una conciencia de clase y precisáu de la intelectualidá radical, pero sí creía qu'esta podía acelerar[84] el procesu de toma de conciencia, natural nel sistema capitalista.[96] La llucha por abolir l'autocracia tenía d'aliar al proletariáu temporalmente cola burguesía y sería el primeru y non la segunda la qu'encabezara la llucha.[90] La revolución burguesa tenía de conceder al proletariáu «la posibilidá de desenvolvimientu políticu y educación».[95][87] El so desenvolvimientu y organización nesta etapa tenía de dexa-y convertise nuna clase gobernante,[95] que moviera más tarde a la burguesía del poder.[97][62] La debilidá inicial del capitalismu rusu tenía de dexar amás la organización temprana del proletariáu de manera que la transición de la fase lliberal a la socialista acelerárase.[98]

El campesinado d'aquel momentu yera consideráu por Plejánov pequeñu burgués y reaccionariu, empeñáu en detener la meyora del capitalismu, non pa enllantar el socialismu, sinón pa defender el so sistema granible de pequeños propietarios.[99] Pol so ideal de detención del progresu capitalista, que Plejánov creía necesariu, el campesinado quedaba escluyíu de la clases revolucionaries.[99]

Les tesis de Plejánov sirvieron pa formar a toa una xeneración de revolucionarios rusos, atraíos al marxismu poles sos obres, nes que víen la prueba de que l'analís marxista non solo yera aplicable a Europa occidental, sinón tamién a Rusia.[93]

Evolución de la organización[editar | editar la fonte]
El Grupu pa la Emancipación del Trabayo

L'actividá de Plejánov concentrar nel Grupu mientres los venti años de la so esistencia, de 1883 a 1903 —eslleir mientres el Segundu Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata Rusu—.[100] A diferencia de la segunda década del periodu na que'l Grupu tuvo un destacáu papel nel movimientu revolucionariu, na primera'l Grupu representaba fundamentalmente tol movimientu socialdemócrata rusu y supunxo un tiempu de penuria,[101] aislamientu y frustración pa los sos escasos integrantes.[100] La represión zarista del movimientu revolucionariu en Rusia, la creciente indiferencia de la intelectualidá y la dificultá de remplazar a los revolucionarios arrestaos enzancó la espansión del marxismu defendíu pol Grupu.[102] A la previsible hostilidá cola que foi recibida la nueva organización ente los populistes rusos[103] xunióse la menos esperada de los socialdemócrates d'Europa occidental, más comenenciudos n'acabar cola autocracia rusa[103] por cualesquier métodu que n'enllantar la socialdemocracia ente los revolucionarios rusos.[104] A pesar d'esta situación, el Grupu afitóse l'oxetivu de producir y distribuyir lliteratura[101] marxista (tantu traducciones de Marx y Engels como trabayos propios sobre la situación en Rusia o analís sociales y económicos).[105] El Grupu deseyaba acabar definitivamente cola simpatía escontra'l populismu naródnik y atraer a la intelectualidá, fundamental pa inculcar a los trabayadores la conciencia de clase y facilitar la so organización socialista, al marxismu.[105] La xera del Grupu yera la propaganda revolucionaria.[105]

La familia Plejánov na década de 1890. D'esquierda a derecha: Rosalía Márkovna , Lidia, Gueorgui Plejánov y la so otra fía, Eugenia. Les estrechures de la familia cesaron a partir de 1895, cuando Rosalía pudo empezar a exercer la medicina.

Los primeros reveses del Grupu surdieron pola muerte d'unu de los sos cinco[106][107] miembros, V. I. Ignátov, de tuberculosis en 1885[107] y l'arrestu de Lev Deutsch a mediaos de 1884[107] n'Alemaña.[108] El primeru apurriera la mayoría de los exiguos fondos del grupu ente que'l segundu fuera l'encargáu de l'alministración,[107] organización interna y contactos con otros grupos.[108] La so perda demostróse irreparable pos nengún de los restantes miembros –Vera Zasúlich, Pável Axelrod y el mesmu Plejánov– cuntaba cola capacidá de Deutsch nestes xeres.[109][110] Plejánov, amás, trataba de concentrase tolo posible nel desenvolvimientu de la teoría política y de dexar les xeres organizativas a los sos compañeros.[109]

Los primeros contactos del Grupu con otros círculos revolucionarios en Rusia fueron escasos y de curtia duración yá que estos fueron sistemáticamente esmantelaos pola policía rusa.[109][111] L'alloñanza de Rusia, la renuencia a almitir nuevos miembros nel Grupu[110] y la dura crítica de Plejánov a los posibles adversarios,[103] mal vista n'ocasiones polos sos compañeru, enzancaben amás la collaboración con otres organizaciones revolucionaries.[112] Amás, la falta de sofitu financieru esternu llevó a los miembros del Grupu y les sos families a la probeza.[112] Pa poder sobrevivir Plejánov tuvo que convertise en tutor de neños de families ruses acomodaes que moraben en Suiza,[107] Axelrod montar una fábrica de kéfir[107] y Zasúlich aceptar otru trabayu menor.[112] A pesar d'esto, les families de los revolucionarios pasaron series privaciones[107] y, nel casu de Plejánov, l'actividá incesante, la escasa comida y la falta de suañu facer carecer de tuberculosis.[113] Gravemente enfermu ente 1885 y 1888,[107] llogró recuperase parcialmente, pero tuvo recaídes y l'enfermedá acabó per matar lo en 1918.[113] La so compañera Rosalía retomó los planes d'exercer como médicu pa sostener a la familia, pero namái lu llogró a partir de 1895, una vegada llográu'l títulu en Suiza.[113]

En 1889, la esplosión casual a manes d'unos terroristes rusos de ciertu combustible col qu'esperimentaben y que causó dellos muertos, llevó a les autoridaes suices a esixir la salida de Plejánov del país.[113] Instalar nel pueblu fronterizu francés de Mornex, acompañáu de Vera Zasúlich, que lu siguió pa curialo;[114] tuvo que vivir mientres los siguientes cinco años separáu de la so familia, que permaneció en Suiza y a la que namái pudo visitar dacuando.[115] En 1894 foi espulsáu de Francia como resultáu d'una campaña de la prensa na so contra poles sos crítiques al acercamientu francés a Rusia.[115] En plantegándose pasar a los Estaos Xuníos, finalmente camudóse a Gran Bretaña na seronda de 1894.[114] Mientres, la so tercer fía morriera en 1893, lo que fundió a Plejánov na depresión.[114] En 1889, tres el congresu fundacional de la Segunda Internacional Socialista en París, Plejánov viaxó a Gran Bretaña a conocer a Engels al traviés d'un conocíu mutuu; Plejánov siempres lo trató de manera reverencial.[116] Los dos estrecharon rellaciones dempués d'instalase Plejánov en Gran Bretaña espulsáu de Francia hasta la so vuelta a Xinebra a finales de 1894.[116] Esi mesmu añu, meses antes de morrer, Engels dexó al Grupu reeditar la so obra crítica con Tkachov y los populistes y almitió tácitamente la so equivocación anterior al sofitar a estos y criticar a los socialdemócrates rusos.[117]

A finales de la década de 1880 y empiezos de la siguiente, los trabayos del Grupu y especialmente de Plejánov empezaren a tener mayor influencia ente los revolucionarios rusos y a espublizar el pensamientu socialdemócrata ente estos.[118] La nueva actividá de la intelectualidá rusa, tizada en parte pola nefasta xestión gubernamental de la fame de 1891,[119] favoreció a los socialdemócrates.[120] Destacaes figures ruses de la política (Lenin, Yuli Mártov, Piotr Struve), la economía (Mijaíl Tugan-Baranovsky), la filosofía (Serguéi Bulgákov) o la lliteratura (Máximu Gorki) viéronse atraíes pol marxismu.[121] La permisividad del Gobiernu rusu, deseosu de que los marxistes desprestixaren a los populistes, consideraos la oposición más peligrosa,[122] produció la multiplicación de les publicaciones socialdemócrates en Rusia, lo que condució a una gran espansión de la so actividá[121] ya influencia.[123] Plejánov tuvo un destacáu papel na espansión socialdemócrata en Rusia y empezó a publicar, anque con diversos seudónimos pa evitar la censura zarista.[123] Tuvo especial impautu la so obra Avera del desenvolvimientu de la concepción monista de la historia (1895), con gran influencia na intelectualidá del momentu.[123][124] Yá en 1892, aconseyara nun llindase a la propaganda en círculos amenorgaos, sinón espandir l'actividá socialdemócrata ente los trabayadores al traviés del baturiciu rellacionáu con cuestiones económiques, que tuvo gran ésitu.[125]

El Grupu aumentó considerablemente la so influencia y los sos contactos con grupos revolucionarios en Rusia: en 1893 los socialdemócrates de San Petersburgu de Yuli Mártov solicitaron al Grupu que los representara nel congresu de la Internacional Socialista d'esi añu en Zúrich.[126] Al añu siguiente, empezó'l periodu de mayor tolerancia de les autoridaes ruses escontra los socialdemócrates y la crecedera acelerada de les sos organizaciones: el Grupu aconseyó la formación d'un partíu políticu.[126]

Oposición a les nueves corrientes[editar | editar la fonte]

Les corrientes heterodoxes»
Eduard Bernstein, el principal ideólogu de la corriente revisionista, refugada con vehemencia por Plejánov dende 1898.
Serguéi Nikoláyevich Prokopóvich, unu de los más destacaos miembros de la corriente economicista rusa, que Plejánov atacó con durez.

A finales del sieglu XIX, surdieron dos corrientes socialistes qu'abogaben pol abandonu del ideal revolucionariu pa llograr la implantación del socialismu al traviés de les reformes: el revisionismu y l'economicismu.[127] El principal impulsor de la primera foi'l socialdemócrata alemán Eduard Bernstein,[7] que defendía un socialismu pragmático qu'abandonara la oratoria revolucionaria y avanzara escontra'l socialismu por aciu l'actividá política parllamentaria y l'aición de los sindicatos, una posición más cercana a la esperiencia de los trabayadores y alloñada de la teoría de los ideológos socialistes.[127] L'apaición de la teoría de Bernstein y los sos partidarios produció una fortísima impresión en Plejánov y Axelrod, que s'opunxeron a ella.[127][128][129] Dambos almitieron como cierta parte de los argumentos de Bernstein, pero oponer a les sos conclusiones.[130] Ante la continuación del ataque a los fundamentos del marxismu per parte de Bernstein en Die Neue Zeit (Nuevos tiempos), Plejánov trató de rebatir[131] con durez les sos posiciones col permisu de Karl Kautsky a partir d'agostu de 1898.[132] Pa Plejánov, la teoría de Bernstein yera dafechu incompatible cola socialdemocracia y combatir con vehemencia,[132] llomándola de «traición al marxismu».[133] Los esfuercios de Plejánov y les socesives condenes a la postura de Bernstein y los sos siguidores mientres los últimos años del sieglu XIX y los primeres del XX nun acabaron con esta corriente.[134] Incapaz d'aceptar que les corrientes revisionista y fabiana deber a la mentalidá obrera «comenenciosa», Plejánov culpó de la situación a los intelectuales de les nueves corrientes.[135] Pa Plejánov l'actitú d'estos denotaba vacilaciones na so xera de conciencia del socialismu y produxera l'acomodu de los trabayadores col capitalismu reformáu.[135] El discutiniu con estes corrientes reformistes acentuó l'enclín xacobín en Plejánov y tuvo importantes consecuencies na evolución del socialismu ruso.[135]

En Rusia'l economicismu surdió al empar que'l revisionismu n'Alemaña.[136] La so apaición yera una consecuencia de la crecedera del movimientu socialista en Rusia y la so creciente inclusión d'elementos proletarios, más comenenciudos n'asuntos económicos que n'oxetivos políticos.[137][138] Concentráu en tratar de rebatir les tesis de los partidarios del revisionismu, Plejánov nun acometió contra los economicistas hasta dos años más tarde del so surdimientu, en 1900.[136][128] Pa Plejánov, esta última corriente yera a cencielles una variante rusa de l'alemana, qu'amenaciaba los sos esfuercios pa crear un partíu socialdemócrata con base marxista.[136] Plejánov consideraba que los dos corrientes subestimaban la importancia de la intelectualidá nel movimientu socialista.[136] El que los adalides de la nueva corriente tuvieren amás un llargu historial de fregadures col Grupu acentuó l'enfrentamientu d'este con aquellos.[136] El principal ataque a los economicistas per parte de Plejánov llegó cola so publicación del Vademécum[7] en marzu de 1900,[137][139] tres meses de negociaciones ente les fraiciones nos que s'algamar un alcuerdu formal que non fructificó.[140] El mes siguiente, el Grupu abandonó la so asociación cola Unión de Socialdemócrates Rusos, qu'arrexuntaba a parte de los economicistas.[137] El mes siguiente, formó una nueva organización allegada, la Organización Revolucionaria Socialdemócrata y fomentó la polarización ente partidarios y opositores de les tesis economicistas.[141] La crítica de Plejánov a los economicistas foi acerba pos consideraba que taben estremando a la socialdemocracia; percibía los discutiniu como similar a l'anterior colos populistes: un nuevu despreciu al aspeutu políticu de la xera revolucionaria frente a los económicos.[142][143] Según Plejánov, la nueva corriente abandonaba la so xera d'afalar la conciencia de clase ente'l proletariáu y llindábase a tratar d'algamar oxetivos económicos, de cutiu locales, perdiendo de vista los políticos y la visión global del movimientu socialdemócrata:[144]

Nun Remontamos contra'l baturiciu basáu na economía, sinón contra aquellos agitadores que nun saben aprovechar los conflictos económicos de los trabayadores colos empresarios pa desenvolver la conciencia política de los trabayadores.
Númberu d'avientu de 1900 del periódicu Iskra, editáu en collaboración ente'l Grupu y Lenin, Mártov y Potrésov. Plejánov llogró que la llinia editorial nun fora conciliadora coles nueves corrientes socialdemócrates y llogró llograr pa sigo dos votos na xunta editorial, más que nengún otru de los sos compañeros editores.

Pa Plejánov, los economicistas perdíen de vista l'oxetivu final del movimientu al concentrase descomanadamente nes xeres inmediates.[144] En cuenta de inculcar y afalar la conciencia de clase ente los trabayadores, misión crucial de la intelectualidá pa Plejánov,[89] los economicistas llindar a afaese a les necesidaes y pruyimientos de los mesmos trabayadores, entá non conscientes de lo que tomaba polos sos verdaderos intereses.[145] Como depositarios de la conocencia de les lleis históriques que conducíen según les tesis marxistes inevitablemente al socialismu al traviés del so dominiu de la teoría, la intelectualidá yera para Plejánov la tresmisora d'esta conocencia a los trabayadores y los economicistas paecíen abandonar esta xera pa convertise en pixinos auxiliares de los sindicatos obreros.[145] Nun duldar en publicar cartes privaes y n'atacar personalmente a los sos adversarios na disputa.[142] Considerando que les opiniones de los economicistas yeren dafechu errónees, oponer a cualquier tipu acordies con ellos y abogó pola so espulsión de les organizaciones socialdemócrates.[139]

Tres la so lliberación, Lenin, Mártov y Potrésov decidieren fundar una nueva publicación qu'axuntara a les diverses organizaciones y solicitaron el sofitu del Grupu.[146] N'agostu Lenin tuvo un violentu discutiniu con Plejánov na qu'esti refugó la tolerancia escontra les demás corrientes y grupos socialdemócrates;[147] nella Plejánov amosó la so condescendencia y vanidá nel so tratu a Lenin que, sicasí, acabó reconociendo lo acertao de la posición de Plejánov más palantre.[148] La disputa colos economicistas y revisionistes radicalizara a Plejánov, que s'oponía a cualquier tolerancia y acentuara el so xacobinismu, yá esistente.[148] Plejánov consideraba aquel día que les sos opiniones y les de los sos partidarios yeren correutes ya indiscutibles.[149] L'actitú conciliadora colos que Plejánov creía que teníen de ser espulsaos pol so defensa de posiciones que consideraba errónees lo enfureció.[149] Finalmente la nueva publicación, Iskra (La chispa), fundar n'avientu de 1900[147] pero Plejánov llogró ciertes importantes concesiones: anque la xunta editorial quedaba formada polos trés miembros del Grupu, Lenin, Mártov y Potrésov, nes votaciones Plejánov cuntaba con dos votos[150] y en casu de desalcuerdu ente los seis miembros les opiniones de los miembros del Grupu teníen d'apaecer na publicación ensin cambéu nin retayu dalgunu.[149] Una segunda publicación filosófica y teórica, Zariá (L'amanecer) quedaba na práutica en manes de Plejánov.[149] Los estatutos de la publicación esaniciaben amás los elementos conciliadores plantegaos orixinalmente por Lenin y cinxíense a la defensa pola supuesta ortodoxa según los deseos de Plejánov.[149] Llueu la rellación ente Plejánov y Lenin, encargáu de la direición editorial dende Múnich,[150][147] volvió ameyorar y aquel amosó la so almiración pola so eficiencia y seriedá nesta xera.[151]

El partíu, la so formación y división[editar | editar la fonte]

Rellación con Lenin[editar | editar la fonte]

Lenin tres el so exiliu en Siberia, nel periodu de collaboración colos integrantes del Grupu pa la Emancipación del Trabayu en Iskra. Les fregadures con Plejánov fuéronse asocediendo, entrepolaos ente otros d'estrecha collaboración hasta la rotura ente dambos dempués del Segundu Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata Rusu.

Plejánov, satisfechu pola dura crítica de Lenin na so ¿Qué faer? a economicistas y revisionistes, nun espresó duldes nel momentu de la so publicación en 1902 pol criteriu d'organización del partíu que Lenin reflexó na obra.[152] Lenin esponía la so preferencia por un partíu pequeñu, disciplináu, conspirativo, formáu por revolucionarios profesionales con gran dominiu de la teoría política, llibre d'aquellos que pudieren ser influyíos por ideoloxíes burgueses o escarecieren d'una conciencia de clase abondo desenvuelta.[153] Anque abiertu a los trabayadores con mayor conciencia de clase, la estructura propuesta por Lenin escluyía del partíu al gruesu del proletariáu, consideráu entá demasiao primitivu pa poder formar parte d'él.[152] La diferencia ente Lenin y Plejánov na obra yera más de detalle que de fondu: dambos defendíen con vehemencia lo que consideraben la ortodoxa marxista, oponer a les demás corrientes y Lenin a cencielles faía daqué más de fincapié na necesidá de cuntar con una conciencia de clase desenvuelta pa pertenecer al nuevu partíu.[152] Naquel momentu nel que'l partíu nun esistía más que de nome, les escases diferencies sobre la so organización nun sollertaron a Plejánov.[154]

Esi mesmu añu, les fregadures ente Plejánov y Lenin debiéronse non a desalcuerdos pola estructura del partíu espresaes na obra d'este, sinón pola redaición del proyeutu de programa, que Plejánov presentó a empiezos d'añu per pidimientu de Lenin.[154] Les crítiques qu'amenó ente Lenin y Mártov fixeron que Plejánov retirara la so propuesta y criticara durísimamente la contrapropuesta de Lenin.[154] Les diferencies ente dambos amenaciaron con eslleir l'asociación de Iskra.[154] Una vegada que les desavenencies paecíen ser apangaes, una nueva crítica acerba de Plejánov a la seición sobre política agraria volvió desamarrar l'enfrentamientu.[155] Finalmente, Axelrod y Zasúlich llograron que Plejánov esculpárase ante Lenin y, gracies a l'actitú conciliatoria d'este, volvió'l consensu al grupu, anque l'incidente amosó de nuevu'l creciente desalcuerdu[150] ente los sos miembros.[156]

El segundu congresu del partíu[editar | editar la fonte]

Plejánov abrió y presidió el Segundu congresu del partíu,[157] qu'empezó en Bruxeles en xunetu de 1903.[158] L'oxetivu del congresu yera la creación del partíu políticu socialdemócrata, que namái esistía de nome, l'aprobación del so programa y de los sos estatutos organizativos.[158] Deseyando controlar la forma que diba adoptar la nueva formación, los integrantes de Iskra trataren d'asegurase que la mayoría de los delegaos fueren en principiu favorables a les sos propuestes tantu respectu al programa como a la organización del partíu.[158] Los intentos de la oposición, minoritaria y formada principalmente polos dos delegaos economicistas[159] y los del Bund,[158] de dixebrar a Plejánov y a Lenin por aciu la reivindicación de la importancia del proletariáu trescaláu de conciencia de clase nel partíu frente a lo que consideraben escesu d'importancia de la intelectualidá de la propuesta de programa de Lenin, resultaron infructuosos.[160][161] A pesar de les duldes al respeutu de dellos editores de Iskra, Plejánov caltuvo'l so respaldu a Lenin pa caltener la unidá frente a los economicistas.[160] Plejánov tamién sofitó'l centralismu nel partíu que tenía de dexar al comité central intervenir ensin cortapisas nes organizaciones qu'ingresaren en partíu, puntu criticáu polos bundistas.[160]

Na gran disputa que llevó a la división ente bolxeviques y mencheviques, Plejánov sofitó con decisión la propuesta de Lenin que resultó ganada: la d'almitir nel partíu namái a aquellos dispuestos a participar viviegamente nes sos organizaciones, ensin dexar l'ingresu a los simpatizantes.[162] Según Plejánov, la redaición propuesta por Lenin tenía d'evitar que'l partíu almitiera a elementos comenenciosos y nun supunxo que'l nivel de conocencies de la teoría marxista que Lenin riquiría escluyiría del partíu a la mayoría de los obreros.[162] La propuesta de Lenin debía, a güeyos de Plejánov, evitar la entrada nel partíu d'aquellos intelectuales incapaces de sometese a la disciplina de partíu y trescalaos d'individualismu burgués» y reforzar asina a la formación.[162] Una vegada llograda la escasa mayoría pola retirada de los delegaos del Bund y los economicistas, Lenin dio en tomar el control de los órganos del partíu.[163] Alegando una meyora de la xestión de Iskra, Lenin propunxo amenorgar la xunta editorial a Plejánov, Mártov y él mesmu,[164] lo que-y otorgara'l control n'alianza con Plejánov; Mártov negar a aceptalo y el congresu dexó'l control de la publicación, convertida n'órganu oficial del partíu, en manes de Plejánov y Lenin como coeditores.[163] El congresu acabó col control de les instituciones del partíu (el comité central, la publicación oficial y la xunta del partíu) polos bolxeviques y con Plejánov sofitando a estos[161] nes socesives votaciones.[163][89] Fuera nomáu amás presidente de la xunta del partíu y calteníu como editor de Iskra xunto a Lenin.[163] Nuna famosa intervención qu'acabó llamentando más tarde, afirmó amás la preeminencia del interés de la revolución, xulgada pol partíu, sobre cualquier principiu democráticu.[165][159][89][166] Plejánov consideraba al partíu infalible respectu de la revolución como portador de la conciencia socialista y, por tanto, legitimado pa correxir posibles eleiciones «equivocaes» per parte del pueblu.[165] El so tradicional xacobinismu y la influyencia de la so oposición a les corrientes surdíes a finales del sieglu XIX lo llevaren a asitiase cerca de los bolxeviques y a acentuar el so enclín al centralismu nel partíu.[167]

Alloñamientu de Lenin y mediación ente les fraiciones[editar | editar la fonte]

Plejánov siguió sofitando a Lenin nel congresu de la Lliga Estranxera de la Socialdemocracia Revolucionaria, la organización encargada nel segundu congresu de representar al partíu como socesora del Grupu pa la Emancipación del Trabayu, qu'acabó cola repulsa de la posición de Lenin y el respaldu a la de los mencheviques.[168] La creciente intransixencia de Lenin escontra los sos adversarios,[168] sicasí, ofendía cada vez más a Plejánov, que deseyaba evitar la dixebra del partíu recién formáu.[169] Plejánov empezó a abogar pola tolerancia mutua pa evitar la división.[169] N'ochobre de 1903, decidió dimitir de la xunta editorial de Iskra pero Lenin, pa evitar paecer que lo forzaba a ello, decidió ser él el que dimitiera: darréu, Plejánov volvió incluyir na xunta a los antiguos editores escluyíos nel congresu.[169][170] Esti cambéu añadió amás automáticamente a Axelrod y a Mártov a la xunta del partíu formada por cinco miembros.[169] El cambéu de Plejánov quitó a Lenin del control de la xunta; los intentos de mediación de Plejánov ente les fraiciones fracasaron.[171] El so cambéu d'actitú escontra Lenin tres la so cercanía mientres el congresu[161] del partíu, sicasí, estropió'l prestíu de Plejánov.[170]

Plejánov empezó a criticar cada vez más duramente a Lenin, non yá n'asuntos d'organización, sinón tamién nos teóricos y tácticos.[171] La so intransixencia podía debilitar al partíu al quitalo de sofitos y la so insistencia nun centralismu y ortodoxa teórica podíen ser escesivos; según Plejánov, a cencielles llomando a los disidentes de comenenciosos, revisionistes o partidarios de Bernstein «los duros tán dispuestos a escluyir alegremente del partíu una categoría tres otra de collacies como se desaposia fueya per fueya una alcachofa».[172] Nuna crítica anterior a otra similar de Trotski, Plejánov describió'l posible calter del partíu si esti siguía les directrices de Lenin:

Imaxine que'l comité central que toos reconocemos tuviera'l derechu de «liquidar» qu'entá aldericamos. Esto ye lo qu'asocedería: al averase la fecha d'un congresu, el comité central «liquidaría» a los elementos que nun lo satisfixeren, escoyería perdayuri a les sos criatures y, apinando tolos comités con elles, asegurar ensin dificultá una mayoría sumisa nel congresu. El congresu, formáu por criatura del comité central, llanza vives a este, aprueba toles sos aiciones, esitoses o fallíes, y aplaude tolos sos planes ya iniciatives. Nun habría entós en realidad mayoríes nin minoríes nel partíu, yá que algamaríamos l'ideal de los xes de Persia.

Pa Plejánov, los bolxeviques «confunden evidentemente la dictadura del proletariáu cola dictadura sobre'l proletariáu».[172][173] Favorecía los control del Estáu pol proletariáu como clase, pero non d'una minoría que dixera representalo.[174] Refugó lo que consideraba escesiva importancia leninista de la intelectualidá, a la que paecía considerar como única depositaria de la conciencia socialista de la que les mases, con enclinos comenenciosos, escarecíen.[175] Esto llevaba, según Plejánov, a que'l partíu quedara amenorgáu a la intelectualidá qu'a cencielles utilizaría a les mases pa llograr los sos oxetivos ideolóxicos.[175] N'oposición a esto, Plejánov proponía un trespasu paulatín del control del partíu a los trabayadores, una vegada qu'estos adquirieren conciencia de clase, lo que pondría fin al periodu «tutelar» de la intelectualidá.[175]

A mediaos de 1905, pa tratar de primir a mencheviques y bolxeviques por que se reconciliaren y reunificasen el partíu, Plejánov dimitió del so puestu en Iskra y de la xunta del partíu.[176] En 1906 celebróse un nuevu congresu que reunificó aparentemente'l partíu, pero la unidá nun yera real daes les diferencies ente les corrientes y los intentos de Plejánov de caltenela fracasaron.[176] A partir de 1905, empezó a criticar con más durez a los mencheviques, a los que creía que, tarreciendo ser llomaos de comenenciosos, sosteníen una postura demasiáu radical.[177] Convencíu de la necesidá d'estender la conciencia de clase ente les mases, oponer al boicotio de les eleiciones a la Primer Duma y defendió el trabayu de los obreros en sindicatos y campañes eleutorales, que teníen de fomentala.[178] Los sos intentos de axenciar el sofitu de destacaes figures marxistes internacionales en favor de la so postura de cooperación vixilante cola burguesía resultó un fracasu total: Kautsky sofitó a los bolxeviques nel so analís de la situación en Rusia.[179][180] Opuestu a cualquier cambéu a pesar de los fechos de la revolución que cuestionaben les sos teoríes o de la oposición d'aquellos que la so opinión valoraba, Plejánov amosóse doctrinariu ya incapaz d'afaese a la realidá.[181]

La revolución de 1905[editar | editar la fonte]

Plejánov topábase gravemente enfermu cuando españó la Revolución rusa de 1905 y nun viaxó a Rusia.[182][183] Dende 1895 topar de nuevu en Xinebra, a onde les autoridaes suices dexáron-y tornar y onde, una vegada que la so esposa pudo empezar a prauticar finalmente la medicina, la familia vivía más cómodamente.[184] Dende entós les sos costumes apenes variaren: trabayaba nel so nuevu estudiu d'ocho de la mañana a seis de la tarde, ensin dexar interrupciones, paraba pa folgar de volao, cenar y dar un paséu, recibía a les visites y depués solía trabayar delles hores más pela nueche.[185] Los sos estudios, amás de la política, tomaben la lliteratura, la etnografía, o l'arte.[185] Acompañáu siempres por un llibru, un cuadiernu de notes y un llapiceru, realizaba llargos paseos y yera una figura habitual na zona universitaria de Xinebra.[185]

Plejánov, nel centru, xunto con otros delegaos de la conferencia de la Internacional Socialista n'Ámsterdam en 1904. Plejánov yera aquel día una destacada figura del socialismu internacional.

Plejánov caltuvo una actitú internacionalista na Guerra ruso-xaponesa, favorable a la revolución y la derrota de l'autocracia rusa nel conflictu.[186] Nel congresu de la Internacional d'agostu de 1904 n'Ámsterdam, amosó la so solidaridá col representante xaponés Sen Katayama.[186][180] La necesidá d'acabar cola autocracia rusa pa facilitar la meyora del socialismu fizo que Plejánov doblara los sos esfuercios pa recomponer la unidá interna del POSDR pos tarrecía que les divisiones intestinas nun-y dexaren desempeñar el papel importante que-y otorgaba na inminente revolución.[186] Publicó la so actitú escontra la guerra na so Patriotismu y socialismu, nel que defendió la solidaridá proletaria y negó el patriotismu de los trabayadores, más cercanos ente sigo a pesar de les sos distintes nacionalidaes qu'a les demás clases sociales del so país.[186] Los intereses de la humanidá polo xeneral, según Plejánov, teníen de tar percima de los de la nación; coles mires de la revolución siempres presente, los socialistes teníen de sofitar al país batallosu que paeciera favorecer la meyora escontra'l socialismu.[186]

La familia Plejánov y Lev Deich en Xinebra en 1907. Aquel día la familia llevaba una vida relativamente acomodada que topetaba a los que visitaben a Plejánov, yá una figura llexendaria del movimientu revolucionariu rusu.

Convertíu nuna figura respetada del socialismu internacional, yera consideráu un monumentu vivu» al que numberosos rusos nel estranxeru allegaben a visitar.[187] Esperando atopase col arquetipu del revolucionariu, munchos sorprendíense al contemplar la vida burguesa que Plejánov llevaba una vegada pasaos los llargos años de probeza: la familia ocupaba un apartamentu con criada nel númberu 6 de la cai Candolle y pasaba los iviernos na riviera italiana pola tuberculosis de Plejánov.[187] Les sos fíes estudiaren en colexos europeos y el mesmu Plejánov diba siempres atildado.[187]

Una vegada recuperáu mínimamente pa viaxar, les circunstancies en Rusia empioraren pa los revolucionarios y aconseyóse-y nun tornar.[182][183] La imposibilidá d'allegar a Rusia mientres la revolución reconcomió a Plejánov que confesó a la so esposa que se sentía «como si abandonara'l campu de batalla».[183] Esti sentimientu llevar en 1917 a allegar a Rusia inclusive si'l so enfermedá llevar a la muerte primero que volver topase ausente mientres la revolución.[183]

La teoría revolucionaria de Plejánov y la debilidá de la burguesía rusa[188] faíen necesaria la intervención del proletariáu p'acabar cola autocracia pero suponíen un problema: el proletariáu tenía qu'enfrentase a esta non pa llograr el poder pa sigo, sinón pal so enemigu de clase, la burguesía.[92][188] El periodu de dominiu burgués, necesariu según la so teoría pa la organización y concienciación del proletariáu, tamién traía los peligru de desilusión.[189] El so sofitu a la collaboración de socialistes y burgueses contra l'autocracia,[190] inclusive a pesar del creciente conservadorismu de los lliberales, fizo que Plejánov atopar ente les postures más derechiegues del POSDR, refugáu por bolxeviques, que lo acusaben de comenenciosu, y mencheviques, que teníen rocea de la collaboración cola burguesía.[188] Amosóse incapaz d'aceptar la dificultá y plantegar alternatives al problema d'atopar una táctica qu'aumentara l'actividá de los trabayadores a favor de los sos intereses y llograra al empar l'alianza de la burguesía.[191] La necesidá de llograr la revolución burguesa imprescindible según los sos principios pa la posterior socialista llevaba a Plejánov a tratar de moderar la conciencia de clase y antagonismu cola burguesía que tratara de inculcar tola so vida.[191] La so posición, sicasí, recibió un sofitu menguante y el so intentu de axenciar el sofitu del socialismu internacional fracasó.[191]

La rellación ente la intelectualidá, inclinada a la teoría, y el proletariáu, que podía nun siguir los oxetivos plantegaos polos teóricos socialdemócrates, tamién presentaba un problema de la teoría de Plejánov.[189] Intermitentemente, Plejánov amosó tamién enclinos xacobinistes, atribuyendo gran importancia al grupu d'escoyíos con mayor conciencia marxista.[192]

Les táctiques bolxeviques y el gruesu de les mencheviques (cercanes a la teoría de la revolución permanente de Trotski), fueron analizaes y criticaes por Plejánov tres el fracasu de la revolución.[193] Sofitó la collaboración colos lliberales que defendíen nuevamente la mayoría de los mencheviques y el trabayu nes organizaciones llegales, que teníen de sirvir p'aumentar la conciencia de clase ente los trabayadores, pero volvió alloñase de la mayoría d'ellos nes posteriores disputes sobre la necesidá d'acabar cola organización y actividaes clandestines.[193]

Decadencia política y otres actividaes[editar | editar la fonte]

El so refugu a camudar o afaer les teoríes que desenvolviera mientres décades a pesar de los cambeos na situación rusa fixeron que la última década tres la revolución de 1905 fora espurecha n'aportaciones polítiques pa Plejánov.[194] Los sos intentos de reconciliar a les fraiciones del partíu apenes recibieron sofitos y fracasaron; en 1912 el partíu quedó formalmente estremáu en dos, anque Plejánov siguió tratando de llograr la reconciliación.[195] Poco antes del españíu de la guerra mundial fundó, xunto con un amenorgáu númberu de partidarios, una nueva organización aconceyada en redol a una nueva publicación, Unidá.[195]

Na disputa sobre'l liquidacionismu —la defensa de la necesidá d'eslleir el partíu y les aiciones clandestinos pa concentrar les actividaes de los socialistes en xeres llegales—,[196] oponer a los que favorecíen esta posición, que consideraba contraria a la revolución y cercana al economicismu.[197] Dada la influencia de la corriente ente los mencheviques, la oposición de Plejánov conducir a un aislamientu del gruesu de la fraición,[198] averándolo de nuevu parcialmente a los bolxeviques.[199] La so anterior rellación con Axelrod, bien cercana hasta'l segundu congresu del partíu,[200] resintióse fondamente poles dures crítiques de Plejánov y l'usu nel discutiniu de les sos cartes privaes.[198] Los sos esfuercios por reunificar a les fraiciones y la so oposición a les táctiques de los bolxeviques, sicasí, dixebrar de Lenin.[199] Na práutica, el caltenimientu por Plejánov de les idees que desenvolviera como miembru del Grupu pa la Emancipación del Trabayu alloñar de mencheviques y bolxeviques.[199]

Ente 1908 y 1914 ya inclusive una vegada empezada la Primer Guerra Mundial, l'actividá de Plejánov pasó a otros campos como la lliteratura, l'arte, la filosofía o la historia, y dedicóse cada vez menos a la política.[194] En 1909 el so interés pola historia, siempres intensu, acentuóse, y empezó a escribir el so Historia del pensamientu social rusu, que dexó inacabado a la so muerte.[201] Plejánov nun yera namái un destacáu teóricu políticu, sinón que-y lo considera unu de los autores rusos más dotaos, cultos ya influyentes de la so dómina.[71]

La guerra mundial: del internacionalismu al defensismu[editar | editar la fonte]

Cartelu de propaganda bélica rusa de 1916. Plejánov abandonó'l so anterior internacionalismu y oposición frontera a la guerra p'adoptar una postura defensista favorable a la Triple Entente.

Tres la declaración de guerra d'Austria-Hungría a Serbia, Plejánov coló de París, a onde allegara a arrexuntar material pa la so obra histórica, a Bruxeles, onde se diba a celebrar una xunta estraordinaria del Buró Socialista Internacional.[202] Nesta los socialistes austrohúngaros nun s'amosaron dispuestos a oponese a los deseos belicistes del so Gobiernu pero los representantes alemanes y franceses caltuvieron la postura internacionalista y opuesto a la guerra que la Internacional sostuviera dende empiezos de sieglu.[202] Tres l'asesinatu de Jean Jaurès pocu dempués, el so socesor al frente del partíu socialista francés, Jules Guesde, vieyu amigu de Plejánov, abandonó l'internacionalismu, anunció la so disposición a votar a favor de los creitos de guerra solicitaos pol Gobiernu francés y más tarde ingresó nel Conseyu de Ministros.[203] Pela so parte, los socialdemócrates alemanes acataron la orde del so Gobiernu d'acabar coles manifestaciones y votaron a favor de los creitos de guerra'l día del ultimátum alemán a Bélxica.[203]

Los cambeos d'actitú de los socialistes europeos coincidieron colos de Plejánov: d'una oposición a la guerra, este pasó a defender la victoria de la Entente y la derrota alemana.[203][204][180] Pa Plejánov, en Francia cuando españó finalmente'l conflictu mundial, esti país representaba la causa del progresu ente qu'Alemaña yera la nación qu'encarnaba l'imperialismu y el militarismu.[203] Consideraba a los Imperios Centrales culpables del conflictu y la defensa de la Entente como la simple defensa del afrelláu.[205] Les aiciones del SPD causáronlu amás fonda desilusión.[205] Tres cuarenta años d'oposición al gobiernu zarista, Plejánov pasó a defendelo y participar nel reclutamiento de voluntarios rusos pal frente francés,[203] amás d'abogar pol votu favorable de los diputaos socialistes de la Duma a los creitos de guerra,[204] a diferencia d'otros socialistes «defensistes» más moderaos.[206][207] La so actitú escontra'l Gobiernu zarista foi desaxeradamente moderada.[207] Adoptó una posición defensista que causó plasmu y murnia ente los sos siguidores.[203] El so posición llevar a la estrema derecha del partíu y aisllar[180] práuticamente de tolos sos antiguos compañeros del mesmu.[207] La so evolución escontra la postura de los revisionistes y la so adopción del derechu de defensa de la patria viose acompañada nel aspeutu filosóficu pol acercamientu a Immanuel Kant, qu'antes criticara con durez.[208] Les opiniones de Plejánov quedaron reflexaes na nueva publicación La llamada, impresa en París, qu'axuntó a diversos socialdemócrates y socialrevolucionarios de los sectores más derechiegos.[208]

Inclusive cola crecedera de la oposición a la guerra en Rusia, Plejánov nun varió d'actitú, sinón que trató de frenar el cambéu y reforzar la defensa del país; tarrecía qu'una posible revolución traxera'l desorde y perxudicara el so desempeñu na guerra.[209] Cola burguesía rusa opuesta a cualquier venetada revolucionaria, una posible revolución nun podría afaese a les premises de Plejánov d'un pasu al socialismu en dos etapes con una primer fase burguesa y una toma del poder polos socialistes paecía-y la peor posibilidá pa la clase obrera.[209] Plejánov prefería una victoria rusa que, anque reforzaría l'autocracia reaccionaria, tenía de dexar según el so analís el desenvolvimientu económicu del país, necesariu pa la evolución escontra'l socialismu.[209] Oponer a les resoluciones de les conferencies de Zimmerwald y Kienthal, nes que nun participó.[210]

La posición de Plejánov ante la guerra percanció escasu sofitu en Rusia, aisllar políticamente y anuló la so influencia nel país.[211] Esta impotencia pa controlar los acontecimientos y l'alloñamientu de los sos antiguos compañeros afectó a Plejánov,[180] que yá en 1916 foi descritu por un antiguu siguidor como mancáu y abatíu pola situación.[211] Lenin acusar de «social-chovinista» nos sos Tesis d'abril.[180]

El periodu revolucionariu[editar | editar la fonte]

Plejánov en Petrográu n'abril de 1917. Enfermu, sostuvo posiciones conciliadores cola burguesía que la alloñaron de la mayoría de los socialistes; la so influencia nel periodu interrevolucionario foi escasa.

La noticia de la Revolución de Febreru de 1917 y el final de la monarquía en Rusia llegó-y a Plejánov mientres s'atopaba nel balneariu fundáu pola so muyer en Sanremo y al empiezu nun consideró necesariu abandonar el so trabayu en La historia del pensamientu social rusu y tornar a Rusia.[212] Llueu camudó d'idea, considerando que la revolución paecía llograr la cooperación ente socialistes y burgueses qu'él agorara como necesariu na primer fase revolucionaria.[212] Ocho díes dempués de l'abdicación del zar, el matrimoniu Plejánov abandonó Sanremo camín de Rusia, a pesar del riesgu pa la salú de Plejánov, que la so tuberculosis agravar.[213][214] Decidíu a nun topase ausente de Rusia nesta segunda revolución, Plejánov aportunó en siguir el viaxe a pesar del intensu constipáu que sufría.[213]

Les autoridaes britániques facilitáron-y el regresu col enfotu de que la so presencia en Rusia sirviera pa recuperar la puxanza del esfuerciu bélicu rusu; llegó a Petrográu el 31 de marzuxul/ 13 de abril de 1917greg xunto con una delegación de socialistes de la Entente.[213] Un gran ensame recibir na Estación Finlyandsky, onde lo aguardaben tamién dalgunos de los sos partidarios y Nikolái Chkheidze como representante del Sóviet de Petrográu.[213]

Al empiezu, los dirixentes socialistes moderaos que controlaben los sóviets (conseyos) coincidieron con Plejánov na necesidá de collaborar col Gobiernu provisional lliberal, pero oponer al so intensu defensismu y a la so crítica de la Orde númberu 1.[215] El clamor popular ente les tropes a favor de la paz faía imposible l'adopción per parte del Sóviet de Petrográu de la posición defensista a estazón de Plejánov.[216] Contrariu a les ocupaciones de tierres de los llabradores, refugó'l llamamientu del Primer congresu de los sóviets llabradores a nacionalizar la tierra y defendió la compensación a los terratenientes espropiaos.[216] A los obreros tamién-yos aconseyó moderación pa caltener la unidá nacional, tratando en tou momentu d'amenorgar la llucha de clases que defendiera tola so vida; los sos intentos nun llograron frenar la radicalización popular que se produció a lo llargo de 1917.[217] Favorable a la coalición social-burguesa, sofitó los Gobiernos de coalición, tarreció pola so continuidá na crisis de xunetu y defendió la moderación de les mases pa llograr l'asentamientu de la democracia burguesa que creía necesaria antes del pasu al socialismu.[217] La so oposición a la postura de Lenin foi total.[218] Nel so intentu por detener l'acercamientu de la población a los bolxeviques dio creitos a los rumores sobre la rellación de Lenin colos alemanes mientres les Xornaes de Julio, acusar d'anarquistes, bakuninistas y demagogos y defendió la represión de Kérenski tres la Xornaes.[218] A los socialistes moderaos criticar pola so supuesta tibieza escontra los bolxeviques.[218]

La so oposición a los moderaos y a los bolxeviques fíxo-y perder rápido'l prestíu ya influencia ente los revolucionarios; nun participó nes actividaes de los soviets y refugó un puestu nel Comité executivu (VTsIK) cuando los miembros negar a axudica-y dos puestos nél.[219] La rocea de los moderaos afigurar nel vetu del Comité executivu a la candidatura de Plejánov como ministru de los gabinetes formaos en mayu y en xunetu.[220] Ensin un puestu nos soviets nin nel Gobiernu provisional, Plejánov túvose que contentar cola presidencia d'una comisión gubernamental pa la meyora de les condiciones de los trabayadores ferroviarios, un puestu marxinal.[220] Ensin l'enfotu de los socialistes moderaos, considerar cada vez más un kadete yá que les sos opiniones apenes s'estremaben de les d'estos.[220][214] Alloñáu de los sos antiguos compañeros socialistes, recibió les allabancies de los lliberales.[220] Opuestu al golpe de Kornílov, este, sicasí, sopesó la posibilidá d'incluyilo nel so Gobiernu.[221]

La tumba de Gueorgui Plejánov nos Literátorskie mostkí (Ponticos lliterarios) del Campusantu Vólkovo.

Criticó dende les páxines de Yedinstvo la Revolución d'Ochobre, que consideró fracasaría n'imponer un réxime socialista: el proletariáu nun constituyía la necesaria mayoría de la población, el campesinado nun taba interesáu nel socialismu sinón en llograr la posesión de la tierra[214] y la revolución n'Alemaña nun se produciría;[214] tou esto conduciría a una guerra civil[214] y a la perda de ganar dende la Revolución de Febreru.[222] Pocos díes dempués, la publicación foi prohibida poles nuevu autoridaes y, n'apaeciendo con otru nome un par de númberos, foi definitivamente suprimida.[222] Pocos díes dempués de tomar del poder por Lenin y los sos siguidores, un grupu de soldaos y marinos aprució na so casa de les contornes de Petrográu en busca d'armes, ensin reconocelo.[223] Tarreciendo pola so vida tres la campaña de desprestixu nel so contra, nun reveló la so identidá a la partida; díes dempués el nuevu Gobierno (Sovnarkom) promulgó un decretu pa protexelo.[223] Aquel día la so esposa decidiera treslladalo al hospital de la Cruz Roja francesa de la capital y, en xineru de 1918, tres l'asesinatu de dos exministros nel mesmu a manes d'una banda de soldaos y marinos, a un sanatoriu[214] de Terijoki (entós Finlandia), onde moró hasta la so muerte pocos meses más tarde.[223]

Lúcido anque yá bien enfermu, sentíase desilusionáu polos acontecimientos.[223] Morrió la fecha|30|5|1918}}[214] y el so cuerpu foi treslladáu a Petrográu, onde tuvo de cuerpu presente mientres dellos díes y foi honráu pol ensame que, sicasí, nun lo sofitara en vida.[224] Foi soterráu nel Campusantu Vólkovskoe o Vólkovo, nel sector denomináu Literátorskie mostkí (Литераторские мостки), cerca del so familiar Visarión Belinski.[224]

Trabayos[editar | editar la fonte]

  • La concepción monista de la historia, 1895.
  • Esbozos d'historia del materialismu, 1896.
  • La concepción materialista de la historia, 1897.
  • El papel del individuu na historia, 1898.
  • Contra l'Anarquismu, 1895.
  • Les cuestiones fundamentales del marxismu, 1907.
  • Materialismu militante, 1907.
  • Cartes ensin direición, 1899-1906.
  • L'arte y la vida social, 1912.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 «Q46993350» (en rusu). Bio-bibliographic Dictionary of 20th-Century Russian Writers. 
  4. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19990210496. Data de consulta: 30 agostu 2020.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 Baron, 1966, p. 4.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Baron, 1966, p. 5.
  7. 7,0 7,1 7,2 Mayer (1997), p. 173
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Baron, 1966, p. 6.
  9. 9,0 9,1 9,2 Baron, 1966, p. 9.
  10. Baron (1954), p. 39
  11. Baron, 1966, p. 10.
  12. 12,0 12,1 12,2 Ascher (1972), p. 31
  13. 13,0 13,1 Mayer (1997), p. 161
  14. 14,0 14,1 Mayer (1993), p. 259
  15. 15,0 15,1 Baron, 1966, p. 16.
  16. Baron (1966), p. 17
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 Baron, 1966, p. 17.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 Baron (1954), p. 40
  19. 19,0 19,1 19,2 Baron, 1966, p. 18.
  20. Mayer (1997), p. 163
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 Baron, 1966, p. 19.
  22. 22,0 22,1 Baron (1966), p. 20
  23. Baron, 1966, p. 21.
  24. Baron, 1966, p. 22.
  25. 25,0 25,1 Baron, 1966, p. 23.
  26. 26,0 26,1 26,2 Baron, 1966, p. 25.
  27. 27,0 27,1 Baron, 1966, p. 26.
  28. Baron, 1954, p. 41.
  29. 29,0 29,1 29,2 29,3 Baron, 1966, p. 27.
  30. 30,0 30,1 30,2 30,3 Baron, 1966, p. 28.
  31. Baron, 1954, p. 44.
  32. 32,0 32,1 32,2 Mayer (1997), p. 166
  33. Baron (1966), p. 30
  34. Baron, 1966, p. 38.
  35. 35,0 35,1 Baron, 1966, p. 41.
  36. 36,0 36,1 36,2 36,3 36,4 36,5 Baron, 1966, p. 44.
  37. 37,0 37,1 Ascher (1972), p. 48
  38. 38,0 38,1 38,2 38,3 38,4 Baron, 1966, p. 45.
  39. Ascher (1972), p. 49
  40. Baron, 1954, p. 45.
  41. 41,0 41,1 Baron, 1966, p. 47.
  42. 42,0 42,1 42,2 42,3 Baron (1966), p. 53
  43. Baron (1954), p. 42
  44. 44,0 44,1 44,2 Baron (1953), p. 464
  45. Baron (1954), p. 43
  46. Baron (1966), p. 54
  47. 47,0 47,1 47,2 47,3 Baron (1966), p. 56
  48. Baron (1966), p. 57
  49. 49,0 49,1 Baron (1966), p. 59
  50. Gregor (1965), p. 132
  51. 51,0 51,1 Ascher (1972), p. 64
  52. 52,0 52,1 Baron (1966), p. 62
  53. 53,0 53,1 53,2 53,3 Baron (1966), p. 63
  54. Baron (1966), p. 64
  55. 55,0 55,1 55,2 55,3 Frankel (1969), p. 9
  56. 56,0 56,1 56,2 56,3 Baron (1966), p. 66
  57. 57,0 57,1 Baron (1953), p. 463
  58. 58,0 58,1 Baron (1966), p. 73
  59. 59,0 59,1 59,2 Frankel (1969), p. 7
  60. 60,0 60,1 Baron (1966), p. 76
  61. 61,0 61,1 61,2 Baron (1954), p. 48
  62. 62,0 62,1 62,2 62,3 62,4 62,5 62,6 62,7 Ascher (1972), p. 92
  63. Mayer (1993), p. 260
  64. 64,0 64,1 64,2 64,3 Baron (1966), p. 68
  65. Baron (1966), p. 67
  66. Baron, 1966, p. 66.
  67. Baron, 1966, p. 67.
  68. Baron, 1954, p. 47.
  69. 69,0 69,1 Mayer (1997), p. 167
  70. Baron (1966), p. 77
  71. 71,0 71,1 Baron (1958), p. 390
  72. Baron (1958), p. 391
  73. 73,0 73,1 Baron (1966), p. 78
  74. 74,0 74,1 Ascher (1972), p. 80
  75. 75,0 75,1 75,2 Baron (1966), p. 81
  76. 76,0 76,1 Baron (1966), p. 88
  77. 77,0 77,1 77,2 77,3 77,4 Baron (1966), p. 89
  78. Baron (1966), p. 100
  79. Baron (1953), p. 465
  80. 80,0 80,1 80,2 80,3 80,4 80,5 Baron (1966), p. 101
  81. Baron (1953), p. 466
  82. Baron (1953), p. 468
  83. Baron (1953), p. 472
  84. 84,0 84,1 Mayer (1993), p. 262
  85. Baron (1953), p. 473
  86. 86,0 86,1 86,2 Baron (1966), p. 102
  87. 87,0 87,1 Baron (1954), p. 49
  88. Baron (1953), p. 474
  89. 89,0 89,1 89,2 89,3 Gregor (1965), p. 133
  90. 90,0 90,1 Frankel (1969), p. 10
  91. 91,0 91,1 Baron (1966), p. 103
  92. 92,0 92,1 92,2 Ascher (1972), p. 93
  93. 93,0 93,1 Frankel (1969), p. 12
  94. Mayer (1997), p. 159
  95. 95,0 95,1 95,2 Baron (1966), p. 111
  96. Mayer (1997), p. 168
  97. Baron (1966), p. 112
  98. Frankel (1969), p. 11
  99. 99,0 99,1 Baron (1966), p. 106
  100. 100,0 100,1 Baron (1966), p. 117
  101. 101,0 101,1 Baron (1955), p. 317
  102. Baron (1955), p. 316
  103. 103,0 103,1 103,2 Baron (1955), p. 320
  104. Baron (1966), p. 122
  105. 105,0 105,1 105,2 Baron (1966), p. 123
  106. Baron, 1954, p. 38.
  107. 107,0 107,1 107,2 107,3 107,4 107,5 107,6 107,7 Baron (1955), p. 318
  108. 108,0 108,1 Baron (1966), p. 124
  109. 109,0 109,1 109,2 Baron (1966), p. 125
  110. 110,0 110,1 Baron (1955), p. 319
  111. Baron (1955), p. 323
  112. 112,0 112,1 112,2 Baron (1966), p. 130
  113. 113,0 113,1 113,2 113,3 Baron (1966), p. 131
  114. 114,0 114,1 114,2 Baron (1966), p. 133
  115. 115,0 115,1 Baron (1966), p. 132
  116. 116,0 116,1 Baron (1966), p. 160
  117. Baron (1966), p. 161
  118. Baron (1966), p. 137
  119. Baron (1966), p. 140
  120. Baron (1966), p. 141
  121. 121,0 121,1 Baron (1955), p. 315
  122. Baron (1966), p. 144
  123. 123,0 123,1 123,2 Baron (1966), p. 145
  124. Baron (1955), p. 329
  125. Frankel (1969), p. 18
  126. 126,0 126,1 Baron (1966), p. 152
  127. 127,0 127,1 127,2 Baron (1966), p. 172
  128. 128,0 128,1 Ascher (1972), p. 143
  129. Frankel (1969), p. 42
  130. Baron (1966), p. 173
  131. Mayer (1993), p. 265
  132. 132,0 132,1 Baron (1966), p. 176
  133. Baron (1966), p. 182
  134. Baron (1966), p. 177
  135. 135,0 135,1 135,2 Baron (1966), p. 183
  136. 136,0 136,1 136,2 136,3 136,4 Baron (1966), p. 186
  137. 137,0 137,1 137,2 Baron (1966), p. 198
  138. Ascher (1972), p. 126
  139. 139,0 139,1 Frankel (1969), p. 44
  140. Frankel (1969), p. 43
  141. Frankel (1969), p. 47
  142. 142,0 142,1 Baron (1966), p. 201
  143. Mayer (1997), p. 174
  144. 144,0 144,1 Baron (1966), p. 203
  145. 145,0 145,1 Baron (1966), p. 204
  146. Baron (1966), p. 209
  147. 147,0 147,1 147,2 Frankel (1969), p. 49
  148. 148,0 148,1 Baron (1966), p. 213
  149. 149,0 149,1 149,2 149,3 149,4 Baron (1966), p. 214
  150. 150,0 150,1 150,2 Ascher (1972), p. 170
  151. Baron (1966), p. 215
  152. 152,0 152,1 152,2 Baron (1966), p. 222
  153. Baron (1966), p. 221
  154. 154,0 154,1 154,2 154,3 Baron (1966), p. 223
  155. Baron (1966), p. 225
  156. Baron (1966), p. 227
  157. Baron (1966), p. 233
  158. 158,0 158,1 158,2 158,3 Baron (1966), p. 232
  159. 159,0 159,1 Ascher (1972), p. 183
  160. 160,0 160,1 160,2 Baron (1966), p. 236
  161. 161,0 161,1 161,2 Frankel (1969), p. 84
  162. 162,0 162,1 162,2 Baron (1966), p. 238
  163. 163,0 163,1 163,2 163,3 Baron (1966), p. 241
  164. Ascher (1972), p. 190
  165. 165,0 165,1 Baron (1966), p. 242
  166. Mayer (1993), p. 270
  167. Baron (1966), p. 243
  168. 168,0 168,1 Baron (1966), p. 245
  169. 169,0 169,1 169,2 169,3 Baron (1966), p. 246
  170. 170,0 170,1 Ascher (1972), p. 193
  171. 171,0 171,1 Baron (1966), p. 247
  172. 172,0 172,1 Baron (1966), p. 248
  173. Mayer (1993), p. 275
  174. Mayer (1993), p. 261
  175. 175,0 175,1 175,2 Baron (1966), p. 250
  176. 176,0 176,1 Baron (1966), p. 268
  177. Baron (1966), p. 270
  178. Baron (1966), p. 271
  179. Baron (1966), p. 274
  180. 180,0 180,1 180,2 180,3 180,4 180,5 Gregor (1965), p. 135
  181. Baron (1966), p. 275
  182. 182,0 182,1 Ascher (1972), p. 232
  183. 183,0 183,1 183,2 183,3 Baron (1966), p. 276
  184. Baron (1966), p. 254
  185. 185,0 185,1 185,2 Baron (1966), p. 255
  186. 186,0 186,1 186,2 186,3 186,4 Baron (1966), p. 262
  187. 187,0 187,1 187,2 Baron (1966), p. 257
  188. 188,0 188,1 188,2 Baron (1966), p. 265
  189. 189,0 189,1 Ascher (1972), p. 94
  190. Gregor (1965), p. 134
  191. 191,0 191,1 191,2 Baron (1966), p. 273
  192. Ascher (1972), p. 103
  193. 193,0 193,1 Baron (1966), p. 281
  194. 194,0 194,1 Baron (1966), p. 279
  195. 195,0 195,1 Baron (1966), p. 286
  196. Baron (1966), p. 282
  197. Baron (1966), p. 283
  198. 198,0 198,1 Ascher (1972), p. 284
  199. 199,0 199,1 199,2 Baron (1966), p. 285
  200. Ascher (1972), p. 285
  201. Baron (1966), p. 295
  202. 202,0 202,1 Baron (1966), p. 321
  203. 203,0 203,1 203,2 203,3 203,4 203,5 Baron (1966), p. 323
  204. 204,0 204,1 Ascher (1972), p. 309
  205. 205,0 205,1 Baron (1966), p. 325
  206. Radkey (1958), p. 287
  207. 207,0 207,1 207,2 Baron (1966), p. 332
  208. 208,0 208,1 Baron (1966), p. 331
  209. 209,0 209,1 209,2 Baron (1966), p. 328
  210. Baron (1966), p. 333
  211. 211,0 211,1 Baron (1966), p. 335
  212. 212,0 212,1 Baron (1966), p. 342
  213. 213,0 213,1 213,2 213,3 Baron (1966), p. 343
  214. 214,0 214,1 214,2 214,3 214,4 214,5 214,6 Gregor (1965), p. 136
  215. Baron (1966), p. 345
  216. 216,0 216,1 Baron (1966), p. 346
  217. 217,0 217,1 Baron (1966), p. 347
  218. 218,0 218,1 218,2 Baron (1966), p. 348
  219. Baron (1966), p. 349
  220. 220,0 220,1 220,2 220,3 Baron (1966), p. 350
  221. Baron (1966), p. 351
  222. 222,0 222,1 Baron (1966), p. 352
  223. 223,0 223,1 223,2 223,3 Baron (1966), p. 353
  224. 224,0 224,1 Baron (1966), p. 354

Bibliografía[editar | editar la fonte]

translation (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 389. ISBN 9780521050296.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]