Educación preescolar

De Wikipedia
(Redirixío dende Guardería)
Neños de 5 años, recibiendo educación preescolar en Alanya (Turquía).
Neños nun parvulario d'Afganistán.
Sector de xuegos. Recreación d'una pulpería típica d'Arxentina con material reutilizable.

La educación infantil temprana (educación kinder) ye'l nome que recibe'l ciclu formativu previu a la educación primaria obligatoria establecida en munches partes del mundu hispanoamericanu. En dellos llugares, ye parte del sistema formal d'educación y n'otros ye un centru de cuidu o xardín d'infancia y cubre la edá de 0 a 6 años.

Esta institución tien diverses formes de ser denomada, depende en gran midida si forma parte del sistema educativu o non, denominar escuela infantil, guardería, xardín d'infancia, xardín infantil, parvulario, kínder, kindergarten, xardín d'infantes, xardín maternal, etc.

Los primeros años de vida nel ser humanu son fundamentales pal desenvolvimientu futuru de les habilidaes riquíes, por eso etapa infantil debe y rique ser aguiyada en tolos sentíos, creando y xenerando aprendizaxes que na vida futura van ser básicos pa la vida.

La educación inicial ye la educación que'l neñu recibe nos sos primeros años de vida (0 a 6), esta ye una etapa bien importante nel desenvolvimientu del neñu, yá que s'inflúin el desenvolvimientu d'habilidaes físiques y/o psicolóxiques, fomentar la so creatividá, enséñase-y a ser autónomu y auténticu; aspeutos que van sirvir p'abrir nel mundu por sigo solo. Pa ello, a lo llargo de la historia, hubo autores como Jean Piaget, Lev Vygotski, Sigmund Freud, Friedrich Frobel, María Montessori que desenvolvieron teoríes psicolóxiques y pedagóxiques que dexaron entender como piensen los neños, cómo aprienden, el so razonamientu ya intelixencia.

La Educación Inicial ye un derechu de los neños; ye'l derechu a recibir educación, y al tratar con neños pequeños, l'aspeutu de la crianza apaez rellacionáu, una crianza calidable que, apurriendo una mirada pedagóxica va ayudar non solo al neñu, sinón tamién a la so familia, a entender les necesidaes físicu y psicolóxicu del infante. Nun tenemos d'escaecer que'l compromisu del personal docente y de sofitu pa cumplir colos propósitos que s'entamaren, ye bien similar al de la familia, pero nun lu reemplaza sinón que la complementa.

Cola educación inicial pretende garantizase un desenvolvimientu harmónicu pal neñu, y por ello cúntase con un programa pedagóxicu y la so operación pertenez a tolos adultos que se rellacionen y exercen una influencia nos menores, pueden ser los sos familiares o personal especializáu n'educación. Brindar en dos modalidaes: escolarizada y non escolarizada.

La edá de los neños entendida ye ente los 0 a los 6 años. Estes edaes estremar en dos ciclos: primer ciclu, entendíu ente los 0 y 3 años; y un segundu ciclu, que va de los 3 y los 6 años d'edá. Estos aprienden la forma de comunicase, xugar ya interactuar colos demás apropiadamente. Un maestru ufiérta-yos dellos materiales pa manipoliar y realizar actividaes que-yos motiven a aprender el llinguaxe y el vocabulariu de les pallabres, matemátiques, ciencies, idiomes estranxeros y computación, asina tamién como arte y música.

El términu Preescolar ta en desusu anguaño, yá que nun ye una educación que prepara pa la etapa escolar, sinón que ye un nivel educativu con carauterístiques propies, enseñances que preparen al neñu pa la vida, y non un preparatorio pa escuela primaria. Por ello ye que munches instituciones deciden denominala como Educación inicial.[ensin referencies]

Curtia hestoria[editar | editar la fonte]

Teresa Brunszvik (1775-1861).

El primer institutu d'educación preescolar foi fundáu en 1816 en New Lanark (Escocia) pol pedagogu Robert Owen. Darréu'l siguiente institutu del que se tien rexistru fora d'Escocia foi fundáu n'Hungría el 27 de mayu de 1828 por iniciativa de la condesa Teresa Brunszvik (1775-1861) na so residencia na ciudá de Buda sol nome de Angyalkert («xardín ánxel»).[1] Llueu'l conceutu espublizar por delles rexones del reinu húngaru, volviéndose una institución popular ente les families de la nobleza y la clase media húngara.

En 1837, el pedagogu alemán Friedrich Fröbel (1782-1852) abrió la primer institución preescolar fora d'Hungría, fundándola en Bad Blankenburg (actual Alemaña) sol nome d'Institución de Xuegu y Ocupación, que depués de 1840 tomó'l nome de Kindergarten (n'alemán: Kinder= (del) neñu; Garten=xardín, lo que se traduz entós como «xardín de neños»). El conceutu llueu s'arrobinó n'Alemaña y darréu n'Inglaterra a partir de 1851 y nos Estaos Xuníos en 1856.

En 1881, mientres el Porfiriato son fundaos los primeros Xardinos de Neños en Méxicu, denominaos "Escueles de Párvulos" o "Kindergarten", en contestos urbanos.

N'América Llatina, l'atención y educación de los más pequeños empecipiar mientres el sieglu XIX, a partir d'aiciones variaes y esvalixaes que provienen de la seguridá, salú y educación. De primeres fueron les órdenes relixoses quien s'esmolecíen pola proteición de neños ensin families, pero n'otru momentu del sieglu XIX les aiciones ampliar escontra aquelles provenientes de la beneficencia. Nel sieglu XX empieza a ser una responsabilidá del Estáu a partir de la sanción de lleis en dellos países (Arxentina 1919; Brasil, 1927; Uruguái 1934; Ecuador 1938). A partir de la Convención sobre los Derechos del Neñu, yá na década del ’90, tolos países llatinoamericanos sancionaron lleis fayadices a lo establecío en dicha Convención internacional, faciéndose cargu estatalmente del derechu a la educación de los más pequeños.[2]

Nos oríxenes, los propósitos apuntaben a ameyorar les condiciones d'hixene, alimentación, y curiáu de les madres y de los mozos, por cuenta de que el interés pol desenvolvimientu psicosocial foi bien posterior; nun principiu, desenvolviéronse cerca de los centros urbanos, ampliándose la ufierta una vegada que la muyer entra al mundu llaboral.[ensin referencies] Coles mesmes, tenía un fuerte calter benéficu o priváu, siendo l'aición estatal más estensiva escontra'l sieglu XX.[2]

La educación inicial empezó a estendese na rexón llatinoamericana a finales del sieglu XIX nel marcu de la educación de la niñez polo xeneral. Creáronse les primeres modalidaes con diverses denominaciones que fueron encontándose nes orientaciones pedagóxiques europees. Empecípiase tamién n'América Llatina, la formación de maestres especializaes nel nivel.[2]

Educación infantil per país[editar | editar la fonte]

Arxentina[editar | editar la fonte]

N'Arxentina la educación preescolar denominar «educación inicial» y entiende dende los 45 díes hasta los 5 años d'edá, siendo obligatoriu, a partir del añu 2014, la sala de 4 años y l'últimu añu, llográndose la universalización de les sales de neños de 3 años. Esti nivel subdividir en Xardín Maternal y Xardín d'Infantes dambos con una propuesta pedagóxica. El xardín maternal entiende les primeres sales, Lactantes (45 díes a el añu), Gatiadores (1 añu) y Sala de Dos [Años] (Deambuladores) nes cualos cúbrense les necesidaes de los neños y neñes (alimentación, suaños ya hixene) siempres reformulando estes xeres dende una mirada educativo y pedagóxico.

Neños en Xardín d'Infantes

Al igual que nel restu de los niveles, enséñense conteníos fayadizos a les especificidaes de los neños en rellación colos aprendizaxes esperaos pa eses edaes: munchos tienen que ver col desenvolvimientu y tienen de ser resignificados de manera tal qu'adquieran sentíu nel ámbitu escolar. Los conteníos, pa la escuela de 0 a 3 años, tienen de ser pensaos con criterios d'amplitú tocantes a los aspeutos que les integren: aiciones, vezos, normes elementales, procedimientos básicos, rellaciones fundamentales, conceutos senciellos encetaos dende los contactos direutos colos oxetos concretos consiguíos, tienen de ser al empar, cercanos pol so significativamente y abarcativos pola multiplicidá de posibilidaes qu'impliquen. El Xardín Maternal tien d'ufiertar al neñu una conocencia considerada social y culturalmente válidu y necesariu pal desenvolvimientu infantil en tolos sos aspeutos: efectivu, intelectual, motriz, social, comunicativu, venceyar, teniendo en cuenta'l respetu poles distintes identidaes familiares y personales.

Emblema del Xardín d'Infantes Nº 934, de Mar del Plata.

Enseñar dende la creación d'un espaciu alfabetizador. L'espaciu ye entendíu, más allá de lo físico, como testu y contestu de los aprendizaxes, yá que el contestu nel cual desenvuélvese una situación d'enseñanza tien gran influencia no qu'asocede nel procesu d'apropiación de los saberes.

El Xardín d'Infantes ocupar de la educación de los les seiciones de 3, 4 y 5 años. Nel Xardín enséñense-yos conteníos, desenvuélvense vezos y conductes que regulen la vida en sociedá, y munchos de los aprendizaxes qu'adquieren llograr gracies al xugar, porque ésti ye la manera nel cual aprienden los neños pequeños a conocese y conocer el mundu.

Ye avezáu que les persones piensen que los neños van xugar y ser curiaos, éstes desconocen que los docentes planien a lo llargo del añu y desenvuelven conteníos matemáticos, de ciencies naturales, sociales, llingua, música, plástica, educación física, formación ética y ciudadana y teunoloxía. La función del docente na aula ye d'acompañamientu, sostén y dexa el desenvolvimientu d'habilidaes, y llograr un meyor venceyu colos otros neños y los adultos que s'atopen al so alredor, lo cual ye bien importante pa les rellaciones qu'estableza a midida que crez y amplía el so campu social.

Nestes etapa priviléxase'l xuegu y la socialización. Dientro de los oxetivos del nivel pueden destacar:

  • Desenvolver la capacidá creativa y el prestar pola conocencia nes esperiencies d'aprendizaxe.
  • Promover el xuegu.
  • Desenvolver la capacidá d'espresión y comunicación al traviés de los distintos llinguaxes, verbales y non verbales: el movimientu, la música, la espresión plástica y la lliteratura.
  • Favorecer la formación corporal y motriz.

Ye imprescindible tener en cuenta que'l xuegu nun ye daqué que'l neñu realice “naturalmente”; esto ye, nun ye una capacidá innata natural sinón una capacidá adquirida. Poro, por que esa capacidá desenvuélvase ye necesariu un otru que-y dea sentíu a ciertes aiciones que'l neñu pequeñu realiza bonalmente. D'esta manera súmase un significáu cultural que, amás del calter lúdicu qu'inaugura, opera como inscripción d'esi neñu na cultura a la cual pertenez.

Magar la única finalidá del xuegu ye'l placer, podría afirmase que xugando prodúcense los aprendizaxes más importantes: mientres el xuegu los neños espresen les sos idees alrodiu de les temes que nél apaecen, manifiesten los sos esquemes conceptuales, los confrontan colos de los sos compañeros. Esto déxa-yos rectificar lo que nun ye correutu o nun sirve, o ratificar les sos idees alrodiu de lo que conocen.

Teniendo en cuenta la función educativa central que porten les instituciones del nivel, ye imprescindible un interlocutor que favoreza y favoreza el desenvolvimientu d'estos aprendizaxes.

Esti interlocutor tien de ser el docente, quien dende una observación sollerte y responsable de cada grupu de neños, tien de prever espacios y tiempos, recursos y materiales, pa la habilitación del xuegu.

Chile[editar | editar la fonte]

La educación escolar llegó a Chile mientres la colonia, trayida por congregaciones relixoses, ente estes, destaquen: franciscanos, agustinos, dominicos y xesuites. Anque mientres la dómina colonial la educación formal tuvo un escasu desenvolvimientu. Unes poques escueles de primeres lletres tuvieron al cargu de los cabildros o de la Ilesia, que caltuvo tamién dellos colexos y seminarios y enseñaron la doctrina católica y rudimentos de la cultura occidental, en forma de tresmisión autoritaria.

El primer antecedente que tenemos al respective de les escueles de primeres lletres sosteníes pol cabildru y particulares ye un informe realizáu pol Oidor don Manuel de Irigoyen, que data de 1803 y que nun trata específicamente la tema de la educación, sinón que se trata d'un documentu que da cuenta de la situación de maltratu que sufríen los alumnos y les condiciones deficientes de los llugares onde s'impartía la enseñanza

L'atención a la infancia tuvo nun empiezu centrada na sobrevivencia, l'atención a la desnutrición y al vagabundaje, lo cual anició intervenciones asistenciales de diversu tipu, ente elles: asilos, cases de güérfanos, hospicios, gotes de lleche, etc. Al cargu de órdenes relixoses, sociedaes de beneficencia, el sector priváu y finalmente el sector públicu, dotándose d'a pocu d'oxetivos más educativos. Tocantes a la formación de maestros(as) solo esistíen persones ensin formación profesional que por tener un ciertu nivel de cultura realizaba esti llabor.

Como vemos, la esmolición de les autoridaes nos primeros años de vida independiente nun tuvo na educación; sicasí, na midida na que el país va desenvolviéndose, los gobiernos amonten el so interés por ella, ye según les iniciatives de corte educativu empiecen na segunda metá del sieglu XIX, principalmente arriendes de la influencia creciente de colonies estranxeres aniciaes en Chile y l'interés del Gobiernu por adquirir conocencia sobre la base de les esperiencies estranxeres en dicha materia.

La Constitución de 1833, asignó al Estáu responsabilidá nel desenvolvimientu y supervigilancia de la educación nacional, ye según nel Gobiernu de Domingo Santa María ente los años 1881 y 1886 diose pasu a un movimientu que buscaba anovar la educación, ello basáu principalmente nes esperiencia recoyíes por José Abelardo Núñez (entós Inspector d'Instrucción Primaria) ente los años 1879 y 1882 n'Europa y Estaos Xuníos, lo cual foi determinante por qu'en l'añu 1883 impulsárase la Llei qu'aumento significativamente los recursos al Ministeriu d'Instrucción Pública pa construyir, fornir y contratar personal pa la enseñanza.

Magar lo anterior, en Chile dióse-y mayor puxanza y prioridá a la educación primaria, polo que les iniciatives d'orde PRE escolar qu'apaecen nel sieglu XIX son fundamentalmente de corte priváu y amestaos a colexos estranxeros, destacar el Santiago College y Deutsche Schule en Santiago, una qu'otra iniciativa per parte de la Ilesia católica. Magar ello cobró fuerte importancia'l movimientu frobeliano a partir del añu 1883 d'equí p'arriba, lo cual influyó na permanencia d'un sistema d'educación infantil nel país a cargu del Gobiernu.

En Chile la etapa preescolar o parvularia ye'l primer bloque de la educación chilena, que da pasu a la educación xeneral básicaBásica. Parte dende los 84 díes hasta los 6 años, y nun ye obligatoria.[3] Según el Ministeriu d'Educación de Chile, y la Biblioteca del Congresu Nacional de Chile nel so artículu Educación Parvularia: “Los padres nun tienen la obligación de faer que los sos fíos reciban educación parvularia.”

Los niveles d'educación parvularia en Chile son:

a) Sala trubiecu; entiende los siguientes niveles:

  • Sala trubiecu menor: qu'acueye a ñácaros de 84 díes hasta 1 añu.
  • Sala trubiecu mayor: qu'atiende a ñácaros de 1 a 2 años.

b) Niveles medios: que correspuende a:

  • Nivel mediu menor: el qu'atiende a párvulos de 2 a 3 años.
  • Nivel mediu mayor: al qu'asisten párvulos de 3 a 4 años.

c) Transición: entiende los niveles qu'anteceden a la enseñanza xeneral básica y que correspuenden a:

  • Primer nivel de transición o prekínder: al qu'asisten párvulos de 4 a 5 años
  • Segundu nivel de transición o kínder: onde asisten párvulos dende los 5 hasta 6 años.[4]

Colombia[editar | editar la fonte]

En Colombia la educación preescolar fai parte del serviciu públicu educativu formal y ta regulada pola Llei 115 de 1994. Ufiertar a los infantes que cunten con 2, 3 o 4 años d'edá y neños con 5 o 6 años d'edá mientres cuatro años asina:

  1. Parvulos: pa los de 2 a 3 años.
  2. Prejardín: pa los de 3 a 4 años.
  3. Xardín: pa los de 4 a 5 años.
  4. Transición: pa los de 5 a 6 años, que correspuende al grau obligatoriu convencional, que ye gratuitu yá que fai parte de la ufierta oficial del país

Concibe al neñu dende les sos dimensiones de desenvolvimientu personal, razón pola cual respuende a los cuatro pilastres de la formación: aprender a ser, aprender a convivir, aprender a faer y aprender a conocer.[5]

Antes de párvulos, l'Estáu atiende a los infantes al traviés del ICBF (Institutu Colombianu de Bienestar Familiar).

Ecuador[editar | editar la fonte]

N'Ecuador la educación preescolar parte dende los 0 años a los 5 años, siendo solo l'últimu añu obligatoriu. Sicasí, la mayoría d'escueles y colexos privaos acepten a neños dende los trés años. Denominar «xardín d'infantes» o kínder cuando ellí alleguen neños ente los trés y cinco años. Guardería denominar a los centros educativos que curien de los menores ente cero y trés años. Sicasí, al igual que na mayoría de los países suramericanos, beber y neños pequeños son curiaos en casa por una neñera o babysitter. El xardín d'infantes o guardería nun ye polo xeneral pensáu pa padres que trabayen a tiempu completu, más bien como complementu pedagóxicu. Polo xeneral los neños asisten cuatro hores diaries y síguese un currículum que los preparar a la escuela primaria.

Nel Ecuador esiste más xardinos d'infantes privaos que públicos (59% privaos y 41% públicos), la pensión nos centros privaos varia d'ente 25 y 80 dólares na Sierra, a ente 15 y 45 dólares na Mariña.

En cada xardín d'infantes dexar hasta 15 alumnos máximu en cada salón, que siempres tien una maestra/o y dos parvularias, y nestos impartir: conocencies matemátiques iniciales, aprendizaxe del llinguaxe español, ciencies de la redolada natural y social, llingua estranxera (Llingua inglesa, Llingua francesa o Llingua alemana), psicoloxía infantil, computación, relixón, artes y educación física.

España[editar | editar la fonte]

Estructura: dos ciclos educativos de tres cursos académicos cada unu, que se denominen:

  • primer ciclu (0 a 3 años).
  • segundu ciclu (3 a 6 años).

Guatemala[editar | editar la fonte]

El nivel d'educación preprimaria regular col currículum nacional base (CNB), este contién los lineamientos del nuevu currículum pal nivel d'educación preprimaria (4, 5 y 6 años) y constitúi un elementu importante del procesu de tresformamientu curricular del sistema educativu nacional, que se contempla nel diseñu de reforma educativa.

Les aiciones que se realizaron pa llevar a la práutica'l currículum nacional base, tuvieron como puntu de partida les etapes de desenvolvimientu del neñu y la neña de 0 a 6 años d'edá y la riqueza cultural del país. El currículum nacional base contién lo que les neñes y los neños de 4 a 6 años han d'aprender en Guatemala pa la so crecedera personal y consecuentemente pal meyoramientu de les sos comunidaes.

Una de les principales carauterístiques d'esti currículum ye la flexibilidá, lo que facilita la so contextualización tantu nel ámbitu rexonal como nel llocal, por que respuenda con efectividá a les necesidaes ya intereses de la población infantil de tolos rincones del país.

Los CENACEP (Centros d'Aprendizaxe Comuñal n'Educación Preescolar, o Centros de Aprestamiento Comuñal n'Educación Preescolar) son una modalidá educativa de aprestamiento aceleráu, dirixíu a la niñez de 6 años d'equí p'arriba, de les distintes etnies del país, que van ingresar al primer grau primaria, que nun tuvieron accesu al nivel preprimario, nin rellación escolar dalguna.

Entidá Responsable: Unidá Téunica de los Niveles Inicial y Preprimario, Direición calidable y Desarrollu Educativu

Creación: El programa surdió nel añu 1994, como proyeutu pilotu auspiciado por UNICEF, en 46 centros de la Rexón Metropolitana.

Oxetivos del programa

  • Facilitar l'ingresu, permanencia y promoción de neños y neñes al primer grau y graos subsiguientes.
  • Fortalecer na población el desenvolvimientu de mañes, habilidaes, formación de vezos y el cambéu d'actitúes qu'aseguren la so sostenibilidá nel primer grau del nivel primariu.
  • Fortalecer la participación comuñal nes aiciones de promoción, organización, implementación y execución de CENACEP.
  • Promover la participación de la comunidá educativa a nivel llocal nes aiciones de los Centros de Aprestamiento Comuñal n'Educación Preescolar. CENACEP.
  • Favorecer la formación de valores de convivencia democrática y de interculturalidad.

Síntesis El programa aceleráu de los centros CENACEP crear col propósitu d'ampliar la cobertoria de servicios nel nivel preprimario. Nellos brinda un periodu de aprestamiento aceleráu en 35 díes de trabayu.

Ta dirixíu a la niñez de les distintes etnies nes comunidaes, que van ingresar al primer grau de primaria y que nun tuvieron accesu al nivel preprimario nin rellación escolar dalguna.

El programa ta empuestu al desenvolvimientu de mañes básiques, respetando'l desenvolvimientu natural de los neños y neñes, tomando les siguientes árees:

Mañes d'aprendizaxe: nos sos componentes de perceición, motricidad y pensamientu.

Comunicación y llinguaxe: nos sos componentes d'espresión oral, mañes d'escuchar, iniciación a la comprensión llectora y lliteratura.

Mediu social y natural: sirve como exa y utilícense temes d'esta área que sirven pa xenerar les actividaes alredor de los mesmos, col fin de desenvolver les mañes. Amás foméntase la identidá y autonomía.

Espresión artística: trabayar pequeños elementos que van integraos a les actividaes, por casu cantares, rondes, xuegos de ritmu, xuegos de representación, espresiones gráfiques, ente otres.

Educación física: Busca ampliar la conocencia, manexu y control del so cuerpu y la so orientación nel espaciu per mediu d'exercicios y xuegos, coles mesmes déxa-yos la formación de vezos y aptitúes frente a les circunstancies que la vida demánda-y y les sos propies posibilidaes de movimientu.

Pola naturaleza del programa considérase que la duración del mesmu va dir menguando d'alcuerdu a l'ampliación de cobertoria n'escueles, centros o modalidaes d'atención pa los neños y neñes de 0 a 6 años, que brinden les ferramientes necesaries pa la so sostenibilidá nel procesu educativu.

Llogros concretos del programa

  1. El Programa empecipiar en 1994 nel área Metropolitana, con una medría sistemática hasta cubrir los 22 departamentos del país.
  2. Alumnes y alumnos del sistema escolar con meyores niveles d'aprendizaxe.
  3. Coordinación efectiva de la rede instalada del MINEDUC.
  4. Participación de voluntarios comuñales, docentes y estudiantes de maxisteriu de preprimaria y primaria.
  5. Amenorgamientu de los índices de repitencia y deserción escolar, lo que favorez la permanencia de neños y neñes nel sistema educativu.
  6. Neños y neñes con meyor adautación social y rendimientu académicu na escuela primaria.

Materiales colos que se trabaya La Guía del Voluntariáu tien como propósitu ayudar al voluntariáu a desenvolver el periodu de aprestamiento aceleráu nuna forma ordenada, mientres el cual gracies a la so desinteresada collaboración va poder atender a dellos neños y neñes de la so comunidá.

Adicional a estos dos documentos, utilízase una caxa didáctica que contién diversos materiales didácticos como tisories, crayones, papel, llana, pegamento, ente otros materiales.

Méxicu[editar | editar la fonte]

En Méxicu, la población infantil atender en centros d'educación inicial a neños y neñes de 0 a 2 años y 11 meses y los centros d'educación preescolar qu'atienden a pequeños de 3 a 6 años d'edá. La educación básica en preescolar establecióse obligatoria en dellos estaos mientres los trés años correspondientes. Cada unu d'estos centros educativos tienen los sos oxetivos plantegaos nel so programa, cada unu pretende desenvolver competencies nel alumnu cola cuenta de preparar pa enfrentar la vida.

Optóse pola adecuación d'un currículu basáu en competencies y campos formativos, que tresfiérense a 54 competencies y 6 campos formativos, que son desenvolvimientu personal y social, llinguaxe y comunicación, pensamientu matemáticu, esploración y conocencia del mundu, espresión y apreciación artística. Dientro del PEP 04, vamos atopar dellos aspeutos tales como la función social de la educación preescolar, dirixida a una población de trés a cinco años, propósitos fundamentales, carauterístiques, competencies, principios pedagóxicos, formes de trabayu y evaluación, los campos formativos y les competencies.

Programa d'educación preescolar 2004[editar | editar la fonte]

Ta integráu por seis campos formativos los cualos son: campu formativo 1 Desarrollu Personal y Social, campu formativo 2 Llinguaxe y Comunicación, campu formativo 3 Pensamientu Matemáticu, campu formativo 4 Esploración y Conocencia del Mundu, campu formativo 5 Espresión y Apreciación Artístiques y Campu Formativo 6 Desarrollu Físicu y Salú.

A diferencia d'un programa qu'establez temes xenerales como los conteníos educativos, en redol a los cualos entámase la enseñanza y acútense les conocencies que los alumnos han d'adquirir, esti programa ta centráu en competencies. " Una competencia ye un conxuntu de capacidaes qu'inclúin conocencies, actitúes, habilidaes y mañes que llogra una persona por aciu procesos d'aprendizaxe y que se manifiesten nel so desempeñu en situaciones y contestos diversos. Esta decisión d'orde curricular tien como finalidá principal favorecer que la escuela constituyir nun espaciu que contribúi al desenvolvimientu integral de los neños por aciu oportunidaes d'aprendizaxe que-yos dexen integrar los sos aprendizaxes y utilizalos nel so actuar cotidianu.

En 2004 la RIEB (Reforma Integral d'Educación Básica)remata un ciclu de reformes curriculares en cada un o de los trés niveles qu'integren la Educación Básica. Siguió en 2006 cola educación secundaria y en 2009 cola d'educación Primaria y consolida esti procesu apurriendo una propuesta formativa pertinente, significativa, congruente, empobinada al desenvolvimientu de competencies y centrada nel aprendizaxe de les y los estudiantes. D'esta miente la educación ye enfocada al alumnu como individuu activu y non solo como receptor de conocencia. Fomentando'l trabayu n'equipu y por proyeutu, buscando que l'alumnu investigue, conoza y esperimente.

La educación preescolar desempeña una función fundamental nel aprendizaxe y desenvolvimientu de tolos neños y neñes. Como primer etapa mientres los sos próximos años van vese preparaos pa encarar los desafíos del futuru.

Programa d'educación preescolar 2011

L'usu del Programa d'Educación Preescolar 2004, xeneró entrugues, opiniones y suxerencies de maestres y direutores, lo qu'anició faer cambeos al plan, p'ameyorar y poder articular la educación preescolar cola primaria y secundaria. Reformulóse y amenorgó el númberu de competencies, y resáltense los aprendizaxes esperaos. Tou esto ensin omitir el propósitu fundamental pol cual fueron creaos dambos programes, impulsando aiciones empobinaes al meyoramientu de la organización y el funcionamientu de los centros d'educación preescolar impulsando nueves y curioses estratexes contribuyendo a ameyorar la calidá de la esperiencia formativa de los neños mientres la so educación preescolar, amás de qu'inclúi estándares curriculares que correspuenden al primer periodu escolar, al concluyir el tercer grau de preescolar, ente 5 y 6 años. Unu d'estos estándares ye'l d'español.

Otru estándar que marca'l programa ye'l de matemátiques el cual tien por oxetivu que la población seya capaz d'utilizar les conocencies matemátiques como pueden ser el sentíu numbéricu y el pensamientu alxebraicu, forma, espaciu y midida, manexu de la información y l'actitú escontra l'estudiu de les matemátiques.

Estándares d'español[editar | editar la fonte]

Los estándares curriculares d'español integren los elementos que dexen a los estudiantes d'educación básica usar con eficacia'l llinguaxe como ferramienta de comunicación y pa siguir aprendiendo. Arrexuntar en cinco componentes, y cada unu refier y reflexa aspeutos centrales de los programes d'estudiu:

  1. Procesos de llectura ya interpretación de testos.
  2. Producción de testos escritos.
  3. Producción de testos orales y participación n'eventos comunicativos.
  4. Conocencia de les carauterístiques, de la función y del usu del llinguaxe.
  5. Actitúes escontra'l llinguaxe.

Al concluyir esti periodu escolar los estudiantes empecipiaríen un procesu de contautu formal col llinguaxe escritu, per mediu de la esploración de testos con distintos carauterístiques (llibros, periódicos ya instructivos, ente otros). Constrúin el significáu de la escritura y la so utilidá pa comunicar. Empiecen el trazu de lletres hasta llograr escribir el so nome.

Estándares de matemátiques[editar | editar la fonte]

Los Estándares Curriculares de Matemátiques presenten la visión d'una población que sabe utilizar les conocencies matemátiques. Entienden el conxuntu d'aprendizaxes que s'espera de los alumnos nos cuatro periodos escolares pa conducilos a altos niveles d'alfabetización matemática.

Entamar en:

  • Sentíu numbéricu y pensamientu alxebraicu.
  • Forma, espaciu y midida.
  • Manexu de la información.
  • Actitú escontra l'estudiu de les matemátiques.

La so progresión tien d'entendese como:

  • Transitar del llinguaxe cotidianu a un llinguaxe matemáticu pa esplicar procedimientos y resultaos.
  • Ampliar y afondar les conocencies, de manera que se favoreza la comprensión y l'usu eficiente de les ferramientes matemátiques.

En Méxicu, la educación preescolar correspuende a la población infantil de trés a seis años d'edá, ye atendida n'escueles públiques y privaes denominaes centru d'educación preescolar y xardinos de neños. Los centros d'educación preescolar indíxena xeneralmente tien un calter billingüe, los neños qu'alleguen a estes escueles falen una llingua indíxena, polo que se sigue un procesu de castellanización (l'español ye la llingua oficial del país) ensin desdexar el fortalecimientu de la llingua materna (indíxena). Nos casos cuando la llingua indíxena vese debilitada dar# en el so rescate. Estes escueles atópense asitiaes en comunidaes apartaes d'escasos recursos económicos y escasamente nes ciudaes y cabeceres municipales onde predominen los xardinos de neños.

Coles mesmes, en Méxicu y d'alcuerdu a García y González (1997), la educación preescolar presentar en distinta modalidaes les cualos son:

  • La educación preescolar xeneral.
  • La educación preescolar comuñal, que se refier a la intervención educativa, per mediu del Conseyu de Fomentu Educativu (CONAFE) nel mediu rural, indíxena y en contestos migrantes. La educación preescolar comuñal parte de la reconocencia de les carauterístiques de dichos grupos de población y ufierta orientaciones pa la intervención pertinente con base nel contestu, llingua y cultura de los alumnos.
  • La educación preescolar indíxena
  • Centros Asistenciales de Desarrollu Infantil (CADI), que son modelos d'atención dirixíos a madres trabayadores y estudiantes d'escasos recursos económicos, carentes de prestaciones sociales. La población oxetivu d'estos programes son neños y neñes de trés a cuatro años, que s'atopen n'abandonu temporal pola necesidá de la madre d'integrase a la vida granible cola cuenta de fortalecer la economía familiar.
  • Les cases de cuidu diariu, operen como una microempresa y la persona encargada del cuidu de los neños ye asesorada pola Asociación Civil, que fai una evaluación escoyida del espaciu físicu y equipamientu. Tienen la misión d'ayudar a que les madres trabayadores atopen un espaciu seguru onde los sos fíos puedan quedase, cerca de la so casa mientres elles trabayen. Los neños reciben alimentos banciaos, sofitu escolar y valores.
  • Estancies pal bienestar y desenvolvimientu infantil, estes otorguen servicios d'atención pal Desarrollu y Bienestar Infantil, qu'asegure la integridá de los neños, garanticé la so seguridá, favoreza'l so aprendizaxe y formación (el ISSSTE, ye una institución que brinda esti serviciu).
  • Serviciu de guarderíes del Seguru Social, la so misión ye apurrir a los fíos(as) de les madres trabayadores aseguraes, padres viudos o divorciaos, toos aquellos elementos que favorezan el so desenvolvimientu integral, al traviés de la práutica d'aiciones d'altu valor educativu, nutricional y de preservación y fomentu a la salú.

Perú[editar | editar la fonte]

Xardín de la Infancia, Santa Beatriz, Lima.

En Perú la educación preescolar empecipiar a los 0 años y continua hasta los 5. Solo esti últimu añu ye obligatoriu pa empecipiar la educación primaria. Esti sistema educativu basar en 7 principios psico pedagóxicos básicos:

  • Principiu d'un bon estáu de salú,
  • Principiu de respetu,
  • Principiu de seguridá,
  • Principiu de desenvolvimientu de la comunicación,
  • Principiu d'autonomía,
  • Principiu de movimientu (psicomotricidad) y
  • Principiu de xuegu llibre.

Esiste un sistema llamáu wawawasi (‘casa de neñu’ en quechua, siendo wawa: ‘ñácaru, infante’ y wasi o huasi: ‘casa’) onde los neños desque son naciellos son atendíos n'unidaes comunales por madres de familia voluntaries a cargu del MIMDES.

Tamién esisten los Programes d'Atención Ensin Escolarizar d'Educación Inicial, programes qu'utilicen tiempos, espacios y ambientes con flexibilidá afaciendo les sos estratexes a les carauterístiques de los neños y families; incorpora a Promotores Educativos Comuñales na atención direuta a los neños, quien son empobinaos, capacitaos y monitoreados por Profesores Coordinadores a cargu del Ministeriu d'Educación. Nel casu de l'atención a neños de 3 a 5 años denominar PRONOEI y p'atender a neños menores de 3 años denominar Sales d'Educación Temprana SET.

Polo xeneral, los términos más conocíos son nial o inicial, anque les pallabres trubiecu, xardín, kindergarten o kínder tamién s'usen.

Uruguái[editar | editar la fonte]

Pioneru n'América Llatina, Uruguái cuntó col apurra precursor de la maestra Enriqueta Compte y Riqué, quien fundó'l primer xardín d'infantes de la rexón en 1892.

Anguaño, la educación preescolar ye obligatoria, y cubre a partir de los cuatro años n'escueles públiques, y nes privaes a partir de los cuarenta y cinco díes, hasta los seis años en dambos casos.[6]

Venezuela[editar | editar la fonte]

La educación preescolar na Repùblica Bolivariana de Venezuela ye llamada «educación inicial». Parte dende cero (0) meses de vida a los 6;añoo. Ye de grau obligatoriu los postreros 3;años d'esta educación yá que tán llenos d'esperiencies que dan pasu al nivel d'educación primaria delsubsistema de básica del Sistema Educativu de la Repùblica Bolivariana de Venezuela.

La educación inicial na Repùblica Bolivariana de Venezuela estremar en dos etapes, maternal y preescolar, asì establecer la Gacetaq Oficial Nª 38.160, Resoluciòn 1 y 28 del 6 de xunu de 2005, onde se promulga nel marcu de la universalizaciòn de la Educaciòn Preescolar, la organizaciòn y funcionamieto de los Centros de Educaciòn Inicial.

Los 3 postreros años, correspondientes a la educación infantil, son los obligatorios, y como regla (nun ye estricta), los requisitos necesarios pa cursar el nvel de educaciòn inicial estàn dau dende'l desenvolvimientu evolutivu del neñu y/o neña.

El paradigma educativu en que s'enconte'l procesu educativu respuende al enfoque humanista, tien como centru al ser humanu como ser social, capaz de responder y participar viviegamente nel tresformamientu de la sociedá na que vive. Nesti sentíu, concíbese la educación como un continuu de desenvolvimientu humanu que s'executa al traviés de los procesos d'enseñanza y aprendizaxe entendida como unidá complexa de naturaleza humana integral; de forma que correspuendan, los niveles y modalidaes a los momentos de desenvolvimientu del ser humanu nos órdenes físicu, biolóxicu, psíquicu, cultural y social, que se producen en periodos socesivos onde caúnu engloba al anterior pa crear les condiciones d'aptitú, vocación y aspiración a ser atendíes pol sistema educativu. Tal como lo establez l'artículu 103 de la CRBV.

El Currículu d'Educación Inicial, sofitar na CRBV, que define la educación como un derechu humanu y un deber social pal desenvolvimientu de la persona, dende una perspeutiva de tresformamientu social-humanista empobinada a la formación d'una cultura ciudadana, dientro de les pautes de diversidá y participación.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Public Preschool Education In Hungary: a historical survey, 1980.
  2. 2,0 2,1 2,2 Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (27 d'agostu de 2010). «Atención y Educación de la Primer Infancia. Informe Rexonal. América llatina y el Caribe.». Consultáu'l 28 de mayu de 2015.
  3. La Educación Parvularia en Chile, Gobiernu de Chile, Ministeriu d'Educación páx. 12
  4. Guía d'Educación Parvularia del Ministeriu d'Educación de Chile, páx. 4
  5. [[Jacques Delors]]: La educación zarra una ayalga. Madrid: Santillana, 1996.
  6. Reforma educativa uruguaya: un apueste a la equidad con calidá

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]