Grupu de Rio

De Wikipedia
Grupu de Rio
grupu xeopolíticu y organismu internacional
Llocalización
Sede Paraguái
Historia
Fundación1986
Disolución 2011
Orixe del nome Rio de Janeiro
Cambiar los datos en Wikidata

El Mecanismu Permanente de Consulta y Concertación Política, conocíu como Grupu de Rio (Grupo de Río en castellán, Grupo do Rio en portugués), foi un mecanismu de consulta y concertación política qu'efectuó xuntes añales ente los xefes d'Estáu y de Gobierno de países firmantes d'América Llatina y el Caribe.[1]Nel XXI Cume, llamada Cume de la unidá d'América Llatina y el Caribe, celebrada los díes 22 y 23 de febreru de 2010 en Playa del Carmen, decidióse la creación d'un nuevu organismu denomináu Comunidá d'Estaos Llatinoamericanos y Caribeños (CELAC) qu'heredaría los cometíos del Grupu de Rio.[2]

Foi creáu'l 18 d'avientu de 1986 pola Declaración de Rio de Janeiro, suscrita per Arxentina, Brasil, Colombia, Méxicu, Panamá, Perú, Uruguái y Venezuela. Realizaba añalmente un cume en dalguna ciudá predefinida d'América Llatina na cual axuntábense'l Xefes d'Estáu y de Gobiernu y los Ministros de Rellaciones Esteriores de los países integrantes. Les decisiones del Grupu yeren adoptaos per mediu del consensu ente los sos integrantes.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

L'orixe del Grupu de Rio foi'l Grupu de Contadora y el Grupu de Sofitu a Contadora. En xineru de 1983 los gobiernos de Colombia, Méxicu, Panamá y Venezuela establecieron un sistema d'aición conxunta pa promover la paz en Centroamérica, especialmente frente a los conflictos armaos n'El Salvador, Nicaragua y Guatemala, qu'amenaciaben con desestabilizar tola rexón. L'estímulu orixinal provieno d'un llamáu realizáu pol Primer Ministru suecu Olof Palme y los premiu Nobel Gabriel García Márquez, Alfonso García Robles y Alva Myrdal a los presidentes de Colombia, Méxicu, Venezuela y Panamá, por qu'actúen buscando'l resolución de los conflictos.

El grupu axuntar por primer vegada na isla de Contadora (Panamá) en 1983 y llamó l'atención sobre los conflictos centroamericanos, según punxo presión pa una atenuación de la presencia militar d'Estaos Xuníos nel área. El plan de paz foi sofitáu pol Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, l'Asamblea Xeneral y munchos otros organismos internacionales y rexonales.

  • En setiembre de 1983, por causa de la mediación del Grupu Contadora, los cancilleres de los países centroamericanos adoptaron un Documentu d'Oxetivos na ciudá de Panamá. El documentu declara la voluntá de los boletas centroamericanos de promover la democratización y terminar los conflictos armaos, actuando d'alcuerdu a la llei internacional, pa revitalizar y restaurar el desenvolvimientu económicu y la cooperación en Centroamérica, y axustar meyores accesos a los mercaos internacionales.
  • En setiembre de 1996, foi presentada l'Acta de boletas y Cooperación d'en Centroamérica de Contadora, que contenía un detalláu esquema de compromisos pa la paz, la democratización, la seguridá rexonal y la cooperación económica. Coles mesmes creaba comités rexonales pa evaluar y siguir esos compromisos.
  • El xunetu de 1985, en Lima, aprovechando l'alcuentru de presidentes p'asistir a l'asunción del presidente Alan García, Arxentina, Brasil, Perú y Uruguái anunciaron xuntos la creación del Grupu de Sofitu a Contadora o Grupu de Lima. Dambos grupos de países xuntos fueron conocíos como'l Grupu de los Ocho.

L'Acta de Contadora llogró'l respaldu xeneralizáu de los países democráticos d'América Llatina pero nun cuntó col sofitu crucial de los Estaos Xuníos, por cuenta de la so oposición a reconocer al gobiernu de Nicaragua y a arrenunciar a les intervenciones militares unillaterales nel área. Magar el Grupu Contadora nun llogró establecer una fórmula de paz aceptable pa toles partes arreyaes, sentó los fundamentos por que remaneciera dichu plan nos años siguientes. El llamáu Alcuerdu de Paz de Esquípulas, surdió de los esfuercios de Contadora y dexó reformular dafechu la política centroamericana. Más palantre, el Grupu de los Ocho amplió les sos esmoliciones a otros problemes d'interés rexonal, encetando la situación de les islles Malvines (encamentando a la negociación ente Arxentina y Gran Bretaña), la delda esterna y el proteicionismu de los países desenvueltos.

A partir de 1990 el Grupu Contadora adoptó'l nome de Grupu de Rio. 1986. El 6 de xunu, los cancilleres de los países centroamericanos en Ciudá de Panamá roblaron l'Acta de Contadora pa la Paz y la cooperación en Centroamérica na cual espresaron la so voluntá pa promover la democratización y terminar los conflictos armaos, actuando acordies cola llei internacional, pa revitalizar y restaurar el desenvolvimientu económicu y la cooperación en Centroamérica, y axustar meyores accesos a los mercaos internacionales.

1985. El 29 de xunetu, en Lima (Perú), Arxentina, Brasil, Perú y Uruguái anunciaron xuntos la creación del Grupu de Sofitu a Contadora o Grupu de Lima, que, Xunto col Grupu de Contadora, foi conocíu como'l Grupu de los Ocho.

1983. Xineru, los gobiernos de Colombia, Méxicu, Panamá y Venezuela establecieron un sistema o grupu d'aición conxunta pa promover la paz en Centroamérica, especialmente frente a los conflictos armaos n'El Salvador, Nicaragua y Guatemala, qu'amenaciaben con desestabilizar tola rexón. El grupu axuntar na Isla de Contadora (Panamá), polo que se-y conoció como Grupu de Contadora.

Introducción[editar | editar la fonte]

El Grupu de Rio (G-Rio) ye un mecanismu permanente de consulta y concertación política d'América Llatina y el Caribe, creáu en Rio de Janeiro (Brasil) el 18 d'avientu de 1986. Nesa oportunidá, los Cancilleres d'Arxentina, Brasil, Colombia, Méxicu, Panamá, Perú, Uruguái y Venezuela, por aciu la Declaración de Rio de Janeiro y, a partir de la so aición conxunta nel Grupu de Contadora y nel Grupu de Sofitu a Contadora (Arxentina, Brasil, Perú y Uruguái), conocíu tamién como Grupu de Lima o Grupu de los Ocho, espresaron la so decisión pa fortalecer y sistematizar la concertación política de los sos gobiernos por aciu la realización d'un procesu de consultes regulares sobre tarrezas d'interés común “nel contestu d'una creciente unidá llatinoamericana”. Coles mesmes, decidieron dar a tales alcuentros “el calter d'un mecanismu permanente de consulta y concertación política”.

El G-Rio foi creáu pa dar continuidá a los esfuercios del Grupu de Contadora (Méxicu, Colombia, Venezuela y Panamá) y al Grupu de Sofitu a Contadora (Arxentina, Brasil, Perú y Uruguái), conocíu tamién como Grupu de Lima o Grupu de los Ocho.

Miembros[editar | editar la fonte]

Mandatarios na XX Cume del Grupu de Rio en 2008.

Foi creáu como reemplazante de les actividaes del Grupu Contadora (Méxicu, Colombia, Venezuela y Panamá) y el Grupu de Sofitu a Contadora (Arxentina, Brasil, Perú y Uruguái). Conocida como'l Grupu de los Ocho, dende 1990 asume la so actual denominación.[3]

Países y bloques integrantes (por orde d'almisión): Arxentina (1986), Brasil (1986), Colombia (1986), Méxicu (1986), Panamá (1986), Perú (1986), Uruguái (1986), Venezuela (1986), Chile (1990), Ecuador (1990), Bolivia (1990), Paraguái (1990), Caricom (1990), Centroamérica (1990-1999), Costa Rica (2000), El Salvador (2000), Guatemala (2000), Hondures (2000), Nicaragua (2000), República Dominicana (2000), Belize (2005), Haití (2008), Guyana (2008), Cuba (2008), Surinam (2009) y Xamaica (2009).
La representación de la Comunidá del Caribe (Caricom) realizar en forma rotativa per un país de dicha zona. Ente 1990-1999 Centroamérica cuntaba con un representante rotativu hasta la incorporación de tolos países de dicha rexón.

Cronoloxía d'almisiones nel Grupu de Rio * 1986 (Grupu de los ocho)

,  Haití


Reunión Cumbre[editar | editar la fonte]

La Cume de Rio foi una xunta cume añal de los xefes de tao miembros del Grupu de Rio. El primer Cume de Rio, que se llevó a cabu na ciudá d'Acapulco en 1987, tuvo como fin el de reemplazar al Grupu Contadora. La postrera, la Cume de la unidá d'América Llatina y el Caribe, dar en 2010 y tuvo de resultes la creación del organismu socesor del Grupu de Rio, la CELAC.

Llista de Cumes del Grupu de Rio
Cume Añu Ciudá País Sede
I 1987 Acapulco  Méxicu
II 1988 Montevidéu Bandera de Uruguái Uruguái
III 1989 Ica  Perú
IV 1990 Caraques  Venezuela
V 1991 Cartagena de Indias  Colombia
VI 1992 Buenos Aires Bandera d'Arxentina Arxentina
VII 1993 Santiago de Chile  Chile
VIII 1994 Rio de Janeiro Bandera de Brasil Brasil
IX 1995 Quitu  Ecuador
X 1996 Cochabamba Bandera de Bolivia Bolivia
XI 1997 Asunción Bandera de Paraguái Paraguái
XII 1998 Panamá  Panamá
XIII 1999 Veracruz  Méxicu
XIV 2000 Cartagena de Indias  Colombia
XV 2001 Santiago de Chile  Chile
XVI 2002 San Xosé Costa Rica Costa Rica
XVII 2003 Cuzco  Perú
XVIII 2004 Rio de Janeiro Bandera de Brasil Brasil
XIX 2007 Georgetown  Guyana
XX 2008 Santu Domingu  República Dominicana
I Estraordinaria 2008 Bahia Bandera de Brasil Brasil
II Estraordinaria 2009 Managua  Nicaragua
XXI 2010 Playa del Carmen  Méxicu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]