Golfu de Bizkaia

Coordenaes: 45°30′N 4°24′W / 45.5°N 4.4°O / 45.5; -4.4
De Wikipedia
Golfu de Bizkaia
Alministración
Tipu d'entidá Badea
Nome oficial Golfo de Vizcaya (es)
golfe de Gascogne (fr)
Xeografía
Coordenaes 45°30′N 4°24′W / 45.5°N 4.4°O / 45.5; -4.4
Superficie 223000 km²
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

El golfu de Vizcaya (eusquera: Bizkaiko golkoa; francés: golfe de Gascogne) ye un ampliu golfu del océanu Atlánticu Norte alcontráu na parte occidental d'Europa. Estender dende'l cabu Ortegal en Galicia (España) hasta la punta de Pern na isla de Ouessant, en Bretaña (Francia). Baña les mariñes de les comunidaes autónomes españoles de Galicia, Asturies, Cantabria y el País Vascu, según les rexones franceses de Nueva Aquitania, Países del Loira y Bretaña.

N'España considérase'l golfu de Vizcaya como la parte más oriental del mar Cantábricu, cola que se designa'l mar mariniegu que baña la mariña norte d'España y la mariña suroeste de Francia y que correspondería colo que los romanos nel sieglu I e.C. nomaron como Sinus Cantabrorum («badea de los cántabros»). La parte más septentrional yera denomada Sinus Aquitanus o Mare Aquitanicum (mar de los aquitanos).[1][2][3]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

La so mariña nel sur ye serrapatosa, con ensame de cantiles ente los que s'abrir sableres y pequeñes badees, xeneralmente nes desaguaes de los ríos (que suelen ser en forma de ríes). Destaquen la rasa mareal de la mariña guipuzcoana, ente Deba y Zumaia (que s'estiende en menor midida hasta Ondarroa), y les sableres de Xixón, Llanes, Laredo, Comillas, Laga, Deba, Zarautz o San Sebastián, ente que la mariña francesa ye recta, baxa y arenosa, con dunes y numberosos banzaos, del sur hasta la desaguada del Loira; nel terciu norte, na mariña de Bretaña, alternen tramos predresos y elevaos, con numberoses ensenaes, badees y amplies sableres de sable.

Los ríos que desagüen na mariña sur d'esti golfu son de curtiu percorríu, como tolos de l'aguada cantábrica. Sicasí los de la mariña este (Garona que desagua na ciudá de Burdeos o Loira) tienen un gran percorríu, volviendo ser de cursu curtiu al norte (en Bretaña). Ente los españoles destaquen el Nalón, siendo'l ríu más llargu y caudalosu del área española, el Nervión, que forma la ría de Bilbao, y el Bidasoa, que marca en parte la frontera ente Francia y España.

La corriente de Navidá son les agües templaes superficiales que flúin pola mariña atlántica de la Península Ibérica de sur a norte y la mariña cantábrica d'oeste a este, hasta topetar cola mariña continental francesa pa movese al norte. Los meses de payares a marzu. nuna franxa d'aproximao 50 km d'anchu.

Los vientos fuertes del suroeste que lu xeneren aniciar coles baxes presiones centraes sobre les Islles Britániques y el mar del Norte, combinaes col anticiclón de les Azores.

Esta corriente ye la culpable de que parte del arramáu de chapapote o galipot del naufraxu del Prestige llegara hasta les mariñes franceses dende más allá de la ciudá de La Coruña en Galicia.

Al respective de la batimetría, el golfu de Vizcaya presenta dos plataformes continentales dixebraes por una amplia llanura abisal con una fondura máxima de 2789 m. Esta llanura foi creada pola separación y rotación de la placa ibérica con al respective de la eurasiática. La llende ente dambes plataformes ta definíu pola fuesa de Capbreton, un estrechu fiordu submarín de 2100 m de fondura y 150 km de llongura que s'avera frente al puertu de Capbreton, nel departamentu francés de les Landas.

Esta disposición batimétrica y l'orientación noroeste del Golfu de Vizcaya faen que tea especialmente espuestu a los temporales provenientes del Atlánticu Norte. La estrechura de la plataforma continental de la parte sur fai que les foles pueden algamar un altor considerable nesta mariña, especialmente frente a la fuesa de Capbreton.

Xeografía biolóxica[editar | editar la fonte]

La pesquería del golfu de Vizcaya ye similar a la del mar Cantábricu. Ta bien esplotada y hai munches especies que tán en peligru seriu d'estinción, como'l besugu, la merluza ya inclusive l'anchoa. Otres, como'l verdel y el bonitu, gocien de bona salú y esplótense regularmente. Delles especies yá sumieron del golfu de Vizcaya, como la ballena franca glacial, que'l so últimu exemplar cazar en Orio a principios del sieglu XX. Sicasí, ye una bona rexón pa la observación de mamíferos marinos.

Xeografía humana[editar | editar la fonte]

Faru y sablera de Biarritz (Pirineos Atlánticos, Francia).

Dende l'antigüedá el golfu de Vizcaya foi una zona de tránsitu naval importante. La carauterística del so allugamientu y forma potenció que s'usara pa la navegación ente la mariña occidental continental y el norte peninsular, y ente estos puntos y les Islles Britániques (a diferencia de la rexón occidental del mar Cantábricu, les mariñes gallega y asturiana, onde se favorecieron les rutes escontra y dende Irlanda). Hai servicios regulares de ferry ente Xixón y Nantes, ente Santander y Plymouth.

Entiende importantes puertos comerciales, como los d'Avilés, Xixón, Santander, Bilbao, Pasaia, Bayonne (Francia), Burdeos, La Rochelle, Nantes o Lorient, y pesqueros como los de Viveru, Burela, Ḷḷuarca, Cuideiru, Candás, Llanes, Santoña, Laredo, Castro-Urdiales, Bermeo, Ondarroa, Getaria, Saint-Jean-de-Luz, Les Sables-d'Olonne o Concarneau.

Delimitación de la Organización Hidrográfica Internacional (IHO)[editar | editar la fonte]

La máxima autoridá internacional en materia de delimitación de mares, la Organización Hidrográfica Internacional («International Hydrographic Organization, IHO), considera'l golfu de Vizcaya («Bay of Biscay») como un mar. Na so publicación de referencia mundial, «Limits of oceans and seas» (Llendes d'océanos y mares, 3ª edición de 1953), asígna-y el númberu d'identificación 22 y definir de la forma siguiente:

Una llinia que xune'l cabu Ortegal col estremu occidental d'Ouessant (punta de Pern) al traviés d'esta islla al estremu oriental del mesmu (Lédénès) y dende ellí, escontra l'este, sobre'l paralelu 48º28' N hasta la mariña de Bretaña.
Limits of oceans and seas, páx. 9.[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Iglesias Gil, 1994, «El cantábricu oriental: tres posibilidad viarias a empiezos del Imperiu romanu», p. 17.
  2. Iglesias Gil, 1994, «El cantábricu oriental: tres posibilidad viarias a empiezos del Imperiu romanu», p. 18.
  3. Dymock, John; Dymock, Thomas (1833). Bibliotheca classica or a classical dictionary. Londres: Green & Longman, páx. 92.
  4. «A line joining Cape Ortegal with the West estreme of Ushant (Pointe de Pern) through this island to the East estreme thereof (Lédénès) and thence Eastward on the parallel 48º28' N to he coast of Brittany.».
    La traducción al español ye propia. La versión orixinal, n'inglés, ta disponible en llinia nel sitiu oficial de la «International Hydrographic Organization» en: https://www.iho.int/iho_pubs/standard/S-23/S-23_Ed3_1953_EN.pdf.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]