Germán Busch Becerra

De Wikipedia
(Redirixío dende Germán Busch)
Germán Busch Becerra
42. presidente de Bolivia

13 xunetu 1937 - 23 agostu 1939
David Toro - Carlos Quintanilla Quiroga
41. presidente de Bolivia

17 mayu 1936 - 22 mayu 1936
José Luis Tejada Sorzano - David Toro
Vida
Nacimientu San Javier (es) Traducir23 de marzu de 1903
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte La Paz23 d'agostu de 1939[1] (36 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Graduación Teniente coronel
Cambiar los datos en Wikidata

Germán Busch Becerra (23 de marzu de 1903San Javier (es) Traducir – 23 d'agostu de 1939La Paz) foi un militar y políticu bolivianu, presidente de la República ente 1937-1939. .

Biografía[editar | editar la fonte]

Esisten desalcuerdos sobre'l posible llugar de nacencia de Germán Busch Becerra: delles fontes conseñen que nació en San Javier (Santa Cruz), provincia de Ñuflo de Chávez nel departamentu de Santa Cruz, ente qu'otres afirmen que nació en El Carmen de Itenez, Departamentu de Beni. Sicasí, la fecha de nacencia ye segura: el 23 de marzu de 1904. Foi fíu del médicu alemán Pablo Busch y Raquel Becerra, boliviana d'ascendencia italiana.[2]

Cursó la instrucción primaria nel pueblu de la so nacencia y depués en Trinidá, la capital del Beni. Ingresó al Colexu Militar del Exércitu, na ciudá de La Paz, en 1922 con 18 años, onde llogró'l grau de subteniente de Caballería en 1927 y foi ayudante d'ordes del estáu mayor xeneral. Foi xubíu a teniente dempués de les sos esploraciones nel Chaco, antes de la guerra.

"Figura de rápida carrera militar y reconocíu heroísmu mientres la campaña del Chaco. Capitán, Mayor y depués Teniente Coronel en razón de los méritos conquistaos nos campos de batalla"
Personaxes Notables de Santa Cruz.Angel Sandoval

En xunetu de 1932 españó la Guerra del Chaco, ente Bolivia y Paraguay y el 11 de setiembre d'esi añu'l teniente Busch al mandu d'un escuadrón del RC-6 "Castrillo" que mientres 40 díes conduxera dende Cochabamba, xunir al destacamentu Peñaranda na zona del fortín Yujra, non ensin antes haber repelido diversos ataques de los reximientos paraguayos "Curupayty" y "Corrolades". L'oxetivu d'esti destacamentu yera romper, dende esi puntu, el cercu paraguayu sobre'l fortín Boquerón, pero'l cercu paraguayu foise cerrando, torgando l'accesu a otres unidaes de refuerzu na Batalla de Boquerón (1932). Dempués de 14 díes d'intensos ya infructuosos combates ante fuercies cimeros y meyor entrenaes nel combate nel monte empezó la retirada. Busch anotó nel so diariu:

"Empezamos el nuesu retíro […] Pasu per mediu d'una agua de bales. Sigue la masacre. Aumenta peligrosamente el númberu de muertos[…]. Por fin llogramos pasar tola zona onde s'atopaba l'enemigu y llegamos al Comandu. Toos ciscábamos pan y agua. Yá nun yéramos los rapazos entusiastes y fuertes que salimos de Oruro. Nun yéramos más que los sos espectros. Toos queríamos dinos".
Diariu del teniente bolivianu Germán Busch (Brockmann, 2007, p. 218)

Siete díes dempués tuvo que volver retirase de la llinia defensiva asitiada delantre del fortín Arce:

Na tarde de güei [30 de setiembre de 1932] nótase movimientu ente los soldaos y vese alloñar dellos grupos con direición al camín. Nós faemos lo mesmo y nel tropel abandonamos les nueses posiciones. Ye un actu vergonzosu. Desiértase en xunto frente al enemigu. Pero nestos momentos naide piensa. Llegamos a Arce [que falta] 5 llegües.
Diariu del teniente bolivianu Germán Busch (Brockmann, 2007, p. 222)

Foi xubíu a capitán pola so valentía en delles aiciones posteriores a la batalla del Boquerón.

"El so valor a toa prueba y el so remangu nes lides ente'l monte zarráu y la planicie rasa fueron día ente día amontando la so fama. Comandba el 5to. reximientu de Caballería col grau de capitán y la so actuación con ésti fíxo-y acreedor a distinciones y ascensos. Na última etapa de la campaña llegó a la Xefatura d'Estáu Mayor Xeneral y ganó ascendiente plenu, asina ente militares como ente criollos"
Cruceños Notables. Hernando Sanabria Fernández

Sandoval acuta: "Estremóse ante les sos tropes por executar téuniques de combate afeches al terrén en que s'actuaba, estremándose na midida de lo posible de los moldes prusianos qu'emplegó l'Estáu Mayor bolivianu como fracasada estratexa de confrontación bélica..."

Busch participó na política nacional de Bolivia, protagonizando tres golpes d'estáu y una Constituyente.

  • Corralito de Villamontes

Dempués del desastre de la batalla d'El Carmen, coles fuercies enemigues averándose a Villamontes, el presidente Salamanca decidió viaxar en persona a esa llocalidá pa destituyir al xeneral Peñaranda y reemplazalo pol xeneral José L. Lanza. El 27 de payares de 1934, a doce quilómetros del enemigu, los principales xefes del exércitu bolivianu ordenaron apuntar cañones contra'l xalé de la casa Staudt onde s'agospiaba'l presidente Salamanca. El mayor Busch, por orde del coronel David Toro, arrodió la residencia.

"De toles revoluciones o golpes d'Estáu en Bolivia, esta foi una de les más grotesques.[...] Soldaos armaos con fusiles y ametralladores, y con actitúes valentones, afalaes en dalgunos d'ellos pol alcohol libado mientres la nueche de vixilia, prindaron a la so víctima y más tarde esixéron-y el so arrenunciu. Salamanca robló'l documentu cuasi gociosu de que los militares, a quien nunca envalorara y a quien culpaba de los desastres de la guerra, quitaren de los sos llombos una cruz que se-y fixera demasiáu pesada y condergárense a sí mesmos ante'l xuiciu de la historia, con un actu que pol llugar y les circunstancies en que se producía tenía les carauterístiques d'una traición a la Patria.
Historiador bolivianu Querejazu Calvo (1977, p. 185)
  • Presidente Provisional de facto

En 1936 derrocó a José Luis Tejada Sorzano y apurrió-y el poder a José David Toro Ruilova, de quien foi'l so Xefe d'Estáu Mayor; sicasí l'alministración d'ésti ganó'l descontentu de la población indíxena y del exércitu, beneficiando coles sos midíes a la oligarquía. El 13 de xunetu de 1937, Busch realizó un movimientu políticu col respaldu de la oficialidá militar y sofitao pola ciudadanía, llogrando la dimisión de David Toro y asumiendo la Presidencia Provisional a los 33 años.


  • Presidente Constitucional

Convocó a eleiciones pa la Convención Nacional de mayu de 1938, la mesma qu'aprobó la nueva Constitución, una de les más importantes de la historia pol so calter social. D'alcuerdu a la convocatoria a eleiciones, foi escoyíu Presidente Constitucional pola Convención Nacional "pal periodu constitucional que va durar hasta'l 6 d'agostu de 1942" (Art 1. Llei del 27 de mayu de 1938).

El 21 de xunetu d'esi añu roblóse'l Tratáu de Paz, Amistá y Llendes ente Bolivia y el Paraguái, aprobáu pola Convención Nacional y coles condiciones establecíes pola alministración de Busch, principalmente con rellación al accesu de Bolivia al ríu Paraguay. El 24 de setiembre del mesmu periodu creó'l Departamentu de Pando.

  • Presidente dictador

El siguiente añu, la situación d'equilibriu políticu qu'había na Asamblea torgaba realizar los cambeos que riquía'l proyeutu del Presidente pal país, razón que la condució a declarase dictador a partir del 24 d'abril de 1939. Nos cuatro meses siguientes, Germán Busch realizó los cambeos más importantes de la so alministración.

La so muerte, siendo Presidente, el 23 d'agostu de 1939, sigue siendo un misteriu al nun establecese con claridad si tratar d'un asesinatu o un suicidiu.

Busch ye consideráu como un héroe bolivianu. La Provincia Germán Busch nel departamentu de Santa Cruz lleva'l so nome. La organización y lleis promulgaes mientres el so mandatu fueron el cimientu de los cambeos que más tarde se llevaríen a cabu na Revolución Nacional de 1952.

Ente les midíes más importantes del curtiu gobiernu de Germán Busch (1937-1939) destaquen: La nacionalización del Bancu Central; la nacionalización de les ganancies de la gran minería, monopolizada entós polos barones del estañu; la creación del Bancu Mineru; el primer Códigu de Trabayu de Bolivia, que ye base de l'actual Llei Xeneral del Trabayu; la Constitución de 1938, adelantrada pal so tiempu; l'abolición de la esclavitú y el pongueaje; la recuperación pal Estáu de YPFB; les regalías del 11% pa les rexones productores de petroleu; la reapertura de la Universidá Autónoma Gabriel René Moreno, cerrada pol gobiernu de Toro en 1936; la vinculación ferroviaria de Bolivia con Brasil y Arxentina, pol departamentu de Santa Cruz; la firma definitiva de la paz con Paraguay, que tuvo de devolver a Bolivia 20.000 quilómetros cuadraos como condición pa la paz dada por Busch (de lo contrario, el mandatariu dixera que se reiniciaríen les hostilidaes).

Ye consideráu unu de los presidentes más enigmáticos y vibrantes de tola historia republicana de Bolivia.


Predecesor:
David Toro Ruilova
36º Presidente de Bolivia

13 de xunetu de 1937 - 23 d'agostu de 1939
Socesor:
Carlos Quintanilla Quiroga

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 1048691063. Data de consulta: 14 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Bailey, Nasatir, pg 639

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Brockmann, Roberto (2007). El xeneral y los sos presidentes: vida y tiempos de Hans Kundt, Ernst Röhm y siete presidentes na historia de Bolivia, 1911-1939. La Paz (Bolivia): Plural. ISBN 9995411156, 9789995411152.
  • Querejazu Calvo, Roberto (1977). Llallagua: historia d'un monte. Cochabamba-La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibro.
  • Historia de Bolivia,5ª edición,editorial Gisbert.
  • Presidentes de Bolivia
  • Cruceños Notables, Hernando Sanabria Fernández. Llibrería Editorial Mocedá, 1998
  • Personaxes Notables de Santa Cruz, Ángel Sandoval Ribera. CRE, 2003.