Geopónicos

De Wikipedia

Llámase Geopónicos (del llatín Geoponici, y ésti del inesistente términu griegu Γεωπονικοι) o Scriptores rei rusticae a los antiguos autores griegos y romanos qu'escribieron sobre agricultura y ganadería.

Polo xeneral los griegos emprestaron menos atención que los romanos al estudiu científicu d'estes temes, que na dómina clásica consideraben una caña de la economía. Asina, el Económicu de Xenofonte[1] contién un aponderamientu de l'agricultura y los sos efeutos éticos beneficios, y tamién se topa muncha información nos escritos d'Aristóteles y de los sos pupilu Teofrasto. Sobre la mesma dómina que Xenofonte, el filósofu Demócrito de Abdera escribió un tratáu Περι Γεωργιας (‘sobre l'agricultura’), citáu con frecuencia y usáu profusamente polos compiladores posteriores de Geoponica (trataos agrícoles).

Diose mayor atención a estes temes nel periodu alexandrín. Varrón y Columela dan una llarga llista de nomes, ente ellos Hierón II y Arreyar III. Más tarde, Casio Dionisio de Útica tradució y embrivió la gran obra del cartaxinés Magón, qu'entá sería más entestada por Diófanes de Nicea en Bitinia pa usu del rei Deyotaro. D'estes y similares obres Casiano Baso compiló la so Geoponica, una fonte de la posterior Geoponica bizantina. Tamién puede faese mención de la pequeña obra Περι Γεωργικων de Miguel Psellos.

Los romanos, conscientes de la necesidá de caltener un numberosu y brengosu grupu de llabradores, esforciar dende bien ceo en inculcar a los sos llabradores una conocencia tanta teóricu como práuticu sobre la materia. La ocupación del granxeru yera considerada cercana n'importancia a la del soldáu, y los romanos distinguíos nun refalgaben la so práutica. Pa fomentar esto, la gran obra de Magón foi traducida la llatín por Décimu Silano por orde del Senáu Romanu. Mentanto, Catón el Vieyu escribiera'l so De Agri Cultura, un simple rexistru en llinguaxe llanu de les regles reparaes polos antiguos propietarios de tierres romanos más qu'un tratáu teóricu. Siguiéron-y los dos Sarsenes (padre y fíu) y Cneo Tremelio Escrofa, que les sos obres perder. L'eruditu Marcu Terencio Varrón de Reate, a la edá d'ochenta años, compunxo les sos Rerum rusticarum libri III, sobre agricultura, el cuidu del ganáu y la cría de pexes. Foi'l primeru en sistematizar lo que s'escribiera sobre la tema, y suplementar los trabayos d'otros cola esperiencia práutica qu'adquiriera mientres los sos viaxes.

Na dómina augusta, Cayo Julio Higinio escribió sobre agricultura y apicultura, Sabín Tiru sobre horticultura y, mientres los empiezos del Imperiu, Julio Grecino y Julio Áticu sobre vitivinicultura y Cornelio Celso (más conocíu pol so De medicina) sobre agricultura. Sicasí, les principales obres d'esti tipu son les de Lucio Xunu Moderato Columela, De arboribus y D'agricultura. Sobre la metá del sieglu II, los dos Quintilios, naturales de Troya, escribieron sobre la tema en griegu. Ye de destacar que la obra de Columela exerció menos influencia en Roma ya Italia que nel sur de Galia y España, onde l'agricultura convertir nuna de les principales materies d'instrucción nes instituciones educatives cimeres que taben surdiendo nestos países. Una consecuencia d'esto foi la preparación de manuales de tipu popular pal usu nes escueles. Nel sieglu III Gargilio Marcial de Mauritania compiló una Geoponica en qu'incluyía la botánica médica y l'arte veterinariu. La Opus agriculturae de Paladiu (sieglu IV), en catorce llibros, que deriva en gran parte de Columela, ta reorganizáu nun calendariu agrícola, nel que les distintes ocupaciones rurales disponer nel orde de los meses. El decimocuartu llibru (sobre la silvicultura) ta escritu n'elegíacos (ochenta y cuatro pareados). Caltiénense la obra completa de Paladiu y fragmentos considerables de Gargilio Marcial.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ver tamién Xenofonte, Memorables ii.4.