Garlitos

Coordenaes: 38°52′48″N 5°02′53″W / 38.88°N 5.0480555555556°O / 38.88; -5.0480555555556
De Wikipedia
Garlitos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Garlitos (es) Traducir Domingo Serrano Tejada
Nome oficial Garlitos (es)[1]
Nome llocal Garlitos (es)
Códigu postal 06656
Xeografía
Coordenaes 38°52′48″N 5°02′53″W / 38.88°N 5.0480555555556°O / 38.88; -5.0480555555556
Garlitos alcuéntrase n'España
Garlitos
Garlitos
Garlitos (España)
Superficie 129.3 km²
Altitú 554 m
Llenda con Siruela, Baterno, Chillón, Capilla y Risco
Demografía
Población 539 hab. (2023)
- 305 homes (2019)

- 282 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Badayoz
0.05% de Estremadura
0% de España
Densidá 4,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
garlitos.es
Cambiar los datos en Wikidata
Vista Panorámica del conceyu de Garlitos.

Garlitos ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Situación[editar | editar la fonte]

Atopar al nordeste de la provincia de Badayoz a la vera derecha del ríu Zújar, na llende meridional de la contorna de La Siberia, sobre l'estremu contrariu que Castilblanco y Valdecaballeros, constituyendo'l nucleu más antiguu de los que s'alcuentren na redolada de Siruela. Falta a la capital, Badayoz, 206 km y pertenez al Partíu xudicial d'Herrera del Duque.

El nome del pueblu, Garlitos, d'orixe prerromanu, significa "pasu estrechu".Otra esplicación sobre'l so orixe tien que ver col garlito, rede rudimentaria a manera de tela d'araña y fecha con cuerda y cachos de caña, que yera utilizada na pesca de ríu.[2]

Población[editar | editar la fonte]

Con 129,3 km², a 554 msnm, la so población ye de 688 habitantes, 357 varones y 331 muyeres (INE 01-01-2008).

El so xentiliciu ye garliteño, garliteña.

Ta hermaniáu con Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)

Historia[editar | editar la fonte]

Ye'l nucleu más antiguu de los que s'alcuentren na redolada de Siruela. D'orixe romanu, anque los árabes dexaron buelgues del so pasu pola llocalidá. La memoria de los sos antecedentes romanos caltener nel nome de "la ciudá de Minerva" qu'entá apliquen los naturales. La so esistencia ta documentada en dómina árabe, de la que perduren restos d'un castiellu. Tres reconquistar integrar so los templarios na xurisdicción de Capilla, y más tarde nes posesiones del Duque de Benavente. En 1594[3] formaba parte de la Tierra de Capilla na Provincia de Trujillo. Algamó la categoría de "villa" en 1635) y pasó a pertenecer al Duque de Béxar.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Puebla de Alcocer.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 151 llares y 543 vecinos.[5]

Xeografía urbana[editar | editar la fonte]

Urbanísticamente, el nucleu componer de dos árees bien estremaes. Una, más antigua, d'estructura irregular y apertada, qu'ocupa la parte de mayor elevación, y otra moderna, con mayor estensión y trazáu regular, que s'estiende pelos terrenes llanos.

Nes llendes de Garlitos, narren les sos xentes la esistencia d'una encina que tenía la carauterística de dar el so frutu cola imaxe de la Virxe, yá que nesi llugar apaeció la Virxe de Nazaret.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Nel terrén artístico y monumental la realización más reseñable ye la ilesia parroquial de San Xuan Bautista, na archidiócesis de Toledo. Trátase d'una construcción de piedra y lladriyu, orixinaria del sieglu XV, executada acordies con el modelu de pequeñu templu rural dominante nel territoriu, que pola so antigüedá y configuración resulta pieza d'interés. El so elementu más carauterizáu ye una capiya llevantada en 1613, según traces, del maestru canteru Juan Bautista de Montenegro.

Sobre la fachada del Conceyu vieyu caltiénse una llábana romana topada na redoma de la población.

Na redoma de la población, sobre'l puntu onde al paecer llevantar na antigüedá un templu a Cibeles y más tarde una basílica visigoda, atópase la ermita de Ntra. Sra. de Nazaret, obra de notable arquiteutura, con gran cuerpu y espadaña gradiada, que la so figura recuerda la de la ilesia vieya de Peñalsordo, sobre que los sos murios llucen llábanes romanes alusives a Miróbriga. Otra ermita destacada foi la ermita de San Antón, yá sumida.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Na cocina de Garlitos tienen un papel sobresaliente les ellaboraciones culinaries basaes nel guisu de los pexes de les corrientes fluviales y banzáu de La Serena, rio Zújar, cercanos.

Cuando se cocinen a vera de l'agua, son rustíos con lleña de atarfe, tamujas o encines, ensin más aditamentos qu'unos granos de sal. En casa, si la pieza consiguida ye grande, facer en estofados, al fornu, o col adobo realizáu a base de bon vinagre, aceite d'oliva y quiciabes con un pocu de pimentón. Si los pexes son más pequeños, pueden cocinase con distintos estilos: fritos, n'ayu, en pistu, en salmorejo o escabechados.

Fiestes[editar | editar la fonte]

N'honor de La nuesa Señora de Nazaret el día 8 de setiembre celébrense unes singulares fiestes, que'l so actu más señaláu ye una procesión, na que los participantes percuerren el pueblu al son de tamboriles, formando una comitiva detrás de tres insignia denominaes abanderáu, mingala y pinche. Eso si anque les fiestes sían singulares, si vienen non se arrepentiran.

Otres fiestes[editar | editar la fonte]

  • San Antón, (17 de xineru).
  • Selmana Santa.
  • Virxe de les Trampes, (15 d'agostu)
  • San Roque, (16 d'agostu)
  • Virxe de Nazaret, (8 de setiembre)

Caza y pesca[editar | editar la fonte]

Garlitos cunta con grandes cotos cinexéticos de caza menor y de pesca (barbu común, barbu comizo, lucio, carpa, black-bass, anguila, percasol, boga, pardilla, cámbaru coloráu, etc.)

La so cuenca fluvial ye bien abierta, con una llanura periférica de terrén onduláu y desarbolado, que constitúi la "Serena Esteparia" d'unes 100.000 hai. Tien dos banzaos consecutivos nel ríu Zújar, siendo'l de La Serena'l mayor d'España: 3.232 hm³ y 14.000 ha.

Pacional d'aprovechamientu ganaderu ovín y cultivos ocasionales de cebera.

Per otru llau, ye un enclave escepcional pa les aves esteparias nidificantes, según invernantes.

La contorna[editar | editar la fonte]

La redolada[editar | editar la fonte]

Garlitos ta arrodiáu de paisaxes de gran guapura que compaxinen coles mesmes sentimientos estéticos y necesidaes vitales que conviden a una detenida contemplación. El Llibru de la Montería d'Alfonsu XI, qu'ente otros munchos valores ufierta'l de Caminar Hispánica, yá que dexa trazar les rutes de montería, afayar un turismu rural que puede resultar curiosu.

Les mines[editar | editar la fonte]

La puxanza de la minería que tuvo llugar n'Europa mientres tol sieglu XIX y principios del XX punxo de manifiestu la esistencia d'importantes llabores mineros antigües na mayoría de los xacimientos prospectados o trabayaos. Tolos grandes xacimientos conocíos fueren yá esplotaos en dómina romana, dalgunos inclusive tamién con anterioridá. L'atribución a dómina romana de los trabayos atopaos realizar según la magnitú y la teunoloxía emplegada, según por evidencies arqueolóxiques atopaes nos antiguos llabores mineros. La investigación actual sobre la minería romana dende'l puntu de vista de la inxeniería atopar cola problemática de la reactivación posterior de la mayoría de los trabayos mineros antiguos, ensin apenes rexistros arqueolóxicos previos, polo que la perda de datos foi bien importante y difícil de cuantificar. Les campañes de conquista de los romanos punxeron nes sos manes el control de zones de muncha tradición minera. Nestos casos nos que los xacimientos, pola so estensión o nivel de trabayos, yá taben abondo reconocíos, a cencielles llindáronse a racionalizar les estructures de les esplotaciones pa dar en la so profundización, resolviendo con ésitu'l principal problema, que yera la esistencia d'agua nel laboreo. La progresión de cualquier esplotación enfrentar cola necesidá d'afondar de cutio los llabores pa poder caltener los niveles de producción, polo qu'a midida que aumenta la fondura'l problema de l'agua acentúase.

La solución efectiva más aplicada dende antiguu pa resolver los problemes de desaguadoriu y accesu foi la realización de galeríes de drenaxe naquelles esplotaciones onde'l relieve del terrén ye favorable, algamando'l so máximu esponente en dómina romana por aciu grandes trazaos que lleguen a tener en dellos casos hasta cuasi dos quilómetros de llargor y anque se conocen dellos exemplos de galeríes de desaguadoriu dende la Edá del Bronce el so curtiu trazáu d'apenes una decena de metros nun almite comparanza coles grandes obres de desaguadoriu romanes nes que foi precisu utilizar téuniques de topografía soterraña, non desenvueltes enantes y de les que pel momento non se tienen evidencies materiales, pero que los sos resultaos son evidentes.

  • Los lucernarios

El llume nos frentes de trabayu realizar por aciu llámpares d'aceite, lucernas, ellaboraes en magre cocíu, asemeyaos a aquelles que yeren utilizaes nel ámbitu domésticu romanu, que'l so diseñu y decoración dexa dacuando'l so encuadre nun periodu determináu. L'allugamientu de les llámpares faíase sistemáticamente en pequeñes oquedades escavaes nos enfastiar. Estos buecos reciben el nome de lucernario y la so distribución y espaciado puede dar dalguna idea de los ciclos de trabayu nel interior de la mina.

  • Ferramientes

Como útiles d'arranque, nos trabayos mineros soterraños romanos introduzse l'usu xeneralizáu de ferramientes de fierro frente a los preseos de piedra y güesu de dómines anteriores. Utilícense cuñas metáliques o de madera, martiellos diversos, picos y punteros, sofitaos por garabatu y palas pa cargar el mineral. Sigue utilizándose el fueu y agua alternativamente nel interior de les mines pa romper la roca bien dura, tantu pa la meyora de galeríes como pal abatimientu de mases de roca mineralizada.

Como sistema básicu de sostenimientu y entibación de llabores mineros sigue calteniéndose l'usu de la madera. El so usu ta constatáu yá dende l'antigüedá polos restos apaecíos n'esplotaciones mineres. El tresporte del mineral hasta la superficie venía realizándose manualmente n'espuertes y capazos poles mesmes llabores d'esplotación y galeríes. Pa les operaciones de izado utilizábense cables iguaos con fibres vexetales o cueru, bien direutamente o combinaos con polees, que'l so usu xeneralizar.

La minería soterraña concéntrase principalmente nes paraxes conocíes como Les Minillas y El Borrachu, anque tamién merecen mención, el filón de Cañalarga, con Barita y Galena con una corrida de dellos quilómetros y la mina de Plomu y Cinc de Santa Isabel.

  • Les Minillas

Les Minillas constitúin una mineralización típicamente filoliana. El complexu mineru asítiase a unos 2 km al sureste de la llocalidá, 38º 51´N - 5º 1´W y apuértase dende esta por aciu un carril conocíu pel Camín Colorao, que se dirixe precisamente a les mines. Esplotáronse diversos filones de galena encajantes n'esquistos silúricos. Los estensos llabores antiguos inclúin trincheres y minería soterraña hasta 173 metros. Se documentó una galería de desaguadoriu nel nivel de 40 m y mientres el laboreo modernu apaecieron tamién entibos y una polea de encina según lucernas y fragmentos d'ánfores, nada d'ello calteníu. En superficie tantu nes n'escombreres como nun posible asentamientu caltuviéronse materiales del sieglu unu antes de Cristu – Rev. Arqueoloxía nᵘ58 (1986) - 10-18. -. La esplotación moderna realizar nuna corrida de más de 500 m. por aciu dos pozos principales, llamaos de San Pedro y San Pablo. La mineralización ye de galena argentífera (AgPb), con ganga de cuarzu-carbonataos, dándose por remataes los llabores nos años 70.

  • El Borrachu

El Borrachu constitúi una de les árees más interesantes dende'l puntu de vista xeolóxicu de la rexón, pos na mesma se superponen diversos procesos de formación de roques y metales, xuníos a un paisaxe singular, condicionáu pol encajamiento del río Esteres. La mineralización ye de Cerusita, que la so etimoloxía provién de la pallabra llatina cerusa, que significa plomu blancu. Esisten dos mineralizaciones distintos:

  • El Borrachu Antiguu

Los llabores mineros del Borrachu Antiguu estender en paralelu al valle del río Esteres. La so proximidá a este fizo que los llabores tuvieren que ser abandonaes, pos a ciertes fondures el desaguadoriu yera yá imposible. Nestes llabores esplotóse'l llamáu filón Sergio. La mineralización constituyir Galena Argentífera, con Pirita y Cuarzo-Carbonato como ganga.

  • El Borrachu Nuevu

El Borrachu Nuevu ye otra mineralización formada por dos filones principales: Perlla y Esperanza–Potentes. La mineralización ta constituyida por Galena Argentífera. Los llabores mineros tuvieron n'actividá hasta los años 70 y la principal realizar nel pozu Perlla.De “Alarcón, M. (1985). Petroloxía y mineraloxía de la Granodiorita de Garlitos. Tesis de Llicenciatura. Universidá de Granada”. Tantu nes Minillas como nel Borrachu atopáronse martiellos mineros de piedra qu'atestiguaríen una esplotación prerromana. RevArqueologia nᵘ58 (1986)10-18.

Tierra Blanca de Garlitos[editar | editar la fonte]

El caolín, términu d'orixe chinu, ye un magre puro y blanco, que vien de la descomposición de les roques de feldespatu, preséu, ente otres munches aplicaciones, pa la fabricación de porzolanes y pa dar blancura y gramaje al papel. Nel nuesu pueblu utilizar pa blanquiar l'interior de les cases o enjalbegar y el so comerciu taba amenorgáu a les llocalidaes de la redolada, onde se conocía col nome de “Tierra Blanca de Garlitos”.

Yá en 1530 afitáronse facilidaes a los vecinos de Siruela pa beneficiase de la Tierrablanca de Garlitos, que'l so laboreo tuvo centráu nos Terreros y diose por rematáu na década de los años 60.

Un equipu multidisciplinar sofitáu pola Comunidá de Madrid y coordináu pol Institutu de Cerámica y Vidriu del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, CSIC, encetó l'estudiu integral de l'actividá granible de la Real Fábrica de Porzolanes del Bon Retiru, creada por Carlos III arriendes de la introducción de la porzolana china n'Europa a lo llargo del sieglu XVIII y que'l so precipitáu final, de resultes de la guerra de la Independencia, causó la perda de la mayor parte de la documentación, envolubrando la so hestoria nuna trupa nebulosa, namái allumada por delles aportaciones aisllaes. De los cuatro dómines en que s'estrema l'actividá de la Real Fábrica, los autores de la investigación establecieron, nunos primeros estudios, cual foi'l procesu de fabricación y la constitución mineralóxica de les porzolanes del últimu periodu correspondiente a Bartolomé Sureda, presentando los resultaos realizaes sobre una pieza, procedente de les escavaciones arqueolóxiques realizaes nel llugar qu'ocupó la Real Fábrica del Bon Retiru ente los años 1760 y 1803 y de la so composición paez deducise que la muestra foi formulada como les porzolanes chines clásiques, ye dicir a base de cuarzu, feldespatu y caolín. L'estudiu microestructural punxo de manifiestu que se trata d'un material con baxa porosidá y constituyíu por bien pequeños cristales de cuarzu y la bien uniforme microestructura del soporte conduz-yos a la conclusión de que, bien probablemente, utilizar na so fabricación un solu tipu de magre y que de tolos posibles materiales ensayaos ente 1784 y 1803 l'únicu material que pudiera utilizase na formulación de la pasta de porzolana, ye'l denomináu magre de Garlitos. Dicha magre puede considerase como representativa de les denominaes tierres blanques, utilizaes dende antiguu pa enjalbegar les cases. Conclusión a la que lleguen los autores dempués d'haber analizaos dos muestres tomaes de la zona de Garlitos. La observación de la testura dempués de los ensayos de cocción preliminares, induciría, nel casu de la tierra blanca de Garlitos, al so usu como tal.

Los Molizares[editar | editar la fonte]

A unos dos quilómetros al sureste de Garlitos estiéndense los afloramientos d'un macizu de roques intrusivas de composición granodítica de tipu berrocal, anque non perfectamente desenvueltu, cortáu pel ríu Esteres. La carretera nueva que dende la d'Almadén a Peñalsordo llega a Garlitos bordiar y curtia tangencialmente pel so estremu SO y ufierta unes bones vistes del so relieve. A güeyu reconozse como una testura granular de granu mediu finu, según una cierta bayura de minerales escuros, fundamentalmente biotita, que-y confier una tonalidá gris escura. La so mineraloxía inclúi plagioclasa, cuarzu, feldespatu potásicu y biotita como minerales mayoritarios y presenten mineralizaciones de sulfuros de plomu y cinc de calter filoniano.

Los Molizares de Garlitos presenten carauterístiques que los faen interesantes pa la so esplotación comercial como roca industrial, pero la fracturación que presenten torga toa esplotación, d'esta forma, nun esiste en tola so estensión cartográfica nenguna cantera reseñable.

Como amuesa del so usu como material noble emplegáu na construcción, el pueblu caltién pieces d'esta piedra perfectamente llabraes a la entrada de les cases, a manera d'estragal.

El banzáu de la Serena[editar | editar la fonte]

El banzáu de La Sele'l so nome de la contorna onde ta allugáu, siendo'l banzáu mayor d'España y el terceru d'Europa tres el de Kremasta, en Grecia y Alqueva en Portugal. Lo que más sospriende de la presa de La Serena ye que ta construyida ente dos banzaos, con agua a entrambos llaos. La presa, tien 91 m d'altor y un llargor de 580 m en coronación. La so construcción, realizada ente los años 1985 y 1991, foi bastante complexa. Precisáronse más d'un millón de metros cúbicos de formigón y supunxo restituyir 89 km de carreteres, 3.285 m de nuevos viaductos, según 1,5 km de víes de ferrocarril. La so gran capacidá, 3.232 hm³ dexa caltener llenu'l banzáu del Zújar que riega 22.000 ha y gracies al túnel reversible de interconexón ente los banzaos d'Orellana y Zújar, puede tamién unviar agua a la zona regable de Orellana, amás, tien instalada una central de producción d'enerxía llétrica de 23.300 kW de potencia. Abrió per primer vegada los sos alliviaderos el 8 de febreru de 1997 p'anubrir 14.000 hai, con 500 km de mariña. El presupuestu de la obra averar a los 20.000 millones de pesetes, de los que 6.000 fueron dedicaos a les espropiaciones. La construcción del banzáu supunxo la creación d'un microclima de mugor y frescor insólitos na zona.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Garlitos-Badayoz- Estremadura, http://www.entrepueblos.com/conceyu-garlitos/
  3. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  4. Cervantes Virtual [1]
  5. Conceyu Códigu INE -06-057. [2]