Garcinia mangostana

De Wikipedia
Garcinia mangostana
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Angiospermae
Clas: Magnoliopsida
Orde: Malpighiales
Familia: Clusiaceae
Xéneru: Garcinia
Especie: Garcinia mangostana
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Garcinia mangostana ye un árbol tropical perenne, orixinariu d'Indonesia.

Descripción[editar | editar la fonte]

L'árbol algama un tamañu de 7 a 25 m d'altor, tien un xamasca bien trupu siempres verde de fueyes opuestes, grandes con nervadura central, con forma elíptica ovalada y el ápiz acumináu y curtiu. El frutu comestible tien una corteza (exocarpio) de fondu color púrpura acoloratáu cuando madura. Botánicamente un arilo, la fragante carne comestible puede describise como duce y agria, con sabor cítricu y testura de durazno. El mangostán ta estrechamente rellacionáu con otres frutes tropicales comestibles, como'l mangostán botón y el mangostán gota de llimón. Botánicamente, nun tien rellación dalguna col mangu.

Tufts University Boston (MA; USA)

Lleendes, orixe xeográficu y aplicaciones culinaries[editar | editar la fonte]

Hai una lleenda sobre la Reina Victoria ufiertando un pagu a quien pudiera apurri-y la fruta afamao.[1]

Ye un árbol netamente tropical, namái puede crecer en condiciones consistentes de calor, esposiciones a temperatures per debaxo de 4 °C (40 °F) xeneralmente van matar una planta madura.

Por cuenta de restricciones n'importaciones, el mangostán nun ye comúnmente disponible al públicu. Como resultáu d'esportaciones dende les sos rexones normales de crecedera nel Sureste Asiáticu, la fruta fresco ta disponible en temporaes en dellos mercaos bien especializaos y raramente en seiciones de frutes en supermercaos de Norteamérica y Europa. El mangostán y los sos productos rellacionaos, tales como zusmios y suplementos nutricionales impórtense llegalmente a Estaos Xuníos d'América agora que se retiró una prohibición nel 2007.

El mangostán llograr con facilidá enlatáu y conxeláu nos países d'Occidente. Ensin sulfatamientu o irradiación como fruta fresco, la importación del mangostán foi históricamente illegal en volúmenes de calter comercial hasta los puertos d'EEXX por cuenta de procupaciones de que traen la mosca de la fruta asiático Tephritidae, que pondría en peligru los cultivos n'EEXX. Esta posición camudo oficialmente'l 23 de xunetu del 2007, cuando importaciones irradiaes dende Tailandia fueron aprobaes pola USDA.[2]

Del 2006 a la fecha, embarques de baxu volume priváu de frutes cultivaes en Puertu Ricu lleguen pa satisfaer la demanda de restoranes gourmet d'EEXX quien sirven los arilos como un postre gourmet.[3] En 2007, per primer vegada, mangostán frescu tamién se viende en tiendes de delicatessen por precios hasta de 45 dólares la llibra en Nueva York.[4]

Esti árbol foi traíu a San Sebastian de Maruxu, Tolima Colombia polos ingleses a principios del sieglu 20 y ellí cultívase con mapa y recuéyense grandes colleches de mangostino.

Antes de maurecer, el pulgu del mangostán ye fibrosu y firme, faise cada vegada más blandu y bono d'abrir al maurecer la fruta.

Maduración del exocarpio y el arilo comestible[editar | editar la fonte]

La fruta xuvenil del mangostino, que nun riquir de fertilización pa formase (vease agamospermia), apaez primeru verde pálidu o cuasi blancu na solombra del dosel. A midida que la fruta engrandar nos siguientes dos a tres meses, el exocarpio escurecer a un color verde más escuru. Mientres esti periodu, la fruta crez hasta que la so exocarpio ye de 6-8 centímetros de diámetru esterior, quedando duru hasta'l final, una abrupta fase de maduración.

La química del exocarpio subsuperficial del mangostán toma una serie d'acedos polifenólicos qu'inclúi xantonas taninos, los qu'aseguren una astringencia que inhibe la infestación d'inseutos, fungos, virus de plantes, bacteries y la depredación d'animales, mientres el frutu ta inmaduru. Los cambeos de color y allandiadura del exocarpio son los procesos naturales de maduración qu'indiquen que la fruta puede comese y que les granes terminaron el so desenvolvimientu.[5]

El mangostino produz una grana recalcitrante y tien de caltenese húmedu pa permanecer vidable hasta la guañada. Les granes de mangostino son nucelares n'orixe y non la resultancia de la fecundación, granen tan llueu se retiren de la fruta y muerren rápido si déxase que s'ensuguen.[6]

Una vegada que la fruta mangostán en desenvolvimientu detuvo la so espansión, se aletarga la síntesis de clorofila y empecípiase una nueva fase de coloración. Primero con estríes de color coloráu, la pigmentación exocárpica pasa de verde a colloráu y a púrpura escuru, lo qu'indica la fase final de maduración. Esti procesu tien llugar mientres un periodu de diez díes nel cual la comestibilidad de la fruta llega al so máximu.

L'endocarpiu comestible del mangostán botánicamente defínese como un arilo cola mesma forma y tamañu d'una mandarina de 4 a 6 centímetros de diámetru, pero de color blancu. El círculu de arilos cuneiformes contién 4 a 8 segmentos, los más grandes portadores granes apomícticas que nun son comestibles nun siendo que se turrar.

De cutiu descríbese como una delicia, los arilos ufierten un arume bien delicao, cuantitativamente tien alredor de 400 vegaes menos componentes químicos que les frutes fragantes, lo qu'esplica la so relativa sotileza.[7] Los principales componentes volátiles tienen tonos encarambelaos, de campera y mantega, como parte del arume del mangostán tán el hexil acetato, hexenol y el α-copaeno.

Na parte inferior de la exocarpio, veres que son el remanente del estigma, apaecen ordenaos como los radios d'una rueda y correspuenden al númberu de seiciones del arilo.[8] Los mangostinos lleguen a edá frutal n'a lo menos 5 a 6 años, pero lo normal ye de 8 a 10 años.[9]

Variedaes[editar | editar la fonte]

Según Rincón, la fruta de los árboles de plántulas ye abondo uniforme, y namái una variante distinta ye conocida y que s'atopa nes islles Joló (Filipines). El frutu ye grande, la corteza más gruesa de lo normal, y la carne más acedo, el sabor más pronunciáu. Nel norte de Borneo, una forma aparentemente montesa tien namái 4 carpelos, cada unu conteniendo una grana totalmente desenvueltu, y esto probablemente nun ye únicu.

Clima[editar | editar la fonte]

El mangostán ye ultra-tropical. Nun puede tolerar temperatures inferiores a 40 º F (4,44 º C), nin percima de 100 º F (37.78 º C). Les plántulas de viveru muerren a 45 º F (7,22 º C). Ye de normal rique un altu mugor atmosférico y una precipitación añal de siquier 50 en (127 cm), y non llargos periodos de seca. En Dominica, los mangostanes que crez nun área que tien 80 en (200 cm) d'agua añal de cuidu rique especial, pero los d'otra llocalidá con 105 nel (255 cm) y el suelu con una meyor capacidá de retención de mugor.

Suelo[editar | editar la fonte]

L'árbol nun s'afai a la piedra caliar y desenvuélvese meyor en suelos fondos, ricos orgánica, especialmente arenosu o laterita. Na India, los exemplares más granibles tán en magre que contién enforma material gruesu y un pocu de folla. En suelos arenosos aluviales son fayadizos y sol sable nel humus contribúi a los baxos rendimientos. L'árbol precisa un bon drenaxe y la capa freática ten de ser alredor de 6 pies (1,8 m) per debaxo del nivel del suelu. Sicasí, na Zona de la Canal, los montes granibles del mangostán estableciéronse nel que ta demasiáu húmeda pa otra fruta árboles en banzaos que riquen canales de drenaxe ente les fileres y en situaciones onde los raigaños bañar con agua que flúi la mayor parte del añu, a pesar de la fechu de que l'agua enllancada nes cames de viveru va matar les plantes de pebidal. El mangostán tien de ser protexida de los vientos fuertes y borrina salino, según suelu salín o agua. Pero tamién muerre si escarez d'agua.

Temporada y collecha[editar | editar la fonte]

A baxes altitúes en Ceilán la fruta maduro de mayu a xunetu, n'elevaciones más altes, en xunetu y agostu o agostu y setiembre. Na India, hai 2 estaciones de fructificación distintes, una nel periodu del monzón (xunetu-ochobre) y otru d'abril a xunu. Puertu Ricu nos árboles de fruta, a plenu sol en xunetu y agostu, árboles de solombra, en payares y avientu.

El retayu ye irregular y el rendimientu varia d'un árbol a otru y de una estación a otra. La primer collecha puede ser de 200 a 300 frutos. El rendimientu permediu d'un árbol adultu ye d'unos 500 frutos. El rendimientu aumenta de manera constante hasta los 30 años de soportar cuando los cultivos de 1.000 a 2.000 frutos pueden llograse. En Madras, los árboles individuales ente les edaes de 20 y 45 años dieron los sos frutos ente 2.000 y 3.000. Productividá darréu torna gradualmente, anque l'árbol inda va ser fructificación menos 100 años d'edá

El maduror midir pol desenvolvimientu plenu de color y llixera allandiadura. Picking puede faese cuando los frutos son un pocu inmadura, pero tienen de tar dafechu madura (desenvueltu) o que nun maurecen dempués de la collecha. Los frutos tienen de ser collechaos a mano dende escaleres o per mediu d'un polu de corte y nun se va dexar a cayer.

Caltenimientu de la calidá[editar | editar la fonte]

En secu, l'almacenamientu caliente, zarráu, mangostanes facer de 20 a 25 díes. Periodos más llargos causar que la piel esterior pa endurecer y el pulgu pa convertise en gomosu; más tarde, la corteza endurezse y conviértese en malo d'abrir y la carne vuélvese seca.

Mangostanes maduros caltienen bien mientres 3 a 4 selmanes d'almacenamientu a 40 º a 55 º F (4,44 º -12,78 º C). Los ensayos de la India demostraron que les condiciones óptimas p'almacenamientu en fríu son temperatures de 39 º a 42 º F (3,89 º -5,56 º C) y mugor relativo de 85 a 90%, que caltienen la calidá mientres 49 díes. Encamiéntase que los frutos envolubrar nun pañuelu de papel y envasáu de 25 a-la caxa de lluz en caxes de madera con rellenu de forgaxa. Frutos tomó un pocu verdes fueron unviaos dende Birmania nel Reinu Xuníu nel 50 º a 55 º F (10 º -12,78 º C). De 1927 a 1929, les unviaes de prueba facer de Java a Holanda a 37,4 º F (aproximao 2,38 º C) y los frutos que s'atopen en bones condiciones mientres 24 díes.

Plagues y enfermedaes[editar | editar la fonte]

Poques plagues fueron reportaes. Un guxanu que s'alimenta de les sos fueyes na India, seique puede ser la mesma qu'ataca a nuevos biltos nes Filipines y que foi identificada como Orgyra-SP. La poliya de la familia mata, Lymantridae. Una pequeña formiga, Myrnelachista ramulorum, en Puertu Ricu, coloniza los árboles, túneles nel tueru y les cañes, y los daños que la nueva crecedera. Los ácaros vegaes desfiguran los frutos con pequeños mordigaños y arañazos. Frutos dafechu maduros son atacaos polos monos, esperteyos y aguarones n'Asia.

Un problema fisiolóxicu importante que se llama "goma guta" s'evidencia pola exudación de látex sobre la superficie esterior de los frutos y nes cañes mientres los periodos d'agües intenses y continues. Nun afecta la calidá comestible. Ciertu craqueo de la fruta puede producise por cuenta de la absorción escesiva de mugor. Nos frutos sedaos la carne va tar enchida y blandia. Dellos moretones causaos pola fuercia de les nubes pueden ser un factor importante en dambes d'estes anormalidaes. Les frutes espuestes al sol fuerte puede tamién exudar látex. Los mangostanes producíos n'Hondures, de cutiu tienen cristal-como "piedres" na carne y que pueden faer que la fruta nun seya comestible por completu.

Usos como alimentu[editar | editar la fonte]

Pa escoyer los meyores frutos de la tabla, escoyer aquellos col mayor númberu de lóbulos del estigma nel ápiz, pos estos tienen el mayor númberu de segmentos carnosos y polo tanto'l menor númberu de granes. Los númberos siempres se correspuenden. Los mangostanes suelse comer fresca como postre. Unu namái tien que caltener la fruta col pedúnculu escontra baxo, tomar un cuchiellu afiláu y cortar alredor de la metá dafechu al traviés de la corteza, y llevante la parte cimera, lo que dexa los segmentos carnosos espuestos nel coloríu "copa"-la metá inferior de la corteza. Los segmentos llevantar a cabu per tenedor.

Los segmentos carnosos dacuando caltiénse, pero dizse que pierden el so sabor delicao nes conserves, especialmente si pasteurizada pa tanto como 10 minutos. Les pruebes demostraron que lo meyor ye utilizar un sirope 40% y esterilizar mientres namái 5 minutos. Los frutos más acedos son los meyores pa caltener. Pa faer mermelada, en Malasia, los segmentos ensin granes ferver con una cantidá igual d'azucre y unos dientes de 15 a 20 minutos y asítiase en frascos de vidriu. En Filipines, una reserva faise a cencielles ferviendo los segmentos d'azucre morico, y les granes pueden incluyise p'arriquecer el sabor.

Les granes cómense dacuando namái dempués de ferver o rustir.

Otros usos[editar | editar la fonte]

Les cañes de la mangostina utilícense como cepiyu de dientes en Ghana. La corteza de la fruta contién d'un 7 a un 14% de taninos, catequinas y colofonia, y utilízase pal curtido de cueru en China. Tamién produz un tinte negru. [10]

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Garcinia mangostana describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 443–444. 1753.[11]

Sinonimia
  • Mangostana garcinia Gaertn. [12]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. Berendsohn, W.G., A. K. Gruber & J. A. Monterrosa Salomón. 2009. Nova Silva Cuscatlanica. Árboles nativos ya introducíos d'El Salvador. Parte 1: Angiospermae - Families A a L. Englera 29(1): 1–438.
  2. Correa A., M.D., C. Galdames & M. Stapf. 2004. Cat. Pl. Vasc. Panamá 1–599. Smithsonian Tropical Research Institute, Panama.
  3. Flora of China Editorial Committee. 2007. Flora of China (Clusiaceae through Araliaceae). 13: 1–548. In C. Y. Wu, P. H. Raven & D. Y. Hong (eds.) Fl. China. Science Press & Missouri Botanical Garden Press, Beijing & St. Louis.
  4. Hammel, B. E. 2010. Clusiaceae. En: Manual de Plantes de Costa Rica. Vol. 5. B.E. Hammel, M.H. Grayum, C. Herrera & N. Zamora (eds.). Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 119: 1–54.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]