Garcihernández

Coordenaes: 40°51′37″N 5°25′57″W / 40.860277777778°N 5.4325°O / 40.860277777778; -5.4325
De Wikipedia
Garcihernández
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Garcihernández (es)[1]
Códigu postal 37810
Xeografía
Coordenaes 40°51′37″N 5°25′57″W / 40.860277777778°N 5.4325°O / 40.860277777778; -5.4325
Garcihernández alcuéntrase n'España
Garcihernández
Garcihernández
Garcihernández (España)
Superficie 47.59 km²
Altitú 814 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 418 hab. (2023)
- 236 homes (2019)

- 213 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
garcihernandez.es
Cambiar los datos en Wikidata
Iglesia San Xuan Bautista

Garcihernández ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra d'Alba. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá Tierres del Tormes.[3]

Amás de la mesma Garcihernández, el so conceyu ta formáu poles llocalidaes d'El Pardo, Garcihernández, La Lurda, Jemingómez, Matamala, La Cida, La Granxa y Cálcer de Villagonzalo, los trés últimos despobladas. Ocupa una superficie total de 47,59 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 469 habitantes.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El ríu Gamo naz nes deveses de la Sierra de Villanueva, en Villanueva del Campillo (Ávila) a unos 1560msnm, y desagua nel ríu Almar, a unos 800 msnm, y este, dos quilómetros más embaxo, nel Tormes, a daqué más de 3 km al norte del cálcer de Villagonzalo, en Villagonzalo de Tormes (Salamanca). Tien daqué más de 53 quilómetros de llargor.

Pasa peles poblaciones de Villanueva del Campillo, Rivillas de la Cañada, términu de San Miguel de Serrezuela, Alaraz, Campillo y Melardos, Gajates, Valivos, Galleguillos, Pedrosillo d'Alba, Bebimbre, La Lurda y Garcihernández.

Los sos afluentes más importantes, de sur a norte, son: el regueru de la Cañada, el ríu Agudín , el regueru Pardo y el ríu Cano.

Ficheru:FINAL ESPAÑOL con caja.jpg
Planificación de la Batalla

Ta comunicada con Alba de Tormes y Peñaranda de Bracamonte pela carretera provincial SA-114 y con Encinas de Abajo al traviés de la llamada carretera de La Serna. Ta trazada sobre una vía pecuaria que parte d'Alba de Tormes y llega a Peñaranda de Bracamonte. Esti fechu ye bien común en munchos llugares d'España.

Historia[editar | editar la fonte]

La so fundación remontar a la repoblación efectuada polos reis de Lleón na Edá Media, quedando integráu na xurisdicción d'Alba de Tormes, dientro del Reinu de Lleón, denominándose nel sieglu XIII Garci Fernández.[4]

Unu de los acontecimientos más importantes asocedíos en Garcihenández asocedió'l del 23 de xunetu de 1812, dientro de la Guerra de la Independencia española, un día dempués de la Batalla de los Arapiles. Un enfrentamientu ente tropes franceses y alemanes resultó na (pocu común) destrucción d'un cuadru d'infantería por una carga de caballería.[5]

El 23 de xunetu de 1812, les tropes franceses derrotaes nos campos de Los Arapiles retirar por Alba de Tormes en direición escontra Peñaranda. A pocos quilómetros d'Alba, pela rodiada de la población de Garcihernández, los Dragones de la King's German Legion algamaron a los reximientos franceses que diben en retaguardia. La infantería francesa formó en cuadros pa protexese de la caballería, pero una montadura esbocada, al ser baltáu'l so caballeru, topetó contra unu de los cuadros, colo que s'abrir una fienda nel mesmu pola que pudieron enfusar los caballeros alemanes. Los infantes franceses terminaron desbandados y convirtiéronse en presa fácil pa una tropa montada. Esti episodiu foi una de les rares ocasiones nes que la caballería llograba romper un cuadru d'infantería. Cien años dempués, na primer guerra mundial, delles unidaes de caballería alemanes, herederes de la que combatió na guerra peninsular so bandera británica, llevaben grabáu nos sos cascos el "honor de batalla" de “Garcihernández”. Foi ésti un fechu d'armes que llevó'l nome d'un pequeñu pueblu salmantino dende los diarios de los soldaos de la dómina napoleónica a les trincheres de la primer guerra mundial. Pero non solo esto, pos la carga de Garcihernández tamién mereció un llenzu pintáu pol artista alemán Adolf Northen (1828-1876), de que la so esistencia nun tuviera noticia hasta que José Marcos me lo amosó ayeri mientres la nuesa escursión al Sitiu Históricu de Los Arapiles. José atopar reproducíu en blancu y negru saleando per Internet y nun fuimos capaces d'atopalo reproducíu en color. Ye posible que se caltenga nun muséu en Hannover col que toi intentando poneme en contautu pa ver si pueden apurrime más información al respeutu, yá vos cuntaré si tengo ésitu nestes pesquises.

La meyor narración de la carga de Garcihernández podéis atópase na History of the King's German Legion de N. Ludlow Beamish, publicada por Naval&Military Press nel añu 1997.

Sicasí, intentar cuntar con más detalle de siguío:

Lo cierto ye que la caballería de Wellington nunca tuvo bien bona prensa con al respective de la so actuación na península Ibérica. Sicasí, na batalla de Los Arapiles les coses fueron bien distintes a como socedieren enantes, una y bones la caballería británica, concretamente la brigada de dragones pesaos del xeneral -y Marchant, combatió bravamente, contribuyendo en gran parte a la completa destrucción del centru del exércitu francés. Amás, el 23 de xunetu de 1812, producióse un acontecimientu inusual nel pueblu salmantino de Garcihernández, siendo tal que los dragones de la Lexón Alemana del Rei llograron romper tres cuadros defensivos formaos pola infantería francesa.

El mayor parte exércitu francés retirar del campu de batalla de los Arapiles travesando'l frondoso monte d'encines al sur del Arapil Grande y depués la ponte d'Alba de Tormes, que-y conducía camín de Peñaranda, p'asina fuxir finalmente escontra Valladolid y Burgos. Pero la división del xeneral Foy nun siguió esa ruta, yá que se retiró avanzando escontra l'este dende Calvarrasa de riba, cruciando'l Tormes pol vau de Villagonzalo y convirtiéndose na cola de la gran columna que formaba l'exércitu en retirada del mariscal Marmont.

Ficheru:Battle of García Hernández July 23, 1812.jpg
Mapa de la Batalla de Garcihernandez
Batalla de Garcihernandez

Antes del amanecer del 23 de xunetu la brigada del major-xeneral von Bock, compuesta pol 1ᵘ y el 2ᵘ de Dragones de la Lexón Alemana del Rei (King's German Legion), recibió órdenes de llevantar el so vivac en Pelabravo y disponese a empecipiar la persecución del enemigu en retirada. La brigada alemana crució'l Tormes por Encinas de Abajo pa terminar xuniéndose a la brigada de caballería llixera del mayor-xeneral Anson na carretera qu'escurre ente Alba de Tormes y Peñaranda.

Les brigaes de Anson y von Bock algamaron a la retaguardia francesa nel pequeñu pueblu de Garcihernández. Les tropes na retaguardia francesa yeren les de la Primer división de Foy, que'l día anterior combatieren nos altos de la ermita de La nuesa Señora de la Peña, en Calvarrasa de riba. Con elles taben la caballería llixera del xeneral Curto y una batería d'artillería. Cuando apaecieron los homes de Anson, los caballeros franceses al mandu de Curto detener nuna posición al este de Garcihernández, ente que la infantería disponer a siguir cola so retirada pel camín de Peñaranda. Anson recibió órdenes direutes de Wellington d'atacar darréu con dos escuadrones, unu del 11ᵘ y l'otru del 16ᵘ de dragones llixeros.

Los dragones llixeros británicos formaron en llinia pa empecipiar la carga y allos xuniéronse-yos los escuadrones más avanzaos de la brigada de von Bock de la Lexón Alemana del Rei. La caballería de Curto fuxó ante la presencia de la caballería aliada y el 1ᵘ de dragones pesaos del LLAR foi'l primeru en llanzase na so persecución. El primer escuadrón (120 homes), al mandu de capitán von der Decken, avanzaba escontra la caballería enemiga cuando, de sópitu, viose sorprendíu por una descarga de fusilería qu'afectó sobremanera al so lladral esquierdu y proveniente d'un cuadru formáu por un batallón del 76ᵘ reximientu d'infantería de llinia francesa. Entá mancáu, el capitán von der Decken empecipió la carga contra la infantería francesa. Una segunda descarga de fusilería mancó de muerte al bravu capitán, pero'l so compañeru'l capitán von Usslar Greichen fíxose cargu darréu del mandu. De forma casual, lo qu'en principiu tenía de terminar col refugu de la carga de la caballería alemana, convertir na causa de la destrucción del cuadru francés, una y bones un caballu esbocáu y ensin caballeru d'unu de los dragones alemanes bastióse violentamente contra'l cuadru francés, llevándose per delantre tou lo qu'atopó al so pasu. La resultancia foi que s'abrir un buecu nel cuadru francés, correspondiente al espaciu ocupáu por ocho homes, pol cual los dragones alemanes pudieron enfusar nel cuadru y ensañarse cola infantería enemiga emplegando les sos tarrecibles espaes llargues de fueya recta. El cuadru francés convertir nun caos d'homes que cayíen con tarrecibles mancaes o tiraben les sos armes pa rindise.

El restu d'escuadrones de dragones alemanes pasó de llargu frente a esta dantesca escena y dispúnxose a cargar contra los dos batallones franceses del 6ᵘ d'infantería llixera, que taben intentando algamar unos altores que s'alcen sobre'l camín a Peñaranda. El segundu escuadrón del 1ᵘ de dragones de la Lexón Alemana del rei taba comandado pol capitán von Reizenstein, que dirixó a los sos homes contra'l batallón más retrasáu del 6ᵘ de llixera, inda a cierta distancia de los altores nomaos enantes. Mientres el batallón francés esforciar por llegar al puntu más altu, dos de les sos compañíes, comandadas pol capitán Philippe, diéronse la vuelta y abrieron fueu contra los dragones alemanes. Los homes de von Reizenstein nun se detuvieron y, cuando algamaron a los franceses, partieron sablazos a toes manes. Los alemanes acabaron col batallón francés, pero la resistencia qu'esti postreru ufiertara dexó a un bon númberu d'infantes algamar los altores, onde s'axuntaron col segundu batallón del 6ᵘ de llixera, que s'asitiara sobre'l puntu más altu malapenes unos minutos antes. Coles mesmes, el 6ᵘ de llixera confiaba en recibir l'ayuda d'un escuadrón de caballeros de Curto pero, una vegada más, la caballería francesa fuxó abandonando a la so suerte a los sos collacios d'a pies.

El 6ᵘ de llixera formó un cuadru bien precariu que, en concencia, nun aguantó la carga del 2ᵘ reximientu de dragones de la Lexón Alemana de Rei. El cuadru eslleir nun intre, cientos d'homes tiraron los sos fusiles y otros fuxeron algamando la proteición de cuatro batallones del 39ᵘ y 69ᵘ de Llinia, que taben formando en cuadru más al este, xunto a la carretera que lleva a Peñaranda. El mesmu xeneral Foy, que comandaba la retaguardia francesa, atopábase protexíu n'unu d'esos cuadros.

El combate de Garcihernández duró unos cuarenta minutos, pero nun periodu de tiempu tan curtiu llibróse unu los ataques más famosos de les guerres napoleóniques. Los dragones alemanes perdieron 120 homes, cuntando muertos y mancaos, de los 700 que participaron na aición, pero prindaron unos 1.100 prisioneros ente los franceses que se retiraben.

L'informe que Wellington unvió al gobiernu británicu dando cuenta de la fazaña llevada a cabu polos dragones de la KGL fizo que tolos oficiales d'esi cuerpu, qu'hasta esi momentu teníen rangu interín nel exércitu británicu, adquirieren un grau y un emplegu permanente. Amás, cuando Wellington entró triunfante en Madrid el 12 d'agostu de 1812, los dragones de la KGL colaron nun llugar d'honor al mandu de la columna, reconociéndo-yos d'esta miente los servicios emprestaos esi 23 de xunetu de 1812, gracies a los cualos el nome del pequeñu pueblu salmantino de Garcihernández fíxose famosu nes cais de Londres.

Copla de los pueblos Salmantinos arrexuntada por D. Dámaso Ledesma, autor del Cancioneru Salmantino:

En Garcihernandez los mozos
acostumen dir a la tabierna,
dalgunos echen á cuartiya,
otros á cuartiya y media,
y al que nun tien anguarina
fio-y la tabernera,
menos al mayu del Pelón
que bebió la carga entera.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Garcihernández quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa,[6] formando parte del partíu xudicial d'Alba de Tormes hasta la desapaición d'ésti y la so integración nel de Salamanca.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Garcihernández ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

Casa consistorial

El conceyu estremar en dellos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según l'INE.[7]

Nucleu de población Población
Garcihernández 426
La Lurda 43
Jemingómez 11
Matamala 10
El Pardo 1
Cálcer de Villagonzalo 0
La Cida 0
La Granxa 0

Cultura[editar | editar la fonte]

Les sos fiestes patronales son n'honor al patrón del conceyu San Xuan Bautista el 24 de xunu y a San Blas de Sebaste, el 3 de febreru.

Tradicionalmente llamóse a Garcihernández "el pueblu de les bruxes", yá que hubo, a metá del sieglu XX, una persona que trataba con habilidá a persones y animales na práutica del llamáu "curanderismo".

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Tien una ilesia d'estilu múdejar reformada.

Nel monte del Matabuey termino la batalla d'Arapiles.

Garcihernandeños pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/garcihernandez-id37148.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 20 de payares de 2013. «La Tierra d'Alba ye daqué menor que l'actual partíu del so nome; d'ésti hai qu'esgazar la contorna de Salvatierra, esto ye, l'estremu suroccidental del mesmu, y una estrecha franxa pel noroeste que formó parte, hasta 1833, del Cuartu de Peña de Rei, y ta integrada, como sabemos, n'El Campu de Salamanca; esta franxa va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, incluyendo, amás d'estos dos pueblos, Villagonzalo, Morille y tolos anexos d'estos cuatro conceyos, a saber: Francos, Carpio Bernardo, Castañeda (Matacán), Valdesantiago, La Maza, La Alcubilla, Monteabajo, La Regañada, Curtios de Sacedón, Hernancobo, Miguel Muñoz, Segovia de Sacedón, Segovita y Torre Zapata. Tamién l'estremu septentrional, Encinas de Abajo y el so términu, que como vimos antes forma parte de la contorna de Les Villes, y d'antiguo del Cuartu de Valdevilloria (páxina 131)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 321
  5. http://www.losarapiles.com/Garcihernandez.php
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  7. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 19 de febreru de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]