Fundéu

De Wikipedia
(Redirixío dende Fundéu BBVA)
Fundéu
fundación
Llocalización
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
ConceyuBandera de la Ciudá de Madrid Madrid
Sede Madrid
Forma xurídica fundación
Historia
Fundación8 febreru 2005
Fundador Axencia EFE
Banco Bilbao Vizcaya Argentaria
Varios
Premios
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Fundéu BBVA (Fundación del Español Urxente) ye una fundación creada en febreru de 2005 en Madrid a partir del Departamentu d'Español Urxente de l'axencia EFE. Ye frutu del alcuerdu y participación equitativa na so constitución del bancu BBVA (Bancu Bilbao Vizcaya Argentaria) y Axencia EFE.

El principal oxetivu de la fundación ye velar pol bon usu del idioma español nos medios de comunicación, cuantimás los informativos, y cuenta col asesoramientu de la Real Academia Española, que'l so direutor, Darío Villanueva, ye de la mesma el presidente de la Fundéu BBVA.

Actividaes[editar | editar la fonte]

La fundación, que foi promovida pol entós presidente de Axenciar EFE Álex Grijelmo, ye como señaló'l que fuera'l so primer presidente, Víctor García de la Concha, «un pasu fundamental pa la unidá de la llingua» y ye, xunto col Institutu Cervantes y la mesma Real Academia Española, una de les principales entidaes sobre l'usu y la norma del español,[1] más específicamente dedicáu a la llingua actual (d'ende'l nome de urxente).

Pa llevar a cabu les sos funciones desenvolvió un equipu de trabayu empobináu y coordináu polos periodistes Joaquín Müller-Thyssen Bergareche, direutor xeneral, y Javier Lascurain Sánchez, coordinador xeneral, compuestu por filólogos, traductores, correutores y llingüistes, cola ayuda d'una rede de collaboradores en distintos países d'América. En xunetu del 2016 créase la Fundéu GA na República Dominicana gracies al patrociniu de la Fundación Guzmán Ariza Pro Academia Dominicana de la Llingua y en 2017, al traviés d'un alcuerdu cola Fundación Instituto Internacional de la Llingua Española (FIILE), la Fundéu Arxentina.

Amás, cuenta colos siguientes servicios, a los cualos puede aportase nel so sitiu web (que'l so conteníu publicar con llicencia de Creative Commons):

  • Consultes de duldes.
  • Encamientos tolos díes de la selmana, basaes nes noticies que se publicar nos medios.
  • La llista de corréu Apuntes, activa dende 1996 y anguaño agospiada en RedIRIS.
  • El Blogue de Fundéu, con artículos y infografías sobre'l mundu del idioma ya información sobre les actividaes de la Fundación
  • El pódcast selmanal Pallabres llanes.

Tamién ye la responsable del Manual d'español urxente, publicáu dende 1976 y que va pola 19ª edición (2016), del llibru Escribir n'internet: guía pa los nuevos medios y les redes sociales, presentáu na sede de la Real Academia Española'l 20 de setiembre del 2012, del Compendiu ilustráu y azaroso de tolo que siempres quixo saber sobre la llingua castellana, publicáu pola editorial Alderique'l 20 de payares del 2012, del Segundu compendiu ilustráu y deleitoso de tolo que siempres quixo saber sobre la llingua castellana, tamién publicáu por Alderique, en xunu del 2016 y de L'español más vivu. 300 encamientos pa falar y escribir editáu por Espasa nel 2015.

Pa los sos trabayos, cuenta con un Conseyu Asesor formáu por llingüistes, académicos, periodistes y economistes: Víctor García de la Concha, José Manuel Blecua Perdices, Francisco Javier Pérez, Leonardo Gómez Torrego, Soledad Gallego-Díaz, Victoria Prego, José María Merino, Salvador Gutiérrez Ordóñez, Pilar García-Mouton Marío Tascón, Manuel Conthe, Montserrat Domínguez, Jorge Bustos y Juan Sotu Ivars.

El so ámbitu d'actuación ye'l mundu hispanofalante.

Dende setiembre de 2007 la Fundéu BBVA tien un sitiu colaborativo con teunoloxía wiki y llicencia de Creative Commons, Wikilengua, y dende finales del 2010 informa y respuende duldes dende les redes sociales Facebook y Twitter.

La Fundéu BBVA entamó una serie de seminarios cola collaboración de la Fundación de San Millán de la Cogolla. Na fase española del XIV Concursu d'Ortografía Española foi parte del xuráu, xunto cola Real Academia Española y el Ministeriu d'Educación d'España.

En xineru del 2012 la Fundéu BBVA, na persona del entós el so presidente, José Manuel Blecua, foi gallardoniada col premiu Miguel Moya, que concede l'Asociación de la Prensa de Madrid (APM) a aquella persona, non específicamente periodista, a la que se-y reconoz un llabor amplio y destacao nel campu del periodismu.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Departamentu d'Español Urxente[editar | editar la fonte]

A finales de la década de 1970 el presidente de Axenciar EFE, Luis María Anson, encargó al académicu Fernando Lázaro Carreter la redaición del primer Manual d'estilu pa los redactores de l'axencia, que se publicar en 1978. Esi foi'l primer pasu d'un procesu que siguió cola creación en 1980, en collaboración col Institutu de Cooperación Iberoamericana (ICI), del Departamentu d'Español Urxente (DEU), formáu por un grupu de miembros de la Real Academia Española y un equipu de filólogos.

Los académicos formaben el Conseyu Asesor d'Estilu de Axenciar EFE, que s'axuntaba selmanalmente colos responsables de la redaición p'analizar les duldes y errores surdíos nes noticies. Integrar Fernando Lázaro Carreter, Antonio Tovar, Manuel Alvar, Luis Rosales y el secretariu xeneral de l'Asociación d'Academies de la Llingua Española (y académicu de la Colombiana), José Antonio Lleón Rei.

L'equipu de filólogos, formáu por Guillermo Lorenzo, Pedro García Domínguez, Alberto Gómez Font y Carlos Ramírez de Dampierre, atendía les consultes de los periodistes y revisaba los teletipos pa detectar los errores y aconseyar les formes correutes.

Esta estructura del DEU caltúvose asina hasta'l 2005, cuando Álex Grijelmo foi nomáu presidente d'EFE ya impulsó, col patrociniu del Bancu Bilbao Vizcaya Argentaria, la creación de l'actual Fundéu BBVA.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]