Fuercies Armaes de Guatemala

De Wikipedia
Fuercies Armaes de Guatemala
País Bandera de Guatemala Guatemala
Acuartelamiento Tol territoriu guatemalianu
Comandantes
Actual Jimmy Morales
Cultura ya historia
Lema Soi soldáu patriota y valiente de la tierra de la llibertá, Guatemala va ser Independiente porque xuro sirvir con llealtá
Colores negru y coloráu
Aniversarios 30 de xunu - Día del Exércitu

L'Exércitu de Guatemala, conocíu tamién como Fuercies Armaes de Guatemala, ye una organización encargada de la defensa nacional de la República de Guatemala. Según l'artículu 244 de la Constitución ye una institución destinada a caltener la independencia, la soberanía y l'honor de Guatemala, la integridá del territoriu, la paz y la seguridá interior y esterior.

El mandu máximu ostentar el Presidente de la República de Guatemala quien ye'l Comandante Xeneral. El Ministru de Defensa ye responsable del siguimientu de les polítiques de gobiernu y tresmite los sos órdenes al traviés del Xefe del Estáu Mayor de la Defensa Nacional, quien ye'l responsable de la operatividad de les distintes unidaes.

Constitucionalmente, les Fuercies Armaes de Guatemala estremar en:

Les Fuercies d'Aire: les cualos represéntense na Fuercia Aérea Guatemaliana.

La República de Guatemala ye firmante del Pactu de Ríu y miembru del Conseyu de Defensa Centroamericanu (CONDECA).

Marcu llegal[editar | editar la fonte]

Miembros de la Brigada de Paracaidistes, Puerto San José.

El Marcu Llegal de les Fuercies Armaes de Guatemala ta reguláu nos Art. 244 al Art.250 de la Constitución Política de la República y na Llei Constitutiva del Exércitu, de siguío preséntase'l Marcu Llegal detalláu na Carta Magna:

Art. 244.- Integración, Organización y Fines del Exércitu: L'Exércitu de Guatemala, ye una institución destinada a caltener la independencia, la soberanía y l'honor de Guatemala, la integridá del territoriu, la paz y la seguridá interior y esterior.

Ye únicu ya indivisible, esencialmente profesional, apolíticu, obediente y non deliberante.

Ta integráu por Fuercies de Tierra, Aire y Mar.

La so organización ye xerárquica y básase nos principios de disciplina y obediencia.

Art. 245.- Prohibición de Grupos Armaos Illegales: Ye punible la organización y funcionamientu de grupos armaos non regulaos poles lleis de la República y los sos reglamentos.

Art. 246.- Cargos y Atribuciones del Presidente nel Exércitu: El Presidente de la República ye'l Comandante Xeneral del Exércitu y va impartir los sos órdenes por conductu del oficial xeneral o coronel o'l so equivalente na Marina de Guerra, que desempeñe'l cargu de Ministru de la Defensa Nacional.

Nesi calter tien les atribuciones que-y señale la llei y n'especial les siguientes:

  • 1. Decretar la movilización y desmovilizacón; y *

2. Otorgar los ascensos de la oficialidá del Exércitu de Guatemala en tiempu de paz y n'estáu de guerra, según conferir condecoraciones y honores militares nos casos y formes establecíes pola Llei Constitutiva del Exércitu y demás lleis y reglamentos militares. Puede, coles mesmes, conceder pensiones estraordinaries.

Art. 247.- Requisitos pa ser Oficial del Exércitu: Pa ser oficial del Exércitu de Guatemala, ríquese ser guatemalianu d'orixe o nun adoptar en nengún tiempu nacionalidá estranxera.

Art. 248.- Prohibiciones: Los integrantes del Exércitu de Guatemala en serviciu activu, nun pueden exercer el derechu de sufraxu, nin el derechu de pidimientu en materia político. Tampoco pueden exercer el derechu de pidimientu en forma coleutiva .

Art. 249.- Cooperación del Exércitu: L'Exércitu va emprestar la so cooperación en situaciones d'emerxencia o calamidá pública.

Art. 250.- Réxime llegal del Exércitu: L'Exércitu de Guatemala rexir polo preceptuado na Constitución, la so Llei Constitutiva y demás lleis y reglamentos militares.

Conquista española[editar | editar la fonte]

Fundación de Écija cola so Milicia[editar | editar la fonte]

El 14 d'avientu del añu 1526 los conquistadores españoles dieron en fundar el conceyu d'Écija en Guatemala col so Milicia pa caltener l'orde de los llugares yá conquistaos siendo occidente, norte de Guatemala y el Sur de Méxicu: coles mires de siguir cola conquista de lo planiao y crear una nueva colonia española y ye asina que se creo'l Reinu de Guatemala, agora América Central.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina pre-colombina[editar | editar la fonte]

La so nacencia estender dende les primeres formaciones, que la so finalidá primordial yera protexer a los sos pobladores, cultura y territoriu, amás de les rutes de comerciu na rexón que güei se conoz col nome de Mesoamérica, con éses al desenvolvese estes sociedaes reparar a un representante militar como parte del Conseyu Principal que rexía los gobiernu, esistiendo una xerarquización completa nes sos files, Academies d'Instrucción y serviciu militar complexu. Sicasí, el procesu de descubrimientu, conquista y colonización desarticuló totalmente estes organizaciones, sumiendo tamién la sociedá hasta entós esistente.

Periodu colonial[editar | editar la fonte]

El periodu colonial nun implicó mayor desenvolvimientu no qu'a milicies nacionales refierse, pos mientres esta dómina l'Exércitu yera compuestu por europeos asitiaos nes colonies o los fíos d'estos nacíos nel Nuevu Mundu, sicasí, Chinchilla Aguilar considera al Capitán Xeneral don Pedro Salazar y Herrera como l'autor de los primeros intentos por conformar un Exércitu regular en Guatemala, anque nun foi posible concretase'l proyeutu.

Darréu'l Capitán Xeneral don Matías de Gálvez, entamó los Cuerpos d'Infantería y Caballería dende Chiquimulilla hasta Cartago, según reforzó'l suministru pa la defensa del reinu, atribuyéndose-y la espulsión de pirates nes colonies españoles, gracies a una reorganización qu'incluyó nativos y mestizos de la rexón.

Dómina independiente[editar | editar la fonte]

Depués de la Independencia la composición militar sigue siendo de tipu milicianon, ensin entrenamientu real, nin disciplina qu'implique una xerarquización eficiente nes files, auníu a los conflictos rexonales que torgaben un funcionamientu efectivu pal Exércitu.

Tanto Manuel Arce, como Francisco Morazán llograron mientres dalgún tiempu caltener un ciertu nivel de control y organización dientro del incipiente Exércitu Centroamericanu, sicasí, foi Rafael Carrera quien, depués d'una serie d'aiciones militares dio-y un nuevu sentíu ya interpretación al conceutu d'estratexa qu'en delantre utilizaría l'Exércitu de Guatemala, pa convertise nesta dómina como'l meyor y más entamáu contingente defensivu de la rexón, dexándo-y inclusive, trunfar sobre grupo más numberosos, como ye'l casu de la Batalla de l'Arada, que constituyó la mayor victoria de Guatemala na so hestoria.

A la muerte de Carrera repara un periodu de vacíu pal Exércitu, pos el gobiernu presidíu pol Mariscal de Campo Vicente Cerna y Cerna nun brinda llogros d'importancia para coles files militares, colo cual resurde'l Mariscal de Campo Serapio Cruz (Tata Lapo) como una de les lluminaries na hestoria de país y que la so muerte brindó una inspiración determinante pa la culminación esitosa de la llamada Revolución Lliberal de 1871, empobinada polos Xenerales Miguel García Granados y Justo Rufino Barrios.

Xeneral Justo Rufino Barrios, presidente de Guatemala de 1871 a 1885.
Álzase la Milicia de Écija nel Valle De Écija, primer milicia fundada al entamu la Conquista Española, nos sieglos XV y XVI nel territoriu Centru Americanu al grau de batallón col nome de «Batallón Sijeño»
—17 de marzu del añu de 1877.


Decreto llei 225

Écija, Valle De Écija figura na tabla pa eleiciones de diputaos a l'Asamblea Constituyente convocada pol decretu 225 del 9 de payares de 1878.[2]

La Milicia de Écija del Valle de Écija, fundada dende la conquista Española n'Écija. conceyu de San Carlos Écija principal Fortaleza Militar de sofitu al presidente Xeneral Justo Rufino Barrios, na contención d'un movimientu armáu rexonal d'oposición al nuevu réxime, en que se venceyaron indíxenes k'iche's de Momostenango nos años 1876 y 77.[3]

D'esa cuenta motiváu pol lideralgu militar de los Sijeños el presidente Barrios Auyón, xube la principal base Militar de Écija nel añu 1877 al grau de batallón, quedando col nome de «Batallón Sijeño»; tolos altos mandos y los soldaos regulares yeren criollos, ya inclusive trés de los cuatro oficiales de más alta xerarquía yeren miembros d'una sola familia: los Calderón.[3]. El coronel Florencio Calderón dempués de comandar al nuevu «Batallón Sijeño» p'amenorgar al orde a los cantones rebalbos momostecos en 1877, foi nomáu xefe políticu de Totonicapán.[4] De fechu tolos principales llabradores y empresarios de San Carlos Sija yeren criollos lliberales que sofitaron la Reforma Lliberal de 1871.

Esti movimientu qu'implicó grandes meyores pal país, traxo consigo unu de los mayores llogros na historia militar cola fundación de la Escuela Politéunica y gracies a la cual l'Exércitu surde como una institución profesional; a partir d'esti momentu puede dicise que la meyora pal Exércitu toma un nuevu aldu, pos siguen los cambeos en beneficiu de les files y del país, con nueves perspectives y proyeiciones y que la so función educativa y formativa pa los cuadros militares dexa algamar grandes llogros ente los que s'inclúi'l surdimientu de l'aviación nacional dende 1912 y que se consolida eficientemente a partir de 1921, con figures tales como los Coroneles Jacinto Rodríguez Díaz, Miguel García Granados (Nieto), Carlos Mérlen, Ricardo Rodas, Oscar Morales López y otros.

Cabo señalar que mientres la primer década del sieglu XX asítiase en Guatemala una misión del Exércitu de Chile, que tenía por finalidá reorganizar y profesionalizar al exércitu guatemalianu. La misión chilena cumplió en demasía la so misión y l'exércitu guatemalianu modernu ye heriedu de la misión chilena. Como interés ente los miembros de la misión chilena taba'l futuru presidente chilenu Carlos Ibáñez del Campo, quién conoció en Guatemala a la so primer muyer, de la cual enviudó darréu en Chile.

Dictadura de Jorge Ubico[editar | editar la fonte]

Mientres la dómina del presidente autu nomáu Xeneral de División Jorge Ubico l'exércitu de Guatemala tenía unos 2,500 efectivos. Esistía un ministru de Guerra. En cada cabecera departamental esistía un Xefe Políticu y un comandante d'armes; una compañía de fusileros (100 soldaos) y una compañía de voluntarios (güei reservistas).

En cada un comandante con dolce soldaos y una compañía de voluntarios. Estes unidaes de voluntarios axuntar na capital una vegada al añu y coles unidaes que se formaben colos alumnos de los institutos nacionales pa varones (que taben entós militarizados) efectuaben tres díes d'exercicios militares na finca Barcenas, Villa Nueva.

Nesta dómina podía xubise a oficial por haber egresado de la Escuela Politéunica y tamién dende les files de tropa. A los oficiales xubíos d'esta última forma denominábase-yos oficiales de llinia.

Revolución de 1944[editar | editar la fonte]

Escontra años posteriores y depués d'un periodu de constancies polítiques concrétase'l movimientu del 20 d'ochobre de 1944, qu'implicó cambeos radicales pal país a tou nivel. Pal Exércitu repara la modernización d'armamentu, según la organización táctica y usu d'armes y servicios.

A los niveles más altos aboliéronse temporalmente los graos de Xeneral de Brigada y División, estructurándose una nueva organización pal Estáu Mayor del Exércitu, según pa la rexonalización militar que dexó un mayor control de guarniciones y Comandos Militares nel interior.

Pa 1945 sume la Secretaría de la Guerra y toma el so llugar el Ministeriu de la Defensa Nacional, concretándose igualmente una nueva organización pa la Fuercia Aérea Guatemaliana; actualícense Reglamentos diversos, dexando tras los hasta entós vixentes.

1945 - 1963[editar | editar la fonte]

Ye electu presidente de la República'l Doctor don Juan José Arévalo Bermejo. Créanse siete zones militares nel so orde: Cobán, Zacapa, Jutiapa, Mazatenango, Quetzaltenango, Santa Cruz del Quiché y la zona central na ciudá capital.

Créase'l Cuartel Xeneral del Exércitu y allúgase-y nel so propiu edificiu (güei Institutu de Previsión Militar.) Les comandancies locales sumen de los conceyos y nos que se consideren importantes créanse destacamentos al mandu d'oficiales subalternos. Sume del exércitu la caballería de sangre que taba allugada en Mita.

El 1 d'agostu de 1946 créase'l batallón d'inxenieros (primeramente integráu con oficiales d'artillería ya infantería).

Aeronáutica Militar toma'l nome de Fuercia Aérea. Con una misión de Norteamérica créase la Escuela d'aviación Militar. Adquiérense aviones AT-6, AT-11, Douglas C-47, Grumann anfibios y avionetes Cessna. Los cambeos esixen mayor conocencia académica y el Direutor de la Escuela Politéunica Xeneral William Henning (estauxunidense) entama n'avientu la Escuela d'Instructores nomando como direutor a un Teniente Coronel norteamericanu que combatiera mientres la 2ª guerra mundial n'Europa. La escuela allugar na esquina de la 17 cai y 7ª avenida de la zona 1 (IGSS). Una de les primeres xeres foi traducir manuales militares al español.

El gobiernu participa na Lexón del Caribe

Créase la Escuela d'Aplicación d'armes y servicios onde se van impartir los cursos básico y avanzao d'infantería, artillería a oficiales del exércitu. Allugar nel llau norte de la pista La Aurora.

Se prestigia lo académico y dase la oportunidá a los oficiales de llinia por qu'ingresen a la Escuela Politéunica como oficiales alumnos (el tiempu d'estudiu yera menos yá que yá yeren oficiales, la última promoción d'oficiales de llinia ingresó a la Escuela Politéunica en 1956).

Participación en dictadures y crímenes de lesa humanidá[editar | editar la fonte]

L'exércitu de Guatemala tuvo un papel preponderante na intervención de la CIA estauxunidense nos asuntos internos de la República de Guatemala a lo llargo de les décades de 1950 a 1990.

Actualidá[editar | editar la fonte]

Unu de los alcuerdos de paz, robláu n'avientu de 1996, enfocar en que la misión de les fuercies armaes tenía de ser puramente n'asuntos esternos. Sicasí, los predecesores presidentes al actual, Álvaro Arzú, Alfonso Portillo y Óscar Berger utilizaron una clausa constitucional mientres los últimos años pa ordenar al Exércitu que sofite a la policía n'aspeutos de Seguridá Civil. La clausa constitucional atopar nel artículu 244 de la Constitución Política de la República de Guatemala, onde se enfatiza que la seguridá interior y esterior ye competencia del Exércitu.

Los Alcuerdos de Paz, señalaron un amenorgamientu d'un terciu de les fuercies armaes y el presupuestu autorizaos -daqué que yá se cumplió- y una enmienda constitucional pa dexar el nomamientu d'un Ministru de Defensa civil, dicha enmienda foi refugada como parte d'una consulta popular en mayu de 1999, pero los discutinios ente les cañes executivu y llexislativu siguen sobre cómo algamar esti oxetivu. L'Exércitu cumplió'l so oxetivu alcordáu de 31,000 efectivos, incluyendo la Fuercia Aérea Guatemaliana y la Marina de la Defensa Nacional.

Organización[editar | editar la fonte]

Les Fuercies Armaes entamar de la siguiente manera:

  • 1. Alto Mandu del Exércitu.
  • 2. Ministeriu de la Defensa Nacional.
  • 3. Estáu Mayor de la Defensa Nacional.
  • 4. Comandos Militares.
  • 5. Comandos Militares Especiales.
  • 6. Servicios Militares.
  • 7. Estaos Mayores Especiales.
  • 8. Estaos Mayores Personales.
  • 9. Centros de Formación, Profesionalización, Educación Vocacional, Instrucción y Entrenamientu Militar.
  • 10. Dependencies Militares Auxiliares.
  • 11. Otres Dependencies Militares.

Equipamiento[editar | editar la fonte]

Vehículos de combate/combate d'infantería[editar | editar la fonte]

Guatemala cuenta con:

  • 36 Vehículu blindáu Armadillo TBP, fabricaos pol Serviciu de Material de Guerra, que fueron artillados con ametralladores cubique 50 y delles versiones con torreta . El serviciu de Material de Guerra de Guatemala a construyíu delles unidaes del Vehículu Blindáu TBP.
  • 15 M113 A1/2 modernizaos.
  • 25 vehículos llixeros d'esploración RBY MK 1.
  • 14 AMX-13 con 10 unidaes en serviciu, 4 en fase de modernización.

Les Fuercies Armaes, tán forníes con armamentu y material bélico de los Estaos Xuníos, Israel, l'antigua Yugoslavia, Suiza, Taiwán, Arxentina, España, Francia, y Brasil. Como parte del amenorgamientu, la estructura operacional de 19 zones militares y tres brigaes estratéxiques tán siendo partíes, mientres numberoses zones militares son esaniciaes y el so área d'operaciones son absorbíes por otres. La fuercia aérea opera cuatro bases aérees; la marina tien dos bases puertu. En 2008 la Presidencia de la República solicitó al Congresu un aumentu presupuestariu pa reforzar y amestar más personal a les fuercies permanentes p'ayudar a un meyor combate al narcotráficu.

Vehículos de tresporte de personal militar[editar | editar la fonte]

Vehículos utilitarios

  • Jeep CJ -7.
  • F-450 Pickup utilizáu pa diverses funciones.
  • Toyota Hilux con cambeos nel que se ven dafechu forníos con barres anti-volqueo, pedestales p'ametralladores, banques de tresporte y blindaxe a los llaos.
  • Toyota Tacoma los cualos denominen vehículu xaguar, yá que cunten con dellos cambeos como blindaxe a los llaos o banques de tresporte.
  • Ford Everest utilizaos pal tresporte de personal militar d'altu grau xerárquicu y tamién polos trabayadores de la ONX en Guatemala .
  • Jeep J8 Ente 80 y 90 unidaes utilizaos pola fuercia de xera interinstitucional tecun uman y Chortí pa combatir actos ilícitos nes fronteres de dichu país .
  • Side by Side utilizaos pola Brigada d'Operaciones pa Monte.

Camiones

  • REU M35 utilizaos pa diverses funciones de tresporte.
  • Ural-4320 dalgunos con planches blindaes a los llaos pa la proteición de la infantería.
  • Hino Ranger (500 serie, 338 serie, 300 serie, dyna) utilizaos pa diverses funciones de tresporte.
  • international workstar utilizáu pa diverses funciones de tresporte y unu cola función de cisterna.
  • Camión o traíler utilizáu como cocina móvil.
  • Pinzgauer primer xeneración utilizáu pa diverses funciones de tresporte.
  • Mercedes-Benz L1218R utilizaos pa diverses funciones de tresporte.

Armes Individuales[editar | editar la fonte]

Pistoles[editar | editar la fonte]

Subfusiles[editar | editar la fonte]

Fusiles[editar | editar la fonte]

Ametralladores[editar | editar la fonte]

Armes[editar | editar la fonte]

Artillería[editar | editar la fonte]

  • 30 Pieces Yugoslaves M56 de 105 mm.
  • 30 U.S. M101
  • 24 U.S. M2A1
  • 625 M224 de 60mm. (Morteros)

Sistemes antitanques[editar | editar la fonte]

Armes antiaéreas[editar | editar la fonte]

Esplosivos de mano o granaes[editar | editar la fonte]

  • Varies de fabricación estauxunidense *

Varies de fabricación nacional

Datos xenerales[editar | editar la fonte]

  • Cañes Militares: Exércitu, Marina, Fuercia Aérea.
  • Recursos Humanos del Exércitu - Actividá: 31,000.
  • Recursos Humanos del Exércitu - Edá militar: 18 años d'edá.
  • Recursos Humanos del Exércitu - Disponibilidad:
    edá d'homes 15-49: 2,102,185 (est. 2005)
  • Recursos Humanos del Exércitu - Algamen la Edá Militar Añalmente:
    homes: 147,856 (est. 2005).
  • Gastos Militares - cifres en dólares: US$121 millones (FY99).
  • Gastos Militares - Porcentaxe del PIB: 0.7% (FY99).

Escalafón o graos militares[editar | editar la fonte]

La escala xerárquica o escalafón nel Exércitu de Guatemala, entiende los siguientes graos:[5]

Exércitu de Tierra de Guatemala Armada de Guatemala Fuercia Aérea Guatemaliana
Oficialidá Oficialidá Oficialidá
Oficiales Xenerales Oficiales Xenerales Oficiales Xenerales
Xeneral de División Almirante Xeneral de División
Xeneral de Brigada Vicealmirante Xeneral de Brigada
Oficiales Cimeros Oficiales Cimeros Oficiales Cimeros
Coronel Capitán de Navío Coronel
Teniente Coronel Capitán de Fragata Teniente Coronel
Mayor Capitán de Corbeta Mayor
Oficiales Subalternos Oficiales Subalternos Oficiales Subalternos
Capitán Primeru Teniente de Navío Capitán Primeru
Capitán Segundu Teniente de Fragata Capitán Segundu
Teniente Alférez de Navío Teniente
Subteniente Alférez de Fragata Subteniente
Especialistes Especialistes Especialistes
Sarxentu Mayor Maestre Mayor Sarxentu Mayor
Sarxentu Téunicu Maestre Téunicu Sarxentu Téunicu
Sarxentu Primeru Maestre Sarxentu Primeru
Sarxentu Segundu Contramaestre Sarxentu Segundu
Cabu Marineru de primera Cabu
Soldáu de primera Marineru de Segunda Soldáu de primera
Soldáu de Segunda Marineru de Tercera Soldáu de Segunda
Tropa Tropa Tropa
Sarxentu Mayor Sarxentu Mayor Sarxentu Mayor
Sarxentu Primeru Sarxentu Primeru Sarxentu Primeru
Sarxentu Segundu Sarxentu Segundu Sarxentu Segundu
Cabu Cabu Cabu
Soldáu de primera Infante de primera Soldáu de primera
Soldáu Infante Soldáu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Polo Sifontes, Francis (1981). escritu en Ciudá de Guatemala. «Títulu de Alotenango, 1565: Clave p'allugar xeográficamente l'antigua Itzcuintepec pipil». Antropoloxía y Historia de Guatemala (Direición Xeneral d'Antropoloxía y Historia de Guatemala, Ministeriu d'Educación) 3, Dómina II:  páxs. 109–129. OCLC 605015816. 
  2. Gobiernu de Guatemala, 1881.
  3. 3,0 3,1 Anónimu, 1995, páxs. 134-37, 456.
  4. Anónimu, 1995, p. 138.
  5. https://web.archive.org/web/20101220210022/http://www.mindef.mil.gt/quien/graos.html

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esteriores[editar | editar la fonte]