Fuensanta de Martos

Coordenaes: 37°38′47″N 3°54′39″W / 37.6465°N 3.9107°O / 37.6465; -3.9107
De Wikipedia
Fuensanta de Martos
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Fuensanta de Martos (es)[1]
Nome llocal Fuensanta de Martos (es)
Códigu postal 23610
Xeografía
Coordenaes 37°38′47″N 3°54′39″W / 37.6465°N 3.9107°O / 37.6465; -3.9107
Fuensanta de Martos alcuéntrase n'España
Fuensanta de Martos
Fuensanta de Martos
Fuensanta de Martos (España)
Superficie 53.32 km²
Altitú 725 m
Llenda con Martos, Los Villares y Valdepeñas de Jaén
Demografía
Población 3023 hab. (2023)
- 1539 homes (2019)

- 1535 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 56,7 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Fuensanta de Martos ye un conceyu español asitiáu na Contorna Metropolitana de Xaén de la provincia de Xaén. Llenda con Martos, Los Villares y Valdepeñas de Jaén. Ta asitiáu a 725 m d'altitú y tien 53,32 km² de superficie. Cuenta con 3.115 habitantes, 1.541 varones y 1.574 muyeres (cifra del Institutu d'Estadística y Cartografía (TORCA) de 2016).

Pertenecen a Fuensanta les siguientes entidaes de población: El Regüelo, Los Encinares y Vadohornillo (La Ribera).

Historia[editar | editar la fonte]

L'allugamientu de Fuensanta a caballu ente la Sierra y el Campu marcó'l so papel de nucleu de control a lo llargo de la historia, de lo que queden como testigos restos de cortiles fortificaes de distintos periodos que chisquen el so territoriu.

De finales de la etapa ibérica y los primeros alboreceres de la romanización d'esta zona ye'l recintu fortificáu del Cuetu Algarrobo. Tien la peculiaridá de ser una fortificación trapezoidal y tien señales de bastiones a lo llargo del percorríu de la muralla. Mientres esta fase dependería de la gran ciudá ibérica de Tucci, convertida en dómina romana en Colonia Augusta Gemella. Nesta última fase producir nel términu de Fuensanta una proliferación de villa rústiques como la de la Talaya y les Monxes. Precisamente d'esta postrera procede un cipo funerariu de mármol negro con una inscripción dedicada a un matrimoniu de llibertos y que se caltién nel Muséu Provincial.

Del so pasáu árabe ye'l Hins-abellugu allugáu nel cuetu de la Talaya, del que se recoyeron numberosos restos cerámicos dataos en redol a los sieglos VIII y X. Xunto al regueru de la Fuensanta tuvieron d'esistir pequeños asentamientos agrícoles qu'en casu de peligru buscaríen abellugu nel Hins. En rematando les llucha que solmenaron al Emiratu'l Hins abandonóse y los nucleos llabradores quedaron englobados nel distritu de Tuss o Martus.

Tres la conquista castellana d'esta contorna por Fernandu III el Santu, el mesmu rei apurrir en 1228 al Señoríu de la Orde de Calatrava, pasando a formar parte de les encomiendes de la Peña de Martos y de Víbores. Nel so términu caltienen dos torres defensives de la Orde de Calatrava: Torrevieja y otra pequeña torre maciza nel Cuetu del Algarrobo.

Mientres la Edá Moderna nun hai referencies a esta población salvu nel sieglu XV que se cita la Encomienda de la Subclavería, allugada na Devesa de la Fuente del Moral, que yera utilizada por pastores nel iviernu y que dellos investigadores rellacionaron cola Fuensanta.

Fuensanta tuvo de ser una aldega dedicada a l'agricultura qu'aprovechaba les fontes y veneros ente los que tuvieron de destacar la Fonte Negra y la Fonte de los Borrachos.

Pascual Madoz documenta a mediaos del XIX la presencia de cultivos de güerta y frutales, xunto a cultivos de ceberes según el derrompimientu de zones montuosas pal plantíu d'olivares. La población cuntaba con 14 molinos fariñeros y 3 d'aceite con dos vigues cada unu, lo que pon de manifiestu la producción que tenía la población en cada unu d'estos productos. A finales de sieglu, la crisis agraria, qu'afectó a tola provincia, abrió les puertes a la espansión de la olivar. Una espansión que foi creciendo a lo llargo de tol sieglu XX.

Fuensanta algamó la so independencia de Martos por Real Cédula de Doña María Cristina de Borbón-Dos Sicilies el 7 de setiembre de 1835.

Patrimoniu Históricu[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora de la Fuensanta[editar | editar la fonte]

El bien cultural más pervalible d'esti llaboriegu pueblu, dende'l puntu de vista puramente arquiteutónicu, ye la ilesia parroquial de La nuesa Señora de la Fuensanta. El so orixe remontar al sieglu XVI y la so lexicografía artística ye renacentista, anque ensin rumbos estilísticos nin grandes pretensiones tocantes a les sos proporciones o soluciones constructives.

El so interior consta d'una sola planta de caxón -o de lo que tamién se conoz como contenedor-, estremada en tres naves que sostienen columnes de fuste llisu con capiteles dóricos y arcos ojivales escasamente decoraos.

Exteriormente, la ilesia presenta dos cuerpos separaos por moldura con dos sobries portaes enmarcaes por arcos de mediu puntu. La fachada llateral, la que mira a la Fonte de la Negra, ye de mayores proporciones que la llateral que s'asitia na perspeutiva cola cai d'accesu al centru del pueblu.

L'elementu más singular de la fábrica de la ilesia constituyir la so torre, allugada lateralmente n'esquina ente los dos portaes. Nun ta exenta, sinón integrada nel edificiu, al que supera y añade entá un tercer cuerpu pa campanariu, con buecos cubiertos por arcos de mediu puntu.

Fonte de la Negra[editar | editar la fonte]

En llinia recta cola portada llateral de la ilesia parroquial, como marcando una exa d'íntima comunión, atópase la fonte de la Negra, como la noma davezu. El so significatividad popular ta bien percima del valor de la so semántica arquitectónica. El so patrimonialización comuñal vien sorrayada por el mesmu fechu de que la so configuración actual foi escoyida por votación popular en sometiendo delles maquetes a la considerancia del vecinderu.

Les sos formes defínense al traviés d'una volumetría cúbica, perfectamente simetrizada pola disposición de dos espacios ximielgos con trés estilizados buecos cubiertos por pequeñu arcos de mediu puntu que enfatizan otros tantos remexos d'agua y que, de la mesma, tán dixebraos por un buecu narquiáu de mayores dimensiones, más rehundido na estructura del edificiu, que enfatiza entá más la simetría perspectívica dende la ilesia. Nel so interior, en fornica tapada por un cristal, realizada na segunda metá del sieglu XX por María Isabel Sánchez Bonilla, venérase una pequeña imaxe de la Virxe, d'unos 8 metros d'altor ya iconografía clásica, ente piedres y cristalines agües que refuercen el calter mistérico.

Llavaderu[editar | editar la fonte]

A pocos metros de la Fuente de la Negra atopa otru edificiu públicu rellacionáu cola agua, el llavaderu, que'l so orixe remontar al sieglu XVII, con elementos arquiteutónicos carauterísticos del barrocu popular como los arcos carpaneles d'accesu o la pequeña columna salomónica central que se sofita sobre una pilastra. El so usu, marcadamente social, viénose calteniendo hasta cuasi los nuesos díes. Interiormente, tratar d'una nave rectangular allargada (10 x 2,5 metros), d'argamasa y cal, con una canal central, cubiertu por cubrición de claraboyas, que constitúi'l llavaderu puramente dichu.

Fonte de Mateo de Inurria[editar | editar la fonte]

Les fontes tienen un preciáu valor urbanísticu, arquiteutónicu o simbólicu non yá n'espacios públicos. Tamién lo tienen nos espacios privaos, como ye'l casu de la fonte de piedra de Mateo de Inurria, fechada en 1851, que se caltién na vivienda de Federico Bayona y Teresa Fernández. Anque de pequeñes dimensiones (un metro y mediu), el so proporcionalidad y sensualidá de formes, la so vistosidá y simetría, confiéren-y un notable barafuste monumental.

Otros monumentos[editar | editar la fonte]

Dos edificios destacaos del pueblu son el Conceyu, construyíu na última década del sieglu XX, y el denomináu como "L'Hotel", de sabor a tranquil y plácidu balneariu. Otros edificios que formen parte del patrimoniu relixosu de Fuensanta son la Ermita de los Encinares, la de Ribera, so la advocación de la Virxe del Carmen, y la de Regüelo, consagrada a la Virxe de Fátima.

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Flora[editar | editar la fonte]

La vexetación propia d'esta zona de sierra entiende árees de romeru xunto a encinares y coscojales. Otres especies frecuentes nel llugar son el majoleto, la llámpara y el torviscu. Pela redolada d'esta población ye posible atopar, por casu, la pimpinela menor, la madreselva y el escambron.

El territoriu de Fuensanta ye eminentemente agrícola con cuasi un 90% de les sos tierres dedicáu a ello, principalmente a cultivos maderizos en secanu. Les superficies con vexetación natural o repoblada ocupen daqué mas del 10% del territoriu, pero son estes les que caltienen un mayor numbero d'especies animales.

Estes tierres son principalmente pacionales y carbes nos que n'ocasiones se caltién daqué d'arboláu. Les parceles de pacional entrepolar con retazos de monte baxu, con majuelos y rosales esvalixaes, y plantíos de zrezal dando llugar a un paisaxe en mosaicu que favorez la presencia na zona d'un variáu numbero d'especies d'aves.

Fauna[editar | editar la fonte]

Son frecuentes la cogujada montesina favorecida pola presencia de les parceles de camperes, y les totovía, igualmente favorecíes por estes esquiñones pero que riquen la presencia d'arboláu esvalixao. El mosaicu de vexetación favorez tamién la presencia del escribán soteño. Nesos sotos ye común tamién atopar al herrerillo común, al carboneru común y al mitu, toos ellos de la familia de los paríos, con notable enclín a formar bandos mistos mientres la seronda ya iviernu calter montano d'esti territoriu, mas o menos natural, da cabida tamién al escribán montesín, que se repara principalmente nes zones de monte baxu, onde atopa abellugu p'allugar el so nial qu'asitia en suelu protexíu por arbustos. A los plantíos de zrezal, comunes nel territoriu, y pola so cercanía a zones bien calteníes de montes de frondosas, van allegar con frecuencia'l mierlu, el malvís charro ya inclusive el glayu.

Reptiles[editar | editar la fonte]

El termino ye tamién ricu n'anfibios y reptiles, favorecíu, d'un llau, pola variedá d'ambientes y, por otru, pola presencia del río Víbores que traviesa'l conceyu. Pleguezuelos y Moreno (1990) atopen siquier 4 anfibios nel territoriu, el sapillo pintojo ibéricu, el sapu común, el sapu corredor y la xaronca común. Estos mesmu autores citen siquier 12 reptiles, la salamanquesa común, la salamanquesa rosada, la llagartesa coliroja, el llagartu ocelado, la llagartesa ibérica, la culebruca ciega, la culiebra bastarda, la culiebra de ferradura, la culiebra d'escalera, la culiebra viperina y la víbora hocicuda.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía fuensanteña tien la so principal base nel cultivu de la olivar, que'l so frutu destinar a la producción d'aceite; hai que destacar la gran fuercia ya importancia que supón pa esta llocalidá la industria del mueble tapizáu, convirtiéndose n'unu de los principales conceyos andaluces fabricantes d'esti productu.

La industria cárnica, colos sos productos derivaos del gochu, tuvo una meyora nos últimos años, ganando en notabilidad, innovación y calidá de los sos productos.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Destaca pola representación viviente de los últimos momentos de la vida de Jesús polos mozos de la llocalidá n'espacios naturales cercanos a la población. Esta escenificación espunta pola calidá de la interpretación y pola so inusitado realismu.

Fiestes d'agostu (13/08)[editar | editar la fonte]

Mientres la primera quincena del mes d'agostu, celébrense les fiestes llocales de Fuensanta de Martos con actuaciones musicales, competiciones deportives y verbenes nocherniegues.

Feries y fiestes n'honor de la Virxe de la Fuensanta (23/09)[editar | editar la fonte]

La Virxe de la Fuensanta, tamién conocida por La nuesa Señora de les Mercedes, apaecer a un pastor cordobés que nel Cuetu del Calvariu solicitó-y la construcción d'una ermita. El so templu alzar na Fonte Negra, llugar nel que recibió cultu hasta qu'una gran riada destruyir. Anguaño, la imaxe de la patrona ta na parroquia renacentista que lleva'l so nome, nel cascu urbanu de la llocalidá, y nel so honor celebren fiesta mientres la segunda quincena del mes de setiembre nes que, amás de los actos relixosos, esisten variaes actividaes deportives, culturales y festives pa divertimento de los asistentes.

Fíos pernomaos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Jaenpedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]