Fresneda de la Sierra Tirón

Coordenaes: 42°18′54″N 3°08′06″W / 42.315°N 3.135°O / 42.315; -3.135
De Wikipedia
Fresneda de la Sierra Tirón
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fresneda de la Sierra Tirón (es) Traducir Luis María Monja Monja
Nome oficial Fresneda de la Sierra Tirón (es)[1]
Códigu postal 09267
Xeografía
Coordenaes 42°18′54″N 3°08′06″W / 42.315°N 3.135°O / 42.315; -3.135
Fresneda de la Sierra Tirón alcuéntrase n'España
Fresneda de la Sierra Tirón
Fresneda de la Sierra Tirón
Fresneda de la Sierra Tirón (España)
Superficie 61 km²
Altitú 989 m
Llenda con Valgañón, Ezcaray, Barbadillo de Herreros, Santa Cruz del Valle Urbión, Pradoluengo, Villagalijo, San Vicente del Valle y Belorado
Demografía
Población 101 hab. (2023)
- 61 homes (2019)

- 34 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,66 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fresnedadelasierra.com
Cambiar los datos en Wikidata

Fresneda de la Sierra Tirón ye una llocalidá y un conceyu asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España), contorna de Montes de Oca, partíu xudicial de Briviesca, estremera cola provincía de La Rioxa y na falda de la Sierra de la Demanda.

Situación xeográfica[editar | editar la fonte]

Fresneda de la Sierra Tirón atópase na provincia de Burgos (Castiella y Lleón), a 56 km de la capital. Ye l'últimu pueblu burgalés que vamos atopar si percorremos la Sierra de la Demanda escontra la Comunidá Autónoma de La Rioxa.

Distancia averada a otres ciudaes:
- Logroño: 89 km
- Bilbao: 144 km
- San Sebastián: 213 km
- Madrid: 300 km
- Barcelona: 566 km
- Vitoria: 99 km

Conceyos estremeros[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 61,17 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 104 habitantes y una densidá de 1,7 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Fresneda de la Sierra Tirón ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[6]

Historia[editar | editar la fonte]

Nun se sabe con certidume la fecha de la fundación de Fresneda de la Sierra Tirón.

Fresneda de la Sierra Tirón pertenecía a un espaciu xeográficu llamáu “Valle de San Vicente”, qu'entendía'l territoriu delimitado polos percorríos de los ríos Tirón y Urbión nos que, amás de Fresneda, integrábense les llocalidaes de San Vicente del Valle, Espinosa del Monte, Santa Olalla del Valle, Villagalijo, San Clemente del Valle, Ezquerra, Pradoluengo, Sotu, Santa Cruz del Valle Urbión, Garganchón y Valmala.

El so orixe, según dellos historiadores, ente ellos el profesor Abasolo, podría unviase a la dómina romana, yá que na zona de “Los Rubiales” esisten unes muertes que paecen pertenecer a esti periodu históricu.

La mayoría de los topónimos de la zona y de los montes de Fresneda tienen nomes vascos. Según estudiosos de la tema, podríen tener el so orixe nos individuos qu'habitaben el valle antes de la llegada de los romanos y que s'entendíen nesti idioma. Anguaño perviven munchos d'estos términos, como ye'l casu de llugares de la Sierra o cercaníes d'esta llocalidá conocíos polos nomes de “Turrioza”, “Bagadia”, “Zorruzea”, “Anticumbea”, etc.

Sieglos II-III[editar | editar la fonte]

D'esta dómina atopáronse delles cercos romanes na zona, ente elles cabo destacar el cercu atopáu nel términu “Peña La Pastora”, cerca de la llocalidá. Trátase d'una piedra de forma fálica y na que puede estremase la representación d'una figura humana. Paez tener orixe funerariu y podría tener conexón con cercos celtibéricos (s. III a.c.) y que la so continuación atopar nos cercos hispanu-romanes (s. I-III d.c.), según el profesor Abasolo. Esta pieza puede ser apreciada na plaza mayor de Fresneda, onde s'atopa emplazada anguaño.

Otros cercos romanos fueron afayaes nos murios de la Ilesia de l'Asunción de San Vicente del Valle.

Sieglos VII-IX[editar | editar la fonte]

Empieza'l colapsu de los visigodos y l'entamu de la conquista de la península ibérica polos musulmanes.

La ocupación militar realizar en bien pocu tiempu, sacante la zona norte, onde s'entamaron diversos nucleos de resistencia.

Nel añu 759, el monarca ástur Fruela I mover hasta la Demanda pa presidir un pactu fundacional de la comunidá relixosa femenina de San Miguel de Pedroso.

Los habitantes de la zona dedicábense fundamentalmente a la ganadería.

Sieglu X[editar | editar la fonte]

Los condes castellanos promocionen el ensalzamiento del monesteriu de San Miguel de Pedroso y gracies a les sos manifestaciones contribúin a aumentar de forma notable'l so patrimoniu, pasando a convertise nel gran centru relixosu de la zona, ganando en riqueza y en prestíu.

La primer referencia escrita qu'atopamos de Fresneda de la Sierra llévanos al añu 945. Trátase d'un documentu onde Fernán González, Conde de Castiella, concede al Monesteriu de San Llorienzo, asitiáu ente Espinosa y San Vicente, comunidá de camperes y lleña colos pueblos d'Eterna, San Vicente y Fresneda, la devesa del pueblu quedando explícitamente escluyida d'esti alcuerdu.

Nel añu 979, mentar a Fresneda y Pradilla nuna donación fecha pol conde castellanu García Fernández, nel Monesteriu de San Miguel de Pedroso.

Sieglos XI-XII[editar | editar la fonte]

Mientres los sieglos XI y XII, estos territorios quedaron como fronterizos ente Navarra y Castiella mientres años y fueron oxetu de disputa ente dambos reinos.

Ente los años 1035-1054, el Valle tuvo integráu nel reinu de Navarra a tolos efeutos.

A finales del s. XII, los reis de Navarra y Castiella sometieron el contenciosu a l'autoridá del rei d'Inglaterra, Enrique II, que dio la razón al rei castellanu y a partir d'entós, los territorios de la zona del Valle de San Vicente quedaron definitivamente integraos nel reinu de Castiella.

Un testu de 1028 fala d'un pueblu llamáu Lizárraga, que de xuru fai referencia a Fresneda de la Sierra, una y bones la pallabra “Lizarra” significa fresnu n'euskera, y dende la dómina medieval ye habitual atopar ensame de topónimos vascos dando nome a munchos llugares de los montes de Fresneda.

Un legajo fecháu en 1079 fala del Monesteriu Sancti Lohannes de Fraxeneta. Esti cenobiu taba cerca del ríu Tirón, agües enriba de la villa de Fresneda y lo más probable ye qu'esti seya l'orixe del nome de los pagos y pontes dedicaes anguaño a San Juan nesta zona.

El venceyu real con Fresneda consagrar en 1173, cuando'l 23 d'ochobre d'esi añu Alfonsu VIII de Castiella emite un diploma dende'l mesmu pueblu.

El documentu en sí trata de la posesión d'unes tierres cerca de Herramélluri. La presencia del rei y el so séquitu nel nuesu pueblu tuvo de suponer unu de los acontecimientos más memorables de la dómina.

Acompañando al rei, taben la reina Eleonor, l'arzobispu de Toledo (Celebrunus), otros dos obispos (los de Calahorra y Burgos), tres condes y dellos de los señores más poderosos del reinu. El motivu d'esta visita paez cinexéticu.

En 1191, esti monarca dota al Valle de San Vicente d'un ciertu estatutu xurídicu qu'afonda nel individualismu.

Como legáu artísticu del románicu atopamos pertenecientes a esti periodu dos ilesies, la de San Clemente del Valle y la de Valmala, y dos piles bautismales allugaes nes ilesies de Fresneda de la Sierra (añu 1225) y Espinosa del Monte.

Sieglu XV[editar | editar la fonte]

Esti periodu destaca pola fundación de dos conventos de flaires franciscanos na Sierra de Fresneda.

Estos dos edificaciones relixoses fueron fundaes por Frai Lope de Salinas, fundador tamién del Monesteriu de La nuesa Señora de los Llirios de Alveinte, gracies al patrociniu económicu y sofitu de los Condes de Haro.

El primer eremitorio fundir en 1427 y construyir a unos 9 km de Fresneda (cerca de la zona de “Trés Agües”). Trátase d'un pequeñu conventu constituyíu por una pequeña y senciella ilesia y por una estancia pa unos seis relixosos. Decide allugalo nun llugar solitariu, inhóspito y alloñáu de cualquier población, con cuenta de fuera el sitiu ideal pa la oración, penitencia y pa la dedicación completa a Dios, d'acordies colos ideales de San Franciscu d'Asís.

El Conventu de San Bernardino de la Sierra fundir a mediaos del sieglu XV. El Padre Salinas decidió allugalo más cerca de Fresneda, a unos 4 km de distancia (cerca del Viveru), por que los flaires que lu habitaren pudieren asistir a los fieles de los pueblos de la zona con más frecuencia.

En dichu centro relixosu punxo una comunidá formal y numberosa pa realizar los exercicios relixosos y asistir a los fieles de les poblaciones más cercanes, quien tamién contribuyíen coles sos llimosnes al caltenimientu de los flaires.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Mientres esti sieglu, el Eremitorio de San Antonio empieza la so decadencia, quedando cuasi en ruines tres la muerte del so fundador en 1463. Los discípulos del Padre Salinas abandonen el llugar podo dempués.

L'edificiu quedó en ruines por causa de la débil materia cola que foi construyíu.

Foi a finales d'esti sieglu cuando ye reedificado por Frai Bartolomé Ortega, quien decide retirase a esti llugar a faer penitencia.

A partir d'esi momentu va tomar más importancia'l Conventu de San Bernardino.

Mientres años enseñar nesti postreru, l'estudiu de la gramática y l'estudiu de les artes lliberales.

L'asistencia espiritual de los flaires de San Bernardino tuvo gran importancia na zona de Fresneda y pueblos cercanos.

Tomó l'hábitu nesti conventu, el padre frai Bernardo de Fresneda, confesor y conseyeru del Rei Felipe II y obispu de Cuenca y de Córdoba.

La ilesia de l'Asunción féchase aproximao nes primeres décades del s. XVI, perteneciente al últimu periodu del estilu góticu.

El Padre Fresneda costeó la realización del retablu del altar mayor. Retablu obra de Don Rodrigo de Faya, conocíu pol so trabayu nel retablu mayor de la Catedral de Burgos.

Tamién realizó a la so mariña la construcción nesti sieglu de la ponte que traviesa'l ríu Tirón.

Nesti periodu constrúi la ermita de la Virxe de los Remedios, obra promocionada por Don Julián López de Bernardino (Canónigu d'Alcalá de Henares).

Ente Pradoluengo y Fresneda esistíen unos compromisos reflexaos nunes cartes, que nun s'entendíen con claridá y nel añu 1538 deciden nomar a dos vecinos, unu de cada parte, por qu'ante notario treslladaren lo que diches cartes conteníen.

En 1545 nomaron otra comisión pa poner esos compromisos y otros con un llinguaxe senciello y avezao. Esta comisión realiza los sos trabayos en Santa Olalla roblando la escritura'l 13 de xineru de 1546.

Mientres esti sieglu produzse unu de los acontecimientos más importantes relativos a la nuesa llocalidá, la separación de Fresneda del valle de San Vicente.

El Mayoralgu concedíu nel sieglu pasáu pasa a les manes d'otru fíu del Conde de Haro, Don Pedro, y ésti dexar darréu al so fíu Bernardino, que más tarde conceder a García Fernández de Salea.

Fresneda anque si pertenecía al Valle de San Vicente, sicasí nun formaba parte del Mayoralgu.

La nuesa llocalidá espolletaba en tolos aspeutos, y nesti periodu destaquen fresnedinos célebres como Don Pedro Plaza, contador del Rei nel so conseyu d'Indies, y fundador d'una obra pía pa dotar a doncelles probes, tamién destaca'l Padre Fresneda, confesor de la so maxestá Felipe II, como se comentó enantes.

Dándose esta situación de prosperidá, Fresneda decide dixebrase del Valle y empezar per llevantar nel so territoriu nueva Forca y Picota (llugares pa l'alministración de xusticia de forma independiente).

Hasta'l momentu los pleitos yeren llevaos a cabu poles autoridaes del valle, que nun tán acordies cola iniciativa tomada pola nuesa llocalidá y en 1533 promueven un pleitu contra Fresneda por que siga perteneciendo a la comunidá.

L'Alcalde de Briviesca dicta sentencia'l 2 d'agostu de 1563 condergando al nuesu pueblu a siguir perteneciendo al Valle de San Vicente.

Los de Fresneda apelen a los tribunales de xusticia de Burgos y el 30 de xineru de 1570, queda condergáu'l Valle.

El Valle de San Vicente apela y lleva el pleitu ante l'Audiencia de Valladolid y el 18 de setiembre de 1579 condergábase otra vegada a la villa de Fresneda, pero ésta nun se da por vencida y argumentando que nun yeren más de trés xueces los que sentenciaron, apelen de nuevu a l'Audiencia entera, afirmando que s'estremaren de la comunidá con llicencia y autoridá del Condestable Don Bernardino Fernández de Velasco y alegaben que pertenecíen a la Rioja.

Dambes partes del pleitu deciden intentar llegar a un alcuerdu, y con esti fin xúntense los fresnedinos na ilesia de Villanueva el 23 de febreru de 1580 y los del Valle axuntar na ermita de San Bartolomé el 18 de xunetu de 1580 pa consiguir llegar a un alcuerdu tocantes a la xurisdicción criminal.

Finalmente lleguen al consensu y deciden que Fresneda dexe de pertenecer al Valle cola condición de dexar al Valle'l Pechu de Curiel” y el pagu de 17.000 maravedies, p'ayuda de les mariñes, consiguiendo la nuesa llocalidá d'esta manera quedase col derechu d'alministrar xusticia nel so territoriu.

L'entós Condestable D. Iñigo Fernández de Velasco da la so aprobación, y los procuradores presenten dichu alcuerdu na Chancillería de Valladolid, onde ye tamién aprobáu'l 10 de marzu de 1581, imponiendo 50.000 maravedies al que faltara a lo convenío.

Felipe II firma una carta ejecutoria que confirma l'arreglu'l 18 de marzu de 1581, rematando'l pleitu ente'l Valle y Fresneda.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

El 6 de xunetu de 1629, la villa de Fresneda de la Sierra Tirón escribe al conceyu y villa de Valgañón solicitando ayuda pola presencia d'un osu nes sierres comuñeres de dambos pueblos, que taba faciendo estragos ente'l ganáu y "dichu oso non ai dia que nun mate una vaca". Valgañón alcordó apurrir siete homes con armes a la batida "pa matar y correr dichu osu".

El Eremitorio de San Antonio vuelve ser reedificado en 1615 por Frai Pedro Munilla, que lo habita hasta 1633.

A partir d'entós, va quedar unos años ensin habitar y darréu volverá tener franciscanos morando nél encabezaos por Frai Miguel Marín y por Frai José Coronel dempués.

El Conventu de San Bernardino sigue cola so actividá relixosa, cuntando esta comunidá con unos venti flaires.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Fresneda de la Sierra incluyir nel Partíu de Logroño, que xunto con Santo Domingo de la Calzada, ocupaben gran parte de l'actual La Rioxa y que yeren conocíos como “La Riojilla"

Belorado pertenecía entós daquella al Partíu de Juarros, hasta 1833, onde se crean nuevos partíos xudiciales, ente ellos el de Belorado.

Fresneda camuda la so condición de señoríu pola de realengu.

El Duque de Frías yera'l beneficiariu de la mayoría de los pueblos de la zona. Cobraba un impuestu sobre mercar-venta llamáu “Les alcabalas”, impuestu que namái Fresneda pagaba a les arques reales.

Belorado cuntaba con unos 367 vecinos, ente que Fresneda tenía 85 vecinos,

El Conventu de San Bernardino taba ocupáu por 22 relixosos, 14 sacerdotes y 2 coristes, y l'Oratoriu de San Antonio por 3 sacerdotes, 2 legos y 2 donaos.

La zona yera habitada por cuasi un centenar de relixosos, ente los conventos de San Francisco y La nuesa Señora de Llinares en Belorado, San Vitores en Fresnu y San Antonio y San Bernardino en Fresneda.

Dalgunos de los vecinos d'esti espaciu xeográficu dedicaben parte del so trabayu a cubrir emplegos dependientes de la ilesia tales como sacristanes, organistes, hortolanos.

En 1769, Fresneda tenía 351 habitantes. El Conventu de San Bernardino tenía 20 profesos y 2 donaos (visten l'hábitu pero nun lu profesen). El Eremitorio de San Antonio cuntaba con 5 profesos y 3 donaos.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyida como conceyu constitucional denomináu Fresneda de Sierra Tirón nel partíu Belorado, rexón de Castiella la Vieya, cuntaba entós con 107 habitantes.

En 1835 produzse la desamortización de Mendizábal, que determinó la desapaición de les órdenes relixoses y el pasu de les rentes de los sos bienes al Estáu.

Una vegada sumíos los conventos, la población d'estos nucleos baxó considerablemente, sobremanera na villa de Belorado.

Nel casu de Fresneda baxar de 85 a 26 vecinos (1850), anque hai que tener en cuenta otros factores como les dificultaes económiques debíes a la escasez de cebera, que se dio en tol Valle de San Vicente.

Fresneda ye daquella una villa con Conceyu, Audiencia Territorial y enmarcada na provincia de Burgos, perteneciendo al Partíu Xudicial de Belorado.

El clima ye bastante fríu y les enfermedaes más frecuentes son los constipaos, indixestiones y delles pulmoníes.

Tien unes 80 cases, destacando la Consistorial, que ye bastante bona y asítiase na Plaza Mayor, sirviendo amás de llocal pa la escuela de primeres Lletres pa mozos y chiques, a la qu'alleguen unos 50 alumnos, que'l so maestru ta dotáu con 1.300 reales, abonaos en dineru y granos.

Nes cercaníes de la población esiste una fonte abondosa con agües bien delgaes y escelentes.

Amás de la ilesia de l'Asunción, cabo destacar la esistencia de tres ermites, “La nuesa Señora de los Remedios”, la de “San Martín” y la de “Villanueva, de les cualos anguaño namái queda de pies la primera.

Les producciones agrícoles centrar nel trigu, cebada, centenu, comuña, pataques y llegumes. Los sos habitantes curien del ganáu lanar, vacunu y cabrio y tamién cacen corzos, xabalinos, venados, perdices, llebres, y pesquen truches y anguiles.

Con al respective de la industria, destaca l'agrícola, un molín fariñeru y un batán.

En 1835 produzse una quema nel Conventu de San Bernardino de Fresneda, col qu'esti centru relixosu sume. El so altar mayor ye salváu por un vecín de la zona, y ye lleváu a la ilesia de Pradoluengo en 1836.

En 1870 destaca'l robu que se produció na ilesia de l'Asunción, na que se denuncia la sustracción d'una mota cola so paterna y unes vinajeras y cuyarina de plata.

Finales sieglu XIX - principios sieglu XX[editar | editar la fonte]

En Fresneda dedicar con predilección a la cría de ganáu vacuno.

Hubo una fábrica de texíos de llana onde darréu s'instaló una de sielles.

A finales del sieglu XIX (1896) negar al vecín de Burgos, Timoteo San Millán, una cesión d'agües pa la instalación d'una industria llétrico, yá que onde pretendía allugase la perxudicaba al riego de numberosos praos de la redoma colos que se menoscabía la rica ganadería de la villa, yá que regulaben l'aprovechamientu agrícola al máximu pola so bayura d'agua.

Les cais yeren trabancoses y estreches, sacante la cai mayor, que forma parte de la carretera de Pradoluengo a Ezcaray.

En 1897, el Conceyu dio en la rotulación ya inventariu de les distintes places y cais de la llocalidá, ente otres figuren la cai Mayor, el Barriu Encimero, la Plaza Vieya, la cai Manzanares.

Cuntaba Fresneda con cuatro taberna, onde los habitantes consumíen 8.000 cántares de vinu.

Nesti periodu, la tabierna yera esencial pa les rellaciones de los vecinos, siempres homes y sobremanera mientres los llargos meses d'iviernu.

En 1896 alcordar por parte del Conceyu, ameyorar el llocal de la Tabierna Villa, faciendo obra nel mesmu col fin d'abrigalo pal beneficiu de los vecinos y l'estímulu del llocal llamando a vecinos pal consumu.

La mayor parte del vecinderu allumar cola lluz que resultaba de llapada de la combustión de grandes cantidaes de lleña, haya quemar nos fogones de les cocines.

Los fresnedinos yeren relixosos y trabayadores anque escasos de formación académica.

Munchos mozos emigraben a Buenos Aires.

La vida media solía ser 29 años y de 4 a 6 la media de fíos.

El Conceyu de Fresneda esmolecíase abondo de la educación de los sos pequeños, curiando la contratación de profesores tantu pa Fresneda como para Pradilla, y l'arreglu de les sos cases, según actuaciones de tipu filantrópicu y de normatives que regulaben la vida municipal.

Producíen muncha lleña y camperes, llegumes, hortolices, freses de monte, truches, críes de ganáu y daqué de ceberes.

Les fiestes de Gracies carauterizar pol sermón del cura, pol baille públicu, les dances y pola corrida de toros.

Nes fiestes de 1898 suspéndense los festexos por causa de la Guerra de Cuba y tan solo llévense a cabu los sermones na ilesia.

Los montes públicos de Fresneda suponíen la so mayor riqueza y los sos aprovechamientos regular en consecuencia. Solíase realizar puyes de fayes.

L'aprovechamientu de los montes comunales, la saca de lleñes muertes y rodaes y raspiar del uz, yeren fundamentales na economía de Fresneda, tanto a nivel domésticu como les ventes escontra l'esterior.

Tal yera la esmolición del Conceyu y el pueblu polo xeneral pelos sos montes y el so caltenimientu que'l conceyu disponía d'un cuerpu de bomberos a principios del S. XX. Tenía un cabu de bomberos (Damaso Pablo) y un auxiliar (Antonio Monxa).

El Censu de población d'esti periodu yera de 482 habitantes.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

El pueblu anguaño ta somorguiáu, al igual que'l mundu rural del restu de Castiella y Lleón, nuna crisis social y demográfico. La población ta considerablemente avieyada, cuestión que determina'l presente y el futuru del conceyu. Pero tamién hai nueves perspectives de futuru. En Fresneda, nunca como agora tuvieron meyor les viviendes. El pueblu caltién, dende va años, una imaxe xeneral del pueblu bien cuidada. L'alcalde ye, dende les últimes eleiciones municipales de 2011, Luis María Monxa.

Pa munchos fresnedinos que viven en Madrid, Burgos, Logroño, Bilbao, Vitoria..., capitales de provincia a les qu'emigraron va unos años munches families en busca de trabayu, Fresneda preséntase les fines de selmana como una bona oportunidá pa esfrutar de la naturaleza n'estáu puru. Mientres los meses de branu principalmente, Fresneda recupera vida y son munches les cases que permanecen abiertes, con gran presencia de neños nes cais y places.

La esistencia, mientres tol añu de dos chigres (Bar Ramón y Casa Jorge, ésti con un pequeñu apináu), dexa cuntar con dos espacios d'alcuentru bien atopadizos y poder esfrutar de la gastronomía de la zona: Xamón, chorizu, panceta, güevos... Los contaos proyeutos que funcionen tienen na ganadería (vaques y oveyes) nome propiu. Dos explotación ganaderes que dirixen dos families determinen un presente que tuvo un pasáu más numberosu, anque non en númberu de cabeces de ganáu. Ángel Hernando caltién un fatáu de más de 1.500 oveyes y José Goyo Alarcia una esplotación de vaques de carne, raza lumusina, formada por más de 700 cabeces. En dambos casos, vaques y oveyes pastien en praos naturales, estensos montes comunales y zona de la Sierra de la Demanda, col ríu Tirón. En dambos casos tamién, la carne de vaques y oveyes de primerísima calidá y puede adquirise nel cercanu conceyu de Pradoluengo (Carnicería Alarcia Monxa).

Hai de solliñar igualmente les oportunidaes qu'ufierta la caza a los aficionaos a esti deporte. Na Sierra de la Demanda hai una gran variedá d'especies, destacando'l venáu, corzu, xabalín... Los cazadores, los d'antaño y los d'agora, fueron y son fieles a les cites de cada temporada. Nel terrén del senderismo, Fresneda ufierta una gran cantidá de posibilidaes, con rutes de too tipu: dende les que van a los cumes y puntos estratéxicos de la Sierra de la Demanda (Oteru, Pozu Negru, Cabeza Aguílez, Torocuervo, Remendía, Picote les Cabeces) con vistes escepcionales, hasta otres más cercanes que s'atopen nel valle del ríu Tirón (Trés Agües, San Antonio, Teñacanal, Montelaszarras, la Ruanda...).

Cerca del pueblu, otros puntos d'interés son la Forca, la Madalena, Zorácilas, Larrea, el Camín Altu. En dambos casos, l'alcuentru col bellu paisaxe de fayes, pinos, chopos, carbayos... ta aseguráu.

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Cotu priváu de caza BU-10.728 denomináu, Pradillo de Belorado, con una superficie de 893 hectárees.

Parroquia[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Asunción

Ilesia parroquial de la Asunción de La nuesa Señora nel Arciprestalgu d'Oca Tirón, diócesis de Burgos. [7] Dependen les siguientes llocalidaes:

Otros datos[editar | editar la fonte]

Fiestes:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Min. Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  7. Guía Diocesana[1]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]