Franciscu Xavier

De Wikipedia
Franciscu Xavier
apóstol

Vida
Nacimientu Javier[1]7 d'abril de 1506[2]
Nacionalidá Reinu de Navarra  (7 abril 1506 -  1512)
Corona de Castiella  (1512 -  3 avientu 1552)
Llingua materna vascu
Navarroaragonés
Muerte Isla Shangchuan (es) Traducir[3]3 d'avientu de 1552[1] (46 años)
Sepultura basílica del Buen Jesús de Goa (es) Traducir
Familia
Padre Juan de Jaso
Madre María de Azpilicueta
Casáu con ensin valor
Fíos/es ensin valor
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidad de París (es) Traducir
Collège Sainte-Barbe (es) Traducir
(1525 (Gregorianu) - 1530 (Gregorianu)) Master of Arts (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
llatín[4]
portugués[5]
vascu[6]
Profesor de Bernardo de Kagoshima (es) Traducir
Oficiu misioneru, escritor, esploradorpresbíteru católicu romanu
Llugares de trabayu Viena
Emplegadores Ilesia Católica
Miembru de cristianismu occidental
Santoral
3 d'avientu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Compañía de Xesús
Cambiar los datos en Wikidata
Castiellu de Javier, onde moraba Juan de Jasso, presidente del Conseyu Real de Navarra y padre de San Francisco Javier y de los sos hermanos Juan y Miguel, que llucharon contra los invasores. El castiellu foi esmocáu pa torgar la resistencia navarra.

Francisco de Jaso y Azpilicueta, más conocíu como Francisco Javier, o tamién como Francisco Xavier, Francisco de Javier o Francés de Jaso (* 7 d'abril de 1506 –† 3 d'avientu de 1552), foi un relixosu y misioneru navarru de la Compañía de Xesús nacíu na llocalidá de Javier (España) y fináu na isla Shangchuan (China). Foi canonizáu pola Ilesia católica col nome de san Francisco Javier.[7]

Francisco Javier foi un misioneru xesuita de primer orde, miembru del grupu precursor de la Compañía de Xesús y estrechu collaborador del so fundador, Inaciu de Loyola. Destacó poles sos misiones que se desenvolvieron nel oriente asiáticu y nel Xapón. Recibió'l nomatu de Apóstol de les Indies.

== Circunstancies históriques de la so nacencia Nacida como Francisco Jasso Azpilicueta Atondo y Aznarez, señor de Javier, más conocíu como Francisco Javier, nació en 1506 nel Castiellu de Javier, nel Reinu de Navarra. El so padre, Juan de Jasso, señor de Javier, yera presidente del Real Conseyu de los Reis de Navarra Juan d'Albret y Catalina de Foix.

Seis años más tarde, en 1512, con ocasión del pactu del reinu de Navarra con Francia, empecípiase la conquista de Navarra poles tropes castellanu-aragoneses al mandu de Fadrique Álvarez de Toledo, duque d'Alba, por orde de Fernando'l Católicu, rei yá d'Aragón y Castiella. Cola lliberación de Navarra del control de Francia produz la unidá política d'España d'alcuerdu al conceutu actual de la mesma (esto ye, ensin Portugal). Ocúpense gran parte de les places del Reinu de Navarra, cuntando col sofitu de los descendientes del noble beaumontés Luis de Beaumont, exiliaos en Castiella, los llamaos beaumonteses y que s'enfrentaren a los agramonteses nun llargu conflictu civil que rematara a empiezos del sieglu XVI. Tres la invasión parcial del Reinu de Navarra poles tropes castellanu-aragoneses con fuerte presencia guipuzcoana, produciéronse delles contraofensives de los lleales a los Albret, nesti casu con fuerte sofitu francés, lluches que duraron hasta 1530.

En 1516, fináu'l padre nel exiliu un añu antes, los hermanos de Francisco participen nuna infructuosa ofensiva col profrancés Rei de Navarra Juan d'Albret, siendo la familia de Francisco privada de les sos propiedaes, y el castiellu esmocáu por orde del Gobernador, el Cardenal Cisneros.

En 1521, una invasión francesa qu'enfusaría hasta Castiella dexa a los lleales a Juan d'Albret recuperar fugazmente el control cuasi total del Reinu, anque dura pocu tiempu, perdiendo la parte al sur de los pirineos, Alta Navarra, en 1524 (cola cayida de la plaza Navarra de Hondarribia), ente que na Baxa Navarra, al norte de los Pirineos, caltendríase lleal a Juan d'Albret na órbita francesa.

En 1530, siendo Carlos I rei d'España, este abandona les sos aspiraciones a ocupar el restu del Reinu de Navarra que se caltendría como reino semi-independiente, y finalmente, al traviés de llazos matrimoniales xunir cola corona francesa col títulu de Reis de Francia y Navarra. La parte surpirenaica de l'Alta Navarra, cola que se peracaba la Corona d'España (entendíu'l vocablu d'alcuerdu al usu actual, esto ye, ensin incluyir Portugal) caltendría les sos instituciones, privilexos y denominación como Reinu hasta'l sieglu XIX en que se tresforma nuna provincia foral. La parte que quedó en Francia, la Baxa Navarra, caltendría la so estatus de Reinu hasta l'abolición de los privilexos de los territorios de la monarquía francesa, tres la Revolución Francesa a finales del sieglu XVIII.

Francisco abrazara la carrera eclesiástica y marcha en 1528 a París a la Universidá de la Sorbona, onde conoz a Ignacio de Loyola, con quien va fundar más palantre la Compañía de Xesús. Anque de primeres nun sintió simpatía por Ignacio de Loyola, terminó siendo'l so meyor amigu y collaborador. Efeutivamente, dase la circunstancia de qu'en 1521, previu a empecipiar la so vocación eclesiástica, san Ignacio, nesi momentu Iñigo de Loyola, combatiera coles tropes guipuzcoanes imperiales contra los franceses del Duque de Foix (que sofitaben a Juan d'Albret), nes que combatíen, xunto a otros navarros, los hermanos de san Francisco Javier, cayendo Ignacio mancáu nel sitiu de Pamplona.

Biografía[editar | editar la fonte]

Francisco de "de Javier" nació nel castiellu de Javier allugáu no que na actualidá ye la llocalidá de Javier, Navarra, norte d'España, el 7 d'abril de 1506 nel senu d'una familia noble. El so padre, Juan de Jasso, yera Presidente del Real Conseyu del Rei de Navarra Xuan III d'Albret. La so madre foi María de Azpilicueta que pertenecía a una noble familia de la que formaba parte Martín de Azpilicueta, el llamáu doctor navarrus. Yera'l redrueyu de cinco hermanos: Madalena, Ana, Miguel, Juan y él mesmu.

La so mocedá tuvo marcada polos fechos históricos que llevaron a la salida del reinu de Navarra del control francés y el so reincorporación a la órbita hispana, yá que la so familia tuvo bien arreyada en dichos fechos. La so casa natal foi llugar d'alcuentru de los partidarios de los Albret y sufrió la revancha de la perda. Los sos hermanos, miembros del exércitu de Xuan III, fueron encarcelaos por ello. Estes circunstancies pudieron ser la causa de la determinación de Francisco pol estudiu relixosu.

Estudios en París[editar | editar la fonte]

En 1524 Francisco Javier tien tomada la determinación de dir estudiar a París, a la Sorbona. Antes cursara estudios en distintes ciudaes navarres, peracabándolos en Pamplona.

En setiembre de 1528 foi a estudiar a París, onde conoció al que sería'l so meyor amigu, Íñigo de Loyola, darréu san Ignacio de Loyola, quien nunca-y dexó solo nos momentos difíciles en París y siempres lu ayudar, como por casu, cuando Javier sufrió problemes económicos.

Foi ellí onde con otros cinco compañeros constitúyese lo que sería l'embrión de la Compañía de Xesús. El 15 d'agostu de 1534, una vegada remataos los estudios, xuren votos de caridá y castidá, al empar que prometen viaxar a Tierra Santa, na Cripta del Martiriu de Montmartre. Francisco quedar en París otros dos años más estudiando Teoloxía, dempués de participar nos Exercicios espirituales xunto a Ignacio de Loyola.

En 1537 axuntar con Ignacio de Loyola pa viaxar a Italia. En Roma visiten al Papa Paulo III pa pidi-y la so bendición antes d'entamar el viaxe a Tierra Santa, viaxe que nun se diba a poder realizar por haber entráu en guerra Venecia con Turquía. Lleguen a Venecia y ye ordenáu sacerdote'l 24 de xunu. Mientres la so estancia en Venecia, mientres esperaben el barcu pa dir a Tierra Santa, dedicar xunto a los sos compañeros a predicar pola contorna. Ante la tardanza del viaxe, vuelven a Roma y ufiértense al Papa pa ser unviaos a cualesquier otru llau. D'ellí parte escontra Lisboa en 1540, onde va dar empiezu la etapa más importante de la so vida: la de misioneru. El viaxe a Portugal deber a la solicitú del embaxador portugués en Roma, Pedro de Mascarenhas, que pidió en nome de Xuan III de Portugal a Ignacio de Loyola dellos homes sos pa unvialos a les Indies Orientales. Pa esi viaxe Francisco foi nomáu pol Papa mandáu so nes tierres del Mar Coloráu, del Golfu Pérsicu y d'Oceanía, a unu y otru llau del Ganges.

Los sos viaxes misioneros[editar | editar la fonte]

Mapa del viaxe de San Francisco Javier

El viaxe a Lisboa foi per tierra y paró en Azpeitia (Guipúzcoa), p'apurrir cartes d'Ignacio de Loyola a la so familia. En Lisboa tuvieron un tiempu, hasta que foi designáu Francisco pa ser l'unviáu a les Indies. Nesi tiempu nun pararon de predicar l'evanxeliu a los probes de la ciudá.

El 7 d'abril de 1541, día que cumplía 35 años, sale la espedición y llega el 22 de setiembre a Mozambique. Ellí quédase hasta febreru del añu siguiente. Nesa estancia ayuda nel hospital y percibe la realidá del tratu que se da a los negros, lo cual llévalu a tener los primeros enfrentamientos.

Dempués d'efeutuar escales en Melinde y Socotora, llega a Goa (ciudá que depués sería capital de la India Portuguesa) el 6 de mayu de 1542. Prepara un testu divulgativu basáu nel catecismu de Juan Barros y empieza a predicar la doctrina católica pela ciudá, al empar que garrasti a morrebundos, visita a presos y socorre a probes.

Pa llograr un acercamientu más intensu dedicar a aprender la llingua del país. En refugando'l puestu de direutor del seminariu de San Pablo, embárcase, n'ochobre de 1542, pa les islles de la Pesquería, onde permaneció más d'un añu.

Escultura dedicada a san Francisco Javier en Bensheim (Alemaña).

Evanxeliza a los indios Paravas y percuerre les ciudaes de Tuticorrín, Trichendur, Manapar y Combuture. Atopó la oposición de los brahmanes, qu'habitaben les pagodes de la rexón.

Aprendió tamil y tradució a esa llingua parte de los testos cristianos y una plática sobre'l cielu y l'infiernu.

En payares de 1543 atopar colos sos compañeros Micer Paulo y Mansilla en Goa y entrevístase col obispu de la ciudá, Juan de Alburquerque, pa pidi-y misioneros. L'obispu destina a 6 sacerdotes pa esi llabor. Colos nuevos collaboradores volver de nuevu a la Pesquería. Nel viaxe escribe delles cartes a los sos compañeros de Roma, nuna d'elles diz:

munchos cristianos dexar de faer nestes partes, por non haber persones que s'ocupen na evanxelización. Munches vegaes muévenme pensamientos de dir a eses Universidaes dando voces como home que tien perdíu'l xuiciu, y principalmente a la Universidá de París, diciendo na Sorbona a los que tienen más lletres que voluntá, pa disponese a fructificar con elles; ¡cuántes almes dexen de dir a la gloria y van al infiernu por neglixencia d'ellos! Ye tanta l'ensame de los que se converten a la fe de Cristu nestes partes, nesta tierra onde ando, que munches vegaes paezme tener cansaos los brazos de bautizar, y nun poder falar de tantes vegaes de dicir Credo y mandamientos na so llingua d'ellos y les otres oraciones.

Establez nes Pesquería un sistema de asignación de territorios a un responsable, que tenía de caltene-y informáu del aportar de la misión. Una vegada qu'entamó esi territoriu, parte escontra Manapar y el distritu sur. Permanez un mes colos makuas, bautizando a más de 10.000 persones.

Mientres 1544 realiza más de venti viaxes d'evanxelización. Ante les noticies de la execución de cristianos en Ceylan, Francisco vuelve a Goa y fala col gobernador, p'acompañar a les tropes que se diben a unviar pa castigar les aiciones contra los cristianos que'l rei Jafnapatán fixera. Por distintes causes dicha aición nunca se llevó a cabu.

En 1545 parte a les islles Moluques en compañía de Juan Eiro, llegando a Malaca pocu dempués. Mientres tres meses Francisco Javier aprendería un mínimu l'idioma y familiarízase cola cultura llocal; tamién traduciría, con ayuda de xentes entendíes, la parte básica de los testos de la doctrina católica. Esi mesmu añu escribe al rei de Portugal sobre les inxusticies y vexames que-yos imponen los mesmos oficiales de La vuesa Maxestá.

Representación de Francisco Javier na bóveda de la capiya dedicada al santu na ilesia del Gesù, en Roma. La obra basar nuna de les hestories milagroses atribuyíes a Francisco Javier que rellata cómo recuperó'l so crucifixu dempués de perdelo nel mar. Francisco Javier taba atrapáu nuna nube mientres viaxaba a Malaca (Malasia) nel añu 1546. Con fe refundió la cruz al mar, pidiéndo-y a Dios que lu fixera un preséu pa pacificar les aturbolinaes agües. El mar aselóse y al llegar a les mariñes de Malaca, Francisco Javier vio un cámbaru caminando escontra él sosteniendo'l so crucifixu nes sos pinces.

Sale escontra les Islles de Amborio y Ternate en xineru de 1546, dempués de preparar les Instrucciones pa los catequistes de la Compañía de Xesús. Llega al so destín al cabu de mes y mediu. Percuerre distintes islles de la rexón y en Baranula (Ceran), según cuenta la tradición, un cámbaru devuélve-y el crucifixu que perdiera mientres una torbonada.

En xunu llega a Ternate, ricu centru comercial de especies y última posesión portuguesa, permaneciendo nella tres meses. D'ellí sale a les islles del Moru, onde pasa otros trés meses. De les islles del Moru entama viaxe de vuelta a Kochi, onde llegaría'l 13 de xineru de 1548.

Dempués de realizar llabores de reordenación y supervisión de les misiones establecíes n'India y Moluques, onde se siente decepcionáu col deterioru sufiertu, tal que demuestra nes sos cartes, parte para Xapón, xunto a los sos compañeros Cosme de Torres y Juan Fernández y el traductor Anjirō, el domingu de Ramos de 1549, llegando a tierres nipones el 15 d'agostu. Desembarquen en Kagoshima, entós capital del reino Sur del Xapón. Permaneció nesta ciudá mientres un añu y per tierres xaponeses mientres dos años y tres meses. En collaboración del so compañeru Pablo de Santa Fe evanxelizó per tierres nipones y fixo traducir la obra Declaración de los artículos de la Fe, que s'aprendió de memoria y solía recitar nes esquines. Pa responder a les entrugues que los transeúntes realizaben valir d'un intérprete. Ante'l fracasu de la misión, pensó en citase col rei de la zona cola esperanza de que si esti convertir al catolicismu, el pueblu tamién lu fadría. En 1550 dirixir al norte con esta intención. Funda una pequeña coleutividá cristiana n'Hirado. Llega a Yamaguchi, depués a Sakai y, finalmente a Meaco, onde intenta, ensin consiguilo, ser recibíu pol emperador.

Treslladar a Yamaguchi de nuevu y llogra del príncipe la garantía de respetu a los conversos al cristianismu. Ante esa perspeutiva realiza, xunto colos sos dos compañeros, un intensu llabor de predicación que da'l so frutu na creación d'una pequeña comunidá católica. Munchos de los convertíos son samuráis. La oposición del cleru llocal, los bonzos, foi siempres fuerte.

Francisco Javier, por Bartolomé Esteban Murillo. Oleu sobre tela, ca. 1670.

En setiembre de 1551 lláma-y el príncipe de Bungo, que-y dexa predicar neses islles. Un mes dempués y dexando dellos conversos, Francisco Javier volver a la India sollertáu poles noticies que-y lleguen. El viaxe de vuelta realízase na nao Santa Cruz qu'encabezaba Diego de Pereira, quien-y da la idea d'entamar una embaxada a China en nome del rei de Portugal pa entablar negociaciones de paz. Cuando llega a Malaca enterar de que la India foi nomada provincia xesuítica independiente de Portugal y que él ye'l so provincial.

El 24 de xineru de 1552 llega a Kochi y el 18 de febreru a Goa. Dempués de solucionar dellos problemes de les misiones y preparar el viaxe a China, parte camín d'esi país el 14 d'abril. Acompáñen-y na aventura'l sacerdote Gago, l'hermanu Álvaro de Ferreira, Antonio de Santa Fe (que yera d'orixe chinu) y un criáu indiu llamáu Cristóbal, y embarcáronse na Santa Cruz encabezada por Pereida.

Cuando lleguen a Malaca tienen problemes col Capitán de Mares, Álvaro de Ataide, que retrasa'l viaxe por dos meses y torga que Pereida siga al mandu de la nao. Llegaron a la isla Shangchuan a finales d'agostu de 1552, movíu al paecer poles afirmaciones de los xaponeses, que nun valoraben nada que nun hubiera enraigonáu antes en China, y cola idea d'evanxelizar en China por que esto influyera depués en Xapón. Esta islla yera'l llugar d'alcuentru ente los mercaderes chinos y portugueses.

Permanecen a la espera de la llegada d'un barcu chinu que tien d'introduci-yos, clandestinamente, nel continente. El 3 d'avientu d'esi añu muerre Francisco Javier cuando cuntaba 46 años d'edá.

El so cuerpu ye conducíu a Goa, onde llega na primavera de 1554, siendo soterráu nesa ciudá.

Canonización, patronalgu y festividaes[editar | editar la fonte]

Foi canonizáu pol papa Gregorio XV en 1622 xunto a san Inaciu de Loyola, santa Teresa de Jesús, san Isidro Llabrador y san Felipe Neri.

Foi nomáu patronu de dellos sitios y obres:

Ye copatrón de Navarra xunto con san Fermín d'Amiens y Santa María la Real. La so festividá celébrase'l 3 d'avientu, en coincidencia col día de la so muerte. En 1949, la Sociedá d'Estudios Vascos escoyó tamién el 3 d'avientu pa celebrar el día internacional del euskera. Añalmente, nos primeros díes de marzu, celébrase una masiva pelegrinación na so alcordanza hasta'l Castiellu de Javier, les conocíes como javieraes.

Iconografía y obra[editar | editar la fonte]

Son munches les obres que reflexaron al Apóstol de les Indies en pintura y escultura. Célebres artistes, como Murillo, Rubens, Van Dyck, Luca Giordano, André Reinoso y Goya, han inmortalizado colos sos pinceles al Santu de Javier.

Francisco Javier convertir a partir del sieglu XVI nun ideal a siguir como misioneru en tierra pagana. Esto dio llugar a una bien abondosa obra que trata de la so figura. Obra de too tipu, especialmente epistolar, al consideralo como exemplu a siguir polos miembros de la Compañía de Xesús. Foi Javier quien creó'l primer seminariu de Goa y quien impulsó les vocaciones al sacerdociu de los indíxenes, al empar que proponía la catequización direuta y la traducción de los testos llitúrxicos a les llingües locales.

La obra escrita de Francisco Javier centrar na correspondencia que caltuvo colos sos compañeros y responsables d'evanxelización. Tamién hai pequeños escritos catequísticos conocíos, como el pequeñu catecismu (1542), el gran catecismu (1546) y les Instrucciones pa los catequistes de la Compañía de Xesús (1545).

Pintures de la ilesia de San Sulpicio de París, Francia.

Instituciones epónimes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]