Francisco del Rosario Sánchez

De Wikipedia
Francisco del Rosario Sánchez
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu Santu Domingu9 de marzu de 1817[1]
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Muerte San Juan4 de xunetu de 1861[1] (44 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco del Rosario Sánchez (9 de marzu de 1817Santu Domingu – 4 de xunetu de 1861San Juan) foi un abogáu, políticu y activista dominicanu. Ye, xunto a Juan Pablo Duarte y Matías Ramón Mella, unu de los Padres Fundadores de la República Dominicana.

Sánchez, líder y estratega políticu de la guerra dominicana contra la ocupación haitiana, tomó les riendes de la llucha tres l'ausencia de Duarte y proclamó la independencia na Puerta del Conde el 27 de febreru de 1844.

Familia y primeros años[editar | editar la fonte]

Francisco del Rosario Sánchez nació en Santu Domingu'l 9 de marzu de 1817. Los sos padres fueron Narciso Sánchez Ramón (fíu de Fernando Raimundo Sánchez y de Isidora Ramón) y Olaya del Rosariu de Belén (fía de Raimundo del Rosario y de María Altagracia de Belén Fernández),[3] que nun taben casaos nel momentu de la so nacencia. Acordies con l'historiador Roberto Cassá, el nome de Sánchez presenta los apellíos paterno y materno invertíos, polo que tres la boda de los sos padres el so nome correutu sería: Francisco del Rosario Sánchez del Rosario.[4]

Sánchez foi'l primoxénitu d'once hermano, de los cualos Socorro Sánchez destacóse como periodista. Sánchez foi sobrín de la tamién activista María Trinidad Sánchez per parte paterna.

La so educación tuvo primeru empuesta pola so madre y dempués pol cura peruanu Gaspar Hernández, quien fortaleció l'espíritu patriota de Sánchez. Anque la so actitú tamién venía del so padre quien formó parte d'un movimientu pa espulsar a los haitianos del territoriu dominicanu. De formación Autodidacta, llegó a apoderar el francés y el llatín. Adquirió apreciable cultura y los sos defenses como abogáu fueron notables.

Sánchez tuvo fíos con delles muyeres, siendo la primera Felícita Martínez, con quien procreó a Mónica. Dellos años más tarde procreó con María Evarista Hinojosa a María Gregoria (Goyita). Depués, cola curazoleña Leoncia Leydes Rodríguez tuvo a Leoncia. Más tarde con Mercedes Pembrén Chevalier procreó a Petronila.

El 4 d'abril de 1849 contrái matrimoniu con Balbina de Peña Pérez, con quien procreó a Juan Francisco y Manuel de Jesús. El so fíu Juan Francisco foi Ministru de Facienda nel gobiernu d'Ulises Heureaux y formó parte del gabinete de gobiernu del tamién presidente Carlos Morales Languasco.

Suplente de Duarte[editar | editar la fonte]

En 1843, Duarte se exilió en Curaçao por medrana a ser prindáu y Sánchez asumió la direición del movimientu independentista «La Trinitaria» onde presidió les xuntes del grupu y amplió contactos con representantes del sector social más importante de la ciudá, cola collaboración de Mella . A principios de xineru de 1844, Sánchez redactó un manifiestu, que foi publicáu'l 16 d'esi mes. El 24 de febreru los trinitarios escoyeron a Sánchez, comandante d'armes col rangu de coronel.

Lideralgu y declaración d'independencia[editar | editar la fonte]

Sánchez ye recordáu por haber izado la bandera dominicana frente a la Puerta del Conde, nel momentu de la declaración de la independencia dominicana

Magar foi un educáu autodidacta y llegó a aprender llatín y francés por sigo mesmu, ye recordáu sobremanera como home d'aición. Sánchez tomó'l lideralgu revolucionariu y pasó a ser el principal impulsor del movimientu independentista, anque permaneció en contautu con Duarte al traviés de los sos familiares. El 27 de febreru de 1844, xustu antes de la proclamación de la independencia, Sánchez foi escoyíu polos sos pares de La Trinitaria "Comandante n'Armes" y presidente de la Xunta Gubernativa de la naciente república. Más tarde esa nueche, los rebeldes empobinaos por él tomaron la Puerta del Conde y dempués d'escuchar el "trabucazo" d'Mella, izó la bandera dominicana vocinglando'l lema ¡Dios, Patria y Llibertá!. Nesi momentu quedó fundada la República Dominicana.

Exilios y llucha contra los intentos d'anexón[editar | editar la fonte]

N'abril de 1855 foi unviáu al exiliu en Curaçao y tornó n'agostu de 1856. Los ideales independentistes de Sánchez viéronse tiraos al suelu cuando Pedro Santana buscó cola Anexón a España un protectoráu económico y militar. Sánchez manifestó la so oposición a les xestiones de Santana y n'agostu de 1859 foi encarceláu pola so oposición a les mesmes. Per tercer vegada, en setiembre, foi unviáu al exiliu en Saint Thomas.

Dende'l so exiliu y ensin recursos económicos caltuvo los sos ideales de llucha contra la potencial anexón. Apeló pola unidá de tolos dominicanos y viaxó escontra Haití ya intentó convencer al presidente haitianu Fabre Geffrard por que-y sofitara nun proyeutu d'invasión al territoriu dominicanu cola cuenta d'evitar la posible anexón de la nueva nación a España.

Torna y vida política[editar | editar la fonte]

Al so regresu del exiliu, Sánchez empezó la so vida política y ocupó importantes posiciones nos gobiernos de Jimenes, Santana y Bonaventura Báez. Nomáu fiscal ante'l Tribunal d'Apelación de Santu Domingu foi quien llevó l'acusación contra Antonio Duvergé nel primer xuiciu que-y fixo Santana. A partir d'entós pasó a ser defensor públicu y recibió una llicencia de la Suprema Corte de Xusticia pa exercer.

Captura, fusilamiento y legáu[editar | editar la fonte]

Altar de la Patria onde reposen los restos de Francisco del Rosario Sánchez xunto a Duarte y Mella.

El 1 de xunu de 1861, Sánchez enfusó a territoriu dominicanu al mandu de una espedición cruciando por Fondu Valle, Vallejuelo y La Corralada onde cayó nuna emboscada y foi mancáu na vería. Sánchez y el so grupu de rebeldes fueron prindaos y treslladaos a San Juan de la Maguana, onde fueron xulgaos y condergaos a muerte. Nel xuiciu, Sánchez esclamó: "Pa enarbolar el pabellón dominicanu foi necesariu arramar el sangre de los Sánchez, pa arriarlo precísase tamién la de los Sánchez". Morrió fusiláu el 4 de xunetu nel campusantu de San Juan de la Maguana, a los 44 años d'edá.

Ta soterráu nel mausoléu Altar de la Patria, xunto con Duarte y Mella, nel mesmu llugar onde se proclamó la independencia.

Sánchez ye recordáu como fundador y dos veces prócer de la República. Ta consideráu por dellos historiadores como'l verdaderu padre de la nación Dominicana , al asumir la condición de líder del movimientu independentista tres l'exiliu de Juan Pablo Duarte, díes antes de la proclamación d'independencia.

La Orde al Méritu de Duarte, Sánchez y Mella ta nomada parcialmente nel so honor.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 9642. Apaez como: Francisco del Rosario Sanchez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 3 mayu 2020.
  3. «Families capitaleñas: Los Sánchez». Cápsules Xenealóxiques. 18 de setiembre de 2010. http://hoy.com.do/capsulas-genealogicasfamilias-capitalenas-los-sanchez/. Consultáu'l 18 de xunu de 2015. 
  4. Cassá, Roberto (2009) Heroínes Nacionales 2. Santu Domingu: Archivu Xeneral de la Nación, Comisión Permanente d'Efemérides Patries, páx. 33–34. ISBN 978-9945-020-79-3. Consultáu'l 18 de xunu de 2015. «Dos años dempués de nacer Francisco, el so primoxénitu, Señó Narcisazo aceptó'l ruegu de la so hermana María Trinidad de contraer matrimoniu, con cuenta del fíu fuera reconocíu como llexítimu, condición de muncha importancia nos patrones cultural y social de los sectores urbanos dirixentes. El mesmu nome del neñu revela una ambigüedá, porque se-y punxo l'apellíu de la madre delantre del del so padre, fórmula común nos fíos naturales, apellíu que depués quedó como segundu nome, cuando'l so padre casóse. Por eso, como lo esclarió Vetilio Alfau Durán, los sos nomes y apellíos correutos son Francisco del Rosario Sánchez del Rosario

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]