Francisco Solano López

De Wikipedia
Francisco Solano López
2. Presidente de Paraguái

10 setiembre 1862 - 1r marzu 1870
Carlos Antonio López - Cirilo Antonio Rivarola
Vicepresidente de Paraguái

10 setiembre 1862 - 10 ochobre 1862
Mariano González - Domingo Francisco Sánchez
Vida
Nacimientu Asunción[1]24 de xunetu de 1826[2]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái [3]
Muerte Amambay (es) Traducir1 de marzu de 1870[2] (43 años)
Sepultura Cerro Corá (es) Traducir
Causa de la muerte muertu en combate
Familia
Casáu con Ninguno
Pareyes Eliza Lynch
Fíos/es Juan Francisco Solano López
Estudios
Estudios Escuela Especial Militar de Saint-Cyr (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[3]
Alumnu de Hermenegildo de Albuquerque Porto Carrero
Oficiu políticu
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Fuerzas Armadas de Paraguay (es) Traducir
Graduación mariscal de campo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco Solano López Carrillo (24 de xunetu de 1826Asunción – 1 de marzu de 1870Amambay (es) Traducir) foi'l segundu presidente constitucional de la República de Paraguái ente 1862 y 1870. Desempeñóse como comandante en xefe de les Fuercies Armaes, presidente y xefe supremu de la nación paraguaya mientres la Guerra de la Triple Alianza. Asocedió como presidente al so padre Carlos Antonio López, electu pol Congresu Nacional como presidente de la República por un periodu de diez años.

Vida privada[editar | editar la fonte]

Carlos Antonio López y Juana Pabla Carrillo, padres de Francisco Solano López.

Nació nel senu d'una aristocrática familia paraguaya. Los sos padres fueron Carlos Antonio López y Juana Carrillo.

Según el xenealoxista Narciso Binayán Carmona, yera descendiente del conquistador, esplorador y colonizador español Domingo Martínez de Irala (1509-1556); los sos antepasaos teníen un remotu orixe mestizu guaraní, que compartía con munchos próceres de la dómina de la Independencia y con grandes personaxes paraguayos y arxentinos.[4][5]

Vivió la so infancia en tiempos de José Gaspar Rodríguez de Francia como yera costume na sociedá de la dómina, con austeridá y de manera pacífica. La so familia cuntaba con bona posición económica, que foi amontada por un heriedu recibida de parte d'un pariente de la madre de Solano López, Lázaro de Roxas.

Vida pública[editar | editar la fonte]

A la muerte del doctor José Gaspar Rodríguez de Francia, siguió un interregnum hasta que Carlos Antonio López foi designáu como'l so socesor. Ésti noma a Francisco Solano López Carrillo como xefe del Exércitu paraguayu en 1845. Nesi tiempu desamarró una crisis coles Provincies Xuníes del Río de la Plata que taben rexíes pol xeneral Juan Manuel de Rosas. Paraguái declaró la guerra al gobiernu de Rosas y Solano López, bien nuevu, participó nes operaciones sobre la provincia de Corrientes, xunto a les tropes del arxentín xeneral José María Paz. El conflictu nun pasó a mayores y los soldaos paraguayos tornaron al país. La guerra contra Rosas siguiría cola destrucción de fortines y guarniciones arxentines instalaes de forma illegal nes Misiones, que yeren territorios paraguayos. Solano López xunto al coronel Wisner dirixó eses operaciones. Darréu, algamada la paz con Buenos Aires, fadría estudios militares so la direición del coronel brasilanu Hermenegildo de Albuquerque Porto Carrero.[6]

Amigos de López: Saturnina Burgos, a quien frecuentaba antes de los sos viaxes a Europa; Elisa Alicia Lynch, la so pareya hasta la so muerte en Cuetu Corá, depués d'ella abandonar al so maríu Xavier de Quatrefages y Juana Pesoa, la so novia d'adolescencia, con quien tuvo un fíu extra-matrimonial.

Foi designáu a finales de 1852 como ministru plenipotenciario de Paraguái n'Europa y convirtióse en "mano derecha" del so padre. Fixo contactos nos países europeos de Reinu Xuníu, Francia, Prusia, España y El Piamonte-Cerdeña coles mires de llograr la reconocencia de la independencia paraguaya per parte d'esos países, amás de mercar armes, barcos y blindaxes pal exércitu. Fixo estudios militares na Escuela Especial Militar de Saint-Cyr (onde llevó a cabo ejercicio y maniobres militares ante la presencia del emperador Napoleón III Bonaparte) y contrató n'El Piamonte a oficiales italianos pa modernizar al Exércitu paraguayu.[7][8] Darréu, conocería na capital francesa a Elisa Alicia Lynch, una irlandesa d'educación parisina que se convirtió na compañera del restu de la so vida y en madre de los sos siete fíos reconocíos (amás López tenía trés fíos «naturales» cola pilarense Juana Pesoa). Tuvieron xuntos mientres quince años pero nunca pudieron casase nin vivir na mesma casa, una y bones la cultura moralista d'Asunción nun-y lo dexó. Al so regresu en 1854, López traxo consigo enforma armamentu y un buque de guerra, el Tacuarí, adquiríu al Reinu Xuníu. Amás traxo n'otru barcu y en contra de los deseos familiares, a la so pareya irlandesa xunto al so primer fíu en brazos, Juan Francisco López, quien dempués sería conocíu como'l coronel Panchito López.

En 1855 producióse un incidente cola armada brasilana. Faciendo reclamos, l'almirante Pedro Ferreira de Oliveira invadió con venti cañoneras el territoriu paraguayu. Carlos Antonio López, enfurecido, apunta al Paraguái pa la guerra. El comandante brasilanu llega hasta Itapirú y ye recibíu por Francisco Solano López, quien lo recibe cola frase "¿la guerra o la paz?". "Paz" contestó'l brasilanu. "Entós ingrese nun namái buque" dixo Solano López y Ferreira de Oliveira cumplió y na mesa diplomática, dirixida por Solano López, sentáronse bases que fueron humillantes pa Brasil.[9]

En 1859 López sería'l nexu ente'l xeneral entrerriano Justo José de Urquiza y el xeneral porteño Bartolomé Mitre a la de roblar el Pactu de San José de Flores, qu'introdució a Buenos Aires na Constitución Nacional Arxentina. Creó bonos llazos d'amistá con Urquiza. La mediación foi particularmente dificultosa: nun primer momentu ambos gobiernos unviaron representantes a axustar, pero estes fracasaron rotundamente y Urquiza taba dispuestu a ingresar a Buenos Aires pola fuercia. López solicíta-y a Urquiza un día más pa ingresar a la ciudá ya intentar personalmente una última negociación antes de la invasión y efeutivamente, cuando Urquiza entra en Buenos Aires el gobiernu arrenunciara.

Cuando taba tornando al Paraguái nel buque "Tacuarí", ye interceptáu por una flotilla británica que -y cañonea y torga el pasu. Solano López taba dispuestu a contestar l'agresión pero a pidíu de los ingleses que sirvíen nel so buque, quien tarrecíen consecuencies contra les sos families en Gran Bretaña, decidió tornar per tierra a Paraguái. L'ataque inglés debióse, aparentemente, a los conflictos col gobiernu paraguayu pola mor del apresamientu del espía anglu-uruguayu James Canstatt.[10] El conflictu concluyó de manera favorable pal Paraguái, reconociendo Inglaterra la culpa polos actos y presentando les sos sides oficiales al gobiernu de los López.

Presidencia[editar | editar la fonte]

El Tronu: López y el so Gabinete (dende la izquierda a la derecha: Gonzáles, Sánchez, López, Bergés y Venancio López).

A la muerte del so padre en 1862, el Congresu de la Nación escoyer como presidente de la República de Paraguái. Siguió'l trabayu de modernización lleváu a cabu polos sos predecesores, estendiendo les llinies del telégrafu, instalando una segunda fundición de fierro en Caacupé al mandu del inxenieru d'Estaos Xuníos Charles Thompson, llevando la llinia ferrial paraguaya hasta Villarrica. Ameyoró los estelleros y les armeríes, ordenó qu'espertos ingleses realicen una "Carta Mineralográfica de Paraguái" y mandó importar dende Liverpool, en 1864, maquinaria especializada pa hilandería ya industria testil.[11]

Siguió cola política nacionalista de los anteriores gobiernos, pero decidió tomar una posición internacional más preponderante. El comerciu paraguayu, anque entá pequeñu, amontárase notoriamente y yera fundamental pa la so alministración caltener el ritmu de l'actividá económica fluvial. Pa ello, condición imprescindible yera la mantención del llamáu "Equilibriu del Río de la Plata".[12] Sicasí, los conflictos na zona punxeron en peligru la citada condición. Solano López atalantó que na invasión del xeneral Venancio Flores (Coloriáu y abiertamente contrariu al Paraguái) al Uruguái topaben intereses de Buenos Aires y l'Imperiu de Brasil. Consideró amás qu'ésta actitú yera una agresión escontra'l Paraguái y un pasu previu pa intentar un ataque contra'l so país.

Cuando'l Brasil amenació con intervenir direutamente sobre la llamada "Banda Oriental", protestó na nota del 30 d'agostu de 1864. Afirmaba que "l'ataque al Uruguái sería atentatoriu contra l'equilibriu de los Estaos de la Plata y 'casus belli' pal gobiernu paraguayu". Estes notes fueron reforzaes por otres unviaes el mes de setiembre, pero Brasil ignorar invadiendo Uruguái'l 12 d'ochobre de 1864. Paraguái, un mes dempués, contestaría como represalia prindando'l 12 de payares de 1864 el buque mercante brasilanu "Marqués de Olinda" nel puertu d'Asunción y encarcelando al gobernador de la provincia brasilana de Matto Grosso, que s'atopaba a bordu.

La Guerra contra la Triple Alianza[editar | editar la fonte]

Francisco Solano López

N'avientu de 1864 unvió una fuercia pa invadir Mato Grosso, territoriu qu'entós pertenecía al Paraguái y taba siendo ocupáu de manera illegal polos brasilanos, qu'instalaron fortines y guarniciones na zona. Foi una campaña victoriosa pa Paraguái d'entamu a fin, causando tarrecibles penuries a los soldaos imperiales que fueron ganaos poles tropes de Solano López, la sede, el clima inhóspito y les enfermedaes.[13] Con ésta operación, Solano López apoderar d'un gran botín de guerra y torgó que se formara un exércitu brasilanu nel Norte dispuestu a atacalo por sorpresa.

En 1865, a pesar de les protestes y la declaración de "neutralidá", el gobiernu de Buenos Aires siguía dando pasu a les fuercies brasilanes qu'atacaben a los aliaos de Paraguái, na República d'Uruguái. Abarruntando Solano López qu'ente Bartolomé Mitre y l'Imperiu Brasilanu había yá alcuerdos previos, solicitó permisu pa unviar tropes hasta l'Uruguái, cosa que Mitre refugó. Ésta foi, pa Solano López, la prueba definitiva. Llamar al Congresu Nacional y confirióse a Francisco Solano López Carrillo'l grau de "Mariscal Presidente de los Exércitos Paraguayos" y declaróse la guerra al Gobiernu de Buenos Aires.[14] Ordenó darréu espediciones escontra Corrientes y Uruguayana, que fueron infructuoses. En mayu de 1865, roblábase'l Tratáu Secretu de la Triple Alianza contra Paraguái, que se fadría públicu en 1866, xenerando indignación internacional y simpatía escontra la causa paraguaya.

Depués de más de cinco años de resistencia, la guerra concluyó cola derrota de Paraguái y la muerte en batalla del mariscal López, al pie del so fíu adolescente, el coronel José Francisco López Lynch, más conocíu como "Panchito", en Cuetu Corá. La so última frase antes de ser peracabáu con un tiru nel pechu foi: «¡Muerro cola mio Patria!», pos pensaba que cola so desapaición el Paraguái dexaría de ser independiente y que'l so territoriu sería partíu ente l'Arxentina y el Brasil, anque esta versión nun ye la única, pos ciertu historiadores sostienen que la frase foi en realidá: «¡Muerro pola mio Patria!» sabiendo que cola so muerte terminaría la guerra. Los sos restos fuelguen nel Panteón Nacional de los Héroes d'Asunción de Paraguái.

Anque'l "Tratáu Secretu" estableció una suma exorbitante en conceutu de mariñes de guerra pal Paraguái, depués esta delda foi espachada en primer llugar per Uruguái y delles décades más tarde (cuasi al términu del pagu total de la delda) per Arxentina.

Chicu Diabo matu con una llanza a Solano López (Selmana Ilustrada, nᵘ485, 03/27/1870).

Discutiniu[editar | editar la fonte]

La figura del Mariscal Francisco Solano López foi —y sigue siendo— oxetu d'opiniones radicalmente opuestes.

En Paraguái, ye mayoritariamente consideráu'l "Héroe Máximu de la Nación", títulu que se-y dio nel gobiernu del xeneral Rafael Franco. El so nome ye parte del "mythos" nacional de Paraguái. Los sos detractores (los denominaos popularmente "lexonarios" por congeniar colos intereses de la "Lexón Paraguaya", grupu de paraguayos que llucharon contra'l so país na Guerra de la Triple Alianza) considerar culpable de toles desgracies de Paraguái hasta los nuesos díes y únicu causante de la guerra.

A nivel internacional, la so figura sigue siendo aldericada. N'Arxentina nació una corriente revisionista de la hestoria que la asitió como gran caudiellu del so pueblu y de Suramérica, al que se forzó a entrar nuna guerra provocada por intereses internacionales (asitiando al Imperiu Británicu nel centru de la intriga). Los historiadores Atilio García Mellid y José María Rosa son principales autores nésta corriente. La opinión de los revisionistes arxentinos ye compartida pol historiador xaponés Hisatoshi Tajima, quien asegura que la guerra anicióse por causa de "la penetración del capitalismu inglés y l'espansión económica de países de la periferia inglesa, como Arxentina y Brasil", que tuvieron un "choque d'intereses" col floreciente Paraguái.[15] N'Uruguái, unu de los sos más importantes reivindicadores foi Luis Alberto d'Herrera, prestixosu diplomáticu, historiador y escritor. Otres voces importantes, como la del arxentín Juan Bautista Alberdi, el mexicanu Carlos Pereyra, el venezolanu Rufino Blanco Fombona o'l xeneral d'Estaos Xuníos Martin T. McMahon fueron favorables al mariscal López.

Los sos detractores, siguiendo la llinia histórica clásica (caltenida sobremanera per Brasil y sectores del lliberalismu arxentín y paraguayu), considerar l'únicu responsable de la guerra más grande n'América y la destrucción total del so país. Historiadores actuales como'l brasilanu Francisco Doriatoto[16] o Thomas Whigham[17] caltiénense dientro de la citada corriente. Dientro d'ésta llinia, anque daqué más neutral, apaez l'arxentín Ramón José Cárcano.

La so diplomacia[editar | editar la fonte]

Francisco Solano López.

Les cartes y escritos de Solano López revelen una gran calidá lliteraria. Nuna d'elles, Bartolomé Mitre referir a él como "Leopoldo de La nuesa Rexón". Participó viviegamente nel gobiernu del so padre, Carlos Antonio López, consiguiendo la reconocencia de la independencia paraguaya per dellos países. Tamién tomó parte nos incidentes cola armada brasilana y d'Estaos Xuníos, saliendo Paraguái airosu en dambes situaciones.

La entrevista de Yatayti-Corá, el 11 de setiembre de 1866.

La so intervención nel conflictu ente la Confederación Arxentina (dirixida por Urquiza dende la ciudá de Paraná) y la provincia de Buenos Aires (dirixida pol xeneral Mitre), demuestra la so calidá de negociador, yá que llogró la unidá de la República Arxentina, en payares de 1859, col pactu de San José de Flores. L'historiador paraguayu O'Leary, gran apologista de López, cunta que ésti tratáu foi un error pos significó la unidá de quien depués seríen los sos enemigos. L'arxentín José María Rosa opina, contrariamente, que yera la única opción que tenía pa ganase l'amistá de Mitre y evitar el conflictu que yá se venía preparando con muncha anterioridá, según dalgunos yá dende 1853.[18]

Cuando se desamarró'l conflictu uruguayu en 1863, Solano López intentó por tolos medios algamar una paz favorable pa toos pero Buenos Aires y l'Imperiu de Brasil yá s'atopaben n'alianza y refugaron toles tentatives. A partir de mediaos de 1864, la guerra, según munchos, habíase vueltu "inevitable".[19]

Mientres la guerra contra la Triple Alianza, Francisco Solano López Carrillo intentó delles vegaes algamar una paz. La intentona más célebre ye la celebrada en Yatayty Corá en setiembre de 1866. Según el xefe d'Estáu Mayor del Exércitu Paraguayu, xeneral Francisco Isidoro Resquín, Francisco Solano López Carrillo foi hasta la entrevista con Bartolomé Mitre, comandante en xefe de l'Alianza, dispuestu a "arrenunciar al so cargu si eso anulaba al Tratáu de la Triple Alianza".[20] Pero los aliaos refugaron la ufierta. Otros intentos de paz dar nel intre de la guerra, toos ellos malogrados.

La so actuación bélica[editar | editar la fonte]

Bustu del Mariscal Solano López na Plaza República de Paraguái, comuña de Los Condes, Santiago de Chile.

La Guerra de la Triple Alianza duró más de cinco años y la resistencia paraguaya recibió aponderamientos de tol mundu pola mor del heroísmu inusitado de los empobinaos por Francisco Solano López. Munchos detractores sicasí, atribuyeron el coraxe y valor de los paraguayos a que yeren terriblemente tiranizados por un gobiernu despóticu. Los discutinios más famosos a ésti respectu fueron calteníes pol furiosu "lopista" Juan Y. O'Leary contra'l furiosu "anti-lopista" Cecilio Báez. Güei ta xeneralmente aceptáu que los paraguayos llucharon con una entrega memorable y por voluntá propia.

Cuestiónase tamién el coraxe y valentía personal de Solano López. George Thompson na so obra afirma que "sentía terror a les bales, nun podía escuchar que runfaren cerca d'él". L'arxentín José Ignacio Garmendia tamién sostién dicha versión nos sos cróniques sobre la guerra. Son contradichos, sicasí, por Juan Crisóstomo Centurión, quien nun ye precisamente almirador de López, nos sos "Memories o Reminiscencies Históriques" y pol mayor Gaspar Centurión. Dambos afirmen que delantre de López españaben les bales, morríen soldaos y telegrafistes que s'atopaben al so llau y él permanecía impávido, ensin xarramicar, dando les indicaciones y órdenes mientres la batalla.[21][22]

Sobre'l so valor como tácticu y estratega militar, cuestiónase xeneralmente'l so plan d'operaciones ofensivu contra Corrientes y Uruguayana. Como nun se cunten con planos nin datos documentaos sobre'l so plan estratéxicu, pocu o nada se sabe más allá de los rellatos de los cronistes de la dómina. La operación n'Uruguái foi un fracasu atayante y les tropes de Corrientes tuvieron de retirase repasando'l Paraná. Sicasí, a partir d'esi intre, el toma personalmente'l mandu de les operaciones nel Exércitu Paraguayu y empieza la resistencia nel actual territoriu de Paraguái. El lideralgu y ascendente que tenía López sobre les sos tropes ye incontestable, reconocíu pol so propiu rival, el duque de Caxias Luís Alves de Lima y Silva, mariscal del exércitu brasilanu na Guerra contra'l Gobiernu de Paraguái, quien afirmó:

"El Mariscal López tien un don sobrenatural de magnetizar a los sos soldaos, infundiéndoles un espíritu que nun puede apreciase bastantemente cola pallabra escrita. El casu ye que los sos soldaos convertir n'estraordinarios: lloñe de tarrecer al peligru, acometer con un arroxu sorprendente. Lloñe d'economizar la so vida, tolos paraguayos busquen la manera y ocasión de sacrificala heroicamente, vendiéndola por otra o delles vides de los sos enemigos".
Despachu Priváu del Marqués de Caxias, Luís Alves de Lima y Silva a la so Maxestá, l'Emperador don Pedro II de Brasil", disponible na Biblioteca Mitre, Arxentina.

El xeneral prusianu Max von Traten, (col rangu de mayor cuando tuvo d'observador mientres la guerra), magar almitió que foi engañáu por "los encantos" del "diabólicu" Xeneral paraguayu, tamién reconoció'l so gran "lideralgu" sobre los soldaos paraguayos, el so "talentu y enorme enerxía pa la guerra".[23]

Otra opinión sobre'l so xeniu militar ye arramada pol coronel d'Estáu Mayor del Exércitu Francés Théodor Fix (capitán d'Estáu Mayor mientres la guerra) quien destaca les "almirables concepciones defensives de López", el so "indomable enerxía", el so "talentu como tácticu y organizador" y "recursos personales aparentemente perenals".[24]

Conocida ye amás la postura del xeneral Martin McMahon, quien consideraba a López un verdaderu xeniu militar y afirmaba:

"Nunca se vio na hestoria a un pueblu que lluchara con tanto denuedo por salvar la so independencia. El Presidente López ye l'artífiz de la resistencia, col so gran valor y xeniu, lluchando colos sos llindaos medios materiales contra una alianza insólita nuna guerra ensin par..."
Martin T. McMahon, disponible nel llibru "McMahon, Diplomáticu nel Estridor de les Armes" de Arthur H. Davis.

Inclusive dellos de los sos más embravecíos detractores reconocen la gran valía como militar del Mariscal López:

"El Mariscal López valía más que tolos xenerales de l'Alianza. Demostrar superabundantemente tolos fechos de la Guerra de Paraguái. Enxamás xeneral dalgunu, con tan llindaos recursos, operó más maravíes que López. Cualesquier otru nel so llugar puestu esmorecería..."
Cecilio Báez, nel so ensayu "López y Mitre", publicáu n'Asunción, Mayu de 1893.
"López tuvo los dos grandes condiciones del que manda: un calter infrayable y una decisión sublime. Naquella memorable defensa de Paraguái, el Mariscal López foi'l fueu sagrao. Demostró tenacidá, firmeza, determinación digna d'almiración. Tenía un gran calter moral que demostró hasta l'últimu momentu..."
José Ignacio Garmendia, na so obra "Alcordances de la Guerra de Paraguái", publicáu por Peuser, Buenos Aires, 1890.

Sobre la Triple Alianza[editar | editar la fonte]

El Mariscal Francisco Solano López col traxe en que foi muertu n'Aquidaban (dibuxu d'Angelo Agostini, d'una fotografía sacada por Don Domingo Parodi pocos díes antes de la so muerte).

Anguaño conozse que'l plan contra Paraguái foi bien anterior al entamu de les hostilidaes. Pero'l xeneral Resquín, yá naquel tiempu, afirmaba sobre la esistencia de trataos contra'l Paraguái en 1857.[25] El mariscal López conocía tou esto y fixo tolo posible pa evitar, al traviés de la diplomacia, el conflictu. Sicasí, el Gobiernu de Buenos Aires, los rebeldes encabezaos por Venancio Flores y l'Imperiu de Brasil yá s'atopaben n'alianza siquier dende'l 18 de xunu de 1864, na famosa xunta de Puntes del Rosario. L'escritor y ministru arxentín en Rio de Janeiro mientres la guerra, José Mármol, afirmó nun famosu discutiniu en 1869:

"L'Alianza con Brasil nun provién d'Abril del 65, depués del ataque paraguayu a Corrientes, sinón de Mayu y Xunu del 64. Dambos gobiernos, arxentín y brasilanu, aliar en propósitos y medios dende esi momentu infausto y so les inspiraciones d'una política criminal y cobarde. Esi ye'l verdaderu momentu históricu de l'alianza..."
José Mármol, nel artículu "Mármol, un Terceru n'Escena" en "La Tribuna" de Buenos Aires; 14 d'avientu de 1869.

Tácitamente, Bartolomé Mitre almitió la frase de Mármol nel so periódicu "La Nación Arxentina" al traviés del so editor, José María Gutiérrez:

"Paraguái topar en guerra col Brasil y el Brasil, por consecuencia, más qu'un aliáu natural yera un aliáu de fechu. El fechu amenorgar a protocolu y el tratáu roblóse sobre'l tambor..."
Bartolomé Mitre en "La Nación Arxentina" de Buenos Aires; 15 d'avientu de 1869.

António José Saraiva, ministru plenipotenciario brasilanu quien tuvo na firma del célebre Tratáu Secretu de la Triple Alianza el 1 de mayu de 1865, almitió dellos años dempués de concluyida la Guerra que l'alianza yá esistía en xunu de 1864:

"Les negociaciones de Xunu de 1864 nun fueron sinón el mediu pa preparar les aliances de Brasil contra'l Paraguái, lo que consiguí, pos diches aliances realizaron el día en que'l ministru brasilanu -el mesmu Saraiva- y l'arxentín -Rufino de Elizalde- conferenciaron con Venancio Flores nes Puntes del Rosario y non el día en que Octaviano -de Almeida- y yo, como ministros d'estáu, roblamos el Pactu -del 1 de Mayu de 1865-."
António José Saraiva en declaraciones al diplomáticu ya historiador brasilanu Joaquim Nabuco, disponible nel llibru "La Guerra de Paraguái" (publicáu en París, 1901).

El ministru embaxador francés en Montevidéu, Martin Maillefer, amás d'afirmar que l'inglés Edward Thornton atopar nel centru de la intriga, daba per fechu una alianza contra'l Paraguái per parte de Buenos Aires y el Brasil y fixo llegar al so Canciller en París:

"Amás del interés permanente de Brasil n'estremar, debilitar y apoderar a la República del Uruguái, el puntu de partida d'ésta alianza foi'l Paraguái, el so íntimu enemigu, los sos armamentos y l'eterna cuestión de llendes... Brasil puede jactarse d'amenorgar a Don Solano López a aceptar les llendes en pleitu; el gobiernu arxentín otru tantu y asina, Montevideo ye namái una primer etapa pa llegar a l'Asunción".
Martin Maillefer al Canciller Drouyn de Lhuys, carta fechada en Montevideo el 29 d'abril de 1864. Citáu por García Mellid en "Procesu a los Falsificadores de la Historia de Paraguái".

Poco tiempu dempués, el mesmu Maillefer comunicaba a París les informaciones que llograba in situ:

"Paraguái, anguaño la tabla de salvación del partíu Blanco, ye'l principal oxetu de l'alianza porteño-brasilana y l'árbitru de la situación...".
Martin Maillefer al Canciller Drouyn de Lhuys, carta fechada en Montevideo el 13 d'agostu de 1864. Citáu por García Mellid en "Procesu a los Falsificadores de la Historia de Paraguái".

Ante toos éstos datos, demuéstrase la esistencia de l'alianza contra Paraguái muncho primero de la firma del Tratáu Secretu. Con éstes evidencies, les crítiques a la reacción que tomó Solano López depués del fracasu de la diplomacia paecen ser infundaes. Dellos historiadores, como'l paraguayu Osvaldo Bergonzi, consideren que López tuvo d'esperar y nun provocar la confrontación. Dellos revisionistes arxentinos, sicasí, piensen que la espera yera imposible, pos l'ataque contra Paraguái depués de la cayida del gobiernu blancu yá taba alcordáu.

Sobre los Procesos en San Fernando y otres combalechadures[editar | editar la fonte]

Benignu López, executáu pol so hermanu en 27 d'avientu 1868 por Traición a la Patria.

En 1868, cuando la Guerra de la Triple Alianza llegó al so puntu álgido, López enteróse que los sos partidarios conspiraren contra'l gobiernu. Entós dellos cientos de prominentes ciudadanos paraguayos fueron prindaos y executaos por orde so, incluyendo a los sos hermanos y cuñaos, ministros, xueces, prefeutos, militares, obispos y sacerdotes y gran parte de los funcionarios civiles, xunto con más de dos centenares d'estranxeros, ente ellos dellos miembros de les llegaciones diplomátiques. Les sos hermanes y madre fueron prindaes y el so hermanu Benignu foi topáu culpable y fusiláu. Asocedería lo mesmo cerca del fin de la guerra, en Curuguaty. López afayaría otru intentu de combalechadura y fusilaría a dellos implicaos, ente ellos a la célebre Pancha Garmendia.

Díxose enforma sobre ésti tema, pero bien poca información ye la que se cunta al respeutu. Ensin dala dulda, esistieron les combalechadures y los tribunales del mariscal López fueron implacables, basándose nes lleis de la dómina que taben tomaes del antiguu "Códigu Alfonsino" y les famoses "Siete Partíes", heredaes de la dómina colonial. Conforme a esto, los fiscales actuaron puramente so la llei vixente d'esos tiempos.[26] Tamién se fala de documentos, editaos n'Arxentina y Brasil, que los aliaos prindaron nes trincheres paraguayas onde se consta la muerte de delles persones. Pero cuestiónase l'autenticidá de dichos papeles. El venezolanu Rufino Blanco Fombona rellátanos el testimoniu de Paul Groussac, onde l'escritor y bibliotecariu francés afirma afayar a Bartolomé Mitre y los sos colegues "falsificando y adulterando documentos", faciendo amás "traducciones falses con documentos reales".[27]

Amás, cuntar col testimoniu del xeneral Martin T. McMahon, quien afirmó ante los tribunales d'Estaos Xuníos que: "al salir d'Asunción, a delles persones que s'indicaba, según les publicaciones de los aliaos, como muertes, yo haber vistu antes del mio regresu vives y en bon estáu".[28]

Puede afirmase qu'esistió combalechadura y que efeutivamente, munches persones morrieron nos xuicios. Pero más allá d'eso, poco se conoz a ciencia cierta.


Predecesor:
Carlos Antonio López
Presidente Constitucional de Paraguái

18621869
Socesor:
Xunta de Gobiernu. Triunviros Cirilo Antonio Rivarola, Carlos Loizaga y José Díaz de Bedoya
Predecesor:
Mariano González
Vicepresidente de la República de Paraguái

18541862
Socesor:
Domingo Francisco Sánchez

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Лопес Франсиско Солано. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w65h9dpw. Apaez como: Francisco Solano López. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. 3,0 3,1 «Q24762060» (en rusu). Malin entsiklopiedicheskii Slovar' Brokgauza i Yefrona. Vtoroye izdaniye. Tome 2, 1909. 
  4. Histories inesperaes, Rellatos, afayos y evocaciones del nuesu pasáu (16 de mayu de 2011). . Diariu La Nación. Consultáu'l 27 d'avientu de 2016.
  5. Binayán Carmona, Narciso (1 de xineru de 1999). Historia xenealóxica arxentina Buenos Aires. Buenos Aires: Emecé Editores. ISBN 9500420589.
  6. O'Leary, Juan: El Mariscal Francisco Solano López - Editorial América, Asunción (1970)
  7. Peter Schmitt: Die diplomatischen Beziehungen unter Carlos Antonio Lopez und Francisco Solano Lopez - Colloquium Verlag, Alemaña (1963)
  8. Ivan Boris y Manlio Cancogni: El Napoleón de la Plata Editorial Rizzoli, Milán (1972)
  9. José María Rosa: Guerra de Paraguái y les Montoneras Arxentines - Editorial Puntu d'Alcuentru, Buenos Aires (2009)
  10. Atilio García Mellid: Procesu a los Falsificadores de la Historia de Paraguái - Ediciones Theoria, Buenos Aires (1961)
  11. Lleón Pomer: Guerra de Paraguái. Estáu, Política y Negocio - Ediciones Colihue, Buenos Aires (2008)
  12. Benjamin Poucel: -y Paraguái Moderne et l'Interet Xeneral du Commerce - Marius Olive Editor, Marsella (1867)
  13. Alfredo Maria Adriano d'Escragnolle Taunay: A retirada da Laguna (episódio da guerra do Paraguái). Rio de Janeiro (1874)
  14. George Thompson: La Guerra de Paraguái - Editorial Servilibro, Asunción (2006)
  15. Hisatoshi Tajima: Historia de Paraguái del Sieglu XIX -n'español- (1811-1870) - Serie Historia Social, Universidá de Tsukuba, Xapón y Embaxada de Xapón n'Asunción, Paraguái. (1988)
  16. Francisco Monteoliva Doriatoto: Maldita Guerra - Editorial Emecé, Buenos Aires - Arxentina (2004)
  17. Thomas Whigham - La Guerra de la Triple Alianza - Taurus Hestoria. Santillana - Asunción, Paraguái (2011)
  18. Santiago Dallegri: El Paraguái y la guerra de la Triple Alianza - Institutu Amigos del Llibru Arxentín, Buenos Aires (1964)
  19. Luis Alberto d'Herrera: El Drama del 65, la Culpa Mitrista - A. Barreiro y Ramos Editores, Montevideo (1927)
  20. Francisco Isidoro Resquín: Datos Históricos de la Guerra de Paraguái contra la Triple Alianza - Imprenta Militar, Asunción (1875)
  21. Juan Crisóstomo Centurión: Memories o Reminiscencies Históriques de la Guerra de Paraguái contra la Triple Alianza - Editorial El Llector, Asunción (2012)
  22. Testimonios del Mayor Gaspar Centurión a Juan O'Leary, citaos en "El Mariscal Solano López"
  23. Max von Traten: Reisen in Amerika und der Südamerikanische Krieg - Mälzer, Alemaña (1872)
  24. Nathanaël Theodor Fix: La Guerre du Paraguái - Chanera Editeur, Paris (1870)
  25. Francisco Isidoro Resquín: Datos Históricos... (obra citada enantes)
  26. O'Leary: El Mariscal Solano López... (obra citada)
  27. Rufino Blanco Fombona: Ensayos históricos - Fundación Biblioteca Ayacucho, Caracas (1981)
  28. Arthur H. Davis: McMahon, un Diplomáticu nel Estridor de les Armes Editorial Servilibro, Asunción (1985)
  29. http://www.abc.com.py/articulos/bisnietos-del-mcal-lopez-busquen-abrir-sucesion-de-elisa-lynch-255490.html

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.