Francisco Sánchez Barbero

De Wikipedia
Francisco Sánchez Barbero
Vida
Nacimientu Moríñigo1764[1]
Nacionalidá España
Muerte Melilla1819[1] (54/55 años)
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca
Llingües falaes castellanu
llatín
Oficiu periodistaescritor
Xéneru artísticu poesía
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco Sánchez Barbero (1764Moríñigo – 1819Melilla) foi un poeta, periodista y eruditu español.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu d'una modesta familia de llabradores, a los dolce años foi a estudiar na Universidá de Salamanca y entró nel so Seminariu en 1779. Ellí destacó nos estudios de Retórica y Poética y llatín y terminó los sos estudios de bachiller y Filosofía en 1788. Pero, más almirador de Horacio, Ovidio y Virxiliu que de la Teoloxía, de xuru por formase so la direición de Pedro Antonio Marcos, discípulu de Pedro Estala, del helenista frai Bernardo Agustín de Zamora y de un gran profesor d'humanidaes como'l padre Alba, abandonó los estudios eclesiásticos y aficionóse a escribir versos llatinos y castellanos; esta vocación creció cola amistá de tolos poetes de la Segunda Escuela Poética Salmantina que frecuentó: Juan Meléndez Valdés, José Iglesias de la Casa, frai Diego Tadeo González, Juan Pablo Forner y Xovellanos.

Dexó, pos, el Seminariu y treslladóse a Madrid, onde vivió ente grandes estrecheces económiques; ellí conoció a Leandro Fernández de Moratín y foi almitíu na Academia de los Arcades de Roma col nome de Floralbo Corintiu. En 1805 dio a conocer unos Principios de Retórica y Poética[2] na imprenta de del Real Arbitrio de la Beneficencia que fueron bien allabaos, hasta'l puntu de que pasaron al plan d'estudios de 1825. Al españar la Guerra de la Independencia, los franceses escorriéron-y ensin tregua y encarceláron-y, pero'l poeta escapar en Pamplona y nun perdió ocasión d'atacalos en poemes, bien patrióticos (Marcha de los nuesos exércitos contra los franceses; La invasión francesa en 1808; El patriotismu o la nueva Constitución), bien burlescos como La Pepinada am unu Concisu duscipulo Merlinis macarronico-poeta literfecta (Cádiz). Pa prosiguir esta xera pasó a formar parte de la redaición de El Concisu en Cádiz, 1812, defendiendo siempres puntos de vista lliberales. Llibre momentáneamente España de franceses, coló a Madrid en 1813 pa trabayar nos Reales Estudios de San Isidro como bibliotecariu; ellí abrió otru periódicu, El Ciudadanu Constitucional, que redactaba mientres s'ocupaba tamién como censor de teatros; la reacción absolutista tres el Manifiestu de los Perses condució-y a la reclusión mientres diecinueve meses na Cárcel de Villa, mientres los cualos compunxo una Gramática llatina editada póstumamente en 1829 y una ópera, ente otros escritos. Sentenciáu a diez años, coló'l 18 d'avientu de 1815 al presidiu de Melilla, onde escribió la mayor parte de los sos meyores versos, compunxo dos óperes y fixo delles traducciones; ellí finó d'una afección nel pechu en 1819, asistíu pol so compañeru, l'ex-ministru José María Calatrava. Al entrar en Melilla yá había previstu tal fin componiendo'l siguiente dísticu elegiaco:

Hic ego sum clausus. Pro te tibi natus oportet
oh patria! ut peream? Victima coesa cadam.

Delles obres sos publicar nel diariu L'Español Constitucional que publicaben los emigraos lliberales del so país en Londres ente 1816 y 1817. Los sos contemporáneos almiraron enforma la so poesía en llatín y Marcelino Menéndez Pelayo axuntar y publicó, considerándola almirable y bien cimeru a la que compunxo en castellán; esti volume editólo de C. Rodríguez Aniceto col títulu de Poesíes llatines, Santander: Llibrería Moderna, 1935.

Obra[editar | editar la fonte]

Foi un burllón poeta neoclásicu, anque les sos doctrines de Poética fueron consideraes prerromántiques y dedicó una famosa elexía A la muerte de la Duquesa d'Alba que puede ser considerada dientro d'esta estética; non asina los sos poemes A la batalla de Trafalgar y los sos sátires A Ovidio, Los gramáticos y Los viajerillos. Inconforme col afrancesamientu d'Ignacio de Luzán, compunxo unos Principios de Retórica y Poética qu'algamaron enforma ésitu. Consta esta obra de dos partes, una primer sobre les regles fundamentales de la oratoria y una segunda, más curtia, onde s'esplica qué ye la poesía y cuálos son los preceptos que tienen de rexila; la obra completar con un apéndiz sobre lo bello y el gustu. Se vale, ente les obres franceses sobre la materia, de la de Marmontel preferentemente (Poetique française, 1763) y, ente los italianos, de Gaetano Filagieri, discípulu de Vico, y ente los españoles d'Esteban de Arteaga (Investigaciones filosófiques sobre la guapura ideal, considerada como oxetu de toles artes d'imitación, Madrid, 1789). Tamién conocía la obra del inglés Hugo Blair. La so vinculación cola estética del Prerromanticismu apaez clara en testos como'l siguiente:

Los escritores de retórica y poética topen en tou preceptos que dar, en toa figures qu'esplicar (...) Si yo por felicidá atolené colos verdaderos principios de la elocuencia, ye precisu confesar que la mayor parte de los escritores nesti ramu fueron esquiciaos. Ellos de los efeutos deducen les regles, y prescindiendo de les pasiones y de la imaxinación nun consideren más que la so resultancia: pa mi nun hai más qu'imaxinación y pasiones, d'éstes procuro deducir el so llinguaxe.

Esto ye, la retórica y la poética son preseos que faciliten el desenvolvimientu del escritor, pero non un fin en sí mesmos. «La Elocuencia —esplica Sánchez Barbero— ye'l llinguaxe de la pasión y de la imaxinación (...), la Poesía ye'l llinguaxe del entusiasmu y l'obra del xeniu». Sánchez Barbero, como los sos colegues Agustín García de Arrieta y José Luis Munárriz, entendió aína que la enseñanza de la oratoria y la poesía resultaba muncho más complexa de lo qu'en realidá aparentaba y que nun se trataba d'un saber, sinón d'un gocie.

Tamién s'averó Sánchez Barbero al teatru y escribió un melodrama, Saúl, inspiráu en Vittorio Alfieri, y una traxedia, Coriolano, inspirada en Shakespeare. Tamién compunxo'l yá citáu poema satíricu contra los francesaos, La Pepinada. Dalgunes de les sos obres satíriques tán escrites en llatín macarrónico.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • VV. AA., Poetes llíricos del sieglu XVIII. Edición y estudiu de Leopoldo Augusto de Cueto, Madrid: Atles, 1952, t. II, p. 551-641.


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Open Library. Identificador Open Library: OL7185465A. Apaez como: Francisco Sánchez Barbero. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Aaron Swartz. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Principios de retórica y poética en Google Books

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]