Foz y martiellu

De Wikipedia
El focete y el martiellu grabaos en piedra.

El focete y el martiellu (☭) ye un símbolu que representa la xunión de los trabayadores, xeneralmente ye usáu pa representar al comunismu, según a los sos partíos. Ta compuestu por un martiellu superpuestu a un focete. Estes dos ferramientes son un símbolu del proletariáu industrial y del campesináu, respeutivamente; el fechu de que tean una sobre la otra simboliza la unidá ente tolos trabayadores.

El símbolu llamáu серп и молот, serp i molot en idioma rusu― ye conocíu sobremanera por ser parte, xunto cola estrella colorada, de la bandera colorada de la Xunión Soviética (URSS).

Historia[editar | editar la fonte]

La representación de la xunión del proletariáu industrial y el campesináu, conseña de Lenin, consiguióse axuntando dos de les ferramientes representatives de dambos. En 1917, tres la Revolución d'Ochobre la unión de trabayadores y llabradores ye adoptada na nueva organización política como la base del estáu.

Antes de l'adopción definitiva del focete y el martiellu desenvolviéronse diverses variantes combinando'l martiellu, que tradicionalmente representó n'Europa a los obreros, con ferramientes usaes polos llabradores, como'l garabatu, la forca, l'aráu... N'abril de 1918, el moscovita Yevgueni Kamzolkin presentó una versión na que se combinaba'l focete, como símbolu que representa al campesináu, y el martiellu, como símbolu en representación del proletariáu industrial. Esa propuesta foi aprobada oficialmente nel marcu del Quintu congresu de los Soviets nel branu d'esi mesmu añu.

Yevgueni Kamzolkin provenía d'una familia faneguera y yera fondamente relixosu, nun yera comunista. Formó parte de la Sociedá artísticu-mística Leonardo Da Vinci y entendía perfectamente'l significáu de los símbolos.

Alekséi Losev, filósofu rusu, valoró asina esti emblema:

Ye un signu que se mueve coles mases populares, nun constitúi a cencielles un signu, sinón un principiu constructivu y téunicu pa les aiciones humanes, según les sos aspiraciones volitives. .../... Equí, ante nós, ta'l símbolu de la xunión de los obreros y de los llabradores, el símbolu del estáu soviéticu.

[1]

Usu na Xunión Soviética y na Rusia actual[editar | editar la fonte]

El focete y el martiellu na bandera de la Xunión Soviética.

Dende 1917 el focete y el martiellu foi unu de los símbolos de la República Socialista Federativa Soviética Rusa. Primeramente apaecía nel escudu d'armes de la RSFSR, declarándose a la xunión de trabayadores y llabradores como la base del Estáu. Formaba parte tamién de los símbolos del Exércitu Coloráu, creáu en 1918.

Más tarde apaeció na bandera de la Xunión Soviética, adoptada en 1923 y terminada na Constitución soviética de 1924, y nes banderes de les repúbliques soviétiques dempués de 1924 (antes d'esto, les banderes de les repúbliques soviétiques yeren totalmente coloraes, col nome de la república respeutiva escritu en lletres doraes, tal como lo axustaba la Constitución de 1918).

L'escudu de la Xunión Soviética contién al focete y el martiellu, que tamién apaecíen n'uniformes del exércitu, medayes y otros llugares.

Usu internacional[editar | editar la fonte]

Bandera de Pridnestrovie.

Los partíos comunistes afiliaos al Kominform (aquellos alliniaos cola Xunión Soviética), según los siguidores de la República Popular China, tendieron a usar el focete y el martiellu o diseños similares na so simboloxía. Sicasí, inclusive partíos comunistes opuestos a tantu la Xunión Soviética como China usaron tradicionalmente el focete y el martiellu como'l so símbolu, delles vegaes con llixeros cambeos d'estilu. Por esto, el focete y el martiellu convirtióse nel símbolu internacional de práuticamente tolos comunistes, independientemente de la so orientación.

En 1990, cuando Nelson Mandela salió de prisión, pronunció en Ciudá del Cabu un discursu al pueblu sudafricano dende un balcón decoráu con una bandera col focete y el martiellu.

La República de Pridnestrovie, un Estáu enclaváu en Moldavia, lleva en la so bandera el focete y el martiellu.

En Unicode, el símbolu del focete y el martiellu representar con O+262D ().

El crucifixu comunista[editar | editar la fonte]

El «crucifixu comunista» que Luis Espinal talló nos años 1970. El 9 de xunetu de 2015, Evo Morales regaló-y al papa Francisco un retruque d'esti crucifixu.[6]

Na visita que'l Papa Francisco realizó a Bolivia en xunetu de 2015, el presidente bolivianu, Evo Morales agasayar con una talla de la imaxe d'un Cristu crucificáu nel mangu d'un martiellu, con base d'un focete. La talla ye una reproducción d'una realizada por Luis Espinal Camps, sacerdote xesuita d'orixe español y nacionalizáu bolivianu que foi asesináu en 1980 por un grupu paramilitar por cuenta del so compromisu coles llucha social y la denuncia de la inxusticia y abusos esistentes naquel tiempu en Bolivia. Luis Espinal, que tamién yera cineasta y periodista, abogó per espacios de xusticia, llibertá ya igualdá. Nel so honor la l'Asamblea Llexislativa de Bolivia creó la Orde al Méritu "Padre Luis Espinal Camps" que la so medaya lleva como motivu principal el Cristu claváu nel martiellu con un focete como base,[7] y que reconocer a quien profese fe relixosa y destáquese por defender a los enfermos, los marxinaos y los probes.

Prohibición[editar | editar la fonte]

L'usu públicu del focete y el martiellu ye illegal n'Hungría, Letonia y Lituania (por ser consideráu un símbolu d'ocupación soviética y de totalitarismu[8][9]).

En Polonia, quienes caltuvieren, crearen o distribuyeren símbolos comunistes yeren deteníos por una llei prohibitoria (artículu 256 del Códigu Penal, establecíu'l 8 de xunu de 2010),[10] pero'l 19 de xunetu de 2011, el Tribunal Constitucional de Polonia emitió una sentencia declarando que dichu artículu ye inconstitucional porque «viola'l principiu de la llibertá d'espresión, de l'adquisición y espardimientu d'información», quedando asina ensin efeutu.[11]

Galería[editar | editar la fonte]

Banderes[editar | editar la fonte]

Emblemes[editar | editar la fonte]

Variaciones o símbolos similares[editar | editar la fonte]

El focete y el martiellu estilizados o modificaos apaecen nel logo del Partíu Comunista de los Estaos Xuníos[12][13] y en delles versiones del logo de la Unión de Trabayadores Xenerales y de Tresporte del Reinu Xuníu. El Partíu Comunista de Guadalupe usa na so bandera una lletra G estilizada que recuerda al focete y el martiellu.[14]

Otres variaciones sobre la idea de ferramientes cruciaes inclúin el símbolu del Partíu de los Trabayadores de Corea (martiellu, pincel y focete), l'antiguu símbolu del Partíu Llaborista Británicu (pala, antorcha y azada)[15] y l'escudu de la República Democrática Alemana (martiellu y compás arrodiaos por trigu, representando asina a los obreros, los intelectuales y los llabradores alemanes, respeutivamente).

Les faiciones de la Cuarta Internacional trotskista combinen el focete y el martiellu con un númberu cardinal 4, empobinando les ferramientes escontra la izquierda y en color negru sobre fondu blancu en llugar del tradicional doráu sobre coloráu. Esto debe a que los trosquistes argumentaben que Stalin apoderaríase del símbolu, polo que lo invirtieron, siendo esti nuevu símbolu, l'oficial del trosquismu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]