Forlì

Coordenaes: 44°13′21″N 12°02′27″E / 44.2225°N 12.0408°E / 44.2225; 12.0408
De Wikipedia
Forlì
Alministración
PaísBandera d'Italia Italia
RexónBandera de Emilia-Romaña Emilia-Romaña
Provincia Provincia de Forlì-Cesena
Tipu d'entidá ciudá
Cabezaleru/a del gobiernu Gian Luca Zattini
Nome oficial Forlì (it)
Nome llocal Forlì (it)
Códigu postal 47121–47122
Xeografía
Coordenaes 44°13′21″N 12°02′27″E / 44.2225°N 12.0408°E / 44.2225; 12.0408
Forlì alcuéntrase n'Italia
Forlì
Forlì
Forlì (Italia)
Superficie 228.2 km²
Altitú 34 m
Llenda con
Demografía
Población 116 440 hab. (1r xineru 2023)
Porcentaxe ? % de Provincia de Forlì-Cesena
2.61% de Emilia-Romaña
0.2% de Italia
Densidá 510,25 hab/km²
Más información
Fundación 187 edC
Prefixu telefónicu 0543
Estaya horaria UTC+01:00 (horariu estándar)
UTC+02:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
comune.forli.fc.it
Cambiar los datos en Wikidata

Forlì [forˈli] (Furlè en dialeutu llocal) ye una ciudá italiana de la rexón Emilia-Romaña de 117.550 habitantes (2009). Ye conocida sobremanera por ser la patria de Melozzo da Forlì y pol magníficu campanariu románicu de la ilesia de San Mercuriale. La llocalidá de Forlì remontar a los tiempos de la Roma clásica, siendo un centru agrícola y comercial conocíu como Forum Livii. La ciudá de Forlì foi fundada en 188 e.C. pol cónsul romanu Gaius Livius Salinator, quien ganó'l confrontamientu con Asdrúbal Barca nos bancos del ríu Metaurus (207 e.C. ). La ciudá antigua foi destruyida nel 88 e.C. mientres un confrontamientu de la guerra civil de Mario y Sila siendo depués reconstruyida pol pretor Livius Clodius. Forum Livii (de la gens livius, o familia de los Levius) yera una ciudá media de producción agrícola, presentando mercaos sobre la Via Aemilia; yera célebre poles sos cerámiques de lloza fina.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Casco antiguu[editar | editar la fonte]

  • La Plaza Mayor (Piazza Saffi)

Mide unos 128 metros de llargu y ta dedicada a Aurelio Saffi, triunviru mientres la República Romana (1849) y una de les personalidaes símbolu de la ciudá. Nel centru, atópase la estatua que la representa, d'época fascista. El llau oriental de la plaza Saffi ta ocupáu pol palaciu de Correos, tamién de dómina fascista (1931-1932) construyíu pol artista Cesara Bazzani.Nel llau oeste de la plaza Saffi, sicasí, puede almirase el palaciu Municipal, güei sede del conceyu. Esta obra empecipiar nel añu 1000 y les obres d'ampliación duraron hasta 1412, cuando aportó a palaciu de los Ordelaffi, señores de Forlì y, por esti motivu ye bien importante pa la ciudá. A lo llargo de los sieglos, el palaciu Municipal foi retocáu delles vegaes, la fachada actual ye del añu 1800. Güei, dientro d'esti palaciu pueden reparase los frescos del pintor Francesco Marzocchi. Detrás del palaciu ve la torre del reló o Torre Cívica, destruyida mientres la retirada de los Alemanes mientres la Segunda guerra mundial, y reconstruyida ente 1975 y 1976.A lo último, el Palaciu Albertini: d'época renacentista, construyir ente los sieglos XV y XVI. Por eso presenta particularidaes de l'arquiteutura típica veneciana. Agora ye sede d'esposiciones artístiques contemporánees.

  • Abazzia di San Mercuriale (Tamién, Basiliaca di San Mercuriale)

L'abadía foi construyida en 1181 sobre les ruines d'una ilesia bien importante (tiénense noticies yá dende'l sieglu IV), dedicada a San Stefano, n'honor del obispu de la ciudá, dempués d'una quema que destruyó la metá de Forlì. La quema, que tuvo llugar en 1173, foi causáu poles lluches ente los Güelfos y los Gibelinos, dos grupos distintos qu'esistíen mientres el medievu. El primeru taba a favor de la supremacía de la ilesia sobre la monarquía y el segundu en contra del Papa. Agora, lo que podemos ver ye una ilesia d'estilu románicu lombardu.

Lo que se nota darréu ye'l campanariu, que paez muncho más alto de lo que ye en realidad gracies al efeutu ópticu creáu peles ventanes. Mide 75 m y cuando se construyó nel sieglu XIII yera una de les maravíes d'Italia. Interesante ye tamién la luneta asitiada sobre la entrada que describe l'Adoración de los Reis Magos, atribuyíu al Maestru de los meses del Duomo de Ferrara de principios del sieglu XIII y el claustru del 1400 que s'abrir pa poner en comunicación los dos places. Al fondu atopa'l Tribunal, de dómina fascista. Dientro tán les obres del famosu artista forlivés Marcu Palmezzano y otros pero, la más conocida ye la tumba de Bárbara Manfredi, de mediaos del sieglu XV. Esta muyer yera la fía del señor de Faenza que la prometió como esposa a Pinu degli Ordelaffi cuando namái tenía siete años. Pinu tenía un hermanu qu'intentó envelenalo y ésti tamién lo intentó. Cecco, l'hermanu de Pinu morrió na guerra, pero cuando Bárbara morrió, inda bien nueva, el so padre acusó a Pinu del homicidiu. Él pa purgar la so culpa ordenó la construcción d'un preciosu monumentu.

  • Cattedrale della Santa Croce (Tamién, Duomo)

Anque presenta un estilu neoclásicu, la catedral de la Santa Cruz empezar a construyir nel sieglu XII. Nel sieglu XV someter a importantes obres de reestructuración. En 1619 empezáronse los trabayos de construcción de la capiya de la "Madonna del Fuoco" (la Virxe del Fueu). Na fachada podemos ver seis columnes xigantesques en lladriyu construyíes en 1841. En 1944 los alemanes, reculando, fixeron volar el campanariu, que se reconstruyó más baxu en 1970. Nel interior pueden vese trés naves estremaes por columnes, trés capiyes per llau y un ampliu presbiteriu. Hai munchos frescos y llenzos interesantes nel interior como por casu "La invención y reconocencia de la Cruz" del pintor forlivés Pompeo Randi o'l llenzu de Tagliaferri "San Giacomo y S. Domenico veneren la Sagrada Familia". Na capiya de la Virxe mancada, construyida por voluntá de Caterina Sforza, hai trés altares pintaos al frescu y dosconfesionarios notables d'orixe barrocu. Na capiya de la Virxe del Fueu, proteutora de Forlì, hai un frescu na fachada interior del arcu d'entrada, llamáu "El milagru de la Virxe del fueu". N'efeutu, en 1428, mientres la nueche ente'l miércoles 4 de febreru y el xueves 5, producióse una quema na escuela pública de Forlì. Mientres la quema destruyía tou, muncha xente llegó y ente les llapaes vieron a la "Virxe del Fueu". La Virxe yera una imaxe de papel ensin timbres sostenida con una tabla de madera que se remonta al 1400. La Sagrada imaxe taba alredor de la escuela cuando foi inaugurada en 1425, los alumnos dirixir a esa plegaria y el sábadu pela mañana cantaben aponderamientos. Cuando les llapaes escosáronse, de la escuela namái quedaron los murios y la tabla de madera cola Virxe y otres figures representaes; toos glayaron al milagru. Güei, nuna zona axacente a la ilesia ta'l ayalga de la Virxe del Fueu, onde ta tamién el célebre estandarte de la Virxe del Fueu, pintáu en 1688 por Felice Cignani. Güei día, cada 4 de febreru dende la plaza Saffi hasta la plaza de la catedral, instálense tenderetes de dellos tipos, con comida y oxetos, y toos merquen el típicu pan de la Virxe del Fueu, pan duce y ovaláu rellenu con pasa d'uva y granes d'anís. Esta fiesta tien un valor simbólico y cultural dende 1428. Na plaza enfrente de la Catedral atopa una columna votiva de la Virxe.

Arquiteutura de dómina fascista[editar | editar la fonte]

Forlì aportó a un centru urbanu importante na dómina de Benito Mussolini, siendo la "ciudá del Duce", con toles sos carauterístiques simbóliques.[1] Foi una dómina de restauraciones civiles que camudaron totalmente el cascu antiguu, empezando por Piazza Saffi, 1931. El Piazzale de la Vittoria ye carauterísticu de l'arquiteutura fascista, según el Viale della Libertà que conduz a a la plaza y que s'abrir frente al monumentu central cerca de la estación y de la estatua d'Ícaro...

  • Ex construcción balilla

L'edificiu, puestu na avenida de la Llibertá, componer de tres nucleos principales: el

Piazza Saffi al atapecer

ximnasiu, el cineteatro y la piscina. Construyóse gracies al dineru ufiertáu pola Presidencia Obra Balilla, la provincia y el conceyu de Forlì. El apareyador decidió utilizar el contraste ente'l blancu y el colloráu, y como puede vese na torre hai una escritura que ye'l xuramentu fascista pronunciáu polos mozos Balilla. La piscina taba cubierta pero foi destruyida por problemes téunicos dempués de la segunda guerra mundial. Agora onde taben la biblioteca, los cuartos y la piscina hai un ximnasiu. Esti edificiu, xunto a los onde agora s'atopen dos escueles cimeros y un colexu, tien forma de «M» pa representar la inicial de Mussolini.La carauterística de l'arquiteutura fascista ye la racionalidá y el rigor, amás cabo sorrayar que toles construcciones tienen ventanes bien grandes, porque para Mussolini los rayos del sol que pasaben peles ventanes reforzaben el físicu de los alumnos.

  • Piazzale della Vittoria

La plaza fora de Porta Cotogni tuvo esti nome (plaza de la victoria) dempués que, en 1928 construyóse un monumentu en memoria de los cayíos de toles guerres, por un concursu nacional vencíu pol arquiteutu romanu Cesara Buzzani. El monunmento ye alto globalmente 30 metros, 22 namái pola columna dórica de piedra de Trani, que tien nel so visu una composición escultórica de bronce que representa la victoria nel tríplice campu: en cielu, en tierra y n'agua, coles manes al cielu. Los trés figures, que sostienen una llapada, son obra del escultor Maniscalchi. Na base hai dos fuentes ornadas con baxorrelieves que representen los monumentos importantes de la vida de los héroes: l'ataque, la defensa, el sacrificiu y el trunfu. El remexu d'agua ye, sicasí, símbolu de la permanente vuelta de la victoria. El monumentu inauguró'l 28 d'ochobre de 1932, décimu aniversariu de la revolución fascista. Llegando dende l'avenida de de la Victoria a la izquierda puede almirase una estatua de Icaro, dedicada al fíu de Mussolini. A la derecha, sicasí, atópense dos palacios ximielgos, primero que se construyeren, equí taba l'aduana, polo tanto ésta yera la entrada principal de Forlì. Les construcciones paecen iguales pero tienen delles diferencies nel interior y amás por dificultaes económiques construyir con estuco, el material que más se paez al mármol. Los balcones que tán na última planta utilizar pa mirar manifestaciones y desfiles.

Parques[editar | editar la fonte]

  • Espurechu della resistenza

El parque de la Resistencia nació dientro del procesu de valorización d'una área llamada Porta Cotogni. L'arquiteutu Mirri escoyó'l modelu de xardín italianu en llugar del inglés porque yera más fayadizu al camín de los ciudadanos. El sistema de los bancos sofítase sobre una fuerte simetría. Nel centru del parque atopen un obeliscu y una fonte, pa caltener l'harmonía Mirri punxo tamién cuatro estatues que representen les estaciones del añu. La estructura orixinaria del parque foi camudada delles vegaes hasta la intervención definitiva del arquiteutu Santarelli. En dómina moderna'l parque amplióse pero ensin camudar la parte histórica.

  • Espurechu Urbanu Franco Agostu

Ye'l parque más grande y más animáu de la ciudá, ta dedicáu al primer alcalde dempués de la lliberación. Preséntase como un inmensu verde pobláu por munchos animales distintos, atayáu solo per delles pequeñu llombes, canales artificiales y un estanque. Atópense tamién estructures deportives, árees xuego pa los neños, un chigre, un restorán, un pub y una piadineria.

Vista panorámica de la comuña
Vista panorámica de la comuña

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Forlì ente 1861 y 2001
Fonte ISTAT - ellaboración gráfica de Wikipedia

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Equí tán, n'italianu, dellos exemplos de la propaganda fascista y la ciudá de Forlì, la Ciudá del Duce”M. Landi, Propaganda fascista y antifascista n'Italia. Dempués de la cayida del fascismu, opera la “antipropaganda” antifascista: ¡Forlì tien de ser inorada!.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]