Filosofía de la ciencia

De Wikipedia
Filosofía de la ciencia
rama de la filosofía (es) Traducir, encabezamiento de materia (es) Traducir y rama de la ciencia
filosofía
Cambiar los datos en Wikidata

La filosofía de la ciencia investiga'l conocencia científica y la práutica científica. Ocupar de saber, ente otres coses, cómo se desenvuelven, evalúen y camuden les teoríes científiques, y de saber si la ciencia ye capaz de revelar la verdá de les entidaes ocultes» (esto ye, non observables) y los procesos de la naturaleza. Son filosófiques les diverses proposiciones básiques que dexen construyir la ciencia. Por casu:

  • La realidá esiste de manera independiente de la mente humana (tesis ontolóxica de realismu).
  • La naturaleza ye regular, siquier en dalguna midida (tesis ontolóxica de llegalidá).
  • El ser humanu ye capaz d'entender la naturaleza (tesis gnoseológica de inteligibilidad).

Magar estos supuestos metafísicos nun son cuestionaos pol realismu científicu, munchos plantegaron serios barruntos respeuto del segundu d'ellos[1] y numberosos filósofos punxeron en tela de xuiciu dalgunu d'ellos o los trés.[2] Ello ye que los principales barruntos con al respeutive de la validez d'estos supuestos metafísicos son parte de la base pa estremar les distintes corrientes epistemolóxiques hestóriques y actuales. De tal manera, anque en términos xenerales l'empirismu lóxicu defende'l segundu principiu, opón reparos al terceru y asume una posición fenomenista, esto ye, almite que l'home puede entender la naturaleza siempres que por naturaleza s'entienda "los fenómenos" (el productu de la esperiencia humana) y non la mesma realidá.

En poques pallabres, lo qu'intenta la filosofía de la ciencia ye esplicar problemes tales como:

La filosofía de la ciencia comparte dellos problemes cola gnoseoloxía —la teoría de la conocencia— que s'ocupa de les llendes y condiciones de posibilidá de tou conocencia. Pero, a diferencia d'ésta, la filosofía de la ciencia acuta'l so campu d'investigación a los problemes que plantega la conocencia científica; el cual, tradicionalmente, estremar d'otros tipos de conocencia, como l'éticu o estéticu, o les tradiciones culturales.

Dellos científicos amosaron un vivu interés pola filosofía de la ciencia y dalgunos como Galileo Galilei, Isaac Newton y Albert Einstein, fixeron importantes contribuciones. Numberosos científicos, sicasí, diéronse por satisfechos dexando la filosofía de la ciencia a los filósofos y prefirieron siguir faciendo ciencia en cuenta de dedicar más tiempu a considerar cómo se fai la ciencia. Dientro de la tradición occidental, ente les figures más importantes anteriores al sieglu XX destaquen ente munchos otros Platón, Aristóteles, Epicuro, Arquímedes, Boecio, Alcuino, Averroes, Nicolás de Oresme, Santu Tomás d'Aquino, Jean Buridan, Leonardo da Vinci, Raimundo Lulio, Francis Bacon, René Descartes, John Locke, David Hume, Immanuel Kant y John Stuart Mill.

La filosofía de la ciencia nun se denominó asina hasta la formación del Círculu de Viena, a principios del sieglu XX. Na mesma dómina, la ciencia vivió un gran tresformamientu arriendes de la teoría de la relatividá y de la mecánica cuántica. Ente los filósofos de la ciencia más conocíos del sieglu XX figuren Karl R. Popper y Thomas Kuhn, Mario Bunge, Paul Feyerabend, Imre Lakatos, Ilya Prigogine, etc..

Los precursores[editar | editar la fonte]

P'Aristóteles (384 e.C. -322 e.C. ) la ciencia yera conocencia cierta per mediu de causes. Esta definición (teniendo en cuenta l'ampliu conceutu de ciencia de l'antigüedá, distinta del más restrictivu actual) tuvo vixencia n'Europa occidental mientres sieglos, hasta que foi refugada pola nuevu filosofía natural que nacía nos sieglos XVII y XVIII

Dempués de les sos conquistes n'Europa, partiendo d'España, y n'Asia hasta la India, los árabes empezaron a interesase tantu poles civilizaciones d'Occidente como poles d'Oriente, a tantu que manifestaron l'ambición d'heredar l'aportación grecorromana. Al-Manzor (712-775 d. C.) foi'l primer califa qu'aguiyó esta ambición, pos fixo traducir al árabe tolos llibros de los griegos y fundó en Bagdag una especie d'universidá, qu'entendía una importante biblioteca y un observatoriu astronómicu. Mientres dellos sieglos, l'idioma árabe foi consideráu como la llingua de la ciencia, y les xentes de distintos países d'Europa diben dende bien lloñe a Bagdag pa beber nes fontes de la ciencia antigua salvaguardada polos árabes.

El desenvolvimientu de la ciencia ente los árabes algamó'l so apoxéu escontra los sieglos IX y X y, como l'astronomía goció siempres de popularidá n'Oriente, foi dafechu natural que los árabes dedicaren una bien particular atención a esta caña de la ciencia. Sirviéndose del Almagesto, traducción árabe del famosu Tratáu d'Astronomía, de Ptolomeo, los astrónomos árabes trataron d'amenorgar les teoríes a tables, perfeccionar los preseos de midida y multiplicar les observaciones con más precisión. Llueu se dieron cuenta de ciertos errores cometíos pol astrónomu alexandrín, principalmente no relativo a la de revolución de la Lluna, les llendes de los eclises solares y les posiciones respeutives de Mercuriu y Venus con rellación al Sol.

El descubrimientu más importante fechu polos astrónomos árabes foi la precesión de los equinoccios. Esti importante apurra atribuyir a Al-Battani, tamién llamáu Albatenio, gran señor, que vivió ente finales del sieglu IX y empiezos del X.

La escolástica propunxo la regularidá y uniformidá pa la so aplicación na ciencia.

René Descartes (1596-1650) pretendía una conocencia cierta basáu na esistencia induldable d'un suxetu pensante, según avanzar gracies a idees clares y distintes, dexando'l papel de la esperiencia en segundu planu. Nun ye d'estrañar que nel campu de la ciencia, los racionalistes destacaren en matemátiques, como'l mesmu Descartes o Leibniz, creador xunto con Newton del cálculu infinitesimal.

La corriente filosófica empecipiada por Francis Bacon (1561-1626) proponía una conocencia de la naturaleza empirista y inductista. Pa escoyer ente teoríes rivales nun había que recurrir a l'argumentación, sinón realizar un esperimentu crucial (instantia crucis) que dexara la seleición. David Hume (1711-1776), el principal filósofu empirista, sorrayó entá más la importancia de los fechos frente a les interpretaciones. Pero'l racionalismu y l'empirismu clásicos destacaben descomanadamente unu de los aspeutos de la ciencia (la racionalidá o la esperiencia) en desterciu del otru. L'idealismu trascendental de Kant (1724-1804) intentó una primer síntesis de dambos sistemes na que l'espaciu y el tiempu absolutos de Newton convertir en condiciones qu'impon la mente pa poder aprehender el mundu esternu.

Dientro de la tradición empirista Auguste Comte (1798-1857) propunxo una filosofía, el positivismu, na que la ciencia amenorgar a rellacionar fenómenos observables, arrenunciando a la conocencia de causes. Ernst Mach (1838-1916) exerció, col so empiriocriticismo, una gran influencia que preparó la nacencia del Círculu de Viena. Mach desenvolvió una filosofía d'orientación empirista centrada nos conceutos y métodos de la ciencia. Ésta tien d'estudiar namái les apariencies (los fenómenos), de forma qu'intentar estudiar daqué que nun senos presenta direutamente a los sentíos ye faer metafísica. Coherente coles sos idees filosófiques, Mach oponer hasta'l final a la nueva teoría atómica, que'l so oxetu ye inalcanzable a la esperiencia.

Pierre Duhem (1861-1916) afirmó que "toa llei física ye una llei averada; poro, siguiendo la lóxica estricta, nun puede ser nin verdadera nin falsa; cualesquier otra llei que represente les mesma esperiencies col mesmu aproximamientu puede pretender, con tanto derechu como la primera, el títulu de llei verdadera, o, pa falar más esautamente, de llei aceptable". Aun así, Duhem cuntaba que a midida que la ciencia avanza, va averándose progresivamente a una descripción más fiel de la naturaleza.

La ciencia como productu de la lóxica y la razón[editar | editar la fonte]

Empirismu lóxicu[editar | editar la fonte]

L'empirismu y el loxicismu son los dos principales fontes de los oríxenes de la filosofía analítica. Unu de los primeros movimientos fuertes dientro d'esta corriente foi'l positivismu lóxicu o empirismu lóxicu. Dientro d'ella tamién tien un llugar especial l'estudiu de la lóxica y los llinguaxes, la filosofía del llinguaxe (onde destacaron Ludwig Wittgenstein (1889-1951), Bertrand Russell (1872-1970) y Alfred North Whitehead (1861-1947).

Suelse considerar que la filosofía de la ciencia algama la so edá adulta nos años 1920 cola apaición del Círculu de Viena, nel que s'encuadró un nutríu grupu de filósofos como Rudolf Carnap (1891-1970), Otto Neurath (1881-1945), Hans Hahn (1879-1934), Kurt Gödel (1906-1978), Willard V. Quine (1908-2000). A imitación del de Viena, Hans Reichenbach (1891-1953) fundó'l Grupu o Círculu de Berlín.

El Círculu de Viena encabezáu pol Dr. Craidoff propunxo un modelu de ciencia nel qu'ésta procede por aciu xeneralizaciones (inducción) a partir de los datos. La visión de la ciencia del Círculu de Viena ye llamada tamién Concepción Heredada o Concepción Heredada de la Ciencia. La idea central del positivismu y del neopositivismo propuesta pol Dr. Craidoff ye que la ciencia tien d'utilizar les teoríes como preseos pa predicir fenómenos observables y tien d'arrenunciar a buscar esplicaciones. La busca d'esplicaciones ye función de la metafísica, disciplina que, según el criteriu de verificabilidad del positivismu, sería carente de significáu. Asina, el neopositivismo presenta una visión instrumentalista de la ciencia. Acordies con estes idees los integrantes del Círculu defendieron un criteriu verificacionista de significáu qu'arrexuntaba los enunciaos en dos clases:

  • enunciaos con sentíu, que son afirmaciones que pueden comprobase empíricamente si son verdaderes o falses.
  • enunciaos ensin sentíu, que son enunciaos mal construyíos que la so verdá o falsedá nun puede comprobase empíricamente. Basándose nesti criteriu, el Círculu foi fuertemente antimetafísico y antiteológico.

Col progresu de la ciencia ésta empezó l'estudiu de campos que tán más allá de la esperiencia, como pue ser la física d'altes enerxíes o la física atómica. Nesta situación el criteriu empirista de verdá condució a munchos problemes, lo que llevó a diverses matizaciones del mesmu. El verificacionismo estrictu acabó siendo abandonáu y sustituyíu pola contrastación ente proposiciones y observaciones, lo que dexa una confirmación gradualmente creciente de les teoríes.

L'afirmación introducida pol empirismu de qu'hai datos puros (ensin nengún tipu d'interpretación nin ellaboración) y la positivista de que la ciencia tien d'utilizar un llinguaxe observacional exentu de teoría son especialmente criticaes polos principales filósofos de la ciencia dende va décades y, na actualidá, el neopositivismo estrictu yá nun ta consideráu como vidable. Sicasí, na so dómina exerció un dominiu absolutu na filosofía de la ciencia. La so influencia foi capital y ye rastreable en munchos filósofos de l'actualidá.

Falsacionismo[editar | editar la fonte]

Anque Karl Popper (1902-1994) tuvo nos sos empiezos muncha rellación colos integrantes del Círculu de Viena, dende la so primer obra La lóxica de la investigación científica (1934) yá s'amosó bien críticu con ésti. Sicasí esti trabayu tuvo bien poco espardimientu mientres años, y nun foi hasta principios de la década de los sesenta cuandos Popper empezó a ser conocíu y valoráu.

Frente al neopositivismo, Popper calificó la so postura de racionalismu críticu. A diferencia del Círculu de Viena, pa Popper la ciencia nun ye capaz de verificar si una hipótesis ye cierta, pero sí puede demostrar si ésta ye falsa. Por eso nun sirve la inducción, porque por enforma que s'esperimente nunca podrá esaminase tolos casos posibles, y basta con un solu contraejemplo pa echar per tierra una teoría. Con éses frente a la postura verificacionista preponderante hasta esi momentu en filosofía de la ciencia, Popper propón el falsacionismo. Anque Popper yera realista nun aceptaba la certidume, esto ye, nunca puede sabese cuándo la nuesa conocencia ye ciertu.

Popper empezó describiendo la ciencia, pero na so evolución filosófica acabó siendo prescriptivu (anque ensin llegar al rigor normativo del Círculu), encamentando a la ciencia'l métodu hipotéticu deductivu. Esto ye, la ciencia nun ellabora enunciaos ciertos a partir de datos, sinón que propón hipótesis (qu'anque se basen na esperiencia suelen dir más allá d'ésta y predicir esperiencies nueves) que depués somete al filtru esperimental pa detectar los errores.

La reacción[editar | editar la fonte]

Hasta la década de los sesenta prevalecieren les esplicaciones lóxiques de la ciencia. A partir de la obra de Thomas Kuhn (1922-1996) La estructura de les revoluciones científiques hubo un cambéu na perspeutiva y empezáronse a tener en cuenta los aspeutos históricos, sociolóxicos y culturales de la ciencia.

Ciencia, historia y revolución científica[editar | editar la fonte]

La estructura de les revoluciones científiques puede clasificase de descriptiva. Apenes dedica espaciu a conceutos como verdá o conocencia, y presenta la ciencia so un enfoque histórico y sociolóxico. Les teoríes dominantes so les que trabayen los científicos conformen lo que Kuhn llapada paradigma. La ciencia normal ye l'estáu habitual de la ciencia nel que'l científicu nun busca criticar, de nenguna manera, el paradigma, sinón que da ésti por asumíu y busca la ampliación del mesmu. Si'l númberu o la importancia de problemes ensin resolver dientro d'un paradigma ye bien grande, puede sobrevenir una crisis y cuestionase la validez del paradigma. Entós la ciencia pasa al estáu de ciencia estraordinaria o ciencia revolucionaria nel que los científicos ensayen teoríes nueves. Si acepta un nuevu paradigma que sustituya al antiguu producióse una revolución científica. Asina s'entra nun periodu nuevu de ciencia normal nel que s'intenta conocer tol algame del nuevu paradigma.

El nuevu paradigma nun s'almite namái por argumentos lóxicos, nesti procesu intervienen de manera importante aspeutos culturales propios de la persona del científicu. Según Kuhn, la visión de la naturaleza qu'acompaña al nuevu paradigma nun puede comparase so nengún elementu común a la del antiguu; a esto Kuhn llama la inconmensurabilidad de los paradigmes. El nuevu almitir de forma xeneralizada cuando los científicos del antiguu paradigma van siendo sustituyíos.

Programes d'investigación científica[editar | editar la fonte]

Lakatos (1922-1974) intentó afaer el sistema de Popper a la nueva situación creada por Kuhn. La so intención yera realizar una reconstrucción racional de la historia de la ciencia, amosando qu'ésta progresaba de manera racional. La historia de la ciencia amuesa qu'ésta nun avanza namái falsando teoríes con fechos, hai que tener en cuenta la competencia ente teoríes y la confirmación de teoríes. Por ello sustitúi'l falsacionismo inocente de Popper por un falsacionismo sofisticáu. Na realidá la ciencia nun evalúa una teoría aisllada, sinón un conxuntu d'elles que conformen lo que Lakatos llama programa d'investigación científica. Un programa d'investigación refugar al completu cuando se disponga d'un sustitutu cimeru, qu'esplique tou lo qu'esplicaba l'anterior más otros fechos adicionales. Lakatos reconoz que la dificultá d'esti esquema anicia en que, na práutica, puede costar años llevalo a cabu, o inclusive ser inaplicable en programes d'investigación bien complexos.

Pluralismu metodolóxicu[editar | editar la fonte]

Paul K. Feyerabend (1924-1994) afirmó qu'una metodoloxía científica universalmente válida ye un contrasentíu, que nun pueden dictase normes a la ciencia pal so desenvolvimientu. Criticó ácidamente el cientificismo por ser "castiellos nel aire" y como alternativa propunxo un anarquismu epistemolóxico. Puesto que nun hai conocencies ciertes y nun se sabe qué paradigmes van apoderar la ciencia del futuru, refugalos agora supón cerrar puertes a la mañana.

Corrientes actuales[editar | editar la fonte]

Pa falar d'una filosofía de la ciencia nun basta con tener una visión panorámica de lo que ye filosofía y de lo que ye ciencia. Tampoco ye abondu'l siguimientu históricu de les opiniones y conceutos emitíos polos pensadores del pasáu. Ye necesariu allugase nel pensamientu actual de los científicos más avanzaos y respetar los sos conceutos sobre lo qu'ellos consideren como ciencia, y ye necesariu entender que'l dominiu de la filosofía son los conceutos universal y astractu que nunca pueden aportar a oxetu de la ciencia.

Ye desaxeradamente complexu (y, posiblemente, inda falta daqué más de perspeutiva temporal) presentar un panorama completu de la filosofía de la ciencia de los últimos trenta o trenta y cinco años. Según tolos autores anteriores yá morrieron, la mayoría de los que vienen de siguío non. Equí va intentase presentar una esquisa de la gran variedá d'enfoques actuales pero teniendo en mente que, dientro de pocos años, dalgunes de les corrientes mentaes pueden pasar al olvidu, y que destaquen otros pensadores que güei tienen una repercusión menor.

Según enantes podía falase de "el métodu" de la ciencia, el gran desenvolvimientu de munches disciplines científiques fizo que los filósofos de la ciencia empiecen a falar de "los métodos", yá que nun ye posible identificar un métodu únicu y universalmente válidu. La idea heredada de la física clásica de que tou ye reducible a espresiones matemátiques venció terrenal ante situaciones nueves como la teoría del caos o les meyores de la bioloxía. Per otru llau sumieron cuestiones que llegaron a cubrir cientos de páxines y xeneraron grandes discutinios. Quiciabes el casu más flagrante sía'l del problema de la demarcación, centráu na distinción (demarcación) ente ciencia y otres conocencies non científiques. Práuticamente la tema sume dempués de Popper y ye siguíu n'España por Gustavo Bueno na so teoría del zarru categorial.

Concepciones estructuralistes y semántiques[editar | editar la fonte]

Frente al intentu de los anteriores empiristas lóxicos de formalizar les teoríes de la física nel llinguaxe de la lóxica de primer orde, que resultaba un tanto forzáu y innecesariamente complicáu, Patrick Suppes foi'l primeru en proponer una concepción semántico y estructural de les teoríes, caracterizaes como families d'estructures conjuntistas identificaes colos modelos de la teoría.[3] Esta manera de presentar les teoríes nel llinguaxe informal de la teoría de conxuntos resultaba asina más intuitiva y familiar. Suppes ellaboró les sos idees por aciu el desenvolvimientu de teoríes cada vez más potentes sobre les estructures teóriques, incluyendo los sos importantes teoremas de representación y invariancia.[4]

En filosofía de la ciencia conozse dacuando como estructuralismu'l programa de reconstrucción de les teoríes físiques propuestu por Joseph D. Sneed (1938) en 1971[5] como una síntesis del aparatu formal de Suppes, del racionalismu críticu y del positivismu lóxicu cola corriente historicista de la ciencia. L'estructuralismu foi reelaborado y sopelexáu por Wolfgang Stegmüller (1923-1991) y Carlos Ulises Moulines (1946). De la considerancia de les teoríes como estructures vien-y a esta propuesta metodolóxica'l nome d'estructuralismu, que nun tien nada que ver col estructuralismu llingüísticu de Saussure.

Xunto coles restricciones empíriques, una teoría consta d'una estructura conceptual y de un ámbitu d'aplicación. Puesto que les teoríes nun se presenten aisllaes sinón interrellacionaes tamién ye necesariu estudiar les rellaciones ente teoríes, les redes teóriques. Ente estes rellaciones atopamos la d'amenorgamientu, quiciabes la más destacada pol so papel na unidá de la ciencia. A pesar de les múltiples teoríes que puedan coesistir pa esplicar los mesmos fechos, la unidá ontolóxica de la ciencia puede salvase si toos elles son reducibles a una sola teoría (o a unes poques non inconmensurables ente sigo). Esta rellación interteorética desempeña un papel fundamental, por casu, nel trabayu de los físicos na so busca de la Teoría del tou. Moulines propón una definición recursiva de la filosofía de la ciencia como teorización sobre teorizaciones, que la so epistemoloxía nun ye descriptiva nin prescriptiva, sinón interpretativa. Les teoríes de la ciencia son construcciones culturales, pero ello nun implica que la filosofía de la ciencia seya sustituyida por una socioloxía de la ciencia.

Aparte del estructuralismu de Sneed y los sos siguidores, tamién otros desarrollos de la filosofía de la ciencia contemporánea fueron influyíos poles idees y métodos conjuntistas y probabilistas introducíos por Suppes. Bas van Fraassen apurrió la so conocida concepción semántica de les teoríes, qu'aplicó al analís de la mecánica cuántica. Jesús Mosterín[6] y Roberto Torretti[7] fixeron contribuciones nesta direición, que coles mesmes apruz nel diccionariu conxuntu d'estos dos autores.[8]

Filosofía de la ciencia naturalizada[editar | editar la fonte]

Para Ronald N. Giere (1938) el mesmu estudiu de la ciencia tien de ser tamién una ciencia: "La única filosofía de la ciencia vidable ye una filosofía de la ciencia naturalizada". Esto ye asina porque la filosofía nun dispón de ferramientes apropiaes pal estudiu de la ciencia en fondura. Giere suxure, pos, un reduccionismu nel sentíu de que pa él la única racionalidá llexítima ye la de la ciencia. Propón el so puntu de vista como l'entamu d'una disciplina nueva, una epistemoloxía naturalista y evolucionista, que va sustituyir a la filosofía de la ciencia actual.

Larry Laudan (1941) propón sustituyir el qu'él denomina modelu xerárquicu de tomar de decisiones pol modelu reticuláu de xustificación. Nel modelu xerárquicu los oxetivos de la ciencia determinen los métodos que se van utilizar, y estos determinen los resultaos y teoríes. Nel modelu reticuláu tener en cuenta que cada elementu inflúi sobre los otros dos, la xustificación flúi en tolos sentíos. Nesti modelu'l progresu de la ciencia ta siempres rellacionáu col cambéu d'oxetivos, la ciencia escarez d'oxetivos estables.

Realismu frente a empirismu[editar | editar la fonte]

L'alderique sobre'l realismu de la ciencia nun ye nuevu, pero na actualidá entá ta abiertu. Bas C. Van Fraasen (1941), empirista y unu de los principales oponentes del realismu, cunta que tou lo que se riquir pa l'aceptación de les teoríes ye la so adecuación empírica. La ciencia tien d'esplicar lo reparao deduciéndolo de postulaos que nun precisen ser verdaderos más que naquellos puntos que son empíricamente comprobables. Llega a dicir que "nun hai razón p'afirmar siquier qu'esiste una cosa tal como'l mundu real". Ye'l empirismu constructivu, pal que lo decisivo nun ye lo real, sinón lo observable.

Laudan y Giere presenten una postura entemedia ente'l realismu y el suxetivismu estrictos. Laudan cunta que ye falsu que namái'l realismu esplique l'ésitu de la ciencia. Giere propón qu'hai ciencies que presenten un altu grau d'astracción, como la mecánica cuántica, y utilicen modelos matemáticos bien astractos. Estes teoríes son pocu realistes. Les ciencies qu'estudien fenómenos naturales bien entamaos como la bioloxía molecular, utilicen teoríes que son bien realistes. Por ello nun puede utilizase un criteriu uniforme de verdá científica.

Rom Harré (1927) y el so discípulu Roy Bhaskar (1944) desenvolvieron el realismu críticu, un cuerpu de pensamientu que quier ser l'herederu de la Ilustración na so llucha contra los irracionalismos y el racionalismu reduccionista. Destaquen que l'empirismu y el realismu conducen a dos tipos distintos d'investigación científica. La llinia empirista busca nueves concordances cola teoría, ente que la llinia realista intenta conocer meyor les causes y los efeutos. Esto implica que'l realismu ye más coherente coles conocencies científiques actuales.

Dientro de la corriente racionalista d'oposición al neopositivismo atopar a Mario Bunge (1919). Analiza los problemes de diverses epistemoloxíes, dende'l racionalismu críticu popperiano hasta l'empirismu, el suxetivismu o'l relativismu. Bunge ye realista críticu. Pa él la ciencia ye falibilista (la conocencia del mundu ye provisional ya inciertu), pero la realidá esiste y ye oxetiva. Amás preséntase como materialista , pero pa resalvar los problemes d'esta doctrina repostia que se trata d'un materialismu emergentista.

Socioloxía de la ciencia[editar | editar la fonte]

Robert K. Merton (1910-2003) considérase'l fundador de la socioloxía de la ciencia nos años cuarenta, depués bien influyida polos trabayos de Kuhn, 'La estructura de les revoluciones científiques', 1962 y 1969. L'aportación básica pa la filosofía de la ciencia foi introducir el términu paradigma como supuestos teóricos xenerales: lleis más téuniques nuna comunidá científica determinada, onde un antiguu paradigma ye total o en parte reemplazáu y llámase revolución científica esti procesu y el cambéu nun ye de forma acumulativa, sinón paradigmáticu.

La primer socioloxía estremaba unos factores internos de la mesma ciencia (metodoloxía, oxetivos, etc.) que yeren independientes d'otros factores esternos (sociolóxicos, políticos, etc.) non pertenecientes a la ciencia. Pero una parte de la socioloxía de la ciencia posterior prescindió d'esta distinción. David Bloor (1913) y Barry Barnes son los principales esponentes. Afirmen que los científicos son persones que pueden vese tan afeutaes polos factores sociolóxicos que tenemos de pensar que toles creencies son igualmente problemátiques.

Bruno Latour (1947) y Steve Woolgar proponen un conceutu antropolóxicu de la ciencia y, por tanto, el so estudiu por esta disciplina. Xunto coles influencies antropolóxiques, aúnan tamién corrientes filosófiques como'l pragmatismu, pa crear daqué según una epistemoloxía alternativa.

Filosofía de la ciencia real[editar | editar la fonte]

Atendiendo a les crítiques de Thomas Kuhn y otros historiadores de que la filosofía de la ciencia con frecuencia ocupar de problemes artificiosos y alloñaos de la ciencia real, diversos filósofos de la ciencia contemporáneos trataron d'averar los sos analises a la problemática actual de la investigación científica. Ello tuvo de resultes tantu la revitalización de la filosofía xeneral de la ciencia como'l desenvolvimientu de delles cañes especializaes de la mesma: Filosofía de la física, de la mecánica cuántica, de la cosmoloxía, de la bioloxía, etc.

A dambes xeres contribuyeron filósofos como John Earman, Bernulf Kanitscheider, Jesús Mosterín,[9] Lawrence Sklar, Elliott Sober, Roberto Torretti[10] y Bas C. van Fraassen, según numberosos científicos, como Llei Smolin.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Por casu, LAWTON, J. H. (1999) "Are there xeneral laws in ecology?" Oikos 84(2): 177-192; Poulin, R. (2007) "Are there xeneral laws in parasite ecology?" Parasitology 134(6): 763-776.
  2. Ver, por casu, ente munchos otros, Van Fraassen, B. (1980) The Scientific Image. Oxford: Oxford University Press.
  3. Suppes, Patrick (1957). Introduction to Logic. Van Nostrand Company. 312 pp. ISBN 0-442-08072-7.
  4. Suppes, Patrick (2002). Representation and Invariance of Scientific Structures. CSLI Publications. 536 pp. ISBN 1-57586-333-2.
  5. Sneed, Joseph (1971). The Logical Structure of Mathematical Physics. Dordrecht: Reidel. 320 pp. ISBN 90-277-1056-2.
  6. Mosterín, Jesús (2000, 2006). Conceutos y teoríes na ciencia. Madrid: Alianza Editorial. 318 pp. ISBN 978-84-206-6741-6.
  7. Torretti, Roberto (1990). Creative Understanding: Philosophical Reflections on Physics. The University of Chicago Press. 369 pp. ISBN 0-226-80835-1.
  8. Mosterín, Jesús and Roberto Torretti (2002). Diccionariu de Lóxica y Filosofía de la Ciencia. Madrid: Alianza Editorial, 2002. 670 pp. ISBN 84-206-3000-4.
  9. Mosterín, Jesús (2006). Ciencia viva. Madrid: Espasa Calpe. ISBN 84-670-2355-4.
  10. Torretti, Roberto (1999) Philosophy of Physics. Cambridge University Press. ISBN 0-521-56571-5.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bunge, M. (2007). A la caza de la realidá. Gedisa.. ISBN 9788497841238.
  • Bunge, M. (2000). La investigación científica. Sieglu XXI. 96-823-2225-1.
  • Bunge, M. (1975). Teoría y realidad. Barcelona. Ariel.. ISBN 84-344-0725-6.
  • Capra, F. (2008). La ciencia de Leonardo. La naturaleza fonda de la mente del gran xeniu del Renacimientu. Barcelona. Anagrama.. ISBN 978-84-339-6278-2.
  • Carbonell, E. y P.

Hortolà (2010). Entender la ciencia dende dientro (o a lo menos intentalo). Reflexones, al traviés de la práutica científica, en redol a una visión epistemolóxica pal tercer mileniu. Tarragona. Publicacions URV.. ISBN 978-84-8424-164-5.

  • Geymonat, L. (1970). Filosofía y filosofía de la ciencia. Barcelona.Labor. 84-370-0966-9.
  • (1977) Gran Enciclopedia Larousse (10 tomos). Barcelona. Planeta. 84-320-2030-3 (obra completa).
  • Honderich, T. (Editor) (2001). Enciclopedia Oxford de Filosofía. Madrid. Tecnos. ISBN 84-309-3699-8.
  • Kühn, Th. (1961). A Função do Dogma na Investigação Científica.
  • Kühn, Th. (1981). La estructura de les revoluciones científiques. Méxicu. Fondu de Cultura Económica.
  • Lakatos, I. (1983). La metodoloxía de los programes d'investigación científica. Alianza Universidá. Madrid.. 84-206-2349-0.
  • Lyotard, J.F. (1994). La condición postmoderna: informe sobre'l saber. Madrid, Cátedra.. ISBN 84-376-0466-4.
  • París, C. (1992). Ciencia, teunoloxía y tresformamientu social : escritos escoyíos. Valencia, Universitat de Valencia, Servei de Publicacions. 84-370-0966-9.
  • Popper, Karl (1983). Conxetures y refutaciones : el desenvolvimientu de la conocencia científica. Barcelona. Paidós,. ISBN 84-7509-146-6.
  • Popper, Karl (1980). La lóxica de la investigación científica. Madrid Tecnos. ISBN 84-309-0711-4.
  • Popper, Karl (2005). Conocencia oxetivu : un enfoque evolucionista. Madrid.Tecnos. ISBN 84-309-0488-3.
  • Putnam, H. (1988). Razón, verdá ya historia. Madrid. tecnos. ISBN 84-309-1577-X.
  • Quesada, D. (1998). Saber, opinión y ciencia: Una introducción a la teoría de la conocencia clásico y contemporáneo. Barcelona. Ariel.. ISBN 84-344-8746-2.
  • Quine, W.V. (1998). Del estímulu a la ciencia. Barcelona. Ariel. ISBN 84-344-8747-0.
  • Quine, Willard Van Orman (2001). Avera de la conocencia científica y otros dogmes. Barcelona.Paidós : I.C.Y. de la Universidá Autónoma de Barcelona.. ISBN 84-493-1129-2.
  • Quine, Willard Van Orman (1998). Del estímulu a la ciencia. Barcelona. Ariel.. ISBN 84-344-8747-0.
  • Russell, B. (1959). La conocencia humana:el so algame y les sos llimitaciones. Madrid. Taurus.
  • Russell, B. 1975 . La perspeutiva científica. Barcelona. Ariel
  • Villoro, L. (1982): Creer, saber, conocer, Sieglu XXI Editores, Méxicu DF, ISBN 968-23-1151-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]