Fiñana

Coordenaes: 37°10′16″N 2°50′23″W / 37.171°N 2.8397°O / 37.171; -2.8397
De Wikipedia
Fiñana
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Partíu xudicial Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fiñana (es) Traducir Rafael Montes Rincón
Nome oficial Fiñana (es)[1]
Códigu postal 04500
Xeografía
Coordenaes 37°10′16″N 2°50′23″W / 37.171°N 2.8397°O / 37.171; -2.8397
Fiñana alcuéntrase n'España
Fiñana
Fiñana
Fiñana (España)
Superficie 135 km²
Altitú 950 m
Llenda con Abla, Abrucena, Laujar de Andarax, Paterna del Río, Huéneja, Dólar y Baza
Demografía
Población 1991 hab. (2023)
- 1002 homes (2019)

- 992 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 14,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
finana.com…
Cambiar los datos en Wikidata

Fiñana ye una villa y un conceyu español de la provincia d'Almería na comunidá autónoma d'Andalucía, asitiada na contorna de los Los Filabres-Tabernas y a 71 km de la capital provincial, Almería. Nel añu 2017 cuntaba con 2014 habitantes (INE). El so términu municipal tien una superficie de 135 km² lo qu'apurre una densidá poblacional de 14,92 hab/km².

La so principal actividá granible ye l'agricultura y concretamente los cultivos de ceberes, olivares y remolacha, amás de cuntar con industries alimentarias y mines de fierro.

Fiñana foi una frontera en disputa, conformando asina un crisol de cultures. Una Fortaleza Mora, una ilesia y una mezquita son los sos finxos; centru del so términu indiscutible y cabeza de contorna del ríu Nacimiento. La Parroquia y l'Ermita d'El nuesu Padre Xesús (antigua mezquita almohade), son los sos dos privilexos, faciendo manifiesta la evolución de los credos, coles sos maneres de vida, como n'otros llugares de la redolada; cohabitación y superposición de moradores trascendente a l'actual diversidá y complexidá paisaxística. Los restos de la alcazaba declaren el so allugamientu nun pasiellu natural de tierra fronteriza recurrentemente apostada dende fora, pos s'atopa enrrtre Guadix, Baza y Almería, y dende dientro, pos atropaba los términos actuales d'Abla, Abrucena y Las Tres Villas, a pesar de tener distintos conceyos. Estiéndese güei de Norte Noroeste a Sur-Surdeste; 133,7 km² de terrén interior con llanu altu y ampliu, destemplado y semiárido, ente les penibéticas, na llende occidental de la provincia d'Almería.

Y como diz el lema del pueblu: "Fiñana: Villa Fidalga y Morisca".

Xeografía[editar | editar la fonte]

Enclaváu nel pasiellu formáu por Sierra Nevada y la Sierra de Los Filabres y que lleva'l so nome.

Principalmente la topografía, tan accidentada, diferencia nel conceyu cuatro sectores acomuñaos a otros tantos paisaxes: el meridional, nel parque natural de Sierra Nevada, el de la tierra mesopotamia onde s'asitia Fiñana, el del Llanu d'Abla o pasiellu de Fiñana (fondu del altu valle de la Nacimiento) y el septentrional, estendíu sobre la solana de Sierra de Los Filabres. L'aveséu de Sierra Nevada ye equí abrupta, con escarpes y altores considerables (El Almirez: 2.519 msnm ); terrén de nieves, quebráu, del que, a favor de quebres y diaclasas, surden les chorreras d'agua.

Dende esta paré baxen unes llombes curves, estribos repetitivos, qu'añeren cuenques afluentes con forma asemeyada a la metá de la media lluna, perbién individualizaes.L'estribu oriental, sol Cuetu de la Cruz, queda jalonado por adecuaciones de turismu familiar (El Ubeire, Aldeire, La Devesa), na llinde con Abrucena; antes de la so inflexón na llomba onde toma'l so asientu esa villa, derívase un interfluvio secundariu que termina nel Cuetu de San Antón (955 m), cuetu de materiales detríticos acolorataos pa un cortixu ente pinos. Apoderáu por Montaire, l'estribu occidental, con similar combadura, dixebra a ésta de la cuenca de Huéneja pel oeste, y, pel norte, la deslinda del colector de dambes, pasiellu y llanu qu'enllaza, imperceptible, col Jérez del Marquesado Marquesáu.

Ente dambos, la cuenca de Fiñana se drena pol ríu Nacimiento, recueyen los mapes; evocaciones del transvase que sufren les agües mediterránees na so cabecera natural (Huéneja) escontra l'aguada atlántica, dexando tan ensugo'l calce ente les villes que merez el nome de La Rambla.

Les cuenques de Sierra Nevada, chiscaes de cortixos despoblaes (salvu La Heredá: 56 h., 1991), de sistemes hidráulicos (la presa del Castañar enllenar en 20 díes), rosarios d'acueductos con industries de molienda y fábrica de lluz, y de deveses, poblada d'encinar, raspies con carba, repoblaes con pinos, carbayos, castañales; bosque-galería d'álamos en socesives fases que daten, siquier, del inventariu lleváu por don José Espelius en 1759 (Gómez Cruz), constitúin el mediudía de los conceyos. Parque natural hasta la N-340, en 1989, reserva indispensable, siempres, pa les villes allugaes nes proximidaes a la so desaguada. Fiñana, como los sos vecinos, tomó asientu na solana del estremu terminal de la so llomba.

El cuetu y antecerro (o cuetu Olila) entallaos por terreras en conglomeráu coloráu plio-cuaternariu. Al traviés so, la villa establez la comunicación inter y intramunicipal. Llomba adomada: carreteres, siendes, calces, vegues, güertos y cases. Gonciu ente la despensa de la sierra y el pasiellu llanu al que s'asoma, vixilante, el so alcazaba.

La villa enseña, modélica, l'allugamientu predilectu de los pueblos del altu valle del ríu Nacimiento. El so centru topar nesta llocalidá alta (946 msnm), próxima a Guadix y Baza, bien defendida y con abonda agua. Los factores de llocalización que privilexen centros urbanos probablemente variaron nel Medievu, y un hipotéticu relevu, nada escepcional na xeografía ibérica, sería tan atayante, sicasí, que cuasi borró les muertes d'otra hexemonía anterior.

Historia[editar | editar la fonte]

Foi fundada polos romanos, pa controlar el camín ente Almería, Guadix y Granada. Integrar nel Reinu Nazarí de Granada, y dexó de selo oficialmente en 1489, cuando los Reis Católicos pernoctaron na villa, pasando asina a formar parte de la corona de Castiella. Polo qu'hai dos Fiñanas, la árabe con enrevesaes cais en cuesta y con abalconamientos al valle, y la Fiñana cristiana, que crez a lo llargo de la Cai Real, tacheada d'edificios relixosos.

Demografía[editar | editar la fonte]

== Evolución de la población ==

Gráfica d'evolución demográfica de Fiñana ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[2]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.[3]

Economía[editar | editar la fonte]

La principal actividá granible d'esti pueblu ye l'agricultura dedicando les sos tierres al cultivu de ceberes, olivares, almendrales y remolacha. D'antiguo teníen abiertes mines de fierro.

Patrimoniu artísticu y monumental[editar | editar la fonte]

Bienes inmuebles protexíos[editar | editar la fonte]

  • Bienes inmuebles
Bien catalogáu Otres denominaciones Web del bien Tipu RP EA Fecha
Alcazaba [1]

B.I.C.

25-VI-1985

Antigua Ermita de Santiago |

B.I.C.

19-X-1983

[2]

B.I.C.

25-VI-1985

Ilesia de l'Anunciación Ilesia parroquial de l'Anunciación, Ilesia de la Encarnación

Específicu | Inscritu | 15-X-2002

Ilesia de l'Anunciación[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Anunciación.

Pero'l momentu más brillosu de Fiñana llega tres la conquista cristiana, cuando se convierte en villa de realengu y recibe una importante repoblación, mientres económicamente el desenvolvimientu va amestáu a la industria sedera. Na nueche del 28 d'avientu de 1489 los Reis Católicos pernoctan nel pueblu, que pasa a formar parte de la Corona de Castiella, y pocu dempués empieza un procesu de repoblación cristiana p'acabar cola mayoría de moriscos.

Mientres los sieglos XVII y XVIII conoció diverses segregaciones del so términu, como Abla, Abrucena o Los Tres Villas, anque siempres caltuvieron una dependencia económico y cultural del conceyu matriz.

El momentu álgido va ser na segunda metá del XIX cuando llega cuasi a los 4 000 habitantes, gracies a una feria de ganaos, l'agricultura mediterránea y una amenorgada actividá minera.

El testimoniu más interesante d'esta Edá Moderna ye la ilesia de l'Anunciación.

Vista de les viviendes

Va Ser unu de los edificios mudéxares más importantes de los construyíos mientres el sieglu XVI na provincia d'Almería.

Nun principiu, y como venía siendo costume tres Reconquistar, aprovechóse la mezquita musulmana, como ilesia de la villa, atendiendo a la Real Cédula que los Reis Católicos dieron el 21 de marzu de 1492.

El templu actual empezó a construyise hacia 1540, quedando la direición atribuyida a Ambrosio de Villegas, quien se va encargar de realizar pilastres, arcos y murios. Yá nel añu 1549 encargárense la madera pa dar en la construcción de les cubiertes del templu, que queden so la supervisión del carpinteru Miguel Ruiz. En 1592 realizáronse les portaes.

El templu s'estructura en tres naves separaes por pilastres rectangulares biselados sobre los que s'asitien cuatro arcos de mediu puntu que dixebren la nave central de les llaterales. La capiya mayor, llixeramente rectangular, dixebrar de la nave por un arcu de mediu puntu sobre medies columnes. Esta capiya cubrir con una armadura ochavada y llixeramente rectangular, lo qu'obliga a emplegar nos llaos mayores un llazu de dos estrelles de diez puntes. El almizate y les pechinas son tamién de llazu.

La nave central cubrir con una armadura de llimes moamares, con 7 tirantes. Tamién los canes son dobles, presentando la decoración de fueyes d'acanto nel de riba, y cabeces humanes embaxo.

Al esterior atopamos con un edificiu onde predomina'l caxón de la nave central, más altu que los llaterales, de lladriyu vistu y cuarterones de mampostería revocada. Destaca la portada, d'estilu manierista, qu'anque tratada d'una manera tosca, sicasí destacar por ser pocu frecuente atopala na nuesa provincia. Ésta consta d'un primer cuerpu con columnes dóriques pareadas sobre pedestal corríu, qu'enmarca un arcu de mediu puntu con dos ánxeles na enjutas que lleven unes cartelas onde se recueye la orde de construyir pol obispu de Guadix D. Juan Alonso Moscoso y la conclusión de 1592. El centru ta ocupáu pol escudu del obispu.

El segundu cuerpu ta formáu por un nichu adintelado, flanqueado por columnes con capiteles xónicos, rematáu por frontón triangular en que'l so tímpanu apaez un bustu de Dios Padre y a los llaos escudos de Martín d'Ayala y Melchor Álvarez de Vormediano. Nel citáu nichu allúgase una imaxe de la Virxe de la Guía tallada en mármol blanco de Macael, donada pola familia Campos Tristán, copia de la orixinal. Qu'al pie de les imáxenes de San Pedro y San Pablo, asitiaes en dos tales forniques a dambos estremos del pedestal corríu, fueron destruyíes mientres la guerra civil (1936-1939).

Plaza de la Constitución[editar | editar la fonte]

Plaza de la Constitución, cola Ilesia de l'Anunciación a la izquierda y el Conceyu a la derecha.

Ye'l centru neurálxicu del pueblu. Tien forma rectangular, con una fonte de mármol nel centru. Los llaterales, nos cualos sita la casa consistorial, son porticados y nel estremu oeste ta la Ilesia de l'Anunciación. Na entrada esti a la plaza asítiase'l Cine-Teatru. Esti emblemáticu llugar sirve de xenuinu enclave pal alcuentru y aportar de les xentes del pueblu y visitantes, amás de ser l'allugamientu onde socede l'eventu más importante nel calendariu fiñanero: La salida del santu patronu San Sebastián dende la Ilesia, la tarde del 20 de xineru, que ye recibíu pola población con una ingente y espectacular ufrienda de cohetes voladores (450 docenes en batería).

La Alcazaba y el barcal[editar | editar la fonte]

Foi construyida nel sieglu X. El so estáu de caltenimientu ye de progresivu deterioru dada la poca atención que se-y dio al monumentu per parte de les autoridaes pertinentes. Ye de propiedá privada, pero l'accesu al esterior ye llibre.

La enllargada presencia musulmana dexó construcciones y muertes fácilmente reconocibles, pero tamién otros menos aparentes pero más funcionales y cotidianos, como los sistemes de regadío y canalizaciones, los molinos, la toponimia de la zona o'l trazáu irregular de les cais.

La Alcazaba ye'l testimoniu material más importante de la buelga musulmana, posiblemente anterior al sieglu X, pos les cróniques méntennos al asediu d'Abderrahman III a la fortaleza de Fiñana nel 913 pa encalorar el llevantamientu d'Ibn Hafsun.

El recintu fortificáu asítiase na parte alta del pueblu, como defensa de la población civil asitiada a los pies y pa controlar la vía que comunicaba col interior peninsular. Pero lamentablemente la invasión de les viviendes foi destruyendo los sos murios p'ampliar dependencies y güei namái queden 3 torrexones (el más conocíu ye la torre del Reló) y una llinia de muralles arrodiando'l pueblu como defensa, amás de torrexones de planta rectangular y construyíos de morteru de cal y sable darréu llucíu.

Esta buelga musulmana materializar nel urbanismu, con cais irregulares y en cuesta, garraes a les curves de nivel, na parte alta del conceyu, aledaño a la Alcazaba, en contraste col urbanismu cristianu de les fasteres más baxes.

En cercanía con esta Alcazaba asítiase un barcal de suministru d'agua pa la población qu'aprovecha l'apurrida por una conducción y les recoyíes nesta parte alta. Respuende al modelu tradicional de gran nave llonxitudinal construyida con sólidu formigón como impermeabilizante, cubierta con bóveda de cañón con llábanos de piedra perfectamente trabaes y con tragaluces na so parte alta. Apocayá foi restauráu y reconvertíu pol Conceyu en salón pa diverses actividaes culturales.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural pol Resolvimientu de 22 de xunu de 1993 cola categoría de Monumentu (códigu: 40450001). So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español. Nel añu 1993 la Xunta d'Andalucía dio una reconocencia especial a los castiellos de la Comunidá Autónoma d'Andalucía.

La Fortaleza Vieya o Mora[editar | editar la fonte]

Foi construyida polos musulmanes. Ye d'accesu llibre.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural cola categoría de Monumentu (códigu: 40450058). So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español. Nel añu 1993 la Xunta d'Andalucía dio una reconocencia especial a los castiellos de la Comunidá Autónoma d'Andalucía.

=== El Castiellu Pendiente d'información

Ermita d'El nuesu Padre Xesús Nazarenu (antigua mezquita)[editar | editar la fonte]

La primer referencia a esti edificiu, apaez fechada'l 26 de mayu de 1505, na ereición de beneficios y sacristíes realizada por frai Pedro de Deza en Segovia, yá como ilesia católica, concretamente como ermita de Santiago. Construyida a finales del sieglu XII o empiezos del XIII, según l'analís de les yeserías, la mezquita de Fiñana, convirtióse nos nuesos díes nel únicu conxuntu almohade peninsular que, a pesar del pasu del tiempu y de les agresiones sufiertes, caltién l'oratoriu col so quibla y parte de la decoración qu'afataba la portada del mihrab, constituyendo l'edificiu más completu de tolos calteníos na península ibérica procedente d'aquella dómina.

A principios del sieglu XI, Fiñana foi llugar acobiciáu pol so allugamientu estratéxicu na exa de comunicación Almería-Guadix, apaeciendo citada por al-Idrisi (1099-1164) cuando describe l'itinerariu ente dambes ciudaes. La mezquita de Fiñana, actual ermita de Xesús Nazarenu, ye ensin batura a duldes el testimoniu más importante del so pasáu almohade, la so presencia yá foi señalada por Torres Balbás, pero foi un recién estudiu realizáu por Carmen Barceló y Antonio Gil Albarracín (1994) el que sofita la so cronoloxía sobre la base de la epigrafía de la portada de la so mihrab, asitiando la construcción ente finales del sieglu XII y principios del sieglu XIII (1180-1224).

La sala del oratoriu estremar en tres naves separaes por dos llinies de tres arcos de ferradura caúna. Lo más destacable ye la portada del mihrab, que la so planta hexagonal completar con una cúpula, símbolu del universu y del poder absolutu d'Alá. Na restauración realizada en 1986, pol arquiteutu Eduardo Blanes Arrufat, respetáronse les sos carauterístiques más destacables.

D'esta mezquita destan La Sala del Oratoriu y Les Yeserías:

Sala del Oratoriu[editar | editar la fonte]

La sala del Oratoriu presenta un espaciu aparentemente cuadráu, estremáu en tres naves por dos arquiar paraleles ente sigo tán compuestes por trés arcos de ferradura que fuelguen sobre cuatro pilares octogonales o cuadraos que se achafianan peles sos esquines cuasi dende la so llende cimera, alcordanza alloñada d'un capitel. La nave central, la única que presenta una midida uniforme, conduz dende la puerta d'entrada a la parte qu'anguaño ocupa l'altar de la ermita, Sobre'l mesmu, enmarcando la embocadura de la exedra onde la so alluga la imaxe del Nazarenu, destaca una estraordinaria yesería islámica.

Yesería islámica[editar | editar la fonte]

La yesería islámica ta formada per una ancha banda en figura de "O" invertida. Destaquen tres paños con decoración floral. El del centru, ta estrozáu que práuticamente sumió. Los dos esteriores, tán bordiaos por faxes con signos epigráficos. Les inscripciones fueron gravadas utilizando dos variedaes caligráfiques: la cúfica, carauterizada polos sos trazos angulosos y geornétricos; y la cursiva, que nestes yeserías, apenes presenta puntos diacríticos, vocales, nin otros signos ortográficos avezaos nesti tipu d'escritura. Los testos meyor calteníos, realizar en lletra cursiva, atopándose nes faxes del esterior.

L'actual ermita ye una antigua mezquita almohade, de la que namái falta'l minarete y el patiu, amás de la remodelación del mihrab. Foi afecha al usu cristianu como ermita de Santiago en 1502, amosando asina'l trunfu de quien defendíen la intransixencia relixosa frente a los musulmanes y l'incumplimientu de les capitulaciones regulando la coesistencia pacífica ente musulmanes y cristianos. Ye l'únicu exemplar de mezquita calteníu na provincia.

Ye un pequeñu edificiu de planta cuasi cuadrada que la so sala d'oración estremar en 3 naves gracies a dos hilera d'arcos de ferradura llevantaos sobre pilastres, carentes de decoración y de capitel, según los modelos de simplicidá y ascetismu de la tradición almohade.

Pero l'espaciu más destacable ye'l nichu del altar mayor allugando la imaxe del Nazarenu, espaciu construyíu posiblemente escontra'l sieglu XVII aprovechando'l buecu del antiguu mihrab. Este ye l'elementu más importante d'una mezquita y simboliza la presencia d'Alá na sala d'oración, asitiándose nel muriu de la quibla o de fondu de la mezquita. La so planta octogonal cubríase orixinariamente con una cúpula, símbolu del Universu y del poder absolutu d'Alá, según un modelu similar, pero más senciellu, al de la mezquita de Córdoba.

Muséu Etnolóxicu[editar | editar la fonte]

L'interior del muséu estremóse n'ocho sales distintos que recreen la manera de vida de la llocalidá fiñanera de principios de sieglu. El muséu cunta con una cocina antigua onde pueden apreciase dellos instrumentos de madera de la dómina; un patiu interior; habitaciones afeches a una estructura antigua y sales onde s'arrexunten distintos preseos que reproducen los oficios tradicionales que desempeñaben los fiñaneros. El visitante puede apreciar estampes de la xastrería de la dómina, l'artesanía de la llata, artiluxos de carpintería, preseos de llabranza y una serie d'aparatos de gran antigüedá.

Verdaderes ayalgues: El Conceyu donó'l traxe típicu de Fiñana pa esponelo nel muséu, según diversos preseos de la dómina. Pero lo más destacao ye la cesión d'un bancu dau polos Reis Católicos a la casa consistorial fiñanera. Coles mesmes, el consistoriu fixo entrega de delles pintures correspondientes a los distintos certámenes de la llocalidá.

Esposición fotográfica: La escuela, les bandes de música, les fiestes, les bodes, les comuniones, los edificios... Un viaxe al traviés de les fotografíes apurríes polos fiñaneros. Lo ideal ye que nesi momentu atopar nel muséu dalguna persona mayor que te vaya comentando les persones qu'apaecen en cada instantánea.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La gastronomía representa la cultura d'un pueblu. Ta influyida pol clima, la economía, los recursos naturales del llugar, les estaciones del añu y les festividaes relixoses. Los platos típicos son les farrapes y la Zaramandoña.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Evolución de la población de Fiñana dende 1842». Consultáu'l 5 de payares de 2011.
  3. INE (ed.): «Cifras de población referidas al 01/01/2017». Cifras Oficiales de Población de los Municipios Españoles: Revisión del Padrón Municipal - Población a 1 de enero de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]