Ferrocarriles de Vía Estrecha

De Wikipedia
Ferrocarriles de Vía Estrecha
empresa pública y empresa ferroviaria (es) Traducir
Llocalización
Sede Madrid
Direición España
Historia
Fundación23 setiembre 1965
Disolución 31 avientu 2012
Orixe del nome ferrocarril de vía estrecha (es) Traducir
Organigrama
Dueñu España
Cambiar los datos en Wikidata

Ferrocarriles de Vía Estrecha,[1] conocida pol so acrónimu FEVE, foi una entidá pública empresarial dependiente del Ministeriu de Fomentu d'España qu'operaba nes comunidaes autónomes de Galicia, Asturies, Cantabria, País Vascu, Castiella y Lleón y Rexón de Murcia con una bultable rede de 1.250 km formada en 1965 p'agrupar la esplotación de los distintos ferrocarriles de vía estrecha d'España, que hasta esi añu taben englobaos na empresa tamién estatal EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado). A lo llargo de la historia, FEVE llegó a tener al mesmu tiempu ferrocarriles de cinco anchos de vía distintos: 1.435 mm, 1.062 mm, 1.000 mm, 915 mm y 750 mm.

La compañía desapaeció'l 31 d'avientu de 2012 pola xunión de los operadores estatales de vía estrecha y vía ancha. La infraestructura tresfirióse a Adif, y la esplotación de los trenes a Renfe Operadora,[2][3] a traviés de las so filiales Renfe Feve y Renfe Mercancíes

Historia[editar | editar la fonte]

Creación y primeros años[editar | editar la fonte]

Los oríxenes de FEVE tán nel organismu Esplotación de Ferrocarriles pol Estáu (EFE), que fuera creáu en 1926 para faese cargu de la xestión de les llinies ferroviaries de construcción estatal, o d'aquelles que pasaren a xestión estatal. Tres la creación de RENFE en 1941 l'ámbitu d'actuación d'EFE amenorgóse descomanadamente, yá que se vio llindáu a los ferrocarriles de vía estrecha. La situación camudó radicalmente a partir de 1960, cuando un gran númberu de pequeños ferrocarriles mineros quebraron y l'Estáu salió al rescate de los mesmos. Por cuenta de la gran cantidá de llinies que l'Estáu viose obligáu a xestionar en tan pocu tiempu, para entainar dicha alministración formalizóse la creación el 23 de setiembre de 1965 d'un nuevu organismu autónomu; ese mesmu día EFE camudó'l so nome, adoptando'l de Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE).[4]

Unidá de la serie 2300 de FEVE aparcáu n'Avilés (1977).

La rede de FEVE taba formada peles llinia d'antigües compañíes como la Sociedá Xeneral de Ferrocarriles Vascu-Asturiana, Ferrocarriles Económicos d'Asturies, Ferrocarril de Llangréu, Ferrocarril de Carreño, Ferrocarril Cantábricu, Ferrocarril Santander-Bilbao, Ferrocarril de La Robla, Ferrocarriles de Mallorca, Ferrocarril Cartaxena-Los Blancos, amás del Ferrocarril Ferrol - Xixón, construyíu íntegramente pol Estáu. Sicasí, munchos d'estos ferrocarriles atoparanse nuna situación bien crítica, col material ferroviario y/o les infraestructures bien precisaes de meyores. Por esta razón hubo otres llinies de vía estrecha, como les heredaes al traviés de la Compañía de Ferrocarriles Secundarios de Castiella, que fueron clausuraes al poco tiempu al ser consideraes deficitaries.

La llinia de mayor llargor que tenía la compañía tien 330 quilómetros, ye'l conocíu como Ferrocarril de La Robla. Orixinalmente diba dende La Robla hasta Valmaseda y construyóse para faer llegar los carbones de la minería lleonés y palentino hasta la siderurxa vizcaina. A principios del sieglu XX construyeron los tramos Valmaseda-Luchana y l'accesu a Bilbao (aprovechando'l trazáu del Ferrocarril Santander-Bilbao) y Matallana-Llión, colo que d'esta manera quedaben comunicaes les capitales de Llión y Bilbao. Anguaño los tramos entre Matallana de Torío y La Robla y Iráuregui-Luchana nun empresten serviciu de viaxeros. Ye la más llarga d'Europa de vía métrica, percorriendo'l monte oriental lleonesa, el norte de la provincia de Palencia, el sur de Cantabria, el norte de la provincia de Burgos y Vizcaya.

Periodu de reformes[editar | editar la fonte]

Tres el final de la Dictadura franquista, a partir de 1979 una parte significativa de la rede de vía estrecha foi tresferida pol gobiernu central a les nueves comunidaes autónomes, que pasar a xestionar al traviés d'organismos públicos:

Tren de FEVE en Inca (Mallorca)

FEVE entró nuna fase d'especialización de los servicios ufiertaos al públicu, pasándose a especializar en tresporte de mercancíes y rexonal y de cercaníes de pasaxeros. Pela so parte, el tren turísticu de luxu Transcantábrico, qu'empezó los sos servicios en 1982, convertir nel serviciu estrella de la compañía. Realiza'l trayectu Santiago de Compostela-Ferrol-Bilbao-Llión (el tramu Santiago-Ferrol realizase per autobús).

Amás, el Ministeriu de Fomentu realizó numberoses inversiones para ameyorar tantu les infraestructures como'l material rodante. Tres les cesiones realizaes a les autonomíes, la rede ferroviaria de FEVE quedó centrada principalmente na zona cantábrica. La principal llinia de FEVE na Cordelera Cantábrica yera la que conectaba Ferrol con Bilbao al traviés de les provincies de Vizcaya, Cantabria, Asturies y Lugo. Asina mesmu enllacen con esta llinia xeneral diverses llinies menores y ramales, onde empresten serviciu como norma xeneral trenes de cercaníes. Estes llinies y ramales yeren les siguientes:

  • en Cantabria esiste un ramal que comunica Liérganes con Orejo, estación del tramu Bilbao - Santander.

Tamién esisten diversos ramales industriales que comuniquen la rede xeneral de FEVE con cargaderos d'industries particulares y puertos marítimos. FEVE yera titular igualmente del tramu internacional Ponte Internacional en Irún-Hendaya, de la llinia popularmente conocida como "El Topu", anque la esplotación foi vencida a EuskoTren. N'Asturies y Cantabria, FEVE cuntaba con una importante rede de llinies de cercaníes. En Galicia operaba la llinia de cercaníes entre Ferrol y Ortigueira. Na Rexón de Murcia tamién cuntaba con una llinia ente Cartaxena y Los Nietos.

Últimos años y desapaición[editar | editar la fonte]

Tren de la serie 2600 de FEVE na estación d'Ablaña

En 2005 FEVE, énte'l nuevu escenariu ferroviariu español protagonizáu pola lliberalización y l'apertura a la competencia (de la que FEVE queda exenta primeramente), l'ente públicu entama un plan estratéxicu que marca les pautes pa la empresa al mediu plazu pa empecipiar el procesu de lliberación ferroviariu qu'obliga la Xunión Europea. El plan fai fincapié na optimización de los recursos humanos y na especialización por sectores, polo que se crean les direiciones-xerencies (similares a les Unidaes de Negociu de Renfe), que se van especializar nos sos correspondientes mercaos. El plan estratéxicu tien como fin aumentar l'índiz de cobertoria de la empresa 12 puntos hasta asitialo nel 45%, destacando la busca d'ingresos por aciu la captación de tráficos de tipu turísticu y de nuevos veceros en mercancíes, según el so afitamientu en viaxeros de trenes de cercaníes y rexonales.

Distintos organismos públicos —como'l Tribunal de Cuentes y l'Intervención Xeneral del Estáu— señalaron la mala xestión presupuestaria de FEVE mientres el periodu 2005-2012, cifrando un aumentu de la delda de FEVE "dende los 191 hasta los 569 millones d'euros por numberoses irregularidaes".​ Nos años de presidencia d'Ángel Villalba, que foi presidente de FEVE mientres el gobiernu de José Luis Rodríguez Zapatero, tamién hubo dellos discutinios en redol a la so xestión de FEVE:​ en 2011, siendo inda presidente, adquiriéronse primeramente cuatro convóis ferroviarios (anque'l númberu alzóse finalmente a 28 trenes) que tuvieron que ser refugaos y revendíos otra vegada,​ porque fueron encargaos ensin llegar a esistir una rede ferroviaria pola que pudieren circular.

El 20 de xunetu de 2012, aprobóse'l Real Decreto-llei 22/2012, de 20 de xunetu, pol cual FEVE quedó escastada'l día 31 d'avientu de 2012 y se subrogó a Adif la infraestructura y a Renfe la esplotación de los trenes.​ D'esta forma unifíquense les redes nacionales de vía ancha y vía estrecha. Na práctica, Renfe sigui usando la marca "Feve" pa referise a tolos servicios de pasaxeros qu'heredó de l'anterior compañía

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Decretu-llei 11/1965 del 23 de setiembre fundacional de FEVE. Boletín Oficial del Estáu Númberu 230. 25 de setiembre de 1965 http://www.boe.es/boe/dias/1965/09/25/pdfs/A13102-13102.pdf
  2. Europa Press «Feve defiende su integración con Renfe y Adif como la "única solución" para la empresa» Consultao el 24 de mayu de 2012
  3. RTVE. «Deja de existir FEVE, cuyo patrimonio de bienes y servicios se repartirá entre Renfe y Adif». Consultáu'l 31 d'avientu de 2012.
  4. Ana Olmedo Gaya, Historia legislativa de los ferrocarriles de vía estrecha. Universidad de Granada