Ferrocarril de Mariazell

Coordenaes: 47°57′09″N 15°17′14″E / 47.9525°N 15.2873°E / 47.9525; 15.2873
De Wikipedia
Ferrocarril de Mariazell
línea férrea (es) Traducir y ferrocarril de vía estrecha (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Austria Austria
Estáu federáu Baxa Austria
Coordenaes 47°57′09″N 15°17′14″E / 47.9525°N 15.2873°E / 47.9525; 15.2873
Ferrocarril de Mariazell alcuéntrase n'Austria
Ferrocarril de Mariazell
Ferrocarril de Mariazell
Ferrocarril de Mariazell (Austria)
Historia y usu
Apertura1907
Dueñu Organización de transporte de la Baja Austria (es) Traducir
Xestión Organización de transporte de la Baja Austria (es) Traducir
Usu pelegrinación
Llargor 91,3 km
Vía de tren
Anchu de vía Ancho bosnio (es) Traducir
Llende de velocidá 80 km/h
Electrificación 6500 V, 25 Hz AC railway electrification (en) Traducir
Encruces Ferrocarril local Ober-Grafendorf–Gresten (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El ferrocarril de Mariazell, en forma embrivida MzB, que provién del alemán Mariazellerbahn, ye un ferrocarril de Vía estrecha electrificáu, con un anchu de Vía de 760 Milímetros (anchu de vía bosniu) en Austria. El tren de monte xune la capital de la Baxa Austria, Sankt Pölten col Santuariu de Mariazell na rexón d'Estiria; orixinalmente llegó hasta Gußwerk. Orixinariamente el so nome oficial foi Niederösterreichisch-steirische Alpenbahn (Ferrocarril alpín de la Baxa Austria a Estiria)

Ye propiedá dende  avientu de 2010 de la Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft (NÖVOG). El ferrocarril a Mariazell ye parte del tresporte públicu de la rexón oeste (Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) Gesellchaft m.b.H. El sur de la Seición ente Mitterbach y Mariazell ta integráu na rede de tresporte d'Estiria (Steirischer Verkehrsverbund).

El ferrocarril de Mariazell taba estrechamente conectáu col ferrocarril llocal en desusu de Ober-Grafendor a Gresten ("Krumpe"), un ramal non electrificáu.

Descripción de la llinia[editar | editar la fonte]

Tramu del valle[editar | editar la fonte]

La señal semafórica de Rabenstein

La ruta empieza na estación central de St Pölten de la llinia Westbahn (ferrocarril del oeste). Xusto dempués de salir de la estación, ente los dos primeros túneles del ferrocarril de Leobersdorfer, pasando per debaxo pa llegar a la siguiente estación St. Pöltner Alpenbahnhof que ye'l centru d'operaciones del ferrocarril de Mariazell. Equí atópense les naves de vehículos, los talleres y les instalaciones completes del yá descontinuado tresporte de mercancíes. Darréu, el tren sale de la zona de la ciudá. Mientres los primeros quilómetros traviesa principalmente terrenes agrícoles llanos y camuda al sur de St. Pölten del valle del Traisen al valle del Pielach. Dempués de 11 quilómetros llega a la estación d'Ober-Grafendorf, la estación más grande de la llinia; yera'l puntu de partida del ramal non electrificáu ("Krumpe"). Nel pasáu foi'l depósitu de los vehículos diesel necesarios pal ramal. Anguaño, el Club d'amigos de ferrocarril MH6 tien la so sede cola so plataforma xiratoria y los tendeyones de llocomotores de la rotonda, que caltienen y restauren la llocomotora a vapor Mh6 y otros vehículos de muséu.

El ferrocarril de Mariazell sigue'l valle del ríu Pielach al traviés de Hofstetten-Grünau, Rabenstein y la Capital del valle, Kirchberg, hasta la estación de Loich, pal tresporte de Mercancíes d'especial Importancia: Por cuenta de que el gálibu de los siguientes túneles namái yera pa vía estrecha equí terminaba'l tresporte de mercancíes con trucks portadores (Rollbocken) o más tarde con vagones especiales (Rollwagen). A partir d'equí estrechar el Valle del ríu Pielach rápido, apenes hai abondu espaciu pa la carretera y el ferrocarril xunto al ríu. Poco primero de la estación de tren de Schwarzenbach an der Pielach, el ferrocarril pasa pol túnel de Weißenburg y darréu sale del valle del ríu Pielach y sigue l'estrechu valle de Nattersbach al traviés de Frankenfels hasta la estación de Laubenbachmühle. A partir d'equí, la siguiente Seición llámase ruta de monte .

Ruta de monte[editar | editar la fonte]

La Estación de tren de Laubenbachmühle considérase'l puntu de Partida de la ruta de monte

La vía gana alturna nuna llarga doble curva na parte cimera del valle de Natter. Poles estaciones de Winterbach y Puchenstuben llegar al túnel de Gösing, qu'a 891,6 metros sobre'l nivel del mar ye'l puntu más altu de la llinia. Nesti puntu la llinia camuda al valle del Erlauf, que va siguir xustu antes del final de la llinia. Dempués del túnel sigue la estación de Gösing, a unos 350 metros sobre'l llagu Erlauf. Ye la primer vegada que los pasaxeros pueden ver el picu Ötscher de 1893 metros d'altor. Esti panorama y la bona accesibilidá col entós recién construído ferrocarril llevó yá nel momentu de l'apertura del ferrocarril a la construcción d'una posada frente a la estación. Esta posada convertir nel Apenhotel Gösing nel añu 1922 que se va ampliar darréu.

A partir d'equí, el ferrocarril sigue una empinada y montiega rimada montañona, pasa pol viaductu Saugraben, el más altu del ferrocarril de Mariazell, y llega a la estación d'Annaberg nel Reithsattel. La estación de Wienerbruck-Josefsberg, un popular puntu de partida, pa realizar escursiones al Ötschergräben, sigue rápido'l banzáu de Lassing, qu'alimenta la central llétrica de Wienerbruck. Dempués d'otra vuelta alredor del llagu, la vía xira escontra'l Erlauf. Esti tramu ta consideráu como'l puntu escénicu culminante del ferrocarril de Mariazell: ente una serie de túneles curtios hai delles vista de los "Zinken", como se denomina n'Austria a los escobios más serrapatosos. Dempués de la parada de Erlaufklause, Mitterbach am Erlaufsee ye la última parada de la Baxa Austria, y pocu dempués, el ferrocarril de vía estrecha llega al so destín final nel santuariu de pelegrinación de Mariazell en Estiria.

El tramu siguiente de 7,1 km hasta Gußwerk, principalmente pal tresporte de mercancíes a un gran aserradero, cerrar en 1988 y retiróse nel 2003. A partir de 2008, el grupu d'interés  Museumstramway Mariazell – Erlaufsee intentó reactivar un tramu curtiu de llinia p'ampliar la so tranvía d'anchu estándar dende la estación hasta'l centru de Mariazell. Como primer etapa, el 29 d'agostu de 2015 inauguróse l'ampliación de la estación a Promenadenweg (parada de carretera del autobús a Graz).

En Ober-Grafendorf esviar el ramal llamáu "Krumpe", non electrificáu poles estribaciones de los Alpes en direición Oeste al traviés de Mank, Ruprechtshofen y Wieselburg, llegando finalmente a Gresten. En Wieselburg la vía estrecha cruciar cola vía d'anchu normal del ferrocarril de Erlaub. La seición de Wieselburg escontra Gresten reconvertir a anchu normal pa simplificar el tráficu de mercancíes. El tráficu de pasaxeros namái taba disponible nel marcu de viaxes especiales tres el cambéu de carril.

El tramu restante de vía estrecha de Ober-Grafendorf a Wieselburg foi absorbíu pola rexón de Baxa Austria en 2010 y zarráu dafechu'l mesmu añu col cambéu d'horariu del 12 d'avientu. Mas apocayá había trenes rexonales ente Ober-Grafendorf y Mank, dalgunos de los cualos diben y veníen de la estación central de St. Pölten.

Historia[editar | editar la fonte]

Tren de vapor na Estación de tren de Frankenfels alredor de 1900
Aición de más de 200 Corones de ferrocarril de cercaníes de St Pölten – Kirchberg , de 1. D'agostu de 1898
Tren con Llocomotora de la Serie Uv nel viaductu de Saugraben, 1908

El Santuariu de Mariazell, foi nel sieglu XIX unu de los destinos turísticos más visitaos del imperiu austro-húngaru. Dende l'apertura de la estación de la Westbahn (ferrocarril del Oeste) en 1858 consideróse la construcción d'un ferrocarril dende St. Pölten a Mariazell, y nes décades siguientes consideráronse delles opciones pa estender una llinia d'anchu normal nes estribaciones de los Alpes na baxa Austria. Primeramente la construcción d'un ferrocarril dende St. Pölten pol valle del Pielach entamar de forma independiente.[1]

Construcción y Vapor[editar | editar la fonte]

Esta llinia de ferrocarril pol valle del ríu Pielach, qu'inclúi'l ramal de Ober-Grafendorf a Mank, namái se decidió dempués d'aprobase la Llei de Ferrocarriles Provinciales de la Baxa Austria (Nö Landeseisenbahngesetz) de 1895; tamién se tuvo en cuenta l'ampliación a Mariazell. Por cuenta de les dificultaes del terrén, el ferrocarril tenía de construyise de vía estrecha. Como tolos proyeutos ferroviarios de vía estrecha de la monarquía austrohúngara, l'alministración militar especificó un anchu de vía de 760 mm, yá que podíen reutilizase vehículos pal serviciu militar de los ferrocarriles de Bosnia-Herzegovina, si fuera necesariu. Tamién se planió una conexón col ferrocarril Thörler en Estíria, que diba de Kapfenberg a Au-Seewiesen, como una nueva ampliación. En xunetu de 1896 diose la concesión de la sociedá anónima formalmente independiente del ferrocarril local St. Pölten - Kirchberg an der Pielach - Mank.Esi mesmu añu, l'autoridá ferroviaria de la Baxa Austria, que más tarde se convirtió nos Ferrocarriles Provinciales de la Baxa Austria, empecipió la construcción y la planificación tuvo a cargu del subdireutor Josef Fogowitz.

El 4 de xunetu de 1898 inauguróse la llinia principal de St. Pölten a Kirchberg y el ramal a Mank, dambes operaes pola mesma autoridá ferroviaria estatal. Dempués de llograr el financiamientu, el parllamentu de la Baxa Austria decidió'l 27 de xineru de 1903 construyir la continuación a Mariazell y Gußwerk. La construcción siguió dende la primavera de 1904, en 1905 completóse la llinia del valle del Pielach hasta Laubenbachmühle y, al igual que la llinia Mank - Ruprechtshofen, inauguróse'l 5 d'agostu de 1905.[2] Pa la continuación escontra Mariazell, la rutá que conducía al traviés d'un terrén xeolóxicamente más favorable y tenía los llargores de túnel más curties escoyer ente trés variantes que fueren preseleccionaes. El túnel de Gösing de 2369 metros de llargor, el túnel más llargu d'una llinia de vía estrecha austriaca, considérase una estructura individual escepcional. En 1906, la ruta de monte completar hasta tal puntu que pudo empecipiase el tráficu de pasaxeros a Mariazell y nel branu del mesmu añu abrió la llinia a Gußwerk. El tramu de Mariazell a Gußwerk construyir a instancies de la rexón d'Estiria, de la que dependía la so participación financiera nel ferrocarril alpín.

El ferrocarril alpín de la baxa Austria a Estiria (Niederösterreichisch-Stteirische Alpenbahn), como se llamaba oficialmente al ferrocarril de Mariazell completárase. Debíu al españíu de la Primer Guerra Mundial, yá nun se realizaron los planes, que taben bien avanzaos, pa la estensión sobre'l Seeberg d'Estiria como conexón col ferrocarril del Thörler y, por tanto, cola rede ferroviaria de Estíria. Tamién s'omitió la construcción d'una conexón col ferrocarril del valle de Ybbs, pal cual ellaboráronse delles propuestes de ruta.[3]

Na seición de monte, la traición realizóse primeramente con llocomotores de vapor de les series Mh y Mv desenvueltes especialmente pa esta llinia, que llueu resultaron ser insuficientes. L'arribación de pasaxeros foi tan grande que dacuando s'omitió tola publicidá sobre'l ferrocarril alpín, cada vez más popular.[4] Nel tresporte de Mercancíes, tresportábase, amás de productos agrícoles y minerales d'empreses mineres locales, especialmente la madera de los montes de monte. La madera caltúvose como carga predominante del ferrocarril de Mariazell hasta que se detuvo'l tráficu de mercancíes. Yá en 1909, los vagones de mercancíes d'anchu normal tresportábense sobre bastidores rodantes, hasto ónde lo dexaba'l gálibu.[5]

=== Electrificación consideráronse dellos escenarios p'aumentar el rendimientu, incluyendo la espansión de doble vía y la compra d'un tipu de llocomotores de vapór entá más potente. Inclusive antes de la finalización de la llinia a Mariazell y Gußwerk traxo'l Direutor en funciones de l'autoridá ferroviaria estatal, Eduard Engelmann Jr, que fizo la propuesta d'electrificación del ferrocarril de Mariazell con corriente alterna monofásica.[6]

Vista norte de la construcción de la Central de Vienerbruck, 1908-1911

Esta propuesta foi considerada revolucionaria. Nunca antes electrificárase una lína de ferrocarril d'esti llargor, na que se diba a producir un tráficu similar a la llinia principal. Nesta dómina, namái se conocía la traición llétrica de les tranvíes y trenes llixeros de cercanias que funcionaben na so totalidá con corriente continua de baxa tensión. Solo'l ferrocarril del valle de Stuib, construyíu en 1904, yá s'electrificara con corriente alterna. A pesar de la feroz oposición, Engelmann pudo imponer les sos visiones, de cuenta que'l proyeutu, que yá fuera ellaboráu en detalle dende 1906 foi aprobáu n'avientu de 1907. El trabayó llevar a cabu en cuatro años hasta 1911: Amás la construcción de les instalaciones téuniques, que'l so mayor proyeutu individual foi la central llétrica de Wienerbruck, desenvolviéronse y adquirieron el llocomotores llétriques de la serie 1099 utilizaes hasta l'añu 2013.

Numberosos conceutos realizar mientres la implementación del proyeutu, pa los cualos nun esistía un modelu hasta entós. La esperiencia adquirida na electrificación del ferrocarril de Mariazell marcó l'enclín en proyeutos posteriores d'electrificación de la rede ferroviaria austriaca. A diferencia de les tranvíes, la llinia aérea de contautu construyóse utilizando estructures de soporte sólides y mástiles d'aceru; el diseñu de les llocomotores con dos bogies aicionaos por separáu correspuende al métodu de construcción qu'inda s'utiliza na actualidá. Les centrales llétriques necesaries pal suministru d'enerxía y construyíes nes condiciones más difíciles del paisaxe montascoso, tamién s'utilizaron pa suministrar lletricidá a la rexón y constituyeron la piedra angular de la empresa rexonal d'enerxía de la Baxa Austria NEWAG, l'actual EVN AG.[7]

Dende la Primer Guerra mundial hasta 1945[editar | editar la fonte]

Mientres la Primer Guerra mundial , construyéronse dellos Llocomotores de vapor y numberosos vagones pa usu bélicu, ente elles les llocomotores Mh.1 a Mh.5, que nun tornaron de Sarayevu hasta 1920.[8]

En 1922, los Ferrocarriles federales austriacos (ÖBB) tomaron el ferrocarril de Mariazell de los ferrocarriles rexonales de la Baxa Austria, yá que travesaren dificultaes financieres. Dempués de l'anexón d'Austria al Reich alemán, el ferrocarrilla Mariazellerbahn integrar na Deutsche Reichsbahn en 1938, como toles demás llinies ferroviaries de la ÖBB. Mientres los años de la guerra 1944 y 1945, la destrucción y los daños causaos por actos de guerra producir en dellos llugares, especialmente nes cercaníes de St. Pölten.

Dempués de 1945[editar | editar la fonte]

Nuevu (ÖBB 4090) y Viejo (ÖBB 1099) en Ober-Grafendorf

Dempués de la Segunda Guerra mundial , les antigües llinies ferroviaries nacionales permanecieron na ÖBB, los vehículos incluyir nel nuevu esquema de numberación a partir de 1953. Nos años siguientes realizáronse delles correiciones menores na ruta. Ente 1954 y 1957, montáronse nueves superestructuras d'aceru de construcción uniforme nos baxos de los vagones de pasaxeros. Na década de los 60, dellos vagones allargar soldando pieces entemedies.[9] Esta conversión de la flota de vehículos y la conversión del ramal a diesel fueron les midíes de modernización más importantes. En 1984 sustituyéronse los últimos carros de tresporte (Rollböcke) por plataformes rodantes (Rollwagen).[10]

El ferrocarril de Mariazell tamién se vió afeutáu pola fola d'axuste de trenes na Baxa Austria de 1988. El tráficu de mercancíes con vagones de vía estrecha na llinia de monte abandonóse dafechu, y atayóse la circulación nel curtiu tramu de Mariazell a Gußwerk. Namái se realizaron transporntes de madera en vagones de vía estrecha mientres unos años más, dempués de que s'atayara'l tráficu de mercancíes escontra Mariazell. El 31 d'avientu de 1998, la ÖBB atayó'l tresporte de mercancíes en material convencional sobre plataforma na ruta del valle.

Dende l'añu 2000[editar | editar la fonte]

Aproximao a partir del 2000, la ÖBB plantegóse la venta o l'abandonu del ferrocarril de Mariazell. Sicasí, hasta'l 11 d'avientu de 2010, el ferrocarril siguió siendo esplotáu pola ÖBB en nome y por cuenta del Estáu Federáu de la Baxa Austria. Na seronda de 2003, como unu de los varios escenarios futuros, tener en cuenta l'anchu de vía normal de la ruta del valle ente St Pölten y Kirchberg an der Pielach, que yera importante pal tráficu escolar y de cercaníes; pal restu de la ruta de vía estrecha buscárense conceutos de comercialización más empobinaos al turismu. Ente St. Pölten y Ober-Grafendorf realizáronse estensos trabayos d'arreglu na primavera del 2007 por cuenta de la visita del Papa a Mariazell, esti proyeutu yá nun s'alderica. En 2007, por iniciativa de NÖVOG, unviar a la llinia un tren anováu de nuevu diseñu pa promover el tráficu turísticu. Esti tren utilízase diariamente en tola llinia sol nome de "Ötscherbär" y ye abasnáu por una llocomotora pintada de marrón de la serie 1099, siguiendo l'esquema de color orixinal de les llocomotores llétriques.

Alquisición per parte de NÖVOG 2010[editar | editar la fonte]

Dempués de l'adquisición per parte de la NÖVOG preséntense los vehículos pel momento ensin Logotipu.

Dende avientu de 2008, tuvo aldericándose sobre l'adquisición del ferrocarril de Mariazell pol Estáu de la Baxa Austria, siguiendo'l modelu del tren llocal de Pinzgau pol Estáu de Salzburgu. En xineru de 2010, l'Alquisición pol Estáu de Baxa Austria del ferrocarril alcordar pal cambéu de calendariu de l 12 d'avientu de 2010. Coles mesmes atayáronse les operaciones nel tramu del ramal de Ober-Grafendorf a Mank. Inda nun se tien clara como va ser la so reutilización.

Dende'l 12 d'avientu de 2010 la Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft (NÖVOG) ye la propietaria y operadora del ferrocarril de Mariazell. El 11 de payares de 2010, el gobiernu rexonal de la Baxa Austria anunció la celebració del contratu pa l'adquisición de nueve Automotores llétricos y cuatro vagones panorámicos a Stadler Rail, que van operar sol seudónimu de "Himmelstreppe" (escalera al cielu), que ye la llinia R8 de NÖVOG.[11] Los nuevos vehículos realicen agora'l caltenimientu en Laubenbachmühle, onde dende Avientu de 2011 construyóse una nueva estación qu'inclúi un centru d'operaciones, que consta d'un taller y una cochera, por 20 millones d'Euros.[12] A partir de Setiembre de 2013, circuló la primer composición Himmelstreppe qu'operó según lo programao.[13]

Dende'l 27 de  ochobre de 2013, el tráficu programáu pal ferrocarril de Mariazell namái opera colos automotores "Himmelstreppe"; les vieyes llocomotores de la Serie 1099 fueron totalmente reemplazaes na programación de tráficu. Dende la temporada de branu del 2014, los nuevos vagones panorámicos y el "Ötscherbär" utilizáronse alternativamente con traición a vapor o llétrica nunes composiciones señardoses.[14]

El ferrocarril de Mariazell foi'l focu de la Esposición Provincial de la Baxa Austria en 2015.[15]

Les obres de construcción de 2016[editar | editar la fonte]

Pa la realización de trabayos de construcción na vía, postes de catenaria, llinies d'alta tensión, estaciones y sistemes de seguridá en dos pasos a nivel, el ferrocarril de Mariazell bloquiar en tola ruta de St. Pölten a Mariazell dende'l 30 de marzu al 12 de mayu de 2016, ye dicir mes y mediu. Ufiertóse un serviciu d'autobús de sustitución de los trenes con horarios de salida d'autobuses cuasi idénticos.[16]

Calendariu[editar | editar la fonte]

Dende avientu de 2011, cuasi toles salíes alliniáronse col tiempu de simetría normal n'Europa central, lo que garantiza conexones simétriques en St. Pölten. Los díes llaborables hai un serviciu cada media hora dende Laubenbachmühle escontra St. Pölten. Mientres el día, va circular cada dos hores na seición de monte y cada hora na seición del valle. Del 25 d'abril al 1 de payares de 2015 hubo una circulación per hora na ruta de monte mientres la Esposición Nacional de la Baxa Asutria. Les cruces de tren suelen ser en Klangen, Loich y l'apartaderu de Ober Buchberg.

Material rodante[editar | editar la fonte]

Llocomotores[editar | editar la fonte]

Una 1099 tres l'adquisición por NÖVOG, abasnando'l Ötscherbär
Una de les llocomotores de la clase O de la Mariazellerbahn ta operativa nel ferrocarril de Estíria
Una llocomotora diesel de la clase 2095 en St. Pöltner Alpenbahnhof

Pa l'apertura de los primeros tramos de vía en 1898 adquiriéronse los cuatro llocomotores NÖLB de la yá probada serie O del ferrocarril del valle del Mur, que xunto colos habituales coches de bogies de pasaxeros y vagones de mercancíes formaron l'equipamientu básicu d'esta llinia. La flota complementar en 1903 con vagones de dos exes construyíos por Komarek en Viena que s'utilizaron pa trenes de menor arribación. Na apertura de la segunda parte del trazáu ente Kichberg y Laubenbachmühle en 1905 y yá pensando na ruta de monte escontra Mariazell, desenvolviéronse dos llocomotores adicionales de la serie O.

Pa la estensión a Mariazell precisábense llocomotores de más potencia. La fábrica de llocomotores Krauss de Linz presentó'l proyeutu d'una llocomotora de 4 exes aicionaes y un ténder de soporte, que se realizó en 1906 con cuatro exemplares con trasnmisión de vapor sobrecalentado. El llocomotores recibierón la designación del tipu Mh (na ÖBB serie 399). En 1907 siguiéron-y dos llocomotores más de vapor compound conocíes como Mv. Como éstes nun demostraron la so valía, la entrega de dos llocomotores nel añu 1908 se realizón con vapor sobrecalentado. Col fin de tresportar el númberu esperáu de pasaxeros, mercáronse un gran númberu de vagones de pasaxeros de 4 exes, que yeren comparables n'equipamientu con vehículos d'anchu de vía normal. Tamién en 1906, apurriéronse trés automotores de vapor más grandes, que podríen usase reforzaos con dellos coches.

En 1904, como llocomotora de maniobres y pa trenes de construcción, la NÖLB adquirió la P.1, probablemente pa fines similaes en 1907 añadió la NÖLB R.1, pero nun formaba parte de la flota de vehículos, polo que se vendió de nuevu en 1913.[17]

En 1911 pa la electrificación que se realizó ente 1911 y 1914 apurriéronse un total de 16 llocomotores de la serie Y. Poro, la traición a vapor na llinia troncal terminó dempués de namái cinco años. Los automotores a vapor vendiéronse, la mayoría de les llocomotores de vapor permanecieron nel ramal, dellos llocomotores reasitiar nos ferrocarriles de vía estrecha del Waldviertel.

Col allongamientu del remal hasta Gresten, llegaron nueves llocomotores de vapor de la serie P y Uh a la rede de vía estrecha de St. Pölten. Na década de 1930 probáronse les primeres llocomotores diesel. Sicasí'l tipu de llocomotora designáu como 2040 /s (ÖBB 2190) namái yera afechu p'abasnar trenes llixeros de pasaxeros, y pocu dempués introducióse la llocomotora con bisel 2041 (ÖBB 2091) llixeramente más potente. En solitariu, la llocomotora con ténder 99 1301, que fuera preparada en 1940 nel taller d'arreglu de Reich de Linz a partir d'una antigua locomtora de la ČSD funcionó dende 1940 hasta 1943 antes de ser apurríu a un ferrocarril forestal gallegu.

A partir de 1960 recibiéronse'l llocomotores llétriques, dende entós conociéronse como la serie 1099, recibieron nuevos bastidores; los vagones de pasaxeros recibieron tamién nueves caxes d'aceru unificaes (Spantenwagen). Dende 1962, el llocomotores de vapor fueron reemplazaes poles nueves llocomotores diesel de la serie 2095. El llocomotores de la serie 399 mandar al Waldviertel, les otres retiráronse.

Na llinia troncal el llocomotores llétriques trabayaron hasta'l 27 d'ochobre de 2013, con cuasi 100 años d'antigüedá, faciéndose cargu colos mesmos vieyos vagones de pasaxeros. La 1099 yera, poro, la llocomotora llétrica más antigua del mundu, qu'hasta entós entá s'usaba diáriamente na ruta pa la que se construyó orixinariamente.[18] Mentanto, fueron reemplazaos polos nuevos "Himmelstreppe" o "escalera al cielu", sacante de les llocomotores marrones del Ötscherbär. Una parte de les llocomotores aparcaes son alministraes pol club Mh6, ente que'l restu foi mercáu por una compañía rumana de vía estrecha, la CFI.

Pa los trenes señardosos aparcaos en  Ober-Grafendorf utilízase la llocomotora de vapor Mh.6 que s'utilizaba na década de 1990 como iniciativa privada de dellos trabayadores del ferrocarril de Mariazell y que foi puesta en marcha nel so estáu orixinal pa la ruta de monte.

N'ocasiones especiales, como por casu, los festivales de vía estrecha bi-añales (años impares), celébrense paraes de tren en Ober-Grafendorf y otros conceyos del valle del Pielach, y tamién se conviden llocomotores d'otros ferrocarriles de vía estrecha. Estes invitaciones inclúin la 83-760 del Club 760, la Yv.2 del ferrocarril del valle de Ybbs o la 699,103 del ferrocarri del valle de Steyr.

Automotores[editar | editar la fonte]

Un automotor de la serie 4090 na estación de tren de Annaberg
Himmelstreppe de NÖVOG antes d'entrar na estación de tren de Winterbach (2013)

De 1994 a 2013, desenvolviéronse dos automotores llétricos de la serie 4090, pero ensin producir en gran cantidá, se usuaron na llinia principal hasta Mariazell. Pa los percorríos con menos viaxeros de la ruta del valle, utilizáronse los automotores diesel de la serie 5090; éstos tamién s'utilizaron nel ramal de Mank, ónde tamién s'utilizaron el llocomotores de la serie 2095.

Himmelstreppe (escalera al cielu)[editar | editar la fonte]

Pa la renovación del ferrocarril de Mariazell el land de Baxa Austria, adquirió nueve automotores articulaos (NÖVOG ET1 ET9) a partir d'avientu de 2012, que se fixo conocida sol nome de Himmelstreppe. La llicitación pa les unidaes múltiple ganar la comañía suiza Staedler Rail. Estos trenes de tres unidaes son lo suficientemente potentes p'abasnar vagones adicionales na vía más pendiente a una velocidá máxima de 90 km/h.[19] Dempués de refeches pruebes, los conxuntos de trenes utilizáronse gradualmente nel tráficu de pasaxeros. Dende finales d'ochobre del 2013, los nuevos trenes reemplazaron al vieyu material rodante (sacante'l tren turísticu "Ötscherbär").

Vagones panorámicos[editar | editar la fonte]

N'avientu de 2013 apurrióse'l primeru de los cuatro coches panorámicos (NÖVOG P1–P4) de la entrega. Los coches panorámicos completen la flota de los Himmelstreppe. Trés de los cuatro coches panorámicos son de primer clase con una disposición d'asientos de llarga distancia pa 36 pasaxeros, ente que'l cuartu vagón panorámicu tien capacidá pa 33 pasaxeros, yá que tien una cocina integrada. Otres carauterístiques inclúin aire acondicionáu completu, reposabrazos plegables, ampliu espaciu pa les piernes y un sistema d'información de los pasaxeros d'última xeneración.[20] Dende'l branu de 2014, los cuatro coches tán operativos na llinia.

Coches[editar | editar la fonte]

Coches con diseñu Jaffa
Diseñu Valousek
Ötscherbär

Pa l'apertura de les rutes de St Pölten – Kirchberg an der Pielach y Ober-Grafendorf – Mank pidiéronse 14 coches de dos exes de les serie Bi/s, BCi/s y Ci/s a la fábrica Grazer. Cuando en 1907, poner en funcionamientu l'allongamientu de la llinia Principal escontra Mariazell y la del Krumpe hasta Ruprechtshofen en Funcionamientu, mercáronse fueron más de 44 coches de dos exes de tercer clase (Ci/s) y seis de segunda y tercer Clase (BCi/s) a la fábrica de Graz, yá que el númberu de pasaxeros yera cada vez más creciente. Un añu dempués viéronse insuficientes les capacidaes disponibles pa la gran descarga de pasaxeros con destín al santuariu, polo que se merquen a Graz 25 coches de cuatro eje (20 Ca/s, dos coche-salón Aa/s 1 y Aa/s 2, y trés Ba/s) y nueve coches de dos exes (Bi/s) con plataformes abiertes.

En 1909 mercóse como refuerzu a los 5 vehículos más cómodos de 4 exes el coche salón (darréu numberáu Aa/s 3)al ferrocarril del valle del Mur. En 1912 construyir na fábrica de Graz, un nuevu suministru de coches, pero esta vegada yeren 44 coches de cuatro eje (dos ABa/s, cuatro Ba/s, cuatro de BCa/s y 34 Ca/s) con plataformes zarraes. Tolos vehículos de cuatro eje veníen provistos de calefaición llétrica y utilícense puramente na llinia principal con llocomotores de la clase Y . Dempués de la entrega de la última serie de vagones, la NÖLB tenía una flota de 141 coches (el Ci/s 12 y el Ci/s 220 desguazar en 1908 dempués d'un accidente) y de más de 5000 asientos.

Dende finales de la década de 1930 hasta principios de la década de 1940, los coches de cuatro eje llograron nueves carroceríes feches de madera con más separación ente ventanes. Asina'l vehículu de dos exes llogró cuatro ventanes per llau y los de cuatro eje de bogies llograron siete o seis (Aa/s + Ba/s) ventanes per llau. En 1954 empecipióse un gran programa de conversión, nel cualo los coches llograron la so apariencia actual. Los marcos dexar na so forma orixinal sacante estensiones y ampliación de dellos vagones. Los vehículos de cuatro eje tamién fueron forníos con asientos tapizaos y medies ventanes (les ventanes completes orixinales fueron reemplazaes más tarde). Amás de los coches fabricaos nos años 1908 y 1912, tamién s'utilizaron furgones y vagones de carga. Los coches de dos exes fueron pintaos de verde al salir del taller principal, los del ferrocarril de Mariazell de cuatro eje pintaos de marrón, y pa los otros ferrocarriles tamién pintaos de verde. Los últimos vehículos de dos exes restantes fueron apurríos a otros ferrocarriles de vía estrecha o al ferrocarril señardosu de la ÖBB.

A partir d'Agostu de 1980, los coches de cuatro eje recibieron un diseñu de pintura "Jaffa" (naranxa/marfil), lo que representaba los trés cuartes partes de los coches de parque. En 1981 diose un pasu importante por que'l tren de Mariazell fuera más curiosu pa los viaxes en grupu: el AB4iph/s 2105, foi llamáu al taller principal de St. Pölten pa la so conversión nun coche tipu buffet (WR4iphz/s 5600-7) convocar. Nel antigo compartimientu de segunda clase y el baxu convertir nuna pequeña zona de cocina con dos pequeñes ventanes ónde antes había una. Instaláronse meses de chigre y carrinos de bébores. Dende 1992, los coches yá nun fueron pintaos col diseñu Jaffa, sinón col nuevu diseñu de pintura "Valousek". Sun inventor, diseñador de la ÖBB, Wolfgant Valousek, apurrió'l so propiu códigu de color pal ferrocarril de vía estrecha, y escoyó el color café pal ferrocarril de Mariazell. Sicasí, como yá había diseños Jaffa, non tolos coches fueron repintados, y en consecuencia na actualidá coesisten los trés variantes.

En 1989, el primer coche recibió una pintura especial: el B4iph/s 3121-6 anuncia dende'l 15 d'agostu de 1989 la ciudá de St Pölten. Nos dos años posteriores siguiéron-y otros vehículos publicitarios, esto ye, el B4iph/s 3108-3 "G'sund en Frankenfels" (pintáu en mayu de 1990) y el B4iph/s 3110-9 "Kirchberg a. d. Pielach", esti diseñu tener dende xunetu de 1991. Nos años 2001, 2005 y 2006, siguieron otros trés cocehe más con lemas publicitarios: el B4iph/s 3154-7 como "Mariazeller Advent", BD4iph/s 4100-9 como "Pielachtal powered by Sparkasse" (Valle del Pielach patrocináu pola Caxa d'Aforros) y otru como "Mariazeller Land ... ein Geschenk des Himmels" (Mariazell na tierra.. un regalu de los cielos).

A partir de 1998 7 coches fueron reconstruídos pal tren señardosu "Panoramic 760". Refiérense primeramente a los coches de tres asiento 3202, 3245 y 3260, y al anterior BD4iph/s 4220, que se convirtió nun coche guardería „Pano's Kids Treff“. Otros trés vehículos fornir con un interior más luxosu qu'inclúi sillones, llámpares de latón y alfombres, fundes d'asientu y cortines con motivos de Art Nouveau, esto ye, el vagón d'asientos 3204, que se convirtió nun coche salón de primera claseo con ventanes panorámiques nel estremu del coche, el coche restorán col antiguu coche de cocina de 1ª/2ª clase 2103 y finalmente el B4iph/s 3112, que conxuntamente la ÖBB y el Club Mh6 tresformaron nun coche d'empresa con ventanes laaterales panorámiques.

Nel añu 2007, once coches de pasaxeros, dos vehículos de tresporte de bicicletes y trés llocomotores llétriques de la serie 1099 fueron repintados col diseñu Ötscherbär col fin de tener un conxuntu d'accesorios pa marcar tren de Mariazell col mesmu nome. Tamién s'incluyeron el coche guardería del panoramic 760 y el vagón buffet WR4iphz/s 5600-7. Cuando'l Ötscherbär permaneció na vía tres la entrada de los Himmelstreppen, namái queda un tren arrastráu por una llocomotora y los coches de volvieron pintar. Namái queden 9 coches nesi conxuntu, qu'inclúin el comedor, el salón y los coches de la compañia del Panoramic 760, por contra dixebróse'l coche guardería. Tolos demás vehículos fueron reparaos en 2014/15 y repintados uniformemente col diseñu Ötscherbär, nel que los coches de segunda clase reciben una escalera interior que s'asemeya al Himmelstreppen, y el coche salón recibe un interior similar al de los coches panorámicos.

Dempués de faese cargu NÖVOG puyar por parte de Dorotheum dellos vagones de pasaxeros, xunto colos vagones superfluos de mercancíes y los vehículos del ferrocarril del valle de Ybbs, cola puesta en marcha del Himmelstreppen producióse una segunda venta masiva. Los coches llegaron al ferrocarril llocal de Pinzgauer y a dellos ferrocarriles-muséu austriacos, según al ferrocarril forestal Čierny Balog, según a Polonia y Rumanía.

Alimentación llétrico[editar | editar la fonte]

El ferrocarril de Mariazell ta alimentáu históricamente con una corriente alterna monofásica de 6,5 kV y una frecuencia de 25 Hz.  Puesto que la rede de traición austriaca y la rede llétrica pública tienen distintes frecuencies, el ferrocarril de Mariazell tien la so propia líniea de distribución de lletricidá, tamién dende 1922 a 2010 en que'l ferrocarril perteneció a la ÖBB, foi responsable la empresa de suministru d'enerxía de la Baxa Austria EVN (hasta 1986 NEWAG). La base de too esto ye un contratu válidu güei día que daqta de 1908 ente'l land de la Baxa Austria y la sociedá anónima de ferrocarril y los sos socesores llegales.[21]

Cuatro xeneradores trifásicos de 25 Hz de la planta de Wienerbruck, con una potencia total de 6,6 MVA sirvieron orixinalmente p'abastecer tola llinia de ferrocarril y la contorna de la ruta con una corriente industrial de 25 Hz. D'estos, la corriente monofásica pal suministru ferroviariu foi de 4,5 MVA. Los xeneradores fueron y son impulsaos peles agües del Lassing y del Erlauf. La corriente de traición de 6,5 kV suministrada polos xeneradores de la planta de Wienerbruck alimenta direutamente a la llinia de contautu cerca de la central llétrica y tresfórmase parcialmente hasta 27 kV pa la so transmisición a les subestaciones de Kirchberg y Ober-Grafendorf. Como sustitutoria hai una subestación d'enerxía con dos grandes xeneradores diesel de 420 kVA cada unu que se construyó na estación de St. Pölten Alpenbahnhof (estación alpina de St. Pölten).[22]

Ta dende'l principiu, tantu los conductores de les llinies aérees pal suministru públicu como les del suministru del tren taben montaos sobre travieses nos mástiles percima de la catenaria. Inclusive güei, dempués de camudar el suministru públicu a corriente trifásica con una frecuencia de 50 Hz, tán en serviciu aproximao 21 quilómetros de llinies compartíes. Sicasí, nes décades de 1970 y 1980, el provisor de la corriente EVN, responsable del suministru públicu de lletricidá, construyó una llinia separada de 20 kV de la rede de media tensión de 20 kV ente Loich y Frankenfels, polo que namái se precisaba la llinia de suministru de 27 kV nésti área p'alimentar la catenaria de la parte cimera del ferrocarril de Mariazell.

En 1923 construyéronse l'estanque de compensación de Stierwaschboden y la central llétrica de Erlaufboden con tres grupos de xeneradores, per debaxo de la central llétrica de Wienerbruck. Na segunda metá de la década de los 60 anováronse los sistemes de distribución y la planta llétrica obsoleta. La corriente de traición agora producir de normal una unidá de 2,8 MVA na central llétrica de Erlaufboden. Consiste nuna Turbina Francis y dos máquines síncronas, una pa corriente alterna monofásica de 25 Hz y otra pa corriente trifásica de 50 Hz.

Estación tresformadora ferroviaria de Gösing, a la derecha el portal sur del túnel de Gösing.

Un vieyu y pequeñu tresformador instaláu'l Erlaufboden y dos conxuntos de xeneradores de 25 Hz de la planta xeneradora de Wienerbruck sirven como reserva pal ferrocarril. Dos xeneradores adicionales en Wienerbruck y trés en Erlaufboden con un total de 11,5 MVA xeneral corriente alterna trifásica a 50 Hz, que s'alimenta al traviés de tresformadores a la rede pública de distribución de 110 kV.

Anguaño, la columna vertebral de la rede ferroviaria ta formada pol circuitu de 27 kV ente los dos centrales llétriques y la subestación de Gösing de recién construcción y la llinia de tresmisión dende la subestación de GÖsing hasta la subestación de Rabenstein de nueva construcción. Dempués de la finalización d'estes instalaciones, cortóse l'alimentación direuto a la catenaria en Wienerbruck y les subestaciones de Kirchberg an der Pielach y Ober-Grafendorf. Como resultancia, l'alimentación nel tramu de monte ameyoróse significativamente.

La sala de control de la central llétrica de Erlaufboden taba controlada de forma remota, amás de les sos propies máquines, según los conxuntos de máquines de la planta de Wienerbruck. Les subestaciones entemedies de Gösing y Rabenstein fueron monitorizadas y controlaes a distancia pol operador del sistema EVN en Maria Enzersdorf.

Dende xunu del 2014, la nueva planta de conversión de Klangen (conceyu de Weinburg) y la subestación apocayá construída de Laubenbachmühle (conceyu de Frankenfels) fueron coneutada y alimenten la rede de traición; a finales del 2014, les subestaciones de Rabenstein y Gösing tamién fueron convertíes y modernizaes. Desque se completó esta fase de conversión, el funcionamientu de los sistema de corriente de traición tán al cargu de la mesma NÖVOG, s'esta en fase de prueba del nuevu sistema de telecontrol correspondiente. Les máquines que conformen la central llétrica de Erlaufboden permanecen en reserva. La planta llétrica de Wienerbruck foi dafechu retirada de la rede ferroviaria, y namái suministra corriente al re de EVN.

L'allugamientu de los sistemes de suministru d'enerxía pueden atopase na llista de los sistemes de corriente de traición d'Austria.

Precios y amenorgamientos[editar | editar la fonte]

Amás de la mesma tarifa de la empresa NÖVOG pal ferrocarril de Mariazell, tamién s'acepten los billetes de la Verkehrsverbunds Ostregion (asociación de tresporte de la rexón Este), según na seición Mitterbach-Mariazell tamién los billetes de steirischen Verkehrsverbunds (asociación de trnasporte de Estíria). Los posesores de la ÖBB Vorteilscard tienen un amenorgamientu del 40% sobre la tarifa de la llinia, y tamién se reconoz la ÖBB Österreichcard. Pal tren señardosu „Ötscherbär“ según pa los trenes de vapor, va aplicase un recargu. Los billetes pueden mercase nel tren ensin costu adicional.

Lliteratura[editar | editar la fonte]

N'alemán:[editar | editar la fonte]

  • Rudolf Elmayer-Vestenbrugg: Denkschrift über die Errichtung der niederösterreichischen Landes-Elektrizitätswerke als Grundstock der NEWAG und über die Elektrifizierung der niederösterreichisch-steirischen Alpenbahn St. Pölten–Mariazell–Gusswerk. NEWAG, 1961.
  • Horst Felsinger, Walter Schober: Die Mariazellerbahn. Verlag Pospischil, Wien 1971, 1973, 1979, 2002 (online).
  • Wolfdieter Hufnagl: Die Niederösterreichischen Landesbahnen. Transpress, Stuttgart 2003, ISBN 3-613-71214-8, S. 146–164.
  • Walter Krobot, J. O. Slezak, H. Sternhart: Schmalspurig durch Österreich. 4. Auflage. Slezak, Wien 1991, ISBN 3-85416-095-X.
  • Hans P. Pawlik: Technik der Mariazellerbahn. Slezak, Wien 2001, ISBN 3-85416-189-1.
  • Hans P. Pawlik: Mariazellerbahn in der Landschaft. Slezak, Wien 2000, ISBN 3-85416-188-3.
  • Josef O. Slezak, Hans Sternhart: Renaissance der Schmalspurbahn in Österreich. Slezak, Wien 1986, ISBN 3-85416-097-6.
  • Markus Strässle: Schmalspurbahn-Aktivitäten in Österreich. Slezak, Wien 1997, ISBN 3-85416-184-0.
  • Peter Wegenstein: Mariazellerbahn und „Krumpe“, Bahn im Bild, Band 204. Verlag Pospischil, Wien 1999.
  • Autorenkollektiv: Elektrisch nach Mariazell „Die ersten 100 Jahre“. Railway-Media-Group, Wien 2011, ISBN 978-3-9503057-2-2.
  • Österr. Siemens-Schuckert-Werke (Hrsg.): Die Einphasen-Wechselstrombahn St. Pölten–Mariazell. 1926; Railway-Media-Group, Wien 2010 (Reprint).
  • Franz Gemeinböck, Markus Inderst: Mariazellerbahn – Die Niederösterr.-Steirische Alpenbahn. Kiruba-Verlag, Mittelstetten 2011, ISBN 978-3-9812977-3-7.
  • Markus Inderst: Schmalspurige Dauerläufer. In: Eisenbahn-Geschichte Nr. 67 (Dezember 2014 / Jänner 2015) & Nr. 68 (Februar/März 2015), DGEG-Medien GmbH, Hövelhof.

N'inglés:[editar | editar la fonte]

  • Narrow Gauge Railways in Austria: Mariazellerbahn, Ybbstalbahn, Steyrtalbahn, Hollentalbahn, Florianerbahn, Achenseebahn, Schneebergbahn (May 2010) Books LLC, ISBN 978-1155850641

Videos[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 18.
  2. «Wiener Bilder, Nr. 32/1905 (X. Jahrgang), 9. August 1905,».
  3. (1995). Mit Sack und Pack nach Pfaffenschlag – Die Geschichte der Schmalspurbahn Kienberg-Gaming – Lunz am See (n'alemán). Verlag Kenning, páx. 43-48. ISBN 9783927587311.
  4. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 55.
  5. (1991). Schmalspurig durch Österreich: Geschichte und Fahrpark der Schmalspurbahnen Österreichs. Slezak. ISBN 9783900134297.
  6. (1986). Mit der Schmalspurbahn nach Mariazell (n'alemán). Öst. Bundesverlag, páx. 51-57.
  7. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 63-84.
  8. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 45.
  9. . Schmalspurig durch Österreich: Geschichte und Fahrpark der Schmalspurbahnen Österreichs (n'alemán). Slezak, páx. 80. ISBN 9783900134297.
  10. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 139.
  11. Hammer, Markus (11 de payares de 2010). NÖ kauft neue Fahrzeuge für Mariazellerbahn. http://www.noel.gv.at/presse/pressedienst/pressearchiv/93373_mariazellerbahn.html. 
  12. Projekt Betriebsstandort Laubenbachmühle, auf Architekturwettbewerbe.at
  13. Erste reguläre Fahrt der „Himmelstreppe“ auf orf.at vom 7.
  14. Letzte Fahrt der legendären Y-Lok der Reihe 1099 im Planverkehr. 28 d'ochobre de 2013. http://www.noevog.at/de/default.asp?tt=NOEVOG_R88&id=88873. Consultáu'l 18 d'agostu de 2018. 
  15. «Niederösterreichische Landesausstellung 2015».
  16. http://noe.orf.at/news/stories/2765283/ Mariazellerbahn: Totalsperre bis 12.
  17. (2002). Die Mariazellerbahn (n'alemán). Verlag P. Pospischil, páx. 44.
  18. «Y-Lok Reihe 1099».
  19. NIEDERFLURTRIEBZUG «HIMMELSTREPPE». https://wwwstadlerrailcom-live-01y96f7.s3-eu-central-1.amazonaws.com/filer_public/b9/cb/b9cb2f9y-6faf-4187-9eb6-91d6b5c141b3/tmnovog1211d.pdf. Consultáu'l 18 d'agostu de 2018. 
  20. Pongratz, Brigitta (26 d'avientu de 2013). Mariazellerbahn: Erster Panoramawagen für die Himmelstreppe ist da!. http://www.noevog.at/de/default.asp?tt=NOEVOG_R174&id=89031. Consultáu'l 18 d'agostu de 2018. 
  21. «Stromversorgung der Mariazellerbahn».
  22. (2001). Technik der Mariazellerbahn (n'alemán). Slezak, páx. 25. ISBN 9783854161899.