Feggy Ostrosky Shejet

De Wikipedia
Feggy Ostrosky Shejet
Vida
Nacimientu sieglu de XX
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Fíos/es 3[1]
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma de Méxicu títulu de grau : sicoloxía
Universidá Nacional Autónoma de Méxicu Philosophiæ doctor : Biomedical Science
Universidá Northwestern maestría : sicoloxía
Universidá Northwestern Philosophiæ doctor : sicoloxía
Oficiu psicóloga
Emplegadores Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Cambiar los datos en Wikidata

Feggy Ostrosky Shejet estudió la llicenciatura en psicoloxía na Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, maestría y doctoráu nel Departamentu de Trestornos de la Comunicación na Universidá de Northwestern y Doctoráu en Biomedicina na Facultá de Medicina de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu.[2]

El so área d'interés ye l'estudiu de la rellación ente'l celebru y la conducta humana. Realizó investigaciones sobre les bases Picofisiológicas y Neuropsicológicas del llinguaxe oral y escritu, la memoria, la violencia y los cambeos acomuñaos al avieyamientu normal y patolóxico. Publicó 20 llibros, 6 pruebes neuropsicológicas que cunta con normes en población hispanu-falantes d'alcuerdu a edá y escolaridá y ye autora de 320 artículos y capítulos científicos. Forma parte del Comité Editorial de Revistes Nacionales ya Internacionales. Ye miembru de diverses sociedaes científiques internacionales y nacionales. Pertenez al Sistema Nacional d'Investigadores Nivel III y anguaño ye profesora de tiempu completu y direutora del llaboratoriu de Neuropsicoloxía y Psicofisioloxía de la Facultá de Psicoloxía de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu.[2]


Trayeutoria[editar | editar la fonte]

La Dra. Ostrosky foi pionera ya innovadora nel planu de la investigación y la docencia non yá na UNAM, sinón en Méxicu y a nivel Internacional. Tantu na investigación como na docencia, destacó pola so prolífica producción y pola trescendencia y relevancia de les sos investigaciones, con apurras orixinales incluyendo pruebes neuropsicológicas, modelos d'intervención, y abordaxes inéditos, con ello llogró conjuntar la investigación básico y aplicao, con una mirada multidisciplinaria, y lo sobresaliente del so aproximamientu ye que la so obra llogra tender una ponte ente les ciencies biolóxiques y les sociales. Tamién llogró venceyar la investigación cola docencia, en rellación a problemes bien importantes pa la sociedá contemporánea (i.e. violencia, criminalidad, analfabetismu, prevención primaria de la violencia).

Investigación[editar | editar la fonte]

El so área d'interés ye l'estudiu de la rellación ente'l celebru y la cognición humana. Realizó investigaciones sobre les bases Psicofisiológicas y Neuropsicológicas del llinguaxe oral y escritu, de la memoria, de la violencia y de los cambeos acomuñaos al avieyamientu normal y patolóxico. Publicó 20 llibros (18 n'español y 2 n'inglés), 6 pruebes neuropsicológicas que cunten con normes en población hispanofalante d'alcuerdu a edá y escolaridá. Por invitación publicó dos númberos especiales sobre Neuropsicoloxía Transcultural na revista International Journal of Psychology, que ye considerada l'órganu oficial a nivel mundial en materia de Psicoloxía. Ye autora d'un total de 341 artículos y capítulos científicos, d'estos, 241 son artículos nacionales ya internacionales indizados y 71 capítulos científicos. Cuenta con más de 1500 cites a los sos trabayos publicaos. Forma parte del Comité Editorial de Revistes Nacionales ya Internacionales. Foi fundadora de la Sociedá Mexicana de Neuropsicoloxía y Presidenta de ta sociedá en 1982, según Presidenta de l'Asociación Llatinoamericana de Neuropsicoloxía (ALAN) del 2002 al 2004. Ye miembru de la Xunta de Gobiernu de la Sociedá Internacional de Neuropsicoloxía. Pol so trabayu d'investigación recibió numberosos premios y distinciones, en 1987 recibió'l premiu “Dr. Francisco Montes de Oca” de l'Academia Mexicana de Ciruxía, en 1987 recibió la medaya Syntex polos sos trabayos sobre Neuropsicoloxía del Parkinson, en 1996 recibió'l premiu “Dionisio Nieto” pa la investigación n'Enfermedaes Crónicu Dexeneratives. En 1999 recibió'l premiu “Institutu Cultural Méxicu-Israelín”, en 2006 foi estremada col Premiu Nacional d'Investigación en Psicoloxía” y en 2008 recibió'l Premiu Universidá Anáhuac” poles sos aportaciones a la Psicoloxía. Ye miembru de diverses sociedaes científiques internacionales y nacionales, incluyendo l'Academia Mexicana de Ciencies..

Docencia[editar | editar la fonte]

Nel campu de la docencia, dende 1979 a la fecha, semestralmente impartió 30 cursos a nivel de Llicenciatura y 83 seminarios monográficos y d'investigación a nivel de Maestría y Doctoráu, con un total de 113 cursos na Facultá de Psicoloxía. Foi pionera nel desenvolvimientu del área de Neuropsicoloxía en Méxicu. Foi convidada a impartir cursos sobre Neuropsicoloxía Transcultural en Dinamarca, Finlandia, Colombia, Arxentina y España. Impartió cursos sobre Neuropsicoloxía de la Violencia n'Universidaes como la Universidá Iberoamericana de Costa Rica, la Universidá Nacional de Costa Rica y la Universidá d'Ecuador. A la fecha impartió 150 cursos como profesor invitáu. Foi convidada, como parte d'un panel d'espertos mundiales en Filosofía, Psicoloxía y Neurociencies a escribir un capítulu tituláu: “Celebru, Mente y Conducta nel Sieglu XXI: Un Universu Dientro de Nós” pa la Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. Ye autora de tres módulo de la Maestría en Neuropsicoloxía d'Altos Estudios de Barcelona, España. Los sos llibros y pruebes Neuropsicológicas fueron utilizaos como testos básicos a lo llargo de dellos años tantu na Facultá de Psicoloxía de la UNAM como en diverses Universidaes Nacionales ya Internacionales. Les sos aportaciones tuvieron impautu na estructuración de los currículos mesmos de la Facultá de Psicoloxía, yá que nel recién cambéu curricular del 2008 replantegar delles asignatures con base nos sos trabayos y abrióse la Especialización en Neuropsicoloxía, que anguaño ye impulsada pol so grupu de collaboradores, quien son profesores tantu na Facultá como en diverses Universidaes de Méxicu.


Los trabayos d'investigación llevar a cabu con alumnos de Llicenciatura, Maestría y Doctoráu. La Dra. Ostrosky graduó un total de 81 alumnos; 45 de Llicenciatura, 15 de Maestría, 1 d'Especialidá y 20 de Doctoráu, que son anguaño reconocíos investigadores y docentes dientro y fora de la nuesa Universidá, xenerando asina dellos grupos d'investigación independientes. Los alumnos presentaron los resultaos de les sos investigaciones en congresos nacionales ya internacionales y fueron coautores de la publicación d'estos trabayos en revistes nacionales ya internacionales con comité editorial. Ocho de los sos alumnos son parte del Sistema Nacional d'investigadores. Sesenta alumnos realizaron el serviciu social nel so llaboratoriu y dellos llograron el premiu “Gustavo Baz Prada”. Participó en 48 comités de tesis y foi sinodal n'exámenes de grau de llicenciatura y posgráu. Coles mesmes recibió a 10 estudiantes nacionales y estranxeros (España, Colombia y Francia) pa realizar estancies d'investigación, col fin de dar a conocer les actividaes de vanguardia realizaes nel so llaboratoriu. Participó viviegamente tantu na organización como na presentación de más de 450 conferencies maxistrales n'eventos nacionales ya internacionales, siempres poniendo bien n'alto la investigación nel área de neuropsicoloxía y la Salú que se realiza nel nuesu País. En 2005, entamó en Acapulco la xunta añal de l'Asociación Llatinoamericana de Neuropsicoloxía con 800 asistentes de toa llatinoamérica]], España, Inglaterra, Finlandia y Suecia. En febreru del 2010, entamó'l 38 del Congresu Añal de la Sociedá Internacional de Neuropsicoloxía, n'Acapulco que cuntó con 1500 asistentes de toa Llatinoamérica, Estaos Xuníos, España, Inglaterra, Finlandia y Suecia.

Llinies d'Investigación[editar | editar la fonte]

Nel área d'investigación, la Dra. Ostrosky foi pionera nel desenvolvimientu de métodos neuropsicológicos y psicofisiológicos que dexen estudiar les rellaciones esistentes ente la función cerebral y la cognición humana, tantu en condiciones normales como cuando se presenten procesos patolóxicos. Esta llinia d'investigación dexó que'l trabayu s'enfoque n'árees teóriques y práutiques. Esto ye:

  1. como área básica d'investigación, nel analís de la organización cerebral de les conductes complexes, #

como área clínica de trabayu, nel diseñu de procedimientos de diagnósticu pa evaluar les alteraciones comportamentales asociaes al dañu cerebral y # como área aplicada de rehabilitación, nel diseñu de procedimientos terapéuticos empuestos a superar los trestornos consecuentes al dañu cerebral.

Ye importante señalar que nel campu de la neuropsicoloxía y de la neurolingüística, en Llatinoamérica y nos países con hispanofalantes, sigue utilizándose modelos desenvueltos n'otros idiomes (i.e. inglés, francés, alemán) y pruebes desenvueltes n'otros países con normes d'otres poblaciones. Poro, la investigación llevada a cabu pola Dra. Ostrosky enfocóse nel estudiu de les carauterístiques cognoscitives de la población hispanofalante, trabayando nel desenvolvimientu de preseos d'evaluación que tomen en cuenta criterio d'execución normal y factores que son relevantes pa la nuesa población, como la influencia que tienen los factores socioculturales na execución de pruebes neuropsicológicas o la influencia del nivel educativu na incidencia de llocures. Tamién trabayó nel desenvolvimientu de modelos sobre la organización cerebral del llinguaxe qu'incorporen les carauterístiques del español.


Aportaciones[editar | editar la fonte]

Desarrollu de Pruebes Neuropsicológicas[editar | editar la fonte]

El NEUROPSI, foi desenvueltu pola Dra. Ostrosky, qu'anguaño s'atopa nel cuadru básicu d'atención médica del Institutu Mexicanu del Seguru Social, esti preséu tamién ye utilizáu en diversos países, por casu, na Universidá de Chile, aplicóse esta batería de pruebes a más de 1000 suxetos neurológicamente intactos y anguaño esti preséu ta aplicándose nuna población de pacientes con llocura. En Perú tamién s'atopen recoyendo datos normativos y llévense a cabo estudio en poblaciones con diverses alteraciones cognoscitives. Na Universidá de Neiva en Colombia formó un grupu d'investigación autodenominado GRUPU NEUROPSI, que ta dedicáu a estandarizar y validar esti preséu. Na Habana, Cuba, utilízase como preséu de valoración nel Centru d'Estudios de Rehabilitación y Diagnósticu Neurolóxicu (CIREN).En Sao Paolo ,Brasil, traducir al Portugués y utilízase como preséu pa la detección de Llocures en diversos Hospitales Neurolóxicos y Psiquiátricos. En 1996 empecipió un programa en collaboración col departamentu d'Educación Especial d'Estaos Xuníos onde se ta aplicando'l NEUROPSI pa la detección d'alteraciones cognoscitives y problemes d'aprendizaxe en población d'adultos hispanu-falantes. Simultáneamente, n'otru proyeutu paralelu empecipióse una collaboración col estáu de Texas y anguaño tase aplicando'l preséu nos cinco programes educativos d'esti estáu (Socorru, ISD, Fort Worth ISD, Northside ISDE, McAllen Even Start y Region I ESC.). L'oxetivu d'esti estudiu ye identificar a los estudiantes con problemes d'aprendizaxe y darréu desenvolver estratexes de rehabilitación. P'analizar los efeutos que la cultura y l'educación exercen sobre los procesos cognoscitivos, la Dra. Ostrosky realizó estudios sobre'l perfil Neuropsicológico en población indíxena Maya (Yucatán) y Pame (San Luis Potosí). L'estudiu del perfil cognoscitivu de la población indíxena ye una llinia novedosa nel campu de la Neuropsicoloxía Transcultural. En Méxicu, EL NEUROPSI ta siendo utilizáu por diversu instituciones de salú como l'Institutu Nacional de Nutrición (Departamentu de Xeriatría), Hospital Xeneral (Departamentu de Xeriatría), Centro Alzheimer Francisco Espinoza. Hospital Samuel Ramírez (Departamentu de Psiquiatría). Centru Universitariu, Universidá de Puebla (estudios en pacientes con Síndrome d'Inmunodeficiencia Adquirida). Nel Hospital Xeneral de Colima, llevar a cabu una investigación sobre los efeutos cognoscitivos provocaos pola Hipertensión Arterial. Utilizando'l NEUROPSI, como preséu de tamizaje, llevar a cabu un estudiu epidemiolóxicu sobre la incidencia de les llocures na ciudá de Méxicu, so la direición del Dr. Luis Miguel Gutiérrez, Xefe del Departamentu de Xeriatría del Institutu Nacional de Nutrición. Coles mesmes, el NEUROPSI utilizóse n'estudios con población que carez lupus eritematoso y en pacientes psiquiátricos con diagnósticu d'esquizofrenia nel Hospital Samuel Ramírez. Xunto con terapeutas del Centru Infantil Teletón realizó l'adaptación d'otra de les sos pruebes el NEUROPSI ATENCIÓN Y MEMORIA pa población con diverses discapacidaes incluyendo paralís cerebral, sordera, ceguera, y trestornos de llinguaxe. Nun esfuerciu únicu nel mundu, fueron publicaos los primeres resultaos sobre la so aplicación en neños con diversos tipos de paralís cerebral.

Atención a problemes sociales[editar | editar la fonte]

En collaboración col Institutu Nacional pa la Educación de los Adultos, INEA, realizóse un estudiu a nivel nacional pa conocer les carauterístiques neuropsicológicas de la población adulta que s'atopa en procesu d'alfabetización. Nesti estudiu llogróse carauterizar a les persones con altu y baxu desempeñu nel aprendizaxe de la lecto-escritura ya implementar un programa de rehabilitación neuropsicológica pa poder ufiertar alternatives a la población con baxu desempeñu. Desenvolvió un métodu d'alfabetización con orientación neuropsicológica denomináu NEUROALFA, que ta integráu por 24 lleiciones, caúna de les cuales tienen testos d'educación pa la salú y usu de documentos oficiales necesarios pa la vida diaria. En cada lleición inclúyense exercicios pa la estimulación y la rehabilitación de procesos básicos que son necesarios pal aprendizaxe de la lecto-escritura. Anguaño esti métodu ta utilizándose en diversos estaos de la República Mexicana. Una llinia novedoso y granible de la so investigación foi l'estudiu de la violencia. L'oxetivu d'esta llinia d'investigación foi identificar carauterístiques de la personalidá, marcadores de l'actividá cerebral, la incidencia d'eventos traumáticos tempranos, según la interrellación d'estes variables pa entender la emisión y espresión de les conductes violentu y agresivu. A la fecha estudió 340 internos d'alta peligrosidá que s'atopen cumpliendo sentencies en diversos reclusorios de la ciudá de Méxicu. Nel estudiu participaron asesinos seriales, como por casu Juana Barraza Samperio, conocida como “la mataviejitas” y multi-homicides de la ciudá de Méxicu. Los sos afayos fueron publicaos en revistes internacionales d'altu impautu como Journal of Forensic Neuroscience y el Journal of Interpersonal Violence.

Atopó datos que confirmen la gran influencia del sustratu biolóxicu sobre'l modelamiento de la personalidá de ciertos individuos con altos niveles d'agresividá, específicamente de la carga xenética y de disfunciones na estructura y funcionamientu cerebrales que predisponen a la emisión d'estes conductes. Sicasí, tamién hai documentáu, que'l vivir n'ambientes contrarios y ser víctima d'abusu (físicu, emocional o sexual) n'edaes tempranes ye una variable que potencia les traces biolóxiques presistentes, al empar qu'anicia conductes violentes como estratexa de sobrevivencia y onde tamién participen l'aprendizaxe, la vivencia d'esperiencies traumátiques n'edaes tempranes afectando'l desenvolvimientu d'estructures y sistemes cerebrales rellacionaos coles conductes violentes. El so trabayu ta enfocáu na busca, estudiu ya integración de los marcadores de déficits cerebrales, carauterístiques de la personalidá y factores psicosociales que interactúan y potencien el desenvolvimientu de la conducta violenta. Nes sos investigaciones empléguense téuniques Neuropsicológicas y de Electrofisioloxía, preseos de midida conductual, Psicolóxica y de corte Psicosocial, según marcadores xenéticos. Al traviés de téuniques Electrofisiológicas y de Resonancia Magnética Funcional, ta analizando les redes neuronales que subyacen a la conducta violenta y les emociones morales en suxetos normales y n'individuos con Sicopatía. Propón, que les alteraciones nos componentes afeutivos y cognitivos de les emociones morales, predisponen a les carauterístiques comportamentales que presenten los sicópates.

La ellaboración d'un perfil de funcionamientu cerebral acomuñáu a esti tipu de conductes, auníu a la investigación sobre les carauterístiques de la personalidá, la incidencia d'eventos traumáticos tempranos o ambientes contrarios, podría dexar la identificación d'aquellos individuos que van ser más susceptibles a los efeutos nocivos del mediu ambiente. Asina, la identificación temprana de los factores biolóxicos y socioambientales que potencien el desenvolvimientu de personalidaes agresives y violentes podría encetase dende la ellaboración de programes de prevención que fortalezan les capacidaes cognitives que s'atopen alteriaes n'individuos vulnerables, amás de poder intervenir aquellos medios socioculturales y familiares que favorezan la comisión d'actos criminales. Los resultaos d'esta llinia d'investigación son aportaciones por demás relevantes nel contestu non yá científicu sinón social contemporaneu, qu'amás tienen trescendencia pa la formación de nuevos profesionales enfocaos al campu de neuropsicoloxía y psicoloxía criminológica, árees bien importantes anguaño, onde s'impon la formación d'especialistes na tema.

Coles mires de desenvolver midíes d'intervención preventiva primaries en contra de la violencia desenvolvió un programa denomináu "Programa de Estimulación Maternu Infantil: Un Enfoque Neuropsicológico (PREMIEN)" que se basa na intervención Psicolóxica y Neuropsicológica de madres y fíos de 3 a 6 años, por que éstos llogren algamar un desenvolvimientu cognitivu, físicu y emocional óptimo. Anguaño tase aplicando esti programa en dos comunidaes con estrema probeza: Nicolás Romero y los Xarros, allugaes al norte del área metropolitana de la Ciudá de Méxicu.[ensin referencies]

Tamién trabayó nel estudiu y detección temprana d'enfermedaes neurodegenerativas como la Enfermedá de Parkinson y la llocura de tipo Alzheimer (EA). Unu de los principales problemes na busca de posibilidaes terapéutiques n'enfermedaes neurodegenerativas como l'EA ye que'l diagnósticu de la enfermedá realizar n'etapes avanzaes cuando'l deterioru conductual y del sistema nerviosu central ye xeneralizáu. Asina, la identificación temprana y el diagnósticu diferencial d'un cuadru demencial son de gran importancia pal desenvolvimientu de cualquier terapia potencial qu'intente prevenir o nel so casu, retrasar el progresu de la enfermedá. Entá ye más, cualquier terapia potencial tien d'ufiertase mientres les etapes iniciales del procesu demencial, yá que ye xustu nesti momentu que'l tratamientu puede tener dalgún beneficiu, como por casu detener o enlentecer la sintomatoloxía en cascada que remanez una vegada que s'empecipia'l cuadru y/o la compensación de les alteraciones bioquímiques. La Dra. Ostrosky estudió les carauterístiques neuropsicológicas y anátomo-funcionales d'un grupu d'individuos que presenten trestornos cognoscitivos leves con un grupu de suxetos neurológicamente intactos atopando dellos marcadores cognoscitivos pre-clínicos de la llocura.


Divulgación Científica[editar | editar la fonte]

Tuvo un papel bien activu na divulgación de la ciencia nos diversos medios de comunicación como radio, TV y prensa escrita. Mensualmente, escribe una columna na revista Quo. Tien dos llibros de divulgación: “Toc, Toc ¿hai daquién ende? Celebru y Conducta” y “Mentes Asesines”, los que fueron un ésitu ente'l públicu ensin especializar, sopelexando les conocencies científiques alrodiu de estes temes. Esti tipu de trabayos de divulgación tamién tienen como cometíu educar, si non nun ámbitu formal nin nuna aula, si a una población que puede ser susceptible de creer información engañosa, pocu científica, carente de bases, por cuenta de la influencia y distorsión de los medios. Nesti sentíu, son pocos los investigadores que llogren incursionar nesti planu y tener ésitu ente'l públicu común, la clave ta na facilidá cola que pudo comunicase cola audiencia, xenerar sentíu nella y arreyase na educación informal.


Premios y Reconocencies[editar | editar la fonte]

Pol so trabayu d'investigación recibió numberosos premios y distinciones, incluyendo'l Premiu Nacional d'Investigación en Psicoloxía, el premiu Universidá Anáhuac, el premiu Universidá Nacional edición Bicentenariu, Premiu Ciudá Capital Heberto Castillo y el premiu d'investigación de la Sociedá Mexicana de Psicoloxía.[ensin referencies]

En 1988 llogró'l Premiu Nacional de Neuroloxía y Neurociruxía.[3] y depués la Medaya Gabino Barreda (1989)[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.comoves.unam.mx/assets/revista/35/quienes_35.pdf.
  2. 2,0 2,1 «Dra. Feggy Ostrosky Shejet». unam.mx. Consultáu'l 28 d'agostu de 2018.
  3. Salcedo, Concepción. «¿Quien ye? Feggy Ostrosky». comoves. Consultáu'l 28 d'agostu de 2018.
  4. DGAPA. «Dra. Feggy Ostrosky Shejet». Consultáu'l 28 d'agostu de 2018.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Geach, P.T. (1976). Reason and Argument. Oxford.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]