Federico García Lorca

De Wikipedia
Federico García Lorca
Vida
Nacimientu Fuente Vaqueros[1]5 de xunu de 1898[2]
Nacionalidá España [3]
Residencia Granada
Residencia de Estudiantes (es) Traducir
Llingua materna castellanu
Muerte Víznar[4]19 d'agostu de 1936[5] (38 años)
Sepultura valor desconocíu[6]
Causa de la muerte mancada por arma de fueu[7]
Familia
Padre Federico García Rodríguez
Madre Vicenta Lorca Romero
Pareyes Rafael Rodríguez Rapún
Emilio Aladrén
Hermanos/es
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Granada
Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá de Granada
(1915 - : ciencia de la literatura (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[8]
eslovenu[8]
Alumnu de Martín Domínguez Berrueta
Oficiu direutor de teatru, lletrista, dramaturgupoeta
Trabayos destacaos Bodas de Sangre (es) Traducir
Yerma (es) Traducir
Libro de poemas (es) Traducir
Poeta en Nueva York (es) Traducir
Poema del cante jondo (es) Traducir
Así que pasen cinco años (es) Traducir
El público (es) Traducir
Diván del Tamarit (es) Traducir
Doña Rosita la soltera (es) Traducir
La casa de Bernarda Alba (es) Traducir
Romancero gitano (es) Traducir
Seis poemas galegos (es) Traducir
Noche (es) Traducir
Movimientu Xeneración del 27
Xéneru artísticu teatru
poesía
arte
Instrumentu musical pianu
IMDb nm0305030
Cambiar los datos en Wikidata

Federico García Lorca (Fuente Vaqueros,[9] 5 de xunu de 1898-camín de Víznar a Alfacar, 18 d'agostu de 1936)[10] foi un poeta, dramaturgu y prosista español, tamién conocíu pola so maña en munches otres artes. Adscritu a la llamada Xeneración del 27, ye'l poeta de mayor influencia y popularidá de la lliteratura española del sieglu xx. Como dramaturgu, considérase-y una de los visos del teatru español del sieglu xx, xunto con Valle-Inclán y Buero Vallejo. Morrió fusiláu tres el golpe d'Estáu que dio orixe a la Guerra Civil Española.

Biografía[editar | editar la fonte]

García Lorca en 1914.

Nació nel conceyu de Fuente Vaqueros, Granada (España), nel senu d'una familia de posición económica desafogada, el 5 de xunu de 1898, y foi bautizáu col nome de Federico del Sagráu Corazón de Jesús García Lorca;[11] el so padre foi Federico García Rodríguez (1859-1945), un hacendado, y la so madre, Vicenta Lorca Romero (1870-1959) foi la segunda esposa del so padre,[12] maestra d'escuela que fomentó'l gustu lliterariu del so fíu. La so primer casa, en Fuente Vaqueros, ye güei un muséu.

En 1909, cuando tenía once años, la familia camudar a la ciudá de Granada. Na so adolescencia, interesóse más pola música que pola lliteratura, de fechu estudió pianu con Antonio Segura Mesa y ente los sos amigos de la universidá conocer más como músicu que por escritor novel.

Mocedá y primeres obres[editar | editar la fonte]

Güerta de San Vicente, casa de branu de García Lorca en Granada, España, agora un muséu.

En 1914 matricular na Universidá de Granada pa estudiar les carreres de Filosofía y Lletres y de Facultá de Derechu de Granada Derechu. Mientres esta dómina, el mozu Lorca axuntar con otros mozos intelectuales na conxusta "El Rinconcillo" del café Alamea.

Na Universidá recibió clases de Martín Domínguez Berrueta, profesor de Teoría de la Lliteratura y de les Artes, que llevó a Lorca y a los sos compañeros de viaxe por Baeza, Úbeda, Córdoba, Ronda, Lleón, Burgos y Galicia. Estos viaxes per distintes partes d'España fueron los qu'espertaron la so vocación como escritor. Ello ye que frutu d'esto surdió'l so primer llibru en prosa "Impresiones y paisaxes", publicáu en 1918, una pequeña antoloxía de les sos meyores páxines en prosa sobre temes polítiques y sobre los sos intereses estéticos.

Vida na Residencia d'Estudiantes[editar | editar la fonte]

Na primavera de 1919, dellos de los sos amigos de "El Rinconcillo" treslladóse a Madrid, y Lorca, gracies a l'ayuda de Fernando de los Ríos, quien lu ayudar a convencer a los sos padres a siguir los sos estudios na Residencia d'Estudiantes, nun tardó en xunise a ellos. Asina pasó'l poeta a formar parte d'esta institución.

La Residencia d'Estudiantes yera naquella dómina una fervencia intelectual, qu'acoyó a figures de la talla d'Albert Einstein, John Maynard Keynes o Madame Curie, lo qu'influyiría descomanadamente na formación intelectual de Lorca. D'esta forma, ente los años 1919 y 1926, rellacionar con munchos de los escritores ya intelectuales más importantes d'España, como Luis Buñuel, Rafael Alberti o Salvador Dalí.

Ente 1919 y 1921, Lorca publicó Llibru de poemes, compunxo'l so primeres Suites, estrenó El maleficio de la caparina (un absolutu fracasu) y desenvolvió otres pieces teatrales. Tamién mientres esta etapa, gracies otra vegada a l'ayuda de Fernando de los Ríos, tuvo ocasión de conocer a Juan Ramón Jiménez, qu'influyiría na so visión de la poesía y col que llegaría a tener muncha amistá.

En mayu de 1921, Lorca volvió a Granada, teniendo asina la oportunidá de conocer al maestru Manuel de Falla, que s'instalara na ciudá en setiembre del añu anterior. La so amistá llevólos a entamar dellos proyeutos en redol a la música, el cante jondo, los títeres, y otres actividaes artístiques paraleles. Esi mesmu añu, Lorca escribió'l Poema del cante jondo, obra que nun se publicar hasta diez años dempués. Esos años en Granada xiraron alredor de dos focos culturales: Falla y la conxusta de "El Rinconcillo".

El 6 de xineru de 1923, festividá de los Reis Magos, Falla participó nuna fiesta privada montada por Federico, Adolfo Salazar y Hermenexildu Lanz, dedicada a dos neñes de la familia, la so hermana Isabel y Laura, la fía de Fernando de los Ríos.[13] Representóse una adautación lorquiana para títeres de cachaporra del cuentu andaluz "La neña que riega l'albahaca y el príncipe preguntón", un entremés atribuyíu a Cervantes y el Misteriu de los Reis Magos, un autu sacramental del sieglu XIII, pal que Falla collaborara na composición de la música incidental.[14] Aquel mesmu añu, Lorca y Falla trabayaron nuna opereta llírica, "Lola, la comedianta", obra que nunca terminaron.

Postal de Federico y Dalí p'Antonio de Luna "Queríu Antonito: Enmedio d'un ambiente delicioso de mar, fonógrafos y cuadros cubistes te saludo y te abrazo. Dalí y yo preparamos una cosa que va tar moll bé. Una ( ) moll bonic. Ensin dame cuenta impunxi nel Catalán. Adiós Antonio, saludame al to padre y saludate el to col mio meyor inalterable amistá. ! visti lo que fixeron con paquito!, (silenciu)"

En 1925 viaxó a Cadaqués pa pasar la Selmana Santa en casa del so amigu Salvador Dalí. Esta visita y otra más llarga en 1927 marcaron fondamente la vida y obra de dambos. Frutu d'esta intensa amistá foi la "Oda a Salvador Dalí", obra que se publicar na Revista d'Occidente en 1926. Amás, foi'l mesmu Dalí el qu'animó al escritor a empecipiase na pintura, consiguiendo qu'en 1927 presentara la so primer esposición nes Galeries Dalmau de Barcelona. Pela so parte, Lorca afaló a Dalí como escritor.

Xeneración del 27[editar | editar la fonte]

El términu parte de la fecha d'avientu de 1927, cuando s'axunten dellos poetes españoles en Sevilla, nun actu entamáu pola Sociedá Económica d'Amigos del País[15] pa conmemorar los trescientos años de la muerte de Luis de Góngora.[16] Hai de solliñar qu'esta xunta ye l'orixe de lo que dalgunos llamen la Xeneración del 27 na que s'inclúin escritores como Jorge Guillén, Pedro Salinas, Rafael Alberti, Dámaso Alonso, Gerardo Diego, Luis Cernuda, Vicente Aleixandre, Manuel Altolaguirre y Emilio Prados.

Non tolos estudiosos reconocen el conceutu de xeneración a la Xeneración del 27 al nun cumplir los criterios establecíos pol historiador Julius Petersen[16] (feches de nacencia próximes; formación educativa asemeyada; bones rellaciones ente ellos; fecha próxima na publicación de les sos primeres obres; fechu históricu xeneracional; idees comunes; llinguaxe xeneracional; presencia d'un guía ideolóxicu; y anquilosamiento de la xeneración anterior). Dalgunos propunxeron un cambéu de nome como Xeneración de la Dictadura, Generación Guillén-Lorca, Xeneración de 1925, Xeneración de les Vanguardies, Xeneración de l'amistá, etc. Sicasí, ye un términu bien almitíu por comodidá y costume.

Esti grupu carauterizar por fundir les formes de la poesía tradicional (neopopularismo) colos movimientos de vanguardia; por tratar les mesmes temes d'una manera similar (la muerte en sentíu tráxicu; l'amor como fuercia que da sentíu a la vida; esmoliciones sociales como la inxusticia, la miseria, etc.), pol usu de la metáfora y l'imaxe; etc.

Volviendo a la vida de Lorca, puede dicise que la etapa de 1924 a 1927 foi'l momentu nel que l'escritor llegó al so maduror como poeta.

Sicasí, tamién ye nesta dómina cuando Federico García Lorca vive, según les sos pallabres, «una de les crisis más fondes de la mio vida»,[17] a pesar de que les sos obres Cantares y Primer romanceru xitanu, publicaos en 1927 y 1928 respeutivamente, tán gociando de gran ésitu críticu y popular. Esta crisis foi provocada por dellos acontecimientos na so vida. Per un sitiu, col ésitu del Romanceru xitanu, empezó a trate a Lorca como costumista, defensor de los xitanos, amestáu al folclor andaluz. Ésti quexábase nuna carta a Jorge Guillén diciendo: «Va fadiándome un pocu'l mio mitu de gitanería. Los xitanos son una tema. Y namás. Yo podía ser lo mesmo poeta d'aguyes de coser o de paisaxes hidráulicos. Amás, el gitanismo dame un tonu d'incultura, de falta d'educación y de poeta selvaxe que tu sabes bien nun soi. Nun quiero que me encaxellen. Siento que me va echando cadenes».[17] Y, per otru llau, dixebrar d'Emilio Aladrén, un escultor col que caltuviera una intensa rellación afeutiva. Amás, esta crisis tuvo d'agravase cuando Lorca recibió les dures crítiques de Dalí y Lluis Buñuel sobre'l Romanceru xitanu.[17] A pesar d'esto, Lorca siguió trabayando y empezando nuevos proyeutos, como la revista Gallu de la que namái se publicar dos númberos o la obra Amor de don Perlimplín con Belisa nel so xardín, que intentó estrenar en 1929 pero foi prohibida pola censura de la Dictadura de Primo de Rivera.[17][18]

Viaxe a Nueva York[editar | editar la fonte]

En 1929, Fernando de los Ríos propunxo a Lorca que lu acompañara nel so viaxe a Nueva York. Ésti aceptó viendo la oportunidá d'aprender inglés, anovar la so obra y de vivir nel estranxeru per primer vegada; él mesmu describió la so estancia en Nueva York como "una de les esperiencies más útiles de la mio vida". Nesta dómina empecipió Poeta en Nueva York, que nun se publicar hasta cuatro años dempués de la so muerte.

En 1930 dexó Nueva York pa camudase a la ciudá de L'Habana en Cuba, onde esploró la cultura y la música cubana y trabayó en nuevos proyeutos como El públicu y Asina que pasen cinco años.

"La Barraca" ambulante[editar | editar la fonte]

De vuelta n'España y cola instauración de la Segunda República en 1931, empezó una nueva etapa pa Lorca. L'escritor codirixió con Eduardo Ugarte La Barraca, un grupu de teatru universitariu que representó obres teatrales del Sieglu d'Oru (Calderón de la Barca, Lope de Vega, Miguel de Cervantes) per ciudaes y pueblos d'España. El proyeutu atayar col españíu de la guerra civil española.

En Llatinoamérica[editar | editar la fonte]

En 1933 la compañía de Lola Membrives estrenó en Buenos Aires Bodes de sangre con un gran ésitu popular. Por ello, Lorca recibió la invitación de Lola Membrives y del so home pa viaxar a esta ciudá. Ellí, consiguió trunfar profesionalmente y, gracies a esto, consiguió la so independencia económica. A lo llargo de los seis meses que permaneció en Buenos Aires, tuvo la oportunidá de dirixir Bodes de sangre, que foi representada más de cientu cincuenta vegaes; Mariana Pineda, La zapatera prodigiosa, El retablillo de don Cristóbal y una adautación de La dama boba de Lope de Vega. Tamién mientres esti tiempu tuvo la ocasión de dar delles conferencies y de faer nueves amistaes, como Pablo Neruda, Juana de Ibarbourou, Ricardo Molinari, Salvador Novo y Pablo Sueru.

Cuando García Lorca volvió a España en 1934, vivió los dos años que-y quedaben intensísimamente: Terminó obres como Erma, Doña Rosita la soltera, La casa de Bernarda Alba y Lloru por Ignacio Sánchez Mejías; revisó obres como Poeta en Nueva York, Diván del Tamarit y Suites; fixo un viaxe a Barcelona pa dirixir delles de les sos obres, recitar los sos poemes y dar conferencies; siguió representando obres con La Barraca; entamó clubes de teatru; etc. Tamién tuvo una gran estadía en Montevideo (Uruguái), onde terminó d'escribir un par d'obres y tenía contautu colos artistes locales, tales como Juana de Ibarbourou.

Sicasí, ye tamién nesti momentu cuando n'España empezar a vivir una dómina de violencia ya intolerancia. La situación política yera insostenible. Taba a puntu d'españar la Guerra Civil española.

Últimos díes y fusilamiento[editar | editar la fonte]

Colombia y Méxicu, que los sos embaxadores previeron que'l poeta pudiera ser víctima d'un atentáu por cuenta del so puestu de funcionariu de la República, ufiertáron-y l'exiliu, pero Lorca refugó les ufiertes[ensin referencies] y dirixióse a la Güerta de San Vicente p'axuntase cola so familia. Llegó ellí'l 14 de xunetu de 1936, tres díes primero qu'españara en Melilla la sulevación militar contra la República. El día 20, el centru de Granada taba en poder de les fuercies falanxistes y el cuñáu de Federico y alcalde de la ciudá, Manuel Fernández-Montesinos, foi arrestáu nel so despachu del conceyu. Sería fusiláu un mes más tarde.[17]

Nesos momentos políticos daquién preguntó-y sobre la so preferencia política y él manifestó que se sentía de la mesma católicu, comunista, anarquista, llibertariu, tradicionalista y monárquicu.[19] De fechu nunca s'afilió a nenguna de les facciones polítiques y enxamás discriminó o s'alloñó de nengún de los sos amigos, por nenguna cuestión política. Conocía al líder y fundador de la Falanxe Española, José Antonio Primo de Rivera, bien aficionáu a la poesía.[20] El mesmu Lorca dixo d'él al nuevu Gabriel Celaya, en marzu de 1936:

José Manuel ye como José Antonio. Otru bon mozu. ¿Sabes que tolos vienres ceno con él? Solemos salir xuntos nun taxi coles cortinillas baxaes, porque nin a él convien-y que vean-y conmigo nin a mi convienme que me vean con él.[21]

Esta declaración ye entendida polos estudiosos como una desaxeración o una chancia, como lo apuntó'l mesmu Celaya al rellatar esta anéudota.[22] Al describir la escena, resume les consecuencies dramátiques de l'actitú insensata de García Lorca:

Federico ríase. Creía qu'aquello nun yera más qu'una travesura de neños. Nun vía nada detrás. Ríase como d'una bona chancia. Pero esa risa, esi enfotu en que l'home ye siempres humanu, esi creer qu'un amigu, fascista o non, ye un amigu, costó-y la muerte. Porque fueron unos amigos, amigos qu'él cuntaba ente los sos meyores, quien nel últimu momentu resultaron ser primero de too y sobremanera fascistes.[23]

Sentíase, como dixo al periodista y caricaturista Luis Bagaría nuna entrevista pa El Sol de Madrid poco primero de la so muerte, íntegramente español, pero «primero que esto home del mundu y hermanu de toos».

Yo soi español integral y seríame imposible vivir fora de les mios llendes xeográfiques; pero odio al que ye español por ser español namás, yo soi hermanu de toos y execro al home que se sacrifica por una idea nacionalista, astracta, pol namái fechu de qu'ama a la so patria con una vienda nos güeyos. El chinu bonu ta más cerca de mi que l'español malu. Cantar a España y sentar hasta'l migollu, pero primero que esto soi home del mundu y hermanu de toos. En concencia nun creo na frontera política.[24]

En Granada buscó abellugu en casa de la familia del so amigu'l poeta Luis Rosales, onde se sentía más seguru yá que dos de los sos hermanos, nos que confíaba, yeren destacaos falanxistes.[17] A pesar d'ello, el 16 d'agostu de 1936, presentóse ellí la Guardia Civil pa detenelo. Acompañaben a los guardias Juan Luis Trescastro Medina, Luis García-Alix Fernández y Ramón Ruiz Alonso, exdiputáu de la CEDA, que denunciara a Lorca ante'l gobernador civil de Granada José Valdés Guzmán. Valdés consultó con Queipo de Llano lo que tenía de faer, a lo qu'esti-y respondió: «Da-y café, enforma café».[10] Según l'historiador Ian Gibson, acusar al poeta de «ser espía de los rusos, tar en contautu con éstos per radio, ser secretariu de Fernando de los Ríos y ser homosexual».[25] Foi treslladáu al Gobiernu Civil, y depués al pueblu de Víznar onde pasó la so última nueche nuna cárcel improvisada, xunto a otros deteníos.[17]

Dempués de que la fecha exacta de la so muerte fuera oxetu d'un llargu discutiniu, paez definitivamente establecíu que Federico García Lorca foi fusiláu a les 4:45 h de la madrugada del 18 d'agostu,[26][27] nel camín que va de Víznar a Alfacar. El so cuerpu permanez soterráu nuna fuesa común anónima en dalgún llugar d'eses paraxes, xunto col cadabre d'un maestru nacional, Dióscoro Galindo, y los de los banderilleros anarquistes Francisco Galadí y Joaquín Arcollas, executaos con él. Trescastro presumiría dempués de participar personalmente nos asesinatos, aprofiando la homosexualidá de Lorca.[28][29] La fuesa atópase na paraxa de Fuente Grande, nel conceyu de Alfacar.[30]

H. G. Wells unvió'l siguiente despachu a les autoridaes militares de Granada:

H. G. Wells, presidente Pen Club de Londres, desea con ansiedá noticies del so distinguíu colega Federico García Lorca, y va apreciar grandemente la cortesía d'una respuesta,[31]

que la so respuesta foi la siguiente:

Coronel gobernador de Granada a H. G. Wells.—Ignoro llugar tópase D. Federico García Lorca.—Robláu: Coronel Espinosa.[31]

El 23 d'abril de 2015 fíxose públicu un informe policial basáu nuna investigación realizada en 1965, qu'acotaba la execución de Lorca poles autoridaes franquistes.[32] Nel informe acusábase-y de «socialista», amigu de Fernando de los Ríos, y «masón, perteneciente a la loxa 'Alhambra', na qu'adoptó'l nome simbólicu de 'Homero'», y atribuyía-y práutica d'homosexualismu y aberración». Tamién afirma que foi condergáu a muerte en confesando», anque nun especifica qué confesaría. L'informe ta fecháu'l 9 de xunetu de 1965, y foi redactáu pola 3ª brigada rexonal d'investigación social de la Xefatura Cimera de la Policía de Granada a pidimientu de la hispanista francesa Marcelle Auclair, anque nunca llogró respuesta, una y bones l'informe foi despintáu pola dictadura franquista.[33]

El olivo onde podría ser fusiláu.

Dempués de la so muerte[editar | editar la fonte]

Dempués de la so muerte publicáronse Primeros cantares y Amor de Don Perlimplín con Belisa nel so xardín.

Una de les obres más estremecedoras sobre'l fechu de la so muerte ye'l poema «El crime foi en Granada», escritu por Antonio Machado en 1937. Nel otru bandu, el periódicu falanxista de San Sebastián, Unidá, publicó'l 11 de marzu de 1937, una sentida elexía roblada por Luis Hurtado Álvarez y titulada «A la España imperial asesináron-y el so meyor poeta».

Una de les biografíes sobre Federico García Lorca más documentaes, revesoses y populares ye'l best-seller publicáu en 1989 y tituláu Federico García Lorca: A life (Vida pasión y muerte de Federico García Lorca, edición n'español en 1998), del hispanista d'orixe irlandés Ian Gibson.

En 2009, n'aplicación de la llei pa la recuperación de la memoria histórica aprobada pol gobiernu de José Luis Rodríguez Zapatero, abrióse la fuesa onde supuestamente folgaben los restos del poeta, ensin atopase nada.[34]

En mayu de 2012 salió a la lluz la so última carta, dirixida al so amigu íntimu, l'escritor y críticu Juan Ramírez de Lucas[35][36]

En 2014 empecipiáronse trabayos de llocalización de la fuesa onde foi soterráu y d'identificación de cuerpos, anque dada la negativa de la familia del poeta paez improbable la exhumación del so cuerpu[37][lower-alpha 1]

En 2015 la escritora Marta Osorio publica un llibru nel qu'analiza la información qu'Agustín Penón arrexuntó sobre l'allugamientu del cuerpu del poeta (principalmente d'Emilia Llanos, amiga íntima del poeta), apuntando a un treslláu del cuerpu a otru allugamientu del mesmu camín onde foi soterráu o inclusive a Madrid[40]

Obra[editar | editar la fonte]

L'universu lorquiano definir por un bultable sistematismo: la poesía, el drama y la prosa alimentar d'obsesiones —amor, deséu, esterilidá— y de claves estilístiques constantes. La variedá de formes y tonalidaes nunca atenta contra esa unidá que la so cuestión central ye la frustración.

Estilu[editar | editar la fonte]

Los símbolos: acordies col so gustu polos elementos tradicionales, Lorca utiliza frecuentemente símbolos na so poesía. Refiérense bien frecuentemente a la muerte anque, dependiendo del contestu, los matices varien abondo. Son símbolos centrales en Lorca:

  • La lluna: ye'l símbolu más frecuente en Lorca. La so significación más frecuente ye la de muerte, pero tamién puede simbolizar l'erotismu, la fecundidá, la esterilidá o la guapura.[41]
  • L'agua: cuando cuerre, ye símbolu de vitalidá. Cuando ta enllancada, representa la muerte.
  • El sangre: representa la vida y, esparnada, ye la muerte. Simboliza tamién lo fecundo, lo sexual.
  • El caballu (y el so caballeru): ta bien presente en tola so obra, portando siempres valores de muerte, anque tamién representa la vida y l'erotismu masculín.
  • El toru: García Lorca yera aficionáu a los toros; según les sos pallabres: "Creo que los toros ye la fiesta más culta qu'hai nel mundu. Ye'l drama puru en que'l cual l'español arrama les sos meyores llárimes y la so fiel. Ye l'únicu sitiu a onde vase cola seguridá de ver la muerte arrodiada de la más deslumbradora guapura (...)[42]"
  • Les yerbes: el so valor dominante, anque non únicu, ye'l de ser símbolos de la muerte.
  • Los metales: tamién el so valor dominante ye la muerte. Los metales apaecen so la forma d'armes blanques, que traen siempres traxedia.

La metáfora: ye'l procedimientu retóricu central del so estilu. So la influencia de Góngora, Lorca remana metáfores bien ventureres: la distancia ente'l términu real y l'imaxinariu ye considerable. N'ocasiones, usa direutamente la metáfora pura. Sicasí, a diferencia de Góngora, Lorca ye un poeta conceutista, nel sentíu de que la so poesía carauterizar por una gran condensación espresiva y de conteníos, amás de frecuentes elipsis. Les metáfores lorquianas rellacionen elementos opuestos de la realidá, tresmiten efeutos sensoriales entemecíos, etc.

El neopopularismo: anque Lorca asimila ensin problemes les novedaes lliteraries, la so obra ta llarada d'elementos tradicionales que, otra manera, demuestren la so inmensa cultura lliteraria. La música y los cantars tradicionales son presencies constantes na so poesía. Sicasí, dende un puntu de vista formal nun ye un poeta qu'amuese una gran variedá de formes tradicionales; sicasí, afonda nes constantes del espíritu tradicional de la so tierra y de la xente: l'esgarriu amorosu, la valentía, la murria y la pasión.

Poesía[editar | editar la fonte]

La obra poética de Lorca constitúi una de los visos de la poesía de la Xeneración del 27 y de tola lliteratura española. La poesía lorquiana ye'l reflexu d'un sentimientu tráxicu de la vida, y ta venceyada a distintos autores, tradiciones y corrientes lliteraries. Nesta poesía conviven la tradición popular y la culta. Anque ye difícil establecer dómines na poética de Lorca, dellos críticos estremen dos etapes: una de mocedá y otra de plenitú.

Dómina de mocedá[editar | editar la fonte]

Equí inclúyense los sos primeros escritos: Impresiones y paisaxes (en prosa, anque sicasí amuesa procedimientos carauterísticos del llinguaxe poéticu) y Llibru de poemes (escritu sol influxu de Rubén Darío, Antonio Machado y Juan Ramón Jiménez); nesti poema García Lorca proyeuta un amor ensin esperanza, empuestu a la murnia.

La Diputación de Granada editó en 1986 una antoloxía poética, escoyida, presentada y anotada por Andrew A. Anderson (ISBN 84-505-3425-9). Esta antoloxía apurre Suites (1920–1923) y Poemes en prosa (1927–1928). En Suites alcuéntrase «Cancioncilla del neñu que nun nació» (páx. 71), y en Poemes en prosa «Degollación de los Inocentes» (páx. 150). Nestos escritos el poeta fai referencia al drama del albuertu.

La viudita y el conde Cabra, basada nuna hestoria real y que llegó a los sos oyíos al traviés d'un cantar infantil

Dómina de plenitú[editar | editar la fonte]

Empieza col Poema del cante jondo (1921) que, por aciu la unidá temática, formal, conceptual y la espresión de los sentimientos, debida en parte a la so inspiración folclórica, describe la llírica neopopularista de la Xeneración del 27.

En Primeros cantares (1936) y Cantares (1927) emplega les mesmes formes: la cantar y el romance. Les temes del tiempu y la muerte enmarcar na alba, la nueche, la ciudá andaluza y los paisaxes llunares.

La muerte y l'incompatibilidá moral del mundu xitanu cola sociedá burguesa son los dos grandes temes del Romanceru xitanu. Destaquen los procedimientos habituales de poesía d'orixe popular, y la influyencia del compositor Manuel de Falla. Nun se trata d'una obra folclórica; ta basada nos tópicos con que s'acomuñar lo xitano y andaluz. Lorca alza al personaxe xitanu al rangu de mitu lliterariu, como dempués va faer tamién col negru y el xudíu en Poeta en Nueva York. Nel Romanceru xitanu emplega'l romance, nes sos variantes de novelescu, llíricu y dramáticu; el so llinguaxe ye una fusión de lo popular y lo culto.

Lorca escribió Poeta en Nueva York a partir de la so esperiencia en EE. XX., onde vivió ente 1929 y 1930. Pa Lorca la civilización moderna y la naturaleza son incompatibles. La so visión de Nueva York ye de velea y ablayamientu, mesma d'un mal suañu. Pa espresar la congoxa y l'enganía de comunicación que la embarguen, emplega les imáxenes visionaries del llinguaxe surrealista. La so llibertá espresiva ye máxima, anque xunto al versu llibre alviértese l'usu del versu midíu (octosílabu, endecasílabu y alexandrín).

El Diván del Tamarit (1940) ye un llibru de poemes d'atmósfera o sabor oriental, inspiráu nes coleiciones de l'antigua poesía arábigu-andalusí. La tema central ye'l del amor suxeto a esperiencies frustrantes y amargoses; el so llinguaxe ta bien próximu al de Poeta en Nueva York.

Lloru pola muerte d'Ignacio Sánchez Mejías (1935) ye una elexía de incontenible dolor y emoción qu'actúa d'homenaxe al toreru sevillanu que tanto sofitó a los poetes de la Xeneración del 27.

La obra poética de García Lorca cerrar con Seis poemes gallegos y la serie d'once poemes amorosos titulada Sonetos del amor escuro. Lorca siempres cuntó col respetu y almiración incondicional de los poetes de xeneraciones posteriores a la Guerra Civil. Consideráu un poeta malditu, la so influencia dexóse sentir ente los poetes españoles del malditismo.

Llibros de poesía[editar | editar la fonte]

De Profundis en Leiden

Teatru[editar | editar la fonte]

El teatru de García Lorca ye, col de Valle-Inclán, el de mayor importancia escritu en castellán nel sieglu XX. Ye un teatru poéticu, nel sentíu de que xira en redol a símbolos medulares —el sangre, el cuchiellu o la rosa—, de que se desenvuelve n'espacios míticos o presenta un realismu trescendíu, y de que, a lo último encara problemes sustanciales del esistir. El llinguaxe, aprendíu en Valle-Inclán, ye tamién poéticu. Sobre Lorca inflúin tamién el drama modernista (d'equí deriva l'usu del versu), el teatru lopesco (evidente, por casu, nel emplegu entamáu del cantar popular), el calderoniano (almaresía tráxica, sentíu de l'alegoría) y la tradición de los títeres. La producción dramática de Lorca puede ser arrexuntada en cuatro conxuntos: farses, comedies «irrepresentables» (según l'autor), traxedies y drames.

Ente les farses, escrites ente 1921 y 1928, destaquen La zapatera prodigiosa, na que l'ambiente andaluz sirve de soporte al conflictu, cervantín, ente imaxinación y realidá, y Amor de don Perlimplín con Belisa nel so xardín, complexu ritual de iniciación al amor, qu'anuncia los drames irrepresentables» de 1930 y 1931: El públicu y Asina que pasen cinco años, los sos dos obres más hermétiques, son una indagación nel fechu del teatru, la revolución y la presunta homosexualidá —la primera— y una esploración —la segunda— nel ser humanu y nel sentíu del vivir.

Consciente del ésitu de los drames rurales poéticos, Lorca ellabora les traxedies Bodes de sangre (1933) y Desierta (1934), conxugación de mitu, poesía y sustancia real.

Los problemes humanos determinen los drames. Asina, la tema de la «solterona» española (Doña Rosita la soltera, 1935), o'l de la represión de la muyer y la intolerancia en La casa de Bernarda Alba (1936), pa munchos la obra maestra del autor.

Obres teatrales[editar | editar la fonte]

Prosa[editar | editar la fonte]

Filmografía[editar | editar la fonte]

Sobre la vida de Lorca[editar | editar la fonte]

Actores que lu han interpretáu[editar | editar la fonte]

Adautaciones de la so obra[editar | editar la fonte]

Óperes[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. En 2014, Federico García Lorca saltó a les noticies por un discutiniu amenada arriendes de un «endulzamiento» de la so muerte nun llibru de testu de la editorial Anaya pa Educación Primaria, qu'incluyía'l testu «morrió, cerca del so pueblu, mientres la guerra n'España» pa describir el final de la vida del poeta andaluz. La editorial comprometer a la destrucción de los exemplares.[38][39]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Enciclopedia Literaria Concisa. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1962.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (9 marzu 2018). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 10722.
  5. Afirmao en: Internet Broadway Database. Identificador de persona d'Internet Broadway Database: 5514. Apaez como: Frederico Garcia Lorca. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. URL de la referencia: https://equltura.com/personajes/federico-garcia-lorca-la-eterna-busqueda-de-los-restos-del-poeta/.
  7. ISBN-13: 978-84-672-4533-2. Títulu: El holocausto español. Subtítulu: Odio y exterminio en la Guerra Civil y después. Autor: Paul Preston. Data d'espublización: 2011. Páxina: 248. Cita o extracto: Federico García Lorca fue fusilado a las 4.45 horas de la madrugada del 18 de agosto de 1936, entre Alfacar y Víznar, al nordeste de Granada..
  8. 8,0 8,1 Identificador CONOR.SI: 269411. Afirmao en: CONOR.SI.
  9. «Biografía. Una vida curtia». Fundación Federico García Lorca. Consultáu'l 10 de setiembre de 2011.
  10. 10,0 10,1 Preston, 2011, p. 248.
  11. Xunta d'Andalucía. Conseyería d'Educación (ed.): «so-vida García Lorca. La so Vida». Consultáu'l 13 de xunu de 2013.
  12. «Federico García Lorca: Cronoloxía». Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2013.
  13. Día de Reis en casa de los Lorca.
  14. Referíu en: Andrés Soria Ortega, "Una fiesta íntima d'arte moderno na Granada de los años venti", en Lleiciones sobre Federico García Lorca (Edición d'Andrés Soria Olmedo), Granada, 1986, páxs. 149-178, 160-161 y 168-169.)
  15. Y non, como se menta davezu, nel Atenéu de Sevilla. Vease Julio Neira Jiménez, páx. 30.
  16. 16,0 16,1 congresu_la_generaci_n_d'el_27_en_les_aul/30 El ventisiete güei, Julio Neira Jiménez, en Actes del congresu «La xeneración del 27 nes aules» (Málaga y Granada 24-27 d'abril de 2008). Editor: Antonio Castro Díaz. Editorial: Asociación Andaluza de Profesores d'Español Elio Antonio de Nebrija. Sevilla, 2010, páxs. 27-40. ISBN 978-84-693-5442-1. Consultáu'l 10 d'agostu de 2014.
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 17,5 17,6 Una vida en curtia, Christopher Maurer. Fundación Federico García Lorca. Consultáu'l 10 d'agostu de 2014.
  18. Morrer y matar amando: Amor de Don Perlimplín y Belisa nel so xardín, Emilio Peral Vega. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, Revista Arbor CLXXVII, 699-700 (Marzu-Abril 2004), páxs. 691-702. Nota 2, páx. 701. Consultáu'l 10 d'agostu de 2014.
  19. Preferencies polítiques de Federico García Lorca
  20. Poesía y fascismu n'España
  21. Citáu por Gabriel Celaya, Una alcordanza de Federico García Lorca. Realidá, revista de cultura y política. Nᵘ9, Roma, abril de 1966, páxs. 10-15. mes.cmd?anyo=1966&idPublicacion=4627 En llinia na biblioteca virtual de prensa histórica, ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte, España.
  22. [Federico, una hestoria distinta], Lorenzo Píriz-Carbonell. Edición de Francisco Javier Díez de Revenga. Universidá de Murcia, 1992, páx. 21. ISBN 84-7684-363-1.
  23. Martín, Eutimio (1972). «Marie Laffranque, Les idées esthétiques de Federico García Lorca, Centre de Recherches Hispaniques, Paris, 1967.». Bulletin Hispanique 74 (1-2):  páxs. 205-217. ISSN 1775-3821. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/hispa_0007-4640_1972_num_74_1_4074_t1_0205_0000_3. 
  24. Ápud Salvador Rodríguez, «La última entrevista a García Lorca», laopinioncoruna.es, 3 de xineru de 2010.
  25. Federico García Lorca, De Nueva York a Fuente Grande (1929-1936), Ian Gibson. Grijalbo, Barcelona, 1987. vol. II, páx. 476.
  26. Tito Martínez, 2005, páxs. 45-64, 122.
  27. Valverde, Fernando (1 de xunu de 2005). «Un llibru apurre datos sobre l'asesinatu de García Lorca». El País.
  28. Preston, 2011, páxs. 248-249, 720 n.145.
  29. «[http://www.diariodemallorca.es/seiciones/noticia.jsp?pRef=2008091300_6_392177__Nacional-Familiares-fusilaos-xuntu-Lorca-piden-Garzon-exhumacion-cuerpo Familiares de fusilaos xunto a Lorca piden a Garzón la exhumación de los cuerpos]». Diariu de Mallorca.
  30. «so-asesinatu-noticia_217753.html Van Abrir fuesa de poeta Federico García Lorca, tres 73 años del so asesinatu». RPP Noticias.
  31. 31,0 31,1 ABC doble diariu de la guerra civil, 1ª edición, volume 2, Editorial Prensa Española, S.A., ISBN 84-287-0484-8, páxina 23, fascículu 10.
  32. Los documentos sobre la muerte de Lorca, en web Cadenaser.com, consultada'l 25/04/2015
  33. El País (ed.): «La dictadura despintó l'informe que lu implicaba nel crime de Lorca». Consultáu'l 23 d'abril de 2015.
  34. Martín-Regueru, Javier; Cortés, Valme (18 d'avientu de 2009). «"La posibilidá de qu'ende hubiera daqué yera nenguna"». El País. https://www.elpais.com/articulo/cultura/Lorca/fuesa/elpepucul/20091218elpepucul_6/Tes. Consultáu'l 22 de payares de 2012. 
  35. Castiella, Amelia (12 de mayu de 2012). «La última carta de García Lorca». El País. https://cultura.elpais.com/cultura/2012/05/11/actualidad/1336767388_044828.html. Consultáu'l 8 d'agostu de 2013. 
  36. Castiella, Amelia (10 de mayu de 2012). «L'amor escuro de García Lorca». El País. https://cultura.elpais.com/cultura/2012/05/09/actualidad/1336592315_908655.html. Consultáu'l 8 d'agostu de 2013. 
  37. 24 pasos y 78 años pa buscar a Lorca
  38. García de Blas, Elsa (5 de mayu de 2014). Anaya retira un llibru de primaria qu'adulzaba la muerte de Lorca y Machado. http://sociedad.elpais.com/sociedad/2014/05/05/actualidad/1399303325_297198.html. 
  39. «llibros-201405051434.html Anaya va destruyir tolos llibros de testos con referencies polémiques a Machado y Lorca». ABC (Madrid, Sevilla). 17 de mayu de 2014. https://www.abc.es/sociedad/20140505/rc-anaya-destruira-toos llibros-201405051434.html. 
  40. Más enigmes sobre la muerte de García Lorca
  41. Joaquín Fco. Pastor Genzor (martes, 1 de febreru de 2011). «Tarrezas y Símbolos lorquianos». Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  42. Díaz - Plaja, Guillermo (1955). Federico García Lorca. Buenos Aires, Arxentina: Espasa-Calpe.
  43. 43,0 43,1 Teatru la Corte: creaciones

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Alberti, Rafael (1961). El poeta español Rafael Alberti recita poemes de Federico García Lorca.  p. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/38770. [Poemes de los llibros Llibro de poemes, Poema del cante jondo, Primeros cantares, Cantares pa neños y Diván del Tamarit Resume divulgativu]. 
  • Álvarez de Miranda, Ángel: «Poesía y relixón», en Revista d'Idees Estétiques, t. XI (1953), páxs. 221–251.
  • Budia, Mariam: «Aproximamientu a les estratexes creatives en Asina que pasen cinco años: tiempu absolutu y subconsciente», en Teatru, Revista d'Estudios Teatrales, nᵘ1 (2007).
  • Colecchia, F.: García Lorca. A selectively annotated bibliography of criticism (Nueva York–Londres, 1979).
  • Fernández Cifuentes, L.: García Lorca nel teatru: La norma y la diferencia (Zaragoza, 1986).
  • García-Posada, M.: Lorca: Interpretación de «Poeta en Nueva York» (Madrid, 1982).
  • Gibson, Ian: Federico García Lorca, 2 vols. (Barcelona, 1985, 1987).
  • Gil, I.-M. (ed.): Federico García Lorca (Madrid, 1973).
  • Grande, Félix: García Lorca y el flamencu (Madrid, 1992).
  • Laffranque, M.: Les idées esthétiques de Federico García Lorca (París, 1967).
  • Preston, Paul (2011). español.html?id=aPV1johx8NMC L'holocaustu español, Trad.:Catalina Martínez Muñoz, Eugenia Vázquez Nacarino, Barcelona: Círculu de Llectores. ISBN 978-84-672-4533-2.
  • Ramos-Gil, C.: Claves llíriques de García Lorca: Ensayos sobre la espresión y los climes poéticos lorquianos (Madrid, 1967).
  • Titos Martínez, Manuel (2005). Branu del 36 en Granada. Un testimoniu inéditu sobre l'empiezu de la guerra civil y la muerte de García Lorca. Granada: Atriu. ISBN 9788496101326.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.