Faustino Rodríguez Arbesú

De Wikipedia
Faustino Rodríguez Arbesú
Vida
Nacimientu 1940[1]
Nacionalidá España
Muerte 5 d'avientu de 2021 (80/81 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu escritor, historietistacríticu d'historieta
Xéneru artísticu cómic
Cambiar los datos en Wikidata

Faustino Rodríguez Arbesú (1940 – 5 d'avientu de 2021), conocíu como Faustino R. Arbesú, ye un críticu, investigador y guionista d'historieta asturianu. Fundador y direutor de la revista teórica "El Wendigo" y del Salón del Cómic del Principáu d'Asturies, tien una coleición de más de 300.000 cómics y un millar d'orixinales de cómic orixinales.[2]

Biografía[editar | editar la fonte]

De neñu, el so padre unviába-y a él y la so hermana exemplares dominicales del "Diario de la Marina", en que la so separata, de formato sábana y a tou color, incluyíense historietes estauxunidenses como L'Home Amazcaráu y El Príncipe Valiente. Tamién lleía Superman (rebautizado entós n'España como Ciclón).[2]

En 1960, graduóse como Peritu Industrial na Escuela d'Inxenieros Téunicos de Xixón, na que cuatro años dempués pasó a ser, por oposición, Profesor Titular, xubilándose como tal. Paralelamente, dende 1962 trabayó en Ensidesa hasta que foi "reconvertíu".

En 1973 empecipió'l so llabor como investigador del cómic cola seición El cómic un mediu d'espresión pop nel diariu "El Comercio de Xixón". Tien el so entamu en 16 d'ochobre de 1973, y remata el 30 de xunu de 1978. Foi la primer páxina periódica sobre'l cómic que se publicar n'España mientres años, xunto cola de Manuel Daríes nel Diariu d'Avisos de Tenerife. Dirixó dellos curtiumetraxes y los cine-clubs Ensidesa-Xixón y Xovellanos de Xixón.

Esi mesmu añu, na seición que creó El cómic un mediu d'espresión pop, publica un artículu sobre'l llinguaxe del autor norteamericanu Winsor McCay. Con él introduz nel estudiu de los cómics el conceutu del so llinguaxe específicu (compartíu pol cine) y de camín pon l'acentu na trescendencia que l'autor referíu tuvo sobre él. Conceutu que va siguir na revista que dirixe y edita EL WENDIGO nel nᵘ 6, creando una nueva forma d'analizar la crítica de los tebeos, que dio pasu a la investigación nesta revista sobre'l llinguaxe de la imaxe narrativa moderna y sobre l'aportación que sobre él Winsor McCay desenvolviera,que se va esbilláu nos nᵘ 15,25,72 y 73, y que remata na investigación publicada nel nᵘ 123/124 (ochobre de 2017) sol títulu de WiNSOR McCAY ARTE Y LLINGUAXE.

N'avientu del añu 1973 publicar nel fanzine Comic Cam Comic In, el primer artículu que n'España investiga la influencia que, sobre los tebeos ó historietes, exerciera'l Nacional Catolicismu. Col títulu d'El Guerrero del Antifaz, crónica de los cuarenta, Faustino Rodríguez, na dómina de Franco, desveló'l so conteníu ideolóxico marcando un antes y un dempués nesti tipu d'investigaciones qu'él mesmu siguiría creando una llinia d'actuación. Esi mesmu añu publicar de nuevu col mesmu títulu nel diariu El Comercio de Xixón y nun par de periódicos de la dómina.

Rodríguez Arbesú foi responsable de la seición Cine d'Ayeri, Güei y Mañana (1974-1978) del diariu El Comercio de Xixón, xunto con Gonzalo Lorenzo y Alejandro Cuesta, 1974-1978. Esi mesmu añu de 1974 empieza la so collaboración col entós fanzine El Wendigo, y a partir del nᵘ 7 (1977) pasa a ser el so direutor y editor. Tamién creó los Premios Haxtur en 1977 pal Salón del Cómic que s'entamaba en Xixón.

Col dibuxante Isaac Miguel del Rivero publicó series como Suriegu (1977).[3]

Na década de 1980 publicó delles obres: Atari Force de Gerry Conway/José Luis García-López, Camelot 3000 de Mike W. Barr/Brian Bolland, Kent Parker de Giancarlo Berardi/Ivo Milazzo y el Thor de Walter Simonson.[2]

Direutor y creador dende 1990 del Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies qu'apigura a los Salones del Cómic realizaos en Xixón y Uviéu.

Publicó artículos, crítiques o guiones de cómic nos periódicos, publicaciones periódiques y revistes: El Noroeste (Xixón), La Nueva España, Voluntá (Xixón), La Voz de Asturias, La Hoja del Lunes de Xixón, La Hoja del Lunes d'Uviéu, Egin (Vascongadas), El Norte de Castilla (Valladolid), , El País, El Mundo, etcétera.

Obra[editar | editar la fonte]

Como guionista de TV y curtiumetraxes

Guionista, productor y direutor de cuatro curtiumetraxes, trés en SUPER 8 y unu en 16m/m, con actores profesionales y faláu: Señardá, El Fontaneru, L'Asesín y El Ascensu. Esti postreru exhibíu en cines de Xixón, Santander y Bilbao. Nellos collaboraron Eulalia Eguren, Sofía Carlota Rodríguez, Isabel Elena Rodríguez, José A. Lázaro, Eladio Eguren Joaquín Fuertes, Gonzalo Lorenzo, Xuacu Carbelleira, Alejandro Cuesta, Javier Canteli y Cine Club ENSIDESA-Xixón y la participación de los grupos de teatru Tramoya y Telón de fondu. Dos d'estos curtios L'Asesín y El Ascensu, fueron versiones homónimes de los cómics L'Asesín y El Ascensu, publicaos en S.O.S Editorial Valenciana 1976 y El Wendigo nᵘ 8 -1977 dambos por él guionizados

Guioniza un programa pa la RTV del Principáu d'Asturies, tituláu Asturies y l'Historieta (16 capítulos), emitíu per vegada primera nel centru rexonal de TVA el 7 de payares de 1984, llogrando cierta repercusión que redundó nuna emisión sistemática cada ciertu periodu de tiempu, mientres dellos años. Paralelamente la TV del Principáu enceta la producción d'un nuevu programa basáu nel anterior y con idénticu títulu, ameyorándolo con entrevistes a los autores, con destín a la Radio Televisión Española, que va ser retrasmitido nel programa nacional D'equí p'allá de por RTVE. Representó al Principáu d'Asturies nuna Muestra de Producciones Rexonales Europees en Chinciano (Italia) el 11 de xunu de 1985

Esposiciones[editar | editar la fonte]

En 1973 crea una páxina selmanal sobre la Historieta nel diariu xixonés El Comercio, col títulu d'El Cómic un mediu d'espresión pop nes qu'amuesa una preferencia especial polos creadores asturianos Víctor, Ramón Y Chiqui, d'apellíu De la Fonte y d'oríxenes en Ardisana de Llanes

1976. Llogra que la direición del Salón del cómic, qu'entós daquella se celebraba, en Xixón convidara a los trés hermanos a participar nél. A partir d'equí xúne-y una gran amistá con Ramón y Chiqui y una gran almiración por Víctor, que se va traducir en dellos artículos publicaos en diariu El Comercio y en El Wendigo.

Va más allá nel so compromisu con estos y otros autores asturianos y constitúi como Comisariu, la que sería la mayor y más importante esposición d'orixinales de cómic de creadores ástures. Naz asina Asturies y la Historita, la esposición que partiendo d'Uviéu, mientres un añu percorrería les mayor parte de los grandes pueblos y ciudaes d'Asturies, con más de 200 orixinales. La inauguración facer na Biblioteca Pública d'Uviéu'l 5 de xunetu de 1985, asistiendo a la mesma'l Conseyeru de Cultura del Gobiernu del Principáu Sr. De la Cera. Esposición que xenera un llibru-catálogu homónimu.

Dempués vendría una esposición monográfica de Ramón de La Fonte na Sala Polivalente del Teatru Campoamor, el mesmu qu'acueye los Premios Príncipe d'Asturies. Foi la primera individual d'esta saga de creadores de cómic asturianos y realizóse con 50 orixinales en b/n y color. Inauguróse'l 28 de payares de 1988.

Darréu montáronse individuales de Chiqui y Víctor y por fin nel añu 2003 consigue pal Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies axuntar un magna esposición de 165 orixinales de gran tamañu. 17 de los dibuxos de Víctor fueron realizaos a costa fecha pa ella.

La magnitú de la esposición ye tal que se tien que partise ente Xixón y Uviéu nes sales: Centru Cultural Antiguu Institutu (del 1 al 18 d'ochobre), Muséu Barjola (del 3 al 15 d'ochobre) en Xixón y Sala Borrón d'Uviéu (del 9 al 24 d'ochobre). Solo nesta colgáronse 71 orixinales. Una selección d'esta esposición percorrió Asturies con 40 orixinales, estableciéndose en Les Casa de Cultura de Nava, Villaviciosa, Pola de Siero, A Veiga y Teatru Municipal de Samartín del Rei Aurelio y Navia. El zarru efectuar n'A Veiga el 15 de febreru de 2004. Esposición xeneró un llibru-catálogu que se presentó al públicu dientro del programa del Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies sol títulu De la Fonte saga. Contién 135 páxines. Exemplares del llibru partiéronse gratuitamente en caúna de les sales d'esposición. Como gratuites ye la entrada a toles actividaes programaes dientro del Salón del Cómic citáu.

Co-Editor[editar | editar la fonte]

  1. 1974 El Wendigo del Nᵘ 5 al 118 (ochobre de 2011)
  2. 1978 Suriegu, de Faustino Rodríguez Arbesú y Isaac Miguel del Rivero
  3. 1980/82 Los Omnipotentes, de Faustino Rodríguez Arbesú y Isaac Miguel del Rivero
  4. Coleición Premiu Haxtur, Nᵘ1 DISCOVERING AMERICA-color de David Mazzucchelli-24 páxs. Nᵘ2 Home Grande de Mazzucchelli- color 28 páxs.D.P. AS-1.592/94 AÑU 1994.
  5. DE LA FONTE SAGA Autor Faustino Rodríguez Arbesú [1]
  6. La Historieta Asturiana 1ª y 2ª edición. Autor Faustino Rodríguez Arbesú
  7. La Infanta'l Pirata y el Neñu. Autor Gaspar Meana añu 2001. Editáu por vtp. Prólogu y Producción Faustino R. Arbesú D.L.:AS-2122-2001 ISBN 84-89880-53-0
  8. WINSOR McCAY ARTE Y LLINGUAXE. Autores Faustino Rodríguez Arbesú y Sofía Carlota Rodríguez. Editáu por Faustino R. Arbesú y G.A.I.R.N.I. EL WENDIGO D.L.:AL 1777-2017 ISBN 978-84-9175-672-9.

Premios y distinciones[editar | editar la fonte]

El so llabor en pro de la Historieta realizada como Direutu d'El Wendigo y el Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies llogró en coleutivu ó de forma personal les siguientes distinciones

Premios "Diariu d'Avisos", creaos en 1977.

  • Añu 1978 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Al Meyor Comentarista”” aL WENDIGO.
  • Añu 1979 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Al Meyor Comentarista”” a Faustino Rodríguez Arbesú.
  • Añu 1984 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Al Meyor Comentarista”” aL WENDIGO.
  • Añu 1989 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Al Meyor Comentarista”” aL WENDIGO.
  • Añu 1991 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Meyor Llabor pro historieta” a El Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies.
  • Añu 1998 Premiu Diariu d'Avisos de Tenerife “Al Meyor Comentarista”” aL WENDIGO.
  • Años 1989, 1990 y 1992 Editorial Zinco por votación nacional de los sos llectores “Premiu al Meyor Fanzine” aL WENDIGO. Nos trés causes per ampliu marxe sobre'l segundu más votáu *

L'asociación d'estudiosos portugueses del cómic de Porto, Viejo Pelícanu, estableció en 1993 los Premios Simáo nel senu del SALÓN INTERNACIONAL DEL CÓMIC DE PORTO. Aumentaron les modalidaes cola incorporación del Premiu al Meyor Fanzine Estranxeru * Añu 1993 Premiu Simáo al Meyor Fanzine Estranxeru” aL WENDIGO, nel SALÓN INTERNACIONAL DEL CÓMIC DE PORTO * Añu 2001 Premiu Mazana de Plata de Villaviciosa concedíu pol Conceyu de Villaviciosa- Asturies a Faustino Rodríguez Arbesú pol so llabor en pro de la Historieta.

  • En 1994 John A. Lent profesor de la Universidá Temple de Pennsylvania publica una serie de Diccionarios rellacionaos col cómic nel mundu. Nos titulaos Comic Books and Cómíc Strips in the United States An International Bibliography y Comic Art en Europe. Editaos por Greenwood Press de Londres con ISBN 0-313-28211-0: ISSN 1066-0658, hai publicaes más de 400 entraes sobre EL WENDIGO y los sos componentes Ramón F. Pérez, Sofía Carlota Rodríguez, [Florentino Flórez], Faustino R. Arbesú, Javier Cuervo etc.
  • En 1974 la revista cubana C Llinia nóma-y Miembru d'Honor del grupu PULGUE d'investigación sobre la Historieta.
  • Añu 2008 "La Insinia d'Oru" de la Universidá d'Uviéu concedida per vegada primera esi añu por cuenta de la conmemoración de los 400 años de la so esistencia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «rexistru d'autoridaes BNE». Consultáu'l 27 xunu 2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 LLAGAR, Eduardo (25/02/2007). Faustino R. Arbesú na primer viñeta, La Nueva España.
  3. Cuadrado (2000), p. 66.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]